Έρχονται κατασχέσεις-εξπρές για οφειλές προς την Εφορία
30-12-2017 12:46
Ποσό τουλάχιστον 5 δισεκατομμυρίων ευρώ, κάτι λιγότερο δηλαδή από το προβλεπόμενο πρωτογενές πλεόνασμα του 2018, σχεδιάζει να εισπράξει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών από ληξιπρόθεσμες οφειλές των φορολογουμένων προς το Δημόσιο.
Πρόκειται για ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό, το οποίο στοχεύει να φέρει στα κρατικά ταμεία σφίγγοντας τον κλοιό στους ομολογουμένως πολλούς φορολογουμένους που δεν μπορούν να εξοφλήσουν έγκαιρα τις φορολογικές τους οφειλές.
Η πολιορκία των οφειλετών περιλαμβάνει τρεις κινήσεις, στις οποίες περιλαμβάνεται όχι μόνο μαστίγιο, αλλά και... καρότο. Να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια του 2017 η ΑΑΔΕ κατάφερε να εισπράξει από παλιές (δημιουργήθηκαν πριν από το 2017) και νέες (δημιουργήθηκαν εντός του 2017) οφειλές το ποσό των περίπου 4 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αυτό ήταν αποτέλεσμα τόσο της αύξησης και έντασης της επιβολής μέτρων αναγκαστικής είσπραξης όσο και της εισπρακτικής απόδοσης ρυθμίσεων τμηματικής εξόφλησης που έχουν συνάψει οι φορολογούμενοι στο παρελθόν, με χαρακτηριστικότερη αυτή των 100 δόσεων, που έχει αποδειχθεί σωσίβιο για πολλούς.
Οι παρεμβάσεις που ετοιμάζει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων για την αύξηση των εισπράξεων από τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των φορολογουμένων περιλαμβάνουν αυτοματοποιημένες κατασχέσεις εισοδημάτων και περιουσιακών στοιχείων, μηδενισμό της περιόδου χάριτος για την εξόφληση νέων φορολογικών οφειλών προκειμένου να μη χαθεί ρύθμιση που έχει χορηγηθεί και συνεχή επικαιροποίηση των λιστών μεγαλοοφειλετών του Δημοσίου.
Αυτόματες κατασχέσεις
Το επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ προβλέπει την περαιτέρω αυτοματοποίηση των διαδικασιών για την είσπραξη των οφειλών από όσους δεν πληρώνουν εγκαίρως τις οφειλές τους προς τη φορολογική διοίκηση. Σήμερα η διαδικασία για την έκδοση κατασχετηρίων μέχρι και την απόδοση των κατασχεθέντων ποσών στο δημόσιο ταμείο απαιτεί τουλάχιστον έναν μήνα και περιλαμβάνει και πολλά "χειρόγραφα" στάδια. Από τη χειρόγραφη επίδοση κατασχετηρίων στα χέρια τρίτων (ενοικιαστές, πελάτες επιχειρήσεων κ.ά.) μέχρι και την επιλογή σε επίπεδο Εφορίας των οφειλετών εναντίον των οποίων θα εκδοθεί κατασχετήριο. Σε πολλές περιπτώσεις, η χειρόγραφη αυτή διαδικασία επιτρέπει το στοιχείο της υποκειμενικότητας, καθώς η συμπεριφορά του οφειλέτη, δηλαδή αν και κάθε πότε πληρώνει, σταθμίζεται από τον προϊστάμενο της Εφορίας, του δικαστικού τμήματος και του τμήματος Εσόδων.
Η ΑΑΔΕ έχει ήδη προκηρύξει τον διαγωνισμό για την προμήθεια ειδικού ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος, το οποίο θα αυτοματοποιήσει πλήρως τις διαδικασίες κατασχέσεων. Στα τερματικά των εφοριακών στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες θα υπάρχουν έξι πολύ σημαντικές ηλεκτρονικές εφαρμογές, που θα "διευκολύνουν" το εισπρακτικό έργο. Ειδικότερα, θα υπάρχει:
1. Εφαρμογή διαχείρισης και παρακολούθησης ταυτότητας οφειλέτη και οφειλών.
2. Εφαρμογή παρακολούθησης και αυτοματοποίησης συμψηφισμών και ρυθμίσεων.
3. Εφαρμογή αποστολής και διαχείρισης ηλεκτρονικών κοινοποιήσεων, ειδοποιήσεων και επιδόσεων.
4. Εφαρμογή παρακολούθησης και αυτοματοποίησης μέτρων αναγκαστικής είσπραξης.
5. Εφαρμογή ενημέρωσης των φορολογουμένων για θέματα οφειλών.
6. Εφαρμογή εκτυπώσεων και αναφορών.
Με τις παραπάνω εφαρμογές θα "χτίζεται" το προφίλ κάθε οφειλέτη και τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης θα προσαρμόζονται ανάλογα, προκειμένου να είναι πιο στοχευμένα και αποτελεσματικά.
Τα πιο διαδεδομένα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης που λαμβάνει η φορολογική διοίκηση είναι η έκδοση κατασχετηρίου για τα υπόλοιπα που διατηρεί σε τραπεζικούς λογαριασμούς ο οφειλέτης. Μετά την ηλεκτρονική λήψη του κατασχετηρίου, οι τράπεζες δεσμεύουν τα σχετικά ποσά και τα αποδίδουν στο δημόσιο ταμείο. Κάθε φορολογούμενος έχει δικαίωμα σε έναν ακατάσχετο τραπεζικό λογαριασμό και για ποσό έως 1.250 ευρώ. Ο ακατάσχετος τραπεζικός λογαριασμός δηλώνεται αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο από τον φορολογούμενο στο Taxisnet.
Μηδενισμός περιόδου χάριτος
Από την Πρωτοχρονιά οι φορολογούμενοι που έχουν ρυθμίσει τις οφειλές τους για τμηματική εξόφληση θα χάνουν τη σχετική ρύθμιση ακόμα και αν καθυστερήσουν την εξόφληση ή ρύθμιση νέων φορολογικών οφειλών έστω και για μία ημέρα. Το να χάσει ένας φορολογούμενος τη ρύθμιση σημαίνει ότι το συνολικό ανεξόφλητο ποσό που έχει ρυθμίσει γίνεται αυτόματα στο σύνολό του απαιτητό, που μπορεί να σημαίνει και ενεργοποίηση κατασχέσεων εναντίον του οφειλέτη.
Για παράδειγμα, ένας φορολογούμενος έχει ρυθμίσει με τη ρύθμιση των 100 δόσεων ποσό 5.000 ευρώ, από το οποίο έχει ανεξόφλητο υπόλοιπο 4.000 ευρώ. Στο τέλος Ιανουαρίου θα πρέπει να εξοφλήσει την πέμπτη και τελευταία δόση του ΕΝΦΙΑ, ύψους 300 ευρώ. Αν έως τη λήξη της προθεσμίας δεν εξοφλήσει τη δόση του ΕΝΦΙΑ ή δεν εντάξει τη σχετική φορολογική υποχρέωση σε ρύθμιση τμηματικής εξόφλησης, τότε θα χάσει τη ρύθμιση των 100 δόσεων, και το ποσό των 4.000 ευρώ (μαζί με την αναβίωση των προσαυξήσεων που γλύτωσε όταν εντάχθηκε στη ρύθμιση) θα γίνει απαιτητό. Και το χειρότερο είναι ότι δεν υπάρχει πλέον η δυνατότητα νέας ρύθμισης σε 100 δόσεις. Η μόνη δυνατότητα που υπάρχει είναι αυτή της πάγιας ρύθμισης των 12 δόσεων. Οι φορολογούμενοι θα μπορούν σύντομα να ρυθμίζουν σε 12 δόσεις μέσω Διαδικτύου τις φορολογικές οφειλές πριν αυτές καταστούν ληξιπρόθεσμες. Μέχρι σήμερα η δυνατότητα ρύθμισης οφειλών πριν καταστούν ληξιπρόθεσμες δινόταν μόνο με χειρόγραφη αίτηση στην Εφορία.
Νέες λίστες οφειλετών
Πρόσφατα δόθηκαν στη δημοσιότητα οι νέες κοινές λίστες οφειλετών της φορολογικής διοίκησης και των ασφαλιστικών ταμείων. Πρόκειται για φορολογουμένους, φυσικά και νομικά πρόσωπα, οι οποίοι έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς Εφορίες, τελωνεία και ασφαλιστικά ταμεία άνω των 150.000 ευρώ. Ωστόσο, αυτές οι λίστες πρόκειται σύντομα να επικαιροποιηθούν εκ νέου, προκειμένου σε αυτές να εμφανίζονται μόνο οφειλές οι οποίες μπορούν να εισπραχθούν αλλά και οφειλέτες οι οποίοι δεν έχουν πτωχεύσει. Αυτό θα γίνει με τον διαχωρισμό των οφειλών σε αυτές που θα χαρακτηριστούν ως ανεπίδεκτες είσπραξης και σε αυτές που θα θεωρηθούν εισπράξιμες βάσει των οικονομικών δεδομένων του οφειλέτη. Τέτοια δεδομένα είναι το εισόδημα και η περιουσία του οφειλέτη.
Του Σπύρου Δημητρέλη-capital.gr
Εφορία έτοιμη για όλα: Θα χτυπήσει με αυτόματες κατασχέσεις και μηδενισμό περιόδου χάριτος
Tο θηριώδες ποσό των 5,1 δισεκατομμυρίων ευρώ, σχεδιάζει να εισπράξει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) του υπουργείου Οικονομικών από ληξιπρόθεσμες οφειλές των φορολογουμένων προς το Δημόσιο
Tο θηριώδες ποσό των 5,1 δισεκατομμυρίων ευρώ, σχεδιάζει να εισπράξει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) του υπουργείου Οικονομικών από ληξιπρόθεσμες οφειλές των φορολογουμένων προς το Δημόσιο. Για να εισπραχθούν τα χρήματα αυτά η ΑΑΔΕ ετοιμάζει δυο κύριες παρεμβάσεις που περιλαμβάνουν αυτοματοποιημένες κατασχέσεις εισοδημάτων και περιουσιακών στοιχείων, μηδενισμό της περιόδου χάριτος για την εξόφληση νέων φορολογικών οφειλών προκειμένου να μη χαθεί ρύθμιση που έχει χορηγηθεί. Ταυτόχρονα θα επικαιροποιεί συνεχώς τις λίστες μεγαλοοφειλετών του Δημοσίου.
Μηδενισμός περιόδου χάριτος
Από την Πρωτοχρονιά οι φορολογούμενοι που έχουν ρυθμίσει τις οφειλές τους για τμηματική εξόφληση θα χάνουν τη σχετική ρύθμιση ακόμα και αν καθυστερήσουν την εξόφληση ή ρύθμιση νέων φορολογικών οφειλών έστω και για μία ημέρα. Το να χάσει ένας φορολογούμενος τη ρύθμιση σημαίνει ότι το συνολικό ανεξόφλητο ποσό που έχει ρυθμίσει γίνεται αυτόματα στο σύνολό του απαιτητό, που μπορεί να σημαίνει και ενεργοποίηση κατασχέσεων εναντίον του οφειλέτη.
Για παράδειγμα, ένας φορολογούμενος έχει ρυθμίσει με τη ρύθμιση των 100 δόσεων ποσό 5.000 ευρώ, από το οποίο έχει ανεξόφλητο υπόλοιπο 4.000 ευρώ. Στο τέλος Ιανουαρίου θα πρέπει να εξοφλήσει την πέμπτη και τελευταία δόση του ΕΝΦΙΑ, ύψους 300 ευρώ.
Αν έως τη λήξη της προθεσμίας δεν εξοφλήσει τη δόση του ΕΝΦΙΑ ή δεν εντάξει τη σχετική φορολογική υποχρέωση σε ρύθμιση τμηματικής εξόφλησης, τότε θα χάσει τη ρύθμιση των 100 δόσεων, και το ποσό των 4.000 ευρώ (μαζί με την αναβίωση των προσαυξήσεων που γλίτωσε όταν εντάχθηκε στη ρύθμιση) θα γίνει απαιτητό.
Και το χειρότερο είναι ότι δεν υπάρχει πλέον η δυνατότητα νέας ρύθμισης σε 100 δόσεις. Η μόνη δυνατότητα που υπάρχει είναι αυτή της πάγιας ρύθμισης των 12 δόσεων.
Οι φορολογούμενοι θα μπορούν σύντομα να ρυθμίζουν σε 12 δόσεις μέσω Διαδικτύου τις φορολογικές οφειλές πριν αυτές καταστούν ληξιπρόθεσμες. Μέχρι σήμερα η δυνατότητα ρύθμισης οφειλών πριν καταστούν ληξιπρόθεσμες δινόταν μόνο με χειρόγραφη αίτηση στην Εφορία.
Αυτόματες κατασχέσεις
Το επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ προβλέπει την περαιτέρω αυτοματοποίηση των διαδικασιών για την είσπραξη των οφειλών από όσους δεν πληρώνουν εγκαίρως τις οφειλές τους προς τη φορολογική διοίκηση.
Σήμερα η διαδικασία για την έκδοση κατασχετηρίων μέχρι και την απόδοση των κατασχεθέντων ποσών στο δημόσιο ταμείο απαιτεί τουλάχιστον έναν μήνα και περιλαμβάνει και πολλά «χειρόγραφα» στάδια. Από τη χειρόγραφη επίδοση κατασχετηρίων στα χέρια τρίτων (ενοικιαστές, πελάτες επιχειρήσεων κ.ά.) μέχρι και την επιλογή σε επίπεδο Εφορίας των οφειλετών εναντίον των οποίων θα εκδοθεί κατασχετήριο.
Σε πολλές περιπτώσεις, η χειρόγραφη αυτή διαδικασία επιτρέπει το στοιχείο της υποκειμενικότητας, καθώς η συμπεριφορά του οφειλέτη, δηλαδή αν και κάθε πότε πληρώνει, σταθμίζεται από τον προϊστάμενο της Εφορίας, του δικαστικού τμήματος και του τμήματος Εσόδων.
Η ΑΑΔΕ έχει ήδη προκηρύξει τον διαγωνισμό για την προμήθεια ειδικού ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος, το οποίο θα αυτοματοποιήσει πλήρως τις διαδικασίες κατασχέσεων.
Στα τερματικά των εφοριακών στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες θα υπάρχουν έξι πολύ σημαντικές ηλεκτρονικές εφαρμογές, που θα «διευκολύνουν» το εισπρακτικό έργο. Ειδικότερα, θα υπάρχει:
1. Εφαρμογή διαχείρισης και παρακολούθησης ταυτότητας οφειλέτη και οφειλών.
2. Εφαρμογή παρακολούθησης και αυτοματοποίησης συμψηφισμών και ρυθμίσεων.
3. Εφαρμογή αποστολής και διαχείρισης ηλεκτρονικών κοινοποιήσεων, ειδοποιήσεων και επιδόσεων.
4. Εφαρμογή παρακολούθησης και αυτοματοποίησης μέτρων αναγκαστικής είσπραξης.
5. Εφαρμογή ενημέρωσης των φορολογουμένων για θέματα οφειλών.
6. Εφαρμογή εκτυπώσεων και αναφορών.
Με τις παραπάνω εφαρμογές θα «χτίζεται» το προφίλ κάθε οφειλέτη και τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης θα προσαρμόζονται ανάλογα, προκειμένου να είναι πιο στοχευμένα και αποτελεσματικά.
Τα πιο διαδεδομένα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης που λαμβάνει η φορολογική διοίκηση είναι η έκδοση κατασχετηρίου για τα υπόλοιπα που διατηρεί σε τραπεζικούς λογαριασμούς ο οφειλέτης.
Μετά την ηλεκτρονική λήψη του κατασχετηρίου, οι τράπεζες δεσμεύουν τα σχετικά ποσά και τα αποδίδουν στο δημόσιο ταμείο.
Κάθε φορολογούμενος έχει δικαίωμα σε έναν ακατάσχετο τραπεζικό λογαριασμό και για ποσό έως 1.250 ευρώ. Ο ακατάσχετος τραπεζικός λογαριασμός δηλώνεται αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο από τον φορολογούμενο στο Taxisnet.
Νέες λίστες οφειλετών
Πρόσφατα δόθηκαν στη δημοσιότητα οι νέες κοινές λίστες οφειλετών της φορολογικής διοίκησης και των ασφαλιστικών ταμείων.
Πρόκειται για φορολογουμένους, φυσικά και νομικά πρόσωπα, οι οποίοι έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς Εφορίες, τελωνεία και ασφαλιστικά ταμεία άνω των 150.000 ευρώ.
Ωστόσο, αυτές οι λίστες πρόκειται σύντομα να επικαιροποιηθούν εκ νέου, προκειμένου σε αυτές να εμφανίζονται μόνο οφειλές οι οποίες μπορούν να εισπραχθούν αλλά και οφειλέτες οι οποίοι δεν έχουν πτωχεύσει.
Αυτό θα γίνει με τον διαχωρισμό των οφειλών σε αυτές που θα χαρακτηριστούν ως ανεπίδεκτες είσπραξης και σε αυτές που θα θεωρηθούν εισπράξιμες βάσει των οικονομικών δεδομένων του οφειλέτη. Τέτοια δεδομένα είναι το εισόδημα και η περιουσία του οφειλέτη.
Άγριο κυνηγητό οφειλετών του Δημοσίου: Κατασχέσεις-εξπρές, σύστημα παρακολούθησης λογαριασμών, νέες «κόκκινες» λίστες
Με το ξεκίνημα της νέας χρονιάς, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών σχεδιάζει να εισπράξει ποσό τουλάχιστον 5 δισεκατομμυρίων ευρώ από ληξιπρόθεσμες οφειλές των φορολογουμένων προς το Δημόσιο, σφίγγοντας τον κλοιό στους ομολογουμένως πολλούς εκείνους που δεν μπορούν ή δεν θέλουν να εξοφλήσουν έγκαιρα τις φορολογικές τους οφειλές.
Οι παρεμβάσεις που ετοιμάζει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων για την αύξηση των εισπράξεων, σύμφωνα με το Capital.gr, περιλαμβάνουν αυτοματοποιημένες κατασχέσεις εισοδημάτων και περιουσιακών στοιχείων, μηδενισμό της περιόδου χάριτος για την εξόφληση νέων φορολογικών οφειλών προκειμένου να μη χαθεί ρύθμιση που έχει χορηγηθεί και συνεχή επικαιροποίηση των λιστών μεγαλοοφειλετών του Δημοσίου.
Το επιχειρησιακό σχέδιο προβλέπει την περαιτέρω αυτοματοποίηση των διαδικασιών για την είσπραξη των οφειλών από όσους δεν πληρώνουν εγκαίρως τις οφειλές τους προς τη φορολογική διοίκηση.
Σήμερα η διαδικασία για την έκδοση κατασχετηρίων μέχρι και την απόδοση των κατασχεθέντων ποσών στο δημόσιο ταμείο απαιτεί τουλάχιστον έναν μήνα και περιλαμβάνει και πολλά «χειρόγραφα» στάδια.
Από τη χειρόγραφη επίδοση κατασχετηρίων στα χέρια τρίτων (ενοικιαστές, πελάτες επιχειρήσεων κ.ά.) μέχρι και την επιλογή σε επίπεδο Εφορίας των οφειλετών εναντίον των οποίων θα εκδοθεί κατασχετήριο.
Σε πολλές περιπτώσεις, η χειρόγραφη αυτή διαδικασία επιτρέπει το στοιχείο της υποκειμενικότητας, καθώς η συμπεριφορά του οφειλέτη, δηλαδή αν και κάθε πότε πληρώνει, σταθμίζεται από τον προϊστάμενο της Εφορίας, του δικαστικού τμήματος και του τμήματος Εσόδων.
Η ΑΑΔΕ έχει ήδη προκηρύξει τον διαγωνισμό για την προμήθεια ειδικού ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος, το οποίο θα αυτοματοποιήσει πλήρως τις διαδικασίες κατασχέσεων.
Στα τερματικά των εφοριακών στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες θα υπάρχουν έξι πολύ σημαντικές ηλεκτρονικές εφαρμογές, που θα «διευκολύνουν» το εισπρακτικό έργο. Ειδικότερα, θα υπάρχει:
1. Εφαρμογή διαχείρισης και παρακολούθησης ταυτότητας οφειλέτη και οφειλών.
2. Εφαρμογή παρακολούθησης και αυτοματοποίησης συμψηφισμών και ρυθμίσεων.
3. Εφαρμογή αποστολής και διαχείρισης ηλεκτρονικών κοινοποιήσεων, ειδοποιήσεων και επιδόσεων.
4. Εφαρμογή παρακολούθησης και αυτοματοποίησης μέτρων αναγκαστικής είσπραξης.
5. Εφαρμογή ενημέρωσης των φορολογουμένων για θέματα οφειλών.
6. Εφαρμογή εκτυπώσεων και αναφορών.
Με τις παραπάνω εφαρμογές θα «χτίζεται» το προφίλ κάθε οφειλέτη και τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης θα προσαρμόζονται ανάλογα, προκειμένου να είναι πιο στοχευμένα και αποτελεσματικά.
Τα πιο διαδεδομένα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης που λαμβάνει η φορολογική διοίκηση είναι η έκδοση κατασχετηρίου για τα υπόλοιπα που διατηρεί σε τραπεζικούς λογαριασμούς ο οφειλέτης.
Μετά την ηλεκτρονική λήψη του κατασχετηρίου, οι τράπεζες δεσμεύουν τα σχετικά ποσά και τα αποδίδουν στο δημόσιο ταμείο.
Κάθε φορολογούμενος έχει δικαίωμα σε έναν ακατάσχετο τραπεζικό λογαριασμό και για ποσό έως 1.250 ευρώ. Ο ακατάσχετος τραπεζικός λογαριασμός δηλώνεται αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο από τον φορολογούμενο στο Taxisnet.
Μηδενισμός περιόδου χάριτος
Από την Πρωτοχρονιά οι φορολογούμενοι που έχουν ρυθμίσει τις οφειλές τους για τμηματική εξόφληση θα χάνουν τη σχετική ρύθμιση ακόμα και αν καθυστερήσουν την εξόφληση ή ρύθμιση νέων φορολογικών οφειλών έστω και για μία ημέρα.
Το να χάσει ένας φορολογούμενος τη ρύθμιση σημαίνει ότι το συνολικό ανεξόφλητο ποσό που έχει ρυθμίσει γίνεται αυτόματα στο σύνολό του απαιτητό, που μπορεί να σημαίνει και ενεργοποίηση κατασχέσεων εναντίον του οφειλέτη.
Για παράδειγμα, ένας φορολογούμενος έχει ρυθμίσει με τη ρύθμιση των 100 δόσεων ποσό 5.000 ευρώ, από το οποίο έχει ανεξόφλητο υπόλοιπο 4.000 ευρώ.
Στο τέλος Ιανουαρίου θα πρέπει να εξοφλήσει την πέμπτη και τελευταία δόση του ΕΝΦΙΑ, ύψους 300 ευρώ.
Αν έως τη λήξη της προθεσμίας δεν εξοφλήσει τη δόση του ΕΝΦΙΑ ή δεν εντάξει τη σχετική φορολογική υποχρέωση σε ρύθμιση τμηματικής εξόφλησης, τότε θα χάσει τη ρύθμιση των 100 δόσεων, και το ποσό των 4.000 ευρώ (μαζί με την αναβίωση των προσαυξήσεων που γλύτωσε όταν εντάχθηκε στη ρύθμιση) θα γίνει απαιτητό.
Και το χειρότερο είναι ότι δεν υπάρχει πλέον η δυνατότητα νέας ρύθμισης σε 100 δόσεις. Η μόνη δυνατότητα που υπάρχει είναι αυτή της πάγιας ρύθμισης των 12 δόσεων.
Οι φορολογούμενοι θα μπορούν σύντομα να ρυθμίζουν σε 12 δόσεις μέσω Διαδικτύου τις φορολογικές οφειλές πριν αυτές καταστούν ληξιπρόθεσμες.
Μέχρι σήμερα η δυνατότητα ρύθμισης οφειλών πριν καταστούν ληξιπρόθεσμες δινόταν μόνο με χειρόγραφη αίτηση στην Εφορία.
Νέες λίστες οφειλετών
Πρόσφατα δόθηκαν στη δημοσιότητα οι νέες κοινές λίστες οφειλετών της φορολογικής διοίκησης και των ασφαλιστικών ταμείων. Πρόκειται για φορολογουμένους, φυσικά και νομικά πρόσωπα, οι οποίοι έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς Εφορίες, τελωνεία και ασφαλιστικά ταμεία άνω των 150.000 ευρώ.
Ωστόσο, αυτές οι λίστες πρόκειται σύντομα να επικαιροποιηθούν εκ νέου, προκειμένου σε αυτές να εμφανίζονται μόνο οφειλές οι οποίες μπορούν να εισπραχθούν αλλά και οφειλέτες οι οποίοι δεν έχουν πτωχεύσει.
Αυτό θα γίνει με τον διαχωρισμό των οφειλών σε αυτές που θα χαρακτηριστούν ως ανεπίδεκτες είσπραξης και σε αυτές που θα θεωρηθούν εισπράξιμες βάσει των οικονομικών δεδομένων του οφειλέτη. Τέτοια δεδομένα είναι το εισόδημα και η περιουσία του οφειλέτη.
Τι αλλάζει από σήμερα στις εισφορές ελευθέρων επαγγελματιών και αγροτών: Ποιοι στο στόχαστρο των εισπρακτικών μηχανισμών
Νέες επιβαρύνσεις επιφυλάσσει το 2018 για περίπου 1,5 εκατ. ελεύθερους επαγγελματίες,αυτοαπασχολούμενους και αγρότες ενώ με ασφαλιστικό χαράτσι επιβαρύνεται από φέτος και η περιστασιακή απασχόληση με αποδείξεις δαπάνης.
Από φέτος οι εισφορές θα υπολογίζονται επί των ακαθάριστων εσόδων, χωρίς δηλαδή να αφαιρούνται οι ασφαλιστικές εισφορές που έχουν καταβληθεί γεγονός που σημαίνει επιβαρύνσεις που αρχίζουν από 8%.
Επιπλέον με την κατάργηση των εκπτώσεων για μερίδα μη μισθωτών οι αυξήσεις θα φτάσουν έως και το 38%.
Ειδικά για το 2018 το υπουργείο Εργασίας έχει βάλει πλαφόν στον υπολογισμό των εισφορών, το 85% του εισοδήματος προκειμένου να μην εκτοξευτεί η επιβάρυνση που θα προκύψει για τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους αγρότες και τους αυτοαπασχολούμενους. Το ποσοστό αυτό από το 2019 θα γίνει πλέον στο 100% του εισοδήματος.
Ετσι, για φέτος για τον υπολογισμό των εισφορών θα λαμβάνονται υπόψιν:
Για κύρια ασφάλιση 20%
Για υγεία 6,95%
Για επικούρηση 3,5%
Εφάπαξ, όπου προβλέπεται 4%
Το 85% του φορολογητέου εισοδήματος.
Για υγεία 6,95%
Για επικούρηση 3,5%
Εφάπαξ, όπου προβλέπεται 4%
Το 85% του φορολογητέου εισοδήματος.
Στο μεταξύ από φέτος με ασφαλιστικό χαράτσι επιβαρύνεται και η περιστασιακή απασχόληση.
Θα πρέπει πλέον όσοι παρέχουν εργασία και αμείβονται με απόδειξη δαπανών να καταβάλλουν εισφορά βάσει του άρθρου 39 δηλαδή αντίστοιχη αυτής που καταβάλλουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες για εισόδημα που προέρχεται από την άσκηση ελευθέρου επαγγέλματος, για το οποίο εκδίδονται δελτία παροχής υπηρεσιών, τιμολόγια ή αποδείξεις επαγγελματικής δαπάνης.
Η εισφορά 20% αφορά στον ΕΦΚΑ και το 6,95% είναι η εισφορά υπέρ του ΕΟΠΥΥ για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.
Ετσι από σήμερα στις καθαρές αμοιβές- μετά την αφαίρεση της παρακράτησης φόρου 20%- των εργαζόμενων που αμείβονται με αποδείξεις επαγγελματικής δαπάνης θα αφαιρείται το 26,95%.
Ποιοι μπαίνουν στο στόχαστρο των εισπρακτικών μηχανισμών
Σκληρότερο «κυνήγι» των μικρών και ιδίως μεγάλων οφειλετών των Ταμείων, αλλαγές στους κανόνες αναδιάρθρωσης και διαγραφής ασφαλιστικών χρεών, αλλά και είσπραξη εισφορών από την Eφορία φέρνει το 2018 για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους εργοδότες.
Πιο συγκεκριμένα, το σχέδιο του επικαιροποιημένου Μνημονίου, προβλέπει τις ακόλουθες δράσεις στο «μέτωπο» της είσπραξης ασφαλιστικών εισφορών:
– Οι αυτοαπασχολούμενοι και οι εργοδότες που οφείλουν πάνω από 150.000 ευρώ στα Ταμεία θα κατηγοριοποιηθούν με βάση το «προφίλ» τους από το Κέντρο Είσπραξης Ανεξόφλητων Οφειλών (ΚΕΑΟ) . Έπειτα οι οφειλές τους θα τεθούν σε πλάνο εξόφλησης με βάση ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
– Όλες οι οφειλές προς τα Ταμεία θα ενταχθούν στο ΚΕΑΟ. Έτσι, όλοι οι οφειλέτες ανεξαρτήτως ύψους και παλαιότητας χρεών θα βρεθούν στο στόχαστρο με ατομικές ειδοποιήσεις εξόφλησής τους (εφάπαξ ή τμηματικής) και, έπειτα, με κατασχετήρια στην κινητή και ακίνητη περιουσίας (σ.σ. για οφειλές προς το ΙΚΑ), αν δεν «συμμορφωθούν».
– Θα υπάρξει αλλαγή των κανόνων για τη διαγραφή χρεών προς τα Ταμεία, προκειμένου να ευθυγραμμιστούν με τους κανόνες που ισχύουν για τα χρέη προς την Εφορία, έναν μήνα μετά τη δημοσίευση των σχετικών κανόνων για τα χρέη προς την Εφορία. Έτσι θα υπάρξει κοινό «δίκαιο» για τις διαγραφές χρεών γενικά προς το Δημόσιο.
– Προβλέπεται νέα αλλαγή στο θεσμικό πλαίσιο που προβλέπει την αναδιάρθρωση χρεώνπρος τα ασφαλιστικά ταμεία για τις βιώσιμες επιχειρήσεις που βρίσκονται σε οικονομική δυσχέρεια.
– Οι ασφαλιστικές εισφορές θα εισπράττονται από την Ανώτατη Αρχή Δημοσίων Εσόδων,όπως συμβαίνει με τους φόρους και όχι από τον ΕΦΚΑ.
Στο «μάτι» της Εφορίας όλες οι ληξιπρόθεσμες οφειλές: Σε ελεγκτικό σύστημα οι ηλεκτρονικές βάσεις, η λειτουργία, οι εφαρμογές
Αυτόματο ηλεκτρονικό σύστημα που θα ενημερώνει άμεσα για τις νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές των φορολογουμένων, ώστε εν συνεχεία να ενεργοποιούνται αυτοματοποιημένες διαδικασίες κατασχέσεων και δεσμεύσεων τραπεζικών λογαριασμών, θα αναπτύξει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Η φορολογική διοίκηση θα ενημερώνεται αμέσως μόλις μια οφειλή θα καθίσταται ληξιπρόθεσμη, ούτως ώστε η ΑΑΔΕ να έχει πλήρη εικόνα για τις πληρωμές τις ρυθμίσεις ή τις ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Ο ελεγκτικός μηχανισμός θα γνωρίζει επακριβώς τα περιουσιακά στοιχεία όλων των οφειλετών, από τους τραπεζικούς λογαριασμούς, τα ακίνητα που διαθέτουν μέχρι και τους λογαριασμούς που τυχόν διατηρούν στο εξωτερικό, ακόμη και αν συμμετέχουν σε κάποια αλλοδαπή εταιρεία ως μέτοχοι.
Το σύστημα θα παρακολουθεί μέσω διασύνδεσης με όλες τις άλλες ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων του Δημοσίου (κτηματολόγιο, Εργάνη, τράπεζες, Χρηματιστήριο, ΓΕΜΗ, κ.ά) και με τον «Τειρεσία» την οικονομική καθημερινότητα του Δημοσίου.
Το νέο ηλεκτρονικό σύστημα θα είναι έτοιμο το 2020 και ήδη προκηρύχθηκε διαγωνισμός από τον διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Λειτουργία – Εφαρμογές
Πιο αναλυτικά, το πληροφοριακό σύστημα παρακολούθησης και διαχείρισης οφειλών θα λειτουργεί ως υποσύστημα εντός του περιβάλλοντος των ΟΠΣ TAXIS και TAXISnet και θα περιλαμβάνει τις ακόλουθες εφαρμογές:
1. Εφαρμογή διαχείρισης και παρακολούθησης οφειλέτη και οφειλών
2. Εφαρμογή διαχείρισης, παρακολούθησης και αυτοματοποίησης συμψηφισμών και ρυθμίσεων
3. Εφαρμογή αποστολής και διαχείρισης ηλεκτρονικών κοινοποιήσεων, ειδοποιήσεων και επιδόσεων
4. Εφαρμογή διαχείρισης, παρακολούθησης και αυτοματοποίησης λήψης μέτρων είσπραξης
5. Εφαρμογή ενημέρωσης των φορολογουμένων για θέματα οφειλών
6. Εφαρμογή εκτυπώσεων και αναφορών
Στο πλαίσιο της παρακολούθησης οφειλέτη/οφειλών, η εφαρμογή δύναται να παρουσιάζει στοιχεία πιστοληπτικής ικανότητας φορολογουμένου και πιθανής διασύνδεσης με το σύστημα ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ, ώστε να συνεκτιμηθεί στη διαδικασία διαμόρφωσης τάσης για ανεπίδεκτες προς είσπραξη οφειλές.
Η εφαρμογή θα υποστηρίζει τους χρήστες στην πρόσβαση, διαχείριση, επεξεργασία και απεικόνιση οφειλών και οφειλετών και των σχέσεων αυτών ανεξαρτήτως της νομικής βάσης της οφειλής (εγγύησης, συνυποχρέωσης κ.λπ.).
Σε περίπτωση που ο οφειλέτης είναι ταυτόχρονα και δανειστής της Φορολογικής και Τελωνειακής Αρχής, το σύστημα θα μπορεί αυτόματα να συμψηφίζει ολικά ή μερικά το ποσό.
Στόχος είναι η πλήρης αυτοματοποίηση μέσω συστήματος για συγκεκριμένες περιπτώσεις ανά φορολογούμενο ή μαζική διενέργεια συμψηφισμών σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Ειδικότερα, ο συμψηφισμός θα ενεργείται αυτοματοποιημένα είτε για μεμονωμένες περιπτώσεις οφειλών με απαιτήσεις έναντι του Δημοσίου ή άλλων φορέων, είτε για ομάδα οφειλών η οποία θα προσδιορίζεται παραμετρικά με κριτήρια επιλογής.
Ηλεκτρονικές κοινοποιήσεις, ειδοποιήσεις και επιδόσεις
Η εφαρμογή αφορά στη δυνατότητα αυτόματης σύνταξης και αποστολής μαζικών ειδοποιήσεων για τις οφειλές τόσο κατά το στάδιο πριν της προθεσμίας καταβολής τους (ηλεκτρονικές κοινοποιήσεις) όσο και μετά (ειδοποιήσεις και επιδόσεις) προκειμένου αφενός να επιδοθούν στους φορολογούμενους και αφετέρου να ενημερωθούν για τις κυρώσεις που συνεπάγεται η μη εκπλήρωση των υποχρεώσεών τους.
H εφαρμογή πρέπει να υποστηρίζει τη δημιουργία και αποστολή, μέσω της χρήσης πολλαπλών κριτηρίων επιλογής (σύνθετα και μοριοδότησης), αυτοματοποιημένων επιστολών/ειδοποιήσεων, βάσει πρότυπων κειμένων εμπλουτισμένων με τις ιδιότητες της κάθε υπόθεσης οφειλής.
Για το σκοπό αυτό απαιτείται διαλειτουργικότητα, διασύνδεση και αξιοποίηση της Εφαρμογής Διαχείρισης Εξερχομένων Εκστρατειών, του συστήματος Κ.Ε.Φ. και ιδιαίτερα των εφαρμογών αυτού που έχουν σχέση με ενημερώσεις φορολογουμένων.
Η σύνταξη και αποστολή των αυτοματοποιημένων μαζικών απόστολων επιστολών/ κοινοποιήσεων/ ειδοποιήσεων/ επιδόσεων δύναται να πραγματοποιείται από την εφαρμογή μέσω:
-Εκτύπωσης σχετικών αρχείων από το σύστημα για αποστολή με παραδοσιακό ταχυδρομείο
-Αποστολής ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) μέσω συνεργαζόμενου mail server της Α.Α.Δ.Ε.
-Αποστολής sms μέσω σχετικής υποδομής της Α.Α.Δ.Ε.
-Καταχώρηση σχετικής ειδοποίησης στο εν λόγω σύστημα καθώς και της εφαρμογής προσωποποιημένης πληροφόρησης του TAXISnet
-Εξαγόμενων αρχείων για διεκπεραίωση από άλλο ενδιάμεσο σύστημα που τυχόν θα έχει αναπτύξει η Α.Α.Δ.Ε.
-Εκτύπωσης σχετικών αρχείων από το σύστημα για αποστολή με παραδοσιακό ταχυδρομείο
-Αποστολής ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) μέσω συνεργαζόμενου mail server της Α.Α.Δ.Ε.
-Αποστολής sms μέσω σχετικής υποδομής της Α.Α.Δ.Ε.
-Καταχώρηση σχετικής ειδοποίησης στο εν λόγω σύστημα καθώς και της εφαρμογής προσωποποιημένης πληροφόρησης του TAXISnet
-Εξαγόμενων αρχείων για διεκπεραίωση από άλλο ενδιάμεσο σύστημα που τυχόν θα έχει αναπτύξει η Α.Α.Δ.Ε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου