Δευτέρα 12 Αυγούστου 2024

Οι υποχρεώσεις «τρέχουν» και μέσα στα … μπάνια του λαού Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Αίτηση για υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση – Διασύνδεση ταμειακών συστημάτων με POS – Τι συμβαίνει με την «άπαξ διασυνδεδεμένη, πάντα διασυνδεδεμένη» - Ταξί και POS – Εκκαθάριση εισφορών ΕΦΚΑ


 Οι υποχρεώσεις «τρέχουν» και μέσα στα … μπάνια του λαού 

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης 

Αίτηση για υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση – Διασύνδεση ταμειακών συστημάτων με POS – Τι συμβαίνει με την  «άπαξ διασυνδεδεμένη, πάντα διασυνδεδεμένη» - Ταξί και POS – Εκκαθάριση εισφορών ΕΦΚΑ

Παρ’ όλο που έχουμε μπει πλέον, για τα καλά  στις καλοκαιρινές διακοπές , δεν σταματούν να υπάρχουν οι ειδήσεις για την οικονομία και για τα φορολογικά θέματα. 

Έτσι δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νόμος 5131/2024 Αναδιάρθρωση της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας και των θυγατρικών της και λοιπές διατάξεις.

Υπενθυμίζουμε ότι με τον νόμο αυτό και συγκεκριμένα με το άρθρο 47 έγινε η μετάθεση προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων και ρυθμίσεις καταβολής του φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων/νομικών οντοτήτων φορολογικού έτους 2023 με την  τροποποίηση των παραγράφων 88 και 89 άρθρου 72 ν. 4172/2013.

Να θυμίσουμε ότι, με την τροποποίηση αυτή, οι δηλώσεις των μεν φυσικών προσώπων έληξαν στις 2 Αυγούστου και των νομικών προσώπων στις 9 Αυγούστου. 

Να σημειώσουμε ότι παρ’ όλη την παράταση υπολογίζεται ότι έμεινα αρκετές δηλώσεις φυσικών και νομικών προσώπων δεν κατατέθηκαν με ευθύνη όχι μόνο των φορολογουμένων και των λογιστών , αλλά κύρια της διοίκησης . 

Αυτό συνέβη γιατί, το χρονικό διάστημα, τρεις μήνες και λίγες μέρες -το λιγότερο στα τελευταία 15 χρόνια -, δεν έφτασε για την υποβολή τους. Όμως το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν η  καθυστέρηση από την ίδια την διοίκηση στοιχείων που ήταν απαραίτητα για την συμπλήρωση των φορολογικών δηλώσεων. 

Τροποποιητικές 

Να σημειώσουμε ότι με email η ίδια η ΑΑΔΕ ενημέρωσε περίπου 20 ημέρες πριν την λήξη της προθεσμίας, ότι τα «προσυμπληρωμένα» στοιχεία έχουν αλλάξει και πρέπει να υποβληθούν νέες τροποποιητικές δηλώσεις. 

Από αυτές βέβαια υποβλήθηκαν πολύ λίγες, γιατί δόθηκε προτεραιότητα στις αρχικές δηλώσεις. 

Θεωρητικά αυτές οι τροποποιητικές δηλώσεις δεν πρέπει να έχουν πρόστιμο για δύο λόγους.

α) Οι περισσότερες ενημερώσεις αφορούσαν εισοδήματα που δεν αλλάξουν το φόρο (αφορολόγητα επιδόματα), άρα με την αρχή ότι αν δεν αλλάξει ο φόρος δεν επιβάλλεται πρόστιμο, αυτές μπορούν να κατατεθούν χωρίς πρόστιμο. 

β) Σύμφωνα με  την Α.1061/2024

«Σε περίπτωση υποβολής εκπρόθεσμης αρχικής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικού προσώπου, από την οποία το ποσό φόρου που προκύπτει προς καταβολή είναι έως εκατό (100) ευρώ ή εκπρόθεσμης τροποποιητικής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικού προσώπου, από την οποία το επιπλέον ποσό φόρου που προκύπτει προς καταβολή, σε σχέση με την αρχική δήλωση, είναι έως εκατό (100) ευρώ, δεν επιβάλλονται τα πρόστιμα των παρ. 1 και 2 του άρθρου 53 του ΚΦΔ (σχετ. υπό στοιχεία Ε.2053/2022 εγκύκλιος).»

Θεωρούμε ακόμη ότι, το θέμα θα πρέπει αν το δει η ΑΑΔΕ και με παρέμβαση της, να δώσει παράταση γι’ αυτές τις τροποποιητικές δηλώσεις έως το τέλος του έτους. 

Ηλεκτρονική τιμολόγηση

Απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή Φραγκίσκου Παρασύρη με θέμα: «Προβλήματα στην Ηλεκτρονική Τιμολόγηση ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κος Χρίστος Δήμας, ανέφερα ότι:

«Κατ’ εφαρμογήν της προβλεπόμενης διαδικασίας υπεβλήθη από τη χώρα μας αρμοδίως αίτημα παρέκκλισης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) για την εφαρμογή υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης που αφορά τις εγχώριες χονδρικές συναλλαγές της B2B. Εφόσον εγκριθεί το υποβληθέν αίτημα παρέκκλισης, η χώρα μας σχεδιάζει εντός του 2024 να διευρύνει τη λειτουργικότητα της εφαρμογής έκδοσης της διαβίβασης παραστατικών, το τιμολόγιο που παρέχει η ΑΑΔΕ δωρεάν και θεωρείται αξιόπιστη λύση για όλες τις επιχειρήσεις και κυρίως μικρομεσαίες για την έκδοση και διαβίβαση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο για συναλλαγές χονδρικής, καθώς και για συναλλαγές λιανικής που δεν υποχρεούνται σε χρήση ΦΗΜ».

Συνεπώς αναμένουμε την απόφαση της ΕΕ, ώστε να καθοριστεί και ο χρόνος εφαρμογής της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης. 

Να σημειώσουμε ότι ενώ προχωρούν η διαδικασίες  για την υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση, ήδη έχει παρθεί απόφαση για την μείωση του περιθώριού λάθους (αποκλίσεων) στις δηλώσεις ΦΠΑ, από 1.7.2024 σε 10% από 30% και από 1.10.2024 σε 0%, ενώ ενεργοποιούνται άμεσα το ηλεκτρονικό δελτίο αποστολής και η προσυμπλήρωση του εντύπου Ε3 με τα οικονομικά στοιχεία των επιχειρήσεων, δεν προχωρούν έργα για την βελτίωση της υποδομής, ώστε να εφαρμοστεί η ψηφιοποίηση και η ψηφιακή αποστολή στοιχείων στην ΑΑΔΕ, με αποτέλεσμα να υπάρχουν ακόμη και μέσα στο λεκανοπέδιο περιοχές που μένουν ημέρες χωρίς ιντερνέτ. 

Μετατροπή ταμειακής μηχανής σε πάροχο ηλεκτρονικής τιμολόγησης 

Πολλές επιχειρήσεις πλέον και ενόψει της εισαγωγής της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στην χώρα μας , εγκαταλείπουν τις παραδοσιακές μεθόδους της έκδοσης αποδείξεων λιανικής πώλησης και συνάπτουν συνεργασία με τους παρόχους ηλεκτρονικής τιμολόγησης.

Βέβαια εκτός από την έλευση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, που απαιτεί την έκδοση και αποστολή των φορολογικών παραστατικών μέσω των παρόχων ηλεκτρονικής τιμολόγησης, ένας ακόμη λόγο που οι επιχειρήσεις στρέφονται σε παρόχους είναι και τα μεγάλα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από την ΑΑΔΕ, για την αποστολή των στοιχείων των Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ), στο πληροφοριακό σύστημα e- Send. (κλείσιμο επιχείρησης για 48 ώρες την πρώτη φορά, πρόστιμα για μη έκδοση αποδείξεων κλπ.)

Πρέπει όμως οι επιχειρήσεις να κάνουν αυτή την μετάβαση σταδιακά. Γι’ αυτό και η περίοδο μετάβασης που έχει δώσει η διοίκηση είναι έξι μήνες.

Διασύνδεση ΦΗΜ με POS

Σχετικό δελτίο τύπου για το θέμα εξέδωσε η ΑΑΔΕ, που αφορά την υποχρέωση άμεσης διασύνδεσης σε περίπτωση αντικατάστασης ταμειακού συστήματος ή/και POS.

Ποιο συγκεκριμένα την αρχή «άπαξ διασυνδεδεμένη, πάντα διασυνδεδεμένη» υποχρεούνται να τηρούν απαρέγκλιτα οι επιχειρήσεις που προχωρούν σε αντικατάσταση των ήδη διασυνδεδεμένων Ταμειακών τους Συστημάτων ή/και ενεργών POS, σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στην Α.1116/2024 απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή.

Ειδικότερα, οι επιχειρήσεις που έχουν ήδη προβεί σε διασύνδεση των Ταμειακών τους Συστημάτων με τα POS που διαθέτουν και προτίθενται να αντικαταστήσουν είτε τα μεν είτε τα δε, υποχρεούνται να διασφαλίσουν ότι η διασύνδεση των καινούριων συστημάτων/τερματικών θα ολοκληρωθεί:

i. άμεσα, εφόσον γίνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην Α.1098/2022

ii. εντός 24ώρου, εφόσον γίνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην Α.1155/2023.

Επομένως, δεν προβλέπεται παράταση και η διασύνδεση θα πρέπει να πραγματοποιηθεί εντός των προαναφερθέντων χρονικών ορίων.

Παράβαση της παραπάνω υποχρέωσης επισύρει την επιβολή κυρώσεων μη διασύνδεσης του ταμειακού συστήματος και POS.

Με την ίδια απόφαση, στις επιχειρήσεις που έχουν προχωρήσει στη διασύνδεση του ταμειακού τους συστήματος με τα μέσα πληρωμών, η οποία ωστόσο δεν συμμορφώνεται απόλυτα με τις προδιαγραφές, δίνεται παράταση έως τις 31/10/2024 για την πλήρη συμμόρφωσή τους, εφόσον:

• τα μέσα πληρωμών τους δεν επιτρέπουν την ελεύθερη πληκτρολόγηση ποσών και

• η ΑΑΔΕ έχει λάβει σχετική ενημέρωση από τους Παρόχους των Τερματικών (NSPs).

Με την παραπάνω απόφαση, αποφεύγεται η καταστρατήγηση των προθεσμιών, που έχουν δοθεί για την ομαλή διασύνδεση των επιχειρήσεων, ανάλογα με τα Ταμειακά τους Συστήματα και τις λειτουργικές τους ανάγκες και ενθαρρύνεται η συμμόρφωση με τις κείμενες υποχρεώσεις, λαμβανομένων υπ’ όψη των τεράστιων προσπαθειών που έχουν καταβληθεί από τη συντριπτική πλειονότητα των υπόχρεων επιχειρήσεων. 

Παράδειγμα.

Αν λοιπόν σήμερα γίνει διασύνδεση με τον πάροχο ηλεκτρονικής τιμολόγησης, δεν καταργούμε αμέσως την ταμειακή μηχανή και την διασύνδεση με το  POS. 

Πρέπει πρώτα να γίνει η διασύνδεση του παρόχου με το POS και μετά να γίνει η κατάργηση της ταμειακή μηχανής με την σχετική διαδικασία.  

Με την ευκαιρία να πούμε ότι η υποχρέωση διασύνδεσης των παρόχων δεν είναι δυνατή σήμερα, άρα για τις πληρωμές με POS πρέπει να εκδίδουμε αποδείξεις από την ταμειακή μηχανή. 

Ακόμη να θυμίσουμε ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε παράλληλα όλα  τα συστήματα έκδοση των φορολογικών στοιχείων . Για παράδειγμα μπορούν να έχουν την λιανική πώληση σε πάροχο και την χονδρική χωρίς πάροχο. Μπορούν να έχουν ταμειακές μηχανές στο κεντρικό και πάροχο στα υποκαταστήματα κλπ. 

Κίνητρα ηλεκτρονικής τιμολόγησης 

Απλά αν δεν είναι οι έκδοση όλων των φορολογικών παραστατικών σε πάροχο ηλεκτρονικής, δεν θα έχει η επιχείρηση τα οφέλη της χρήσης παρόχου. 

Η προθεσμία φορολογικής παραγραφής της χρήσης, περιορίζεται κατά δύο (2) έτη, δηλαδή από 5 έτη γίνεται 3 έτη

Η δαπάνη για την αρχική προμήθεια τεχνικού εξοπλισμού και λογισμικού που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης,  αποσβένεται πλήρως στο έτος πραγματοποίησής της, προσαυξημένη κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%)

Η δαπάνη για την παραγωγή, διαβίβαση και ηλεκτρονική αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών τιμολογίων για το πρώτο έτος έκδοσης των παραστατικών πώλησης μέσω ηλεκτρονικής τιμολόγησης προσαυξάνεται κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%)

Η προθεσμία για τα αιτήματα επιστροφής φόρου, τα οποία αφορούν το φορολογικό έτος ή τα φορολογικά έτη, για τα οποία οι εκδότες επιλέγουν και εφαρμόζουν αποκλειστικά την ηλεκτρονική τιμολόγηση, ορίζεται σε σαράντα πέντε (45) ημέρες

Ταξί και POS

Απόφαση για την υποχρεωτική ενημερωτική σήμανση σε όλα τα ΤΑΞΙ για αποδοχή πληρωμών με κάρτα (POS), εξέδωσε η διοίκηση. Ποιο συγκεκριμένα με την A.1118/2024 (ΦΕΚ Β 4529/2.8.2024), που αφορά τον καθορισμός του μορφότυπου της αναγραφής της παρ. 1 του άρθρου 66 του ν. 4446/2016 (Α' 240) για τις επιχειρήσεις ταξί, των σημείων εντός του οχήματος στα οποία τίθεται η αναγραφή αυτή, του τρόπου παραγωγής και διάθεσής της, του τρόπου κάλυψης της δαπάνης καθώς και κάθε άλλου θέματος σχετικά με την εφαρμογή του παρόντος.

Υπόχρεοι

Σύμφωνα με την απόφαση θεσπίζεται η υποχρέωση των δικαιούχων πληρωμής της περ. γ' του άρθρου 62 του ν. 4446/2016 (Α' 240) που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και εφόσον λειτουργούν με τους παρακάτω Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας:

49.32.11 Υπηρεσίες λειτουργίας ταξί

49.32.11.01 Υπηρεσίες ταξί ή αγοραίων, με οδηγό ιδιοκτήτη

49.32.11.02 Υπηρεσίες ταξί ή αγοραίων, με οδηγό μη ιδιοκτήτη

και οι οποίοι αποδέχονται μέσα πληρωμής με κάρτες πληρωμών, να ενημερώνουν τους καταναλωτές σχετικά με την αποδοχή καρτών με σαφή τρόπο που δεν επιδέχεται παρερμηνείας.

Περιεχόμενο αναγραφών

1. Ο καταναλωτής που λαμβάνει υπηρεσίες από τις οντότητες του άρθρου 1 ενημερώνεται σχετικά με την αποδοχή μέσων πληρωμής με κάρτες πληρωμών μέσω αυτοκόλλητης ταμπέλας, που επικολλάται ως εμφαίνεται στο Παράρτημα Α' που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της παρούσας. Η ταμπέλα έχει διαστάσεις 25 cm x 12 cm και επί αυτής αναγράφονται στην ελληνική και στην αγγλική γλώσσα οι φράσεις:

α. Ο οδηγός υποχρεούται:

- να εκδίδει απόδειξη στο τέλος της διαδρομής.

- να δέχεται πληρωμή με κάρτα.

The driver is obliged:

- to issue a receipt at the end of the route.

- to accept payment by card.

β. Ο πελάτης ΔΕΝ υποχρεούται:

- να πληρώσει με μετρητά.

- να πληρώσει, πριν λάβει τη νόμιμη απόδειξη.

The customer is NOT obliged:

- to pay in cash.

- to pay, before receiving the legal receipt.

2. O μορφότυπος της ταμπέλας προσδιορίζεται στο Παράρτημα Β', που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της παρούσας.

Παραγωγή και διάθεση των αναγραφών

Η παραγωγή των ως άνω αναγραφών γίνεται από την ΑΑΔΕ, με δαπάνες που καλύπτονται από τον προϋπολογισμό της, η οποία μεριμνά για την διάθεση της αυτοκόλλητης ταμπέλας στις υπόχρεες οντότητες μέσω της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταξί (ΠΟΕΙΑΤΑ) και των σωματείων που είναι μέλη αυτής.

Έναρξη ισχύος

Οι υπόχρεες οντότητες του άρθρου 1 οφείλουν να έχουν επικολλήσει την ταμπέλα στο όχημα ταξί που εκμεταλλεύονται μέχρι εντός τριών (3) εβδομάδων από την παραλαβή της από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ταξί (ΠΟΕΙΑΤΑ) και τα σωματεία που είναι μέλη αυτής.

 


Εικόνα 1: Το σήμα για την χρήση POS στα  ταξί

 


Εικόνα 2: Θέση της ενημέρωσης στο ταξί


Βεβαιώσεις μητρώου 

Διευρύνονται οι δυνατότητες της ψηφιακής έκδοσης βεβαιώσεων μητρώου με την προσθήκη έκδοσης ιστορικού μεταβολών στοιχείων μητρώου πολιτών και επιχειρήσεων, σύμφωνα με την απόφαση Α. 1119/2024 του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή.

Ειδικότερα, οι φορολογούμενοι μπορούν από τις 2/8 να εκδίδουν ψηφιακά, εκτός από τις βεβαιώσεις στοιχείων Μητρώου που αποτυπώνουν την τρέχουσα εικόνα τους, και τις βεβαιώσεις που περιέχουν το ιστορικό μεταβολών των στοιχείων τους, συγκεντρωτικά ή ανά θεματική ενότητα.

Η πρόσβαση στην υπηρεσία γίνεται μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE (myaade.gov.gr), με χρήση προσωπικών κωδικών TAXISnet, στη διαδρομή Μητρώο & Επικοινωνία → Βεβαιώσεις Μητρώου, όπου είναι διαθέσιμες οι εξής επιλογές:

• Τρέχουσα Εικόνα Φυσικού Προσώπου

• Ιστορικό Μεταβολών Φυσικού Προσώπου

• Τρέχουσα Εικόνα Μη Φυσικού Προσώπου/Επιχείρησης

• Ιστορικό Μεταβολών Μη Φυσικού Προσώπου/Επιχείρησης

Οι νέες λειτουργικότητες προσφέρουν σε πολίτες και επιχειρήσεις άμεση πρόσβαση στη φορολογική τους εικόνα ανά πάσα στιγμή, χωρίς να χρειάζεται να απευθυνθούν στις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ για να ζητήσουν την επανεκτύπωσή τους.

Επισημαίνεται ότι το πρώτο εξάμηνο του 2024, εκδόθηκαν πάνω από 11.000 μη ψηφιακές επανεκτυπώσεις Βεβαιώσεις Μητρώου.

Οι Βεβαιώσεις Τρέχουσας Εικόνας και Ιστορικού Μεταβολών εκδίδονται πλέον αποκλειστικά ψηφιακά, φέρουν ψηφιακή σφραγίδα και κωδικό γρήγορης απόκρισης (Quick Response Code - QR CODE) για την επαλήθευσή τους από τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ και γίνονται υποχρεωτικά δεκτές για κάθε νόμιμη χρήση.


Εκκαθάρισης ασφαλιστικών εισφορών 2023 από τον e-ΕΦΚΑ 

Ολοκληρώθηκε από τις υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ η εκκαθάριση των ασφαλιστικών εισφορών Ελευθέρων Επαγγελματιών, Αυτοαπασχολουμένων και Αγροτών με παράλληλη μισθωτή εργασία για το έτος 2023. Παράλληλα, αναρτήθηκαν τα σχετικά ειδοποιητήρια στην ιστοσελίδα του e-ΕΦΚΑ και συγκεκριμένα στην ηλεκτρονική υπηρεσία «Εισφορές Μη Μισθωτών» και η ταυτοποίηση χρήστη γίνεται με τους κωδικούς Taxisnet και τον ΑΜΚΑ.

Στην εν λόγω εκκαθάριση εντάσσονται οι Μη Μισθωτοί ασφαλισμένοι που διατηρούσαν παράλληλα μισθωτή εργασία για μέρος ή ολόκληρο το έτος 2023. Τα αποτελέσματα της εκκαθάρισης αποτυπώνονται ως εξής:

Το συνολικό πλήθος ασφαλισμένων ανέρχεται σε 323.674. Από αυτούς προκύπτει

Αποτέλεσμα εκκαθάρισης Αριθμός ασφαλισμένων Χρηματικά ποσά

Χρεωστική εκκαθάριση 216.443 Οφειλόμενο ποσό: 149.435.723,62€€

Πιστωτική εκκαθάριση 32.589 Πιστωτικό υπόλοιπο: 16.162.025,25€€

Μηδενική εκκαθάριση 74.642 -


Για τις περιπτώσεις ασφαλισμένων που με την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης προκύπτει χρεωστικό υπόλοιπο, αυτό μπορεί να καταβληθεί σε έξι (6) ισόποσες μηνιαίες δόσεις. Η πρώτη δόση εκκαθάρισης καταβάλλεται εμπρόθεσμα έως 30/08/2024.


Για τους ασφαλισμένους με πιστωτική εκκαθάριση, έχει τεθεί σε λειτουργία ειδική πλατφόρμα προκειμένου να υποβάλλουν ηλεκτρονικά «Αίτηση επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθέντων» στην περίπτωση που επιθυμούν να τους επιστραφεί το ποσό αντί να κρατηθεί στο λογαριασμό τους για συμψηφισμό με επόμενες εισφορές.

Αλωνιάτης Απόστολος

 Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

  Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή  11  Αυγούστου  2024.



Δεν υπάρχουν σχόλια: