Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2024

Επιχειρησιακό σχέδιο ΑΑΔΕ και φορολογικοί έλεγχοι για το 2024 Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Τι περιλαμβάνει ο σχεδιασμός του διοικητή της ΑΑΔΕ για φέτος – Ποιες οι υπηρεσίες νέας γενιάς - Αλλαγές στην απόδοση χαρτοσήμου τιμολογίων Παράταση για την προμήθεια των POS


 

Επιχειρησιακό σχέδιο ΑΑΔΕ και φορολογικοί έλεγχοι για το 2024

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Τι περιλαμβάνει ο σχεδιασμός του διοικητή της ΑΑΔΕ για φέτος – Ποιες οι υπηρεσίες νέας γενιάς -  Αλλαγές στην απόδοση χαρτοσήμου τιμολογίων

Παράταση για την προμήθεια των POS  

Η ψηφιακή επανάσταση προχωράει ακάθεκτη, καθώς πολλές διοικητικές διαδικασίες μπήκαν σε εκατοντάδες φόρμες στο διαδίκτυο και απαιτούν γνώση και εκμάθηση για την συμπλήρωσή τους.  Στο όνομα πάταξης της ηλεκτρονικής γραφειοκρατίας , δημιουργήσαμε ένα ηλεκτρονικό κρατικό δημόσιο παράλληλο σύμπαν, όπου αν μπλέξεις στα γρανάζια της νέας αυτής κατάστασης (ηλεκτρονικής γραφειοκρατίας) δύσκολα ξεμπλέκεις, αφού οι όποιες νέες διαδικασίες και αναποτελεσματικές είναι αλλά και χρονοβόρες. 

Η χώρα μας στον δείκτη ψηφιακής Οικονομίας και κοινωνίας της Ευρωπαϊκής κοινωνίας  βρισκόταν ουραγός αρκετά χρόνια, σε τέτοιες διεθνείς αξιολογήσεις. Από εκεί μας ήλθαν τα κακά μαντάτα.

“Αναφορικά με τις ταχύτητες σύνδεσης στο διαδίκτυο, οι επιχειρήσεις που «έτρεχαν» με σταθερές συνδέσεις 1 Gb/s και πάνω, αυξήθηκαν κατά 0,9 ποσοστιαία μονάδα το 2023. Οι υψηλότερες αυξήσεις σημειώθηκαν στην Κύπρο (5,1 ποσοστιαίες μονάδες), στη Μάλτα (4,6), και στην Ισπανία (3,8). Μειώσεις σημειώθηκαν στη Σουηδία (-2,1), στη Λιθουανία (-1,6) και στη Λετονία (-0,5).

Στο μέτωπο των ταχυτήτων ωστόσο, στην κατάταξη των χωρών δηλαδή που έχουν το υψηλότερο ποσοστό επιχειρήσεων με τόσο «γρήγορες» συνδέσεις, η Ελλάδα έρχεται τελευταία (με ποσοστό μόλις 2,9%)”, όπως προκύπτει μέσα από τα στοιχεία που παρουσιάζει η Eurostat για το 2023.


Εικόνα: Ποσοστά επιχειρήσεων (άνω των 10 εργαζομένων) που διέθεταν , το 2023 , σύνδεση ίντερνετ ταχύτητας τουλάχιστον 1 Gb/s 


Για να πετύχει η ψηφιακή επανάσταση, πρέπει να δούμε πρώτα την επιδομή, δηλαδή το που θα στηριχτεί όλο αυτό το εγχείρημα και μετά την υποδομή , δηλαδή την μεταφορά σε ψηφιακές πλατφόρμες όλων των ηλεκτρονικών εργασιών. Τι να την κάνεις την δυνατότητα να εκτελείς όλες τις εργασίες σου ψηφιακά , αν δεν έχεις ίντερνετ ή το ίντερνετ που έχεις σε ταλαιπωρεί λόγο μικρής ταχύτητας.

Επιχειρησιακό σχέδιο ΑΑΔΕ

Πιλοτική εφαρμογή ψηφιακού πελατολογίου για συγκεκριμένες κατηγορίες επαγγελμάτων - Προσυμπλήρωση φορολογικών δηλώσεων με εισοδήματα από ακίνητα και συμμετοχές στο κεφάλαιο εταιρειών - Ψηφιοποίηση της Βεβαίωσης Οφειλής - Εφαρμογές σε κινητό για φορολογικές υπηρεσίες και έκδοσης τιμολογίου και δελτίου αποστολής. Το Σχέδιο Δράσης της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για το 2024 παρουσίασε ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής

Νέες ψηφιακές υπηρεσίες

Κατά την παρουσίαση του επιχειρησιακού σχεδίου της ΑΑΔΕ ο Γιώργος Πιτσιλής αναφέρθηκε στα νέα ψηφιακά εργαλεία ελέγχου, όπως η διασύνδεση POS- ταμειακών, το ψηφιακό δελτίο αποστολής, το πιλοτικό ψηφιακό πελατολόγιο, υποχρεωτικότητα myData, ψηφιακός έλεγχος πινακίδων και ΕΛΕΓΧΟΣlive 2.0., πιλοτική εφαρμογή ψηφιακού πελατολογίου για συγκεκριμένες κατηγορίες επαγγελμάτων - Προσυμπλήρωση φορολογικών δηλώσεων με εισοδήματα από ακίνητα και συμμετοχές στο κεφάλαιο εταιρειών

Ακόμα αναφέρθηκε:

·         Στις διαλειτουργικότητες λήψης και αξιοποίησης δεδομένων με έργα που ωριμάζουν, όπως η διασύνδεση με το Κτηματολόγιο, η καταγραφή σε πραγματικό χρόνο μεταβολών Μετόχων, Κεφαλαίου, Διοικούντων με ΓΕΜΗ & Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων, η λήψη στοιχείων από ιδρύματα πληρωμών αλλοδαπής στην προσυμπλήρωση σημαντικών δεδομένων για τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος

·         Στις προτεραιότητες Τελωνείων και Χημείου με εφαρμογή νέου κανονιστικού πλαισίου εποπτείας και ελέγχου εφοδιαστικής αλυσίδας καυσίμων, ολοκλήρωση του έργου εισροών – εκροών στα καύσιμα, κεντρικοποίηση ελέγχου τελωνειακών εγγράφων και αναβάθμιση επιχειρησιακής ικανότητας Χημικών Υπηρεσιών

Για την εξυπηρέτηση Πολιτών και Επιχειρήσεων με νέα ψηφιακά εργαλεία προωθούνται:

·         Mobile apps: Εφαρμογή κινητού για φορολογικές υπηρεσίες (πληρωμή φόρων, εξατομικευμένες ενημερώσεις και alerts, wallet με σημαντικά φορολογικά έγγραφα) και δυνατότητα έκδοσης τιμολογίου και δελτίου αποστολής από το κινητό

·         ΚΕΦ & AI chatbot: Ενισχυμένο Τηλεφωνικό Κέντρο ΑΑΔΕ και Chatbot τεχνητής νοημοσύνης για παροχή ενημέρωσης και πλοήγηση στις ψηφιακές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ

·         End-to-end ψηφιακή διακοπή επιχείρησης

·         Αναλυτικές ψηφιακές βεβαιώσεις Μητρώου με QR

·         ΑΦΜ σε ανήλικα (β΄ φάση, ανήλικα από 1 έως 12 έτη)

·         Διασύνδεση με ΓΕΜΗ για νέες μεταβολές λοιπών νομικών προσώπων

·         End-to-end ψηφιακές μεταβολές έδρας και ΚΑΔ επιχείρησης

·         Διαδοχή κληρονόμων στη διαχείριση αποβιωσάντων

·         Εξουσιοδοτήσεις προσβάσεων στις εφαρμογές

·         Μείωση ΕΝΦΙΑ στα ασφαλισμένα ακίνητα

·         Ψηφιοποίηση λοιπών δηλώσεων φορολογίας κεφαλαίου

·         Αυτόματη συμπλήρωση Ε9 σε δωρεές και γονικές παροχές ακινήτων

·         Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων

·         Απλοποιήσεις στη βεβαίωση φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων

Νέο μοντέλο οργάνωσης και λειτουργίας ΑΑΔΕ

Παρουσιάστηκε το νέο μοντέλο λειτουργίας της ΑΑΔΕ, που ήδη υλοποιείται, για να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις των επιχειρησιακών πεδίων.

Ειδικότερα, αναλύθηκαν οι υπηρεσίες νέας γενιάς που περιλαμβάνουν:

• Κεντρική έδρα, που στεγάζει τις περισσότερες επιτελικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ

• Ειδικά περιφερειακά κέντρα για τον έλεγχο, τη βεβαίωση και είσπραξη, τη φορολογία ακινήτων και την εξυπηρέτηση των πολιτών

• Τοπικές υπηρεσίες εξυπηρέτησης, ως μετεξέλιξη των ΔΟΥ σε Αττική και Θεσσαλονίκη

• Ειδικές δυνάμεις ελέγχου

Φορολογικοί έλεγχοι 2024

72.885 φορολογικοί έλεγχοι θα διενεργηθούν από τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, εντός του 2024 σύμφωνα με την απόφαση Α.1215/28.12.2023)

Σύμφωνα με την απόφαση θα ενεργηθούν:

  1. Το έτος 2024 θα διενεργηθούν είκοσι επτά χιλιάδες πεντακόσιοι (27.500) πλήρεις και μερικοί φορολογικοί έλεγχοι από τις ελεγκτικές υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογικών Λειτουργιών (Γ.Δ.Φ.Λ.), πλην των Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. 
  1. Από το σύνολο των υποθέσεων που θα ελεγχθούν, τουλάχιστον το εβδομήντα τοις εκατό (70%) θα αφορά φορολογικά έτη, χρήσεις, υποθέσεις, περιόδους ή υποχρεώσεις της τελευταίας πενταετίας. Ποσοστό τουλάχιστον εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) των ελέγχων του προηγούμενου εδαφίου, θα αφορούν καταρχήν σε ελέγχους της τελευταίας τριετίας για τις οποίες έχει λήξει η προθεσμία υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.
  1. Επιπλέον του αριθμού των φορολογικών ελέγχων που ορίζονται στην παρ. 1, το έτος 2024 θα διενεργηθούν από τις ως άνω ελεγκτικές υπηρεσίες και τις ΔΟΥ είκοσι πέντε χιλιάδες τετρακόσιοι (25.400) μερικοί επιτόπιοι έλεγχοι για τη διαπίστωση της ορθής εκπλήρωσης των φορολογικών υποχρεώσεων.
  1. Πέραν του αριθμού των φορολογικών ελέγχων που ορίζονται στις παρ. 1 και 3, το έτος 2024 θα διενεργηθούν από τις ως άνω ελεγκτικές υπηρεσίες δύο χιλιάδες πεντακόσιοι (2.500) έλεγχοι για τη διαπίστωση της ορθής εκπλήρωσης των μη ετήσιων υποχρεώσεων των φορολογιών κεφαλαίου. 
  1. Επιπροσθέτως, πέραν του αριθμού των φορολογικών ελέγχων που ορίζονται στις παρ. 1, 3 και 4, το έτος 2024 θα διενεργηθούν από τις Υπηρεσίες Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (ΥΕΔΔΕ) τουλάχιστον δέκα έξι χιλιάδες εξακόσιοι (16.600) στοχευμένοι μερικοί επιτόπιοι έλεγχοι, καθώς και τουλάχιστον οκτακόσιοι ογδόντα πέντε (885) έλεγχοι – έρευνες φοροδιαφυγής.

 

Αλλαγές στην απόδοση χαρτοσήμου τιμολογίων

Σύμφωνα με όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα το χαρτόσημο των τιμολογίων από την αγορά από ιδιώτες, τα χαρτόσημα από τις αποδείξεις παροχής υπηρεσιών και λοιπά χαρτόσημα αποδίδονταν μέχρι την εικοστή (20) ημέρα του μεθεπόμενου μήνα από την λήξη του ημερολογιακού τριμήνου,  με τις διατάξεις του άρθρου 30 του π.δ. 99/1977 «περί τροποποιήσεως, συμπληρώσεως και κωδικοποιήσεως εις ενιαίον κείμενον των διατάξεων περί τηρήσεως βιβλίων και στοιχείων» (ΦΕΚ 34Α).

Ποιο συγκεκριμένα αποδίδονται στο Δημόσιο, βάσει του άρθρου 30 του ΚΦΣ (διατηρείται σε ισχύ με το άρθρο 39, παρ. 10 του ΚΒΣ), τα τέλη χαρτοσήμου που οφείλονται:

α) Στα τιμολόγια κ.λπ. που εκδίδονται από πρόσωπα που δεν είναι υποκείμενα του ΦΠΑ (Δημόσιο, Δήμοι, Κοινότητες, ΝΠΔΔ, που ενεργούν στο πλαίσιο της αποστολής τους).

β) Στα τιμολόγια αγοράς από ιδιώτες του άρθρου 12, παρ. 5 του ΚΒΣ.

γ) Στα δάνεια των ασφαλιστικών εταιρειών επί ασφαλιστηρίων ζωής (Π.Δ.160/1978 - ΦΕΚ 34/Α’ /1978).

δ) Στις πραγματοποιούμενες εξαγορές (Rachats) ασφαλιστηρίων ζωής από ασφαλιστικές εταιρείες (Π.Δ.160/1978).

ε) Στα κέρδη που διανέμονται από τις ασφαλιστικές εταιρείες στους ασφαλισμένους κλάδους ζωής, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 12, παρ. 4 του Ν.Δ.400/1970 «περί Ιδιωτικής Επιχειρήσεως Ασφαλίσεως» (Π.Δ.160/1978).

στ) Στα δάνεια επ’ ενεχύρω τιμαλφών αντικειμένων, που χορηγούνται από το Ενεχυροδανειστήριο (Κώδικας Τελών Χαρτοσήμου, άρθρο 13, παρ. 1δ’ ) και στο προϊόν των εκποιούμενων από αυτό ως άνω αντικειμένων (Κώδικας Τελών Χαρτοσήμου, άρθρο 13, παρ. 1α’ και ΑΥΟ Σ.882/120/2.3.1982 - ΦΕΚ 109/Β’ /18.3.1982).

ζ) Στις αποδείξεις πληρωμής δικαιωμάτων εγγραφής ή συνδρομών των μελών των σωματείων, συλλόγων ή άλλων ενώσεων και Οργανισμών (Ν.Δ.60/1946, άρθρο 30, παρ. 2 και ΑΥΟ Σ.882/120/2.3.1982).

η) Στις αποδείξεις που εκδίδονται από τα Ταμεία των ΝΠΔΔ, καθώς και από τους τρίτους (τράπεζες κ.λπ.) που ενεργούν κατ’ εντολή των προσώπων αυτών, για πληρωμές που γίνονται για τα Ταμεία αυτά και στα Ταμεία αυτά ή στους κατ’ εντολή ενεργούντες τρίτους (Ν.187/1943, άρθρο 10, παρ. 1 και ΑΥΟ Σ.882/120/2.3.1982).

θ) Στη σύσταση και απόδοση εγγυοδοσιών φιαλών υγραερίου (Κώδικας Τελών Χαρτοσήμου, άρθρο 17, παρ. 2στ’ και ΑΥΟ Σ.882/120/2.3.1982).

ι) Στις επιδοτήσεις που παρέχονται από τις πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού, που καταβάλλονται από τα υποκαταστήματα της Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδος στους δικαιούχους αυτών παραγωγούς (ΑΥΟ Γ.554/261/17.5.1983 - ΦΕΚ 292/Β’ /30.5.1983).

ια) Στις αποζημιώσεις που καταβάλλονται στους γεωργούς για την ενθάρρυνση της παύσης της γεωργικής τους δραστηριότητας (κοινή απόφαση 12018/21.4.1989 των Υπουργών Οικονομικών και Γεωργίας - ΦΕΚ 330/Β’ /8.5.1989).

Σε όλες τις πιο πάνω περιπτώσεις, η δήλωση χαρτοσήμου υποβάλλεται για το προηγούμενο ημερολογιακό τρίμηνο μέχρι την 20ή ημέρα των μηνών Φεβρουαρίου, Μαΐου, Αυγούστου και Νοεμβρίου. Εξαιρετικά για τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις και πράκτορες αυτών, μέχρι την 20ή ημέρα των μηνών Μαρτίου, Μαΐου, Αυγούστου και Νοεμβρίου (Π.Δ.99/1977, άρθρο 30, που διατηρείται σε ισχύ με το άρθρο 39, παρ. 10 του ΚΒΣ).

 

Αλλαγή ημερομηνίας απόδοσης

 

Η υποχρέωση αυτή άλλαξε με το άρθρο 51 του Ν.4955/2022, περί «Αναθεώρηση διαδικασίας είσπραξης και χρόνου απόδοσης τελών χαρτοσήμου - Τροποποίηση παρ.1 του άρθρου 3 του Π.Δ. 28 της 28ης Ιουλίου 1931», το οποίο αναφέρει:

Η παρ. 1 του άρθρου 3 του Π.Δ. 28 της 28ης Ιουλίου 1931 «Περί Κώδικος των νόμων περί τελών χαρτοσήμου» (Α' 239) α) μεταφέρεται στη δημοτική γλώσσα, και β) τροποποιείται ως προς την ακολουθητέα διαδικασία είσπραξης και τον χρόνο απόδοσης τελών χαρτοσήμου και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Τα αναλογικά τέλη χαρτοσήμου εισπράττονται με αποδεικτικό πληρωμής. Το αποδεικτικό πληρωμής προσαρτάται στο σημαινόμενο έγγραφο. Επιπλέον, στο έγγραφο αναγράφεται η σχετική ταυτότητα οφειλής, από έναν εκ των συναλλασσόμενων και, εφόσον πρόκειται για συμβολαιογραφικό έγγραφο, από τον συμβολαιογράφο που συντάσσει το έγγραφο. Η πληρωμή των τελών διενεργείται το αργότερο μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από την ημερομηνία του εγγράφου που χαρτοσημαίνεται. Επί δανείων που συνάπτονται μεταξύ εμπόρων ή μεταξύ εμπορικών εταιρειών ή μεταξύ εμπόρων και εμπορικών εταιρειών, όπως και μεταξύ εμπόρων ή εμπορικών εταιρειών και οποιουδήποτε τρίτου, τα οφειλόμενα τέλη χαρτοσήμου καταβάλλονται μέχρι το τέλος του επομένου μήνα από την εγγραφή των ως άνω πράξεων στα λογιστικά βιβλία.»

2. Η παρ. 1 καταλαμβάνει πράξεις που καταρτίζονται από την έναρξη ισχύος του παρόντος και εφεξής.

 

Συνεπώς η υποχρέωση καταβολής του χαρτοσήμου και τον λοιπόν τελών μεταφέρεται από την 20 ημέρα του μεθεπόμενου μήνα από την λήξη του ημερολογιακού τριμήνου, μέχρι το τέλος του επόμενου από την ημερομηνία του εγγράφου που χαρτοσημαίνονται.

 

Παράταση για την προμήθεια των POS *

Ικανοποίηση στην αγορά για τη θετική ανταπόκριση στο δίκαιο αίτημα των ΜμΕ

Έχουμε αναφερθεί στα προβλήματα που προέκυψαν από την αργοπορημένη απόφαση γι’ την υποχρεωτική εφαρμογή των POS σε νέους κλάδους . Οι πληροφορίες λένε ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στην προμήθεια από τις τράπεζες και γιατί δεν προλαβαίνουν να προμηθεύσουν τα μηχανήματα αλλά και γιατί υπάρχει πρόβλημα με την τραπεζική εικόνα των επιχειρήσεων

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Επαγγελματικού επιμελητηρίου Αθήνας , που εκδόθηκε στις 26 Ιανουαρίου, σε συνάντηση εργασίας που είχαν ο Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου και ο Γενικός Γραμματέας Δημήτρης Γαβαλάκης, με τον Υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρη Θεοχάρη, την Παρασκευή 26/1/24, ανέδειξαν τα προβλήματα που υπάρχουν στην αγορά με το θέμα των POS και τη δυσκολία εφαρμογής της σχετικής οδηγίας έως το τέλος Ιανουαρίου, όταν και ολοκληρώνεται η χρονική προθεσμία.

Επίλυση

Η αντιπροσωπεία του Ε.Ε.Α. έλαβε τη δέσμευση του κ. Θεοχάρη ότι θα δοθεί παράταση ενός μήνα για την υποχρεωτική εγκατάσταση των POS από τους επαγγελματίες και ότι σε αυτό το χρονικό διάστημα θα εκδοθούν διευκρινιστικές από το Υπουργείο προκειμένου να επιλυθούν τα προβλήματα που καταγράφονται έως τώρα, κυρίως από τις τράπεζες.

Δεν τους προμήθευαν

Όπως έχει ήδη αποκαλύψει το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, σε πολλές περιπτώσεις τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα δεν προμήθευαν τους υπόχρεους με τα POS, επικαλούμενα είτε οφειλές της επιχείρησης, είτε απαιτούσαν τριετή σύμβαση, είτε συγκεκριμένο τζίρο.

Πλέον, μετά και την παρέμβαση του Ε.Ε.Α. το οποίο ζητούσε από την Πολιτεία να βρεθεί λύση καθώς ο κίνδυνος επιβολής προστίμων από την 1η Φεβρουαρίου και μετά ήταν υπαρκτός, το αρμόδιο Υπουργείο ετοιμάζεται να ανακοινώσει παράταση έως τις 29/2/2024.

Χωρίς άγχος προστίμων

Για αυτή τη θετική εξέλιξη, ο Πρόεδρος του Ε.Ε.Α., Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, δήλωσε:

«Ήταν ένα δίκαιο αίτημα του Επιμελητηρίου, κάτι που αναγνώρισε και ο κ. Θεοχάρης. Αυτό που ζητάμε πλέον είναι μέσα στο νέο χρονικό περιθώριο, να συμβάλει η Πολιτεία στην επίλυση των προβλημάτων που έχουν παρουσιαστεί εξαιτίας της στάσης των τραπεζών και να προχωρήσει η αγορά στην εγκατάσταση των τερματικών αποδοχής καρτών -όπου αυτό είναι υποχρεωτικό- χωρίς το άγχος των προστίμων».

 

Αλωνιάτης Απόστολος

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή  4 Φεβρουαρίου  2024 

Μετά την αποστολή του άρθρου στην εφημερίδα Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση 8139/31-01-2024 με την οποία τροποποιείται η 119899/13-12-2023 ΚΥΑ ως προς

α) την παράγραφο 1 του άρθρου 8 της απόφασης  όπου παρατείνεται η καταληκτική ημερομηνία συμμόρφωσης μέχρι και την 29.02.2024 και

β) την παράγραφο 3 του άρθρου 8 της απόφασης όπου παρατείνονται αντιστοίχως οι εκεί αναφερόμενες προθεσμίες.

Το άρθρο 8 διαμορφώνεται ως εξής:

Άρθρο 8

Μεταβατικές διατάξεις

1. Για τους δικαιούχους πληρωμής του άρθρου 1 ορίζεται ως καταληκτική ημερομηνία συμμόρφωσης για την αποδοχή όλων των μέσων πληρωμής η 29.02.2024.

2. Οι υπόχρεοι με ΚΑΔ του άρθρου 1 που ήδη υποχρεούνταν να διαθέτουν τερματικά αποδοχής καρτών ή/και επαγγελματικό λογαριασμό κατά την ημερομηνία δημοσίευσης της παρούσας, συνεχίζουν να έχουν την υποχρέωση αυτή.

3. Οι υπόχρεοι με ΚΑΔ του άρθρου 1 που δεν υποχρεούνταν και δεν διέθεταν τερματικά αποδοχής καρτών ή/και επαγγελματικό λογαριασμό κατά την ημερομηνία δημοσίευσης της παρούσας, υποχρεούνται στην προμήθεια και θέση σε λειτουργία τερματικών αποδοχής καρτών, καθώς και στην δήλωση επαγγελματικού λογαριασμού κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 4 της παρούσας, από 01.01.2024. Κατ' εξαίρεση, ορίζεται ότι για το χρονικό διάστημα από 01.02.2024 έως και 01.04.2024, αναστέλλεται η επιβολή προστίμου του άρθρου 5 της παρούσας στους υπόχρεους του προηγούμενου εδαφίου, εφόσον αποδεδειγμένα έχουν καταθέσει νόμιμα σχετικό αίτημα για την προμήθεια τερματικού αποδοχής καρτών ως και 29.02.2024 και αναμένουν την εγκατάστασή του.

Η απόφαση δημοσιοποιήθηκε με κοινή Ανακοίνωση Τύπου των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης, το οποίο αναφέρει:

Παράταση ως τις 29 Φεβρουαρίου για την εγκατάσταση POS από τους νέους υπόχρεους

Από τα Γραφεία Τύπου των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Ως τις 29 Φεβρουαρίου 2024 παρατείνεται η υποχρεωτική αποδοχή ηλεκτρονικών πληρωμών σε όλη τη λιανική με κοινή απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, κ. Κώστα Σκρέκα και του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Χάρη Θεοχάρη.

Με την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) τροποποιείται η καταληκτική ημερομηνία για την υποχρεωτική αποδοχή ηλεκτρονικών πληρωμών σε όλους τους κλάδους της λιανικής και την εγκατάσταση του απαραίτητου εξοπλισμού.

Η παράταση κατά έναν μήνα χορηγείται με τροποποίηση προηγούμενων αποφάσεων περί των «Ρυθμίσεων για την αποδοχή μέσων πληρωμής με κάρτα και άλλα μέσα πληρωμών», όπως προβλέπει ο νόμος. Η τελευταία κοινή απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης και του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, παρατείνει το διάστημα προσαρμογής και συμμόρφωσης των υπόχρεων για την αποδοχή όλων των μέσων πληρωμής έως τις 29.02.2024.

Επίσης, σε ό,τι αφορά τις κυρώσεις σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης, η ΚΥΑ ορίζει ότι για το χρονικό διάστημα από 01.02.2024 έως και 01.04.2024 αναστέλλεται κατ' εξαίρεσιν η επιβολή προστίμου στους νέους υπόχρεους, εφόσον είναι σε θέση να αποδείξουν με επίσημα παραστατικά ότι έχουν προμηθευτεί τερματικά αποδοχής καρτών (POS) έως και 29.02.2024 και τελούν εν αναμονή προς εγκατάσταση στην επιχείρησή τους.

Σχετικά με την νέα ΚΥΑ, ο Υπουργός Ανάπτυξης, κ. Κώστας Σκρέκας, υπογράμμισε: «Η παράταση της προθεσμίας για την προμήθεια και τη χρήση POS από τους νέους υπόχρεους χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής κρίθηκε απαραίτητη. Χρειάστηκε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος στην αγορά για να ανταπεξέλθει στην αυξημένη ζήτηση για νέα POS αλλά και στους νέους υπόχρεους προκειμένου να επωφεληθούν από τα χρηματοδοτικά εργαλεία του Ταμείου Ανθεκτικότητας και Ανάπτυξης που σχετίζονται με την προμήθεια συσκευών ηλεκτρονικών πληρωμών. Εκτιμώ ότι η παράταση θα αξιοποιηθεί αναλόγως τόσο από τους υπόχρεους όσο και από τις επιχειρήσεις που διαθέτουν συσκευές POS ώστε να ανταποκριθούν αποτελεσματικότερα».

Σχολιάζοντας τη νέα ΚΥΑ, ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Χάρης Θεοχάρης, τόνισε ότι «κρίναμε ως αναγκαία την παράταση έως τις 29 Φεβρουαρίου 2024 ώστε να υπάρξει δυνατότητα ένταξης στον 4ο και τελευταίο κύκλο χρηματοδότησης των δράσεων διασύνδεσης POS και ταμειακών, όπως προβλέπεται από το σχετικό πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης. Επίσης, με την παράταση δίνεται χρόνος στους προμηθευτές POS να εξυπηρετήσουν την αυξημένη ζήτηση για μηχανήματα πληρωμών. Διότι παρατηρήθηκε το φαινόμενο καθυστερήσεων, οι οποίες δεν οφείλονταν σε αμέλεια των υπόχρεων επιχειρήσεων, αλλά σε αδυναμία έγκαιρης ανταπόκρισης από την πλευρά όσων παρέχουν και εγκαθιστούν τον συγκεκριμένο ηλεκτρονικό εξοπλισμό».

Υπενθυμίζεται ότι ως υπόχρεοι θεωρούνται οι δικαιούχοι πληρωμής της περ. γ' του άρθρου 62 του ν. 4446/2016 (Α’ 240), οι οποίοι αποδέχονται μέσα πληρωμής με κάρτα πληρωμών και μέσα πληρωμής με υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό. Όπως π.χ. την υπηρεσία I.R.I.S. online payments, κατά την ολοκλήρωση των πράξεων πληρωμής, τις οποίες πραγματοποιούν πληρωτές της περ. β’ του άρθρου 62 του ν. 4446/2016. Αυτοί ενεργούν ως καταναλωτές για λόγους που δεν εμπίπτουν στην εμπορική, επιχειρηματική ή επαγγελματική τους δραστηριότητα, εφόσον: α) παρέχουν υπηρεσίες σε καταναλωτές ή β) λειτουργούν με Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.), οι οποίοι περιλαμβάνονται στο σχετικό πίνακα της κοινής Υπουργικής Απόφασης.