Δευτέρα 28 Μαρτίου 2016

Η οδύσσεια των φορολογουμένων

Η οδύσσεια των φορολογουμένων

Η οδύσσεια των φορολογουμένων
Θα έχετε βέβαια πάρει χαμπάρι , ότι η φορολογική διοίκηση έχει μπει στην εποχή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Γράφει ο Αποστόλης Αλωνιάτης
Αν δεν το ξέρατε σας το γνωρίζουμε εμείς σήμερα, αλλά φαίνεται κάποιοι δεν το έχουν πάρει χαμπάρι. Αναφέρομαι βέβαια στους υπαλλήλους του υπουργείου οικονομικών, που υπηρετούν στις Δ.Ο.Υ. και καλούνται να εξυπηρετήσουν τους φορολογούμενους.
Γιατί σας το αναφέρω και τι εννοώ θα το καταλάβετε αφού θα σας διηγηθούμε μια σύντομη ιστορία καθημερινής φορολογικής τρέλας. Την μικρή , πικρή ιστορία μιας τροποποιητικής δήλωσης. Παρεμπίπτοντος για να θυμούνται οι παλιοί και να γνωρίζουν οι μεγαλύτεροι αυτό θυμίζει την «Μικρή πικρή μου αγάπη» που ήταν ο τίτλος ενός καθημερινού ραδιοφωνικού σήριαλ.
Κάποιος λοιπόν φορολογούμενος, εταίρος σε ΕΠΕ, εκ λάθους του λογιστή της επιχείρησης πήρε μια βεβαίωση, μέσω taxis, που είχε τις αμοιβές εταίρου ΕΠΕ, στον κωδικό για τις τακτικές αποδοχές μισθών , αντί στον κωδικό για αμοιβές μελών Δ.Σ. Ανώνυμης εταιρίας και εταίρων ΕΠΕ. Κατά την υποβολή της δήλωσης δεν θεώρησε σωστό να ενημερώσει τον λογιστή της εταιρίας και ούτε του φάνηκε κάτι περίεργο , αφού είχε ενημερωθεί ότι οι αμοιβές που πήρε θα εμφανιζόντουσαν σαν έσοδα από μισθούς. Έβαλε και τις ασφαλιστικές εισφορές που πλήρωσε η εταιρία του στον ΟΑΕΕ, όπως του είχαν πει και έστειλε μόνος του την δήλωση του.
Όλα καλά έως εδώ. Υπέβαλε την δήλωση και στην εκκαθάριση είδε την σημείωση να αποστείλει στην ΔΗΛΕ Δ, τα πρωτότυπα, όπως την βεβαίωση του ΟΑΕΕ για τις ασφαλιστικές του εισφορές και θεώρησε ότι τελείωσε, περιμένοντας την εκκαθάριση της δήλωσής του.
Ήξερε ότι θα πλήρωνε περίπου 172 ευρώ φόρο, από την διαφορά της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης στα εισοδήματα που είχε δηλώσει. Ο χρόνος περνούσε, όλο ρωτούσε για το εκκαθαριστικό αλλά αυτό δεν ερχόταν.
Έκανε και πλάκα στον λογιστή της επιχείρησης αλλά και σε ένα φίλο του που δούλευε σε μια υπηρεσία του υπουργείου οικονομικών.
«Καλά εσείς δεν θέλετε χρήματα εκεί στο υπουργείο. Πρέπει να συμβάλλω και εγώ με τον οβολό μου , αλλά ακόμα τίποτα».
Η χρονιά έκλεισε και το εκκαθαριστικό δεν είχε έρθει. Να εκεί στο τέλος του Γενάρη του 2016 έσκασε το εκκαθαριστικό με 540 ευρώ έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης, αντί 172 .
Τι είχε συμβεί;
Σας το είπαμε παραπάνω. Ένα λάθος σε ένα κωδικό, είχε σαν αποτέλεσμα να απορριφθεί η βεβαίωση του ΟΑΕΕ και να πληρωθεί η έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης χωρίς να αναγνωριστεί το ποσό των ασφαλιστικών του εισφορών.
Από εδώ και πέρα αρχίζει η περιπέτεια, και η οδύσσεια θα έλεγα καλύτερα, να συνεννοηθεί για το πώς θα διορθώσει το λάθος και να υποβληθεί μια τροποποιητική δήλωση.
Το μπαλάκι… και η απαξίωση
Πρώτη επίσκεψη στην Δ.Ο.Υ. με όλα τα έγγραφα. Η απάντηση:
«Εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε πρέπει να ξαναστείλετε την βεβαίωση αποδοχών στο taxis».
Στο taxis βέβαια η εφαρμογή είναι κλειστή αφού η αποστολή της βεβαίωσης αφορούσε τα εισοδήματα του 2014.
Επικοινωνία με το taxis λοιπόν. «Να καταθέσετε την τροποποιητική στην Δ.Ο.Υ. και αυτοί ξέρουν τι πρέπει να κάνουν»
Δεύτερη επίσκεψη στην Δ.Ο.Υ. και η απάντηση αφοπλιστική. «Εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι. Ας μην κάνατε λάθος. Εσείς κάνατε το λάθος και εμείς πρέπει να βρούμε λύση; Δεν ξέρουμε να ρωτήστε τον λογιστή »
«Μας τα πήρατε όλα, αφού όλα πλέον τα κάνετε εσείς οι λογιστές.» ήταν η απάντηση της, με περισσή απαξίωση, (λες και οι λογιστές ήθελαν να κάνουν την δουλειά των Δ.Ο.Υ.) , αλλά την φορτώθηκαν και συμβάλλουν αφιλοκερδώς στον «δημόσιο κουρβανά» σαν άμισθοι δημόσιοι λειτουργοί .
Σε ένα περιβάλλον ευμετάβλητο με τους νόμους και τις φορολογικές διατάξεις να πέφτουν σαν βροχή έχουμε να αντιμετωπίσουμε και αυτά τα φαινόμενα αναλγησίας.
Ενημερώσαμε την συνάδελφο της άλλης πλευράς ότι ήταν υποχρεωμένη να παραλάβει την δήλωση και να βρει τρόπο να λύσει το θέμα.
Τέλος πάντων, και για να μην κουράσουμε άλλο, και μετά την παρέμβαση της προϊσταμένης, η τροποιητική δήλωση παρελήφθη, με βαριά καρδιά. Το πότε θα εκκαθαριστεί ;
Εεε… έχει ο Θεός.
Όπως καταλαβαίνετε στην μέση όλων αυτών είναι ο φορολογούμενος, ο οποίος ή θα πρέπει να πληρώσει όλο το ποσό , αν δεν εκκαθαριστεί γρήγορα η δήλωση, και να περιμένει πότε θα του επιστραφούν οι φόροι, ή θα πρέπει να μην πληρώσει το υπόλοιπο ποσό και βέβαια να δημιουργήσει πρόβλημα και στην εταιρία που συμμετέχει καθώς είναι ο διαχειριστής.
Είναι σαφές ότι για άλλα φταίει η είσοδο της δημόσιας διοίκησης στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Με ένα κουμπί πιστεύουν ότι λύνονται όλα (τρομάρα μας!!!!)
Εκατοντάδες φορολογούμενοι στο έλεος της αδράνειας, της αδιαφορίας ή της καθυστέρησης του ελεγκτικού μηχανισμού.
Το πρόβλημα με τις υπηρεσίες του υπουργείου οικονομικών, είναι τεράστιο αλλά και γνωστό, αλλά λύση δεν φαίνεται στον ορίζοντα.
Εκατοντάδες φορολογούμενοι και επιχειρήσεις βρίσκονται σε δύσκολη θέση , από αυτές τις καθυστερήσεις.
Μας έχουν καταγγελθεί περιπτώσεις όπου το κράτος χρωστάει για μεγάλο χρονικό διάστημα επιστροφές φόρου, που έχουν ελεγχθεί και εκκαθαριστεί, ενώ από την άλλη πλευρά κάνουν κατασχέσεις σε λογαριασμούς για ποσά που χρωστάει ο φορολογούμενος ή η επιχείρηση του. Επιπλέον υπάρχουν και περιπτώσεις που ενώ τα επιστρεφόμενα ποσά όχι μόνο καλύπτουν τα χρωστούμενα, αλλά πρέπει οι φορολογούμενοι να πάρουν και επιστροφή την διαφορά μετά τον απαιτούμενο συμψηφισμό, και αργούν υπερβολικά.
Πάντως σε κάθε περίπτωση πρέπει οι ιθύνοντες να δώσουν λύση, γιατί δεν μπορεί από την μια να χρωστάει το κράτος χρήματα και από την άλλη να κάνει κατασχέσεις και να δεσμεύει λογαριασμούς.
Διότι στην περίπτωση αυτή εφαρμόζεται πλήρως η παροιμία που λέει ο λαός «Εκεί που μας χρωστούσαν μας πήραν και το βόδι».
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Finance & Markets Voice της Πέμπτης 24 Μαρτίου 2016.

Δεν υπάρχουν σχόλια: