Σάββατο 31 Μαΐου 2025
Κυριακή 25 Μαΐου 2025
ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ ΑΠΟΔΟΧΗΣ ΠΛΗΡΩΜΩΝ ΜΕΣΩ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΑΜΕΣΗΣ ΠΛΗΡΩΜΗΣ Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Υποχρεωτική η εφαρμογή του IRIS και στις εταιρίες
ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ ΑΠΟΔΟΧΗΣ
ΠΛΗΡΩΜΩΝ ΜΕΣΩ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΑΜΕΣΗΣ ΠΛΗΡΩΜΗΣ
Γράφει ο
Απόστολος Αλωνιάτης
Υποχρεωτική η
εφαρμογή του IRIS και στις εταιρίες
Υποχρέωση αποδοχής
πληρωμών μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής (IRIS P2B/P2P) και για τα νομικά πρόσωπα
από την 1 η Νοεμβρίου 2025.
Με το άρθρο 219 του νόμου 5193/2025 δόθηκε επέκταση υποχρέωσης αποδοχής μέσων
πληρωμής με κάρτα υπηρεσιών άμεσης πληρωμής σε νομικά πρόσωπα με σχετική
προσθήκη στην παρ. 5 στο άρθρο 65 του ν. 4446/2016.
Σύμφωνα με το
σχετικό άρθρο στο άρθρο 65 του ν. 4446/2016 (Α' 240), περί υποχρέωσης αποδοχής
μέσων πληρωμής με κάρτα, προστίθεται παρ. 5 ως εξής:
«5. Τα νομικά
πρόσωπα που είναι δικαιούχοι πληρωμής, στο πλαίσιο των συναλλαγών τους με
πληρωτές οι οποίοι ενεργούν για λόγους που δεν εμπίπτουν στην εμπορική,
επιχειρηματική ή επαγγελματική τους δραστηριότητα, δέχονται υποχρεωτικά
πληρωμές μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής».
Με τον ίδιο νόμο
και συγκεκριμένα με το άρθρο 245, το άρθρο 219, περί επέκτασης της υποχρέωσης
υπηρεσιών άμεσης πληρωμής σε νομικά πρόσωπα, ισχύει από την 31η Οκτωβρίου 2025.
Συνεπώς από την
ημερομηνία αυτή οι εταιρίες θα πρέπει αν έχουν , σε συνεννόηση με τις τράπεζες,
να έχουν την δυνατότητα να εξοφλούν αγορές με το σύστημα IRIS
Να θυμίσουμε ότι
την υποχρέωση αυτή έχουν όλες οι επιχειρήσεις σήμερα και αναμέναμε και την
απόφαση για την ένταξη στο σύστημα και τον εταιριών , οι οποίες δεν εφάρμοσαν
την υπηρεσία άμεσης πληρωμής διότι
υπήρχαν τεχνικά προβλήματα. Αυτό συμβαίνει γιατί η υπηρεσία λειτουργεί με
συνδυασμό του ΑΦΜ και του κινητού τηλεφώνου , κάτι που δεν είναι εφικτό για τις
εταιρίες.
Τα τρία προϊόντα
IRIS
Συνολικά τρία είναι
τα προϊόντα IRIS που παρέχονται για ιδιώτες, επαγγελματίες και εμπόρους:
- Το IRIS P2P
μεταξύ φίλων και συγγενών για μεταφορές και πληρωμές. Αν το έχεις, μπορείς να
κάνεις μεταφορές και να εξοφλήσεις ηλεκτρονικά με αυτό.
- Το IRIS P2B, που
αν ο πελάτης έχει το απλό IRIS και ο επαγγελματίας το P2B, μπορεί να εξοφλήσει
με μεταφορά κεφαλαίων, με σκανάρισμα ή ΑΦΜ του επαγγελματία.
- Το IRIS
eCommerce, για αγορές σε ηλεκτρονικό κατάστημα ή για ηλεκτρονική εξόφληση
λογαριασμών, εφορίας, ασφαλίστρων κλπ. Αναμένεται η χρήση του για πληρωμές και
σε POS.
Να θυμίσουμε
ότι:
Μετά την
τροποποίηση το σχετικό άρθρο του νόμου 4446/2016 έγινε:
• Άρθρο 65. Υποχρέωση αποδοχής
μέσων πληρωμής με κάρτα
1. Οι δικαιούχοι
πληρωμής, στο πλαίσιο των συναλλαγών τους με πληρωτές οι οποίοι ενεργούν για
λόγους που δεν εμπίπτουν στην εμπορική, επιχειρηματική ή επαγγελματική τους
δραστηριότητα, υποχρεούνται, ανάλογα με τον κύριο Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητάς
τους (ΚΑΔ) και εντός ορισμένης προθεσμίας, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τα
τρία (3) έτη από τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, να
αποδέχονται μέσα πληρωμής με κάρτα για την ολοκλήρωση των πράξεων πληρωμής.
(σ.σ. Η παράγραφος 1, τέθηκε όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο
74 του ν. 4472/2017 (ΦΕΚ Α' 74/19-05-2017) και ισχύει από τη δημοσίευση του
νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ήτοι από 19/05/2017, σύμφωνα με το άρθρο
164 του ιδίου νόμου.)
2. Για την αποδοχή
μέσων πληρωμής με κάρτα, οι δικαιούχοι πληρωμής συμβάλλονται υποχρεωτικά με
νομίμως αδειοδοτημένους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών, κατά το οριζόμενα στο ν.
3862/2010 (A' 113). Για την αποδοχή μέσων πληρωμής με κάρτα και μετρητά, καθώς
και την είσπραξη για λογαριασμό τρίτου εν γένει, οι δικαιούχοι πληρωμής
απαγορεύεται να συμβάλλονται με οντότητες οι οποίες δεν αποτελούν νομίμως
αδειοδοτημένους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών ή Αντιπροσώπους αυτών, εκτός αν
άλλως ορίζεται ρητά στην οικεία ισχύουσα νομοθεσία.
3. Με απόφαση των
Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Οικονομικών, ορίζονται τα εξής:
α. οι υπόχρεοι
συμμόρφωσης βάσει των κύριων ΚΑΔ,
β. η προθεσμία
συμμόρφωσης,
γ. Οι διαδικασίες
δήλωσης και τροποποίησης των τηρούμενων Επαγγελματικών Λογαριασμών στους
Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών του ν. 3862/2010,
δ. οι διαδικασίες
και τα δεδομένα παρακολούθησης καθώς και η σύνταξη αναφορών, που καταγράφουν τη
συμμόρφωση με τις προβλέψεις του Νόμου,
ε. οι κυρώσεις που
επιβάλλονται σε περίπτωση παραβίασης των ανωτέρω υπό Α' έως δ' υποχρεώσεων,
στ. η επέκταση της
υποχρέωσης της παραγράφου 1 και σε άλλα μέσα πληρωμής, και
ζ. οι αρμόδιες
αρχές και τα μέσα προσφυγής και δικαστικής προστασίας κατά την εφαρμογή των
διατάξεων του Τμήματος Α' .
4. Οι ελεύθεροι
επαγγελματίες και επιτηδευματίες που τηρούν επαγγελματικό λογαριασμό, σύμφωνα
με την κοινή απόφαση που εκδίδεται βάσει της εξουσιοδότησης της περ. γ) της
παρ. 3, δέχονται υποχρεωτικά πληρωμές μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής.
(σ.σ. Η παράγραφος 4 τέθηκε όπως προστέθηκε με το άρθρο 46
του ν. 5072/2023 (ΦΕΚ Α' 198/04-12-2023) και ισχύει από 01/01/2024, σύμφωνα με
την περίπτωση β' του άρθρου 122 του ιδίου νόμου.)
5. Τα νομικά
πρόσωπα που είναι δικαιούχοι πληρωμής, στο πλαίσιο των συναλλαγών τους με
πληρωτές οι οποίοι ενεργούν για λόγους που δεν εμπίπτουν στην εμπορική,
επιχειρηματική ή επαγγελματική τους δραστηριότητα, δέχονται υποχρεωτικά
πληρωμές μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής.
(Η παράγραφος 5 τέθηκε όπως προστέθηκε με το άρθρο 219 του ν.
5193/2025 (ΦΕΚ Α' 56/11-04-2025) και ισχύει από 31/10/2025, σύμφωνα με την
παράγραφο 4 του άρθρου 245 του ιδίου νόμου.)
Αλωνιάτης Απόστολος
Οικονομολόγος
- φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών
Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance &
Markets Voice) , την Κυριακή 25 Μαΐου 2025.
Νέες υποχρεώσεις επιχειρήσεων, εταιριών αλλά και φυσικών προσώπων Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Υποχρεωτικά ασφάλιση κτιρίων αποθεμάτων και παγίων για επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών πάνω από 500.000, αλλά και αυτοκινήτων για πυρκαγιές , πλημμύρες και φυσικές καταστροφές .
Νέες υποχρεώσεις επιχειρήσεων,
εταιριών αλλά και φυσικών προσώπων
Γράφει ο
Απόστολος Αλωνιάτης
Υποχρεωτικά
ασφάλιση κτιρίων αποθεμάτων και παγίων για επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών πάνω
από 500.000, αλλά και αυτοκινήτων για πυρκαγιές , πλημμύρες και φυσικές
καταστροφές .
Ο Ιούνιος αρχίζει με νέες υποχρεώσεις σχετικά με την υποχρεωτική ασφάλιση για επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών πάνω από πεντακόσιες χιλιάδες (500.000), για δασικής πυρκαγιάς, πλημμύρας και σεισμού αλλά και την υποχρέωση για όλα τα οχήματα να προσθέσουν στα ασφαλιστήρια συμβόλαια τους όρους ώστε να καλύπτετε με ασφάλιση το όχημά του και έναντι των κινδύνων από δασική πυρκαγιά και από πλημμύρα, με βάση την τρέχουσα εμπορική αξία του οχήματος.
Υποχρεωτική
ασφάλιση ενεργητικού επιχειρήσεων
Σύμφωνα με το άρθρο
5 του νόμου 5116 (ΦΕΚ Α'
100/03-07-2024), περί «Ιδιωτική ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών, κρατική
αρωγή και προστασία, στεγαστική συνδρομή, διατάξεις για το Πυροσβεστικό Σώμα
και άλλες διατάξεις», όλες οι επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών (πωλήσεις - τζίρο)
πάνω από πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) είναι υποχρεωμένες, από 1 Ιουνίου 2025
(άρθρο 136 παρ. 10 του ν.5162/2024), να ασφαλίσουν το ενεργητικό τους κατά 70% υποχρεωτικά
έναντι δασικής πυρκαγιάς, πλημμύρας και σεισμού, αφού σε περίπτωση των παραπάνω
φυσικών καταστροφών , δεν θα έχουν καμία αποζημίωση από το κράτος, όπως
προβλέπει η παράγραφος 4 ου σχετικού άρθρου.
Σύμφωνα με το
σχετικό άρθρο:
Άρθρο 5. Ασφάλιση
επιχειρήσεων έναντι φυσικών καταστροφών
«1. Επιχειρήσεις με
ετήσια ακαθάριστα έσοδα, κατά το εκάστοτε προηγούμενο φορολογικό έτος, άνω των
πεντακοσίων χιλιάδων (500.000) ευρώ, ασφαλίζονται υποχρεωτικά έναντι δασικής
πυρκαγιάς, πλημμύρας και σεισμού.
2. Η ασφάλιση
καλύπτει κατ' ελάχιστον τον κίνδυνο από υλικές ζημιές που προκαλούνται από
κινδύνους της παρ. 1 στις ιδιόκτητες κτιριακές εγκαταστάσεις, καθώς και σε
λοιπά στοιχεία ενεργητικού της επιχείρησης, όπως τον εξοπλισμό, τις πρώτες
ύλες, τα εμπορεύματα, τα φορτηγά αυτοκίνητα και αυτοκίνητα επαγγελματικής
χρήσης, τα μέσα παραγωγής και τα αποθηκευμένα προϊόντα και για ποσοστό
τουλάχιστον εβδομήντα τοις εκατό (70%) της αξίας του συνόλου του παραπάνω
ενεργητικού.
3. Εάν δεν τηρηθεί
η υποχρέωση του παρόντος, επιβάλλεται αυτοτελές διοικητικό πρόστιμο ύψους δέκα
χιλιάδων (10.000) ευρώ στην υπόχρεη επιχείρηση. Η υπόχρεη επιχείρηση οφείλει,
εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της πράξης επιβολής του προστίμου,
να συμμορφωθεί με την υποχρέωση της παρ. 1, διαφορετικά το πρόστιμο επιβάλλεται
στο διπλάσιο του αρχικώς επιβληθέντος.
4. Οι υπόχρεες σε
ασφάλιση επιχειρήσεις εξαιρούνται από κάθε επιχορήγηση κρατικής αρωγής για
υλικές ζημιές στα περιουσιακά στοιχεία της παρ. 2 από την επέλευση των κινδύνων
της παρ. 1, συμπεριλαμβανομένης της στεγαστικής συνδρομής.»
Διαφωνίες για τα ενοικιαζόμενα κτήρια
Πολλές ερωτήσεις
μας έχουν γίνει σχετικά με το ποιος έχει την υποχρέωση να ασφαλίσει το κτήριο
σε περίπτωση που δεν είναι ιδιόκτητο.
Ο νόμος δεν ορίζει
ποιος έχει την υποχρέωση να ασφαλίσει το κτήριο ο ιδιοκτήτης ή η επιχείρησης
που πληροί τους όρους για την υποχρεωτική ασφάλιση.
Ο νόμος αναφέρει
ότι το πρόστιμο καταλαμβάνει τα ιδιόκτητα ακίνητα, συνεπώς η επιχείρηση, από
ότι φαίνεται, δεν έχει την υποχρέωση να ασφαλίσει τα ενοικιαζόμενα ακίνητα.
Μετά από συζήτηση
με νομικούς, μας ενημέρωσαν ότι σε περίπτωση επιβολής προστίμου για την μη
ασφάλιση μισθωμένου ακινήτου, η διαγραφή του είναι μαχητή.
Υποχρεωτική
ασφάλιση οχημάτων
Με τα άρθρα 26
(ασφάλιση οχημάτων έναντι φυσικών καταστροφών) και 136 παρ. 10 περ. γ’ (έναρξη
ισχύος) του ν.5162/2024 καθιερώνεται από 1ης Ιουνίου 2025, η υποχρεωτική
ασφάλιση οχημάτων έναντι φυσικών καταστροφών.
Ειδικότερα, με την παρ. 1 του άρθρου 26 εισάγεται νέο άρθρο 5Α στο ν. 5116/2024
(Α’100) και προβλέπονται τα εξής:
Υποχρέωση του κυρίου ή κατόχου αυτοκινήτου οχήματος κατά την έννοια
της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 1 του Π.Δ. 237/1986 (Α’110), με τόπο συνήθους
στάθμευσης στην Ελλάδα, πέραν της ισχύουσας υποχρέωσης ασφάλισης αστικής
ευθύνης από την κυκλοφορία του οχήματος, να καλύπτει με ασφάλιση το όχημά του
και έναντι των κινδύνων από δασική πυρκαγιά και από πλημμύρα, με βάση την
τρέχουσα εμπορική αξία του οχήματος.
Η υποχρέωση ασφάλισης οχημάτων έναντι φυσικών καταστροφών θα υφίσταται
διαρκώς από τη χορήγηση της αδείας και των πινακίδων κυκλοφορίας, χωρίς να
εξαρτάται από την εν τοις πράγμασι κίνηση ή λειτουργία του οχήματος. Ως εκ
τούτου, και λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις της ΕΑΕΕ, η Πολιτεία προέβλεψε
ότι η υποχρέωση ασφάλισης για φυσικές καταστροφές θα ισχύει και για τα
οχήματα που έχουν καταθέσει πινακίδες και έχουν τεθεί σε διοικητική ακινησία κατά
το άρθρο 22 του ν. 2367/1953, δεδομένου ότι τα οχήματα αυτά εξακολουθούν να
διατρέχουν κίνδυνο από φυσικά φαινόμενα (δασική πυρκαγιά, πλημμύρα).
Εξαιρούνται
Η υποχρέωση
ασφάλισης δεν ισχύει για τα οχήματα που ανήκουν κατά κυριότητα στο Δημόσιο ή σε
φορέα του δημόσιου τομέα, όπως ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14
του ν. 4270/2014 (Α’143), εξαιρουμένου του υποτομέα Ο.Τ.Α.
Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, προβλέπεται ότι οι υπόχρεοι σε ασφάλιση θα
εξαιρούνται από κάθε επιχορήγηση κρατικής αρωγής για τα οχήματα που δεν έχουν
ασφαλιστεί έναντι φυσικών καταστροφών σύμφωνα με το νέο νόμο.
Περαιτέρω με την παρ. 2 του άρθρου 26 προστίθεται παρ. 2Α στο άρθρο 47 του ν.
5116/2024 (Α’100) και προβλέπεται η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης των
υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης και Κλιματικής Κρίσης
και Πολιτικής Προστασίας, με την οποία δύναται να εξειδικεύονται το εύρος και
οι προϋποθέσεις της συγκεκριμένης υποχρέωσης ασφάλισης, να εισάγονται επιπλέον
εξαιρέσεις, να ρυθμίζονται η διαδικασία και τα δικαιολογητικά για την εξαίρεση
και να καθορίζεται κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του κατωτέρω νέου
άρθρου 5Α.
«Άρθρο 5Α. Ασφάλιση
οχημάτων έναντι φυσικών καταστροφών
1. Ο κύριος ή
κάτοχος αυτοκινήτου οχήματος κατά την έννοια της περ. α) του άρθρου 1 του Π.Δ.
237/1986 (Α' 110), με τόπο συνήθους στάθμευσης στην Ελλάδα, πέραν των
υποχρεώσεων ασφάλισης κατά το ανωτέρω προεδρικό διάταγμα, υποχρεούται να
καλύπτει με ασφάλιση το όχημά του και έναντι των κινδύνων από δασική πυρκαγιά
και από πλημμύρα, με βάση την τρέχουσα εμπορική αξία του οχήματος. Η υποχρέωση
ασφάλισης υφίσταται διαρκώς από τη χορήγηση της αδείας και των πινακίδων
κυκλοφορίας, χωρίς να εξαρτάται από την εν τοις πράγμασι κίνηση ή λειτουργία
του οχήματος.
2. Η υποχρέωση
ασφάλισης του παρόντος δεν ισχύει, εάν το όχημα ανήκει κατά κυριότητα στο
Δημόσιο ή σε φορέα του δημόσιου τομέα, όπως ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1
του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α' 143), εξαιρουμένου του υποτομέα Ο.Τ.Α..
3. Οι υπόχρεοι σε
ασφάλιση του παρόντος εξαιρούνται από κάθε επιχορήγηση κρατικής αρωγής για τα
οχήματα που δεν έχουν ασφαλιστεί σύμφωνα με την παρ. 1.»
Υποχρεωτική
ασφάλιση ακίνητων
Είναι γνωστό ότι με
τα άρθρα 10 και 136 παρ. 10 περίπτωση α΄ του νόμου 5162/2024 έγινε αλλαγή στα
ποσοστά έκπτωσης από τον ΕΝΦΙΑ τον ασφαλισμένων ακινήτων.
Ποιο συγκεκριμένα
το ποσοστό έκπτωσης στον ΕΝΦΙΑ για τα έτη 2025 και εφεξής καθορίζεται σε 20%
για κατοικίες με φορολογητέα αξία έως €500.000.
Για τις κατοικίες
με φορολογητέα αξία άνω των €500.000, το ποσοστό έκπτωσης παραμένει στο 10%.
Επιπλέον, οι τελευταίες (κατοικίες με φορολογητέα αξία άνω των €500.000)
εξαιρούνται από οποιαδήποτε κρατική επιχορήγηση ή ενίσχυση για ανακατασκευή ή
επισκευή λόγω σεισμού, πυρκαγιάς από φυσικά αίτια ή πλημμύρας, σύμφωνα με τη
νέα διάταξη 5Α που προστίθεται στο άρθρο 5 του ν. 4797/2021 για την κρατική
αρωγή προς επιχειρήσεις. Η εξαίρεση αυτή θα ισχύσει από 1 Ιουνίου 2025.
Για το έτος 2025, η
αξία ανακατασκευής των ακινήτων δεν μπορεί να υπολείπεται των €1.000 ανά
τετραγωνικό μέτρο, σύμφωνα με το άρθρο 44 του αρχικού Νόμου 5045/2023 για τον
ΕΝΦΙΑ. Για το έτος 2024, βάσει της απόφασης 1014/2024 (ΦΕΚ Β’), η αξία
ανακατασκευής είχε οριστεί στα €900 ανά τετραγωνικό μέτρο.
Αλωνιάτης Απόστολος
Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του
Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος
Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance &
Markets Voice) , την Κυριακή 25 Μαΐου 2025.






