ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΕΙΣ
ΥΠΟΙΚ: Τί αλλάζει στη φορολογία των αγροτών - Τί θα γίνει με τα ληξιπρόθεσμα χρέη
«Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή καμία επεξεργασία νομοσχεδίου, σχεδιασμός για θέματα φορολογίας αγροτών και δεν περιλαμβάνονται στα προαπαιτούμενα της επόμενης αξιολόγησης» διαβεβαιώνουν κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών.
Με άτυπη ενημέρωσή του το υπουργείο επιχειρεί να αμβλύνει τις έντονες αντιδράσεις του αγροτικού κόσμου καταγράφοντας τις φορολογικές ρυθμίσεις που ισχύουν σήμερα για τους αγρότες ενώ προχωρά σε σύγκριση των επιβαρύνσεων τους με τα φορολογικά βάρη των επαγγελματιών.
Ειδικότερα, το υπουργείο Οικονομικών σε ενημερωτικό σημείωμα παρουσιάζει το καθεστώς που ίσχυε για τη φορολογία των αγροτών, μέχρι τη συμφωνία του Ιουλίου του 2015, τις αλλαγές που προβλέπει η συμφωνία και ψηφίστηκαν στη Βουλή με μεγάλη πλειοψηφία 221 βουλευτών, καθώς και το τι ισχύει σχετικά με τα ληξιπρόθεσμα χρέη των αγροτών. Σε ό,τι αφορά, ειδικότερα, τη σταδιακή εξομοίωση της φορολογικής αντιμετώπισης των αγροτικών εισοδημάτων με τα εισοδήματα των άλλων κατηγοριών φορολογούμενων σημειώνεται ότι θα ξεκινήσει από τα εισοδήματα που αποκτώνται το 2016.
Αναλυτικά, σύμφωνα με το ενημερωτικό σημείωμα:
«ΤΙ ΙΣΧΥΕ ΜΕΧΡΙ ΤΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ (Ν. 4336/2015-ΦΕΚ Α 94/14.8.2015)
1. Ο προσδιορισμός του καθαρού αγροτικού εισοδήματος γίνεται λογιστικά, δηλαδή από τα έσοδα αφαιρούνται τα έξοδα.
2. Το καθαρό αγροτικό εισόδημα φορολογείται με συντελεστή φόρου εισοδήματος που είναι 13%.
3. Τα έξοδα που αναγνωρίζονται, για να αφαιρεθούν, έχουν καθοριστεί με το Ν. 4172/2013 «για τη φορολογία εισοδήματος» και έχουν διευκρινιστεί με την εγκύκλιο της ΓΓΔΕ πολ. 1116/2015. Περιλαμβάνουν όλες τις δαπάνες (αγορές σπόρων, νεογνών, λιπασμάτων, φαρμάκων, καλλιεργητικές δαπάνες, δαπάνες άρδευσης, δαπάνες για ημερομίσθια εργατών, κόστος καυσίμων και συντήρησης των αγροτικών μηχανημάτων, τόκους και έξοδα δανείων, αποσβέσεις παγίου εξοπλισμού, ασφαλιστικές εισφορές κλπ), εφόσον αποδεικνύονται με νόμιμα παραστατικά.
4. Δεν φορολογούνται οι αγρότες, για τις επιδοτήσεις που εισπράττουν μέχρι του ποσού των 12.000 ευρώ. Δεν φορολογούνται στο σύνολό τους οι αποζημιώσεις.
5. Για το πετρέλαιο κίνησης ντίζελ που χρησιμοποιούν, λαμβάνουν επιστροφή φόρου κατανάλωσης που ανέρχεται σε 264 ευρώ ανά χιλιόλιτρο.
ΑΛΛΑΓΕΣ ΜΕ ΤΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ (Ν. 4336/2015-ΦΕΚ Α 94/14.8.2015). Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΨΗΦΙΣΤΗΚΕ ΑΠΟ 221 ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ.
1. Από Οκτώβριο 2015 σταδιακή κατάργηση της επιστροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης ντίζελ σε δύο ίσα στάδια, από τον Οκτώβριο 2015 και τον Οκτώβριο 2016 . Συγκεκριμένα, από 1/10/2015 μέχρι 30/9/2016, επιστρέφεται ποσό 130 ευρώ και από 1/10/2016 καταργείται η επιστροφή. Νομοθετήθηκε με το άρθρο 2 παράγραφος Δ, Υποπ/φος Δ5 του Νόμου (σελίδα 966 και προαπαιτούμενα σελίδα 1015).
2. Από το έτος 2016 για τα εισοδήματα που αποκτώνται προβλέπεται σταδιακή εξομοίωση των εισοδημάτων των αγροτών με τις άλλες κατηγορίες (στο πλαίσιο του κώδικα φορολογίας εισοδήματος) με ποσοστά που ορίζονται στο 20% για το φορολογικό έτος 2016 και στο 26% για το φορολογικό έτος 2017 (προαπαιτούμενα σελίδα 1016).
ΑΛΛΑΓΕΣ με το Ν.4342/2015 (ΦΕΚ Α 143/9.11.2015) «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις κλπ».
Στο άρθρο 51 έγινε νομοτεχνική διόρθωση σχετικά με τη μείωση του φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης ντίζελ. Συγκεκριμένα, συμπληρώθηκε η ημερομηνία 30/9/2016 που είχε παραληφθεί στο κείμενο του Ν. 4336/2015. Δηλαδή με το Ν. 4342/2015 για τους αγρότες ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΜΙΑ ΝΕΑ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ !!!
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΑ ΧΡΕΗ ΤΩΝ ΑΓΡΟΤΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΧΕΣΗ ΤΩΝ ΠΟΣΩΝ ΤΩΝ ΤΡΑΠΕΖΙΚΩΝ ΤΟΥΣ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΩΝ.
1. Προβλέπεται για τους τραπεζικούς λογαριασμούς ακατάσχετο ποσό ύψους 1.250 ευρώ, εφόσον έχει δηλωθεί από το φορολογούμενο στο taxis ο αριθμός του τραπεζικού λογαριασμού.
2. Για όσους φορολογούμενους έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη στην εφορία και δεν έχουν κάνει ρύθμιση καταβολής τους, στέλνεται εντολή στις τράπεζες να διενεργούν κατάσχεση των οφειλόμενων ποσών και να τα αποδίδουν στο Δημόσιο.
3. Δεν υπάρχει ιδιαίτερη μεταχείριση για τις οφειλές των αγροτών και εφαρμόζονται όσα ισχύουν για όλους τους φορολογούμενους.
4. Για τους αγρότες που είχαν ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές και δεν τις είχαν ρυθμίσει ή δεν είχαν δηλώσει ακατάσχετο τραπεζικό λογαριασμό έγινε αυτομάτως κατάσχεση των ποσών που κατατέθηκαν από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης για τις ενισχύσεις τους.
Σύμφωνα με το ενημερωτικό σημείωμα, οι γενικές ρυθμίσεις στη φορολογία εισοδήματος που αφορούν και τους αγρότες είναι οι ακόλουθες:
ΤΗΡΗΣΗ ΒΙΒΛΙΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ
Οι επαγγελματίες υποχρεώνονται να τηρούν λογιστικά βιβλία και να αναγράφουν σε αυτά τα έσοδα και τα έξοδά τους.
Οι αγρότες τηρούν βιβλία, όταν τα έσοδά τους υπερβαίνουν το ποσό των 15.000 ευρώ
ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΘΑΡΩΝ ΚΕΡΔΩΝ
Στους επαγγελματίες τα καθαρά κέρδη υπολογίζονται με αφαίρεση των εξόδων από τα έσοδα που έχουν αναγράψει στα βιβλία τους.
Για όλους τους αγρότες ακόμα και αν δεν τηρούν βιβλία, υπολογίζονται τα κέρδη με αφαίρεση των εξόδων από τα έσοδα.
ΕΞΟΔΑ ΠΟΥ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΙ
Τα έξοδα που αναγνωρίζονται, για να αφαιρεθούν, αφορούν γενικά αγορές εμπορευμάτων και οποιαδήποτε δαπάνη αφορά την επαγγελματική δραστηριότητα. Απαραίτητο είναι τα έξοδα να αποδεικνύονται με νόμιμα παραστατικά.
Ειδικότερα, για τους αγρότες τα έξοδα που αναγνωρίζονται περιλαμβάνουν τις αγορές σπόρων, νεογνών, λιπασμάτων, φαρμάκων, καλλιεργητικές δαπάνες, δαπάνες άρδευσης, δαπάνες για ημερομίσθια εργατών, κόστος καυσίμων και συντήρησης των αγροτικών μηχανημάτων, τόκους και έξοδα δανείων, αποσβέσεις παγίου εξοπλισμού, ασφαλιστικές εισφορές.
ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ
Για τον υπολογισμό του φόρου τα καθαρά κέρδη πολλαπλασιάζονται με το συντελεστή φόρου που για το έτος 2015 για τους επαγγελματίες είναι από 1 μέχρι 50.000 ευρώ 26% και πάνω από 50.000 ευρώ 33%. Για τους αγρότες ο συντελεστής φόρου είναι 13% για όλα τους τα κέρδη.
ΤΕΚΜΗΡΙΑ
Για τον υπολογισμό του φορολογητέου εισοδήματος ισχύουν τα τεκμήρια για όλους τους φορολογούμενους. Εάν τα τεκμήρια είναι μεγαλύτερα από τα πραγματικά εισοδήματα, τότε το φορολογητέο εισόδημα είναι το τεκμαρτό.
ΠΡΟΚΑΤΑΒΟΛΗ ΦΟΡΟΥ
1. Για όλους τους επαγγελματίες υπολογίζεται προκαταβολή φόρου έναντι των εισοδημάτων του έτους που υποβάλλεται η φορολογική δήλωση. Για τα εισοδήματα του έτους 2015, τόσο για τους επαγγελματίες όσο και τους αγρότες, η προκαταβολή υπολογίζεται στο 75% του ποσού του φόρου εισοδήματος.
2. Η προκαταβολή δεν συνιστά φορολογική επιβάρυνση, γιατί αφαιρείται από το φόρο εισοδήματος κατά την υποβολή της φορολογικής δήλωσης του επόμενου έτους.
3. Κατά τον υπολογισμό της προκαταβολής αφαιρούνται ποσά που έχουν παρακρατηθεί.
4. Εάν κατά το έτος που υποβάλλεται η φορολογική δήλωση έχουν μειωθεί τα εισοδήματα, τότε προβλέπεται διαγραφή της προκαταβολής.
Είναι ενδεικτικό το παρακάτω παράδειγμα:
Φορολογητέα Κέρδη 10.000,00
Φόρος εισοδήματος 2.600,00
Υπολογισμός προκαταβολής
2.600,00 ευρώ Χ 75% = 1.950,00 ευρώ
Εάν έχει παρακρατηθεί από τους πελάτες φόρος 1.500,00 ευρώ, τότε η προκαταβολή είναι 450,00 ευρώ».
«ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΕ ΕΝΑΝ ΕΝΙΑΙΟ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ»
Κατρούγκαλος: Δεν τριπλασιάζονται οι εισφορές των αγροτικών οικογενειών
«Το μήνυμά μας προς τους αγρότες είναι ότι δεν αποφασίζουμε μόνο για εμάς. Τώρα, αποφασίζουμε για εμάς και τα παιδιά μας». Αυτό τόνισε ο υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Γιώργος Κατρούγκαλος, στη σημερινή συνέντευξη Tύπου που παραχωρήθηκε από κοινού με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Βαγγέλη Αποστόλου, τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη και την κυβερνητική εκπρόσωπο Όλγα Γεροβασίλη, ξεκαθαρίζοντας ότι «δεν τριπλασιάζονται οι εισφορές των αγροτικών οικογενειών».
Όπως διευκρίνισε, με βάση το ισχύον ασφαλιστικό η βασική σύνταξη των αγροτών το 2016 θα διαμορφωνόταν στα 158 ευρώ. Αντίθετα, με το νέο ασφαλιστικό που προτείνει η κυβέρνηση, διεκδικεί γι’ αυτούς την εθνική σύνταξη που θα ανέλθει στα 384 ευρώ. Ανέφερε, επίσης, ότι από τα ετήσια έσοδα του ΟΓΑ για το 2015, το 90,6%, ήτοι 3,3 δισ. ευρώ, καλύπτονται από τον κρατικό προϋπολογισμό και μόλις το 9,4% ή 340 εκατ. ευρώ από τις εισφορές των αγροτών.
«Μας ζητούν να διατηρηθεί ο ΟΓΑ. Θέλουμε να τον διατηρήσουμε, αλλά όχι έτσι όπως είναι τώρα. Δεν είναι προς όφελος των αγροτών. Όλοι οι Έλληνες πρέπει να είναι σε έναν ενιαίο μηχανισμό», είπε και πρόσθεσε πως «δε γίνεται να δίνει 90% το κράτος και 9% οι αγρότες, αλλά ούτε και να μην παίρνουν σύνταξη οι αγρότες». Επίσης, η κυβέρνηση διατηρώντας το σχέδιο να συνδεθούν οι εισφορές με τα εισοδήματα στο νέο ασφαλιστικό σύστημα, εξετάζει να διευρυνθεί για τους αγρότες η περίοδος προσαρμογής στις αυξήσεις εισφορών.
Συγκεκριμένα, ο κ. Κατρούγκαλος ανέφερε ότι «μπορεί να δούμε παράταση της μεταβατικότητας» σε ότι αφορά την επιβολή του 20% στους αγρότες. Το ενδεχόμενο σταδιακής επιβολής της εισφοράς μεταξύ 2017-2019, προβλέπεται στο προσχέδιο του νέου ασφαλιστικού και ειδικότερα 14% το 2017, 17% το 2018 και 20% το 2019. Όπως, δε, έχει υπολογισθεί, το 2017 οι αγρότες, οι οποίοι με βάση το ισχύον σύστημα ανήκουν στην τρίτη ασφαλιστική κλάση, θα επιβαρυνθούν ετησίως κατά 129 ευρώ. Αντίθετα, όσοι ανήκουν σήμερα στην τέταρτη κλάση, θα κερδίσουν ετησίως 38 ευρώ. Ωστόσο, η όποια απόφαση σχετικά με τη διάρκεια της μεταβατική περιόδου, θα ληφθεί συνολικά από την κυβέρνηση και πάντοτε σε συνεννόηση με τους θεσμούς.
Με το νέο ασφαλιστικό σύστημα, επιδιώκεται «εσωτερική αναδιανομή» με πιο δίκαιο και αναλογικό σύστημα και σύμφωνα με όσα δήλωσε ο υπουργός στόχος είναι η κοινωνική δικαιοσύνη και η ισονομία. Όπως είπε όλοι οι Έλληνες πρέπει να είναι σε ένα ενιαίο ασφαλιστικό οργανισμό με τις ίδιες εισφορές και τις ίδιες αποδοχές. «Δεν θέλουμε οι αγρότες να είναι πολίτες Β' κατηγορίας. Θέλουμε όλοι οι Έλληνες πολίτες να έχουν ίδια μεταχείριση», είπε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι η προστασία των χαμηλών εισοδημάτων είναι το κύριο μέλημα τη κυβέρνησης.
Από την πλευρά του ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης δήλωσε ότι «δε θεωρούμε δίκαιο το φορολογικό σύστημα, γι’ αυτό και θα αλλάξει» και σε ό,τι αφορά στις αλλαγές στο φορολογικό βρίσκονται ακόμη υπό επεξεργασία. Ασφαλώς, πρόκειται να γίνουν αλλαγές σε σχέση με τον επαναπροσδιορισμό της έννοιας του αγρότη, ανέφερε ο κ. Αλεξιάδης, διευκρινίζοντας ότι «δεν είναι όλοι οι αγρότες στην ίδια κατάσταση. Κάποιοι πληρώνουν λιγότερο από τη φοροδοτική τους δυνατότητα και κάποιοι δικαιούνται να έχουν ελαφρύνσεις και φοροαπαλλαγές». Ο κ. Αλεξιάδης ανέφερε ότι ο μέσος φόρος που πληρώνει ο κάθε αγρότης είναι στα 350 ευρώ, ενώ αντίστοιχα ο μέσος φόρος που καταβάλλει κάθε Έλληνας φορολογούμενος, ξεπερνά τα 950 ευρώ.
«Θέλουμε να εφαρμοστούν οι ίδιοι κανόνες με τους άλλους για τους αγρότες. Προτάσεις που δίνουν βάρος στην ιδιαιτερότητα των αγροτών θα τις συζητήσουμε, αρκεί να μην είναι σε βάρος των αγροτών. Πάντα οι αγρότες θα έχουν μια χαμηλότερη ασφαλιστική κλάση σε σχέση με τους άλλους μη μισθωτούς» πρόσθεσε. Είπε επίσης ότι θα ολοκληρωθεί η διαδικασία για την κατάργηση της επιδότησης του πετρελαίου κίνησης, ενώ εξήγγειλε νέο προσδιορισμό της έννοιας του αγροτικού εισοδήματος, ώστε να κλείσουν τα παράθυρα της φοροδιαφυγής.
Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Βαγγέλης Αποστόλου αναφέρθηκε στη διαπίστωση ότι, ενώ η αξία τη αγροτικής παραγωγής ξεπερνάει τα 10 δισ. ευρώ, το ποσό που δηλώνεται είναι μόλις 4,8 δισ. ευρώ. Πρόκειται για μία «γκρίζα ζώνη» όπως είπε και η οποία μπορεί να αντιμετωπισθεί με την τήρηση βιβλίων και στοιχείων. Η δεύτερη γκρίζα ζώνη, ανέφερε είναι ότι πρέπει οι ίδιοι να καθιερώσουν το εργόσημο ως μέσο πληρωμής των εργασιών στον αγροτικό χώρο».
«Το πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης στο πλαίσιο της νέα Κοινή Αγροτικής Πολιτικής και η αναδιάρθρωση τη παραγωγής, είναι το κύριο ζήτημα του αγροτικού χώρου», τόνισε ο κ. Αποστόλου, υπογραμμίζοντας ότι ο διάλογος με τους αγρότες είναι μονόδρομος για την επίλυση των προβλημάτων. «Καλώ τους Έλληνες αγρότες να δουν την επόμενη ημέρα. Είναι ανάγκη το πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης να το εξειδικεύσουμε και να το συζητήσουμε με τους αγρότες. Ο διάλογος είναι μονόδρομος. Οφείλουμε να βάλουμε τα θέματα σε συγκεκριμένη βάση και με τα συγκεκριμένα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου