Κυριακή 17 Ιουλίου 2022

Ήλθε η ώρα της «λυπητερής» για πληρωμής την Επιστρεπτέα Προκαταβολή Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Στην δημοσιότητα μέσω της «Προσωποποιημένης Πληροφόρησης», τα ποσά που πρέπει να επιστρέψουν οι επιχειρήσεις


 

Ήλθε η ώρα της «λυπητερής» για πληρωμής την Επιστρεπτέα Προκαταβολή

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Στην δημοσιότητα μέσω της «Προσωποποιημένης Πληροφόρησης», τα ποσά που πρέπει να επιστρέψουν οι επιχειρήσεις

Αν υπήρχε ακόμη σήμερα το Ελεύθερο Θέατρο, που στην συνέχεια έγινε Ελεύθερη Σκηνή , θα ανέβαζε την συνέχεια της επιθεώρησης «της Ελλάδας το Κάγκελο», ή μπορεί κα να την ονόμαζε «Της πλατφόρμας το κάγκελο». Γιατί αυτό έγινε την προηγούμενη εβδομάδα, και μάλλον θα συνεχίσει να γίνεται.

Άσε τα άλλα, που τρέχουν παράλληλα, και δεν μιλάμε μόνο για τις δηλώσεις, αλλά και για διάφορα θέματα , όπως την σύμβαση των επισιτιστικών που ανάγκασε τους χειριστές μισθοδοσίας να βγάλουν τον ίδιο μήνα δυο μισθοδοσίες , μια με τους παλιούς μηνιαίους μισθούς που ίσχυαν πριν και μία , για δυο μέρες, με τους νέους μηνιαίους μετά την έκδοση της απόφασης

Το σοφό κράτος εν σοφία τα ποιεί όλα!

MyDATA και έλεγχοι

Αααα! Βγήκαν και οι καταστάσεις, αναλυτικά ανά ΑΦΜ με το πλήθος των παραστατικών , για να κάνουμε έλεγχο στα τιμολόγια που έχουν ανεβάσει οι προμηθευτές μας. Από ελέγχους που έχουμε κάνει μέχρι στιγμής, αλλά και από τις συνομιλίες που είχαμε με εταιρίες και λογιστές – φοροτεχνικούς, έχουν παρατηρηθεί αρκετά προβλήματα με τιμολόγια που «δεν έχει ανεβάσει» ο προμηθευτής. Τα εισαγωγικά είναι αναγκαία, μιας και κάποια τιμολόγια έχουν σταλεί αλλά δεν μπορεί να τα δει ο αντισυμβαλλόμενος. 

Είναι σίγουρο ότι η εφαρμογή του μέτρου για πρώτη φορά θα είχε τα όποια προβλήματα. Βέβαια  ο χρόνος δεν βοηθάει για να γίνει ο έλεγχος των παραστατικών σωστά, με αποτέλεσμα , όπως έχουμε ξαναγράψει, να είναι αναγκαίο η διοίκηση να νομοθετήσει την κατάθεση τροποποιητικών δηλώσεων χωρίς πρόστιμο, μέχρι το τέλος του χρόνου. Είναι κατανοητό, ότι το συγκεκριμένο μέτρο δεν ευνοεί κανέναν, μιας και αυτή  η παράταση θα φέρει και την ανάρτηση λανθασμένων οικονομικών καταστάσεων στο ΓΕΜΗ. Όμως κάτι πρέπει να γίνει ώστε να μην υπάρχουν ανακριβής δηλώσεις.

Βλέποντας την γυάλινη σφαίρα μας, πάντως, μάλλον βλέπουμε και νέα παράταση στις δηλώσεις!

Επιστρεπτέα προκαταβολή

Επιτέλους είδαμε φως! Τελείωσε ο έλεγχος και δόθηκαν στην δημοσιότητα μέσω της “Προσωποποιημένης Πληροφόρησης – Στοιχεία οφειλών», τα ποσά που πρέπει να πληρώσουν – επιστρέψουν οι επιχειρήσεις που πήραν τις επιστρεπτέες προκαταβολές.

Πρέπει να σημειώσουμε ότι οι «Ταυτότητες Πληρωμής» είναι ξεχωριστά ανά επιστρεπτέα προκαταβολή.

Στις ταυτότητες αυτές υπάρχουν : α) το συνολικό ποσό που έλαβε , β) το ποσό με την έκπτωση του 15%, αν αυτή η οφείλει πληρωθεί εφάπαξ μέχρι της 29 Ιουλίου 2022 και γ) το ποσό της δόσης αν η επιχείρηση θέλει να εξοφλήσει σε 96 δόσεις .

Τρόπος υπολογισμού

Το επιστρεπτέο ποσό θα δουν στους λογαριασμούς στο λογαριασμό τους στο MyAADE, από το σύνολο των 605.530 Α.Φ.Μ. προς βεβαίωση του επιστρεπτέου μέρους της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, σήμερα θα πραγματοποιηθεί η βεβαίωση για 559.753 Α.Φ.Μ., ενώ 2.406 Α.Φ.Μ. απαλλάσσονται από την υποχρέωση επιστροφής του επιστρεπτέου ποσού ως πυρόπληκτοι. Για τους υπόλοιπους 43.371 Α.Φ.Μ. η βεβαίωση θα πραγματοποιηθεί τις επόμενες ημέρες, κατόπιν επανελέγχου των στοιχείων τους.

Το επιστρεπτέο μέρος της ενίσχυσης μειώθηκε και ανέρχεται στα κάτωθι ποσοστά επί της ληφθείσας ενίσχυσης, εφόσον τηρήθηκαν οι όροι και προϋποθέσεις που προβλέπονταν σε κάθε κύκλο Επιστρεπτέας Προκαταβολής:

Σύμφωνα με τις οδηγίες που έδωσε το υπουργείο ο τρόπος υπολογισμού του επιστρεπτέου μέρους της Επιστρεπτέας Προκαταβολής

α) Για επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών πριν την 1η Ιανουαρίου 2019, δεν άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Απριλίου 2019 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 και έχουν θετικά ακαθάριστα έσοδα το 2019, σε:

·         25% της ενίσχυσης, εφόσον η μείωση των ακαθάριστων εσόδων του 2020 της επιχείρησης ξεπερνάει το 70% σε σχέση με το 2019 και η επιχείρηση παρουσιάζει ζημίες προ φόρων ή

·         33,3% της ενίσχυσης, εφόσον η μείωση των ακαθάριστων εσόδων του 2020 της επιχείρησης ανέρχεται τουλάχιστον σε 30% και έως 70% σε σχέση με το 2019 και παρουσιάζει ζημίες προ φόρων ή

·         50% της ενίσχυσης, για όλες τις λοιπές επιχειρήσεις.

β) Για νέες επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών μετά την 1η Ιανουαρίου 2019 ή για επιχειρήσεις που άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Απριλίου 2019 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 ή έχουν μηδενικά ακαθάριστα έσοδα το 2019, σε:

·         25% της ενίσχυσης, εφόσον η μείωση των ακαθάριστων εσόδων του 2020 της επιχείρησης ξεπερνάει το 30% σε σχέση με τα έσοδα του 2019 και η επιχείρηση παρουσιάζει ζημίες προ φόρων ή

·         33,3% της ενίσχυσης, για όλες τις λοιπές επιχειρήσεις.

Χρόνος και τρόπος αποπληρωμής

Με σειρά τροποποιήσεων των αποφάσεων της Επιστρεπτέας Προκαταβολής:

·         Η ημερομηνία καταβολής της πρώτης δόσης ή εναλλακτικά δυνατότητας εφάπαξ καταβολής αυτού με έκπτωση 15% επί του επιστρεπτέου ποσού μετατέθηκε την 29η Ιουλίου 2022.

·         Αυξήθηκαν οι δόσεις για την αποπληρωμή του επιστρεπτέου ποσού της ληφθείσας ενίσχυσης σε ενενήντα έξι (96) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, οι οποίες είναι πλέον άτοκες.

Στην περίπτωση της εφάπαξ επιστροφής του ανωτέρω επιστρεπτέου ποσού μέχρι και την 29η Ιουλίου 2022, το ποσό της έκπτωσης του 15% δίνεται σαν επιπλέον έκπτωση στην ενίσχυση. Τα ποσά είναι αφορολόγητα, ενώ το ποσά της επιστροφής μειώνουν το χορηγηθέν ποσό της ενίσχυσης και εφόσον η ενίσχυση έχει χορηγηθεί, είτε βάσει του Προσωρινού Πλαισίου, είτε βάσει του Κανονισμού de minimis, δεν συνυπολογίζεται εφεξής στο όριο σώρευσης.

Ειδικά για τις επιχειρήσεις που επλήγησαν αποδεδειγμένα από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν σε περιοχές της ελληνικής επικράτειας από 1η Μαΐου έως και 2 Σεπτεμβρίου 2021, όπως αυτές έχουν οριοθετηθεί με τις υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε/13758/Α325/20.08.2021 (Β΄3905), Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε.13975/Α325/20.8.2021 (Β΄3898), Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./13665/Α325/18.8.2021 (Β΄3863) και Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε/11203/Α325/09.07.2021 αποφάσεις των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εσωτερικών, Υποδομών και Μεταφορών, το επιστρεπτέο ποσό, δεν επιστρέφεται. Επιπλέον, για τις επιχειρήσεις που έχουν έδρα ή υποκατάστημα στους Δήμους Μαντουδίου – Λίμνης – Αγίας Άννας και Ιστιαίας – Αιδηψού της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, οι οποίοι επλήγησαν από την πυρκαγιά της 3ης Αυγούστου 2021, το επιστρεπτέο ποσό, δεν επιστρέφεται.

Τα ποσά αναρτήθηκαν σταδιακά, στο πληροφοριακό σύστημα της ΑΑΔΕ myAADE, στην επιλογή Μητρώο & Επικοινωνία / e-Κοινοποιήσεις, ενώ στάλθηκε και σχετικό μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη δηλωθείσα από τον υπόχρεο ηλεκτρονική διεύθυνση. Οι επιχειρήσεις θα μπορούν να δουν τις οφειλές τους από το επιστρεπτέο μέρος της ενίσχυσης στην ψηφιακή πύλη myAADE, στην επιλογή "Ο Λογαριασμός μου".

Για τη διευκόλυνση των ενδιαφερομένων, στην πλατφόρμα myBusinessSupport της ΑΑΔΕ θα αναρτηθεί ενημέρωση σχετικά με τον τρόπο υπολογισμού του επιστρεφόμενου ποσού ανά Επιστρεπτέα Προκαταβολή.

Υπενθυμίζεται ότι η πληρωμή των οφειλών είναι δυνατή και μέσω του συστήματος IRIS Online Payments, στο myAADE (myaade.gov.gr), με άμεση πίστωση των οφειλών.

Να υπενθυμίσουμε ότι στο προηγούμενο τεύχος της εφημερίδας μας (Πέμπτη 30.6.2022) , έχουμε δημοσίευση την διαδικασία τους της επανεξέτασης των αιτήσεων που έχουν απορριφθεί, σύμφωνα με την ΓΔΟΥ 33/29.6.2022 (ΦΕΚ 3350/Β’/29.6.2022) - ΚΥΑ Οικονομικών - Ανάπτυξης και Επενδύσεων με θέμα «Επανεξέταση αιτήσεων χορήγησης ενίσχυσης με τη μορφή επιστρεπτέας προκαταβολής σε επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης της νόσου του κορωνοϊού COVID-19»:



 Συμψηφισμοί επιστροφών

Οι μη ληξιπρόθεσμες δόσεις της δεν συμψηφίζονται με επιστροφές φόρων με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ - Τι ισχύει με την επιστρεπτέα προκαταβολή και τις επιστροφές

Με την Α.1085/24.6.2022 (ΦΕΚ 3491/Β’/5.7.2022), απόφαση, τροποποιήθηκε η υπό στοιχεία 1120401/ΔΠΕΙΣ/Α/30.7.2013 απόφασης Υφυπουργού Οικονομικών (Β’ 1867) «Καθορισμός προϋποθέσεων και διαδικασίας για την εξαίρεση από τον αυτεπάγγελτο συμψηφισμό χρηματικών απαιτήσεων οφειλετών έναντι του Δημοσίου με βεβαιωμένα αλλά μη ληξιπρόθεσμα χρέη αυτών προς το Δημόσιο» όπως τροποποιήθηκε και ισχύει καθώς και των υπό στοιχεία ΠΟΛ.1274/27.12.2013 και ΠΟΛ.1275/27.12.2013 (Β’ 3398) αποφάσεων Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν.

Ποιο συγκεκριμένα:

          i.            Χρηματικές απαιτήσεις οφειλετών έναντι του Δημοσίου εξαιρούνται από τον αυτεπάγγελτο συμψηφισμό με βεβαιωμένες μη ληξιπρόθεσμες οφειλές αυτών που προκύπτουν από την επιστροφή της ενίσχυσης της επιστρεπτέας προκαταβολής σύμφωνα με το άρθρο τρίτο της από 30/3/2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 75), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του Ν.4684/2020 (Α’ 86),και τις κατ’ εξουσιοδότηση αυτού Κοινές Αποφάσεις των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων».

 

        ii.            Μη ληξιπρόθεσμες οφειλές που προκύπτουν από την επιστροφή της ενίσχυσης της επιστρεπτέας προκαταβολής σύμφωνα με το άρθρο τρίτο της από 30/3/2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 75), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του Ν.4684/2020 (Α’ 86), και τις κατ’ εξουσιοδότηση αυτού κοινές αποφάσεις των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων δεν λαμβάνονται υπόψη για την εφαρμογή της παρ. 8 του άρθρου 12 του Ν.4174/2013.

 

       iii.             Μη ληξιπρόθεσμες οφειλές που προκύπτουν από την επιστροφή της ενίσχυσης της επιστρεπτέας προκαταβολής σύμφωνα με το άρθρο τρίτο της από 30/3/2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 75), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του Ν.4684/2020 (Α’ 86), και τις κατ’ εξουσιοδότηση αυτού κοινές αποφάσεις των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων αναγράφονται μόνον, εάν ζητηθεί από τον οφειλέτη στην αίτησή του.

 

Συμπερασματικά, οι μη ληξιπρόθεσμες δόσεις για την επιστροφή της επιστρεπτέας προκαταβολής εξαιρούνται από τη διαδικασία αυτεπάγγελτου συμψηφισμού με τις χρηματικές απαιτήσεις των επιχειρήσεων έναντι του Δημοσίου.

Ακόμη, ορίζεται ότι οι μη ληξιπρόθεσμες δόσεις για την επιστροφή της επιστρεπτέας προκαταβολής δεν εμποδίζουν τη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας.

Επίσης, οι μη ληξιπρόθεσμες οφειλές για την επιστροφή επιστρεπτέας προκαταβολής δεν αναγράφονται στη βεβαίωση οφειλής, παρά μόνον αν ζητηθεί από τον οφειλέτη, στην αίτηση για τη χορήγησή της.

Προσοχή: Μέχρι την στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές , και παρά την απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, οι επιχειρήσεις δεν μπορούσαν να πάρουν φορολογική ενημερότητα ηλεκτρονικά μέσω του myAADE.

Αν είναι 605 χιλιάδες επιχειρήσεις για να πάρουν φορολογική ενημερότητα για 96 μήνες, δηλαδή για 8 χρόνια, που θα πληρώνουν τις δόσεις  της επιστρεπτέας προκαταβολής καθώς θα πρέπει να απευθύνονται στις Δ.Ο.Υ. για να πάρουν φορολογική ενημερότητα, τότε «ζήτω που καήκαμε» που λέει και ο λαός. Σε μια εποχή μάλιστα που τόσο οι Δ.Ο.Υ, όσο και το προσωπικό τους μειώνεται δραματικά και δεν μπορεί να εξυπηρετήσει την σημερινή κατάσταση.

Πρέπει άμεσα η ΑΑΔΕ και το υπουργείο να επιλύσει το σχετικό θέμα, και να επιτρέπετε η έκδοση φορολογικής ενημερότητας για όλες τις περιπτώσεις πλην της μεταβίβασης ακινήτων. (Αν και για το τελευταίο μπλοκάρει και τις γονικές παροχές).

Υ.Γ. Για τους νέους χρόνους διαβίβασης στα myDATA θα τα πούμε στο επόμενο σημείο μας!

ΤΙ ΠΡΟΒΛΈΠΕΙ Η ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΚΑΙ ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ

Τροποποιητικές Δηλώσεις χωρίς πρόστιμο

Είναι πολλές οι ερωτήσεις που μας απευθύνετε για τις τροποποιητικές δηλώσεις και πότε μπορούν να γίνουν χωρίς πρόστιμο.

Να πούμε ότι μετά την παράταση και μέχρι την μέχρι σήμερα καταληκτική ημερομηνία υποβολής εμπρόθεσμα των φορολογικών δηλώσεων, δηλαδή έως τις 29 Ιουλίου 2022, οι φορολογούμενοι έχουν το δικαίωμα να υποβάλλουν τροποποιητική δήλωση χωρίς πρόστιμο για όλα τα αντικείμενα , διορθώνοντας λάθη στη φορολογική δήλωση τους ή προσθέτοντας νέα στοιχεία.

Η νομοθεσία παρέχει στους φορολογούμενους τη δυνατότητα διόρθωσης των λαθών που πιθανόν έγιναν κατά τη συμπλήρωση της φορολογικής δήλωσης, μέχρι την καταληκτική ημερομηνία της εμπρόθεσμης υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, και βέβαια πάντα μετράει η τελευταία δήλωση που κατατέθηκε και η τελευταία εκκαθάριση.

Αν κατατεθεί δήλωση μετά από την καταληκτική ημερομηνία , υπάρχουν πρόστιμα, ανάλογα με την κατηγορία του φορολογούμενού, που αρχίζουν από 100 ευρώ και φτάνουν τα 500 ευρώ. Σε αυτό το ποσό υπολογίζεται και χαρτόσημο 2,4%

Πέρα βέβαια από τα πρόστιμα έχουμε και την επιβολή τόκου 0,73% για κάθε μήνα καθυστέρησης , σε περίπτωση που  από την νέα εκκαθάριση προκύψει πρόσθετος φόρος.

Πότε δεν υποβάλλονται πρόστιμα

Σύμφωνα με έγγραφα της διοίκησης αλλά και απόφασης της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ), στις παρακάτω περιπτώσεις δεν επιβάλλονται πρόστιμα, ακόμη και αν οι δηλώσεις κατατεθούν εκπρόθεσμα:

1.       Για εκπρόθεσμες τροποποιητικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος λόγω βεβαιώσεων αποδοχών που εκδόθηκαν καθυστερημένα από τον εργοδότη. Ο μισθωτός υποβάλει τροποποιητική δήλωση εντός του έτους του οποίου εκδόθηκε η βεβαίωση και δεν βαρύνεται με πρόστιμο.

2.       Για εκπρόθεσμες τροποποιητικές δηλώσεις, που αφορούν σε διόρθωση στοιχείων προστατευόμενου μέλους.

3.       Για εκπρόθεσμες τροποποιητικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος για διόρθωση λανθασμένου Α.Μ.Κ.Α.

4.       Για εκπρόθεσμες τροποποιητικές δηλώσεις εισοδήματος λόγω καθυστέρησης έκδοσης βεβαίωσης από αρμόδιο φορέα (όχι μόνο εισοδήματος αλλά και άλλων στοιχείων όπως π.χ. τόκων κ.λπ.).

5.       Για εκπρόθεσμη τροποποιητική δήλωση εισοδήματος, που αφορά στη διαγραφή συζύγου μετά από διαζύγιο.

6.       Για εκπρόθεσμη τροποποιητική δήλωση εισοδήματος για αλλαγή/συμπλήρωση λογαριασμού IBAN

7.       Για εκπρόθεσμες τροποποιητικές δηλώσεις που αφορούν στη "φιλοξενία" για φορολογικούς λόγους.

  

Αλωνιάτης Απόστολος

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την  Πέμπτη  14 Ιουλίου  2022