Χρονοδιάγραμμα και φορείς της Ηλεκτρονική τιμολόγηση
δημοσίου
Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης
Έρχονται πρόστιμα για την μη ενημέρωση του ΓΕΜΗ
Με την νέα χρονιά οι επιχειρήσεις βρίσκονται με πολλαπλά
μέτωπα ανοιχτά. Από την μία φορολογικά, τόσο σε ότι αφορά την φορολογία
εισοδήματος όσο και την ενημέρωση της πλατφόρμας my data, αλλά και στα εργασιακά
– ασφαλιστικά , μιας και από 1.1.2024 μπήκε σε εφαρμογή η ψηφιακή κάρτα για την
βιομηχανία και το λιανικό εμπόριο και συνάμα έχουμε και την επαναφορά των
τριετιών και τις όποιες αλλαγές στους
μισθούς που θα πρέπει να γίνουν αναπροσαρμογές από τις εταιρείες.
Τέλος από 1.1.2024 έχουμε και την ένταξη στην ηλεκτρονική
τιμολόγηση έναντι του δημοσίου (B2G) και για όλες εκείνες τις επιχειρήσεις που συναλλάσσονται με το δημόσιο
, μιας και η ένταξη στην υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω παρόχου γίνεται και για συμβάσεις που συνάπτονται
ή/και εκτελούνται από φορείς της υπόλοιπης Κεντρικής Διοίκησης, οι διαδικασίες
σύναψης των οποίων εκκινούν μετά την 1/1/2024 για όλους εκείνους που
υπερβαίνουν τις 2.500 ευρώ .
Προβλήματα με τα POS
Αρκετά προβλήματα και παράπονα έχουν προκύψει από την νέα
ΚΥΑ σχετικά με τα POS. Αυτό
συμβαίνει γιατί σε ορισμένες περιπτώσεις πρέπει οι επιτηδευματίες να αποκτήσουν
υποχρεωτικά POS, ενώ
από το ίδιο το επάγγελμα τους απαγορεύεται να εισπράττουν χρήματα με μετρητά.
Κλασική περίπτωση είναι ορισμένοι από τους ασφαλιστές – διαμεσολαβητές
, που ενώ υποχρεούνται να αποκτήσουν POS , στις συμβάσεις που υπογράφουν
υπάρχει σχετικός όρος ότι «ΔΕΝ μου έχει δοθεί εντολή είσπραξης ασφαλίστρων», τι να το κάνουν λοιπόν το POS από την
στιγμή που δεν μπορούν να εισπράττουν ασφάλιστρα;
Σύμφωνα με πληροφορίες μας σχετικό ερώτημα έχει υποβληθεί στο υπουργείο αλλά και στο αρμόδιο
Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών.
Πολλές διαμαρτυρίες υπάρχουν και από τις λαϊκές αγορές, όχι
τόσο για την ένταξη αυτών στην υποχρεωτική απόκτηση POS, αλλά στα τεχνικά προβλήματα που
υπάρχουν για την λειτουργία τους, λόγω των κακών υποδομών που υπάρχουν.
Ποιο συγκεκριμένα η Παναττική Ομοσπονδία Σωματείων
Επαγγελματιών Πωλητών Λαϊκών Αγορών, εξέθεσε τα προβλήματα αυτά στον υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας και
Οικονομικών, Χάρη Θεοχάρη.
Να θυμίσουμε, για μία φορά ακόμη, ότι βάσει της απόφασης 83942/27-07-2017
με θέμα Οδηγίες εφαρμογής της υπ' αριθ. 45231/20-04-2017 (Β' 1445) Κοινής
Υπουργικής Απόφασης "Ρύθμιση Υποχρέωσης Αποδοχής Πληρωμών με Κάρτα σύμφωνα
με το άρθρο 65 του ν. 4446/2016 (Α' 240)", υπάρχουν περιπτώσεις επιχειρήσεων
που παρόλο ο ΚΑΔ είναι σε αυτές που έχουν την υποχρέωση να έχουν ΚΑΔ, αυτές εξαιρούνται
από την απόκτηση του.
Όπως αναφέρει η απόφαση ο καθορισμός των υπόχρεων γίνεται
βάσει του τετραψήφιου Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ), όπως προκύπτει από
την Εθνική Ονοματολογία Οικονομικών Δραστηριοτήτων, και δεν σχετίζεται με τη
δηλούμενη στις φορολογικές αρχές κύρια δραστηριότητα της επιχείρησης. Επομένως,
κάθε δικαιούχος πληρωμής που διαθέτει ΚΑΔ, ο οποίος συμπεριλαμβάνεται στη λίστα
της εν λόγω ΚΥΑ και τον έχει δηλώσει είτε ως κύρια είτε ως δευτερεύουσα
δραστηριότητα, κρίνεται υπόχρεος και οφείλει να προβεί στην απόκτηση POS εφόσον
συναλλάσσεται με πληρωτές οι οποίοι δρουν για λόγους που δεν εμπίπτουν στην
εμπορική, επιχειρηματική ή επαγγελματική τους δραστηριότητα.
Συνεπώς, η υποχρέωση απόκτησης τερματικού POS δεν αφορά
δικαιούχους πληρωμής (ελεύθερους επαγγελματίες, ατομικές επιχειρήσεις και
εταιρίες) που πωλούν αγαθά ή παρέχουν υπηρεσίες αποκλειστικά σε άλλες
επιχειρήσεις (νομικά ή φυσικά πρόσωπα) που δρουν στο πλαίσιο της
επιχειρηματικής τους δραστηριότητας (Β2Β συναλλαγές), ακόμη και αν οι εν λόγω
δικαιούχοι πληρωμής διαθέτουν ΚΑΔ που περιλαμβάνεται στη λίστα της με αριθ.
45231/20.4.2017 ΚΥΑ.
Ηλεκτρονική τιμολόγηση δημοσίου
Έχουμε αναφερθεί αναλυτικά στην υποχρέωση της αποστολής του
ειδικού τιμολογίου που αφορά τις συναλλαγές με το δημόσιο (B2G).
Η υποχρέωση ξεκίνησε με συμβάσεις που υπογράφηκαν από τις 13
Σεπτεμβρίου 2023 με τις παρακάτω υπηρεσίες και υπουργεία :
·
Τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών,
·
Ψηφιακής Διακυβέρνησης,
·
Μετανάστευσης και Ασύλου,
·
το Δήμο Αθηναίων, την Εθνική Κεντρική Αρχή
Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.),
·
την Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε.,
·
το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών,
·
την Εθνική Κεντρική Αρχή Αγορών του Υπουργείου
Ανάπτυξης και Επενδύσεων,
·
την Αττικό Μετρό Α.Ε. – (σήμερα Ελληνικό Μετρό
Α.Ε.),
·
την ΕΥΔΑΠ Α.Ε.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα (απόφαση 52445 ΕΞ/2023 για Υποχρέωση
υποβολής ηλεκτρονικών τιμολογίων από τους οικονομικούς φορείς), η υποχρέωση των
οικονομικών φορέων αρχίζει ως εξής:
·
Για συμβάσεις που συνάπτονται ή/και εκτελούνται
από φορείς της υπόλοιπης Κεντρικής Διοίκησης, οι διαδικασίες σύναψης των οποίων
εκκινούν μετά την 1/1/2024
·
Για συμβάσεις που συνάπτονται ή/και εκτελούνται
από λοιπές αναθέτουσες αρχές/αναθέτοντες φορείς, οι διαδικασίες σύναψης των
οποίων εκκινούν μετά την 1/6/2024 (Δήμοι, ΕΟΠΥΥ, ΝΠΔΔ κλπ.)
·
Για λοιπές δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης που
τιμολογούνται από την 1/1/2025
Επειδή πολλοί ρωτούν ποιοι είναι αυτοί οι φορείς, τους
παραθέτουμε σύμφωνα με το Άρθρο 14. «Ορισμοί [άρθρα 2 και 6(2) Οδηγίας
2011/85/ΕΕ]» του ν. 4270 (ΦΕΚ Α' 143/28-6-2014), «Αρχές δημοσιονομικής
διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) - δημόσιο
λογιστικό και άλλες διατάξεις.»
Για τους σκοπούς του παρόντος νόμου, οι κάτωθι όροι έχουν
την ακόλουθη έννοια:
α. Δημόσιος
τομέας: περιλαμβάνει τη Γενική Κυβέρνηση, τα εκτός αυτής νομικά πρόσωπα
δημοσίου δικαίου (ΝΠΔΔ), καθώς και τις εκτός αυτής δημόσιες επιχειρήσεις και
οργανισμούς του Κεφαλαίου Α' του ν. 3429/2005 (Α'314), ανεξαρτήτως εάν έχουν
εξαιρεθεί από την εφαρμογή του.
β. Γενική Κυβέρνηση: περιλαμβάνει τρία
υποσύνολα, εφεξής αποκαλούμενα υποτομείς: της Κεντρικής Κυβέρνησης, των
Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) και των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης
(ΟΚΑ), σύμφωνα με τους κανόνες και τα κριτήρια του Ευρωπαϊκού Συστήματος
Λογαριασμών (ΕΣΟΛ). Οι φορείς εκτός Κεντρικής Διοίκησης, που περιλαμβάνονται
στους υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης (εφεξής «λοιποί φορείς της Γενικής
Κυβέρνησης»), προσδιορίζονται, ανά υποτομέα, από το Μητρώο Φορέων Γενικής
Κυβέρνησης, που τηρείται με ευθύνη της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής και
αποτελούν ξεχωριστά νομικά πρόσωπα που εποπτεύονται από φορείς της Κεντρικής
Διοίκησης ή από ΟΤΑ.
γ. Υποτομέας της
Κεντρικής Κυβέρνησης: περιλαμβάνει την Κεντρική Διοίκηση και τα νομικά
πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, καθώς και τις Ανεξάρτητες Διοικητικές
Αρχές που έχουν νομική προσωπικότητα, εφόσον τα παραπάνω περιλαμβάνονται στο
Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης, αλλά δεν ανήκουν στους υποτομείς των ΟΤΑ και
των ΟΚΑ.
δ. Υποτομέας ΟΤΑ: περιλαμβάνει: (αα) τους
ΟΤΑ, οι οποίοι αποτελούνται από τους Δήμους (OTA A΄ βαθμού) και τις Περιφέρειες
(OTA B΄ βαθμού) και (ββ) τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και τα νομικά
πρόσωπα δημοσίου δικαίου που ανήκουν, ελέγχονται ή χρηματοδοτούνται από τους
ΟΤΑ.
ε. Υποτομέας OKA: περιλαμβάνει Ασφαλιστικά
Ταμεία, Οργανισμούς Απασχόλησης και Οργανισμούς Παροχής Υπηρεσιών Υγείας.
στ. Κεντρική Διοίκηση ή Δημόσιο ή Κράτος:
περιλαμβάνει την Προεδρία της Δημοκρατίας, τα Υπουργεία και τις Αποκεντρωμένες
Διοικήσεις, καθώς και τις Ανεξάρτητες Αρχές που δεν έχουν νομική προσωπικότητα.
Για λόγους στατιστικής ταξινόμησης, η Βουλή των Ελλήνων περιλαμβάνεται και αυτή
στην Κεντρική Διοίκηση, σύμφωνα με τον Κανονισμό της, ως προς τον προϋπολογισμό
εξόδων και τον ισολογισμό-απολογισμό αυτής. Οι φορείς της Κεντρικής Διοίκησης
και οι υποδιαιρέσεις τους σε ειδικούς φορείς είναι διοικητικές της μονάδες και
μονάδες του προϋπολογισμού της, χωρίς αυτοτελή νομική προσωπικότητα.
Έρχονται πρόστιμα ΓΕΜΗ
Αναστολή καταχώρησης
Σε κινήσεις ενεργοποίησης των προστίμων για την μη ενημέρωση
του ΓΕΜΗ, προχωρούν οι αρμόδιες υπηρεσίες. Σύμφωνα με πληροφορίες εδώ και ενάμισι χρόνο, βάσει του νόμου
4919/2022 ((ΦΕΚ Α' 71/07-04-2022), περί «Σύσταση εταιρειών μέσω των Υπηρεσιών
Μιας Στάσης (Υ.Μ.Σ.) και τήρηση του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (Γ.Ε.ΜΗ.) -
Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1151 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του
Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για την τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/1132,
όσον αφορά τη χρήση ψηφιακών εργαλείων και διαδικασιών στον τομέα του εταιρικού
δικαίου (L 186) και λοιπές επείγουσες διατάξεις, όσες εταιρείες εντοπίζονται
από το σύστημα να μην έχουν αποστείλει στοιχεία , τίθενται αυτόματα σε αναστολή
καταχώρισης στο ΓΕΜΗ.
Υπενθυμίζεται ότι από την 1η Ιουλίου του 2022 , εφόσον
εκκρεμεί η δημοσίευση συγκεκριμένων πράξεων στο Γ.Ε.ΜΗ., οι υπόχρεοι εγγραφής
τίθενται σε αναστολή καταχώρισης, δηλαδή, δεν δύνανται να υποβάλλουν
οποιαδήποτε νέα αίτηση καταχώρισης πράξης ή στοιχείου είτε στο Πληροφοριακό
Σύστημα του ΓΕΜΗ είτε στην Υπηρεσία ΓΕΜΗ, έως την ολοκλήρωση της καταχώρησης
των πράξεων που εκκρεμούν.
Προσοχή: Στην υπηρεσία δεν μπορούν να στείλουν και
όσοι δεν έχουν εξοφλήσει την συνδρομή του τρέχοντος έτους ή και παλαιοτέρων
ετών.
Σε κατάσταση αναστολής καταχώρησης τίθενται εταιρείες όσοι:
·
Δεν έχουν εμπρόθεσμη δημοσίευση των ετήσιων
οικονομικών καταστάσεων (στην ουσία αφορά την οικονομική χρήση του 2021 και
μετά),
·
Παραμένουν χωρίς νόμιμη διοίκηση ή χωρίς εκκαθαριστές για
χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από 6 μήνες,
·
Σε χρονικό διάστημα ενός έτους μετά τη θέση
τους, για οποιονδήποτε λόγο, σε διαδικασία εκκαθάρισης, δεν έχουν προβεί σε
δημοσίευση ισολογισμού έναρξης εκκαθάρισης
·
Έχει ανασταλεί ή έχει απενεργοποιηθεί ο Αριθμός
Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) τους
·
Δεν έχουν προβεί σε διαδικασία πιστοποίησης του
μετοχικού ή του εταιρικού τους κεφαλαίου εντός των προθεσμιών που ορίζονται στη
νομοθεσία περί εταιρικού δικαίου.
Μια ΚΥΑ που δεν εκδόθηκε
Μέχρι σήμερα δεν έχουν επιβληθεί κυρώσεις (πρόστιμα) γιατί
τα πρόστιμα που προβλέπει ο νόμος, και παραθέτουμε παρακάτω, δεν έχουν ενεργοποιηθεί, αφού δεν έχει
εκδοθεί η απαραίτητη κοινή απόφαση των υπουργών Ανάπτυξης και Οικονομικών, με
την οποία καθορίζονται τα κριτήρια
επιβολής των διοικητικών κυρώσεων, το ύψος του προστίμου, ανάλογα με το είδος
και τη βαρύτητα της παράβασης, η διαδικασία επιβολής και είσπραξης των
προστίμων, το ποσοστό κατανομής μεταξύ των δικαιούχων και κάθε άλλο σχετικό
θέμα.
Η εν λόγω απόφαση δεν έχει εκδοθεί ακόμη διότι εκκρεμούσε η
ολοκλήρωση του ηλεκτρονικού συστήματος που θα ελέγχει τους παραβάτες, αναφέρουν
πηγές από το υπουργείο Ανάπτυξης. Πλέον το σύστημα λειτουργεί και μέχρι το
τέλος Μαρτίου το αργότερο, η εν λόγω ΚΥΑ θα έχει εκδοθεί.
Κυρώσεις
Σύμφωνα με το άρθρο 50 του ίδιου νόμου καθορίζονται οι
«Διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται στους υπόχρεους εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ.»
Για παραβάσεις του παρόντος επιβάλλεται πρόστιμο από εκατό
(100) έως εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης
και τον εταιρικό τύπο ή την κατηγορία μεγέθους που ανήκει η οντότητα, σύμφωνα
με όσα προβλέπονται στο άρθρο 2 του ν. 4308/2014 (Α' 251).
Ειδικότερα:
α) Για παραβάσεις του άρθρου 12, σχετικά με τη σύσταση
εταιρείας μέσω της e-Υ.Μ.Σ., επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως
πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ,
β) για παραβάσεις του άρθρου 16, σχετικά με την παράλειψη
εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα
χιλιάδες (10.000) ευρώ,
γ) για παραβάσεις των άρθρων 22 και 37, σχετικά με παράλειψη
εγγραφής των προβλεπόμενων στοιχείων στα έγγραφα και τις επιστολές εταιρείας ή
υποκαταστήματος αλλοδαπής, επιβάλλεται πρόστιμο από διακόσια (200) έως
πεντακόσια (500) ευρώ,
δ) για παραβάσεις του άρθρου 25, σχετικά με την εκπρόθεσμη
υποβολή αίτησης για καταχώριση στο Γ.Ε.ΜΗ., επιβάλλεται πρόστιμο από εκατό
(100) έως τριακόσια (300) ευρώ,
ε) για παραβάσεις του άρθρου 26, σχετικά με τις αυτόματες
καταχωρίσεις στο Γ.Ε.ΜΗ., επιβάλλεται πρόστιμο από εκατό (100) έως χίλια
(1.000) ευρώ,
στ) για παραβάσεις του άρθρου 30, σχετικά με τις
αυτεπάγγελτες καταχωρίσεις στο Γ.Ε.ΜΗ. επιβάλλεται πρόστιμο από εκατό (100) έως
χίλια (1.000) ευρώ,
ζ) για παραβάσεις των άρθρων 33, 34, 35, 39 και 43, σχετικά
με τα στοιχεία που καταχωρίζονται και δημοσιεύονται υποχρεωτικά στο Γ.Ε.ΜΗ.,
επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ,
η) για παράλειψη υποβολής των οικονομικών καταστάσεων της
περ. ια) της παρ. 1 του άρθρου 35, της περ. θ) του άρθρου 39, της περ. ια) του
άρθρου 43 και των άρθρων 44 και 45, επιβάλλεται πρόστιμο από δυο χιλιάδες
(2.000) έως εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ,
θ) για παραβάσεις των άρθρων 38 και 41, σχετικά με την
επιγραμμική καταχώριση υποκαταστημάτων αλλοδαπών εταιρειών και την επιγραμμική
υποβολή πράξεων και στοιχείων, επιβάλλεται πρόστιμο από χίλια (1.000) έως δέκα
χιλιάδες (10.000) ευρώ,
ι) για παραβάσεις του άρθρου 54, σχετικά με την επωνυμία,
επιβάλλεται πρόστιμο από χίλια (1.000) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ.
Τρόπος ειδοποίησης
Το πρόστιμο επιβάλλεται κατόπιν σχετικής ηλεκτρονικής
ειδοποίησης των υπόχρεων ή των νόμιμων εκπροσώπων τους, η οποία υπέχει θέση
έγγραφης κλήσης προς ακρόαση, με την έννοια της παρ. 2 του άρθρου 6 του ν.
2690/1999 (Α' 45) και ο ενδιαφερόμενος μπορεί να διατυπώσει τις απόψεις του
σχετικά, είτε εγγράφως είτε ηλεκτρονικά, εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών
από την λήψη της. Σε περίπτωση υποτροπής για την ίδια παράβαση εντός τριετίας,
το ποσό του επιβαλλόμενου προστίμου διπλασιάζεται και σε περίπτωση επανειλημμένης
υποτροπής εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος το ποσό του προστίμου
τριπλασιάζεται.
Προσφυγή
Κατά των πράξεων επιβολής προστίμου δύναται να ασκηθεί ενδικοφανής προσφυγή, η οποία ασκείται εντός
προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της επιβολής του προστίμου
και η οποία έχει ανασταλτικό αποτέλεσμα, για τους υπόχρεους:
α) της περ. α) της παρ. 3, ενώπιον του Υπουργού Ανάπτυξης
και Επενδύσεων, και
β) της περ. β) της παρ. 3, ενώπιον της επιτροπής που
ορίζεται με την απόφαση της παρ. 17 του άρθρου 57.
Θα πρέπει οι εταιρίες που έχουν εκκρεμότητες στο ΓΕΜΗ να
σπεύσουν να τις τελειώσουν άμεσα
Αλωνιάτης
Απόστολος
Οικονομολόγος
- φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών
Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και
συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην
εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή
21 Ιανουαρίου 2024