Δευτέρα 2 Οκτωβρίου 2023

Πληθαίνουν οι ηλεκτρονικές απάτες σε βάρος φορολογουμένων Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Έναρξη λειτουργίας Κέντρων Βεβαιώσεων και Είσπραξη οφειλών Ηλεκτρονικά τιμολόγια στις συναλλαγές με το Δημοσίου Μητρώο POS


 

Πληθαίνουν οι ηλεκτρονικές απάτες σε βάρος φορολογουμένων

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

 Έναρξη λειτουργίας Κέντρων Βεβαιώσεων και Είσπραξη οφειλών

Ηλεκτρονικά τιμολόγια στις συναλλαγές με το Δημοσίου

Μητρώο POS

 

Ολοένα και συχνότερα  γίνονται οι ηλεκτρονικές απάτες στην κοινωνία της πληροφορίας που ζούμε. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η εφορία δεν επιστρέφει χρήματα! Όλο και κάτι θα βρει για να κρατήσει στα ταμεία της τα χρήματα που έχετε πληρώσει παραπάνω για τους φόρους σας .

Πέρα από το χιουμοριστικό σχόλιο, το αναφέρουμε γιατί αρκετοί συμπολίτες μας έχουν πέσει θύματα απάτης και με το πρόσχημα της επιστροφής χρημάτων από την εφορία, επιτήδειοι τους αποσπούν κωδικούς τραπεζών, και τελικά χρήματα από τους λογαριασμούς τους.

Στην προσπάθεια αυτή, κάποιοι από τους απατεώνες προσπαθούν μάλιστα να εμπλέξουν και τους λογιστές ή τα λογιστικά γραφεία.

Για το λόγο αυτό η Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών, εξέδωσε σχετική ανακοίνωση ενημερώνοντάς  το κοινό για σειρά απατών που συμβαίνουν εις βάρος πελατών λογιστικών γραφείων. Συγκεκριμένα, επιτήδειοι καλούν τους πελάτες των λογιστικών γραφείων παριστάνοντας ότι καλούν εκ μέρους του λογιστικού γραφείου με το οποίο συνεργάζονται και τους ζητούν στοιχεία όπως αριθμούς τραπεζικών καρτών ή κωδικούς e-banking, υποκρινόμενοι ότι αυτές οι πληροφορίες απαιτούνται για την διεκπεραίωση διάφορων αιτήσεων (π.χ. Market Pass ή αποζημιώσεις, κ.α.) ή επεξεργασία φορολογικών θεμάτων.

Μόλις πείσουν τα θύματα να τους δώσουν τα προσωπικά τους στοιχεία, χρησιμοποιούν αυτά τα στοιχεία για να αφαιρέσουν χρήματα από τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς.

Θέλουμε να τονίσουμε ότι οι επαγγελματίες λογιστές δεν θα ζητήσουν ποτέ τέτοιες ευαίσθητες πληροφορίες μέσω τηλεφώνου, email ή μηνυμάτων, και οποιαδήποτε προσπάθεια από άτομα που παρουσιάζονται ως λογιστές να απαιτήσουν τέτοιες πληροφορίες πρέπει να θεωρηθεί ύποπτη και να αναφέρεται στις αρμόδιες αρχές.

Η ΠΟΦΕΕ προειδοποιεί τους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί σε τέτοιες περιπτώσεις και να μην δίνουν ποτέ τα προσωπικά τους στοιχεία σε άγνωστους.

Προκειμένου να προστατευθείτε από τέτοιου είδους απάτες, η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. προτρέπει το κοινό να τηρεί τις εξής οδηγίες:

• Ποτέ μην αποκαλύπτετε προσωπικές πληροφορίες, όπως αριθμούς τραπεζικών καρτών, κωδικούς e-banking, κωδικούς taxisnet ή άλλα ευαίσθητα δεδομένα μέσω τηλεφώνου αλλά ούτε μέσω email ή γραπτών μηνυμάτων (SMS, Viber, Messenger, WhatsApp, κ.α.).

• Να ζητάτε πάντα να μιλήσετε με τον λογιστή σας απευθείας, αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Σε κάθε περίπτωση μπορείτε να κλείσετε το τηλέφωνο και να επικοινωνήστε ΕΣΕΙΣ απευθείας με το λογιστικό γραφείο και τον λογιστή που συνεργάζεστε, χρησιμοποιώντας τα στοιχεία επικοινωνίας που έχετε.

• Να μην ανοίγετε συνδέσμους ή να κάνετε κλικ σε αρχεία που σας στέλνουν άγνωστοι μέσω email ή γραπτών μηνυμάτων (SMS, Viber, Messenger, WhatsApp, κ.α.).

• Μην αποκαλύπτετε ποτέ κωδικούς μίας χρήσης (ή κωδικούς ασφαλείας) που λαμβάνετε από τράπεζες ή δημόσιες υπηρεσίες σε τρίτους!

• Να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί για την ταυτότητα του καλούντος όταν λαμβάνετε κλήσεις από αριθμούς που δεν γνωρίζετε.

Εάν πιστεύετε ότι έχετε πέσει θύμα απάτης, επικοινωνήστε αμέσως με την τράπεζά σας και την αστυνομία.

Είναι απαραίτητο να είμαστε προσεκτικοί και να προστατεύουμε τις προσωπικές μας πληροφορίες από απατεώνες που προσπαθούν να εκμεταλλευτούν την εμπιστοσύνη μας.

Χρειάζεται μεγάλη προσοχή λοιπόν!!

Και με email

ένας διαφορετικός τρόπος που προσπαθούν να κλέψουν κωδικούς είναι τα ψεύτικα email των τράπεζων και όχι μόνο, αφού πολλά προέρχονται από διευθύνσεις με την κατάληξη gov.gr.

Σύμφωνα με αυτά οι τράπεζες, παραδείγματος χάριν  «ενημερώνουν» τους πελάτες τους ότι «ο λογαριασμός σας έχει κλειδώσει λόγω μη εξουσιοδοτημένων προσπαθειών σύνδεσης. Για να αποκτήσετε ξανά πρόσβαση ακολουθήστε τον παρακάτω σύνδεσμο και ακολουθήστε τα βήματα ..»

Αυτά τα email ονομάζονται “Phishing” (ψάρεμα) και έχουν σκοπό να αποσπάσουν τραπεζικά στοιχεία για να παραβιάσουν τους προσωπικούς τους λογαριασμούς.

Το παραπάνω μήνυμα έχει αποστολέα ένα email που σε καμία περίπτωση δεν είναι της Τράπεζας Πειραιώς καθώς είναι το εξής: «ocegrug@renater.fr» με θέμα «Κλειδωμένος λογαριασμός».

Να σημειώσουμε ότι ποτέ οι τράπεζες δεν ζητούν επικαιροποίηση στοιχείων μέσω email και χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή, όπως το να ελέγχεται το email αλλά και το μήνυμα πώς είναι γραμμένο, τα περισσότερα είναι κακή  μετάφραση στα ελληνικά ,  για να μην πέσετε θύμα ηλεκτρονική απάτης.

Πως πρέπει να το  αντιμετωπίσετε;

Για τη προστασία σας θα πρέπει :

Να μην ανοίξετε κανένα συνημμένο αρχείο του μηνύματος

Να μην επιλέξετε τυχόν προτεινόμενο σύνδεσμο (link)

Να διαγράψετε ΑΜΕΣΩΣ το μήνυμα, καθώς είναι πλαστό και περιέχει κακόβουλο περιεχόμενο.

 

Fake ιστοσελίδα

Οι ψεύτικες ιστοσελίδες τραπεζών προσομοιάζουν αρκετά με τις νόμιμες ιστοσελίδες της τράπεζάς σας, έχουν όμως αρκετές διαφορές για τους εξοικειωμένους.

Αυτές οι παραπλανητικές ιστοσελίδες συχνά εμφανίζουν:

¨Επείγον¨: Δεν θα συναντήσετε ποτέ τέτοιου είδους μηνύματα σε νόμιμες ιστοσελίδες.

Αναδυόμενα παράθυρα: Χρησιμοποιούνται συνήθως για τη συλλογή ευαίσθητων προσωπικών σας πληροφοριών. Μην τα επιλέγετε και αποφεύγετε την υποβολή δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα σε αυτά.

Ελλαττωματικός σχεδιασμός: Να είστε προσεκτικοί σε ιστοσελίδες που παρουσιάζουν ελαττώματα στον σχεδιασμό τους ή ορθογραφικά λάθη και λάθη γραμματικής ή σύνταξης.

ΚΕΒΕΙΣ σε λειτουργία

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων προχωρά στην έναρξη λειτουργίας του Κέντρου Βεβαίωσης και Είσπραξης (ΚΕΒΕΙΣ) Αττικής.

Στο νέο κέντρο, μεταφέρονται αρμοδιότητες των Τμημάτων Εσόδων και Δικαστικού & Νομικής Υποστήριξης των ΔΟΥ ΙΖ’ Αθηνών, Γλυφάδας, ΙΒ’ Αθηνών και Ελευσίνας.

Ειδικότερα, από τη Δευτέρα 25/09/2023, οι φορολογούμενοι, που υπάγονται σε αυτές τις ΔΟΥ, θα εξυπηρετούνται για τα συγκεκριμένα τμήματα:

·         ψηφιακά, στις εφαρμογές, “τα Αιτήματά μου” και “τα Ραντεβού μου”, από το ΚΕΒΕΙΣ Αττικής,

·         τηλεφωνικά, από το Κέντρο Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων (ΚΕΦ), στο +30 213 162 1000, κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες 7:30 έως 17:00.

Επισημαίνεται ότι οι εφαρμογές “τα Αιτήματά μου” και “τα Ραντεβού μου” για τα ανωτέρω τμήματα των τεσσάρων ΔΟΥ παύουν να είναι διαθέσιμες από σήμερα, Παρασκευή, 22/09/2023, στις 14:30.

Η σταδιακή μεταφορά και ενσωμάτωση στο ΚΕΒΕΙΣ Αττικής των παραπάνω αρμοδιοτήτων και των υπόλοιπων ΔΟΥ του νομού Αττικής, θα πραγματοποιηθεί ως εξής:

• Από 23/10/2023: ΔΟΥ Περιστερίου, Ε’ Πειραιά, Νίκαιας, ΙΓ’ Αθηνών και Αιγάλεω

• Από 30/10/2023: ΔΟΥ Ηλιούπολης, Καλλιθέας, Α’ Πειραιά, Αγίων Αναργύρων και Νέας Ιωνίας

• Από 06/11/2023: ΔΟΥ Κατοίκων Εξωτερικού και Εναλλακτικής Φορολόγησης Φορολογικών Κατοίκων Ημεδαπής, ΦΑΕ Αθηνών, Πλοίων, Κορωπίου, Παλλήνης και Χολαργού

• Από 13/11/2023: ΔΟΥ Α’ Αθηνών, Δ’ Αθηνών, ΦΑΕ Πειραιά, Αμαρουσίου, Κηφισιάς και Ψυχικού.

Να θυμίσουμε ότι με την απόφαση Δ.ΟΡΓ.Α 1079613 ΕΞ 20.6.2023, γίνεται μεταφορά στα Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης (ΚΕ.Β.ΕΙΣ.) Αττικής και Θεσσαλονίκης οφειλών φορολογουμένων.

Ποιο συγκεκριμένα με την ανωτέρω απόφαση, μεταφέρονται:

α) στα Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης (ΚΕ.Β.ΕΙΣ.) Αττικής και Θεσσαλονίκης:

αα) οι οφειλές που έχουν βεβαιωθεί ή προκύπτουν από την καταχώριση των στοιχείων νόμιμων ή εκτελεστών τίτλων στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων όλων των Δ.Ο.Υ. των Νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης, πλην αυτών του Τμήματος Ειδικών Καθεστώτων ΦΠΑ στο πλαίσιο του ηλεκτρονικού εμπορίου της Δ.Ο.Υ. Κατ. Εξωτερικού και Εναλ/κής Φορ/σης Φορ/κών Κατ. Ημεδαπής,

αβ) οι αρμοδιότητες των Τμημάτων «Εσόδων» των ιδίων Δ.Ο.Υ. των ως άνω Νομών, αντίστοιχα,

αγ) οι αρμοδιότητες των Τμημάτων «Δικαστικό και Νομικής Υποστήριξης», συμπεριλαμβανομένων και των αρμοδιοτήτων του Γραφείου Ληξιπρόθεσμων Οφειλών αυτών των υφιστάμενων Δ.Ο.Υ. Α1' τάξεως των Νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης, πλην όσων αφορούν στη νομική υποστήριξη επί προσφυγών, ενδικοφανών προσφυγών ή λοιπών ένδικων βοηθημάτων και ένδικων μέσων κατά πράξεων επιβολής φόρων, τελών, προστίμων ή ειδικών εισφορών που θα εκδίδονται από τις ως άνω Δ.Ο.Υ..

Ακόμη ανακαθορίζονται:

α) οι επιχειρησιακοί στόχοι, η δομή και οι αρμοδιότητες των ΚΕ.Β.ΕΙΣ. Αττικής και Θεσσαλονίκης.

β) οι επιχειρησιακοί στόχοι, η δομή και οι αρμοδιότητες των Δ.Ο.Υ. Α2 τάξεως.

γ) οι επιχειρησιακοί στόχοι, η δομή και οι αρμοδιότητες των Φορολογικών Περιφερειών (Φ.Π.) και

δ) οι αρμοδιότητες της Επιχειρησιακής Μονάδας Είσπραξης (Ε.Μ.ΕΙΣ.).

Η Επιχειρησιακής Μονάδας Είσπραξης (Ε.Μ.ΕΙΣ.) είναι παράλληλα αρμόδια με τις Δ.Ο.Υ., τα Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης (ΚΕ.Β.ΕΙΣ.) Αττικής και Θεσσαλονίκης της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογικών Λειτουργιών (Γ.Δ.Φ.Λ.), το Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων (Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ.) και το Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π.), για την επιδίωξη της είσπραξης οφειλών οφειλέτη, εφόσον στον Α.Φ.Μ του έχει βεβαιωθεί συνολική βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή που υπερβαίνει το ποσό του 1.500.000 ευρώ.

ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ

Υποχρεωτικά Ηλεκτρονικά τιμολόγια σε συμβάσεις με το δημόσιο

Από 12 Σεπτεμβρίου 2023 και μετά, μπαίνει σε εφαρμογή η διάταξη που απαιτεί την έκδοση ηλεκτρονικού τιμολόγιού για τις συναλλαγές με το δημόσιο και του φορείς του.

Ποιο συγκεκριμένα για συμβάσεις που θα υπογραφούν από την παραπάνω ημερομηνία (12.9.2023) με  επιχειρήσεις που συναλλάσσονται με το δημόσιο πρέπει να γίνουν με την έκδοση και αποστολή ηλεκτρονικού και όχι απλού τιμολογίου.

Τι είναι ηλεκτρονικό τιμολόγιο

Για τις συναλλαγές με το δημόσιο ηλεκτρονικό τιμολόγιο θεωρείται το  “τιμολόγιο που  έχει εκδοθεί, διαβιβασθεί και παραληφθεί  σε διαρθρωμένη ηλεκτρονική μορφή, η οποία επιτρέπει την αυτόματη και  ηλεκτρονική επεξεργασία του”. Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις που συναλλάσσονται με το δημόσιο θα πρέπει να αποκτήσουν Πάροχο Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης. Ακόμη το τιμολόγιο προς το δημόσιο για συμβάσεις που έχουν υπογραφεί με αυτό, θα πρέπει να έχει και κάποια ειδικά στοιχεία, που ζητούνται από τον μοσφώτυπο που έχει καθιερώσει το δημόσιο γι’ αυτές τις συναλλαγές.

ΔΕΝ είναι ηλεκτρονικό Τιμολόγιο:

Ένα σκαναρισμένο έγχαρτο τιμολόγιο (σε μορφή πχ. pdf), που αποστέλλεται  στην Οικ. Υπηρεσία μέσω email ή άλλου μέσου,

Η διασύνδεση του ERP με το MyDATA ή το «timologio”    της ΑΑΔΕ.

Ποιοι φορείς θέλουν ηλεκτρονικό τιμολόγιο

Η ημερομηνία  έναρξης  υποχρέωσης της υποβολής ηλεκτρονικού τιμολογίου από τους οικονομικούς φορείς είναι (12.9.2023), και αφορά τις  συμβάσεις που συνάπτονται και εκτελούνται από τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Μετανάστευσης και Ασύλου, το Δήμο Αθηναίων, την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.), την Εθνική Κεντρική Αρχή Αγορών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, την Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε., το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, την «Αττικό Μετρό Α.Ε.», την ΕΥΔΑΠ Α.Ε. και την Εγνατία Οδό ΑΕ.

Άλλες ημερομηνίες εφαρμογής

Συμβάσεις που συνάπτονται ή/και εκτελούνται από: Λοιπούς  φορείς της Κεντρικής Διοίκησης

για συμβάσεις οι διαδικασίες  σύναψης των οποίων θα

εκκινήσουν μετά την 1/1/2024

Συμβάσεις που συνάπτονται ή/και εκτελούνται από: Λοιπούς

φορείς που εκτελούν δημόσιες συμβάσεις

για συμβάσεις οι διαδικασίες

σύναψης των οποίων θα

εκκινήσουν μετά την 1/6/2024

Λοιπές Δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης

Που τιμολογούνται μετά την

1/1/2025

 

Ποιες αγορές εξαιρούνται

Η υποχρέωση υποβολής ηλεκτρονικών τιμολογίων δεν εφαρμόζεται σε:

Δημόσιες συμβάσεις ήσσονος αξίας μέχρι 2.500 ευρώ.

Δημόσιες συμβάσεις μεταξύ φορέων του δημοσίου τομέα, που ανατίθενται σύμφωνα με το άρθρο 12 του ν.4412/2016,

Συμβάσεις μεταξύ αναθετουσών αρχών, που ανατίθενται σύμφωνα με το άρθρο 247 του ν.4412/2016

Συμβάσεις παραχώρησης μεταξύ φορέων του δημοσίου τομέα, που ανατίθενται σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν.4413/2016

Λοιπές δαπάνες το ύψος των οποίων είναι έως 2.500 ευρώ

ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΔΗΛΩΣΗΣ

Πότε και …. Πως θα δηλώσετε το POS

Σύμφωνα με την απόφαση A. 1137/6.9.2023 (Αριθ. ΦΕΚ: 5380 Β'/8.9.2023), οι Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών υποχρεούνται να υποβάλλουν Δήλωση Μέσων Πληρωμών για το σύνολο των μέσων που διαθέτουν, αποκλειστικά και μόνο στην περίπτωση που οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών είτε δεν δήλωσαν κάποιο εκ των Μέσων Πληρωμών ή δεν επικαιροποίησαν τα στοιχεία κάποιου εκ των Μέσων Πληρωμών είτε οι Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών κρίνουν ως ανακριβή τα στοιχεία που δηλώθηκαν από τους Παρόχους.

Μη υποβολή δήλωσης εκ μέρους των Χρηστών Υπηρεσιών Πληρωμών εντός της προθεσμίας νοείται ως αποδοχή των στοιχείων που δηλώθηκαν εκ μέρους των Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών και τους αφορούν

Τρόπος, χρόνος και διαδικασία υποβολής

1. Η υποβολή των δηλώσεων από τους Παρόχους των παρ. 2 και 3 του άρθρου 2 γίνεται μέσω διεπαφής API) και λαμβάνει χώρα σε τακτά χρονικά διαστήματα. Κατά την πρώτη εφαρμογή γίνεται διαβίβαση των στοιχείων του άρθρου 3 στην ΑΑΔΕ για το σύνολο των ενεργών μέσων πληρωμών. Σε κάθε επόμενη υποβολή διαβιβάζονται μόνο τα στοιχεία κάθε προσθήκης/μεταβολής/ διαγραφής εντός του διαστήματος αναφοράς.

2. Η διαβίβαση των στοιχείων από τους Παρόχους των παρ. 2 και 3 του άρθρου 2, λαμβάνει χώρα:

α. Έως και την 15η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 1η έως και την 10η ημέρα του ιδίου μήνα.

β. Έως και την 25η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 11η έως και την 20ή ημέρα του ιδίου μήνα.

γ. Έως και την 5η ημέρα του επόμενου μήνα, με χρονικό διάστημα αναφοράς την 21η έως την τελευταία ημέρα του προηγούμενου μήνα.

3. Στην περίπτωση των Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirers) ως ημερομηνία πρώτης εφαρμογής της σχετικής υποχρέωσης ορίζεται η 22α Σεπτεμβρίου 2023 με υποβαλλόμενα στοιχεία τα σχετικά με τα ενεργά Μέσα Πληρωμών κατά την 10η Σεπτεμβρίου 2023. Για το χρονικό διάστημα από τις 11 έως και τις 30 Σεπτεμβρίου 2023, οι σχετικές δηλώσεις υποβάλλονται έως και την 5η Οκτωβρίου 2023.

4. Στην περίπτωση των Παρόχων Μέσων Πληρωμών (NSPs) ως ημερομηνία πρώτης εφαρμογής της σχετικής υποχρέωσης ορίζεται η 26η Σεπτεμβρίου 2023 με υποβαλλόμενα στοιχεία τα σχετικά με τα ενεργά Μέσα Πληρωμών κατά την 10η Σεπτεμβρίου 2023. Για το χρονικό διάστημα από τις 11 έως και τις 30 Σεπτεμβρίου 2023, οι σχετικές δηλώσεις υποβάλλονται έως και την 5η Οκτωβρίου 2023.

5. Οι Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών, εφόσον υφίσταται υποχρέωση, υποβάλλουν Δήλωση Μέσου Πληρωμών μέσω της ψηφιακής πύλης της ΑΑΔΕ (myAADE) από την 11η έως και την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα από την ημερομηνία ενεργοποίησης/απενεργοποίησης/μεταβολής του μέσου. Ως πρώτος μήνας εφαρμογής της σχετικής υποχρέωσης ορίζεται ο Οκτώβριος του 2023, με υποβαλλόμενα στοιχεία τα σχετικά με τα ενεργά Μέσα Πληρωμών, κατά την 30ή Σεπτεμβρίου 2023, ανεξάρτητα από την ημερομηνία ενεργοποίησης αυτών.

Αλωνιάτης Απόστολος

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή 1  Οκτωβρίου  2023