Παρασκευή 14 Αυγούστου 2020

Δεκαπενταύγουστος: Πώς αμείβονται όσοι εργάζονται

Δεκαπενταύγουστος: Πώς αμείβονται όσοι εργάζονται

Ημέρα υποχρεωτικής αργίας θεωρείται η 15η Αυγούστου για τους εργαζόμενους αλλά και για τις επιχειρήσεις, όπως ανακοίνωσε πρόσφατα το Κέντρο Πληροφόρησης Εργαζομένων & Ανέργων της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας (ΚΕΠΕΑ/ΓΣΕΕ).
Ωστόσο δεν θεωρείται αργία για τις επιχειρήσεις που νόμιμα λειτουργούν τις Κυριακές και κατά τις υποχρεωτικές αργίες.
Αναλυτικά, για την αυριανή ημέρα ισχύουν τα εξής:
Για τους μισθωτούς που δεν θα απασχοληθούν κατά την 15η Αυγούστου ισχύουν τα εξής:
1) Επί συστήματος εξαημέρου εργασίας.
α) οι ημερομίσθιοι που δεν θα απασχοληθούν για λόγους που δεν οφείλονται σ’ αυτούς, θα πάρουν το συνήθως καταβαλλόμενο για τη συγκεκριμένη ημέρα ημερομίσθιό τους.
β) οι επί μηνιαίο μισθό, δεν δικαιούνται άλλη αμοιβή πέρα από το καταβαλλόμενο μισθό τους.
2) Επί συστήματος πενθημέρου εργασίας
Για την βδομάδα από 10 έως 15 Αυγούστου οι μισθωτοί που θα απασχοληθούν από Δευτέρα έως Παρασκευή δικαιούνται τα εξής:
α) οι ημερομίσθιοι , ένα ημερομίσθιο επιπλέον.
β) οι μισθωτοί δεν δικαιούνται άλλη αμοιβή πέραν του μισθού τους.
Για τους μισθωτούς που θα απασχοληθούν κατά την 15η Αυγούστου ισχύουν τα εξής:
α) οι ημερομίσθιοι θα λάβουν το συνηθισμένο ημερομίσθιό τους και προσαύξηση 75% που θα υπολογισθεί στο νόμιμο ωρομίσθιό τους, για όσες ώρες απασχοληθούν.
β) οι επί μηνιαίο μισθό θα λάβουν τόσα ωρομίσθια όσες ώρες απασχοληθούν και προσαύξηση 75% στο νόμιμο ωρομίσθιό τους.
Επιπλέον, οι εργαζόμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι:
-Δεν υπάρχει θέμα μεταθέσεως της γιορτής σε άλλη μέρα, διότι, με το άρθρο 7 του ν. 1400/83, καταργήθηκαν τόσο για τον ιδιωτικό, όσο και για το δημόσιο τομέα, οι διατάξεις περί μεταθέσεως εορτών-αργιών, όταν συμπίπτουν με Κυριακή ή Σάββατο.
-Εάν η απασχόληση τόσο των ημερομισθίων, όσο και των επί μηνιαίο μισθό, κατά την 15η Αυγούστου, είναι πέρα των 40 ωρών, οφείλεται εκτός από την προσαύξηση και πρόσθετη αμοιβή, λόγω υπερεργασίας, κλπ.
-Το ημερομίσθιο της 15ης Αυγούστου το δικαιούνται και οι μισθωτοί που βρίσκονται σε άδεια, χωρίς να προσμετρήσουν, όμως, τη μέρα αυτή στις εργάσιμες ημέρες της άδειάς τους. Οι αμειβόμενοι με μηνιαίο μισθό δεν θα πάρουν πρόσθετο ημερομίσθιο για την αργία, αλλά και στην περίπτωση αυτή δεν θα προσμετρηθεί η ημέρα της αργίας στις εργάσιμες ημέρες της άδειάς τους.
-Δεν δικαιούνται το ημερομίσθιο οι μισθωτοί που θα απέχουν από την εργασία
τους για τους δικούς τους λόγους, αν η επιχείρηση λειτουργεί νόμιμα κατά τις Κυριακές και τις αργίες.

Πέμπτη 13 Αυγούστου 2020

Νέες αντικειμενικές αξίες σε επτά περιοχές της χώρας

Νέες αντικειμενικές αξίες σε επτά περιοχές της χώρας

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:ΕΝΦΙΑ
Στην αναπροσαρμογή των τιμών ζώνης σε 7 περιοχές της χώρας προχωρεί το υπουργείο Οικονομικών, μετά τις αποφάσεις που εξέδωσε το Συμβούλιο της Επικρατείας, με τις οποίες ακυρώνονται οι τιμές εκκίνησης του συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων.
Το υπουργείο Οικονομικών ζήτησε από τους πιστοποιημένες εκτιμητές ακινήτων σε διάστημα 10 ημερών να δώσουν τις εισηγήσεις τους με τις νέες τιμές ζώνης, οι οποίες εν συνεχεία θα αξιολογηθούν και θα τεθούν σε άμεση ισχύ. Ειδικότερα, οι εκτιμητές καλούνται να αναπροσαρμόσουν τις αντικειμενικές αξίες στις παρακάτω περιοχές:
– Α΄, Β΄ και ΣΤ΄ Ζώνες της Δημοτικής Ενότητας Ψυχικού του Δήμου Φιλοθέης-Ψυχικού της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών της Περιφέρειας Αττικής.
– Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄ Ζώνες της Δημοτικής Ενότητας Φιλοθέης του Δήμου Φιλοθέης-Ψυχικού της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών της Περιφέρειας Αττικής.
– ΚΕ΄ Ζώνη του 1ου Δ.Δ. Αθηναίων του Δήμου Αθηναίων της Περιφερειακής Ενότητας Κεντρικού Τομέα Αθηνών της Περιφέρειας Αττικής.
– Ε΄ Ζώνη Εκάλης του Δήμου Κηφισιάς της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών της Περιφέρειας Αττικής.
– Α΄ Ζώνη του οικισμού Λιλαίας του Δήμου Δελφών της Περιφερειακής Ενότητας Φωκίδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, στην Α΄ Ζώνη του οικισμού Καρκάδος.
– Β΄ Ζώνη του οικισμού Κάτω Κλείσματος, στην Α΄ Ζώνη του οικισμού Καλλονής και στην Α΄ Ζώνη του οικισμού Αετοφωλιάς της Δημοτικής Ενότητας Εξωμβούργου του Δήμου Τήνου της Περιφερειακής Ενότητας Τήνου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
– ΣΤ΄ Ζώνη του οικισμού Τήνου και στην Α΄ Ζώνη του οικισμού Αγίας Βαρβάρας της Δημοτικής Ενότητας Τήνου του Δήμου Τήνου της Περιφερειακής Ενότητας Τήνου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Σύμφωνα με την απόφαση, οι εκτιμητές θα πρέπει να εφαρμόσουν ως κύρια μέθοδο τη συγκριτική μέθοδο η οποία βασίζεται σε ήδη πραγματοποιημένες συναλλαγές ή ζητούμενες τιμές.  

ΕΝΦΙΑ: Το 2021 η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών

ΕΝΦΙΑ: Το 2021 η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών

Από το επόμενο έτος η κυβέρνηση αναμένεται να προχωρήσει στην αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών και σε νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ, η οποία υπολογίζεται να είναι της τάξεως του 8% μεσοσταθμικά.
Ταυτόχρονα, θα ενταχθούν περισσότεροι από 3.000 οικισμοί στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων. Οι εκτιμητές ακινήτων έχουν ήδη παραδώσει τις εισηγήσεις τους στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και μετά την επεξεργασία τους από τις αρμόδιες επιτροπές θα τεθούν σε ισχύ εντός του 2021.
Η μείωση του ΕΝΦΙΑ το 2021 θα είναι και η τελευταία παρέμβαση της κυβέρνησης σε αυτόν, καθώς από το 2022 ο φόρος και η διαχείρισή του θα περάσουν στους δήμους. Σύμφωνα με το σχέδιο της κυβέρνησης, το οποίο αναμένεται να ανακοινωθεί από τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ, στόχος είναι να υπάρχει ένα εύρος μέσα στο οποίο θα μπορούν να κινηθούν οι τοπικές αρχές για την αύξηση ή τη μείωση του ΕΝΦΙΑ στον δήμο τους. Αυτό που μένει να καθοριστεί είναι το εν λόγω ποσοστό. Το σχέδιο της κυβέρνησης, σύμφωνα με πληροφορίες, λαμβάνει υπόψη του τις οικονομικές, γεωγραφικές και διοικητικές ιδιαιτερότητες των δήμων.
Για τους φτωχότερους δήμους, στους οποίους οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων είναι πολύ μικρές, θα υπάρξει ένας αναδιανεμητικός μηχανισμός βάσει του οποίου οι δήμοι με αυξημένες εισπράξεις ΕΝΦΙΑ θα δίνουν (αυτοματοποιημένα, μέσω του μηχανισμού είσπραξης) στους φτωχότερους δήμους.

Στο τραπέζι εφάπαξ καταβολή των αναδρομικών

ΘΑΝΟΣ ΤΣΙΡΟΣ

Στο τραπέζι εφάπαξ καταβολή των αναδρομικών

Η τελική λύση θα αφορά το σύνολο των συνταξιούχων, τόσο αυτών που έχουν προσφύγει ήδη στα δικαστήρια όσο και αυτών που δεν έχουν προσφύγει.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:Οικονομία
Tο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης επεξεργάζεται σενάριο εφάπαξ καταβολής των αναδρομικών στα δύο εκατομμύρια συνταξιούχους που έχουν λαμβάνειν μετά την οριστική έκδοση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας. Με βάση αυτό το σενάριο, οι συνταξιούχοι θα εισπράξουν «εδώ και τώρα» τα χρήματα που διεκδικούν, υπό την προϋπόθεση ότι με αυτή την εφάπαξ πληρωμή θα κλείσει οριστικά το περιθώριο κάθε περαιτέρω διεκδίκησης από την πλευρά των δικαιούχων.
Στο τραπέζι έχει πέσει και η πρόταση όσοι θα λάβουν άμεσα τα χρήματα να υποστούν και ένα «κούρεμα» των διεκδικήσεών τους. Με αυτόν τον τρόπο, και εφόσον προχωρήσει το συγκεκριμένο σενάριο, στους συνταξιούχους θα τεθεί το δίλημμα: ή όλα τα λεφτά σε ετήσιες δόσεις ή λιγότερα χρήματα εδώ και τώρα. Η κυβέρνηση έχει λάβει ήδη δύο αποφάσεις:
Πρώτον, η τελική πολιτική λύση να αφορά το σύνολο των συνταξιούχων, τόσο αυτούς που έχουν προσφύγει ήδη στα δικαστήρια όσο και εκείνους που δεν έχουν προσφύγει. Το ζητούμενο είναι να αποφευχθεί ένα κύμα προσφυγών στα δικαστήρια, το οποίο ως μόνο αποτέλεσμα θα είχε οι συνταξιούχοι να επωμιστούν έξοδα και να καθυστερήσουν ακόμη και αρκετά χρόνια να λάβουν τα χρήματα που δικαιούνται, ενώ την ίδια στιγμή θα παρέμενε η δημοσιονομική αβεβαιότητα για το Δημόσιο.
Η δεύτερη απόφαση είναι δημοσιονομικού χαρακτήρα: Ολόκληρο το δημοσιονομικό κόστος που θα προκύψει από την καταβολή των αναδρομικών θα «φορτωθεί» στον φετινό προϋπολογισμό. Ούτως ή άλλως το 2020 θα κλείσει με πρωτογενές έλλειμμα της τάξεως του 4,5% ή 7% σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης αν προστεθούν και οι τόκοι. Είτε η χρονιά κλείσει με πρωτογενές έλλειμμα 4,5% είτε αυτό διαμορφωθεί ακόμη και στο 5,5%-6%, η εικόνα εκτέλεσης του φετινού προϋπολογισμού θα είναι πολύ κακή λόγω κορωνοϊού. Για το οικονομικό επιτελείο, είναι προτιμότερο να καταγραφεί μια θεαματική δημοσιονομική ανάκαμψη το 2021, με ταχεία αποκλιμάκωση του χρέους ως ποσοστού του ΑΕΠ αλλά και επιστροφή στα πρωτογενή πλεονάσματα, ανεξάρτητα από το αν η Ε.Ε. θα επιμείνει και για τον επόμενο χρόνο στον δρόμο της δημοσιονομικής χαλάρωσης, παρά να επιδιωχθεί η συγκράτηση της ζημίας στον φετινό προϋπολογισμό, η οποία είναι από τώρα δεδομένη λόγω των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας. Αλλωστε, αυτή την πρόθεση της κυβέρνησης να «φορτωθούν» όσο το δυνατόν περισσότερα βάρη στον φετινό προϋπολογισμό τη μαρτυρούν και άλλες αποφάσεις: Η κατακόρυφη μείωση (ή ακόμη και ο μηδενισμός) του συντελεστή υπολογισμού της προκαταβολής φόρου, αλλά και η δυνατότητα αποπληρωμής (και μάλιστα άτοκα) των φετινών φορολογικών υποχρεώσεων μέσα στο 2021, συνιστούν δύο μόνο μέτρα που κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση.
«Καθαρή λύση»
Οι οριστικές αποφάσεις της κυβέρνησης είναι προγραμματισμένο να ανακοινωθούν –και να νομοθετηθούν– άμεσα τόσο για πολιτικούς όσο και για οικονομικούς λόγους. Οπως εξηγεί αρμόδιο κυβερνητικό στέλεχος, από μόνη της η έκδοση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας δεν παράγει δημοσιονομικό αποτέλεσμα. Για να συμβεί αυτό, θα πρέπει η κυβέρνηση να νομοθετήσει. Και αυτή ακριβώς θα είναι η επιδίωξη. Η νομοθετική διάταξη να σταλεί άμεσα στη Βουλή, να υπολογιστεί το τελικό δημοσιονομικό κόστος και να προσμετρηθεί στον φετινό κρατικό προϋπολογισμό, ανεξάρτητα από το αν η καταβολή των χρημάτων θα γίνει φέτος ή στα επόμενα χρόνια. Από την άλλη, σε πολιτικό επίπεδο, η κυβέρνηση θέλει να προσφέρει μια «καθαρή λύση», η οποία θα αφορά το σύνολο των συνταξιούχων και θα κλείνει οριστικά το συγκεκριμένο ζήτημα.
Οι ανακοινώσεις θα γίνουν –πιθανότατα από τον ίδιο τον πρωθυπουργό– μέσα στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, αφού προηγηθεί προσεκτικός σχεδιασμός τόσο σε νομικό όσο και σε δημοσιονομικό επίπεδο, και αυτό προκειμένου:
1. Με τη νομοθετική διατύπωση της τελικής λύσης να διασφαλιστεί ότι η υπόθεση θα κλείσει οριστικά και ότι δεν θα υπάρξουν «κερκόπορτες» που θα προκαλέσουν νέο γύρο δικαστικών διεκδικήσεων στο μέλλον.
2. Να υπολογιστεί με ακρίβεια το τελικό δημοσιονομικό κόστος, το οποίο σε κάθε περίπτωση εκτιμάται ότι θα είναι πολύ χαμηλότερο από τα περίπου 3,94 δισ. ευρώ που είναι το συνολικό ποσό της διεκδίκησης για το 11μηνο στο οποίο αφορά η απόφαση του ΣτΕ. Ο βασικότερος λόγος για τον οποίο θα μειωθεί το δημοσιονομικό κόστος είναι η παρακράτηση του φόρου εισοδήματος, της εισφοράς αλληλεγγύης αλλά και της εισφοράς υπέρ υγείας που αντιστοιχεί στα συγκεκριμένα εισοδήματα. Το ποσό των κρατήσεων εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσει σε τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ, δεδομένου ότι αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες από τους συνταξιούχους που διεκδικούν τα χρήματα έχουν αποδοχές άνω των 12.000 ευρώ σε ετήσια βάση και ξεπερνούν το αφορολόγητο όριο της κλίμακας.
Τα 5 αιτήματα
Πέντε είναι ουσιαστικά οι διεκδικήσεις των συνταξιούχων μετά την οριστική έκδοση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας. Η πρώτη αφορά όσους λάμβαναν, κατά το κρίσιμο 11μηνο Ιουνίου 2015 - Μαΐου 2016, κύριες συντάξεις άνω των 1.300 ευρώ μηνιαίως. Ο αριθμός αυτών των συνταξιούχων εκτιμάται σε περίπου 350.000 άτομα, ενώ το συνολικό ποσό της διεκδίκησης φτάνει στα 360 εκατ. ευρώ. Η δεύτερη αξίωση αφορά όσους είχαν άθροισμα κύριων και επικουρικών άνω των 1.000 ευρώ, με το σχετικό ύψος της απαίτησης να ανέρχεται στο 1,6 δισ. ευρώ. Η περικοπή που έγινε στις επικουρικές συντάξεις άνω των 200 ευρώ «γεννάει» απαίτηση περίπου 380 εκατ. ευρώ, ενώ το πολύ μεγάλο ποσό πηγάζει από την αντισυνταγματική κατάργηση των δώρων σε κύριες και επικουρικές συντάξεις. Η κατάργηση των δώρων των 800 ευρώ στις κύριες συντάξεις αφορά το σύνολο των συνταξιούχων και μεταφράζεται σε οικονομική διεκδίκηση περίπου 1,15 δισ. ευρώ, ενώ η κατάργηση της 13ης και της 14ης σύνταξης στις επικουρικές συντάξεις υποχρεώσει το Δημόσιο να πληρώσει επιπλέον 450 εκατ. ευρώ μεικτά. 

Ενισχύσεις για επιβράβευση των συνεπών φορολογουμένων

Ενισχύσεις για επιβράβευση των συνεπών φορολογουμένων

ΘΑΝΟΣ ΤΣΙΡΟΣ
Στο οικονομικό επιτελείο σχεδιάζουν τη θέσπιση χαμηλότερων συντελεστών στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος, μετά τον κατώτατο συντελεστή του 9% που ισχύει για τους έχοντες αποδοχές έως και 10.000 ευρώ.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:Οικονομία
Στροφή στην οικονομική πολιτική ώστε να μπουν στο πεδίο των  ενισχύσεων και οι ειλικρινείς φορολογούμενοι πραγματοποιεί η κυβέρνηση. Ηδη δίδονται δείγματα γραφής, τόσο με το πρόγραμμα «Γέφυρα» για την επιδότηση των στεγαστικών δανείων όσο και με τον νέο κύκλο του προγράμματος «Εξοικονομώ κατ’ οίκον».
Στο μεν πρόγραμμα «Γέφυρα» από το εισοδηματικό κριτήριο αφαιρούνται τόσο ο φόρος εισοδήματος όσο και η εισφορά αλληλεγγύης και το τέλος επιτηδεύματος, κάτι που σημαίνει ότι για πρώτη φορά σε κυβερνητική πολιτική εισάγεται η έννοια του «πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος».
Στο «Εξοικονομώ κατ’ οίκον», μπορούν να ενταχθούν ακόμη και φορολογούμενοι με πολύ υψηλό οικογενειακό εισόδημα άνω των 100.000 ευρώ ετησίως. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η «ειλικρίνεια» στο περιεχόμενο της φορολογικής δήλωσης δεν συνιστά πλέον λόγο αποκλεισμού από ένα πρόγραμμα επιδότησης. Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα προγραμματίζεται να υπάρξει και συνέχεια σε αυτή την πολιτική. Ηδη στο οικονομικό επιτελείο έχει ανοίξει συζήτηση για το ενδεχόμενο να υπάρξει και πρόγραμμα «Γέφυρα 2» με αντίστοιχα χαρακτηριστικά με το πρόγραμμα «Γέφυρα». Το αν θα υπάρξει και δεύτερο μέρος (όπως συνέβη και με το πρόγραμμα της επιστρεπτέας προκαταβολής το οποίο σχεδιάζεται να φτάσει ακόμη και σε 4η φάση) θα εξαρτηθεί από την επιτυχία της 1ης φάσης αλλά και από τα αν «φουντώσει» εκ νέου η πανδημία.
Στόχοι
Στο πλαίσιο κατάρτισης του πολυετούς προϋπολογισμού για την περίοδο 2021-2023 προγραμματίζεται να ενσωματωθούν η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης και η θέσπιση νέου πλαισίου υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών υπέρ υγείας για τους μισθωτούς με τρόπο ώστε να ευνοούνται οι έχοντες υψηλότερες αποδοχές. Εξετάζεται επίσης η θέσπιση καινούργιας φορολογικής κλίμακας η οποία θα επιβραβεύει τα μεσαία και τα υψηλά εισοδήματα. Οι στόχοι που επιδιώκεται να επιτευχθούν με αυτή τη στροφή είναι πολλοί:
Να πάψουν να υπάρχουν τόσο πολλά «αντικίνητρα» στην Ελλάδα για την εμφάνιση των πραγματικών εισοδημάτων.
Να δημιουργηθούν οι οικονομικές προϋποθέσεις για τη δημιουργία καλά πληρωμένων θέσεων εργασίας στην Ελλάδα. Αυτό συνιστά πλέον εθνικό στόχο τόσο για το παρόν της ελληνικής οικονομίας (σ.σ. με τις καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας διασφαλίζονται περισσότερα έσοδα από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές) όσο και για το μέλλον, καθώς υψηλότερες αποδοχές σημαίνουν και εξασφάλιση μεγαλύτερου εισοδήματος κατά τη φάση της συνταξιοδότησης.  Καλά πληρωμένες θέσεις εργασίας δημιουργούν κίνητρο και για την αναστροφή του drain brain.
Να περιοριστεί το «ηθικό κενό» που έχει διευρυνθεί τα τελευταία χρόνια λόγω της εφαρμογής ενίσχυσης μόνο των δανειοληπτών που αντιμετώπιζαν δυσκολίες με την εξυπηρέτηση των δανειακών τους υποχρεώσεων. H πολιτική θέσπισης εισοδηματικών κριτηρίων στις κοινωνικές πολιτικές τα οποία δεν θα λαμβάνουν υπόψη τους φόρους υιοθετήθηκε στο πρόγραμμα «Γέφυρα» και είναι πολύ πιθανό να αποτελέσει «μοντέλο» και για επόμενες πολιτικές, καθώς εμπεριέχει πολλά στοιχεία δικαιοσύνης. Ο διαχωρισμός των κοινωνικών ομάδων σε «δικαιούχους» και «μη δικαιούχους» πρέπει να γίνεται με βάση το διαθέσιμο εισόδημα και όχι με βάση το ονομαστικό ύψος των αποδοχών. Φορολογούμενος με αποδοχές 15.000 ευρώ εμφανίζεται να ζει με τα μισά συγκριτικά με έναν φορολογούμενο το δηλωθέν εισόδημα του οποίου ανέρχεται στις 30.000 ευρώ. Ωστόσο, στην πράξη, οι μεικτές αποδοχές των 15.000 ευρώ οδηγούν σε καθαρό εισόδημα 12.000 ευρώ και οι μεικτές αποδοχές των 30.000 ευρώ σε καθαρό εισόδημα 20.860 ευρώ. Ετσι, η φαινομενική διαφορά των 15.000 ευρώ καταλήγει να είναι πραγματική διαφορά μόλις 8.860 ευρώ στις ετήσιες αποδοχές.
Η θέσπιση πραγματικών εισοδηματικών κριτηρίων (και όχι ονομαστικών) δεν εμποδίζει την κυβέρνηση να θέτει τα όρια με βάση τα δημιοσιονομικά περιθώρια που υπάρχουν κάθε φορά. Βέβαια, η θέσπιση πολύ χαμηλών εισοδηματικών κριτηρίων στα μέτρα κοινωνικής πολιτικής εντείνει το κίνητρο απόκρυψης φορολογητέας ύλης, καθώς εκτός από την εισφοροαποφυγή και τη φοροαποφυγή, μπαίνει και το θέμα αποκλεισμού από τα επιδόματα και τις λοιπές ελαφρύνσεις.
Αξιοποίηση πόρων
Στο οικονομικό επιτελείο ευελπιστούν ότι στο αναπτυξιακό σχέδιο που θα συντάξει η χώρα μέχρι τις 15 Οκτωβρίου το οποίο θα αφορά την περίοδο 2021-2023 και θα περιγράφει και τον τρόπο αξιοποίησης των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα υπάρξει ο απαιτούμενος δημοσιονομικός χώρος για να χρηματοδοτηθούν οι πολιτικές ελάφρυνσης των μεσαίων και υψηλών εισοδημάτων. Η πολιτική της υπερφορολόγησης στην Ελλάδα έχει περιορίσει τα δηλωθέντα εισοδήματα στα 73-75 δισ. ευρώ ενώ φέτος, λόγω και της πανδημίας, είναι πολύ πιθανό ότι θα πέσουμε κάτω από τα 70 δισ. ευρώ ή κατά περίπου 40 δισ. ευρώ σε σχέση με τα προ μνημονίων επίπεδα. Η ύφεση προφανώς και συνιστά τον σημαντικότερο λόγο για τον οποίο καταγράφηκε αυτή η πτώση. Ωστόσο, και η θέσπιση πολύ υψηλών συντελεστών και για τους φόρους αλλά και για τις ασφαλιστικές εισφορές έχει παίξει καθοριστικό ρόλο. Σε αυτό το πλαίσιο, εξετάζονται καθώς αποτελεί και τμήμα των προτάσεων της Επιτροπής Πισσαρίδη:
Η θέσπιση της ενιαίας εισφοράς υπέρ υγείας. Πρακτικά προτείνεται να αντικατασταθεί η εισφορά του 7,1% που καταβάλλουν από κοινού εργοδότης και εργαζόμενος για τις παροχές υγείας σε χρήμα και σε είδος με ένα ενιαίο ποσό. Αυτό θα ελαφρύνει ειδικά τα μεσαία και υψηλά εισοδήματα και θα περιορίσει το συνολικό μη μισθολογικό κόστος. Αντίστοιχη πολιτική έχει ήδη εφαρμοστεί για τους αυτοαπασχολούμενους και τους ελεύθερους επαγγελματίες. Η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, ενός μέτρου που έπληξε κυρίως τη λεγόμενη μεσαία τάξη.
Η θέσπιση χαμηλότερων φορολογικών συντελεστών στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος μετά τον κατώτατο συντελεστή του 9% που ισχύει για τους έχοντες αποδοχές έως και 10.000 ευρώ.

Νέο πακέτο 4,5 δισ. στήριξης της οικονομίας το φθινόπωρο

Νέο πακέτο 4,5 δισ. στήριξης της οικονομίας το φθινόπωρο

ΘΑΝΟΣ ΤΣΙΡΟΣ
Στο οικονομικό επιτελείο αντιλαμβάνονται ότι εποχικοί υπάλληλοι, οι οποίοι θα βγάλουν όλο το καλοκαίρι με μόνο εισόδημα τα 534 ευρώ, δεν θα είναι εφικτό να επιβιώσουν μέχρι του χρόνου τον Μάιο μόνο με τα 360 ευρώ του επιδόματος ανεργίας.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Με τέταρτο γύρο επιστρεπτέας προκαταβολής αλλά και ένα ευρύτατο πρόγραμμα επιδότησης των εποχικών απασχολούμενων, με προτεραιότητα σε αυτούς που θα μείνουν εκτός αγοράς εργασίας για ολόκληρο το καλοκαίρι, σχεδιάζει να «εμπλουτίσει» η κυβέρνηση το φθινοπωρινό πακέτο στήριξης της οικονομίας. Για τους εποχικούς, κρίνεται απαραίτητη η άμεση εισοδηματική ενίσχυση καθώς οι ετήσιες αποδοχές τους κινδυνεύουν πλέον με απόλυτη κατάρρευση. Αυτή μπορεί να έρθει ακόμη και μέσω ενός ανασχεδιασμένου προγράμματος κατάρτισης, σύμφωνα με τα σχέδια που έχουν ήδη πέσει στο τραπέζι μετά και τις προτάσεις της επιτροπής Πισσαρίδη για μετατροπή των επιδομάτων ανεργίας σε επιδόματα κατάρτισης. Για τους τελευταίους μήνες του χρόνου, σχεδιάζεται να πέσουν στην αγορά τουλάχιστον 4,5 δισ. ευρώ κρατικού χρήματος, σε μια προσπάθεια να συγκρατηθεί το ποσοστό της ύφεσης έστω και εις βάρος του δημοσίου χρέους, του δημοσιονομικού ελλείμματος αλλά και των ταμειακών διαθεσίμων της χώρας.
Ενώ πλησιάζει η ημερομηνία ανακοίνωσης του ποσοστού ύφεσης με το οποίο θα βρεθεί αντιμέτωπη η χώρα –στις 4 Σεπτεμβρίου η ΕΛΣΤΑΤ αναμένεται να ανακοινώσει πτώση-ρεκόρ για το β΄ τρίμηνο, η οποία αναμένεται να κυμανθεί από 12% έως 16%–, η κυβέρνηση θεωρεί πλέον επιβεβλημένο να υπάρξει άλλο ένα πακέτο στήριξης. Αλλωστε, είναι συνεχείς οι τοποθετήσεις των αρμόδιων υπουργών αλλά και του πρωθυπουργού για την αναγκαιότητα να κρατηθούν «πυρομαχικά» για τους τελευταίους μήνες του έτους. Οι υπολογισμοί έχουν ήδη γίνει: προς το παρόν, έχουν διατεθεί περί τα 12,5-13 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση των μέτρων που έχουν ήδη εφαρμοστεί. Ο αναθεωρημένος στόχος, μετά και την απόφαση για την εντός του έτους καταβολή των αναδρομικών στους συνταξιούχους, είναι ο λογαριασμός των μέτρων να φτάσει στα 17 δισ. ευρώ, ποσό που οδηγεί το πρωτογενές έλλειμμα της χώρας κοντά ή και λίγο πάνω από το 6%.
Με αυτά τα 4,5 δισ. ευρώ αναμένεται να χρηματοδοτηθούν:
• Ενα ευρύ πρόγραμμα οικονομικής ενίσχυσης των εποχικών υπαλλήλων, με έμφαση σε αυτούς που δεν θα καταφέρουν να βρουν δουλειά καθ’ όλη τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου. Στο οικονομικό επιτελείο αντιλαμβάνονται ότι εποχικοί υπάλληλοι, οι οποίοι θα βγάλουν όλο το καλοκαίρι με μόνο εισόδημα τα 534 ευρώ, δεν θα είναι εφικτό να επιβιώσουν μέχρι του χρόνου τον Μάιο μόνο με τα 360 ευρώ του επιδόματος ανεργίας. Στα σχέδια της κυβέρνησης είναι ένα ευρύ, «γενναιόδωρο», αλλά και αυστηρό πρόγραμμα κατάρτισης, μέσω του οποίου οι εποχικοί υπάλληλοι θα μπορούν να εξασφαλίσουν και πρόσθετες γνώσεις οι οποίες θα «πιστοποιηθούν», αλλά και ένα σημαντικό εισόδημα. Οι υποστηρικτές αυτής της λύσης στην κυβέρνηση τονίζουν ότι το επίδομα κατάρτισης θα πρέπει να είναι πολύ «γενναίο», ακόμη και διπλάσιο του επιδόματος ανεργίας, ώστε το κίνητρο συμμετοχής να είναι πολύ ισχυρό. Από την άλλη βέβαια, θα πρέπει να στηθεί και ένας αξιόπιστος μηχανισμός εκπαίδευσης και πιστοποίησης γνώσεων προκειμένου να μην επαναληφθούν τα φαινόμενα του «σκοιλ-ελικικού», που «πλήγωσαν» την προηγούμενη προσπάθεια κατάρτισης (σ.σ.: αυτή των επιστημόνων), οδηγώντας στην πλήρη ακύρωση.
• Ο 3ος αλλά και ο 4ος γύρος επιστρεπτέας προκαταβολής, ο οποίος θα ενεργοποιηθεί το φθινόπωρο. Η επιστρεπτέα προκαταβολή έχει κερδίσει έδαφος ως μέτρο, καθώς ενσωματώνει δύο βασικά χαρακτηριστικά: άμεση απόδοση των χρημάτων στην αγορά χωρίς γραφειοκρατικά εμπόδια αλλά και αντικειμενικό και αδιάβλητο τρόπο υπολογισμού του ποσού που δικαιούται η κάθε επιχειρηματική μονάδα. Συνολικά, για τον τρίτο και τον τέταρτο γύρο της επιστρεπτέας προκαταβολής, θα διατεθεί περί το 1,5-1,7 δισ. ευρώ. Οπως έχει ανακοινωθεί, ο 3ος γύρος της επιστρεπτέας προκαταβολής θα συμπεριλάβει και τις οικονομικές επιδόσεις των επιχειρήσεων κατά τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο. Η υποβολή των αιτήσεων προγραμματίζεται για το τέλος Αυγούστου ή τις αρχές Σεπτεμβρίου, προκειμένου να έχει ολοκληρωθεί η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων. Ο 4ος γύρος θα «στοχεύει» κυρίως στην ενίσχυση των τουριστικών επιχειρήσεων.
• Η επιδότηση των στεγαστικών δανείων. Στον φετινό προϋπολογισμό, η κυβέρνηση έχει προϋπολογίσει ποσό της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ. Εκτιμάται όμως ότι η δαπάνη μπορεί να φτάσει σε υψηλότερα επίπεδα, δεδομένου ότι τα κριτήρια είναι αρκετά «ανοικτά», κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να συγκεντρωθεί πολύ μεγάλος αριθμός αιτήσεων καθώς το οικονομικό κίνητρο είναι πολύ ισχυρό, ειδικά για τους «πράσινους» δανειολήπτες, όπου το ποσοστό της επιδότησης φτάνει ακόμη και στο 90% κατά το πρώτο τρίμηνο της επιδότησης.
• Η καταβολή των αναδρομικών στους συνταξιούχους. Η διάθεση των 900 εκατ. ευρώ στους συνταξιούχους του ιδιωτικού τομέα θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι θα γίνει μέσα στο έτος, καθώς η κυβέρνηση αυτοδεσμεύτηκε με την τροπολογία ότι θα πληρώσει μέχρι το τέλος του χρόνου. Η πολιτική δέσμευση προβλέπει ότι φέτος θα καταβληθούν και τα αναδρομικά στους συνταξιούχους του Δημοσίου, παρά το γεγονός ότι υπάρχει η εκκρεμότητα με την έκδοση της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου.  
Η κρίση της πανδημίας δεν είναι για όλους

Εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα που χάνουν τη θέση εργασίας τους, εποχικοί εργαζόμενοι, αλλά και επιτηδευματίες και ελεύθεροι επαγγελματίες είναι ήδη αντιμέτωποι με κατακόρυφη μείωση αποδοχών. (Φωτ. INTIME)
Ιδιαίτερο προβληματισμό προκαλεί στην κυβέρνηση και στο οικονομικό επιτελείο το γεγονός ότι οι συνέπειες της ύφεσης δεν διαχέονται στο σύνολο της οικονομίας αλλά εστιάζονται σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες προκαλώντας πολύ μεγάλο πρόβλημα. Με τα μέχρι τώρα δεδομένα, συνταξιούχοι, δημόσιοι υπάλληλοι αλλά και σημαντικός αριθμός ιδιωτικών υπαλλήλων φαίνεται να διανύουν τη χρονιά χωρίς σημαντική μείωση διαθέσιμου εισοδήματος ή χωρίς και καθόλου μείωση διαθέσιμου εισοδήματος. Από την άλλη, εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα που χάνουν τη θέση εργασίας τους, εποχικοί εργαζόμενοι που μένουν χωρίς μεροκάματο αλλά και επιτηδευματίες και ελεύθεροι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σε «ευαίσθητους κλάδους» (π.χ. εστίαση και τουρισμό) είναι ήδη αντιμέτωποι με κατακόρυφη μείωση αποδοχών, η οποία σε πολλές περιπτώσεις υπερβαίνει ακόμη και το 60%-70%.
Αυτή η άνιση κατανομή των συνεπειών της ύφεσης –η οποία εκτιμάται ότι θα κινηθεί πλέον ανάμεσα στο 8% και το 10%, δεδομένου ότι η πανδημία επιμένει και στην καρδιά της τουριστικής περιόδου υποχρεώνοντας την κυβέρνηση να λάβει πρόσθετα μέτρα– είναι που καθιστά επιτακτική την ανάγκη μεγάλο κομμάτι του νέου πακέτου των 4,5 δισ. ευρώ να είναι όσο το δυνατόν πιο «στοχευμένο». Στον 3ο γύρο της επιστρεπτέας προκαταβολής έχει ήδη ανακοινωθεί ότι θα μπορούν να λάβουν μέρος ακόμη και ελεύθεροι επαγγελματίες χωρίς ταμειακές μηχανές και καθόλου προσωπικό, κάτι που σημαίνει ότι «απλώνεται» το πεδίο εφαρμογής του μέτρου σχεδόν στο σύνολο των επαγγελματιών. Δεδομένου μάλιστα ότι από το ποσό του 3ου γύρου θα αφαιρείται το ποσό του 2ου, ουσιαστικά τα χρήματα που θα μοιραστούν (τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ) θα κατευθυνθούν σχεδόν εξ ολοκλήρου σε επαγγελματίες και επιχειρήσεις που θα είναι σε θέση να αποδείξουν κατακόρυφη μείωση εσόδων και στο δίμηνο Ιουνίου - Ιουλίου. Οσο για τον 4ο γύρο, μπορεί το ποσό που θα μοιραστεί να είναι μικρότερο, ωστόσο θα είναι ακόμη πιο στοχευμένο στις εποχικές επιχειρήσεις, δεδομένου ότι θα χρησιμοποιηθούν και τα οικονομικά στοιχεία των μηνών Ιουλίου και Αυγούστου.
Αντίστοιχη είναι η λογική και με το σχέδιο του προγράμματος κατάρτισης εποχικών υπαλλήλων. Η «αποζημίωση» προτείνεται να είναι πολύ υψηλή ειδικά γι’ αυτούς που δεν θα καταφέρουν να συγκεντρώσουν πολλά μεροκάματα μέσα στο καλοκαίρι.

Λιγότερα βάρη για τη μεσαία τάξη προτείνει η επιτροπή Πισσαρίδη

Λιγότερα βάρη για τη μεσαία τάξη προτείνει η επιτροπή Πισσαρίδη

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ
Η επιτροπή συνιστά μετά τα πρώτα κλιμάκια να μειωθούν οι συντελεστές, που ανέρχονται από 28% για εισοδήματα από 20.000 ευρώ και φθάνουν μέχρι 44% για εισοδήματα άνω των 40.000 ευρώ.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Τη μείωση των συντελεστών φορολόγησης των εισοδημάτων των φυσικών προσώπων εισηγείται στην κυβέρνηση η επιτροπή Πισσαρίδη στο σχέδιο που έχει παραδώσει στον πρωθυπουργό για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Συγκεκριμένα, η επιτροπή συνιστά μετά τα πρώτα κλιμάκια να μειωθούν οι συντελεστές, που ανέρχονται από 28% για εισοδήματα από 20.000 ευρώ και φθάνουν μέχρι 44% για εισοδήματα άνω των 40.000 ευρώ.
Η πρόταση αυτή, η οποία συνδυάζεται και με κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, αναμένεται να τονώσει σημαντικά τη μεσαία τάξη των μισθωτών που επλήγησαν περισσότερο από κάθε άλλη εισοδηματική τάξη στα χρόνια των μνημονίων και συνεχίζουν ακόμα και σήμερα να πληρώνουν εξαιρετικά υψηλούς φόρους.
Στα χρόνια της διακυβέρνησης της χώρας από τον ΣΥΡΙΖΑ, η μεσαία τάξη δέχθηκε το μεγαλύτερο πλήγμα από κάθε άλλη, ενώ και με το περυσινό φορολογικό νομοσχέδιο που ψηφίσθηκε από την παρούσα κυβέρνηση πριμοδοτήθηκαν τα χαμηλά εισοδήματα και οι ελεύθεροι επαγγελματίες.
Είναι ενδεικτικό ότι μετά τις αλλαγές στη νομοθεσία από τη Ν.Δ. για τα λεγόμενα «μεσαία» εισοδήματα (από 16.000-17.000 έως και 50.000 ευρώ) προκύπτει ελάχιστη «συμβολική» ελάφρυνση της τάξεως των 17-37 ευρώ σε ετήσια βάση. Για παράδειγμα, μισθωτός με ετήσιες αποδοχές 26.000 ευρώ πλήρωνε με βάση τα εισοδήματα του 2019 φόρο 4.776 ευρώ μαζί με την εισφορά αλληλεγγύης. Το ποσό αυτό έχει μειωθεί τώρα στις 4.759 ευρώ. Σημειώνεται ότι εισοδήματα από 16.000-17.000 ευρώ έως και 50.000 ευρώ εμφανίζουν στην Ελλάδα περίπου 1,34 εκατ. φορολογούμενοι, οι οποίοι στην πλειονότητά τους είναι μισθωτοί και συνταξιούχοι. Ενώ λοιπόν αντιστοιχούν στο μόλις 15% του συνολικού αριθμού των φορολογουμένων, πληρώνουν συνολικά 4,4 δισ. ευρώ σε φόρους, δηλαδή το 53% του συνολικού φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων. Η πρόταση της επιτροπής για μείωση των συντελεστών ταυτίζεται με τις συστάσεις του ΟΟΣΑ, που ζητεί εδώ και χρόνια τη μείωση των υψηλών φορολογικών συντελεστών.
Τα δύο σενάρια
Οπως προαναφέρθηκε, η επιτροπή εισηγείται την «απάλειψη» της εισφοράς αλληλεγγύης. Η πρόταση αυτή συμπεριλαμβάνεται και στον σχεδιασμό της κυβέρνησης, η oποία επιθυμεί τη σταδιακή κατάργησή της από το 2021. To ποσό που πληρώνουν οι φορολογούμενοι ετησίως ανέρχεται σε 1,2 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η κυβέρνηση επεξεργάζεται δύο σενάρια για την εισφορά αλληλεγγύης. Ειδικότερα:
1. Μείωση της εισφοράς κατά 30% για τα εισοδήματα που αποκτούν οι φορολογούμενοι από την 1η Ιανουαρίου 2021. Αυτό σημαίνει ότι μισθωτός με ετήσιο εισόδημα 20.000 ευρώ θα έχει όφελος 52,8 ευρώ ετησίως, ενώ μισθωτός με εισόδημα 30.000, όφελος 202,8 ευρώ. Επίσης, μισθωτός με εισόδημα 40.000 ευρώ, από 1.326 ευρώ που πληρώνει σήμερα, θα πληρώσει την επόμενη χρονιά 928,2 ευρώ, δηλαδή όφελος 397,8 ευρώ, ενώ για κάποιον που έχει εισόδημα 50.000 ευρώ το όφελος ανέρχεται στα 623 ευρώ περίπου.
2. Η κυβέρνηση εξετάζει και την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για όσους έχουν εισοδήματα έως 20.000 ευρώ, από 12.000 που ισχύει σήμερα. Ταυτόχρονα θα περιορισθούν όλοι οι συντελεστές της κλίμακας κατά μία ποσοστιαία μονάδα. Εφόσον προκριθεί το συγκεκριμένο σενάριο, τότε φορολογούμενοι με ετήσιο εισόδημα έως 30.000 ευρώ θα έχουν ετήσιο όφελος έως και 276 ευρώ.
ΕΝΦΙΑ
Μία ακόμη πρόταση που συγκλίνει με τις προεκλογικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης είναι η απόδοση του ΕΝΦΙΑ στους δήμους. Το σχέδιο της κυβέρνησης, το οποίο ενδεχομένως να αλλάξει με βάση τις εισηγήσεις της επιτροπής, λαμβάνει υπόψη του τις οικονομικές, γεωγραφικές και διοικητικές ιδιαιτερότητες των δήμων. Για τους φτωχότερους δήμους, στους οποίους οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων είναι πολύ μικρές, θα υπάρξει ένας αναδιανεμητικός μηχανισμός, βάσει του οποίου οι δήμοι με αυξημένες εισπράξεις ΕΝΦΙΑ θα δίνουν (αυτοματοποιημένα, μέσω του μηχανισμού είσπραξης) στους φτωχότερους δήμους. Αυτό συμβαίνει και σήμερα με τη χρηματοδότηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ηλεκτρονικές πληρωμές
Η επιτροπή εισηγείται επίσης την ενίσχυση της διαφάνειας στις συναλλαγές με θετικά στοχευμένα κίνητρα για χρήση ηλεκτρονικών πληρωμών. Πριν από την πανδημία πρότεινε τη χορήγηση μεγαλύτερων επάθλων σε λιγότερους τυχερούς και εβδομαδιαίες κληρώσεις, αντί μηνιαίων που ισχύουν σήμερα, προκειμένου να τονωθεί το ενδιαφέρον των φορολογουμένων να συναλλάσσονται με κάρτες. Ταυτόχρονα σχεδίαζε κίνητρα προκειμένου οι φορολογούμενοι να ζητούν αποδείξεις από επαγγελματικές ομάδες που βρίσκονται στην κορυφή της λίστας της φοροδιαφυγής, καθώς και κληρώσεις ακινήτων.

Εμπόδιο ο ΕΝΦΙΑ για να μετακομίσουν ξένοι συνταξιούχοι στην Ελλάδα

Εμπόδιο ο ΕΝΦΙΑ για να μετακομίσουν ξένοι συνταξιούχοι στην Ελλάδα

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:ΕΝΦΙΑ
Το ενδεχόμενο να μετακομίσουν φορολογικά στην Ελλάδα εξετάζουν συνταξιούχοι της Βόρειας Ευρώπης, οι οποίοι βρίσκονται σε επικοινωνία με μεγάλα λογιστικά γραφεία. Η χαμηλή φορολογία μπορεί να είναι δελεαστική, αλλά αυτό που επιθυμούν είναι να συνδυαστεί η μεταφορά της φορολογικής τους έδρας με την αγορά ακινήτου.
Οπως επισημαίνουν φοροτεχνικοί, σε πρώτη φάση ζητούν ενημέρωση και μετάφραση των διατάξεων, προκειμένου να διαπιστώσουν εάν τους συμφέρει να φέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα, καθώς και των διατάξεων που διέπουν τη φορολογία στην ακινήτων τόσο όσο αφορά τον φόρο αγοράς (φόρος μεταβίβασης ακινήτων) όσο και των φόρων κατοχής, δηλαδή του ΕΝΦΙΑ. Σύμφωνα με κυβερνητική πηγή, εφόσον διαπιστωθεί μεγάλο ενδιαφέρον, όπως για παράδειγμα στην Πορτογαλία, όπου μετακόμισαν περίπου 30.000 ξένοι συνταξιούχοι, το θέμα της φορολογίας ακινήτων θα αντιμετωπιστεί.
Σημειώνουν ότι αυτό που ενδιαφέρει την ελληνική κυβέρνηση είναι κυρίως η αγορά από τους αλλοδαπούς συνταξιούχους ακινήτων στην Ελλάδα, επισημαίνοντας ότι μια τέτοια εξέλιξη θα βοηθούσε σημαντικά την κτηματαγορά. Υποστηρίζουν ότι πλέον το προσδόκιμο ζωής μετά τη σύνταξη έχε αυξηθεί από 15 χρόνια στα 20-25 χρόνια, γεγονός το οποίο τους επιτρέπει να επενδύσουν στην αγορά ακινήτων.
Τι εξετάζεται
Το στρατηγικό σχέδιο της κυβέρνησης θα αρχίσει λοιπόν να ξεδιπλώνεται μετά τις πρώτες αιτήσεις που θα υποβληθούν στην Ελλάδα. Στις σκέψεις υπάρχει η αύξηση του αφορολόγητου ορίου του συμπληρωματικού φόρου, ο οποίος είναι και το μεγάλο «αγκάθι» που υπάρχει σήμερα στη φορολόγηση των ακινήτων. Χωρίς τον συμπληρωματικό φόρο, ο ΕΝΦΙΑ περιορίζεται στα ποσοστά φορολόγησης των ακινήτων που υπάρχουν και σε πολλές χώρες της Ε.Ε., κάτι που θα βοηθήσει όσους ενδιαφέρονται να προχωρήσουν στην αγορά ακινήτου.
Μάλιστα, σημειώνεται ότι από το 2022 που θα μεταφερθεί ο ΕΝΦΙΑ στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ο συμπληρωματικός φόρος καταργείται, κάτι που επί της ουσίας εξυπηρετεί στην προσέλκυση πλούσιων συνταξιούχων που επιθυμούν να επενδύσουν στην Ελλάδα. Ουσιαστικά, το 2021 είναι η προβληματική χρονιά, καθώς ο φόρος (κύριος και συμπληρωματικός) επιβάλλεται κανονικά, ενδεχομένως με αύξηση του αφορολογήτου στον συμπληρωματικό φόρο από τις 250.000 ευρώ, που είναι σήμερα, στις 300.000 ή 350.000 ευρώ. 
Οπως αναφέρουν φοροτεχνικοί, το πρόβλημα που σίγουρα θα πρέπει να αντιμετωπίσει το οικονομικό επιτελείο, αν θέλει να προσελκύσει πλούσιους συνταξιούχους, είναι η φορολόγηση των ακινήτων. Κι εδώ τα πράγματα δεν είναι ρόδινα, καθώς πέρα από την υψηλή φορολογία κατοχής, κληρονομιές και δωρεές ακινήτων επιβαρύνονται με «τσουχτερούς» φόρους, που σίγουρα θα συνυπολογίσουν οι Ευρωπαίοι συνταξιούχοι, όσο κι αν έχουν μεγαλύτερο πορτοφόλι από τους Ελληνες. 
Πάντως, από τις συνομιλίες των φοροτεχνικών προκύπτει ότι οι περισσότεροι από αυτούς που επιθυμούν να έρθουν στη χώρα την επισκέπτονται κάθε καλοκαίρι και σκοπεύουν να αγοράσουν ακίνητο κυρίως σε παραθαλάσσιους και τουριστικούς προορισμούς. 
Επί της ουσίας, για μια περίοδο 10 ετών, όσοι συνταξιούχοι μετακομίσουν στην Ελλάδα, και έχουν εισοδήματα στο εξωτερικό από σύνταξη ή από επιχειρηματικές δραστηριότητες ή διάφορες επενδύσεις ή έσοδα από μίσθωση ακινήτων, θα καταβάλλουν πολύ χαμηλό φόρο.
Το σχέδιο
Ειδικότερα, και σύμφωνα με τη σχετική διάταξη που αναμένεται να ψηφισθεί τις επόμενες ημέρες:
• Με συντελεστή 7% θα φορολογείται αυτοτελώς κάθε χρόνο και για 10 χρόνια το εισόδημα που αποκτούν στο εξωτερικό οι αλλοδαποί συνταξιούχοι οι οποίοι θα επιλέξουν να μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα.
Με την καταβολή του φόρου αυτού, εξαντλείται κάθε φορολογική υποχρέωση του φυσικού προσώπου για το εισόδημα αυτό. Για να υπαχθεί ο αλλοδαπός συνταξιούχος σε εναλλακτικό τρόπο φορολόγησης για το εισόδημα που προκύπτει στην αλλοδαπή, θα πρέπει να ισχύουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:
α) Να μην ήταν φορολογικός κάτοικος Ελλάδας τα προηγούμενα πέντε από τα έξι έτη πριν από τη μεταφορά της φορολογικής κατοικίας του στην Ελλάδα.
β) Να μεταφέρει τη φορολογική του κατοικία από κράτος με το οποίο είναι σε ισχύ συμφωνία διοικητικής συνεργασίας στον τομέα της φορολογίας με την Ελλάδα.
Ο φόρος με συντελεστή 7% καταβάλλεται κάθε φορολογικό έτος σε μία δόση μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Ιουλίου και δεν συμψηφίζεται με άλλες φορολογικές υποχρεώσεις ή τυχόν πιστωτικά υπόλοιπα του προσώπου που έχει υπαχθεί στον εναλλακτικό τρόπο φορολόγησης.
Η αίτηση μεταφοράς της φορολογικής κατοικίας με υπαγωγή στον εναλλακτικό τρόπο φορολόγησης εισοδήματος που προκύπτει στην αλλοδαπή, κατά το παρόν άρθρο, υποβάλλεται στη φορολογική διοίκηση από το φυσικό πρόσωπο-συνταξιούχο μέχρι τις 31 Μαρτίου του εκάστοτε φορολογικού έτους. Εντός εξήντα ημερών από την υποβολή της αίτησης, η φορολογική διοίκηση εξετάζει την αίτηση και εκδίδει απόφαση, με την οποία την εγκρίνει ή την απορρίπτει.
Ειδικά για τις αιτήσεις μεταφοράς φορολογικής κατοικίας που θα υποβληθούν εντός του έτους 2020, η προθεσμία υποβολής της σχετικής αίτησης ορίζεται στις 30.09.2020. Οι διατάξεις έχουν εφαρμογή και για τα φυσικά πρόσωπα που πληρούν τις προϋποθέσεις και έχουν ήδη μεταφέρει τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα εντός του προηγούμενου φορολογικού έτους. Στην περίπτωση αυτή, ο φόρος καταβάλλεται εντός 30 ημερών από την έγκριση της αίτησης του φορολογουμένου.

Επιτροπή Πισσαρίδη: Εισήγηση για ανατροπές σε Διοίκηση, Δικαιοσύνη, Παιδεία, Υγεία

Επιτροπή Πισσαρίδη: Εισήγηση για ανατροπές σε Διοίκηση, Δικαιοσύνη, Παιδεία, Υγεία

ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ
Στην αναλυτική έκθεση, η οποία αποτελεί, όπως προειπώθηκε, ενδιάμεσο κείμενο, γίνεται αναλυτική αναφορά σε επιμέρους τομείς που θα μετασχηματίσουν το μοντέλο της ελληνικής οικονομίας. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η Δημόσια Διοίκηση, όπου «οι αγκυλώσεις» της «εμποδίζουν τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας». Μεταξύ άλλων, γίνεται αναφορά για τη διαδικασία προσλήψεων και προαγωγών, αλλά και τα κίνητρα που έχουν για να αποδώσουν καλύτερα. Οι διαδικασίες μπορούν να εξεταστούν στη βάση δύο κριτηρίων: (α) Αν προσλαμβάνονται και προάγονται οι καλύτεροι και (β) αν η εκάστοτε κυβέρνηση μπορεί να επηρεάσει το ποιοι προσλαμβάνονται και προάγονται.
Οσον αφορά τη Δικαιοσύνη, οι προτάσεις εστιάζουν στην ταχύτερη απονομή της. Η Ελλάδα κατατάσσεται μόλις στην 146η θέση παγκοσμίως ως προς την εφαρμογή των συμβάσεων, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα Doing Business της Παγκόσμιας Τράπεζας για το 2020. Ενα στοιχείο που πρέπει επίσης να προβληματίζει είναι ότι, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (2018), η αντίληψη των ελληνικών επιχειρήσεων περί δικαστικής ανεξαρτησίας βρίσκεται σημαντικά χαμηλότερα του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Συνεπώς, ταχύτητα και αύξηση της αξιοπιστίας είναι δύο άμεσοι στόχοι.
Οσον αφορά την εκπαίδευση, οι προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις αφορούν όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού συστήματος, με επίκεντρο την ποιότητα των εκπαιδευτικών, η οποία δεν χαρακτηρίζεται μόνο από τα τυπικά πτυχία αλλά εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ποιότητα της αρχικής εκπαίδευσής τους, της συνεχιζόμενης επαγγελματικής ανάπτυξής τους και τα κίνητρα συνεχούς βελτίωσής τους.
Ετσι, λοιπόν, για να βελτιωθεί η ποιότητα της εκπαίδευσης, είναι απαραίτητο να ενισχυθούν τα κίνητρα προσέλκυσης στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού, με αδιάβλητες διαγωνιστικές διαδικασίες, καλύτερες αμοιβές και συνεχιζόμενη επιμόρφωση σε διά βίου προοπτική.
Τέλος, όσον αφορά την αναδιάρθρωση του κρίσιμου τομέα της Υγείας, προτείνεται η ενδυνάμωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας και πρόληψης, με αποσυμφόρηση των μονάδων υγείας, αύξηση αυτονομίας και αξιολόγησης των νοσοκομείων και άλλων μονάδων υγείας.