Σάββατο 5 Ιανουαρίου 2013

Η Tρόικα θέλει κατασχέσεις λογαριασμών για χρέη πάνω από 500 ευρώ


ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η Tρόικα θέλει κατασχέσεις λογαριασμών για χρέη πάνω από 500 ευρώ

Η Tρόικα θέλει κατασχέσεις λογαριασμών για χρέη πάνω από 500 ευρώ

05.01.2013 21:14
Στη μέγγενη της Τρόικα φαίνεται πως μπαίνουν οι πάσης φύσεως ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο μέσω της απαίτησης για πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα ειδοποίησης και είσπραξης το οποίο φέρεται να προωθείται μετά τη συμφωνία των δανειστών και του Χόρστ Ράιχενμπαχ της Task Force.
To «κρυφό μνημόνιο», που συζήτησαν δανειστές και Task Force σε μυστική σύσκεψη, προβλέπει σαρωτικές ανατροπές και προκαλεί νέο πονοκέφαλο σε κυβέρνηση και πολίτες, κυρίως σε εκείνους που έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Με βάση το νέο σενάριο, η Τρόικα, που επιστρέφει στη χώρα μας στις 15 Ιανουαρίου, απαιτεί από το υπουργείο Οικονομικών να περάσει ρύθμιση που θα προβλέπει αυτόματη ανάληψη μετρητών από τους τραπεζικούς λογαριασμούς ιδιωτών που έχουν χρέη προς το Δημόσιο.
Σύμφωνα με τους δανειστές το μέτρο αυτό πρέπει να ξεκινήσει από εκείνους που χρωστούν πάνω από πεντακόσια ευρώ στο Δημόσιο, βάζοντας στο κάδρο ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού.
Μπορεί ο «κρυφός πόθος» να είναι η άσκηση πίεσης προς τους ιδιώτες που οφείλουν μεγάλα χρηματικά ποσά, αλλά και η άμεση εισροή εσόδων στα κρατικά ταμεία μέσω της αυτόματης ανάληψης, ωστόσο, η επέκτασή του αναμένεται να «πιάσει» και εκείνους που έχουν μικρότερα χρέη και θα μπορούσαν να προκύψουν από τη μη καταβολή τελών κυκλοφορίας ή από το χαράτσι στα ακίνητα.
Από την άλλη πλευρά, στο επιτελείο του υπουργείου Οικονομικών φέρεται να επικρατεί ανησυχία μήπως η επιβολή του συγκεκριμένου μέτρου προκαλέσει νέα φυγή κεφαλαίων προς το εξωτερικό.
Η απαιτήσεις των δανειστών για άμεσες λύσεις σε συνδυασμό με τον ανεπαρκή κρατικό μηχανισμό δημιουργούν προβληματισμό για το κατά πόσο θα μπορούσε μια τέτοια ρύθμιση να βοηθήσει πραγματικά ή απλώς θα δημιουργούσε περαιτέρω «τρύπες» σε ένα, μάλλον διάτρητο, εισπρακτικό σύστημα.
Υπενθυμίζεται ότι στις απαιτήσεις της Τρόικα συγκαταλέγονται οι μεταρρυθμίσεις για υποχρεωτική χρήση χρεωστικών-πιστωτικών καρτών σε όλες τις συναλλαγές για μεγαλύτερο και καλύτερο έλεγχο των συναλλαγών και αντιμετώπιση τηςφοροδιαφυγής, η περαιτέρω εκπαίδευση των στελεχών του ΣΔΟΕ και της Οικονομικής Αστυνομίας και η ίδρυση και λειτουργία φορολογικών δικαστηρίων για την ταχύτερη επίλυση τέτοιων υποθέσεων.
Ολα αυτά τη στιγμή που η κυβέρνηση και το υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζονται για μια έντονη εβδομάδα και ακόμη μια μετωπική σύγκρουση ενόψει της ψήφισης του νέου σκληρού φορολογικού νομοσχεδίου.


Πηγή: Η Tρόικα θέλει κατασχέσεις λογαριασμών για χρέη πάνω από 500 ευρώ | iefimerida.grhttp://www.iefimerida.gr/node/84485#ixzz2H8MzqFeT



Περισσότεροι φόροι στα μεσαία εισοδήματα


ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

Περισσότεροι φόροι στα μεσαία εισοδήματα

Περισσότεροι φόροι στα μεσαία εισοδήματα
Της Μαρίας Βουργάνα
Περισσότερους φόρους στους φορολογούμενους με μεσαία εισοδήματα και τις οικογένειες με παιδιά, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους φορολογούμενους που αποκτούν εισοδήματα από ενοίκια φέρνει το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, η συζήτηση του οποίου ξεκινά στη Βουλή την επόμενη Πέμπτη. Με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο:
1 Θεσπίζεται νέα φορολογική κλίμακα για μισθωτούς και συνταξιούχους. Για τα πρώτα 25.000 ευρώ του ετησίου εισοδήματος από μισθούς ή συντάξεις θα ισχύει συντελεστής φόρου 22%, για το τμήμα ετησίου εισοδήματος από τις 25.001 έως τις 42.000 ευρώ, θα ισχύσει συντελεστής φόρου 32% και για το υπερβάλλον των 42.000 ευρώ τμήμα του εισοδήματος θα ισχύει συντελεστής 42%. Παράλληλα καθιερώνεται έκπτωση φόρου 2.100 ευρώ για εισοδήματα έως 21.000 ευρώ Για εισοδήματα πάνω από τις 21.000 ευρώ, η έκπτωση φόρου θα μειώνεται κατά 100 ευρώ για κάθε 1.000 ευρώ εισοδήματος μέχρι να μηδενιστεί στο επίπεδο εισοδήματος των 42.000 ευρώ.
2 Καταργούνται οι περισσότερες φοροαπαλλαγές: Διατηρείται αλλά είναι «ψαλιδισμένη» η έκπτωση φόρου 10% για ιατρικά έξοδα και νοσήλια. Επίσης παραμένουν οι δαπάνες για δωρεές, χορηγίες και διατροφή προς την πρώην ή τον πρώην σύζυγο.
3 Αλλάζει το σύστημα των αποδείξεων: Υποχρέωση συγκέντρωσης αποδείξεων συνολικής αξίας ίσης με το 25% του ετησίου εισοδήματος θα έχουν μόνο οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι με ετήσια εισοδήματα μέχρι 42.000 ευρώ. Όσοι έχουν ετήσια εισοδήματα άνω των 42.000 ευρώ θα πρέπει να μαζεύουν αποδείξεις αξίας 10.500 ευρώ. Επίσης αυξάνεται από 10% σε 22% το πέναλντι φόρου που θα καλείται να πληρώσει κάθε μισθωτός ή συνταξιούχος ο οποίος δεν θα καταφέρνει να συγκεντρώσει τις απαιτούμενες αποδείξεις.
4 Τα ενοίκια θα φορολογούνται αυτοτελώς από το πρώτο ευρώ. Σε ποσά ενοικίων μέχρι 12.000 ευρώ το χρόνο θα επιβάλλεται φόρος 10%, ενώ τυχόν επιπλέον ποσά, πέραν των 12.000 ευρώ, θα φορολογούνται με 33%.
5 Αλλάζει η φορολογία των κερδών για τις ανώνυμες εταιρείες και τις εταιρείες περιορισμένης ευθύνης. Ειδικότερα:
  • Τα αδιανέμητα κέρδη των εταιριών θα φορολογούνται με συντελεστή 26%.
  • Στα μερίσματα (διανεμόμενα κέρδη) θα επιβάλλεται φόρος με συντελεστή 10%.
6 Αυξάνεται η φορολογία των κερδών των ομόρρυθμων και ετερόρρυθμων εταιρειών, που τηρούν απλογραφικά βιβλία (πρώην β ' κατηγορίας). Ο φόρος αυξάνεται από το 20% στο 26% για τα πρώτα 50.000 ευρώ των καθαρών κερδών και στο 33% για τυχόν επιπλέον ποσό κερδών πέραν των 50.000 ευρώ. Για τις επιχειρήσεις που τηρούν διπλογραφικά βιβλία (πρώην γ΄ κατηγορίας) το συνολικό καθαρό εισόδημά τους υποβάλλεται σε φόρο 26%.
7 Τα εισοδήματα των φυσικών προσώπων τα οποία προέρχονται από ατομικές επιχειρήσεις ή από ελευθέρια επαγγέλματα θα φορολογούνται από το πρώτο ευρώ και μέχρι το επίπεδο των 50.000 ευρώ με συντελεστή 26% και πάνω από το επίπεδο των 50.000 ευρώ με 33%.
8 Αυξάνεται έως 100% το τέλος επιτηδεύματος που θα κληθούν να πληρώσουν φέτος οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες.

ΠΟΛΛΑΠΛΟ ΧΤΥΠΗΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΟΡΙΑ «Καταιγίδα» φόρων για έσοδα 3,2 δισ. ευρώ


ΠΟΛΛΑΠΛΟ ΧΤΥΠΗΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΟΡΙΑ

«Καταιγίδα» φόρων για έσοδα 3,2 δισ. ευρώ

«Καταιγίδα» φόρων για έσοδα 3,2 δισ. ευρώ
Της Μαρίας Βουργάνα
Οι ιδιοκτήτες ακινήτων αποδεικνύονται για άλλη μια φορά η εύκολη λεία για την είσπραξη πρόσθετων εσόδων και την στήριξη του προϋπολογισμού. Η ακίνητη περιουσία των Ελλήνων θα κληθεί να καλύψει μεγάλο μέρος της δημοσιονομικής προσαρμογής και τα απανωτά «ραβασάκια» από την εφορία αναμένεται να προκαλέσουν τεράστια επιβάρυνση στα νοικοκυριά.
Οι φορολογούμενοι με ακίνητα θα πρέπει να καταβάλλουν φέτος στην εφορία φόρους και τέλη που θα αγγίξουν συνολικά τα 3,2 δισ. ευρώ. Σχεδόν κάθε μήνα μέχρι και το τέλος του έτους θα πληρώνουν τουλάχιστον ένα φόρο για τα ακίνητα που έχουν στην κατοχή τους, στοιχείο που καταδεικνύει πως οι ιδιοκτήτες ακινήτων είναι οι καλύτεροι πελάτες της εφορίας. Τα φορολογικά «χτυπήματα» για τους ιδιοκτήτες ακινήτων θα είναι απανωτά καθώς με την ολοκλήρωση της αποστολής των εκκαθαριστικών για το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας του 2010, θα ταχυδρομηθούν το Φεβρουάριο τα σημειώματα για την ταυτόχρονη πληρωμή του ΦΑΠ του 2011 και του 2012. Μέχρι τον Απρίλιο ή τον Μάιο θα συνεχίσουν να πληρώνουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων τις υπόλοιπες δόσεις που έμειναν από το «χαράτσι» στα ακίνητα το οποίο θα συνεχίσει να έρχεται μαζί με το λογαριασμό της ΔΕΗ. Στο δεύτερο εξάμηνο του 2013 οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα πληρώσουν και τον νέο ενιαίο φόρο ακινήτων ο οποίος θα επιβληθεί και στα αγροτεμάχια και τα ακίνητα που βρίσκονται εκτός σχεδίου.
Δηλαδή ούτε λίγο ούτε πολύ οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα υποστούν πολλαπλό χτύπημα από τον εφορία μέσα στο 2013. Στους φόρους αυτούς θα πρέπει να συνυπολογιστεί πως το «μίνι» φορολογικό νομοσχέδιο φέρνει έξτρα φορολογικές επιβαρύνσεις στους φορολογούμενους που αποκτούν εισοδήματα από ενοίκια και επιβάλλει φόρο υπεραξίας στις μεταβιβάσεις ακινήτων, με συντελεστή 20%.
Ο φορο - «λογαριασμός» που θα πρέπει να πληρώσουν φέτος οι ιδιοκτήτες ακινήτων περιλαμβάνει:
Φόρος Ακίνητης Περιουσίας του έτους 2010. Περίπου 200.000 φορολογούμενοι οι οποίοι κατείχαν την 1η Ιανουαρίου 2010 κτίσματα και εντός σχεδίων πόλεων οικόπεδα συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω των 400.000 ευρώ καλούνται να πληρώσουν τον ΦΑΠ του έτους 2010. Ήδη τα πρώτα εκκαθαριστικά σημειώματα ΦΑΠ έτους 2010 έχουν αποσταλεί σε περίπου 140.000 φορολογούμενους, με την προθεσμία για την εξόφληση της πρώτης δόσης να λήγει στις 31 Ιανουαρίου 2013.
Διπλός Φόρος Ακίνητης Περιουσίας για το 2011 και για το 2012. Περίπου 500.000 φορολογούμενοι οι οποίοι κατείχαν την 1η Ιανουαρίου 2011 και την 1η Ιανουαρίου 2012 κτίσματα και εντός σχεδίων πόλεων οικόπεδα συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω των 200.000 ευρώ από τα μέσα Φεβρουαρίου θα παραλάβουν ένα ενιαίο εκκαθαριστικό σημείωμα στο οποίο θα περιλαμβάνεται ο ΦΑΠ του 2011 και του 2012. Εξετάζεται ο φόρος να καταβληθεί έως και σε δέκα μηνιαίες δόσεις μέχρι το τέλος του 2013.
Ειδικό Τέλος Ακινήτων. Πάνω από 5 εκατομμύρια νοικοκυριά θα κληθούν να πληρώσουν εντός του πρώτου πενταμήνου του 2013 τις τελευταίες δύο ή τρεις διμηνιαίες δόσεις του ειδικού τέλους για τα ηλεκτροδοτούμενα κτίσματα που κατείχαν το 2012.
Ενιαίος φόρος ακίνητης περιουσίας για το έτος 2013. Για το έτος 2013 προβλέπεται η επιβολή ενός νέου φόρου στην κατοχή ακίνητης περιουσίας, ο οποίος θα επιβάλλεται σε όλα τα ακίνητα ακόμη και στα αγροτεμάχια. Ο φόρος αυτός θα αντικαταστήσει τον ΦΑΠ και το ΕΕΤΗΔΕ και θα επιδιωχθεί να επιβληθεί και να εισπραχθεί εντός του 2ου εξαμήνου του 2013.
Φόρος στα ενοίκια από το πρώτο ευρώ
Φόρους αυξημένους έως και 900%, θα κληθούν να πληρώσουν όσοι έχουν εισοδήματα αποκλειστικά από ενοίκια καθώς θα φορολογούνται με 10% από το πρώτο ευρώ. Σύμφωνα με το φορολογικό νομοσχέδιο η φορολόγηση των εισοδημάτων από ενοίκια δεν πάει στην κλίμακα αλλά είναι πλέον αυτοτελής με με συντελεστή 10% για εισόδημα έως 12.000 ευρώ τον χρόνο και 33% για εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ. Χαμένοι από το νέο σύστημα των ενοικίων είναι οι ιδιοκτήτες ακινήτων που δεν έχουν άλλα εισοδήματα, αφού χάνουν το αφορολόγητο των 5.000 και στο εξής θα φορολογούνται από το πρώτο ευρώ. Οι επιβαρύνσεις για τη συγκεκριμένη κατηγορία ιδιοκτητών ακινήτων ξεκινούν από τα 500 ευρώ τον χρόνο για ετήσιο εισόδημα έως και 12.000 ευρώ. Για υψηλότερα εισοδήματα από ενοίκια οι επιπλέον φόροι φθάνουν έως και τα 1.820 ευρώ τον χρόνο.
Φόρος υπεραξίας
Νέο ισχυρό σοκ περιμένει την αγορά ακινήτων. Όλες οι μεταβιβάσεις ακινήτων που πραγματοποιούνται από την 1η Ιανουαρίου 2013 θα επιβαρύνονται πλέον εις διπλούν, με φόρο υπεραξίας και φόρο μεταβίβασης ταυτόχρονα. Δηλαδή, σε κάθε αγοραπωλησία ακινήτου, ο πωλητής θα υποχρεώνεται να πληρώνει φόρο υπεραξίας με συντελεστή 20% και ο αγοραστής θα πρέπει να καταβάλλει φόρο μεταβίβασης.
Η διπλή φορολόγηση στα συμβόλαια μεταβίβασης κτισμάτων, οικοπέδων και αγροτεμαχίων, σε συνδυασμό με την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών, αναμένεται να επιδεινώσουν ακόμη περισσότερο την κατάσταση στην ήδη χειμαζόμενη από την παρατεταμένη οικονομική κρίση αγορά ακινήτων.

Ειδική Παροχή Προστασίας της Μητρότητας

Άρθρα 
Ειδική Παροχή Προστασίας της Μητρότητας 

Ειδική Παροχή Προστασίας της Μητρότητας

Περιγραφή


Με το άρθρο 142 του ν. 3655/2008 (Φ.Ε.Κ. 58 Α/3-4-2008) εγκρίθηκε η χορήγηση ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας, διάρκειας έως έξι (6) μηνών.

Την ειδική αυτή άδεια δικαιούνται οι μητέρες οι οποίες είναι ασφαλισμένες στο ΙΚΑ–ΕΤΑΜ και απασχολούνται σε επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις του ιδιωτικού τομέα, όπως αυτό διευκρινίστηκε με το άρθρο 36 του ν. 3996/2011, με σχέση εξαρτημένης εργασίας, ορισμένου ή αορίστου χρόνου, με πλήρη ή μερική απασχόληση.
Η άδεια αυτή χορηγείται από τον εργοδότη, μετά τη λήξη της άδειας κυοφορίας και λοχείας ή και της ισόχρονης προς το μειωμένο ωράριο αδείας, όπως αυτό προβλέπεται από το άρθρο 9 της ΕΓΣΣΕ των ετών 2004-2005.
Η ασφαλισμένη δύναται, με αμετάκλητη αίτησή της, να κάνει χρήση του συνόλου ή τμήματος αυτής. Επίσης, μπορεί να διακόψει την ειδική άδεια, με έγγραφη συμφωνία του εργοδότη. Σε κάθε περίπτωση το υπόλοιπο της άδειας δεν μεταφέρεται σε άλλη χρονική περίοδο.
Κατά τη διάρκεια της ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας, ο ΟΑΕΔ καταβάλλει στις μητέρες, ειδική παροχή προστασίας της μητρότητας, σύμφωνα με το ΚΕΦ Β. της με αριθμ.33891/606/7.5.2008 Υ.Α., η οποία εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του ανωτέρω νόμου.

Φορέας καταβολής

Αρμόδια Υπηρεσία για την καταβολή της ειδικής παροχής είναι η Τοπική Υπηρεσία παροχών ή το ΚΠΑ 2 του τόπου κατοικίας της.
Αρμόδιο όργανο για την αναγνώριση του σχετικού δικαιώματος είναι ο προϊστάμενος της ανωτέρω αναφερόμενης αρμόδιας Υπηρεσίας του ΟΑΕΔ.

Προϋποθέσεις

Α) Η ασφαλισμένη πρέπει να βρίσκεται σε ενεργό εργασιακή σχέση εξηρτημένης εργασίας κατά την έναρξη της άδειας μητρότητας.
Β) Να έχει λάβει παροχές μητρότητας από το ΙΚΑ – ΕΤΑΜ ή τον Ειδικό Λογαριασμό Ξενοδοχοϋπαλλήλων.


Άσκηση δικαιώματος
Η δικαιούχος υποβάλλει, ή ίδια ή δι’ αντιπροσώπου, στην αρμόδια Υπηρεσία του ΟΑΕΔ, αίτηση  εντός αποκλειστικής προθεσμίας 60 ημερών από τη λήξη της άδειας μητρότητας (τοκετού και λοχείας), της ισόχρονης προς το μειωμένο ωράριο άδειας ή και της ετήσιας κανονικής άδειας.

Δικαιολογητικά

Α) Βεβαίωση εργοδότη  από την οποία θα προκύπτει η ενεργή εργασιακή σχέση κατά την έναρξη της άδειας μητρότητας, το είδος, η μορφή, η διάρκεια της εργασιακής σχέσης, οι μηνιαίες αποδοχές, ο μέσος όρος των ωρών μερικής απασχόλησης, η ημερομηνία πρόσληψης και για συμβάσεις ορισμένου χρόνου η ημερομηνία λήξης τους, η λήψη της ετήσιας κανονικής άδειας, που ενδεχομένως χορηγήθηκε μετά την άδεια λοχείας ή της ισόχρονης προς το μειωμένο ωράριο άδειας καθώς επίσης και ο φορέας επικουρικής της ασφάλισης και σε τι ύψος ανέρχονται οι εισφορές εργοδότη και εργαζόμενου.
Β) Αντίγραφο βεβαίωσης επιδόματος μητρότητας (κυοφορίας – λοχείας) από το ΙΚΑ – ΕΤΑΜ ή τον Ειδικό Λογαριασμό Ξενοδοχοϋπαλλήλων.
Γ) Υπεύθυνη δήλωση της δικαιούχου από την οποία αναλαμβάνει την υποχρέωση να γνωστοποιήσει εντός 8 ημερών στην Υπηρεσία του ΟΑΕΔ οποιαδήποτε μεταβολή της εργασιακής της σχέσης καθώς και τον αριθμό μητρώου ΙΚΑ και τον ΑΦΜ.
Δ) Αριθμό λογαριασμού (ΙΒΑΝ) Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας, στον οποίο πρέπει να εμφανίζεται πρώτη η δικαιούχος.


Ποσό 
Ο ΟΑΕΔ υποχρεούται να καταβάλλει στην εργαζόμενη μητέρα μηνιαίως ποσό ίσο με τον κατώτατο μισθό, όπως κάθε φορά καθορίζεται με βάση την ΕΓΣΣΕ, καθώς και αναλογία δώρων εορτών και επιδόματος αδείας, με βάση το προαναφερόμενο ποσό.
Σε περίπτωση απασχόλησης μέχρι και 4 ώρες ημερησίως ή μέχρι 13 ημέρες το μήνα, κατά μέσο όρο στη διάρκεια του εξαμήνου που προηγείται της άδειας κυοφορίας, το καταβαλλόμενο ποσό ισούται με το μισό του ανωτέρω καθοριζόμενου ποσού.
Ο χρόνος της ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας λογίζεται ως χρόνος ασφάλισης στον κλάδο σύνταξης  και ασθένειας του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, καθώς επίσης και στον κλάδο επικουρικής ασφάλισης, οι δε προβλεπόμενες εισφορές υπολογίζονται επί του κατά περίπτωση αναφερόμενου ποσού, από το οποίο ο ΟΑΕΔ παρακρατεί την προβλεπόμενη εισφορά της ασφαλισμένης και την αποδίδει στο ΙΚΑ – ΕΤΑΜ και στο αντίστοιχο επικουρικό ταμείο, μαζί με την προβλεπόμενη εργοδοτική εισφορά που βαρύνει τον Οργανισμό.


Διακοπή
    

Η παροχή διακόπτεται λόγω:
Α) πρόσληψης και απασχόλησής της σε νέο εργοδότη και
Β) αίτηση διακοπής της δικαιούχου.


Προστασία μητρότητας και στις αυτοαπασχολούμενες

Στις αυτοαπασχολούμενες εργαζόμενες γυναίκες μπορεί να χορηγείται επίδομα μητρότητας, το οποίο επιτρέπει την προσωρινή διακοπή του επαγγέλματος τους, λόγω εγκυμοσύνης ή μητρότητας, για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 14 εβδομάδων. [Νόμος 4097/2012 (ΦΕΚ Α' 235/03-12-2012)].


Φορολογία εισοδήματος 

Η ειδική παροχή προστασίας μητρότητας του άρθρου 142 του ν. 3655/2008, η οποία χορηγείται από τον Ο.Α.Ε.Δ. σε εργαζόμενες μητέρες, ασφαλισμένες του Ι.Κ.Α.- Ε.Τ.A.M., κατά τη διάρκεια της εξάμηνης ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας, αποτελεί μεν εισόδημα εκ μισθωτών υπηρεσιών, αλλ' απαλλάσσεται από κάθε φόρο, σύμφωνα με την ειδική διάταξη τουάρθρου 14 παρ. 3 του ν. 1545/1985 (βλ.ΠΟΛ.1193/3.10.2012 με θέμα «Κοινοποίηση της 278/2012 Γνωμοδότησης του Ν.Σ.Κ.» και Γνωμ. Ν.Σ.Κ. υπ' αριθμ. 278/2012)






ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

•    Άρθρο 142 ν. 3655/2008
•    Υ.Α. 33891/606/7.5.2008
•    Άρθρο 36 ν. 3996/2011
•    Άρθρο 6 ν. 4097/2012

http://www.taxheaven.gr


Υποδ. 2

 

ΒΕΒΑΙΩΣΗ – ΔΗΛΩΣΗ ΕΡΓΟΔΟΤΗ



Ο υπογραφόμενος εργοδότης…………………………………………………………...
Είδος επιχείρησης………………………………………………………………………...
Διεύθυνση …………………………………………………………………………………
Α.Μ. (Αγορά Ενσήμων ΙΚΑ) ……………………………ΤΗΛ………………………….
Στοιχεία Ταυτότητας………………………………………………………………………
Βεβαιώνω και δηλώνω υπεύθυνα, με την παρούσα μου και έχοντας γνώση των συνεπειών του νόμου, για ψευδή δήλωση, ότι η ασφαλισμένη……………………..
………………………………………………………………………………………………
με Α.Μ. ΙΚΑ ………………………………. κατά την έναρξη της ειδικής άδειας προστασίας μητρότητας, βρίσκεται σε ενεργό εργασιακή σχέση με την επιχείρησή μας.
Η ανωτέρω ασφαλισμένη προσλήφθηκε την ……………………………….με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας αορίστου/ ορισμένου χρόνου με πλήρη /μερική απασχόλησης(1).
(Η ημερομηνία λήξης της σύμβασης ορισμένου χρόνου είναι η …………………….)
Κατά την έναρξη της ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας οι μηνιαίες αποδοχές ή το ημερομίσθιο της ήταν…………………………ευρώ (…..………….€) ή (σε περίπτωση μερικής απασχόλησης ο μέσος όρος των ωρών του εξαμήνου που προηγείτο της άδειας κυοφορίας είναι ………………………. ώρες ημερησίως) .
Η ασφαλισμένη έλαβε την ισόχρονη προς το μειωμένο ωράριο άδεια (μετά τη λήξη της κυοφορίας – λοχείας) από…………………..έως……………
Έλαβε κανονική άδεια (2) από …………………..έως………………..
Η ειδική άδεια προστασίας της μητρότητας χορηγήθηκε από την επιχείρησή μας για το διάστημα από …………………έως…………………
Το Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης της ανωτέρω είναι το ………………………………...  και οι εισφορές ανέρχονται σε ……………% για τον εργοδότη και ……………% για την εργαζόμενη (άρθρο 36 Ν. 3996/2011).
Η βεβαίωση αυτή δίνεται στην ανωτέρω μισθωτό για να την χρησιμοποιήσει στον ΟΑΕΔ, προκειμένου να της χορηγηθεί η ειδική παροχή προστασίας μητρότητας.


                  ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ

                ………/……/……



                                                              Ο ΕΡΓΟΔΟΤΗΣ
                                                           


                                                       ΣΦΡΑΓΙΔΑ -ΥΠΟΓΡΑΦΗ




(1)   Διαγράφεται η ένδειξη που δεν χρειάζεται
(2)   Εφόσον χορηγήθηκε


Υποδ. 1

ΑΙΤΗΣΗ


ΠΡΟΣ
Τ.Υ. – ΚΠΑ2………………………..


Σας παρακαλώ να μου εγκρίνετε τη καταβολή της ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας (άρθρο 142 του Ν. 3655/2008).



ΟΝΟΜΑ


ΕΠΩΝΥΜΟ


ΟΝΟΜΑ ΠΑΤΕΡΑ


ΕΠΩΝΥΜΟ ΠΑΤΕΡΑ


Α. Δ. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ

Α. ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΟΥ


ΑΦΜ


Α.Μ.ΙΚΑ



ΑΡ. ΛΟΓ. ΕΤΕ


ΗΜΕΡ. ΓΕΝΝΗΣΗΣ



ΤΟΠΟΣ ΓΕΝΝΗΣΗΣ



ΤΟΠΟΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ



ΟΔΟΣ



ΑΡΙΘΜ.

Τ.Κ.





                                                                                                ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ

                                                                                            ………/………/………

                                                           
Η ΑΙΤΟΥΣΑ


ΕΣΕΕ: Το μέτρο των αποδείξεων αγγίζει τα όρια του παραλογισμού




ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ 42, 105 63 ΑΘΗΝΑ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Δηλώσεις του προέδρου της  ΕΣΕΕ Βασίλη Κορκίδη για το μέτρο των αποδείξεων

«Ψευδεπίγραφο και αναποτελεσματικό το μέτρο των αποδείξεων»

Σύμφωνα με τις εξαγγελίες του Υπουργείου Οικονομικών, σε ό,τι αφορά την έκπτωση των αποδείξεων, προβλέπεται σταθερό ποσό έκπτωσης 2.100 € για τα εισοδήματα μέχρι 21.000 €, με την προϋπόθεση της κάλυψης του 25% του εισοδήματος.  Από τα 21.000 μέχρι τα 42.000 € προβλέπεται τμηματική μείωση της έκπτωσης, μέχρι την πλήρη εξάλειψη για ποσά άνω των 42.000 €, ενώ προβλέπονται πρόστιμα και κλιμακωτές αυξήσεις με φοροποινές έξτρα φόρου για λιγότερες αποδείξεις.
Καταρχήν, διαμαρτυρόμαστε έντονα, διότι το παραπάνω μέτρο θα εφαρμοστεί επιλεκτικά μόνο στους μισθωτούς και στους συνταξιούχους λες και οι ελεύθεροι επαγγελματίες δεν είναι καταναλωτές. Δεύτερον, αγγίζει τα όρια του παραλογισμού να στερούνται την έκπτωση οι φορολογούμενοι με εισοδήματα άνω των 42.000 €, δηλαδή οι μόνοι που μπορούν, βάσει του εισοδήματός τους να αγοράσουν κάτι και να τονώσουν την καταναλωτική δαπάνη. Στην ουσία, το μέτρο είναι "ψευδεπίγραφο" γιατί οι δικαιούχοι των αποδείξεων δεν μπορούν βάσει εισοδήματος να αγοράσουν και όσοι μπορούν ακόμα να καταναλώσουν εξαιρούνται.
Ο διαχωρισμός των φορολογουμένων με βάση την πηγή και το ύψος του εισοδήματος, όπως οι χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος ελεύθεροι επαγγελματίες και μισθωτοί αποδεικνύει ότι είναι ένα μέτρο μόνο για «τα μάτια» του κόσμου και τις εντυπώσεις. Η ΕΣΕΕ έχει από μακρού προτείνει να εκπίπτουν όλες οι αποδείξεις όλων των επαγγελματικών κλάδων και όλων των φορολογουμένων κατά ένα ποσοστό από το εισόδημά τους και το υπόλοιπο διαθέσιμο εισόδημα να φορολογείται με βάση την φορολογική κλίμακα φυσικών προσώπων.
Η αφομοίωση ενός τέτοιου συστήματος όπου οι αποδείξεις θα είναι οι κύριες φοροαπαλλαγές μας θα βελτίωνε τη φορολογική συνείδηση των υπόχρεων καθώς όλοι θα είχαν κίνητρο να ζητούν αποδείξεις, ενώ το συγκεκριμένο μέτρο θα είχε μεγάλη αποτελεσματικότητα εάν εφαρμοζόταν στον κλάδο του χονδρικού και λιανικού εμπορίου, προκειμένου όλοι να εκδίδουν τιμολόγια και αποδείξεις στα καταστήματα λιανικής, με αποτέλεσμα τη μείωση της φοροδιαφυγής και την προστασία της αγοράς και των καταναλωτών από το παρεμπόριο.

«Βέτο» από την τρόικα στην εξόφληση φόρων σε πολλές δόσεις - Αναζητείται άλλη λύση

«Βέτο» από την τρόικα στην εξόφληση φόρων σε πολλές δόσεις - Αναζητείται άλλη λύση 


Στις αντιρρήσεις της τρόικας σκοντάφτει η προσπάθεια του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης να αυξήσει τα έσοδα μέσω πολλών δόσεων στις ληξιπρόθεσμες οφειλές. 

Όπως αναφέρεται στο Βήμα της Κυριακής, η τρόικα έχει θέσει βέτο λέγοντας ότι νέα χαριστική ρύθμιση δεν θα δεχθεί, ούτε μεγάλη αύξηση των δόσεων, καθώς -όπως λένε- η διαδικασία αυτή τελικά αυξάνει τα χρέη.
 
Οι αρμόδιες υπηρεσίες έχουν λάβει εντολή από τον υφυπουργό Γιώργο Μαυραγάνη να βρουν τρόπους ώστε να υπάρξει ένα νέο πλαίσιο για την τμηματική εξόφληση των χρεών.
 
Μία από τις εισηγήσεις που επεξεργάζεται το υπουργείο είναι να δίνεται η δυνατότητα στους φορολογούμενους να πληρώσουν σε 36 δόσεις. Μάλιστα εκφράζεται η επιθυμία οι δόσεις να γίνουν 48, ωστόσο, εκτιμάται ότι η τρόικα θα ασκήσει βέτο.
 
Ένα άλλο σενάριο που εξετάζεται είναι το ύψος της ελάχιστης δόσης: σήμερα είναι 100 ευρώ και μελετάται η περαιτέρω μείωση, εφόσον το χρέος δεν ξεπερνά τις 2.000-3.000 ευρώ.
http://taxheaven.gr

Θα πληρώνουμε το κράτος για... ηθική βλάβη Αποζημίωση ζητά το υπουργείο Οικονομικών από όσους πολίτες έχουν χρέη στην εφορία


Θα πληρώνουμε το κράτος για... ηθική βλάβη
Να αποζημιώνουν την εφορία για ηθική βλάβη (!) θα καλούνται στο εξής όσοι πολίτες έχουν χρέη προς το Δημόσιο σύμφωνα με απίστευτη εγκύκλιο που εξέδωσε το υπουργείο Οικονομικών.
Μάλιστα, οι εφοριακοί θα παρίστανται ως συνήγοροι πολιτικής αγωγής σε δικαστήρια ακόμη και αν αυτά εκδικάζουν περιπτώσεις πλημμελημάτων. Σύμφωνα με τις οδηγίες, για χρέη 20.000 ευρώ, η αποζημίωση για... ηθική βλάβη που θα καλείται να καταβάλλει ο φορολογούμενος αγγίζει τα 2.000 ευρώ!
Σύμφωνα με την εγκύκλιο, που δημοσιεύει το Πρώτο Θέμα, το Δημόσιο θα ζητάει και τα ρέστα σε περιπτώσεις χρεών από ΦΠΑ. Να σημειωθεί ότι η εγκύκλιος βασίζεται σε νόμο του 1953.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει επί λέξει η εγκύκλιος της Διεύθυνσης Αναγκαστικής Είσπραξης, οι έφοροι θα πρέπει “να δίνουν εντολή σε υπάλληλο της υπηρεσίας τους να εκπροσωπήσει το Δημόσιο σε παράσταση πολιτικής αγωγής, ζητώντας από το δικαστήριο να επιδικάσει σε βάρος του κατηγορούμενου και υπέρ του Δημοσίου ποσό ως χρηματική αποζημίωση για ηθική βλάβη που υπέστη το Δημόσιο λόγω της προσβολής του κύρους του από τη συμπεριφορά του φορολογούμενου”...

Θα πληρώνουμε το κράτος για... ηθική βλάβη Αποζημίωση ζητά το υπουργείο Οικονομικών από όσους πολίτες έχουν χρέη στην εφορία


Θα πληρώνουμε το κράτος για... ηθική βλάβη Αποζημίωση ζητά το υπουργείο Οικονομικών από όσους πολίτες έχουν χρέη στην εφορία

Να αποζημιώνουν την εφορία για ηθική βλάβη θα καλούνται στο εξής όσοι πολίτες έχουν χρέη προς το Δημόσιο σύμφωνα με απίστευτη εγκύκλιο που εξέδωσε το υπουργείο Οικονομικών.

Μάλιστα, οι εφοριακοί θα παρίστανται ως συνήγοροι πολιτικής αγωγής σε δικαστήρια ακόμη και αν αυτά εκδικάζουν περιπτώσεις πλημμελημάτων. Σύμφωνα με τις οδηγίες, για χρέη 20.000 ευρώ, η αποζημίωση για... ηθική βλάβη που θα καλείται να καταβάλλει ο φορολογούμενος αγγίζει τα 2.000 ευρώ!

Σύμφωνα με την εγκύκλιο, που δημοσιεύει το Πρώτο Θέμα, το Δημόσιο θα ζητάει και τα ρέστα σε περιπτώσεις χρεών από ΦΠΑ. Να σημειωθεί ότι η εγκύκλιος βασίζεται σε νόμο του 1953.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει επί λέξει η εγκύκλιος της Διεύθυνσης Αναγκαστικής Είσπραξης, οι έφοροι θα πρέπει «να δίνουν εντολή σε υπάλληλο της υπηρεσίας τους να εκπροσωπήσει το Δημόσιο σε παράσταση πολιτικής αγωγής, ζητώντας από το δικαστήριο να επιδικάσει σε βάρος του κατηγορούμενου και υπέρ του Δημοσίου ποσό ως χρηματική αποζημίωση για ηθική βλάβη που υπέστη το Δημόσιο λόγω της προσβολής του κύρους του από τη συμπεριφορά του φορολογούμενου». 

Πηγή Newsbeast.gr

Ερχεται νέο κρυφό Μνημόνιο – Οι 25 αλλαγές που απαιτούν οι δανειστές


ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ερχεται νέα κρυφό Μνημόνιο – Οι 25 αλλαγές που απαιτούν οι δανειστές

Ερχεται νέο κρυφό Μνημόνιο – Οι 25 αλλαγές που απαιτούν οι δανειστές

05.01.2013 08:19
Νέα βάσανα για την Ελλάδα έρχονται από τις Βρυξέλλες αφού μετά από σύσκεψη που είχαν στελέχη της Τρόικα με το επικεφαλής της Task Force στην Ελλάδα Χορστ Ράιχενμπαχ αποφασίστηκε πως πρέπει να προωθηθούν άμεσα οι μεταρρυθμίσεις και μέσω νέου κρυφού Μνημονίου ζητούν μεταξύ άλλων λουκέτα σε οργανισμούς και υπουργεία, κατάργιση της μονιμότητας, νέο ΑΣΕΠ και αποτελεσματικότερο φοροεισπρακτικό μηχανισμό.
Όπως αναφέρει και η Real News οι δανειστές απαιτούν 25 ανατροπές:
  • Κινητικότητα προσωπικού στο Δημόσιο και συνεχείς μετατάξεις
  • Νέα κριτήρια στις προσλήψεις (όποτε αυτές γίνουν) μέσω νέου ΑΣΕΠ
  • Την προώθηση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και την κατάργηση των αντίστοιχων θέσεων εργασίας
  • Πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα ειδοποίησης και είσπραξης οφειλών προς το Δημόσιο
  • Εκπαίδευση των στελεχών του ΣΔΟΕ και της Οικονομικής Αστυνομίας
  • Την ενίσχυση του ρόλου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
  • Την ίδρυση και λειτουργία φορολογικών δικαστηρίων
  • Τη δημιουργία τραπεζικών λογαριασμών
  • Νέο Κώδικα βιβλίων και Στοιχείων
  • Την εισαγωγή Κώδικα Φορολογικής Δικονομίας
  • Ηλεκτρονική αυτοματοποίηση του εξαγωγικού φόρτου και παρεμβάσεις στα τελωνεία
  • Απλοποίηση των κανόνων τοποθέτησης προϊόντων στην αγορά
  • Εξορθολογισμός των πολλαπλών αδειών για τις μεγάλες επενδύσεις
  • Την πλήρη κατάργηση των κρατικών παρεμβάσεων που εμποδίζουν την είσοδο στην αγορά και τον ανταγωνισμό
  • Την αξιολόγηση του ΕΟΠΥΥ
  • Τη θέσπιση ενιαίας Αρχής για τις δημόσιες συμβάσεις
  • Τη μεταρρύθμιση του ΟΑΕΔ
  • Την αναθεώρηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
  • Μεταρρύθμιση στον τομέα του φαρμάκου και της τιμολόγησης του
  • Να αναλάβει η κεντρική διοίκηση τη διαχείριση των ακινήτων και της περιουσίας των Δήμων
  • Την απελευθέρωση για δικηγόρους, νομικές εταιρείες και ορκωτούς λογιστές


Πηγή: Ερχεται νέο κρυφό Μνημόνιο – Οι 25 αλλαγές που απαιτούν οι δανειστές | iefimerida.grhttp://www.iefimerida.gr/node/84427#ixzz2H6Ae0fhu

Σε 4 μήνες θα μοιρασθεί η μείωση των συντάξεων


ΒΡΟΥΤΣΗΣ

Σε 4 μήνες θα μοιρασθεί η μείωση των συντάξεων

Σε 4 μήνες θα μοιρασθεί η μείωση των συντάξεων
Σύσκεψη με τους διοικητές όλων των ασφαλιστικών ταμείων που εποπτεύονται από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας πραγματοποιήθηκε σήμερα υπό τον υπουργό κ. Γιάννη Βρούτση.
Στη σύσκεψη, στην οποία συμμετείχαν επίσης ο διευθύνων σύμβουλος της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ) κ. Χρήστος Χάλαρης δόθηκαν κατευθύνσεις από τον υπουργό προκειμένου να επιτευχθεί ο καλύτερος δυνατός συντονισμός με στόχο μέσα στο 2013 να διασφαλιστεί ο εξορθολογισμός αλλά και το νοικοκύρεμα του ασφαλιστικού συστήματος.
Μετά το τέλος της σύσκεψης ο υπουργός Εργασίας έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Η Ελλάδα από τις 21 Δεκεμβρίου 2012 απέκτησε για πρώτη φορά ψηφιακή και ηλεκτρονική βάση όλων των συντάξεων και συνταξιούχων. Αυτό αποτελεί μία τεράστια μεταρρύθμιση προς όφελος όλων μας. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι αυτό έγινε με ίδιες δυνάμεις. Χωρίς να καταβάλλουμε ένα ευρώ, χωρίς να μπούμε σε διαδικασίες πολυδάπανων διαγωνισμών μέσα μόνο από την πολιτική βούληση και τις δράσεις του υπουργείου για εξυγίανση του ασφαλιστικού συστήματος.
Η χώρα σήμερα γνωρίζει για πρώτη φορά πόσους συνταξιούχους έχει και πόσες συντάξεις δίνει. Έχουμε συγκλίνει στο 90% της ψηφιακής βάσης, έχουμε μία απόκλιση 10% συνταξιούχων που δεν έχουν δώσει ΑΜΚΑ και ΑΦΜ. Υπήρξε η κατεύθυνση από μένα, σε ένα σφικτό χρονοδιάγραμμα όπου μέχρι 28/2/2013 θα έχει ταυτοποιηθεί και ψηφοποιηθεί το 100% και θα έχει συγκλίνει απόλυτα.
Το δεύτερο ζήτημα που μας απασχόλησε είναι το ζήτημα των απογραφών. Η κατεύθυνση που έχουμε δώσει είναι ότι στις 28 Φεβρουαρίου 2013 τελειώνουν όλες οι απογραφές και δεν πρόκειται να υπάρξει μεταβατική περίοδος. Έτσι καταπολεμούμε οριστικά την παραβατικότητα στα ασφαλιστικά ταμεία της χώρας. Από κει και πέρα αρχίζει το σύστημα Αριάδνη το οποίο θα καταγράφει σε πραγματικό χρόνο κάθε δημογραφική αλλαγή εκμηδενίζοντας έτσι τα φαινόμενα των πλαστών και παράνομων συντάξεων.
Επιπλέον, από 1-7-2013 η χώρα μας θα αποκτήσει ενιαία αρχή πληρωμής συντάξεων, δηλαδή οι πληρωμές των συντάξεων θα γίνονται από την ΗΔΙΚΑ. Αυτό, αποτελεί άλλη μία σημαντική αλλαγή η οποία θα μας δώσει εκτός των άλλων και ένα επιπλέον οικονομικό όφελος περίπου 100 εκατομμυρίων ευρώ από την φοροδιαφυγή που εντοπίστηκε στις φορολογικές δηλώσεις των συνταξιούχων. Διότι μέχρι τώρα δεν δηλώνονταν με ακρίβεια ή και καθόλου οι συντάξεις στο πραγματικό τους μέγεθος. Με τη νέα βάση πληρωμών των συντάξεων, οι συντάξεις του 2013, κύριες και επικουρικές θα δοθούν στην Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και οι επόμενες φορολογικές δηλώσεις θα έχουν προσυμπληρωμένο το ποσό των συντάξεων των συνταξιούχων με αποτέλεσμα να απαλλαγούν και τα ταμεία από ένα μεγάλο διοικητικό και οικονομικό βάρος.
Για το θέμα των συντάξεων Ιανουαρίου, εκδόθηκε ήδη εγκύκλιος από το υπουργείο και ενημερώθηκαν σχετικά και οι διοικητές των ταμείων, ότι η προσαρμογή (μειώσεις) θα απλωθεί στους επόμενους 4 μήνες. Με αυτό τον τρόπο πετυχαίνουμε την εφαρμογή του νόμου με τον πιο ήπιο τρόπο για τους συνταξιούχους.
Το ζήτημα της πολιτικής της στέγασης είναι επίσης ένα θέμα που τέθηκε στους διοικητές των ταμείων. Όλοι οι διοικητές των ταμείων έχουν την κατάσταση των αδρανών κτηρίων των ταμείων και προσπαθούμε με εξορθολογισμό και με γρήγορους ρυθμούς να δημιουργήσουμε ενιαίους χώρους συστέγασης υπηρεσιών και έτσι να εξοικονομήσουμε ότι μπορούμε περισσότερο για τα ασφαλιστικά ταμεία».

ΜΑΘΑΙΝΟΝΤΑΣ ΤΑ... ΝΕΑ «ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ» Το λεξιλόγιο της κρίσης


ΜΑΘΑΙΝΟΝΤΑΣ ΤΑ... ΝΕΑ «ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ»

Το λεξιλόγιο της κρίσης

Το λεξιλόγιο της κρίσης
Tου Θανάση Παπαδή
Το Καλοκαίρι του 1999 κάθε Νεοέλληνας, στην νιρβάνα της εποχής, από τις παραλίες όπου βρισκόταν και πριν λάβει σοβαρές «επενδυτικές» αποφάσεις -θα αγοράσει ή όχι «Κλωνατέξ» ή «Γενικές Αποθήκες»- ρωτούσε «πόσο έκλεισε ο Dow Jones». Έντεκα χρόνια μετά έντρομος -στην κυριολεξία αυτή τη φορά- ρωτούσε? «πόσο αυξήθηκε το? spread». Κοινό χαρακτηριστικό και των δύο εποχών, οι νέες λέξεις που προστέθηκαν στο λεξιλόγιο των Ελλήνων.
Έχουν περάσει 2,5 χρόνια από τη στιγμή που η Ελλάδα ζήτησε τη στήριξη των εταίρων της και του ΔΝΤ προκειμένου να καλύψει τις δανειακές της ανάγκες και να αποφύγει τη χρεοκοπία. Πολλά έχουν αλλάξει στη χώρα από εκείνη τη στιγμή, Μάιος του 2010, και οι Eλληνες πολίτες έχουν δει τη ζωή τους να αλλάζει προς το χειρότερο, ενώ η οικονομία έκλεισε τον πέμπτο χρόνο που βρίσκεται σε ύφεση.
Όμως, σε όλο αυτό το διάστημα καθημερινά διαβάζουμε και ακούμε λέξεις που μέχρι τότε ή δεν τις γνωρίζαμε ή απλά δεν δίναμε κάποια ιδιαίτερη σημασία. Η κρίση συνοδεύτηκε με ένα στην κυριολεξία καινούργιο λεξιλόγιο που άλλαξε τη ζωή μας. Είναι ίσως απόρροια της παγκοσμιοποίησης, αλλά και της ευρύτητας χρήσης της αγγλικής γλώσσας στην καθημερινότητα. Πολλές, ωστόσο, λέξεις εξ αυτών, όπου ήταν εφικτό, «ελληνοποιήθηκαν» προκειμένου να γίνονται αντιληπτές από τους περισσότερους. Το Μνημόνιο, για παράδειγμα, μάς ακολουθεί στην καθημερινότητά μας, όπως και μία σειρά λέξεων που ήρθαν για να μεταβάλλουν το περιεχόμενο των συζητήσεων, από το καφενείο μέχρι και τις αίθουσες των πανεπιστημίων. Το Καλοκαίρι του 1999 οι φράσεις που άκουγες όπου στεκόσουν και όπου βρισκόσουν ήταν «πούλησα», «αγόρασα», «αέρας» και «πόσο έκλεισε ο Dow Jones»?
Το λεξιλόγιο της κρίσης
Από το Καλοκαίρι του 2010, στο κάθε ελληνικό σπίτι μπήκε το «spread», η «αναδιάρθρωση χρέους», τα «CDS», τα «ομόλογα» κ.λπ.
Ας δούμε τις κυριότερες εξ αυτών τι σημαίνουν:
Μνημόνιο
Είναι το κείμενο που υπογράφουν η χώρα που βρίσκεται σε πρόγραμμα στήριξης και οι πιστωτές, εν προκειμένου, Ευρωζώνη και ΔΝΤ, και περιλαμβάνει μία σειρά από υποχρεώσεις της χώρας σε προκαθορισμένες ημερομηνίες.
Τρόικα
Το λεξιλόγιο της κρίσης
Είναι οι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, της Ευρωζώνης και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Κάθε πλευρά έχει από ένα μέλος. Η τριμελής αυτή επιτροπή διεξάγει τις διαπραγματεύσεις με την κάθε κυβέρνηση που έχει ζητήσει στήριξη με τον Μηχανισμό.
Spread
Η λέξη την οποία πρώτοι έμαθαν όλοι οι Έλληνες στο τέλος του 2009, αρχές του 2010. Πρόκειται για την διαφορά του επιτοκίου δανεισμού ανάμεσα στην χώρα αναφοράς και σε αυτά με τα οποία δανείζεται η Γερμανία, που έχει τα χαμηλότερα επιτόκια δανεισμού στην Ευρωζώνη.
Μηχανισμός Στήριξης
Πρόκειται για τον Μηχανισμό που έχει δημιουργήσει η Ευρωζώνη για την αντιμετώπιση κρίσεων και παροχή βοήθειας στις χώρες που αντιμετωπίζουν προβλήματα. Αρχικά ήταν ο προσωρινός Μηχανισμός (EFSF) και αντικαταστάθηκε από τον μόνιμο (ESM).
Πακέτο Στήριξης
Είναι τα χρήματα που λαμβάνει η χώρα ως δάνειο από τις χώρες-μέλη και το ΔΝΤ προκειμένου να εξυπηρετήσει τις δανειακές της ανάγκες, αλλά και τις τρέχουσες υποχρεώσεις της.
Haircut
Πρόκειται για την μείωση του χρέους μίας χώρας. Αυτή πραγματοποιείται μέσω «κουρέματος» των ομολόγων της χώρας αναφοράς που έχουν στα χέρια οι επενδυτές.
PSI
Ήταν το πρόγραμμα μείωσης μέσω Haircut του ελληνικού χρέους.
Buyback
Η επαναγορά ομολόγων σε τρέχουσες τιμές, μέσα από την δευτερογενή αγορά. Το πρόγραμμα αυτό έχει εθελοντικό συνήθως χαρακτήρα.
CAC's
Πρόκειται για τις ρήτρες συλλογικής δράσης. Εν προκειμένου σε περίπτωση που στο πρόγραμμα μείωσης του χρέους, δεν συμμετάσχουν όλοι, αλλά οι περισσότεροι λένε «ναι», τότε η εκάστοτε κυβέρνηση μπορεί να ενεργοποιήσει τις ρήτρες συλλογικής δράσης και να αναγκάσει και τους υπόλοιπους να συμμετάσχουν.
Στάση πληρωμών
Όταν μία χώρα αδυνατεί να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της, απέναντι στους δανειστές της.
Bail-out
Η κεφαλαιοποίηση του ελλείμματος των ιδιωτών των επιχειρήσεων ή των χωρών για να γλυτώσουν από την πτώχευση.
CDS
Πρόκειται ουσιαστικά για ασφάλιστρα κινδύνου. Κάποιος επενδυτής που έχει αγοράσει ομόλογα κάποιας χώρας, ασφαλίζει την επένδυσή του, για την περίπτωση χρεοκοπίας. Αν αυτό συμβεί παίρνει ο επενδυτής αποζημίωση. Ωστόσο, τα CDS έγιναν αποτέλεσαν προϊόν και πολλοί αγόρασαν, έστω και αν δεν είχαν στην κατοχή τους ομόλογα. Για να ενεργοποιηθούν θα πρέπει να υπάρξει στάση ή αδυναμία πληρωμών.
GRexit
Είναι το σενάριο εξόδου της χώρας από το ζώνη του ευρώ εν συντομία.
Δευτερογενής αγορά
Είναι η αγορά στην οποία διαπραγματεύονται τα ομόλογα που έχει αποκτήσει ο επενδυτής πρωτογενώς. Είναι κάτι σαν τις μετοχές. Η δευτερογενής αγοράς είναι σαν το Χρηματιστήριο όπου ο κάθε επενδυτής μπορεί να αγοράσει ή να πουλήσει ομόλογα, σε τιμές βέβαια διαφορετικές από την ονομαστική τιμή.
Οίκοι αξιολόγησης
Πρόκειται για τρεις οίκους, αμερικάνικους, οι οποίοι κρίνουν την πιστοληπτική ικανότητα των χωρών, των επιχειρήσεων και των οργανισμών. Πολλά ακούσθηκαν για τον ρόλο τους, στην περίοδο της κρίσης, αλλά ωστόσο, παραμένουν οι ισχυροί σε αυτό το ιδιότυπο «παιχνίδι».
Ομόλογο
Τρόπος δανεισμού που χρησιμεύει στον εκδότη του για τη συγκέντρωση δανεικών από δανειστές. Ομόλογα εκδίδουν μόνον μεγάλες ιδιωτικές εταιρείες, δημόσιοι οργανισμοί και κυβερνήσεις. Ένα τυπικό ομόλογο αποκτάται από έναν επενδυτή που καταβάλλει την ονομαστική του αξία και εισπράττει περιοδικά το τόκο.
Στη λήξη του ομολόγου παίρνει πίσω και το κεφάλαιο που έδωσε ή το εμπορεύεται στις αγορές που υπάρχουν για τέτοιου είδους σκοπούς. Κάθε ομόλογο όταν εκδίδεται έχει μια ονομαστική τιμή (π.χ. 100), που αντιπροσωπεύει τα χρήματα που πήρε ο δανειζόμενος, ενώ 5% είναι ο τόκος που θα εισπράξει ο δανειστής.
Από τη στιγμή που βγαίνει στις προαναφερθείσες αγορές, για να ρευστοποιηθεί (να γίνει χρήμα) πριν τη λήξη του η τιμή του υπόκειται σε διαπραγμάτευση με αποτέλεσμα η αξία του να αυξάνεται ή να μειώνεται.
Αυτό σημαίνει ότι μεταβάλλεται και η απόδοση για τον επενδυτή που θα το αγοράσει μετά την έκδοσή του. Έτσι, αν προστεθεί και ο τόκος η απόδοσή του είναι μεγαλύτερη από 5%. Γι' αυτό όσο πέφτει η τιμή ανεβαίνει η απόδοση και το αντίστροφο.
Ευρω-ομόλογο
Είναι το ομόλογο που θα καλύπτει όλες τις χώρες της Ευρωζώνης και δεν θα εκδίδεται από κάθε χώρα-μέλος ξεχωριστά. Υπάρχουν ερευνητές που υποστηρίζουν ότι η καλύτερη δυνατή λύση είναι η έκδοση ενός ευρωομολόγου 20ετούς διάρκειας με επιτόκιο 3%. Με το ευρωομόλογο εξισώνεται το κόστος δανεισμού για όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. αφού υποτίθεται ότι θα έχει την εγγύηση ισχυρών κρατών όπως η Γερμανία.
Ωστόσο, η έκδοση ευρω-ομόλογου, που προτείνεται σαν λύση στην ευρωπαϊκή κρίση χρέους, νομιμοποιεί και εξασφαλίζει το μέγιστο κέρδος για τις ισχυρότερες χώρες σε βάθος χρόνου, με ανάλογο κόστος μέσω των όρων συμφωνίας με τις φτωχές χώρες της Ε.Ε.
NPL's
Πρόκειται για τα «κόκκινα» δάνεια των τραπεζών. Αυτά δηλαδή που ύστερα από την πάροδο 90 ημερών δεν εξυπηρετούνται. Οι τράπεζες είναι υποχρεωμένες για αυτά να σχηματίσουν προβλέψεις, οι οποίες και αφαιρούνται από την κερδοφορία τους.
Ανακεφαλαιοποίηση
Τα κεφάλαια που χρειάζονται οι τράπεζες προκειμένου να φτάσουν οι δείκτες των κεφαλαίων τους, στα διεθνή αποδεκτά επίπεδα. Τα χρήματα αυτά είναι συνήθως κρατικά και ως αντάλλαγμα λαμβάνονται μετοχές.
Eurogroup
Η σύνοδος των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης. Συνήθως πραγματοποιείται μία φορά κάθε μήνα, την πρώτη Δευτέρα, αλλά όταν οι συνθήκες το επιτάσσουν, τότε αυτές μπορεί να είναι και πιο συχνές.
Σύνοδος Κορυφής
Είναι η συνάντηση των αρχηγών των κρατών-μελών της Ε.Ε., που λαμβάνει αποφάσεις στρατηγικής σημασίας. Δεν είναι προκαθορισμένες και πραγματοποιούνται όταν συντρέχει λόγος.
Reuters
Ένα από τα πλέον έγκυρα ειδησεογραφικά πρακτορεία ειδήσεων που στην περίοδο της κρίσης, αποτέλεσαν μία από τις κύριες πηγές ενημέρωσης. Πολλά ειπώθηκαν για τον ρόλο του στην περίοδο αυτή, χωρίς ωστόσο, να αλλοιωθεί η συνολική εικόνα.
Αποκρατικοποιήσεις
Η πώληση ή η παραχώρηση δημόσιας περιουσίας σε ιδιώτες, προκειμένου να υπάρξει ανάπτυξη, να μειωθεί η γραφειοκρατία καθώς και τα χρέη.
Πρόγραμμα εξυγίανσης
Αφορά κυρίως δημόσιους οργανισμούς και επιχειρήσεις με συσσωρευμένα χρέη.
Good Bank - Bad Bank
Η καλή και η... κακή τράπεζα. Ορολογία που αποτυπώνει τον διαχωρισμό μιας τράπεζας σε δύο φορείς: Εκείνον που διατηρεί τα υγιή στοιχεία του ενεργητικού ενός πιστωτικού ιδρύματος και τη bad bank στην οποία «φορτώνονται» όλα τα προβληματικά στοιχεία του ενεργητικού της, τα οποία αναλαμβάνει να καλύψει συνήθως το Κράτος με στόχο την εξυγίανση.
Και βέβαια σε όλες αυτές τις λέξεις θα πρέπει να προστεθούν και τα ονόματα των ισχυρών παραγόντων της κρίσης. Η Αγκ. Μέρκελ «έμπαινε» καθημερινά σε κάθε ελληνικό σπίτι μαζί με τον Β. Σόιμπλε. Στην αρχή το ίδιο έκανε και Στ. Καν, έως ότι αφρικανή καμαριέρα, τον «εκδίωξε» και στην θέση του ήρθε η Κρ. Λαγκάρντ.