Σάββατο 10 Οκτωβρίου 2020

Σκέψεις για διεύρυνση του επιδόματος θέρμανσης - Τι δήλωσε ο Σταϊκούρας 12:52Οικονομία

 Σκέψεις για διεύρυνση του επιδόματος θέρμανσης - Τι δήλωσε ο Σταϊκούρας

12:52Οικονομία

Στις 15 Οκτωβρίου ξεκινά η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, ωστόσο η αγορά για άλλη μια φορά εκτιμά ότι τα νοικοκυριά θα γεμίσουν τις δεξαμενές τους κοντά στα Χριστούγεννα. Η κυβέρνηση σχεδιάζει να χορηγήσει επίδομα θέρμανσης συνολικού ύψους 84 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους στα ευάλωτα νοικοκυριά. Πρόκειται για το επίδομα της χειμερινής περιόδου 2020 – 2021, το οποίο αποφασίστηκε να καταβληθεί νωρίτερα, προκειμένου να δοθεί μία πρόσθετη στήριξη στα ευάλωτα νοικοκυριά. Το επίδομα θέρμανσης θα χορηγηθεί προκαταβολικά στους δικαιούχους μέχρι το τέλος του έτους και στο πρώτο τρίμηνο του 2021 θα γίνει ο έλεγχος των παραστατικών και των στοιχείων που θα συμπληρώσουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ τα νοικοκυριά.



Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, για κάθε δικαιούχο χορηγείται επίδομα θέρμανσης ίσο με 250 ευρώ αν η κύρια κατοικία του ανήκει στην Γεωγραφική Ζώνη Α, 180 ευρώ αν ανήκει στη ζώνη Β, 110 ευρώ στη ζώνη Γ και 80 ευρώ στη ζώνη Δ.


Το επίδομα θέρμανσης προσαυξάνεται κατά 10% για κάθε εξαρτώμενο τέκνο του δικαιούχου. Σε κάθε περίπτωση το επίδομα δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 350 ευρώ. Το επίδομα μειώνεται κατά 20% για τους μη ορεινούς δήμους που ανήκουν στις αντίστοιχες ζώνες


Έτσι, το επίδομα ξεκινάει από τα 64 ευρώ και φθάνει τα 350 ευρώ ανάλογα με τη σύνθεση του νοικοκυριού και τη γεωγραφική ζώνη.


Οι γεωγραφικές ζώνες προσδιορίζονται ως εξής:


ΖΩΝΗ Α: Νομοί Γρεβενών, Δράμας, Έβρου, Ευρυτανίας, Ιωαννίνων, Καστοριάς, Κοζάνης, Σερρών, Φλώρινας


ΖΩΝΗ Β: Νομοί Αρκαδίας, Ημαθίας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Κιλκίς, Λάρισας, Μαγνησίας, Ξάνθης, Πέλλας, Πιερίας, Ροδόπης, Τρικάλων, Χαλκιδικής


ΖΩΝΗ Γ: Νομοί Αιτωλοακαρνανίας, Άρτας, Αττικής (εκτός Κυθήρων και νησιών Σαρωνικού), Αχαΐας, Βοιωτίας, Ευβοίας, Ηλείας, Θεσπρωτίας, Κέρκυρας, Κορινθίας, Λέσβου, Λευκάδας, Πρέβεζας, Φθιώτιδας, Φωκίδας, Χίου


ΖΩΝΗ Δ: Αργολίδας, Δωδεκανήσου, Ζακύνθου, Ηρακλείου, Κυκλάδων, Λασιθίου, Μεσσηνίας, Λακωνίας, Κεφαλληνίας και Ιθάκης, Κυθήρων και νησιών Σαρωνικού, Ρεθύμνου, Σάμου, Χανίων.


Τι δήλωσε ο Σταϊκούρας


Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, σε συνέντευξή του στο OPEN, ρωτήθηκε αν εξετάζεται η διεύρυνση των δικαιούχων ή η ένταξη στο επίδομα και εναλλακτικών τρόπων θέρμανσης. Όπως είπε "υπάρχουν σκέψεις προς αυτή την κατεύθυνση" της διεύρυνσης του επιδόματος του πετρελαίου θέρμανσης. "Σε κάθε περίπτωση, προς το παρόν το κονδύλι είναι συγκεκριμένο και θα δοθεί όπως και πέρυσι με τη μορφή της προκαταβολής" τόνισε. Αναφέρθηκε, ακόμη, στην παράταση που υπήρξε την προηγούμενη άνοιξη στην προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης που είχε ως συνέπεια πολλοί να έχουν αρκετές προμήθειες πετρελαίου.




 ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ  ΕΠΙΔΟΜΑ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ  ΣΤΑΙΚΟΥΡΑΣ  ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΙ ΕΠΙΔΟΜΑΤΟΣ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ

ΕΝΦΙΑ: Ανοιχτό το ενδεχόμενο κατάργησης του συμπληρωματικού φόρου

 

ΕΝΦΙΑ: Ανοιχτό το ενδεχόμενο κατάργησης του συμπληρωματικού φόρου

Την κατάργηση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, όπως αναφέρει δημοσίευμα της Καθημερινής. Σύμφωνα με την εφημερίδα, οι εισηγήσεις που παρέδωσαν οι εκτιμητές στο υπουργείο Οικονομικών για την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών δείχνουν τον δρόμο για τη μείωση ή και την κατάργηση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ. Από τις νέες αντικειμενικές αλλά κυρίως την ένταξη τα 3.000 περιοχών στο αντικειμενικό σύστημα σύστημα-που θα φέρει μεγάλες αυξήσεις σε δημοφιλείς τουριστικές περιοχές όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη - προκύπτουν επιπλέον έσοδα έως 500 εκατ. ευρώ. Αυξήσεις αντικειμενικών αναμένονται επίσης σε περιοχές του κέντρου, οι οποίες αξίες ενισχύθηκαν από την έκρηξη των βραχυχρόνιων μισθώσεων σε φθηνές περιοχές αλλά και σε 4.123 περιοχές που αντικειμενικές δεν άλλαξαν στη τελευταία αναπροσαρμογή. Πλέον το υπουργείο Οικονομικών θα κληθεί να επιλέξει εάν οι νέες τιμές ζώνης θα εξισωθούν πλήρως με τις εμπορικές.

Υπενθυμίζεται ότι περίπου 450.000 φυσικά πρόσωπα πληρώνουν κάθε χρόνο διπλό φόρο ακινήτων αφού επωμίζονται κανονικά τον ΕΝΦΙΑ με τους συντελεστές που ισχύουν για όλους τους φορολογουμένους και επιπρόσθετα καλούνται να πληρώσουν καπέλο με κλιμακωτούς συντελεστές από 0,15% έως και 1,15%. Ενώ για περίπου 50.000 νομικά πρόσωπα ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ επιβάλλεται με συντελεστή 5,5%.



Για το θέμα ρωτήθηκε σήμερα σε συνέντευξή του στον ΣΚΑΪ, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας. "Όλοι οι Έλληνες ξέρουν ότι στη σκέψη μας είναι πάντα οι μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, ώστε να φύγει ένα μεγάλο βάρος από τις πλάτες τους. Προχωράμε μεθοδικά και σταδιακά, σε μία χρονιά που η πανδημία έχει ανατρέψει πάρα πολλούς από τους σχεδιασμούς παντού στον κόσμο. Σταθερά προσανατολιζόμαστε στη μείωση του ΕΝΦΙΑ. Σε ό,τι αφορά την κατάργηση ή για μεγάλη μείωση του συμπληρωματικού είναι κάτι που θα το δούμε στην πορεία. Όλα τα σενάρια ελάφρυνσης των Ελλήνων εξετάζονται".

"Έχουμε κάνει μειώσεις στον εισαγωγικό φορολογικό συντελεστή, προχωρήσαμε στην κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για τους μισθωτούς, τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους αγρότες, στον ιδιωτικό τομέα και αργότερα θα γίνει κατάργηση και για τους μισθωτούς του Δημοσίου. Όλα αυτά είναι στο τραπέζι" πρόσθεσε.


Ορθή έκδοση παραστατικών σε καταστήματα εστίασης. Λεπτομέρειες και θέματα που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής

 

Ορθή έκδοση παραστατικών σε καταστήματα εστίασης. Λεπτομέρειες και θέματα που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής

Πρακτικά θέματα για νέους λογιστές

10 Οκτώβριος 2020
Taxheaven.gr



Δουκέρης Αναστάσιος
Λογιστής-φοροτεχνικός Α’ τάξης.
Αρθρογράφος-Σύμβουλος επιχειρήσεων-ιδιωτών.
Email: 
doukeris1982@gmail.com

Γιώργος Νούσης

Λογιστής-φοροτεχνικός σύμβουλος επιχειρήσεων
BNP Tax Advisory Services Certified Tax Acc. O.E.E. Grade A’


Η έλευση των ΕΛΠ στη λογιστική μας καθημερινότητα, επέφερε εκτός από απλοποιήσεις και αρκετές διαφοροποιήσεις σε σχέση με το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο του ΚΒΣ και μετέπειτα του Κ.Φ.Α.Σ.

Ο ν.4308/2014, αποτελεί πλέον για εμάς τους λογιστές την πυξίδα ως προς τις βασικές αρχές της Λογιστικής Επιστήμης που οφείλουμε να τηρούμε στις οντότητες, αλλά και τον οδηγό μας στον τρόπο και την ορθή διαδικασία έκδοσης των λογιστικών τους στοιχείων.

Δεν είναι καθόλου σπάνιο, ψάχνοντας την ερμηνεία ενός θέματος που αφορά την πρώην έκδοση στοιχείων στην εποχή του κατά τα άλλα τυπολατρικού ΚΒΣ, να μην καλυφθούμε πλήρως από τις γενικές κατευθύνσεις των ΕΛΠ, αλλά να χρειαστεί να ανατρέξουμε σε παλαιότερες διατάξεις που ακόμα και σήμερα όμως βρίσκονται σε ισχύ.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί και το σημερινό θέμα του άρθρου μας, που αφορά την ορθή και σύννομη έκδοση παραστατικών στα καταστήματα εστίασης.

Όσοι συνάδελφοι έχουν πελάτες με καταστήματα εστίασης (εστιατόρια, ψητοπωλεία κ.λπ.), ουκ ολίγες φορές, έχουν δεχτεί τα δύο παρακάτω σημαντικά ερωτήματα:

Ερώτηση πρώτη:

Πότε πρέπει να εκδίδεται η απόδειξη λιανικής πώλησης από την ταμειακή μηχανή; Τι κάνω αν έχω πρόγραμμα εστιατορίου;

Ερώτηση δεύτερη:

Αν ο πελάτης τελικά στο τέλος μου ζητήσει τιμολόγιο, τι κάνω σε αυτή την περίπτωση; Μπορώ να κόψω τιμολόγιο σε αντικατάσταση αποδείξεων λιανικής πώλησης, όπως έχω ακούσει;

Θα δώσουμε με απλό και κατανοητό τρόπο τεκμηριωμένες απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα, βασιζόμενοι στην τρέχουσα νομοθεσία, αλλά και παλαιότερες διατάξεις που βρίσκονται ακόμα σε ισχύ.

Απάντηση πρώτη:

Σε κάθε περίπτωση η λογική μας στην έκδοση των στοιχείων στα καταστήματα εστίασης είναι ότι πρέπει να εκδίδονται με κάθε σερβίρισμα, είτε πρόκειται για αποδείξεις λιανικών συναλλαγών όταν το κατάστημα διαθέτει Φορολογική Ταμειακή Μηχανή, είτε πρόκειται για προσωρινές αποδείξεις αν διαθέτει ειδικό λογισμικό με πρόγραμμα εστιατορίου (δίνοντας πάντα έμφαση στις τεχνικές λεπτομέρειες που αναλύονται με βάση τις διατάξεις στη συνέχεια).

Τεκμηρίωση:


Α) Το ΔΕΛ Ζ ΚΦΑΣ 1142901 ΕΞ 2015, αναφέρει χαρακτηριστικά:
«Από 01.01.2015, ημερομηνία έναρξης ισχύος των Ε.Λ.Π. (ν.4308/2014), η έκδοση στοιχείων λιανικής γίνεται με τη χρήση φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (φορολογική ταμειακή μηχανή ή μηχανισμό Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ.), που προβλέπει ο ν.1809/1988 κατά τη θέση σε ισχύ του παρόντος νόμου, κατά το χρόνο παράδοσης ή έναρξης της αποστολής, όταν πρόκειται για πώληση αγαθών (άρθρα 12 και 13 Ε.Λ.Π.-ν.4308/2014).
Περαιτέρω, με το άρθρο 9 της Α.Υ.Ο.ΠΟΛ.1220/2012 η οποία διατηρείται σε ισχύ και με τις διατάξεις του ν.4308/2014, ως προς τις προβλεπόμενες ιδιότητες και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των Φ.Η.Μ., ορίζεται η διαδικασία έκδοσης των αποδείξεων λιανικής με τη χρήση Φ.Τ.Μ. με πρόγραμμα εστιατορίου, σύμφωνα με την οποία, για κάθε σερβίρισμα παραδίδεται στο τραπέζι μια προσωρινή απόδειξη με τα σερβιριζόμενα είδη και τις επιμέρους αξίες κάθε είδους, χωρίς να αναγράφεται συνολικό άθροισμα του ποσού και στο τέλος εκδίδεται τελική νόμιμη απόδειξη για το «κλείσιμο» του λογαριασμού του τραπεζιού, στην οποία αναφέρονται αναλυτικά τα είδη που καταναλώθηκαν και η συνολική τους αξία. Τα δεδομένα δε τόσο των προσωρινών αποδείξεων όσο και της τελικής απόδειξης, ενταμιεύονται στη φορολογική μνήμη αυτής.
Συνεπώς, οι εκδίδοντες αποδείξεις λιανικής με τη χρήση Η/Υ και μηχανισμού Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ., μπορούν να κάνουν ανάλογη εφαρμογή των προαναφερομένων και αντί να εκδίδουν σημασμένες αποδείξεις λιανικής πώλησης με κάθε σερβίρισμα, να εκδίδουν προσωρινές αποδείξεις δελτία παραγγελίας με σήμανση και για το «κλείσιμο» του λογαριασμού του τραπεζιού μια απόδειξη λιανικής πώλησης με σήμανση, για το σύνολο των σερβιρισθέντων ειδών
».

Β) Το ΔΕΑΦ Δ 1157368 ΕΞ 2017 ξεκαθαρίζει τα εξής:
«Με την παράγραφο 9.2 της Α.Υ.Ο. ΠΟΛ.1220/2012, η οποία διατηρείται σε ισχύ με τις διατάξεις του ν. 4308/2014, ορίζεται το περιεχόμενο των δελτίων Προσωρινών Αποδείξεων που εκδίδονται με Φορολογικό Ηλεκτρονικό Μηχανισμό (Φ.Η.Μ.) με πρόγραμμα εστιατορίου. Όπως αναφέρεται δε στην υποπαράγραφο 9.2.1 (περ. 10) της ανωτέρω απόφασης, στο υποχρεωτικό περιεχόμενο των δελτίων προσωρινών αποδείξεων, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνεται και μια τουλάχιστον γραμμή για κάθε είδος, στην οποία αναγράφεται η ονομασία, η αξία και η ποσότητα του είδους.
Όπως έχει γίνει δεκτό (υπ' αριθμ. ΔΕΛ Ζ ΚΦΑΣ 1142901 ΕΞ 2015/26.10.2015 έγγραφό μας), οι εκδίδοντες αποδείξεις λιανικής με τη χρήση Η/Υ και μηχανισμού Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ., μπορούν να κάνουν ανάλογη εφαρμογή των οριζομένων στην Α.Υ.Ο. ΠΟΛ.1220/2012 και αντί να εκδίδουν σημασμένες αποδείξεις λιανικής πώλησης με κάθε σερβίρισμα, να εκδίδουν προσωρινές αποδείξεις - δελτία παραγγελίας με σήμανση και για το «κλείσιμο» του λογαριασμού του τραπεζιού μια απόδειξη λιανικής πώλησης με σήμανση, για το σύνολο των σερβιρισθέντων ειδών.
Από τα προαναφερόμενα προκύπτει ότι τα καταστήματα εστιάσεως που χρησιμοποιούν «πρόγραμμα εστιατορίου» πρέπει να εφαρμόζουν τα οριζόμενα στην Α.Υ.Ο. ΠΟΛ.1220/2012. 
Τέλος, στις περιπτώσεις που δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις της Α.Υ.Ο. ΠΟΛ.1220/2012, αναφορικά με τον τρόπο και το περιεχόμενο των προσωρινών αποδείξεων - δελτίων παραγγελίας (ήτοι εκδίδονται δελτία παραγγελίας στα οποία δεν αναγράφονται αξίες), εφαρμόζονται οι γενικές διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 4308/2014, και οι υπόχρεοι οφείλουν να εκδίδουν τα στοιχεία λιανικής πώλησης, με σήμανση από μηχανισμό Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ., κατά τον χρόνο παράδοσης των αγαθών, ήτοι με κάθε σερβίρισμα
».

Απάντηση δεύτερη:


Δεν επιτρέπεται πλέον η έκδοση τιμολογίου πώλησης σε αντικατάσταση των εκδοθέντων αποδείξεων λιανικής πώλησης, όπως στο παρελθόν. Η διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθείται, παρουσιάζεται παρακάτω.

Τεκμηρίωση:

Το ΔΕΛ Ζ ΚΦΑΣ 1142901 ΕΞ 2015/26.10.2015, αναφέρει χαρακτηριστικά για την έκδοση παραστατικών από τους εκμεταλλευτές που διαθέτουν φαγητά και ποτά για επιτόπια κατανάλωση και τους εκμεταλλευτές τουριστικών καταλυμάτων, για τις παρεχόμενες από αυτούς υπηρεσίες:
«Σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 38 του ν. 4308/2014, από την 1η Ιανουαρίου 2015 καταργήθηκε κάθε διάταξη, ερμηνευτική εγκύκλιος ή Οδηγία που είχε εκδοθεί δυνάμει των διατάξεων του Κ.Β.Σ. (Π.Δ. 186/1992) ή του Κ.Φ.Α.Σ. (ν.4093/2012). Κατά συνέπεια, στις περιπτώσεις που εκδίδονται αποδείξεις λιανικής πώλησης από εκμεταλλευτές καταστημάτων, που διαθέτουν φαγητά και ποτά για επιτόπια κατανάλωση ή και από τμήματα των τουριστικών καταλυμάτων για τη διάθεση στο κοινό οποιουδήποτε είδους τροφής ή ποτού για επιτόπια κατανάλωση (π.χ. εστιατόριο, καφετέρια, μπαρ), δεν μπορεί να γίνει πλέον χρήση των οριζομένων στην εγκύκλιο ΠΟΛ.1098/1991, περί έκδοσης τιμολογίου σε αντικατάσταση των εκδοθέντων αποδείξεων λιανικής πώλησης, λόγω της μη έγκαιρης γνωστοποίησης της ιδιότητας του πελάτη - οντότητας, καθώς η εγκύκλιος αυτή έπαψε να ισχύει από 01.01.2015. Στις περιπτώσεις που, έχει λανθασμένα εκδοθεί απόδειξη λιανικής αντί για τιμολόγιο, μπορεί να γίνει χρήση των διατάξεων της παραγράφου 4 του άρθρου 12 του ν.4308/2014, μπορεί δηλαδή να εκδοθεί πιστωτικό στοιχείο λιανικής πώλησης και στη συνέχεια τιμολόγιο προς την πράγματι αντισυμβαλλόμενη οντότητα για την ορθή απεικόνιση της συναλλαγής».

Συμπέρασμα:

Διαβάζοντας προσεχτικά όλες τις παραπάνω διατάξεις που ξεκαθαρίζουν πλήρως το τοπίο της έκδοσης στοιχείων από τα καταστήματα εστίασης, διαπιστώνουμε πως καταλυτικό ρόλο στην ερμηνεία της διοίκησης με βάση τα ΕΛΠ, διαδραματίζει η ΠΟΛ.1220/2012, η οποία συνεχίζει να βρίσκεται σε ισχύ, αν και έχει δημοσιευτεί πριν την εισαγωγή του Ν.4308/2014.

Οι εξαιρέσεις λοιπόν στη δουλειά μας έρχονται να επιβεβαιώσουν κάθε φορά τον κανόνα….

Αυτό που πρέπει βέβαια να έχουμε συνεχώς κατά νου, είναι πως αρκετές ερμηνευτικές εγκύκλιοι της προ ΕΛΠ εποχής, δεν έχουν καμία ισχύ αυτή την περίοδο.

Η εξέταση σε κάθε περίπτωση της νομολογίας που βρίσκεται σε ισχύ για οποιοδήποτε θέμα , αποτελεί «μεγάλο βραχνά» για τους νέους λογιστές και όχι μόνο, λόγω της  δαιδαλώδους, αλλά και συνεχώς μεταβαλλόμενης νομοθεσίας.

Άραγε αποτελεί άπιαστο όνειρο η απλοποίηση και εκ νέου κωδικοποίηση της νομοθεσίας, προς όφελος τόσο της αγοράς, όσο και των λογιστών-φοροτεχνικών;

Το μέλλον θα δείξει…

Τι ισχύει για τις ευπαθείς ομάδες - Όλο το πλαίσιο για την εργασία, τις άδειες και τα δικαιώματα των εργαζομένων που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες

 

Τι ισχύει για τις ευπαθείς ομάδες - Όλο το πλαίσιο για την εργασία, τις άδειες και τα δικαιώματα των εργαζομένων που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες

Επισημάνσεις

9 Οκτώβριος 2020
Taxheaven.gr


Επιμέλεια
Επιστημονική ομάδα Taxheaven


Ξεκαθαρίστηκε ως ένα μεγάλο βαθμό το πλαίσιο που διέπει την εργασία για τις ευπαθείς ομάδες κατά τη διάρκεια της πανδημίας.


1. Ποιες είναι οι ευπαθείς ομάδες στον ιδιωτικό τομέα;

Με απόφαση που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ (37095/1436/17.9.2020) καθορίστηκε η έννοια των «ευπαθών ομάδων εργαζομένων» του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας έναντι των συνεπειών μετάδοσης του COVID-19, καθώς και των απαιτουμένων ιατρικών πιστοποιητικών για την εφαρμογή της διάταξης του άρθρου ογδόου της από 22.8.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 161).

Στην έννοια των ευπαθών ομάδων εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας έναντι των συνεπειών μετάδοσης του COVID-19, για την εφαρμογή της διάταξης του άρθρου ογδόου της από 22.8.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 161), υπάγονται οι εξής κατηγορίες:

1.1. Άτομα υψηλού κινδύνου.

1.1.1. Άτομα με μεταμόσχευση συμπαγούς οργάνου που λαμβάνουν δύο ή περισσότερα ανοσοκατασταλτικά φάρμακα.

1.1.2. Άτομα με μεταμόσχευση μυελού των οστών το τελευταίο έτος ή που λαμβάνουν δύο ή περισσότερα ανοσοκατασταλτικά φάρμακα.

1.1.3. Άτομα με διάγνωση νεοπλασίας, που βρίσκονται υπό χημειοθεραπεία ή ακτινοθεραπεία, ή ανοσοθεραπεία.

1.1.4. Άτομα με αιματολογικές κακοήθειες (λευχαιμία, λέμφωμα, ή μυέλωμα) που βρίσκονται υπό χημειοθεραπεία ή ακτινοθεραπεία, ή ανοσοθεραπεία.

1.1.5. Άτομα με βαριά πνευμονοπάθεια (κυστική ίνωση, σοβαρού βαθμού άσθμα, σοβαρού βαθμού χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια - ΧΑΠ, ασθενείς σε μόνιμη οξυγονοθεραπεία για άλλες αναπνευστικές παθήσεις), που εμπίπτουν στην ακόλουθη ή και ισάξιας συμπτωματολογία: ασθενείς με άσθμα με 2 παροξύνσεις κατά το τελευταίο έτος, παρά τη μέγιστη αγωγή (με β-διεγέρτη και εισπνεόμενο κορτικοειδές), ασθενείς με ΧΑΠ που βρίσκονται σε οξυγονοθεραπεία κατ' οίκον ή παρουσίασαν 2 παροξύνσεις κατά το τελευταίο έτος ή/και μία νοσηλεία σε νοσοκομείο.

1.1.6. Άτομα με κληρονομικές ανοσοανεπάρκειες ή δρεπανοκυτταρική αναιμία ή πολυμεταγγιζόμενα (μια ή περισσότερες μεταγγίσεις ανά μήνα).

1.1.7. Άτομα που λαμβάνουν υψηλές δόσεις κορτικοειδών ή δύο ή περισσότερα ανοσοκατασταλτικά φάρμακα

1.1.8. Γυναίκες που κυοφορούν.

1.1.9. Άτομα με HIV λοίμωξη και CD4≤200μL.

1.1.10. Άτομα με βαριά καρδιοπάθεια, ή και άτομα με χρόνια καρδιαγγειακά νοσήματα, που εμφανίζουν την ακόλουθη συμπτωματολογία: κλάσμα εξώθησης αριστεράς κοιλίας: <40%, ενεργό ισχαιμία του μυοκαρδίου, άνω του μετρίου βαθμού στένωση ή ανεπάρκεια μιτροειδούς ή αορτικής βαλβίδας, πνευμονική υπέρταση, ιστορικό πρόσφατης καρδιοχειρουργικής επέμβασης (προ τριμήνου), καθώς και οι μυοκαρδιοπάθειες, ή και ισάξιας βαρύτητας συμπτωματολογία άλλης καρδιαγγειακής πάθησης.

1.1.11. Άτομα με χρόνια νεφρική ανεπάρκεια τελικού σταδίου, που υποβάλλονται σε εξωνεφρική κάθαρση.

1.2. Άτομα ενδιάμεσου κινδύνου

1.2.1. Άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών.

1.2.2. Άτομα με αρρύθμιστο σακχαρώδη διαβήτη, όπως προκύπτει από τις ακόλουθες ενδεικτικές τιμές: HbA1c του τελευταίου 3μήνου: ≥8.0% ή Μ.Ο. τιμών γλυκόζης αίματος ≥200 mg/dL τις τελευταίες 7 ημέρες και ασθενείς με μικρο/μακρο αγγειακές επιπλοκές, ή και ισάξιας βαρύτητας συμπτωματολογία.

1.2.3. Άτομα με χρόνια πνευμονοπάθεια (άσθμα, ΧΑΠ, εμφύσημα) που δεν εμπίπτουν στον ορισμό της βαριάς πνευμονοπάθειας της παρ. 1.1.5.

1.2.4. Άτομα που παρουσιάζουν βαριές νευρολογικές/ νευρομυϊκές παθήσεις (σοβαρή νόσος Πάρκινσον, νόσος κινητικού νευρώνα, πολλαπλή σκλήρυνση υπό αγωγή, εγκεφαλική παράλυση).

1.2.5. Άτομα με σοβαρή ηπατική ανεπάρκεια (μη αντιροπούμενη κίρρωση).

1.2.6. Άτομα με υψηλό δείκτη μάζας σώματος (ΒΜΙ>40).

1.2.7. Άτομα με ανθεκτική αρτηριακή υπέρταση παρά τη μέγιστη αγωγή.

1.2.8. Άτομα που λαμβάνουν χρονίως χαμηλές δόσεις κορτικοειδών ή ανοσοκατασταλτικό φάρμακο.

1.2.9. Άτομα με μεταμόσχευση, ή διάγνωση νεοπλασματικής νόσου την τελευταία πενταετία, που δεν εμπίπτουν στους όρους των παρ. 1.1.1 - 1.1.4.

Όταν ένα άτομο συγκεντρώνει περισσότερα του ενός κριτήρια της κατηγορίας ενδιάμεσου κινδύνου, τότε θεωρείται αυτόματα ότι ανήκει στην ομάδα υψηλού κινδύνου.


2. Οι δυνατότητες που έχει ο εργοδότης για εργαζομένους που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες.
 

Με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 22.08.2020 η οποία κυρώθηκε με τον νόμο 4722/2020  και συγκεκριμένα με το άρθρο όγδοο θεσπίζεται το δικαίωμα της εξ αποστάσεως παροχής εργασίας για τους ως άνω εργαζόμενους, καθώς και η υποχρέωση του εργοδότη για την αποδοχή των σχετικών αιτημάτων κατόπιν αξιολόγησής τους, εφόσον η εργασία δύναται να παρασχεθεί εξ αποστάσεως.


Το άρθρο όγδοο της Π.Ν.Π. προβλέπονται τα ακόλουθα:

«2 .α) Ο εργοδότης δύναται με απόφασή του να καθορίζει ότι η εργασία που παρέχεται από τον εργαζόμενο στον προβλεπόμενο από την ατομική σύμβαση τόπο εργασίας, θα πραγματοποιείται με το σύστημα της εξ αποστάσεως εργασίας.
β) Εργαζόμενοι που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες δύνανται να εργάζονται με το σύστημα της εξ αποστάσεως εργασίας, κατόπιν αιτήματος τους, που διατυπώνεται με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως μέσω τηλεφώνου, ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή γραπτού μηνύματος κινητού τηλεφώνου.
γ) Ο εργοδότης οφείλει να αποδεχθεί το αίτημα της περ. (β), εφόσον η εργασία δύναται να παρασχεθεί εξ αποστάσεως.
δ) Σε περίπτωση που δεν καθίσταται εφικτή η εφαρμογή των οριζομένων στις περ. (β) και (γ), ο εργοδότης λαμβάνει μέτρα, ώστε ο αιτών εργαζόμενος που ανήκει σε ευπαθή ομάδα να μην παρέχει εργασία για την εκτέλεση της οποίας έρχεται σε επαφή με κοινό.
ε) Σε περίπτωση που δεν μπορεί να εφαρμοστεί η περ. (δ), ο εργοδότης, ως ύστατο μέτρο προστασίας του εργαζόμενου-αιτούντα που ανήκει σε ευπαθή ομάδα, θέτει τη σύμβαση εργασίας του σε αναστολή, για χρονικό διάστημα έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2020.
στ...
ζ) Στις περιπτώσεις που ο εργοδότης, παρά το αποδεδειγμένο αίτημα του εργαζόμενου, δεν εφαρμόζει την παρούσα διάταξη, συμπεριλαμβανομένης της διαδοχικής σειράς των επιμέρους βημάτων εφαρμογής της, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους πέντε χιλιάδων ευρώ (5.000 €) για κάθε παράβαση. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ορίζονται οι αρμόδιες αρχές και η διαδικασία για τη διαπίστωση της παράβασης, καθώς και την επιβολή και είσπραξη του ανωτέρω προστίμου».

Προσοχή ! Σύμφωνα και με την αιτιολογική έκθεση της διάταξης ορίζεται ρητά ότι στις περιπτώσεις που ο εργοδότης αρνηθεί αδικαιολόγητα την υπαγωγή των αιτούντων εργαζομένων στο πεδίο εφαρμογής της ανωτέρω διάταξης, παρά το αποδεδειγμένο και αιτιολογημένο του αιτήματος τους, χωρίς να ακολουθήσει τη διαδοχική σειρά των επιμέρους βημάτων εφαρμογής της διάταξης, επιβάλλεται στον εργοδότη πρόστιμο ύψους πέντε χιλιάδων ευρώ (5.000 €) για κάθε παράβαση.
 

3. Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομίσει ο εργαζόμενος για να αποδείξει ότι ανήκει σε ευπαθή ομάδα


Σύμφωνα με την απόφαση 
(37095/1436/17.9.2020):
Η πιστοποίηση ότι ο εργαζόμενος ανήκει σε κάποια ομάδα υψηλού ή ενδιαμέσου κινδύνου γίνεται με αιτιολογημένη γνωμάτευση:
α) από τον θεράποντα ιατρό σχετικής ειδικότητας ή
β) από ιατρό σχετικής ειδικότητας Υγειονομικής Δομής (δημόσια ή ιδιωτική) για περιπτώσεις ειδικών θεραπευτικών μεθόδων όπως χημειοθεραπεία, ακτινοθεραπεία και ανοσοθεραπεία.
Στην εν λόγω γνωμάτευση πρέπει να αναφέρεται επακριβώς η υπαγωγή του εργαζομένου σε μία από τις ανωτέρω περιπτώσεις του άρθρου 1.
 
 
4. Αναστολή εργασίας για εργαζομένους που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες και αποζημίωση ειδικού σκοπού.


Οι ανήκοντες σε ευπαθείς ομάδες εργαζόμενοι υποβάλλουν το αίτημα τους για εξ αποστάσεως παροχή της εργασίας τους στον εργοδότη, ο οποίος οφείλει να το αποδεχτεί εφόσον είναι δυνατή η εξ αποστάσεως εργασία. Σε περίπτωση που αυτή καθίσταται αδύνατη, ο εργοδότης μεριμνά, ώστε οι αιτούντες εργαζόμενοι να μην παρέχουν εργασία για την εκτέλεση της οποίας είναι απαραίτητη η επαφή με κοινό.
Εάν δεν μπορεί να αποφευχθεί η επαφή με το κοινό κατά την παροχή εργασίας από τους ανήκοντες σε ευπαθείς ομάδες εργαζομένους, λόγω της φύσης της εργασίας τους, θεσμοθετείται ως ύστατο μέτρο προστασίας τους η δυνατότητα θέσης σε αναστολή των συμβάσεων εργασίας τους κατ' εφαρμογή των σχετικών διατάξεων που αφορούν στην αντιμετώπιση των συνεπειών του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 για χρονικό διάστημα έως την 31/12/2020 (παρατάθηκε η ισχύς από 30.9.2020).

Ως εκ τούτου, οι ανωτέρω εργαζόμενοι καθίστανται δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού του δέκατου τρίτου άρθρου της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 64), όπως αυτή κυρώθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4682/2020 (Α' 76).
Η αποζημίωση ειδικού σκοπού υπολογίζεται κατ' αναλογία των ημερών κατά τις οποίες η σύμβαση εργασίας των ανωτέρω εργαζομένων τελεί σε αναστολή με βάση υπολογισμού το ποσό που αντιστοιχεί σε τριάντα (30) ημερολογιακές ημέρες και ανέρχεται στο ποσό των πεντακοσίων τριάντα τεσσάρων (534) ευρώ.

Σύμφωνα με τον νόμο 4722/2020 και συγκεκριμένα με το άρθρο 21, καταβάλλεται σε εργαζόμενους που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, εφόσον η σύμβαση εργασίας τους έχει τεθεί σε αναστολή για χρονικό διάστημα έως την 30.9.2020 (παρατάθηκε έως την 31/12/2020), αποζημίωση ειδικού σκοπού με βάση υπολογισμού το ποσό που αντιστοιχεί σε τριάντα (30) ημερολογιακές ημέρες και ανέρχεται στα πεντακόσια τριάντα τέσσερα (534) ευρώ και παρέχεται πλήρης ασφαλιστική κάλυψη επί του ονομαστικού τους μισθού, για τις ημέρες που η σύμβαση εργασίας τελεί σε αναστολή.

Η εν λόγω αποζημίωση είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα.
 
Για την εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 22 του ν.4722/2020 εκδόθηκε η ΚΥΑ 39363/1537/30.9.2020 η οποία προβλέπει τα εξής:

  • Άρθρο 1
    Πεδίο εφαρμογής

    Στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας υπάγονται οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα που ανήκουν σε «ευπαθείς ομάδες» σύμφωνα με το άρθρο 1 της υπ' αρ. 37095/1436/17.09.2020 κοινής υπουργικής απόφασης (Β' 4011). Ειδικότερα, κατά τα οριζόμενα της παρ. 2 του άρθρου 4 της από 11.03.2020 Π.Ν.Π. (Α' 55), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν. 4682/2020 (Α' 76) και τροποποιήθηκε με το άρθρο όγδοο της Π.Ν.Π. της 22.08.2020 (Α' 161), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν. 4722/2020 (Α' 177) και συμπληρώθηκε με το άρθρο 21 αυτού, οι εργαζόμενοι που ανήκουν σε «ευπαθείς ομάδες» διακρίνονται, σύμφωνα με την υπ' αρ. 37095/1436/17.9.2020 κοινή υπουργική απόφαση (Β' 4011) στις κατηγορίες:

    1.1. «Άτομα Υψηλού κινδύνου».

    1.2. «Άτομα Ενδιαμέσου κινδύνου».

    Εργαζόμενοι που ανήκουν σε περισσότερες από μία από τις ευπαθείς ομάδες της κατηγορίας 1.2. «Άτομα Ενδιαμέσου κινδύνου» θεωρείται αυτόματα ότι ανήκουν στην κατηγορία 1.1. «Άτομα Υψηλού κινδύνου».

    Άρθρο 2
    Μέτρα στήριξης εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες -Διαδικασία εφαρμογής μέτρων προστασίας αυτών

    Α. Εργαζόμενοι ευπαθών ομάδων της κατηγορίας 1.1. «Άτομα Υψηλού κινδύνου»

    1. Εργαζόμενοι που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες της κατηγορίας 1.1. «Άτομα Υψηλού κινδύνου» δύνανται, κατόπιν αιτήματός τους προς τον εργοδότη τους, να παρέχουν την εργασία τους με το σύστημα της εξ αποστάσεως εργασίας.

    2. Για την εφαρμογή της περ. 1 της παρούσας παραγράφου, το αίτημα του εργαζόμενου πρέπει να γνωστοποιηθεί εγκαίρως στον εργοδότη, με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως τηλέφωνο, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή γραπτό μήνυμα κινητού τηλεφώνου.

    3. Εντός ευλόγου χρόνου από την υποβολή του αιτήματος, ο εργαζόμενος οφείλει να προσκομίσει στον εργοδότη του σχετικό ιατρικό πιστοποιητικό, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 της υπ' αρ. 37095/1436/17.09.2020 κοινής υπουργικής απόφασης (Β' 4011), προς απόδειξη της υπαγωγής του στις ευπαθείς ομάδες της κατηγορίας 1.1. «Άτομα Υψηλού κινδύνου».

    4. Ο εργοδότης οφείλει να αποδεχθεί το αίτημα του εργαζόμενου-αιτούντα της περ. 1 της παρούσας παραγράφου, εφόσον τα καθήκοντά του δύνανται να εκτελούνται εξ αποστάσεως.

    5. Εάν η παροχή της εξ αποστάσεως εργασίας δεν καθίσταται εφικτή, κατά τα ανωτέρω, ο εργοδότης οφείλει να λάβει μέτρα, ώστε ο αιτών εργαζόμενος που ανήκει σε ευπαθή ομάδα να μην παρέχει εργασία για την εκτέλεση της οποίας έρχεται σε επαφή με κοινό. Στην περίπτωση αυτή ο εργοδότης οφείλει να εξετάσει, ανάλογα με τις ανάγκες της επιχείρησης, τη δυνατότητα της πρόσκαιρης απασχόλησης του εργαζόμενου- αιτούντα σε άλλη θέση εργασίας, προκειμένου να διασφαλιστεί η προστασία της υγείας του, τηρουμένων των διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας. Ο εργαζόμενος οφείλει να αποδεχθεί την ανωτέρω πρόταση του εργοδότη, εκτός κι αν αδυνατεί να το πράξει για σπουδαίο και σοβαρό κατ' αντικειμενική κρίση λόγο, τον οποίο οφείλει να εκθέσει εγγράφως προς τον εργοδότη του. Για την εφαρμογή της παρούσας ως «κοινό» νοούνται τα άτομα που δεν είναι ενταγμένα στο πάγιο εργασιακό περιβάλλον της επιχείρησης.

    6. Ο εργοδότης εφόσον έχει εξαντλήσει τις δυνατότητες που ορίζονται διαδοχικά στις ανωτέρω περ. 4 και 5, ενημερώνει εγγράφως τον εργαζόμενο-αιτούντα, που ανήκει σε ευπαθή ομάδα, για τους λόγους αδυναμίας εφαρμογής αυτών και θέτει σε αναστολή τη σύμβασης εργασίας του, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3 της παρούσας, ως ύστατο μέτρο προστασίας της υγείας αυτού.

    Β. Εργαζόμενοι ευπαθών ομάδων της κατηγορίας 1.2. «Άτομα Ενδιαμέσου κινδύνου»

    Εργαζόμενοι που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες της κατηγορίας 1.2. «Άτομα Ενδιαμέσου κινδύνου» δύνανται να υπαχθούν αναλόγως στα μέτρα στήριξης όπως αυτά ορίζονται στις περιπτώσεις 1 έως 5 της παραγράφου Α του παρόντος άρθρου.

    Γ. Γενικά μέτρα προστασίας.

    Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και αν ο εργαζόμενος δεν υποβάλλει αίτημα για εργασία με το σύστημα της εξ αποστάσεως εργασίας, ο εργοδότης υποχρεούται, στη λήψη αυξημένων μέτρων προστασίας, βάσει της εκτίμησης επαγγελματικού κινδύνου, καθώς και στην πλήρη εφαρμογή τόσο της νομοθεσίας για την υγεία και ασφάλεια στην εργασία, όσο και των ειδικότερων κανονιστικών διατάξεων που ρυθμίζουν ζητήματα εφαρμογής μέτρων δημόσιας υγείας, όπως τήρηση αποστάσεων και χρήση μάσκας, σε εργασιακούς χώρους, ανά κλάδο και τόπο οικονομικής δραστηριότητας.

    Άρθρο 3
    Αναστολή συμβάσεων εργασίας εργαζομένων ευπαθών ομάδων της κατηγορίας 1.1. «Άτομα Υψηλού κινδύνου»

    Οι επιχειρήσεις - εργοδότες του ιδιωτικού τομέα, ανεξαρτήτως Κωδικού Αριθμού Δραστηριότης (ΚΑΔ), κατά τα οριζόμενα στην περ. 6 της παρ. Α του άρθρου 2, θέτουν τις συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες της κατηγορίας 1.1. «Άτομα Υψηλού κινδύνου» σε αναστολή, για το χρονικό διάστημα που αιτείται ο εργαζόμενος και πάντως όχι πέραν της 31η Δεκεμβρίου 2020.

    Άρθρο 4
    Αποζημίωση Ειδικού Σκοπού

    1. Οι εργαζόμενοι της περ. ε' της παρ. 2 του άρθρου 4 της από 11.03.2020 Π.Ν.Π., όπως ισχύει, των οποίων η σύμβαση εργασίας τους τελεί σε αναστολή, είναι δικαιούχοι αποζημίωσης ειδικού σκοπού του δέκατου τρίτου άρθρου της από 14.3.2020 Π.Ν.Π. (Α' 64), όπως αυτή κυρώθηκε με το άρθρο 3, του ν. 4682/2020 (Α' 76), εφόσον δεν έχουν σύμβαση εξαρτημένης εργασίας σε άλλον εργοδότη.

    2. Η αποζημίωση ειδικού σκοπού υπολογίζεται ανά μήνα κατ' αναλογία των ημερών κατά τις οποίες η σύμβαση εργασίας των ανωτέρω εργαζομένων τελεί σε αναστολή με βάση υπολογισμού το ποσό των πεντακοσίων τριάντα τεσσάρων (534,00) ευρώ που αντιστοιχεί σε τριάντα (30) ημερολογιακές ημέρες και παρέχεται πλήρης ασφαλιστική κάλυψη επί του ονομαστικού τους μισθού, για τις ημέρες που η σύμβαση εργασίας τελεί σε αναστολή.

    3. Η αποζημίωση της προηγούμενης παραγράφου είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43 Α του ν. 4172/2013 (Α' 167), δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς την φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα.

    Άρθρο 5
    Διαδικασία λήψης αποζημίωσης ειδικού σκοπού

    Α. Υπεύθυνη δήλωση επιχειρήσεων - εργοδοτών για τη λήψη αποζημίωσης ειδικού σκοπού από τους εργαζόμενους ευπαθών ομάδων

    1. Οι επιχειρήσεις - εργοδότες της περ. 6 της παρ. Α του άρθρου 2 υποχρεούνται να υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση ανά μήνα στο Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ» του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, συγκεντρωτικά στις αρχές του επόμενου μήνα, με την οποία δηλώνουν:

    α) τους εργαζόμενους που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες της κατηγορίας 1.1. «Άτομα Υψηλού κινδύνου», των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τους τελούν σε αναστολή,

    β) την αδυναμία εφαρμογής των περ. 4 και 5 της παρ. Α του άρθρου 2 της παρούσας.

    Οι εργοδότες οφείλουν να τηρούν στην έδρα της επιχείρησής τους όλα τα απαραίτητα αποδεικτικά στοιχεία του άρθρου 2, συμπεριλαμβανομένου του προσκομισθέντος ιατρικού πιστοποιητικού, για δύο (2) έτη από την έναρξη αναστολής της σύμβασης εργασίας των εργαζομένων ευπαθών ομάδων.

    2. Οι εργοδότες υποχρεούνται να γνωστοποιήσουν την ανωτέρω υπεύθυνη δήλωση, εγγράφως ή με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, άμεσα στους εργαζόμενούς τους, δηλώνοντάς τους και τον αριθμό πρωτοκόλλου καταχώρισης της πράξης τους στο Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ».

    Β. Υπεύθυνη δήλωση των εργαζομένων για τη λήψη αποζημίωσης ειδικού σκοπού

    Οι εργαζόμενοι που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες της κατηγορίας 1.1. «Άτομα Υψηλού κινδύνου» και τίθεται σε αναστολή η σύμβαση εργασίας τους υποβάλλουν υποχρεωτικά υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 (Α' 75) στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ειδικού μηχανισμού στήριξης των εργαζομένων (supportemployees.services.gov.gr) του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

    Στην υπεύθυνη δήλωση συμπεριλαμβάνονται, εκτός των προσωπικών τους στοιχείων και του αριθμού πρωτοκόλλου καταχώρισης της υπεύθυνης δήλωσης του εργοδότη στο Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ», τα οποία αντλούνται αυτόματα από το Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ», και τα στοιχεία του προσωπικού τους τραπεζικού λογαριασμού (ΙΒΑΝ).

    Στην περίπτωση που κατά το παρελθόν είχε τεθεί η σύμβαση εργασίας τους σε αναστολή λόγω των έκτακτων μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας COVID -19 παρ, δεν απαιτείται η υποβολή υπεύθυνης δήλωσης από τους εργαζόμενους, εκτός κι αν επιθυμούν τροποποίηση στοιχείων του τραπεζικού τους λογαριασμού (ΙΒΑΝ).

    Κατά τα λοιπά ισχύουν τα οριζόμενα στο υποκεφάλαιο Α1 και στο κεφάλαιο Β' της υπ' αρ. οικ.17788/346/8.5.2020 (Β' 1779) κοινής υπουργικής απόφασης.

    Άρθρο 6
    Διάρκεια εφαρμογής των μέτρων των περ. β), γ), δ) και ε) της παρ. 2 του άρθρου 4 της από 11.03.2020 Π.Ν.Π. (Α' 55) όπως ισχύει

    Ο χρόνος ισχύος των περ. β), γ), δ) και ε) της παρ. 2 του άρθρου 4 της από 11.03.2020 Π.Ν.Π. (Α' 55) η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν. 4682/2020 (Α' 76) και τροποποιήθηκε με το άρθρο όγδοο της από 22.08.2020 Π.Ν.Π. (Α' 161), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν. 4722/2020 (Α' 177) και συμπληρώθηκε με το άρθρο 21 αυτού, παρατείνεται έως την 31η Δεκεμβρίου 2020.

"Κλείδωσαν" οι όροι για το Ταμείο Ανάκαμψης των 32 δισ.: Αυξημένη προκαταβολή - Με προαπαιτούμενα οι δόσεις

 

"Κλείδωσαν" οι όροι για το Ταμείο Ανάκαμψης των 32 δισ.: Αυξημένη προκαταβολή - Με προαπαιτούμενα οι δόσεις


Της Δήμητρας Καδδά

Το πιο θετικό στοιχείο της απόφασης που έλαβε χθες η Επιτροπή των Μόνιμων Αντιπροσώπων μετά από "εντολή" του Ecofin είναι ότι… υπήρξε απόφαση. Μετά από εντατικές διαπραγματεύσεις… μηνών, εξειδικεύθηκαν τα νομικά κείμενα για το νέο Ταμείο Ανάκαμψης (RRF) και αποστέλλονται προς διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Η Ελλάδα διεκδικεί έως 32 δισ. ευρώ από το εν λόγω ταμείο (σ.σ. μαζί με τα χρήματα από κάποια άλλα προγράμματα όπως το React EU) και τα νομικά κείμενα ανοίγουν τον δρόμο για την οριστικοποίηση της ελληνικής θέσης.

Στην απόφαση του Συμβουλίου που ελήφθη το απόγευμα της Παρασκευής υπάρχει ένα "καρότο" και ένα "μαστίγιο" σε σχέση με τα κείμενα που ήταν μέχρι στιγμής γνωστά, δηλαδή με τις κατευθυντήριες γραμμές που ανακοινώθηκαν σχεδόν έναν μήνα πριν (εξειδικεύοντας τις αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής του Ιουλίου).

Το "καρότο" και το "μαστίγιο"

Το "καρότο" για τις επιδιώξεις της Ελλάδας είναι  πως αντί για το 70% των κονδυλίων θα υπολογίζεται το 100% για να υπολογισθεί η προκαταβολή που περιμένει η χώρα από τα έως 32 δισ. ευρώ  το δεύτερο 3μηνο του 2021. Δηλαδή ένα ποσό έως 3,2 δισ. ευρώ (αν ζητήσει και δάνεια).

Αυστηρή όμως είναι η σύνδεση των υπόλοιπων 10 δόσεων (ανά  6μηνο και έως το τέλος του 2026) όχι μόνο με τις δαπάνες για έργα (όπως δηλαδή ισχύει με το ΕΣΠΑ), αλλά και με την πιστή υλοποίηση "προπαιτούμενων" και ορόσημων που συνδέονται με τις επενδύσεις.

Η απόφαση

Σημειώνεται πως  η χθεσινή έγκριση δεν σημαίνει τελική συμφωνία. Τον λόγο θα έχει τώρα το Ευρωκοινοβούλιο αλλά και τα κράτη - μέλη τα οποία θα πρέπει να τα περάσουν από εθνικές κοινοβουλευτικές διαδικασίες τις αποφάσεις. Όχι μόνο για  το RRF αλλά και για άλλα ανοικτά πεδία όπως είναι το κράτος δικαίου αλλά  και η ενίσχυση  του πολυετούς προϋπολογισμού στην οποία επιμένει το Ευρωκοινοβούλιο.

Μετά την πολιτική συμφωνία που επιτεύχθηκε από τους υπουργούς Οικονομίας και Οικονομικών στις 6 Οκτωβρίου, οι Μόνιμοι Αντιπρόσωποι συμφώνησαν χθες στο πακέτο του RRF (καλύπτει τα 672,5 επί συνόλου 750 δισ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης). Επικύρωσαν την κλείδα κατανομής και την απόφαση το 30% των χρηματοδοτήσεων να διατεθεί με βάση στοιχεία για το ΑΕΠ έως τις 30 Ιουνίου του 2022.

Για τα εθνικά σχέδια επιβεβαιώθηκε ο στόχος τουλάχιστον το 37% της κατανομής να αφορά στην πράσινη και το 20% στην ψηφιακή μετάβαση. Αλλά και η διευκόλυνση επιλεξιμότητας μέτρων που άρχισαν από την 1η Φεβρουαρίου 2020.

Τα κράτη - μέλη μπορούν να υποβάλουν τα σχέδιά τους στην Επιτροπή από τις 15 Οκτωβρίου και το τέλος  χρόνου για τα τελικά σχέδια είναι η 30ή Απριλίου του 2021. 

Η προκαταβολή θα καταβάλλεται στα κράτη - μέλη κατόπιν αιτήματος το 2021. Θα φτάνει έως και το 10% της συνολικής στήριξης. Οι δόσεις θα εκταμιεύονται στα κράτη - μέλη με προϋπόθεση  "την ικανοποιητική εκπλήρωση των σχετικών ορόσημων και των στόχων που θα περιλαμβάνονται" στα εθνικά σχέδια.

Πριν από την έκδοση απόφασης από την Επιτροπή που θα επιτρέπει την εκταμίευση της δόσης, θα απαιτείται και γνωμοδότηση από την Οικονομική και Δημοσιονομική Επιτροπή (EFC) για την "ικανοποιητική εκπλήρωση ορόσημων και στόχων".  Επίσης παραμένει το δικαίωμα άσκησης βέτο από ένα ή περισσότερα κράτη - μέλη που "θεωρούν ότι υπάρχουν σοβαρές αποκλίσεις από την ικανοποιητική εκπλήρωση των σχετικών ορόσημων και στόχων".

Προειδοποίηση Σκυλακάκη πως δεν θα πληρώνονται έργα που δεν εκπληρώνουν τους στόχους

Στο θέμα του  Ταμείου Ανάκαμψης αναφέρθηκε ο αναπληρωτής ΥΠΟΙΚ Θοδωρής Σκυλακάκης μιλώντας χθες στο 3ο Evidence Based Online Conference. Ανέφερε πως αναμένει την προκαταβολή το δεύτερο τρίμηνο του 2021 και επισήμανε τις δυσκολίες στους όρους. ‘Έκανε ειδική μνεία στην πολύ δύσκολη δυνατότητα αναθεώρησης που θα συνεπάγεται εξονυχιστική εισήγηση της Κομισιόν και απόφαση του Συμβουλίου, κάτι που "δεν θα είναι καθόλου εύκολο" αλλά και την ανάγκη επίτευξης μίας σειράς από στόχους και ορόσημα.

Για να δείξει πόσο διαφέρει από τα ΕΣΠΑ (που δίνουν χρηματοδότηση μετά από την απόδειξη της σχετικής δαπάνης από κρατικό χρήμα) είπε πως  δεν θα φτάνει στο νέο Ταμείο να πληρώσεις το έργο, θα πρέπει να επιτύχεις και τους στόχους με τους οποίους συνδέεται. Στα νέα προγράμματα κατάρτισης, είπε ως παράδειγμα, για να γίνουν πληρωμές θα πρέπει να περάσουν οι ιδιώτες σοβαρές εξετάσεις πιστοποίησης και να αποδείξουν ενδεχομένως πώς κάποιοι βρήκαν και μία θέση στην αγορά εργασίας.

"Χρειάζεται λοιπόν μία μικρή επανάσταση" είπε. Εξήγησε επίσης στο ίδιο παράδειγμα πως ακριβώς επειδή διαφορετικά θα πρέπει να πληρώσει το κράτος την  κατάρτιση, "δεν θα τα δώσουμε" τα λεφτά αν δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις γιατί "δεν μπορούμε να στείλουμε τον λογαριασμό στον Έλληνα φορολογούμενο".

Το σχέδιο, εξήγησε, "επιβάλλει μία πειθαρχία που δεν την είχαμε στις ιδιωτικές επενδύσεις". Για το ύψος των κονδυλίων που θα δοθούν με τη μορφή επιδοτήσεων είπε πως θα φτάσει στα 18,5 δισ. ευρώ αν υπάρξει υψηλή ανάκαμψη (σ.σ. θα υπολογισθεί χαμηλότερη κλείδα για το 30% των κονδυλίων που θα διανεμηθούν μετά  το 2022 αν το ΑΕΠ ανακάμπτει ταχύτερα) ή στα 19 και κάτι δισ. ευρώ με  πιο χαμηλό ρυθμό ανάπτυξης.  Ανέφερε επίσης για την κρίση πως ο τουρισμός φέτος θα κυμανθεί στο 20%-23% του τζίρου του 2019 και θα επιστρέψει στο  60% της προ κρίσης κατάσταση το 2021.