Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου 2016

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | PAUL KAZARIAN «Η Ελλάδα έχει πλεονέκτημα χρέους που πρέπει να επικοινωνηθεί αποτελεσματικά»

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | PAUL KAZARIAN

«Η Ελλάδα έχει πλεονέκτημα χρέους που πρέπει να επικοινωνηθεί αποτελεσματικά»

«Η Ελλάδα έχει πλεονέκτημα χρέους που πρέπει να επικοινωνηθεί αποτελεσματικά»

Paul Kazarian, Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Japonica Partners
Μια διαφορετική ματιά στο «Γολγοθά» του ελληνικού χρέους παρουσιάζει, μιλώντας στην «Η» ο Paul Kazarian, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Japonica Partners, με παρουσία στο ελληνικό χρέος, από το 2013. Η χώρα χρειάζεται επαγγελματίες και υπουργούς με επαρκή εμπειρία, χρειάζεται ισολογισμό καθώς και να γίνει απολύτως κατανοητό από όλους πως η χώρα διαθέτει ένα από τα καλύτερα προφίλ χρέους στην Ευρωζώνη και δεν πρέπει να το αντιμετωπίζουμε ως αποδιοπομπαίο τράγο είναι το μήνυμα που στέλνει. Το χρέος δεν είναι πρόβλημα, είναι προπέτασμα καπνού για να κρύβεται πίσω του η σκληρή δουλειά και οι αλλαγές που απαιτούνται, εκτιμά ο κ. Kazarian.

Συνέντευξη στην Ελευθερία Αρλαπάνου
Γιατί κάποιος θα έπρεπε να επενδύσει στην Ελλάδα;
Η Ελλάδα έχει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα χρέους, με χρέος περίπου 50% σε σχέση με αυτό των ομότιμων κρατών-μελών της Eυρωζώνης, όπως και να το δει κανείς, εφόσον το χρέος έχει υπολογιστεί σωστά. Στην πραγματικότητα το ελληνικό χρέος σε κυμαινόμενο επιτόκιο είναι μόνο 17% επί του συνολικού και όχι 69%. Στην Ελλάδα έχουν χορηγηθεί 354 δισ. ευρώ ως ελάφρυνση χρέους, 17 φορές περισσότερο από το μέσο όρο των άλλων προγραμμάτων στην Ευρωζώνη. Έχουν υπάρξει 23 δισ. ευρώ ελάφρυνσης και στο τρίτο πρόγραμμα, ενώ η Ελλάδα λαμβάνει 6,6 δισ. ευρώ ετησίως σε κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα οποία ανέρχονται σε ποσοστό 251% συγκριτικά με αυτά της Πορτογαλίας και της Ιρλανδίας. Η εξυπηρέτηση χρέους της Ελλάδας ανέρχεται σε ποσοστό 50% αυτής των ομότιμων κρατών-μελών της Ευρωζώνης έναντι ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών σε ποσοστό 123% του ΑΕΠ.
Το ελληνικό χρέος χρειάζεται ριζική αναδιάρθρωση, όπως υποστηρίζει το ΔΝΤ;
Η θέση του ΔΝΤ ότι το χρέος δεν είναι βιώσιμο πηγάζει από την άποψή του ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει να υστερεί σημαντικά, διαχειριστικά στο δημοσιονομικό και λογιστικό κομμάτι. Σύμφωνα με τις τρέχουσες χρηματοπιστωτικές και οικονομικές παραδοχές του ΔΝΤ για την Ελλάδα, σχεδόν κάθε χώρα της Ε.Ε. θα έπρεπε να έχει μη βιώσιμο χρέος. Το ΔΝΤ έχει ζητήσει ισολογισμό από το 2010 και φαίνεται να έχει παραιτηθεί από τη μεταρρύθμιση αυτή βασιζόμενο στην κυβερνητική απροθυμία και αδυναμία της Ελλάδα να εκτελέσει ακόμη και απλές μεταρρυθμίσεις. Το χρέος δεν είναι το πρόβλημα, είναι απλά ένα προπέτασμα καπνού για να κρύβεται πίσω του η σκληρή δουλειά και οι σκληρές αλλαγές που απαιτούνται.
Είναι επιβεβλημένο, η ελληνική κυβέρνηση να έχει υπουργούς σε νευραλγικά πόστα, οι οποίοι θα έχουν εκτενή εμπειρία στη διαχείριση της ανάκαμψης, να έχουν οικονομική και λογιστική επαγγελματική εμπειρία, ώστε να παράσχουν ποιοτικές συμβουλές και να διαθέτουν ικανότητες για να μεταδώσουν ότι η χώρα έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα χρέους και να την επαναφέρουν στο μονοπάτι της ανάπτυξης και της ευημερίας. Εκείνοι που λένε στο σημερινό πρωθυπουργό, να συνεχίσει να υπογραμμίζει το θέμα του χρέους και να λέει ότι τα ελληνικά δημοσιονομικά είναι μη διατηρήσιμα κάνουν τεράστιο κακό στη χώρα. Ποιος άλλος πρωθυπουργός στον κόσμο, λέει ότι η χώρα του δεν μπορεί να επιβιώσει χωρίς ακόμη μεγαλύτερες τροποποιήσεις στο χρέος, όταν στην πραγματικότητα έχει χρέος περίπου 50% σε σχέση με αυτό των ομότιμων κρατών-μελών της Ευρωζώνης;
Στο πλαίσιο των κανόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ποιο είναι το ύψος του ελληνικού χρέους, όταν αυτό υπολογίζεται σωστά;
Τα κράτη-μέλη πρέπει να παρουσιάζουν στοιχεία στο πλαίσιο της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος (EDP) δύο φορές τον χρόνο. Οι πίνακες στο πλαίσιο του EDP, περιλαμβάνουν πίνακα στον οποίο απαιτείται η ελληνική κυβέρνηση να παρουσιάσει την καθαρή παρούσα αξία του χρέους (Table 4, Item 4). Ωστόσο το νούμερο αυτό παραμένει κενό από την ελληνική κυβέρνηση, μέχρι στιγμής. Παράλληλα, ένα non-paper που κυκλοφόρησε ιδιωτικά και έχει καταχωρισθεί ως αποδιδόμενο στην ελληνική κυβέρνηση, από τις αρχές του 2015 στις Βρυξέλλες, χαρακτηρίζει τη μελλοντική ονομαστική αξία του χρέους, σαν μια «παρανόηση» και παρέχει απόπειρα υπολογισμού της παρούσας αξίας. Και τα δύο αυτά έγγραφα μπορούν να βρεθούν στο «MostImportantReform.info». Για να είμαστε ξεκάθαροι, οι κανόνες του ESA 2010 αναφέρουν ότι χρέος που αναπροσαρμόζεται λογίζεται ως να εξαφανίζεται και να αντικαθίσταται στη νέα παρούσα αξία, χρησιμοποιώντας, πιο συγκρίσιμα επιτόκια αγοράς.
Εάν υπολογιστεί σωστά στο ESA 2010, το ελληνικό χρέος είναι μόνο 58% του ΑΕΠ. Η βάση δεδομένων παρουσίασε όντως, ορθά υπολογισμένο το ελληνικό χρέος, από το 2009 - 2011. Στην πραγματικότητα, το 2011, η βάση δεδομένων της Eurostat έχει το ελληνικό χρέος μόλις στα 205 δισ. ευρώ σε τρέχουσα αξία, που είναι 151 δισ. ευρώ χαμηλότερα από τη μελλοντική ονομαστική αξία. Το νούμερο στη βάση δεδομένων της Eurostat είναι μόνο 99% του ΑΕΠ, όχι 172%. Οι τρέχοντες αριθμοί πρέπει ακόμη να προσαρμόσουν το συνολικό χρέος στην παρούσα αξία του αναδιαρθρωμένου χρέους, όπως απαιτείται από το ESA 2010 (ενότητα 20.236), αλλά αυτό ελπίζουμε να αλλάξει σύντομα. Το θέμα, που έχει ανακύψει διεθνώς, είναι γιατί συνεχίζουμε να επικεντρώνουμε στους αριθμούς της μελλοντικής ονομαστικής αξίας, που είναι και άνευ ουσίας αλλά και προκαλούν οικονομική ασφυξία.
Υποστηρίζετε ότι το ελληνικό χρέος, όταν «υπολογίζεται σωστά» είναι λιγότερο τρομακτικό. Δεν χρησιμοποιεί η Ελλάδα τους λογιστικούς κανόνες της Ε.Ε., όταν υπολογίζει το χρέος της; Υπάρχει πραγματικά περιθώριο για «επανυπολογισμό» του χρέους με άλλους όρους και πώς θα ήταν κάτι τέτοιο πολιτικά εφικτό;
Ο ESM έχει τοποθετηθεί δημοσίως ότι η μελλοντική ονομαστική αξία του χρέους της Ελλάδας είναι ήσσονος σημασίας, το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών δήλωσε ότι τους ενδιαφέρει η παρούσα αξία. Ακόμη και οι αξιωματούχοι του ΔΝΤ στα κατευθυντήρια υπομνήματα τους δίνουν τη γραμμή να κοιτάζουμε την παρούσα αξία. Οι αρμοδιότητες και τα εμπόδια που τοποθετούνται είναι καθαρά αποκλειστική ευθύνη της ελληνικής κυβέρνησης που πρέπει να σταματήσει τη χρήση του χρέους ως αποδιοπομπαίο τράγο και να παράξει ένα σωστό ισολογισμό. Τα δεδομένα του χρέους, επακριβώς υπολογισμένα, θα δείξουν, ότι ανεξάρτητα από το σύστημα ή τους κανόνες που επιλέγονται η Ελλάδα έχει πλεονέκτημα χρέους που πρέπει να επικοινωνηθεί αποτελεσματικά.
Πιστεύετε πως η Ελλάδα πρέπει να επιστρέψει στις αγορές με μία έκδοση ομολόγων και πότε πρέπει να γίνει μια τέτοια προσπάθεια;
To πρώτο βήμα είναι να προσληφθούν υπουργοί με δεκαετίες εμπειρίας στη διαχείριση της ανάκαμψης, στα χρηματοοικονομικά και τη λογιστική. Αυτοί θα συνδράμουν στο να παραχθεί ισολογισμός που θα παρέχει διαφάνεια και λογοδοσία και θα οικοδομήσει εμπιστοσύνη με την επενδυτική κοινότητα. Η Ελλάδα δεν πρέπει να εκδίδει ομόλογα που θα απαιτούν κουπόνι άνω του 3%, κάτι που είναι επιτεύξιμο από μια κυβέρνηση που θεωρούν οι αγορές αξιόπιστη με δεδομένο και το πλεονέκτημα χρέους.
Τι πιστεύετε ότι λειτούργησε λάθος στην Ελλάδα και δεν μπορούμε να δραπετεύσουμε από την ύφεση, μετά από οκτώ χρόνια;
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η μέγιστη προτεραιότητα για την ελληνική κυβέρνηση πρέπει να είναι η ανοικοδόμηση της εμπιστοσύνης. Για να κτίσει κανείς εμπιστοσύνη πρέπει να ξεκινήσει από έναν σωστό ισολογισμό, που για την Ελλάδα θα δείξει μισό τρισεκατομμύριο ευρώ ενεργητικό και παθητικό το οποίο αντιστοιχεί σε 48.060 ευρώ ανά πολίτη. Ένας κανονικός ισολογισμός θα βοηθήσει την ελληνική κυβέρνηση να διαχειριστεί τις επενδυτικές της δαπάνες που ήταν 364 εκατ. ευρώ ανά εβδομάδα, μεταξύ 2013 ? 2015, δηλαδή 297% σε σύγκριση με τις παρομοίου μεγέθους Ιρλανδία και Πορτογαλία. Θα βοηθήσει να ανακτήσει τα 69 δισ. ενεργητικού ή 625 εκατ. ευρώ ανά εβδομάδα που εκτιμάται πως χάθηκε από το 2014. Επίσης από το 2001 έως το 2015 η Ελλάδα πρόσθεσε μόνο 10 σεντ στο ΑΕΠ της για κάθε επιπλέον ευρώ χρέους. Ένας κατάλληλος ισολογισμός θα βοηθήσει στο να μετακινηθεί η Ελλάδα πιο κοντά στο μέσο όρο των εταίρων της στην Ευρωζώνη που είναι 45 σεντς.
Λείπουν οι επαγγελματίες που θα κερδίσουν την εμπιστοσύνη των διεθνών μετόχων
Ποια θεωρείτε πιο πιθανή εξέλιξη στην Ελλάδα, μετά τη λήξη του τρέχοντος προγράμματος το 2018; Το τέλος του Μνημονίου; Μία νέα πιστωτική γραμμή; Κάτι άλλο;
Εστιάζουμε ευρέως στο τι εμποδίζει την Ελλάδα από το να κερδίζει στην παγκόσμια αρένα. Αυτό δεν είναι ένα νέο Μνημόνιο ή μια νέα πιστωτική γραμμή. Αυτό που λείπει είναι επαγγελματίες με εμπειρία που μπορούν να επικοινωνήσουν με τους διεθνείς μετόχους και να κερδίσουν την εμπιστοσύνη τους. Εάν είσαστε επενδυτής ή φορολογούμενος θα εμπιστευόσασταν τα χρήματά σας σε μία κυβέρνηση που δεν διαθέτει επαγγελματίες, που δεν θα δημοσιεύσει έναν κατάλληλο ισολογισμό, και κυρίως που λέει στον κόσμο σε κάθε ευκαιρία ότι έχουν ένα μη διατηρήσιμο χρέος, όταν στην πραγματικότητα η Ελλάδα έχει ένα από τα καλύτερα προφίλ χρέους μεταξύ των εταίρων της στην Ευρωζώνη;
Ποιος συμβουλεύει τον πρωθυπουργό να μιλάει στον κόσμο για την ανάγκη υλοποίησης της υπόσχεσης για ανακούφιση του χρέους έως το τέλος του έτους, όταν στην πραγματικότητα, εκείνο που είναι στην ατζέντα είναι μια ελαφρά εξομάλυνση των λήξεων και μια αύξηση του κόστους στα επιτόκια από την επέκταση των ωριμάνσεων; Αντιθέτως, ο πρωθυπουργός θα έπρεπε να λέει τα νούμερα του χρέους, επακριβώς υπολογισμένα και να εστιάσει στις οικονομικές επιδόσεις της κυβέρνησης, ως «φρουρός» του άνω του μισού τρισ. ευρώ ενεργητικού και παθητικού που αντιστοιχεί σε 48.060 ευρώ ανά Έλληνα πολίτη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: