Σάββατο 14 Μαρτίου 2020

Κατάσταση Οικονομικών Στοιχείων από Επιχειρηματική Δραστηριότητα Πως συμπληρώνεται το έντυπο Ε3. Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης



Κατάσταση Οικονομικών Στοιχείων από Επιχειρηματική Δραστηριότητα

Πως συμπληρώνεται το  έντυπο Ε3.

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Η ΑΑΔΕ άρχισε να δίνει στη δημοσιότητα τα φορολογικά έντυπα για το φορολογικό έτος 2019, δηλαδή για τις δηλώσεις που θα καταθέσουμε , θεωρητικά, έως 30.6.2020.

Τα έγγραφα που αφορούν το έντυπο E3 είναι η απόφαση Α.1020/31.1.2020 (ΦΕΚ 397/Β’/10.2.2020), που έδωσε τον τύπο και το περιεχόμενο του εντύπου και το Ε.2019/31/1/2020 που έδωσε τις «Οδηγίες συμπλήρωσης εντύπου Ε3 (Κατάσταση Οικονομικών Στοιχείων από Επιχειρηματική Δραστηριότητα) και Κατάστασης Φορολογικής Αναμόρφωσης φορολογικού έτους 2019»

Ποιοι το συμπληρώνουν

Το έντυπο Ε3 (Κατάσταση Οικονομικών Στοιχείων από Επιχειρηματική Δραστηριότητα) και η Κατάσταση της Φορολογικής Αναμόρφωσης για το φορολογικό έτος 2019 είναι ενιαίο για όλα τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες του  άρθρου 45 του Ν.4172/2013 καθώς και τις ατομικές επιχειρήσεις, ανεξάρτητα από την κατηγορία τήρησης των βιβλίων (απλογραφικά ή διπλογραφικά) ή τον τρόπο σύνταξης των οικονομικών τους καταστάσεων (με βάση τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα ή Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα).

Οι σχετικοί πίνακες συμπληρώνονται από όλες τις επιχειρήσεις, ανάλογα με την δραστηριότητά τους με εξαίρεση τον Πίνακα ΣΤ’, ο οποίος συμπληρώνεται μόνο από τις ατομικές επιχειρήσεις. Στο έντυπο αυτό καταχωρούνται τα δεδομένα των βιβλίων των επιχειρήσεων όπως αυτά προκύπτουν με βάση τις διατάξεις του Ν.4308/2014.

Προσοχή: Τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα καθώς και τα νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες που με βάση την εικόνα που παρουσιάζουν στο Μητρώο δηλώνονται ως μη υπόχρεοι σε τήρηση βιβλίων, θα πρέπει να επικαιροποιήσουν την εικόνα τους, με βάση τα οριζόμενα στο Ν.4308/2014, αναφορικά με την υποχρέωση τήρησης βιβλίων, προκειμένου να εφαρμόζονται ορθά οι διατάξεις του  άρθρου 31 του Ν.3986/2011 περί επιβολής τέλους επιτηδεύματος.

Πότε υπογράφεται και από τον λογιστή.

Το έντυπο υπογράφεται από τον φορολογούμενο ή τον εκπρόσωπο του νομικού προσώπου.

Υπογράφεται, ωστόσο, σύμφωνα με το  άρθρο 38 του Ν.2873/2000, και την  ΠΟΛ.1008/19.1.2011 απόφαση Υπουργού Οικονομικών όπως ισχύουν,  υποχρεωτικά και από τον λογιστή – φοροτεχνικό:

          i.            Για όλα τα νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες ανεξαρτήτως ορίων ακαθαρίστων εσόδων και ατομικές επιχειρήσεις με διπλογραφικά λογιστικά αρχεία

         ii.            Για τις ατομικές επιχειρήσεις με απλογραφικά λογιστικά αρχεία το όριο ορίζεται σε 50.000 ευρώ για εμπορική δραστηριότητα ή για παροχή υπηρεσιών ή μικτή, ενώ για τα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα της  περ. γ’ του άρθρου 45 του Ν.4172/2013 η παραπάνω υποχρέωση υφίσταται, όταν έχουν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα πάνω από πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ και τηρούν απλογραφικά λογιστικά αρχεία.

Προσοχή: Σε κάθε περίπτωση που υπάρχει ένδειξη ότι συμπληρώνεται από λογιστή - φοροτεχνικό, το έντυπο αυτό υποβάλλεται αποκλειστικά με τους κωδικούς του λογιστή - φοροτεχνικού και όχι με τους κωδικούς του επιχειρηματία (φυσικού ή νομικού προσώπου).

Σε κάθε περίπτωση πριν την υποβολή της δήλωσης πρέπει να γίνει εξουσιοδότηση του λογιστή – φοροτεχνικού, μέσα από την σχετική υπηρεσία του taxisnet «ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ» και ειδικά στην ενότητα: «Για να εξουσιοδοτήσετε άλλους χρήστες του TAXISnet για να δράσουν εκ μέρους σας ή να δείτε εξουσιοδοτήσεις που σας έχουν κάνει πατήστε τον σύνδεσμο Εξουσιοδοτήσεις»

Στις περιπτώσεις αυτές η υποβολή των λοιπών εντύπων φορολογία εισοδήματος δεν απαιτείται να γίνει με τους κωδικούς του λογιστή – φοροτεχνικού.

Αλλαγές στο Ε3 του 2019

Ουσιαστικά δεν υπάρχουν αλλαγές στο έντυπο που αφορά το φορολογικό έτος 2019.

1.       Προστέθηκε στο νέο έντυπο 2020 στο τέλος της δεύτερης σελίδας του εντύπου (131, 231, 331, 431, 132, 232, 332, 432) οι οποίοι αφορούν στο ποσοστό μικτού κέρδους επί του κόστους και στο ποσοστό καθαρού κέρδους επί πωλήσεων. Οι κωδικοί αυτοί θα δίνουν την δυνατότητα στην διοίκηση να ελέγχουν, πέρα από το μικτό κέρδος, όπως πέρισυ και τα ποσοστά επί του κόστους και να προβαίνουν στον έλεγχο του φορολογουμένου με τις έμμεσες τεχνικές ελέγχου.

Να θυμίσουμε ότι:

Ο δείκτης ποσοστού μικτού κέρδους επί των πωλήσεων υπολογίζεται ως μικτό κέρδος (Δ7) / Πωλήσεις (Δ1).

Ο δείκτης ποσοστού μικτού κέρδους επί κόστους υπολογίζεται ως μικτό κέρδος (Δ7) / Κόστος Πωληθέντων (Δ6).

Ο δείκτης ποσοστού καθαρού κέρδους επί των πωλήσεων υπολογίζεται ως καθαρά κέρδη (Δ15) / Πωλήσεις (Δ1).

2.       Άλλαξε το λεκτικό, λόγω αλλαγής στα άρθρα του νόμου, στους κωδικούς:

                                 i.            κωδ. 051 (σελ. 1). Το άρθρο 66 αντικαταστάθηκε με το άρθρο 12 του Ν.4607/2019 (ΦΕΚ Α΄65/24-4-2019) και σύμφωνα με το άρθρο 14 του ιδίου νόμου ισχύει για τα εισοδήματα που αποκτώνται και τις δαπάνες που πραγματοποιούνται στα φορολογικά έτη που αρχίζουν από την 1/1/2019 και μετά. Η νέα διατύπωση της πρώτης και τελευταίας στήλης του πίνακα του κωδικού 051, δεν αναφέρεται πλέον ειδικά στο εδάφιο α΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 66 του Ν. 4172/2013 περί Κ.Φ.Ε., αλλά στο σύνολο του άρθρου περί Ελεγχόμενων Αλλοδαπών Εταιρειών.

                               ii.            Αλλαγή στον Πίνακα Δ. Τροποποιήθηκε το λεκτικό των κωδικών 124 – 224 – 324 – 424 – 524 και αναφέρεται ως: «Δ10. Αποτελέσματα προ φόρων – τόκων και αποσβέσεων EBITDA». (Κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων επί ενσώματων και ασώματων περιουσιακών στοιχείων). Πλέον, δεν εμφανίζεται ο τύπος υπολογισμού (Δ12 + Δ11).

Προσοχή: Σύμφωνα με τις οδηγίες τις Ε.2019/31.1.2020, είναι υποχρεωτική η συμπλήρωση του κωδικού 023. Δηλαδή όλοι οι φορολογούμενοι πρέπει στον ΠΙΝΑΚΑΣ Α’. ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΥ και στον κωδικό 023 να διενεργήσουν επιμερισμό των «Πωλήσεων αγαθών και υπηρεσιών» ανά Κ.Α.Δ. (μέχρι 4ο βαθμό),βάσει του εσωτερικού υποπίνακα, όπως αυτοί έχουν δηλωθεί στο υποσύστημα Μητρώου του Taxis.

Απόστολος Αλωνιάτης

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Finance & Markets Voice, την Πέμπτη 12 Μαρτίου  2020.






Διευκρινίσεις για τη χορήγηση άδειας ειδικού σκοπού, την απομάκρυνση εργαζομένων από τους χώρους εργασίας, την εξ αποστάσεως εργασία

Διευκρινίσεις για τη χορήγηση άδειας ειδικού σκοπού, την απομάκρυνση εργαζομένων από τους χώρους εργασίας, την εξ αποστάσεως εργασία

Οικονομικές Ειδήσεις

14 Μάρτιος 2020

Διευκρινίσεις για τη χορήγηση άδειας ειδικού σκοπού, την απομάκρυνση εργαζομένων από τους χώρους εργασίας, την εξ αποστάσεως εργασία την αναστολή διοικητικών υποχρεώσεων σχετικά με το ωράριο εργασίας των εργαζομένων Taxheaven.gr


Εγκύκλιο εξέδωσε το Υπ. Εργασίας με την οποία εξειδικεύονται οι  υποχρεώσεις των εργοδοτών:
α) για την αναστολή διοικητικών υποχρεώσεων σχετικά με το ωράριο εργασίας των εργαζομένων,

β) για τη δυνατότητα του εργοδότη να θέτει μονομερώς τους εργαζόμενους σε σύστημα εξ αποστάσεως εργασία,

γ) για τη χορήγηση άδειας ειδικού σκοπού σε γονείς εργαζόμενους, των οποίων τα παιδιά είναι εγγεγραμμένα σε βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, φοιτούν σε σχολικές μονάδες υποχρεωτικής εκπαίδευσης και σε σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής ανεξαρτήτως του ορίου ηλικίας τους ή είναι άτομα με αναπηρία και είναι ωφελούμενα σε δομές παροχής υπηρεσιών ανοικτής φροντίδας για άτομα με αναπηρία, ανεξαρτήτως της ηλικίας τους,

δ) για την απομάκρυνση εργαζομένων από τους χώρους εργασίας σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ.



Αναλυτικά
Α. Μέτρα ως προς την οργάνωση του χρόνου και του τόπου εργασίας - Άδεια ειδικού σκοπού


1.    Αναστολή υποχρέωσης προς υποβολή των εντύπων Ε4 (Συμπληρωματικός ωραρίου), Ε8 (Αναγγελία Υπερεργασίας ή Νόμιμης Υπερωριακής Απασχόλησης) Ε12 (e-Οικοδομώ Ε12) στο πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ

1.1.    Με την παράγραφο 1α του άρθρου 4 της Π.Ν.Π. της 11.3.2020 (ΦΕΚ Α' 55) αναστέλλεται για το χρονικό διάστημα από 11-03-2020 έως και 10-04-2020 η  υποχρέωση του εργοδότη να υποβάλλει στο Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ» τα έντυπα Ε4 (Συμπληρωματικός ωραρίου), Ε8 (Αναγγελία Υπερεργασίας ή Νόμιμης Υπερωριακής Απασχόλησης), καθώς και Ε12 (e- Οικοδομώ).

Για το ως άνω χρονικό διάστημα ο εργοδότης δεν έχει υποχρέωση να καταχωρεί στο Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ» κάθε αλλαγή ή τροποποίηση του ωραρίου ή της οργάνωσης του χρόνου εργασίας των εργαζομένων πριν την πραγματοποίησή τους, όπως:

i.    τροποποίηση της ώρας έναρξης ή λήξης του ωραρίου,
ii.    αλλαγή της ημέρας ανάπαυσης εντός της εβδομάδας,
iii.    αλλαγή ημερήσιας βάρδιας λόγω απρόβλεπτων συνθηκών,
iv.    εξατομικευμένη μεταβολή του χρόνου προσέλευσης στην εργασία, κ.λ.π.
ν. υπερεργασία και νόμιμη υπερωριακή απασχόληση.

1.2.    Η καταχώρηση κάθε αλλαγής ή τροποποίησης του ωραρίου στο Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ», θα υποβληθεί με δήλωση ωραρίου, συγκεντρωτικά και απογραφικάστο πρώτο δεκαήμερο του επόμενου μήνα της παρασχεθείσας εργασίας με ειδικό έντυπο, που
περιλαμβάνεται στο Παράρτημα της αριθ. 40331/Δ1.13521/13-9-2019 ΥΑ, όπως αυτή τροποποιήθηκε και ισχύει. [Δείτε την σχετική ενημέρωση για τα νέα έντυπα και την απόφαση που τα κοινοποιεί εδώ]

1.3.    Σε περίπτωση παράτασης των προληπτικών μέτρων της Π.Ν.Π. της 11.3.2020 (ΦΕΚ Α' 55), παρατείνονται αναλόγως οι προβλέψεις της παραγράφου 1.1. και η καταχώρηση κάθε αλλαγής ή τροποποίησης του ωραρίου ή της υπερεργασίας και της νόμιμης υπερωριακής απασχόλησης στο Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ», θα υποβάλλεται συγκεντρωτικά και απογραφικά στο πρώτο δεκαήμερο του επόμενου μήνα, από τον μήνα πραγματοποίησής τους.

1.4.    Διευκρινίζεται ότι κατά την εφαρμογή των προβλεπόμενων στις παραγράφους 1.1. και 1.2. συνεχίζουν να ισχύουν οι διατάξεις του Π.Δ. 88/1999, όπως ισχύει, για την οργάνωση του χρόνου εργασίας των εργαζομένων, μεταξύ των οποίων οι κάτωθι ρυθμίσεις που αφορούν:

i.    στην ελάχιστη περίοδο ημερήσιας ανάπαυσης 11 ωρών,
ii.    στην κατ' ελάχιστον χορήγηση εβδομαδιαίας ανάπαυσης διάρκειας 24 ωρών,
iii.    στη διάρκεια εβδομαδιαίας απασχόλησης, κατά μέσο όρο, που ανά τετράμηνο δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 48 ώρες περιλαμβανομένων και των υπερωριών κ.λ.π.


2.    Εξ αποστάσεως εργασία με απόφαση του εργοδότη

2.1.    Με την παράγραφο 2 του άρθρου 4 της Π.Ν.Π. της 11.3.2020 (ΦΕΚ Α' 55), ο εργοδότης δύναται με απόφασή του να καθορίζει ότι η εργασία που παρέχεται από τον εργαζόμενο, στον προβλεπόμενο από την ατομική σύμβαση τόπο εργασίας, θα πραγματοποιείται, με το σύστημα της εξ αποστάσεως εργασίας, εφόσον αυτό είναι εφικτό, ώστε ο εργαζόμενος να μπορεί να συνεχίζει να παρέχει την εργασία του χωρίς να απαιτείται η φυσική του παρουσία στον τόπο εργασίας.

2.2.    Η κυριότερη μορφή της εξ αποστάσεως εργασίας είναι η τηλεργασία και στην εν λόγω περίπτωση η επιλογή αυτής της μορφής απασχόλησης αποτελεί διευθυντικό δικαίωμα του εργοδότη, το οποίο του δίνει την εξουσία να ρυθμίζει όλα τα θέματα που ανάγονται στην οργάνωση και λειτουργία της επιχειρήσεώς του για την επίτευξη των σκοπών της.


3.    Άδεια ειδικού σκοπού εργαζόμενων γονέων

3.1.    Αντικείμενο

Η άδεια ειδικού σκοπού της παραγράφου 3 του άρθρου 4 της Π.Ν.Π της 11.3.2020 (ΦΕΚ Α' 55) συνιστά ειδικό μέτρο που αποβλέπει στη διευκόλυνση των εργαζόμενων γονέων του ιδιωτικού τομέα για τη φροντίδα των παιδιών τους, κατά το διάστημα που οι μονάδες/δομές παροχής φροντίδας ή εκπαίδευσης των υποπεριπτώσεων αα) έως και αγ) της περίπτωσης α της παρ. 3, παραμένουν κλειστές για την αντιμετώπιση και τον περιορισμό της διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19.

3.2.    Ως δικαίωμα του εργαζόμενου

Η λήψη της άδειας ειδικού σκοπού συνιστά δικαίωμα του εργαζόμενου να το αιτηθεί στον εργοδότη και εκείνος οφείλει να την εγκρίνει, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις για τη λήψη της.

3.3.    Δικαιούχοι

3.3.1.    Δικαιούχοι της άδειας ειδικού σκοπού είναι οι φυσικοί, θετοί ή ανάδοχοι γονείς παιδιών εφόσον τα παιδιά :

α) είναι εγγεγραμμένα σε βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, β) φοιτούν σε σχολικές μονάδες υποχρεωτικής εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό και Γυμνάσιο),

γ) φοιτούν σε ειδικά σχολεία ή σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας των παιδιών,

δ) τα παιδιά είναι άτομα με αναπηρία και είναι ωφελούμενα σε δομές παροχής υπηρεσιών ανοικτής φροντίδας για άτομα με αναπηρία, ανεξαρτήτως της ηλικίας τους.


3.3.2.    Το δικαίωμα ισχύει και για τους δύο εργαζόμενους γονείς, εφόσον εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα.


Ειδικότερα:

i.    Εάν και οι δύο γονείς εργάζονται στον ίδιο εργοδότη, μπορούν να ασκήσουν αυτό το δικαίωμα,
>    είτε ο ένας αποκλειστικά,
>    είτε να μοιρασθούν την ειδική άδεια σε διαστήματα, τα οποία κοινοποιούν στον εργοδότη τους με υπεύθυνες δηλώσεις που του υποβάλλουν.

ii.    Εάν οι δύο γονείς εργάζονται σε διαφορετικό εργοδότη, μπορούν να ασκήσουν αυτό το δικαίωμα,
>    είτε ο ένας αποκλειστικά,
>    είτε να μοιρασθούν την ειδική άδεια σε διαστήματα, τα οποία κοινοποιούν στον εργοδότη τους με υπεύθυνες δηλώσεις που του υποβάλλουν.

iii.    Εάν ο ένας γονέας εργάζεται με μισθωτή εργασία και ο άλλος είναι ελεύθερος επαγγελματίας τότε τη δικαιούται κανονικά ο μισθωτός γονέας.

iv.    Σε περίπτωση που ο ένας γονέας είναι εργαζόμενος στο δημόσιο, κατά την έννοια του άρθρου 5 της εν λόγω ΠΝΠ και ο άλλος γονέας είναι εργαζόμενος στον ιδιωτικό τομέα μπορούν να ασκήσουν το δικαίωμα,
>    είτε ο ένας αποκλειστικά,
>    είτε να μοιρασθούν την ειδική άδεια σε διαστήματα, τα οποία κοινοποιούν στον εργοδότη τους με υπεύθυνες δηλώσεις που του υποβάλλουν.

ν. Σε περίπτωση που εργάζεται μόνο ο ένας γονέας τότε αυτός δεν δικαιούται την ειδική άδεια, παρά μόνο εάν ο άλλος γονέας νοσηλεύεται για οποιονδήποτε λόγο ή νοσεί από τον κορωνοϊό ή είναι άτοκο με αναπηρία (ΑκεΑ) και λαμβάνει επίδομα από τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ).


vi.    Σε περίπτωση διαζυγίου, ή διάστασης των γονέων ή γέννησης τέκνου εκτός γάμου το δικαίωμα της άδειας ασκείται αποκλειστικά από τον γονέα που έχει την επιμέλεια ή τη γονική μέριμνα του παιδιού, εκτός και αν τα ανωτέρω δικαιώματα ασκούνται και από τους δύο γονείς, οπότε μπορούν να κάνουν χρήση και οι δύο με κοινή τους υπεύθυνη δήλωση (είτε ο ένας αποκλειστικά, είτε να μοιρασθούν την ειδική άδεια σε διαστήματα, τα οποία κοινοποιούν στον εργοδότη τους με υπεύθυνες δηλώσεις που του υποβάλλουν).

vii.    (Περίπτωση Μονογονέα) Σε περίπτωση γέννησης παιδιού εκτός γάμου ή εκτός συμφώνου συμβίωσης (το οποίο εξομοιώνεται πλήρως με τον γάμο), ή σε περίπτωση θανάτου του άλλου γονέα, τότε η ειδική άδεια χορηγείται άνευ άλλης προϋπόθεσης στον μονογονέα.

viii.    Σε περίπτωση που και οι δύο γονείς εργάζονται αλλά ο ένας εξ αυτών βρίσκεται σε άλλη νόμιμη άδεια, τότε ο πρώτος δεν δικαιούται να κάνει χρήση της άδειας ειδικού σκοπού για όσο διάστημα διαρκεί η άδεια του δεύτερου.

ix.    Σε περίπτωση που ο εργοδότης αναστείλει τη λειτουργία της επιχείρησής του λόγω της λήψης των έκτακτων μέτρων για την αντιμετώπιση και την πρόληψη μετάδοσης του κορωνοϊού, ο εργαζόμενος γονέας δεν δικαιούται την άδεια ειδικού σκοπού.

3.4.    Χορήγηση

3.4.1    Η άδεια ειδικού σκοπού χορηγείται εντός του διαστήματος που ορίζεται στις περιπτώσεις α) και θ) του άρθρου 4 της εν λόγω Π.Ν.Π. δηλαδή από 11.3.2020 έως 10.04.2020, και για όσο διαρκεί η εφαρμογή των έκτακτων και προσωρινών μέτρων.
3.4.2    Χρήση αυτής δύναται να γίνει είτε από τον έναν εξ ολοκλήρου, είτε και από τους δύο, εφόσον μοιραστούν μεταξύ τους διαστήματα αυτής, ενώ δεν μπορεί να γίνει ταυτόχρονα χρήση της και από τους δύο. Οι εργαζόμενοι που αιτούνται την άδεια προσκομίζουν στους εργοδότες τους σχετικές υπεύθυνες δηλώσεις, εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος.

3.4.3    Επίσης η άδεια αυτή μπορεί να χορηγηθεί και τμηματικά, εφόσον εξυπηρετούνται οι ανάγκες του εργαζόμενου, σύμφωνα πάντα με το σχήμα που ορίζεται από στην περίπτωση α) της παρ. 3 του άρθρου 4 της ως άνω Π.Ν.Π.

3.4.4    Ειδικότερα, προβλέπεται ότι η άδεια ειδικού σκοπού έχει διάρκεια κατ' ελάχιστον τριών (3) ημερών, την οποία ακολουθεί στη συνέχεια η χορήγηση μίας ημέρας κανονικής αδείας, σχήμα το οποίο επαναλαμβάνεται κυκλικά για όσο διάστημα χρειαστεί μέχρι τη λήξη του έκτακτου και προσωρινού μέτρου.

Σε κάθε περίπτωση τα μέτρα των παρ. 2 και 3 του άρθρου 4, προκειμένου περί παροχής εξ αποστάσεως εργασίας και χορήγησης της άδειας ειδικού σκοπού, μπορούν να λειτουργήσουν συνδυαστικά με τρόπο ώστε και τα δύο μέρη,
εργαζόμενοι, (εργαζόμενοι γονείς) και εργοδότες να μπορούν να ανταπεξέλθουν στην κατάσταση έκτακτης ανάγκης που έχει δημιουργηθεί, για την αντιμετώπιση της μετάδοσης του κορωνοϊου, στο πλαίσιο πάντα της καλής πίστης, της αλληλέγγυας συνευθύνης και της τριμερούς συμμετοχής για την αντιμετώπιση του φαινομένου.


3.5.    Συσχέτιση με την ετήσια άδεια ανάπαυσης


3.5.1.    Η χορήγηση της άδειας συσχετίζεται με το δικαίωμα λήψης ετήσιας κανονικής άδειας και συνεπώς, ανάλογα με τη διάρκεια της υπηρεσίας των εργαζομένων στον ίδιο εργοδότη είναι δυνατόν να κάνουν χρήση αυτής στο σύνολό της, εφόσον αυτοί πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις λήψης ετήσιας κανονικής άδειας τουλάχιστον έξι (6) ημερών για την εξαήμερη εργασία, ή πέντε (5) ημερών για την πενθήμερη εργασία. Διαφορετικά δικαιούνται να κάνουν χρήση τμήματος αυτής κατ' αναλογία του δικαιώματός τους σε κανονική άδεια.

3.5.2.    Ανά τρεις (3) ημέρες αδείας ειδικού σκοπού προστίθεται υποχρεωτικά μια (1) ήμερα ετήσιας κανονικής άδειας του εργαζομένου η οποία αφαιρείται από το συνολική δικαιούμενη κανονική άδεια για το έτος 2020.

3.6. 
   Ως χρόνος εργασίας και αμοιβή

3.6.1.    Η περίοδος της άδειας ειδικού σκοπού είναι χρόνος εργασίας, αμείβεται και ασφαλίζεται, ως χρόνος εργασίας και λαμβάνεται υπόψη για τη θεμελίωση κάθε δικαιώματος των εργαζομένων που προκύπτει λόγω της σχέσης εργασίας τους.
3.6.2.    Οι δύο πρώτες ημέρες της άδειας ειδικού σκοπού αμείβονται από τον εργοδότη, ενώ η τρίτη από τον τακτικό προϋπολογισμό.

Β. Μέτρα πρόληψης για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων

Υποχρεώσεις εργοδότη για λήψη προληπτικών μέτρων κατά της πανδημίας του κορωνοϊού
Για τους εργοδότες των επιχειρήσεων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ιδίως στο πλαίσιο της διάταξης της παραγράφου 1 του άρθρου 42 του Κώδικα Νόμων για την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων (ΚΝΥΑΕ) που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 3850/2010 (84 Α'), όπως ισχύει, εφαρμόζονται τα ακόλουθα:

I. Παραμονή εργαζομένων κατ’ οίκον μετά από οδηγίες του ΕΟΔΥ

Ο εργοδότης που απασχολεί εργαζόμενους, οι οποίοι εμπίπτουν στην περιπτωσιολογία συμπτωμάτων οι ίδιοι ή τα οικεία τους πρόσωπα και σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ πρέπει να παραμείνουν κατ' οίκον, υποχρεούται να αποδεχθεί την αποχή τους από τα εργασιακά τους καθήκοντα άμεσα από τη στιγμή που θα έρθει σε γνώση του το γεγονός, στο πλαίσιο τόσο των επιβαλλόμενων μέτρων προστασίας αφενός του ίδιου του εργαζομένου και αφετέρου των λοιπών εργαζομένων, του εργοδότη και ασφαλώς των τρίτων στο χώρο εργασίας, για την αντιμετώπιση μετάδοσης του κορωνοίου, όσο και της υποχρέωσής του για την προστασία του εργαζομένου και των τρίτων για ζητήματα υγείας, σύμφωνα με την ήδη ισχύουσα νομοθεσία .

Για την εφαρμογή των παρόντων ερμηνευτικών κανόνων και για τη μεγαλύτερη προστασία απέναντι στην πανδημία του κορωνοϊου, συστήνεται η απομάκρυνση των εγκύων εργαζομένων γυναικών, λόγω του ενδεχόμενου κινδύνου για τις ίδιες και για το κυοφορούμενο έμβρυο.

Σε κάθε περίπτωση ισχύουν τα μέτρα που προβλέπονται στις παρ. 2 και 3 του άρθρου 4 της ΠΝΠ 11/3/2020, ως ανωτέρω αυτά αναλύθηκαν, και μπορούν να εφαρμοστούν ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες.

Κατά το διάστημα παραμονής του εργαζόμενου στην οικία του, ο εργοδότης υποχρεούται να καταβάλλει το σύνολο των αποδοχών του εργαζομένου, εκτός κι αν η επιχείρηση έχει αναστείλει την δραστηριότητα της στο σύνολο ή μέρος αυτής λόγω εντολής δημόσιας αρχής για την αντιμετώπιση της μετάδοσης του κορωνοϊού.

I. Απομάκρυνση από την εργασία εργαζομένων που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες

Για τους εργαζόμενους που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, όπως αυτές εξειδικεύονται κάθε φορά από τις οδηγίες του ΕΟΔΥ, των οποίων η κατάσταση υγείας ενδέχεται να τεθεί σε κίνδυνο λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, εφαρμόζονται αναλογικά τα προβλεπόμενα για τους εργαζόμενους σε κατ' οίκον παραμονή για προληπτικούς λόγους όπως αναφέρθηκαν στην παράγραφο I του παρόντος Κεφαλαίου.



Αναλυτικά οι επιχειρήσεις που θα μείνουν κλειστές από σήμερα 14.3.2020 μέχρι 27.3.2020

Αναλυτικά οι επιχειρήσεις που θα μείνουν κλειστές από σήμερα 14.3.2020 μέχρι 27.3.2020

Οικονομικές Ειδήσεις

14 Μάρτιος 2020

Taxheaven.gr


Δημοσιεύθηκε νωρίς το πρωί της 14ης Μαρτίου το ΦΕΚ για την επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων για το χρονικό διάστημα από 14.3.2020 έως και 27.3.2020.
Με την απόφαση Δ1α/ΓΠ.οικ. 18149/2020 αποφασίστηκε από σήμερα 14.3.2020,  η προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας  των:

1.Των εστιατορίων και κινητών μονάδων εστίασης και τροφοδοσίας για εκδηλώσεις (catering), παροχής ποτών (χορευτικά κέντρα, αναψυκτήρια, καφέ μπαρ, καφενεία, καφετέριες, κέντρα διασκέδασης κ.λπ.), με εξαίρεση τις δραστηριότητες που αφορούν διανομή προϊόντων (delivery, room service κ.λπ.) και παροχή προϊόντων σε πακέτο από το κατάστημα (take-away), στις οποίες δεν επιτρέπεται η χρήση τραπεζοκαθισμάτων και το σερβίρισμα σε αυτά. Από τη διάταξη του προηγούμενου εδαφίου εξαιρούνται τα εστιατόρια, τα αναψυκτήρια, καφέ μπαρ, καφενεία, καφετέριες και κέντρα διασκέδασης που λειτουργούν εντός ξενοδοχείων, εφόσον εξυπηρετούν μόνο τους διαμένοντες σε αυτά, καθώς και υπό την προϋ- πόθεση ότι λαμβάνονται μέτρα αποφυγής συνωστισμού.
2. Των αιθουσών θεαμάτων και χώρων συναφών δραστηριοτήτων.

3. Tων δημόσιων, δημοτικών και ιδιωτικών βιβλιοθηκών, της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος (Ε.Β.Ε), των αναγνωστηρίων των Γενικών Αρχείων του Κράτους και των αρχειοφυλακείων. Στις δημόσιες βιβλιοθήκες λειτουργούν οι διοικητικές και οικονομικές υπηρεσίες με την παρουσία (1) ενός τουλάχιστον υπαλλήλου και με την επιφύλαξη της ασφαλούς λειτουργίας των υπηρεσιών καθαριότητας, φύλαξης, ιατρείων και των υπηρεσιών πολιτικής σχεδίασης εκτάκτου ανάγκης.
4. Των μουσείων, των ιστορικών και αρχαιολογικών χώρων και κτιρίων, καθώς και παρόμοιων πόλων έλξης επισκεπτών.
5. Των ιδιωτικών επιχειρήσεων τυχερών παιχνιδιών και στοιχημάτων (καζίνο, χαρτοπαιχτικών λεσχών, πρακτορείων κ.λπ.) με εξαίρεση των δραστηριοτήτων των πλανόδιων πωλητών, καθώς και των υπηρεσιών τυχερών παιχνιδιών και στοιχημάτων σε διαδικτυακή (on-line) σύνδεση.
6. Των αθλητικών εγκαταστάσεων και εγκαταστάσεων γυμναστικής, καθώς και των αθλητικών ομίλων, με εξαίρεση των αθλητών και ομάδων που προετοιμάζονται για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του τρέχοντος έτους.
7. Των θεματικών πάρκων (πάρκα ψυχαγωγίας, λούνα παρκ, πανηγύρια, εκθέσεις εμπορικού χαρακτήρα κ.λπ.), με εξαίρεση τους δημόσιους ανοιχτούς χώρους αναψυχής και τους δημόσιους ανοιχτούς χώρους άθλησης για μεμονωμένη άθληση.
8. Των ακόλουθων χώρων διασκέδασης και ψυχαγωγίας: ντισκοτέκ, σφαιριστηρίου, χώρων συναφών ψυχαγωγικών παιχνιδιών (ποδοσφαιράκια κ.λπ.), καθώς και χώρων όπου προσφέρονται άλλες υπηρεσίες θεάματος.
9. Των κομμωτηρίων, κουρείων, κέντρων αισθητικής, καθώς και των χώρων παροχής υπηρεσιών φυσικής ευεξίας.
10. Των χώρων παροχής προσωπικών υπηρεσιών, ήτοι υπηρεσιών δερματοστιξίας (τατουάζ) και υπηρεσιών τρυπήματος δέρματος του σώματος (piercing).
11. Της παροχής προσωπικών υπηρεσιών ιερόδουλων.
12. Των καταστημάτων λιανικού εμπορίου που λειτουργούν με συμφωνίες συνεργασίας τύπου «κατάστημα εντός καταστήματος» (shop-in-a-shop), που βρίσκονται σε εκπτωτικά καταστήματα (outlet), καθώς και των εμπορικών κέντρων και των εκπτωτικών χωριών.
Στις επιχειρήσεις του παρόντος άρθρου δεν απαγορεύεται η διενέργεια εργασιών χωρίς την παρουσία κοινού.

Σε κάθε σημείο εξυπηρέτησης κοινού λαμβάνεται κάθε αναγκαίο μέτρο, ώστε να μην σχηματίζονται ουρές άνω των πέντε (5) ατόμων.


Επίσης με Δ.Τ., το Yπ. Ανάπτυξης Διευκρίνισε επίσης: 

Διευκρινίσεις για το εμπόριο:
1)   Όλα τα σούπερ μάρκετ της χώρας παραμένουν ανοιχτά.
2)   Ειδικότερα, τα σουπερμάρκετ που βρίσκονται εντός των χώρων που η λειτουργία τους έχει ανασταλεί σύμφωνα με την παρ. 12 του άρθρου 1 της ΚΥΑ με ΦΕΚ 855/2020, και εφόσον διαθέτουν ανεξάρτητη είσοδο για τους καταναλωτές, λειτουργούν κανονικά.
3)   Οι λαϊκές αγορές, οι χονδρεμπορικές κεντρικές αγορές και οι δημοτικές αγορές, παραμένουν ανοιχτές.

Δ1α/ΓΠ.οικ. 18149/13-03-2020

Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων, μουσείων, αρχαιολογικών και ιστορικών χώρων, αθλητικών εγκαταστάσεων, καθώς και γενικά χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 14.3.2020 έως και 27.3.2020.

13 Μάρτιος 2020


Taxheaven.gr
Αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ. 18149 
Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων, μουσείων, αρχαιολογικών και ιστορικών χώρων, αθλητικών εγκαταστάσεων, καθώς και γενικά χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 14.3.2020 έως και 27.3.2020.
(ΦΕΚ  B’ 855/13.03.2020)
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ-
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ-ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ-ΥΓΕΙΑΣ-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του άρθρου πρώτου της από 25.2.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Κατεπείγοντα μέτρα αποφυγής και περιορισμού της διάδοσης κορωνοϊού» (Α΄ 42) και ιδίως της περίπτωσης ζ΄ της παραγράφου 2 και της παραγράφου 4 αυτού.
2. Το π.δ. 147/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης» (Α΄ 192).
3. Το π.δ. 86/2018 «Ανασύσταση του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη και μετονομασία του σε Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη» (Α΄ 159).
4. Το π.δ. 134/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Α΄ 168).
5. Το π.δ. 121/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υγείας» (Α΄ 148).
6. Το π.δ. 4/2018 «Οργανισμός του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού» (Α΄ 7).
7. Το π.δ. 141/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Εσωτερικών» (Α΄ 180).
8. Το π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 121).
9. Την ΥΠΠΟΑ/ΓΡΥΠ/410721/8291/29-7-2019 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, Ελευθέριο Αυγενάκη» (Β΄ 3099).
10. Την από 13.3.2020 εισήγηση της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19.
11. Την αριθμ. Β1α/οικ.18146/13.3.2020 βεβαίωση της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Αναφορών, σύμφωνα με την οποία η έκδοση της παρούσας απόφασης δεν προκαλεί δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

Άρθρο πρώτο
Την προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας στο σύνολο της Επικράτειας, για προληπτικούς λόγους δημόσιας υγείας, για το χρονικό διάστημα από 14.3.2020 έως και 27.3.2020, κατά τα αναφερόμενα στην από 13.3.2020 εισήγηση της Εθνικής Επιτροπής  Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19, ως ακολούθως:
1. Των εστιατορίων και κινητών μονάδων εστίασης και τροφοδοσίας για εκδηλώσεις (catering), παροχής ποτών (χορευτικά κέντρα, αναψυκτήρια, καφέ μπαρ, καφενεία, καφετέριες, κέντρα διασκέδασης κ.λπ.), με εξαίρεση τις δραστηριότητες που αφορούν διανομή προϊόντων (delivery, room service κ.λπ.) και παροχή προϊόντων σε πακέτο από το κατάστημα (take-away), στις οποίες δεν επιτρέπεται η χρήση τραπεζοκαθισμάτων και το σερβίρισμα σε αυτά.
Από τη διάταξη του προηγούμενου εδαφίου εξαιρούνται τα εστιατόρια, τα αναψυκτήρια, καφέ μπαρ, καφενεία, καφετέριες και κέντρα διασκέδασης που λειτουργούν εντός ξενοδοχείων, εφόσον εξυπηρετούν μόνο τους διαμένοντες σε αυτά, καθώς και υπό την προϋ- πόθεση ότι λαμβάνονται μέτρα αποφυγής συνωστισμού.
2. Των αιθουσών θεαμάτων και χώρων συναφών δραστηριοτήτων.3. Tων δημόσιων, δημοτικών και ιδιωτικών βιβλιοθηκών, της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος (Ε.Β.Ε), των αναγνωστηρίων των Γενικών Αρχείων του Κράτους και των αρχειοφυλακείων. Στις δημόσιες βιβλιοθήκες λειτουργούν οι διοικητικές και οικονομικές υπηρεσίες με την παρουσία (1) ενός τουλάχιστον υπαλλήλου και με την επιφύλαξη της ασφαλούς λειτουργίας των υπηρεσιών καθαριότητας, φύλαξης, ιατρείων και των υπηρεσιών πολιτικής σχεδίασης εκτάκτου ανάγκης.
4. Των μουσείων, των ιστορικών και αρχαιολογικών χώρων και κτιρίων, καθώς και παρόμοιων πόλων έλξης επισκεπτών.
5. Των ιδιωτικών επιχειρήσεων τυχερών παιχνιδιών και στοιχημάτων (καζίνο, χαρτοπαιχτικών λεσχών, πρακτορείων κ.λπ.) με εξαίρεση των δραστηριοτήτων των πλανόδιων πωλητών, καθώς και των υπηρεσιών τυχερών παιχνιδιών και στοιχημάτων σε διαδικτυακή (on-line) σύνδεση.
6. Των αθλητικών εγκαταστάσεων και εγκαταστάσεων γυμναστικής, καθώς και των αθλητικών ομίλων, με εξαίρεση των αθλητών και ομάδων που προετοιμάζονται για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του τρέχοντος έτους.
7. Των θεματικών πάρκων (πάρκα ψυχαγωγίας, λούνα παρκ, πανηγύρια, εκθέσεις εμπορικού χαρακτήρα κ.λπ.), με εξαίρεση τους δημόσιους ανοιχτούς χώρους αναψυχής και τους δημόσιους ανοιχτούς χώρους άθλησης για μεμονωμένη άθληση.
8. Των ακόλουθων χώρων διασκέδασης και ψυχαγωγίας: ντισκοτέκ, σφαιριστηρίου, χώρων συναφών ψυχαγωγικών παιχνιδιών (ποδοσφαιράκια κ.λπ.), καθώς και χώρων όπου προσφέρονται άλλες υπηρεσίες θεάματος.
9. Των κομμωτηρίων, κουρείων, κέντρων αισθητικής, καθώς και των χώρων παροχής υπηρεσιών φυσικής ευεξίας.
10. Των χώρων παροχής προσωπικών υπηρεσιών, ήτοι υπηρεσιών δερματοστιξίας (τατουάζ) και υπηρεσιών τρυπήματος δέρματος του σώματος (piercing).
11. Της παροχής προσωπικών υπηρεσιών ιερόδουλων.
12. Των καταστημάτων λιανικού εμπορίου που λειτουργούν με συμφωνίες συνεργασίας τύπου «κατάστημα εντός καταστήματος» (shop-in-a-shop), που βρίσκονται σε εκπτωτικά καταστήματα (outlet), καθώς και των εμπορικών κέντρων και των εκπτωτικών χωριών.

Στις επιχειρήσεις του παρόντος άρθρου δεν απαγορεύεται η διενέργεια εργασιών χωρίς την παρουσία κοινού.

Άρθρο δεύτερο

Σε κάθε σημείο εξυπηρέτησης κοινού λαμβάνεται κάθε αναγκαίο μέτρο, ώστε να μην σχηματίζονται ουρές άνω των πέντε (5) ατόμων.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 13 Μαρτίου 2020
Οι Υπουργοί
Ανάπτυξης και Προστασίας
Επενδύσεων του Πολίτη
ΣΠΥΡΙΔΩΝ-ΑΔΩΝΙΣ
ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ ΜΙΧΑΗΛ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ
Εργασίας και Κοινωνικών
Υποθέσεων Υγείας
ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΡΟΥΤΣΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΙΚΙΛΙΑΣ
Ο Υφυπουργός
Πολιτισμού και Αθλητισμού Πολιτισμού και Αθλητισμού
ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΜΕΝΔΩΝΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΑΥΓΕΝΑΚΗΣ
Εσωτερικών
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟΣ

Taxheaven.gr




Φοροαπόψεις 12/3/2020



Ανάδειξη και σχολιασμός επίκαιρων φορολογικών, εργατικών, ασφαλιστικών & οικονομικών θεμάτων


* Συμπληρωματικά στοιχεία για την παραγραφή ΦΠΑ: Με την απόφαση 1738/2017 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, κρίθηκε ότι αντίκεινται στις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 78 του Συντάγματος, με τις οποίες εξειδικεύεται η απορρέουσα από την αρχή του κράτους δικαίου, αρχή της ασφάλειας δικαίου, διατάξεις νόμων που παρατείνουν την προθεσμία παραγραφής φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου αναγομένων σε ημερολογιακά έτη προγενέστερα του προηγουμένου της δημοσιεύσεως των σχετικών νόμων ετών.
Τούτο, διότι θα τροποποιούνταν κατά τον τρόπο αυτό αναδρομικά εις βάρος των φορολογουμένων το νομοθετικό καθεστώς που ίσχυε κατά τον χρόνο στον οποίο ανάγονται οι φορολογικές τους υποχρεώσεις όσον αφορά ουσιαστικό στοιχείο των εν λόγω υποχρεώσεων (βλ. ΣτΕ 170/2018, 172/2018 επταμ., ΣτΕ 1738/2018 Ολ. σκ. 10, 2934-35/2017 επταμ. σκ. 7).
Το ίδιο ισχύει και για την διάταξη του άρθρου 36 παρ. 3 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013) περί εικοσαετούς παραγραφής στις χρήσεις πριν τη θέση σε ισχύ του Κώδικα αυτού (1.1.2014), αφού εντάσσει στην παραγραφή αυτή (20ετή) υποθέσεις φοροδιαφυγής χρήσεων προγενεστέρων του προηγουμένου της δημοσίευσης του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας ετών (ΔΕφΑθ 1269/2019).
Επισημαίνουμε ότι ήδη μετά τις τροποποιήσεις του ν. 4464/2019 η εικοσαετής παραγραφή καταργήθηκε και το ανώτατο χρονικό διάστημα για την παραγραφή είναι 10 έτη.
Όπως κρίθηκε με την υπ’ αριθ. 13337/2019 απόφαση Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών, οι εκθέσεις ελέγχου και το δελτίο πληροφοριών, στα οποία στηρίχθηκε η προσδιορισθείσα φορολογητέα ύλη, περιήλθαν σε γνώση του αρμόδιου Προϊσταμένου ΔΟΥ εντός του χρόνου της πενταετούς παραγραφής και, ως εκ τούτου, δεν μπορούν αυτά να χαρακτηρισθούν, ως συμπληρωματικά στοιχεία, κατά την έννοια της διάταξης της παρ. 3 του άρθρου 49 του Κώδικα Φ.Π.Α., που περιήλθαν σε γνώση της Αρχής εκ των υστέρων, ώστε να παραταθεί η πενταετής παραγραφή σε δεκαετή.
* Άτυπη εταιρεία αγοραπωλησίας ακινήτων και έναρξη εργασιών: Με την υπ’ αριθ. 19041/2019 απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών κρίθηκε ότι σκοπός της επίδικης αγοραπωλησίας δεν ήταν η αξιοποίηση της περιουσίας των προσφευγόντων, αλλά η επίτευξη σημαντικού κέρδους, το οποίο, ανεξαρτήτως ελλείψεως συστηματικής οργάνωσης επιχείρησης αγοραπωλησίας ακινήτων, στην προκειμένη περίπτωση, εμπίπτει στην έννοια του εισοδήματος από εμπορικές επιχειρήσεις, όπως οριοθετείται εννοιολογικά στις διατάξεις των παρ. 2 και 3 του άρθρου 28 του ν. 2238/1994. Για την ενέργειά τους δε αυτή οι προσφεύγοντες λειτούργησαν εν τοις πράγμασι ως άτυπη εταιρεία και όχι στα πλαίσια κοινωνίας δικαιώματος, η οποία ουδόλως συνάπτεται με την επιδίωξη κοινού σκοπού, όπως η εκμετάλλευση του κοινού πράγματος και η απόληψη συναφών ωφελημάτων (κερδών).
Οι προσφεύγοντες, ενεργώντας εν τοις πράγμασι ως άτυπη αστική εταιρεία – ένωση προσώπων, που επιδιώκει κοινό σκοπό και αποτελεί αυτοτελές υποκείμενο φόρου και προστίμου, κατά την έννοια τόσο του άρθρου 3 του ν. 2859/2000 όσο και του άρθρου 2 του Π.Δ. 186/1992, όφειλαν να υποβάλουν δήλωση έναρξης εργασιών για την άσκηση εμπορικής επιχείρησης αγοραπωλησίας ακινήτου, καθώς και να τηρήσουν και θεωρήσουν βιβλία και στοιχεία του Κ.Β.Σ.
Εν προκειμένω, λοιπόν, το δικαστήριο έκρινε ότι πρέπει να εφαρμοσθούν οι διατάξεις του άρθρου 84 παρ. 5 του Κ.Φ.Ε. περί δεκαπενταετούς παραγραφής, λόγω μη υποβολής δηλώσεως φορολογίας εισοδήματος από την άτυπη εταιρεία, αναλόγως εφαρμοζόμενες τόσο επί των προστίμων της ιδίας φορολογίας (εισοδήματος) όσο και επί των προστίμων Κ.Β.Σ., κατ’ άρθρο 9 παρ. 5 του ν. 2523/1997, καθώς και οι αντίστοιχες διατάξεις του άρθρου 57 παρ. 2 του ν. 3220/2004 περί δεκαετούς παραγραφής, λόγω μη υποβολής περιοδικής και εκκαθαριστικής δηλώσεως Φ.Π.Α. από την αυτή άτυπη εταιρεία, αναλόγως ομοίως εφαρμοζόμενες και επί των οικείων προστίμων Φ.Π.Α., κατ’ άρθρο 9 παρ. 5 του ν. 2523/1997.
* Αοριστία τιμολογίου καλύπτεται από καταρτισθέν συμφωνητικό: Απαραίτητα στοιχεία τιμολογίου για την χορήγηση έκπτωσης της δαπάνης: προκειμένου να καταστεί εφικτός ο έλεγχος της παραγωγικότητας της δαπάνης και να αναγνωριστεί η σχετική έκπτωση αυτής από τα ακαθάριστα έσοδα του φορολογούμενου, απαιτείται ο επαρκής προσδιορισμός των παρεχόμενων υπηρεσιών στο σχετικό τιμολόγιο που εκδίδεται. Στην περίπτωση που διαπιστωθεί αοριστία ως προς την περιγραφή των υπηρεσιών που παρασχέθηκαν, αυτή καλύπτεται από αναφορά που γίνεται στο ίδιο το τιμολόγιο σε έγγραφη σύμβαση που έχει καταρτιστεί μεταξύ των μερών (ΣτΕ 1765/2019).
Η επιστημονική ομάδα της ΑΡΤΙΟΝ
Με την καθοδήγηση του κ. Γεώργιου Δαλιάνη
Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION Α.Ε. (Πουρνάρα 9 Μαρούσι | +30 210 6009062 |  www.artion.gr).

Μαζική διόρθωση τετραγωνικών ακινήτων στους δήμους

Μαζική διόρθωση τετραγωνικών ακινήτων στους δήμους



Του Σπύρου Δημητρέλη
Με ρυθμό που δεν προέβλεπαν ούτε οι πιο αισιόδοξοι υποβάλλονται οι δηλώσεις στους δήμους για τη διόρθωση της επιφάνειας ακινήτων. Χθες ο αριθμός των αιτήσεων, υποβληθεισών και αποθηκευμένων, ξεπέρασε το μισό εκατομμύριο, γεγονός που δείχνει την απόλυτη επιτυχία του όλου εγχειρήματος και αποδεικνύει πως όταν μια διαδικασία είναι απλή και εύκολη αγκαλιάζεται από τους πολίτες.
Η ρύθμιση προβλέπει την παροχή της δυνατότητας στους φορολογούμενους να δηλώσουν στους δήμους ηλεκτρονικά μέσω εφαρμογής της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (www.kede.gr) την πραγματική επιφάνεια των ακινήτων τους βάσει των οποίων υπολογίζονται δημοτικά τέλη και φόροι με απαλλαγή από αναδρομικά τέλη και προσαυξήσεις. Αναδρομικά τέλη και προσαυξήσεις επιβάλλονται μόνο για την περίοδο από την 1η Ιανουαρίου 2020 έως και την ημερομηνία της δήλωσης. Ενώ η αρχική προθεσμία για την υποβολή της σχετικής δήλωσης έληγε στις 31 Μαρτίου, με διάταξη που περιλαμβάνεται στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που αφορά στα μέτρα για την αντιμετώπιση του κορονοϊού η προθεσμία παρατείνεται έως τις 30 Ιουνίου. Η παράταση της προθεσμίας από τώρα κρίθηκε σκόπιμη καθώς ηλικιωμένοι ιδιοκτήτες που δεν χρησιμοποιούν το διαδίκτυο επισκέπτονται τους δήμους για την υποβολή δήλωση και δημιουργείται συνωστισμός που μπορεί να θέσει την υγεία τους σε κίνδυνο.
Σε κάθε περίπτωση, η ρύθμιση αποδεικνύεται άκρως επιτυχημένη καθώς εκτιμάται ότι τελικά από τους περίπου 7,5 εκατ. ιδιοκτήτες θα υποβληθούν δηλώσεις διόρθωσης της επιφάνειας των ακινήτων από περισσότερους από 4 εκατομμύρια.
Τα σημαντικότερα σημεία της ρύθμισης μέσα από ερωτήσεις και απαντήσεις της ΠΟΜΙΔΑ είναι τα εξής:

1. Ποιος είναι δικαιούχος στη ρύθμιση αυτή;

Κάθε ιδιοκτήτης κτίσματος ή οικοπέδου που δεν το έχει δηλωμένο στον οικείο ΟΤΑ καθώς κάθε ιδιοκτήτης που το έχει δηλώσει με μικρότερο εμβαδόν από το πραγματικό, όπως διαμερίσματα, μονοκατοικίες, καταστήματα, γραφεία, αποθήκες, βοηθητικούς χώρους κτιρίων και πολυκατοικιών, βιοτεχνικούς και βιομηχανικούς και ακάλυπτους χώρους, νόμιμα ή τακτοποιημένα αυθαίρετα.

2. Ποιες επιφάνειες ακινήτων υπάγονται στη ρύθμιση αυτή;

Η ρύθμιση αυτή ρητά καλύπτει ενδεικτικά τις επιφάνειες ακινήτων που είχαν δηλωθεί ελλιπώς, επιφάνειες ακινήτων τα οποία δεν δηλώθηκαν ποτέ για την υποβολή τους σε δημοτική φορολογία αλλά και τις επιφάνειες ακινήτων που δεν ηλεκτροδοτήθηκαν ποτέ.

3. Τι δικαιούται να κάνει και γιατί;

Να υποβάλει δήλωση με τα πλήρη και ορθά στοιχεία των επιφανειών όλων των ακινήτων του, ηλεκτροδοτούμενων και μη, με την οποία θα απαλλαγεί από όλες τις αναδρομικές οφειλές πολλών ετών και από οποιοδήποτε πρόστιμο ή προσαύξηση, όπως προέβλεπε η σχετική νομοθεσία, ιδιαίτερα για τις τακτοποιήσεις αυθαιρέτων ακινήτων.

4. Από ποιες κατηγορίες φόρων και τελών απαλλάσσει αναδρομικά η ρύθμιση αυτή;

Η ρύθμιση αυτή καταλαμβάνει κάθε είδους φόρους, τέλη και εισφορές προς τους Δήμους της χώρας, ήτοι τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού, το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) και τον δημοτικό φόρο.

5. Πού και πώς πρέπει να υποβληθούν οι δηλώσεις αυτές;

Υποβάλλονται ηλεκτρονικά σε μια νέα πρωτοποριακή διαδικτυακή εφαρμογή, μέσω της οποίας κάθε ενδιαφερόμενος ιδιοκτήτης  μπορεί να διορθώσει κάθε σφάλμα το οποίο διαπιστώνει, δηλώνοντας υπεύθυνα το πραγματικό σημερινό εμβαδόν κάθε ιδιοκτησίας του, ηλεκτροδοτούμενης ή μη, αλλά και τυχόν αλλαγή της χρήσης της, όπως προβλέπει ρητά η σχετική διάταξη. Οι δηλώσεις αυτές θα διαβιβάζονται στην Υπηρεσία Εσόδων του οικείου Δήμου για επεξεργασία και υπολογισμό κάθε οφειλόμενου ποσού ΤΑΠ ή δημοτικών τελών, για το αποτέλεσμα του οποίου θα ενημερώνεται ο ενδιαφερόμενος ιδιοκτήτης.

6. Μέχρι πότε πρέπει να υποβληθούν οι δηλώσεις αυτές;

Η προθεσμία είναι μέχρι την 30 Ιουνίου 2020. 

7. Από πότε θα αρχίσει να τρέχει η χρέωση για τα πρόσθετα εμβαδά που θα δηλωθούν;

Η χρέωση των δημοτικών φόρων και τελών των πρόσθετων εμβαδών θα αρχίσει από την 1.1.2020, όποτε και αν δηλωθούν αυτά.  

8. Τι θα συμβεί αν δεν δηλωθούν εμπρόθεσμα τα πρόσθετα εμβαδά;

Μετά τη λήξη της προθεσμίας οικειοθελούς δήλωσης, θα ισχύσουν ξανά οι προηγούμενες διατάξεις  που προέβλεπαν αναδρομικές οφειλές με πρόστιμα, οι οποίες θα ενεργοποιηθούν είτε όταν αρχίσουν οι διασταυρώσεις των στοιχείων του ΔΕΔΔΗΕ με τα στοιχεία του Ε9, στα οποία έχουν πλέον πρόσβαση οι ΟΤΑ της χώρας, είτε όταν ο ενδιαφερόμενος ιδιοκτήτης ή οι κληρονόμοι του ζητήσουν πιστοποιητικό μη οφειλής ΤΑΠ για μεταβίβαση, γονική παροχή ή αποδοχή κληρονομιάς του ακινήτου.

9. Τι θα συμβεί με όσους υπέβαλαν δηλώσεις πριν από τη δημοσίευση του παραπάνω νόμου, και βεβαιώθηκαν εις βάρος τους τα σχετικά ποσά δημοτικών τελών;

Σε ό,τι αφορά οφειλές από διαφορές δηλωμένων επιφανειών ακινήτων, που βεβαιώθηκαν με οικειοθελή προσέλευση των ενδιαφερομένων, ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Παν. Θεοδωρικάκος δήλωσε ότι για λόγους ισονομίας των πολιτών και ιδιαίτερα των συνεπών εκείνων που έσπευσαν οικειοθελώς να τις δηλώσουν, με ερμηνευτική εγκύκλιο που θα εκδοθεί από το υπουργείο Εσωτερικών, δεν θα ζητηθεί η είσπραξη των συγκεκριμένων οφειλών, εφόσον δεν έχουν ήδη καταβληθεί στους Δήμους.

10. Τι ισχύει σχετικά με τις δηλώσεις για τα κενά και μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα;

Σε απάντηση του από 5.12.2019 υπομνήματος της ΠΟΜΙΔΑ για παράταση της προθεσμίας υποβολής δηλώσεων για τα κενά και μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, αλλά και για πάγια επίλυση του προβλήματος αυτού, ο υπουργός Εσωτερικών κ. Παναγιώτης Θεοδωρικάκος δήλωσε ότι θα αναλάβει πρωτοβουλία για να δοθεί νομοθετικά παράταση έως τις 30 Ιουνίου 2020 στην προθεσμία υποβολής δηλώσεων για τα κενά και μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, η οποία έληγε την 31η Δεκεμβρίου 2019. Παράλληλα θα εξεταστεί η δυνατότητα μόνιμης επίλυσης του προβλήματος αυτού.