Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2013

Νέο Ασφαλιστικό προαναγγέλλει για το 2014 ο Γ. Βρούτσης

ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ

Νέο Ασφαλιστικό προαναγγέλλει για το 2014 ο Γ. Βρούτσης

Νέο Ασφαλιστικό προαναγγέλλει για το 2014 ο Γ. Βρούτσης
Του Γιώργου Γάτου
Νέες παρεμβάσεις στο Ασφαλιστικό το 2014 -με «καταργήσεις ειδικών συνταξιοδοτικών καθεστώτων και εξαιρέσεων που εξακολουθούν να υπάρχουν»- προανήγγειλε χθες ο υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Γιάννης Βρούτσης. Η νομοθετική παρέμβαση θα γίνει με βάση πόρισμα Επιτροπής και σε συνάρτηση με την επικείμενη εφαρμογή, από την 1/1/2015, του νέου τρόπου υπολογισμού των συντάξεων (βασική + αναλογική) και τον περαιτέρω περιορισμό της κρατικής χρηματοδότησης στα Ταμεία. «Το ασφαλιστικό σύστημα είχε -και σε μεγάλο βαθμό εξακολουθεί να έχει- προβλήματα, στρεβλώσεις και παθογένειες. Πρόκειται για ένα πολυδαίδαλο και κατακερματισμένο σύστημα, ένα μωσαϊκό ειδικών συνταξιοδοτικών καθεστώτων και διάσπαρτων νησίδων με προνομιακές εξαιρέσεις», είπε ο υπουργός από το βήμα συνεδρίου του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου. Και ανακοίνωσε ότι επιτροπή τεχνοκρατών που θα συγκροτηθεί: «Θα εξειδικεύσει τον τρόπο εφαρμογής των αλλαγών του ασφαλιστικού, συνεκτιμώντας τις όποιες θεσμικές αλλαγές έχουν ήδη γίνει από την ψήφιση του νόμου 3863 το 2010 έως σήμερα» και «θα υποβάλει προτάσεις για νομοθετικές παρεμβάσεις, όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο».
Εξοικονόμηση 800 εκατ. 
Ο υπουργός παρουσίασε και το σχέδιο εξοικονόμησης 800 εκατ. ευρώ, μέσω διασταυρώσεων και ελέγχων που έχει υποβληθεί στην τρόικα και αναμένεται να συζητηθεί την Κυριακή με τους επικεφαλής των δανειστών. Ο υπουργός τόνισε ότι για το 2014 «η μειωμένη κρατική χρηματοδότηση θα αντιμετωπιστεί με αυτή τη δέσμη των διαρθρωτικών και οργανωτικών αλλαγών χωρίς να θιγούν οι παροχές, δηλαδή οι συντάξεις». Ωστόσο υπογράμμισε ότι η κρατική χρηματοδότηση από 12,6 δισ. ευρώ το 2013, το 2014 θα είναι 10,5 δισ., ευρώ, το 2015 και το 2016 στα 9,7 δισ. ευρώ, ενώ το ποσοστό χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό θα μειωθεί αντίστοιχα στο 42,1% το 2015 και 40,8% το 2016.
Ενα ταμείο για όλους 
Από το ίδιο βήμα του συνεδρίου, ο διοικητής του ΙΚΑ Ρ. Σπυρόπουλος επαναδιατύπωσε την πρόταση για τη λειτουργία ενός μόνο εθνικού φορέα ασφάλισης για όλους (με διακριτούς κλάδους για μισθωτούς, αυτοαπασχολούμενους και αγρότες) και τη δημιουργία τουλάχιστον ενός Εθνικού Επαγγελματικού Ταμείου, όπου θα ασφαλίζονται οι αμειβόμενοι με τα κατώτατα όρια μισθών και μέσω του οποίου θα στηρίζονται οι χαμηλοσυνταξιούχοι. Ο Ρ. Σπυρόπουλος εκτίμησε ότι σε βάθος 4 - 5 ετών θα μπορούσα να απορροφηθούν και τα επικουρικά ταμεία, αν και σημείωσε ότι οι επικουρικές συντάξεις δεν τελούν υπό την εγγύηση του κράτους. Τόσο ο Γιάννης Βρούτσης όσο και ο Ρ. Σπυρόπουλος υπογράμμισαν ότι οι ιδιωτικές συντάξεις θα μπορούσαν, σε εθελοντική βάση, να λειτουργήσουν στο μέλλον συμπληρωματικά.
Δύο αλλαγές «κλειδώνει» η τρόικα στον ΟΑΕΕ 
Τη μηνιαία καταβολή στον ΟΑΕΕ των εισφορών (αντί της πληρωμής ανά δίμηνο) και την υποχρεωτική ασφάλιση στον Οργανισμό τόσο των ασφαλιζόμενων για λίγες ημέρες στο ΙΚΑ όσο και των νέων επαγγελματιών που θα δραστηριοποιηθούν για πρώτη φορά σε περιοχές κάτω των 2.000 κατοίκων «κλειδώνει» η τρόικα. Οι δύο αλλαγές που έχουν στόχο να αυξήσουν τα έσοδα (τα οποία, για πρώτη φορά, εμφάνισαν οριακή αύξηση 0,44%) συζητήθηκαν χθες σε συνάντηση της διοίκησης με τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας.

Τα εταιρικά Ι.Χ. εξαιρούνται από τον Φόρο Πολυτελείας

ΥΠΑΡΧΕΙ ΝΟΜΙΚΟ ΚΕΝΟ

Τα εταιρικά Ι.Χ. εξαιρούνται από τον Φόρο Πολυτελείας

Τα εταιρικά Ι.Χ. εξαιρούνται από τον Φόρο Πολυτελείας
Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@pegasus.gr
Μια εντελώς ξεχωριστή τροπή έλαβε η εκδήλωση της LeasePlan για τα 10 χρόνια παρουσίας της στην Ελλάδα που πραγματοποιήθηκε σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας. Ειδικότερα ο πρόεδρος της εταιρείας κ. Φίλιππος Ζαγοριανάκος απαντώντας σε ερώτημα της «Η» σχετικά με ποιος καταβάλλει τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης στα εταιρικά αυτοκίνητα απάντησε πως επειδή υπάρχει ένα νομικό κενό δεν καταβάλλει ούτε η εταιρεία αλλά ούτε ο χρήστης τον συγκεκριμένο φόρο.
Μετά από έρευνα που πραγματοποίησε η «Η» διαπίστωσε πως όντως υπάρχει νομικό κενό και σύμφωνα με το μέλος του Δ.Σ. του ΠΟΦΕΕ κ. Αντώνη Μουζάκη το νομικό κενό έγκειται στο γεγονός πως στις περιπτώσεις εταιρειών τα εταιρικά ΙΧ δηλώνονται από υψηλόβαθμα στελέχη μόνο μέλη των διοικήσεων, με τον περιορισμό πως όταν ο στόλος αφορά σε πολλά ΙΧ, η αντικειμενική δαπάνη δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη από αυτή που προκύπτει από το αυτοκίνητο που προσδίδει τη μεγαλύτερη αντικειμενική δαπάνη. Δηλαδή, εξηγεί ο κ. Μουζάκης, αν ένα στέλεχος δηλώνει 10 αυτοκίνητα, αυτή η δαπάνη θα περιοριστεί σε εκείνο που έχει τον μεγαλύτερο κυβισμό και κατ' επέκταση δαπάνη.
Από αυτή την έννοια το σύστημα αναγνωρίζει μόνο το συγκεκριμένο όχημα για την επιβολή του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης και είναι πιθανό να αγνοεί τα υπόλοιπα.
Σύμφωνα με τα παραπάνω αν μια εταιρεία έχει στόλο εκατοντάδων αυτοκινήτων για τους πωλητές και δεκάδων δίλιτρων ή ακόμη και τρίλιτρων μοντέλων για τα υψηλόβαθμα στελέχη της, τότε είναι πολύ πιθανό να καταβάλει Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης σε ένα μόνο ΙΧ και για τα υπόλοιπα ούτε ένα ευρώ...
Δυναμική παρουσία 
Η LeasePlan στα 10 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα έχει καταφέρει να αναρριχηθεί στην τρίτη θέση της αγοράς και να αυξάνει συνεχώς τους τζίρους αλλά και τα κέρδη της. Ειδικότερα το 2012 ο τζίρος της LeasePlan ανήλθε σε 47 εκατ. ευρώ και τα κέρδη στα 2,6 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2013 ο κ. Ζαγοριανάκος εκτιμά πως ο τζίρος θα ανέλθει στα 51 εκατ. ευρώ και τα κέρδη θα κυμανθούν σε 4,5 εκατ. ευρώ.

Τι θα πληρώσετε με το νέο φόρο ακινήτων - αναλυτικά παραδείγματα (upd)

Η ΤΕΛΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ

Τι θα πληρώσετε με το νέο φόρο ακινήτων - αναλυτικά παραδείγματα (upd)

Τι θα πληρώσετε με το νέο φόρο ακινήτων - αναλυτικά παραδείγματα (upd)
Της Μαρίας Βουργάνα
Μεγαλύτερες επιβαρύνσεις για τους φορολογουμένους με ακίνητη περιουσία αξίας άνω των 300.000 ευρώ και λιγότερους φόρους για τους έχοντες μικρή αστική περιουσία, τους ιδιοκτήτες οικοπέδων και τους αγρότες φέρνει το νέο σχέδιο για τη φορολογία των ακινήτων, με το οποίο συμφωνεί η συντριπτική πλειοψηφία των βουλευτών της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ.
Με το νέο σχέδιο επιβάλλεται διπλός φόρος (κύριος και συμπληρωματικός) για τους φορολογουμένους που έχουν στην κατοχή τους κτίσματα και εντός σχεδίου οικόπεδα συνολικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ. Ουσιαστικά, το φορολογικό βάρος μεταφέρεται από τους φορολογουμένους που κατέχουν μικρής αξίας κτίσματα, εντός σχεδίου οικόπεδα και αγροτεμάχια, σε όσους διαθέτουν αστικά ακίνητα μεγάλης αξίας.
Με το νέο σχέδιο υπολογίζεται ότι θα βεβαιωθούν φόροι ύψους 3,24 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 660 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από τον νέο ΦΑΠ. Ο εισπρακτικός στόχος από 2,9 δισ. ευρώ περιορίζεται στα 2,65 δισ. ευρώ. Όπως δηλώνει κορυφαίος κυβερνητικός παράγοντας με την πρόταση των βουλευτών των δυο κομμάτων δημιουργείται «τρύπα» περίπου 250 εκατ. ευρώ, η οποία μπορεί να καλυφθεί με περικοπή του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Ο νέος φόρος ακινήτων ο οποίος προτείνεται να ονομαστεί Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΦΙΑ) θα αποτελείται από τον κύριο φόρο και τον συμπληρωματικό. Ειδικότερα:
1. Κύριος Φόρος: Θα επιβαρύνει όλες τις κατηγορίες ακινήτων, δηλαδή κτίσματα, οικόπεδα εντός σχεδίου ή οικισμών και αγροτεμάχια. Θα επιβάλλεται αυτοτελώς σε κάθε ακίνητο και θα υπολογίζεται επί των επιφανειών ως εξής:
- Κτίρια: Ο συντελεστής του βασικού φόρου θα κυμαίνεται από 2 έως 13 ευρώ ανά τ.μ. ανάλογα με την τιμή ζώνης στην οποία βρίσκεται κάθε ακίνητο. Συνολικά προβλέπονται 12 φορολογικά κλιμάκια (το νομοσχέδιο για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων προέβλεπε για τα κτίρια συντελεστή βασικού φόρου κυμαινόμενο από 2,3 έως 17 ευρώ ανά τ.μ. σε 20 φορολογικά κλιμάκια). Για τα κτίρια ειδικών συνθηκών (διατηρητέα, υπό απαλλοτρίωση κ.λπ.) προβλέπεται μειωτικός συντελεστής 0,5, ο οποίος θα περιορίζει τον τελικό φόρο κατά 50%. Οι βοηθητικοί χώροι για κάθε είδους κτίριο θα φορολογούνται με το 10% του κανονικού συντελεστή βασικού φόρου. Απαλλάσσονται πλήρως από τον φόρο τα γεωργικά και κτηνοτροφικά κτίσματα (μαντριά, στάνες, στάβλοι, κοτέτσια, θερμοκήπια, χώροι αποθήκευσης προϊόντων φυτικής παραγωγής κ.λπ.).
Ο φόρος για τα ηλεκτροδοτούμενα κτίσματα είναι χαμηλότερος από 4,4% έως 21,6% σε σύγκριση με το «χαράτσι» της ΔΕΗ. Μεσοσταθμικά, ο νέος φόρος θα είναι μειωμένος κατά 16% σε σύγκριση με το ΕΕΤΑ.
- Οικόπεδα εντός σχεδίου ή οικισμών: Ο βασικός φόρος θα κυμαίνεται από 3 ευρώ το στρέμμα έως 9.000 ευρώ το στρέμμα σε 25 κλιμάκια. Υπολογίζεται ότι θα είναι χαμηλότερος από 70% έως 90% σε σχέση με τον ΕΝΦΑ (μεσοσταθμική μείωση 83%).
- Αγροτεμάχια: Ο βασικός φόρος ορίζεται στο 1 ευρώ ανά στρέμμα από 1,5 ευρώ το στέμμα που προβλέπει το νομοσχέδιο για τον ΕΝΦΑ. Προβλέπεται επίσης συντελεστής θέσης κλιμακούμενος από 1 έως 3, συντελεστής άρδευσης 1,1, συντελεστής χρήσης 0,1 για τις δασικές εκτάσεις, 0,5 για τους βοσκοτόπους, 2 για τις καλλιέργειες κάθε είδους, 5 για τα λατομεία και 8 για τις υπαίθριες εκθέσεις. Στις εκτάσεις υπό απαλλοτρίωση θα εφαρμόζεται μειωτικός «συντελεστής απαλλοτρίωσης» 0,75, ενώ για τις εκτάσεις που περιλαμβάνουν και κατοικία εξοχική ή κύρια άνω των 150 τετραγωνικών μέτρων, θα εφαρμόζεται συντελεστής κατοικίας 5. Καταργείται ο συντελεστής απόστασης από τη θάλασσα, ο οποίος προβλεπόταν στο σχέδιο για τον ΕΝΦΑ. Με το νέο σχέδιο το 90% των αγροτών θα πληρώσει φόρο έως 2,64 ευρώ το στρέμμα.
2. Συμπληρωματικός φόρος. Θα επιβάλλεται στο σύνολο της αξίας των κτισμάτων και των εντός σχεδίου ή οικισμών οικοπέδων με αφορολόγητο όριο και προοδευτική κλίμακα. Το αφορολόγητο όριο θα είναι αυξημένο στις 300.000 ευρώ, από 200.000 ευρώ που ισχύει σήμερα στον ΦΑΠ. Οι συντελεστές θα ξεκινούν από 0,1% ή 0,2% για ακίνητα συνολικής αξίας πάνω από το αφορολόγητο όριο των 300.000 ευρώ και θα φθάνουν το 1% για περιουσίες αξίας άνω των 800.000 ευρώ.
Το νέο σχέδιο προβλέπει ακόμη:
-Αύξηση των εισοδηματικών ορίων από 7.000 ευρώ σε 9.000 ευρώ μέχρι τα οποία παρέχεται μερική ή όλικη απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής του νέου φόρου ακινήτων στους οικονομικά ασθενέστερους.
  • Ρήτρα εισπραξιμότητας, σύμφωνα με την οποία όσο μεγαλύτερο ποσοστό εισπραξιμότητας επιτυγχάνεται πάνω από τον στόχο, ο οποίος αυτή τη στιγμή ανέρχεται σε 82%, τόσο θα μειώνεται η φορολογική επιβάρυνση των ακινήτων.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 1
- Φορολογούμενος έχει στην κατοχή του μεζονέτα 200 τ.μ. δεκαετίας με μια πρόσοψη σε περιοχή με τιμή ζώνης 5.000 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο.
- Φόρος με αρχικό σχέδιο: 4.028 ευρώ
- Κύριος φόρος με νέο σχέδιο: 3.080 ευρώ
- Συμπληρωματικός φόρος (νέος ΦΑΠ): 3.900 ευρώ
Συνολική επιβάρυνση με το νέο σχέδιο: 6.980 ευρώ
Επιβάρυνση με νέο σχέδιο : 2.952 ευρώ
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 2
Φορολογούμενος διαθέτει διαμέρισμα 100 τ.μ. 15ετίας πρώτου ορόφου με μία πρόσοψη σε περιοχή με τιμή ζώνης 500 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο.
- Φόρος με αρχικό σχέδιο ΕΝΦΑ: 255,53 ευρώ.
- Φόρος με νέο σχέδιο Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων: 222,20 ευρώ
Ελάφρυνση με νέο σχέδιο: 33,33 ευρώ
Αναλυτικά με τη νέα πρόταση
  1. Μειώνεται η φορολογία για όλα τα κτίσματα μεσοσταθμικά κατά 16% σε σχέση με το έκτακτο ειδικό τέλος ακινήτων που επιβάλλεται σήμερα στη ΔΕΗ.
  2. Τα οικόπεδα φορολογούνται αυτοτελώς με μειωμένους κατά 70% -90% σε σχέση με το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών. Η μείωση της φορολογίας στα οικόπεδα ανέρχεται σε 83% κατά μέσο όρο.
  3. Μειώνεται κατά 20% η φορολογία στα αγροτεμάχια.
  4. Επιβάλλεται πρόσθετος φόρος με κλιμακωτούς συντελεστές 0,2% έως 1% στους φορολογούμενους με ακίνητη περιουσία άνω των 300.000 ευρώ, πλην αγροτεμαχίων (το αφορολόγητο όριο που ίσχυε έως σήμερα για τον ΦΑΠ είναι 200.000).
  5. Απαλλάσσονται πλήρως όλα τα γεωργικά και κτηνοτροφικά κτίσματα (π.χ. μαντριά, στάνες, πτηνοτροφεία, αποθήκες, κτηνοτροφεία, χοιροτροφεία, πρόχειρα καταλύμματα, χώροι στέγασης μηχανημάτων, θερμοκήπια, κλπ).
  6. Αυξάνονται τα εισοδηματικά όρια για τους οικονομικά ασθενέστερους, τρίτεκνους, πολύτεκνους, ΑΜΕΑ, μακροχρόνια ανέργους από 7000 ευρώ σε 9.000, συν 1000 ευρώ για τη σύζυγο και κάθε προστατευόμενο μέλος.
  7. Καταργούνται οι συντελεστές θέσης ως προς το οδικό δίκτυο, απόστασης από θάλασσα και απομείωσης. Θεσμοθετείται ένας βασικός συντελεστής για όλα τα καλλιεργούμενα (2 ευρώ/στρέμμα) και εισάγεται η διάκριση αρδευομένου/μη αρδευομένου (2,2 ευρώ/στρέμμα).
  8. Απαλλάσσεται από την προσαύξηση το αγροτεμάχιο το οποίο περιλαμβάνει πρώτη κατοικία έως 150 τ.μ.
  9. Μειώνεται σημαντικά η φορολόγηση των βοσκοτόπων και των ακαλλιέργητων αγροτεμαχίων, μισό ευρώ/στρέμμα και μειώνονται τα δασικά σε 10 λεπτά/στρέμμα.
  10. Το 90% των αγροτών θα πληρώσει κάτω από 2,64 ευρώ/στρέμμα.
  11. Προβλέπονται σημαντικές μειώσεις συντελεστών για απαλλοτριωτέα, διατηρητέα, παλαιά κτίσματα, ημιτελή κτίσματα και κτίρια ειδικών χρήσεων.
  12. Με την νέα πρόταση, που τελεί υπό την αίρεση της τρόικας, τα έσοδα που θα πρέπει να βεβαιωθούν ανέρχονται σε 3,2 δισ. ευρώ και τα έσοδα που θα πρέπει να εισπραχθούν περιορίζονται στα 2,6 δισ. ευρώ από 2,9 δισ. ευρώ που είναι ο εισπρακτικός στόχος, δηλαδή με τη νέα πρόταση λείπουν έσοδα 300 εκατ. ευρώ.

Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2013

Σ. Ρομπόλης: «Η ανεργία θα ξεπερνά το 17% στην Ελλάδα ακόμη και μετά το 2025»

Τετάρτη, 13 Νοεμβρίου 2013 19:25

Σ. Ρομπόλης: «Η ανεργία θα ξεπερνά το 17% στην Ελλάδα ακόμη και μετά το 2025»

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(6 ψήφοι)
Σ. Ρομπόλης: «Η ανεργία θα ξεπερνά το 17% στην Ελλάδα ακόμη και μετά το 2025»
«Η πραγματική ανεργία είναι υψηλότερη κατά τουλάχιστον έξι ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με την στατιστική ανεργία και διαμορφώνεται στα επίπεδα του 35%. Προβλέπουμε ότι στο τέλος του 2013, η στατιστική ανεργία, όπως καταγράφεται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή θα φτάσει στο 29%.


Ακόμη και αν η Ελλάδα βγει από τον κύκλο της ύφεσης, η ανεργία πολύ δύσκολα θα διαμορφωθεί κάτω από το 17% μέχρι το 2025 καθώς αυτό το ποσοστό αποδίδεται στα δομικά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας και όχι στην ύφεση»

Οι εκτιμήσεις ανήκουν στον επικεφαλής του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ και καθηγητή του Παντείου Πανεπιστημίου Σάββα Ρομπόλη ο οποίος, μιλώντας στην εκπομπή TaxVoice, προέβλεψε ότι το ΑΕΠ θα κινηθεί πτωτικά και το 2014 παρά τις περί αντιθέτου εκτιμήσεις της κυβέρνησης.

Ο κ. Ρομπόλης, μίλησε και για το ασφαλιστικό. Εκτίμησε ότι τα επόμενα χρόνια θα καταγραφεί κατακόρυφη αύξηση στον αριθμό των συνταξιούχων οι οποίοι θα φτάσουν στα 4,5 εκατομμύρια σε μια χώρα με 11 εκατομμύρια πληθυσμό. Σε συνδυασμό με την ανεργία το φαινόμενο των babyboomers που θα γίνει ιδιαίτερα έντονο μετά το 2017, θα προκαλέσει σοβαρότατους τριγμούς στο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας.
Ακούστε ολόκληρη τη συζήτηση με τον κ Ρομπόλη, στην ενότητα "Πολυμέσα" στο τέλος της σελίδας ή κατεβάστε τη στον υπολογιστή σας, από τα "Συνημμένα".
TAX VOICE
TAX VOICE
Ο Θάνος Τσίρος και το γνωστό σας από τον ηλεκτρονικό αέρα της fmvoice δίδυμο Αποστόλη Αλωνιάτη και Χάρη Τσοχαντάρη σχολιάζει τη φορολογική, δημοσιονομική και οικονομική επικαιρότητα.

Είτε είστε λογιστής, είτε επιχειρηματίας, είτε απλά... Έλληνας πολίτης, μάθετε πρώτοι όλες τις κρίσιμες φορολογικές εξελίξεις και πολλά άλλα εξίσου σημαντικά και… καυστικά, κάθε Τετάρτη, 14:00-16:00.

Τι προβλέπει η πρόταση για το φόρο ακινήτων, ποιοι είναι οι μεγάλοι χαμένοι

ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ

Τι προβλέπει η πρόταση για το φόρο ακινήτων, ποιοι είναι οι μεγάλοι χαμένοι

Τι προβλέπει η πρόταση για το φόρο ακινήτων, ποιοι είναι οι μεγάλοι χαμένοι
Οι φορολογούμενοι με μεγάλη ακίνητη περιουσία άνω των 300.000 ευρώ είναι οι μεγάλοι χαμένοι της νέας πρότασης για το φόρο ακινήτων που δόθηκε στα επιτελεία Νέας Δημοκρατίας και ΠΑΣΟΚ από το Μέγαρο Μαξίμου.
Με τη νέα πρόταση:
  1. Μειώνεται η φορολογία για όλα τα κτίσματα μεσοσταθμικά κατά 16% σε σχέση με το έκτακτο ειδικό τέλος ακινήτων που επιβάλλεται σήμερα στη ΔΕΗ.
  2. Τα οικόπεδα φορολογούνται αυτοτελώς με μειωμένους κατά 70% -90% σε σχέση με το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών. Η μείωση της φορολογίας στα οικόπεδα ανέρχεται σε 83% κατά μέσο όρο.
  3. Μειώνεται κατά 20% η φορολογία στα αγροτεμάχια.
  4. Επιβάλλεται πρόσθετος φόρος με κλιμακωτούς συντελεστές 0,2% έως 1% στους φορολογούμενους με ακίνητη περιουσία άνω των 300.000 ευρώ, πλην αγροτεμαχίων (το αφορολόγητο όριο που ίσχυε έως σήμερα για τον ΦΑΠ είναι 200.000).
  5. Απαλλάσσονται πλήρως όλα τα γεωργικά και κτηνοτροφικά κτίσματα (π.χ. μαντριά, στάνες, πτηνοτροφεία, αποθήκες, κτηνοτροφεία, χοιροτροφεία, πρόχειρα καταλύμματα, χώροι στέγασης μηχανημάτων, θερμοκήπια, κλπ).
  6. Αυξάνονται τα εισοδηματικά όρια για τους οικονομικά ασθενέστερους, τρίτεκνους, πολύτεκνους, ΑΜΕΑ, μακροχρόνια ανέργους από 7000 ευρώ σε 9.000, συν 1000 ευρώ για τη σύζυγο και κάθε προστατευόμενο μέλος.
  7. Καταργούνται οι συντελεστές θέσης ως προς το οδικό δίκτυο, απόστασης από θάλασσα και απομείωσης. Θεσμοθετείται ένας βασικός συντελεστής για όλα τα καλλιεργούμενα (2 ευρώ/στρέμμα) και εισάγεται η διάκριση αρδευομένου/μη αρδευομένου (2,2 ευρώ/στρέμμα).
  8. Απαλλάσσεται από την προσαύξηση το αγροτεμάχιο το οποίο περιλαμβάνει πρώτη κατοικία έως 150τμ.
  9. Μειώνεται σημαντικά η φορολόγηση των βοσκοτόπων και των ακαλλιέργητων αγροτεμαχίων ,μισό ευρώ/στρέμμα και μειώνονται τα δασικά σε 10 λεπτά/στρέμμα.
  10. Το 90% των αγροτών θα πληρώσει κάτω από 2,64ευρώ/στρέμμα.
  11. Προβλέπονται σημαντικές μειώσεις συντελεστών για απαλλοτριωτέα, διατηρητέα, παλαιά κτίσματα, ημιτελή κτίσματα και κτίρια ειδικών χρήσεων.
  12. Με την νέα πρόταση, που τελεί υπό την αίρεση της τρόικας, τα έσοδα που θα πρέπει να βεβαιωθούν ανέρχονται σε 3,2 δισ. ευρώ και τα έσοδα που θα πρέπει να εισπραχθούν περιορίζονται στα 2,6 δισ. ευρώ από 2,9 δισ. ευρώ που είναι ο εισπρακτικός στόχος, δηλαδή με τη νέα πρόταση λείπουν έσοδα 300 εκατ. ευρώ.

Ο φόρος ακινήτων αφήνει τρύπα 250 εκατ. ευρώ - Ο Στουρνάρας αναζητά νέα μέτρα

Ο φόρος ακινήτων αφήνει τρύπα 250 εκατ. ευρώ - Ο Στουρνάρας αναζητά νέα μέτρα

Ο φόρος ακινήτων αφήνει τρύπα 250 εκατ. ευρώ - Ο Στουρνάρας αναζητά νέα μέτρα

14.11.2013 22:04
Μπορεί μεταξύ τους να τα βρήκαν γαλάζιοι και πράσινοι βουλευτές, για το πώς θα φορολογηθούν το 2014 τα ακίνητα, ωστόσο τον τελευταίο λόγο θα έχει πάλι η Τρόικα που περιμένει από το υπουργείο Οικονομικών να δηλώσει από πού θα εξασφαλιστούν τα 250 εκατ. ευρώ που λείπουν από τον φόρο ακινήτων, άρα το ποιοι θα πληρώσουν τη... νύφη.
Με βάση το σχέδιο που έλαβε την έγκριση των βουλευτών της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ, η βεβαίωση φόρου υπολογίζεται στα 3,24 δισ ευρώ αντί 3,5 δισ ευρώ και η αναμενόμενη είσπραξη θα φτάσει στα 2,65 δισ ευρώ αντί των 2,9 δισ ευρώ που είχε συμφωνήσει το οικονομικό επιτελείο με τη Τρόικα.
Ο αποκαλούμενος Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας ακινήτων αποτελεί ουσιαστικά έναν συνδυασμό φόρου ανά τετραγωνικό με μια παραλλαγή του ΦΑΠ. Ο κύριος φόρος για τα κτίρια κυμαίνεται από 2 έως 13 ευρώ/τ.μ. όντας μειωμένος κατά 16% μεσοσταθμικά από το Έκτακτο Τέλος, ενώ απαλλάσσονται πλήρως τα αγροτικά κτίσματα.
Στα οικόπεδα κυμαίνεται από 3 έως 9.000 ευρώ/στρέμμα, όντας μειωμένος κατά 83% μεσοσταθμικά από το σχέδιο του Ενιαίου Φόρου.
Στα αγροτεμάχια ο βασικός φόρος είναι 1 ευρώ/στρέμμα και 2 ευρώ/στρέμμα για τα όλα καλλιεργούμενα, ενώ διαμορφώνεται στα 2,2 ευρώ/στρέμμα για τα αρδευόμενα.
Ο συμπληρωματικός φόρος, δηλαδή ο νέος ΦΑΠ, δεν επιβάλλεται στα αγροτεμάχια και προβλέπει ατομικό αφορολόγητο 300.000 ευρώ. Ο πρώτος συντελεστής είναι 0,1%, ενώ ο ανώτατος συντελεστής είναι 1% αντί 2% για περιουσίες πάνω από 800 χιλιάδες ευρώ και πάνω.
Από τις αλλαγές είναι οφθαλμοφανές ότι οι μεγάλοι χαμένοι είναι όσοι έχουν μεγάλα οικόπεδα σε αστικές περιοχές ειδικά στην Αθήνα, ενώ επιβαρύνσεις προκύπτουν κατά περίπτωση για τους οικοπεδούχους με κτίσμα που θα φορολογηθούν διπλά, καθώς και για τα διαμερίσματα σε περιοχές με Τιμή Ζώνης άνω των 3.000 ευρώ/τ.μ. αφού θα επιβαρυνθούν και με τον νέο ΦΑΠ, που είναι πάντως πιο ήπιος σε σχέση με τον ισχύοντα.
Οι μεγάλοι κερδισμένοι είναι οι κάτοικοι της Περιφέρειας, καθώς προκύπτει πολύ μικρότερο φορολογικό βάρος για τα αγροτικά οικόπεδα και για τα αγροτεμάχια- κυρίως τα μη καλλιεργούμενα- ενώ θα απαλλαγούν πλήρως και τα κτίσματα που χρησιμοποιούνται για αγροτικές εργασίες π.χ. πτηνοτροφικές ή κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις. Μικρότερη έως 21,6% θα είναι η επιβάρυνση και στα μικρομεσαία διαμερίσματα.
Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και μετά από αυτές τις αλλαγές, η βασική στρέβλωση του φόρου ακινήτων δεν διορθώνεται. Και αυτή δεν είναι άλλη από το ότι ο φόρος υπολογίζεται επί πλασματικών τιμών, με δεδομένο ότι οι Τιμές Ζώνης παραμένουν "παγωμένες" στα προ κρίσης επίπεδα, αφού δεν έχουν αλλάξει από το 2007!
Η κλίμακα του νέου ΦΑΠ:

ΚλιμάκιαΣυντελεστήςΣύνολο ακίνητης περιουσίας Φόρος 
3000000,00%3000000
1000000,10%400000100
1000000,20%500000300
1000000,30%600000600
1000000,50%7000001100
1000000,80%8000001900
Υπερβάλλον 1,00%

Διαβάστε περισσότερα


Πηγή: Ο φόρος ακινήτων αφήνει τρύπα 250 εκατ. ευρώ - Ο Στουρνάρας αναζητά νέα μέτρα | iefimerida.gr http://www.iefimerida.gr/node/130606#ixzz2keZubV9D

Οδηγίες προς... διωκόμενους ανασφάλιστους του ΟΑΕΕ

Οδηγίες προς... διωκόμενους ανασφάλιστους του ΟΑΕΕ

Εκτύπωση σελίδας
Αποθήκευση σελίδας
Αποστολή με e-mail
Προσθήκη στο αρχείο
Μέγεθος κειμένου
Της Ρούλας Σαλούρου

Αντιμέτωποι με τη λήψη αναγκαστικών μέτρων από το ΚΕΑΟ θα βρεθούν περίπου 246.544 ελεύθεροι επαγγελματίες - ασφαλισμένοι του ΟΑΕΕ που χρωστούν εισφορές άνω των 5.000 ευρώ (για τους 133.300 οι οποίοι έχουν οφειλές έως 5.000 ευρώ η αρμοδιότητα για την είσπραξη παραμένει στον ΟΑΕΕ).

Μάλιστα, αυτές τις μέρες, λήγει η προθεσμία των 20 ημερών για εξόφληση ή ρύθμιση, που απέστειλαν οι υπηρεσίες του ΚΕΑΟ τηλεφωνικά, με επιστολή, με sms, ή μέσω e-mail. Συγκεκριμένα, στην ατομική ειδοποίηση προβλέπεται προθεσμία 20 ημερών για την εξόφληση ή ρύθμιση της οφειλής.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα πρώτα ειδοποιητήρια εστάλησαν στις 17 Οκτωβρίου και από τις 10 Νοέμβρη, όσοι δεν ανταποκρίθηκαν ή δεν ανταποκριθούν, θα  έρθουν αντιμέτωποι με μέτρα αναγκαστικής είσπραξης. Και είναι πολλοί αυτοί που αντικειμενικά αδυνατούν να καταβάλλουν όχι τις οφειλές, αλλά ακόμη και τις τρέχουσες εισφορές τους.

Σύμφωνα με τις χθεσινές δηλώσεις της διοικήτριας, Γεωργίας Κωτίδου, στη Βουλή, ανέρχονται σε 370.000. Εκ των οποίων, μόλις το 7%-8% εντάχθηκε σε ρύθμιση…

Συγκεκριμένα, από τον Ιούλιο μέχρι σήμερα στις ρυθμίσεις τακτοποίησης οφειλών εντάχθηκαν 28.500 ασφαλισμένοι (ποσοστό 7%- 8%). Από αυτούς, η πλειοψηφία, ήτοι ποσοστό 60%, οφείλουν έως 15.000 ευρώ, όμως το 31% του συνόλου των οφειλετών του ΟΑΕΕ οφείλει περισσότερα από 20.000 ευρώ.

Η διοικητής του ΟΑΕΕ ενημέρωσε επίσης ότι ο Οργανισμός κεφαλαιοποίησε περίπου 170 εκατ. ευρώ από την εφαρμογή των ρυθμίσεων, ωστόσο - όπως είπε - αν οι ρυθμίσεις ήταν ευνοϊκότερες (επί παραδείγματι να υπήρχαν σημαντικές εκπτώσεις στα τέλη καθυστέρησης) οι εισπράξεις για το Ταμείο θα ήταν μεγαλύτερες.

Η κ. Κωτίδου ενημέρωσε την Επιτροπή της Βουλής, ότι η διοίκηση έχει καταθέσει προτάσεις για μείωση των απαιτούμενων δικαιολογητικών σε περιπτώσεις οφειλών έως 10.000 ευρώ, όπως να μην απαιτείται βεβαίωση ασφαλιστικής ενημερότητας κ.α.

Σε κάθε περίπτωση είπε ότι δεν είναι αλήθεια πως δεν μπορεί οφειλέτης να ρυθμίσει τις οφειλές του 2013 αν οφείλει και το 2012, αντιθέτως μπορεί να προσέλθει στον ΟΑΕΕ και να ρυθμίσει τα χρέη του και των δύο ετών. Αυτό που δεν είπε η διοικήτρια, το επισημαίνουν όμως οι Ανασφάλιστοι του ΟΑΕΕ στο διαδύκτιο, οι ελεύθεροι επαγγελματίες διώκονται μαζικά από τον ΟΑΕΕ επειδή αδυνατούν να ανταποκριθούν στις εξωφρενικές απαιτήσεις της αυτασφάλισής τους!

Μάλιστα, δίνουν συμβουλές για την «Πρώτη φορά σε δικαστήριο» επισημαίνοντας ότι πρόκειται για συμβουλές παθόντων, και όχι νομικών…

Αυτό που επισημαίνουν οι έμποροι, είναι ότι για να διωχθεί ποινικά κάποιος για οφειλές στον ΟΑΕΕ πρέπει οι οφειλόμενες εισφορές να ξεπερνούν το ποσό των 20.000 ευρώ. Προσοχή, το ποσό πρέπει να αφορά εισφορές και όχι προσαυξήσεις.  Ακόμη κι αν το ποσό ξεπερνά κατά τι το όριο αυτό, μπορεί ο έμπορος να πληρώσει πριν από  το Δικαστήριο το υπερβάλλον  από τις 20.000 ποσό, ώστε  να πάψει η ποινική δίωξη.

Επίσης, υπάρχει και η εναλλακτική της αναβολής. Για παράδειγμα, μπορεί ο ελεύθερος επαγγελματίας να υποδείξει μια αίτηση ρύθμισης οφειλών, για να δοθεί αναβολή λίγων μηνών.


Πηγή:www.capital.gr

Ανασφάλιστοι κατά ΟΑΕΕ - Ζητούν πίσω τα ένσημά τους - Παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη

Ανασφάλιστοι κατά ΟΑΕΕ - Ζητούν πίσω τα ένσημά τους - Παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη

Της Μαίρης Λαμπαδίτη
«Κίνημα» για την  επιστροφή των ενσήμων τους έχουν δημιουργήσει οι ανασφάλιστοι του ΟΑΕΕ που απευθύνθηκαν και στον Συνήγορο του Πολίτη  επισημαίνοντας  από την αρχή της κρίσης δε μπορούν να αντεπεξέλθουν  στην πληρωμή των ασφαλιστικών εισφορών με αποτέλεσμα να μένουν εκτός ασφάλισης και χωρίς περίθαλψη. Ωστόσο ο ΟΑΕΕ συνεχίζει να τους χρεώνει με υπέρογκα ποσά τόκους και προσαυξήσεις.
Σε επιστολή τους προς τον ΟΑΕΕ  διαμαρτύρονται  γιατί τους χρεώνει για παροχές που δεν έχουν, αφού δεν πληρώνουν και δε δικαιούνται έχουν βιβλιάριο υγείας. Διερωτώνται μάλιστα, μήπως εάν πληρώσουν τα χρέη, ο ΟΑΕΕ  θα τους παράσχει και «αναδρομική ιατροφαρμακευτική κάλυψη»;
Αυτό που ζητούν οι ανασφάλιστοι του Οργανισμού, είναι να  διαγραφούν τα χρόνια που χρωστάνε στο εν λόγω ταμείο από τα συντάξιμα και ας τους δώσουν αναλογικά ό,τι έχουν πληρώσει. Πολλοί κινητοποιούνται και στο διαδίκτυο ζητώντας από τους ανασφάλιστους να στείλουν επιστολές  διαμαρτυρίας προς τον ΟΑΕΕ έως τις 15 Δεκεμβρίου.
Ο Συνήγορος του Πολίτη  απαντά στους αποστολείς των διαμαρτυριών  πως  θα ξεκινήσει διαμεσολαβητική προσπάθεια προς τους αρμόδιους φορείς που θα αφορά μεταξύ άλλων τόσο το θέμα της παροχής ιατροφαρμακευτικής κάλυψης για όλους τους πολίτες, όσο και τη δυνατότητα παροχής περισσότερων διευκολύνσεων και ευνοϊκότερων ρυθμίσεων για την εξόφληση καθυστερούμενων οφειλών


Πηγή: Ανασφάλιστοι κατά ΟΑΕΕ - Ζητούν πίσω τα ένσημά τους - Παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη | newmoney.gr http://www.newmoney.gr/article/29465/anasfalistoi-kata-oaee-zitoyn-piso-ta-ensima-toys-paremvasi-toy-synigoroy-toy-politi#ixzz2kcXs2mQ8

Σχετικά με το φόρο πολυτελούς διαβίωσης

Από το Υπουργείο Οικονομικών διευκρινίζεται ότι ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης οικονομικού έτους 2013, καταβάλλεται εφάπαξ και μέχρι την τελευταία εργάσιμη, για τις δημόσιες υπηρεσίες, ημέρα του μεθεπόμενου μήνα από τη βεβαίωσή του, σύμφωνα με τις διατάξεις περί φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, που ισχύουν και για το συγκεκριμένο φόρο.
Με τη σχετική απόφαση μεταξύ άλλων παρέχεται, σε περίπτωση εμπρόθεσμης υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος και εμπρόθεσμης καταβολής του συνολικά οφειλόμενου φόρου πολυτελούς διαβίωσης, έκπτωση 1,5%.
Σύμφωνα με την διαδικασία, η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Οικονομικών εκτυπώνει και αποστέλλει ταχυδρομικά στους υπόχρεους ατομική ειδοποίηση επί της οποίας αναγράφεται η ταυτότητα οφειλής του προς καταβολή ποσού, η προθεσμία καταβολής του καθώς και το συνολικά οφειλόμενο ποσό για καταβολή.
Παράλληλα το εκκαθαριστικό αναρτάται στον διαδικτυακό τόπο www.gsis.gr με δυνατότητα εκτύπωσης από τους υπόχρεους – φορολογούμενους.
Σημειώνεται ότι ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης επιβάλλεται στα ποσά της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης, όπως αυτά έχουν προσαρμοστεί μετά τις μειώσεις και απαλλαγές που προβλέπονται από τον ν. 2238/1994 και κατά την αναλογία των μηνών που τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, αεροσκάφη, ελικόπτερα, ανεμόπτερα και πισίνες ήταν στην κυριότητα ή κατοχή των φορολογουμένων .

Σχετικά με το φόρο πολυτελούς διαβίωσης

Από το Υπουργείο Οικονομικών διευκρινίζεται ότι ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης οικονομικού έτους 2013, καταβάλλεται εφάπαξ και μέχρι την τελευταία εργάσιμη, για τις δημόσιες υπηρεσίες, ημέρα του μεθεπόμενου μήνα από τη βεβαίωσή του, σύμφωνα με τις διατάξεις περί φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, που ισχύουν και για το συγκεκριμένο φόρο.
Με τη σχετική απόφαση μεταξύ άλλων παρέχεται, σε περίπτωση εμπρόθεσμης υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος και εμπρόθεσμης καταβολής του συνολικά οφειλόμενου φόρου πολυτελούς διαβίωσης, έκπτωση 1,5%.
Σύμφωνα με την διαδικασία, η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Οικονομικών εκτυπώνει και αποστέλλει ταχυδρομικά στους υπόχρεους ατομική ειδοποίηση επί της οποίας αναγράφεται η ταυτότητα οφειλής του προς καταβολή ποσού, η προθεσμία καταβολής του καθώς και το συνολικά οφειλόμενο ποσό για καταβολή.
Παράλληλα το εκκαθαριστικό αναρτάται στον διαδικτυακό τόπο www.gsis.gr με δυνατότητα εκτύπωσης από τους υπόχρεους – φορολογούμενους.
Σημειώνεται ότι ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης επιβάλλεται στα ποσά της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης, όπως αυτά έχουν προσαρμοστεί μετά τις μειώσεις και απαλλαγές που προβλέπονται από τον ν. 2238/1994 και κατά την αναλογία των μηνών που τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, αεροσκάφη, ελικόπτερα, ανεμόπτερα και πισίνες ήταν στην κυριότητα ή κατοχή των φορολογουμένων .

Επιπλέον έσοδα 500 εκατ. ευρώ από τον νέο ΦΑΠ

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΦΟΡΟ ΑΚΙΝΗΤΩΝ

Επιπλέον έσοδα 500 εκατ. ευρώ από τον νέο ΦΑΠ

Επιπλέον έσοδα 500 εκατ. ευρώ από τον νέο ΦΑΠ
Της Μαρίας Βουργάνα
Διπλό φόρο θα κληθούν να πληρώσουν το 2014 οι φορολογούμενοι με ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ.
Το νέο σχέδιο της κυβέρνησης για τη φορολόγηση όλων των ακινήτων που παρέλαβαν χθες από το Μέγαρο Μαξίμου οι εκπρόσωποι της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ προβλέπει, σύμφωνα με πληροφορίες, τη βεβαίωση εσόδων συνολικού ύψους 3,4 δισ. ευρώ ετησίως από τα οποία εκτιμάται ότι περισσότερα από 500 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από τον νέο ΦΑΠ ο οποίος θα επιβαρύνει πρόσθετα τους ιδιοκτήτες μεγάλης ακίνητης περιουσίας.
Αλλαγές 
Οι βασικές αλλαγές που προτείνονται προκειμένου να μην υπάρξουν αντιδράσεις από τους κυβερνητικούς βουλευτές και να καταστεί εφικτή η ψήφιση του νομοσχεδίου προβλέπουν:
Ο νέος φόρος θα είναι ουσιαστικά διπλός. Το κάθε ακίνητο (κτίσματα, οικόπεδα, αγροτεμάχια) θα φορολογείται ξεχωριστά (κτίσματα, οικόπεδα, αγροτεμάχια) αλλά με χαμηλότερους συντελεστές από αυτούς που προβλέπονται με τον ενιαίο φόρο ακινήτων. Στη συνέχεια θα αθροίζεται η αντικειμενική αξία όλων των ακινήτων και εφόσον αυτή ξεπερνά το ύψος των 300.000 ευρώ θα επιβάλλεται συμπληρωματικός φόρος στα πρότυπα του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας. Ο νέος ΦΑΠ θα υπολογίζεται με βάση κλίμακα και προοδευτικούς συντελεστές ώστε να επιβαρύνεται περισσότερο η μεγάλη ακίνητη περιουσία.
Μικροϊδιοκτήτες 
Σύμφωνα με κυβερνητικό παράγοντα ο νέος φόρος θα ελαφρύνει σημαντικό αριθμό ιδιοκτητών αλλά την ίδια στιγμή θα βαρύνει τους έχοντες περισσότερα του ενός ακίνητα ή τις μεγάλες περιουσίες. Επίσης σε σύγκριση με το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ακινήτων που επιβάλλεται σήμερα στα ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα ο νέος φόρος υπολογίζεται ότι θα είναι μειωμένος περίπου κατά 10%.
Ελάφρυνση της μικρής αγροτικής περιουσίας με μεταφορά μέρους του φορολογικού βάρους στη μεγάλη περιουσία (είτε πρόκειται για αγροτική είτε για αστική). «Θεωρείται δεδομένη η μείωση του φόρου για τα αγροτικά κτίσματα», αναφέρει χαρακτηριστικά κυβερνητικό στέλεχος που μετέχει στη διαμόρφωση του τελικού σχεδίου του νομοθετήματος.
Φόρος μεταβίβασης 
Για επικοινωνιακούς λόγους, το όνομα «ΕΝΦΑ» αποσύρεται, ενώ η ΔΕΗ δεν θα εμπλέκεται στην είσπραξη του φόρου. Ο νέος φόρος θα συνδυαστεί πάντως με τη μείωση του φόρου μεταβίβασης από το 8% και 10% που είναι σήμερα (8% μέχρι 20.000 ευρώ και 10% για άνω των 20.000 ευρώ) στο 3% ή 5%.

Ακίνητα: Ερχεται νέος ΦΑΠ και διπλός φόρος πάνω από τις 300.000 €

TO ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ

Ακίνητα: Ερχεται νέος ΦΑΠ και διπλός φόρος πάνω από τις 300.000 €

Ακίνητα: Ερχεται νέος ΦΑΠ και διπλός φόρος πάνω από τις 300.000 €
Της Μαρίας Βουργάνα
Διπλό φόρο θα κληθούν να πληρώσουν το 2014 οι φορολογούμενοι με ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ.
Το νέο σχέδιο της κυβέρνησης για την φορολόγηση όλων των ακινήτων που παρέλαβαν χθες από το Μέγαρο Μαξίμου οι εκπρόσωποι της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ προβλέπει σύμφωνα με πληροφορίες τη βεβαίωση εσόδων συνολικού ύψους 3,4 δισ. ευρώ ετησίως από τα οποία εκτιμάται ότι περισσότερα από 500 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από τον νέο ΦΑΠ ο οποίος θα επιβαρύνει πρόσθετα τους ιδιοκτήτες μεγάλης ακίνητης περιουσίας.
Οι βασικές αλλαγές που προτείνονται προκειμένου να μην υπάρξουν αντιδράσεις από τους κυβερνητικούς βουλευτές και να καταστεί εφικτή η ψήφιση του νομοσχεδίου προβλέπουν:
1. Ο νέος φόρος θα είναι ουσιαστικά διπλός. Το κάθε ακίνητο (κτίσματα, οικόπεδα, αγροτεμάχια) θα φορολογείται ξεχωριστά (κτίσματα, οικόπεδα, αγροτεμάχια) αλλά με χαμηλότερους συντελεστές από αυτούς που προβλέπονται με τον ενιαίο φόρο ακινήτων. Στη συνέχεια θα αθροίζεται η αντικειμενική αξία όλων των ακινήτων και εφόσον αυτή ξεπερνά το ύψος των 300.000 ευρώ θα επιβάλλεται συμπληρωματικός φόρος στα πρότυπα του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας. Ο νέος ΦΑΠ θα υπολογίζεται με βάση κλίμακα και προοδευτικούς συντελεστές ώστε να επιβαρύνεται περισσότερο η μεγάλη ακίνητη περιουσία. Σύμφωνα με κυβερνητικό παράγοντα ο νέος φόρος θα ελαφρύνει σημαντικό αριθμό ιδιοκτητών αλλά την ίδια στιγμή θα βαρύνει τους έχοντες με περισσότερα του ενός ακίνητα ή τις μεγάλες περιουσίες. Επίσης σε σύγκριση με το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ακινήτων που επιβάλλεται σήμερα στα ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα ο νέος φόρος υπολογίζεται ότι θα είναι μειωμένος περίπου κατά 10%.
2. Ελάφρυνση της μικρής αγροτικής περιουσίας με μεταφορά μέρους του φορολογικού βάρους στη μεγάλη περιουσία (είτε πρόκειται για αγροτική είτε για αστική). «Θεωρείται δεδομένη η μείωση του φόρου για τα αγροτικά κτίσματα», αναφέρει χαρακτηριστικά κυβερνητικό στέλεχος που μετέχει στη διαμόρφωση του τελικού σχεδίου του νομοθετήματος.
Για επικοινωνιακούς λόγους, το όνομα «ΕΝΦΑ» αποσύρεται, ενώ η ΔΕΗ δεν θα εμπλέκεται στην είσπραξη του φόρου. Ο νέος φόρος θα συνδυαστεί πάντως με τη μείωση του φόρου μεταβίβασης από το 8% και 10% που είναι σήμερα (8% μέχρι 20.000 ευρώ και 10% για άνω των 20.000 ευρώ) στο 3% ή 5%.

Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2013

«Αυξήστε τώρα τον κατώτατο μισθό!»

12/11/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Αυξήστε τώρα τον κατώτατο μισθό!»

Δεν χρειάζεται Νόμπελ Οικονομίας για να αντιληφθεί κανείς την αποτυχία της εφαρμοζόμενης οικονομικής πολιτικής. Την ώρα που «πυκνώνουν οι ανησυχίες» για ένα τρίτο Μνημόνιο, ο Σάββας Ρομπόλης, επιστημονικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, οδηγεί ένα βήμα παραπέρα τη συζήτηση.
       
Σάββας ΡομπόληςΔεν χρειάζεται Νόμπελ Οικονομίας για να αντιληφθεί κανείς την αποτυχία της εφαρμοζόμενης οικονομικής πολιτικής στη χώρα. Την ώρα που «πυκνώνουν οι ανησυχίες» για ένα τρίτο Μνημόνιο, ο Σάββας Ρομπόλης, επιστημονικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, αντιδρά στο «αναπόφευκτο», οδηγώντας ένα βήμα παραπέρα τη συζήτηση στη σημερινή συνέντευξή του στην «Εφ.Συν.». Περιγράφει τους βασικούς άξονες της ολοκληρωμένης πρότασης του Ινστιτούτου για την ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας. Μένει να απαντηθεί ποιος θα εφαρμόσει μια τέτοια εναλλακτική μακροoικοινομική πολιτική.

«Ηγετικοί κλάδοι της οικονομίας μπορεί να είναι η ενέργεια, μπορεί να είναι η φαρμακοβιομηχανία και ο τουρισμός, αρκεί να αποκτήσει αναπτυξιακό ρόλο

«Από το 2010 έως σήμερα, η αγοραστική δύναμη έχει μειωθεί κατά 37,3%, η εγχώρια ζήτηση κατά 31%, η απασχόληση κατά 18,2%, το ΑΕΠ κατά 25% και οι αποδοχές των μισθωτών κατά 37 δισ. ευρώ

«Οι μισθοί και οι συντάξεις, αν υπολογίσουμε και τις φορολογικές επιβαρύνσεις, έχουν μειωθεί κατά 50% σε σχέση με το 2009

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στον Κώστα Ζαφειρόπουλο

• Εβδομος χρόνος ύφεσης. Επειτα από 3,5 χρόνια ζωής με την τρόικα, αυτό που κερδίσαμε ήταν να μειωθεί το έλλειμμα κατά 24 δισ., σχεδόν να μηδενιστεί. Τι χάσαμε όμως;

Από το 2010 έως σήμερα η αγοραστική δύναμη του Ελληνα έχει μειωθεί κατά 37,3 %, η εγχώρια ζήτηση κατά 31%, και βρίσκεται στα επίπεδα του 1999, η απασχόληση κατά 18,2%, η παραγωγικότητα της εργασίας κατά 6,5%, και βρίσκεται στα επίπεδα του 2003, η παραγωγικότητα της οικονομίας έχει πέσει στο 8,8, το ΑΕΠ έχει μειωθεί κατά 25%, ενώ οι αποδοχές των μισθωτών, που είναι πολύ σοβαρό, έχουν μειωθεί κατά 37 δισεκατομμύρια. Δηλαδή από τις μειώσεις της μισθωτής εργασίας, είτε από τους μισθούς είτε από φορολογικές αυξήσεις, οι μισθωτοί έχασαν από το εισόδημά τους 37 δισεκατομμύρια. Και οι ελεύθεροι επαγγελματίες, δηλαδή αυτοί που εργάζονται ελεύθερα και δεν έχουν υπαλλήλους, σε αυτή την περίοδο έχασαν 4 δισ. με βάση τους υπολογισμούς που έχουμε κάνει.

Η ιδιωτική κατανάλωση έχει μειωθεί 30%, ο όγκος παραγωγής στη χώρα μας 23,5%, το κόστος εργασίας 13,9% και οι μισθοί και οι συντάξεις έχουν μειωθεί 35%, και αν υπολογίσουμε και τις φορολογικές επιβαρύνσεις, φτάνουμε σε μια μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος κατά 50% σε σχέση με το 2009.Ταυτόχρονα, από τις 930.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα (1-10 άτομα) αναμένεται να έχουν κλείσει έως το τέλος του 2013 οι 190.000. Το κεφαλαιακό απόθεμα και το τεχνολογικό υπόβαθρο της χώρας έχουν φθάσει σε τόσο χαμηλό επίπεδο, που αντιστοιχεί στα επίπεδα που η ελληνική οικονομία είχε αμέσως μετά τον εμφύλιο πόλεμο.

• Συχνά ακούμε σε Ελλάδα και Ευρώπη όσον αφορά τη λιτότητα ότι «δεν υπήρχε και δεν υπάρχει άλλος δρόμος» («Τhere is no other alternative»). Την ίδια στιγμή, η μείωση του κόστους εργασίας, με τις μειώσεις των μισθών, δεν έφερε μείωση στις τιμές των προϊόντων, ούτε και αυτών που εξάγονται. Ποια είναι η εναλλακτική πρόταση του ΙΝΕ;

Εμείς αυτό το εναλλακτικό μοντέλο που έχουμε επεξεργαστεί (το γνωστό στη βιβλιογραφία ως «μοντέλο διόρθωσης άλματος») είναι η αύξηση του κατώτατου μισθού από τα 586 ευρώ, όπου είναι, στα 750, εκεί που ήταν. Υπολογίσαμε ότι αν το εφαρμόσουμε σε 300 χιλιάδες εργαζόμενους από τους 1.800.000 που εργάζονται σήμερα στον ιδιωτικό τομέα, για έναν χρόνο από 1/1/2014, αυξάνεται η ζήτηση 0,75%, αυξάνεται το ΑΕΠ 0,5%, και δημιουργούνται 7.000 νέες θέσεις εργασίας. Μέσα σε 5 χρόνια θα κερδηθεί το 15% του ΑΕΠ από το 25% που έχει χαθεί. Το υπόλοιπο 10% που αντιστοιχεί σε 150.000 θέσεις εργασίας δεν πρόκειται να ανακτηθεί ποτέ.

Στον δεύτερο χρόνο αυτό το μέτρο όμως θα πρέπει να ενισχυθεί και από ένα σχέδιο επενδύσεων και ανασυγκρότησης της ελληνικής οικονομίας. Ειναι εντελώς λανθασμένη η πεποίθηση πως κάθε αύξηση μισθών μειώνει τα κέρδη και επιδεινώνει την ανταγωνιστικότητα. Μια πολιτική ανάπτυξης με αύξηση του κατώτατου μισθού θα αυξήσει τις πωλήσεις και θα μειώσει το αχρησιμοποίητο παραγωγικό δυναμικό. Εξάλλου, ο μοναδικός δείκτης που έχει ανεβεί κατακόρυφα από το 2009 έως σήμερα στην Ελλάδα είναι ο λόγος του διαθέσιμου εισόδηματος των εταιρειών προς τις αμοιβές της εργασίας (εισόδημα υπολογισμένο μετά τους φόρους επί των κερδών και της περιουσίας).

• Η ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας θα έχει ως ατμομηχανές τον τουρισμό και την οικοδομή πάλι;

Εμείς θεωρούμε ότι δεν μπορεί να είναι ηγετικός κλάδος της ελληνικής οικονομίας η οικοδομή. Θεωρούμε ότι δύο αντιπαραγωγικοί κλάδοι που έχει η ελληνική οικονομία είναι η οικοδομή και η πολεμική βιομηχανία. Θα έχουμε φυσικά σπίτια, καταστήματα, εργοστάσια, αλλά θα είναι συμπληρωματικός κλάδος. Ηγετικοί κλάδοι της οικονομίας μπορεί να είναι η ενέργεια, μπορεί να είναι η φαρμακοβιομηχανία και ο τουρισμός, αρκεί να αποκτήσει αναπτυξιακό ρόλο. Ο τουρισμός είναι μια ζήτηση. Εμείς οι οικονομολόγοι θέλουμε αυτή τη ζήτηση να της δώσουμε αναπτυξιακή διάσταση. Πώς; Δημιουργώντας γύρω από αυτή τη ζήτηση, γύρω δηλαδή από τους τουρίστες, έναν δακτύλιο δραστηριοτήτων. Είτε της πρωτογενούς παραγωγής, δηλαδή των αγροτικών προϊόντων, είτε της δευτερογενούς παραγωγής, δηλαδή της μεταποίησης.

• Αν κάνουμε μια μελέτη κόστους – οφέλους του τουρισμού στην Ελλάδα, τι θα διαπιστώσουμε;

Είναι ξεκάθαρο πως το κόστος του τουρισμού στην Ελλάδα σήμερα είναι μεγαλύτερο από το όφελος. Γιατί το όφελος του τουρισμού είναι σε όρους χρηματικούς, αυτό που πληρώνεις στο ξενοδοχείο, στο αεροδρόμιο, στο αεροπλάνο, αλλά δεν έχει διαχυθεί στην πραγματική οικονομία. Δηλαδή στην κατανάλωση αγροτικών προϊόντων και στην κατανάλωση βιομηχανικών προϊόντων που παράγονται στη χώρα μας και όχι που παράγονται στο εξωτερικό και εισάγονται. Γιατί μέσα στην τιμή του προϊόντος που εισάγεται υπάρχει και το κόστος της κοινωνικής ασφάλισης. Κατά συνέπεια, τόσα χρόνια, από τους 10-12 εκατομμύρια τουρίστες που έρχονται στην Ελλάδα, εμείς συμμετέχουμε και στη χρηματοδότηση της κοινωνικής ασφάλισης στις χώρες τους.

k.zafeiropoulos@efsyn.gr