Δευτέρα 21 Σεπτεμβρίου 2020

Φοροδοξίες: Γνωρίζετε ότι…

Φοροδοξίες: Γνωρίζετε ότι…

Από 1ης Οκτωβρίου 2020 ξεκινά για όλες τις επιχειρήσεις η διαβίβαση δεδομένων στην ΑΑΔΕ μέσω της πλατφόρμας MyDATA. Ειδικότερα, οι επιχειρήσεις που εκδίδουν τα παραστατικά τους μηχανογραφικά, μέσω ειδικών προγραμμάτων διαχείρισης, ή χειρόγραφα υποχρεούνται από την ημερομηνία αυτή κι έπειτα να διαβιβάζουν δεδομένα από τα λογιστικά αρχεία και βιβλία τους στην πλατφόρμα, είτε σε πραγματικό χρόνο είτε καταχωρίζοντάς τα σε ειδική φόρμα. Σταδιακά, έως και  28.02.2021 θα διαβιβαστούν στην ΑΑΔΕ και τα δεδομένα που αφορούν το διάστημα από 01.01.2020 έως 30.09.2020. Παρ’ όλα αυτά οι απαραίτητες παραμετροποιήσεις από τις επιχειρήσεις εκκρεμούν, ώστε να είναι έτοιμες τόσο σύντομα για τη διαβίβαση.
Ευνοϊκότερες διατάξεις εφαρμόζονται επί προστίμου από μη εμπρόθεσμη υποβολή κατάστασης ενδοομιλικών συναλλαγών που είχε λάβει χώρα με το προγενέστερο νομοθετικό καθεστώς. Ειδικότερα, με αποφάσεις του το ΣτΕ έχει αναγνωρίσει ότι η αρχή της αναδρομικής εφαρμογής της ελαφρύτερης διοικητικής κύρωσης εφαρμόζεται κατόπιν σύγκρισης όλων των σχετικών νομοθετικών ρυθμίσεων που αφορούν το χρονικό διάστημα από τη διάπραξη της παράβασης έως και την εκδίκαση της υπόθεσης. Η αναδρομική εφαρμογή ισχύει μόνο εάν ο νεότερος νόμος είναι συγκρίσιμος με τον προηγούμενο και δεν συνδέεται αναπόσπαστα με τη θέσπιση νέου ουσιωδώς διαφορετικού κανονιστικού πλαισίου. Εν προκειμένω, το ΣτΕ έκρινε ως συγκρίσιμες τις σχετικές διατάξεις παλαιού και νέου νομοθετικού καθεστώτος και αποφάσισε ότι σε αυτού του είδους τις εκκρεμείς ενώπιον των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων διαφορές εφαρμόζεται ο μεταγενέστερος νόμος που προβλέπει ευνοϊκότερη κύρωση για την εταιρεία (ΣτΕ 1582/2020).
Εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα και επιβολή ΦΠΑ σε περίπτωση παροχής πρόσθετων υπηρεσιών κατά τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτου.
Σε περίπτωση που παρέχονται και άλλες υπηρεσίες κατά τη διάρκεια της μίσθωσης ακινήτου, πλην της παροχής κλινοσκεπασμάτων, το εισόδημα που αποκτά ο εκμισθωτής δεν υπόκειται σε φορολόγηση ως εισόδημα από ακίνητα αλλά θεωρείται εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα.
Αντίστοιχα, εφόσον παρέχονται άλλες υπηρεσίες, όπως λ.χ. πρωινό, που είναι ανάλογες με αυτές που προσφέρονται από ξενοδοχεία, παύει να υφίσταται η απαλλαγή από τον ΦΠΑ και εφαρμόζεται ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ. Ειδικά για τα ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια και διαμερίσματα, όπως ορίζονται από τον Ν. 4276/2014, στην παραπάνω περίπτωση παροχής πρόσθετων υπηρεσιών, ομοίως η μίσθωση παύει να θεωρείται αστική, και επιβάλλεται φόρος διαμονής ποσού 0,50 € ανά ημέρα διανυκτέρευσης.
Μειώνεται σημαντικά το ποσοτικό όριο ανώνυμων πληρωμών μέσω προπληρωμένων καρτών. Πιο συγκεκριμένα, με την ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της 5ης ευρωπαϊκής οδηγίας (ΕΕ/2018/843) κατά του ξεπλύματος «μαύρου» χρήματος, προβλέπεται η μείωση του σχετικού ορίου από τα 250 ευρώ στα 150 ευρώ. Σε περίπτωση υπέρβασης του ορίου, ακολουθεί η επαλήθευση της ταυτότητας του κατόχου της κάρτας. Περαιτέρω, η Ελλάδα προέκρινε την αυστηρότερη προσέγγιση, επιλέγοντας να μη γίνονται δεκτές από τις τράπεζες πληρωμές που γίνονται με ανώνυμες προπληρωμένες κάρτες που έχουν εκδοθεί από πρόσωπα με εγκατάσταση εκτός της Ε.Ε.
Επιβάλλεται φόρος συγκέντρωσης κεφαλαίου 1% επί της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου κατά την απόσχιση και εισφορά κλάδου Α.Ε. σε λειτουργούσα επιχείρηση βάσει του ν. 2166/1993. Ανώνυμη εταιρεία, στο πλαίσιο της απορρόφησης εισφερόμενου κλάδου βάσει του ν. 2166/1993, δεν κατέβαλε φόρο συγκέντρωσης κεφαλαίου επί της διαφοράς που προέκυψε κατά τον μετασχηματισμό, υποστηρίζοντας ότι ο φόρος επιβάλλεται μόνο στο μέρος της διαφοράς που δεν έχει προηγουμένως υποβληθεί σε φόρο. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών απέρριψε τον ανωτέρω ισχυρισμό της προσφεύγουσας, θεωρώντας ότι με την εισφορά της θετικής καθαρής θέσης του αποσχιζόμενου κλάδου, προκύπτει αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της απορροφώσας τον κλάδο εταιρείας υποκείμενη στον φόρο συγκέντρωσης κεφαλαίου βάσει των γενικών διατάξεων και ως εκ τούτου προχώρησε στον καταλογισμό του φόρου πλέον του προστίμου και των νόμιμων τόκων (ΔΕΔ 1586/2020).
Ολοκληρώθηκε η διαβούλευση για το σχέδιο Κώδικα Διευθέτησης Οφειλών και Παροχής Δεύτερης Ευκαιρίας. Με τη θέσπιση του νέου πτωχευτικού κώδικα, επιτυγχάνονται η απλοποίηση των διαδικασιών, η διατήρηση των βιώσιμων επιχειρήσεων μέσω της διαδικασίας εξωδικαστικού συμβιβασμού ή διαδικασίας εξυγίανσης, ενώ παράλληλα προβλέπονται ενέργειες για την έγκαιρη προειδοποίηση των πολιτών με σκοπό την πρόληψη ώστε να μην οδηγηθούν σε κατάσταση αφερεγγυότητας. Περαιτέρω, δίνεται η δυνατότητα δεύτερης ευκαιρίας με τη διαγραφή του υπολοίπου των οφειλών κατόπιν ρευστοποίησης του συνόλου της περιουσίας και ελέγχου της περιουσιακής κατάστασης του οφειλέτη.
Πηγή: Grant Thornton

Δεν υπάρχουν σχόλια: