Του Σπύρου Δημητρέλη
Η υπογραφή της υπουργικής απόφασης για την ένταξη του έργου του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και το ΕΣΠΑ φέρνει και πάλι στο προσκήνιο τη συζήτηση για το ενδεχόμενο να χρησιμοποιηθεί τελικά ως βάση για την επιβολή ενός φόρου πλούτου με βάση την αξία του συνόλου της περιουσίας κάθε φορολογούμενου.
Αν και η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, η αρμόδια για τα φορολογικά, δήλωνε με κάθε ευκαιρία ότι το περιουσιολόγιο δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί για την επιβολή φόρου πλούτου, αλλά μόνο ως εργαλείο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, οι πληροφορίες από το οικονομικό επιτελείο αναφέρουν ότι τουλάχιστον σε επίπεδο προθέσεων υπάρχει βούληση να διερευνηθεί η πιθανότητα επιβολής ενός τέτοιου φόρου καθώς και η εισπρακτική του απόδοση. Η θεωρία πίσω από αυτές τις προθέσεις είναι ότι πρέπει να διευρυνθεί η φορολογική βάση καθώς σήμερα πληρώνουν φόρο περιουσίας μόνο όσοι έχουν ακίνητα και οι υπόλοιπες μορφές περιουσίας όπως είναι οι καταθέσεις, τα επενδυτικά προϊόντα και τα πολύτιμα μέταλλα δεν φορολογούνται.
Η επιβολή ενός τέτοιου φόρου, ωστόσο, θεωρείται δεδομένο ότι θα προκαλέσει μεγάλο πλήγμα στην επενδυτική ελκυστικότητα της χώρας διότι όπου επιβλήθηκε οδήγησε σε φυγή κεφαλαίων και μετανάστευση εύπορων φορολογούμενων (π.χ. στη Γαλλία).
Η πιθανότητα επιβολής ενός φόρου πλούτου δεν βρίσκεται στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης για τη δεύτερη αξιολόγηση αλλά αποτελεί μια εφεδρεία για μελλοντικές δημοσιονομικές ανάγκες.  Στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης για να κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση βρίσκονται τα εξής τσουχτερά μέτρα:
-η μείωση του αφορολόγητου ορίου από το 2018 προκειμένου να επιτευχθεί ο δημοσιονομικός στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ. Τα σενάρια που εξετάζονται στο υπουργείο Οικονομικών προβλέπουν μείωση του αφορολόγητου στα 7.000 ή και 6.000 ευρώ πλήττοντας μεσαία και χαμηλά εισοδήματα
-η αύξηση του μεσαίου συντελεστή ΦΠΑ από το 13% στο 14%. Από την αύξηση πρόκειται να ανατιμηθούν είδη και υπηρεσίες ευρείας κατανάλωσης, όπως είναι το ηλεκτρικό ρεύμα, η ύδρευση και τα νωπά τρόφιμα. Επίσης θα πληγεί και η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος καθώς ο μεσαίος συντελεστής επιβάλλεται στις διανυκτερεύσεις των ξενοδοχείων
-η κατάργηση των τελευταίων φοροαπαλλαγών στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων. Έτσι, στο τραπέζι βρίσκεται η κατάργηση της έκπτωσης 1,5% που γίνεται στην παρακράτηση του φόρου μισθωτών υπηρεσιών και  της έκπτωσης φόρου για ιατρικά έξοδα.
Το νέο φορολογικό πακέτο αναμένεται να οριστικοποιηθεί με την νέα έλευση των επικεφαλής των θεσμών εντός του Ιανουαρίου.