Οπως αναφέρει η Καθημερινή, εφόσον υιοθετηθούν οι αλλαγές, οι θεσμοί θα πρέπει να συντάξουν την έκθεση προόδου (cοmpliance report) για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης. Στη συνέχεια θα πρέπει ορισμένα από τα εθνικά κοινοβούλια των χωρών της Ευρωζώνης να εγκρίνουν την αποδέσμευση της δόσης (όπως το γερμανικό, το ολλανδικό κ.λπ.) και αμέσως μετά ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) να κινήσει τις διαδικασίες για την εκταμίευση της δόσης.
Η διαδικασία αυτή εκτιμάται ότι θα χρειαστεί περίπου 20 ημέρες. Στο οικονομικό επιτελείο υποστηρίζουν ότι για να μην προκύψει σοβαρό ταμειακό πρόβλημα, θα πρέπει η διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί έως το τελευταίο 10ημερο του Ιουνίου. Και κατ’ επέκταση θα πρέπει να έχουν νομοθετηθεί οι αλλαγές μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα και ιδανικά έως την 1 Ιουνίου.
Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές που έχει ζητήσει η τρόικα, οι κυριότερες είναι:
• Η πώληση των «κόκκινων» δανείων που έχουν την εγγύηση του Δημοσίου. Ο κ. Τσακαλώτος ανέφερε χθες πως υπάρχει διαπραγμάτευση με τους θεσμούς για το θέμα αυτό, καθώς από τα δάνεια που έχουν την εγγύηση του Δημοσίου, περίπου 1,5 δισ. ευρώ είναι «κόκκινα». Αυτό σημαίνει ότι είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να κληθεί το Δημόσιο να τα εξοφλήσει και η επιβάρυνση για τα δημόσια οικονομικά της χώρας να μεταφερθεί στους πολίτες μέσω της επιβολής νέων μέτρων. Στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός δήλωσε πως οι θεσμοί είναι «θετικοί» στο να βρεθεί λύση και να μη δημιουργηθεί κίνδυνος νέων μέτρων.
• Ιδιωτικοποίηση του Ελληνικού. Ολες οι εμπλεκόμενες πλευρές συμφώνησαν στο να υπάρξει παράταση ενός μήνα (για τις 23 Ιουνίου) για την υπογραφή του Μνημονίου Συνεννόησης με τους επενδυτές. Αυτή τη στιγμή γίνονται προσπάθειες για να υπογραφεί το Μνημόνιο νωρίτερα. Κάποιες πληροφορίες ανέφεραν ότι μπορεί να υπάρξουν εξελίξεις και εντός της επόμενης εβδομάδας.
• Αλλαγές στο νομικό καθεστώς που θα διέπει το διοικητικό συμβούλιο του νέου Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, καθώς και για τη νομική κάλυψή του. Γενικά για το νέο Ταμείο, ο υπουργός ανέφερε πως αποτελεί μια πρόκληση η σωστή αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων που θα υπάγονται σε αυτό. Εκανε λόγο για ανάγκη εξυγίανσης ορισμένων ΔΕΚΟ, ακόμη και πώλησης κάποιων (εκτός από τις «κομβικές ΔΕΚΟ» όπως για παράδειγμα η ΕΥΔΑΠ).
• Παρεμβάσεις στο ασφαλιστικό. Εκτός από το θέμα που έχει προκύψει με το ΕΚΑΣ, υπάρχει και σειρά άλλων διορθώσεων που ζητούν οι δανειστές. Για παράδειγμα, ζητούν διόρθωση στην κλίμακα εκπτώσεων που προβλέπεται για την περίοδο 2017-2020 για τους αυτοαπασχολούμενους, αλλά και αλλαγή στις διατάξεις που διατηρούν σε κάποιο βαθμό το ευνοϊκό καθεστώς που προβλέπεται για τους αγρότες και τους περίπου 45.000 μικροεπαγγελματίες που ασφαλίζονται στον ΟΓΑ. Για το θέμα με το ΕΚΑΣ, ο κ. Τσακαλώτος υποστήριξε χθες πως δεν έχει ληφθεί οριστική απόφαση, αλλά επανέλαβε πως αν χρειαστεί να επιστραφούν αναδρομικά από τους δικαιούχους από τους οποίους θα κοπεί το βοήθημα, αυτό το εισόδημα που θα «χάσουν», θα βρεθεί τρόπος να τους επιστραφεί.
• Αλλαγές σε φράσεις και λέξεις σε διάφορες διατάξεις των νόμων.Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνονται και κάποιες διορθώσεις στις διατάξεις για τον αυτόματο μηχανισμό περικοπής δαπανών. Πάντως, αρμόδια στελέχη υποστηρίζουν ότι οι αλλαγές αυτές είναι άνευ ουσίας, ενώ ο κ. Τσακαλώτος δήλωσε χθες για τον «κόφτη» ότι η ενεργοποίησή του δεν είναι ορατή, καθώς, εξαιτίας των ήδη καλών αποτελεσμάτων του προϋπολογισμού εν μέσω ύφεσης και του ότι η οικονομία θα περάσει στην ανάπτυξη, μεγεθύνονται τα θετικά της μεγέθη.
ΜΕ ΤΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ
ΥΠΟΙΚ: H περίοδος της διαπραγμάτευσης δεν θα επιβαρύνει την οικονομία
«Με τη συμφωνία του καλοκαιριού και τους χειρισμούς στην οικονομία, διασφαλίστηκε ότι η περίοδος της διαπραγμάτευσης δεν θα επιβαρύνει την οικονομία» σχολίασαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, κύκλοι του υπουργείου Οικονομίας.
Τα στελέχη του υπουργείου σχολίασαν ότι «η κυβέρνηση Σαμαρά είχε συμφωνήσει για πρωτογενή πλεονάσματα 3% το 2015 και 4,3% το 2016. Δεδομένου ότι αυτά κατευθύνονται στην εξυπηρέτηση του χρέους, που είναι προς το εξωτερικό της οικονομίας, ουσιαστικά αφαιρούνται από το ΑΕΠ. Άρα την περίοδο 2015-2016, θα αφαιρούταν από το ΑΕΠ περί το 7,3%. Από την άλλη πλευρά όμως, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Κομισιόν το φθινόπωρο του 2014, η ελληνική οικονομία θα «έτρεχε» με 2,9% το 2015 και 3,7% το 2016. Θα υπήρχε, άρα, σωρευτική αύξηση του ΑΕΠ περί το 6,7%, μικρότερη δηλαδή του ποσού που θα έπρεπε να αφαιρεθεί μέσω των πρωτογενών πλεονασμάτων, κατά περίπου 0,7 μονάδες».
Όπως εξηγούν στο ΑΠΕ οι ίδιοι παράγοντες, το καλοκαίρι συμφωνήθηκαν ως νέοι στόχοι, πρωτογενές έλλειμμα 0,25% το 2015 και πλεόνασμα 0,5% το 2016. Συνολικά, δηλαδή, θα υπάρξει οριακή διαρροή για το ΑΕΠ, περί το 0,25%.
Υπενθυμίζεται στο μεταξύ ότι το 2015 το ΑΕΠ συρρικνώθηκε 0,2% ενώ αντίστοιχες (0,3%) είναι οι εκτιμήσεις για φέτος, κατά συνέπεια το τελικό αποτέλεσμα είναι αντίστοιχο εκείνου που θα προέκυπτε αν η οικονομία αναπτυσσόταν με το ρυθμό που προέβλεπε η Κομισιόν στα τέλη του 2014 αλλά ταυτόχρονα ίσχυαν οι αρχικοί στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα.
«Διασφαλίσαμε ότι τα μέτρα που προέβλεπε η συμφωνία του καλοκαιριού για την πρώτη αξιολόγηση (3% του ΑΕΠ) θα πλήξουν όσο το δυνατόν λιγότερο τους ασθενέστερους και δεν θα οδηγήσουν την οικονομία σε νέα ύφεση. Κι αυτό επειδή η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς ιδιώτες (υπερβαίνουν τα 5,5 δισ. ευρώ) εντός του 2016 θα εξισορροπήσει την αφαίμαξη της οικονομίας από τα μέτρα (η οποία μάλιστα αφορά την επόμενη διετία και όχι το προσεχές εξάμηνο)» σημείωσαν οι ίδιοι παράγοντες.
Προφανώς, συνέχισαν οι ίδιοι παράγοντες, τα χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα συνεπάγονται βραδύτερη αποπληρωμή χρέους, οπότε θα μπορούσε κάποιος να υποστηρίξει ότι η διαπραγμάτευση «φούσκωσε» το χρέος. Στην πραγματικότητα ισχύει το αντίθετο: Το μεγάλο όφελος της διαπραγμάτευσης αφορά την αναδιάρθρωση του χρέους, δηλαδή τη σημαντική μείωση του βάρους που αυτό συνεπάγεται. Συμφωνήθηκε ότι μέχρι το τέλος του έτους θα παρουσιαστούν στο ΔΝΤ όλα εκείνα τα τεχνικά εργαλεία που θα διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του χρέους μακροπρόθεσμα. Μία ημέρα νωρίτερα, το ΔΝΤ σε έκθεση του περιέγραφε τους όρους βιωσιμότητας, μεταξύ των οποίων είναι ο περιορισμός των πρωτογενών πλεονασμάτων στο επίπεδο του 1,5% του ΑΕΠ. Η διαφορά σε σχέση με όσα είχε συμφωνήσει η κυβέρνηση Σαμαρά (πλεονάσματα 4,5%) είναι τεράστια, καθώς ετησίως τα πρόσθετα μέτρα θα ήταν ισόποσα με το σύνολο των μέτρων που απαιτήθηκαν για να κλείσει η πρώτη αξιολόγηση. Κάτι τέτοιο θα ήταν οικονομικά, πολιτικά και κοινωνικά απίθανο, καθιστώντας το μέλλον της οικονομίας αβέβαιο και άρα αποθαρρύνοντας μακροπρόθεσμες επενδύσεις.
«Πλέον, μετά τη συμφωνία στο Eurogroup, υπάρχει στο τραπέζι για πρώτη φορά ένα δύσκολο αλλά ρεαλιστικό σενάριο οριστικής λύσης του προβλήματος χρέους» καταλήγουν οι ίδιες πηγές.
ΗΤΑΝ ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΗ ΔΕΣΜΕΥΣΗ
Μάρδας: Ελπίδες για την εξεύρεση ισοδυνάμων που να αντισταθμίσουν την αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά
Την εκτίμηση ότι μπορεί να βρεθούν ισοδύναμα μέτρα για την αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά, έκανε ο υφυπουργός Δ Μάρδας.
Μιλώντας στο ραδιοσταθμό «Αθήνα 9.84», ο κ. Μάρδας είπε πως «υπήρχε μια μνημονιακή δέσμευση εδώ και πολύ καιρό. Τα συγκεκριμένα νησιά βρίσκονταν σε ένα ευνοϊκότερο καθεστώς από άλλα νησιά, σύμφωνα με την συνταγματική υποχρέωση η οποία υπήρχε. Από εκεί και πέρα, μπορούν να βρεθούν πολλά άλλα μέτρα πολιτικής που θα υποκαταστήσουν αυτή τη δυσμενή επίπτωση της αύξησης του Φ.Π.Α στα νησιά. Σε ένα πλούσιο νησί, δεν ξέρω κατά πόσο θα προσέξει ένας τουρίστας την αύξηση του Φ.Π.Α. Όσον αφορά στην συνταγματικότητα αυτού του μέτρου, πρέπει να συζητήσετε με συνταγματολόγους. Το σύνταγμα ορίζει μια ευνοϊκότερη μεταχείριση και ως εκ τούτου μπορούν να βρεθούν κάποια άλλα μέτρα πολιτικής που να οδηγήσουν σε κάποιο τέτοιο αποτέλεσμα...».
Σε σχέση με την αύξηση της φορολογίας σε μια σειρά προϊόντων, ο κ. Μάρδας εξήγησε ότι η κυβέρνηση επέλεξε ως πολιτική για την υλοποίηση των δεσμεύσεων, να αυξήσει λίγο τους φόρους σε πολλά προϊόντα και αγαθά αντί για μια θεαματική αύξηση.
«Εμείς αυτό που κάναμε σε ό,τι αφορά όλο αυτό το φορολογικό πακέτο, ήταν να «σκορπίσουμε» τους φόρους σε πολλά μέρη - δεν υπάρχουν μεγάλες θεαματικές αυξήσεις - γιατί θεωρούμε ότι αυτή η πολιτική είναι πολύ καλύτερη απέναντι στους πολίτες, από το να δέχεται ένας πολίτης την ομοβροντία μιας αύξησης του Φ.Π.Α κατά 10% σε ένα χώρο. Αυτές ήταν οι λύσεις που βρίσκονταν πάνω στο τραπέζι. Ή ένα «σκόρπισμα» πολλών μικρών φόρων δεξιά και αριστερά ή μια μεγάλη ομοβροντία...»
Σε κάθε περίπτωση, «όποια μέτρα επιβάλλονται αυτή τη χρονική περίοδο και έχουν επιβληθεί και επιβαρύνουν τα εισοδήματα των πολιτών έχουν βραχυχρόνια ισχύ» διαβεβαίωσε ο υφυπουργός, «με την έννοια ότι, από την στιγμή που ανακάμπτει η ελληνική οικονομία, θα αρχίσουν να έρχονται ελαφρύνσεις»: «Το 24% Φ.Π.Α είναι βέβαιο ότι θα μειωθεί, όπως και διάφορα άλλα βάρη που έχουν επιβληθεί. Από εκεί και πέρα το παιχνίδι, έτσι ώστε να φτάσουμε σε θετικές εξελίξεις που συνδέονται με την απάλειψη όλων αυτών των βαρών, έγκειται σε δύο σημεία. Το ένα είναι ο εκσυγχρονισμός της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας με διάφορα μέτρα που εδώ και χρόνια έπρεπε να έχουν εφαρμοστεί και αυτό δεν έχει γίνει. Τολμάμε να κάνουμε κάποια πράγματα. Έχουμε το θέμα των πρόωρων συντάξεων που κανείς δεν τολμούσε να το αγγίξει, όχι να το λύσει στο παρελθόν - και εμείς το οδηγήσαμε σε ένα τέλος. Το δεύτερο κομμάτι είναι το θέμα της ανάπτυξης. Αυτά τα δύο στοιχεία θα οδηγήσουν στη λύση του ζητήματος που συνδέεται με το πρώτο μέρος, δηλαδή την απάλειψη των βαρών που έχουν επιβληθεί όλο αυτό το χρονικό διάστημα».
Τέλος, για τις λεκτικές διαφοροποιήσεις στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ για τις επενδύσεις και τις αποκρατικοποιήσεις, ο κ. Μάρδας είπε πως «η λύση που θα δοθεί και θα δώσει μια ανάταση στον προϋπολογισμό και στην ελληνική κοινωνία, είναι η ανάπτυξη. Δεν μπορώ να φανταστώ ότι ένας πολιτικός λειτουργεί χωρίς να έχει στο μυαλό του, πώς θα φέρει επενδύσεις στη χώρα...Αφήστε τι βλέπετε συχνά σε επίπεδο κάποιων δηλώσεων. Αυτά που πρέπει να γίνουν, γίνονται».
Σχόλια Αναγνωστών