Τρίτη 24 Ιανουαρίου 2023

Αντίστροφη μέτρηση για online διασύνδεση ταμειακών με POS

 Αντίστροφη μέτρηση για online διασύνδεση ταμειακών με POS

Μοιράσου το

Facebook

Twitter

Αντίστροφη μέτρηση για online διασύνδεση ταμειακών με POS


Τις διαδικασίες για την οnline διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS «τρέχει» η ΑΑΔΕ προχωρώντας σε παρεμβάσεις στις προδιαγραφές προκειμένου το μέτρο να ενεργοποιηθεί την άνοιξη. Παράλληλα εξετάζεται η υποχρεωτική εγκατάσταση των POS σχεδόν σε όλους του κλάδους ελευθέρων επαγγελματιών και επιχειρήσεων.


Με δυο αποφάσεις του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή καθορίζονται τεχνικές προδιαγραφές για δύο νέους τύπους Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ) ενώ επικαιροποιούνται οι προδιαγραφές διασύνδεσης μεταξύ ταμειακών και POS. Με τις νέες προδιαγραφές διασφαλίζεται η ακρίβεια των δεδομένων που διαβιβάζονται στην ΑΑΔΕ, βελτιώνεται η κρυπτογράφηση στην επικοινωνία μεταξύ των δύο συσκευών και ο τρόπος χειρισμού των πιθανών βλαβών είτε στον ΦΗΜ είτε στην υποδομή σύνδεσης των δύο συσκευών.


Η διασύνδεση των ταμειακών με τα POS και τα ηλεκτρονικά συστήματα της ΑΑΔΕ, θα αποτελέσει ένα ακόμα όπλο στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής καθώς θα δώσει τη δυνατότητα στις φορολογικές αρχές να έχουν πλήρη και σε πραγματικό χρόνο εικόνα για το ύψος και το χρόνο έκδοσης των αποδείξεων λιανικής πώλησης καθώς και για τον τρόπο πληρωμής και έτσι να εντοπίζουν περιπτώσεις απόκρυψης τζίρου και μη απόδοσης του ΦΠΑ.


Με το νέο σύστημα τα τερματικά αποδοχής καρτών πληρωμών (EFT POS), δεν θα επιτρέπεται να λειτουργούν αυτόνομα για χρεωστικές συναλλαγές, δηλαδή για πληρωμές με κάρτα, δεν θα επιτρέπεται να εισάγεται με πληκτρολόγηση στο POS το ποσό πληρωμής αλλά το ποσό θα βγαίνει από την ταμειακή μηχανή.


Ο έλεγχος θα γίνεται σε 5 βήματα:


- H συναλλαγή ξεκινά από τον Φορολογικό Ηλεκτρονικό Μηχανισμό (ΦΗΜ), δηλαδή τις εξελιγμένες ταμειακές μηχανές για τις συναλλαγές λιανικής. Ο χειριστής (υπάλληλος ή καταστηματάρχης) επιλέγει "πληρωμή με κάρτα" και ο ΦΗΜ στέλνει σχετικό αίτημα στο σύστημα πληρωμών με κάρτες EFT/POS.


- Το σύστημα EFT/POS επιβεβαιώνει αυτόματα στον Φορολογικό Μηχανισμό τη λήψη του αιτήματος, θέτοντάς τον σε αναμονή του αποτελέσματος.


- Το POS συνδέεται στον Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών (τράπεζα ή αντίστοιχη υπηρεσία πληρωμών) και λαμβάνει πληροφορία αν υπήρξε (α) "online έγκριση" ή (β) offline έγκριση ή (γ) απόρριψη offline ή (δ) διακοπή της συναλλαγής.


- Το σύστημα EFT/POS αποκρίνεται στον ΦΗΜ με το τελικό αποτέλεσμα: απόρριψη ή έγκριση. Επιπλέον, ταυτόχρονα με την έγκριση, στέλνει και τα βασικά στοιχεία της συναλλαγής (όπως αριθμό συναλλαγής, κωδικό έγκρισης κ.λπ.) αλλά και δεδομένα για εκτύπωση της απόδειξης από τον ΦΗΜ, εφόσον αυτός το υποστηρίζει.



- Ο Φορολογικός Μηχανισμός - ΦΗΜ επιβεβαιώνει τη λήψη του τελικού αποτελέσματος. Σε περίπτωση που η επιβεβαίωση αυτή, για οποιοδήποτε λόγο, δεν τεκμηριωθεί από το σύστημα EFT/POS, τότε το EFT/ POS δημιουργεί σχετική σήμανση για τη μη διεκπεραίωση της συναλλαγής από τον Φορολογικό Μηχανισμό.


MyDATA

Στο μεταξύ απόφαση του υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ προβλέπει βελτιώσεις και χρονικές «ανάσες» σε πάνω από 1,3 εκατ. επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες για τη διαβίβαση των δεδομένων των συναλλαγών στη ψηφιακή πλατφόρμα myDATA. Συγκεκριμένα:


1. Χρόνος διαβίβασης στο myDATA μέσω ERP. Από 1 Απριλίου 2024 η διαβίβαση της σύνοψης παραστατικών συναλλαγών μέσω προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό/ λογισμικό, ERP), θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο. Από τις 5 Ιουλίου 2022 και μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023, η διαβίβαση της σύνοψης παραστατικών μέσω προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό/ λογισμικό, ERP), προβλέπεται εντός της επόμενης ημέρας από την ημερομηνία έκδοσης του παραστατικού. Προβλέπονται εξαιρέσεις για επιχειρήσεις με πολύ μεγάλο όγκο συναλλαγών και ειδικές συνθήκες έκδοσης των παραστατικών τους.


2. Χρόνος διαβίβασης στο myDATA μέσω της Φόρμας Καταχώρισης. Για το έτος 2023, οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν τη φόρμα καταχώρισης, υποχρεούνται να διαβιβάζουν τις συνόψεις των παραστατικών τους εντός της επόμενης ημέρας από την ημερομηνία έκδοσης. Κατ’ εξαίρεση, οι επιχειρήσεις που το προηγούμενο φορολογικό έτος είχαν ακαθάριστα έσοδα έως 10.000 ευρώ μπορούν να διαβιβάζουν τα σχετικά δεδομένα μέσω της ειδικής φόρμας καταχώρησης της ΑΑΔΕ έως τη 10η ημέρα του επόμενου μήνα εντός του οποίου εκδίδονται.



3. Ταμειακές μηχανές. Μετατίθεται για την 1η Απριλίου 2023 η υποχρέωση διαβίβασης χαρακτηρισμού των εσόδων λιανικής που εκδίδονται από ταμειακές μηχανές διαμέσου του πληροφοριακού συστήματος ΦΗΜ. Μέχρι την 31η Μαρτίου 2023, τα σχετικά δεδομένα εξακολουθούν να διαβιβάζονται μέσω των προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (λογιστικό ERP) ή της ειδικής φόρμας καταχώρισης της ΑΑΔΕ e-send.


4. Ηλεκτρονική τιμολόγηση. Επεκτείνεται σε έξι μήνες το στάδιο προσαρμογής στην έκδοση παραστατικών αποκλειστικά με ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω Παρόχου, για όσες επιχειρήσεις επιλέξουν αυτόν τον τρόπο έκδοσης και διαβίβασης παραστατικών. Η δυνατότητα αυτή αφορά τις συναλλαγές χονδρικής με άλλες υπόχρεες επιχειρήσεις όσο και τις συναλλαγές με το Δημόσιο, στο πλαίσιο των δημόσιων συμβάσεων.


5. QR code. Παρέχεται η δυνατότητα να υπάρχει QR code στα λογιστικά στοιχεία που εκδίδονται με τη χρήση προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό ERP).


6. Αλιείς. Καθίσταται προαιρετική η υπαγωγή των αλιέων που εντάσσονται στο ειδικό καθεστώς ΦΠΑ στις υποχρεώσεις διαβίβασης δεδομένων στο myDATA, για τα έτη 2021 έως και 2023.


Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2023

Σημαντικές υποχρεώσεις μέχρι τις 30 Ιανουαρίου Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Οι αλλαγές φορολογικού καθεστώτος – υποχρεωτικές και προαιρετικές – που πρέπει να δηλωθούν από τους φορολογούμενους , έως τις 30 Ιανουαρίου.


 

Σημαντικές υποχρεώσεις μέχρι τις 30 Ιανουαρίου

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Οι αλλαγές φορολογικού καθεστώτος – υποχρεωτικές και προαιρετικές – που πρέπει να δηλωθούν από τους φορολογούμενους , έως τις 30 Ιανουαρίου.

Μπαίνουμε στην τελική ευθεία για να ανακοινωθούν οι εκλογές και περιμένουμε να κατατεθούν στην Βουλή μέχρι το τέλος της κοινοβουλευτικής περιόδου τα τελευταία νομοσχέδια για να δούμε τι μας περιμένει και τι θα μας φέρει η διοίκηση

Γιατί πολλά και διάφορα συμβαίνουν και θα συνεχίσουν να συμβαίνουν μέχρι ο διαιτητής να σφυρίζει την λήξη της προεκλογικής περιόδου, και μπορεί η έναρξη να μην έχει γίνει επίσημα, με ανακοινώσεις και αγιασμούς, αλλά έχει ήδη ξεκινήσει , απλά δεν μας το έχουν πει ακόμη.

Το τελευταίο «ανέκδοτο» πάντως στο χώρο λέγεται   Ηλεκτρονική υπηρεσία για την έναρξη ατομικής επιχείρησης μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ)”.

Δεν μιλάμε βέβαια γι’ αυτή καθ’ αυτή την υπηρεσία, αλλά για όσα συνέβησαν γύρω από την παρουσίαση της.

Ακούσαμε πάλι τα γνωστά. Ότι δηλαδή η νέα υπηρεσία θα έλθει να απλοποιήσει την διαδικασία έναρξης των ατομικών επιχειρήσεων και ότι γίνεται για την διευκόλυνση των φορολογουμένων και των λογιστών φοροτεχνικών.

Το αποκορύφωμα βέβαια είναι η δήλωση υπουργού, ότι με την νέα υπηρεσία η έναρξη θα γίνεται με ένα κλικ και σε λίγα λεπτά. Το ερώτημα το δικό μου είναι αφού η έναρξη πλέον θα γίνεται με ένα ή  μερικά κλικ γιατί χρειάστηκε να εκδοθούν 26 σελίδες οδηγίες χρήσης;

Εργασίες μέχρι τις 30 Ιανουαρίου

Κάθε χρόνο,  και μετά το κλείσιμο του προηγούμενου φορολογικού έτους, οι φορολογούμενοι έχουν 30 ημερολογιακές ημέρες , για να προβούν σε ορισμένες αλλαγές, στο φορολογικό καθεστώς που υπήρχε την προηγούμενη χρήση. Αυτές, οι αλλαγές, μπορεί να είναι υποχρεωτικές και να συνοδεύονται με πρόστιμα αν δεν γίνουν , π.χ. αλλαγή βιβλίων σε επιχειρήσεις, αλλαγή αγροτών από το ειδικό καθεστώς στο κανονικό καθεστώς κλπ. Μπορεί να είναι όμως και  προαιρετικές, όπως για παράδειγμα το να υπαχθεί στο ΦΠΑ μία μίσθωση επαγγελματικού χώρου κλπ.

Κατηγορία βιβλίων

Σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 10 του ΚΦΔ (Ν. 4174/2013), o φορολογούμενος, φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, υποχρεούται να ενημερώνει εγγράφως τη Φορολογική Διοίκηση εντός τριάντα (30) ημερών για μεταβολές στην επωνυμία, το διακριτικό τίτλο, τη διεύθυνση κατοικίας ή τη διεύθυνση των επαγγελματικών εγκαταστάσεων, την έδρα, το αντικείμενο της δραστηριότητας, τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, καθώς και τις λοιπές πληροφορίες που παρασχέθηκαν κατά το χρόνο της εγγραφής.

Κατ' επέκταση, σε περίπτωση που υφίστανται μεταβολές από την έναρξη της διαχειριστικής περιόδου, ο φορολογούμενος υποχρεούται να ενημερώνει τη Φορολογική Διοίκηση μέχρι τις 30/1.

Να σημειώσουμε ότι υπάρχουν δυο κατηγορίες βιβλίων.

·         Τα απλογραφικά, δηλαδή τα βιβλία εσόδων εξόδων, που μπορούν να τα χρησιμοποιούν ατομικές επιχειρήσεις και επιχειρήσεις με την νομική μορφή της Ομόρρυθμής (ΟΕ) ή ετερόρρυθμής (Ε.Ε.) εταιρίας, αστικών εταιριών κλπ., με κύκλο εργασιών (τζίρο) έως 1.500.00 ευρώ, και

·         Τα διπλογραφικά βιβλία που χρησιμοποιούν, υποχρεωτικά,  εταιρίες με νομική μορφή Ε.Π.Ε., Ι.Κ.Ε και Α.Ε., καθώς και οι εταιρίες και επιχειρήσεις που προαναφέραμε, αν για δύο συνεχόμενες χρήσης ξεπεράσουν σε κύκλο εργασιών το ενάμιση εκατομμύριο ευρώ.

Επιτρέπεται σε κάθε περίπτωση, επιχειρήσεις και εταιρίες που δεν έχουν υποχρεωτικά διπλογραφικά βιβλία, να τα τηρούν προαιρετικά. 

Σημείωση: Εφόσον η ημερομηνία αυτή συμπίπτει με μη εργάσιμη ημέρα, η καταληκτική προθεσμία μεταφέρεται στην αμέσως επόμενη εργάσιμη ημέρα.

Πρόστιμα

Με το άρθρο 54Ε του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ), που αφορά τα πρόστιμα για παραβάσεις μη τήρησης λογιστικών αρχείων και μη διαφύλαξης φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (ΦΗΜ) και φορολογικών μνημών και αρχείων που δημιουργούν οι ΦΗΜ, αναφέρεται ότι «Σε περίπτωση που διαπιστώνεται, μετά από το πέρας του οριζόμενου από τις σχετικές διατάξεις του ν. 4308/2014 (Α’ 251) χρόνου κατάρτισης των χρηματοοικονομικών καταστάσεων ότι η ελεγχόμενη οντότητα δεν τήρησε τα προβλεπόμενα από τις σχετικές διατάξεις λογιστικά αρχεία (βιβλία), επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί των εσόδων της από επιχειρηματική δραστηριότητα για κάθε ελεγχόμενο έτος για το οποίο διαπιστώνονται τα ανωτέρω, όπως αυτά προκύπτουν από τον μέσο όρο των δηλωθέντων εσόδων με τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των τριών (3) τελευταίων φορολογικών ετών, μη συμπεριλαμβανομένου εκείνου για το οποίο δεν έχει παρέλθει η προθεσμία υποβολής της οικείας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

Το πρόστιμο αυτό δεν μπορεί να είναι κατώτερο των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης απλογραφικών βιβλίων ή των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης διπλογραφικών βιβλίων.»

Μετάταξη αγροτών

Οι αγρότες υποχρεούνται να μετακινηθούν από το ειδικό στο κανονικό καθεστώς στις εξής περιπτώσεις:

Οι αγρότες, οι οποίοι κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος πραγματοποίησαν

α) προς οποιοδήποτε πρόσωπο παραδόσεις αγροτικών προϊόντων παραγωγής τους και παροχές αγροτικών υπηρεσιών των οποίων η αξία ήταν κατώτερη των δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ και

β)  έλαβαν επιδοτήσεις κατώτερες των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ, υπάγονται στο ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου.

 Οι εν λόγω αγρότες δεν επιβαρύνουν με φόρο προστιθέμενης αξίας τις παραδόσεις των αγαθών τους και τις παροχές των υπηρεσιών τους και δικαιούνται επιστροφής του φόρου του παρόντος νόμου που επιβάρυνε τις αγορές αγαθών ή λήψεις υπηρεσιών, τις οποίες πραγματοποίησαν για την άσκηση της αγροτικής εκμετάλλευσής τους.

Εάν ο αγρότης υπερβεί μια από τις δυο προϋποθέσεις που θέτει το άρθρο 41 του Κώδικά ΦΠΑ, τότε αυτός μετατάσσεται στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ. Γι’ αυτή την μεταβολή θα πρέπει μέχρι τις 30 που Ιανουαρίου να υποβάλει σχετική δήλωση.

Επίσης , οι αγρότες που έχουν το προηγούμενο φορολογικό έτος, μικρότερα ποσά από αυτά που τους εντάσσουν στο κανονικό καθεστώς  μπορούν να υποβάλλουν σχετική μεταβολή ώστε να μεταβούν στο ειδικό καθεστώς.

Παραδείγματα

1. Αγρότης του ειδικού καθεστώτος στη Μυρτέα Λακωνίας, πραγματοποίησε το φορολογικό έτος 2022 χονδρικές πωλήσεις αξίας 14.500 ευρώ και παράλληλα πραγματοποίησε λιανικές πωλήσεις(π.χ. από τις παραδόσεις 20 τενεκέδων λαδιού που τους πούλησε πόρτα -πόρτα με έκδοση ειδικού στοιχείου ) αξίας 600 ευρώ και έλαβε επιδοτήσεις 3.000 ευρώ. Από την 1.1.2023 θα ενταχθεί στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ, δεδομένου ότι οι πωλήσεις των αγροτικών προϊόντων του υπερβαίνουν τις 15.000 ευρώ.

2. Αγρότης του ειδικού καθεστώτος πραγματοποίησε το φορολογικό έτος 2022 χονδρικές πωλήσεις αξίας 7.000 ευρώ και παράλληλα πραγματοποίησε λιανικές πωλήσεις από την πώληση οπωροκηπευτικών σε ιδιώτες (με απόδειξη είσπραξης) αξίας 3.000 ευρώ και έλαβε αναδρομικά το έτος 2016 δικαιώματα ενιαίας ενίσχυσης 3.000 ευρώ που αφορούσαν το έτος 2021 και παράλληλα έλαβε δικαιώματα βασικής ενίσχυσης 4.000 ευρώ για το έτος 2022. Ο εν λόγω αγρότης από την 1.1.2023 θα ενταχθεί στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ.

3. Αγρότης του ειδικού καθεστώτος πραγματοποίησε το φορολογικό έτος 2022 χονδρικές πωλήσεις αξίας 7.000 ευρώ και παροχές αγροτικών του υπηρεσιών (με λήψη εργόσημου) αξίας 3.000 ευρώ και έλαβε επιδοτήσεις 4.000 ευρώ. Ο εν λόγω αγρότης παραμένει στο ειδικό καθεστώς αγροτών από 1.1.2023.   

Προσοχή: Οι αγρότες που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για να ενταχθούν στο κανονικό καθεστώς μπορούν να ενταχθούν προαιρετικά.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην ΠΟΛ.1201/28.12.2016, με την παράγραφο 6 ρυθμίζεται η προαιρετική μετάταξη από το ειδικό καθεστώς αγροτών στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ, η υποχρεωτική ένταξη στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ λόγω μη πλήρωσης των κριτηρίων που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 41, καθώς και η προαιρετική μετάταξη από το κανονικό καθεστώς στο ειδικό καθεστώς αγροτών.

Προαιρετική μετάταξη

Όσον αφορά τις μετατάξεις αυτές αναφέρουμε τις εξής περιπτώσεις:

Προαιρετική μετάταξη υφίσταται :

· από το κανονικό στο ειδικό καθεστώς και

· από το ειδικό στο κανονικό καθεστώς.

Η προαιρετική μετάταξη από το κανονικό στο ειδικό καθεστώς πραγματοποιείται μόνο από την έναρξη του φορολογικού έτους με την υποβολή δήλωσης μεταβολών εντός ανατρεπτικής προθεσμίας τριάντα (30) ημερών, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4174/2013, άρθρο 10), όπως ισχύουν.

Η προαιρετική μετάταξη από το ειδικό στο κανονικό καθεστώς πραγματοποιείται είτε από την έναρξη του φορολογικού έτους με την υποβολή δήλωσης μεταβολών εντός ανατρεπτικής προθεσμίας τριάντα (30) ημερών, κατά τα ανωτέρω, ή κατά τη διάρκεια του φορολογικού έτους με την υποβολή δήλωσης μεταβολών και ισχύει από την ημερομηνία υποβολής της εν λόγω δήλωσης. Σημειώνεται ότι στην περίπτωση της προαιρετικής μετάταξης από το ειδικό στο κανονικό καθεστώς, οι αγρότες υποχρεούνται να παραμείνουν σε αυτό για μια τριετία. Η τριετία υπολογίζεται από την αρχή του φορολογικού έτους στην περίπτωση που η δήλωση μεταβολών για τη μετάταξη στο κανονικό καθεστώς υποβάλλεται στην αρχή του φορολογικού έτους, ενώ, εάν η μετάταξη πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του φορολογικού έτους, η τριετία υπολογίζεται από την αρχή του επόμενου από τη μετάταξη φορολογικού έτους. Μετά την πάροδο της τριετίας ο αγρότης εξακολουθεί να παραμένει στο κανονικό καθεστώς, εκτός αν με δήλωση μεταβολών εκφράσει αντίθετη βούληση.

Παράδειγμα:

Αγρότης του ειδικού καθεστώτος μετατάσσεται προαιρετικά στο κανονικό καθεστώς υποβάλλοντας δήλωση μεταβολών στις 19.7.2017. Σε αυτή την περίπτωση η μετάταξη στο κανονικό καθεστώς ισχύει από 19.7.2017 και η τριετία για την παραμονή στο κανονικό καθεστώς υπολογίζεται από 1.1.2018.

Εκμίσθωση χώρων με ΦΠΑ

Η εκμίσθωση χώρων για άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας σε μισθωτή υποκείμενο στο φόρο, αυτοτελώς ή στα πλαίσια μικτών συμβάσεων υπάγεται στο Φ.Π.Α., εφόσον ο εκμισθωτής το επιθυμεί και υποβάλλει γι' αυτό αίτηση επιλογής φορολόγησης.

(Σχετ.: Άρθρο 8 παρ. 2 του Κώδικα ΦΠΑ)

Η επιλογή φορολόγησης πραγματοποιείται με υποβολή στην αρμόδια Δ.Ο.Υ., σχετικής αίτησης από τον εκμισθωτή. Η αίτηση επιλογής φορολόγησης μπορεί να υποβληθεί είτε πριν την έναρξη χρησιμοποίησης του ακινήτου ή εντός τριάντα (30) ημερών από την έναρξη της διαχειριστικής περιόδου, σε περίπτωση που η επιλογή πραγματοποιείται σε χρόνο μεταγενέστερο, και ισχύει από την έναρξη της διαχειριστικής περιόδου.

Σημείωση: Σύμφωνα με το άρθρο 241 του Αστικού Κώδικα, η προθεσμία αρχίζει την επόμενη της ημέρας όπου έγινε το γεγονός που αποτελεί την αφετηρία της.

Ειδικές περιπτώσεις ΦΠΑ

Αφορά την επιλογή εφαρμογής του ειδικού καθεστώτος του άρθρου 45 του Κώδικα ΦΠΑ. Μεταπωλητής αντικειμένων καλλιτεχνικής, συλλεκτικής, αρχαιολογικής αξίας

Ο υποκείμενος στο φόρο μεταπωλητής του άρθρου 45 του Κώδικα ΦΠΑ μπορεί να επιλέξει την εφαρμογή του ειδικού καθεστώτος και στις παρακάτω παραδόσεις :

α) Αντικειμένων καλλιτεχνικής, συλλεκτικής ή αρχαιολογικής αξίας, τα οποία εισήγαγε ο ίδιος, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 10.

β) Αντικειμένων καλλιτεχνικής αξίας που του παραδόθηκαν από τον ίδιο το δημιουργό τους ή τους διαδόχους του.

γ) Αντικειμένων καλλιτεχνικής αξίας που του παραδόθηκαν από άλλο υποκείμενο στο φόρο πρόσωπο, εκτός του υποκείμενου στο φόρο μεταπωλητή, εφόσον η παράδοση από το άλλο αυτό πρόσωπο φορολογήθηκε με το μειωμένο συντελεστή που προβλέπεται για τα αγαθά αυτά ή παρασχέθηκε στον υποκείμενο πλήρες δικαίωμα έκπτωσης του φόρου.

Η παραπάνω επιλογή γίνεται με υποβολή δήλωσης, στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. εντός τριάντα (30) ημερών από την έναρξη της διαχειριστικής περιόδου στην οποία υποβάλλεται.

Η δήλωση αυτή ισχύει τουλάχιστον για δύο πλήρεις διαχειριστικές περιόδους μετά την πάροδο των οποίων μπορεί να ανακληθεί. Η ανάκληση ισχύει από την επόμενη διαχειριστική περίοδο.

Σημείωση: Σύμφωνα με το άρθρο 241 του Αστικού Κώδικα, η προθεσμία αρχίζει την επόμενη της ημέρας όπου έγινε το γεγονός που αποτελεί την αφετηρία της.

Κατ’ αποκοπή ΦΠΑ

Αφορά την δήλωση μη εφαρμογής του ειδικού καθεστώτος κατ' αποκοπή καταβολής του φόρου

Η εφαρμογή του ειδικού καθεστώτος κατ' αποκοπή καταβολής του φόρου (άρθρο 40 του Κώδικα ΦΠΑ) δεν είναι υποχρεωτική για τις επιχειρήσεις, οι οποίες μπορούν με δήλωσή τους να υπάγονται στο κανονικό καθεστώς του φόρου.

Η δήλωση αυτή υποβάλλεται εντός τριάντα (30) ημερών από την έναρξη της διαχειριστικής περιόδου εντός της οποίας γίνεται η ένταξη στο κανονικό καθεστώς του φόρου και δεν μπορεί να ανακληθεί πριν από την παρέλευση πενταετίας.

Σημείωση: Σύμφωνα με το άρθρο 241 του Αστικού Κώδικα, η προθεσμία αρχίζει την επόμενη της ημέρας όπου έγινε το γεγονός που αποτελεί την αφετηρία της.

Εφημεριδοπώλες

Εφημεριδοπώλες, η δραστηριότητα των οποίων διέπεται από τις διατάξεις του Ν.Δ. 2943/1954 (Α' 181), μπορούν, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 38 του Κώδικα ΦΠΑ (Ν. 2859/2000), να μην υποβάλουν δηλώσεις ΦΠΑ, εφόσον επιλέξουν τη μη διενέργεια έκπτωσης του φόρου εισροών.

Η σχετική δήλωση επιλογής υποβάλλεται μέσα σε τριάντα ημέρες από την έναρξη της διαχειριστικής περιόδου και δεν μπορεί να ανακληθεί πριν την παρέλευση πενταετίας.

Σημείωση: Σύμφωνα με το άρθρο 241 του Αστικού Κώδικα, η προθεσμία αρχίζει την επόμενη της ημέρας όπου έγινε το γεγονός που αποτελεί την αφετηρία της.

Προσοχή:  Άρθρο 241 του ΑΚ: Έναρξη: Η προθεσμία αρχίζει την επόμενη της ημέρας όπου έγινε το γεγονός που αποτελεί την αφετηρία της. Για τη συμπλήρωση της ενηλικίωσης υπολογίζεται και η ημέρα της γέννησης.

Αλωνιάτης Απόστολος

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή 22 Ιανουαρίου   2023.