Τι ισχύει με τις e αποδείξεις για το φορολογικό έτος 2021
Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης
Ποιες μετράνε, πως
πρέπει να γίνει η εξόφληση και ποιοι εξαιρούνται από την συλλογή
Για μια ακόμη φορά, τόσο φορολογούμενοι και οι…… άμισθοι υπάλληλοι του
κράτους, από τον χώρο της οικονομίας και
της φορολογίας (οι λογιστές, για όσους δεν κατάλαβαν), βρίσκονται στα «κάγκελα». Από την μια η είδηση
ότι μέχρι τις 18 Απριλίου έπρεπε να είχαν κάνει όλοι οι πολίτες την
επικαιροποίηση των στοιχείων τους στην ΑΑΔΕ και από την άλλη μια ακόμη
ανακοίνωση του υπουργείου εργασίας , σε σχέση με την υποβολή της δήλωσης για
τους ανεμβολίαστους εργαζόμενους, δείχνουν ότι κάποιοι παίζουν με τα νεύρα αυτών
που συμβάλλουν στα έσοδα του κράτους. Το έχετε αντιληφθεί αυτό κύριοι της διοίκησης;
Λίγος σεβασμός δεν βλάπτει.
Το καταπληκτικό μας το είπε μια κυρία, όπου αφού είδε στις
ειδήσεις κάποιους από τους «γνωστούς πια υπευθύνους», να μιλάει για την
επικαιροποίηση στοιχείων, μας τηλεφώνησε και ρώτησε «γεμάτη» αγωνία. «Δηλαδή αν
δεν τα επικαιροποίησω δεν θα μπορώ να υποβάλω φορολογική δήλωση; Ε τότε να μην
κάνεις τίποτα!»
Τέλος πάντων
e- αποδείξεις 2021
Πρόσφατα ασχοληθήκαμε με τις διατάξεις που αφορούν την
συλλογή e-αποδείξεων
για το 2022.
Ας δούμε όμως
μερικά βασικά θέματα, όπως αυτά δίνονται μέσα από τις οδηγίες της Ανεξάρτητης
Αρχής Δημοσίων Εσόδων, την απόφαση Α.1034/9.3.2022 (ΦΕΚ 1098/Β’/11.3.2022), που
αφορά τον τύπο και το περιεχόμενο του εντύπου Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών
Προσώπων (έντυπο Ε1).
Σύμφωνα με αυτές στους κωδικούς 049-050 «Δαπάνη αγοράς
αγαθών και παροχής υπηρεσιών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής», αναγράφεται το ποσό
δαπανών που πραγματοποιήθηκαν με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής για την αγορά αγαθών
και υπηρεσιών και μέχρι το απαιτούμενο, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 15 και
την παρ. 4 του άρθρου 40 ΚΦΕ.
Ποιες αποδείξεις
«μετράνε» και πως πρέπει να εξοφλούνται
i) Ο φορολογούμενος απαιτείται να έχει
πραγματοποιήσει τις δαπάνες αυτές στην ημεδαπή ή σε κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής
Ένωσης ή του Ε.Ο.Χ. και να τις έχει εξοφλήσει με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής
ημεδαπής ή αλλοδαπής προέλευσης, όπως ενδεικτικά κάρτες και μέσα πληρωμής με
κάρτες [χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες, προπληρωμένες κάρτες (prepaid cards)],
πληρωμή μέσω λογαριασμού πληρωμών Παροχών Υπηρεσιών Πληρωμών του Ν.4537/2018
(μεταφορά πίστωσης, εντολές άμεσης χρέωσης, πάγιες εντολές, τραπεζικές ή
ταχυδρομικές επιταγές), μέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking), ηλεκτρονικού
πορτοφολιού (e-wallet), paypal κ.λπ. καθώς και η καταβολή μετρητών προς
Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών του Ν.4537/2018 (σε γκισέ ή σε μηχάνημα easy-pay).
ii) Οι δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης
υπηρεσιών που συμπληρώνονται στους εν λόγω κωδικούς είναι αυτές που ορίζονται
με την περίπτωση δ’ της παραγράφου 6 του άρθρου 15 ΚΦΕ και την απόφαση
Υφυπουργού Οικονομικών Α.1163/2020 (Β’ 3119).
Επιπλέον, στις δαπάνες αγορών αγαθών και υπηρεσιών της περ.
δ’ της παρ. 6 του ίδιου άρθρου και νόμου προσμετράται η δαπάνη της αγοράς
συλλεκτικών νομισμάτων από το Νομισματικό Πρόγραμμα της Επιτροπής «Ελλάδα
2021», ανεξαρτήτως ύψους ποσού (Ε.2124/2021 εγκύκλιος).
Προσοχή: Στις δαπάνες δεν
περιλαμβάνονται
• Ενοίκια.
• Αγορά οχημάτων, αυτοκινήτων, μοτοσικλετών.
• Τέλη κυκλοφορίας.
• Δόσεις στεγαστικών δανείων.
• Αγορά ομολόγων και χρηματοοικονομικών προϊόντων.
Όλες οι άλλες δαπάνες ¨μετράνε» στην συμπλήρωση του 30%
Προσοχή: Η
ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή υπολογίζεται πλέον στην κάλυψη του 30% . με
την προϋπόθεση να έχει εξοφληθεί με ηλεκτρονικό τρόπο.
Ελάχιστο
απαιτούμενο ποσό
iii) Το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό των δαπανών
προσδιορίζεται σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) του πραγματικού εισοδήματος,
που προέρχεται από μισθωτή εργασία και συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα
και ακίνητη περιουσία και μέχρι είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ δαπανών. Ως
πραγματικό εισόδημα επί του οποίου υπολογίζεται το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό
δαπανών είναι κάθε εισόδημα που εμπίπτει στις ως άνω κατηγορίες εισοδημάτων
ανεξάρτητα από το γεγονός ότι φορολογείται αυτοτελώς ή με την κλίμακα της παραγράφου
1 του άρθρου 15 ΚΦΕ ή με την κλίμακα της παραγράφου 4 του άρθρου 40 ΚΦΕ ή
απαλλάσσεται του φόρου.
Στην περίπτωση που οι δαπάνες, που έχουν πραγματοποιηθεί
εντός του φορολογικού έτους 2021 και αφορούν σε καταβολές φόρου εισοδήματος
φυσικών προσώπων και ΕΝΦΙΑ (ανεξαρτήτως του χρόνου βεβαίωσης αυτών), δανειακές
υποχρεώσεις προσωπικές ή επαγγελματικές προς χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (στην
Ελλάδα ή στο εξωτερικό) και για ενοίκια, υπερβαίνουν το εξήντα τοις εκατό (60%)
του πραγματικού εισοδήματος, τότε το απαιτούμενο ποσοστό δαπανών περιορίζεται
στο είκοσι τοις εκατό (20%), υπό την προϋπόθεση ότι οι ανωτέρω δαπάνες έχουν
καταβληθεί με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Στα ενοίκια περιλαμβάνεται το ποσό που
καταβάλλεται για ενοίκιο κύριας ή/και δευτερεύουσας κατοικίας του
φορολογούμενου, επαγγελματικής στέγης, καθώς και το ποσό που καταβάλλεται για
ενοίκιο κατοικίας των εξαρτώμενων τέκνων του που φοιτούν σε άλλη πόλη.
Για τον φορολογούμενο του οποίου είναι κατασχεμένοι ένας ή
περισσότεροι λογαριασμοί, πλην του ακατάσχετου λογαριασμού του Ν.4254/2014 (Α’
85), μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του οικείου φορολογικού έτους, το όριο δαπανών
περιορίζεται στις πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ δαπανών.
iv) Στον υπολογισμό του πραγματικού
εισοδήματος δεν περιλαμβάνεται το συνολικό ποσό της ειδικής εισφοράς
αλληλεγγύης του άρθρου 43Α ΚΦΕ του φορολογικού έτους 2021, όλων των κατηγοριών
εισοδήματος, όπως αυτό προκύπτει από την πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου
του φορολογικού έτους 2021. Επιπροσθέτως, δεν περιλαμβάνεται το ποσό της διατροφής
που δίδεται από τον φορολογούμενο στον/στην διαζευγμένο-η σύζυγο ή σε μέρος
συμφώνου συμβίωσης ή/και σε εξαρτώμενο τέκνο του, εφόσον αυτό καταβάλλεται με
ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, καθώς και το εισόδημα που προκύπτει από την
προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων της παρ. 1 του άρθρου 34 ΚΦΕ.
Επίσης, δεν υπολογίζονται στο πραγματικό εισόδημα από
μισθωτή εργασία-συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα, η αποζημίωση της
παρ. 3 του άρθρου 15 του ΚΦΕ, το ασφάλισμα της παρ. 4 του άρθρου 15 του ΚΦΕ, το
επίδομα εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης ανέργων, καθώς και το επίδομα
αναζήτησης εργασίας στο πλαίσιο δράσεων συμβουλευτικής (παρ. 5 άρθρου 64
Ν.4756/2020), η αγροτική επιδότηση πρόωρης συνταξιοδότησης, η είσπραξη
ασφαλιστικής αποζημίωσης ή οικονομικής ενίσχυσης λόγω διάλυσης αλιευτικού
σκάφους, καθώς και οι έκτακτες αποζημιώσεις, αμοιβές, επιχορηγήσεις και
οικονομικές ενισχύσεις που χορηγήθηκαν στο πλαίσιο αντιμετώπισης των συνεπειών
του κινδύνου διασποράς του COVID-19 και αποτελούν εισόδημα.
v) Οι συγκεκριμένοι κωδικοί δεν
προσυμπληρώνονται από την ΑΑΔΕ, αλλά το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό αναγράφεται
από τους φορολογούμενους. Προς διευκόλυνση του υπολογισμού αυτού, η ΑΑΔΕ αναρτά
την ηλεκτρονική πληροφόρηση που έχει στη διάθεσή της και οι φορολογούμενοι
έχοντας οι ίδιοι το βάρος της απόδειξης, αναγράφουν τα ποσά αυτά που πληρούν
τις απαιτούμενες προϋποθέσεις. Δαπάνες οι οποίες έχουν μεν εξοφληθεί με
ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, αλλά δεν περιλαμβάνονται στην αναρτώμενη
πληροφόρηση, συμπεριλαμβάνονται εφόσον πληρούν τις ίδιες προϋποθέσεις και
αποδεικνύονται από τον φορολογούμενο με κάθε πρόσφορο μέσο.
Κάλυψη του ποσού
από συζύγους
vii) Επίσης, σε περίπτωση κοινής δήλωσης
φορολογίας εισοδήματος εγγάμων, όπου καλύπτεται το απαιτούμενο ποσό δαπανών από
οποιονδήποτε εκ των δυο συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης, το τυχόν πλεονάζον
ποσό δύναται, κατά τον προσδιορισμό του φόρου εισοδήματος, να μεταφερθεί στον
άλλο σύζυγο ή στο άλλο μέρος συμφώνου συμβίωσης για τυχόν κάλυψη του ελάχιστα
απαιτούμενου ποσού δαπανών. Ακόμη στην ίδια ως άνω περίπτωση, όταν ένας εκ των
δυο συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης ανήκει στα πρόσωπα των περιπτώσεων για
τα οποία δεν απαιτείται η πραγματοποίηση δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής
και εφόσον πραγματοποιεί δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, τότε το δηλωθέν
ποσό των δαπανών του δύναται κατά τον προσδιορισμό του φόρου να μεταφερθεί στον
άλλο σύζυγο ή στο άλλο μέρος συμφώνου συμβίωσης για τυχόν κάλυψη του ελάχιστα
απαιτούμενου ποσού δαπανών.
Το πέναλτι
viii) Εάν το δηλωθέν ποσό δαπανών με
ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής υπολείπεται του απαιτούμενου ποσού δαπανών, ο φόρος
που προκύπτει κατά την εφαρμογή της κλίμακας της παραγράφου 1 του άρθρου 15 ή
της παραγράφου 4 του άρθρου 40 ΚΦΕ, κατά περίπτωση, προσαυξάνεται κατά το ποσό
που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του δηλωθέντος
ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, πολλαπλασιαζόμενης με συντελεστή
είκοσι δύο τοις εκατό (22%).
Εξαιρέσεις – Οι κωδικοί 023 -024
Υπάρχουν και
φορολογούμενοι που εξαιρούνται από την συλλογή αποδείξεων, ηλεκτρονικών ή χειρόγραφων. Οι φορολογούμενοι
αυτοί πρέπει να συμπληρώσουν τους κωδικούς 023 – 024 , στον πίνακα ΠΙΝΑΚΑΣ
2 (ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ), του εντύπου Ε1.
Σύμφωνα με τις
οδηγίες: Οι κωδικοί 023-024 συμπληρώνονται από τους φορολογούμενους που
απαλλάσσονται από την υποχρέωση πραγματοποίησης δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα
πληρωμής σύμφωνα με την περίπτωση γ’ της παραγράφου 6 του άρθρου 15 ΚΦΕ.
Τα πρόσωπα που
εμπίπτουν στην εν λόγω εξαίρεση είναι τα ακόλουθα:
(i)
Φορολογούμενοι που έχουν συμπληρώσει το εβδομηκοστό (70ό) έτος της ηλικίας τους
ήτοι όσοι γεννήθηκαν έως και την 31-12-1951.
(ii) Άτομα με
ποσοστό αναπηρίας ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω.
(iii) Όσοι
βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση.
(iv) Οι φορολογικοί κάτοικοι αλλοδαπής, που
υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα..
(v) Δημόσιοι
λειτουργοί και δημόσιοι υπάλληλοι που υπηρετούν στην αλλοδαπή, καθώς και
φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας που διαβιούν ή εργάζονται στην αλλοδαπή.
(vi) Ανήλικοι
που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (για το φορολογικό
έτος 2021 όσοι γεννήθηκαν από την 1.1.2003 και έπειτα).
(vii) Οι
υπηρετούντες την υποχρεωτική στρατιωτική τους θητεία.
(viii)
Φορολογούμενοι που κατοικούν μόνιμα σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και
σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία
απογραφή, εκτός αν πρόκειται για τουριστικούς τόπους. Ως τουριστικοί τόποι
ορίζονται όσοι περιλαμβάνονται στο Π.Δ.899/1976, όπως τροποποιήθηκε με το
Π.Δ.664/1977.
(ix) Οι
φορολογούμενοι που είναι δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, του
άρθρου 29 του ν.4659/2020 [(πρώην Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ)].
(x) Οι
φορολογούμενοι που βρίσκονται σε κατάσταση μακροχρόνιας νοσηλείας (πέραν των
έξι (6) μηνών).
(xi) Όσοι διαμένουν
σε οίκο ευγηρίας και σε ψυχιατρικό κατάστημα.
(xii) Οι
φυλακισμένοι.
Πρέπει να κρατάω αποδείξεις
Η απόφαση
Α.1163/2020, στο άρθρο 5 «Απόδειξη καταβολής με ηλεκτρονικά μέσα» είναι σαφής
Για την
απόδειξη της εξόφλησης με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής των εν λόγω δαπανών,
γίνεται δεκτό κάθε πρόσφορο μέσο όπως ενδεικτικά, κατάσταση κίνησης τραπεζικού
λογαριασμού (bank statement) ή αντίγραφο κίνησης τραπεζικού λογαριασμού,
αναλυτική εικόνα καρτών, αποδεικτικά κατάθεσης ή εξόφλησης, αντίγραφο εκτύπωσης
της συναλλαγής από το τερματικό μηχάνημα (POS) κ.λπ. χωρίς να απαιτείται η
συλλογή αποδείξεων.
Τα έγγραφα
(π.χ. κατάσταση κίνησης τραπεζικού λογαριασμού) που αποδεικνύουν την εξόφληση
της δαπάνης για απόκτηση αγαθών και λήψη υπηρεσιών, φυλάσσονται από τους
φορολογούμενους μέχρι την παραγραφή του δικαιώματος της Φορολογικής Διοίκησης
για έλεγχο της αρχικής δήλωσης.
Συνεπώς δεν
χρειάζεται ο φορολογούμενος να κρατά στο αρχείο του χειρόγραφές αποδείξεις,
ούτε και ο φορολογούμενοι που απαλλάσσονται από την υποχρέωση εξόφλησης με
e-αποδείξεις.
Το ίδιο ισχύει
και για τους απαλλασσόμενους από την συλλογή αποδείξεων.
Ανεμβολίαστοι
εργαζόμενοι
Το σήριαλ συνεχίζεται
Μια ακόμα παράταση, έδωσε το Υπουργείο Εργασίας και
Κοινωνικών Υποθέσεων στην κατάθεση των δηλώσεων που αφορούν την δήλωση των rapid test όσων
εργαζόμενων είναι ανεμβολίαστοι. Σύμφωνα με την ανακοίνωση το υπουργείο
ενημερώνει ότι η Υπεύθυνη Δήλωση επιχειρήσεων για τους εργαζόμενους τους που
έχουν την υποχρέωση διενέργειας διαγνωστικού ελέγχου, και δη για τις εβδομάδες αναφοράς από 07.02.2022 και μετά, υποβάλλεται το χρονικό διάστημα από Μεγάλη
Τρίτη 19 Απριλίου έως Παρασκευή 29 Απριλίου.
Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα στους υπόχρεους εργοδότες για
τους οποίους εκκρεμεί η υποβολή της ανωτέρω Υπεύθυνης Δήλωσης για τις εβδομάδες
αναφοράς από 15.11.2021 έως και 06.02.2022 να προβούν στην υποβολή δηλώσεων
ή/και διορθώσεων από Παρασκευή 8
Απριλίου έως Δευτέρα 18 Απριλίου.
Είναι φανερό ότι η κατάθεση αυτής της δήλωσης από τις
επιχειρήσεις, δεν έχει κανένα άλλο ρόλο παρά την είσπραξη προστίμων από τους εργαζόμενους που έχασαν μια από της
δυο εβδομαδιαίες υποχρεωτικές
πραγματοποίησης του rapid test.
Όλα αυτά σε μια εποχή που η ίδια η κυβέρνηση, αναζήτησης
εσόδων από τον τουρισμό, αίρει όλα τα μέτρα για την προστασία από την πανδημία,
σαν αυτή να έχει τελειώσει, αγνοώντας ότι το 26% των θανάτων από Covid έγιναν από 1.1.2022 έως και σήμερα.
Επιπλέον η διαδικασία αυτή, δηλαδή η δήλωση όλων των εβδομάδων
από 7.2.2022 και μετά, ελλοχεύει τον
κίνδυνο μια επιχείρηση να μην προσέξει ότι ένας εργαζόμενος δεν πραγματοποίησε
ένα rapid test και να θεωρηθεί και η δική της υπεύθυνη δήλωση ανακριβής με
αποτέλεσμα να επιβληθεί και σε αυτή
πρόστιμο. (Τώρα γιατί αυτή η κατάσταση μας θυμίζει λίγο το τραγούδι «για τα
λεφτά τα κάνεις όλα», δεν ξέρουμε να σας το πούμε!)
Ευχές
Τις ποιο θερμές ευχές μου σε όλους εσάς για καλό Πάσχα και καλή Ανάσταση (γενικώς, σε προσωπικό επίπεδο αλλά και στην Ανάσταση της χώρας μας).
Πάρτε αυτές τις μέρες βαθιές ανάσες ξεκούρασης γιατί με την επιστροφή μας περιμένουν πολλά.
Κάθε τι καλό με υγεία σε όλους.
Αλωνιάτης Απόστολος
Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του
Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος
Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην
εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) ,
την Τετάρτη 20 Απριλίου 2022