Το ΥΠΟΙΚ αναζητά θερινή «ένεση» 650 εκατ. ευρώ
«Κλειδί» για τις αποφάσεις που θα ληφθούν για την Ελλάδα, η μετάβαση σε «κανονικό» πτωχευτικό πλαίσιο. Τίτλοι τέλους σε όλες τις διατάξεις του νόμου Κατσέλη.
Από την κατάργηση του σημερινού πλαισίου προστασίας της πρώτης κατοικίας φαίνεται να περνά η αλλαγή της χρήσης κερδών από ANFAs και SMPs. Παρότι φαινομενικά δεν υπάρχει η παραμικρή συσχέτιση, ο κοινοτικός επίτροπος Πάολο Τζεντιλόνι αρκετές φορές χθες, στο πλαίσιο των κοινών δηλώσεών του με τον Έλληνα υπουργό Οικονομικών, τόνισε την προϋπόθεση τήρησης των δεσμεύσεων (σημειώνοντας ότι ο Χρήστος Σταϊκούρας τηρεί τις δεσμεύσεις του) και επιτυχούς ολοκλήρωσης της πέμπτης αξιολόγησης.
Η κυβέρνηση έχει διαμηνύσει ότι δεν θα υπάρξει παράταση του ισχύοντος πλαισίου, ο υπουργός Οικονομικών έχει προαναγγείλει ειδική μέριμνα για τα πλέον ευάλωτα νοικοκυριά και όλα τα συναρμόδια υπουργεία έχουν πάρει «φωτιά», ώστε στο τέλος Φεβρουαρίου να υπάρχει ένα πρώτο draft των επικείμενων αλλαγών υπό μορφή νομοσχεδίου. Μια διάταξη είναι ήδη «κλειδωμένη». Δέκα χρόνια μετά την ενεργοποίηση του νόμου Κατσέλη, θα περάσει οριστικά, στο σύνολο των διατάξεών του, στην ιστορία…
Εφόσον το καλό κλίμα ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους θεσμούς συνεχίζει να τροφοδοτείται από υλοποίηση των δεσμεύσεων, τον Ιούνιο, αρμόδιες πηγές προδιαγράφουν αυξημένες πιθανότητες οριστικών αποφάσεων για την αλλαγή χρήσης των κερδών από ANFAs και SMPs και εκταμίευση εντός Ιουλίου των πρώτων 650 εκατ. ευρώ που θα πέσουν στην οικονομία, αντί να πηγαίνουν -όπως μέχρι τώρα- στον «κουβά» της εξυπηρέτησης του χρέους.
Μέχρι να φτάσουμε εκεί, υπάρχουν αρκετοί ενδιάμεσοι σταθμοί. Έως τις 20 Φεβρουαρίου, οι θεσμοί αναμένεται να απαντήσουν σε τεχνοκρατικό επίπεδο στην πρόταση του υπουργείου Οικονομικών αναφορικά με την αλλαγή χρήσης των κερδών από ελληνικά ομόλογα. Όπως προκύπτει και από τις χθεσινές δηλώσεις Τζεντιλόνι, η ελληνική κυβέρνηση είναι αυτή η οποία έχει ζητήσει η αξιοποίηση των κερδών να γίνει με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο. Δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι αυτό θα προτείνουν οι θεσμοί.
Ήδη πληροφορίες αναφέρουν πως υπάρχουν προχωρημένες σκέψεις ώστε τα κέρδη από ελληνικά ομόλογα να διευρύνουν εμμέσως τον δημοσιονομικό χώρο. Με τον τρόπο αυτό, πολιτικοί παρατηρητές εκτιμούν πως το Eurogroup θα μπορούσε και να δώσει τον αναγκαίο δημοσιονομικό χώρο στην Ελλάδα, ώστε να εφαρμοστούν πολιτικές μείωσης των φόρων με αναπτυξιακό πρόσημο και να μην αναγκαστούν ορισμένα κράτη να προσφύγουν στα κοινοβούλιά τους (υπάρχει απροθυμία). Ο στόχος των πρωτογενών πλεονασμάτων θα παράμενε στο ύψος του, στο 3,5% του ΑΕΠ, και για το 2021 και για το 2022, αλλά από φέτος ο δημοσιονομικός χώρος θα ήταν αυξημένος.
Το γεγονός ότι ο Χρήστος Σταϊκούρας έχει σπάσει σε δύο δόσεις τις διεκδικήσεις, μπορεί να αποδειχθεί άκρως διευκολυντικό για τη διαχείριση του timing λήψης αποφάσεων. Σε πρώτη φάση, στο τραπέζι έχουν μπει: η αλλαγή χρήσης των κερδών από ANFAs-SMPs, η «γέφυρα» πλεονασμάτων και η εξαίρεση δαπανών διαχείρισης του προσφυγικού, ύψους 200 εκατ. ευρώ, από τη μέτρηση του -κατά πρόγραμμα- πρωτογενούς αποτελέσματος.
Η «καθαρή» μείωση των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα, με τα σημερινά δεδομένα, δεν φαίνεται να προχωρά ουσιαστικά εντός του πρώτου εξαμήνου του έτους…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου