Ζώνη άμυνας «απέναντι» στο ΣτΕ χτίζει το ΥΠΟΙΚ
Πώς σχεδιάζει να απαντήσει η κυβέρνηση στο μπαράζ αποφάσεων της Δικαιοσύνης αναφορικά με διεκδικήσεις εργαζομένων και συνταξιούχων. Ποιες είναι οι κρίσιμες αποφάσεις. Η λογική των δόσεων και οι εναλλακτικές.
Το οικονομικό επιτελείο δεν συμμερίζεται τις ανεπίσημες εκτιμήσεις περί πιθανού δημοσιονομικού κόστους 10 δισ. ευρώ από τις επικείμενες αποφάσεις του ΣτΕ, οι οποίες, εντός του 2019, αναμένεται να κρίνουν τις διεκδικήσεις καταβολής αναδρομικών για μνημονιακές περικοπές μισθών και συντάξεων, αλλά και των Δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και καλοκαιρινής άδειας στο δημόσιο.
Όπως προκύπτει μάλιστα από σχετικές εκτιμήσεις αξιωματούχου του υπουργείου Οικονομικών, έχουν ήδη χαραχθεί γραμμές άμυνας έναντι ενδεχόμενης «δικαίωσης» εκατοντάδων χιλιάδων μισθωτών και συνταξιούχων του δημοσίου αλλά και του ιδιωτικού τομέα (για τις συντάξεις) και συνάγεται πως σε καμία περίπτωση δεν εξετάζεται η επαναφορά των αποδοχών στα προ-μνημονιακά επίπεδα.
Ο αξιωματούχος έκανε λόγο χθες για επίπτωση «μια κι έξω», επομένως το οικονομικό επιτελείο δεν συζητά μια μόνιμη «διόρθωση» των αποδοχών και στον βαθμό που οι επικείμενες αποφάσεις του ΣτΕ οδηγούν σε μία τέτοια κατεύθυνση, «μπορείς να φέρεις ένα άλλο νομοσχέδιο».
Οι προειδοποιήσεις για δημοσιονομική βόμβα το 2019 έχουν σημάνει έγκαιρα από την Κομισιόν με την πρώτη έκθεση ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας, τον περασμένο Νοέμβριο. Σε εκείνη την έκθεση, διακριτικά οι Βρυξέλλες έστελναν το σήμα ακόμα και πρόσθετων διορθωτικών μέτρων, εάν επαληθευτούν οι εκτιμήσεις περί καταλυτικής δημοσιονομικής επιβάρυνσης το 2019 από τις δικαστικές αποφάσεις . Σχετικά είχε προειδοποιήσει και ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας ενώ στο θέμα αναφέρθηκε πρόσφατα με δηλώσεις του και ο επικεφαλής του EwG Χανς Φάιλμπριφ.
Τα δημοσιονομικά περιθώρια του φετινού προϋπολογισμού είναι ανεπαίσθητα, καθώς το πρωτογενές πλεόνασμα προβλέπεται στο 3,6% του ΑΕΠ, όταν ο στόχος είναι 3,5% του ΑΕΠ και το μαξιλάρι ασφαλείας, σύμφωνα με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού, είναι μόλις 199 εκατ. ευρώ.
Έναντι των κινδύνων, τα επιτελεία του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Γιώργου Χουλιαράκη και της υπουργού Εργασίας Έφης Αχτσιόγλου μέτρησαν το δυνητικό κόστος για τον προϋπολογισμό, χαράσσοντας γραμμές άμυνας.
Η πρώτη γραμμή άμυνας χτίζεται με βάση το νέο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων (2017) αλλά και τον νόμο Κατρούγκαλου (Μάιος 2016) για τις συντάξεις. Επομένως, οι όποιες «διορθωτικές» κινήσεις εκτιμάται ότι αφορούν τα προηγούμενα των «ορόσημων» έτη.
Υπενθυμίζεται ότι ο 13ος και 14ος μισθός υπέστησαν διπλή περικοπή: η πρώτη, το 2010 ( Ν. 3845), όταν περιορίστηκαν σε 1.000 ευρώ τον χρόνο (500 ευρώ τα Χριστούγεννα και από 250 ευρώ το Πάσχα και το καλοκαίρι) και η δεύτερη το 2012, όταν καταργήθηκαν πλήρως. Η απόφαση του ΣτΕ αφορά τα δώρα, μετά την πρώτη περικοπή.
Στο μέτωπο των συντάξεων κρίνονται οι αλλεπάλληλες περικοπές (το 2012 με τους Ν. 4051 και 4093) επί των κύριων και επικουρικών, αλλά αποκατάστασή τους δεν προβλέπεται στα προμνημονιακά επίπεδα καθώς μεσολάβησε ένα νέο ασφαλιστικό σύστημα. Υπάρχει, όμως, προσφυγή για την ακύρωση και του ίδιου του ν. Κατρούγκαλου.
Επί του παρόντος, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους έχει ζητήσει μέσω της εγκυκλίου εφαρμογής του προϋπολογισμού από υπουργεία και φορείς γενικής κυβέρνησης να συγκεντρώσουν τα αιτήματα αποζημιώσεων λόγω δικαστικών αποφάσεων που αφορούν μεμονωμένους δημοσίους υπαλλήλους με τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις.
Σε ειδικό κεφάλαιο της σχετικής εγκυκλίου του Γ. Χουλιαράκη ορίζεται ότι το υπουργείο Οικονομικών θα ενισχύσει τους προϋπολογισμούς των υπουργείων και των αποκεντρωμένων διοικήσεων με πιστώσεις ειδικά για «αποζημιώσεις λόγω δικαστικών αποφάσεων», προκειμένου να εκτελεστούν δικαστικές αποφάσεις ή συμβιβαστικές πράξεις (αναγνώριση απαιτήσεων με πρακτικά του ΝΣΚ).
«Η διαχείριση των πιστώσεων αυτών γίνεται από τις αρμόδιες οικονομικές υπηρεσίες των υπουργείων και των αποκεντρωμένων διοικήσεων και συνεπώς, αιτήματα για διάθεση πιστώσεων για την αιτία αυτή δεν θα υποβάλλονται στη Διεύθυνση Προϋπολογισμού του ΓΛΚ, με εξαίρεση την περίπτωση εξάντλησης των πιστώσεων που θα τεθούν στη διάθεση των φορέων. Σε κάθε περίπτωση, για την αξιολόγηση από τη Διεύθυνση Προϋπολογισμού των αιτημάτων για χορήγηση συμπληρωματικών πιστώσεων, απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η βεβαίωση της αρμόδιας οικονομικής υπηρεσίας ότι η δικαστική απόφαση είναι τουλάχιστον τελεσίδικη και εκτελεστή ή η βεβαίωση της αρμόδιας οικονομικής υπηρεσίας ότι η δικαστική απόφαση είναι προσωρινά εκτελεστή, λαμβάνοντας υπόψη και τις οδηγίες που παρέχονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΓΛΚ…».
Όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές, στην παρούσα φάση το ΓΛΚ συγκεντρώνει τα αιτήματα των διαφόρων φορέων για την πληρωμή τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων, μεμονωμένων ατόμων. Τα αιτήματα αυτά θα αθροιστούν και θα χρηματοδοτηθούν μέσω του ειδικού αποθεματικού του προϋπολογισμού, ύψους 1 δισ. ευρώ.
Τελεσίδικη δικαστική απόφαση προς όφελος ενός δημοσίου υπαλλήλου ο οποίος έχει προσφύγει, οδηγεί το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους σε εκτέλεση της απόφασης. Επί του παρόντος, υπάρχουν όμως μόνο πρωτόδικες αποφάσεις δικαστηρίων επί των περικοπών στις οποίες το δημόσιο ασκεί αιτήσεις αναίρεσης. Προκειμένου να καλυφθεί το σύνολο των δημοσίων υπαλλήλων ή συνταξιούχων που διεκδικούν αναδρομικά, απαιτείται απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου