Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2012

Το νέο «Μνημόνιο» μέσα από το υπόμνημα των δανειστών

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το νέο «Μνημόνιο» μέσα από το υπόμνημα των δανειστών
Το νέο «Μνημόνιο» μέσα από το υπόμνημα των δανειστών
Το νέο «Μνημόνιο» μέσα από το υπόμνημα των δανειστών

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΤΡΟΪΚΑΣ

Το νέο «Μνημόνιο» μέσα από το υπόμνημα των δανειστών
27/1/2012
Ολόκληρο το κείμενο για το τι ζητούν ΔΝΤ, ΕΕ και ΕΚΤ για την υπογραφή της νέας δανειακής σύμβασης
Το υπόμνημα «φωτιά» που παρέδωσε η τρόικα στους αρχηγούς των κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση παρουσιάζει το «Εθνος». Σε 10 σελίδες ΔΝΤ, ΕΕ και ΕΚΤ αναλύουν τα μέτρα του «νέου μνημονίου» που πρέπει να λάβει η κυβέρνηση προκειμένου να συναφθεί η νέα δανειακή σύμβαση. Αναλυτικά το υπόμνημα:
23 Ιανουαρίου 2012
Ελλάδα: Προσδιορίζοντας το νέο Πρόγραμμα
Τα υπομνήματα του υπάρχοντος προγράμματος, και ιδιαιτέρως της 5ης αναθεώρησης του Μνημονίου, αναμένεται να αποτελέσουν τη βάση του νέου ελληνικού προγράμματος. Με άλλα λόγια, οι στόχοι και οι στρατηγικές προσαρμογής που περιγράφονται σε αυτό, μαζί με τα μέτρα υλοποίησής τους, αναμένεται σε γενικές γραμμές να περάσουν στο νέο πρόγραμμα.
Αυτό το έγγραφο περιλαμβάνει προτεινόμενες βελτιώσεις προς πιθανή ενσωμάτωση στο νέο πρόγραμμα: 1) προγενέστερες κινήσεις που θα χρειαστεί να ολοκληρωθούν προτού μπορέσει να εξεταστεί το πρόγραμμα, 2) προσθήκες και τροποποιήσεις στο πρόγραμμα για την αντιμετώπιση των εξελισσόμενων περιστάσεων ή για τον καλύτερο προσδιορισμό των πολιτικών.
Η λίστα στην παρούσα φάση αντικατοπτρίζει την ανάλυση των υπαλλήλων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και αναμένεται να βελτιωθεί καθώς οι ελληνικές αρχές θα παρουσιάσουν τις δικές τους προτάσεις.
Ι. Δημοσιονομική Πολιτική
Προηγούμενες κινήσεις και άλλα a priori μέτρα
Πλήρης εφαρμογή όλων των μέτρων της Μεσοπρόθεσμης Δημοσιονομικής Στρατηγικής (MTFS) που εκκρεμούν (βλέπε Παράρτημα 1)
Θέσπιση των απαραιτήτων μέτρων προκειμένου να επιτευχθεί ο δημοσιονομικός στόχος για το έλλειμμα του 2012 (βλέπε Παράρτημα 2). Oλα τα μέτρα θα αφορούν μόνο στην πλευρά των δαπανών και θα έπρεπε να είναι λίγα και μεγάλα αλλά αποτελεσματικά.
Υιοθέτηση ενός πλαισίου νόμου για τις επικουρικές συντάξεις που θα προχωρεί στην ίδρυση μόνο ενός επικουρικού ταμείου και ενός συστήματος υποθετικής προσδιοριζόμενης εισφοράς (Notional Defined Contribution) και που θα περιλαμβάνει περικοπές στα επιδόματα των επικουρικών συντάξεων για την περίοδο 2013-2014 σύμφωνες με τους στόχους της MTFS.
Καθιέρωση ενός περισσότερο αποτελεσματικού ελέγχου στις προσλήψεις (ο οποίος θα πρέπει να συμφωνεί με τα σχέδια προσλήψεων και με την αναλογία 1 προς 5), μαζί με ελέγχους στους αριθμούς των εισαχθέντων στις αστυνομικές και στρατιωτικές ακαδημίες.
Προσθήκες/Τροποποιήσεις στο Πρόγραμμα
Φορολογική μεταρρύθμιση. Ολόκληρο το πρόγραμμα των ενδιάμεσων βημάτων πρέπει να συγκεκριμενοποιηθεί έτσι ώστε να υπάρξει χρόνος για την προετοιμασία προτάσεων (συμπεριλαμβανομένης μιας ολοκληρωμένης ανάλυσης των επιπτώσεων), για δημόσιες διαβουλεύσεις και για πλήρη επισκόπηση από ΕΕ/ΕΚΤ/ΔΝΤ, καθώς και αρκετός χρόνος για αναθεωρήσεις. Το χρονοδιάγραμμα μένει να καθοριστεί, η ημερομηνία για τέλη Μαρτίου για τις υπάρχουσες διαρθρωτικές αλλαγές ίσως να είναι πολύ πρόωρη.
Ο προσδιορισμός των μέτρων που θα ληφθούν για τη κάλυψη των κενών την περίοδο 2013-14 πρέπει να επεκταθεί έτσι ώστε να καλύψει κι άλλες μεταρρυθμίσεις στον χώρο των δαπανών, απαραίτητες προκειμένου να κλείσει κάθε πρόσθετο κενό. Ο υπολογισμός των εν λόγω κενών εκκρεμεί.
(Τα μέτρα για την εφαρμογή των προτάσεων της έκθεσης του ΟΟΣΑ για τη διοικητική μεταρρύθμιση θα συζητηθούν).
Εφαρμογή ενός προγράμματος στοχευμένων μειώσεων προσωπικού ώστε να επιτευχθεί ο στόχος των 150.000 έως το 2015. Το πρόγραμμα θα δίνει ένα χρονοδιάγραμμα στο οποίο θα περιλαμβάνεται ο προσδιορισμός της δομής της κυβέρνησης και ο προσδιορισμός των πλάνων για προσλήψεις ανά τμήμα ώστε να επιτευχθεί ο συνολικός συμφωνηθείς στόχος (μέσω απολύσεων και φυσικής μείωσης του προσωπικού από συνταξιοδοτήσεις/παραιτήσεις).
Μεταρρυθμίσεις στον χώρο της υγείας:
Μεταφορά όλων των αρμοδιοτήτων εποπτείας του ΕΟΠΥΥ και όλων των άλλων ταμείων υγείας στο Υπουργείο Υγείας, επιπροσθέτως, μεταφορά όλων των αρμοδιοτήτων εποπτείας των προγραμμάτων κοινωνικής αρωγής στο Υπουργείο Εργασίας.
Καθιέρωση στόχων για τις φαρμακευτικές δαπάνες και για τη συνταγογράφηση γενόσημων φαρμάκων: το 50% των φαρμάκων που συνταγογραφούνται και καλύπτονται οικονομικά είναι γενόσημα.
ΙΙ. Θεσμικές Δημοσιονομικές Μεταρρυθμίσεις
Προηγούμενες κινήσεις και άλλα a priori μέτρα
Διαχείριση των εσόδων
Επίτευξη των στόχων της διαχείρισης εσόδων για τα τέλη του 2011 αναφορικά με τον αριθμό των γενικών και φορολογικών ελέγχων των υψηλών εισοδημάτων.
Ψήφιση νομοθεσίας και έκδοση εγκυκλίων για την ενδυνάμωση της φορολογικής διοίκησης:
Τροποποίηση του πρόσφατου «πολυνομοσχεδίου» και ανάκληση των άρθρων 3 -21 (ώστε να καταργηθεί η επέκταση των όρων πληρωμής των φορολογικών χρεών και των εκπρόθεσμων εισφορών στο ΙΚΑ, και ώστε να καταργηθεί η παύση της ποινικής δίωξης και του παγώματος των περιουσιακών στοιχείων).
Τροποποίηση των αποφάσεων της Τράπεζας της Ελλάδας για την αναφορά ύποπτων συναλλαγών από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στην Υπηρεσία Οικονομικού Εγκλήματος (αποφάσεις 285/2009 και 281/2009) και δημιουργία ενός μηχανισμού ο οποίος θα διασφαλίζει πως οι εξακριβωμένες φορολογικές και τελωνειακές υποθέσεις θα μεταβιβάζονται συστηματικά στην Υπηρεσία Οικονομικού Εγκλήματος.

Διαρθρωτικές πολιτικές και ιδιωτικοποιήσεις
Βελτίωση του καταμερισμού των αρμοδιοτήτων: i) προσδιορισμός και ανάθεση των εξουσιών για την άσκηση ελέγχου σε βασικές επιχειρηματικές δραστηριότητες, για την επιλογή φορολογουμένων και την εκτέλεση ελέγχων, και για τη διαχείριση του ανθρωπίνου δυναμικού, από το υπουργικό/πολιτικό επίπεδο έως τη διοίκηση των εφοριών, ii) ενίσχυση νομικά του ελέγχου που οι κεντρικές υπηρεσίες μπορούν να ασκούν πάνω στις κατά τόπους εφορίες, και iii) κάλυψη της θέσης του γενικού γραμματέα της φορολογικής διοίκησης με ένα πρόσωπο με σημαντική επαγγελματική πείρα στη φορολογική διοίκηση που δεν θα προέρχεται από τις τάξεις του Δημοσίου.
[μένει να προσδιοριστούν και άλλες κινήσεις... π.χ. κινήσεις που μπορούν να αντληθούν από τη στρατηγική ενάντια στη διαφθορά που αναφέρεται παρακάτω]
Προσθήκες/Τροποποιήσεις στο Πρόγραμμα
Διαχείριση των εσόδων
Μόνιμο κριτήριο: η μη χορήγηση φορολογικών αμνηστιών
Αντικατάσταση διευθυντών που δεν έχουν επιτύχει τους στόχους.
Στρατηγική και κινήσεις στον χώρο της διοίκησης εσόδων για την ενδυνάμωση του πλαισίου ενάντια στη διαφθορά συμπεριλαμβανομένων των ακόλουθων κινήσεων:
Μεταρρύθμιση του οργανισμού οικονομικής επιθεώρησης (π.χ. επικέντρωση στη διαχείριση εσόδων, εισαγωγή ενός προγράμματος επαναπρόσληψης/αξιολόγησης του προσωπικού)
Σύσταση των υπηρεσιών εσωτερικών υποθέσεων που καθιερώθηκαν με νόμο του 2011.
Η Ανεξάρτητη Αρχή για το Ξέπλυμα Χρήματος θα πρέπει να εξετάζει ετησίως τις δηλώσεις περιουσιακών στοιχείων των αξιωματούχων της διοίκησης εσόδων ξεκινώντας άμεσα.
Εισαγωγή της κυλιόμενης εναλλαγής διευθυντών σε περιοδική βάση (κάθε 1-2 χρόνια).
Εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου συστήματος για την προστασία εκείνων που καταγγέλλουν υποθέσεις διαφθοράς στις αρχές.
Τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα ώστε να διασφαλιστεί πως τα αδικήματα της ενεργητικής και παθητικής δωροδοκίας καλύπτουν όλες τις δραστηριότητες/παραλείψεις στην εκτέλεση των καθηκόντων ενός δημοσίου λειτουργού, είτε αυτές υπάγονται είτε δεν υπάγονται στις αρμοδιότητές του (Αρθρα 235 και 236).
Προετοιμασία ενός πλήρως ανεπτυγμένου σχεδίου ενάντια στη διαφθορά.
Υιοθέτηση νέων και περισσότερο φιλόδοξων στόχων από τη διοίκηση εσόδων στα μέσα-τέλη του 2012. Η λίστα με τους δείκτες θα επεκταθεί.
Μέτρα για την εκδίκαση των υποθέσεων που αφορούν σε εκπρόθεσμες οφειλές (π.χ. ορισμός δικάσιμου για τις υποθέσεις: 50% έως τα τέλη Ιουνίου του 2012, 85% έως τα τέλη του 2012, και πλήρης εκκαθάριση έως τον Μάρτιο του 2013, με την προτεραιότητα να δίνεται στις υποθέσεις που αφορούν σε μεγάλα ποσά, άνω του ενός εκατ. ευρώ).
Διαχείριση των δημοσίων οικονομικών
Καθιέρωση ενός ημερολογίου για τη μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική και τον προϋπολογισμό.
Προσδιορισμός και δημοσιοποίηση υποθετικών διαδικασιών για την εκκαθάριση παλαιοτέρων καθυστερήσεων κάνοντας χρήση της κατανομής του κεντρικού προϋπολογισμού του 2012.
Προσδιορισμός και δημοσιοποίηση των καθυστερήσεων στις επιστροφές φόρων και καθιέρωση προτύπων για την επεξεργασία και πληρωμή τους.
Δημιουργία μιας διακυβερνητικής επιτροπής (Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, Υπουργείο Υγείας και Υπουργείο Εργασίας) η οποία θα παρακολουθεί και θα δημοσιεύει στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Οικονομικών, σε μηνιαία βάση, την εκτέλεση του κοινωνικού προϋπολογισμού.
Επίτευξη των τριμηνιαίων ποσοτικών στόχων στην εκτέλεση των έγγραφων δεσμεύσεων και της καταγραφής των δημοσιονομικών. Κάποιοι δείκτες περιλαμβάνουν τα ακόλουθα αλλά δεν περιορίζονται μόνο σε αυτά (μια περισσότερο ολοκληρωμένη λίστα δεικτών θα συμφωνηθεί με το τεχνικό προσωπικό του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους).
Αναθεώρηση της νομοθεσίας για θέματα στατιστικής ώστε να δημιουργηθεί μια σταθερότερη βάση για την ανεξαρτησία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, καθιερώνοντας ως συμβουλευτικό όργανο το διοικητικό συμβούλιο της ΕΛΣΤΑΤ και αποσαφηνίζοντας περαιτέρω τις αρμοδιότητες του προέδρου της ΕΛΣΤΑΤ ως διευθύνοντος της ΕΛΣΤΑΤ και συντονιστή του εθνικού στατιστικού συστήματος.
ΙΙΙ. Χρηματοπιστωτικός Τομέας
Προηγούμενες κινήσεις και άλλα a priori μέτρα
Η Τράπεζα της Ελλάδος πρέπει να ολοκληρώσει της αξιολόγηση της κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών.
Η Τράπεζα της Ελλάδας και το Υπουργείο Οικονομικών θα παραδώσουν ένα σχέδιο για την Αγροτική Τράπεζα ATE Bank (πρόκειται να συζητηθεί).
Θέσπιση ενός πακέτου μεταρρυθμίσεων στο σύστημα χρηματοοικονομικής επίβλεψης:
Τροποποίηση της σχετικής νομοθεσίας (συμπεριλαμβανομένου του εμπορικού δικαίου και του νόμου για το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας) ώστε να επιτραπεί/απαιτηθεί η χρήση εργαλείων με κοινές άνευ ψήφου μετοχές για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών σε βιώσιμες τράπεζες,
Τροποποίηση του νόμου για το ΤΧΣ ώστε να βελτιωθεί η εταιρική διακυβέρνηση του ΤΧΣ και να του επιτραπεί να δανείζει το ΤΕΚΕ.
Τροποποίηση του τραπεζικού δικαίου (3601) ώστε να μπορέσει η Τράπεζα της Ελλάδας να θέσει κριτήρια μέσω κανονισμών για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Η Τράπεζα της Ελλάδας θα εισαγάγει κανονισμό με τον οποίο οι απαιτήσεις για την κεφαλαιακή επάρκεια (core tier) των τραπεζών θα διαμορφωθούν στο 9% από τις αρχές του 2012 και στο 10% από τον Ιούλιο του 2013.
Οι αρχές προσδιορίζουν τα νομοθετικά εμπόδια στα οποία σκοντάφτουν οι περικοπές των μισθών και οι μειώσεις προσωπικού, προκειμένου να συμβάλουν στην εξυγίανση των τραπεζών και στην υιοθέτηση όλων των νομοθετικών αλλαγών για την απομάκρυνση των εν λόγω εμποδίων.
[Αλλες κινήσεις για την ενίσχυση της διακυβέρνησης του χρηματοπιστωτικού τομέα πρόκειται να προσδιοριστούν με τη βοήθεια ειδικών]
Προσθήκες/Τροποποιήσεις στο Πρόγραμμα
Η Τράπεζα της Ελλάδας πρέπει να σχεδιάσει το στρατηγικό πλάνο δράσης για τον τραπεζικό τομέα έως τα μέσα Μαρτίου του 2012, λαμβάνοντας υπόψη το αποτέλεσμα του PSI2 και τη διαγνωστική μελέτη της BlackRock.
Οι αρχές πρέπει να εξασφαλίσουν πως το νέο πλαίσιο επίβλεψης του χρηματοπιστωτικού τομέα θα είναι σε πλήρη λειτουργία έως [ημερομηνία]
IV. Ιδιωτικοποιήσεις
Προσθήκες/Τροποποιήσεις στο Πρόγραμμα
Σε συμφωνία με τους στόχους ιδιωτικοποιήσεων (πρέπει να προσδιοριστούν), πρέπει να δοθούν δύο με τρεις μεγάλες επιχειρήσεις για ιδιωτικοποίηση το δεύτερο τρίμηνο του 2012.
Προετοιμασία περιουσιακών στοιχείων για ιδιωτικοποίηση. Αυτή η προετοιμασία απαιτεί: έναν περισσότερο ταχύ διαχωρισμό των περιουσιακών στοιχείων, αλλαγές στο ρυθμιστικό πλαίσιο, έγκαιρο ξεκαθάρισμα των ζητημάτων με τις κρατικές ενισχύσεις, σεβασμό στους κανόνες των δημοσίων συμβάσεων, μια περισσότερο ολοκληρωμένη απογραφή/καταγραφή των περιουσιακών στοιχείων, συστηματική δουλειά στην ανακατανομή των χρήσεων γης (συγκεκριμένες κινήσεις πρέπει να συζητηθούν).
V. Διαρθρωτικές Πολιτικές
Προηγούμενες κινήσεις και άλλα a priori μέτρα
Θέσπιση νομοθεσίας που θα βελτιώνει την ευελιξία στους μισθούς. Ο συγκεκριμένος στόχος πρέπει να συζητηθεί. Ο συνδυασμός των εργαλείων πρέπει να καθοριστεί.
Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά τουλάχιστον 5% μέσα από τη μείωση των non-priority ασφαλιστικών δαπανών και μέσα από... πρέπει να προσδιοριστεί.
Ψήφιση νομοθεσίας που θα απελευθερώνει περαιτέρω τις αγορές υπηρεσιών και προϊόντων:
Ψήφιση του νόμου που θα δίνει τέλος στη μεταβατική περίοδο για την απελευθέρωση των οδικών μεταφορών εμπορευμάτων και δημοσιοποίηση της υπουργικής απόφασης που θα καθιερώνει την αξία της αδείας σύμφωνα με τις διοικητικές δαπάνες.
Περαιτέρω βήματα για την απελευθέρωση των βασικών επαγγελμάτων (εξασφάλιση της ελευθερίας εισόδου δικηγορικών γραφείων στην Ελλάδα, κατάργηση της σχετικής με την εθνικότητα απαγόρευσης εισόδου στο επάγγελμα του συμβολαιογράφου και εξάλειψη του το ενδεχομένου το ΤΕΕ να κινηθεί ενάντια σε όσους μηχανικούς συναινούν σε "ασυνήθιστα χαμηλές" αμοιβές). Επιπλέον, απομάκρυνση των απαγορεύσεων για το επάγγελμα του δικηγόρου μέσα από την τροποποίηση του Κώδικα Περί Δικηγόρων ώστε: i) να καταργηθεί η απαίτηση της απαραίτητης παρουσίας δικηγόρου σε ποικίλες πράξεις στις οποίες χρειάζεται και η παρουσία συμβολαιογράφου (Art. 42.1) και ii) να καταργηθούν οι κατώτατες αμοιβές για τους μισθωτούς δικηγόρους (Art 92.2 και 92a).
Ψήφιση νομοθεσίας η οποία θα καταργεί τους περιορισμούς σε [20] υψηλά αμειβόμενα ή ιδιαιτέρως κλειστά επαγγέλματα σε συμφωνία με τον νόμο 3919/2011 [η λίστα θα μπορούσε να περιλαμβάνει: ορκωτούς εκτιμητές, λογιστές και φοροτεχνικούς, ασφαλιστές, ιδιωτικά σχολεία/κέντρα εκπαίδευσης/φροντιστήρια, φορτοεκφορτωτές, τουριστικούς οδηγούς, εταιρείες παροχής προσωρινά απασχολούμενου προσωπικού, κτηματομεσίτες, και ιδιώτες παρόχους πρωτοβάθμιων υπηρεσιών υγείας].
Ψήφιση νομοθεσίας για την περαιτέρω βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Κατάργηση της απαίτησης για εγγραφή στο Μητρώο Εξαγωγέων και απλοποίηση της νομοθεσίας εξαγωγών.
Γενίκευση και μείωση των τελών για τις fast-track επενδύσεις και τροποποίηση του σχετικού πλαισίου ώστε να χαλαρώσουν οι χρηματοδοτικές απαιτήσεις του αντίστοιχου νόμου.
Ψήφιση νομοθεσίας η οποία θα καταργεί την απαίτηση να δημοσιεύονται στις εφημερίδες οι ισολογισμοί όσων εταιρειών έχουν δική τους ιστοσελίδα και είναι εγγεγραμμένες στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (τέλη-Μαρτίου) και κατάργηση της υποχρεωτικής εγγραφής των εταιρειών στο Εμπορικό Επιμελητήριο.
Δημοσιοποίηση της νομοθεσίας που απαιτείται για την εφαρμογή των νόμων αδειοδότησης των επιχειρηματικών και τεχνικών επαγγελμάτων
Προσθήκες/Τροποποιήσεις στο Πρόγραμμα
Φορολογική Σφήνα (tax wedge) και άτυπη εργασία
Οι αρχές πρέπει να επιβάλουν την απαραίτητη χρήση της κάρτας εργασίας χωρίς καμία έκπτωση στα ποσοστά εισφορών.
Οι μηχανισμοί ενάντια στη διαφθορά και η λειτουργία του εσωτερικού λογιστικού ελέγχου της Επιθεώρησης Εργασίας πρέπει να αναθεωρηθούν.
Μεταρρυθμίσεις στις αγορές υπηρεσιών και προϊόντων
Ολες οι επαναφορές των απαγορεύσεων για τα επαγγέλματα πρέπει να ολοκληρωθούν έως τα τέλη Μαρτίου 2012, σε διαβούλευση με το Εμπορικό Επιμελητήριο και τους EE/EKT/ΔΝΤ και σε συμφωνία με τις αρχές της αναγκαιότητας, της αναλογικότητας και του δημοσίου συμφέροντος.
Καθορισμός ενός τριμηνιαίου χρονοδιαγράμματος για το ξεκαθάρισμα της νομοθεσίας των κλειστών επαγγελμάτων (σε ομάδες των 20) για το 2012.
Προετοιμασία ενός σχεδίου δράσης για τη διευκόλυνση της ευελιξίας των τιμών στις αγορές προϊόντων (κυρίως λιανικής πώλησης, χονδρικής πώλησης και διανομής) στο οποίο θα περιλαμβάνεται η κατάργηση των μη ανταποδοτικών χρεώσεων.
Μεταρρυθμίσεις στην αγορά ηλεκτρικού
Ανάπτυξη ενός σχεδίου δράσης για τη βελτίωση της χονδρικής αγοράς ηλεκτρικού και για τη σταθεροποίηση της αγοράς πετρελαίου.
Αναθεώρηση των κωδικών της αγοράς ηλεκτρικού ώστε να εξασφαλιστεί η διαφανής, αμερόληπτη και αποτελεσματική κατανομή της ηλεκτροπαραγωγικής ικανότητας των δικτύων.
Συνδυασμός της πώλησης λιγνίτη με την πώληση υδροηλεκτρικών μονάδων, προκειμένου να δημιουργηθεί ανταγωνισμός στον χώρο της παραγωγής.
Αναθεώρηση των προγραμμάτων υποστήριξης της ανανεώσιμης ενέργειας ώστε να περιοριστεί ο αντίκτυπος αυτών των προγραμμάτων στα δημόσια οικονομικά της Ελλάδας.
Μεταρρυθμίσεις του επιχειρηματικού περιβάλλοντος
Ενα χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση έως τα τέλη του 2012 της πλήρους εφαρμογής των νόμων αδειοδότησης, συμπεριλαμβανομένης της οριστικοποίησης του ηλεκτρονικού περιβαλλοντικού μητρώου.
Ολοκλήρωση της εισαγωγής ενός ηλεκτρονικού παραθύρου εξαγωγών και εκτελωνισμού (έως τα τέλη του 2012).
Προετοιμασία νομοθεσίας για τη εξασφάλιση της συμβατότητας των σχεδίων χρήσης γης των επαγγελματικών κλάδων (π.χ. βιομηχανία, τουρισμός) με τα 12 σχέδια χρήσης γης των περιφερειών.
Δομημένη ανάλυση των εμποδίων που αντιμετωπίζουν οι επιχειρηματικές δραστηριότητες σε τομείς όπως το λιανεμπόριο, η υγεία και η ασφάλεια, η πολεοδομία, η ενέργεια και ο τουρισμός.
Η λειτουργία της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων θα πρέπει να γίνει λειτουργική όπως και η ηλεκτρονική πλατφόρμα συμβάσεων. Επιπρόσθετα μέτρα πρέπει να συμπεριληφθούν, όπως η δημιουργία κεντρικών οργάνων για υπηρεσίες και συμβόλαια προμηθειών σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο η οποία θα συντονίζεται από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων και θα λειτουργεί μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Πολιτική τηλεπικοινωνιών: επιτάχυνση της αδειοδότησης κεραιών και σταθμών εκπομπής καθώς και επιτάχυνση των διαδικαστικών βημάτων για τη κατανομή και χρήση του ψηφιακού μερίσματος στους παρόχους υπηρεσιών ηλεκτρονικής επικοινωνίας.
Μεταρρυθμίσεις του δικαστικού συστήματος
Ψήφιση του νόμου για υποθέσεις δίκαιη δίκης και αρνησιδικίας έως τα τέλη Μαρτίου.
Αναθεώρηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας: Η task-force πρέπει να ετοιμάσει ένα προσχέδιο έως τα τέλη Ιουνίου 2012 και να οριστικοποιήσει ένα συγκεκριμένο σχέδιο δράσης έως τα τέλη του 2012.
Το πλαίσιο αποδοτικότητας και λογοδοσίας των Δικαστηρίων [πρόκειται να αναπτυχθεί από εξειδικευμένους νομικούς σε διαβούλευση με το Υπουργείο Δικαιοσύνης].
Αλλα μέτρα για τη βελτίωση της επιβολής του νόμου (πρόκειται να αναπτυχθούν).
Παράρτημα 1: Μέτρα της Μεσοπρόθεσμης Δημοσιονομικής Στρατηγικής (MTFS) που εκκρεμούν
Κινήσεις
Από τη στρατηγική του Ιουλίου
Έκδοση υπουργικών αποφάσεων για την εφαρμογή της φορολογίας των επιχειρήσεων (Άρθρο 36 του Νόμου 3986). Έκδοση υπουργικής απόφασης για την αύξηση της νόμιμης αξίας των ακινήτων κατά 25% (αναδρομικά από 1η Ιανουαρίου)
Από το νομοσχέδιο στα τέλη Οκτωβρίου
Εκδοση των τεσσάρων υπουργικών αποφάσεων που εκκρεμούν για την πλήρη εφαρμογή της νέας μισθολογικής κλίμακας (βλέπε Παράρτημα). Έκδοση υπουργικής απόφασης για τον ορισμό καταληκτικής ημερομηνίας για την ανάκτηση των υπερπληρωμών στη γενική κυβέρνηση από την 1η Νοεμβρίου του 2011.
Από τις κινήσεις του Νοεμβρίου
Εκδοση των υπουργικών αποφάσεων που εκκρεμούν για το κλείσιμο/τη συγχώνευση των ταμείων που είναι εκτός προϋπολογισμού. Εκσυγχρονισμός του μηχανισμού ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της εξοικονόμησης 250 εκατ. ευρώ για το 2012.
Παράρτημα 2: Μέτρα για την επίτευξη του στόχου του ελλείμματος για το 2012 (προκαταρκτικά)
Ψήφιση ενός συμπληρωματικού προϋπολογισμού ο οποίος θα αντικατοπτρίζει όλες τις παρακάτω αλλαγές με ένα στόχο ελλείμματος της τάξεως του x% επί του ΑΕΠ για το 2012
Προτάσεις για αρκετές μεγάλες περικοπές δαπανών:
  • δαπάνες για την άμυνα
  • δαπάνες για την υγεία
  • κλείσιμο φορέων [και μειώσεις προσωπικού].

Διευκρινίσεις για την πληρωμή των περιοδικών Φ.Π.Α. που στάλθηκαν στο TAXIS μέχρι και 26-01-2012

Διευκρινίσεις για την πληρωμή των περιοδικών Φ.Π.Α. που στάλθηκαν στο TAXIS μέχρι και 26-01-2012

 

ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΛΗΡΩΜΗ ΤΩΝ ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΝ ΦΠΑ ΠΟΥ ΣΤΑΛΘΗΚΑΝ ΣΤΟ TAXIS ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ 26/01/2012

1.- ΑΥΤΕΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΠΛΗΡΩΘΟΥΝ ΜΕΤΑ ΤΗΝ 26/1/12
2.- ΟΣΕΣ ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΘΗΚΑΝ ΑΛΛΑ ΣΤΑΛΘΗΚΑΝ - ΚΑΤΑΤΕΘΗΚΑΝ ΜΕΧΡΙ & 26/1 ΘΑ ΑΚΥΡΩΘΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ Γ.Γ.Π.Σ.
3.- ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΑΝΑΣΤΑΛΟΥΝ ΑΠΟ ΣΗΜΕΡΑ 27/1 ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ 30/01/12
4.- ΚΑΤΑΛΗΚΤΙΚΗ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΠΛΗΡΩΜΗΣ ΣΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ 30/1/12

ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΔΟΘΗΚΑΝ ΣΑΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ Γ.Γ.Π.Σ.

20+1 εντολές της τρόικας για το νέο μνημόνιο

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

20+1 εντολές της τρόικας για το νέο μνημόνιο
20+1 εντολές της τρόικας για το νέο μνημόνιο
«Ψαλίδι» στα ειδικά μισθολόγια (Σώματα Ασφαλείας, γιατροί του ΕΣΥ, δικαστικοί) με την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου
27/1/2012
Της Μαρίας Βουργάνα και της Ελευθερίας Αρλαπάνου
Μέτρα-σοκ, όπως η αύξηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων κατά 25% και μάλιστα αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου 2012, απαιτεί εδώ και τώρα η τρόικα από την κυβέρνηση ως προαπαιτούμενα για να εγκρίνει τη νέα δανειακή σύμβαση. Η τρόικα ζητά επίσης «ψαλίδι» στα ειδικά μισθολόγια (σώματα ασφαλείας, γιατροί του ΕΣΥ, δικαστικοί) με την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου, άμεσο «λουκέτο» σε δημόσιους φορείς με ανοιχτό το ενδεχόμενο απολύσεων των υπαλλήλων που «περισσεύουν», μείωση των επικουρικών συντάξεων, πλήρες και άμεσο άνοιγμα κλειστών επαγγελμάτων, περικοπές στους μισθούς των τραπεζοϋπαλλήλων που θα συνοδεύονται ίσως και με απολύσεις, αλλά και μέτρα για τη μείωση του μισθολογικού κόστους στον ιδιωτικό τομέα.
Σε περίπτωση που η κυβέρνηση προχωρήσει στην αύξηση 25% κατά μέσο όρο των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων, τότε θα προκαλέσει ντόμινο αυξήσεων σε 14 φόρους και τέλη που επιβάλλονται στην απόκτηση και την κατοχή ακίνητης περιουσίας.
Επιπλέον, θα υποχρεώσει 5,5 εκατομμύρια νοικοκυριά να καταβάλουν για το 2012 σημαντικά αυξημένα ποσά ειδικού τέλους ακινήτων μέσω των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος.
Το κείμενο
Το «τελεσίγραφο» των εκπροσώπων των δανειστών περιλαμβάνεται σε δεκασέλιδο κείμενο γραμμένο στην αγγλική γλώσσα, το οποίο διαβιβάστηκε από τον πρωθυπουργό στους αρχηγούς των τριών κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνησή του. Βρίσκεται δηλαδή στα χέρια των προέδρων της Ν.Δ., του ΠΑΣΟΚ και του ΛΑ.Ο.Σ. κ.κ. Αντ. Σαμαρά, Γ. Παπανδρέου και Γ. Καρατζαφέρη, οι οποίοι καλούνται να συμφωνήσουν εντός 24ώρων με το περιεχόμενό του, υπό την απειλή της μη έγκρισης του νέου δανειακού προγράμματος. Ισχυρές είναι οι πιέσεις που ασκούνται για επίσπευση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, με αιχμή μεγάλες εισηγμένες ΔΕΚΟ, παρά την αρνητική συγκυρία που επικρατεί στις αγορές.
Σύμφωνα με πληροφορίες η τρόικα απαιτεί:
1 Άμεση εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου και στα ειδικά μισθολόγια (στρατιωτικοί, σώματα ασφαλείας, γιατροί του ΕΣΥ, δικαστικοί, πανεπιστημιακοί, καθηγητές ΑΕΙ- ΤΕΙ).
2 Κλείσιμο - συγχώνευση των φορέων που έχουν συμφωνηθεί, μέτρο που αφήνει ανοιχτό παράθυρο για απολύσεις υπαλλήλων που «περισσεύουν».
3 Να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα για να μειωθεί το έλλειμμα του 2012 με βάση του στόχους που έχουν τεθεί.
Εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν πρόσθετα μέτρα ύψους 1% του ΑΕΠ ή 2,2 δισ. ευρώ και θα πρέπει να αφορούν μόνο στις δαπάνες. Πιο συγκεκριμένα, η τρόικα επιμένει για:
  • Το κλείσιμο επιπλέον φορέων με άμεσες απολύσεις.
  • Την περικοπή αμυντικών δαπανών και
  • Τη μείωση των δαπανών υγείας (φαρμακευτικές και νοσοκομειακές).
4 Ελαστικοποίηση των μισθών στον ιδιωτικό τομέα με ιδιαίτερη έμφαση στις τράπεζες.
5 Αυστηρότερο έλεγχο στις εισαγωγές στις αστυνομικές και στρατιωτικές σχολές.
6 Τήρηση του κανόνα της μίας πρόσληψης για κάθε πέντε αποχωρήσεις.
7 Μείωση ασφαλιστικών εισφορών τουλάχιστον κατά 5%.
8 Μείωση των επικουρικών συντάξεων μέσω της δημιουργίας ενός ενιαίου επικουρικού ταμείου.
9 Κατάργηση των ευνοϊκών ρυθμίσεων για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία.
10 Περαιτέρω απελευθέρωση υπηρεσιών και αγορών.
11 Προώθηση νομοθετικής ρύθμισης που θα δίνει τέλος στη μεταβατική περίοδο για την απελευθέρωση του κλάδου των οδικών εμπορευματικών μεταφορών.
12 Λήψη περισσότερων μέτρων για την πλήρη απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων.
13 Δημιουργία συστήματος προστασίας για όσους παρέχουν πληροφορίες φαινομένων διαφθοράς και τροποποίηση του ποινικού κώδικα, ώστε όσοι εμπλέκονται σε αδικήματα άμεσης και έμμεσης δωροδοκίας να μην «ξεφεύγουν».
14 Υιοθέτηση νομοθεσίας για την μεταρρύθμιση του συστήματος Δικαιοσύνης έως τα τέλη Μαρτίου.
15 Επιτάχυνση της εκδίκασης των φορολογικών υποθέσεων που λιμνάζουν στα φορολογικά δικαστήρια. Έως το τέλος Ιουνίου θα πρέπει να έχει ξεκμπλοκάρει το 50% των υποθέσεων, μέχρι το τέλος του 2012 το 8% και να έχουν διευθετηθεί όλες οι υποθέσεις έως το τέλος Μαρτίου 2013.
16 Αντικατάσταση των εφόρων που δεν πιάνουν τους στόχους που έχουν τεθεί για την αύξηση των εσόδων.
17 Υιοθέτηση αυστηρότερου πλέγματος μέτρων για την αντιμετώπιση φαινομένων διαφθοράς στον ελεγκτικό μηχανισμό.
18 Αντικατάσταση των εφόρων σε διάστημα 1-2 ετών.
19 Περαιτέρω μέτρα για τη σύλληψη της εισφοροδιαφυγής.
20 Διευθέτηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τρίτους.

Παράταση προθεσμίας ηλεκτρονικής υποβολής Ε9 και διόρθωσης στοιχείων περιουσιακής κατάστασης

Παράταση προθεσμίας ηλεκτρονικής υποβολής Ε9 και διόρθωσης στοιχείων περιουσιακής κατάστασης



ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Νίκης 5-7
10180 Αθήνα

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Τηλ.: 210-3332551/2
Fax: 210-3332559
e-mail: press@minfin.gr

Παρασκευή, 27 Ιανουαρίου 2012

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Με απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Παντελή Οικονόμου παρατείνεται μέχρι τις 5 Μαρτίου 2012 για τα φυσικά πρόσωπα και έως τις 30 Απριλίου για τα νομικά πρόσωπα έτους 2011, η προθεσμία ηλεκτρονικής υποβολής της δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9) καθώς και της διόρθωσης στοιχείων της περιουσιακής κατάστασης.

Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2012

ΕΣΕΕ: Μένει ο 13ος και 14ος μισθός


Οικονομία

ΕΣΕΕ: Μένει ο 13ος και 14ος μισθός

25 Ιανουαρίου 2012 - 16:28
ΕΣΕΕ: Μένει ο 13ος και 14ος μισθός ΕΣΕΕ: Μένει ο 13ος και 14ος μισθός
Το σεβασμό της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας αναφορικά με τη διατήρηση των κατώτατων αμοιβών, καθώς και του 13ου και του 14ου μισθού, ανακοίνωσε ο Β. Κορκίδης της ΕΣΕΕ μετά το πέρας της συνάντησης των εργοδοτικών φορέων με τους κοινωνικούς εταίρους.

Σημειώνεται ότι οι εκπρόσωποι ερδοδοτών και εργαζομένων συμφώνησαν σε νέα συνάντηση τις επόμενες μέρες.

Η δήλωση της ΕΣΕΕ μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης των κοινωνικών φορέων, αναφέρει:

«Η ουσιαστική συμβολή των κοινωνικών εταίρων στη δημιουργία κοινού μετώπου δίνει πλέον στην ελληνική κυβέρνηση ένα ισχυρό διαπραγματευτικό πλεονέκτημα απέναντι στις απαιτήσεις της τρόικας για τη νέα δανειακή σύμβαση. Το ελληνικό εμπόριο δεν αποδέχθηκε ποτέ τη λογική ότι όσο μεγαλύτερη είναι η ύφεση τόσο μεγαλύτερη πρέπει να είναι η μείωση των ονομαστικών μισθών στον ιδιωτικό τομέα, για να αποκατασταθεί η απώλεια της ανταγωνιστικότητας.

Η ΕΣΕΕ από την πρώτη στιγμή υποστήριξε στον κοινωνικό διάλογο ότι ο ρυθμός ανάπτυξης είναι αυτός που μετράει στην ανταγωνιστικότητα και όχι τόσο το εργασιακό κόστος. Οι οικονομικοί δείκτες που επικαλείται η τρόικα πρέπει να χρησιμοποιούνται με πολύ μεγάλη προσοχή, όταν ιδίως με βάση αυτούς κάποιοι αποφασίζουν για τη ζωή των ανθρώπων.
Οι κοινωνικοί, εταίροι καλή τη πίστει, υιοθετήσαμε στο τραπέζι του διαλόγου μια έξυπνη στρατηγική συμφωνίας και όχι σύγκρουσης. Σίγουρα, τις τελευταίες ημέρες δοκιμάστηκε η συνοχή όλων μας, αλλά στο δίλημμα μεταξύ συναίνεσης και παράκαμψης των ελεύθερων διαπραγματεύσεων με πράξη νομοθετικού περιεχομένου τελικά κυριάρχησε η συναίνεση.

Αναφορικά με τη διατήρηση των κατώτατων αμοιβών, καθώς και του 13ου και του 14ου μισθού, όλοι οι κοινωνικοί εταίροι συμφωνήσαμε να σεβαστούμε την υπογραφή μας στην ΕΓΣΣΕ.

Αντίστοιχα, όμως, και η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να δεσμευτεί ότι θα υποστηρίξει τα συμφωνηθέντα από τους κοινωνικούς εταίρους, αλλιώς το θετικό αποτέλεσμα του κοινωνικού διαλόγου θα χάσει την αξία του.

Την πρόταση για υιοθέτηση και υπογραφή ενός κοινωνικού πρωτοκόλλου που θα συνοδεύει τη νέα δανειακή σύμβαση και θα περιλαμβάνει το πάγωμα των μισθών, τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους, την αναπλήρωσή του και μία ρήτρα προστασίας της ΕΓΣΣΕ θα την επεξεργαστούν και θα την τεκμηριώσουν άμεσα και από κοινού τα ερευνητικά ινστιτούτα μας.

Η απάντηση εργοδοτών και εργαζομένων στα προαπαιτούμενα της τρόικας, των εγχώριων και διεθνών συμφερόντων και της άτολμης διαπραγμάτευσης από την κυβέρνηση δεν είναι εύκολη υπόθεση, αλλά μια ισχυρή συμφωνία των κοινωνικών εταίρων έχει πάντα ιδιαίτερη βαρύτητα, κοινωνική νομιμοποίηση και μεγαλύτερη αποδοχή, ακόμα και από τους δανειστές μας.
Για το ελληνικό εμπόριο οι μισθοί ισοδυναμούν με τζίρο, επομένως δεν είναι το πρόβλημα αλλά η λύση στο πρόβλημα της αγοράς.

Το μισθολογικό κόστος δεν είναι η αιτία για τα λουκέτα και την ανεργία. Οι μικρομεσαίοι εργοδότες και εργαζόμενοι μέχρι σήμερα είτε επιβιώνουμε μαζί είτε μαζί βγαίνουμε στην ανεργία»


http://www.fmvoice.gr/Economy/Economy/%CE%95%CE%A3%CE%95%CE%95:-%CE%9C%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CE%B9-%CE%BF-13%CE%BF%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-14%CE%BF%CF%82-%CE%BC%CE%B9%CF%83%CE%B8%CF%8C%CF%82/4-18294.html


Χαράτσια 4 δισ. ευρώ πλήρωσαν το 2011 οι φορολογούμενοι Κι όμως το υπουργείο Οικονομικών δεν έπιασε τους στόχους του

Χαράτσια 4 δισ. ευρώ πλήρωσαν το 2011 οι φορολογούμενοι
Κι όμως το υπουργείο Οικονομικών δεν έπιασε τους στόχους του
Χαράτσια 4 δισ. ευρώ πλήρωσαν το 2011 οι φορολογούμενοι



 
Περισσότερα από 4 δισ. ευρώ ήταν το συνολικό ποσό σε «χαράτσια» που πλήρωσαν το 2011 οι φορολογούμενοι χωρίς ωστόσο να καταφέρει το υπουργείο Οικονομικών να πετύχει τους στόχους του προϋπολογισμού του προηγούμενου έτους. Έκτακτοι φόροι που στην πορεία έγιναν μόνιμοι όπως το Ενιαίο Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Επιφανειών, η εισφορά αλληλεγγύης, το τέλος επιτηδεύματος, οι φόροι επί των αντικειμενικών δαπανών διαβίωσης συνεισέφεραν στα Δημόσια ταμεία στραγγίζοντας την ίδια στιγμή τις τσέπες και τα εισοδήματα των φορολογουμένων.

Και όλα αυτά χωρίς να επιτευχθεί ο στόχος του ελλείμματος για το 2011 σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα. Το έλλειμμα του προηγούμενου έτους διαμορφώνεται με τα επίσημα στοιχεία του κράτους σε ποσοστό περίπου 10% έναντι στόχου 8,9% ενώ η υστέρηση στα έσοδα ξεπέρασε το 1,3 δισ. ευρώ.

Με βάση τα ίδια στοιχεία, σε δημοσιονομική βάση, το έλλειμμα του Κρατικού Προϋπολογισμού διαμορφώνεται στα 21,7 δισ, ευρώ. Τα συνολικά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού (Τακτικός και ΠΔΕ) είναι μειωμένα έναντι του νέου στόχου κατά 910 εκατ. ευρώ, ενώ οι συνολικές δαπάνες (Τακτικός και ΠΔΕ) παρουσιάζονται μειωμένες κατά 896 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 49.993 εκατ. ευρώ και εμφανίζονται μειωμένα κατά 1,7% έναντι του αντίστοιχου χρονικού διαστήματος του 2010. Η υστέρηση των εσόδων οφείλεται κυρίως στις μειωμένες εισπράξεις από παρακράτηση φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων κατά το τρέχον έτος λόγω της ευνοϊκότερης φορολόγησης βάσει του νέου φορολογικού νόμου και της μείωσης των εισοδημάτων. Η υστέρηση έναντι του στόχου για το ίδιο διάστημα οφείλεται σε καθυστερήσεις είσπραξης των φορολογικών εσόδων που προέκυψαν από την απεργία, τις τελευταίες ημέρες του Δεκεμβρίου, των υπαλλήλων των Δ.Ο.Υ. καθώς και από την παράταση που δόθηκε για την καταβολή φορολογικών οφειλών έως τις 20 Ιανουαρίου.

Τα έσοδα του ΠΔΕ είναι αυξημένα κατά 22,7 % ή κατά 698 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με το δωδεκάμηνο του 2010 αλλά και έναντι του στόχου κατά 405 εκατ. ευρώ.

Επισημαίνεται ότι τα έσοδα του δωδεκαμήνου βάσει του δελτίου εκτέλεσης του Π/Υ είναι σε ταμειακή βάση. Το συνολικό όμως αποτέλεσμα των εσόδων του 2011, σε εθνικολογιστική βάση, καθορίζεται και από την πορεία των εσόδων έως το πρώτο δίμηνο του 2012, ενώ μέρος των εσόδων της τρέχουσας περιόδου λογίζονται εθνικολογιστικά στα έσοδα του 2010.

Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού είναι αυξημένες κατά 1.949 εκατ. ευρώ ή 2,9% έναντι του 2010. H αύξηση αυτή οφείλεται αποκλειστικά στις αυξημένες δαπάνες για τόκους κατά 3.125 εκατ. ευρώ ή 23,6% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2010.

Οι πρωτογενείς δαπάνες αντίθετα, παρουσιάζονται μειωμένες κατά 1,2% ή 614 εκατ. ευρώ , παρά την αύξηση των δαπανών για ασφάλιση, περίθαλψη και κοινωνική προστασία κατά 1.955 εκατ. ευρώ ή 12,9%.
 
 
 http://www.tovima.gr/finance/article/?aid=440026
 
 

«Παράθυρο» για μείωση ΦΠΑ και φόρων (σ.σ.????????????)

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Παράθυρο» για μείωση ΦΠΑ και φόρων
«Παράθυρο» για μείωση ΦΠΑ και φόρων
Σημεία συναίνεσης για μείωση των φορολογικών βαρών που έχουν πλήξει τα εισοδήματα και την οικονομική δραστηριότητα, χωρίς, όμως, να υπάρξουν απώλειες εσόδων αναζητούν ΠΑΣΟΚ, Νέα Δημοκρατία και ΛΑ.Ο.Σ στον κοινωνικό διάλογο
26/1/2012
Της Μαρίας Βουργάνα
Το νέο μείγμα οικονομικής πολιτικής που επεξεργάζεται η κυβέρνηση Παπαδήμου με στόχο την επανεκκίνηση της οικονομίας αφήνει ανοιχτό παράθυρο για μείωση συντελεστών ΦΠΑ και ειδικών φόρων κατανάλωσης, χαμηλότερο συντελεστή για επιχειρήσεις και επανεξέταση των μέτρων που έχουν ληφθεί την τελευταία διετία. Βέβαια, αυτό που έχει συμφωνηθεί με την τρόικα είναι ότι όποια μείωση φόρου αποφασιστεί θα πρέπει να συνοδεύεται από άλλο μέτρο που θα οδηγεί απαραίτητα σε ισοδύναμο αποτέλεσμα. Μέσα στο κλίμα αυτό πραγματοποιήθηκε χθες η πρώτη σύσκεψη για τη διαμόρφωση του Εθνικού Φορολογικού Συστήματος, με τη συμμετοχή εκπροσώπων και των τριών κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση Παπαδήμου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η τρόικα αφήνει περιθώριο για τη διαμόρφωση του Εθνικού Φορολογικού Συστήματος μέχρι το τέλος Μαρτίου. Δεδομένου, ωστόσο, ότι όλα τα κόμματα επιθυμούν να διατηρήσουν κάποια περιθώρια αλλαγών για μετά τις εκλογές, αυτό που φαίνεται να προκρίνεται είναι να υπάρξει εντός του Μαρτίου ένα βασικό περίγραμμα αρχών για το οποίο θα δεσμεύονται και τα τρία κόμματα, αφήνοντας το περιθώριο κάποιων αλλαγών στην κυβέρνηση που θα προκύψει. Στη χθεσινή πρώτη συνάντηση του υπουργού Οικονομικών Ευάγγ. Βενιζέλου με τους εκπροσώπους των κομμάτων, Ι. Βρούτση από τη Ν.Δ. και Αλ. Χρυσανθακόπουλο από το ΛΑΟΣ, συμφωνήθηκε η διαδικασία και το χρονοδιάγραμμα που θα τηρηθεί για τη διαμόρφωση του νέου φορολογικού συστήματος, ενώ αποφασίστηκε να ακολουθηθεί εντατικός ρυθμός εργασίας.
Οι προτάσεις της ΝΔ
Χθες, ο κ. Βρούτσης κατέθεσε τις προτάσεις της Ν.Δ. για το Εθνικό Φορολογικό Σύστημα, ενώ μέχρι το τέλος της εβδομάδας θα ανοίξει τα χαρτιά του και ο υπουργός Οικονομικών προκειμένου τα τεχνικά κλιμάκια των κομμάτων να επεξεργασθούν όλες τις προτάσεις μέχρι την ερχόμενη Τρίτη, που ορίστηκε νέα σύσκεψη. Η μείωση του ΦΠΑ, η μείωση του συντελεστή φορολόγησης των εταιρικών κερδών και των ειδικών φόρων κατανάλωσης, η καθιέρωση ενός φόρου στα ακίνητα, το καθολικό «πόθεν έσχες» και μέτρα για τη βελτίωση των διαδικασιών είσπραξης των δημοσίων εσόδων και πάταξης της φοροδιαφυγής αποτελούν τα πρώτα κοινά σημεία επαφής πάνω στα οποία θα στηριχθεί η σύνταξη του νέου φορολογικού νομοσχεδίου και η προσπάθεια τόνωσης της ανάπτυξης. Στο τραπέζι του διαλόγου βρίσκονται:
1ΦΠΑ. Συζητείται η μείωση των συντελεστών ΦΠΑ, με τη Νέα Δημοκρατία να προτείνει τη μείωση του βασικού συντελεστή ΦΠΑ στο 19% από 23%, του μεσαίου στο 9% από 13% και του χαμηλού συντελεστή στο 5%. Επίσης, προτείνει κατάργηση του συντελεστή ΦΠΑ 23% στα είδη εστίασης και επαναφορά του στο 9%, υπαγωγή στο χαμηλότερο συντελεστή ΦΠΑ όλων των υπηρεσιών τουριστικού πακέτου και όχι μόνο της διαμονής και διατήρηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου. Το ΠΑΣΟΚ μιλά για ενιαίο φορολογικό συντελεστή 19%. Η όποια απώλεια των εσόδων από τη μείωση του ΦΠΑ εκτιμούν στο υπουργείο Οικονομικών ότι μπορεί να καλυφθεί από την εφαρμογή νέων αντικειμενικών κριτηρίων σε 900.000 επαγγελματίες και την κατάργηση φοροαπαλλαγών αλλά και από την επανεκκίνηση της οικονομίας.
2Ενας φόρος στα ακίνητα. Εξετάζεται να καθιερωθεί ένας ενιαίος φόρος ή ενιαίο τέλος που θα περιλαμβάνει το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) και το Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών, το οποίο εισπράττεται σήμερα μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ. Δεν αποκλείεται ο νέος φόρος ή το νέο τέλος που θα προκύψει να αποσυνδεθεί από τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος. Επίσης, η Ν.Δ. προτείνει «πάγωμα» των αντικειμενικών αξιών για πέντε έτη, διατήρηση της αναστολής του «πόθεν έσχες» -για οποιαδήποτε κατοικία - για τρία χρόνια, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
3Φορολογία επιχειρήσεων. Η Ν.Δ. προτείνει ενιαίο φορολογικό συντελεστή 15% (flat tax) σε όλα τα νομικά πρόσωπα, παρακράτηση 15% στα διανεμόμενα κέρδη και εξάντληση της φορολόγησης των μετόχων ή εταίρων, καθώς και την κατάργηση των έκτακτων εισφορών.
4 Κατάργηση φοροαπαλλαγών με βάση εισοδηματικά, κοινωνικά και δημογραφικά κριτήρια.
5Ηλεκτρονικό καθολικό «πόθεν έσχες». Οι φορολογούμενοι σε πρώτη φάση θα υποχρεωθούν να δηλώσουν (φορολογικές δηλώσεις 2013) κάθε μορφής περιουσιακά στοιχεία (κινητά και ακίνητα) σε Ελλάδα και εξωτερικό. Σε επόμενο στάδιο θα εφαρμοστεί ένα νέο σύστημα προσδιορισμού των εισοδημάτων των φυσικών προσώπων που θα βασίζεται στην υποχρεωτική ηλεκτρονική υποβολή αναλυτικών δηλώσεων «πόθεν έσχες» και στον έλεγχο της προέλευσης όλων των κεφαλαίων που διακινούν οι φορολογούμενοι, είτε αυτά δαπανώνται για την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων, είτε διατίθενται για καταναλωτικές ανάγκες, είτε αποταμιεύονται.
6Αλλαγή στον τρόπο απόδοσης και είσπραξης του ΦΠΑ με την καθιέρωση ειδικού τραπεζικού λογαριασμού ΦΠΑ για κάθε επιτηδευματία και on line σύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα ηλεκτρονικά συστήματα της ΓΓΠΣ.
Κ. Σκανδαλίδης: Η αγροτική γη δεν θα φορολογηθεί
Οι ιδιοκτήτες ακινήτων δεν θα πληρώσουν Ειδικό Τέλος
Διαβεβαίωση ότι η κυβέρνηση ούτε εξετάζει ούτε και πρόκειται να φορολογήσει την αγροτική γη έδωσε χθες από τη Βουλή, ο υπουργός Γεωργίας Κ. Σκανδαλίδης, σε μια προσπάθεια να αναχαιτίσει τις πρόωρες αντιδράσεις που προκλήθηκαν εξαιτίας σχετικής φημολογίας. Ταυτόχρονα ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι οι ιδιοκτήτες οικημάτων τα οποία χρησιμοποιούνται για αγροτικές εκμεταλλεύσεις, δεν θα πληρώνουν τέλος ακινήτων μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, εφόσον προσκομίζουν σχετικό αποδεικτικό -όχι όμως την άδεια λειτουργίας- που να πιστοποιεί τον ισχυρισμό τους.

Ερχεται φόρος για ανθυγιεινά τρόφιμα

ΕΙΔΗΣΕΙΣ :: ΕΛΛΑΔΑ

Ερχεται φόρος για ανθυγιεινά τρόφιμα
Ερχεται φόρος για ανθυγιεινά τρόφιμα
Πρόκειται για τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, ζάχαρη, αλάτι
26/1/2012
Της Ελένης Πετροπούλου
Με «φορο - καπέλο» απειλούνται τα... ανθυγιεινά τρόφιμα, σε μια προσπάθεια μείωσης της κατανάλωσής τους! Τα «κακά» τρόφιμα που ευθύνται για την παχυσαρκία, θα τιμωρούνται με υψηλότερους φόρους, ενώ χαμηλότερη θα είναι η φορολόγηση στα φρούτα και τα λαχανικά. Ετσι, τροφές ευρείας κατανάλωσης με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά οξέα, αλάτι και ζάχαρη, θα επιβαρύνονται περισσότερο σε σχέση με εκείνα που προάγουν την υγεία. Παράλληλα, αυστηρός θα είναι ο έλεγχος και για τις τηλεοπτικές διαφημίσεις τροφίμων στις παιδικές ζώνες.
Συνεδρίαση
Τα παραπάνω εισηγούνται στο υπουργείο Υγείας οι επιστήμονες που συμμετέχουν στην Επιστημονική Επιτροπή Διατροφικής Πολιτικής, η οποία συνεδρίασε χθες υπό τον ειδικό γραμματέα, Κώστα Παταβούκα και την καθηγήτρια, Αθηνά Λινού. Οπως ανέφεραν οι ομιλητές, στόχος της συνεδρίασης ήταν να ολοκληρωθούν έως το τέλος Μαρτίου οι διαδικασίες σύνταξης του πορίσματος για τη διατροφική πολιτική, το οποίο θα παραδοθεί στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας. Να σημειωθεί ότι αντίστοιχοι φόροι (tax fat) ισχύουν σε άλλες χώρες, όπως τις ΗΠΑ και τη Δανία.
Σύμφωνα με την κ. Λινού, η φορολογία μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό μέσο προαγωγής μίας πιο υγιεινής διατροφής. Ανέφερε μάλιστα ότι η χώρα μας είναι ευνοημένη σε σχέση με τις δυνατότητες εφαρμογής μίας τέτοιας πολιτικής, καθώς φρούτα, λαχανικά και ψάρια διατίθενται σε προσιτές τιμές. Αντίθετα, στις ΗΠΑ έχει υπολογιστεί ότι η ένταξη περισσότερων φρούτων και λαχανικών στο καθημερινό διαιτολόγιο μίας τετραμελούς οικογένειας, επιβαρύνει τον οικονομικό τους προϋπολογισμό κατά μισό δολάριο την ημέρα.
Δράσεις
Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή αναμένεται να εισηγηθεί συγκεκριμένες δράσεις, με σκοπό την υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου διατροφής με αύξηση της κατανάλωσης φρούτων, λαχανικών και οσπρίων και μείωση της κατανάλωσης κόκκινου κρέατος. Στην εισήγηση θα περιλαμβάνεται ακόμη και συγκεκριμένο καθημερινό μενού που μπορεί να ακολουθήσει η ελληνική οικογένεια με χαρακτηριστικά το χαμηλό κόστος και τα εγχώρια προϊόντα.
Επίσης, θα διαμορφωθεί Εθνικό Διαιτολόγιο και Ποσοτολόγιο για τα δημόσια νοσοκομεία όλης της χώρας, με διπλό στόχο: την προστασία της υγείας των νοσηλευόμενων, αλλά και τον έλεγχο των δαπανών για την υγεία.
Αντίστοιχες προτάσεις θα περιλαμβάνονται για τους παιδικούς σταθμούς, τα φοιτητικά εστιατόρια και τις μονάδες εστίασης των ενόπλων δυνάμεων.

Παράταση έως 30/1/2012 προθεσμίας υποβολής περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ και ανακεφαλαιωτικών πινάκων

Παράταση έως 30/1/2012 προθεσμίας υποβολής περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ και ανακεφαλαιωτικών πινάκων


Επιβεβαιώθηκαν οι πληροφορίες μας για την παράταση των δηλώσεων Φ.Π.Α..

Με ανακοίνωση του Υ.Ο.

"Με απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Παντελή Οικονόμου παρατείνεται έως τις 30 Ιανουαρίου 2012 η προθεσμία υποβολής των περιοδικών δηλώσεων Φ.Π.Α. και των ανακεφαλαιωτικών πινάκων."

http://logistikoskosmos.blogspot.com/2012/01/3012012.html

Τροποποίηση της Υπουργικής Απόφασης ΔΟΣ Α 1177722 ΕΞ 2011 ως προς τον καθορισμό των μη συνεργάσιμων κρατών με βάση τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 51Α του ΚΦΕ για το έτος 2012

Αριθ.πρωτ.: ΔΟΣ Α 1011408 ΕΞ 20.1.2012
Τροποποίηση της Υπουργικής Απόφασης ΔΟΣ Α 1177722 ΕΞ 2011 ως προς τον καθορισμό των μη συνεργάσιμων κρατών με βάση τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 51Α του ΚΦΕ για το έτος 2012

Αθήνα, 20 Ιανουαρίου 2012
Α.Π.: ΔΟΣ Α 1011408 ΕΞ 2012

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Δ/ΝΣΗ ΔΙΕΘΝΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ
ΤΜΗΜΑ Α' ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ & ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΓΕΝ. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ
ΤΜΗΜΑ Β'

Θέμα: Τροποποίηση της Υπουργικής Απόφασης ΔΟΣ Α 1177722 ΕΞ 30.12.2011 ως προς τον καθορισμό των μη συνεργάσιμων κρατών με βάση τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 51Α του ΚΦΕ για το έτος 2012.

ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 78 του ν. 3842/2010 (Α'58) «Αποκατάσταση φορολογικής δικαιοσύνης και αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής», οι οποίες ενσωματώθηκαν στο νέο άρθρο 51 Α στο Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος

2. Τις διατάξεις του π.δ. 185/2009 (ΦΕΚ Α' 213) «Ανασύσταση του Υπουργείου Οικονομικών, συγχώνευση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών με τα Υπουργεία Ανάπτυξης και Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και μετονομασία του σε «Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας», μετατροπή του Υπουργείου Μακεδονίας- Οράκης σε Γενική Γραμματεία Μακεδονίας - Οράκης και της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής».

3. Τις διατάξεις του π. δ. 189/2009 (ΦΕΚ Α' 221) « Καθορισμός και ανακατανομή αρμοδιοτήτων των Υπουργείων»,

4. Τις διατάξεις του π.δ. 284/1988 «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομικών», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει ( ΦΕΚ Α' 128),

5. Τις διατάξεις του π.δ. 110/2011 «Διορισμός Αντιπροέδρων της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» ( ΦΕΚ Α' 243),

6. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού προϋπολογισμού.

ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ

Άρθρο 1

1. Καθορίζουμε τα μη συνεργάσιμα κράτη για το έτος 2012 σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 51 Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, όπως ισχύει, με βάση τα κριτήρια που αναφέρονται στην παράγραφο 4 του ίδιου άρθρου, ως ακολούθως:

α/α


1.
Ανδόρα
Andorra
2.
Ανγκουίλα
Anguilla
3.
Αντίγκουα και Μπαρμπούντα
Antigua & Barbuda
4.
Αρούμπα
Aruba
5.
Μπαχάμες
the Bahamas
6.
Μπαχρέιν
Bahrain
7.
Μπαρμπάντος
Barbados
8.
Βερμούδες
Bermuda
9.
Μπελίζ
Belize
10.
Βρετανικές Παρθένοι Νήσοι
British Virgin Islands
11.
Μπρουνέι
Brunei
12.
Νήσοι Κέιμαν
Cayman Islands
13.
Νήσοι Κουκ
the Cook Islands
14.
Κόστα Ρίκα
Costa Rica
15.
Ντομίνικα
Dominica
16.
Γιβραλτάρ
Gibraltar
17.
Γρενάδα
Grenada
18.
Γουατεμάλα
Guatemala
19.
Γκέρνσεϋ
Guernsey
20.
Νήσος Μαν
Isle of Man
21.
Τζέρσεϋ
Jersey
22.
Λίβανος
Lebanon
23.
Λιβερία
Liberia
24.
Λιχτενστάιν
Liechtenstein
25.
Μαλαισία
Malaysia
26.
Νήσοι Μάρσαλ
Marshall Islands
27.
Μοντσεράτ
Montserrat
28.
Μαυρίκιος
Mauritius
29.
Μονακό
Monaco
30.
Ναούρου
Nauru
31.
Ολλανδικές Αντίλλες
Netherland Antilles
32.
ΠΓΔΜ
FYROM
33.
Νιούε
Niue
34.
Παναμάς
Panama
35.
Φιλιππίνες
Philippines
36.
Αγία Λουκία
St. Lucia
37.
Αγιος Χριστόφορος και Νέβις
St. Kitts and Nevis
38.
Αγιος Βικέντιος και Γρεναδίνες
St. Vincent and the Grenadines
39.
Σαμόα
Samoa
40.
Σεϋχέλλες
Seychelles
41.
Σιγκαπούρη
Singapore
42.
Νήσοι Τέρκς και Κάικος
Turks and Caicos
43.
Παρθένοι νήσοι των ΗΠΑ
US Virgin Islands
44.
Βανουάτου
Vanuatu
45.
Ουρουγουάη
Uruguay
46.
Χόνγκ-Κόνγκ
Hong-Kong


2. Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και να αναρτηθεί στο Διαδίκτυο.



Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ

ΑΚΡΙΒΕΣ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ
Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ