Έλλειμμα πληροφόρησης των φορολογουμένων διαπιστώνει ο Συνήγορος του Πολίτη
Έλλειμμα πληροφόρησης των φορολογουμένων σε επίπεδο ΔΟΥ και
Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, καθώς και άρνηση, ή
ανεπαρκή καθοδήγηση από πλευράς αρμοδίων υπαλλήλων για την αμφισβήτηση
των τεκμηρίων διαβίωσης, διαπιστώνει σε πόρισμά του ο Συνήγορος του
Πολίτη.
Η ανεξάρτητη αρχή, που δέχθηκε πολλές διαμαρτυρίες, διότι οι ΔΟΥ δεν παρείχαν τις απαραίτητες πληροφορίες και διευκρινίσεις για τη δυνατότητα αμφισβήτησης των τεκμηρίων διαβίωσης, παρατηρεί ότι πολλοί φορολογούμενοι δεν μπόρεσαν να αμφισβητήσουν τα τεκμήρια και υποχρεώθηκαν να καταβάλουν φόρο για εισόδημα που δεν απέκτησαν ποτέ.
Ο Συνήγορος, όπως αναφέρει στο πόρισμά του, εστίασε την προσοχή του σε δύο κατηγορίες πολιτών για τις οποίες -λόγω ειδικών συνθηκών- προκύπτει αυξημένη υποχρέωση πληροφόρησης σχετικά με τη δυνατότητα αμφισβήτησης των τεκμηρίων, τους κατοίκους εξωτερικού και τους πολίτες που δεν είχαν εισοδήματα (ή είχαν πολύ χαμηλά εισοδήματα) τα τελευταία έτη και για τον λόγο αυτό δεν κατέβαλαν φόρους.
Από τα στοιχεία που συγκέντρωσε η ανεξάρτητη αρχή διαπιστώθηκε έλλειμμα πληροφόρησης των πολιτών τόσο σε επίπεδο ΔΟΥ όσο και Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), καθώς και άρνηση ή ανεπαρκής καθοδήγηση από πλευράς αρμοδίων υπαλλήλων.
Δεδομένης, μάλιστα, της δυσμενέστατης οικονομικής συγκυρίας, που διανύει η χώρα, ο Συνήγορος του Πολίτη τονίζει ότι η διοίκηση όφειλε να έχει επιδείξει ιδιαίτερη ευαισθησία και να έχει προβεί με όλα τα μέσα (ηλεκτρονικά, έντυπα) που έχει στη διάθεσή της και με αυξημένη επιμέλεια στη διασφάλιση της πλήρους ενημέρωσης των φορολογούμενων για τη δυνατότητα αμφισβήτησης των τεκμηρίων διαβίωσης.
Ο Συνήγορος του Πολίτη στο πόρισμά του προτείνει:
1. Το υπουργείο να πληροφορεί μέσω του διαδικτυακού τόπου του και να ενημερώνει μέσω του Τύπου πριν την κατ' έτος υποβολή των φορολογικών δηλώσεων.
2. Να αναγράφονται στα εκκαθαριστικά σημειώματα η δυνατότητα και οι προϋποθέσεις αμφισβήτησης της αντικειμενικής δαπάνης και μείωσης ή / και διαγραφής του αναλογούντος φόρου.
3. Οι ΔΟΥ να καθοδηγούν επαρκώς τους φορολογούμενους πολίτες.
Η ανεξάρτητη αρχή, που δέχθηκε πολλές διαμαρτυρίες, διότι οι ΔΟΥ δεν παρείχαν τις απαραίτητες πληροφορίες και διευκρινίσεις για τη δυνατότητα αμφισβήτησης των τεκμηρίων διαβίωσης, παρατηρεί ότι πολλοί φορολογούμενοι δεν μπόρεσαν να αμφισβητήσουν τα τεκμήρια και υποχρεώθηκαν να καταβάλουν φόρο για εισόδημα που δεν απέκτησαν ποτέ.
Ο Συνήγορος, όπως αναφέρει στο πόρισμά του, εστίασε την προσοχή του σε δύο κατηγορίες πολιτών για τις οποίες -λόγω ειδικών συνθηκών- προκύπτει αυξημένη υποχρέωση πληροφόρησης σχετικά με τη δυνατότητα αμφισβήτησης των τεκμηρίων, τους κατοίκους εξωτερικού και τους πολίτες που δεν είχαν εισοδήματα (ή είχαν πολύ χαμηλά εισοδήματα) τα τελευταία έτη και για τον λόγο αυτό δεν κατέβαλαν φόρους.
Από τα στοιχεία που συγκέντρωσε η ανεξάρτητη αρχή διαπιστώθηκε έλλειμμα πληροφόρησης των πολιτών τόσο σε επίπεδο ΔΟΥ όσο και Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), καθώς και άρνηση ή ανεπαρκής καθοδήγηση από πλευράς αρμοδίων υπαλλήλων.
Δεδομένης, μάλιστα, της δυσμενέστατης οικονομικής συγκυρίας, που διανύει η χώρα, ο Συνήγορος του Πολίτη τονίζει ότι η διοίκηση όφειλε να έχει επιδείξει ιδιαίτερη ευαισθησία και να έχει προβεί με όλα τα μέσα (ηλεκτρονικά, έντυπα) που έχει στη διάθεσή της και με αυξημένη επιμέλεια στη διασφάλιση της πλήρους ενημέρωσης των φορολογούμενων για τη δυνατότητα αμφισβήτησης των τεκμηρίων διαβίωσης.
Ο Συνήγορος του Πολίτη στο πόρισμά του προτείνει:
1. Το υπουργείο να πληροφορεί μέσω του διαδικτυακού τόπου του και να ενημερώνει μέσω του Τύπου πριν την κατ' έτος υποβολή των φορολογικών δηλώσεων.
2. Να αναγράφονται στα εκκαθαριστικά σημειώματα η δυνατότητα και οι προϋποθέσεις αμφισβήτησης της αντικειμενικής δαπάνης και μείωσης ή / και διαγραφής του αναλογούντος φόρου.
3. Οι ΔΟΥ να καθοδηγούν επαρκώς τους φορολογούμενους πολίτες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου