Πότε μπορεί να παρεμβαίνει στις αρμοδιότητες της ΑΑΔΕ ο Γ.Γ. Δημόσιας Διοίκησης
Η εγκύκλιος που επικυρώνει τη γνωμοδότηση του ΝΣΚ
Του Γιώργου Λαμπίρη
To δικαίωμα του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης να ασκεί ένσταση και κατ’ επέκταση τη σχετική γνωμοδότηση με αριθμό 185/2017 του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, έρχεται να επικυρώσει με εγκύκλιό της η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
Επί της ουσίας αυτό που διευκρινίζεται τόσο στην εγκύκλιο όσο και στη γνωμοδότηση, είναι το δικαίωμα του Γενικού Επιθεωρητή να ασκεί ένσταση ή προσφυγή κατά πειθαρχικών αποφάσεων, οι οποίες σχετίζονται με παραπτώματα υπαλλήλων της ΑΑΔΕ. Συν τοις άλλοις η φορολογική αρχή, έχει υποχρέωση να ενηρώνει το Γενικό Επιθεωρητή για την πορεία πειθαρχικών υποθέσεων, για τη λήψη διοικητικών μέτρων και τη χορήγηση πορισμάτων που αφορούν στους υπαλλήλους της.
Το ιστορικό της γνωμοδότησης
Θυμίζουμε ότι στη σχετική γνωμοδότηση είχε προβεί στις 23 Αυγούστου, το Β' Τμήμα Διακοπών του ΝΣΚ, απαντώντας σε ερώτημα της Διεύθυνσης Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού της ΑΑΔΕ. Το ερώτημα που είχε τεθεί, ήταν εάν ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, διατηρεί το δικαίωμά του να ασκεί ένσταση ή προσφυγή κατά πειθαρχικών αποφάσεων, που σχετίζονται με υπαλλήλους της ΑΑΔΕ. Επιπλέον υπήρχε το ερώτημα κατά πόσο η Αρχή οφείλει να ενημερώνει τον Επιθεωρητή για την πορεία των πειθαρχικών υποθέσεων, τη λήψη διοικητικών μέτρων και τα πορίσματα που προκύπτουν από την έρευνα.
Στη γνωμοδότησή του το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, λάμβανε υπόψη του την επισήμανση της Διεύθυνσης Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού, βάσει της οποίας μετά την κατάργηση της Γ.Γ. Δημοσίων Εσόδων, η ΑΑΔΕ απολαμβάνει λειτουργική ανεξαρτησία, διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, ενώ δεν υπόκειται σε έλεγχο και εποπτεία από κυβερνητικά όργανα, κρατικούς φορείς ή άλλες διοικητικές αρχές.
Σε όλα τα παραπάνω, υπήρχε ωστόσο η επισήμανση της υπηρεσίας της ΑΑΔΕ, βάσει της οποίας ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης μπορεί να διατάσσει αυτεπάγγελτα τη διενέργεια επιθεωρήσεων, ελέγχων και ερευνών από το Σώμα Επιθεωρητών - Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, με αποστολή την διασφάλιση της εύρυθμης και αποτελεσματικής λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης, στο πλαίσιο της προσπάθειας εντοπισμού φαινομένων διαφθοράς και κακοδιοίκησης.
Η υπηρεσία εκτιμούσε μεταξύ άλλων ότι ο Επιθεωρητής, διατηρεί με τις διατάξεις του ισχύοντος υπαλληλικού κώδικα, δικαίωμα ένστασης κατά των αποφάσεων των πειθαρχικών συμβουλίων, που κρίνουν σε πρώτο βαθμό ενώπιον του Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου υπέρ της Διοίκησης. Παράλληλα ανέφερε ότι ο Επιθεωρητής διατηρεί και δικαίωμα προσφυγής κατά αποφάσεων του ως άνω δευτεροβάθμιου πειθαρχικού συμβουλίου ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Έτσι, παρά τα όσα ορίζονται στις διατάξεις του νόμου 4389/2016 «Επείγουσες διατάξεις για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις», οι οποίες αφορούν στη σύσταση της ΑΑΔΕ, το ΝΣΚ κατέλησε στη σχετική γνωμοδότηση.
Υπενθυμίζουμε ότι ο ιδρυτικός νόμος της ΑΑΔΕ, είχε ως στόχο τη διατήρηση ενός οργάνου της κυβέρνησης, ως μετακλητού υπαλλήλου της Αρχής. Με βάση τα παραπάνω «ο υπάλληλος έχει το δικαίωμα να ενίσταται κατά των αποφάσεων είτε μονομελών πειθαρχικών οργάνων της Αρχής ενώπιον του πρωτοβάθμιου πειθαρχικού συμβουλίου της ΑΑΔΕ είτε κατά αποφάσεων αυτού, ενώπιον του δευτεροβάθμιου πειθαρχικού συμβουλίου του άρθρου 146Α του ν. 3528/2007 και να προσφεύγει κατά ορισμένων αποφάσεων του τελευταίου, ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας. Η άσκηση ενστάσεων και προσφυγών από τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κατά αποφάσεων πειθαρχικών οργάνων και συμβουλίων που αποφαίνονται για την πειθαρχική ευθύνη υπαλλήλων της ΑΑΔΕ δεν υπονομεύει την ανεξαρτησία της, υπό την έννοια ότι ο συστατικός νόμος της Αρχής το επιτρέπει αφενός και αφ' ετέρου η άσκηση της αρμοδιότητας αυτής ελέγχεται είτε από όργανα της Αρχής είτε από πειθαρχικό συμβούλιο που περιβάλλεται με μείζονες εγγυήσεις αντικειμενικής κρίσης είτε από το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου