Πως και γιατί δεν μπορούμε να "κρυφτούμε" πλέον από τους ελέγχους της ΑΑΔΕ
Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης
Πραγματικά δεν ξέρουμε τι να γράψουμε σε αυτό το σημείωμα.
Να γράψουμε για το
ότι μπήκε σε εφαρμογή το Ψηφιακό Δελτίο Διακίνησης (Αποστολής) και ακόμη δεν
έχουν διευκρινιστεί θέματα, μιας και μέχρι σήμερα που γράφονται αυτές οι
γραμμές, δεν έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση. Μια απόφαση που τα στελέχη της
διοίκησης την είχαν «υποσχεθεί» από τα μέσα του Μαΐου περίπου.
Δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά τον τελευταίο καιρό που
γίνεται αυτό . Να θυμίσουμε ότι αλλαγές στο ψηφιακό Δελτίο Αποστολής έγιναν δώδεκα
ημέρες πριν από την προηγούμενη ημερομηνία εφαρμογής της πρώτης φάσης, με
αποτέλεσμα να δοθεί τότε παράταση κάτι που δεν έγινε με την σημερινή
καθυστέρηση της έκδοσης.
Να αναφέρουμε ακόμη ότι στις 14 Απριλίου 2025 , με μια
ανακοίνωση μπήκε σε πιλοτική λειτουργία το Ψηφιακό Πελατολόγιο χωρίς να έχει
δημοσιευτεί ακόμη η απόφαση, απόφαση που δημοσιοποιήθηκε την επόμενη ημέρα, με την γνώση μέθοδο πλέον
της διοίκησης να δημοσιεύει αποφάσεις με παλιότερα ΦΕΚ π.χ. του πελατολογίου
,απόφαση Α 1057/10-04-2025 (ΦΕΚ Β' 1828/14-04-2025).
Πρέπει να καταλάβουμε ότι…
Δεν έχουν
κατανοήσει ότι οι κινήσεις που κάνουν αφήνουν
ψηφιακό αποτύπωμα, συνεπώς δεν μπορούν πλέον να κρυφτούν.
Δεν είναι μόνο το
ψηφιακό αποτύπωμα που «μαρτυράει» τις κινήσεις μας, αλλά και ο συνδυασμός
διαφόρων στοιχείων από την διοίκηση.
Για παράδειγμα
κάποιοι φορολογούμενοι ζήτησαν από τους λογιστές τους να κόψουν πιστωτικό για
ενοικίαση τουριστικών καταλυμάτων, επειδή δεν τους πλήρωσε το κράτος τα voucher , για διάφορους λόγους. Όμως είναι γνωστό ότι μετά τον
νόμο 3842/2010, και συγκεκριμένα από την 1.1.2011 και μετά, η έκδοση των
φορολογικών παραστατικών είναι υποχρεωτική με την αποστολή των παραστατικών ή
με το τέλος τις παροχής υπηρεσίας και μέχρι την δέκατη Πέμπτη (15) ημέρα του
επόμενου μήνα, ανεξάρτητα αν αυτά έχουν εξοφληθεί. Δηλαδή από 1.1.2011 η έκδοση
παραστατικού έχει αποσυνδεθεί από την εξόφληση του, ακόμη και στις περιπτώσεις
που η συναλλαγή γίνεται με το δημόσιο.
Διασταύρωση και από άλλα στοιχεία
Στο παράδειγμα που
αναφέραμε δεν είναι μόνο η έκδοση παραστατικού που αποδεικνύει την παραδοχή
υπηρεσιών. Τα καταλύματα αυτά έχουν την υποχρέωση έκδοσης “Τέλους
ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση» αλλά και σε μερικές περιπτώσεις και «Τέλος
διαμονής παρεπιδημούντων».
Πως λοιπόν θα
κόψουμε πιστωτικό για μια υπηρεσία που από άλλα παραστατικό «φαίνεται» ότι έχει
παρασχεθεί.
Συνδυαστικοί
έλεγχοι
Πολλά χρόνια τώρα
γράφουμε ότι θα γίνουν έλεγχοι για τα ακίνητα, όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία
κτηματογράφισης της χώρας. Τότε θα γίνουν έλεγχοι για τα ακίνητα και τα
δικαιώματα επί ακινήτων, με τον έλεγχό όλων όσων δηλωθεί στο κτηματολόγιο και
στο Ε9 , και όσοι δεν τα έχουν δηλώσει θα πληρώσουν τα σχετικά πρόστιμα.
Όμως οι έλεγχοι αυτοί θα αρχίσουν ποιο νωρίς,
αφού η διοίκηση προσπαθεί να κάνει ελέγχους στο κατά πόσο τα κλειστά ακίνητα,
όπως δηλώνονται στο έντυπο Ε2 ως «κενά» είναι πραγματικά «κλειστά».
Πως θα γίνει αυτό;
Μα με συνδυαστικού ελέγχους ανάμεσα σε
Ε9 (περιουσιακά στοιχεία φορολογούμενου), Έντυπου Ε2 (φορολογία ακίνητων) και
λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας.
Το πρώτο έντυπο θα
δείξει ποιος έχει την επικαρπία του ακινήτου (Ε9), το δεύτερο αν το ακίνητο
έχει δηλωθεί ως κενό (Ε2) και ο λογαριασμός ενέργειας αν υπάρχει κατανάλωση στο
ακίνητο που δικαιολογεί ότι το ακίνητο είναι ¨κενό». Αν διαπιστωθεί αυξημένη
κατανάλωση , δηλαδή κατανάλωση ενός ακίνητου που κατοικείται κανονικά, τότε ο
φορολογούμενος που έχει την πλήρη κυριότητα ή την επικαρπία του ακινήτου θα
καλείται σε έλεγχό.
Με τους ίδιου
ελέγχου θα διαπιστωθεί αν οι δευτερεύουσες κατοικίες, κύρια εξοχικές, χρησιμοποιούνται
και τα χρονικά διαστήματα που δηλώνονται στο Ε2 ως κενές.
Κενά ακίνητα
Σύμφωνα με την
ΠΟΛ.1076/2015 «Οδηγίες για την ορθή εφαρμογή του εναλλακτικού τρόπου
υπολογισμού της ελάχιστης φορολογίας εισοδήματος (άρθρα 30-34 Ν.4172/13)», που
αφορούν τις «Αντικειμενικές Δαπάνες Διαβίωσης», δηλαδή τα τεκμήρια κατοικίας.
Σχετικά με τις
κενές κατοικίες η απόφαση αναφέρει:
«Άρθρο 31
Αντικειμενικές δαπάνες και υπηρεσίες
1. Με βάση τις
διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού προσδιορίζονται οι ετήσιες
αντικειμενικές δαπάνες που λαμβάνονται υπόψη για τον προσδιορισμό του τεκμαρτού
εισοδήματος του φορολογούμενου, της συζύγου του και των εξαρτώμενων μελών του.
Για την εφαρμογή των ανωτέρω λαμβάνονται υπόψη οι ακόλουθες αντικειμενικές
δαπάνες :
α)
Ιδιοκατοικούμενες ή μισθωμένες ή δωρεάν παραχωρηθείσες κύριες κατοικίες.
Αν η κατοικία
μισθώνεται ορισμένους μήνες μέσα στο έτος, τα ετήσια ποσά της αντικειμενικής
δαπάνης διαβίωσης τόσο για την κύρια όσο και για την δευτερεύουσα κατοικία θα
επιμερίζονται με βάση τους μήνες που διαρκεί η μίσθωση. Διάστημα μεγαλύτερο από
15 ημέρες λογίζεται ως ολόκληρος μήνας. Το ίδιο ισχύει και εάν η κατοικία αυτή
αποκτήθηκε ή μεταβιβάσθηκε μέσα στο έτος.
Δεν υπολογίζεται
ετήσια αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης στις περιπτώσεις των κενών κατοικιών. Προκειμένου
για κατοικίες που παραμένουν κενές για διάστημα μεγαλύτερο των έξι μηνών,
απαιτείται η προσκόμιση φωτοαντίγραφων λογαριασμών της ΔΕΗ ή οποιοδήποτε άλλο
στοιχείο (π.χ. λογαριασμοί ύδρευσης, κοινοχρήστων) από το οποίο να
αποδεικνύεται ότι το ακίνητο ήταν κενό για όλο το υπόψη διάστημα.»
Συνεπώς με βάση τα
παραπάνω, στους σχετικούς ελέγχους θα ζητηθεί να προσκομιστούν οι λογαριασμοί
των πρώην ΔΕΚΟ , ώστε να γίνει η σχετική σύγκριση.
Η ΑΑΔΕ έχει τα στοιχεία
Βέβαια η ΑΑΔΕ έχει
όλα τα στοιχεία αυτά, μιας και με την ΠΟΛ.1033/28-1-2014, μια σειρά
επιχειρήσεις έχουν την υποχρέωση να διαβιβάσουν στοιχεία στην ΑΑΔΕ, μέχρι την
28η Φεβρουαρίου του επόμενου έτους.
Η απόφαση αυτή είχε
εκδοθεί για να συμπληρώνονται με ορισμένα από αυτά τα στοιχεία οι δηλώσεις
φορολογίας φυσικών προσώπων, αλλά σήμερα με την ανάπτυξη των πληροφορικών
συστημάτων χρησιμοποιούνται και για διασταυρώσεις:
Οι σχετικές εταιρίες
πρέπει να κα καταθέσουν στην ΑΑΔΕ τα παρακάτω στοιχεία
Πληροφορίες από εταιρείες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας
1. Οι εταιρείες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας
διαβιβάζουν στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών,
στην Δ/νση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, σε ηλεκτρονική κατάσταση, στοιχεία
κατανάλωσης και κόστος ηλεκτρικής ενέργειας των συνδρομητών τους. Στο ετήσιο
κόστος ηλεκτρικής ενέργειας δεν υπολογίζονται οι φορολογικές επιβαρύνσεις, καθώς
και οι λοιπές επιβαρύνσεις υπέρ τρίτων.
2. Τα στοιχεία που διαβιβάζονται είναι τα ακόλουθα:
α) Αριθμός
Παροχής,
β) ΑΦΜ
συνδρομητή (ή αριθμός αστυνομικής ταυτότητας εφόσον στερείται ΑΦΜ),
γ) Κατανάλωση
ηλεκτρικού ρεύματος σε κιλοβατώρες (KWh),
δ) Κόστος
ηλεκτρικού ρεύματος (καθαρή αξία λογαριασμού),
ε) Ημερολογιακό
έτος αναφοράς.
3 Η διαβίβαση στοιχείων θα
γίνεται απευθείας στη Γ.Γ.Δ.Ε./ Δ/νση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (e- Εφαρμογές)
/ Τμήμα Α', ταχυδρομικώς σε ψηφιακό μέσο αποθήκευσης (cd/dvd). Οι προδιαγραφές
του αρχείου θα αναρτηθούν έγκαιρα στην ιστοσελίδα της Γ.Γ.Δ.Ε.
Η συχνότητα
διαβίβασης των παραπάνω στοιχείων, είναι ετήσια και ως καταληκτική ημερομηνία
ορίζεται η 28η Φεβρουαρίου του επόμενου
έτους του έτους αναφοράς.
Πληροφορίες από
εταιρείες ύδρευσης
1. Οι εταιρείες ύδρευσης διαβιβάζουν στη Γενική
Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών, στην Δ/νση Ηλεκτρονικής
Διακυβέρνησης, σε ηλεκτρονική κατάσταση, στοιχεία κατανάλωσης και κόστος νερού
των συνδρομητών τους. Στο ετήσιο κόστος ύδρευσης δεν υπολογίζονται οι
φορολογικές επιβαρύνσεις, καθώς και οι λοιπές επιβαρύνσεις υπέρ τρίτων.
2. Τα στοιχεία που διαβιβάζονται, αφορούν μόνο σε
συνδρομητές με ετήσια κατανάλωση νερού συνολικής αξίας χίλια (1.000) ευρώ και
άνω και είναι τα ακόλουθα:
α) Αριθμός
Παροχής,
β) ΑΦΜ
συνδρομητή (ή αριθμός αστυνομικής ταυτότητας εφόσον στερείται ΑΦΜ),
γ) Κόστος
νερού (καθαρή αξία λογαριασμού),
δ) Κατανάλωση
νερού σε κυβικά μέτρα (m ),
ε) Ημερολογιακό
έτος αναφοράς.
3. Η διαβίβαση στοιχείων θα γίνεται απευθείας στη
Γ.Γ.Δ.Ε., Δ/νση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (e- Εφαρμογές) μέσω διαδικτυακής
εφαρμογής ασφαλούς συστήματος μεταφόρτωσης αρχείου ή ταχυδρομικώς σε ψηφιακό
μέσο αποθήκευσης (cd/dvd). Οι προδιαγραφές του αρχείου και ο τρόπος διαβίβασής
του, θα αναρτηθούν έγκαιρα στην ιστοσελίδα της Γ.Γ.Δ.Ε.
Η συχνότητα
διαβίβασης των παραπάνω στοιχείων, είναι ετήσια και ως καταληκτική ημερομηνία
ορίζεται η 28η Φεβρουαρίου του επόμενου έτους του έτους αναφοράς.
Αποστολή και άλλων στοιχείων
Στην απόφαση υπάρχει ακόμη η υποχρέωση για
αποστολή στοιχείων από:
·
Εταιρίες
σταθερής και κινητής τηλεφωνίας.
Οι εταιρείες
σταθερής και κινητής τηλεφωνίας διαβιβάζουν στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων
Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών, στην Δ/νση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (e- Εφαρμογές),
σε ηλεκτρονική κατάσταση, στοιχεία τελών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας των
συνδρομητών τους.
·
Ιδιωτικά
εκπαιδευτήρια.
Τα ιδιωτικά σχολεία
στοιχειώδους και μέσης εκπαίδευσης (νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και
λύκεια), με εξαίρεση τα εσπερινά γυμνάσια και λύκεια, καθώς και τα ειδικά
σχολεία ατόμων με ειδικές ανάγκες, διαβιβάζουν στη Δ/νση Ηλεκτρονικής
Διακυβέρνησης (e- Εφαρμογές) της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του
Υπουργείου Οικονομικών ηλεκτρονική κατάσταση καταβληθέντων διδάκτρων και
πληρωμών για πρόσθετες παροχές (μεταφορά μαθητών, διατροφή, κ.λπ.) ανά
ημερολογιακό έτος.
·
Ιδιωτικά θεραπευτήρια.
Τα
ιδιωτικά θεραπευτήρια (με εξαίρεση εκείνων της ψυχικής υγείας, καθώς και των
ιδιωτικών διαγνωστικών κέντρων), διαβιβάζουν στην Α.Α.Δ.Ε. (Δ/νση Ηλεκτρονικής
Διακυβέρνησης, e- Εφαρμογές) σε ηλεκτρονική κατάσταση, στοιχεία με ιατρικές
πράξεις.
Στην ίδια απόφαση
περιγράφεται και η υποχρέωση των τραπεζών και γενικά των πιστωτικών ιδρυμάτων
να αποστέλλουν στοιχεία για καταθέσεις, κάρτες, δάνεια κλπ., που βλέπουμε προσυμπληρωμένα στην
δήλωση φορολογίας εισοδήματος των φυσικών προσώπων (έντυπο Ε1).
Οικονομολόγος
- φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών
Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance &
Markets Voice) , την Κυριακή 8 Ιουνίου 2025




Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου