Πέμπτη 8 Μαρτίου 2018

Το έγκλημα του ανασφάλιστου αυτοκινήτου

Το έγκλημα του ανασφάλιστου αυτοκινήτου

26
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Το μυαλό πολλές φορές παίζει τα δικά του παιχνίδια. Συχνά καλούμαστε να κόψουμε από έξοδα και τότε κάνουμε το λάθος βάζοντας στο τραπέζι όλες τις υποχρεώσεις. Επειδή δεν μπορούμε να μην πληρώσουμε το ρεύμα, το νερό ή το κινητό τηλέφωνο, περνάμε σε μια επόμενη κατηγορία εξόδων που θεωρούμε πως αν κοπούν δεν θα μας επηρεάσει τη ζωή. Στο κομμάτι του αυτοκινήτου οι δυο δημοφιλέστερες κατηγορίες είναι η συντήρηση και η ασφάλιση. Εκεί αρχίζουμε και παίζουμε με το νόμο των πιθανοτήτων θεωρώντας πως δεν θα τύχει κάτι σε εμάς ή πως αν τα αναβάλουμε για τον επόμενο μήνα δεν έγινε και κάτι. Για τη συντήρηση θα ασχοληθούμε αναλυτικότερα σε επόμενο άρθρο, μιας και σήμερα θέλουμε να θίξουμε το θέμα των ανασφάλιστων αυτοκινήτων που κυκλοφορούν γύρω μας. Είναι μάλιστα ένα ζήτημα που αφορά όλους μας μιας και μπορεί να πάρει παράξενες εκτάσεις, αφού δεν είναι ότι καλύτερο να εμπλακείτε σε κάποιο τρακάρισμα με αυτοκίνητο ανασφάλιστο.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή, ώστε να αντιληφθούμε το βάθος του προβλήματος. Ανασφάλιστο θεωρείται κάθε όχημα που κυκλοφορεί στο δρόμο, χωρίς να έχει την υποχρεωτική από το νόμο κάλυψη αστικής ευθύνης έναντι τρίτων. Για την ασφάλιση του οχήματος, αποκλειστικός υπεύθυνος είναι ο ιδιοκτήτης του. Ορισμένοι έχουν την άποψη πως από τη στιγμή που δεν χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο, μπορούν να το έχουν ανασφάλιστο. Αυτό ισχύει μόνο στην περίπτωση που έχουν καταθέσει τις πινακίδες κυκλοφορίας. Από τη στιγμή που το αυτοκίνητο έχει πινακίδες κυκλοφορίας, είναι υποχρεωμένο να είναι και ασφαλισμένο.
Ποιες είναι οι κυρώσεις;
Τον Ιούνιο του 2017 έγινε μεγάλος ντόρος, όταν οι ιδιοκτήτες ανασφάλιστων οχημάτων έλαβαν πρόστιμο. Στην πραγματικότητα λοιπόν υπάρχουν κυρώσεις για ένα ανασφάλιστο όχημα ακόμα και αν δεν εμπλακεί σε ατύχημα, όπου εκεί, όπως θα δούμε παρακάτω, τα πράγματα μπορούν να γίνουν εφιαλτικά.
Οι διοικητικές κυρώσεις που αντιμετωπίζει ο κάτοχος του ανασφάλιστου οχήματος είναι:
•            Αφαίρεση πινακίδων
•            Αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας
•            Χρηματικό πρόστιμο
Επιπλέον, ο κάτοχος του ανασφάλιστου οχήματος αντιμετωπίζει και ποινικές κυρώσεις.
Για την έκδοση του ασφαλιστηρίου συμβολαίου απαιτείται η προσκόμιση στην ασφαλιστική επιχείρηση της ειδοποιητήριας επιστολής και παραβόλου υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, το ύψος του οποίου ορίζεται κατά κατηγορία οχήματος ως εξής:
Εκατό (100) ευρώ για δίκυκλα οχήματα έως 250 cc.
Εκατόν πενήντα (150) ευρώ για δίκυκλα οχήματα από 251 cc και άνω.
Διακόσια (200) ευρώ για αυτοκίνητα έως 1000 cc.
Διακόσια πενήντα (250) ευρώ για αυτοκίνητα από 1001 cc και άνω.
Οι συνέπειες στις υλικές ζημιές
Οι συνέπειες μπορεί να θεωρηθούν διαχειρίσιμες όσο όλα "πηγαίνουν καλά" με ένα ανασφάλιστο όχημα. Αν όμως εμπλακεί σε τρακάρισμα και προκαλέσει υλικές ζημιές, τότε το Επικουρικό Κεφάλαιο αναλαμβάνει να αποζημιώσει αυτούς που υπέστησαν τις υλικές ζημιές. Στη συνέχεια, στρέφεται κατά του ιδιοκτήτη του ανασφάλιστου οχήματος που προξένησε το ατύχημα για να διεκδικήσει το ποσό που κατέβαλε.
Όταν τα πράγματα περιπλέκονται με σωματικές βλάβες
Τα δεδομένα αλλάζουνε όταν ένα ανασφάλιστο όχημα προκαλέσει ατύχημα. Αρχικά, το Επικουρικό Κεφάλαιο αναλαμβάνει να αποζημιώσει εκείνους που υπέστησαν σωματικές βλάβες. Στη συνέχεια όμως στρέφεται κατά του ιδιοκτήτη του ανασφάλιστου αυτοκινήτου που προξένησε το ατύχημα, για να διεκδικήσει το καταβληθέν ποσό. Ανάλογα με τη σοβαρότητα του τραυματισμού ο παθών μπορεί να διεκδικήσει : ιατρικές δαπάνες, δαπάνες για αποκλειστική νοσοκόμα - οικιακή βοηθό, απώλεια εισοδημάτων, αποζημίωση λόγω τυχόν αναπηρίας, αποζημίωση ηθικής βλάβης κλπ.
Η χειρότερη κατάληξη
Οι συνέπειες όμως μπορεί να ξεπεράσουν κάθε φαντασία αν το όχημα προκαλέσει θανατηφόρο ατύχημα. Σε αυτή την περίπτωση η απαίτηση αποζημίωσης υποβάλλεται από τα μέλη της οικογένειας του ανθρώπου ή των ανθρώπων που έχασε/αν τη ζωή του/ς. Το Επικουρικό Κεφάλαιο αναλαμβάνει να αποζημιώσει τους δικαιούχους. Στη συνέχεια στρέφεται κατά του ιδιοκτήτη του ανασφάλιστου οχήματος που προξένησε το ατύχημα για να διεκδικήσει το ποσό που κατέβαλε. Αν αναλογιστούμε ότι το ποσό αποζημίωσης μπορεί να φτάσει σε επταψήφιο νούμερο, καταλαβαίνετε τις επιπτώσεις για τον δράστη.
Τα πρόστιμα που έρχονται
Η ατιμωρησία για όσους κυκλοφορούν ανασφάλιστοι δεν θα κρατήσει πολύ. Τον Ιούνιο του 2017 έγινε η πρώτη προσπάθεια, ωστόσο υπήρχαν ελλείψεις στη μηχανογράφηση με αποτέλεσμα να παγώσουν τα πρόστιμα.
Τώρα, για την έγκαιρη αντιμετώπιση προβλημάτων που αφορούν τα ανασφάλιστα οχήματα, το Υπουργείο Οικονομικών, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, και η Γενική Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Αττικής προχώρησαν στη δημιουργία πληροφοριακού οδηγού.
Ο πληροφοριακός οδηγός έχει τη μορφή συχνών ερωτήσεων - απαντήσεων (FAQ) και μπορείτε να τον δείτε εδώ.
Αξίζει να σημειωθεί, πως μέσω της βάσης δεδομένων του Κέντρου Πληροφοριών του Επικουρικού Κεφαλαίου μπορεί κάποιος να ελέγχει online, εάν το όχημά του εμφανίζεται ασφαλισμένο στη βάση που θα χρησιμοποιηθεί από το κράτος για την αποστολή των προστίμων.
Υπευθυνότητα αλλά και πρόστιμα
Από την πλευρά μας χρειάζεται υπευθυνότητα. Όπως φοράμε ζώνη ασφαλείας, επειδή μπορεί να προκύψει η κακή στιγμή, έτσι αντίστοιχα πρέπει να έχουμε ασφαλισμένο το αυτοκίνητο μας. Από εκεί και πέρα, για εκείνους που έχουν άγνοια, όπως φαίνεται, σύντομα θα υπάρξουν επιπτώσεις.

Τι παίζει με τα ανασφάλιστα;

Διαβάστηκε από 3129 αναγνώστες - Ημερομηνία δημοσίευσης: 8/3/2018

Γίνονται όντως διασταυρώσεις για να εντοπιστούν τα ανασφάλιστα ή μας δουλεύουν;

Πόσες φορές ακούσαμε τον τελευταίο χρόνο για διασταυρώσεις που θα γίνουν ώστε να βρεθούν τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα; Έγιναν ποτέ; Θα γίνουν τώρα; Υπάρχουν αλήθεια διασταυρώσεις; Ή είναι μία τεχνική πίεσης για να ασφαλιστούν επιτέλους οι ανασφάλιστοι;

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ανακοίνωσε πως την περίοδο της πρώτης διασταύρωσης (ή ανακοίνωσης διασταύρωσης) οι ασφαλίσεις αυτοκινήτων «αυξήθηκαν κατά 510.000 σε σχέση με τα προηγούμενα έτη». Και επειδή δεν μπήκαν ξαφνικά στην κυκλοφορία μισό εκατομμύριο αυτοκίνητα το δεύτερο εξάμηνο του 2017, πρόκειται εμφανώς για ανασφάλιστα που ασφαλίστηκαν. Καθόλου άσχημα.

Όμως παρά τις συνεχείς ανακοινώσεις κανείς δεν ξέρει ακριβώς πόσες πραγματικές διασταυρώσεις έγιναν, ή αν έγιναν και ποτέ διασταυρώσεις. Στην ανακοίνωση περιγράφονται διάφορες «αστοχίες που οφείλονται σε διοικητικές αδυναμίες -από τα προηγούμενα χρόνια». Το θέμα είναι πως παρά τις διάφορες συνεργασίες των εμπλεκομένων υπηρεσιών που αναφέρονται, φαίνεται να υπάρχει μια χαώδης εικόνα με κατακερματισμένες λίστες, κακή πληροφόρηση και μηδαμινή μηχανοργάνωση. ¶ρα πως γίνονται οι διασταυρώσεις. Και γιατί πρέπει να επιμένουμε σε διασταυρώσεις όταν υπάρχουν ένα σωρό τρόποι να αναγκάζονται οι οδηγοί να ασφαλίζουν τα οχήματά τους.

Και εδώ δημιουργείται το ερώτημα. Ο σκοπός της εκστρατείας αυτής ποιος είναι; Να ασφαλιστούν τα ανασφάλιστα, ή να πέσουν πρόστιμα και να υπάρξει ροή εσόδων στα ταμεία του δημοσίου; Αν ο στόχος είναι το πρώτο, τότε μια ματιά στο πως λειτουργούν άλλες χώρες είναι αρκετή. Χωρίς ανάγκη για αναδιοργάνωση και επενδύσεις, το σύστημα θα μπορούσε να είναι πολύ απλό.

Όταν οι οδηγοί πάνε να πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας θα οφείλουν να εμφανίζουν βεβαίωση ασφάλισης τελευταίου 12μηνου με απόδειξη πληρωμής. Το ίδιο και όταν πάνε να περάσουν ΚΤΕΟ. Αποκλείεται έτσι ένα αυτοκίνητο να μείνει ανασφάλιστο, αφού δεν θα μπορέσει να βγάλει τέλη κυκλοφορίας για την επόμενη χρονιά.

Βέβαια κάποια «τακτοποίηση» και συγχώρεση αμαρτιών για τους ανασφάλιστους θα βρουν και τότε, εν είδει κοινωνικής πολιτικής, κι ας ήταν ο άλλος ανασφάλιστος ένα χρόνο και απλά έτυχε να μην σκοτώσει κάποιον. Γιατί πάντοτε το δίλημμα είναι λεφτά στα ταμεία ή εξάλειψη των ανασφάλιστων από τους δρόμους.

Εσείς τι νομίζετε λοιπόν; Μας δουλεύουν με τις διασταυρώσεις για να ασφαλιστούν τα ανασφάλιστα; Ή απλά τρέχουν να προλάβουν να κόψουν πρόστιμα για να μαζέψουν χρήμα; Και τελικά αφού υπάρχουν απλούστεροι τρόποι, γιατί να γίνουν διασταυρώσεις; Εσείς τι πιστεύετε;

Δεν υπάρχουν σχόλια: