Σάββατο 23 Απριλίου 2022

Τι ισχύει με τις e αποδείξεις για το φορολογικό έτος 2021 Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Ποιες μετράνε, πως πρέπει να γίνει η εξόφληση και ποιοι εξαιρούνται από την συλλογή

 

Τι ισχύει με τις e αποδείξεις για το φορολογικό έτος 2021

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Ποιες μετράνε, πως πρέπει να γίνει η εξόφληση και ποιοι εξαιρούνται από την συλλογή

Για μια ακόμη φορά, τόσο  φορολογούμενοι και οι…… άμισθοι υπάλληλοι του κράτους, από τον  χώρο της οικονομίας και της φορολογίας (οι λογιστές, για όσους δεν κατάλαβαν),  βρίσκονται στα «κάγκελα». Από την μια η είδηση ότι μέχρι τις 18 Απριλίου έπρεπε να είχαν κάνει όλοι οι πολίτες την επικαιροποίηση των στοιχείων τους στην ΑΑΔΕ και από την άλλη μια ακόμη ανακοίνωση του υπουργείου εργασίας , σε σχέση με την υποβολή της δήλωσης για τους ανεμβολίαστους εργαζόμενους, δείχνουν ότι κάποιοι παίζουν με τα νεύρα αυτών που συμβάλλουν στα έσοδα του κράτους. Το έχετε αντιληφθεί αυτό κύριοι της διοίκησης; Λίγος σεβασμός δεν βλάπτει.  

Το καταπληκτικό μας το είπε μια κυρία, όπου αφού είδε στις ειδήσεις κάποιους από τους «γνωστούς πια υπευθύνους», να μιλάει για την επικαιροποίηση στοιχείων, μας τηλεφώνησε και ρώτησε «γεμάτη» αγωνία. «Δηλαδή αν δεν τα επικαιροποίησω δεν θα μπορώ να υποβάλω φορολογική δήλωση; Ε τότε να μην κάνεις τίποτα!»

Τέλος πάντων

e- αποδείξεις 2021

Πρόσφατα ασχοληθήκαμε με τις διατάξεις που αφορούν την συλλογή e-αποδείξεων για το 2022.

Ας δούμε όμως μερικά βασικά θέματα, όπως αυτά δίνονται μέσα από τις οδηγίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, την απόφαση Α.1034/9.3.2022 (ΦΕΚ 1098/Β’/11.3.2022), που αφορά τον τύπο και το περιεχόμενο του εντύπου Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων (έντυπο Ε1).   

Σύμφωνα με αυτές στους κωδικούς 049-050 «Δαπάνη αγοράς αγαθών και παροχής υπηρεσιών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής», αναγράφεται το ποσό δαπανών που πραγματοποιήθηκαν με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής για την αγορά αγαθών και υπηρεσιών και μέχρι το απαιτούμενο, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 15 και την παρ. 4 του άρθρου 40 ΚΦΕ.

 

Ποιες αποδείξεις «μετράνε» και πως πρέπει να εξοφλούνται

 

i) Ο φορολογούμενος απαιτείται να έχει πραγματοποιήσει τις δαπάνες αυτές στην ημεδαπή ή σε κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ε.Ο.Χ. και να τις έχει εξοφλήσει με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής ημεδαπής ή αλλοδαπής προέλευσης, όπως ενδεικτικά κάρτες και μέσα πληρωμής με κάρτες [χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες, προπληρωμένες κάρτες (prepaid cards)], πληρωμή μέσω λογαριασμού πληρωμών Παροχών Υπηρεσιών Πληρωμών του Ν.4537/2018 (μεταφορά πίστωσης, εντολές άμεσης χρέωσης, πάγιες εντολές, τραπεζικές ή ταχυδρομικές επιταγές), μέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking), ηλεκτρονικού πορτοφολιού (e-wallet), paypal κ.λπ. καθώς και η καταβολή μετρητών προς Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών του Ν.4537/2018 (σε γκισέ ή σε μηχάνημα easy-pay).

 

ii) Οι δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών που συμπληρώνονται στους εν λόγω κωδικούς είναι αυτές που ορίζονται με την περίπτωση δ’ της παραγράφου 6 του άρθρου 15 ΚΦΕ και την απόφαση Υφυπουργού Οικονομικών Α.1163/2020 (Β’ 3119).

Επιπλέον, στις δαπάνες αγορών αγαθών και υπηρεσιών της περ. δ’ της παρ. 6 του ίδιου άρθρου και νόμου προσμετράται η δαπάνη της αγοράς συλλεκτικών νομισμάτων από το Νομισματικό Πρόγραμμα της Επιτροπής «Ελλάδα 2021», ανεξαρτήτως ύψους ποσού (Ε.2124/2021 εγκύκλιος).

 

Προσοχή: Στις δαπάνες δεν περιλαμβάνονται

 

• Ενοίκια.

• Αγορά οχημάτων, αυτοκινήτων, μοτοσικλετών.

• Τέλη κυκλοφορίας.

• Δόσεις στεγαστικών δανείων.

• Αγορά ομολόγων και χρηματοοικονομικών προϊόντων.

Όλες οι άλλες δαπάνες ¨μετράνε» στην συμπλήρωση του 30%

Προσοχή:  Η ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή υπολογίζεται πλέον στην κάλυψη του 30% . με την προϋπόθεση να έχει εξοφληθεί με ηλεκτρονικό τρόπο.

Ελάχιστο απαιτούμενο ποσό

 

iii) Το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό των δαπανών προσδιορίζεται σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) του πραγματικού εισοδήματος, που προέρχεται από μισθωτή εργασία και συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα και ακίνητη περιουσία και μέχρι είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ δαπανών. Ως πραγματικό εισόδημα επί του οποίου υπολογίζεται το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό δαπανών είναι κάθε εισόδημα που εμπίπτει στις ως άνω κατηγορίες εισοδημάτων ανεξάρτητα από το γεγονός ότι φορολογείται αυτοτελώς ή με την κλίμακα της παραγράφου 1 του άρθρου 15 ΚΦΕ ή με την κλίμακα της παραγράφου 4 του άρθρου 40 ΚΦΕ ή απαλλάσσεται του φόρου.

Στην περίπτωση που οι δαπάνες, που έχουν πραγματοποιηθεί εντός του φορολογικού έτους 2021 και αφορούν σε καταβολές φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και ΕΝΦΙΑ (ανεξαρτήτως του χρόνου βεβαίωσης αυτών), δανειακές υποχρεώσεις προσωπικές ή επαγγελματικές προς χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό) και για ενοίκια, υπερβαίνουν το εξήντα τοις εκατό (60%) του πραγματικού εισοδήματος, τότε το απαιτούμενο ποσοστό δαπανών περιορίζεται στο είκοσι τοις εκατό (20%), υπό την προϋπόθεση ότι οι ανωτέρω δαπάνες έχουν καταβληθεί με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Στα ενοίκια περιλαμβάνεται το ποσό που καταβάλλεται για ενοίκιο κύριας ή/και δευτερεύουσας κατοικίας του φορολογούμενου, επαγγελματικής στέγης, καθώς και το ποσό που καταβάλλεται για ενοίκιο κατοικίας των εξαρτώμενων τέκνων του που φοιτούν σε άλλη πόλη.

Για τον φορολογούμενο του οποίου είναι κατασχεμένοι ένας ή περισσότεροι λογαριασμοί, πλην του ακατάσχετου λογαριασμού του Ν.4254/2014 (Α’ 85), μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του οικείου φορολογικού έτους, το όριο δαπανών περιορίζεται στις πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ δαπανών.

 

iv) Στον υπολογισμό του πραγματικού εισοδήματος δεν περιλαμβάνεται το συνολικό ποσό της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43Α ΚΦΕ του φορολογικού έτους 2021, όλων των κατηγοριών εισοδήματος, όπως αυτό προκύπτει από την πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου του φορολογικού έτους 2021. Επιπροσθέτως, δεν περιλαμβάνεται το ποσό της διατροφής που δίδεται από τον φορολογούμενο στον/στην διαζευγμένο-η σύζυγο ή σε μέρος συμφώνου συμβίωσης ή/και σε εξαρτώμενο τέκνο του, εφόσον αυτό καταβάλλεται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, καθώς και το εισόδημα που προκύπτει από την προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων της παρ. 1 του άρθρου 34 ΚΦΕ.

Επίσης, δεν υπολογίζονται στο πραγματικό εισόδημα από μισθωτή εργασία-συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα, η αποζημίωση της παρ. 3 του άρθρου 15 του ΚΦΕ, το ασφάλισμα της παρ. 4 του άρθρου 15 του ΚΦΕ, το επίδομα εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης ανέργων, καθώς και το επίδομα αναζήτησης εργασίας στο πλαίσιο δράσεων συμβουλευτικής (παρ. 5 άρθρου 64 Ν.4756/2020), η αγροτική επιδότηση πρόωρης συνταξιοδότησης, η είσπραξη ασφαλιστικής αποζημίωσης ή οικονομικής ενίσχυσης λόγω διάλυσης αλιευτικού σκάφους, καθώς και οι έκτακτες αποζημιώσεις, αμοιβές, επιχορηγήσεις και οικονομικές ενισχύσεις που χορηγήθηκαν στο πλαίσιο αντιμετώπισης των συνεπειών του κινδύνου διασποράς του COVID-19 και αποτελούν εισόδημα.

 

v) Οι συγκεκριμένοι κωδικοί δεν προσυμπληρώνονται από την ΑΑΔΕ, αλλά το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό αναγράφεται από τους φορολογούμενους. Προς διευκόλυνση του υπολογισμού αυτού, η ΑΑΔΕ αναρτά την ηλεκτρονική πληροφόρηση που έχει στη διάθεσή της και οι φορολογούμενοι έχοντας οι ίδιοι το βάρος της απόδειξης, αναγράφουν τα ποσά αυτά που πληρούν τις απαιτούμενες προϋποθέσεις. Δαπάνες οι οποίες έχουν μεν εξοφληθεί με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, αλλά δεν περιλαμβάνονται στην αναρτώμενη πληροφόρηση, συμπεριλαμβάνονται εφόσον πληρούν τις ίδιες προϋποθέσεις και αποδεικνύονται από τον φορολογούμενο με κάθε πρόσφορο μέσο.

 

Κάλυψη του ποσού από συζύγους

 

vii) Επίσης, σε περίπτωση κοινής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος εγγάμων, όπου καλύπτεται το απαιτούμενο ποσό δαπανών από οποιονδήποτε εκ των δυο συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης, το τυχόν πλεονάζον ποσό δύναται, κατά τον προσδιορισμό του φόρου εισοδήματος, να μεταφερθεί στον άλλο σύζυγο ή στο άλλο μέρος συμφώνου συμβίωσης για τυχόν κάλυψη του ελάχιστα απαιτούμενου ποσού δαπανών. Ακόμη στην ίδια ως άνω περίπτωση, όταν ένας εκ των δυο συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης ανήκει στα πρόσωπα των περιπτώσεων για τα οποία δεν απαιτείται η πραγματοποίηση δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής και εφόσον πραγματοποιεί δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, τότε το δηλωθέν ποσό των δαπανών του δύναται κατά τον προσδιορισμό του φόρου να μεταφερθεί στον άλλο σύζυγο ή στο άλλο μέρος συμφώνου συμβίωσης για τυχόν κάλυψη του ελάχιστα απαιτούμενου ποσού δαπανών.

 

Το πέναλτι

 

viii) Εάν το δηλωθέν ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής υπολείπεται του απαιτούμενου ποσού δαπανών, ο φόρος που προκύπτει κατά την εφαρμογή της κλίμακας της παραγράφου 1 του άρθρου 15 ή της παραγράφου 4 του άρθρου 40 ΚΦΕ, κατά περίπτωση, προσαυξάνεται κατά το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, πολλαπλασιαζόμενης με συντελεστή είκοσι δύο τοις εκατό (22%).

 

Εξαιρέσεις – Οι κωδικοί 023 -024

Υπάρχουν και φορολογούμενοι που εξαιρούνται από την συλλογή αποδείξεων,  ηλεκτρονικών ή χειρόγραφων. Οι φορολογούμενοι αυτοί πρέπει να συμπληρώσουν τους κωδικούς 023 – 024 , στον πίνακα   ΠΙΝΑΚΑΣ 2 (ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ), του εντύπου Ε1.

Σύμφωνα με τις οδηγίες: Οι κωδικοί 023-024 συμπληρώνονται από τους φορολογούμενους που απαλλάσσονται από την υποχρέωση πραγματοποίησης δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής σύμφωνα με την περίπτωση γ’ της παραγράφου 6 του άρθρου 15 ΚΦΕ.

Τα πρόσωπα που εμπίπτουν στην εν λόγω εξαίρεση είναι τα ακόλουθα:

(i) Φορολογούμενοι που έχουν συμπληρώσει το εβδομηκοστό (70ό) έτος της ηλικίας τους ήτοι όσοι γεννήθηκαν έως και την 31-12-1951.

(ii) Άτομα με ποσοστό αναπηρίας ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω.

(iii) Όσοι βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση.

(iv) Οι φορολογικοί κάτοικοι αλλοδαπής, που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα..

(v) Δημόσιοι λειτουργοί και δημόσιοι υπάλληλοι που υπηρετούν στην αλλοδαπή, καθώς και φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας που διαβιούν ή εργάζονται στην αλλοδαπή.

(vi) Ανήλικοι που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (για το φορολογικό έτος 2021 όσοι γεννήθηκαν από την 1.1.2003 και έπειτα).

(vii) Οι υπηρετούντες την υποχρεωτική στρατιωτική τους θητεία.

(viii) Φορολογούμενοι που κατοικούν μόνιμα σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, εκτός αν πρόκειται για τουριστικούς τόπους. Ως τουριστικοί τόποι ορίζονται όσοι περιλαμβάνονται στο Π.Δ.899/1976, όπως τροποποιήθηκε με το Π.Δ.664/1977.

(ix) Οι φορολογούμενοι που είναι δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, του άρθρου 29 του ν.4659/2020 [(πρώην Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ)].

(x) Οι φορολογούμενοι που βρίσκονται σε κατάσταση μακροχρόνιας νοσηλείας (πέραν των έξι (6) μηνών).

(xi) Όσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας και σε ψυχιατρικό κατάστημα.

(xii) Οι φυλακισμένοι.

Πρέπει να κρατάω αποδείξεις

Η απόφαση Α.1163/2020, στο άρθρο 5 «Απόδειξη καταβολής με ηλεκτρονικά μέσα»  είναι σαφής

Για την απόδειξη της εξόφλησης με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής των εν λόγω δαπανών, γίνεται δεκτό κάθε πρόσφορο μέσο όπως ενδεικτικά, κατάσταση κίνησης τραπεζικού λογαριασμού (bank statement) ή αντίγραφο κίνησης τραπεζικού λογαριασμού, αναλυτική εικόνα καρτών, αποδεικτικά κατάθεσης ή εξόφλησης, αντίγραφο εκτύπωσης της συναλλαγής από το τερματικό μηχάνημα (POS) κ.λπ. χωρίς να απαιτείται η συλλογή αποδείξεων.

Τα έγγραφα (π.χ. κατάσταση κίνησης τραπεζικού λογαριασμού) που αποδεικνύουν την εξόφληση της δαπάνης για απόκτηση αγαθών και λήψη υπηρεσιών, φυλάσσονται από τους φορολογούμενους μέχρι την παραγραφή του δικαιώματος της Φορολογικής Διοίκησης για έλεγχο της αρχικής δήλωσης.

Συνεπώς δεν χρειάζεται ο φορολογούμενος να κρατά στο αρχείο του χειρόγραφές αποδείξεις, ούτε και ο φορολογούμενοι που απαλλάσσονται από την υποχρέωση εξόφλησης με e-αποδείξεις.

Το ίδιο ισχύει και για τους απαλλασσόμενους από την συλλογή αποδείξεων.

Ανεμβολίαστοι εργαζόμενοι

Το σήριαλ συνεχίζεται

Μια ακόμα παράταση, έδωσε το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στην κατάθεση των δηλώσεων που αφορούν την δήλωση των rapid test όσων εργαζόμενων είναι ανεμβολίαστοι. Σύμφωνα με την ανακοίνωση το υπουργείο ενημερώνει ότι η Υπεύθυνη Δήλωση επιχειρήσεων για τους εργαζόμενους τους που έχουν την υποχρέωση διενέργειας διαγνωστικού ελέγχου, και δη για τις εβδομάδες αναφοράς από 07.02.2022 και μετά, υποβάλλεται το χρονικό διάστημα από Μεγάλη Τρίτη 19 Απριλίου έως Παρασκευή 29 Απριλίου.

Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα στους υπόχρεους εργοδότες για τους οποίους εκκρεμεί η υποβολή της ανωτέρω Υπεύθυνης Δήλωσης για τις εβδομάδες αναφοράς από 15.11.2021 έως και 06.02.2022 να προβούν στην υποβολή δηλώσεων ή/και διορθώσεων από Παρασκευή 8 Απριλίου έως Δευτέρα 18 Απριλίου.

Είναι φανερό ότι η κατάθεση αυτής της δήλωσης από τις επιχειρήσεις, δεν έχει κανένα άλλο ρόλο παρά την είσπραξη προστίμων  από τους εργαζόμενους που έχασαν μια από της δυο εβδομαδιαίες  υποχρεωτικές πραγματοποίησης του rapid test.

Όλα αυτά σε μια εποχή που η ίδια η κυβέρνηση, αναζήτησης εσόδων από τον τουρισμό, αίρει όλα τα μέτρα για την προστασία από την πανδημία, σαν αυτή να έχει τελειώσει, αγνοώντας ότι το 26% των θανάτων από Covid  έγιναν από 1.1.2022 έως και σήμερα.

Επιπλέον η διαδικασία αυτή, δηλαδή η δήλωση όλων των εβδομάδων από 7.2.2022 και μετά,  ελλοχεύει τον κίνδυνο μια επιχείρηση να μην προσέξει ότι ένας εργαζόμενος δεν πραγματοποίησε ένα  rapid test και να θεωρηθεί και η δική της υπεύθυνη δήλωση ανακριβής με αποτέλεσμα να επιβληθεί  και σε αυτή πρόστιμο. (Τώρα γιατί αυτή η κατάσταση μας θυμίζει λίγο το τραγούδι «για τα λεφτά τα κάνεις όλα», δεν ξέρουμε να σας το πούμε!)

Ευχές

Τις ποιο θερμές ευχές μου σε όλους εσάς για καλό Πάσχα και καλή Ανάσταση (γενικώς, σε προσωπικό επίπεδο αλλά και στην Ανάσταση της χώρας μας).

Πάρτε αυτές τις μέρες βαθιές ανάσες ξεκούρασης γιατί με την επιστροφή μας περιμένουν πολλά.

Κάθε τι καλό με υγεία σε όλους.

 

Αλωνιάτης Απόστολος

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την  Τετάρτη  20 Απριλίου   2022

 










Κυριακή 17 Απριλίου 2022

Τέλη κυκλοφορία με τον μήνα και απαλλαγές από το τέλος επιτηδεύματος. Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Τι προβλέπει η τροπολογία που κατατέθηκε στη βουλή – Πότε θα είναι έτοιμο το taxis για να υποβάλλουμε δηλώνεις εισοδήματος

 


Τέλη κυκλοφορία με τον μήνα και απαλλαγές από το τέλος επιτηδεύματος.

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Τι προβλέπει η τροπολογία που κατατέθηκε στη βουλή – Πότε θα είναι έτοιμο το taxis για να υποβάλλουμε δηλώνεις εισοδήματος.  

Τα στοιχεία προσυμπληρώνονται στο πληροφοριακό σύστημα taxis και όλο πλησιάζει η στιγμή που το σύστημα θα τα έχει όλα μέσα για να μπορέσουμε να στείλουμε τις φορολογικές δηλώσεις των πολιτών (μισθωτών-συνταξιούχων).

Αντίθετα για τους επιτηδευματίες και τις επιχειρήσεις καλό θα είναι να αρχίσουν οι προετοιμασίες, για το κλείσιμο της χρονιάς από τους υπεύθυνους λογιστές-φοροτεχνικούς αλλά με την κατάργηση της ΜΥΦ καλύτερα να περιμένουν μέχρι να ανέβουν στην πλατφόρμα του myDATA όλα τα τιμολόγια, ώστε να μην χρειαστεί να προχωρήσουν σε τροποποιητικές δηλώσεις.

Βεβαίως, ενώ εμείς είμαστε στο μικρόκοσμο μας και ασχολούμαστε με τις φορολογικές  δηλώσεις, λίγο πιο πέρα - όχι πολύ μακριά μας  πάντως-,  γίνεται ένας πόλεμος , άνθρωποι πεθαίνουν χωρίς να γνωρίζουν το γιατί. Ή μάλλον, γνωρίζουν ότι αυτοί δεν φταίνε για τίποτε από τα συμφέροντα και τους ανταγωνισμούς των μεγάλων , αλλά δυστυχώς αυτοί οι αθώοι πληρώνουν το μάρμαρο και έχουμε ανθρώπινες ψυχές που χάθηκαν και εκατομμύρια που έφυγαν και εγκατέλειψαν την πατρίδα τους για να σωθούν.

Στον υπόλοιπο κόσμο, η ακρίβεια και οι ελλείψεις σε βασικά, πλέον, αγαθά προβληματίζουν τους ηγέτες σε παγκόσμιο επίπεδο και εδώ στα δικά μας, μέσα στις τσέπες μας γίνεται ένας άλλος πόλεμος με την ακρίβεια και την ανέχεια να μαστίζουν την κοινωνία περιορίζοντας την κατανάλωση στα πολύ απαραίτητα γιατί δεν φτάνουν τα ποσά που εισπράττει ένα νοικοκυριό.

Με τις τιμές σε όλα τα βασικά αγαθά να αυξάνονται, οι άνθρωποι δεν μπορούν να ζεσταθούν ή να μετακινηθούν και βρίσκονται χρεωμένοι στο κράτος, αλλά και στις πρώην ΔΕΚΟ, από τους υπέρογκους λογαριασμούς της ενέργειας. Ενώ για μια ακόμη φορά τα μέτρα στήριξης στους ασθενέστερους είναι για γέλια ή καλύτερα για κλάματα.

Ας μην ξεχνάμε ότι, πλέον, ο πολύπαθος Έλληνας έχει στην πλάτη του δέκα χρόνια μνημόνια, δυο χρόνια πανδημίας, που είναι εδώ και δεν μας έχει αφήσει, παρόλο που κάποιοι προσπαθούν με τον πόλεμο να μας κάνουν να ξεχάσουμε το τι συμβαίνει γύρω μας. Θα είναι ντροπή όμως για όλους μας να ξεχάσουμε τους 28.000 νεκρούς, που αυξάνουν κατά 50 νεκρούς κάθε μέρα, σε μια πανδημία που κατά τα άλλα έχει τελειώσει και ετοιμαζόμαστε να μπούμε στην «κανονικότητα».

Νέες νομοθετικές ρυθμίσεις

Με τροπολογία που κατατέθηκε στην βουλή η κυβέρνηση προωθεί την ρύθμιση ορισμένων θαμάτων που αφορούν:

Α. Τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα

  Προβλέπεται και για το έτος 2022 (ίσχυε ήδη για τα έτη 2018-2021), η κατ' εξαίρεση δυνατότητα άρσης ακινησίας οχήματος αυτοκινήτου ή μοτοσικλέτας ιδιωτικής χρήσης, με μερική καταβολή των ετήσιων τελών κυκλοφορίας, σε αναλογία με τους μήνες, για τους οποίους γίνεται η άρση ακινησίας του οχήματος, αντί της καταβολής του συνόλου των ετήσιων τελών κυκλοφορίας, που κατά κανόνα ισχύει.

Σύμφωνα με την διάταξη που κατατέθηκε νομοθετείται η άρση ακινησίας οχημάτων έτους 2022 με αναλογική καταβολή τελών κυκλοφορίας. Η διάταξη αποτελεί την τροποποίηση άρθρου 36 του ν. 2093/1992 και αναφέρει σχετικά ότι στην διάταξη όπου αναφέρει το έτος 2021 τροποποιείται σε 2022. Ακόμη η τροπολογία αναφέρει ότι:

«1. Με την επιφύλαξη των οριζομένων στις διατάξεις του άρθρου 18 του ν. 2367/1953 (Α' 82), τα τέλη κυκλοφορίας στα επιβατικά ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα, στις επιβατικές δίκυκλες και τρίκυκλες μοτοσυκλέτες ιδιωτικής χρήσης, στα τύπου JEEP αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, ανεξάρτητα από τον χαρακτηρισμό τους ως επιβατικά ή φορτηγά και στα επιβατικά ρυμουλκούμενα, ημιρυμουλκούμενα ιδιωτικής χρήσης (τροχόσπιτα) είναι ετήσια και αδιαίρετα και οφείλονται για ολόκληρο το έτος, ανεξάρτητα από το χρονικό διάστημα κυκλοφορίας τους εντός του έτους.

 

Στα επιβατικά Ι.Χ. αυτοκίνητα του ανωτέρω εδαφίου περιλαμβάνονται και τα επιβατικά Ι.Χ. αυτοκίνητα που εισάγονται από το αλλοδαπό προσωπικό των εμποροβιομηχανικών επιχειρήσεων των εγκαταστημένων στην Ελλάδα, βάσει του α.ν. 89/1967 (Α' 132), όπως ισχύει.

Τα ανωτέρω οχήματα θεωρείται ότι κυκλοφόρησαν εντός του έτους και οφείλονται γι' αυτά τέλη κυκλοφορίας για ολόκληρο το έτος, εφόσον δεν τεθούν σε ακινησία, κατά τις διατάξεις των παρ. 1 έως 6 του άρθρου 22 του ν. 2367/1953 για ολόκληρο το έτος.

Η ακινησία δεν αίρεται εάν ο κάτοχος του οχήματος δεν καταβάλλει τα τέλη κυκλοφορίας του έτους κατά το οποίο γίνεται η άρση.

Κατ' εξαίρεση, δίνεται εναλλακτικά η δυνατότητα άρσης της ακινησίας οχήματος αυτοκινήτου ή μοτοσικλέτας ιδιωτικής χρήσης του πρώτου εδαφίου της παρούσας, άπαξ, εντός του έτους 2022, με αναλογική καταβολή των δωδεκατημορίων των ετήσιων τελών κυκλοφορίας που αντιστοιχούν στους μήνες άρσης ακινησίας του οχήματος.

Διάστημα άρσης ακινησίας μικρότερο του μηνός λογίζεται για τους σκοπούς του παρόντος, ως ολόκληρος μήνας και καταβάλλεται για αυτό ποσό ίσο με ένα δωδεκατημόριο των ετήσιων τελών κυκλοφορίας.

Τα τέλη κυκλοφορίας στις παραπάνω περιπτώσεις καταβάλλονται πριν από την άρση της ακινησίας.

Ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος υποχρεούται να θέσει εκ νέου το όχημά του σε ακινησία έως και την τελευταία ημέρα της περιόδου κυκλοφορίας του, για την οποία έχουν καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας και εάν αυτή είναι μη εργάσιμη ή συμπίπτει με επίσημη αργία, κατά την επόμενη εργάσιμη για τη φορολογική διοίκηση, ημέρα.

Κατά τη θέση του οχήματος σε ακινησία και εφόσον έχει επέλθει μεταφορά του οχήματος σε νέο σημείο, διάφορο του αρχικά δηλωθέντος, δηλώνεται εκ νέου το σημείο ακινητοποίησης.

Σε περίπτωση εκπρόθεσμης θέσης σε ακινησία ή μη θέσης σε ακινησία, επιβάλλεται αυτοτελές πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των ετήσιων τελών κυκλοφορίας, αφαιρούμενου του διπλάσιου ποσού των ήδη καταβληθέντων δωδεκατημορίων των ετήσιων τελών κυκλοφορίας.

Σε περίπτωση άρσης αναγκαστικής ακινησίας εντός του έτους 2022, καταβάλλονται κατ' εξαίρεση αναλογικά τα τέλη κυκλοφορίας για τους μήνες που υπολείπονται μέχρι το τέλος του έτους.

Τα τέλη κυκλοφορίας στην περίπτωση αυτή καταβάλλονται εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την ημερομηνία κατά την οποία έλαβε χώρα το γεγονός εξαιτίας του οποίου ήρθη η αναγκαστική ακινησία, ενώ σε περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των ετήσιων τελών κυκλοφορίας.

Για τον υπολογισμό του ποσού των τελών κυκλοφορίας, ο μήνας εντός του οποίου γίνεται η άρση της αναγκαστικής ακινησίας λογίζεται ως ολόκληρος μήνας ανεξάρτητα από τη χρονική στιγμή της άρσης αυτής.

Με πράξη της αρμόδιας υπηρεσίας της φορολογικής διοίκησης διαπιστώνεται το οφειλόμενο ποσό, με βάση την ακριβή ημερομηνία της άρσης ακινησίας και τίθεται εκ νέου σε κυκλοφορία το όχημα.»

Β. Τέλος Επιτηδεύματος

Εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος και για το φορολογικό έτος 2021 (ίσχυε για τα φορολογικά έτη 2019 και 2020), οι αγρότες κανονικού καθεστώτος για τους οποίους έχουν παρέλθει τα πρώτα πέντε (5) έτη από την ημερομηνία τήρησης βιβλίων και ένταξής τους στο κανονικό καθεστώς ΦΙΙΑ, καθώς και οι αλιείς της παράκτιας αλιείας, που εκμεταλλεύονται, είτε ατομικά, είτε με τη μορφή συμπλοιοκτησίας ή κοινωνίας αστικού δικαίου αλιευτικά σκάφη μέχρι δώδεκα (12) μέτρα, μεταξύ καθέτων.

Να θυμίσουμε ότι βάσει τη παραγράφου 3 του άρθρου 31 του Ν.3986/2011 εξαιρούνται από τις υποχρεώσεις καταβολής του τέλους, εκτός εάν πρόκειται για τουριστικούς τόπους, οι εμπορικές επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες που ασκούν τη δραστηριότητά τους σε χωριά με πληθυσμό έως πεντακόσιους (500) κατοίκους και σε νησιά κάτω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους. Επίσης εξαιρούνται ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις και η ατομική άσκηση ελευθέριου επαγγέλματος, εφόσον δεν έχουν παρέλθει πέντε (5) έτη από την πρώτη έναρξη εργασιών, καθώς και οι περιπτώσεις ατομικών επιχειρήσεων εφόσον για τον επιτηδευματία υπολείπονται τρία (3) έτη από το έτος της συνταξιοδότησής του. Ως έτος συνταξιοδότησης νοείται το 65ο έτος της ηλικίας.

Από το φορολογικό έτος 2018 και εφεξής εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής τέλους οι αγρότες - μέλη αγροτικών συνεταιρισμών που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 8 του ν. 4384/2016 (Α΄ 78), οι αγροτικοί συνεταιρισμοί, οι σχολικοί συνεταιρισμοί του άρθρου 46 του ν. 1566/1985 (Α΄ 167), οι Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων, καθώς και οι επιχειρήσεις ανεξαρτήτως νομικής μορφής που βρίσκονται σε εκκαθάριση, πτώχευση ή αδράνεια.

Σε περίπτωση που η αδράνεια δεν καταλαμβάνει ολόκληρο το φορολογικό έτος εφαρμόζεται αναλογικά η παρ. 2.

Ειδικά για τα φορολογικά έτη 2019, 2020 και 2021 εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος οι αγρότες κανονικού καθεστώτος για τους οποίους έχουν παρέλθει τα πρώτα πέντε (5) έτη από την ημερομηνία τήρησης βιβλίων και ένταξής τους στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ, καθώς και οι αλιείς της παράκτιας αλιείας, που εκμεταλλεύονται, είτε ατομικά είτε με τη μορφή συμπλοιοκτησίας ή κοινωνίας αστικού δικαίου αλιευτικά σκάφη μέχρι δώδεκα (12) μέτρα, μεταξύ καθέτων.

 Το τέλος επιτηδεύματος κυμαίνεται από 400 έως και 1.000 ευρώ και επιβάλλεται στους φορολογούμενους που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα. Καταλογίζεται με την εκκαθάριση της φορολογικής δήλωσης ανεξάρτητα από το εάν οι επιχειρήσεις είχαν το περασμένο έτος κέρδη ή ζημιές, ενώ ειδικά για τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους επιβάλλεται ακόμα και στην περίπτωση που δεν έχουν κόψει ούτε μια απόδειξη, αλλά φαίνονται στην εφορία ότι είναι ενεργοί.

Σε ποιους επιβάλλεται.

Το τέλος επιτηδεύματος κυμαίνεται από 400 έως και 1.000 ευρώ και επιβάλλεται στους φορολογούμενους που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα. Καταλογίζεται με την εκκαθάριση της φορολογικής δήλωσης ανεξάρτητα από το εάν οι επιχειρήσεις είχαν το περασμένο έτος κέρδη ή ζημιές, ενώ ειδικά για τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους επιβάλλεται ακόμα και στην περίπτωση που δεν έχουν κόψει ούτε μια απόδειξη, αλλά φαίνονται στην εφορία ότι είναι ενεργοί.

Το κόστος αναλυτικά

Για τους  υπόλοιπους επαγγελματίες , επιτηδευματίες  και επιχειρήσεις , τα ποσά του τέλους επιτηδεύματος ανέρχονται σε:

-400 ευρώ ετησίως εφόσον η έδρα βρίσκεται σε τουριστικό  τόπο  ή σε πόλεις -χωριά με πληθυσμό  έως 200.000  κατοίκους.

-500 ευρώ  ετησίως  εφόσον η έδρα  βρίσκεται σε πόλη με πληθυσμό  πάνω από  200.000 κατοίκους

-650 ευρώ ετησίως  για ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις  και ελεύθερους επαγγελματίες.

– 800 ευρώ ετησίως  για νομικά  πρόσωπα που ασκούν  εμπορική επιχείρηση και έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς  τόπους σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό  έως 200.000 κατοίκους.

-1000 ευρώ ετησίως  για νομικά πρόσωπα  που ασκούν  εμπορική επιχείρηση  και έχουν την έδρα τους σε  πόλεις με πληθυσμό πάνω από 200.000 κατοίκους.

-600  ευρώ ετησίως  για κάθε υποκατάστημα

Προσοχή:

1.       Υποκατάστημα θεωρείται κάθε επαγγελματική εγκατάσταση του επαγγελματία στην ημεδαπή, εκτός της έδρας της επιχείρησης, στην οποία ενεργείται παραγωγική ή συναλλακτική δραστηριότητα. Δεν θεωρούνται ως υποκαταστήματα, για την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος, οι προσωρινοί εκθεσιακοί χώροι και οι πρόσκαιρες επαγγελματικές εγκαταστάσεις, που λειτουργούν για χρονικό διάστημα μέχρι 30 ημέρες, οι επαγγελματικές εγκαταστάσεις που στεγάζονται σε διαφορετικούς ορόφους, συνεχόμενους ή μη, του ίδιου κτιριακού συγκροτήματος, οι εγκαταστάσεις τουριστικών καταλυμάτων εντός παραδοσιακών κτισμάτων, σύμφωνα με το Π.Δ.33/1979 που λειτουργούν σε ξεχωριστά κτίρια, αλλά με ενιαία άδεια λειτουργίας, η οποία εντάσσεται ως ενιαία εγκατάσταση στην ίδια τουριστική μονάδα, καθώς και οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις της περίπτωσης δ' της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του Ν.3874/2010 όπως ισχύει.

2.       Επαγγελματίες που έχουν έγγραφες συμβάσεις παροχής υπηρεσιών ή συμβάσεων έργου, με φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες τα οποία δεν υπερβαίνουν τα 3 ή, εφόσον υπερβαίνουν τον αριθμό αυτόν, 75% του ακαθάριστου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα προέρχεται από 1 από τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες που λαμβάνουν τις εν λόγω υπηρεσίες και εφόσον δεν έχει την εμπορική ιδιότητα και δεν διατηρεί επαγγελματική εγκατάσταση που διαφέρει από την κατοικία του.

 

Αλωνιάτης Απόστολος

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την  Πέμπτη  14 Απριλίου   2022