Επιχείρηση taxis για την πάταξη της φοροδιαφυγής
ΥΠΟΙΚ: Άμεσα στη Βουλή οι διατάξεις για διασύνδεση ταμειακών μηχανών ή υποχρεωτική ηλεκτρονική διαβίβαση τιμολογίων στη ΓΓΠΣ
Παρασκευή, 24 Ιουνίου 2016 07:21
UPD:07:21
ΑΠΕ-ΜΠΕ/Φώτης Πλέγας Γ.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Παλαιτσάκη
gpal@naftemporiki.gr
gpal@naftemporiki.gr
Μέτρα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής που διαπράττεται μέσω της μη έκδοσης φορολογικών στοιχείων ή της έκδοσης ανακριβών φορολογικών στοιχείων σχεδιάζει να συμπεριλάβει το υπουργείο Οικονομικών στο νομοσχέδιο για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καπνικών προϊόντων.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», στο τελικό κείμενο του νομοσχεδίου για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου προϊόντων καπνού, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή εντός των προσεχών ημερών, θα ενταχθούν διατάξεις που θα προβλέπουν την ηλεκτρονική διασύνδεση των ταμειακών μηχανών και των λοιπών ηλεκτρονικών φορολογικών μηχανισμών των επιχειρήσεων με τις πληροφοριακές υποδομές της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) του υπουργείου Οικονομικών, καθώς επίσης και την υποχρέωση των επιτηδευματιών που δεν έχουν ταμειακές μηχανές ή άλλους φορολογικούς μηχανισμούς να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά στη ΓΓΠΣ τα στοιχεία των τιμολογίων και των αποδείξεων που εκδίδουν.
Στο ίδιο νομοσχέδιο θα ενταχθεί εξάλλου και μια άλλη διάταξη με την οποία θα αυξάνεται από 10 σε 30 μέρες το χρονικό περιθώριο για τη δήλωση μεταβολών στο Μητρώο του taxis (αλλαγή έδρας επιχείρησης, έναρξη, μεταβολή ή λήξη επαγγελματικής δραστηριότητας κ.λπ.).
Τι προβλέπουν οι έτοιμες διατάξεις
Αναλυτικά, οι επιπλέον διατάξεις που είναι έτοιμες να ενταχθούν από το υπουργείο Οικονομικών στο νομοσχέδιο για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καπνικών προϊόντων προβλέπουν τα εξής:
1. Υποχρεωτική ηλεκτρονική διαβίβαση δεδομένων των εκδιδόμενων φορολογικών στοιχείων στη ΓΓΠΣ μεταξύ των άλλων και με διασύνδεση των ταμειακών μηχανών και των λοιπών ηλεκτρονικών φορολογικών μηχανισμών με τις πληροφοριακές υποδομές της ΓΓΠΣ:
α) Όλα τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματικές δραστηριότητες, καθώς επίσης και όλα τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες θα υποχρεούνται να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά στις πληροφοριακές υποδομές της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών τα δεδομένα όλων των φορολογικών στοιχείων που εκδίδουν (π.χ. των παραστατικών που σχετίζονται με χονδρικές ή λιανικές συναλλαγές), ανεξάρτητα από τον τρόπο έκδοσής τους (ηλεκτρονικά ή χειρόγραφα).
β) Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών θα καθοριστούν η έκταση εφαρμογής και οι ειδικότερες υποχρεώσεις των συναλλασσόμενων (φυσικών προσώπων που ασκούν επιχειρηματικές δραστηριότητες, νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων), η διαδικασία και οι τεχνικές προδιαγραφές για τη διαβίβαση, την ασφάλεια και την επεξεργασία των δεδομένων, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με τη διαβίβασή τους.
γ) Υπεύθυνη για τη διαβίβαση, την επεξεργασία, τη διαχείριση και τη διάθεση των δεδομένων των συναλλαγών είναι η Διεύθυνση Υποστήριξης Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών (ΔΥΠΗΛΥ) της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
δ) Για κάθε συναλλαγή για την οποία ο υπόχρεος δεν διαβιβάζει τα δεδομένα της θα επιβάλλεται πρόστιμο 100 ευρώ.
ε) Το νομοθετικό κενό που είχε δημιουργηθεί από την 1η-1-2015 με τις διατάξεις του άρθρου 38 του ν. 4308/2014 για τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (με τις οποίες καταργήθηκαν οι εξουσιοδοτικές διατάξεις της παραγράφου 9 του άρθρου 26 του ν. 3943/2011, με συνέπεια να μην είναι δυνατή πλέον η έκδοση υπουργικής απόφασης για την ηλεκτρονική διαβίβαση των δεδομένων των αποδείξεων λιανικών συναλλαγών από τις ταμειακές μηχανές στον εξυπηρετητή (server) που βρίσκεται στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων & Διοικητικών Υπηρεσιών) καλύπτεται με επαναφορά της εξουσιοδοτικής διάταξης.
Σκοπός των ρυθμίσεων
Όπως αναφέρουν πηγές από το υπουργείο Οικονομικών, οι διατάξεις αυτές έχουν ως στόχο να καταστήσουν υποχρεωτική την ηλεκτρονική διαβίβαση των δεδομένων όλων των εκδιδόμενων φορολογικών στοιχείων στη ΓΓΠΣ και ταυτόχρονα να δώσουν τη δυνατότητα στο υπουργείο Οικονομικών να αποφασίζει ευθέως για τον τρόπο διαβίβασης των δεδομένων όλων των συναλλαγών, ώστε το μέτρο αυτό να «δέσει» με μια εξίσου σημαντική διαρθρωτική παρέμβαση που ετοιμάζεται για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, την καθιέρωση της υποχρέωσης διενέργειας συναλλαγών με ηλεκτρονικά μέσα μεταξύ των οποίων και με «πλαστικό χρήμα».
Ειδικότερα, η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών και των λοιπών ηλεκτρονικών φορολογικών μηχανισμών με την ΓΓΠΣ έχει ως στόχο τα δεδομένα όλων των τιμολογίων και των αποδείξεων που εκδίδονται από επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες να διαβιβάζονται στη ΓΓΠΣ σε πραγματικό χρόνο και να βρίσκονται άμεσα (με την ολοκλήρωση κάθε συναλλαγής) στη διάθεση των ελεγκτικών μηχανισμών του υπουργείου Οικονομικών. Ουσιαστικά, οι διασυνδεμένοι με τη ΓΓΠΣ ελεγκτικοί μηχανισμοί της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων θα είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθούν online στους υπολογιστές τους και σε πραγματικό χρόνο τις χονδρικές και τις λιανικές πωλήσεις όλων των επιχειρήσεων, για τις οποίες έχουν εκδοθεί παραστατικά!
Ταυτόχρονα, η υποχρεωτική καθιέρωση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και των συναλλαγών με «πλαστικό χρήμα» πάνω από ένα όριο ποσού θα επιτρέψει στο υπουργείο Οικονομικών αυτόματες διασταυρώσεις δεδομένων εκδοθέντων φορολογικών στοιχείων (τιμολογίων, αποδείξεων κ.λπ.) με πληρωμές μέσω e-banking ή ΑΤΜ ή επιταγών ή χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών, οπότε θα είναι πλέον εύκολο να εντοπίζεται το πραγματικό ύψος της συντριπτικής πλειονότητας των συναλλαγών και τυχόν αποκλίσεις μεταξύ διαβιβασθέντων δεδομένων φορολογικών στοιχείων και διαβιβασθέντων στοιχείων πληρωμών μέσω τραπεζικού συστήματος, θα τίθενται αυτόματα υπό άμεσο έλεγχο για να διαπιστώνεται εάν συνιστούν στο σύνολό τους αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη!
Ουσιαστικά, με τον τρόπο αυτό, κανένας επιχειρηματίας και ελεύθερος επαγγελματίας δεν θα είναι εύκολο πλέον να αποκρύπτει τις εισπράξεις του από τις πωλήσεις των προϊόντων του ή τις παροχές των υπηρεσιών του, διότι τα πραγματικά ποσά των εσόδων του θα εντοπίζονταν άμεσα μέσω της διαβίβασης των δεδομένων των ηλεκτρονικών πληρωμών στο τραπεζικό σύστημα και της αυτόματης σύγκρισής τους με τα δεδομένα των φορολογικών στοιχείων (τιμολογίων και αποδείξεων) που εξέδωσε.
2. Αύξηση του χρονικού περιθωρίου για τη δήλωση στο Μητρώο του συστήματος taxis των μεταβολών φορολογικών δεδομένων των ατομικών επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων που έχουν τη μορφή νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων. Η προθεσμία για την υποβολή οποιασδήποτε δήλωσης μεταβολής στο Τμήμα Μητρώου της αρμόδιας ΔΟΥ από επιχείρηση ή ελεύθερο επαγγελματία θα αυξηθεί από τις 10 στις 30 μέρες. Ουσιαστικά, οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα υποχρεούνται πλέον να ενημερώνουν τη Φορολογική Διοίκηση για τις μεταβολές που αφορούν στην επωνυμία, τον διακριτικό τίτλο, τη διεύθυνση των επαγγελματικών εγκαταστάσεων, την έδρα ή το αντικείμενο της δραστηριότητάς τους καθώς και για τις μεταβολές στις λοιπές πληροφορίες που δήλωσαν κατά τον χρόνο υποβολής της δήλωσης έναρξης επιχειρηματικής δραστηριότητας, εντός 30 -κι όχι εντός 10- ημερών, από τον χρόνο που έγιναν οι μεταβολές ή από τον χρόνο έκδοσης της ανακοίνωσης του ΓΕΜΗ, όπου απαιτείται.
Πρόστιμα για μη έκδοση αποδείξεων
Πληροφορίες αναφέρουν ότι στο ίδιο νομοσχέδιο εξετάζεται να ενταχθούν και οι ρυθμίσεις που θα προβλέπουν την επαναφορά των προστίμων για τη μη έκδοση ή την ανακριβή έκδοση αποδείξεων και λοιπών φορολογικών στοιχείων. Όμως το εάν τελικά θα συμβεί αυτό ή εάν οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις θα ενταχθούν σε επόμενο φορολογικό νομοσχέδιο (π.χ. στο σχέδιο νόμου για το «πλαστικό χρήμα») θα εξαρτηθεί από το εάν θα προλάβει το υπουργείο Οικονομικών να οριστικοποιήσει σύντομα ή όχι το ύψος των νέων προστίμων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου