Τρίτη 23 Απριλίου 2019

Γιάννης Ρεβύθης Πώς επηρεάζει την κτηματαγορά η αλλαγή στον νόμο για τις "χρυσές βίζες"

Το πρόγραμμα Golden Visa (Άδεια Διαμονής) έχει αποδώσει μέχρι σήμερα σχεδόν 1 δισ. ευρώ από επενδύσεις σε ακίνητα, από αγοραστές οι οποίοι απέκτησαν άδεια παραμονής οι ίδιοι και οι οικογένειές τους αυξάνοντας την ζήτηση κυρίως στα νότια προάστια που συνεχίζουν να είναι στην κορυφή των προτιμήσεων για τους ξένους επενδυτές.
Οι Κινέζοι είναι αυτοί που έχουν εκμεταλλευτεί στο έπακρο τις δυνατότητες του συγκεκριμένου προγράμματος καθώς έχουν αποκτήσει το 48,2% των αδειών που έχουν χορηγηθεί, από το 2013 μέχρι τώρα, ενώ ακολουθούν οι Ρώσοι με ποσοστό 13,1% και οι Τούρκοι με ποσοστό 10,7%.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που τηρεί το καθ' ύλην αρμόδιο Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής από το 2013 που ξεκίνησε η εφαρμογή του προγράμματος Golden Visa στην Ελλάδα και μέχρι το τέλος του 2018, ο συνολικός αριθμός αδειών διαμονής που χορηγήθηκαν σε επενδυτές- αγοραστές ακινήτων ανήλθε σε 4154.
Παράλληλα, οι συνολικές χορηγήσεις αδειών διαμονής στους συγκεκριμένους επενδυτές ανέρχονται σε 4.154 αγοραπωλησίες και οι συνολικές άδειες διαμονής που χορηγήθηκαν σε επενδυτές και στις οικογένειές τους (σύζυγοι παιδιά) ανέρχονται στις 11.445.
Το συνολικό ποσό που έχουν επενδύσει οι κάτοικοι τρίτων χωρών για να αποκτήσουν άδεια παραμονής στην Ελλάδα ανέρχεται, μέχρι τέλος του 2018 σε 1.288.000.000 ευρώ. Η μέση αξία των ακινήτων που απέκτησαν προκειμένου να αποκτήσουν άδειας διαμονής ανέρχεται σε 309.478 ευρώ που αυτό σημαίνει ότι άλλα τόσα χρήματα έχουν επενδυθεί από τους ίδιους για ανακαινίσεις, αμοιβές συμβολαιογράφων, δικηγόρων, μεσιτών, υποθηκοφυλακείων, μηχανικών, σε φορολογία κ.α. και αυτός είναι ένας κύκλος χρηματοοικονομικών ροών που μειώνει την ανεργία, αυξάνει το εισόδημα πολλών επαγγελματιών που ασχολούνται με την αγορά ακινήτων και αυξάνει τα έσοδα του κράτους.
Σημειώνεται ότι άδεια διαμονής στην Ελλάδα αποκτά ο κάτοικος τρίτης χώρας (εκτός Ε.Ε) και τα μέλη της οικογένειάς του, εφόσον αγοράσει ακίνητο η αξία του οποίου ανέρχεται σε τουλάχιστον 250.000 ευρώ.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε με 21 άδειες διαμονής σε επενδυτές ακινήτων το 2013. Το 2014 εκδόθηκαν 423 άδειες, 505 το 2015, 583 το 2016, και 961 το 2017 ενώ έως το τέλος του 2018 είχαν χορηγηθεί συνολικά 3.892 άδειες.
Κανείς δεν μπορεί να ορίσει τον ακριβή αριθμό για το σύνολο των αδειών που θα χορηγηθούν το 2019, η άποψή μου ωστόσο έγκειται στο ότι ο νέος Νόμος, σύμφωνα με τον οποίο θα χορηγούνται άδειες σε επενδυτές χρηματοοικονομικών προϊόντων δηλ. ομολόγων ή καταθέσεις σε ελληνικούς τραπεζικούς λογαριασμούς, δεν πρέπει να ψηφιστεί και θα πρέπει οποιαδήποτε κυβέρνηση να τον ανακαλέσει, διότι θα σημειωθεί μείωση τουλάχιστον 75% σε αγορά ακινήτων.Το αποτέλεσμα θα είναι να ωφελούνται μόνο οι τράπεζες και το κράτος από τις επενδύσεις, λόγω των μειωμένων αγορών σε ακίνητα και το πρόγραμμα δεν θα είναι ευνοϊκό για τους ιδιοκτήτες ακινήτων.
Πιο συγκεκριμένα, το σχέδιο προβλέπει ότι θα επιτρέπεται η είσοδος και η διαμονή στην Ελλάδα πολίτη τρίτης χώρας που έχει πραγματοποιήσει επένδυση σε μία από τις παρακάτω κατηγορίες:
1. Εισφορά κεφαλαίου ποσού κατ' ελάχιστον 400.000 ευρώ σε εταιρεία η οποία έχει έδρα ή εγκατάσταση στην Ελλάδα, εξαιρουμένων των Εταιρειών Επενδύσεων Χαρτοφυλακίου και των Εταιρειών Επενδύσεων Ακίνητης Περιουσίας.
2. Εισφορά κεφαλαίου ποσού κατ' ελάχιστον 400.000 ευρώ σε Ανώνυμη Εταιρεία Επενδύσεων Ακίνητης Περιουσίας (ΑΕΕΑΠ), που έχει ως σκοπό να επενδύει αποκλειστικά στην Ελλάδα, για απόκτηση μετοχών σε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου αυτής.
3. Εισφορά κεφαλαίου ποσού κατ' ελάχιστον 400.000 ευρώ σε Εταιρεία Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών (ΕΚΕΣ), για απόκτηση μετοχών ή σε Αμοιβαίο Κεφάλαιο Επιχειρηματικών Συμμετοχών (ΑΚΕΣ), για απόκτηση μεριδίου, εφόσον οι παραπάνω Οργανισμοί Εναλλακτικών Επενδύσεων (ΟΕΕ) έχουν ως σκοπό να επενδύουν αποκλειστικά σε επιχειρήσεις με έδρα ή και εγκατάσταση στην Ελλάδα.
4. Αγορά ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου με αξία κτήσης κατ' ελάχιστον 400.000 ευρώ και υπολειπόμενη διάρκεια κατά τον χρόνο αγοράς τουλάχιστον τρία έτη, μέσω πιστωτικού ιδρύματος εγκατεστημένου στην Ελλάδα.
5. Προθεσμιακή κατάθεση ύψους κατ' ελάχιστον 400.000 ευρώ σε ημεδαπό πιστωτικό ίδρυμα, τουλάχιστον ετήσιας διάρκειας, με πάγια εντολή ανανέωσης.
6. Αγορά μετοχών, εταιρικών ομολόγων ή και ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου, τα οποία εισάγονται για διαπραγμάτευση ή διαπραγματεύονται σε ρυθμιζόμενες αγορές ή πολυμερείς μηχανισμούς διαπραγμάτευσης που λειτουργούν στην Ελλάδα, αξίας κτήσης κατ' ελάχιστον 800.000 ευρώ.
7. Αγορά μεριδίων ή μετοχών αξίας κτήσης κατ' ελάχιστον 400.000 ευρώ σε Οργανισμό Εναλλακτικών Επενδύσεων (ΟΕΕ), ο οποίος έχει συσταθεί στην Ελλάδα ή σε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχει ως σκοπό να επενδύει αποκλειστικά σε ακίνητη περιουσία στην Ελλάδα.
Ο συγκεκριμένος Νόμος έχει ψηφιστεί από την Βουλή των Ελλήνων και αναμένονται οι σχετικές Υπουργικές αποφάσεις.

*Ο Γιάννης Ρεβύθης είναι μέλος ΔΣ της Ομοσπονδίας Μεσιτών Ελλάδος. Διετέλεσε πρόεδρος της Ομοσπονδίας Μεσιτών Ελλάδας επί σειρά ετών ενώ δραστηριοποιείται στον κλάδο της κτηματαγοράς και των ακινήτων επί τρεις δεκαετίες. Είναι οικονομολόγος και εκτιμητής ακινήτων

Έρευνα σοκ: Το 80% των πολιτών πληρώνουν από την τσέπη τους για πρωτοβάθμιες υπηρεσίες υγείας

Έρευνα σοκ: Το 80% των πολιτών πληρώνουν από την τσέπη τους για πρωτοβάθμιες υπηρεσίες υγείας

Από την τσέπη τους πληρώνουν για υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας το 80% των πολιτών, σύμφωνα με τα αποτελέσματα πανελλαδικής έρευνας που έγινε για λογαριασμό του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών. Μάλιστα το 20% εξ αυτών δήλωσαν ότι έχουν δαπανήσει πάνω από 70 ευρώ τον μήνα.
Ένας στους δύο πολίτες δυσκολεύεται να καλύψει τις δαπάνες υγείας, ενώ σε δυσμενέστερη θέση βρίσκονται τα άτομα άνω των 65 ετών που σε ποσοστό 60% δεν μπορούν να πληρώσουν τα χρήματα που απαιτούνται, σύμφωνα με την έρευνα.
Το 50% των πολιτών δυσπιστούν σε σχέση με το δημόσιο σύστημα υγείας, εκτιμώντας ότι για να καλύψουν τις ανάγκες τους θα πρέπει να πληρώσουν. Σχετικά με το νέο σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ), η εικόνα των πολιτών, σύμφωνα με τα ευρήματα, έχει επιδεινωθεί τους τελευταίους οχτώ μήνες, με το 41% να δηλώνει ότι έμεινε δυσαρεστημένο από την επίσκεψη σε κάποια Μονάδα της ΠΦΥ.
Τα συμπεράσματα της έρευνας, που διενεργήθηκε σε 1.000 άτομα ηλικίας άνω των 25 ετών, σε όλη την Ελλάδα και διεξήχθη προκειμένου να καταγραφεί η κατάσταση στον τομέα της υγείας μετά και την επίσημη έναρξη από τον περασμένο Ιανουάριο της λειτουργίας της ΠΦΥ, παρουσιάστηκαν από τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας Alco Κώστα Παναγόπουλο σε συνέντευξη Τύπου.
Τέσσερις στους 10 πολίτες δυσκολεύονται να καλύψουν τη δαπάνη για φάρμακα. Δύο στους τρεις κάνουν χρήση υπηρεσιών υγείας κάθε χρόνο, τέσσερις στους 10 θεωρούν ότι οι υπηρεσίες έχουν επιδεινωθεί τα τελευταία δύο χρόνια, τρεις στους 10 ότι έχουν μείνει στάσιμες και δύο στους 10 ότι έχουν βελτιωθεί.
Το 59% των πολιτών δηλώνει ότι θα παραμείνει στον γιατρό που τον παρακολουθεί, το 46% εκτιμούν ότι το νέο σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, θα οδηγήσει σε επιδείνωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, το 70% δεν έχει εγγραφεί σε οικογενειακό γιατρό και ένας στους δύο δηλώνει άγνοια για το νέο σύστημα πρωτοβάθμιας φροντίδας.
«Η υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας που αναδεικνύεται και από την έρευνα είναι αποτέλεσμα των αποτυχημένων και επικίνδυνων πολιτικών που ακολουθήθηκαν. Η εικόνα που αποκαλύπτεται αποδεικνύει τις ευθύνες του υπουργείου Υγείας που έχει οδηγήσει σε απόγνωση τους ασθενείς που δεν μπορούν να καλύψουν τις δαπάνες για την υγεία τους», ανέφερε ο πρόεδρος του ΙΣΑ Γιώργος Πατούλης. Πρόσθεσε ότι «η περίφημη μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, αποτελεί μία ακόμα παταγώδη αποτυχία που απορύθμισε περαιτέρω το σύστημα. Όπως αποδεικνύεται, οι πολίτες εξαναγκάζονται να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, για να πληρώσουν την υγεία τους».
«Όπως αποδεικνύεται μεγάλο παραμένει το άνοιγμα της ψαλίδας των ιδιωτικών δαπανών υγείας μεταξύ της Ελλάδας και χωρών της Ευρώπης, καθώς στη χώρα μας υπολογίζονται πάνω από 50%, τι στιγμή που ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 8%», ανέφερε ο Παναγιώτης Ψυχάρης, μέλος του ΔΣ του ΙΣΑ. «Εάν δεν συνεργαστούμε και δεν αντιδράσουμε οι γιατροί και οι ασθενείς, θα παραμείνουμε θεατές σε ένα θέατρο του παραλόγου», είπε.
Στη συνέντευξη Τύπου, ήταν επίσης εκπρόσωποι των Οργανώσεων Ασθενών που συμμετέχουν στη διαρκή Ομάδα Εργασίας του ΙΣΑ, οι οποίοι αναφέρθηκαν στα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ασθενείς στη χώρα μας. Μεταξύ άλλων, αναφέρθηκαν στις δυσλειτουργίες από την εφαρμογή του νέου συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, στις ελλείψεις ιατρικού και παραϊατρικού προσωπικού, στις δημόσιες δομές υγείας, καθώς και στις «δυσβάσταχτες» συμμετοχές των ασθενών, στη φαρμακευτική δαπάνη.
Πηγή πληροφοριών: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η καταπολέμηση της φοροαποφυγής: τι προβλέπει ο νέος νόμος

Η καταπολέμηση της φοροαποφυγής: τι προβλέπει ο νέος νόμος

 0
Η καταπολέμηση της φοροαποφυγής απασχολεί τα τελευταία χρόνια διεθνείς οργανισμούς, όπως ο ΟΟΣΑ, η Ε.Ε., το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η Παγκόσμια Τράπεζα, οι οποίοι επικεντρώνονται στον εντοπισμό και στην καταπολέμηση των λεγόμενων καταχρηστικών φορολογικών πρακτικών. Η Ε.Ε. έχει θεσπίσει οδηγία και κανονισμούς για την καταπολέμηση της φοροαποφυγής, η οποία συμφωνήθηκε σε ευρωπαϊκό επίπεδο το 2016.
του Γιώργου Σαμοθράκη*
Το νομοσχέδιο, το οποίο ψηφίσθηκε στη Βουλή στις 15 Απριλίου, ενσωματώνει την παραπάνω οδηγία (1164/2016/ΕΕ) και τροποποιεί διατάξεις της ελληνικής φορολογικής νομοθεσίας, η εφαρμογή των οποίων τείνει να επαναπροσδιορίσει τη φιλοσοφία και την προσέγγιση των φορολογικών ελέγχων επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων, αλλά και να επηρεάσει υφιστάμενους και μελλοντικούς «επιθετικούς» φορολογικούς σχεδιασμούς.
Συγκεκριμένα, από την 1η Ιανουαρίου 2019 ισχύουν οι νέοι φορολογικοί κανόνες σχετικά με την έως τώρα γνωστή ως «τεχνητή διευθέτηση», τις «ελεγχόμενες αλλοδαπές εταιρείες» και τον περιορισμό των φορολογικά εκπεστέων τόκων δανείων.
Το υφιστάμενο άρθρο 38 του ν. 4174/13 αντικαθίσταται και επανακαθορίζει τις περιπτώσεις όπου ο φορολογικός έλεγχος δεν μπορεί να αγνοεί κάθε συναλλαγή, πράξη, δράση ή συμφωνία την οποία θεωρεί ότι αποτελεί «διευθέτηση» που έγινε με κύριο σκοπό την απόκτηση φορολογικού πλεονεκτήματος και δεν είναι γνήσια.
Η «διευθέτηση» αλλά και σειρά «διευθετήσεων» θεωρείται μη γνήσια αν, σύμφωνα με τη διατύπωση του άρθρου, δεν έγινε για βάσιμους εμπορικούς λόγους οι οποίοι απηχούν την οικονομική πραγματικότητα.
Η φορολογική διοίκηση φέρει το βάρος της απόδειξης και για τον καθορισμό του γνήσιου ή μη χαρακτήρα της «διευθέτησης», εξετάζει μία ή περισσότερες από ενδεικτικά αναφερόμενες καταστάσεις, όπως π.χ. αν η «διευθέτηση» εφαρμόζεται κατά τρόπον που συνάδει με μια συνήθη επιχειρηματική συμπεριφορά ή οδηγεί σε σημαντικό φορολογικό πλεονέκτημα, αλλά αυτό δεν αντανακλά στους επιχειρηματικούς κινδύνους, τους οποίους αναλαμβάνει ο φορολογούμενος, ή στις ταμειακές ροές του. Επίσης, συναλλαγές μπορεί να θεωρηθούν ως μη γνήσιες αν είναι κυκλικού χαρακτήρα ή το αναμενόμενο περιθώριο κέρδους πριν από το φόρο είναι σημαντικό σε σύγκριση με το ύψος του αναμενόμενου φορολογικού πλεονεκτήματος.
Με απλά λόγια αυτό σημαίνει ότι, εκτός των άλλων, ο φορολογικός έλεγχος θα συγκρίνει το ύψος του οφειλόμενου φόρου από τον φορολογούμενο λαμβάνοντας υπόψη την ελεγχόμενη διευθέτηση με τον φόρο που θα προέκυπτε υπό τις ίδιες συνθήκες αν δεν υπήρχε η διευθέτηση.
Σε περίπτωση κατά την οποία μια «διευθέτηση» ή «σειρά διευθετήσεων» κριθούν μη γνήσιες, η φορολογική διοίκηση θα υπολογίσει τη φορολογική υποχρέωση και τις σχετικές κυρώσεις (προσαυξήσεις, πρόστιμα κ.λπ.) με βάση τις διατάξεις οι οποίες θα ίσχυαν αν δεν είχε εφαρμοστεί η «διευθέτηση». Υπάρχει επίσης ο κίνδυνος ο φορολογούμενος να απολέσει το φορολογικό πλεονέκτημα που παρέχεται για ενδοομιλικά μερίσματα και πληρωμές (άρθρα 48 και 63 του ν. 4172/2013). Δηλαδή, μέρισμα από θυγατρική προς μητρική μπορεί να φορολογηθεί ως κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα ή να φορολογηθούν τόκοι, δικαιώματα και συναφείς πληρωμές, τα οποία είχαν απαλλαγεί.
Είναι προφανές ότι οι διατάξεις αυτές ενισχύουν το οπλοστάσιο της φορολογικής διοίκησης για την καταπολέμηση της φοροαποφυγής, αλλά είναι βέβαιο ότι θα δημιουργήσουν πλήθος αμφισβητήσεων με τους φορολογουμένους λόγω ασαφών και γενικόλογων ορισμών που περιέχουν. Για παράδειγμα, πώς θα τεκμηριωθεί ο επιχειρηματικός κίνδυνος που ανέλαβε ο φορολογούμενος για να αποφασισθεί αν αντανακλάται στο σημαντικό φορολογικό πλεονέκτημα, ώστε να χαρακτηρισθεί η «διευθέτηση» ως γνήσια; Τι σημαίνει και ποιος καθορίζει τη σημαντικότητα του περιθωρίου κέρδους και πώς θα συγκρίνεται αυτό με το ύψος του αναμενόμενου φορολογικού πλεονεκτήματος;
Τη λύση στο θέμα αυτό αναμένεται να δώσει η προβλεπόμενη από τον νόμο απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, η οποία θα καθορίζει τη διαδικασία εφαρμογής των νέων διατάξεων και θα λάβει υπόψη της τη σχετική σύσταση της Ε.Ε. και την αιτιολογική έκθεση, ώστε οι διατάξεις αυτές να εφαρμόζονται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις.
*Ο κ. Γιώργος Σαμοθράκης είναι ορκωτός ελεγκτής λογιστής.
πηγή: Έντυπη Καθημερινή

Επίδομα ενοικίου: Τέσσερις νέες ερωτήσεις και απαντήσεις από την ΗΔΙΚΑ

Επίδομα ενοικίου: Τέσσερις νέες ερωτήσεις και απαντήσεις από την ΗΔΙΚΑ

 0
Ξεπερνούν τις 419.000 οι αιτήσεις για το επίδομα ενοικίου και από αυτές έχουν εγκριθεί 218.855 μέχρι σήμερα. Η  Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ) εξέδωσε έναν νέο μίνι οδηγό ερωτήσεων και απαντήσεων προκειμένου να επιλυθούν πρόσθετες απορίες που υπάρχουν
Σύμφωνα με την ΗΔΙΚΑ τα νέα ερωτήματα που προκύπτουν είναι τα εξής:
1. Υποβάλλω την αίτηση για το Επίδομα Στέγασης και προσμετράται στο εισόδημα του νοικοκυριού ποσό από προνοιακό επίδομα που εξαιρείται από τον υπολογισμό του εισοδήματος. Η αίτησή μου δεν εγκρίνεται, καθώς φαίνεται ότι δεν πληρώ τα εισοδηματικά κριτήρια. Τι μπορώ να κάνω;
Θα πρέπει να πάτε στο Κέντρο Κοινότητας ή στην Κοινωνική Υπηρεσία του Δήμου με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά (βεβαίωση καταβολής προνοιακού επιδόματος, Δήλωση φορολογίας εισοδήματος) ώστε να εξαιρεθεί το ποσό του προνοιακού επιδόματος και να προχωρήσει η αίτησή σας.
2. Μέλη του νοικοκυριού που διαμένουν μόνιμα στο εξωτερικό συμπεριλαμβάνονται στην αίτηση για το επίδομα ενοικίου;
Σύμφωνα με το άρθρο 4, παρ.3 της ΚΥΑ του προγράμματος, τα μέλη του νοικοκυριού που περιλαμβάνονται στην αίτηση πρέπει να διαμένουν νόμιμα και μόνιμα στην ελληνική επικράτεια. Μέλη του νοικοκυριού που είναι μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού, σπουδάζουν ή εργάζονται στο εξωτερικό κατά την περίοδο υποβολής της αίτησης διαγράφονται με το σχετικό αποδεικτικό.
3. Συνενοικιαστής σε αίτηση για το επίδομα ενοικίου δεν είναι δικαιούχος βάσει των όρων του προγράμματος. Πως προχωράει η αίτηση στη συγκεκριμένη περίπτωση;
Συνενοικιαστής χωρίς δικαίωμα συμμετοχής (πχ. πολίτης με μη νόμιμη παραμονή, αιτών άσυλο κλπ) θα πρέπει να εξαιρεθεί από την αίτηση του νοικοκυριού. Ο εξουσιοδοτημένος υπάλληλος θα επιλέξει την ενέργεια ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ για το συγκεκριμένο μέλος και στη συνέχεια στο πεδίο ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΥΝΕΝΟΙΚΙΑΣΤΗ επιλέγει ΟΧΙ. Ο συνενοικιαστής δεν προσμετράται πλέον ως μέλος του νοικοκυριού για τον καθορισμό του ύψους του επιδόματος, ενώ και τα ατομικά του εισοδήματα δεν υπολογίζονται στο συνολικό εισόδημα του νοικοκυριού. Ο συνενοικιαστής εξακολουθεί να εμφανίζεται στην αίτηση με την ένδειξη στον πίνακα σύνθεσης του νοικοκυριού «ΧΩΡΙΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ».
4. Μεταπτυχιακοί φοιτητές έχουν δικαίωμα να υποβάλουν αίτηση;
Φοιτητές έως είκοσι πέντε ετών που διαμένουν μόνοι τους δεν μπορούν να υποβάλλουν αίτηση για το επίδομα στέγασης (άρθρο 2 περ. α) Ο περιορισμός αφορά το σύνολο των φοιτητών που φοιτούν σε πανεπιστημιακές σχολές ή σχολεία ή ινστιτούτα επαγγελματικής εκπαίδευσης ή κατάρτισης ανεξάρτητα από το αν εργάζονται ή /και υποβάλουν φορολογική δήλωση. Στην ανωτέρω κατηγορία περιλαμβάνονται οι μεταπτυχιακοί φοιτητές καθώς και οι φοιτητές των Σχολών Σωμάτων Ασφαλείας.

Α.1148/2019 Τροποποίηση της ΠΟΛ 1063/2018 περί πληροφόρησης της Φορολογικής Αρχής ως προς τις συναλλαγές αγορών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμών

Α.1148/2019
Τροποποίηση της ΠΟΛ 1063/2018 περί πληροφόρησης της Φορολογικής Αρχής ως προς τις συναλλαγές αγορών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμών

Μοσχάτο, 16/04/2019
Αριθμ.πρωτ. Α.1148/16-4-2019

(ΦΕΚ B' 1396/22-04-2019)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ



ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ
Δ/ΝΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΥΠΟΔ/ΝΣΗ Α΄-ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ, ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΦΑΡ/ΓΩΝ κ’ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α’

Ταχ. Δ/νση : Θεσσαλονίκης κ΄ Χανδρή 1
Ταχ. Κώδικας :183 46 ΜΟΣΧΑΤΟ
Fax :210 480 2209
E-Mail : diled@aade.gr
Url : www.aade.gr

Α 1148/2019

Θέμα: «Τροποποίηση της ΠΟΛ 1063/2018 περί πληροφόρησης της Φορολογικής Αρχής ως προς τις συναλλαγές αγορών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμών»


ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
Έχοντας υπόψη:

1) Τις διατάξεις
α. του εδαφίου (ε) της παρ. 3 του άρθρου 16 του ν. 4172/2013 (Α΄167) «Φορολογία εισοδήματος, επείγοντα μέτρα εφαρμογής του ν. 4046/2012, του ν. 4093/2012 και του ν. 4127/2013 και άλλες διατάξεις»,
β. των άρθρων 62 έως και 65 και 68 έως 71 του ν. 4446/2016 (Α’ 240) «Πτωχευτικός Κώδικας, Διοικητική Δικαιοσύνη, Τέλη-Παράβολα, Οικειοθελής αποκάλυψη φορολογητέας ύλης παρελθόντων ετών, Ηλεκτρονικές συναλλαγές, Τροποποιήσεις του ν. 4270/2014 και λοιπές διατάξεις», όπως ισχύουν,
γ. του άρθρου 20 του ν.3842/2010 για τη διασφάλιση και έλεγχο συναλλαγών,
δ. του ν.3862/2010 για τις υπηρεσίες πληρωμών στην εσωτερική αγορά.

2) Την ΠΟΛ 1063/2018 (ΦΕΚ Β΄ 1173 – ΑΔΑ 6ΥΞΧ46 ΜΠ3Ζ-ΓΨΑ) περί πληροφόρησης της Φορολογικής Αρχής ως προς τις συναλλαγές αγορών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμών.

3) Τις διατάξεις α. του Κεφαλαίου Α’ «Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» του ν. 4389/2016 (Α΄ 94) και ειδικότερα του άρθρου 7, της παρ. 1 του άρθρου 14, του άρθρου 37 και του άρθρου 41 αυτού,
β. της αριθμ. Δ.ΟΡΓ.Α 1036960 ΕΞ 2017/10-3-2017 απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) (Β’ 968),
γ. της αριθμ. 1 της 20.01.2016 (Υ.Ο.Δ.Δ. 18) πράξης του Υπουργικού Συμβουλίου «Επιλογή και διορισμός Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών», σε συνδυασμό με τις διατάξεις του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 10 του άρθρου 41 του ν. 4389/2016 και την αριθμ. 39/3/30-11-2017 (ΥΟΔΔ 689) απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε. «Ανανέωση της θητείας του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων»,

4) τις αριθμ. 45231/20-04-2017 (Β΄ 1445), 86437/3-8-2017 (Β’ 2881) και ΔΕΑΦ 1167412 ΕΞ 2017 (Β΄ 3944) αποφάσεις των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης και Οικονομικών.

5) Την ΠΟΛ.1161/2017 (Β’ 3657) απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. «Πρόγραμμα δημοσίων κληρώσεων από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων».

6) Το γεγονός ότι από την παρούσα δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού Προϋπολογισμού,

αποφασίζουμε:

Τροποποιούμε την απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., ΠΟΛ 1063/2018 (ΦΕΚ Β΄ 1173 - ΑΔΑ 6ΥΞΧ46ΜΠ3Ζ-ΓΨΑ), περί πληροφόρησης της Φορολογικής Αρχής ως προς τις συναλλαγές αγορών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμών, και προσθέτουμε νέο εδάφιο στο τέλος του Άρθρου 1 αυτής, ως εξής:

Ειδικά για τις συναλλαγές του φορολογικού έτους 2018, οι Πάροχοι υποχρεούνται επιπλέον να αποστείλουν και συγκεντρωτικά, ανά Α.Φ.Μ., τα στοιχεία των συναλλαγών για το έτος 2018, μέσα σε πέντε (5) εργάσιμες ημέρες από την έναρξη ισχύος της παρούσας. Στα συγκεντρωτικά στοιχεία συμπεριλαμβάνονται υποχρεωτικά οι συναλλαγές με επαγγελματικούς λογαριασμούς οι οποίοι δηλώθηκαν μέχρι και την 28η Φεβρουαρίου 2019.

Κατά τα λοιπά ισχύει, ως έχει, η ΠΟΛ 1063/2018 (ΦΕΚ  Β΄ 1173/30-3-3018 - ΑΔΑ 6ΥΞΧ46ΜΠ3Ζ-ΓΨΑ). 
Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.


Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΙΤΣΙΛΗΣ

https://www.taxheaven.gr

Κατάργηση του Άμισθου Υποθηκοφυλακείου Βέροιας - Έναρξη λειτουργίας του Υποκαταστήματος Βέροιας

Κατάργηση του Άμισθου Υποθηκοφυλακείου Βέροιας - Έναρξη λειτουργίας του Υποκαταστήματος Βέροιας





Νέα - Ανακοινώσεις
 
22/04/2019

Ανακοίνωση Φορέα Ελληνικό Κτηματολόγιο


​ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΦΟΡΕΑ «Ελληνικό Κτηματολόγιο» κατά το άρθρο 1 παρ.7 του ν. 4512/2018  για την κατάργηση του Άμισθου Υποθηκοφυλακείου Βέροιας και την έναρξη της λειτουργίας του Υποκαταστήματος Βέροιας

Σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 4512/2018 (Α΄5) και  την υπ΄ αρ. 60/17/03.04.2019  απόφαση του ΔΣ του Φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο» (Β΄1342) , το Άμισθο Υποθηκοφυλακείο Βέροιας καταργείται (ημερομηνία κατάργησης 22.4.2019) και συστήνεται Υποκατάστημα Βέροιας με έδρα τη Βέροια, υπαγόμενο στο  Κτηματολογικό  Γραφείο Κεντρικής Μακεδονίας (ημερομηνία έναρξης λειτουργίας 23.4.2019).​


ΦΕΚ ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΗΜΑ ΒΕΡΟΙΑΣ ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2019 

https://www.taxheaven.gr

Οδηγίες για τις εισφορές μελών σε Ο.Ε., Ε.Ε., ΕΠΕ, ΙΚΕ και των διαχειριστών τους

Οδηγίες για τις εισφορές μελών σε Ο.Ε., Ε.Ε., ΕΠΕ, ΙΚΕ και των διαχειριστών τους

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Την ενιαία εφαρμογή των διατάξεων του νόμου Κατρούγκαλου και των σχετικών εγκυκλίων του υπουργείου Εργασίας για την ασφάλιση και τις εισφορές μελών σε εταιρείες με τη νομική μορφή ομόρρυθμων (Ο.Ε.), ετερόρρυθμων (Ε.Ε.), περιορισμένης ευθύνης (ΕΠΕ) και ιδιωτικών κεφαλαιουχικών εταιρειών (ΙΚΕ), καθώς και των διαχειριστών αυτών, προβλέπει εγκύκλιος του ΕΦΚΑ. Με το συγκεκριμένο έγγραφο, το Ταμείο παρέχει οδηγίες για την ενιαία εφαρμογή από τις υπηρεσίες του ΕΦΚΑ των προϋποθέσεων ασφάλισης και του ύψους των εισφορών που αναλογούν, κατά περίπτωση. Ειδικά για το ύψος των εισφορών, τα μέλη των ομόρρυθμων/ετερόρρυθμων εταιρειών και των εταιρειών περιορισμένης ευθύνης καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές, σύμφωνα με το άρθρο 39 του νόμου Κατρούγκαλου, ως ελεύθεροι επαγγελματίες. Ειδικότερα, οι ασφαλιστικές εισφορές των μελών των Ο.Ε. και Ε.Ε. υπολογίζονται βάσει των κερδών και επί του ποσοστού συμμετοχής τους στην εταιρεία, ενώ οι ασφαλιστικές εισφορές των μελών των ΕΠΕ υπολογίζονται βάσει των μερισμάτων (διανομή).
Για τα πρόσωπα που ασκούν καθήκοντα διαχείρισης στις εν λόγω εταιρείες διακρίνονται οι εξής περιπτώσεις:
1. Μέλος/εταίρος και διαχειριστής, χωρίς αμοιβή διαχείρισης που καταβάλλει ασφαλιστικές εισφορές ως ελεύθερος επαγγελματίας (άρθρο 39 όπως ισχύει).
2. Μέλος/εταίρος και διαχειριστής με αμοιβή. Για το ποσό της συγκεκριμένης αμοιβής διαχείρισης καταβάλλει ασφαλιστικές εισφορές ως μισθωτός (άρθρο 38), ενώ ισχύουν και οι διατάξεις της παράλληλης ασφάλισης. Οι ασφαλιστικές εισφορές για το ποσό της αμοιβής διαχείρισης υπολογίζονται για τους κλάδους κύριας σύνταξης, ασθενείας σε είδος και χρήμα και επικουρικής κάλυψης, όχι όμως για τους συνεισπραττόμενους κλάδους (ΟΑΕΔ, ΟΕΕ, ΟΕΚ). Επιπλέον τα πρόσωπα αυτά δεν δηλώνονται στο πληροφοριακό σύστημα «Εργάνη» (πρόσληψη, πίνακα προσωπικού κ.λπ.) της Επιθεώρησης Εργασίας. Προσοχή: Ως ημερομηνία έναρξης εισφοροδότησης επί των αμοιβών διαχείρισης ορίζεται η 1/6/2018.
3. Διαχειριστής-μη εταίρος/τρίτο πρόσωπο. Καταβάλλονται ασφαλιστικές εισφορές σύμφωνα με το άρθρο 38 (μισθωτοί) για όλους τους κλάδους ασφάλισης, καθώς και για τους συνεισπραττόμενους κλάδους.
Για τα μέλη ΙΚΕ, τέλος, προβλέπεται ότι δεν υποχρεούνται στην καταβολή ασφαλιστικών εισφορών, εκτός αν ασκούν καθήκοντα διαχείρισης. Σε αυτήν την περίπτωση, διακρίνονται οι εξής περιπτώσεις:
1. Ο μοναδικός εταίρος μονοπρόσωπης ΙΚΕ που είναι ταυτόχρονα και διαχειριστής καταβάλλει εισφορές, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 39, ως ελεύθερος επαγγελματίας επί του αθροίσματος των εισοδημάτων που προέρχονται από την άσκηση των δύο δραστηριοτήτων (μέρισμα και αμοιβή διαχείρισης).
2. Εταίρος πολυπρόσωπης ΙΚΕ που έχει οριστεί ταυτόχρονα και διαχειριστής καταβάλλει εισφορές επί του εισοδήματος που προκύπτει μόνο από την άσκηση της διαχείρισης, ως ελεύθερος επαγγελματίας (άρθρου 39), από 1/6/2018 και εφεξής.
3. Διαχειριστής χωρίς εταιρική ιδιότητα καταβάλλει εισφορές επί του εισοδήματος που προκύπτει από την άσκηση της διαχείρισης, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 39, ήτοι ως ελεύθερος επαγγελματίας.
4. Τέλος, διαχειριστής μονοπρόσωπης ΙΚΕ, μη εταίρος καταβάλλει εισφορές σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 39 επί του εισοδήματος που προκύπτει από την αμοιβή διαχείρισης.

Φοροεκτιμήσεις

Φοροεκτιμήσεις

Τρίτη, 23 Απριλίου 2019 12:40
shutterstock
A- A A+
Από την έντυπη έκδοση
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Επιστημονική ομάδα της ARTION 
με την καθοδήγηση του Γιώργου Δαλιάνη  www.artion.gr
Μείωση μετοχικού κεφαλαίου Α.Ε.
Η μείωση του κεφαλαίου διακρίνεται σε πραγματική και ονομαστική. Η πραγματική μείωση του κεφαλαίου μιας εταιρείας αφορά την περίπτωση πλεονάζοντος κεφαλαίου για το οποίο αποφασίζεται η επιστροφή του στους μετόχους. Γίνεται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων και ακολουθεί τη διαδικασία του άρθρου 29 του ν. 4548/2018. Η πραγματική μείωση διακρίνεται σε:
* επιστροφή πλεονάζοντος κεφαλαίου σε χρήμα, όπου οι μέτοχοι παίρνουν πίσω μέρος του κεφαλαίου και σε
* επιστροφή κεφαλαίου με ακύρωση μετοχών
Η απόφαση της γενικής συνέλευσης για μείωση κεφαλαίου αποτελεί τροποποίηση του καταστατικού και υποβάλλεται σε δημοσιότητα. Επιπρόσθετα η απόφαση αυτή πρέπει να αναρτάται και στον διαδικτυακό τόπο του ΓΕΜΗ.
Η ακύρωση των μετοχών και η επιστροφή του ποσού που αντιστοιχούσε σε αυτές της μετοχές, δεν υπόκειται σε φορολογία εισοδήματος (έγγραφο του υπ. Οικονομικών με αριθμό 1056585/10746/B0012/ 8.6.2005). Υπό το προϊσχύον καθεστώς (Κ.Ν. 2190/1920) η μείωση του μετοχικού κεφαλαίου ανώνυμης εταιρείας με καταβολή είδους στους μετόχους της δεν προβλεπόταν ρητά στον θεσμικό νόμο των ανωνύμων εταιρειών. Ωστόσο, είχε κριθεί ερμηνευτικά με την υπ' αριθ. 167/2012 γνωμοδότηση του ΝΣΚ ότι ήταν πράγματι αυτή δυνατή. 
Υπό τα νέα δεδομένα, η ρύθμιση αυτή εντάχθηκε στο άρθρο 31 παρ. 1 του ν. 4548/2018 και επιτρέπεται η ολική ή μερική μείωση κεφαλαίου σε είδος, δηλαδή η επιστροφή παγίων, ιδιαίτερα ακινήτων, κινητών αξιών, μέσων χρηματαγοράς, εκχώρηση απαιτήσεων και λοιπών στοιχείων του ενεργητικού, επιδεκτικών χρηματικής αποτίμησης.
Εξόφληση απαιτήσεων μέσω λογαριασμού τρίτου
Υποχρεώσεις και απαιτήσεις μιας επιχείρησης μπορούν να εξοφλούνται και να εισπράττονται μέσω τραπεζικών λογαριασμών τρίτου, σύμφωνα με τις διαδικασίες της ΠΟΛ. 1055/26.4.2016 εγκυκλίου διαταγής. Ο νόμος απαιτεί η εξόφληση να γίνεται με τραπεζικό μέσο πληρωμής, προκειμένου να αποδεικνύεται η ύπαρξη και η πραγματοποίηση της συναλλαγής, χωρίς να κάνει διάκριση ως προς το πρόσωπο του καταβάλλοντος, ούτε να θέτει ως προϋπόθεση όπως το πρόσωπο στο οποίο ανήκει ο λογαριασμός μέσω του οποίου εξοφλούνται οι σχετικές δαπάνες να είναι και αυτό που είχε τη σχετική απαίτηση από τον καταβάλλοντα (άμεσα αντισυμβαλλόμενος).
Για παράδειγμα, σε περίπτωση εξόφλησης σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή - πιστωτή από τρίτο πρόσωπο (ημεδαπό ή αλλοδαπό), το οποίο, κατ' εντολή της επιχείρησης, εξοφλεί τη σχετική υποχρέωση προς απόσβεση ισόποσης υποχρέωσης αυτού προς αυτή, η σχετική δαπάνη εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης, αρκεί να αποδεικνύεται με βάση τα κατάλληλα στοιχεία (τραπεζικά παραστατικά ή άλλα έγγραφα) η εξόφληση του προμηθευτή καθώς και ο λόγος εξόφλησης των δαπανών από τον τρίτο.
Υπηρεσίες εκπαίδευσης και ΦΠΑ
Σύμφωνα με την ΠΟΛ.1285/98 στις απαλλακτικές διατάξεις ΦΠΑ εμπίπτουν όχι μόνο οι υπηρεσίες εκπαίδευσης που παρέχονται άμεσα από τον ίδιο τον οργανωτή του εκπαιδευτικού προγράμματος, αλλά εμπίπτουν επίσης και οι υπηρεσίες εκπαίδευσης που παρέχονται από τρίτο πρόσωπο φυσικό ή νομικό κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα, όταν η υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος ανατίθεται από τον οργανωτή στο τρίτο πρόσωπο, ανεξάρτητα αν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα επιδοτείται ή όχι από άλλο φορέα. Αντίθετα, οι επιμέρους εργασίες που περιορίζονται αποκλειστικά στην οργάνωση του εκπαιδευτικού προγράμματος (π.χ. εξεύρεση αιθουσών διδασκαλίας, εξεύρεση καθηγητών κ.λπ.), υπάγονται στο ΦΠΑ με συντελεστή 24%, διότι οι υπηρεσίες αυτές δεν συνιστούν υπηρεσίες εκπαίδευσης.
Δημοφιλή Ερωτήματα
 Η επωνυμία της ετερόρρυθμης εταιρείας σχηματίζεται είτε από το όνομα ενός ή περισσότερων εταίρων είτε από το αντικείμενο της επιχείρησης είτε από άλλες λεκτικές ενδείξεις. Το όνομα του εταίρου που περιλαμβάνεται είναι αυτό του ομόρρυθμου εταίρου, καθώς αν στην επωνυμία ετερόρρυθμης εταιρείας περιληφθεί το όνομα ετερόρρυθμου εταίρου, τούτο έχει ως συνέπεια την απεριόριστη ευθύνη του, εκτός αν ο τρίτος που συναλλάχθηκε με την εταιρεία γνώριζε ότι είναι ετερόρρυθμος εταίρος.

Ποια δικαιολογητικά απαιτούνται για την κάλυψη εξόδων κηδείας ανασφάλιστου υπερήλικα

Mε απόφαση της αναπληρώτριας υπουργού Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Θεανώς Φωτίου, η οποία αναρτήθηκε στη «Διαύγεια», καθορίστηκαν τα δικαιολογητικά και η διαδικασία καταβολής των εξόδων κηδείας αποβιωσάντων ανασφάλιστων υπερηλίκων.
Ειδικότερα, για την καταβολή των εξόδων κηδείας, σε περίπτωση θανάτου ανασφάλιστου υπερήλικα, απαιτείται σχετική αίτηση-υπεύθυνη δήλωση του προσώπου που επιμελήθηκε της κηδείας.
Στην αίτηση δηλώνει ότι επιμελήθηκε της κηδείας και ότι δεν δικαιούται να εισπράξει τα έξοδα κηδείας από οποιαδήποτε άλλον φορέα εσωτερικού ή εξωτερικού. Η αίτηση-υπεύθυνη δήλωση υποβάλλεται από τον αιτούντα, μαζί με όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, στο τμήμα Χορήγησης Παροχών Ανασφάλιστων Υπερηλίκων της Διεύθυνσης Παροχών Κοινωνικής Αλληλεγγύης της Κεντρικής Υπηρεσίας του Οργανισμού Προνοιακών Παροχών και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) ή στο τμήμα Χορήγησης και Ελέγχων Προνοιακών Παροχών και Ενδικοφανών Προσφυγών των Περιφερειακών Διευθύνσεων του ΟΠΕΚΑ ή στα Κέντρα Κοινότητας της χώρας.
Η υποβολή της αίτησης-υπεύθυνης δήλωσης μπορεί να γίνεται και ηλεκτρονικά. Αιτήσεις που υποβάλλονται στα Κέντρα Κοινότητας, τα οποία έχουν την ευθύνη ελέγχου των στοιχείων της ταυτότητας του αιτούντος, θεωρείται ότι υποβάλλονται αυτοπροσώπως για την έκδοση της πράξης στην αρμόδια υπηρεσία του ΟΠΕΚΑ.

Δικαιολογητικά

  • Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την απόδειξη της συνδρομής των προϋποθέσεων χορήγησης των εξόδων κηδείας αποβιωσάντων ανασφάλιστων υπερήλικων για όσους υποβάλλουν αίτηση– υπεύθυνη δήλωση, είναι τα ακόλουθα:
  1. Απόσπασμα ληξιαρχικής πράξης θανάτου.
  2.  Απόδειξη λιανικών συναλλαγών-παροχής υπηρεσιών του γραφείου τελετών, πρωτότυπη και εξοφλημένη, με το όνομα και το ΑΦΜ του δικαιούχου. Στην περίπτωση που δεν περιλαμβάνονται στην ως άνω απόδειξη του γραφείου τελετών τα έξοδα μεταφοράς της σωρού για ταφή/καύση σε άλλη δημοτική ενότητα ή προς και από το εξωτερικό, απαιτείται ξεχωριστή απόδειξη λιανικών συναλλαγών-παροχής υπηρεσιών, πρωτότυπη και εξοφλημένη. Στην περίπτωση που η απόδειξη λιανικών συναλλαγών-παροχής υπηρεσιών του γραφείου ή/και η απόδειξη λιανικών συναλλαγών-παροχής υπηρεσιών για τα έξοδα μεταφοράς της σωρού φέρουν την ένδειξη «επί πιστώσει», θα πρέπει να επισυνάπτονται οι εξοφλητικές αποδείξεις.
  3. Στην εξαιρετική περίπτωση που οι υπηρεσίες δεν παρασχέθηκαν από εργολάβο κηδειών, αλλά από άλλο πρόσωπο, μη επιτηδευματία, όπως, ενδεικτικά, μπορεί να συμβαίνει σε ακριτικά νησιά, απαιτείται: Υπεύθυνη δήλωση του δικαιούχου ότι δεν ανέλαβε την κηδεία γραφείο τελετών, υποβολή όλων των σχετικών πρωτότυπων αποδείξεων παροχής υπηρεσιών ή πώλησης αγαθών σχετικά με την κηδεία και τη μεταφορά της σωρού.
  4. Βιβλιάριο υγείας του θανόντος, προκειμένου να ακυρωθεί από την αρμόδια υπηρεσία ή, σε περίπτωση απώλειάς του, σχετική υπεύθυνη δήλωση του επιμεληθέντος της κηδείας δικαιούχου.
  5. Φωτοαντίγραφο πρώτης σελίδας του βιβλιαρίου καταθετικού λογαριασμού τράπεζας ή ΕΛΤΑ, από την οποία να προκύπτει ο αριθμός «IBAN» και τα στοιχεία του δικαιούχου, εφόσον η αίτηση-υπεύθυνη δήλωση δεν υποβάλλεται στα Κέντρα Κοινότητας ή ηλεκτρονικά.
  6. Φωτοαντίγραφο του δελτίου αστυνομικής ταυτότητας ή διαβατηρίου ή ειδικού δελτίου ταυτότητας ομογενούς του δικαιούχου, εφόσον η αίτηση-υπεύθυνη δήλωση δεν υποβάλλεται στα Κέντρα Κοινότητας ή ηλεκτρονικά.
  • Στις περιπτώσεις που, λόγω θρησκευτικών πεποιθήσεων και πολιτιστικών χαρακτηριστικών κατά την τελετή κηδείας-ταφής δεν γίνεται χρήση γραφείου τελετών, εφαρμόζονται οι διατάξεις της αριθμ.Φ15/8/4588/18-2-2016 (Β’ 656) Κοινής Υπουργικής Απόφασης.
  • Σε περίπτωση υποβολής αίτησης για την καταβολή των εξόδων κηδείας, χωρίς την προσκόμιση όλων των απαιτούμενων δικαιολογητικών, ο ενδιαφερόμενος υποχρεούται να τα προσκομίσει εντός προθεσμίας τεσσάρων μηνών από την ημερομηνία αποδεδειγμένης παραλαβής του σχετικού εγγράφου αναζήτησης αυτών από την αρμόδια υπηρεσία του ΟΠΕΚΑ, σε διαφορετική δε περίπτωση, αυτά δεν καταβάλλονται.
  • Σε περίπτωση που η ταφή ή η καύση πραγματοποιηθεί στο εξωτερικό, καταβάλλεται η δαπάνη, εφόσον τα προσκομισθέντα δικαιολογητικά είναι νομίμως μεταφρασμένα.
  • Στις περιπτώσεις ηλεκτρονικής υποβολής της σχετικής αίτησης–υπεύθυνης δήλωσης, τα ως άνω αναφερόμενα δικαιολογητικά δύνανται να υποβάλλονται ηλεκτρονικά, εκτός από τα παραστατικά των αποδείξεων λιανικών συναλλαγών-παροχής υπηρεσιών του γραφείου τελετών και των αποδείξεων των επιμέρους εξόδων του δικαιούχου, τα οποία πρέπει να υποβάλλονται πρωτότυπα στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΟΠΕΚΑ είτε αυτοπροσώπως είτε ταχυδρομικά επί αποδείξει.
  •  Οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΟΠΕΚΑ προβαίνουν σε ηλεκτρονικούς ελέγχους και διασταυρώσεις των δηλωθέντων στοιχείων και πληροφοριών για την επαλήθευσή τους, σε συνεργασία και με άλλες αρμόδιες αρχές, φορείς και υπηρεσίες. Επίσης, προβαίνουν σε δειγματοληπτικούς ελέγχους, σύμφωνα με τους όρους, τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία, που προβλέπονται από τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 10 του ν. 3230/2004 (Α’ 44).

Η λίστα των παροχών: Η κυβέρνηση στο «κυνήγι» του πακέτου ελαφρύνσεων που είχε συμφωνηθεί το 2019

Η λίστα των παροχών: Η κυβέρνηση στο «κυνήγι» του πακέτου ελαφρύνσεων που είχε συμφωνηθεί το 2019

Ποια είναι τα περιθώρια ελιγμών.


Η λίστα των παροχών: Η κυβέρνηση στο «κυνήγι» του πακέτου ελαφρύνσεων που είχε συμφωνηθεί το

EUROKINISSI
Τον απαραίτητο δημοσιονομικό χώρο που θα προσφέρει το περιθώριο στην κυβέρνηση να προχωρήσει στην σταδιακή ανακοίνωση του πακέτου των ελαφρύνσεων αναζητά το οικονομικό επιτελείο. Τα κομμάτια του παζλ επιχειρείται να ενωθούν μεταξύ τους, προκειμένου το προεκλογικό πακέτο ελαφρύνσεων να καταγραφεί στο πλαίσιο του νέου Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής της περιόδου 2020-23.
Ο κυβερνητικός σχεδιασμός περιλαμβάνει δράσεις στο πλαίσιο της ανάδειξης της «οικονομικής πολιτικής την επόμενη ημέρα από τα μνημόνια». Στόχος της κυβέρνησης να στείλει μήνυμα προς διάφορες κοινωνικές ομάδες ότι σταδιακά αποκαθιστά μέρος των απωλειών που υπέστησαν κατά τη διάρκεια των μνημονίων. 
Με αυτό σαν πρόταγμα το επόμενο διάστημα κυβερνητικά στελέχη αναμένεται να επιχειρήσουν μια επικοινωνιακή αντεπίθεση στο μέτωπο των παροχών, όχι ως προεκλογικό αφήγημα, αλλά ως αποκατάσταση της δικαιοσύνης μετά από τις πολιτικές λιτότητας των προηγούμενων 10 χρόνων. 

Η λίστα των παροχών

Το επιτελείο της κυβέρνησης θα επιχειρήσει να επαναφέρει στην ατζέντα το πακέτο ελαφρύνσεων που κατάφερε να συμφωνήσει για το 2019 με τους δανειστές πριν ολοκληρωθεί το μνημόνιο. Αυτό αφορά το δημοσιονομικό χώρο που δημιουργήθηκε το 2018 και χρησιμοποιήθηκε για τη μείωση του ΕΝΦΙΑ, την επιδότηση ενοικίου, την επιδότηση των δόσεων του στεγαστικού δανείου, τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των νέων και τη η μείωση των εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες.
Πρόθεση της κυβέρνησης είναι στο δρόμο προς τις ευρωεκλογές, αλλά κυρίως προς τις εθνικές εκλογές (όποτε και αν γίνουν οι δεύτερες) να «φορτώσει» όσο περισσότερο μπορεί το καλάθι των παροχών. Αν και τα δημοσιονομικά περιθώρια είναι στενά, στο οικονομικό επιτελείο προσπαθούν να αξιοποιήσουν ακόμα και το τελευταίο ευρώ το οποίο θα προέρχεται από την υπεραπόδοση στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων. 
Σε αυτό το πλαίσιο των παροχών ή «της αποκατάστασης των αδικιών» όπως χαρακτηρίζουν αυτές τις κινήσεις από την κυβέρνηση, περιλαμβάνονται και οι σκέψεις για την παροχή επιδόματος που θα θυμίζει 13η σύνταξη. Οι αρμόδιες υπηρεσίες ξεσκονίζουν τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού αναζητώντας δημοσιονομικό περιθώριο για την εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου. 

Περιθώρια ελιγμών

Παρά το γεγονός ότι οι δημοσιονομικοί κανόνες δεν επιτρέπουν στην κυβέρνηση να  κατευθύνει το υπερπλεόνασμα της περυσινής χρονιάς  σε νέες κοινωνικές παροχές, τα στοιχεία δείχνουν υπεραπόδοση και το 2019 γεγονός που δημιουργεί προσδοκίες στο εσωτερικό της κυβέρνησης. Είναι ενδεικτικό ότι η εκτέλεση του προϋπολογισμού δείχνει υπεραπόδοση στα έσοδα και συγκράτηση  των δαπανών, γεγονός που αφήνει περιθώρια για σχεδιασμό παροχών. 
Στην υπεραπόδοση των στοιχείων του προϋπολογισμού έρχεται να προστεθεί και η εξοικονόμηση 150 εκατ ευρώ από την πρόωρη εξόφληση 3,7 δισ. ευρώ από το δάνειο του ΔΝΤ. Τα χρήματα αυτά που θα εξοικονομηθούν βέβαια δεν μπορούν να προσμετρηθούν στο πρωτογενές πλεόνασμα, ούτε να κατευθυνθούν σε παροχές, ωστόσο προσφέρουν την διαπραγματευτική άνεση στην κυβέρνηση εν όψει της συζήτησης για τη μη μείωση του αφορολόγητου. 


Αλέξανδρος ΚλώσσαςOικονομικός Συντάκτης