Το «έλα μωρέ…..» μας τελείωσε,
αγαπητέ επιχειρηματία.
Του Απόστολου
Αλωνιάτη
ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΩΝ
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΚΡΙΣΙΜΕΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΝΑ
ΓΙΝΟΥΝ ΚΑΤΑΝΟΗΤΕΣ.
Σήμερα το θέμα μας είναι λίγο εξειδικευμένο.
Αφορά τις αλλαγές που έχουν γίνει στην τήρηση των βιβλίων
των επιχειρήσεων. Θα μου πείτε τι ενδιαφέρει ένα τέτοιο δημοσίευμα μια
οικονομική εφημερίδα και γιατί δεν το γράφεις σε ένα λογιστικό site;
Μα το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι να καταλάβουν τις αλλαγές αυτές
οι επιχειρηματίες και όχι οι λογιστές. Γιατί τα μεγαλύτερα προβλήματα
προκύπτουν από την λογική λειτουργίας των επιχειρήσεων, που έχουν μείνει στην
παλιά νοοτροπία του «έλα μωρέ και τι έγινε»
i.
Δίνουμε όλα τα παραστατικά στο λογιστήριο (ή στο ταλαίπωρο λογιστή).
Αυτές τις ημέρες το..... σουξέ της αγοράς είναι οι Συγκεντρωτικές Καταστάσεις Πελατών – Προμηθευτών,
γνωστές και ως ΜΥΦ. Να θυμίσουμε ότι στην ΜΥΦ ανεβάζουμε πλέον όλα τα τιμολόγια
από 0,0001 ευρώ. Όλα δηλαδή τα τιμολόγια που λαμβάνει η επιχείρηση και κόβονται
στο ΑΦΜ του ατομικός δρώντος ή που
λαμβάνει ο ελεύθερος επαγγελματίας ή
που λαμβάνει η εταιρία δηλώνονται στην ΜΥΦ. Το ίδιο κάνει και ο
αντισυμβαλλόμενος (ο προμηθευτής δηλαδή ) στο taxis και με τον
τρόπο αυτό γίνεται διασταύρωση στα ληφθέντα και στα εκδωθέντα τιμολόγια από το taxis.
Θα μου πείτε και τι έγινε αν δεν ανεβάσουμε ένα τιμολόγιο
που δεν έχει καμία σχέση με την επιχείρηση αλλά από λάθος κόπηκε τιμολόγιο; Πέρα από τα πρόστιμα που υπάρχουν για την επιχείρηση –
εταιρία, οι διαφορές που υπάρχουν στα τιμολόγια μπορούν να αποτελέσουν κριτήριο
ελέγχου της επιχείρησης. Τα παλιότερα χρόνια πολλές υποθέσεις φοροδιαφυγής
«βγήκαν» από ελέγχους των ΜΥΦ.
Ένα ακόμη θέμα που προκύπτει είναι στο κλείσιμο μιας
επιχείρησης , αφού πέρα από τους άλλους ελέγχους, για οφειλές κ.λπ. προς το
δημόσιο, γίνεται πλέον και έλεγχος συμφωνίας αν έχουν υποβληθεί σωστά και οι καταστάσεις
ΜΥΦ.
Τα ευτράπελα της
υπόθεσης
α) Το σύνηθες είναι να πάμε
σε ένα προμηθευτή μας και να κόψουμε τιμολόγιο , αφού δεν έχουμε διευκρινίσει
ότι πρόκειται για προσωπική εργασία ή κάτι για το σπίτι μας. Θεωρώντας ότι αν αυτό
δεν αφορά την επιχείρηση δεν το δίνουμε στο λογιστήριο για να καταχωρηθεί στα
βιβλία
Π.χ. σε ξενοδοχείο που φιλοξενούμε τους συνεργάτες μας όταν έρχονται
στην Αθήνα κάνουμε και τα γενέθλια του παιδιού μας. Θεωρώντας όμως ότι αυτό
είναι προσωπικό έξοδο δεν το δίνουμε στο λογιστή μας, ο οποίος ψάχνει να βρει
από πού προέρχεται το «ξεκάρφωτο» τιμολόγιο που φαίνεται στις ΜΥΦ.
β) Το μεγάλο πρόβλημα υπάρχει
με τα μικροτιμολόγια που κόβουν οι μεταφορικές εταιρίες. Μπορεί ουσιαστικά να
μην υπάρχει πρόβλημα, υπάρχει η ανοχή για διαφορές κάτω των 100
ευρώ, αλλά αν αυτά συγκεντρωτικά είναι 500 και 1.000 ευρώ το χρόνο, μάλλον
υπάρχει πρόβλημα με τα βιβλία και τα αποτελέσματα της επιχείρησης. Αν βέβαια
ψάξετε μέσα σε αυτοκίνητα και φορτηγά της επιχείρησης , άντε και στις τσέπες καμιάς
φόρμας όλο και κάτι θα βρείτε, και σε όλη την διαδικασία, τρέξε φουκαρά λογιστή.
γ) Ευτράπελα δεν έχει μόνο η
μία πλευρά , έχει και η άλλη. Κλείσιμο εταιρίας μέσα το 2017. Στον έλεγχο των
ΜΥΦ βρέθηκε μια διαφορά 700 ευρώ συν ΦΠΑ. Μαζί με τις ΜΥΦ κατατίθενται και τα σχετικά
email που
έχουν σταλεί προς την επιχείρηση , όπου ο εκδότης λέει στον «πελάτη», ότι δεν
είχαν ποτέ καμία συναλλαγή και πρέπει να προβεί σε διόρθωση των ΜΥΦ του 2015 γιατί
σε αυτό το νησί δεν έχουμε κανένα πελάτη. Ο υπάλληλος της Δ.Ο.Υ. επιμένει ότι
για να κλείσει η επιχείρηση πρέπει αν είναι συμφωνημένες οι ΜΥΦ!!!
ii.
Χρόνος εγγραφής των παραστατικών στα βιβλία.
Συχνό φαινόμενο επίσης είναι
να δίνει ο επιχειρηματίας τα τιμολόγια στον λογιστή όταν τα πληρώσει. Με την αλλαγή του Ν.4308/2014, δηλαδή των Ελληνικών
Λογιστικών Προτύπων (ΕΛΠ), η καταχώρηση των παραστατικών στα βιβλία είναι η
ημερομηνία έκδοσης τους, έχουν πληρωθεί δεν έχουν πληρωθεί.
Άρα π.χ. τις ασφαλιστικές εισφορές τις καταχωρούμε με την
έκδοση του αποδεικτικού πληρωμής, όταν
αυτό εκδοθεί, δηλαδή κάθε μήνα, και όχι στο τέλος της χρονιάς με την βεβαίωση.
Αν δεν τις πληρώσουμε θα κάνουμε προσωρινή διαφορά στο τέλος
τις χρονιάς, εκπίπτοντας φορολογικά , όσες έχουμε πληρώσει, και μεταφέροντας
στον πίνακα Ε (παλιό Κ) του Ε3, αυτές που
δεν έχουμε πληρώσει.
Άντε και αυτό δεν είναι και τόσο μεγάλο πρόβλημα. Το
μεγαλύτερο πρόβλημα είναι με τις ενδοκοινοτικές αποκτήσεις. Αν δεν μας τις δώσουν
έγκαιρα ώστε να καταθέσουμε μέχρι 26 του
επόμενου μήνα τον σχετικό Ανακεφαλαιωτικό Πίνακα στο taxis, τα ακούμε μετά για το πρόστιμο
των 102,4 ευρώ, που πληρώνει η επιχείρηση για εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης.
Αναμόρφωση δαπανών
Θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε με παραδείγματα , αλλά ο χώρος
είναι πολύτιμος και θέλουμε να επισημάνουμε προς τους επιχειρηματίες ένα ακόμη
θέμα σημαντικό.
Δυστυχώς και σήμερα λειτουργούν με την λογική «ότι δαπάνες
κάνω θα τις βάζω οπωσδήποτε στην εταιρία»
Να επισημάνουμε πρώτα ότι με την παραγραφή των χρήσεων, που υπήρξε
από τις αποφάσεις του ΣτΕ, θα αυξηθούν
οι έλεγχοι στην τελευταία πενταετία , άρα περισσότεροι έλεγχοι σε εταιρίες που
θεωρούσαν ότι ήταν στο απυρόβλητο.
Από την άλλη πλευρά υπάρχει πλέον και η ευθύνη του λογιστή,
που, όπως έχουμε γράψει, έχει τα ίδια πρόστιμα με την επιχείρηση σε περίπτωση
μη ορθής τήρησης της φορολογικής νομοθεσίας, άσε που κινδυνεύει να χάσει και
την άδεια του.
Έτσι αν μας ρωτήσει ο επιχειρηματίας γιατί δεν εκπίπτουν τα….
«είδη υγείας» από το σούπερ μάρκες για τις γυναίκες της οικογένειας , απαντήστε
του «Μήπως γιατί είσαστε κρεοπωλείο;;»
Απόστολος Αλωνιάτης.
Οικονομολόγος – φοροτεχνικός, Α΄ Αντιπρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και
Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.Φ.Ο.Μ), Οικονομικός Διευθυντής της PROSVASIS AEBE,
Συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Finance & Markets Voice, την Πέμπτη
22 Φεβρουαρίου 2018
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου