Παρασκευή 6 Απριλίου 2018

Δυνατότητα εξαγοράς δανείου από τον δανειολήπτη και μετά την πώληση σε funds

Δυνατότητα εξαγοράς δανείου από τον δανειολήπτη και μετά την πώληση σε funds

Δυνατότητα εξαγοράς δανείου από τον δανειολήπτη  και μετά την πώληση σε funds

Τη δυνατότητα εξαγοράς του δανείου, ακόμη και μετά τη μεταβίβασή του σε fund έχει ο δανειολήπτης, όπως προκύπτει από έγγραφο της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, που διαβιβάστηκε στη Βουλή.
Στην απάντησή της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους σε ερώτηση του βουλευτή Νίκου Νικολόπουλου σχετικά με την πώληση και τη διαχείριση "κόκκινων" δανείων περιγράφεται το πλαίσιο λειτουργίας των funds.

Στην απάντησή της η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Χρέους αναφέρει ότι ο δανειολήπτης μπορεί να αντιπροτείνει την εξαγορά του δανείου του, με βάση τα προβλεπόμενα στην παράγραφο ε' του 3ου Παραρτήματος του αναθεωρημένου κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών που προβλέπει ότι μπορεί το δάνειο να εξαγοραστεί με εφάπαξ καταβολή σε μετρητά και διαγραφή του υπολοίπου της οφειλής του ή και άλλες λύσεις, σύμφωνα με την ικανότητα αποπληρωμής του και τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης του.
Όπως τονίζεται αναγκαία προϋπόθεση για την πώληση των απαιτήσεων από μη εξυπηρετούμενα δάνεια είναι οι τράπεζες να έχουν κάνει πρόσφατη (μέχρι 12 μήνες) εμπεριστατωμένη και ουσιαστική πρόταση ρύθμισης στους δανειολήπτες, ζητώντας τους επιστολή που τους αποστέλλουν να διακανονίσουν τις οφειλές τους βάσει γραπτής πρότασης κατάλληλης ρύθμισης με συγκεκριμένους όρους αποπληρωμής ήτοι μειωμένη δόση και επιμήκυνση, περίοδος χάριτος, καταβολή μόνο τόκων, μείωση επιτοκίου, μερική διαγραφή οφειλής.
Στην πρόταση αυτή της τράπεζας, οι δανειολήπτες δικαιούνται να καταθέσουν αντιπρόταση ρύθμισης με βάση την ικανότητα αποπληρωμής τους ή πρόταση εξαγοράς του δανείου.
Δηλαδή, πριν από την πώληση του δανείου οι τράπεζες υποχρεούνται να υποβάλουν πρόταση στον δανειολήπτη και αν ο δανειολήπτης δεν την δεχτεί και το δάνειο πουληθεί σε fund, θα έχει τη δυνατότητα να προτείνει εξαγορά του δανείου και από το fund στο πλαίσιο του Κώδικα Δεοντολογίας Τραπεζών.
Όπως αναφέρεται:
• Οι Εταιρίες Διαχείρισης ή Απόκτησης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις υποχρεώνονται να έχουν έδρα στην Ελλάδα ή κάπου αλλού στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο. Όσον αφορά τους αποκτώντες δάνεια από τρίτες χώρες, έχουν τη διακριτική ευχέρεια να εγκατασταθούν στην Ελλάδα με υποκατάστημα, υπό την επιφύλαξη εφαρμογής των ενωσιακών διατάξεων και δεν πρέπει να έχουν έδρα σε κράτος που έχει προνομιακό φορολογικό καθεστώς ή σε μη συνεργάσιμο κράτος.
• Πρέπει να είναι ανώνυμες εταιρίες, που σύμφωνα με το καταστατικό τους μπορεί να προβαίνει σε απόκτηση απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις και να έχουν μετοχικό κεφάλαιο τουλάχιστον 100.000 ευρώ.
• Οι παραπάνω εταιρείες λειτουργούν εντός αυστηρού ρυθμιστικού πλαισίου και εποπτεύονται για τη συμμόρφωση προς τις διατάξεις του ν. 4354/2015 από την Τράπεζα της Ελλάδος. Λαμβάνουν ειδική άδεια λειτουργίας από την Τράπεζα της Ελλάδος, με δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, κατόπιν αξιολόγησης και συνεκτίμησης διαφόρων κριτηρίων (περιγράφονται στην παρ. 5 του αρ. 1 του ν. 4354/2015). Η διαδικασία αδειοδότησης υπηρετεί την αρχή της διαφάνειας στην ταυτότητα των μετόχων, με κριτήρια διαπιστευτήρια της καλή τους φήμης, της εμπειρίας και της ικανότητας. Αξιολογούνται, επίσης, οι αναλυτικές δράσεις της στρατηγικής των εταιριών, του επιχειρησιακού πλάνου και της μεθοδολογίας διεκδίκησης των δανείων, με έμφαση στην αναδιάρθρωση / ρύθμιση και όχι στους πλειστηριασμούς.
• Προς αποφυγή της εφαρμογής επιθετικής στρατηγικής των μη τραπεζικών ιδρυμάτων, στον Νόμο αποτυπώθηκε η ανάγκη δημοσιοποίησης περιοδικών στοιχείων από μέρους τους που να αφορούν τον όγκο και την ποιότητα των αναδιαρθρώσεων μη εξυπηρετούμενων δανείων, στοιχεία που θα καταδεικνύουν - μεταξύ άλλων- πόσα δάνεια έχουν ρυθμιστεί, από τα οποία θα διαφαίνεται αν οι ρυθμίσεις είναι αρκετές και αν είναι επαρκείς για τους δανειολήπτες.
Οι προϋποθέσεις πώλησης των δανείων
1. Αναγκαία προϋπόθεση για την πώληση των απαιτήσεων από μη εξυπηρετούμενα δάνεια είναι (παρ. 2, αρ. 3, ν. 4354/2015) οι τράπεζες να έχουν κάνει πρόσφατη (μέχρι 12 μήνες) εμπεριστατωμένη και ουσιαστική πρόταση ρύθμισης στους δανειολήπτες, ζητώντας τους επιστολή που τους αποστέλλουν να διακανονίσουν τις οφειλές τους βάσει γραπτής πρότασης κατάλληλης ρύθμισης με συγκεκριμένους όρους αποπληρωμής σύμφωνα και με τις διατάξεις του ΚΔΤ (μειωμένη δόση και επιμήκυνση, περίοδος χάριτος, καταβολή μόνο τόκων, μείωση επιτοκίου, μερική διαγραφή οφειλής), στην οποία οι δανειολήπτες δικαιούνται να καταθέσουν αντιπρόταση ρύθμισης με βάση την ικανότητα αποπληρωμής τους ή πρόταση εξαγοράς του δανείου του (βλέπε και σχετική αναφορά παραπάνω).
Πρέπει να διευκρινισθεί ότι στις περιπτώσεις πώλησης και μεταβίβασης απαιτήσεων καθώς και στις περιπτώσεις ανάθεσης διαχείρισης δεν χειροτερεύει η ουσιαστική και δικονομική θέση του οφειλέτη και του εγγυητή και δεν επιτρέπεται η μονομερής τροποποίηση όρου σύμβασης, καθώς και του επιτοκίου (παρ. 7, αρ. 3, ν.4354/2015 ). Το πλαίσιο προστασίας για τα δάνεια που θα πωληθούν είναι το ίδιο με αυτό που ισχύει για τις τράπεζες.
Αυτό σημαίνει ότι όλοι οι κανόνες προστασίας καταναλωτή, ο Κώδικας Δεοντολογίας των τραπεζών, οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης για τον καθορισμό των δόσεων με βάση την πραγματική δυνατότητα αποπληρωμής, ο αναμορφωμένος νόμος για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά (νόμος Σταθάκη) κ.λπ. οι οποίοι ισχύουν για τις τράπεζες, θα ισχύουν και για τα funds.
2. Επί μεταβιβάσεως απαιτήσεων μη εξυπηρετούμενων δανείων και πιστώσεων ο νέος εκδοχέας συνεχίζει τη διαδικασία του Κώδικα Δεοντολογίας από το στάδιο που ήταν πριν τη μεταβίβαση. Επομένως, εντός του πλαισίου του ΚΔΤ ο δανειολήπτης κάλλιστα μπορεί να αντιπροτείνει την εξαγορά του δανείου του, με βάση τα προβλεπόμενα στην παράγραφο ε' του 3ου Παραρτήματος του αναθεωρημένου ΚΔΤ (ΦΕΚ Β 2376/ 2-8-16), που προβλέπει ότι μπορεί το δάνειο να εξαγοραστεί με εφάπαξ καταβολή σε μετρητά και διαγραφή του υπολοίπου της οφειλής του ή και άλλες λύσεις, σύμφωνα με την ικανότητα αποπληρωμής του και τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης του.
Συμπερασματικά, πρέπει να σημειωθεί ότι το πλαίσιο που διαμόρφωσε η κυβέρνηση (ν. 4354/2015 και ν. 4389/2016) για την απόκτηση και διαχείριση δανείων από funds, περιλαμβάνει πρωτοφανείς στα ευρωπαϊκά χρονικά πρόνοιες και δικλείδες ασφαλείας, που επιβάλλονται σε μη τραπεζικά ιδρύματα προκειμένου αυτά να μην αναπτύξουν επιθετική στρατηγική στην Ελλάδα.
Επιπλέον, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, προστατεύει τους δανειολήπτες και τους δίνει πρόσθετες ευκαιρίες εξεύρεσης λύσης ρύθμισης με τους πιστωτές τους, ακόμα και δυνατότητα εξαγοράς του δανείου τους, πριν ή μετά τη μεταβίβαση του δανείου τους.


Πώς να γλιτώσετε από τις κατασχέσεις της εφορίας

Πώς να γλιτώσετε από τις κατασχέσεις της εφορίας

Πώς να γλιτώσετε από τις κατασχέσεις της εφορίας
Του Προκόπη Χατζηνικολάου
Αναλυτικό οδηγό με τις διαδικασίες που ακολουθεί η εφορία στις κατασχέσεις, παρουσιάζει το «Liberal». Οι φορολογούμενοι μπορούν να ενημερωθούν για τις περιπτώσεις που διατάσσεται κατάσχεση από την εφορία, τι γίνεται με το ποινικό μέρος στην περίπτωση μεγάλων οφειλών ακόμα και για το πως μπορούν να «μπλοκάρουν» την κατάσχεση εις χείρα τρίτων.
Επίσης πρέπει να γνωρίζουν ότι η εφορία μπορεί να προχωρήσει σε δέσμευση λογαριασμού μισθού ή σύνταξης χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Μοναδική διέξοδος η δημιουργία ακατάσχετου λογαριασμού.
1. Ποια μέτρα εκτέλεσης λαμβάνονται για το μη ρυθμισμένο χρέος;
Για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο που δεν έχουν υπαχθεί σε νομοθετική ρύθμιση μπορεί να ληφθούν, κατά την κρίση του Προϊσταμένου της αρμόδιας εφορίας τα εξής μέτρα:
α) κατάσχεση κινητών, είτε στα χέρια του οφειλέτη, είτε κινητών και απαιτήσεων, γενικώς, του οφειλέτη που βρίσκονται στα χέρια τρίτου, β) κατάσχεση ακινήτων. Εκτός των ανωτέρω είναι δυνατή, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία η λήψη σε βάρος του οφειλέτη του Δημοσίου, διοικητικών, ασφαλιστικών και δικαστικών μέτρων.
2. Ποια είναι η προδικασία πριν από τη λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης;
Είναι υποχρεωτική η κοινοποίηση από τη φορολογική διοίκηση ατομικής ειδοποίησης καταβολής οφειλής/υπερημερίας με εξαίρεση την κατάσχεση χρηματικών απαιτήσεων στα χέρια του φορολογουμένου ή τρίτου.
3. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις που τίθεται σε κίνδυνο η είσπραξη της οφειλής, η Φορολογική Διοίκηση δύναται να παρακάμψει την τήρηση της ανωτέρω προδιαδικασίας;
Nαι, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις του επείγοντος
4. Ποιες είναι οι συνέπειες της κατάσχεσης ακινήτου;
Από την ημέρα επίδοσης στον οφειλέτη αντιγράφου της έκθεσης κατάσχεσης, αυτός στερείται του δικαιώματος ελεύθερης διάθεσης του ακινήτου και των συστατικών στοιχείων του ακινήτου ακόμη και εάν αυτά δεν περιγράφονται στην έκθεση κατάσχεσης ή αν ήταν παρών ο οφειλέτης κατά την κατάσχεση, από τότε.
5.Η έκθεση κατάσχεσης σημαίνει και πλειστηριασμό;
Όχι.
6.Πότε υποχρεούται ο Προϊστάμενος Δ.Ο.Υ. να εκδώσει πρόγραμμα πλειστηριασμού;
Εφόσον ο οφειλέτης δεν έχει εντάξει τις οφειλές του σε πρόγραμμα ρύθμισης, μετά από την παρέλευση σαράντα (40) ημερών και το αργότερο σε τέσσερις (4) μήνες από την κατάσχεση ορίζει ημερομηνία πλειστηριασμού το αργότερο σε πέντε (5) μήνες από την ημερομηνία έκδοσης του προγράμματος.
Εάν δεν διενεργηθεί ο πλειστηριασμός την ορισθείσα με το πρόγραμμα ημέρα, εκδίδει νέο πρόγραμμα το αργότερο εντός έτους από την ημέρα που ο πλειστηριασμός δεν διενεργήθηκε ή ανεστάλη και ορίζει νέα ημερομηνία κατά τα ανωτέρω. Οι ως άνω 117 προθεσμίες δεν τηρούνται εφόσον συντρέχει σπουδαίος λόγος που αναφέρεται σε αιτιολογημένη έκθεση του Προϊσταμένου Δ.Ο.Υ.
7.Η έκδοση προγράμματος πλειστηριασμού μετά από την πάροδο των νόμιμων προθεσμιών επιφέρει ακυρότητα αυτού;
Όχι.
8. Με ποιο τρόπο επιτυγχάνεται η αναστολή εκτέλεσης του εκδοθέντος προγράμματος πλειστηριασμού;
Με την ένταξη του οφειλέτη σε πρόγραμμα ρύθμισης των οφειλών του σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες νομοθετικές ρυθμίσεις ή με την έκδοση δικαστικής απόφασης περί αναστολής του.
9.Πότε μεταβιβάζεται η κυριότητα πλειστηριασθέντος ακινήτου στον υπερθεματιστή;
Μετά από την μεταγραφή της περίληψης κατακυρωτικής έκθεσης στο οικείο Υποθηκοφυλακείο ή Κτηματολογικό Γραφείο. Μέχρι τότε η κυριότητα παραμένει στον κύριο του ακινήτου.
10.Υποβάλλεται αίτηση ποινικής δίωξης για μη καταβολή χρεών προς το Δημόσιο και από ποιόν;
Ναι, υποβάλλεται υποχρεωτικά από τον Προϊστάμενο της Υπηρεσίας της Φορολογικής Διοίκησης, που έχει την αρμοδιότητα για την επιδίωξη είσπραξης της οφειλής προς τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών της έδρας του, εφόσον δεν καταβάλλονται τα βεβαιωμένα στη Φορολογική Διοίκηση χρέη προς το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τεσσάρων μηνών και υπερβαίνουν το συνολικό ποσόν των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ, προερχομένων από κάθε αιτία στο οποίο συμπεριλαμβάνονται οι κάθε είδους τόκοι, προσαυξήσεις και πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής μέχρι την ημερομηνία σύνταξης του πίνακα χρεών.
11.Πότε αναστέλλεται η εκτέλεση της επιβληθείσας ποινής;
Στην περίπτωση που ο οφειλέτης εντάξει τις οφειλές του σε πρόγραμμα ρύθμισης και για όσο χρονικό διάστημα τηρούνται οι όροι αυτής, μέχρι την εξόφληση της οφειλής για την οποία εκδόθηκε η καταδικαστική απόφαση.
12. Μπορεί να κριθεί ατιμώρητη από την αρμόδια Εισαγγελική Αρχή η πράξη της μη καταβολής χρεών προς το Δημόσιο;
Ναι, εάν το ποσό που οφείλεται εξοφληθεί μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης σε οποιονδήποτε βαθμό.
13. Μετά από την επιβολή από το Δημόσιο ή από οποιονδήποτε τρίτο κατάσχεσης σε περιουσιακό στοιχείο του οφειλέτη, μπορεί να επιβληθεί άλλη κατάσχεση για άλλες οφειλές προς το Δημόσιο στο ίδιο περιουσιακό στοιχείο;
Ναι.
14.Είναι δυνατή η άρση κατάσχεσης και η εξάλειψη υποθήκης επί ακινήτου για χρέη προς το Δημόσιο;
Ναι, μετά από την εξόφληση ή τη διαγραφή του χρέους για το οποίο επιβλήθηκε το μέτρο ή μετά από την έκδοση απόφασης από το αρμόδιο όργανο με συγκεκριμένους, κατά περίπτωση, όρους αποδέσμευσης.
15. Ποιο είναι το ελάχιστο ποσό οφειλής προς το Δημόσιο, νομικά πρόσωπα και τρίτους για το οποίο δεν λαμβάνονται αναγκαστικά μέτρα κατά των οφειλετών;
Δεν επιβάλλεται κατάσχεση ακινήτων, καθώς και κατάσχεση κινητών στα χέρια του οφειλέτη, κατά των οφειλετών που έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές από κάθε αιτία (για την καταβολή των οποίων ευθύνεται ως πρωτοφειλέτης, συνυπόχρεος, εγγυητής κλπ) συνολικού ποσού 500 ευρώ, πλην του μέτρου της κατάσχεσης στα χέρια τρίτων.
16.Ποιο είναι το ελάχιστο ποσό κατάθεσης σε πιστωτικό ίδρυμα, το οποίο είναι ακατάσχετο;
Καταθέσεις σε πιστωτικά ιδρύματα σε ένα και μοναδικό ατομικό ή κοινό λογαριασμό είναι ακατάσχετες μέχρι του ποσού των χιλίων διακοσίων πενήντα (1.250) ευρώ, μηνιαίως για κάθε φυσικό πρόσωπο και σε ένα μόνο πιστωτικό ίδρυμα. Για την εφαρμογή της διάταξης αυτής απαιτείται η υποβολή ηλεκτρονικής δήλωσης στο πληροφοριακό σύστημα της Φορολογικής Διοίκησης, με την οποία γνωστοποιείται από το φυσικό πρόσωπο ένας μοναδικός λογαριασμός. Στην περίπτωση που υπάρχει λογαριασμός περιοδικής πίστωσης μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων γνωστοποιείται αποκλειστικά και μόνο ο λογαριασμός αυτός.

Μπλόκο θεσμών στην αύξηση συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
«Μπλόκο» στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης που επιθυμούσε την αύξηση των επιβαρύνσεων στους ιδιοκτήτες με μεσαία και υψηλή ακίνητη περιουσία βάζουν οι θεσμοί. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση σκόπευε να μεταφέρει τις επιβαρύνσεις από την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών σε 500.000 ιδιοκτήτες ακινήτων με περιουσία άνω των 200.000 ευρώ. Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση σχεδίαζε να τροποποιήσει τον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ, μειώνοντας είτε το αφορολόγητο όριο είτε τους συντελεστές, με στόχο να αποφύγει αυξήσεις στον κύριο φόρο του ΕΝΦΙΑ σε περιοχές όπως το Πέραμα, το Κερατσίνι, η Δραπετσώνα κ.λπ. και γενικότερα να αποφύγει την αποστολή «φουσκωμένων» εκκαθαριστικών του ΕΝΦΙΑ σε μικροϊδιοκτήτες. Υπενθυμίζεται ότι οι προτάσεις των εισηγητών προβλέπουν αυξήσεις στο 60% των τιμών ζώνης σε όλη την επικράτεια.
Στις προθέσεις της κυβέρνησης απάντησαν οι θεσμοί, επισημαίνοντας ότι με τον ΕΝΦΙΑ δεν μπορείς να κάνεις κοινωνική πολιτική, «κόβοντας» με αυτόν τον τρόπο τις ορέξεις για μεταφορά των φορολογικών βαρών στους ιδιοκτήτες με μεσαία και μεγάλη ακίνητη περιουσία. Ετσι, το σχέδιο παραπέμπεται προς το παρόν στις ελληνικές καλένδες και πλέον το οικονομικό επιτελείο εξετάζει δύο εναλλακτικά σενάρια:
• Πρώτον, να διατηρηθούν οι τρέχουσες αντικειμενικές αξίες για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ του 2018 και οι νέες αξίες να τεθούν σε ισχύ τον Μάιο ή τον Ιούνιο, και να επιβάλλονται μόνο στις περιπτώσεις μεταβιβάσεων ακινήτων, κληρονομιών, γονικών παροχών και δωρεών. Επίσης, θα πρέπει να τροποποιηθούν και τα στοιχεία της ΔΕΗ και να αποσταλούν στην εταιρεία οι νέες αξίες για τον υπολογισμό του ΤΑΠ. Βέβαια, εάν οι δήμοι επιθυμούν να διατηρήσουν στα ίδια επίπεδα τον ΤΑΠ, θα πρέπει να προχωρήσουν στη μείωση των συντελεστών.
• Δεύτερον, να γίνουν «χειρουργικές» παρεμβάσεις σε όλους τους συντελεστές και τα κλιμάκια ή στις αντικειμενικές αξίες. Για παράδειγμα, σήμερα το δεύτερο κλιμάκιο του ΕΝΦΙΑ αφορά ακίνητα με τιμή ζώνης από 501 έως 750 ευρώ ανά τ.μ. Στην περίπτωση που η τιμή ζώνης σε κάποια περιοχή ανέρχεται σήμερα στα 550 ευρώ το τ.μ. και η πρόταση του εκτιμητή είναι να διαμορφωθεί στα 800 ευρώ ανά τ.μ., θα μπορούσε η κυβέρνηση να αποφασίσει η τιμή ζώνης να περιορισθεί στα 750 ευρώ ανά τ.μ., έτσι ώστε να μην αλλάξει κλιμάκιο και να διατηρηθεί ο φόρος στα ίδια επίπεδα. Το ίδιο θα μπορούσε να κάνει και σε άλλα κλιμάκια. Ωστόσο, ενδεχομένως να μην είναι εφικτό να γίνει σε όλα τα κλιμάκια του ΕΝΦΙΑ και για ορισμένους να προκύψουν επιβαρύνσεις.
Σημειώνεται ότι οι προτάσεις των εκτιμητών ακινήτων δεν είναι δεσμευτικές για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, η οποία θα έχει και τον τελικό λόγο για τις νέες αντικειμενικές αξίες ακινήτων.
Ποιες περιοχές της χώρας θα επιβαρυνθούν πιο πολύ από τις νέες αντικειμενικές
Στα χέρια της αρμόδιας επιτροπής του υπουργείου Οικονομικών βρίσκονται οι εισηγήσεις των εκτιμητών ακινήτων και, όπως όλα δείχνουν, θα παραδώσουν το έργο της στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών το δεύτερο 15ήμερο του Απριλίου. Στην καλύτερη περίπτωση οι νέες αντικειμενικές αξίες θα τεθούν σε ισχύ τον Μάιο ή στη χειρότερη περίπτωση, τον Ιούνιο και μένει να διαπιστωθεί αν θα έχουν και αναδρομική ισχύ για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ του 2018.
Σε κάθε περίπτωση, οι νέες τιμές αναμένεται να αλλάξουν ριζικά το τοπίο στην κτηματαγορά, καθώς στο 60% των περιοχών της χώρας προτείνονται αυξήσεις, κυρίως σε εκείνες όπου η τιμή ζώνης κυμαίνεται μεταξύ 500 και 800 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Στις περιοχές αυτές, που είναι αρκετές, οι αυξήσεις που προτείνονται είναι της τάξης του 50%, ωστόσο ακόμα δεν έχει «μιλήσει» η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, η οποία θα λάβει και τις οριστικές αποφάσεις για τη διαμόρφωση των τιμών ζώνης. Σημειώνεται ότι στις περιοχές που θα ανεβούν οι αντικειμενικές αξίες θα αυξηθούν 20 φόροι και τέλη που επιβαρύνουν τα ακίνητα, μεταξύ των οποίων το τέλος ακίνητης περιουσίας και ο φόρος μεταβίβασης ακινήτων. Από την άλλη, εξαιτίας των αυξήσεων στις αντικειμενικές αξίες, χιλιάδες φορολογούμενοι θα βρεθούν προ εκπλήξεως, καθώς θα χάσουν κάποια από τα κοινωνικά επιδόματα που λαμβάνουν σήμερα. Και αυτό, καθώς το μέγεθος της ακίνητης περιουσίας (που υπολογίζεται με βάση τις αντικειμενικές αξίες) θα αυξηθεί αποκλείοντάς τους από τα επιδόματα. Σύμφωνα με τις εισηγήσεις των εκτιμητών, από τον χάρτη των αντικειμενικών αξιών θα «σβηστούν» οι τιμές ζώνης των 500 ευρώ/τ.μ. «Αν θέλουμε να εξισώσουμε τις σημερινές αντικειμενικές αξίες με τις εμπορικές τιμές, θα πρέπει η πολιτική ηγεσία να κάνει δεκτές τις εισηγήσεις μας», αναφέρει εκτιμητής ακινήτων στην «Κ». Στην περίπτωση λοιπόν που οι υιοθετηθούν οι προτάσεις τους, πάνω από τις μισές περιοχές της Στερεάς Ελλάδος, μεταξύ των οποίων και η Αττική, τα νησιά του Ιονίου, το Βόρειο Αιγαίο και οι περιοχές με έντονη τουριστική δραστηριότητα θα δουν αυξήσεις στις αντικειμενικές αξίες.
Συγκεκριμένα, οι προτάσεις των εκτιμητών έδειξαν αυξήσεις στο 60% των περιοχών της χώρας ή σε 6.070 ζώνες, μειώσεις μόνο για το 23% ή σε 2.030 ζώνες, ενώ στο υπόλοιπο 17% των περιοχών οι ειδικοί προτείνουν να παραμείνουν αμετάβλητες στα σημερινά επίπεδα.
Σε περιοχές του Λεκανοπεδίου όπως στον Ασπρόπυργο, τη Μάνδρα, τη Δραπετσώνα, τα Ανω Λιόσια, την Ελευσίνα, την Αγία Βαρβάρα, τα Μέγαρα, τη Μαλακάσα, αλλά και στην Πάτρα, τη Λακωνία, τη Λάρισα, και τα Τρίκαλα, οι κατώτατες τιμές ζώνης των ακινήτων βρίσκονται σήμερα στα 600-700 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Στις περιοχές αυτές προτείνονται νέες τιμές υψηλότερες κατά 30%-40%.
Για παράδειγμα, σήμερα για διαμέρισμα πρώτου ορόφου, 70 τετραγωνικών μέτρων, χωρίς πρόσοψη, το οποίο βρίσκεται σε περιοχή όπου η τιμή ζώνη ανέρχεται στα 500 ευρώ. Η έκδοση της οικοδομικής άδειας έγινε το 1990. Ο ΕΝΦΙΑ που αναλογεί στο ανωτέρω ακίνητο ανέρχεται στα 140 ευρώ. Στην περίπτωση που η τιμή ζώνης ανέλθει στα 700 ευρώ, ο ΕΦΝΙΑ θα διαμορφωθεί στα 196 ευρώ, ενώ, εάν φθάσει τα 800 ευρώ, ο ΕΝΦΙΑ θα φθάσει τα 203 ευρώ. Αν και πρόκειται για μικρή αύξηση, ωστόσο θα προκαλέσει σε κάθε περίπτωση μεγάλα προβλήματα στο κυβερνών κόμμα. Εάν όμως φθάσει στα 1.000 ευρώ ανά τ.μ., ο ΕΝΦΙΑ θα εκτοξευθεί στα 343 ευρώ.
Τουρισμός, Airbnb αλλάζουν την εικόνα της κτηματαγοράς
Κατασκευαστικό κόστος, τουρισμός, Airbnb, αλλά και στρεβλώσεις του παρελθόντος αλλάζουν εκ βάθρων την εικόνα της κτηματαγοράς. Περιοχές που ήταν στα αζήτητα και οι αντικειμενικές αξίες τους κυμαίνονταν σε μεσαία επίπεδα ξαφνικά γίνονται πόλος έλξης τουριστών αλλά και επενδυτών ακινήτων. Οπως φαίνεται, η κυβέρνηση θα κληθεί να λάβει δύσκολες πολιτικές αποφάσεις που μπορούν να εξοργίσουν τους ιδιοκτήτες μικρής και μεγάλης ακίνητης περιουσίας.
Στη συντριπτική πλειονότητα των πόλεων και περιοχών της περιφέρειας θα απαιτηθούν γενναίες αυξήσεις των τιμών ζώνης, προκειμένου αυτές να ευθυγραμμιστούν με τις εμπορικές αξίες, στις οποίες πραγματοποιούνται πράξεις αγοραπωλησιών. Το ίδιο ισχύει και για άλλες φθηνές περιοχές του Λεκανοπεδίου της Αττικής, όπως το Πέραμα, το Κερατσίνι, τα Καμίνια κ.λπ., όπου οι αντικειμενικές τιμές έχουν παραμείνει σε επίπεδο αρκετά χαμηλότερο του ελάχιστου κατασκευαστικού κόστους για λόγους κοινωνικούς. Τα φαινόμενα:
1. Κατασκευαστικό κόστος. Στην περιοχή της Αττικής και στις μεγάλες αστικές πόλεις της χώρας το κατασκευαστικό κόστος ανέρχεται στα 1.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο.
Αυτό σημαίνει ότι η αξία ενός ακινήτου θα πρέπει τουλάχιστον να ξεκινάει από τα επίπεδα αυτά. Ωστόσο, σε πολλές περιοχές της χώρας υπάρχουν σήμερα τιμές ζώνης που κυμαίνονται μεταξύ 500 και 750 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Σε αυτές τις περιοχές οι αξίες θα αυξηθούν και θα προσεγγίσουν το κατασκευαστικό κόστος.
Σε άλλες περιοχές της χώρας, κυρίως στις νησιωτικές περιοχές, το κατασκευαστικό κόστος είναι μεγαλύτερο, καθώς αυξάνεται το κόστος μεταφοράς των υλικών. Με βάση την παραδοχή αυτή και με δεδομένο ότι στις νησιωτικές περιοχές οι αντικειμενικές αξίες είναι σε χαμηλά επίπεδα, οι εκτιμητές ακινήτων έχουν εισηγηθεί αυξήσεις άνω του 40%-50%.
2. Airbnb. Aυξήσεις αναμένονται στις περιοχές Μετς, Κουκάκι και στο Παγκράτι (κοντά στο Καλλιμάρμαρο). Στις ανωτέρω περιοχές υπάρχει μεγάλη ζήτηση κυρίως μικρών ακινήτων, με στόχο τη βραχυχρόνια μίσθωση. Οπως αναφέρει μεσίτης στο Παγκράτι, ολόκληρη πολυκατοικία μετατράπηκε σε «μικρό ξενοδοχείο» που λειτουργεί αποκλειστικά μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για βραχυχρόνιες μισθώσεις. Επίσης, για παράδειγμα, στον Λαιμό της Βουλιαγμένης, ελλείψει νέων κατασκευών και λόγω της σταθερά υψηλής ζήτησης και εξαιτίας του Airbnb, η εισηγούμενη τιμή είναι αισθητά υψηλότερη της σημερινής τιμής ζώνης των 8.800 ευρώ/τ.μ., αγγίζοντας τις 12.000 ευρώ/τ.μ.
3. Τουρισμός. Ανάλογη εικόνας αύξησης εντοπίζεται και σε πληθώρα άλλων περιοχών ανά την επικράτεια, ιδίως δε σε παραθαλάσσιους οικισμούς τουριστικού ενδιαφέροντος. Σύμφωνα με τους εκτιμητές, σε περιοχές με αρκετά χαμηλές τιμές ζώνης, όπως, για παράδειγμα, τα νησιά των Κυκλάδων, οι αυξήσεις που καταγράφονται κυμαίνονται από 20% έως 40%. Διαφορές (προς τα πάνω) της τάξεως του 20%-30% καταγράφονται και στην ηπειρωτική Ελλάδα, επίσης σε σημεία με αυξημένη τουριστική κίνηση, όπου οι εξοχικές κατοικίες αποτελούν πόλο έλξης ακόμα και για επιχειρηματική εκμετάλλευση (βραχυχρόνια μίσθωση κ.λπ.). Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η περιοχή της Κορώνης, αλλά και το σύνολο των παραθαλάσσιων περιοχών της Μεσσηνίας, καθώς και της Λακωνίας. Μικρότερες διαφορές, της τάξεως του 10%-20%, αναφέρονται για περιοχές της Εύβοιας (π.χ. Λουτρά Αιδηψού).

Για νέες στρεβλώσεις από τις τιμές ζώνης προειδοποιούν μεσίτες

ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ
Οι συντελεστές παλαιότητας δεν προβλέπουν ελάφρυνση για ακίνητα πέραν της 25ετίας, όταν το μεγαλύτερο μέρος του οικοδομικού ιστού της Αττικής έχει κατασκευαστεί τις δεκαετίες του 1960 και του 1970.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Νέες στρεβλώσεις και αδικίες αναμένεται να δημιουργηθούν στην αγορά κατοικίας από την επικείμενη αναθεώρηση των τιμών ζώνης, με τις οποίες υπολογίζονται ο ΕΝΦΙΑ και εν μέρει και οι αντικειμενικές αξίες. Σύμφωνα με πηγές από μεσίτες, αλλά και εισηγήσεις εκτιμητών, προκύπτει ότι σε περιοχές του κέντρου της Αθήνας δρομολογούνται ακόμα και αυξήσεις των τιμών ζώνης. Δεδομένου ότι οι εν λόγω τιμές αφορούν τη θεωρητική τιμή ενός νεόδμητου διαμερίσματος πρώτου ορόφου, χωρίς να πραγματοποιείται καμία άλλη παρέμβαση, όπως π.χ. να αλλάξουν και οι συντελεστές παλαιότητας και εμπορικότητας, που έχουν μείνει αμετάβλητοι από το μακρινό 1985, αντιλαμβάνεται κανείς ότι οι φορολογικές αδικίες θα βρεθούν εκ νέου στο προσκήνιο.
Ηδη, μεσίτες προειδοποιούν ότι σε περιοχές όπως τα Πατήσια οι νέες αντικειμενικές αξίες που θα προκύψουν από τις τιμές ζώνης θα προσεγγίζουν τα 800-900 ευρώ/τ.μ. για διαμερίσματα ηλικίας άνω των 30 ετών. Την ίδια στιγμή όμως, τα εν λόγω ακίνητα που μεταβιβάζονται σπανίως ξεπερνούν σε αξία τα 500-600 ευρώ/τ.μ., συχνά δε οι συναλλαγές γίνονται σε πολύ χαμηλότερο επίπεδο τιμών, π.χ. λόγω οικονομικής ανάγκης των ιδιοκτητών/πωλητών. Δεδομένου μάλιστα ότι η συντριπτική πλειονότητα των αγοραπωλησιών αφορά μεγάλης ηλικίας ακίνητα και όχι νεόδμητα, είναι προφανές ότι το πρόβλημα θα γίνει ακόμα πιο εμφανές. Είναι χαρακτηριστικό ότι, κατά τη διάρκεια του 2017, από το δίκτυο των μεσιτικών γραφείων της RE/MAX Ελλάς μόλις το 4% των αγοραπωλησιών αφορούσε ακίνητα ηλικίας μέχρι πέντε ετών, ενώ το 64% αφορούσε ακίνητα ηλικίας άνω των 25 ετών. Οπως τονίζουν σχετικά και οι εκτιμητές ακινήτων, το βασικό πρόβλημα για τις επικείμενες στρεβλώσεις οφείλεται στην προσέγγιση του υπ. Οικονομικών, που, λόγω της χρονικής στενότητας, επέλεξε να μην προχωρήσει σε συνολική αναθεώρηση του συστήματος υπολογισμού των αντικειμενικών αξιών, αλλά περιορίστηκε μόνο στις τιμές ζώνης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι συντελεστές παλαιότητας δεν προβλέπουν ελάφρυνση για ακίνητα πέραν της 25ετίας, όταν το μεγαλύτερο μέρος του οικοδομικού ιστού της Αττικής έχει κατασκευαστεί τις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Εν ολίγοις, είτε ένα ακίνητο είναι 24 ετών είτε 54 ετών η ελάφρυνση που έχει σε ό,τι αφορά την αντικειμενική του αξία είναι η ίδια.
Σύμφωνα με τον κ. Μπάμπη Χαραλαμπόπουλο, πρώην πρόεδρο του Ελληνικού Ινστιτούτου Εκτιμητικής, «η χάραξη των ζωνών πρέπει να αλλάξει, διότι από το 1985 μέχρι σήμερα έχει αλλάξει πλήρως η εικόνα σε πολλές περιοχές των αστικών κέντρων. Επίσης, προκειμένου να γίνει δικαιότερη η διαμόρφωση του ύψους των αντικειμενικών αξιών, θα πρέπει να αναθεωρηθούν και οι συντελεστές εμπορικότητας, που δεν έχουν καμία σχέση με τη σημερινή πραγματικότητα», σημειώνει ο κ. Χαραλαμπόπουλος.

Αύξηση τιμών και πωλήσεων στην αγορά κατοικίας το 2017

ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Τα πρώτα ορατά και ως φαίνεται διατηρήσιμα σημάδια ανάκαμψης κατέγραψε η αγορά κατοικίας κατά τη διάρκεια του 2017, καθώς όπως αναφέρει η τελευταία ετήσια έρευνα του δικτύου μεσιτικών γραφείων RE/MAX Eλλάς, οι τιμές πώλησης ενισχύθηκαν κατά 1% σε σχέση με το 2016. Σύμφωνα με την έρευνα, σε πανελλαδικό επίπεδο, αύξηση σημείωσαν τόσο οι νεόδμητες κατασκευές (μέχρι πέντε έτη), όσο και οι παλαιότερες (άνω των πέντε ετών), με 1% και 1,1% αντίστοιχα.
Στην περιοχή της Αττικής, όπου καταγράφεται μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για ακίνητα κατάλληλα για εκμίσθωση μέσω ψηφιακών πλατφορμών τύπου Airbnb, η μεγαλύτερη άνοδος τιμών εντοπίζεται σε παλαιότερες κατοικίες, με ποσοστό της τάξεως του 1,2%. Στον αντίποδα, στα νεόδμητα, η RE/MAX κάνει λόγο για μικρή πτώση των τιμών κατά 0,3%. Αξίζει να σημειωθεί ότι από τα σχετικά στοιχεία επιβεβαιώνεται και ο «πονοκέφαλος» του οικονομικού επιτελείου αναφορικά με τη διαμόρφωση των νέων τιμών ζώνης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, περιοχές όπως το Κερατσίνι, όπου τα νεόδμητα που πωλήθηκαν πέρυσι κυμάνθηκαν σε αξία μεταξύ 1.050 και 1.450 ευρώ/τ.μ., τη στιγμή που οι αντικειμενικές αξίες δεν ξεπερνούν τα 650-700 ευρώ/τ.μ.
Αντίστοιχα, σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, στη Θεσσαλονίκη, η αύξηση των τιμών στα μεταχειρισμένα ακίνητα διαμορφώθηκε σε 1,1% κατά μέσον όρο, ενώ στα νέα ακίνητα οι τιμές σημείωσαν αύξηση κατά 1%. Στην υπόλοιπη χώρα (περιλαμβάνονται κυρίως μεγάλα αστικά κέντρα της περιφέρειας) στα μεταχειρισμένα δεν σημειώθηκε μεταβολή, ενώ στα νέα ακίνητα υπήρξε άνοδος κατά 1,6%.
Επίσης, βάσει των στοιχείων που αντλήθηκαν από πωλήσεις ακινήτων που έγιναν μέσω του πανελλαδικού δικτύου της RE/MAX, προκύπτει ότι κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους προτιμήθηκαν παλαιές κατοικίες σε ποσοστό 93%, έναντι μόλις 7% που αφορούσε πωλήσεις των πιο σύγχρονων κατασκευών. Εντονο ήταν το ενδιαφέρον για κατοικίες 6 έως 15 ετών (24% του συνόλου), ενώ, όπως συνηθίζεται τα τελευταία χρόνια, κυρίαρχη στις προτιμήσεις των αγοραστών αναδείχθηκε η κατηγορία των παλαιών άνω των 30 ετών (47%).
Στην Αττική, το 83% των πωληθέντων ακινήτων ήταν κατοικίες. Τα οικόπεδα-αγροτεμάχια έφθασαν μόλις στο 7%, ενώ η συμμετοχή των επαγγελματικών ακινήτων ανήλθε στο 10% επί του συνόλου των πωληθέντων ακινήτων. Η πλειονότητα των ακινήτων (64%) που πωλήθηκαν ήταν παλαιά (άνω της 25ετίας). Τα νεόδμητα μαζί με τα νέα (έως 5ετίας) συγκέντρωσαν μόνο το 4% των προτιμήσεων, ενώ αυτά με ηλικία 6 έως 15 ετών συγκέντρωσαν περίπου το 1/6 των προτιμήσεων (15%). Τέλος, για την ενδιάμεση κατηγορία ακινήτων ηλικίας 16 έως 25 ετών, το ποσοστό προτίμησης ανήλθε στο 17%. Σε ό,τι αφορά την επιφάνεια, στην Αττική προτιμήθηκαν οι μεσαίες κατοικίες (δηλαδή εμβαδού 71-110 τ.μ.) από το 41% των αγοραστών. Επίσης, το 35% των αγοραπωλησιών αφορούσαν μικρότερης επιφάνειας ακίνητα (μέχρι 70 τ.μ.).
Οπως τονίζει στην ανάλυσή της η RE/MAX, ο όγκος των αγοραπωλησιών κατοικιών κατά τη διάρκεια του 2017 κατέγραψε ανοδική τάση, συνεχίζοντας τη θετική πορεία του 2016, όταν σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ (Ελληνική Στατιστική Αρχή) καταγράφηκε αύξηση της τάξεως του 10,8%. Σημειώνει δε, ότι «ρόλο στην προσπάθεια ανάκαμψης στην αγορά ακινήτων θα διαμορφώσουν και οι νέες αντικειμενικές αξίες, καθώς ανάλογα με το πόσο και πού θα αυξηθούν, ή θα μειωθούν, θα επηρεάσουν την τοπική αλλά και τη συνολική κτηματαγορά, διαμορφώνοντας νέες τάσεις, ανάλογα με τα ποσοστά αναπροσαρμογής».
Έντυπη
Έντυπη

Σε 1.720.000 κατασχέσεις προχώρησε η εφορία το 2017

Σε 1.720.000 κατασχέσεις προχώρησε η εφορία το 2017

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Περισσότεροι από 3,3 εκατομμύρια φορολογούμενοι χρωστούν στην εφορία ποσά που δεν ξεπερνούν τα 3.000 ευρώ.
Οι οφειλές αυτές δημιουργήθηκαν τα τελευταία χρόνια και αφορούν κυρίως μη καταβολή του φόρου εισοδήματος και του ΕΝΦΙΑ. Τα μεγάλα ποσά στην εφορία τα χρωστούν 40.000 φυσικά και νομικά πρόσωπα (περίπου 90 δισ. ευρώ), οι οφειλές των οποίων προέρχονται κυρίως από πρόστιμα και καταπτώσεις εγγυήσεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, το προηγούμενο έτος η εφορία διέταξε 1.720.000 κατασχέσεις μισθών, συντάξεων και ενοικίων εις βάρος κυρίως μικροοφειλετών του ελληνικού Δημοσίου.
Οπως προκύπτει από τα στοιχεία της φορολογικής διοίκησης, 80,5% των οφειλετών του ελληνικού Δημοσίου χρωστούν έως 3.000 ευρώ στην εφορία και συγκεκριμένα 1,2 δισ. ευρώ. Ενα εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι οι οφειλέτες αυξήθηκαν κατά τρία εκατομμύρια στα χρόνια της κρίσης. Συγκεκριμένα, το 2010 οι οφειλέτες ανέρχονταν σε 1 εκατομμύριο και πλέον έχουν ξεπεράσει τα 4.100.000.
Από την επεξεργασία των στοιχείων του υπουργείου Οικονομικών προκύπτει ότι: πρόστιμα, καταπτώσεις δανείων με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου, μη απόδοση του ΦΠΑ και αδυναμία πληρωμής του φόρου εισοδήματος αποτελούν τη μεγάλη χοάνη των ληξιπρόθεσμων οφειλών ύψους 100 δισ., τα οποία χρωστούν 4,1 εκατομμύρια φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία:
• Το 1% των οφειλετών, διαφορετικά 40.000 φυσικά και νομικά πρόσωπα, χρωστάει το 90% του συνολικού ποσού, δηλαδή 90 δισ. ευρώ. Κατά μέσον όρο ο καθένας από αυτούς χρωστάει 2.250.000 ευρώ.
• 1,2 δισ. ευρώ ή 1% του συνόλου από 3,3 εκατ. φορολογουμένους, με χρέη έως 3.000 ευρώ
• Περίπου 32 δισ. ευρώ του συνόλου οφείλεται από 73 φορολογουμένους, με τον καθένα να καλείται κατά μέσον όρο να πληρώσει περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ. Από τη μελέτη των στοιχείων που συνέλεξε και επεξεργάστηκε η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, προκύπτουν τα εξής εντυπωσιακά αποτελέσματα:
• Το 45,4% των ληξιπρόθεσμων οφειλών είναι πρόστιμα του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, τα οποία έχουν χαμηλή εισπραξιμότητα διαχρονικά. Ενας από τους λόγους της χαμηλής εισπραξιμότητας είναι και τα υπέρογκα πρόστιμα που επιβάλλονται, τα οποία οδηγούν τις επιχειρήσεις σε «λουκέτο», με αποτέλεσμα να μην εισέρχονται έσοδα στον κρατικό κορβανά. Ο δεύτερος και εξίσου σημαντικός λόγος είναι η αδράνεια του φοροεισπρακτικού μηχανισμού, σε συνδυασμό με τις συχνές αλλαγές στις δομές των ελεγκτικών μηχανισμών. Στο ποσοστό αυτό συμπεριλαμβάνονται και οι καταπτώσεις δανείων με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.
• 24,2%, ή διαφορετικά 22,2 δισ. ευρώ, των οφειλών είναι απλήρωτοι άμεσοι φόροι. Από το ποσόν αυτό τα 18,79 δισ. ευρώ προέρχονται από τον φόρο εισοδήματος και 2,69 δισ. ευρώ από τον ΕΝΦΙΑ.
• 27,3%, ή 27,436 δισ. ευρώ, των οφειλών αφορούν έμμεσους φόρους. 21,6% ή, διαφορετικά, 22 δισ. ευρώ προέρχονται από τη μη απόδοση του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας.
Το πρόγραμμα του 2018
Σημειώνεται ότι για το 2018 η εφορία έχει προγραμματίσει κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών, μισθών, συντάξεων και ακινήτων σε 1.000.000 φορολογουμένους με χρέη στην εφορία και απλούστερες διαδικασίες για τις κατασχέσεις θυρίδων. Παράλληλα, κατά το τρέχον έτος θα διενεργηθούν περισσότεροι από 200.000 έλεγχοι σε όλο το φάσμα της οικονομικής δραστηριότητας.

Οι φόροι με τα μεγαλύτερα και τα μικρότερα έσοδα το 2017

Οι φόροι με τα μεγαλύτερα και τα μικρότερα έσοδα το 2017

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Τα έσοδα από τα παρελθόντα οικονομικά έτη, και συγκεκριμένα κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών και ρυθμίσεις οφειλών σε δόσεις, έσωσαν τον προϋπολογισμό του προηγούμενου έτους και κάλυψαν τις απώλειες από τον φόρο εισοδήματος.
Οπως καταδεικνύουν τα στοιχεία, η υπερφορολόγηση έχει συρρικνώσει αφενός τα εισοδήματα των πολιτών και των επιχειρήσεων, αφετέρου τη φοροδοτική τους ικανότητα, με αποτέλεσμα να μεγεθύνονται χρόνο με τον χρόνο τα ληξιπρόθεσμα χρέη.
Μάλιστα, η μη καταβολή του φόρου εισοδήματος βρίσκεται στην τρίτη θέση, στο σύνολο των φόρων, με βάση τα δεδομένα της φορολογικής διοίκησης. Επίσης, οι αυξήσεις των ειδικών φόρων κατανάλωσης (μπίρα, καφές κ.λπ.) περιόρισαν το διαθέσιμο εισόδημα το 2017 και κατ’ επέκταση την καταναλωτική δαπάνη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, οι εισπράξεις από τον φόρο εισοδήματος «έπεσαν έξω» κατά 686 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο καλύφθηκε όπως προαναφέρθηκε από τις αυξημένες κατασχέσεις και τις εισπράξεις από τις ρυθμίσεις (ποσό 4 δισ. ευρώ από τα ληξιπρόθεσμα χρέη είναι σε ρύθμιση) που έφθασαν το 1,93 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 639 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο.
Ειδικότερα και σύμφωνα με τα στοιχεία:
1. Τα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος ήταν μειωμένα κατά 686 εκατ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως στα μειωμένα έσοδα κατά 497,57 εκατ. ευρώ από τις επιχειρήσεις και τα υπόλοιπα από τα φυσικά πρόσωπα.
2. ΕΝΦΙΑ. Τα έσοδα διαμορφώθηκαν σε 3,25 δισ. ευρώ το έτος 2017 έναντι 3,6 δισ. ευρώ το προηγούμενο έτος (μείωση 9,71%). Αντίθετα, τα έσοδα από φόρους και τέλη κληρονομιών, δωρεών, γονικών παροχών κ.λπ. διαμορφώθηκαν σε 156,12 εκατ. ευρώ το έτος 2017 έναντι 118,37 ευρώ το έτος 2016, αυξημένα κατά 31,89%, καθώς πολλοί πολίτες προέβησαν σε αγοραπωλησίες και μεταβιβάσεις ακινήτων ενόψει των αναμενόμενων αναπροσαρμογών των αντικειμενικών αξιών κατά το έτος 2018.
3. Τα έσοδα από τους άμεσους φόρους παρελθόντων οικονομικών ετών (ΠΟΕ) είναι αυξημένα κατά 636 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο.
4. Οσον αφορά την κατηγορία των αλκοολούχων προϊόντων, τα έσοδα από τον ΕΦΚ το 2017 σε σύγκριση με το 2016 παρουσίασαν αύξηση κατά 10,7%. Η αύξηση αυτή αποδίδεται:
α) Στην αύξηση του συντελεστή ΕΦΚ στην μπίρα που επιβλήθηκε από 1/6/2016.
β) Στην αύξηση των ποσοτήτων των προϊόντων που αναλώθηκαν. γ) Στο κρασί, όπου τα έσοδα από ΕΦΚ αυξήθηκαν την αντίστοιχη περίοδο κατά 25,7%. Στην κατηγορία του ΕΦΚ των καπνικών προϊόντων, οι εισπράξεις κατά το 2017 παρουσίασαν μείωση κατά 17,5% σε σύγκριση με το 2016.
Αύξηση κατά 7,2% παρουσιάστηκε στον ΕΦΚ του συνόλου των ενεργειακών προϊόντων. Ειδικότερα στην κατηγορία των υγρών ενεργειακών υγρών προϊόντων σημειώθηκε αύξηση κατά 11,4% το 2017 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, η οποία οφείλεται κυρίως στην άνοδο των συντελεστών ΕΦΚ από 1/1/2017. και συγκεκριμένα:
α) Η αύξηση των εσόδων στη βενζίνη ανήλθε σε 1,8% το 2017 σε σχέση με το 2016, ενώ οι αναλωθείσες ποσότητες την αντίστοιχη περίοδο μειώθηκαν κατά 2,5%, γεγονός που οφείλεται στην αύξηση του φορολογικού συντελεστή ΕΦΚ.
β) Η αύξηση των εσόδων στο ντίζελ κίνησης ανήλθε σε 25,1% το 2017 σε σχέση με το 2016, γεγονός που οφείλεται στην αύξηση του φορολογικού συντελεστή ΕΦΚ στο ντίζελ κίνησης.
γ) Η αύξηση των εσόδων στο υγραέριο ανήλθε σε 19,1% το 2017 σε σχέση με το 2016, γεγονός που οφείλεται στην άνοδο του φορολογικού συντελεστή.
5.Τα έσοδα από έμμεσους φόρους για το έτος 2017 είναι αυξημένα σωρευτικά κατά 1,26 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2016 και συγκεκριμένα διαμορφώθηκαν σε 26,94 δισ. ευρώ έναντι 25,68 δισ. ευρώ το έτος 2016.
Από τον ΦΠΑ εισπράχθηκαν επιπλέον έσοδα σε σχέση με το 2016 ύψους 780,65 εκατ. ευρώ. Η αύξηση αυτή αποδίδεται στην κατάργηση του ειδικού καθεστώτος μειωμένου ΦΠΑ σε ορισμένα νησιά του Αιγαίου από 01.06.2016. Επίσης, η φορολογική διοίκηση υποστηρίζει ότι η αύξηση αυτή οφείλεται και στους στοχευμένους ελέγχους που διενεργήθηκαν το περασμένο καλοκαίρι.
Έντυπη

Τελωνεία: Κατέσχεσαν από κροκόδειλους μέχρι χέλια και εσώρουχα

Τελωνεία: Κατέσχεσαν από κροκόδειλους μέχρι χέλια και εσώρουχα

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Μπορεί τα αποτελέσματα από τους ελέγχους, κυρίως στα καπνικά, να είναι πραγματικά εντυπωσιακά, δεδομένου ότι κατασχέθηκαν 154 εκατομμύρια τεμάχια λαθραίων τσιγάρων και επιβλήθηκαν φόροι και πρόστιμα 581 εκατ. ευρώ, ωστόσο το 2017 οι τελωνειακές αρχές «ξεπέρασαν» τον εαυτό τους κατάσχοντας κροκόδειλους, χέλια, αυγά οξυρρύγχου, ακόμα και εσώρουχα και μαχαιροπίρουνα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΑΑΔΕ το 2017:
• Εντοπίστηκε σε αποθήκη ευρωπαϊκής επιχείρησης, στο Κορωπί, ποσότητα 400 κιλών γόνου χελιών του είδους Anguilla Anguilla. Επίσης το τελωνείο στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» κατέσχεσε ποσότητα 160 κιλών γόνου χελιών του ίδιου είδους.
• Το Τελωνείο Ρόδου κατέσχεσε 5 κροκόδειλους του είδους Cayman, σε ξύλινο κιβώτιο, προερχόμενο από την Ολλανδία, ενώ το Τελωνείο Κήπων κατέσχεσε 25 κιλά αυγά οξυρρύγχου στην έξοδο προς Τουρκία.
• Κατασχέθηκαν από επιβάτη προερχόμενο από την Τουρκία 580 διαμάντια και 58 πολύτιμα κοσμήματα.
• Το Τελωνείο Κακαβιάς εντόπισε στις αποσκευές Αλβανού υπηκόου χειρόγραφο Κοράνι, πιθανώς του 18-19ου αιώνα, που εμπίπτει στις προστατευτικές διατάξεις περί προστασίας αρχαιοτήτων και εν γένει πολιτιστικής κληρονομιάς.
• Το Γ΄ Τελωνείο Πειραιά κατέσχεσε συνολικά το προηγούμενο έτος 119.520 μαχαιροπίρουνα, ενώ το Α΄ Τελωνείο Θεσσαλονίκης 573.820 παιχνίδια.
• Το Γ΄ Τελωνείο Πειραιά κατέσχεσε 109.200 παραποιημένα εσώρουχα ενώ το Τελωνείο Αεροδρομίου Αθηνών 54.300 στεροειδή (απαγορευμένα) φάρμακα.
• Η αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης οδηγεί σε λαθρεμπόριο ακόμα και στον καφέ. Συγκεκριμένα, κατασχέθηκαν από το Τελωνείο Σερρών 2,31 τόνοι καφέ και 908 συσκευασίες πακεταρίσματος.
• Το Τελωνείο Κήπων κατέσχεσε 37 σφαίρες και έναν γεμιστήρα.
• Το Τελωνείο Κακαβιάς κατέσχεσε 1 τόνο και 147 κιλά ινδικής κάνναβης, σε φορτηγό με προορισμό από την Αλβανία προς την Ελλάδα.
• Το Τελωνείο Κυλλήνης κατέσχεσε 61.000 λίτρα κρασί, ενώ το Τελωνείο Β΄ Πειραιά 8.490 λίτρα τσικουδιά και 13.440 λίτρα κρασί
Και μετρητά
Το 2017 εντοπίστηκαν 261 υποθέσεις μη δήλωσης μεγάλων χρηματικών ποσών. Οι Αρχές δέσμευσαν 8,2 εκατ. ευρώ ενώ επέβαλαν και πρόστιμα ύψους 2,1 εκατ. ευρώ. Από τις υποθέσεις αυτές, οι σημαντικότερες είναι οι εξής:
• Στις 25.08.2017, εντοπίστηκε από το Τελωνείο Ευζώνων Ουκρανός υπήκοος με 147.660 ευρώ.
• Στις 28.10.2017, εντοπίστηκε από το Τελωνείο Αεροδρομίου Αθηνών Ελληνας υπήκοος που μετέφερε 137.500 δολάρια σε χρήματα κι επιταγές.
• Στις 26.09.2017, εντοπίστηκε από το Τελωνείο Αεροδρομίου Αθηνών Λιβανέζος υπήκοος με χρήματα κι επιταγές ύψους 399.006 δολαρίων.
• Στις 08.05.2017, εντοπίστηκε από το Τελωνείο Αεροδρομίου Αθηνών Ρώσος υπήκοος που μετέφερε αδήλωτο ποσό ύψους 399.000 ευρώ.
• Στο Τελωνείο «Ελ. Βενιζέλος» δεσμεύτηκαν, σε δύο διαφορετικές περιπτώσεις, 127.000 και 137.500 δολάρια από τις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, το προηγούμενο έτος αν και διενεργήθηκαν αυξημένοι έλεγχοι στον τομέα των πετρελαιοειδών, τα αποτελέσματα δείχνουν μικρή παραβατικότητα. Το 2017 διενεργήθηκαν περί τις 19.836 ελέγχους, με τους παραβάτες να ανέρχονται στους 717. Οι φόροι και τα πρόστιμα που βεβαιώθηκαν ανήλθαν στο ποσόν των 14,95 εκατ. ευρώ. Αντίθετα, τα αποτελέσματα στα καπνικά είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακά. Η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης διατηρεί σε πολύ υψηλά επίπεδα το λαθρεμπόριο, όχι μόνο στα τσιγάρα αλλά και στον καπνό. Συγκεκριμένα, διενεργήθηκαν 14.172 έλεγχοι και εντοπίστηκαν 535 παραβάτες.

Σφίγγει ο κλοιός για 4 εκατ. οφειλέτες - Αυτόματες κατασχέσεις και ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί από 1η Μαΐου

Σφίγγει ο κλοιός για 4 εκατ. οφειλέτες - Αυτόματες κατασχέσεις και ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί από 1η Μαΐου

Σφίγγει ο κλοιός για 4 εκατ. οφειλέτες - Αυτόματες κατασχέσεις και ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί από 1η Μαΐου
Του Προκόπη Χατζηνικολάου
Σφίγγει ο κλοιός για τους 4 εκατομμύρια οφειλέτες που χρωστούν συνολικά 102 δισ. ευρώ στην εφορία αλλά και γενικότερα για όλoυς τους φορολογούμενους καθώς αυτοματοποιούνται οι διαδικασίες των κατασχέσεων ενώ ταυτόχρονα η φορολογική διοίκηση θα ενημερώνεται αμέσως μόλις μία οφειλή καθίσταται ληξιπρόθεσμη.

Συγκεκριμένα η φορολογική αρχή θα έχει πλήρη εικόνα για τις πληρωμές, τις ρυθμίσεις ή τις ληξιπρόθεσμες οφειλές και μέσω αυτοματοποιημένων διαδικασιών θα ενεργοποιούνται μέτρα αναγκαστικής είσπραξης, κατασχέσεις και πλειστηριασμοί, δεσμεύσεις τραπεζικών λογαριασμών ή και αυτεπάγγελτοι συμψηφισμοί. Μάλιστα από την 1η Μαΐου ξεκινούν οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί από την εφορία με τη φορολογική διοίκηση να βρίσκεται σε πυρετώδεις προετοιμασίες για τα τα πρώτα ακίνητα που θα βγουν στο σφυρί.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό τα κατασχετήρια θα εκδίδονται με πλήρως αυτοματοποιημένες διαδικασίες ενώ ο ελεγκτικός μηχανισμός θα γνωρίζει επ’ ακριβώς τα περιουσιακά στοιχεία όλων των οφειλετών. Από τους τραπεζικούς λογαριασμούς, τα ακίνητα που διαθέτουν, μέχρι και τους λογαριασμούς που τυχόν τηρούν στο εξωτερικό ακόμα και αν συμμετέχουν σε κάποια αλλοδαπή εταιρεία ως μέτοχοι.

Το σύστημα θα λειτουργεί ως ο Μεγάλος Αδελφός που θα παρακολουθεί μέσω διασύνδεσης με όλες τις άλλες ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων του Δημοσίου (Κτηματολόγιο, Εργάνη, τράπεζες, Χρηματιστήριο, ΓΕΜΗ κ.α.) και με τον Τειρεσία την οικονομική καθημερινότητα των οφειλετών του Δημοσίου. Το νέο ηλεκτρονικό σύστημα θα είναι έτοιμο το 2020 και ήδη προκηρύχθηκε διαγωνισμός από τον Διοικητή της ΑΑΔΕ. Οι προσφορές θα πρέπει να κατατεθούν μέχρι τις 15 Ιανουαρίου 2018 ενώ ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται συνολικά σε 768.051 ευρώ.

Το πληροφοριακό σύστημα παρακολούθησης και διαχείρισης οφειλών θα περιλαμβάνει:

1. Διαχείριση και παρακολούθηση οφειλέτη και οφειλών

2. Διαχείριση, παρακολούθηση και αυτοματοποίηση συμψηφισμών και ρυθμίσεων

3. Εφαρμογή αποστολής και διαχείρισης ηλεκτρονικών κοινοποιήσεων, ειδοποιήσεων και επιδόσεων

4. Εφαρμογή παρακολούθησης και αυτοματοποίησης λήψης μέτρων είσπραξης

5. Εφαρμογή ενημέρωσης των φορολογουμένων για θέματα οφειλών

6. Εφαρμογή εκτυπώσεων και αναφορών

Παρακολούθηση οφειλετών
Στο πλαίσιο της παρακολούθησης οφειλέτη και οφειλών, η εφαρμογή θα παρουσιάζει στοιχεία πιστοληπτικής ικανότητας φορολογουμένου και πιθανής διασύνδεσης με το σύστημα Τειρεσίας ώστε να συνεκτιμηθεί στη διαδικασία διαμόρφωσης τάσης για ανεπίδεκτες προς είσπραξη οφειλές. Η εφαρμογή θα υποστηρίζει τους χρήστες στην πρόσβαση, διαχείριση, επεξεργασία και απεικόνιση οφειλών και οφειλετών και των σχέσεων αυτών ανεξαρτήτως της νομικής βάσης της οφειλής (εγγύησης, συνυποχρέωσης κτλ).

Αυτόματοι συμψηφισμοί και ρυθμίσεις
Σε περίπτωση που ο οφειλέτης είναι ταυτόχρονα και δανειστής της Φορολογικής και Τελωνειακής Αρχής, το σύστημα θα μπορεί αυτόματα να συμψηφίζει ολικά ή μερικά το ποσό.

Στόχος είναι η πλήρης αυτοματοποίηση μέσω συστήματος για συγκεκριμένες περιπτώσεις ανά φορολογούμενο ή μαζική διενέργεια συμψηφισμών σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Ηλεκτρονικές κοινοποιήσεις, ειδοποιήσεις και επιδόσεις
Η εφαρμογή αφορά στη δυνατότητα αυτόματης σύνταξης και αποστολής , μαζικών ειδοποιήσεων για τις οφειλές τόσο κατά το στάδιο πριν της προθεσμίας καταβολής τους (ηλεκτρονικές κοινοποιήσεις) όσο και μετά (ειδοποιήσεις και επιδόσεις) προκειμένου αφενός να επιδοθούν στους φορολογούμενους και αφετέρου να ενημερωθούν για τις κυρώσεις που συνεπάγεται η μη εκπλήρωση των υποχρεώσεών τους.