Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2019

Φορολογικό νομοσχέδιο : Τι αλλάζει σε e-αποδείξεις και ακίνητα

Φορολογικό νομοσχέδιο : Τι αλλάζει σε e-αποδείξεις και ακίνητα

Σε διορθώσεις και προσθήκες στο φορολογικό νομοσχέδιο λίγο πριν αυτό πάρει τον δρόμο προς τη Βουλή προχωρά το υπουργείο Οικονομικών
Φορολογικό νομοσχέδιο : Τι αλλάζει σε e-αποδείξεις και ακίνητα | in.gr
Σε διορθώσεις και προσθήκες στο φορολογικό νομοσχέδιο λίγο πριν αυτό πάρει τον δρόμο προς τη Βουλή προχωρά το υπουργείο Οικονομικών.
«Μπούσουλα» για ορισμένες αλλαγές που ετοιμάζονται στις διατάξεις του νομοσχεδίου αποτελούν τα σχόλια των φορολογουμένων που έγιναν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης.
Οι παρεμβάσεις αφορούν κυρίως το νέο καθεστώς των e-αποδείξεων, χωρίς όμως να αλλάζει το ποσοστό 30% που απαιτείται επί του εισοδήματος, αλλά και την έκπτωση φόρου για όσους θα προχωρήσουν στην ανακαίνιση των ακινήτων τους μέσα στην επόμενη τριετία.
Οι διαζευγμένοι που πληρώνουν διατροφή σε σύζυγο και παιδιά θα είναι υποχρεωμένοι να πραγματοποιούν λιγότερες ηλεκτρονικές συναλλαγές, καθώς θα αφαιρείται το ποσό της διατροφής από το εισόδημά τους επί του οποίου θα υπολογίζεται το 30% των e-αποδείξεων.
Το νομοσχέδιο πριν φτάσει να κατατεθεί στη Βουλή θα συμπληρωθεί με δεκάδες νέα άρθρα, από τα οποία ξεχωρίζει η δυνατότητα μεταφοράς λογιστικών ζημιών για τις επιχειρήσεις σε βάθος δεκαετίας από πέντε χρόνια που είναι σήμερα και η αλλαγή του τρόπου φορολόγησης των ειδικών αμοιβών stock options που λαμβάνουν τα μεγαλοστελέχη των εταιρειών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αλλαγές και οι προσθήκες που προωθεί το οικονομικό επιτελείο στο φορολογικό νομοσχέδιο, πριν αυτό κατατεθεί τις επόμενες μέρες στη Βουλή, προβλέπουν μεταξύ άλλων:

Ηλεκτρονικές αποδείξεις

Η βασική διόρθωση αφορά τους διαζευγμένους, οι οποίοι διαθέτουν σημαντικό μέρος του εισοδήματός τους για τη διατροφή που πληρώνουν στη σύζυγο και στα παιδιά. Οι δαπάνες διατροφής θα αφαιρούνται από το εισόδημα επί του οποίου θα υπολογίζονται οι ηλεκτρονικές πληρωμές. Το συγκεκριμένο ζήτημα επισημάνθηκε από πολλούς φορολογουμένους στο πλαίσιο της διαβούλευσης. Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση δεν εξετάζει τη μείωση του ποσοστού, το οποίο ανέρχεται στο 30% του εισοδήματος.

Ανακαίνιση ακινήτων

Διορθώνεται η  διάταξη με την οποία παρέχεται έκπτωση φόρου 40% για τις εργασίες επισκευής ακινήτων. Οι ιδιοκτήτες ακινήτων που θα κάνουν εργασίες ανακαίνισης την τριετία 2020-2022 θα έχουν έκπτωση φόρου τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Συγκεκριμένα, το 40% των δαπανών για την ανακαίνιση των ακινήτων τους θα εκπίπτει από τις οφειλές φόρου εισοδήματος της επόμενης τετραετίας, με ανώτατο όριο έκπτωσης τις 19.200 ευρώ, αλλά καταργείται η μείωση κατά 5% του φορολογητέου εισοδήματος που προβλέπει η υφιστάμενη νομοθεσία για τους έχοντες εισόδημα από ενοίκια για όποιον επικαλεστεί την έκπτωση του 40%. Μετά την αλλαγή που σχεδιάζεται οι ιδιοκτήτες ακινήτων δεν θα χάνουν την αυτόματη έκπτωση του 5% από τον φόρο εισοδήματος από ενοίκια αν κάνουν χρήση της έκπτωσης για δαπάνες ανακαίνισης.

Περιστασιακά απασχολούμενοι

Παρεμβάσεις αναμένονται και στο άρθρο 6 του νομοσχεδίου που αφορά τους περιστασιακά εργαζομένους. Το άρθρο τούς αντιμετωπίζει ως επιχειρηματίες και τους φορολογεί από το πρώτο ευρώ με βάση το τεκμαρτό εισόδημα. Αν διατηρηθεί η διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου, οι περιστασιακά εργαζόμενοι θα χάσουν το αφορολόγητο όριο. Σήμερα με βάση την ισχύουσα διάταξη το δηλωθέν εισόδημα των φορολογουμένων, εφόσον δεν υπερβαίνει το ποσόν των 6.000 ευρώ και το τεκμαρτό τους εισόδημα το ποσόν των 9.500 ευρώ, φορολογείται με την κλίμακα των μισθωτών στην οποία ισχύει αφορολόγητο όριο.

Stock options

Θα προβλέπεται αυτοτελής φορολόγηση των stock options με συντελεστή 15%. Σήμερα τα δικαιώματα προαίρεσης αγοράς μετοχών φορολογούνται με τις γενικές διατάξεις, δηλαδή με την κλίμακα φορολογίας. Τα κέρδη από τις μετοχές που διατίθενται στο πλαίσιο των stock options φορολογούνται ήδη από το 2008 ως παροχή σε είδος και ο εργαζόμενος πληρώνει τον φόρο και την εισφορά αλληλεγγύης που του αναλογεί κατά την εκκαθάριση της φορολογικής του δήλωσης.

Μεταφορά ζημιών

Οι επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν τη φορολογική ζημιά σε διάστημα δέκα ετών από πέντε που είναι σήμερα. Το μέτρο θα έχει εφαρμογή για λογιστικές ζημιές που δημιουργήθηκαν από το 2014 και μετά, που σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις μπορούν με βάση τη νέα διάταξη να τις συμψηφίσουν με τη χρήση του 2024.

Σε λειτουργία η εφαρμογή TaxisNet για το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης 2019-2020

Σε λειτουργία η εφαρμογή TaxisNet για το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης 2019-2020
Η πλατφόρμα του TaxisNet για την υποβολή αιτήσεων χορήγησης επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης 2019-2020
Όσοι δεν διαθέτουν κωδικούς πρόσβασης για τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του TAXISnet, μπορούν να συνδεθούν χρησιμοποιώντας ως Username τον ΑΦΜ τους και ως Password τον αριθμό ειδοποίησης ενός εκ των εκκαθαριστικών σημειωμάτων Φ.Ε. των τελευταίων πέντε (5) ετών.

Βήμα – Βήμα η υποβολή της αίτησης για το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης 2019-2020
Συμπληρώνω τον Αριθμό παροχής της Δ.Ε.Η.
Επιλέγω αν διαμένω σε μονοκατοικία ή πολυκατοικία
Επιλέγω αν είμαι ιδιοκτήτης ή ένοικος οπότε συμπληρώνω τον Α.Φ.Μ. του ιδιοκτήτη
Συμπληρώνω τον IBAN λογαριασμό στον οποίο θα πιστωθεί το επίδομα
Αποδέχομαι τους σχετικούς όρους
Επιλέγω υποβολή αίτησης





Με πρότυπη δίκη θα αποφασίσει το ΣτΕ για τα αναδρομικά των συνταξιούχων

Με πρότυπη δίκη θα αποφασίσει το ΣτΕ για τα αναδρομικά των συνταξιούχων

Η υπόθεση αφορά τις περικοπές κυρίων και επικουρικών συντάξεων, με βάση το δεύτερο μνημόνιο. Εκκρεμούν περίπου 6.000 συναφείς αγωγές, οι περισσότερες εκ των οποίων είναι ομαδικές.

Με πρότυπη δίκη θα αποφασίσει το ΣτΕ για τα αναδρομικά των συνταξιούχων


Με τη διαδικασία πρότυπης δίκης θα αποφανθεί οριστικά η Ολομέλεια του Συμβουλίου Επικρατείας γα τα αναδρομικά των συνταξιούχων και το πρόβλημα που έχει ανακύψει με τις περικοπές κυρίων και επικουρικών συντάξεων με βάση το μνημόνιο 2 (2012) καθώς και τις περικοπές δώρων και επιδομάτων. Στην απόφαση αυτή κατέληξε η αρμόδια επιτροπή του ΣτΕ, μετά από αίτηση του ΕΦΚΑ στις 15 Νοεμβρίου.
Η πιλοτική δίκη αφορά «τις περικοπές στις συντάξεις των ν. 4051/2012 και 4093/2012 και για την κατάργηση των δώρων εορτών και του επιδόματος αδείας».
Η πράξη-απόφαση (21/2019) της αρμόδιας τριμελούς επιτροπής του ΣτΕ έχει ως εξής:

«ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

ΠΡΑΞΗ 21/2019
της Επιτροπής του άρθρου 1 παρ. 1 του Ν. 3900/2010
Η Επιτροπή του άρθρου 1 παρ. 1 του Ν. 3900/2010 (ΦΕΚ Α' 213), αποτελούμενη από την πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας κ. Αικατερίνη Σακελλαροπούλου, τον αρχαιότερο αντιπρόεδρο κ. Αθανάσιο Ράντο και την αντιπρόεδρο κ. Σπυριδούλα Χρυσικοπούλου, πρόεδρο του αρμόδιου καθ' ύλην Α’ Τμήματος,
Αφού έλαβε υπόψη:
α) το άρθρο 1 του Ν. 3900/2010,
β) την από 15.11.2019 αίτηση (ΠΑ 14/2019), με την οποία το ΝΠΔΔ "Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης" (ΕΦΚΑ) ζητεί, κατ' επίκληση του άρθρου 1 παρ. 1 του ν. 3900/2010, να εισαχθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας η εκκρεμής ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών αγωγή των ........... κ.λπ. (46 εναγόντων) κατά του ΕΦΚΑ.
Με την αγωγή αυτή ζητείται να καταβληθούν σε καθέναν από τους ενάγοντες, νομιμοτόκως, τα αναλυτικώς εκτιθέμενα στην αγωγή ποσά ως αποζημίωση με βάση το άρθρο 105 του ΕισΝΑΚ λόγω των παράνομων, κατά τους ισχυρισμούς τους, περικοπών στην καταβολή της κύριας και επικουρικής σύνταξής τους που έλαβαν χώρα με βάση τις διατάξεις των ν. 4051/2012 και 4093/2012, αλλά και για την παράνομη κατάργηση από 1.1.2013 των δώρων εορτών και του επιδόματος αδείας, όπως τα ζητήματα αυτά κρίθηκαν με τις ΣτΕ 2287/2015 και 2288/2015 αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, και επικουρικώς ως αδικαιολόγητος πλουτισμός με βάση το άρθρο 904 του ΑΚ.
Το εναγόμενο ΝΠΔΔ επικαλούμενο τις σκέψεις 10, 17 και, ιδίως, 18 της απόφασης 1891/2019 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας προβάλλει ότι με την επίμαχη αγωγή τίθενται τα ακόλουθα ζητήματα γενικότερου ενδιαφέροντος που έχουν συνέπειες για ευρύτερο κύκλο προσώπων, δεδομένου ότι στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών εκκρεμούν περίπου 6.000 συναφείς αγωγές, οι περισσότερες εκ των οποίων είναι ομαδικές:
α) Αν η θεσπισθείσα με τη διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2Α του ν. 4387/2016 ρύθμιση της συνέχισης καταβολής των συντάξεων, όπως είχαν διαμορφωθεί την 31.12.2014, δηλαδή με τις μειώσεις που επήλθαν με τους ν. 4051/2012 και 4093/2012 για το χρονικό διάστημα από την έναρξη ισχύος του νόμου 4387/2016, ήτοι από 12.5.2016 και εφεξής, είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ.
β) Αν η παραπάνω διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2α του ν. 4387/2016 έχει την έννοια ότι καταλαμβάνει ρυθμιστικά και το διάστημα από 1.1.2013 έως την 11.5.2016 και, σε καταφατική περίπτωση, εάν η ρύθμιση για το διάστημα αυτό αντίκειται στο Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ.
γ) Αν ο χρονικός περιορισμός της ισχύος των αποτελεσμάτων που έθεσαν οι 2287-8/2015 αποφάσεις της ΟλΣτΕ αφορά μόνο τη διαπίστωση της αντίθεσης προς το Σύνταγμα των διατάξεων των ν. 4051/2012 και 4093/2012 ή καταλαμβάνει και τη διαπιστωθείσα αντίθεση αυτών προς το άρθρο 1 του 1ου Προσθέτου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ και
δ) Αν με βάση τις ανωτέρω κρίσεις της ΟλΣτΕ 1891/2019 και των ΟλΣτΕ 2287-8/2015 οι παραπάνω μειώσεις των συντάξεων για το χρονικό διάστημα από 1.1.2013 έως 11.5.2016 είναι δυνατό να κριθούν σύμφωνες με το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ εφόσον από εμπεριστατωμένη επιστημονική μελέτη, μεταγενέστερη των αποφάσεων ΟλΣτΕ 2287-8/2015 προκύπτει ή θα προκύψει ότι οι μειώσεις των συντάξεων βάσει των ν. 4051/2012 και 4093/2012 από την έναρξη επιβολής τους (1.1.2013) ήταν κατ' ουσίαν σύμφωνες με το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ,
ε) Το γεγονός ότι η αίτηση ασκείται χωρίς υποχρέωση καταβολής παραβόλου.
Α π ο φ α σ ί ζ ε ι
Την αποδοχή του ανωτέρω αιτήματος, διότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 1 του Ν. 3900/2010.
Δ ι α τ ά σ σ ε ι
1. Να εισαχθεί ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, ειδικότερα δε ενώπιον της Ολομέλειας του Δικαστηρίου, η εκκρεμής ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών αγωγή με αριθμ. κατάθ. ΑΓ13133/16.9.2019.
Η παρούσα πράξη συνεπάγεται την αναστολή εκδίκασης των εκκρεμών υποθέσεων, στις οποίες τίθενται τα ίδια ζητήματα».

Τι σχεδιάζει ο ΟΔΔΗΧ για το χρέος

Τι σχεδιάζει ο ΟΔΔΗΧ για το χρέος

Προβλέπει μείωση μέσα στο 2020 κατά 6δισ. ευρώ του δανεισμού από τα ακριβά έντοκα γραμμάτια.


Τι σχεδιάζει ο ΟΔΔΗΧ για το

GEARSTD VIA GETTY IMAGES
Σχέδιο σταδιακής αλλαγής στο προφίλ του ελληνικού χρέους ετοιμάζει εδώ και μήνες ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους με στόχο το Ελληνικό Δημόσιο να απαγκιστρωθεί από τον ακριβό και ταυτόχρονα επικίνδυνο βραχυπρόθεσμο δανεισμό των εντόκων γραμματίων. Ταυτόχρονα, εκμεταλλευόμενος ο ΟΔΔΗΧ την ιδιαίτερα ευνοϊκή συγκυρία στην αγορά των ομολόγων, σε συνδυασμό με το καλό κλίμα που έχει δημιουργηθεί για την Ελληνική Οικονομία και τη θετική στάση που κρατούν οι οίκοι αξιολόγησης, υλοποιεί εδώ και καιρό το σχέδιο «ήπιας αναδόμησης» του χρέους με επανεκδόσεις ομολόγων.
Η αγορά θεωρεί δεδομένο ότι θα συνεχιστεί το χαμηλό κόστος δανεισμούς για το Ελληνικό Δημόσιο, γεγονός που επιτρέπει στους επενδυτές να εμπιστευτούν ξανά την Ελληνική Οικονομία. Άλλωστε σε μια εποχή ιδιαίτερα χαμηλών (ακόμα αρνητικών) επιτοκίων, οποιαδήποτε απόδοση είναι έστω και υψηλότερη του μέσου όρου, αποτελεί επενδυτική ευκαιρία. Ειδικά εάν οι επενδυτές γνωρίζουν πλέον ότι δεν υπάρχει κίνδυνος να χάσουν τα λεφτά τους.
Θετικές άλλωστε είναι και οι προβλέψεις της Κομισιόν στην ανάλυση για τη βιωσιμότητα του Ελληνικού χρέους, αναθεωρόντας επι τα βελτίω. Στο βασικό σενάριο η Κομισιόν βλέπει το χρέος να κινείται πτωτικά με τις χρηματοδοτικές ανάγκες στο 10% του ΑΕΠ ως το 2032 και στο 14% έως το 2060.
Σε αυτό το πλαίσιο ο ΟΔΔΗΧ προσπαθεί να βελτιώσει την επιτοκιακή καμπύλη του δανεισμού του Δημοσίου, μειώνοντας ταυτόχρονα το κόστος δανεισμού, αλλά και το ρίσκο των επενδυτών. Ήδη το σχέδιο του ΟΔΔΗΧ προβλέπει μέσα στο 2020 μείωση κατά τουλάχιστον 6δισ ευρώ του δανεισμού από τα ακριβά και ταυτόχρονα επικίνδυνα σε διακυμάνσεις έντοκα γραμμάτια. 
Η αντικατάσταση τους με νέα έντοκα γραμμάτια με μηδενικό επιτόκιο, βοηθά αυτό το σχέδιο. Ταυτόχρονα, τα ιδιαίτερα χαμηλά επιτόκια στους τίτλους των ομολόγων, επιτρέπει στο Δημόσιο να αντικαταστήσει το βραχυχρόνιο με μακροχρόνιο δανεισμό, χωρίς να επιβαρύνει το κόστος εξυπηρέτησης του χρέους.
Είναι ενδεικτικό ότι η Ελλάδα μπορεί να δανειστεί μεσομακροπρόθεσμα με επιτόκια που σταδιακά προσεγγίζουν το 0%. Για παράδειγμα το πενταετές ομόλογο καταγράφει αποδόσεις κοντά στο 0,5%, με τους αναλυτές να εκτιμούν ότι θα διατηρηθούν τα χαμηλά επίπεδα. Άρα με αυτές τις αποδόσεις μπορεί να υπάρξει ακόμα μεγαλύτερη μείωση του κόστους εξυπηρέτησης του χρέους.

Επιχειρηματικές ευκαιρίες

Η αποκλιμάκωση των επιτοκίων δανεισμού του Δημοσίου, δημιουργεί το κατάλληλο περιβάλλον και στη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών για το δανεισμό των επιχειρήσεων. Ήδη έχει ξεκινήσει ένας κύκλος πετυχημένων εκδόσεων ομολογιακών τίτλων από επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν καταφέρει να δανειστούν σε πολύ καλύτερα επίπεδα σε σχέση με το παρελθόν.
Ταυτόχρονα σχεδιάζονται και νέες εκδόσεις από μια σειρά εταιρίες, οι οποίες θέλουν να εκμεταλλευτούν το θετικό κλίμα που υπάρχει για την Ελληνική Οικονομία, αλλά να δοκιμάσουν και τις προθέσεις των επενδυτών. Δεδομένο είναι ότι η αποκλιμάκωση των επιτοκίων στα εταιρικά ομόλογα προχωρά με πιο αργούς ρυθμούς. Σε αυτό ευθύνεται το γεγονός ότι θα πρέπει πρώτα να περιοριστεί απόλυτα το «country risk» (το επενδυτικό ρίσκο της χώρας) πριν οι επενδυτές ξεκινήσουν να εμπιστεύονται και πάλι τις Ελληνικές επιχειρήσεις, στοίχημα που θα φανεί αν μπορεί να κερδηθεί τους επόμενους μήνες.

Αλέξανδρος ΚλώσσαςOικονομικός Συντάκτης

Χωρίς ΑΦΜ δεν… έχει Airbnb

Χωρίς ΑΦΜ δεν… έχει Airbnb

 0
H υποχρεωτική αναγραφή του ΑΦΜ του διαχειριστή κάθε ακινήτου κατά την ανάρτηση του καταλύματος στις διαδικτυακές πλατφόρμες τύπου Airbnb, προωθείται από τον υπουργό Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη.
Στόχος είναι η υποχρεωτική εγγραφή όλων των ακινήτων που διατίθενται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας για βραχυχρόνια τουριστική μίσθωση σε ένα Μητρώο Ακινήτων (ΑΜΑ) στα πρότυπα του ήδη υπάρχοντος και το μπλοκάρισμα ανάρτησης από τις συγκεκριμένες πλατφόρμες οποιουδήποτε ακινήτου δεν πληροί αυτή την προϋπόθεση και δεν διαθέτει επαληθευμένο ΑΜΑ.
Στο πλαίσιο αυτό και προκειμένου να διασφαλιστεί η εγγραφή όλων ανεξαιρέτως των ακινήτων στο Μητρώο, η ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού προτάσσει την ανάγκη υιοθέτησης κάποιας ασφαλιστικής δικλείδας, που θα πιστοποιεί την ταυτότητα του προσώπου στο οποίο ανήκει το ακίνητο, με πληροφορίες να αναφέρουν ότι το ΑΦΜ θα μπορούσε να λειτουργήσει ως «εχέγγυο».

Κανένας περιορισμός

Την ίδια στιγμή, δεν θα υπάρχει κανένας περιορισμός όσον αφορά τον αριθμό των ακινήτων που μισθώνονται ανά ΑΦΜ και ταυτόχρονα δεν προβλέπεται η επιβολή γεωγραφικού ή χρονικού περιορισμού.
Οσοι ιδιοκτήτες δεν συμμορφωθούν, θα αποκλείονται αυτόματα από τις πλατφόρμες, με αποτέλεσμα να αναγκαστούν να διαθέσουν και πάλι τα καταλύματά τους για μακροχρόνια μίσθωση, γεγονός που, όπως επισημαίνουν πηγές που έχουν γνώση του θέματος, θα επαναφέρει τις ισορροπίες στην αγορά ακινήτων. Ενδεικτικό της επιτακτικής ανάγκης διασταύρωσης των ακινήτων που διατίθενται για βραχυχρόνιες τουριστικές μισθώσεις μέσω διαδικτύου είναι το γεγονός ότι, με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, ο αριθμός των καταλυμάτων που μισθώνονται σε όλη την Ελλάδα μέσω πλατφόρμας τύπου Airbnb ξεπερνά τα 100.000, εκ των οποίων περισσότερα από 30.000 δεν έχουν εγγραφεί στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής.

Προϋπολογισμός 2020: Ανάπτυξη και φοροελαφρύνσεις

Προϋπολογισμός 2020: Ανάπτυξη και φοροελαφρύνσεις

Οι προβλέψεις της κυβέρνησης βασίζονται στην παραδοχή πως η Ελληνική Οικονομία θα καταφέρει το 2020 να τρέξει με εντυπωσιακό ρυθμό ανάπτυξης.


Προϋπολογισμός 2020: Ανάπτυξη και


Βασισμένος στην ανάπτυξη, χωρίς μέτρα λιτότητας και με μια σειρά φοροελαφρύνσεις είναι ο προϋπολογισμός του 2020, ο οποίος κατατέθηκε στη Βουλή. Οι προβλέψεις της κυβέρνησης βασίζονται στην παραδοχή πως η Ελληνική Οικονομία θα καταφέρει το 2020 εν μέσω αρνητικού κλίματος στην παγκόσμια οικονομία να τρέξει με εντυπωσιακό ρυθμό ανάπτυξης που φτάνει το 2.8% του ΑΕΠ.
Αναφορικά με το 2020 η εκτίμηση είναι ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα φτάσει το 3,56% του ΑΕΠ, υπερκαλύπτοντας έτσι το στόχο κατά 164 εκατ ευρώ, ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης του ΑΕΠ θα φτάσει το 2,8% από 2% που είναι η πρόβλεψη για το 2019.
Στο μέτωπο της ανεργίας προβλέπεται υποχώρηση από το 15,9% στο 14%, ενω σε εθνικολογιστική βάση αναμένεται επίσης μείωση της ανεργίας από το 17,4% στο 15,6% σύμφωνα με τον ορισμό της ΕΛΣΤΑΤ. Στον προϋπολογισμό προβλέπεται για το 2020 αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,8%, της δημόσιας κατά 0,6%, με τις επενδύσεις να καταγράφουν ρυθμό αύξησης 13,4%. Οι εξαγωγές θα αυξηθούν κατά 5,1% οι δε εισαγωγές κατά 5,2%, ενώ ο εναρμονισμένος πληθωρισμός προβλέπεται στο 0,7%.
Αναφορικά με το χρέος, ο προϋπολογισμός εκτιμά ότι το 2020 θα υποχωρήσει στο 167% του ΑΕΠ από 173,3% που είναι φέτος. Τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις αναμένεται να διαμορφωθούν σε 2,44 δισ. ευρώ.
Άγνωστη παραμένει η στρατηγική που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση των δημοσιονομικών αναγκών που δημιουργούν οι αποφάσεις του ΣτΕ αναφορικά με τα αναδρομικά των συνταξιούχων. Στον προϋπολογισμό δεν γίνεται καμία αναφορά ούτε στο μέγεθος της δημοσιονομικής επιβάρυνσης που προκύπτει, ούτε αποκαλύπτεται ο τρόπος που θα αντιμετωπιστεί η επιστροφή των αναδρομικών, παρά το γεγονός ότι το υπουργείο Οικονομικών αναφέρει ότι σχεδιάζεται η ευθυγράμμιση με τις αποφάσεις του ΣτΕ.
Αναφορικά με το κοινωνικό μέρισμα, οι οριστικές αποφάσεις αναμένονται στο τέλος του μήνα. Ο επιπλέον δημοσιονομικός χώρος είναι 436 εκατ καθώς το πρωτογενές πλεόνασμα για το 2019 έφτασε το 3,73% του ΑΕΠ, ωστόσο, δεν αναφέρεται πουθενά εάν τελικά θα δοθεί επιπλέον κοινωνικό μέρισμα.

Οι παροχές

Χωρίς αλλαγές περιλαμβάνεται στο τελικό κείμενο του προϋπολογισμού και η λίστα με τις παροχές που είχε παρουσιάσει η κυβέρνηση. Αυτές αφορούν ανά πεδίο:
· Χορήγηση επιδόματος ύψους 2.000 ευρώ για κάθε παιδί που θα γεννηθεί από την 1η Ιανουαρίου του 2020.
· Μείωση από το 24% στο 13% του συντελεστή ΦΠΑ των ειδών βρεφικής ηλικίας και των κρανών ασφαλείας.
· Μείωση του εισαγωγικού συντελεστή φορολογίας εισοδήματος στο 9% και αύξηση του αφορολόγητου ορίου για κάθε παιδί.
· Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών εργαζομένων πλήρους απασχόλησης κατά περίπου μια μονάδα βάσης.
· Μείωση του φόρου εισοδήματος Νομικών Προσώπων από 28% στο 24% από τη χρήση του 2019.
· Μείωση της φορολογίας των κερδών που θα διανεμηθούν το 2020 από 10% σε 5%.
Οικοδομική Δραστηριότητα
·Αναστολή του ΦΠΑ στις νέες οικοδομές για τρία (3) έτη και του φόρου υπεραξίας ακινήτων.
· Επιστροφή μέρους των δαπανών για ανακαινίσεις, ενεργειακή, αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση κτιρίων που εξοφλούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, η οποία δεν θα επιφέρει επιπλέον δημοσιονομική επιβάρυνση στον Προϋπολογισμό του 2020.

Προϋπολογισμός 2020: Στοίχημα η ανάπτυξη

Προϋπολογισμός 2020: Στοίχημα η ανάπτυξη

H εκτίμηση για το 2019 είναι ότι η ανάπτυξη θα κλείσει με ρυθμό 2% του ΑΕΠ.


Η κυβέρνηση επιμένει ότι...


EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
Η κυβέρνηση επιμένει ότι το 2020 η Ελληνική Οικονομία θα επιτύχει ρυθμό ανάπτυξης 2,8%.
Δημοσιονομικό χώρο 436 εκατ. ευρώ δημιουργεί η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,73% του ΑΕΠ για το 2019, όπως καταγράφεται στον προϋπολογισμού του 2020, ο οποίος κατατέθηκε στη Βουλή. Αντίστοιχα, η εκτίμηση για το 2020 είναι ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα φτάσει το 3,56% του ΑΕΠ, υπεκαλύπτωντας έτσι το στόχο κατά 164 εκατ ευρώ.
Η κυβέρνηση, παρά τις χαμηλότερες προβλέψεις των διεθνών οργανισμών, επιμένει ότι το 2020 η Ελληνική Οικονομία θα επιτύχει ρυθμό ανάπτυξης 2,8% του ΑΕΠ. H εκτίμηση για το 2019 είναι ότι η ανάπτυξη θα κλείσει με ρυθμό 2% του ΑΕΠ.
Στο μέτωπο της ανεργίας προβλέπεται υποχώρηση από το 15,9% στο 14%. Σε εθνικολογιστική βάση αναμένεται, επίσης, μείωση της ανεργίας από το 17,4% στο 15,6% σύμφωνα με τον ορισμό της ΕΛΣΤΑΤ.
Στον προϋπολογισμό προβλέπεται για το 2020 αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,8%, της δημόσιας κατά 0,6%, με τις επενδύσεις να καταγράφουν ρυθμό αύξησης 13,4%. Οι εξαγωγές θα αυξηθούν κατά 5,1% οι δε εισαγωγές κατά 5,2%, ενώ ο εναρμονισμένος πληθωρισμός προβλέπεται στο 0,7%.
Αναφορικά με το χρέος ο προϋπολογισμός εκτιμά ότι το 2020 θα υποχωρήσει στο 167% του ΑΕΠ από 173,3% που είναι φέτος. Τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις αναμένεται να διαμορφωθούν σε 2,44 δισ. ευρώ.

Κοινωνικές Παρεμβάσεις

Αξίζει να τονισθεί ότι ο προϋπολογισμός περιλαμβάνεις τις αναπτυξιακές και Κοινωνικές Παρεμβάσεις του 2020, τις οποίες είχε εξαγγείλει η κυβέρνηση και αφορούν ανά πεδίο:
Οικογένεια και Υπογεννητικότητα
  • Χορήγηση επιδόματος ύψους 2.000 ευρώ για κάθε παιδί που θα γεννηθεί από την 1η Ιανουαρίου του 2020, με εξαιρετικά διευρυμένα εισοδηματικά κριτήρια που καλύπτουν τουλάχιστον το 90% των οικογενειών.
  • Μετάπτωση στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ του 13% των ειδών βρεφικής ηλικίας και των κρανών ασφαλείας
Φυσικά Πρόσωπα
  • Μείωση του εισαγωγικού συντελεστή φορολογίας εισοδήματος στο 9% και αύξηση του αφορολόγητου ορίου για κάθε παιδί.
  • Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών εργαζομένων πλήρους απασχόλησης κατά περίπου μια μονάδα βάσης.
Επιχειρήσεις
  • Μείωση του φόρου εισοδήματος Νομικών Προσώπων από 28% στο 24% από τη χρήση του 2019.
  • Μείωση της φορολογίας των κερδών που θα διανεμηθούν το 2020 από 10% σε 5%.
Οικοδομική Δραστηριότητα
  • Αναστολή του ΦΠΑ στις νέες οικοδομές για τρία (3) έτη και του φόρου υπεραξίας ακινήτων.

Επιστροφή μέρους των δαπανών για ανακαινίσεις, ενεργειακή, αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση κτιρίων που εξοφλούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, η οποία δεν θα επιφέρει επιπλέον δημοσιονομική επιβάρυνση στον Προϋπολογισμό του 2020.

Ανοιχτό το ζήτημα των αναδρομικών

Ανοιχτό παραμένει το μέτωπο των αναδρομικών στους συνταξιούχους μετά τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ο προϋπολογισμός αναφέρει ότι σχεδιάζεται η ευθυγράμμιση με τις αποφάσεις του ΣτΕ σχετικά με τον νόμο Κατρούγκαλου, ωστόσο δεν «αποκαλύπτει» τον τρόπο θα αντιμετωπίσει την επιστροφή των αναδρομικών.
Οπως αναφέρει το υπουργείο Οικονομικών το 2020 σχεδιάζεται, σε ευθυγράμμιση και με τις συναφείς αποφάσεις του ΣτΕ, να υλοποιηθούν αλλαγές οι οποίες εκτός των άλλων, θα οδηγήσουν στην απλοποίηση του συστήματος, στην ελαχιστοποίηση της πολυπλοκότητάς του, στην αποκατάσταση της ανταποδοτικότητας και στην ενίσχυση της βιωσιμότητας του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, στην καλλιέργεια ασφαλιστικής συνείδησης και στην εμπέδωση της εμπιστοσύνης στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης. Οι πρόσφατες αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), όπως τονίζει το ΥΠΟΙΚ, με τις οποίες κρίθηκαν ως αντισυνταγματικές βασικές διατάξεις του ν.4387/2016 που, κατά κύριο λόγο, αφορούν στην περικοπή των επικουρικών συντάξεων, το σύστημα υπολογισμού εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες και το έλλειμμα ανταποδοτικότητας των κύριων συντάξεων, επιβεβαιώνουν την ανάγκη για μια δίκαιη και ορθολογική αναμόρφωση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης.

Το χρονοδιάγραμμα στη Βουλή

Ο προϋπολογισμός θα εισαχθεί για συζήτηση στη διαρκή επιτροπή οικονομικών υποθέσεων της Βουλής στις 25 Νοεμβρίου και θα γίνουν τέσσερις συνεδριάσεις, δηλαδή στις 25, 26, 27 και 28 Νοεμβρίου.
Ο προϋπολογισμός θα συζητηθεί και θα ψηφιστεί από την Ολομέλεια προτού η Βουλή διακόψει τις εργασίες της για τις γιορτές των Χριστουγέννων. Τον προϋπολογισμό παρέδωσε ο κ. Σταϊκούρας στον Πρόεδρο της Βουλής σε στικάκι.

Αλέξανδρος ΚλώσσαςOικονομικός Συντάκτης

Άνοδος των επενδύσεων από ξένους σε ακίνητα στην Ελλάδα

Άνοδος των επενδύσεων από ξένους σε ακίνητα στην Ελλάδα

Έφτασαν τα 737 εκατομμύρια ευρώ το 2019.


Eurokinissi


EUROKINISSI
Eurokinissi
Στο πρώτο εξάμηνο του 2019 οι αγορές ακινήτων στην Ελλάδα από αλλοδαπούς έφτασαν στα 737 εκατ. ευρώ, έναντι μόλις 306 εκατ. το 2007, πριν από την κρίση, σύμφωνα με δημοσίευμα της γερμανικής Handelsblatt, που επικαλείται στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος.
Όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα της Deutsche Welleη Handelsblatt σημειώνει πως «στην πρώτη θέση (των αγοραστών) είναι οι Αμερικανοί, ακολουθούν Γερμανοί, Βρετανοί και Ολλανδοί. Στην πέμπτη θέση είναι οι αγοραστές από την Κίνα. Πρόκειται για μία επιτυχία του προγράμματος ‘Χρυσή Βίζα’, με το οποίο η ελληνική κυβέρνηση προσελκύει επενδυτές από χώρες εκτός ΕΕ».

Οι δημοφιλέστερες περιοχές

Η γερμανική εφημερίδα αναφέρεται σε στατιστική καταγραφή του ελληνικού portalSpitogatos.gr, σύμφωνα με την οποία οι ξένοι επενδυτές ενδιαφέρονται κυρίως για «νησιά όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος, η Τήνος και η Ρόδος. Όλο και περισσότερο εστιάζουν όμως σε ακίνητα στην Αθήνα, στο παραλιακό προάστιο της Γλυφάδας, καθώς και στη Θεσσαλονίκη. Αυτό δείχνει ότι, εκτός από τα εξοχικά για ιδιοκατοίκηση, αυξάνεται η ζήτηση για ένα ακίνητο ως επένδυση. Εδώ οι ιδιοκτήτες μπορούν να αποκομίσουν υψηλό κέρδος με βραχυχρόνιες μισθώσεις μέσα από ηλεκτρονικές πλατφόρμες όπως το Airbnb. Σε κεντρικές αθηναϊκές συνοικίες όπως το Κουκάκι, το Παγκράτι και το Μετς, Κινέζοι επενδυτές έχουν ήδη προβεί σε μαζικές αγορές πολυκατοικιών και ενοικιάζουν σε τουρίστες τα διαμερίσματα. Αυτό είναι εξαιρετικά λυπηρό για τους Έλληνες ενοικιαστές, οι οποίοι εκδιώκονται από παραδοσιακές περιοχές κατοικίας».
Η γερμανική εφημερίδα σημειώνει ότι «προκειμένου να τονώσει την αγορά ακινήτων, η νέα κυβέρνηση έχει αναστείλει για τρία χρόνια τον ΦΠΑ 24% στην πώληση νέων ακινήτων. Η ρύθμιση ισχύει και για νεόδμητα ακίνητα που κατασκευάστηκαν στην περίοδο της κρίσης αλλά δεν βρήκαν ακόμη αγοραστή».
Πάντως η Handelsblatt προειδοποιεί ότι «επειδή στην Ελλάδα δεν υπάρχει ακόμη πλήρες κτηματολόγιο, ο αγοραστής θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να συμβουλευθεί δικηγόρο ώστε να ξεκαθαρίσει το ιδιοκτησιακό καθεστώς» και να αποφευχθούν «εκπλήξεις».

Ανακατατάξεις στην αγορά ακινήτων

Γενικότερα μιλώντας, ανακατατάξεις σε ολόκληρο το φάσμα της αγοράς ακινήτων αναμένεται να φέρει η αναστολή του ΦΠΑ στα ακίνητα, αλλά και η μείωση συνολικά της φορολογίας, όπως εκτιμούν έμπειρα στελέχη της αγοράς. 
Σύμφωνα με τις προβλέψεις τους πέρα από την κινητικότητα που θα υπάρξει στα περίπου 100.000 ακίνητα τα οποία εδώ και χρόνια παραμένουν απούλητα στην κατοχή των κατασκευαστών , θα επανεκκινήσει η οικοδομική δραστηριότητα, ενώ ταυτόχρονα να θα υπάρξουν ανακατατάξεις και στις τιμές των προς ενοικίαση ακινήτων.
Όπως εξηγούν η ανάκαμψη της οικονομίας και το αυξημένο ενδιαφέρον αγοραστών από το εξωτερικό, σε συνδυασμό με τη μείωση την αναστολή του ΦΠΑ θα αναθερμάνει το ενδιαφέρον για αγοραπωλησίες ακινήτων, ρίχνοντας στην αγορά ένα σημαντικό αριθμό ακινήτων που μέχρι σήμερα παραμένουν αναξιοποίητα. Ταυτόχρονα, η απόφαση για την έκπτωση στο φόρο από τις δαπάνες ενεργειακής, λειτουργικής και αισθητικής αναβάθμισης των ακινήτων, θα φέρει βελτιώσεις σε μια σειρά από ακίνητα αναβαθμίζοντας έτσι τις προσφερόμενα σπίτια.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Τι ανακατατάξεις φέρνει στην αγορά ακινήτων η αναστολή ΦΠΑ