Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2026

Οι αποφάσεις για την παράταση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Τι ορίστηκε, επίσης, για τη Β φάσης του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Πάροχος και Λιανικές πωλήσεις – Τι γίνεται με το πιστωτικό λιανικής Διασύνδεση POS στην περίπτωση επιχειρήσεων που ανήκουν στην ΠΟΛ.1002/2014


 

Οι αποφάσεις για την παράταση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.

Τι ορίστηκε, επίσης, για τη Β φάσης του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης  

Πάροχος και Λιανικές πωλήσεις – Τι γίνεται με το πιστωτικό λιανικής

Διασύνδεση POS στην περίπτωση επιχειρήσεων που ανήκουν στην ΠΟΛ.1002/2014

Μετά την έκδοση - την τελευταία στιγμή, δηλαδή το απόγευμα της τριακοστής (30) Οκτωβρίου, του δελτίου τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (ΥΠΕΘΟΟ) και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), με το οποίο ανακοινώθηκε ότι μετατίθενται οι προθεσμίες έναρξης εφαρμογής της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης για τις επιχειρήσεις με τζίρο κάτω του 1.000.000 ευρώ, καθώς και οι προθεσμίες εφαρμογής της Β’ φάσης της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αποθεμάτων, εκδόθηκαν οι παρακάτω αποφάσεις:

Α.1197/2026 «Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1128/15.09.2025 κοινής απόφασης του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Καθορισμός της έκτασης εφαρμογής, της έναρξης ισχύος καθώς και κάθε άλλου θέματος για την εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4308/2014 (ΕΛΠ) περί εκδόσεως ηλεκτρονικού τιμολογίου» (Β’ 4937)» [Αριθμ. Α 1197/2026 (ΦΕΚ Β' 5905/30-09-2026)] και

 Α.1198/2026 «Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1122/2024 κοινής απόφασης του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Καθορισμός της έκτασης εφαρμογής, των εξαιρέσεων, του χρόνου διαβίβασης, καθώς και της έναρξης εφαρμογής της ψηφιακής έκδοσης παραστατικών διακίνησης αγαθών στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ)» (Β’ 4570).[Α.1198/2026 (ΦΕΚ Β' 5905/30-09-2026)]

Σύμφωνα με αυτές έχουμε νέες ημερομηνίες έναρξης της υποχρέωσης για:

1.      Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Νέα παράταση για τις επιχειρήσεις με τζίρο έως 1 εκατ. ευρώ

Στις 2 Νοεμβρίου 2026 η έναρξη της υποχρεωτικής εφαρμογής – Έως τις 31 Ιανουαρίου 2027 η περίοδος σταδιακής προσαρμογής

Νέο χρονοδιάγραμμα για την υποχρεωτική εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στις επιχειρήσεις της δεύτερης περιόδου προβλέπεται για τις επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα έως και 1 εκατ. ευρώ, με βάση τη δήλωση του φορολογικού έτους που ξεκίνησε εντός του 2023.

Η έναρξη της υποχρεωτικής εφαρμογής μετατίθεται για τις 2 Νοεμβρίου 2026, ενώ από την ημερομηνία αυτή έως και τις 31 Ιανουαρίου 2027 θα ισχύσει περίοδος σταδιακής εφαρμογής. Κατά το διάστημα αυτό οι επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα παράλληλης χρήσης προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων, όπως εμπορικά ή λογιστικά προγράμματα και ERP, καθώς και της ειδικής φόρμας καταχώρισης.

Η παράταση έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία έχει καταγραφεί σημαντική πρόοδος ως προς τη συμμόρφωση των υπόχρεων επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, περίπου 655.000 επιχειρήσεις, ποσοστό σχεδόν 70% του συνόλου των δυνητικά υπόχρεων της δεύτερης περιόδου, χρησιμοποιούν ήδη είτε Πάροχο Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης είτε τις εφαρμογές της ΑΑΔΕ timologio και myDATAapp για τις συναλλαγές χονδρικής. Δηλαδή, σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν με το δελτίο τύπου , αναμένεται δυνητικά να βάλουν Πάροχο Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης ή των εφαρμογών της ΑΑΔ,Ε ακόμη 280.000 επιχειρήσεις, αριθμός που θα οδηγήσει μάλλον και σε νέα παράταση.

Οι επιλογές για τις επιχειρήσεις

Οι υπόχρεες επιχειρήσεις μπορούν να εκπληρώσουν την υποχρέωση ηλεκτρονικής τιμολόγησης με έναν από δύο τρόπους: μέσω Υπηρεσίας Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων ή μέσω των δωρεάν εφαρμογών της ΑΑΔΕ, timologio και myDATAapp για κινητές συσκευές.

Οι εφαρμογές της ΑΑΔΕ καλύπτουν, μεταξύ άλλων, και τις περιπτώσεις έκδοσης ηλεκτρονικών τιμολογίων που αφορούν δημόσιες συμβάσεις.

Για τις επιχειρήσεις που επιλέγουν τη χρήση Παρόχου Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης προβλέπεται η υποβολή Δήλωσης Έναρξης Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, με ημερομηνία έναρξης ισχύος την 2α Νοεμβρίου 2026. Η έκδοση των ηλεκτρονικών τιμολογίων θα πρέπει να ξεκινήσει εντός της περιόδου σταδιακής εφαρμογής, δηλαδή από τις 2 Νοεμβρίου 2026 έως τις 31 Ιανουαρίου 2027.

Αντίθετα, οι επιχειρήσεις που θα εκδίδουν αποκλειστικά τα τιμολόγιά τους από τις 2 Νοεμβρίου 2026 μέσω των εφαρμογών timologio ή myDATAapp και δεν επιθυμούν να αξιοποιήσουν την περίοδο σταδιακής εφαρμογής, δεν χρειάζεται να υποβάλουν τη συγκεκριμένη δήλωση.

Τι αλλάζει από την 1η Φεβρουαρίου 2027

Το ορόσημο για την πλήρη εφαρμογή του νέου καθεστώτος είναι η 1η Φεβρουαρίου 2027. Από την ημερομηνία αυτή, η έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων και η διαβίβαση των σχετικών δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA για συναλλαγές B2B στην Ελλάδα, συναλλαγές με τρίτες χώρες εκτός ΕΕ και συναλλαγές B2G θα πραγματοποιούνται αποκλειστικά μέσω Υπηρεσιών Παρόχου Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης ή μέσω των εφαρμογών της ΑΑΔΕ timologio και myDATAapp.

Συνεπώς, από την 1η Φεβρουαρίου 2027 δεν θα είναι πλέον δυνατή η διαβίβαση των δεδομένων των συγκεκριμένων παραστατικών στην πλατφόρμα myDATA με άλλον τρόπο, όπως μέσω συστημάτων ERP.

Η νέα προθεσμία δίνει στις επιχειρήσεις της δεύτερης περιόδου επιπλέον χρόνο για να ολοκληρώσουν την τεχνική και οργανωτική τους προσαρμογή, ενώ παράλληλα σηματοδοτεί την τελική μετάβαση σε ένα σύστημα ηλεκτρονικής τιμολόγησης με αποκλειστική χρήση των προβλεπόμενων καναλιών έκδοσης και διαβίβασης.

Προσοχή:

Αν στους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.), που έχετε δηλώσει στην εφορία, υπάρχουν και κωδικοί χονδρικών πωλήσεων, που όμως δεν χρησιμοποιείτε, και με την προϋπόθεση ότι δεν θέλετε να χρησιμοποιήσετε Πάροχο, τότε θα πρέπει να βγάλετε από τους ΚΑΔ, τις χονδρικές πωλήσεις διότι η ΑΑΔΕ σας βομβαρδίζει με προειδοποιητικά email ότι δεν έχετε κάνει σύμβαση με πάροχο.

Η πρόταση μας είναι να κάνετε δήλωση παρόχου μέσα από την εφαρμογή της ΑΑΔΕ, έστω και αν δεν την χρησιμοποιήσετε ποτέ.

Πάροχος και Λιανικές πωλήσεις

Η ημερομηνία 2 Νοεμβρίου 2026 , αφορά ΜΟΝΟ τις χονδρικές πωλήσεις και τίποτε άλλο.

Για τις λιανικές πωλήσεις σήμερα έχουμε:

Α) Όσοι είναι υπόχρεοι για ΦΗΜ, μπορούν να χρησιμοποιήσουν ταμειακές μηχανές ή φορολογικούς μηχανισμούς ή ΦΗΜΑ όπου επιτρέπεται (π.χ. εστίαση), αλλά και πάροχο ηλεκτρονικής τιμολόγησης.

Β) Όσοι είναι στην ΠΟΛ.1002/31.12.2014 μπορούν να εκδίδουν ΑΠΥ και ΑΛΠ (κυρίως ΑΠΥ) χωρίς πάροχο ηλεκτρονικής τιμολόγησης.

Έχει γίνει τροποποίηση του άρθρου 12  των Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων (ΕΛΠ- ν.4308/2014), με τον νόμο 5222/2026.

Με την τροποποίηση αυτή έγινε υποχρεωτικό η έκδοση ΑΠΥ και ΑΛΠ με ηλεκτρονικό τρόπο, δηλαδή καταργείται η χειρόγραφη έκδοση παραστατικών. Για την έναρξη εφαρμογής όμως της παραπάνω τροποποίησης πρέπει να εκδοθούν αποφάσεις και ερμηνευτικές εγκύκλιοι και να οριστεί συγκεκριμένη ημερομηνία που θα ισχύσει η υποχρεωτική έκδοση όλων των αποδείξεων λιανικών πωλήσεων , με ηλεκτρονικό τρόπο δηλαδή θα καταργηθούν οι χειρόγραφές αποδείξεις.

Για την εφαρμογή της σχετικής διάταξης, πρέπει να εκδοθεί σχετική εφαρμοστική απόφαση και σχετικές εγκύκλιοι.

Μέχρι όμως την εφαρμογή αυτής της διάταξης, οι αποδείξεις θα συνεχίζουν να εκδίδονται όπως και σήμερα, δηλαδή οι αποδείξεις αυτές μπορούν να εκδοθούν και χειρόγραφα, πάντα όταν ο φορολογούμενος καλύπτεται από την ΠΟΛ.1002/31.12.2014, όταν ο κύκλος εργασιών (τζίρος) της επιχείρησης είναι κάτω από 30.000 ευρώ, τζίρος που της δίνει την δυνατότητα να χρησιμοποιήσει για ενημέρωση των mydata την ειδική φόρμα καταχώρησης. 

Τέλος όσον αφορά το παραστατικό Πιστωτικό Λιανικής   (τύπος παραστατικού 11.4), δεν χρειάζεται να είναι θεωρημένο δηλαδή να εκδοθεί μέσω παρόχου.

Όσοι κάνουν χρήση ταμειακή μηχανής, μπορούν να το εκδίδουμε το Πιστωτικό Λιανικής είτε μέσω του παρόχου που έχουν χωρίς να δηλώσουν και συναλλαγές B2C , αλλά και μέσω του timologio της ΑΑΔΕ. 

Σημείωση:

Όσον αφορά τις επιχειρήσεις που έχουν υποχρέωση χρήσης Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού  (ΦΗΜ), δεν μπορούν να εκδίδουν τις αποδείξεις λιανικών συναλλαγών (ΑΛΠ και ΑΠΥ) χωρίς ταμειακή μηχανή ή φορολογικού μηχανισμού ή ιδιώτη παρόχου ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Φυσικά και δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν για την έκδοση των αποδείξεων αυτών την εφαρμογή της ΑΑΔΕ timologio διότι η εφαρμογή αυτή δεν έχει την δυνατότητα να διασυνδεθεί με μηχανήματα POS, κάτι που είναι αναγκαίο με βάση τον νόμο.

Διασύνδεση EFT/POS

Να θυμίσουμε ότι μηχανήματα EFT/POS, είναι υποχρεωτικό να έχουν όσες επιχειρήσεις έχουν πωλήσεις λιανικής.

Σύμφωνα με την  εγκύκλιο Ε.2044/2024 «Παροχή διευκρινίσεων περί της υποχρεωτικής διασύνδεσης των τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης (Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS) των οντοτήτων με τα ταμειακά τους συστήματα και την ΑΑΔΕ»

3. Επιχείρηση που διενεργεί αποκλειστικά χονδρικές συναλλαγές έχει υποχρέωση να διασυνδέσει τα τερματικά POS που διαθέτει με το Ταμειακό της Σύστημα;

Όχι, δεν έχει υποχρέωση διασύνδεσης.

4.  Επιχείρηση με μεικτές συναλλαγές (είτε χονδρικές και λιανικές με υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ είτε λιανικές με υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ και λιανικές που απαλλάσσονται από την χρήση ΦΗΜ βάσει της ΠΟΛ.1002/2014) έχει την υποχρέωση να διασυνδέσει όλα τα τερματικά POS που διαθέτει με το Ταμειακό της Σύστημα, για το σύνολο των συναλλαγών της;

 Όχι, έχει την υποχρέωση να διασυνδέσει τα τερματικά POS που θα επιλέξει, για τις συναλλαγές λιανικής για τις οποίες έχει υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ ή για τις οποίες χρησιμοποιεί ΦΗΜ παρά το ότι δεν έχει υποχρέωση.

Δεν έχει την υποχρέωση να διασυνδέσει αποκλειστικά και μόνο τα τερματικά POS μέσω των οποίων ολοκληρώνονται:

- συναλλαγές χονδρικής ή

- συναλλαγές που απαλλάσσονται από την χρήση ΦΗΜ βάσει της ΠΟΛ.1002/2014, εφόσον δεν κάνει χρήση ΦΗΜ για τη διενέργεια των συναλλαγών αυτών.

Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση που επιχείρηση δεχτεί πληρωμές σε μη διασυνδεμένο τερματικό POS για συναλλαγές για τις οποίες έχει υποχρέωση διασύνδεσης, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 10.000 ή 20.000 €, ανάλογα με το τηρούμενο λογιστικό σύστημα.

Για την τήρηση της σχετικής υποχρέωσης η ΑΑΔΕ προχωρά σε εκτεταμένες διασταυρώσεις των στοιχείων που τηρούνται στα πληροφοριακά της συστήματα, καθώς και στοιχείων τρίτων, ενώ, σε κάθε περίπτωση, η συμμόρφωση ελέγχεται και στο πλαίσιο των ελέγχων ορθής τήρησης βιβλίων και έκδοσης στοιχείων (προληπτικοί έλεγχοι).

5.  Επιχείρηση με μεικτές συναλλαγές (είτε χονδρικές και λιανικές με υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ είτε λιανικές με υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ και λιανικές που υπάγονται στην ΠΟΛ.1002/2014) εφόσον διαθέτει ένα και μόνο τερματικό POS έχει την υποχρέωση να το διασυνδέσει με το Ταμειακό της Σύστημα;

Ναι, στην περίπτωση αυτή υφίσταται υποχρέωση διασύνδεσης του τερματικού POS της επιχείρησης, δεδομένου ότι το εν λόγω τερματικό δέχεται πληρωμές και για συναλλαγές λιανικής με υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ.

Προσοχή: Αν οι επιχειρήσεις της ΠΟΛ.1002/31.12.2014, χρησιμοποιούν πάροχο για την έκδοση των λιανικών πωλήσεων τους, δεν έχουν την υποχρέωση διασύνδεσης του POS με τον πάροχο.

Αντίθετα αν χρησιμοποιούν ταμειακή μηχανή , είναι υποχρεωμένη να διασυνδέσουν την ταμειακή μηχανή με το POS.

2.      Ψηφιακά παραστατικά διακίνησης αποθεμάτων - Β’ φάση

Παράταση με την Α.1198/2026 (ΦΕΚ Β' 5905/30-09-2026), δόθηκε και στην  Β’ φάση τίθεται πλέον σε εφαρμογή για το σύνολο των επιχειρήσεων ως εξής:

 

·         Από 1/1/2027 ενεργοποιούνται οι διαδικασίες φόρτωσης, μεταφόρτωσης και παραλαβής για την ψηφιακή παρακολούθηση και ιχνηλασιμότητα της διακίνησης αποθεμάτων, καθώς και η διαβίβαση των δεδομένων ποσοτικού ελέγχου.

 

·         Από 1/1/2028 εφαρμόζεται η Ενιαία Κωδικοποίηση Ειδών, σύμφωνα με τη Συνδυασμένη Ονοματολογία (TARIC).

Έως και την ημερομηνία έναρξης κάθε επιμέρους υποχρέωσης, παρέχεται η δυνατότητα προαιρετικής διαβίβασης των σχετικών δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.

Παράλληλα, υπενθυμίζεται ότι είναι ήδη διαθέσιμη η νέα έκδοση της εφαρμογής για κινητές συσκευές myDATAapp, η οποία ενσωματώνει δυνατότητα σάρωσης και παραλαβής παραστατικών, καθώς και οι λειτουργικότητες της εφαρμογής timologio, αναφορικά με τη Β’ φάση της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αποθεμάτων.

Προσοχή: Για να αποκτήσετε την εφαρμογή για την σάρωση, πρέπει να «ανοίξετε» μια εφαρμογή timologio της ΑΑΔΕ , άσχετο αν την χρησιμοποιείτε για την έκδοση των ψηφιακών παραστατικών σας.

Ακόμη να θυμίσουμε ότι τα ποσοτικά παραστατικά δεν υπάρχει υποχρέωση για αποστολή τους στο mydata μέσα από πάροχο , μπορούν να ανέβουν και απευθείας από την εφαρμογή της ΑΑΔΕ ή από το ERP (πρόγραμμα εμπορικής διαχείρισης) που χρησιμοποιεί η επιχείρηση.

Ελαιοπαραγωγοί

 Ειδικά για τους ελαιοπαραγωγούς αγρότες, η έναρξη της υποχρέωσης έκδοσης των παραστατικών διακίνησης και διαβίβασης των δεδομένων της Α’ φάσης μετατίθεται για την 1/1/2027, ταυτόχρονα με την υποχρέωση έναρξης της Β’ φάσης της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αποθεμάτων. Η μετάθεση ισχύει υπό την προϋπόθεση ότι, κατά την παραλαβή του ελαιόκαρπου, εκδίδεται δελτίο ποσοτικής παραλαβής από τα ελαιοτριβεία και αφορά όσους δεν εντάσσονται στις υπόχρεες οντότητες της πρώτης περιόδου εφαρμογής.

Διακίνηση αγροτικών προϊόντων με αντίστροφο δελτίο αποστολής

Πέρα από την διακίνηση ελαιόκαρπου, με την εγκύκλιο Ε.2038/2026 διευκρινίστηκε ότι:

Ψηφιακό παραστατικό Διακίνησης αγροτικών προϊόντων με ένδειξη «αντίστροφη διακίνηση»

«Σύμφωνα με την παρ. 6 της υπό στοιχεία Ε.2030/2025 εγκυκλίου του Διοικητή της ΑΑΔΕ, για την παράδοση αγροτικών προϊόντων από τους αγρότες που υπάγονται στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ, παρέχεται η δυνατότητα το ψηφιακό παραστατικό να εκδίδεται και να διαβιβάζεται πριν την έναρξη της διακίνησης, αντί του υπόχρεου αγρότη, από τον αντισυμβαλλόμενο αυτού (έμπορο, αγροτικό συνεταιρισμό, ελαιοτριβείο κ.λπ.), στις περιπτώσεις παραλαβής των αποθεμάτων από εγκαταστάσεις του Αποστολέα από τον Παραλήπτη με δικά του μεταφορικά μέσα συμπεριλαμβανομένων και αυτών που εντέλει.

Δεδομένου ότι σε πολλές περιπτώσεις η διακίνηση λαμβάνει χώρα με ίδια μέσα του αγρότη που δύναται να μην είναι αμιγώς μεταφορικά αλλά και μικτού τύπου (για παράδειγμα αγροτικά μηχανήματα) και με σκοπό τη διευκόλυνση των υπόχρεων αγροτών για την έκδοση ψηφιακών δελτίων αποστολής, με την παρούσα γίνεται δεκτό ότι στις προαναφερόμενες περιπτώσεις, το ψηφιακό δελτίο αποστολής δύναται να εκδίδεται από τον Παραλήπτη των αποθεμάτων (αγροτικό συνεταιρισμό, έμπορο, κ.λπ.) με την ένδειξη «Αντίστροφη Διακίνηση» ακόμη και στην περίπτωση που η διακίνηση διενεργείται με μεταφορικά μέσα του αγρότη».

Ο Απόστολος Αλωνιάτης είναι οικονομολόγος – φοροτεχνικός, Α’ Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της ENTERSOFTONE και συγγραφέας.

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα One Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή 11  Οκτωβρίου 2026










Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2026

Μέχρι πότε πραγματοποιούνται οι Γενικές Συνελεύσεις ΑΕ, ΕΠΕ και ΙΚΕ- Πότε δημοσιεύονται οι οικονομικές καταστάσεις. Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Εναλλακτική φορολόγηση συνταξιούχων εξωτερικού - Έως 31 Οκτωβρίου οι αιτήσεις. Παράταση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης για την 2.11.2027



Μέχρι πότε πραγματοποιούνται οι Γενικές Συνελεύσεις ΑΕ, ΕΠΕ και ΙΚΕ- Πότε δημοσιεύονται οι οικονομικές καταστάσεις.

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Εναλλακτική φορολόγηση συνταξιούχων εξωτερικού - Έως 31 Οκτωβρίου οι αιτήσεις.

Παράταση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης για την 2.11.2027

Αυτό που «ο κόσμος το έχει τούμπανο και η ΑΑΔΕ κρυφό καμάρι» για τις παρατάσεις μας ξεπερνάει σαν επαγγελματίες.

Για μια ακόμη φορά η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) , περίμενε τη τελευταία ώρα, καλά διαβάσατε όχι την τελευταία ημέρα αλλά τη  τελευταία ώρα να δώσει  παράταση στην ηλεκτρονική τιμολόγηση.

Ξέροντας ότι χιλιάδες επιχειρήσεις δεν είχαν ακόμη κάνει αίτηση για πάροχο και έχοντας την εμπειρία του Φεβρουαρίου, της πρώτης φάσης με τις επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών (τζίρο) πάνω από 1.000.000 ευρώ, όπου για ένα μικρό αριθμό επιχειρήσεων αναγκάστηκε να δώσει ένα μήνα παράταση από μόνη της και μάλιστα δυο μέρες μετά την λήξη της προθεσμίας ένταξης στον πάροχο, δεν έβγαλε την απόφαση για την παράταση νωρίς αλλά περίμενε μέχρι την τελευταία στιγμή.

Νέο Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΑΑΔΕ το νέο χρονοδιάγραμμα είναι:

·2/11/2026 :Έναρξη υποχρεωτικής εφαρμογής

·Από 2/11/2026 έως 31/1/2027:Χρονικό διάστημα σταδιακής εφαρμογής της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, με δυνατότητα παράλληλης χρήσης προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό / λογιστικό, ERP) ή της ειδικής φόρμας καταχώρισης.

Ψηφιακά παραστατικά διακίνησης αποθεμάτων – Β’ φάση

Μετάθεση έχουμε και για την Β φάσης του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής

Η Β’ φάση τίθεται πλέον σε εφαρμογή για το σύνολο των επιχειρήσεων ως εξής:

- Από1/1/2027ενεργοποιούνται οι διαδικασίες φόρτωσης, μεταφόρτωσης και παραλαβής για την ψηφιακή παρακολούθηση και ιχνηλασιμότητα της διακίνησης αποθεμάτων, καθώς και η διαβίβαση των δεδομένων ποσοτικού ελέγχου.

- Από1/1/2028 εφαρμόζεται η Ενιαία Κωδικοποίηση Ειδών, σύμφωνα με τη Συνδυασμένη Ονοματολογία (TARIC).

Από 72 σε 120 οι δόσεις για ληξιπρόθεσμα χρέη έως 31.12.2024

Και μέσα σε όλα εξαγγέλθηκε και από τον πρωθυπουργό ότι οι 72 δόσεις για την ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το δημόσιο θα γίνουν 120 δόσεις και θα περιλαμβάνουν και τα χρέη μέχρι 31.12.2024.

Λεπτομέρειες όταν κατατεθούν οι αλλαγές στην βουλή, διότι όπως έχουμε ξαναγράψει «ο διάβολος κρύβετε στις λεπτομέρειες». Μπορεί και αυτή η επέκταση να είναι δώρο άδωρο, όπως και η προηγούμενη.    

 Γενικές Συνελεύσεις ΑΕ, ΕΠΕ και ΙΚΕ

Για τρίτη συνεχόμενη εβδομάδα , ασχολούμαστε με την σύγκληση των γενικών συνελεύσεων των εταιριών με την νομική μορφή: Ανώνυμες εταιρείες (ΑΕ) , Εταιρείες Περιορισμένης Ευθύνης (ΕΠΕ) και Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες (ΙΚΕ), μετά την έκδοση του δελτίου τύπου του Υπουργείου Ανάπτυξης για υποβολή των οικονομικών καταστάσεων στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) στις 31 Οκτωβρίου 2026 , που τελικά δεν είναι 31 αλλά 30 Οκτωβρίου.

Η τροπολογία

Με νομοσχέδιο που κατατέθηκε στις 22.9.2026 στη Βουλή από το Υπουργείο Ανάπτυξης, με τίτλο «Νέα κίνητρα Άμεσων Ξένων Επενδύσεων, αναδιάρθρωση Διεύθυνσης Άμεσων Ξένων Επενδύσεων και λοιπές διατάξεις», μεταξύ άλλων προβλέπεται και για το έτος 2026 η παράταση στις προθεσμίες διεξαγωγής των γενικών συνελεύσεων των αναφερόμενων νομικών προσώπων.

 

Ειδικότερα, με το άρθρο 40 του νομοσχεδίου τροποποιείται το άρθρο 18 του ν. 5055/2023 και ορίζεται ότι για το έτος 2026 η προθεσμία διεξαγωγής της τακτικής γενικής συνέλευσης παρατείνεται κατά τριάντα (30) ημερολογιακές ημέρες για τις εξής εταιρείες:

 

Ανώνυμες Εταιρείες (παρ. 1 άρθρου 119 του ν. 4548/2018), Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες (παρ. 2 άρθρου του 69 ν. 4072/2012), Εταιρείες Περιορισμένης Ευθύνης (παρ. 2 άρθρου 10 του ν. 3190/1955).

Αναλόγως παρατείνονται και οι προθεσμίες υποβολής στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο των πρακτικών των συνελεύσεων των μετόχων ή εταίρων και των εγκεκριμένων οικονομικών καταστάσεων.

 

Συνεπώς: Για εταιρείες με διαχειριστική χρήση που έληξε στις 31.12.2025, η προθεσμία της 10ης Σεπτεμβρίου 2026 μετατίθεται, με την ψήφιση της διάταξης, στις 10 Οκτωβρίου 2026.

 

Αιτιολογική έκθεση

Με την προτεινόμενη ρύθμιση παρατείνονται κατά τριάντα (30) ημερολογιακές ημέρες οι προθεσμίες διεξαγωγής των γενικών συνελεύσεων της παρ. 1 του άρθρου 119 του ν. 4548/2018 (Α΄ 104), της παρ. 2 του άρθρου 69 του ν. 4072/2012 (Α΄ 86) και της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 3190/1955 (Α΄ 91). Στόχος της ρύθμισης είναι η διευκόλυνση των λογιστών-φοροτεχνικών ως προς την πλήρη και ορθή κατάρτιση και υποβολή των χρηματοοικονομικών καταστάσεων, λαμβάνοντας ιδίως υπόψη ότι κατά το έτος 2026 εφαρμόζεται για πρώτη φορά το νέο πλαίσιο διοικητικών κυρώσεων του Γενικού Εμπορικού Μητρώου. Με τον τρόπο αυτό παρέχεται ο αναγκαίος χρόνος για την ομαλή προσαρμογή των επιχειρήσεων και των εμπλεκόμενων επαγγελματιών στις νέες υποχρεώσεις, δίδοντας προτεραιότητα στην ορθή και πλήρη συμμόρφωσή τους, αποτρέποντας παράλληλα την επιβολή δυσανάλογων διοικητικών κυρώσεων.

 

Το κείμενο της διάταξης

Άρθρο 40

 

Παράταση προθεσμιών διεξαγωγής γενικών συνελεύσεων κεφαλαιουχικών εταιρειών για το έτος 2026 - Τροποποίηση άρθρου 18 ν. 5055/2023

 

Στο άρθρο 18 του ν. 5055/2023 (Α΄ 161), περί παράτασης προθεσμιών διεξαγωγής γενικών συνελεύσεων κεφαλαιουχικών εταιρειών για τα έτη 2023 και 2024, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στον τίτλο, οι λέξεις «για τα έτη 2023 και 2024» αντικαθίστανται από τις λέξεις «για τα έτη 2023, 2024 και 2026», β) η μοναδική υφιστάμενη παράγραφος αριθμείται ως παρ. 1, γ) προστίθεται παρ. 2 και το άρθρο 18 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«Άρθρο 18

 

Παράταση προθεσμιών διεξαγωγής γενικών συνελεύσεων κεφαλαιουχικών εταιρειών για τα έτη 2023, 2024 και 2026

 

1. Για τα έτη 2023 και 2024 η προθεσμία διεξαγωγής της γενικής συνέλευσης της παρ. 1 του άρθρου 119 του ν. 4548/2018 (Α΄ 104), της παρ. 2 του άρθρου 69 του ν. 4072/2012 (Α΄ 86) και της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 3190/1955 (Α΄ 91) παρατείνεται κατά πενήντα (50) ημερολογιακές ημέρες. Προθεσμίες που συνδέονται με την υποβολή πρακτικών συνελεύσεων των μετόχων ή εταίρων και εγκεκριμένων οικονομικών καταστάσεων στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο παρατείνονται αναλόγως.

 

2. Για το έτος 2026, οι προθεσμίες του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 παρατείνονται κατά τριάντα (30) ημερολογιακές ημέρες, εφαρμοζομένου του δευτέρου εδαφίου της παρ. 1.».

 

Πότε πρέπει να γίνει η ΓΣ και μέχρι πότε να γίνει η δημοσίευση των οικονομικών καταστάσεων;

 

‘Όπως είναι διατυπωμένη η διάταξη οι Γενικές Συνελεύσεις πρέπει αν γίνουν έως τις 10 Οκτωβρίου 2026 και η δημοσίευση των οικονομικών καταστάσεων πρέπει αν γίνουν μέσα είκοσι ημέρες από την Γενική Συνέλευση , δηλαδή έως 30 Οκτωβρίου 2026

 

Αλλαγές και στην πληρωμή του φόρου μερισμάτων 5%

 

Σύμφωνα με τον νόμο η λογιστικοποίηση των μερισμάτων γίνεται μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από την έγκριση του από την Γενική Συνέλευση των μετόχων σε περίπτωση Α.Ε.

Το ίδιο ισχύει και για τα εταιρικά κέρδη ΙΚΕ και ΕΠΕ.

Ο φόρος 5% αποδίδεται τρεις (3) ημέρες πριν το τέλος του δεύτερου μήνα από την ημερομηνία καταβολής της υποκείμενης σε παρακράτηση πληρωμής.

Αν η Γενική Συνέλευση των μετόχων ή των εταίρων συγκληθεί την 10η Σεπτεμβρίου 2025, η απόδοση του φόρου μερισμάτων 5% πρέπει να αποδοθεί έως την 31η Δεκεμβρίου 2026.

Αν η γενική συνέλευση πραγματοποιηθεί μέσα στον Οκτώβριο τα κέρδη πρέπει να λογιστικοποιηθούν μέσα στον Νοέμβριο 2026 και ο φόρος μερισμάτων πρέπει να αποδοθεί έως την Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2027

Αν το Νομικό Πρόσωπο έχει την μορφή της Ο.Ε., Ε.Ε κ.λπ. με διπλογραφικά βιβλία, ο φόρος παρακρατείτε μέσα σε ένα μήνα από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής της δήλωσης και η δήλωση υποβάλλεται τρεις (3) ημέρες πριν το τέλος του δεύτερου μήνα από την ημερομηνία καταβολής της υποκείμενης σε παρακράτηση πληρωμής.(Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2026).

 

Εναλλακτική φορολόγηση συνταξιούχων εξωτερικού

Σύμφωνα με δελτίο τύπου που εκδόθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου 2026, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) διεύρυνε σημαντικά το χρονικό περιθώριο για την υπαγωγή στο καθεστώς εναλλακτικής φορολόγησης των συνταξιούχων εξωτερικού που μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα. Με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή (Α.1192/2026), η προθεσμία υποβολής της αίτησης μετατίθεται από τις 31 Μαρτίου στις 31 Οκτωβρίου, παρέχοντας στους φορολογουμένους επτά επιπλέον μήνες για να οργανώσουν και να ολοκληρώσουν τη διαδικασία. Επιπλέον, καθορίζονται η διαδικασία υπαγωγής, η χωρική αρμοδιότητα των ΚΕΦΟΔΕ Αττικής και Θεσσαλονίκης, καθώς και οι επιμέρους διαδικαστικές λεπτομέρειες.

Οι νέες προθεσμίες

Όσοι μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα έως και τις 2 Ιουλίου ενός έτους, μπορούν να επιλέξουν την υπαγωγή τους στο άρθρο 5Β:

·         για το έτος άφιξης, εφόσον υποβάλουν την αίτησή τους έως τις 31/10 του έτους αυτού

·         για το επόμενο έτος, εφόσον υποβάλουν την αίτησή τους μετά τις 31/10 του έτους άφιξης και έως τις 31/10 του επόμενου έτους.

Αντίθετα, όσοι μεταφέρουν την κατοικία τους μετά τις 2 Ιουλίου, μπορούν να αιτηθούν την υπαγωγή τους στο άρθρο 5Β μόνο για το επόμενο έτος από αυτό της άφιξης. Η αίτηση υπαγωγής θα πρέπει να υποβληθεί έως τις 31 Οκτωβρίου  του έτους αυτού (επόμενου της άφιξης).

Τα δικαιολογητικά που συμπληρώνουν τον φάκελο της αίτησης, μπορούν να προσκομισθούν το αργότερο έως τις 30 Νοεμβρίου 2026 του φορολογικού έτους για το οποίο ζητήθηκε η υπαγωγή.

Υποβολή αίτησης και απαραίτητων δικαιολογητικών

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλουν την αίτηση και τα απαραίτητα δικαιολογητικά με τους ακόλουθους τρόπους:

Ψηφιακά: μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE (myaade.gov.gr), στην εφαρμογή Τα Αιτήματά μου > Νέο Αίτημα > Φορολογία > Εναλλακτική Φορολόγηση Εισοδήματος > Υπαγωγή σε εναλλακτική φορολόγηση εισοδήματος φυσικών προσώπων, δικαιούχων εισοδήματος από συντάξεις που προκύπτουν στην αλλοδαπή, τα οποία μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα – άρθρο 5Β ΚΦΕ.

Ταχυδρομικά: με φυσικό φάκελο, μέσω συστημένης επιστολής ή υπηρεσίας ταχυμεταφοράς (courier), προς το αρμόδιο, βάσει της διεύθυνσης του φορολογουμένου, ΚΕΦΟΔΕ Αττικής ή Θεσσαλονίκης. Τα στοιχεία επικοινωνίας είναι αναρτημένα στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ (aade.gr > Επικοινωνία > Στοιχεία Επικοινωνίας Υπηρεσιών ΑΑΔΕ).

Με φυσική παρουσία: στο αρμόδιο ΚΕΦΟΔΕ Αττικής ή Θεσσαλονίκης, κατόπιν προγραμματισμένου ραντεβού μέσω της εφαρμογής Τα Ραντεβού μου στην ψηφιακή πύλη myAADE.

Επιπλέον, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφθούν τα myPoint Αττικής, τις ΥΦΕ και τις κατά τόπους ΔΟΥ και να υποβάλουν την αίτησή τους με την βοήθεια των υπαλλήλων της ΑΑΔΕ.

Η εξέταση των αιτήσεων υπαγωγής στην εναλλακτική φορολόγηση γίνεται από το αρμόδιο Κέντρο Φορολογικών Διαδικασιών και Εξυπηρέτησης (ΚΕΦΟΔΕ), με βάση τη διεύθυνση του φορολογουμένου. Ειδικότερα, το ΚΕΦΟΔΕ Αττικής είναι αρμόδιο για φορολογουμένους με διεύθυνση στην Περιφέρεια Αττικής και στις νήσους Κέα, Κύθνο, Άνδρο και Μήλο, ενώ το ΚΕΦΟΔΕ Θεσσαλονίκης είναι αρμόδιο για την υπόλοιπη Επικράτεια.

Φορολογικά Οφέλη και Υποχρεώσεις

Με την υποβολή της ετήσιας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος εκδίδεται για το φυσικό πρόσωπο ενιαία πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου (τόσο για τα εισοδήματα της ημεδαπής όσο και της αλλοδαπής).

Ειδικότερα, ο φόρος για τα εισοδήματα που προκύπτουν στην αλλοδαπή (άρθρο 5Β του ΚΦΕ):

·         υπολογίζεται με σταθερό συντελεστή 7% (εκτός εάν προβλέπεται φοροαπαλλαγή ή διαφορετική φορολόγηση από διατάξεις των ΣΑΔΦΕ ή άλλων διεθνών συνθηκών).

·         καταβάλλεται εφάπαξ κάθε χρόνο έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Δεκεμβρίου

·         με την εξόφλησή του εξαντλείται κάθε φορολογική υποχρέωση για το εισόδημα που αποκτάται στην αλλοδαπή.

Για την υπαγωγή στο καθεστώς του άρθρου 5Β του ΚΦΕ, το φυσικό πρόσωπο πρέπει σωρευτικά:

·         να μην ήταν φορολογικός κάτοικος της Ελλάδος τα 5 από τα 6 προηγούμενα έτη πριν τη μεταφορά της φορολογικής κατοικίας του,

·         να μεταφέρει τη φορολογική του κατοικία από κράτος με το οποίο η Ελλάδα διατηρεί συμφωνία διοικητικής συνεργασίας σε φορολογικά θέματα.

Οι νέες ρυθμίσεις εφαρμόζονται στις νέες αιτήσεις, στις αιτήσεις που εκκρεμούν προς εξέταση στη Φορολογική Διοίκηση, καθώς και στις πράξεις διοικητικού προσδιορισμού φόρου φορολογικού έτους 2025.

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στην Εξυπηρέτηση Φορολογουμένων της ΑΑΔΕ, my1521:

• Τηλεφωνικά στο 1521, εργάσιμες ημέρες από 7:00 έως 20:00,

• Ψηφιακά μέσω της πλατφόρμας my1521, 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, επιλέγοντας: Θέματα Φορολογίας Εισοδήματος > Φορολογία Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων > Ομογενείς και κάτοικοι εξωτερικού / Εναλλακτική φορολόγηση εισοδήματος > Υπαγωγή σε εναλλακτική φορολόγηση και μεταφορά φορολογικής κατοικίας στην Ελλάδα λόγω σύνταξης αλλοδαπής (Α.1217/2020).

Δεν είναι «7% για όλα»

Το 7% δεν αποτελεί ενιαίο φορολογικό συντελεστή για όλα τα εισοδήματα του συνταξιούχου. Αφορά το εισόδημα αλλοδαπής προέλευσης που υπάγεται στο άρθρο 5Β.

Έτσι, ένας φορολογικός κάτοικος Ελλάδας που εντάσσεται στο καθεστώς μπορεί να έχει ταυτόχρονα:

Αλλοδαπή σύνταξη: υπαγωγή στο ειδικό καθεστώς του 7%, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις.

Ελληνική σύνταξη: φορολόγηση με τους κανόνες που ισχύουν για τις συντάξεις στην Ελλάδα.

Ενοίκια από ακίνητο στην Ελλάδα: φορολόγηση σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς για το εισόδημα από ακίνητη περιουσία.

Λοιπά εισοδήματα: εφαρμογή των κανόνων που αντιστοιχούν στην προέλευση και στο είδος του εισοδήματος.

Με απλά λόγια, το άρθρο 5Β αφορά την αλλοδαπή πηγή εισοδήματος και όχι συνολικά τον φορολογούμενο.

Ένα απλό παράδειγμα

Ας υποθέσουμε ότι ένας συνταξιούχος μεταφέρει τη φορολογική του κατοικία στην Ελλάδα και λαμβάνει αλλοδαπή σύνταξη ύψους 40.000 ευρώ.

Εφόσον πληροί όλες τις προϋποθέσεις του άρθρου 5Β και η συγκεκριμένη σύνταξη υπάγεται στο ειδικό καθεστώς χωρίς διαφορετική πρόβλεψη της εφαρμοζόμενης ΣΑΔΦ, ο φόρος με συντελεστή 7% ανέρχεται σε:

40.000 × 7% = 2.800 ευρώ.

Αν ο ίδιος φορολογούμενος έχει επιπλέον 10.000 ευρώ ελληνική σύνταξη και 8.000 ευρώ εισόδημα από ακίνητο στην Ελλάδα, τα ποσά αυτά δεν μετατρέπονται αυτομάτως σε εισόδημα που φορολογείται με 7%. Εξετάζονται χωριστά, με βάση τους κανόνες που διέπουν κάθε κατηγορία εισοδήματος.

Τι πρέπει να προσέξουν οι συνταξιούχοι

Πριν από τη μεταφορά της φορολογικής κατοικίας, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να έχουν ξεκαθαρίσει τουλάχιστον πέντε βασικά ζητήματα:

1. Τη χώρα προέλευσης της σύνταξης.
Η ύπαρξη και το περιεχόμενο της σχετικής Σύμβασης Αποφυγής Διπλής Φορολογίας (ΣΑΔΦ) είναι καθοριστικά.

2. Το είδος της σύνταξης.
Ιδιωτική, ασφαλιστική και δημόσια σύνταξη δεν αντιμετωπίζονται κατ’ ανάγκη με τον ίδιο τρόπο.

3. Την ημερομηνία μεταφοράς της φορολογικής κατοικίας.
Η ημερομηνία αυτή συνδέεται άμεσα με το έτος για το οποίο μπορεί να ζητηθεί η υπαγωγή.

4. Τα εισοδήματα που αποκτώνται στην Ελλάδα.
Η ελληνική σύνταξη, τα ενοίκια και άλλα εισοδήματα δεν εντάσσονται αυτομάτως στο 7%.

5. Τον φόρο που καταβάλλεται ήδη στην αλλοδαπή.
Πρέπει να εξεταστεί εάν και πώς εφαρμόζονται οι κανόνες αποφυγής της διπλής φορολογίας.

Ο Απόστολος Αλωνιάτης είναι οικονομολόγος – φοροτεχνικός, Α’ Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της ENTERSOFTONE και συγγραφέας.

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα One Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή 4  Οκτωβρίου 2026












 

Είδη Προσδιορισμού Φόρου Γράφει ο Θοδωρής Δ. Καβούκης Με την πράξη προσδιορισμού φόρου συνιστάται και βεβαιώνεται η φορολογική οφειλή ή η απαίτηση του φορολογουμένου.


 

Είδη Προσδιορισμού Φόρου

Γράφει ο Θοδωρής Δ. Καβούκης

Με την πράξη προσδιορισμού φόρου συνιστάται και βεβαιώνεται η φορολογική οφειλή ή η απαίτηση του φορολογουμένου.

            Στο άρθρο 36 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ) ορίζονται τα είδη προσδιορισμού φόρου ήτοι τα είδη των πράξεων της Φορολογικής Διοίκησης με τις οποίες καθορίζεται το ποσό της φορολογικής οφειλής ή της απαίτησης του φορολογούμενου για μια (1) ή περισσότερες φορολογικές περιόδους ή για ένα (1) ή περισσότερα φορολογικά έτη ή διαχειριστικές περιόδους ή για μια (1) ή περισσότερες φορολογικές υποθέσεις. Ειδικότερα να αναφερθεί ότι με την πράξη προσδιορισμού φόρου συνιστάται και βεβαιώνεται η φορολογική οφειλή ή  η απαίτηση του φορολογούμενου. Η εν λόγω πράξη καταχωρίζεται ως εισπρακτέο ή επιστρεπτέο ποσό στα βιβλία της Φορολογικής Διοίκησης. Τα είδη προσδιορισμού φόρου είναι τα κάτωθι:

·         Ο άμεσος προσδιορισμός φόρου

·         Ο διοικητικός προσδιορισμός φόρου

·         Ο εκτιμώμενος προσδιορισμός φόρου

·         Ο οίκοθεν προσδιορισμός φόρου

·         Ο ενδιάμεσος προσδιορισμός φόρου

·         Ο διορθωτικός προσδιορισμός φόρου

 

Άμεσος Προσδιορισμός Φόρου

             Άμεσος προσδιορισμός φόρου είναι ο προσδιορισμός φόρου που προκύπτει χωρίς περαιτέρω ενέργεια, ταυτόχρονα με την υποβολή της φορολογικής δήλωσης. Ο φορολογούμενος δύναται να τροποποιεί τη φορολογική δήλωσή του, υποβάλλοντας τροποποιητική δήλωση σύμφωνα με το άρθρο 23 του ΚΦΔ και να καταβάλλει την επιπλέον διαφορά φόρου ή να αιτηθεί την επιστροφή του υπερβάλλοντος φόρου, σύμφωνα με τις διατάξεις για την επιστροφή φόρου. Ο άμεσος προσδιορισμός φόρου, που προκύπτει από την τροποποιητική δήλωση, υποκαθιστά τον αρχικό άμεσο προσδιορισμό φόρου. Άμεσος προσδιορισμός φόρου προκύπτει μεταξύ άλλων από τις δηλώσεις ΦΠΑ, από τις δηλώσεις απόδοσης παρακρατούμενων φόρων, από τις δηλώσεις φόρου πλοίων και από τις δηλώσεις φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων.

Διοικητικός Προσδιορισμός Φόρου

             Διοικητικός είναι ο προσδιορισμός φόρου ο οποίος πραγματοποιείται με την έκδοση της αντίστοιχης πράξης της Φορολογικής Διοίκησης κατόπιν υποβολής φορολογικής δήλωσης από τον φορολογούμενο, όχι όμως ταυτόχρονα με την υποβολή αυτής όπως διενεργείται ο άμεσος προσδιορισμός φόρου. Η πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εκδίδεται με βάση στοιχεία που έχουν τυχόν παρασχεθεί από τον φορολογούμενο σε φορολογική δήλωση ή κάθε άλλο στοιχείο που έχει στη διάθεσή της η Φορολογική Διοίκηση. Εάν η Φορολογική Διοίκηση προσδιορίσει τον φόρο ολικά ή μερικά με βάση στοιχεία διαφορετικά από αυτά που περιέχονται σε φορολογική δήλωση του φορολογούμενου, αναφέρει ειδικά τα στοιχεία αυτά, στα οποία βασίστηκε ο προσδιορισμός του φόρου. Πράξεις διοικητικού προσδιορισμού φόρου είναι μεταξύ άλλων το εκκαθαριστικό σημείωμα του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και η πράξη διοικητικού προσδιορισμού ΕΝΦΙΑ.

Εκτιμώμενος και Οίκοθεν Προσδιορισμός Φόρου

            Αν ο φορολογούμενος δεν υποβάλλει εμπροθέσμως φορολογική δήλωση, ο προσδιορισμός του φόρου δύναται να πραγματοποιηθεί από την Φορολογική Διοίκηση με έκδοση πράξης εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου. Η Φορολογική Διοίκηση την περίπτωση του εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου δύναται να προβεί στην έκδοση της εν λόγω πράξης με βάση κάθε στοιχείο που έχει στη διάθεσή της και αφορά ιδίως στο επίπεδο διαβίωσης του φορολογούμενου, την άσκηση της επαγγελματικής ή επιχειρηματικής δραστηριότητάς του ή ομοειδείς επιχειρηματικές ή επαγγελματικές δραστηριότητες. Εάν μετά την έκδοση της πράξης αυτής, ο φορολογούμενος υποβάλει φορολογική δήλωση, η πράξη αυτή παύει να ισχύει αυτοδικαίως.

            Ο προσδιορισμός του φόρου γίνεται και με φορολογική δήλωση που έχει προσυμπληρωθεί αυτοματοποιημένα με βάση όλα τα στοιχεία που διαθέτει η Φορολογική Διοίκηση και έχει κοινοποιηθεί στον φορολογούμενο. Στην περίπτωση αυτή, ήτοι του οίκοθεν προσδιορισμού φόρου, εφόσον ο φορολογούμενος δεν αντιταχθεί στο περιεχόμενο της δήλωσης μέχρι την προθεσμία υποβολής της, αυτή οριστικοποιείται αυτόματα. Ειδικά για τον προσδιορισμό φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, αν ο φορολογούμενος δεν αντιταχθεί στο περιεχόμενο της προσυμπληρωμένης δήλωσης εντός τριάντα (30) ημερών από την έναρξη της προθεσμίας για την υποβολή της, η οριστικοποίηση λαμβάνει χώρα την επόμενη εργάσιμη ημέρα.

Ενδιάμεσος Προσδιορισμός Φόρου

Ο ενδιάμεσος προσδιορισμός φόρου έχει εφαρμογή σε εξαιρετικές περιστάσεις, στις οποίες η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να προσδιορίσει τον φόρο με βάση όλα τα στοιχεία που διαθέτει και πριν από την προθεσμία υποβολής της φορολογικής δήλωσης. Εξαιρετικές περιστάσεις σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο συντρέχουν αν:

·         η δραστηριότητα του φορολογούμενου είναι εποχική, ασκείται από επιχείρηση που έχει συσταθεί την τελευταία τριετία και υπάρχουν ενδείξεις φοροδιαφυγής όπως ενδεικτικά η μη υποβολή δηλώσεων, ή

·         υπάρχουν συγκεκριμένες ενδείξεις ότι ο φορολογούμενος σκοπεύει να εγκαταλείψει τη χώρα.

Η πράξη προσδιορισμού φόρου συνοδεύεται από εντολή ελέγχου, με βάση την οποία εκδίδεται διορθωτικός προσδιορισμός φόρου εντός ενός (1) έτους από την έκδοση της πράξης ενδιάμεσου προσδιορισμού φόρου.

Διορθωτικός Προσδιορισμός Φόρου

            Η Φορολογική Διοίκηση δύναται να προβεί, μετά από έλεγχο, σε έκδοση πράξης διόρθωσης οποιουδήποτε προηγούμενου άμεσου, διοικητικού, εκτιμώμενου ή ενδιάμεσου προσδιορισμού φόρου, εφόσον από τον έλεγχο διαπιστωθεί αιτιολογημένα ότι ο προηγούμενος προσδιορισμός φόρου ήταν ανακριβής ή εσφαλμένος. Η ως άνω πράξη διόρθωσης αποτελεί τον διορθωτικό προσδιορισμό φόρου. Ο διορθωτικός προσδιορισμός φόρου που εκδίδεται κατόπιν πλήρους φορολογικού ελέγχου υπόκειται σε μεταγενέστερη διόρθωση, μόνο εάν προκύψουν νέα στοιχεία.

Ο φορολογούμενος δύναται να ζητά την έκδοση πράξης διόρθωσης διοικητικού προσδιορισμού φόρου, σε περίπτωση υποβολής δήλωσης σχετικά με την οποία έχει εκδοθεί πράξη διοικητικού προσδιορισμού του φόρου. Η Φορολογική Διοίκηση εκδίδει πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου μόνο εφόσον κάνει αποδεκτή τη δήλωση. Η Φορολογική Διοίκηση δύναται να προβεί σε έκδοση πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου και αν δεν υποβλήθηκε δήλωση από τον φορολογούμενο και δεν έχει εκδοθεί πράξη εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου.

 

 

Θοδωρής Δ. Καβούκης Δικηγόρος – Οικονομολόγος

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα One Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή 4  Οκτωβρίου 2026




Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου 2026

Μέχρι 30 Σεπτεμβρίου οι τροποποιήσεις για την επιστροφή ενοικίου Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Οδηγίες για την δήλωση του δημόσιου παρόχου (timologio) Πότε ξεκινάει η υποχρεωτική μηχανογραφική έκδοση αποδείξεων λιανικής


 

Μέχρι 30 Σεπτεμβρίου οι τροποποιήσεις για την επιστροφή ενοικίου

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Οδηγίες για την δήλωση του δημόσιου παρόχου (timologio)

Πότε ξεκινάει η υποχρεωτική μηχανογραφική έκδοση αποδείξεων λιανικής

 

Ο δαίμων του τυπογραφείου χτύπησε στο προηγούμενο άρθρο μας, και μάλιστα στο τίτλο του, και  αντί για να αναφερθεί στην παράταση των οικονομικών καταστάσεων στο τέλος Οκτωβρίου, κατέγραψε το τέλος Σεπτεμβρίου , δηλαδή στην κανονική ημερομηνία.

Τι συμβαίνει, τελικά, με την δημοσίευση των οικονομικών καταστάσεων.

Όπως αναφέραμε και στο προηγούμενο μας σημείωμα, με δελτίο τύπου μια μέρα πριν από την καταληκτική ημερομηνία για την διεξαγωγή των γενικών συνελεύσεων των Α.Ε. , ΕΠΕ και ΙΚΕ, το υπουργείο ανάπτυξης δημοσιοποίησε την παράταση της δημοσίευσης των οικονομικών καταστάσεων μη δημοσιοποιώντας όμως τι μέλει γενέσθε με την ημερομηνία διεξαγωγής των γενικών συνελεύσεων.

Τελικά με την τροπολογία που θα κατατεθεί στην βουλή, και διέρρευσε, διευκρινίζεται ότι:

Άρθρο 1

Παράταση προθεσμιών διεξαγωγής γενικών συνελεύσεων των κεφαλαιουχικών εταιρειών για το έτος 2026 - Προσθήκη παρ. 2 στο άρθρο 18 του ν. 5055/2023

Στο άρθρο 18 του ν. 5055/2023 (Α΄ 161), περί παράτασης προθεσμιών διεξαγωγής γενικών συνελεύσεων κεφαλαιουχικών εταιρειών για τα έτη 2023 και 2024, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στον τίτλο, οι λέξεις «για τα έτη 2023 και 2024» αντικαθίστανται από τη λέξη «για τα έτη 2023, 2024 και 2026», β) προστίθεται παρ. 2 και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, το άρθρο 18 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 18

Παράταση προθεσμιών διεξαγωγής γενικών συνελεύσεων κεφαλαιουχικών εταιρειών για τα έτη 2023, 2024 και 2026

1. Για τα έτη 2023 και 2024 η προθεσμία διεξαγωγής της γενικής συνέλευσης της παρ. 1 του άρθρου 119 του ν. 4548/2018 (Α΄ 104), της παρ. 2 του άρθρου 69 του ν. 4072/2012 (Α΄ 86) και της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 3190/1955 (Α΄ 91) παρατείνεται κατά πενήντα (50) ημερολογιακές ημέρες. Προθεσμίες που συνδέονται με την υποβολή πρακτικών συνελεύσεων των μετόχων ή εταίρων και εγκεκριμένων οικονομικών καταστάσεων στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο παρατείνονται αναλόγως.

2. Για το έτος 2026, οι προθεσμίες του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 παρατείνονται κατά τριάντα (30) ημερολογιακές ημέρες, εφαρμοζομένου του δευτέρου εδαφίου της παρ. 1.»

Πηγή © Taxheaven.gr -  Γιώργος Χριστόπουλος

(ΥΓ: Να σημειώσουμε ότι λίγες ημέρες μετά  από την παράδοση του άρθρου στην εφημερίδα κατατέθηκε η περιβόητη τροπολογία με την οποία θα ασχοληθούμε στο άρθρο μας της Κυριακής 4 Οκτωβρίου 2026)

 

Τι λέει αυτή η τροποποίηση

Δηλαδή οι γενικές συνελεύσεις μπορούν να πραγματοποιηθούν έως 10 Οκτωβρίου 2026 και μέσα σε είκοσι ημέρες θα πρέπει να δημοσιοποιηθούν οι οικονομικές καταστάσεις.

Άρα αν έχετε πραγματοποιήσει την Γενική Συνέλευση την κανονική ημερομηνία, δηλαδή 10 Σεπτεμβρίου 2026 , πρέπει μέχρι την  Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου να την υποβάλετε στο ΓΕΜΗ.

Βέβαια η διαρρεύσασα τροπολογία δεν είναι στο πνεύμα του δελτίου τύπου. Αν δούμε γραμματολογικά το δελτίο τύπου θα διαπιστώσουμε ότι εννοεί ότι σε όποια ημερομηνία και να έγινε η Γενική Συνέλευση , μπορεί να υποβληθεί στο ΓΕΜΗ μέχρι την 31 η Οκτωβρίου 2026.

Από 1.7.2027 η υποχρεωτική πληρωμή ενοικίων μέσω τράπεζας

Μετατίθεται για την 1/7/2027 η έναρξη της υποχρέωσης καταβολής των μισθωμάτων αποκλειστικά μέσω τραπεζικού λογαριασμού με την Α 1187/2026 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή

Η παράταση κρίθηκε αναγκαία προκειμένου να ολοκληρωθεί το σύστημα διασταύρωσης των σχετικών δεδομένων με τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών αλλά και να δοθεί ο απαιτούμενος χρόνος σε ιδιοκτήτες και ενοικιαστές να προσαρμοστούν ομαλά στη νέα διαδικασία.

Ποια είναι η αλήθεια

Η αλήθεια είναι βέβαια ότι το μέτρο δεν μπορούσε να εφαρμοστεί , όπως αναλυτικά αναφέραμε στο προηγούμενο σημείωμα μας, γιατί:

α) Δεν υπήρχε η απαραίτητη υποδομή για να δηλωθούν οι λογαριασμοί τραπεζών (IBAN) στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) , από την στιγμή που δεν μπόρεσε να τεθεί σε παραγωγική λειτουργεία το Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων (ΜΙΔΑ).

Να θυμίσουμε ότι με την λειτουργεία του ΜΙΔΑ , σε αυτό θα μεταφερθούν όλα τα αρχεία που υπάρχουν στην εφαρμογή της ΑΑΔΕ «Πληροφοριακά Στοιχεία Μισθώσεων Ακίνητης Περιουσίας». Στην νέα ενότητα του μητρώου θα υπάρχουν νέες δυνατότητες και μία από αυτές θα είναι η καταχώρηση IBAN για τον έλεγχο της εξόφλησης των ενοικίων μέσα από τις τράπεζες.

β) Δεν έχει ακόμη διευθετηθεί το θέμα που υπάρχει με τον τρόπο διαχείρισης ειδικών περιπτώσεων, όπως η είσπραξη μισθωμάτων από πληρεξούσιους, εταιρείες διαχείρισης ή τρίτα πρόσωπα.

ΣΕ ΤΡΕΙΣ ΗΜΕΡΕΣ

Μέχρι 30 Σεπτεμβρίου οι τροποποιήσεις για την επιστροφή ενοικίου

Μιας και μιλήσαμε για τα ενοίκια να σημειώσουμε ότι μέχρι 30 Σεπτεμβρίου, δηλαδή μέσα σε τρεις ημέρες, θα πρέπει οι ενοικιαστές να ρίξουν μια τελευταία ματιά στη φορολογική τους δήλωση που περιμένουν την επιστροφή ενοικίου.

Μέχρι αυτή την ημερομηνία οι φορολογούμενοι μπορούν να καταθέσουν τροποποιητική δήλωση χωρίς πρόστιμο , ώστε να διορθώσουν τα στοιχεία που αφορούν τα ενοίκια που έχουν πληρώσει. Μετά από αυτή την ημερομηνία η  ΑΑΔΕ θα οριστικοποιήσει τα στοιχεία που θα χρησιμοποιηθούν για τον υπολογισμό της ενίσχυσης και από εκεί και πέρα το ποσό που θα προκύψει θα οδηγήσει στην αυτόματη πίστωση των χρημάτων τον Νοέμβριο.

Ακόμη οι φορολογούμενοι θα πρέπει να ελέγξουν αν έχουν δηλώσει λογαριασμό IBAΝ στο aade.gr, που μάλλον έχουν δηλώσει αν πήραν και πέρυσι επιστροφή ενοικίου, αλλά και αν ο λογαριασμός αυτός είναι ενεργός.  

Η διαδικασία γίνεται χωρίς αίτηση. Η επιστροφή πιστώνεται αυτόματα στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων, με βάση τα στοιχεία του Ε1.

Κρίσιμοι κωδικοί

Οι δικαιούχοι θα πρέπει να ελέγξουν τους κωδικούς 811-816 όπου δηλώνεται το ποσό που καταβλήθηκε μέσα στο 2025 για την κύρια κατοικία, ενώ οι κωδικοί 817-822 αφορούν τη φοιτητική στέγη. Παράλληλα, στους κωδικούς 081-087 πρέπει να αναγράφεται ο αριθμός της Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας.

Η διασταύρωση των στοιχείων σημαίνει ότι ακόμη και μια φαινομενικά μικρή ασυμφωνία μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα. Λάθος ποσό ενοικίου, λανθασμένος ΑΦΜ εκμισθωτή ή εσφαλμένος αριθμός μισθωτηρίου είναι στοιχεία που θα πρέπει να ελεγχθούν εγκαίρως.

Η επιστροφή

Η επιστροφή αντιστοιχεί σε 1/12 της συνολικής ετήσιας δαπάνης ενοικίου που καταβλήθηκε το 2025.

Αναμένεται μέσα στον Νοέμβριο , όπως και πέρυσι. Η επιστροφή δεν προϋποθέτει μίσθωση για ολόκληρο το έτος. Όποιος είχε κατοικία για μέρος του 2025 θα λάβει την ενίσχυση που αντιστοιχεί στα ενοίκια που κατέβαλε στο συγκεκριμένο διάστημα. Το ίδιο ισχύει όταν υπήρξαν περισσότερες μισθώσεις μέσα στη χρονιά. Τα ακίνητα και τα αντίστοιχα ποσά πρέπει να έχουν αποτυπωθεί σωστά στη δήλωση, ώστε η ΑΑΔΕ να υπολογίσει το συνολικό ποσό. Στις περιπτώσεις συγκατοίκησης, κάθε μισθωτής δηλώνει το ποσό που πραγματικά κατέβαλε και η επιστροφή υπολογίζεται ξεχωριστά για τον καθένα.

Για την κύρια κατοικία το ανώτατο ποσό διαμορφώνεται σε:

·         800 ευρώ για ενοικιαστή χωρίς παιδιά,

·         850 ευρώ για ένα εξαρτώμενο τέκνο,

·         900 ευρώ για δύο τέκνα,  και

·         επιπλέον 50 ευρώ για κάθε παιδί από το τρίτο και μετά.

Για τη φοιτητική κατοικία προβλέπεται επιστροφή έως 800 ευρώ ανά φοιτητή.

Το πλαφόν δεν σημαίνει ότι όλοι οι δικαιούχοι θα λάβουν 800 ευρώ. Εάν, για παράδειγμα, το συνολικό ετήσιο ενοίκιο που καταβλήθηκε ήταν 6.000 ευρώ, η επιστροφή αντιστοιχεί σε 500 ευρώ.

Νέα εισοδηματικά κριτήρια

Με την τροποποίηση του νόμου το όριο είναι 25.000 ευρώ για άγαμους και 35.000 ευρώ για έγγαμους ή μέρη συμφώνου συμβίωσης, με προσαύξηση 5.000 ευρώ για κάθε παιδί. Για τις μονογονεϊκές οικογένειες το όριο ανέρχεται σε 39.000 ευρώ, με επιπλέον 5.000 ευρώ για κάθε παιδί μετά το πρώτο.

Περιουσιακό κριτήριο

Για την επιστροφή ενοικίου κύριας κατοικίας ισχύει και περιουσιακό κριτήριο.

Η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας, με βάση τον ΕΝΦΙΑ του έτους καταβολής, δεν πρέπει να ξεπερνά τις 120.000 ευρώ για τον άγαμο, με προσαύξηση 20.000 ευρώ για τον/τη σύζυγο ή μέρος συμφώνου συμβίωσης και για κάθε επιπλέον εξαρτώμενο τέκνο.

Για τη φοιτητική κατοικία δεν προβλέπεται περιουσιακό κριτήριο.

Ποσά επιστροφής νωρίτερα.

Νωρίτερα, και μέχρι το τέλος  Σεπτεμβρίου, προβλέπεται η καταβολή ενίσχυσης σε υγειονομικούς και εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στην περιφέρεια, εξαιρουμένων της Αττικής και της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης. Η ενίσχυση αφορά ενοίκια του 2024, ανέρχεται σε 2/12 των μισθωμάτων και φτάνει έως τα 1.600 ευρώ, χωρίς εισοδηματικά ή περιουσιακά κριτήρια.

Οι ανακριβής δηλώσεις  πληρώνονται

Η δήλωση ανακριβών στοιχείων δεν είναι χωρίς συνέπειες. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι η ενίσχυση καταβλήθηκε με βάση ανακριβή στοιχεία, προβλέπεται επιστροφή του ποσού με τόκο, καθώς και αποκλεισμός από την ενίσχυση για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Οδηγίες για την δήλωση του δημόσιου παρόχου

Διευκρινίσεις για τη Δήλωση Έναρξης Χρήσης των εφαρμογών timologio/myDATAapp

Με αφορμή την έναρξη της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης και την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων, η ΑΑΔΕ παρέχει διευκρινίσεις σχετικά με την υποχρέωση υποβολής της «Δήλωσης Έναρξης Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων»

«Δελτίο Τύπου ΑΑΔΕ 22/09/2026

Με αφορμή την έναρξη της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης και την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων παρέχει διευκρινίσεις σχετικά με την υποχρέωση υποβολής της «Δήλωσης Έναρξης Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων» σε περίπτωση χρήσης των δωρεάν εφαρμογών timologio και myDATAapp.

Συγκεκριμένα, με το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο (Α.1128/2025, Β΄ 4937 και Α.1129/2025, Β΄ 4938), η συγκεκριμένη δήλωση απαιτείται στις ακόλουθες περιπτώσεις:

Για την παροχή κινήτρων λόγω πρόωρης εφαρμογής της ηλεκτρονικής τιμολόγησης (άρθρ. 71Θ, παρ. 1 ΚΦΕ), κατά το διάστημα που αυτά ίσχυαν.

Για τη δυνατότητα σταδιακής συμμόρφωσης των υπόχρεων οντοτήτων, με παράλληλη χρήση των υφιστάμενων τρόπων έκδοσης παραστατικών.

Τι ισχύει από 1/10/2026

Η υποβολή της δήλωσης, η οποία δύναται να λάβει χώρα έως 12/10/2026 απαιτείται πλέον αποκλειστικά από επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα έως 1.000.000 ευρώ, με βάση το φορολογικό έτος 2023, οι οποίες επιθυμούν να κάνουν χρήση της περιόδου προσαρμογής, από 1/10/2026 έως 31/12/2026, και να συνεχίσουν παράλληλα να εκδίδουν τα τιμολόγιά τους και με τους υφιστάμενους τρόπους.

Αν, από 1/10/2026, οι επιχειρήσεις εκδίδουν αποκλειστικά τα τιμολόγιά τους μέσω των εφαρμογών timologio ή myDATAapp, δεν απαιτείται η υποβολή «Δήλωσης Έναρξης Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων».

Σημειώνεται ότι τα ανωτέρω αφορούν την υποβολή δήλωσης σχετικά με τη χρήση των εφαρμογών timologio ή myDATAapp και δεν επηρεάζουν την υποχρέωση υποβολής δήλωσης για τη χρήση Υπηρεσιών Παρόχου Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης όπως ορίζεται στην απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ (Α.1112/2025, Β’ 4206).

Ταυτόχρονα, η εφαρμογή της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης δεν επιφέρει καμία αλλαγή στις υποχρεώσεις και τον τρόπο έκδοσης των παραστατικών εσόδων στις συναλλαγές με τελικούς καταναλωτές, δηλαδή στις λιανικές συναλλαγές.

Η δήλωση, στις περιπτώσεις που απαιτείται, υποβάλλεται μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE (myaade.gov.gr), στη διαδρομή: Εφαρμογές > Φορολογικές Υπηρεσίες > myDATA > Δήλωση ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων μέσω Παρόχου, ΙδιοΠαρόχου ή της εφαρμογής timologio.

Για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στην Εξυπηρέτηση Φορολογουμένων της ΑΑΔΕ, my1521:

• Τηλεφωνικά: Στο 1521 (χωρίς χρέωση), εργάσιμες ημέρες από 7:00 έως

20:00.

• Ψηφιακά: Στο my1521 (24/7), επιλέγοντας: Θέματα Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων & myDATA > Timologio > Έκδοση τιμολογίων μέσω της ψηφιακής εφαρμογής timologio.»

Παρατηρήσεις

α) Η ανακοινώσεις που βγαίνουν από την διοίκηση θα πρέπει να είναι ξεκάθαρες στο τι θέλουν να πουν . Στην παραπάνω περίπτωση έχουμε μια ακόμη ανακοίνωση που ψάχνουμε να βρούμε τι θέλει να πει ο ποιητής. Να θυμίσουμε το ίδιο συνέβη και με την ανακοίνωση του Υπουργείου Ανάπτυξης για της Γενικές Συνελεύσεις ΑΕ, ΕΠΕ και ΙΚΕ, όπως αναλύουμε παραπάνω.

β) Αν ξέρουμε καλά ελληνικά, η ανακοίνωση μας ενημερώνει  ότι όσοι χρησιμοποιούν την εφαρμογή  timologio της ΑΑΔΕ, δεν είναι υποχρεωμένοι το δηλώσουν σαν πάροχο. Όλα αυτά μόλις οκτώ (8) ημέρες πριν την εφαρμογή της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης την 1 η Οκτωβρίου 2026, για χιλιάδες επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών (τζίρο) το 2023 κάτω από 1.000.000 ευρώ.

γ) Το δελτίο τύπου δίνει διευκρινήσεις σε ερωτήματα χρηστών. Θα επαναλάβουμε οκτώ (8) ημέρες πριν από την λήξη της καταληκτικής ημερομηνίας . Τα ερωτήματα όμως για την χρήση του timologio και του  myDATAapp, είχαν σταλεί στην ΑΑΔΕ και το my1521 αλλά και ερωτήματα μέσα από το ΚΕΦΟΔΕ. Το πρόβλημα λοιπόν είναι αν οι υπηρεσίες συνεργάζονται μεταξύ τους, αν δηλαδή υπήρξε ενημέρωση από τις δυο υπηρεσίες για τα πιεστικά ερωτήματα, της διοίκησης, ώστε να βγουν οδηγίες και διευκρινήσεις πιο νωρίς.

Πότε ξεκινάει η υποχρεωτική μηχανογραφική έκδοση αποδείξεων λιανικής

Σήμερα υπάρχουν ακόμη ερωτήματα , που έχουμε πάρει απαντήσεις προφορικά αλλά όχι επίσημα.

Μιλάμε βέβαια για την χρήση της εφαρμογής timologio από όσους είναι στην ΠΟΛ.1002/31.12.2026 και με το Πιστωτικό Λιανικής (παραστατικό 11.4). Έπρεπε να γινεί χαμός για να πάρουμε προφορική απάντηση από στελέχη ης ΑΑΔΕ, ότι δεν χρειάζεται να υπάρχει πάροχος για την έκδοση παρατατικών λιανικής.

Να θυμίσουμε ότι υπάρχει μεν η τροποποίηση του άρθρου 14 των Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων (ΕΛΠ-ν.4308/2014) για την υποχρεωτική έκδοση των αποδείξεων λιανικής ΜΟΝΟ με ηλεκτρονικό τρόπο. Όμως, όπως μας διευκρίνισαν τα  στελέχη της ΑΑΔΕ, αλλά είναι και λογικό, για να αρχίσει να εφαρμόζεται η σχετική υποχρέωση , πρέπει να εκδοθούν οι εφαρμοστικές αποφάσεις , κάτι που δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα.

Συνεπώς μέχρι την έκδοση των εφαρμοστικών αποφάσεων ακολουθούμε  ότι ισχύει και μέχρι σήμερα.

Ο Απόστολος Αλωνιάτης είναι οικονομολόγος – φοροτεχνικός, Α’ Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της ENTERSOFTONE και συγγραφέας.

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα One Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή 27  Σεπτεμβρίου 2026