Φορολογικοί έλεγχοι με στοιχεία από τα myDATA
Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης
Παράταση στην προμήθεια POS
Νέες διευκρινήσεις
για το ΦΠΑ στην εστίαση
Πολλές υποχρεώσεις φέρνει ο Φεβρουάριος για τους
φορολογουμένους. Τέλη κυκλοφορίας, ηλεκτρονική «κατάθεση» πινακίδων, φορολογικό
διαζύγιο, τελευταίες δόσεις φόρου
εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ του 2023, είναι μερικές από αυτές.
Δεν είναι όμως μόνο οι φορολογικές υποχρεώσεις που έφεραν οι
πρώτες ημέρες του Φεβρουαρίου. Έφεραν και εικόνες από το μέλλoν και για εμάς μια ακόμα επιβεβαίωση
για όσα γράφουμε τα τελευταία πέντε χρόνια.
Αναφερόμαστε βέβαια στις πρώτες εντολές ελέγχου που
εκδόθηκαν γιατί υπάρχει ασυμφωνία στο 2022 των στοιχείων που έχουν ανέβει στο myDATA. Έτσι έρχονται τα όσα
λέγαμε από την αρχή ότι το myDATA χρησιμοποιείται
σαν εργαλείο ελέγχου των εντύπων που συμπληρώνουν
οι λογιστές για τις επιχειρήσεις από τους ελεγκτές εφοριακούς . Μόνο που αυτό
θα γίνεται αυτόματα πλέον και πολύ ποιο γρήγορα , άρα και οι φορολογικοί
έλεγχοι θα γίνονται για όλες τις επιχειρήσεις, αφού όλες θα αναρτούν τα
στοιχεία στην πλατφόρμα.
Οι εντολές ελέγχου που στάλθηκαν μεταξύ άλλων ζητούν και
«Φορολογικά στοιχεία δαπανών που έχετε καταχωρίσει στον υποκωδικό 016 Λοιπά
Έξοδα (κωδικός 585) του Ε3 λόγω διαφορών που έχουν προκύψει στον συγκριτικό
πίνακα Ε3 και myDATA”
Εικόνα 1: Η εντολή
ελέγχου
Οι ελεγκτικές αρχές όμως έπραξαν σωστά;
Εύλογο το ερώτημα που προέκυψε για όλο τον λογιστικό κόσμο.
Μπορούν οι ελεγκτικές αρχές και έχουν το δικαίωμα ΣΗΜΕΡΑ
να ζητήσουν έλεγχο με αυτά τα στοιχεία. Εμείς
θα πούμε υπερβολικός ζήλος, γιατί
μάλλον κάποιος βιάστηκε να αξιοποιήσει τα στοιχεία που έχει στα χέρια του η
ΑΑΔΕ και θα εξηγήσω πιο κάτω.
Να υπενθυμίσουμε ότι τι σύστημα του myDATA, βρίσκεται σε πιλοτική λειτουργία
. Να θυμίσουμε ότι για το φορολογικό έτος 2022, για το οποίο ζητούνται τα
στοιχεία δεν έχει λήξει ακόμη η περίοδος που πρέπει αν ανέβουν τα στοιχεία και
να σταλούν τα στοιχεία , μιας και υπάρχουν τεχνικά προβλήματα στο σύστημα, και που
ελπίζουμε και πιστεύουμε ότι θα λυθούν αν τεθεί σε παραγωγική λειτουργία η νέα πλατφόρμα 1.08.
Αν τεθεί σε λειτουργία οι επιχειρήσεις θα μπορούν να
στείλουν παραστατικά που δεν μπορούν να στείλουν σήμερα, αλλά και τις όποιες αποκλείσεις
και παραλήψεις, δηλαδή τις διαφορές που έχουν με τους προμηθευτές τους, είτε
αυτές είναι τιμολόγια που οι προμηθευτές δεν έχουν στείλει (ανεβάσει όπως το
λέμε στην λογιστική αργκό) οι εκδότες τους, είτε τιμολόγια που έχουν ανέβει μεν
στην πλατφόρμα, αλλά τα ποσά που αναφέρουν είναι λιγότερα από αυτά που έχουν οι
λήπτες στα χέρια τους από τα εκδοθέντα χειρόγραφα παραστατικά.
Αντιδράσεις
Άμεση ήταν η αντίδραση τόσο της Ένωσης Φοροτεχνικών Ελεύθερων
Επαγγελματιών Αττικής (ΕΦΕΕΑ) όσο και της ομοσπονδίας των λογιστών ΠΟΦΕΕ»
Η ΕΦΕΕΑ
Σε ανακοίνωση της ΕΦΕΕΑ, με τίτλο «Δεν κρατιούνται...»
αναφέρει χαρακτηριστικά:
«Πριν από λίγο καιρό ψηφίστηκε από την κυβέρνηση ο νόμος
5073/2023 πάρα την ομόθυμη αντίθεση του συνόλου σχεδόν των αυτοαπασχολουμένων
επαγγελματιών της χώρας. Μια από τις βασικές του διατάξεις ήταν η θέσπιση
εξοντωτικών προστίμων για την μη έγκαιρη διαβίβαση των myDATA. Κυβερνητικοί
παράγοντες, στελέχη του υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ αλλά και άλλοι
αυτοαποκαλούμενοι «συνεργάτες» της πολιτείας έσπευδαν να καθησυχάσουν τον κλάδο
μας, μας έλεγαν να μην ανησυχούμε, δεν θα επιβληθούν πρόστιμα, η εγκύκλιος που
θα βγει δεν θα έχει αναδρομική ισχύ και άλλα τέτοια ωραία.
Μέχρι που «έσκασαν» οι πρώτες εντολές ελέγχου για αποκλίσεις
στη χρήση 2022 και μάλιστα για τα έξοδα, ανάμεσα στο έντυπο δήλωσης Ε3 και στα myDATA.
Τη στιγμή μάλιστα που η προθεσμία χαρακτηρισμού και διαβίβασης των εξόδων για
το 2022 δεν έχει ακόμα παρέλθει. Η ημερομηνία ελέγχου των αποκλίσεων γίνεται με
βάση την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης για τη χρήση 2022.
Η αξιοπιστία κυβερνητικών και άλλων στελεχών δέχτηκε ισχυρό
πλήγμα. Η ηγεσία του κλάδου μας η ΠΟΦΕΕ αλήθεια τι έχει να πει, όταν στην
πρόσφατη ΓΣ προσπαθούσε να μας πείσει ότι όλα είναι ελεγχόμενα και ότι τα myDATA
δεν αφορούν τους λογιστές!!!
Καταγγέλλουμε την επαίσχυντη αυτή ενέργεια αυτή του
υπουργείου και της ΑΑΔΕ στους λογιστές και στους επαγγελματίες της χώρας, τη
στιγμή μάλιστα που η εφαρμογή των myDATA έχει τεράστια προβλήματα και
δυσλειτουργίες που αναγνωρίζεται κι από τους ίδιους.
Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι σκοπός τέτοιων ενεργειών είναι η
τρομοκράτηση λογιστών και επιχειρήσεων να περάσει με κάθε τρόπο το
αντιεπιστημονικό έκτρωμα των myDATA. Γνωρίζουμε επίσης ότι σκοπός της
κυβέρνησης και της ΑΑΔΕ δεν είναι η σύλληψη της φοροδιαφυγής με τα myDATA, αλλά
το τσάκισμα μέσω προστίμων για ανούσιες τυπικές παραβάσεις – αποκλίσεις των
αυτοαπασχολούμενων λογιστών και μικρών επιχειρήσεων. Ξεκάθαρος σκοπός είναι η
βίαιη συγκέντρωση της δουλειάς σε όλο και λιγότερα χέρια.
Καλούμε το υπουργείο Οικονομικών και την ΑΑΔΕ να ανακαλέσουν
έστω και τώρα, τις εντολές ελέγχου που έχουν εκδώσει για τις αποκλίσεις στα myDATA.
Να μην επιβληθεί κανένα πρόστιμο για αποκλίσεις.
Στεκόμαστε αρωγοί σε κάθε συνάδελφο που έχει να
αντιμετωπίσει έλεγχο ο ίδιος ή πελάτης του για τέτοια περίπτωση και τον
προτρέπουμε να ενημερώνει άμεσα την ένωσή μας για κάθε του πρόβλημα
Διεκδικούμε:
1. MYDATA: Αποστολή στην ΑΑΔΕ μόνο των εσόδων. Καμιά σκέψη
για επιβολή προστίμων.
2. Τα τηρούμενα βιβλία και στοιχεία να είναι η μοναδική πηγή
προσδιορισμού κάθε φορολογίας
3. Καμία ανοχή στο «κλείδωμα» των δηλώσεων εισοδήματος – ΦΠΑ
Μόνο η συσπείρωση γύρω από την ένωσή μας και ο ενωμένος
αγώνας θα προστατέψουν το ψωμί μας.»
Η ΠΟΦΕΕ
Στην δική της ανακοίνωση η Πανελλήνια Ομοσπονδία
Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΠΟΦΕΕ), προς την ηγεσία του υπουργείου
Οικονομικών και με Θέμα: Καταχρηστικές εντολές ελέγχου για θέματα ασυμφωνίας Ε3
και myDATA, αναφέρει:
«Σύμφωνα με έγγραφο
που έχουμε λάβει από μέλη μας, οι ελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ έχουν εκδώσει
εντολές ελέγχου στις οποίες γίνονται αναφορές σε θέματα ασυμφωνίας κωδικών
εξόδων του εντύπου Ε3 με τους αντίστοιχους κωδικούς myDATA και αφορούν τη χρήση
2022, ήτοι χρονική περίοδος που νομοθετικά δεν προβλέπεται (Ε.2018/2023
παρ.Α4).
Είναι εξοργιστικό να εκδίδονται εντολές ελέγχου οι οποίες
επικαλούνται ανύπαρκτες διατάξεις. Τέτοιες πρακτικές γιγαντώνουν το κλίμα
δυσπιστίας που ήδη υπάρχει από τους συναδέλφους Λογιστές - Φοροτεχνικούς και
τον επιχειρηματικό κόσμο απέναντι στη Φορολογική Διοίκηση, καθώς το νομοθετικό
πλαίσιο μέχρι σήμερα δεν προβλέπει τέτοιου είδους ελέγχους.
Η περίοδος εφαρμογής των myDATA έχει χαρακτηριστεί από την
ίδια τη Διοίκηση ως περίοδος πιλοτικής εφαρμογής και προσαρμογής, τόσο των
συναδέλφων Λογιστών - Φοροτεχνικών, όσο και των επιχειρήσεων. Ακριβώς αυτό
υπογραμμίζεται στην Ε.2018 με τη φράση: «…η προσυμπλήρωση των κωδικών από την
ΑΑΔΕ είναι προς διευκόλυνση των επιχειρήσεων και δεν είναι δεσμευτική…».
Απαιτείται να επιληφθείτε άμεσα, τόσο επί του θέματος που
έχει προκύψει, όσο και παρόμοιων καταχρηστικών ζητημάτων, που αφορούν περιόδους
πιλοτικής χρήσης των myDATA, ούτως ώστε να καταστεί ξεκάθαρο ότι δεν θα
επαναληφθεί στο μέλλον αναντιστοιχία μεταξύ διατάξεων και ελεγκτικών
διαδικασιών.»
Σε αναμονή
Όπως επισημαίνουν και οι δυο ανακοινώσεις , η χρήση του myDATA για
την διεξαγωγή ελέγχων και μάλιστα η ασυμφωνία με το Ε3 δηλαδή με το έντυπο της «ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΑΠΟ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ», είναι ενάντια στα χρηστά ήθη της διοίκησης , αφού
δεν μπορείς να χρησιμοποιήσεις στοιχεία που η συμπλήρωση τους είναι προαιρετική
και δεν υπάρχουν ποινές για την μη ενημέρωση της πλατφόρμας.
Αναμένουμε την θέση της διοίκησης, που αν προλάβουμε
θα την δημοσιοποιήσουμε σε αυτό το τεύχος , αλλιώς στο επόμενο.
Παράταση στην προμήθεια των POS
Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση 8139/31-01-2024 με την οποία
τροποποιείται η 119899/13-12-2023 ΚΥΑ ως προς
α) την παράγραφο 1 του άρθρου 8 της απόφασης όπου παρατείνεται η
καταληκτική ημερομηνία συμμόρφωσης μέχρι και την 29.02.2024 και
β) την παράγραφο 3 του άρθρου 8 της απόφασης όπου
παρατείνονται αντιστοίχως οι εκεί αναφερόμενες προθεσμίες.
Συνεπώς οι προμήθεια των POS από όσους δεν τις έχουν προμηθευτεί
πρέπει αν γίνει έως την 29 Φεβρουαρίου 2024. Σε περίπτωση υπάρχει η υποχρέωση
για POS και δεν έχει γίνει η προμήθεια του, όπως λέει η διάταξη θα
έχουν το πρόστιμο.
Πρόστιμα
Να θυμίσουμε ότι βάσει της ΚΥΑ με Αριθμ. 119899/2023 - ΦΕΚ
Β' 7115/18-12-2023) τα πρόστιμα για Μη Αποδοχή ψηφιακών καρτών (POS), είναι:
1. Σε όποιον παραβιάζει την δυνατότητα
εξόφλησης με ψηφιακές κάρτες επιβάλλεται
διοικητικό πρόστιμο ύψους χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ.
2. Τα πρόστιμα επιβάλλονται με απόφαση
του αρμοδίου οργάνου της Υπηρεσίας στην οποία υπάγονται τα ελεγκτικά όργανα που
διαπίστωσαν την παράβαση. Σε περίπτωση που η υπηρεσία στην οποία υπάγονται τα
ελεγκτικά όργανα δεν είναι αρμόδια για την επιβολή κύρωσης, τα πρόστιμα
επιβάλλονται με απόφαση αρμοδίου οργάνου της Υπηρεσίας που είναι αρμόδια για
την επιβολή κύρωσης, στην οποία διαβιβάζεται η σχετική έκθεση ελέγχου. Τα
ελεγκτικά όργανα υποχρεούνται να υποβάλουν εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από
την ημερομηνία διαπίστωσης τέλεσης της παράβασης τις σχετικές εκθέσεις στην
Υπηρεσία τους. Η απόφαση επιβολής προστίμου εκδίδεται αφού ζητηθεί ακρόαση του
διοικούμενου κατά το άρθρο 6 του ν. 2690/1999 (Α' 45), και κοινοποιείται
αμελλητί στον παραβάτη.
3. Τα διοικητικά πρόστιμα
εισπράττονται, σύμφωνα με το ν. 4978/2022 (Α΄ 190), περί Κώδικα είσπραξης
δημοσίων εσόδων, και αποδίδονται, με την επιφύλαξη της παρ. 1 του άρθρου 16 του
ν. 2946/2001, (Α' 224), στον κρατικό προϋπολογισμό.
4. Η απόφαση επιβολής διοικητικού
προστίμου της παρούσης υπόκειται σε ενδικοφανή προσφυγή εντός τριάντα (30)
ημερών από την κοινοποίησή της, η οποία ασκείται ενώπιον του Γενικού Γραμματέα
Εμπορίου, εφόσον οι διοικητικές κυρώσεις έχουν εκδοθεί από την Διυπηρεσιακή
Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.) του Υπουργείου Ανάπτυξης και ενώπιον του
Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, στην περιφέρεια του οποίου διαπιστώθηκε η
παράβαση, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις. Η απόφαση επί της προσφυγής εκδίδεται
μέσα σε προθεσμία τριάντα (30) ημερών από την κατάθεση της προσφυγής.
5. Η απόφαση επί της ενδικοφανούς
προσφυγής υπόκειται σε προσφυγή ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου του τόπου
όπου εδρεύει το όργανο που εξέδωσε την απόφαση επιβολής προστίμου, μέσα στην
προθεσμία της παρ. 1 του άρθρου 66 του ν. 2717/1999 (Α’ 97), περί Κώδικα
Διοικητικής Δικονομίας.
6. Το ύψος του επιβληθέντος διοικητικού
προστίμου μειώνεται στο ήμισυ αν:
α) Ο υπόχρεος εντός τριάντα (30) ημερών από την
ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτόν της σχετικής πράξης και σε κάθε περίπτωση πριν
την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής της παρ. 4, προβεί σε καταβολή του
προστίμου. Η καταβολή αυτή συνεπάγεται την αυτοδίκαιη παραίτηση του υπόχρεου
από κάθε δικαίωμα προσβολής ή αμφισβήτησης της πράξης επιβολής προστίμου.
β) Ο υπόχρεος εντός τριάντα (30) ημερών από την
ημερομηνία υποβολής καταγγελίας ή διενέργειας ελέγχου, καταθέσει στην αρμόδια
ελεγκτική υπηρεσία αποδεικτικό έγγραφο από το οποίο προκύπτει η χρήση
τερματικού αποδοχής καρτών πληρωμών, μέσων πληρωμής με κάρτα και μέσων πληρωμής
με υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό.
ΑΣΑΦΕΙΕΣ και ΠΑΡΑΛΕΙΨΕΙΣ
Συνεχίζεται το
«αλαλούμ» με το ΦΠΑ στην εστίαση
Με τη νέα εγκύκλιο 2005/2024 παρέχονται διευκρινίσεις και οδηγίες
προκειμένου οι επιχειρήσεις εστίασης καθώς και οι συναφείς με αυτές
επιχειρήσεις να εφαρμόζουν τον ορθό συντελεστή ΦΠΑ στην παράδοση των μη
αλκοολούχων ποτών, χυμών και ροφημάτων προς τους πελάτες τους στην περίπτωση
που τα αγαθά αυτά δεν αποτελούν μέρος μιας συνολικής επιτόπιας παροχής
υπηρεσίας εστίασης. Σχετική ανάλυση θα κάνουμε σε επόμενο κείμενο μας. Να
θυμίσουμε ότι είχαμε ασχοληθεί με το θέμα και πάλι , αναλύοντας την απόφαση Α.1217/2023, που δημοσιεύτηκε καθυστερημένα
στις 2 Ιανουαρίου με ισχύ από την 1η Ιανουαρίου.
Σήμερα θα θέλαμε να κάνουμε κριτική στα κείμενα που εκδόθηκαν
και που πιστεύουμε ότι θα χρειαστεί να εκδοθούν , μιας που και η νέα εγκύκλιος
αφήνει ανοιχτά θέματα, που μπορεί να δημιουργήσουν αμφισβητήσεις σε φορολογικούς
ελέγχους.
Έχουμε κάνει ξανά κριτική. Μαζί με τον νόμο θα έπρεπε να
βγουν σαφείς οδηγίες για την εφαρμογή του. Σήμερα έχουμε δυο διευκρινιστικές
εγκυκλίους που δεν απαντούν σε όλα τα ερωτήματα.
Για παράδειγμα τι ακριβώς σημαίνει το παρακάτω:
«9. Στην περίπτωση επιχειρήσεων εστίασης, όπως, για
παράδειγμα, τα οβελιστήρια, τα ταχυφαγεία, τα αναψυκτήρια, τα σνακ - μπαρ, που
δύνανται να διαθέτουν τρόφιμα, μεταξύ των οποίων και μη αλκοολούχα ποτά, χυμούς
και ροφήματα, στους πελάτες τους τόσο για επιτόπια κατανάλωση εντός του
καταστήματος όσο και ως «πακέτο», για την εφαρμογή του ορθού συντελεστή ΦΠΑ, θα
πρέπει να συνεκτιμάται και η υποκειμενική αντίληψη του εκάστοτε καταναλωτή.
Ειδικότερα, όταν ο καταναλωτής επιλέγει να μην επωφεληθεί των υλικών μέσων και
του ανθρώπινου δυναμικού που θέτει στη διάθεσή του η επιχείρηση εστιατορίου ή
εστίασης, δηλαδή η ύπαρξη τους δεν είναι καθοριστικής σημασίας για τον
συγκεκριμένο καταναλωτή, η προμήθεια των τροφίμων ή των ποτών δεν μπορεί να
θεωρηθεί ότι συνοδεύεται από κάποια συναφή υπηρεσία στήριξης και ως εκ τούτου,
χαρακτηρίζεται ως παράδοση αγαθών.
Συνεπώς, όταν οι εν λόγω επιχειρήσεις διαθέτουν μη
αλκοολούχα ποτά, χυμούς και ροφήματα σε πελάτες οι οποίοι δεν προτίθενται να
κάνουν χρήση των συναφών υπηρεσιών στήριξης που διαθέτει η επιχείρηση, θα
εφαρμόζεται ο οικείος συντελεστής ΦΠΑ που ισχύει για το αγαθό.
Σημειώνεται ότι η βούληση του εκάστοτε πελάτη δεν αρκεί από
μόνη της για να προσδώσει σε μια πράξη τον χαρακτήρα της παράδοσης αγαθού ή της
παροχής υπηρεσίας, αλλά θα πρέπει να υλοποιείται και στην πράξη.»
Δηλαδή αν πετάξω τα χαρτάκια από το σουβλάκι το περιτύλιγμα μου έχει 13% και αν τα αφήσω πάνω στον πάγκο
που υπάρχει το περιτύλιγμα μου έχει 24%;;
Τόσο οι νόμοι όσο και οι αποφάσεις πρέπει αν είναι σαφής.
Πολύ δε περισσότερο οι ερμηνευτικές των αποφάσεων που εκδίδονται, όπως στην περίπτωση μας.
Αλωνιάτης
Απόστολος
Οικονομολόγος
- φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών
Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και
συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην
εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την
Κυριακή 11 Φεβρουαρίου 2024