Τρίτη 14 Απριλίου 2015

Μηνιαίο Δελτίο της Γενικής Κυβέρνησης με ετήσια συγκεντρωτικά στοιχεία για τον Φεβρουάριο του 2015

Μηνιαίο Δελτίο της Γενικής Κυβέρνησης με ετήσια συγκεντρωτικά στοιχεία για τον Φεβρουάριο του 2015

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΔΕΛΤΙΟ
ΜΗΝΙΑΙΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ 
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2015 
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

Αθήνα, Απρίλιος 2015 

Μηνιαίο Δελτίο της Γενικής Κυβέρνησης

Στην παρούσα δημοσίευση παρουσιάζονται πίνακες με ετήσια συγκεντρωτικά στοιχεία για τον Φεβρουάριο του 2015 [1]. Επίσης καλύπτονται τα δεδομένα σε επίπεδο μήνα και τα συγκεντρωτικά μηνιαία δεδομένα σε λογιστικά φύλλα Excel, από τον Ιανουάριο του 2013 και εφεξής.[2]

Οι πίνακες παρέχουν στοιχεία για τα έσοδα, τις δαπάνες, τις χρηματοοικονομικές συναλλαγές, το χρέος, τις εγγυήσεις και τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις, ως ακολούθως:

I. Έσοδα, δαπάνες, καθαρή απόκτηση χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων, καθαρή ανάληψη υποχρεώσεων, ταμειακό πλεόνασμα/έλλειμμα και στατιστικές αποκλίσεις:

Πίνακας A.1: Γενική κυβέρνηση και υποτομείς αυτής

Πίνακας A.2: Κεντρική Διοίκηση: εκτέλεση προϋπολογισμού

Πίνακας A.3: Νομικά πρόσωπα κεντρικής κυβέρνησης: εκτέλεση προϋπολογισμού

Πίνακας A.4: Τοπική αυτοδιοίκηση: εκτέλεση προϋπολογισμού

Πίνακας A.5: Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης: εκτέλεση προϋπολογισμού, και

II. Τίτλοι Ελληνικού Δημοσίου και εγγυήσεις Γενικής Κυβέρνησης:

Πίνακας Γ.1: Κεντρική Διοίκηση: συνολική αξία ακαθάριστου χρέους, συναφείς συναλλαγές και λοιπές ροές, και

Πίνακας Γ.2: Γενική Κυβέρνηση: συνολική αξία εγγυήσεων και συναφείς συναλλαγές.

III. Ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις:

Πίνακας Δ.1: Ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις

Ο Πίνακας A.1: Ο Πίνακας «Γενική κυβέρνηση και υποτομείς αυτής»[3] είναι συνοπτικός. Τα μηνιαία στοιχεία που παρουσιάζονται στον πίνακα αναφέρονται στα εξής:

α. Έσοδα, δαπάνες, καθαρή απόκτηση χρημ/κών περιουσιακών στοιχείων, καθαρή ανάληψη υποχρεώσεων ανά κατηγορία και ανά υποκατηγορία

β. Το αντίστοιχο ισοζύγιο όπως προκύπτει από τα έσοδα μείον τις δαπάνες και από την καθαρή απόκτηση χρημ/κών περιουσιακών στοιχείων μείον την καθαρή ανάληψη υποχρεώσεων, και

γ. Τη στατιστική απόκλιση μεταξύ των δύο παραπάνω στοιχείων.

Ο Πίνακας A.2: Κεντρική Διοίκηση: εκτέλεση προϋπολογισμού, ο Πίνακας A.3: Νομικά πρόσωπα κεντρικής κυβέρνησης: εκτέλεση προϋπολογισμού, ο Πίνακας A.4: Τοπική αυτοδιοίκηση: εκτέλεση προϋπολογισμού και ο Πίνακας A.5: Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης: εκτέλεση προϋπολογισμού παρουσιάζουν τα απολογιστικά μηνιαία στοιχεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού - σε σύγκριση με τα απολογιστικά μηνιαία στοιχεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού του προηγούμενου έτους και με τα αντίστοιχα στοιχεία του προϋπολογισμού. Η ανάλυση των δεδομένων ανά κατηγορία και υποκατηγορία είναι όμοια με αυτήν που παρουσιάζεται στον Πίνακα Α.1.

Τα δεδομένα στους Πίνακες Α.1 έως Α.5 είναι ενοποιημένα σε επίπεδο υποτομέα και σε επίπεδο τομέα. Η ενοποίηση αναφέρεται στην απαλοιφή των συναλλαγών και στις δύο πλευρές, την πλευρά των εσόδων και των δαπανών και την πλευρά της καθαρής απόκτησης χρημ/κών περιουσιακών στοιχείων και της καθαρής ανάληψης υποχρεώσεων, όπως προκύπτουν μεταξύ των μονάδων που ομαδοποιούνται από κοινού σε έναν υποτομέα ή σε έναν τομέα. Η ενοποίηση διενεργείται σε επίπεδο υποτομέα και σε επίπεδο τομέα γενικής κυβέρνησης. Στο επίπεδο υποτομέα απαλείφονται όλες οι ενδο- υποτομεακές συναλλαγές και στο επίπεδο τομέα απαλείφονται όλες οι ενδο-τομεακές συναλλαγές.

Η ενοποίηση δεν συνεπάγεται απώλεια πληροφοριών. Για παράδειγμα, η ενοποίηση των δια-τομεακών οικονομικών συναλλαγών της γενικής κυβέρνησης συνιστά αναλυτικό εμπλουτισμό των στοιχείων, που παρουσιάζει τις οικονομικές επενδύσεις ή τη χρηματοδότηση στον εν λόγω τομέα έναντι άλλων εγχώριων τομέων και έναντι του εξωτερικού.

Ο Πίνακας Γ.1: Κεντρική Διοίκηση: συνολική αξία ακαθάριστου χρέους, συναφείς συναλλαγές και λοιπές ροές παρουσιάζει το ακαθάριστο χρέος, τις συναφείς συναλλαγές και τις λοιπές ροές της κεντρικής διοίκησης. Ο Πίνακας παρέχει στοιχεία (stock data) για το χρέος στο τέλος του προηγούμενου έτους και στο τέλος του πλέον πρόσφατου μήνα σε τιμές αγοράς. Οι μεταβολές στο χρέος χωρίζονται σε συναλλαγές και σε διαφορές αποτίμησης. Οι συναλλαγές καλύπτουν εκδόσεις χρεωστικών τίτλων (debt instruments), που αυξάνουν το χρέος, και εξοφλήσεις χρεωστικών τίτλων, που μειώνουν το χρέος. Διαφορές αποτίμησης παρατηρούνται λόγω μεταβολών στη συναλλαγματική ισοτιμία στην περίπτωση που οι χρεωστικοί τίτλοι εκφράζονται σε ξένο συνάλλαγμα και λόγω άλλων μεταβολών στις τιμές. Οι χρεωστικοί τίτλοι που περιλαμβάνονται σε αυτόν τον πίνακα συνιστώνται από χρεόγραφα (debt securities) και δάνεια. Οι δύο αυτές κατηγορίες αναλύονται περαιτέρω με βάση την αρχική τους διάρκεια σε βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους τίτλους. Επίσης παρέχονται πληροφορίες για τους μακροπρόθεσμους χρεωστικούς τίτλους ανά τοποθεσία έκδοσης (έκδοση εντός της χώρας ή στο εξωτερικό). Τα μακροπρόθεσμα δάνεια παρουσιάζονται με ανάλυση των πιστωτών ανά έδρα (residency). Τα εντός έδρας αναλύονται σε δάνεια από την Τράπεζα της Ελλάδος και σε λοιπά δάνεια και τα εκτός έδρας αναλύονται σε δάνεια από ΕΤΧΣ/ΕΜΣ/ΔΝΤ και λοιπά δάνεια εκτός έδρας. Μια περαιτέρω ανάλυση αναφέρεται στο νόμισμα (εγχώριο ή ξένο νόμισμα) στο οποίο εκφράζονται οι χρεωστικοί τίτλοι και τα δάνεια.

Ο Πίνακας Γ.2: Γενική Κυβέρνηση: Εγγυήσεις παρουσιάζει μηνιαία δεδομένα για τις εγγυήσεις που αναλαμβάνονται από τη γενική κυβέρνηση. Ο πίνακας καλύπτει συνολικές αξίες και στοιχεία συναλλαγών για τις εγγυήσεις που εκχωρούνται από το κράτος προς φορείς εντός και εκτός της γενικής κυβέρνησης, καθώς επίσης και τις εγγυήσεις που καλύπτονται με καθεστώς τραπεζικής υποστήριξης και τις εγγυήσεις που παρέχονται από το ΕΤΕΑΝ και λοιπά.

Ο Πίνακας Δ.1: Ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις παρέχει στοιχεία για τη συνολική αξία των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ορίζονται ως τα απλήρωτα τιμολόγια τα οποία παραμένουν σε εκκρεμότητα για περισσότερες από 90 ημέρες από την ημερομηνία υποχρέωσης εξόφλησης. Οι ληξιπρόθεσμες φορολογικές υποχρεώσεις ορίζονται ως απαιτήσεις για επιστροφές φόρων οι οποίες έχουν λάβει ΑΦΕΚ (έγγραφο που αφορά την εκκαθάριση της επιστροφής φόρου) με εξαίρεση εκείνες που παραμένουν σε καθεστώς νομικής αντιδικίας.

Η εφαρμοζόμενη μεθοδολογία

Οι πίνακες που παρουσιάζονται στο Μηνιαίο Δελτίο της Γενικής Κυβέρνησης καταρτίζονται στηριζόμενοι σε στοιχεία ταμειακής λογιστικής βάσης. Τα δεδομένα αυτά είναι παρόμοια αλλά όχι απαραιτήτως πανομοιότυπα με τα επίσημα λογιστικά δεδομένα των φορέων, διότι σύμφωνα με τους επίσημους λογιστικούς κανόνες για ορισμένους εφαρμόζεται προσαρμοσμένη ταμειακή βάση, ενώ κάποιοι φορείς της γενικής κυβέρνησης χρησιμοποιούν λογιστικό σύστημα δεδουλευμένης βάσης (Ε.Γ.Λ.Σ.). Λόγω της εφαρμοζόμενης καθαρής ταμειακής βάσης, ορισμένες μη χρηματοοικονομικές συναλλαγές δεν αποτυπώνονται, όπως για παράδειγμα οι κεφαλαιακές μεταβιβάσεις που σχετίζονται με την δραστηριότητα του Τ.Χ.Σ. για το πρόγραμμα στήριξης των τραπεζών. Κατά συνέπεια, τα δεδομένα δεν είναι στην ίδια βάση με τις στατιστικές ΕΣΟΛ (ESA) όπως δημοσιεύονται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ).

Οι θεσμικές μονάδες της γενικής κυβέρνησης κατατάσσονται[4] σε έναν από τους ακόλουθους υποτομείς:

• Η κεντρική κυβέρνηση αποτελείται από:

i. Την κεντρική διοίκηση - κράτος (υπουργεία και αποκεντρωμένες διοικήσεις) και

ii. Τα νομικά πρόσωπα της κεντρικής κυβέρνησης, που καλύπτουν:

1. Τα νομικά πρόσωπα της κεντρικής κυβέρνησης και

2. Τις 15 αναταξινομημένες δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς (ΔΕΚΟ)

• Η τοπική αυτοδιοίκηση αποτελείται από

iii. Τους δήμους,

iv. Τις περιφέρειες, και

v. Λοιπά νομικά πρόσωπα της τοπικής αυτοδιοίκησης, και

• Οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης αποτελούνται από

vi. Τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης (κοινωνικά ταμεία) και

vii. Τα νοσοκομεία

Τα δεδομένα για τα έσοδα και τις δαπάνες της κυβέρνησης παρουσιάζονται στους Πίνακες Α.1 έως Α.5 σύμφωνα με τα διεθνή στατιστικά πρότυπα, όπως το Εγχειρίδιο Κυβερνητικών Στατιστικών Οικονομικών Στοιχείων του Δ.Ν.Τ. (Government Finance Statistics Manual - GFSM2001) και το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών (European System of Accounts - ESA95). Τα έσοδα χωρίζονται σε: (i) φόρους, (ii) εισφορές κοινωνικής ασφάλισης, (iii) μεταβιβάσεις, (iv) πωλήσεις μη χρημ/κών περιουσιακών στοιχείων και (v) λοιπά έσοδα. Τα στοιχεία των δαπανών είναι: (i) αμοιβές προσωπικού, (ii) αγορές αγαθών και υπηρεσιών, (iii) τόκοι, (iv) επιδοτήσεις, (v) μεταβιβάσεις, (vi) κοινωνικές παροχές, (vii) λοιπές δαπάνες, και (viii) αγορές μη χρημ/κών περιουσιακών στοιχείων.

Οι κυβερνητικές χρηματοοικονομικές συναλλαγές καλύπτουν τις εξής κατηγορίες: (i) συνάλλαγμα και καταθέσεις, (ii) χρεωστικοί τίτλοι, (iii) δάνεια, (iv) μετοχές και λοιπές συμμετοχές, και (v) χρημ/κά παράγωγα, οι οποίες αποτελούν την καθαρή απόκτηση χρημ/κών περιουσιακών στοιχείων και την καθαρή ανάληψη υποχρεώσεων. Η κατηγορία Μετοχές και λοιπές συμμετοχές μπορεί να μην συμπεριλαμβάνεται στην πλευρά του παθητικού.

Στους Πίνακες Α.1 έως Α.5 εμφανίζονται το πλεόνασμα (+) / έλλειμμα (-), (ισοζύγιο), ως η διαφορά ανάμεσα στα έσοδα και στις δαπάνες, καθώς και οι καθαρές χρημ/κές συναλλαγές, ως η διαφορά ανάμεσα στην καθαρή απόκτηση χρημ/κών περιουσιακών στοιχείων και στην καθαρή ανάληψη υποχρεώσεων. Θεωρητικώς, λαμβάνοντας υπ' όψιν τη χρήση ενός συστήματος διπλογραφικής λογιστικής για τη γενική κυβέρνηση και τους υποτομείς της, τα δύο παραπάνω στοιχεία θα πρέπει να ταυτίζονται. Λόγω σφαλμάτων και παραλείψεων, εμφανίζεται μια στατιστική απόκλιση, ως η διαφορά μεταξύ των δύο στοιχείων, δηλαδή του πλεονάσματος (+) / ελλείμματος (-) και των καθαρών χρημ/κών συναλλαγών. Η στατιστική απόκλιση θεωρείται ως ένας σημαντικός δείκτης της ποιότητας των δεδομένων των κυβερνητικών συναλλαγών.

Δεδομένα για τον κρατικό προϋπολογισμό που δημοσιεύονται στο Μηνιαίο Δελτίο της Γενικής Κυβέρνησης σε σύγκριση με τα δεδομένα του Δελτίου Εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού

Το Μηνιαίο Δελτίο της Γενικής Κυβέρνησης συνήθως δημοσιεύεται 10 ή 11 ημέρες αργότερα από το Δελτίο Εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού λόγω του ότι επιτελείται η συλλογή των δεδομένων και πραγματοποιείται η συμφωνία τους για όλους τους υποτομείς της γενικής κυβέρνησης. Τα στοιχεία που εμφανίζονται στα δύο Δελτία διαφέρουν μεταξύ τους λόγω προσαρμογών, αναταξινομήσεων, και διαφορών στο χρόνο άντλησης των δεδομένων (data vintages). Οι προσαρμογές αφορούν συνήθως προσαρμογές ταμειακής βάσης. Αυτές οι προσαρμογές ίσως έχουν αντίκτυπο στο ισοζύγιο [ πλεόνασμα(+)/έλλειμμα(-) ] ή στις καθαρές χρηματοοικονομικές συναλλαγές και, κατά συνέπεια, στη στατιστική απόκλιση. Αυτό δεν ισχύει για τις αναταξινομήσεις.

Ο πίνακας 1 εξηγεί συνοπτικά τις μεθοδολογικές διαφορές μεταξύ του πλεονάσματος/ελλείμματος του κρατικού προϋπολογισμού, όπως αναφέρεται στο Δελτίο Εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού και στο παρόν Δελτίο.

Πίνακας 1 : Πλεόνασμα/Ελλειμμα Κρατικού Π/Υ (Δελτίο εκτέλεσης κρατικού προϋπολογισμού έναντι Μηνιαίου Δελτίου Γενικής Κυβέρνησης)

Φεβ 2015, σε εκατομμύρια Ευρώ
Πλεόνασμα/Έλλειμμα (Δελτίο Εκτέλεσης Κρατικού Π/Υ )-194
Ταμειακές Προσαρμογές-387
Χρονικές προσαρμογές2
Πλεόνασμα/Έλλειμμα (Δελτίο Γενικής Κυβέρνησης)-579


Ημερολόγιο δημοσιεύσεων 2015

Περίοδος αναφοράςΕνδεικτική ημερομηνία δημοσίευσης
Μάρτιος 201530 Απριλίου 2015
Απρίλιος 201529 Μαΐου 2015
Μάιος 201530 Ιουνίου 2015
Ιούνιος 201531 Ιουλίου 2015
Ιούλιος 201531 Αυγούστου 2015
Αύγουστος 201530 Σεπτεμβρίου 2015
Σεπτέμβριος 201530 Οκτωβρίου 2015
Οκτώβριος 201530 Νοεμβρίου 2015
Νοέμβριος 201531 Δεκεμβρίου 2015
Δεκέμβριος 201529 Ιανουαρίου 2016


Λογιστικά φύλλα Excel με δεδομένα από Ιανουάριο 2013 και εφεξής

Όλοι οι πίνακες που περιλαμβάνονται στο Μηνιαίο Δελτίο της Γενικής Κυβέρνησης παρουσιάζονται για τον πλέον πρόσφατο μήνα με ετήσια σωρευτικά στοιχεία ως αρχεία PDF.

Επίσης, στους πίνακες Α.1 έως Α.5 περιλαμβάνονται και αναδρομικά δεδομένα (back data) τα οποία παρουσιάζονται ως χρονολογικές σειρές (σε μηνιαία και ετήσια σωρευτική βάση) στη μορφή λογιστικών φύλλων Excel με δυνατότητα λήψης (downloadable Excel- spreadsheets) ανά τομέα / υποτομέα από τον Ιανουάριο 2013 και εφεξής.

Ο Πίνακας 2 παρουσιάζει τη δομή των διαθέσιμων λογιστικών φύλλων Excel ανά τομέα και υποτομέα και ανά βαθμό ενοποίησης. Ο Πίνακας 3 παρέχει μια συνοπτική παρουσίαση των διαθέσιμων χρονολογικών σειρών που περιλαμβάνονται σε κάθε λογιστικό φύλλο Excel, με ανάλυση ανά κατηγορία, υποκατηγορία, και επιμέρους στοιχείο εσόδων, δαπανών και χρηματοοικονομικών συναλλαγών. Για παράδειγμα, οι άμεσοι φόροι που εισπράττονται από την κεντρική διοίκηση περιλαμβάνονται στο λογιστικό φύλλο S13111_N στον κωδικό A.1TDIR.

Οι ενδοτομεακές συναλλαγές και οι ενδο-υποτομεακές συναλλαγές υπολογίζονται αφαιρώντας τα ενοποιημένα δεδομένα (C) από τα μη ενοποιημένα δεδομένα (N). Αυτό ισχύει για τη γενική κυβέρνηση (S13), την κεντρική κυβέρνηση (S1311), την τοπική αυτοδιοίκηση (S1313) και τους οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης (S1314).  

Πίνακας 2: Δομή των λογιστικών φύλλων Excel

Στοιχεία ανά μήνα και συγκεντρωτικά ετήσια στοιχεία
Τομέας / Υποτομέας
Βαθμός ενοποίησης
Λογιστικό φύλλοExcel ανά εκτεταμένο κωδικό SNA
Γενική κυβέρνηση
Ενοποιημένα
S13_C
Μη ενοποιημένα
S13_N
Κεντρική κυβέρνηση
Ενοποιημένα
S1311_C
Μη ενοποιημένα
S1311_N
Κρατικός Π/Υ
Μη ενοποιημένα
S13111_Ν
Κεντρική κυβέρνηση πλην Κρατικού Π/Υ
Μη ενοποιημένα
S13112_N
Νομικά πρόσωπα κεντρικής κυβέρνησης
Μη ενοποιημένα
S131121_Ν
Δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί
Mη ενοποιημένα
S131122_Ν
Τοπική αυτοδιοίκηση
Ενοποιημένα
S1313_C
Μη ενοποιημένα
S1313_N
Δήμοι
Μη ενοποιημένα
 S13131_N
Περιφέρειες
Μη ενοποιημένα
S13132_Ν
Νομικά πρόσωπα της τοπικής αυτοδιοίκησης
Μη ενοποιημένα
S13133_Ν
Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης
Ενοποιημένα
S1314_C
Μη ενοποιημένα
S1314_N
Κοινωνικά ταμεία
Μη ενοποιημένα
S13141_N
Νοσοκομεία
Μη ενοποιημένα
S13142_Ν

________________________________________________________________

[1] Τα δεδομένα όπως εμφανίζονται στη νέα σειρά πινάκων είναι προσωρινά και θα παρασχεθούν επεξηγήσεις στις μελλοντικές αναθεωρήσεις.

[2] Η δημοσίευση των οικονομικών και των ληξιπρόθεσμων στοιχείων της γενικής κυβέρνησης είναι σύμφωνη με τους Νόμους 3845/2010 και 3871/2010.

[3]  Τα στοιχεία θα αναθεωρηθούν στο μέλλον λόγω της ένταξης νέων φορέων Γενικής Κυβέρνησης στο επικαιροποιημένο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης της ΕΛΣΤΑΤ.

[4] Σύμφωνα με το Μητρώο της ΕΛΣΤΑΤ το οποίο είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα
http://www.statistics.gr/portal/page/portal/ESYE/BUCKET/A0701/PressReleases/A0701 SEL08 DT AH 00 2 014 00 2014 01AB F EN.pdf

Δεν υπάρχουν σχόλια: