9+1 αλλαγές στη ζωή μας με το πλαστικό χρήμα
Ποιες ανατροπές φέρνει το νομοσχέδιο για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές τόσο σε φυσικά πρόσωπα και ελεύθερους επαγγελματίες όσο και σε επιχειρήσεις
Ελενα Λάσκαρη | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 17/12/2016 08:43 |
Λένε ότι το καλό πράγμα, αργεί. Στην περίπτωση του νομοσχεδίου για το πλαστικό χρήμα, οι ζυμώσεις κυβέρνησης – δανειστών διήρκεσαν περίπου έναν χρόνο.
Η βασικότερη εστία διαφωνιών αφορούσε την πρόθεση της κυβέρνησης να καθιερώσει έναν ειδικό ακατάσχετο επαγγελματικό λογαριασμό στον οποίο θα έμπαιναν όλες οι εισπράξεις από πλαστικό χρήμα.
Από αυτόν τον λογαριασμό το Δημόσιο θα εισέπραττε απευθείας τον ΦΠΑ και με πάγια εντολή θα πληρώνονταν οι τρέχουσες φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις. Το δέλεαρ για τις επιχειρήσεις θα ήταν η προστασία του συγκεκριμένου λογαριασμού από κατασχέσεις για τρέχουσες έως σήμερα ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Ο ακατάσχετος λογαριασμός πήγε περίπατο. Εμεινε στο νομοσχέδιο μόνο η υποχρέωση όλων των επιχειρήσεων και επαγγελματιών να δημιουργήσουν – αν δεν έχουν ήδη – έναν επαγγελματικό τραπεζικό λογαριασμό, στον οποίο θα μπαίνουν οι εισπράξεις από πλαστικό χρήμα. Το εάν στη συνέχεια σε αυτόν το λογαριασμό θα έχει πρόσβαση το Δημόσιο για να εισπράττει απευθείας τουλάχιστον τον ΦΠΑ, δεν είναι ξεκάθαρο. Επί του παρόντος πάντως, κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται.
Αυτό το οποίο ξεκάθαρα προβλέπεται είναι ότι από την 1η Ιανουαρίου 2017 όλοι θα πρέπει να αρχίσουμε να εξοικειωνόμαστε με τη χρήση πλαστικού χρήματος. Στην αντίθετη περίπτωση, μπορεί να κοστίσει ακριβά. Αν δεν συγκεντρωθεί το απαιτούμενο όριο πληρωμών με πλαστικό χρήμα, καραδοκεί έξτρα φόρος με συντελεστή 22%, στον λογαριασμό της εκκαθάρισης των φορολογικών δηλώσεων του 2017, σε περίπου ενάμιση χρόνο από σήμερα.
1. POS παντού
Η μετάβαση θα είναι σταδιακή. Καταληκτικός στόχος του νομοσχεδίου είναι η καθιέρωση της αποδοχής μέσων πληρωμής με κάρτα στο σύνολο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική επικράτεια. Μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, με απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης θα οριστούν οι επαγγελματικοί κλάδοι από τους οποίους θα ξεκινήσει η υποχρεωτική αποδοχή πληρωμών με πλαστικό χρήμα εντός συγκεκριμένης προθεσμίας. Στην απόφαση αυτή θα περιγράφονται και οι κυρώσεις στην περίπτωση των επαγγελματιών και επιχειρήσεων που θα αποφασίσουν να κινηθούν σε αντίθετη κατεύθυνση. Η αρχική υποχρέωση πάντως για όλες τις επιχειρήσεις είναι να ενημερώνουν τους καταναλωτές «ευκρινώς στην είσοδο του καταστήματος και στο ταμείο» για την αποδοχή καρτών πληρωμών. Σε αντίθετη περίπτωση επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ, το οποίο περιορίζεται στα 500 ευρώ αν καταβληθεί εντός 30 ημερών.
2. Στοπ σε μετρητά άνω των 500 ευρώ
Το 2010 είχε καθιερωθεί όριο πληρωμής με μετρητά έως 1.500 ευρώ. Πρακτικά, το όριο αυτό σήμερα καταστρατηγείται. Ιδίως μετά τα capital controls, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, τα μετρητά γίνονται αποδεκτά (δεδομένου ότι ο έλεγχος είναι ανύπαρκτος) χωρίς δεύτερη σκέψη, ιδίως αν υπερβαίνουν τα 1.500 ευρώ.
Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου ο πήχης επιχειρείται να κατέβει στα 500 ευρώ, ενώ το «σπάσιμο» των συναλλαγών σε 500άρικα δεν επιτρέπεται.
Στο νομοσχέδιο ορίζεται ότι τα φορολογικά στοιχεία συνολικής αξίας 500 ευρώ και πάνω που εκδίδονται κατά την πώληση αγαθών ή παροχή υπηρεσιών σε ιδιώτες εξοφλούνται από τους καταναλωτές αποκλειστικά με κάρτες ή άλλα ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής όπως (ενδεικτικά αλλά όχι περιοριστικά) τραπεζικό έμβασμα, μέσω λογαριασμού πληρωμών, με χρήση ηλεκτρονικού πορτοφολιού. Αν εκδίδονται φορολογικά στοιχεία, είναι άλλη υπόθεση.
3. Αφορολόγητο μόνο με πλαστικό χρήμα
Από το 2017 οι φορολογούμενοι, προκειμένου να κατοχυρώσουν το αφορολόγητο όριο εισοδήματος από 8.636 έως και 9.545 ευρώ, ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση, με βάση τα σημερινά δεδομένα) θα πρέπει να έχουν καταναλώσει ένα μέρος του εισοδήματός υποχρεωτικά μέσω πλαστικού χρήματος. Εφόσον το εισόδημα είναι έως 10.000 ευρώ, απαιτείται ποσοστό δαπανών 10% με πλαστικό χρήμα. Για εισόδημα 9.000 ευρώ, απαιτούνται e-αποδείξεις 900 ευρώ, στα 10.000 ευρώ αυξάνονται σε 1.000 ευρώ. Για μεγαλύτερα εισοδήματα ακολουθούν δύο ακόμα συντελεστές. Στο κλιμάκιο εισοδήματος από 10.001 έως και 30.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 15%, ενώ στο κλιμάκιο εισοδήματος άνω των 30.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 20% (με μέγιστο όριο απαιτούμενων πληρωμών τα 30.000 ευρώ).
4. Φόρος αν δεν μάθω να πληρώνω με κάρτες
Τα αρχικά ποσοστά υποχρεωτικών δαπανών με πλαστικό χρήμα σε σχέση με το εισόδημα είναι σχετικά χαμηλά. Η ποινή όμως αν δεν καλυφθεί το απαιτούμενο όριο δαπανών είναι υψηλή. Αν δεν καλύπτεται το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό, τότε ο φόρος εισοδήματος προσαυξάνεται κατά το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού, πολλαπλασιαζόμενης με συντελεστή 22%. Ο έξτρα φόρος πρακτικά προκύπτει από την απώλεια μέρους του αφορολογήτου δεδομένου ότι ο συντελεστής 22% είναι ο πρώτος συντελεστής της ισχύουσας φορολογικής κλίμακας. Ας δούμε ένα παράδειγμα. Ο φορολογούμενος με το εισόδημα των 12.000 ευρώ πραγματοποιεί το 2017 πληρωμές με πλαστικό χρήμα 500 ευρώ, αντί των απαιτούμενων ύψους 1.300 ευρώ. Στη διαφορά των 800 ευρώ επιβάλλεται συντελεστής 22% και προκύπτει επιπλέον φόρος 176 ευρώ.
5. Ποιες αποδείξεις θα μετράνε για το χτίσιμο του αφορολογήτου
Το τοπίο θα ξεκαθαρίσει, μετά την ψήφιση του νόμου, με την έκδοση σχετικής απόφασης από τον υπουργό Οικονομικών. Μια πρώτη πρόταση, η οποία είχε υποβληθεί από υπηρεσιακούς παράγοντες και παραμένει άγνωστο αν θα προχωρήσει, ενέτασσε στις δαπάνες που θα «μετράνε»: αγορές από σουπερμάρκετ, πολυκαταστήματα, καύσιμα, αγορές ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών συσκευών, έπιπλα, είδη οικιακής χρήσης, ξενοδοχεία, παροχή υπηρεσιών από υδραυλικούς, ηλεκτρολόγους, λογιστές, ψυχολόγους, εστιατόρια, ταβέρνες, μπαρ και κέντρα διασκέδασης.
Στις εξαιρούμενες εξετάζεται να είναι λογαριασμοί για φως, νερό, τηλέφωνο, δόσεις δανείων, ενοίκια, κοινόχρηστα, ασφάλιστρα και διόδια.
Υπό εξέταση παραμένει το ενδεχόμενο η πληρωμή δαπανών με πλαστικό χρήμα για παροχή υπηρεσιών από επαγγελματικούς κλάδους με υψηλή ροπή προς φοροδιαφυγή να οδηγεί σε μια μορφή μπόνους για τους καταναλωτές.
6. Ιατρικές δαπάνες
Ανεξάρτητα από την υποχρέωση πληρωμών με πλαστικό χρήμα για την κατοχύρωση του αφορολογήτου, όλες οι ιατρικές δαπάνες οι οποίες σήμερα μειώνουν τον φόρο, από το 2017 προκειμένου να αναγνωρίζονται από την Εφορία θα πρέπει να έχουν πραγματοποιηθεί με πλαστικό χρήμα. Οι χάρτινες αποδείξεις από τον γιατρό, αν η δαπάνη έχει πληρωθεί με μετρητά, δεν θα αναγνωρίζονται. Με βάση τις ισχύουσες διατάξεις, οι ιατρικές δαπάνες οδηγούν σε μείωση φόρου 10% εφόσον υπερβαίνουν το 5% του εισοδήματος. Για παράδειγμα σε εισόδημα 12.000 ευρώ, προκειμένου να υπάρξει έκπτωση φόρου οι ιατρικές δαπάνες θα πρέπει να υπερβαίνουν τα 600 ευρώ. Αν ανέρχονται για παράδειγμα σε 1.000 ευρώ, μόνο εφόσον έχουν πληρωθεί με πλαστικό χρήμα θα κερδίζεται η έκπτωση φόρου των 100 ευρώ.
7. Λοταρία
Δεν γνωρίζουμε ακόμα – θα καθοριστεί στη συνέχεια με υπουργική απόφαση – ούτε πόσο συχνά θα γίνονται οι κληρώσεις ούτε τα δώρα που θα κερδίζουν οι τυχερές αποδείξεις. Το νομοσχέδιο ορίζει ότι οι συναλλαγές που γίνονται με πλαστικό χρήμα, θα μπαίνουν σε κληρωτίδα και οι τυχεροί θα επιβραβεύονται με χρηματικά έπαθλα ή έπαθλα σε είδος. Συνολικά σε ετήσια βάση, οι κληρώσεις αυτές μπορεί να κοστίζουν έως και 12 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό. Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών θα καθοριστούν οι λεπτομέρειες για τη διεξαγωγή κληρώσεων, όπως η συχνότητα των κληρώσεων, η διαδικασία συμμετοχής, τα μέσα καταχώρισης των συναλλαγών που θα μετέχουν καθώς βέβαια και τα έπαθλα. Παράλληλα σχεδιάζονται επιπλέον κίνητρα για φορολογουμένους οι οποίοι υπερβαίνουν τα προβλεπόμενα ποσοστά ελάχιστης δαπάνης.
8. Με ονοματεπώνυμο
Κάρτες, ηλεκτρονικά πορτοφόλια, κουπόνια, voucher, e-banking και γενικότερα μέσα πληρωμής πλην μετρητών θα πρέπει να είναι καταγεγραμμένα με το ονοματεπώνυμο των κατόχων τους. Η ονομαστικοποίηση κάθε ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής είναι υποχρεωτική κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους – με διαδικασίες οι οποίες μένει να προσδιοριστούν – ώστε να μπορεί στη συνέχεια η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων να κάνει τον λογαριασμό των δαπανών με πλαστικό χρήμα για κάθε φορολογούμενο και να διαπιστώνει αν πληρούνται οι όροι για την κατοχύρωση του αφορολογήτου.
Παράλληλα, η ΓΓΔΕ σχεδιάζει – όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο – την επέκταση του σημερινού Συστήματος Μητρώου Τήρησης Τραπεζικών Λογαριασμών (ο ελεγκτικός μηχανισμός έχει πρόσβαση σε όλα τα στοιχεία τραπεζικών λογαριασμών) και σε λογαριασμούς Πληρωμών ώστε να αποκτήσει ένα ηλεκτρονικό μάτι στις πληρωμές με πλαστικό χρήμα σε Ελλάδα και εξωτερικό.
9. Εξαιρέσεις
Αρχικά εξαιρούνται από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικών ηλεκτρονικών συναλλαγών μόνο οι υπάλληλοι του υπουργείου Εξωτερικών, οι στρατιωτικοί εφόσον υπηρετούν στην αλλοδαπή, οι υπηρετούντες στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία της ΕΕ καθώς και όσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας, σε ψυχιατρικό κατάστημα ή είναι φυλακισμένοι. Στη συνέχεια, με απόφαση του υπουργού Οικονομικών θα καθοριστούν και άλλες κατηγορίες φορολογουμένων που εξαιρούνται από την υποχρέωση πραγματοποίησης δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Εξετάζεται για παράδειγμα το ενδεχόμενο, τα όρια των δαπανών με πλαστικό χρήμα να μην αγγίξουν τους ηλικιωμένους ή κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών όπου τα POS παραμένουν – και μάλλον θα παραμείνουν για καιρό ακόμα – άγνωστη έννοια.
10. Το χαρτοβασίλειο
Ενα ερώτημα το οποίο απασχολεί πολλούς φορολογουμένους είναι αν θα υπάρχει υποχρέωση φύλαξης των χάρτινων αποδείξεων, οι οποίες θα συνεχίσουν να εκδίδονται ασχέτως αν η δαπάνη γίνεται με μετρητά ή με πλαστικό χρήμα. Η αρμόδια υφυπουργός Οικονομικών Κατερίνα Παπανάτσιου – εκφράζοντας την προσωπική της άποψη χωρίς να απορρέει σχετική υποχρέωση από το νομοσχέδιο – συνιστά, καλού κακού το πρώτο διάστημα να φυλάσσονται και οι χάρτινες αποδείξεις. Οσοι φορολογούμενοι εξαιρεθούν τελικά από την υποχρέωση πληρωμών με πλαστικό χρήμα, θα συνεχίσουν να ταλαιπωρούνται με τις γνωστές σακούλες χάρτινων αποδείξεων, οι οποίες συνεχίζουν να κοσμούν πολλά σπίτια φορολογουμένων. Η σύνδεση του αφορολογήτου με αποδείξεις – η οποία δεν ίσχυσε για τα εισοδήματα του 2015 – επανέρχεται από το 2017 είτε για δαπάνες με πλαστικό χρήμα είτε με τα – αγαπημένα πολλών – μετρητά.
Η βασικότερη εστία διαφωνιών αφορούσε την πρόθεση της κυβέρνησης να καθιερώσει έναν ειδικό ακατάσχετο επαγγελματικό λογαριασμό στον οποίο θα έμπαιναν όλες οι εισπράξεις από πλαστικό χρήμα.
Από αυτόν τον λογαριασμό το Δημόσιο θα εισέπραττε απευθείας τον ΦΠΑ και με πάγια εντολή θα πληρώνονταν οι τρέχουσες φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις. Το δέλεαρ για τις επιχειρήσεις θα ήταν η προστασία του συγκεκριμένου λογαριασμού από κατασχέσεις για τρέχουσες έως σήμερα ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Ο ακατάσχετος λογαριασμός πήγε περίπατο. Εμεινε στο νομοσχέδιο μόνο η υποχρέωση όλων των επιχειρήσεων και επαγγελματιών να δημιουργήσουν – αν δεν έχουν ήδη – έναν επαγγελματικό τραπεζικό λογαριασμό, στον οποίο θα μπαίνουν οι εισπράξεις από πλαστικό χρήμα. Το εάν στη συνέχεια σε αυτόν το λογαριασμό θα έχει πρόσβαση το Δημόσιο για να εισπράττει απευθείας τουλάχιστον τον ΦΠΑ, δεν είναι ξεκάθαρο. Επί του παρόντος πάντως, κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται.
Αυτό το οποίο ξεκάθαρα προβλέπεται είναι ότι από την 1η Ιανουαρίου 2017 όλοι θα πρέπει να αρχίσουμε να εξοικειωνόμαστε με τη χρήση πλαστικού χρήματος. Στην αντίθετη περίπτωση, μπορεί να κοστίσει ακριβά. Αν δεν συγκεντρωθεί το απαιτούμενο όριο πληρωμών με πλαστικό χρήμα, καραδοκεί έξτρα φόρος με συντελεστή 22%, στον λογαριασμό της εκκαθάρισης των φορολογικών δηλώσεων του 2017, σε περίπου ενάμιση χρόνο από σήμερα.
1. POS παντού
Η μετάβαση θα είναι σταδιακή. Καταληκτικός στόχος του νομοσχεδίου είναι η καθιέρωση της αποδοχής μέσων πληρωμής με κάρτα στο σύνολο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική επικράτεια. Μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, με απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης θα οριστούν οι επαγγελματικοί κλάδοι από τους οποίους θα ξεκινήσει η υποχρεωτική αποδοχή πληρωμών με πλαστικό χρήμα εντός συγκεκριμένης προθεσμίας. Στην απόφαση αυτή θα περιγράφονται και οι κυρώσεις στην περίπτωση των επαγγελματιών και επιχειρήσεων που θα αποφασίσουν να κινηθούν σε αντίθετη κατεύθυνση. Η αρχική υποχρέωση πάντως για όλες τις επιχειρήσεις είναι να ενημερώνουν τους καταναλωτές «ευκρινώς στην είσοδο του καταστήματος και στο ταμείο» για την αποδοχή καρτών πληρωμών. Σε αντίθετη περίπτωση επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ, το οποίο περιορίζεται στα 500 ευρώ αν καταβληθεί εντός 30 ημερών.
2. Στοπ σε μετρητά άνω των 500 ευρώ
Το 2010 είχε καθιερωθεί όριο πληρωμής με μετρητά έως 1.500 ευρώ. Πρακτικά, το όριο αυτό σήμερα καταστρατηγείται. Ιδίως μετά τα capital controls, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, τα μετρητά γίνονται αποδεκτά (δεδομένου ότι ο έλεγχος είναι ανύπαρκτος) χωρίς δεύτερη σκέψη, ιδίως αν υπερβαίνουν τα 1.500 ευρώ.
Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου ο πήχης επιχειρείται να κατέβει στα 500 ευρώ, ενώ το «σπάσιμο» των συναλλαγών σε 500άρικα δεν επιτρέπεται.
Στο νομοσχέδιο ορίζεται ότι τα φορολογικά στοιχεία συνολικής αξίας 500 ευρώ και πάνω που εκδίδονται κατά την πώληση αγαθών ή παροχή υπηρεσιών σε ιδιώτες εξοφλούνται από τους καταναλωτές αποκλειστικά με κάρτες ή άλλα ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής όπως (ενδεικτικά αλλά όχι περιοριστικά) τραπεζικό έμβασμα, μέσω λογαριασμού πληρωμών, με χρήση ηλεκτρονικού πορτοφολιού. Αν εκδίδονται φορολογικά στοιχεία, είναι άλλη υπόθεση.
3. Αφορολόγητο μόνο με πλαστικό χρήμα
Από το 2017 οι φορολογούμενοι, προκειμένου να κατοχυρώσουν το αφορολόγητο όριο εισοδήματος από 8.636 έως και 9.545 ευρώ, ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση, με βάση τα σημερινά δεδομένα) θα πρέπει να έχουν καταναλώσει ένα μέρος του εισοδήματός υποχρεωτικά μέσω πλαστικού χρήματος. Εφόσον το εισόδημα είναι έως 10.000 ευρώ, απαιτείται ποσοστό δαπανών 10% με πλαστικό χρήμα. Για εισόδημα 9.000 ευρώ, απαιτούνται e-αποδείξεις 900 ευρώ, στα 10.000 ευρώ αυξάνονται σε 1.000 ευρώ. Για μεγαλύτερα εισοδήματα ακολουθούν δύο ακόμα συντελεστές. Στο κλιμάκιο εισοδήματος από 10.001 έως και 30.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 15%, ενώ στο κλιμάκιο εισοδήματος άνω των 30.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 20% (με μέγιστο όριο απαιτούμενων πληρωμών τα 30.000 ευρώ).
4. Φόρος αν δεν μάθω να πληρώνω με κάρτες
Τα αρχικά ποσοστά υποχρεωτικών δαπανών με πλαστικό χρήμα σε σχέση με το εισόδημα είναι σχετικά χαμηλά. Η ποινή όμως αν δεν καλυφθεί το απαιτούμενο όριο δαπανών είναι υψηλή. Αν δεν καλύπτεται το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό, τότε ο φόρος εισοδήματος προσαυξάνεται κατά το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού, πολλαπλασιαζόμενης με συντελεστή 22%. Ο έξτρα φόρος πρακτικά προκύπτει από την απώλεια μέρους του αφορολογήτου δεδομένου ότι ο συντελεστής 22% είναι ο πρώτος συντελεστής της ισχύουσας φορολογικής κλίμακας. Ας δούμε ένα παράδειγμα. Ο φορολογούμενος με το εισόδημα των 12.000 ευρώ πραγματοποιεί το 2017 πληρωμές με πλαστικό χρήμα 500 ευρώ, αντί των απαιτούμενων ύψους 1.300 ευρώ. Στη διαφορά των 800 ευρώ επιβάλλεται συντελεστής 22% και προκύπτει επιπλέον φόρος 176 ευρώ.
5. Ποιες αποδείξεις θα μετράνε για το χτίσιμο του αφορολογήτου
Το τοπίο θα ξεκαθαρίσει, μετά την ψήφιση του νόμου, με την έκδοση σχετικής απόφασης από τον υπουργό Οικονομικών. Μια πρώτη πρόταση, η οποία είχε υποβληθεί από υπηρεσιακούς παράγοντες και παραμένει άγνωστο αν θα προχωρήσει, ενέτασσε στις δαπάνες που θα «μετράνε»: αγορές από σουπερμάρκετ, πολυκαταστήματα, καύσιμα, αγορές ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών συσκευών, έπιπλα, είδη οικιακής χρήσης, ξενοδοχεία, παροχή υπηρεσιών από υδραυλικούς, ηλεκτρολόγους, λογιστές, ψυχολόγους, εστιατόρια, ταβέρνες, μπαρ και κέντρα διασκέδασης.
Στις εξαιρούμενες εξετάζεται να είναι λογαριασμοί για φως, νερό, τηλέφωνο, δόσεις δανείων, ενοίκια, κοινόχρηστα, ασφάλιστρα και διόδια.
Υπό εξέταση παραμένει το ενδεχόμενο η πληρωμή δαπανών με πλαστικό χρήμα για παροχή υπηρεσιών από επαγγελματικούς κλάδους με υψηλή ροπή προς φοροδιαφυγή να οδηγεί σε μια μορφή μπόνους για τους καταναλωτές.
6. Ιατρικές δαπάνες
Ανεξάρτητα από την υποχρέωση πληρωμών με πλαστικό χρήμα για την κατοχύρωση του αφορολογήτου, όλες οι ιατρικές δαπάνες οι οποίες σήμερα μειώνουν τον φόρο, από το 2017 προκειμένου να αναγνωρίζονται από την Εφορία θα πρέπει να έχουν πραγματοποιηθεί με πλαστικό χρήμα. Οι χάρτινες αποδείξεις από τον γιατρό, αν η δαπάνη έχει πληρωθεί με μετρητά, δεν θα αναγνωρίζονται. Με βάση τις ισχύουσες διατάξεις, οι ιατρικές δαπάνες οδηγούν σε μείωση φόρου 10% εφόσον υπερβαίνουν το 5% του εισοδήματος. Για παράδειγμα σε εισόδημα 12.000 ευρώ, προκειμένου να υπάρξει έκπτωση φόρου οι ιατρικές δαπάνες θα πρέπει να υπερβαίνουν τα 600 ευρώ. Αν ανέρχονται για παράδειγμα σε 1.000 ευρώ, μόνο εφόσον έχουν πληρωθεί με πλαστικό χρήμα θα κερδίζεται η έκπτωση φόρου των 100 ευρώ.
7. Λοταρία
Δεν γνωρίζουμε ακόμα – θα καθοριστεί στη συνέχεια με υπουργική απόφαση – ούτε πόσο συχνά θα γίνονται οι κληρώσεις ούτε τα δώρα που θα κερδίζουν οι τυχερές αποδείξεις. Το νομοσχέδιο ορίζει ότι οι συναλλαγές που γίνονται με πλαστικό χρήμα, θα μπαίνουν σε κληρωτίδα και οι τυχεροί θα επιβραβεύονται με χρηματικά έπαθλα ή έπαθλα σε είδος. Συνολικά σε ετήσια βάση, οι κληρώσεις αυτές μπορεί να κοστίζουν έως και 12 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό. Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών θα καθοριστούν οι λεπτομέρειες για τη διεξαγωγή κληρώσεων, όπως η συχνότητα των κληρώσεων, η διαδικασία συμμετοχής, τα μέσα καταχώρισης των συναλλαγών που θα μετέχουν καθώς βέβαια και τα έπαθλα. Παράλληλα σχεδιάζονται επιπλέον κίνητρα για φορολογουμένους οι οποίοι υπερβαίνουν τα προβλεπόμενα ποσοστά ελάχιστης δαπάνης.
8. Με ονοματεπώνυμο
Κάρτες, ηλεκτρονικά πορτοφόλια, κουπόνια, voucher, e-banking και γενικότερα μέσα πληρωμής πλην μετρητών θα πρέπει να είναι καταγεγραμμένα με το ονοματεπώνυμο των κατόχων τους. Η ονομαστικοποίηση κάθε ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής είναι υποχρεωτική κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους – με διαδικασίες οι οποίες μένει να προσδιοριστούν – ώστε να μπορεί στη συνέχεια η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων να κάνει τον λογαριασμό των δαπανών με πλαστικό χρήμα για κάθε φορολογούμενο και να διαπιστώνει αν πληρούνται οι όροι για την κατοχύρωση του αφορολογήτου.
Παράλληλα, η ΓΓΔΕ σχεδιάζει – όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο – την επέκταση του σημερινού Συστήματος Μητρώου Τήρησης Τραπεζικών Λογαριασμών (ο ελεγκτικός μηχανισμός έχει πρόσβαση σε όλα τα στοιχεία τραπεζικών λογαριασμών) και σε λογαριασμούς Πληρωμών ώστε να αποκτήσει ένα ηλεκτρονικό μάτι στις πληρωμές με πλαστικό χρήμα σε Ελλάδα και εξωτερικό.
9. Εξαιρέσεις
Αρχικά εξαιρούνται από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικών ηλεκτρονικών συναλλαγών μόνο οι υπάλληλοι του υπουργείου Εξωτερικών, οι στρατιωτικοί εφόσον υπηρετούν στην αλλοδαπή, οι υπηρετούντες στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία της ΕΕ καθώς και όσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας, σε ψυχιατρικό κατάστημα ή είναι φυλακισμένοι. Στη συνέχεια, με απόφαση του υπουργού Οικονομικών θα καθοριστούν και άλλες κατηγορίες φορολογουμένων που εξαιρούνται από την υποχρέωση πραγματοποίησης δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Εξετάζεται για παράδειγμα το ενδεχόμενο, τα όρια των δαπανών με πλαστικό χρήμα να μην αγγίξουν τους ηλικιωμένους ή κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών όπου τα POS παραμένουν – και μάλλον θα παραμείνουν για καιρό ακόμα – άγνωστη έννοια.
10. Το χαρτοβασίλειο
Ενα ερώτημα το οποίο απασχολεί πολλούς φορολογουμένους είναι αν θα υπάρχει υποχρέωση φύλαξης των χάρτινων αποδείξεων, οι οποίες θα συνεχίσουν να εκδίδονται ασχέτως αν η δαπάνη γίνεται με μετρητά ή με πλαστικό χρήμα. Η αρμόδια υφυπουργός Οικονομικών Κατερίνα Παπανάτσιου – εκφράζοντας την προσωπική της άποψη χωρίς να απορρέει σχετική υποχρέωση από το νομοσχέδιο – συνιστά, καλού κακού το πρώτο διάστημα να φυλάσσονται και οι χάρτινες αποδείξεις. Οσοι φορολογούμενοι εξαιρεθούν τελικά από την υποχρέωση πληρωμών με πλαστικό χρήμα, θα συνεχίσουν να ταλαιπωρούνται με τις γνωστές σακούλες χάρτινων αποδείξεων, οι οποίες συνεχίζουν να κοσμούν πολλά σπίτια φορολογουμένων. Η σύνδεση του αφορολογήτου με αποδείξεις – η οποία δεν ίσχυσε για τα εισοδήματα του 2015 – επανέρχεται από το 2017 είτε για δαπάνες με πλαστικό χρήμα είτε με τα – αγαπημένα πολλών – μετρητά.
Τα μυστικά, οι παγίδες και οι γκρίζες ζώνες για το «πλαστικό χρήμα»
Μισθοδοσία μόνο μέσω τραπέζης
Μια αλλαγή στις συναλλακτικές τους συνήθειες αποκτούν εκ του νόμου οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι από το νέο έτος. Και σε αυτή την αλλαγή βάζουν εκ των πραγμάτων και το στοιχείο του τζόγου. Πρόκειται για τις αλλαγές που φέρνουν στον τρόπο πραγματοποίησης των συναλλαγών των φορολογουμένων οι διατάξεις για την επέκταση των πληρωμών με ηλεκτρονικό χρήμα στην αγορά οι οποίες περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο που κατέθεσε στη Βουλή η κυβέρνηση την περασμένη εβδομάδα.
Το θέμα, όμως, δεν είναι τόσο απλό. Υπάρχουν πολλά που πρέπει να διευκρινιστούν και άλλα περισσότερα που πρέπει να γνωρίζουν οι φορολογούμενοι προκειμένου να μη βρεθούν αργότερα αντιμέτωποι με εκπλήξεις, όπως είναι η πληρωμή πρόσθετου φόρου.
Κλίμακα δαπάνης με κάρτα
Αναλυτικά, από την 1η Ιανουαρίου 2017 θα ισχύει ότι, για να λάβουν οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι την έκπτωση φόρου 1.900 ευρώ έως 2.000 ευρώ που οδηγεί σε αφορολόγητο όριο, θα πρέπει να έχουν δαπανήσει ένα ελάχιστο ποσό με τραπεζικό μέσο πληρωμής, όπως είναι οι πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες ή τα ηλεκτρονικά πορτοφόλια.
Για εισόδημα έως 10.000 ευρώ το ελάχιστο ποσοστό δαπάνης είναι 10%, για εισόδημα από 10.000 ευρώ έως 30.000 ευρώ θα είναι 15% και για εισόδημα άνω των 20.000 ευρώ θα είναι 20%. Μάλιστα, η κλίμακα θα λειτουργεί προοδευτικά, αφού το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό θα υπολογίζεται με συντελεστή ανά κλιμάκιο εισοδήματος και όχι από το πρώτο ευρώ εισοδήματος.
Έτσι, για παράδειγμα, ένας μισθωτός με ετήσιο εισόδημα 40.000 ευρώ δεν θα πρέπει να δαπανήσει με κάρτα το ποσό των 8.000 ευρώ, που προκύπτει αν εφαρμοστεί ο συντελεστής 20% επί του συνόλου του εισοδήματος, αλλά 6.000 ευρώ (1.000 ευρώ για τα πρώτα 10.000 ευρώ, άλλα 3.000 ευρώ για το τμήμα του εισοδήματος από 10.000 ευρώ έως 30.000 ευρώ και άλλα 2.000 ευρώ για το τμήμα του εισοδήματος από 30.000 ευρώ έως 40.000 ευρώ).
Αν ο φορολογούμενος δεν δαπανήσει το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό, τότε για το ποσό δαπάνης με κάρτα που του λείπει θα επιβαρύνεται με πρόσθετο φόρο 22%. Στο παραπάνω παράδειγμα, αν ο φορολογούμενος δαπανήσει τελικά εντός του 2017 με κάρτα το ποσό των 5.000 ευρώ, τότε για τα 1.000 ευρώ δαπάνης με κάρτα που του λείπουν θα χρεωθεί με πρόσθετο φόρο 220 ευρώ στην εκκαθάριση της φορολογικής δήλωσης του 2018.
Ηλικιωμένοι - χωριά
Το νομοσχέδιο δεν προβλέπει εξαιρέσεις για μεγάλες κατηγορίες των πολιτών οι οποίοι αποδεδειγμένα θα έχουν πρόβλημα στο να δαπανήσουν ακόμα και μικρό μέρος του εισοδήματός τους με κάρτα. Πρόκειται για τους ηλικιωμένους, αλλά και τους κατοίκους μικρών οικισμών. Για αυτές τις κατηγορίες φορολογουμένων, σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται να έρθει εξαίρεση με την έκδοση της προβλεπόμενης από τον νόμο εφαρμοστικής εγκυκλίου.
Ερώτημα οι αγρότες
Ερώτημα που δεν έχει ακόμη απαντηθεί είναι το αν θα περιλαμβάνονται οι αγρότες στους φορολογουμένους που θα πρέπει να δαπανούν ένα μέρος του εισοδήματός τους με "πλαστικό χρήμα". Και αυτό, διότι, με βάση το γράμμα του νόμου, οι αγρότες φορολογούνται όπως ακριβώς και οι μισθωτοί, δηλαδή με έκπτωση φόρου που οδηγεί στο αφορολόγητο. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο να εξαιρεθούν και οι φορολογούμενοι που είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, κτηνοτρόφοι και αλιείς.
Ποιες δαπάνες
"Γκρίζα ζώνη" είναι ακόμα και το ποιες ακριβώς θα είναι οι δαπάνες που θα μετρούν για το χτίσιμο της ελάχιστης απαιτούμενης δαπάνης με "πλαστικό χρήμα". Αν μεταφερθεί αυτούσια η διάταξη που ισχύει σήμερα για τις αποδείξεις, τότε μια σειρά από δαπάνες δεν θα μετρούν για το χτίσιμο του αφορολογήτου, όπως είναι η δαπάνη για ενοίκιο, η δαπάνη για τις ΔΕΚΟ και οι δαπάνες που αποτελούν τεκμήριο (π.χ., δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων).
Οι πληροφορίες αναφέρουν, πάντως, ότι από τη δαπάνη για το χτίσιμο του αφορολογήτου των μισθωτών και των συνταξιούχων θα εξαιρούνται οι δαπάνες με μεταφορά ποσών από τραπεζικό λογαριασμό.
Μισθοδοσία μόνο μέσω τραπέζης
Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι η μισθοδοσία προς τους υπαλλήλους των επιχειρήσεων θα καταβάλλεται μόνο μέσω τραπεζικών λογαριασμών. Σε διαφορετική περίπτωση, δεν θα αναγνωρίζεται ως επαγγελματική δαπάνη. Δεν προβλέπεται ακατάσχετος επαγγελματικός λογαριασμός στον οποίο θα καταλήγουν οι εισπράξεις των επιχειρήσεων από ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Αυτό δείχνει ότι τελικά δεν είχε αίσιο αποτέλεσμα η διαπραγμάτευση σε αυτό το πεδίο.
Επιπλέον:
- Όλες οι συναλλαγές με τραπεζικό μέσο πληρωμής θα συμμετέχουν σε λοταρία - κληρώσεις χρηματικών ποσών που θα διενεργεί το υπουργείο Οικονομικών. Κάθε χρόνο κατ' ανώτατο όριο το ΥΠΟΙΚ θα διαθέτει για τις κληρώσεις το ποσό των 12 εκατ. ευρώ, δηλαδή 1 εκατ. ευρώ τον μήνα.
- Όλες οι επιχειρήσεις που θα εγκαταστήσουν ή έχουν εγκαταστήσει συσκευή ηλεκτρονικών πληρωμών θα πρέπει να αναρτήσουν ειδική πινακίδα σε εμφανές σημείο της εγκατάστασής τους, με την οποία θα ενημερώνουν τους πελάτες τους ότι αποδέχονται ηλεκτρονικές πληρωμές. Το πρόστιμα για μη συμμόρφωση σε αυτή την υποχρέωση ορίστηκε στα 1.000 ευρώ.
- Ιατρικές δαπάνες θα αναγνωρίζονται για έκπτωση από τον φόρο εισοδήματος μόνο εφόσον έχουν εξοφληθεί με κάρτα ή άλλο ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής. Οι λεπτομέρειες για αυτό θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση.
- Η υποχρεωτική εξόφληση συναλλαγών με τραπεζικό μέσο μειώνεται από τα 1.500 ευρώ στα 500 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι οποιαδήποτε οικονομική συναλλαγή άνω των 500 ευρώ θα πρέπει υποχρεωτικά να περνά από το τραπεζικό σύστημα.
*Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" που κυκλοφορεί
CAPITAL.GR
«Μπλόκο» στο αφορολόγητο βάζουν οι τράπεζες
Αιτία οι πληρωμές λογαριασμών ΔΕΚΟ μέσω χρεωπιστωτικής κάρτας, οι οποίοι εξαιρούνται από το «χτίσιμο» του αφορολόγητου
«Φρένο» στις προθέσεις του Υπουργείου Οικονομικών να εξαιρέσει από το χτίσιμο του αφορολόγητου συναλλαγές όπως οι υπηρεσίες κοινής ωφελείας βάζουν οι τράπεζες. Βασικό εμπόδιο που προβάλλουν είναι το γεγονός ότι οι λογαριασμοί ενέργειας, κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας ή ύδρευσης πληρώνονται μέσω καρτών σε πληθώρα εμπορικών σημείων, που δεν είναι το επίσημο εμπορικό δίκτυο της επιχείρησης και συνεπώς δεν μπορούν να διακριθούν σε σχέση με άλλα προϊόντα που εμπορεύεται ένα τέτοιο ευρύ δίκτυο.
Ένας λογαριασμός της ΕΥΔΑΠ, της ΔΕΗ ή της τηλεφωνίας, μπορεί να πληρωθεί σε ένα σούπερ μάρκετ με χρέωση της χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας, χωρίς ωστόσο η απόδειξη της κάρτας να αναφέρει ότι πρόκειται π.χ. για πληρωμή του νερού ή του ηλεκτρικού ρεύματος και όχι και αγορά τροφίμων. Αντίστοιχα, το ίδιο πρόβλημα υπάρχει και για τα εκατοντάδες άλλα εμπορικά δίκτυα που δέχονται τέτοιες πληρωμές, όπως μέχρι πρόσφατα τα πρακτορεία του ΟΠΑΠ ή άλλα μικρά εμπορικά καταστήματα, πολλά από τα οποία έχουν τοποθετήσει τερματικά POS και δέχονται όλες τις συναλλαγές.
Το πρόβλημα είναι χαρακτηριστικό με τους νέους ιδιώτες παρόχους ηλεκτρικού ρεύματος, οι οποίοι για την αποπληρωμή των λογαριασμών τους συνάπτουν συνεργασίες με διάφορα εμπορικά δίκτυα, στον βαθμό που δεν διαθέτουν αυτόνομο δίκτυο όπως π.χ. η ΔΕΗ. Ενα επίσης από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι επιχειρήσεις όπως ο ΟΤΕ, που μέσω του δικτύου των καταστημάτων ΟΤΕ, Cosmote και Γερμανός, μπορεί κάποιος να πληρώσει τον λογαριασμό του κάνοντας χρήση της χρεωστικής ή της πιστωτικής του κάρτας. Το πρόβλημα δημιουργείται όταν κάποιος αγοράζει από το ίδιο κατάστημα και προϊόντα (κινητά, laptop, tablet, αναλώσιμα κ.ά.) με την κάρτα του και η σχετική απόδειξη δεν αναφέρει εάν πρόκειται για αγορά προϊόντων ή για την πληρωμή μιας υπηρεσίας. Αυτό συμβαίνει γιατί η τράπεζα αναγνωρίζει την εμπορική επιχείρηση και δεν κάνει διάκριση για το είδος της συναλλαγής που αυτή αφορά.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής, έχοντας ήδη εντοπίσει τα προβλήματα που δημιουργούνται από παρόμοιες εξαιρέσεις, οι τράπεζες έχουν εισηγηθεί να μην περιληφθούν στην υπουργική απόφαση που θα καθορίζει τις δαπάνες που εκπίπτουν για το χτίσιμο του αφορολόγητου. Για την αποφυγή μάλιστα προβλημάτων έχουν προτείνει να αυξηθεί το ποσοστό βάσει του οποίου θα «χτίζεται» το αφορολόγητο, ώστε να ενταχθούν όλες οι πληρωμές στο «χτίσιμό» του. Υπενθυμίζεται ότι προκειμένου να έχει κάποιος την έκπτωση φόρου 1.900 έως 2.100 ευρώ θα πρέπει να συγκεντρώσει αποδείξεις ανάλογα με το ύψος του εισοδήματός του. Το ποσοστό είναι 10% για κλιμάκιο εισοδήματος έως 10.000 ευρώ, 15% από 10.000,01 έως 30.000 ευρώ και 20% από 30.000,01 και άνω.
Η σχετική υπουργική απόφαση θα πρέπει, πάντως, να εκδοθεί άμεσα στον βαθμό που η έναρξη της υποχρέωσης για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου μέσω των ηλεκτρονικών πληρωμών είναι προ των πυλών. Από τις αρχές του επόμενου χρόνου οι τράπεζες θα πρέπει να στέλνουν κάθε μήνα τις συναλλαγές που κάποιος κάνει μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας ή e-banking στο Taxis και οι συναλλαγές θα εγγράφονται αυτόματα. Εφόσον οι φορολογούμενοι δεν συγκεντρώσουν το απαιτούμενο ποσό αποδείξεων με ηλεκτρονικά μέσα, θα πληρώνουν επιπλέον φόρο ίσο με τη διαφορά των απαιτούμενων αποδείξεων και των αποδείξεων που δεν συγκεντρώθηκαν με συντελεστή 22%.
Dealnews
ΠΗΓΗ: http://neakeratsiniou.blogspot.com/2016/12/blog-post_992.html#ixzz4TIozYIl2
Πλαστικό χρήμα: Οι αλλαγές που φέρνει στο πορτοφόλι μας
4Κόφτη στις συναλλαγές με μετρητά άνω των 500 ευρώ επιχειρεί να επιβάλει από τις πρώτες ημέρες του 2017 το υπουργείο Οικονομικών. Καθιερώνει παράλληλα από το νέο έτος, υποχρέωση πληρωμών δαπανών με πλαστικό χρήμα ίσων με το 10% έως 30% του εισοδήματος των φορολογουμένων, με απειλή επιβολής φόρου με συντελεστή 22% στη διαφορά ανάμεσα στις απαιτούμενες «ηλεκτρονικές» δαπάνες και αυτές που τελικά θα πραγματοποιηθούν.
Προβλέπεται παράλληλα η δημιουργία ενός διευρυμένου Μητρώου στο οποίο θα καταγράφονται στοιχεία πληρωμών με πλαστικό χρήμα και στο εξωτερικό.
Οι διατάξεις για το πλαστικό χρήμα περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή και προβλέπουν:
1. Μετρητά τέλος άνω των 500 ευρώ. Από την 1η Ιανουαρίου, δεν επιτρέπεται η εξόφληση με μετρητά για συναλλαγές μεταξύ καταναλωτών και επιχειρήσεων αξίας μεγαλύτερης των 500 ευρώ. Το συγκεκριμένο όριο είναι σήμερα 1.500 ευρώ, αν και μένει να διευκρινιστεί στη συνέχεια, μέσω δευτερογενών αποφάσεων, πώς θα γίνεται ο έλεγχος και τι ποινές θα προβλέπονται σε περίπτωση παράβασης του ορίου.
2. Ενημέρωση από τα καταστήματα για POS. Ευκρινώς στην είσοδο του καταστήματος και στο ταμείο οι επιχειρηματίες θα πρέπει να ενημερώνουν τους καταναλωτές για τη δυνατότητα πληρωμής με πλαστικό χρήμα. Οι παραβάτες τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο 1.000 ευρώ. Αν το πρόστιμο πληρωθεί σε διάστημα 30 ημερών, μειώνεται στο μισό.
3. Πόσες αποδείξεις απαιτούνται.
-Εισόδημα 1-10.000 ευρώ: Ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με ηλεκτρονική συναλλαγή και μέσα πληρωμής με κάρτα 10%. Άρα για εισόδημα 5.000 ευρώ πρέπει κατ’ ελάχιστον να δαπανηθούν 500 ευρώ μέσω κάρτας, αλλιώς επιβάλλεται πέναλτι φόρου έως 22% ή 110 ευρώ.
-Εισόδημα 10.000,01-30.000 ευρώ: Ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με ηλεκτρονική συναλλαγή και μέσα πληρωμής με κάρτα (Προοδευτική εφαρμογή) 15%. Αυτό σημαίνει υποχρέωση δαπάνης 15% από το πρώτο ευρώ και άρα απαιτούνται 1.500-4.500 ευρώ με κάρτες. Η παράλειψη θα τιμωρείται με ποινή φόρου έως 3520 ευρώ (22%).
-Εισόδημα 30.000,01 και άνω: Ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με ηλεκτρονική συναλλαγή και μέσα πληρωμής με κάρτα (Προοδευτική εφαρμογή) 20% και μέχρι 30.000 ευρώ.Το όριο αυξάνεται «προοδευτικά» από το πρώτο ευρώ και «οριζόντια», οπότε θα απαιτούνται ηλεκτρονικές πληρωμές δαπανών ύψους 6.000 ευρώ –και έως 30.000 ευρώ κατ’ ανώτατον όριο για εισόδημα 150.000 ευρώ το χρόνο.
4. Έξτρα φόρος. Αν δεν καλύπτεται το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό αποδείξεων με πλαστικό χρήμα, στη διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού επιβάλλεται φόρος με συντελεστή 22%. Αν για παράδειγμα φορολογούμενος με εισόδημα 10.000 ευρώ προχωρήσει σε συναλλαγές με πλαστικό χρήμα ύψους 500 ευρώ, αντί των απαιτούμενων 1.000 ευρώ, θα επιβαρυνθεί με έξτρα φόρο 110 ευρώ.
5. Εξαιρέσεις. Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών καθορίζονται οι εξαιρούμενες δαπάνες, οι κατηγορίες των φορολογουμένων που εξαιρούνται από την υποχρέωση πραγματοποίησης δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, καθώς και τα επιπλέον κίνητρα για φορολογούμενους οι οποίοι υπερβαίνουν τα προβλεπόμενα ποσοστά ελάχιστης δαπάνης.
Αρχικά εξαιρούνται από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικών ηλεκτρονικών συναλλαγών μόνο οι υπάλληλοι του υπουργείου Εξωτερικών, οι στρατιωτικοί εφόσον υπηρετούν στην αλλοδαπή, οι υπηρετούντες στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία της Ε.Ε καθώς και όσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας, σε ψυχιατρικό κατάστημα ή είναι φυλακισμένοι.
6. Ποιος μετράει τις αποδείξεις. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, θα καθοριστεί η διαδικασία συγκέντρωσης των απαραίτητων δεδομένων από τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών.
7. Ιατρικές δαπάνες. Από το επόμενο έτος οι ιατρικές δαπάνες θα μειώνουν τον φόρο (αν στο μεταξύ δεν καταργηθεί η σχετική φοροαπαλλαγή όπως πιέζουν οι δανειστές) μόνο εφόσον έχουν πραγματοποιηθεί με τη χρήση μέσων πληρωμής με κάρτα ή με άλλο ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής.
8. Λοταρία. Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών θα καθοριστούν οι λεπτομέρειες για τη διεξαγωγή κληρώσεων, όπως η συχνότητα των κληρώσεων, η διαδικασία συμμετοχής, τα μέσα καταχώρησης των συναλλαγών που θα μετέχουν καθώς βέβαια και τα έπαθλα.
Το νομοσχέδιο πάντως ορίζει ότι οι συναλλαγές οι οποίες γίνονται με πλαστικό χρήμα θα μπαίνουν σε κληρωτίδα και οι τυχεροί θα επιβραβεύονται με χρηματικά έπαθλα ή έπαθλα σε είδος. Συνολικά, σε ετήσια βάση, οι κληρώσεις αυτές μπορούν να κοστίζουν έως και 12 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό.
9. Ηλεκτρονικό μάτι και στο εξωτερικό. Το σημερινό Σύστημα Μητρώων Τήρησης Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών, μέσω του οποίου ο ελεγκτικός μηχανισμός έχει πρόσβαση σε κάθε τραπεζικό λογαριασμό των φορολογούμενων, επεκτείνεται δραστικά. Θα μετέχουν σε αυτό, εκτός από τα πιστωτικά ιδρύματα τα οποία λειτουργούν στην Ελλάδα, οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών που αποδέχονται κάρτες πληρωμών με έδρα το εξωτερικό και οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, εξυπηρετώντας επιχειρήσεις στην ελληνική επικράτεια.
Στόχος είναι η διευκόλυνση της διαβίβασης των αιτημάτων παροχής πληροφοριών από το σύνολο των υπηρεσιών της ΓΓΔΕ κα του ΣΔΟΕ, της Οικονομικής Αστυνομίας, του Οικονομικού Εισαγγελέα, καθώς και της Αρχής καταπολέμησης του μαύρου χρήματος και ελέγχου των Πόθεν Έσχες.
Με όλα αυτά τα στοιχεία θα δημιουργηθεί ένα ειδικό Μητρώο στη ΓΓΔΕ το οποίο θα είναι προσβάσιμο στους ελεγκτές μέσω του συστήματος Taxisnet. Μάλιστα προβλέπεται ότι μέσα σε 30 ημέρες από τη δημιουργία του Μητρώου, ή την εκκίνηση της όποιας νέας συνεργασίας, τα φυσικά και νομικά πρόσωπα τα οποία δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και είναι τελικοί αποδέκτες χρηματικών ποσών, τα οποία αποτελούν αντικείμενο πράξης πληρωμής, θα πρέπει να υποβάλουν τα σχετικά στοιχεία, ηλεκτρονικά μέσω Taxisnet.
10. Ονομαστικοποίηση. Καθίσταται υποχρεωτική η ονομαστικοποίηση του ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής, με ταυτοποίηση του κατόχου του, για κάθε περίπτωση συναλλαγών με χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής όπως ενδεικτικά μέσω e-banking, ηλεκτρονικό πορτοφόλι, πλαστικό χρήμα, κουπόνι, voucher…
της Έλενας Λάσκαρη-www.euro2day.gr
«Μπλόκο» στο αφορολόγητο βάζουν οι τράπεζες
Αιτία οι πληρωμές λογαριασμών ΔΕΚΟ μέσω χρεωπιστωτικής κάρτας, οι οποίοι εξαιρούνται από το «χτίσιμο» του αφορολόγητου
«Φρένο» στις προθέσεις του Υπουργείου Οικονομικών να εξαιρέσει από το χτίσιμο του αφορολόγητου συναλλαγές όπως οι υπηρεσίες κοινής ωφελείας βάζουν οι τράπεζες. Βασικό εμπόδιο που προβάλλουν είναι το γεγονός ότι οι λογαριασμοί ενέργειας, κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας ή ύδρευσης πληρώνονται μέσω καρτών σε πληθώρα εμπορικών σημείων, που δεν είναι το επίσημο εμπορικό δίκτυο της επιχείρησης και συνεπώς δεν μπορούν να διακριθούν σε σχέση με άλλα προϊόντα που εμπορεύεται ένα τέτοιο ευρύ δίκτυο.
Ένας λογαριασμός της ΕΥΔΑΠ, της ΔΕΗ ή της τηλεφωνίας, μπορεί να πληρωθεί σε ένα σούπερ μάρκετ με χρέωση της χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας, χωρίς ωστόσο η απόδειξη της κάρτας να αναφέρει ότι πρόκειται π.χ. για πληρωμή του νερού ή του ηλεκτρικού ρεύματος και όχι και αγορά τροφίμων. Αντίστοιχα, το ίδιο πρόβλημα υπάρχει και για τα εκατοντάδες άλλα εμπορικά δίκτυα που δέχονται τέτοιες πληρωμές, όπως μέχρι πρόσφατα τα πρακτορεία του ΟΠΑΠ ή άλλα μικρά εμπορικά καταστήματα, πολλά από τα οποία έχουν τοποθετήσει τερματικά POS και δέχονται όλες τις συναλλαγές.
Το πρόβλημα είναι χαρακτηριστικό με τους νέους ιδιώτες παρόχους ηλεκτρικού ρεύματος, οι οποίοι για την αποπληρωμή των λογαριασμών τους συνάπτουν συνεργασίες με διάφορα εμπορικά δίκτυα, στον βαθμό που δεν διαθέτουν αυτόνομο δίκτυο όπως π.χ. η ΔΕΗ. Ενα επίσης από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι επιχειρήσεις όπως ο ΟΤΕ, που μέσω του δικτύου των καταστημάτων ΟΤΕ, Cosmote και Γερμανός, μπορεί κάποιος να πληρώσει τον λογαριασμό του κάνοντας χρήση της χρεωστικής ή της πιστωτικής του κάρτας. Το πρόβλημα δημιουργείται όταν κάποιος αγοράζει από το ίδιο κατάστημα και προϊόντα (κινητά, laptop, tablet, αναλώσιμα κ.ά.) με την κάρτα του και η σχετική απόδειξη δεν αναφέρει εάν πρόκειται για αγορά προϊόντων ή για την πληρωμή μιας υπηρεσίας. Αυτό συμβαίνει γιατί η τράπεζα αναγνωρίζει την εμπορική επιχείρηση και δεν κάνει διάκριση για το είδος της συναλλαγής που αυτή αφορά.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής, έχοντας ήδη εντοπίσει τα προβλήματα που δημιουργούνται από παρόμοιες εξαιρέσεις, οι τράπεζες έχουν εισηγηθεί να μην περιληφθούν στην υπουργική απόφαση που θα καθορίζει τις δαπάνες που εκπίπτουν για το χτίσιμο του αφορολόγητου. Για την αποφυγή μάλιστα προβλημάτων έχουν προτείνει να αυξηθεί το ποσοστό βάσει του οποίου θα «χτίζεται» το αφορολόγητο, ώστε να ενταχθούν όλες οι πληρωμές στο «χτίσιμό» του. Υπενθυμίζεται ότι προκειμένου να έχει κάποιος την έκπτωση φόρου 1.900 έως 2.100 ευρώ θα πρέπει να συγκεντρώσει αποδείξεις ανάλογα με το ύψος του εισοδήματός του. Το ποσοστό είναι 10% για κλιμάκιο εισοδήματος έως 10.000 ευρώ, 15% από 10.000,01 έως 30.000 ευρώ και 20% από 30.000,01 και άνω.
Η σχετική υπουργική απόφαση θα πρέπει, πάντως, να εκδοθεί άμεσα στον βαθμό που η έναρξη της υποχρέωσης για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου μέσω των ηλεκτρονικών πληρωμών είναι προ των πυλών. Από τις αρχές του επόμενου χρόνου οι τράπεζες θα πρέπει να στέλνουν κάθε μήνα τις συναλλαγές που κάποιος κάνει μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας ή e-banking στο Taxis και οι συναλλαγές θα εγγράφονται αυτόματα. Εφόσον οι φορολογούμενοι δεν συγκεντρώσουν το απαιτούμενο ποσό αποδείξεων με ηλεκτρονικά μέσα, θα πληρώνουν επιπλέον φόρο ίσο με τη διαφορά των απαιτούμενων αποδείξεων και των αποδείξεων που δεν συγκεντρώθηκαν με συντελεστή 22%.
Dealnews
ΠΗΓΗ: http://neakeratsiniou.blogspot.com/2016/12/blog-post_992.html#ixzz4TIozYIl2

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου