Παρασκευή 13 Αυγούστου 2021

Όλα τα μέτρα στήριξης των πυρόπληκτων - Απαλλαγές από ΕΝΦΙΑ, οικονομικές ενισχύσεις, αναστολή φορολογικών, ασφαλιστικών και δανειακών υποχρεώσεων

 

Όλα τα μέτρα στήριξης των πυρόπληκτων - Απαλλαγές από ΕΝΦΙΑ, οικονομικές ενισχύσεις, αναστολή φορολογικών, ασφαλιστικών και δανειακών υποχρεώσεων

Ανακοινώσεις ΑΑΔΕ - e-ΕΦΚΑ - Υπ.Οικ. - ΟΑΕΔ - Ε.Ένωσης κ.ά.

10 Αύγουστος 2021
Μέτρα αποζημίωσης και στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων που πλήττονται από τις πυρκαγιές Taxheaven.gr


Τα μέτρα για την στήριξη των πυρόπληκτων ανακοίνωσαν αναλυτικά οι υπουργοί Χρήστος Σταϊκούρας και Κώστας Σκρέκας και ο γενικός γραμματέας Οικονομικής Πολιτικής Χρήστος Τριαντόπουλος.



Άμεση παροχή στεγαστικής συνδρομής και αποζημίωση οικοσκευών


Μέχρι να ολοκληρωθούν οι έλεγχοι για τη στεγαστική συνδρομή (80% δωρεάν κρατική αρωγή και 20% άτοκο δάνειο, με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου), παρέχεται - άμεσα - πρώτη αρωγή

Κατοικίες:

■ Για κατοικίες που έχουν καταστραφεί ολοσχερώς 20.000 ευρώ, εκ των οποίων 14.000 ευρώ είναι η προκαταβολή για τη Στεγαστική Συνδρομή και 6.000 ευρώ η αποζημίωση για την οικοσκευή.

■ Για κατοικίες που δεν έχουν καταστραφεί ολοσχερώς αλλά έχουν υποστεί σοβαρές ζημίες που τις καθιστούν προσωρινά μη κατοικήσιμες 12.000 ευρώ, εκ των οποίων 8.000 ευρώ είναι η προκαταβολή για τη Στεγαστική Συνδρομή και 4.000 ευρώ η αποζημίωση για την οικοσκευή.

■ Για κατοικίες που έχουν υποστεί σοβαρές ζημιές αλλά είναι κατοικήσιμες 5.000 ευρώ, εκ των οποίων 3.000 ευρώ είναι η προκαταβολή για τη Στεγαστική Συνδρομή και 2.000 ευρώ η αποζημίωση για την οικοσκευή.

Λοιπά χτίσματα και επιχειρηματικά ακίνητα:
■ Για κτίρια που έχουν καταστραφεί ολοσχερώς προκαταβολή 14.000 ευρώ για τη Στεγαστική Συνδρομή.

■ Για κτίρια που δεν έχουν καταστραφεί ολοσχερώς αλλά έχουν υποστεί σοβαρές ζημίες που τα καθιστούν προσωρινά μη λειτουργικά προκαταβολή 8.000 ευρώ για τη Στεγαστική Συνδρομή.

■ Για κτίρια που έχουν υποστεί σοβαρές ζημίες αλλά είναι λειτουργικά προκαταβολή 3.000 ευρώ για τη Στεγαστική Συνδρομή.



Διαδικασία χορήγησης:

■ Θα ανοίξει πλατφόρμα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, μέσω της διαδικτυακής πύλης arogi.gov.gr, όπου οι πολίτες θα καταθέτουν, με υπεύθυνη δήλωσή τους, για κάθε ακίνητο, την έκταση της ζημίας που έχει υποστεί.

■ Η πλατφόρμα θα ανοίξει τις αμέσως επόμενες ημέρες, και η καταβολή της πρώτης αρωγής θα ξεκινήσει εντός των επόμενων εβδομάδων.

■ Παράλληλα, θα γίνεται η καταγραφή των ζημιών από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, και θα προσδιοριστεί το τελικό ποσό της ζημίας, κατόπιν υποβολής φακέλου του πληττόμενου.

■ Το επιπλέον ποσό για Στεγαστική Συνδρομή θα καταβληθεί μετά την ολοκλήρωση εξέτασης του φακέλου, ενώ σε περίπτωση που δεν υποβληθεί φάκελος ή προσδιοριστεί μικρότερο ύφος ζημίας σε σχέση με την προκαταβολή, η διαφορά θα λογιστεί ως αχρεωστήτως καταβληθείσα.

Άμεση χορήγηση πρώτης αρωγής για επιχειρήσεις που διαθέτουν κτιριακές εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων των κτηνοτροφικών, χοιροτροφικών και πτηνοτροφικών μονάδων και των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, για μηχανολογικό εξοπλισμό, πρώτες ύλες, εμπορεύματα, μέσα παραγωγής και κατεστραμμένα οχήματα, ως εξής:

■ 8.000 ευρώ σε επιχειρήσεις που οι εγκαταστάσεις έχουν καταστραφεί ολοσχερώς,

■ 4.000 ευρώ σε επιχειρήσεις που οι εγκαταστάσεις δεν έχουν καταστραφεί ολοσχερώς αλλά έχουν υποστεί σοβαρές ζημίες που καθιστούν προσωρινά μη δυνατή την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας και

■ 2.000 ευρώ σε λοιπές επιχειρήσεις που έχουν υποστεί σοβαρές ζημιές σε εξοπλισμό, πρώτες ύλες, εμπορεύματα ή οχήματα, αλλά είναι λειτουργικές.

Επίσης, προβλέπεται η άμεση χορήγηση πρώτης αρωγής για αγροτικές εκμεταλλεύσεις που δεν έχουν υποστεί ζημίες οι εγκαταστάσεις τους ή δεν διαθέτουν εγκαταστάσεις και έχουν υποστεί ζημία σε πολυετείς καλλιέργειες, ως εξής:

■ 4.000 ευρώ εφόσον έχουν πληγεί εκτάσεις άνω των 50 στρεμμάτων,

■ 2.000 ευρώ εφόσον έχουν πληγεί εκτάσεις μεταξύ 10 και 50 στρεμμάτων και

■ 1.000 ευρώ για μικρότερες καλλιέργειες.

Σημειώνεται ότι το ασφαλισμένο στον ΕΛΓΑ ζωικό κεφάλαιο αποζημιώνεται από τον ΕΛΓΑ, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και τον κανονισμό του.

Για τις μονοετείς καλλιέργειες, σε συνεργασία με το ΥΠΑΑΤ και τον ΕΛΓΑ, δρομολογείται η άμεση αντιμετώπιση των ζημιών τους, στο πλαίσιο των εξατομικευμένων ενισχύσεων ήσσονος σημασίας.



Πρόσθετες παρεμβάσεις στήριξης


■ Επιστρεπτέα προκαταβολή.

• Απαλλαγή για τις πληττόμενες επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων και αγροτικών εκμεταλλεύσεων, του επιστρεπτέου μέρους της Επιστρεπτέας Προκαταβολής.

• ΕΝΦΙΑ.


• Τα ακίνητα (κτίσματα, οικόπεδα, αγροκτήματα), που έχουν αποδεδειγμένα καταστραφεί ολοσχερώς ή έχουν υποστεί λειτουργικές ζημιές που τα καθιστούν μη κατοικήσιμα, απαλλάσσονται από τον ΕΝΦΙΑ του 2021, του 2022 και του 2023.

■ Επιδότηση ενοικίου/συγκατοίκησης.

■ Αναστολή φορολογικών, ασφαλιστικών και δανειακών υποχρεώσεων και διενέργειας πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης.

■ Επιχορήγηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και αποκατάσταση των Υποδομών, ύψους αρχικά 20 εκατ.

Επιπλέον παρεμβάσεις στήριξης σε Δήμους της Εύβοιας
■ Τα μέτρα αναστολής φορολογικών, ασφαλιστικών και δανειακών υποχρεώσεων, καθώς και διενέργειας πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης ισχύουν για το σύνολο των φυσικών και νομικών προσώπων στους πληττόμενους Δήμους Μαντουδίου-Αίμνης-Αγίας Άννας και ΙστιαΙας-Αιδηφού της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας, ανεξαρτήτως εάν έχουν υποστεί μεμονωμένα ζημίες από την πυρκαγιά.

■ Επιπλέον, ειδικά για το 2021, το σύνολο των ακινήτων που βρίσκονται σε αυτούς τους δύο Δήμους, απαλλάσσονται από τον ΕΝΦΙΑ

■ Επιπρόσθετα, οι επιχειρήσεις - εργοδότες του ιδιωτικού τομέα, ανεξαρτήτως κλάδου και επιχειρηματικής δραστηριότητας, σε αυτούς τους Δήμους μπορούν να θέτουν σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας μέρους ή όλων των εργαζομένων τους, μέχρι και για διάστημα 3 μηνών.

Αναλυτικά


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Νίκης 5-7
10180 Αθήνα
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ                                                       
Τηλ.: 2103332644
e-mail: press@minfin.gr

Τρίτη, 10 Αυγούστου 2021

Δελτίο Τύπου


Μέτρα αποζημίωσης και στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων που πλήττονται από τις πυρκαγιές και μέτρα ενίσχυσης της Πολιτικής Προστασίας και αποκατάστασης του φυσικού πλούτου της χώρας

Η Ελληνική Κυβέρνηση και το Υπουργείο Οικονομικών, στο πλαίσιο της Κρατικής Αρωγής, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εσωτερικών, Υποδομών και Μεταφορών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ενεργοποίησαν, από την πρώτη στιγμή, μέτρα στήριξης για τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις και τις περιοχές που πλήττονται από τις μεγάλες πυρκαγιές.
Μέτρα τα οποία εμπλουτίζονται και ενισχύονται.

Για την υλοποίηση αυτών, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, δρομολογείται η κατάθεση συμπληρωματικού προϋπολογισμού.
Η μεθοδική και υπεύθυνη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών της χώρας και του «ταμείου» αυτής, καθιστά εφικτή την κατάρτιση και υλοποίησή του.
Συμπληρωματικός προϋπολογισμός ύψους 500 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία του απαραίτητου δημοσιονομικού χώρου προκειμένου να χρηματοδοτηθούν – εφέτος – παρεμβάσεις αποκατάστασης δασών, οικισμών και σχετικών υποδομών που επλήγησαν από τις πυρκαγιές, και να υλοποιηθούν – άμεσα – τα μέτρα ενίσχυσης των πληττόμενων περιοχών, των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων.
Η εκταμίευση των σχετικών κονδυλίων θα γίνεται μετά από εισήγηση της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής, η οποία συστήθηκε τον Μάρτιο του 2021.

Κονδύλια τα οποία θα χρηματοδοτήσουν τις εξής παρεμβάσεις:

1ον. Παροχή Στεγαστικής Συνδρομής σε φυσικά και νομικά πρόσωπα για την αποκατάσταση κτιρίων και αποζημιώσεις για οικοσκευή νοικοκυριών.

Με Κοινή Απόφαση των εμπλεκόμενων Υπουργείων οριοθετούνται οι πληγείσες περιοχές και χορηγείται Στεγαστική Συνδρομή στους ιδιοκτήτες για την επισκευή και ανακατασκευή των κτιρίων, μέσω του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Η Στεγαστική Συνδρομή συνίσταται σε 80% δωρεάν κρατική αρωγή και 20% άτοκο δάνειο, με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
Επιπλέον, καταβάλλεται στα πληττόμενα νοικοκυριά αποζημίωση για την οικοσκευή που καταστράφηκε.
Σε αυτό το πλαίσιο, παρέχεται – άμεσα – ως πρώτη αρωγή:

Για κατοικίες:
•    Για κατοικίες που έχουν καταστραφεί ολοσχερώς 20.000 ευρώ, εκ των οποίων 14.000 ευρώ είναι η προκαταβολή για τη Στεγαστική Συνδρομή και 6.000 ευρώ η αποζημίωση για την οικοσκευή.
•    Για κατοικίες που δεν έχουν καταστραφεί ολοσχερώς αλλά έχουν υποστεί σοβαρές ζημίες που τις καθιστούν προσωρινά μη κατοικήσιμες 12.000 ευρώ, εκ των οποίων 8.000 ευρώ είναι η προκαταβολή για τη Στεγαστική Συνδρομή και 4.000 ευρώ η αποζημίωση για την οικοσκευή.
•    Για κατοικίες που έχουν υποστεί σοβαρές ζημιές αλλά είναι κατοικήσιμες 5.000 ευρώ, εκ των οποίων 3.000 ευρώ είναι η προκαταβολή για τη Στεγαστική Συνδρομή και 2.000 ευρώ η αποζημίωση για την οικοσκευή.


Για λοιπά κτίσματα και επιχειρηματικά ακίνητα:

•    Για κτίρια που έχουν καταστραφεί ολοσχερώς προκαταβολή 14.000 ευρώ για τη Στεγαστική Συνδρομή.
•    Για κτίρια που δεν έχουν καταστραφεί ολοσχερώς αλλά έχουν υποστεί σοβαρές ζημίες που τα καθιστούν προσωρινά μη λειτουργικά προκαταβολή 8.000 ευρώ για τη Στεγαστική Συνδρομή.
•    Για κτίρια που έχουν υποστεί σοβαρές ζημίες αλλά είναι λειτουργικά προκαταβολή 3.000 ευρώ για τη Στεγαστική Συνδρομή.

Η Στεγαστική Συνδρομή αφορά ιδιοκτησίες φυσικών και νομικών προσώπων, όπως αυτές έχουν δηλωθεί στην τελευταία περιουσιακή κατάσταση (έντυπο Ε9).
Η προκαταβολή για τη Στεγαστική Συνδρομή δεν δύναται να υπερβαίνει το 80% της αξίας του ακινήτου, όπως υπολογίζεται για τον ΕΝΦΙΑ.
Οι οικονομικές ενισχύσεις πληγέντων από φυσικές καταστροφές είναι ακατάσχετες, αφορολόγητες και μη συμψηφιστέες με οφειλές προς το Δημόσιο.
Οι ιδιοκτήτες των κατοικιών που τις ιδιοχρησιμοποιούν δικαιούνται τόσο τη Στεγαστική Συνδρομή, όσο και την αποζημίωση για οικοσκευή.
Σε περίπτωση που η κατοικία έχει μακροχρόνια μίσθωση, ο ιδιοκτήτης δικαιούται τη Στεγαστική Συνδρομή, και ο ένοικος την αποζημίωση για οικοσκευή.

Ως προς τη διαδικασία χορήγησης, θα ανοίξει σχετική πλατφόρμα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, μέσω της διαδικτυακής πύλης “arogi.gov.gr”, όπου οι πολίτες θα καταθέτουν, με υπεύθυνη δήλωσή τους, για κάθε ακίνητο, την έκταση της ζημίας που έχει υποστεί.
Η πλατφόρμα θα ανοίξει τις αμέσως επόμενες ημέρες, και η καταβολή της πρώτης αρωγής θα ξεκινήσει εντός των επόμενων εβδομάδων.
Παράλληλα, θα γίνεται η καταγραφή των ζημιών από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, και θα προσδιοριστεί το τελικό ποσό της ζημίας, κατόπιν υποβολής φακέλου του πληττόμενου, με βάση το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο.
Το επιπλέον ποσό για Στεγαστική Συνδρομή θα καταβληθεί μετά την ολοκλήρωση της εξέτασης του φακέλου, ενώ σε περίπτωση που δεν υποβληθεί φάκελος ή προσδιοριστεί μικρότερο ύψος ζημίας σε σχέση με την προκαταβολή, η διαφορά θα λογιστεί από τη φορολογική αρχή ως αχρεωστήτως καταβληθείσα.

2ον. Επιχορήγηση επιχειρήσεων που επλήγησαν από την πυρκαγιά.
Σύμφωνα με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο της Κρατικής Αρωγής, το Υπουργείο Οικονομικών είναι αρμόδιο για την αποζημίωση επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, σε συνεργασία με την Περιφέρεια, η οποία και συστήνει σχετικές Επιτροπές που προχωρούν στην εκτίμηση των ζημιών κάθε επιχείρησης.
Ειδικότερα, η επιχορήγηση μέρους της εκτιμηθείσας ζημίας περιλαμβάνει τη ζημία σε μηχανολογικό εξοπλισμό, πρώτες ύλες, εμπορεύματα, μέσα παραγωγής και κατεστραμμένα οχήματα της επιχείρησης, ενώ στο ίδιο πλαίσιο εντάσσονται οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις και οι κτηνοτροφικές μονάδες.
Για να καταβληθεί το συντομότερο δυνατόν η κρατική αρωγή στους δικαιούχους,  ενεργοποιούνται από το Υπουργείο Οικονομικών οι ακόλουθες πολιτικές επιλογές:

Η άμεση χορήγηση πρώτης αρωγής για επιχειρήσεις που διαθέτουν κτιριακές εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων των κτηνοτροφικών, χοιροτροφικών και πτηνοτροφικών μονάδων και των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, για μηχανολογικό εξοπλισμό, πρώτες ύλες, εμπορεύματα, μέσα παραγωγής και κατεστραμμένα οχήματα, ως εξής:
•    8.000 ευρώ σε επιχειρήσεις που οι εγκαταστάσεις έχουν καταστραφεί ολοσχερώς,
•    4.000 ευρώ σε επιχειρήσεις που οι εγκαταστάσεις δεν έχουν καταστραφεί ολοσχερώς αλλά έχουν υποστεί σοβαρές ζημίες που καθιστούν προσωρινά μη δυνατή την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας και
•    2.000 ευρώ σε λοιπές επιχειρήσεις που έχουν υποστεί σοβαρές ζημιές σε εξοπλισμό, πρώτες ύλες, εμπορεύματα ή οχήματα, αλλά είναι λειτουργικές.

Συνεπώς, ενδεικτικά, για επιχειρήσεις που έχουν καταστραφεί ολοσχερώς οι κτιριακές τους εγκαταστάσεις, αυτές θα λάβουν προκαταβολή 22.000 ευρώ, 14.000 ευρώ έναντι Στεγαστικής Συνδρομής και 8.000 ευρώ έναντι επιχορήγησης.

Επίσης προβλέπεται η άμεση χορήγηση πρώτης αρωγής για αγροτικές εκμεταλλεύσεις που δεν έχουν υποστεί ζημίες οι εγκαταστάσεις τους ή δεν διαθέτουν εγκαταστάσεις και έχουν υποστεί ζημία σε πολυετείς καλλιέργειες, ως εξής:
•    4.000 ευρώ εφόσον έχουν πληγεί εκτάσεις άνω των 50 στρεμμάτων,
•    2.000 ευρώ εφόσον έχουν πληγεί εκτάσεις μεταξύ 10 και 50 στρεμμάτων και
•    1.000 ευρώ για μικρότερες καλλιέργειες.

Σημειώνεται ότι το ασφαλισμένο στον ΕΛΓΑ ζωικό κεφάλαιο αποζημιώνεται από τον ΕΛΓΑ, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και τον κανονισμό του.
Για τις μονοετείς καλλιέργειες, σε συνεργασία με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και τον ΕΛΓΑ, δρομολογείται η άμεση αντιμετώπιση των ζημιών τους στο πλαίσιο των εξατομικευμένων ενισχύσεων ήσσονος σημασίας.

Σε συνεργασία με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, δημιουργείται και θα είναι διαθέσιμη τις επόμενες ημέρες ειδική πλατφόρμα, μέσω της ίδιας διαδικτυακής πύλης, για την χορήγηση της πρώτης αρωγής, όπου οι δικαιούχοι θα μπορούν να αιτηθούν και να λάβουν τις επόμενες εβδομάδες την οικονομική στήριξη.

Παράλληλα, σε συνεργασία με τις αρμόδιες επιτροπές των Περιφερειών και με την συμμετοχή του ΕΛΓΑ, όπου απαιτείται, το Υπουργείο Οικονομικών θα χορηγεί προκαταβολή 20% επί της εκτιμηθείσας ζημιάς στις πληττόμενες επιχειρήσεις, από τις πρώτες κιόλας εβδομάδες μετά την οριοθέτηση των πληττόμενων περιοχών.
Αυτή η προκαταβολή θα είναι συμπληρωματική εφόσον η ζημία υπερβαίνει το ποσό της πρώτης αρωγής.
Η χορήγηση της προκαταβολής συμπεριλαμβάνει και τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις.
 
Τέλος, προβλέπεται η επιχορήγηση μέρους της συνολικής εκτιμηθείσας ζημίας σε πληττόμενες επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων και αγροτικών εκμεταλλεύσεων.
Συγκεκριμένα, με την ολοκλήρωση της εκτιμητικής διαδικασίας από τις αρμόδιες επιτροπές των περιφερειών, θα επιχορηγηθεί, ενσωματώνοντας την πρώτη αρωγή και την προκαταβολή, έως το 70%, της συνολικής εκτιμηθείσας ζημίας με βάση τον ν. 4797/2021, για την αποκατάσταση των ζημιών και την επαναλειτουργία τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα προηγούμενα χρόνια το σύνηθες ποσοστό αποζημίωσης διαμορφωνόταν στο 30%.
Αυτό, πλέον, έχει αλλάξει.


Για την άμεση ολοκλήρωση της διαδικασίας επιχορήγησης των πληττόμενων επιχειρήσεων θα ενεργοποιηθεί το άρθρο 18 του ν. 4797/2021, που αφορά σε εξαιρετικές περιπτώσεις μεγάλης έκτασης ζημιών και θα χορηγηθεί αποζημίωση στις Επιτροπές –με Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών – για να επιτευχθεί η έγκαιρη πραγματοποίηση του καταγραφικού και εκτιμητικού έργου.

3ον. Απαλλαγή για τις πληττόμενες επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων και αγροτικών εκμεταλλεύσεων, του επιστρεπτέου μέρους της Επιστρεπτέας Προκαταβολής.


Οι πληττόμενες από τις πυρκαγιές επιχειρήσεις που έχουν καταστραφεί ολοσχερώς ή έχουν υποστεί ζημίες που τις καθιστούν μη λειτουργικές, απαλλάσσονται από την αποπληρωμή του επιστρεπτέου μέρους της Επιστρεπτέας Προκαταβολής.
Η απαλλαγή γίνεται με την έκδοση σχετικής βεβαίωσης, κατόπιν εξέτασης της ζημίας από τις επιτροπές των Περιφερειών.

4ον. Απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ.


Τα ακίνητα (κτίσματα, οικόπεδα, αγροκτήματα), που έχουν αποδεδειγμένα καταστραφεί ολοσχερώς ή έχουν υποστεί λειτουργικές ζημιές που τα καθιστούν μη κατοικήσιμα, απαλλάσσονται από τον ΕΝΦΙΑ του 2021, του 2022 και του 2023, δηλαδή απαλλάσσονται για μία τριετία.
Η εν λόγω διαδικασία θα δρομολογηθεί αρχικά μέσα από την ίδια πλατφόρμα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, και κατόπιν θα πιστοποιείται με την εξέταση του φακέλου από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

5ον. Επιδότηση ενοικίου/συγκατοίκησης.
Με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Υποδομών και Μεταφορών, σε συνέχεια της οριοθέτησης των πληγεισών περιοχών, δίδεται επιδότηση ενοικίου/συγκατοίκησης από 300 έως 500 ευρώ μηνιαίως, για την κάλυψη δαπανών προσωρινής στέγασης των μόνιμων κατοίκων, οι κατοικίες των οποίων επλήγησαν από τις πυρκαγιές.

6ον. Αναστολή φορολογικών υποχρεώσεων.

Στα φυσικά και νομικά πρόσωπα που επλήγησαν και είναι δικαιούχοι των μέτρων της στεγαστικής συνδρομής ή/και της επιχορήγησης για τις επιχειρήσεις, αναστέλλεται η πληρωμή όλων των εκκρεμών – βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων – φορολογικών υποχρεώσεων για 6 μήνες.

7ον. Αναστολή ασφαλιστικών εισφορών.

Αντίστοιχα, με απόφαση του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δίνεται η δυνατότητα να ανασταλούν για 6 μήνες οι ασφαλιστικές εισφορές των πληττόμενων επιχειρήσεων και επιτηδευματιών.

8ον. Αναστολή δανειακών υποχρεώσεων.

Σε συνεργασία με την Ελληνική Ένωση Τραπεζών δρομολογείται, από μέρους των πιστωτικών ιδρυμάτων, η αναστολή πληρωμής κάθε μορφής ενήμερων υποχρεώσεων για τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που επλήγησαν και είναι δικαιούχοι των μέτρων της στεγαστικής συνδρομής ή/και της επιχορήγησης για τις επιχειρήσεις.
Σε αυτά, με πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, συμπεριλαμβάνονται τα δάνεια που έχουν χορηγηθεί μέσω του Εγγυοδοτικού Προγράμματος και του ΤΕΠΙΧ ΙΙ της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας.

9ον. Αναστολή διενέργειας πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης.

Για τα φυσικά και νομικά πρόσωπα, καθώς και τις νομικές οντότητες που επλήγησαν και είναι δικαιούχοι των μέτρων της στεγαστικής συνδρομής ή/και της επιχορήγησης για τις επιχειρήσεις, αναστέλλεται η διενέργεια κάθε πράξης αναγκαστικής εκτέλεσης επί της κινητής ή ακίνητης περιουσίας τους.
Το χρονικό διάστημα της αναστολής θα εξαρτηθεί από το μέγεθος της ζημίας.
Η αναστολή καταλαμβάνει, ιδίως, τη διενέργεια πλειστηριασμών, κατασχέσεων, αποβολών και προσωπικών κρατήσεων.

10ον. Επιπλέον μέτρα για τη στήριξη των ανέργων θα ανακοινωθούν από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

11ον. Επιχορήγηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για Αποκατάσταση των Υποδομών.
Προχωράμε σε άμεση ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την αποκατάσταση των υποδομών που υπέστησαν καταστροφές και για τα πρώτα έργα ανασυγκρότησης των περιοχών που έχουν πληγεί, ύψους αρχικά 20 εκατ. ευρώ.

12ον. Επιπλέον μέτρα στήριξης για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις που βρίσκονται στους Δήμους Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας και Ιστιαίας-Αιδηψού της Περιφερειακής Ενότητας Ευβοίας.
Τα μέτρα:

•    αναστολής φορολογικών υποχρεώσεων,
•    αναστολής ασφαλιστικών εισφορών,
•    αναστολής δανειακών υποχρεώσεων και
•    αναστολής διενέργειας πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης,

ισχύουν για το σύνολο των φυσικών και νομικών προσώπων στους δύο πληττόμενους Δήμους της Περιφερειακής Ενότητας Ευβοίας, ανεξαρτήτως εάν έχουν υποστεί μεμονωμένα ζημίες από την πυρκαγιά.

Επιπλέον, ειδικά για το 2021, το σύνολο των ακινήτων που βρίσκονται σε αυτούς τους δύο πληττόμενους Δήμους, απαλλάσσονται από τον ΕΝΦΙΑ.
Επιπρόσθετα, οι επιχειρήσεις – εργοδότες του ιδιωτικού τομέα, ανεξαρτήτως κλάδου και επιχειρηματικής δραστηριότητας, στους πληττόμενους Δήμους της Περιφερειακής Ενότητας Ευβοίας, μπορούν να θέτουν σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας μέρους ή όλων των εργαζομένων τους, μέχρι και για διάστημα 3 μηνών.

Οι επιχειρήσεις – εργοδότες για όσο χρονικό διάστημα κάνουν χρήση του μέτρου της αναστολής των συμβάσεων εργασίας, υποχρεούνται να μην προβούν σε μειώσεις προσωπικού με καταγγελία των συμβάσεων εργασίας.

Σε περίπτωση πραγματοποίησής τους, οι καταγγελίες αυτές είναι άκυρες.
Παράλληλα συστήνεται ο Λογαριασμός Κρατικής Αρωγής του ν. 4797/2021 για τη συγκέντρωση των εισφορών των ιδιωτών με στόχο τη στήριξη των πληγέντων, με αυστηρούς κανόνες λογοδοσίας και σε καθεστώς πλήρους διαφάνειας.

Εκτός όμως από την ταχεία αποζημίωση νοικοκυριών και επιχειρήσεων που πλήττονται από τις πυρκαγιές, η Κυβέρνηση έχει ήδη δρομολογήσει μεσοπρόθεσμα μέτρα ενίσχυσης της πολιτικής προστασίας και αποκατάστασης του φυσικού πλούτου της χώρας.

Για το σκοπό αυτό, έχει προβλεφθεί, από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και του ΕΣΠΑ, η αξιοποίηση 16 δισ. ευρώ μέχρι το 2027, εκ των οποίων 10,5 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την Πράσινη Μετάβαση και 5,5 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ ως προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή.
Στο πλαίσιο αυτό, υλοποιούνται άμεσα οι εξής μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες:

1ον. Εθνικό Πρόγραμμα Πολιτικής Προστασίας «ΑΙΓΙΣ».

Μετά την υπογραφή, στις 28 Ιανουαρίου 2021, της σχετικής σύμβασης χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, εγκρίθηκε, τον Ιούνιο του 2021, από την Διυπουργική Επιτροπή Εθνικού Σχεδιασμού Πολιτικής Προστασίας, το μεγαλύτερο διαχρονικά πρόγραμμα αναβάθμισης της πολιτικής προστασίας, με την ονομασία «ΑΙΓΙΣ».
Η συνολική χρηματοδότησή του είναι ύψους 1,76 δισ. ευρώ, με 595 εκατ. ευρώ να προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, 408 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, και 757 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ της περιόδου 2021-2027.
Μεταξύ άλλων προβλέπονται:
•    Προμήθεια ελικοπτέρων και αεροσκαφών πυρόσβεσης.
•    Προμήθεια ελικοπτέρων μεταφοράς προσωπικού και ομάδων πρώτης απόκρισης.
•    Αγορά υπερσύγχρονων οχημάτων για το Πυροσβεστικό Σώμα και ειδικά μέσα περιπολίας.
•    Πλωτά μέσα διάσωσης και μεταφοράς ασθενών.
•    Πτυσσόμενες γέφυρες για αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών.
•    Εναέρια κέντρα διοίκησης και συντονισμού και προμήθεια σμηνών drones.
•    Προμήθεια υπερσύγχρονων ευφυών συστημάτων πυρανίχνευσης και πυρόσβεσης.
•    Προμήθεια συστημάτων έγκαιρης προειδοποίησης για φυσικές και ανθρωπογενείς καταστροφές.
•    Προμήθεια μηχανολογικού εξοπλισμού και μηχανημάτων έργου.
•    Δημιουργία 13 Περιφερειακών Επιχειρησιακών Κέντρων Πολιτικής Προστασίας και 64 Τοπικών Κέντρων Επιχειρήσεων.

2ον. Εθνικό Σχέδιο Αναδάσωσης και υλοποίηση Αντιπλημμυρικών Έργων.

Έχουν – αρχικά – προβλεφθεί 224 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την αναδάσωση 165.000 στρεμμάτων.
Το έργο στοχεύει στην αποκατάσταση καμένων περιοχών αλλά και στην ποιοτική διαφοροποίηση των νέων αναδασωμένων εκτάσεων, με νέες ποικιλίες, ανθεκτικότερες στις θερινές πυρκαγιές.
Επιπλέον, έχουν προβλεφθεί 110 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για επενδύσεις πολλαπλών χρήσεων, με στόχο τον περιορισμό των κινδύνων πλημμύρας, την παροχή νερού για αρδευτικούς σκοπούς σε περιοχές με μεγάλη ξηρασία κατά τη θερινή περίοδο και την ενίσχυση της αποτελεσματικής διαχείρισης υδάτων, σε επιλεγμένες περιοχές στην Ελλάδα.
Επιπρόσθετα προβλέπονται άλλα 100 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για δράσεις προστασίας της βιοποικιλότητας.
Παράλληλα, δρομολογούνται, μέσω ΕΣΠΑ, πρόσθετες δράσεις για την βιοποικιλότητα, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, που περιλαμβάνουν και αναδασώσεις.

3ον. Έκδοση πράσινου ομολόγου.

Tο Υπουργείο Οικονομικών, σε συνεργασία με τον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, αμέσως μετά την ολοκλήρωση του μεγαλύτερου μέρους του δανειακού και διαχειριστικού προγράμματος για το τρέχον έτος, ξεκίνησε έρευνα, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, από τις αρχές Ιουνίου 2021, για τη δημιουργία πλαισίου έκδοσης ελληνικών κρατικών χρεογράφων τα πιστωτικά έσοδα των οποίων θα χρησιμοποιηθούν για έργα, δράσεις και προγράμματα του Ελληνικού Δημοσίου με αποκλειστικό προσανατολισμό στην πράσινη και βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η πρώτη έκδοση ενός τέτοιου κρατικού τίτλου μεσο-μακροχρόνιας διάρκειας θα αποτελέσει μέρος της εκδοτικής στρατηγικής του Ελληνικού Δημοσίου για το επόμενο έτος.

Τα τελευταία δύο χρόνια η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Οικονομικών διαχειριστήκαμε πολλαπλές κρίσεις.
Την πρωτόγνωρη υγειονομική κρίση, μεγάλες φυσικές καταστροφές, εθνικές προκλήσεις και μεταναστευτικές πιέσεις.
Βρήκαμε τους πόρους, ενεργήσαμε έγκαιρα, αποζημιώσαμε άμεσα συμπατριώτες μας, χτίσαμε δίχτυ προστασίας και ασφάλειας πάνω από νοικοκυριά και επιχειρήσεις, ενισχύσαμε την άμυνα και ενδυναμώσαμε την ισχύ της χώρας.

Με την ίδια ταχύτητα και προσήλωση στο στόχο, με σεμνότητα και με σεβασμό στον κάθε πολίτη, θα ενεργήσουμε και σήμερα, ανταποκρινόμενοι στην νέα πρόκληση και στις ανάγκες των συμπατριωτών μας.




Ποινές για «ξέπλυμα χρήματος» σε όσους δεν πληρώνουν ΕΝΦΙΑ

 

Ποινές για «ξέπλυμα χρήματος» σε όσους δεν πληρώνουν ΕΝΦΙΑ

 0

Κατηγορίες για ξέπλυμα μαύρου χρήματος θα αντιμετωπίζουν όσοι δεν πληρώνουν ΕΝΦΙΑ και μια σειρά άλλων φόρων, σύμφωνα με τις τελευταίες αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν στο νομοθετικό πλαίσιο, για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες.

Με εγκύκλιο του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, κωδικοποιούνται οι αλλαγές, που καθιερώθηκαν με τον νέο νόμο 4816/2021, σχετικά με το μαύρο χρήμα και διευρύνθηκαν οι φορολογικές παραβάσεις, οι οποίες και θα προκαλούν διώξεις και για «ξέπλυμα».


Αναλυτικότερα, μετά τις αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο, νοούνται ως βασικά αδικήματα και τα αποκαλούμενα «εγκλήματα της φοροδιαφυγής», όπως περιγράφονται στο άρθρου 66 του ν. 4174/2013. Το συγκεκριμένο άρθρο ορίζει τα ακόλουθα:

«Έγκλημα φοροδιαφυγής διαπράττει όποιος με πρόθεση:
α) προκειμένου να αποφύγει την πληρωμή φόρου εισοδήματοςενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) ή ειδικού φόρου ακινήτων (ΕΦΑ), αποκρύπτει από τα όργανα της Φορολογικής Διοίκησης φορολογητέα εισοδήματα από οποιαδήποτε πηγή ή περιουσιακά στοιχεία, ιδίως παραλείποντας να υποβάλει δήλωση ή υποβάλλοντας ανακριβή δήλωση ή καταχωρίζοντας στα λογιστικά αρχεία εικονικές (ολικά ή μερικά) δαπάνες ή επικαλούμενος στη φορολογική δήλωση τέτοιες δαπάνες, ώστε να μην εμφανίζεται φορολογητέα ύλη ή να εμφανίζεται αυτή μειωμένη,
β) προκειμένου να αποφύγει την πληρωμή του φόρου προστιθέμενης αξίας, του φόρου κύκλου εργασιών, του φόρου ασφαλίστρων και των παρακρατούμενων και επιρριπτόμενων φόρων, τελών ή εισφορών, δεν αποδίδει ή αποδίδει ανακριβώς ή συμψηφίζει ή εκπίπτει ανακριβώς αυτούς, καθώς και όποιος παραπλανά τη Φορολογική Διοίκηση με την παράσταση ψευδών γεγονότων ως αληθινών ή με την αθέμιτη παρασιώπηση ή απόκρυψη αληθινών γεγονότων και δεν αποδίδει ή αποδίδει ανακριβώς ή συμψηφίζει ή εκπίπτει ανακριβώς αυτούς ή λαμβάνει επιστροφή, καθώς και όποιος διακρατεί τέτοιους φόρους, τέλη ή εισφορές,
γ) προκειμένου να αποφύγει την πληρωμή φόρου πλοίων δεν αποδίδει ή αποδίδει ανακριβώς στο Δημόσιο το φόρο αυτόν».

Οι εξαιρέσεις

Εξαιρούνται από τα βασικά αδικήματα, τα οποία μπορούν να προκαλέσουν διώξεις και για «μαύρο χρήμα, οι εκδότες πλαστών ή εικονικών φορολογικών στοιχείων, καθώς και όποιος αποδέχεται εικονικά φορολογικά στοιχεία ή νοθεύει τέτοια στοιχεία, ανεξάρτητα από το αν διαφεύγει ή μη την πληρωμή φόρου.

Επίσης, δεν θα διώκονται για μαύρο χρήμα, όσοι εμπλέκονται σε διασυνοριακή απάτη σχετικά με τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ).

Παράλληλα, αλλάζει η διαδικασία της δέσμευσης και απαγόρευσης εκποίησης περιουσιακών στοιχείων. Σύμφωνα με τη νέα διάταξη, τα σχετικά με τη δέσμευση στοιχεία που συλλέγονται νόμιμα από την Αρχή Kαταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, αποτελούν στοιχεία της τυχόν σχηματισθείσης ποινικής δικογραφίας που σχετίζονται με τα αδικήματα που αναφέρει η Αρχή και λαμβάνονται υπόψιν, κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί τραπεζικού, φορολογικού, τηλεπικοινωνιακού, χρηματιστηριακού και κάθε άλλου απορρήτου.

πηγή: sofokleousin.gr 

e-ΕΦΚΑ: Πότε θα πληρωθούν οι κύριες και επικουρικές συντάξεις Σεπτεμβρίου

 

e-ΕΦΚΑ: Πότε θα πληρωθούν οι κύριες και επικουρικές συντάξεις Σεπτεμβρίου

Πέμπτη, 12 Αυγούστου 2021 14:35
 
UPD:14:39
REUTERS/Dado Ruvic
A- A A+

Το πρόγραμμα πληρωμής των κύριων και των επικουρικών συντάξεων αποφάσισε το διοικητικό συμβούλιο του e-ΕΦΚΑ στη συνεδρίαση της 5ης Αυγούστου 2021, στο πλαίσιο της εφαρμογής του μέτρου της ταυτόχρονης καταβολής των κύριων και των επικουρικών συντάξεων.

Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του e-ΕΦΚΑ:

- Στις 25 Αυγούστου 2021, ημέρα Τετάρτη, θα καταβληθούν οι κύριες και οι επικουρικές συντάξεις των μισθωτών, δηλαδή των συνταξιούχων που προέρχονται από το τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, τις τράπεζες και τον ΟΤΕ, ΟΤΕ-0,48% που ο ΑΜΚΑ τους λήγει σε 1, 3, 5, 7, 9.

- Στις 26 Αυγούστου 2021, ημέρα Πέμπτη, θα καταβληθούν οι κύριες και οι επικουρικές συντάξεις των μισθωτών, δηλαδή των συνταξιούχων που προέρχονται από το τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, τις τράπεζες και τον ΟΤΕ, που ο ΑΜΚΑ τους λήγει σε 0, 2, 4, 6, 8.

- Στις 27 Αυγούστου 2021, ημέρα Παρασκευή, θα καταβληθούν οι κύριες και οι επικουρικές συντάξεις των μη μισθωτών, δηλαδή των συνταξιούχων που προέρχονται από τους τέως φορείς ΟΑΕΕ, ΟΓΑ και ΕΤΑΑ.

- Στις 30 Αυγούστου 2021, ημέρα Δευτέρα, θα καταβληθούν οι κύριες και οι επικουρικές συντάξεις του Δημοσίου, του τ. ΝΑΤ, τ. ΕΤΑΤ, τ. ΕΤΑΠ-ΜΜΕ και ΔΕΗ.

ΔΕΔ - Μη επιβολή προστίμου για προσθήκη τέκνου ως φιλοξενούμενου

 

ΔΕΔ - Μη επιβολή προστίμου για προσθήκη τέκνου ως φιλοξενούμενου

Κ.Φ.Δ. - Πρόστιμα - Δ.Ε.Δ.

10 Ιούλιος 2018
Taxheaven.gr

Μια ακόμη απόφαση της ΔΕΔ, δικαίωσε φορολογούμενο και διέγραψε το πρόστιμο των 150 ευρώ το οποίο είχε επιβληθεί σε εκπρόθεσμη υποβολή τροποποιητικής δήλωσης Φορολογίας εισοδήματος λόγω προσθήκης τέκνου ως φιλοξενούμενο.

Αν και η συγκεκριμένη υπόθεση αφορά τροποποιητική δήλωση του Οικονομικού έτους 2014 και κατά συνέπεια για την συγκεκριμένη περίοδο ισχύουν οι διατάξεις του ν.2238/1994, και οι σχετικές διατάξεις του ν.2523/1997 (άρθρο 4), σε συνδυασμό με τις μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 72 του Κ.Φ.Δ., τα σκεπτικά της Δ.Ε.Δ. που παρατίθενται έχουν ενδιαφέρον.

---

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 62 ((Προθεσμία υποβολής και περιεχόμενο της δήλωσης» του ν.2238/1994, με τις τροποποιήσεις του άρθρου 8 του ν.4110/2013 (και ισχύει για τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που υποβάλλονται από το οικονομικό έτος 2013 και ένθεν): «Η δήλωση υποβάλλεται από την 1 η Φεβρουαρίου μέχρι και την 30ή Ιουνίου του οικείου οικονομικού έτους και μέχρι την έναρξη του ωραρίου λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών της επόμενης μέρας από την ημέρα λήξης της προθεσμίας.»

Επειδή σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ.1 του νόμου 2523/1997

1. Τα πρόσωπα που παραβαίνουν τις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από την κείμενη φορολογική νομοθεσία υπόκεινται για κάθε παράβαση σε πρόστιμο που ορίζεται από εκατόν δεκαεπτά (117) ευρώ μέχρι χίλια εκατόν εβδομήντα (1.170) ευρώ. Το πρόστιμο αυτό επιβάλλεται στις περιπτώσεις που δεν προβλέπεται η επιβολή πρόσθετου φόρου ή δεν προκύπτει ποσό φόρου για καταβολή .

Επειδή σύμφωνα με το άρθρο 19 παρ.3 του νόμου 4174/2013

3.α. Τροποποιητική φορολογική δήλωση υποβάλλεται οποτεδήποτε μέχρι την κοινοποίηση του προσωρινού προσδιορισμού του φόρου από τη Φορολογική Διοίκηση ή μέχρι την παραγραφή του δικαιώματος της Φορολογικής Διοίκησης για έλεγχο της αρχικής δήλωσης. β. Τροποποιητική φορολογική δήλωση που υποβάλλεται μέχρι την κοινοποίηση εντολής ελέγχου ή της πρόσκλησης παροχής πληροφοριών του άρθρου 14 του παρόντος, έχει όλες τις συνέπειες της εκπρόθεσμης δήλωσης.

γ. Εάν η τροποποιητική φορολογική δήλωση υποβληθεί μετά την κοινοποίηση εντολής ελέγχου ή της πρόσκλησης παροχής πληροφοριών του άρθρου 14 του παρόντος και μέχρι την κοινοποίηση προσωρινού προσδιορισμού του φόρου, εφόσον προκύπτει ποσό φόρου προς καταβολή, επιβάλλεται επί του ποσού αυτού, αντί του προστίμου του άρθρου 54, πρόστιμο που ισούται με το ποσό του προστίμου του άρθρου 58 παρ. 1, 58Α παρ. 2, ή 59 παρ. 2, κατά περίπτωση. Για τον υπολογισμό του ανωτέρω προστίμου, λαμβάνεται ως βάση υπολογισμού το ποσό της διαφοράς μεταξύ του φόρου που προκύπτει με βάση την υποβαλλόμενη τροποποιητική φορολογική δήλωση και εκείνου που προκύπτει με βάση την αρχικώς υποβληθείσα δήλωση, και τις τυχόν τροποποιητικές δηλώσεις που έχουν εν τω μεταξύ υποβληθεί. Δεν είναι δυνατή η υποβολή δήλωσης σύμφωνα με την παρούσα περίπτωση με επιφύλαξη.

δ. Εξαιρουμένων των δηλώσεων παρακρατούμενου φόρου μισθωτών υπηρεσιών, .

Επειδή σύμφωνα με το άρθρο 72 παρ.19 του νόμου 4174/2013

19. Για την υποβολή, μετά την 1.1.2014, εκπροθέσμων δηλώσεων από τις οποίες δεν προκύπτει φορολογική υποχρέωση ή δηλώσεων πληροφοριακού χαρακτήρα που αφορούν περιόδους έως την 31.12.2013, επιβάλλονται τα πρόστιμα του άρθρου 4 παρ. 1 εδάφιο 1 του ν. 2523/1997 με τον περιορισμό το καταβλητέο σε καθεμία περίπτωση ποσό να μην ξεπερνά το προβλεπόμενο στο άρθρο 54 παρ. 2 περίπτωση α' του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.

Επειδή σύμφωνα με την απόφαση ΠΟΛ.1317/2.12.1997, το πρόστιμο του άρθρου 4 του νόμου 2523/1997, το οποίο όπως προαναφέραμε περιορίζεται -βάσει των διατάξεων των Κ.Φ.Δ.- στα 100 ευρώ, επιβάλλεται στις περιπτώσεις που δεν προβλέπεται η επιβολή πρόσθετου φόρου ή δεν προκύπτει ποσό φόρου για καταβολή. Δηλαδή, στις περιπτώσεις που το αποτέλεσμα της εκκαθάρισης μετά την υποβολή είναι πιστωτικό ή μηδενικό. Επιπλέον, το πρόστιμο αυτό επιβάλλεται μόνο στις περιπτώσεις που ο φορολογούμενος παραβαίνει κάποια φορολογική υποχρέωσή του και όχι σε κάθε περίπτωση που υποβάλλει κάποια συμπληρωματική ή τροποποιητική δήλωση. Επίσης, εφόσον ο φορολογούμενος υποβάλει τροποποιητική δήλωση φορολογίας εισοδήματος για να δηλώσει κάποιο στοιχείο το οποίο παρέλειψε να δηλώσει, αλλά με αυτή την παράλειψή του δεν παραβίασε κάποια φορολογική διάταξη, δεν επιβάλλεται πρόστιμο, στην περίπτωση βέβαια που δεν προκύπτει διαφορά φόρου (βλ. σχετ. έγγρ. υπ. Οικ. 1090129/Α0012/8.10.2003).

Περαιτέρω σύμφωνα με την. ΠΟΛ.1279/31.12.1999 (Διευκρινίσεις σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 4 του 2523/1997)

2. Προκύπτει ότι το πρόστιμο επιβάλλεται μόνο στις περιπτώσεις που ο φορολογούμενος παραβαίνει τις φορολογικές υποχρεώσεις του και όχι σε κάθε περίπτωση που υποβάλλει κάποια συμπληρωματική δήλωση. Συνεπώς, αν ο φορολογούμενος υποβάλει εκπρόθεσμη συμπληρωματική δήλωση φορολογίας εισοδήματος για να δηλώσει κάποιο στοιχείο, το οποίο παρέλειψε να δηλώσει αλλά με αυτή την παράλειψή του δεν παραβίασε κάποια φορολογική διάταξη, δεν επιβάλλεται πρόστιμο και στην περίπτωση που δεν προκύπτει διαφορά φόρου, για να επιβληθεί πρόσθετος φόρος.

3. Ενδεικτικά, σημειώνουμε ορισμένες περιπτώσεις υποβολής συμπληρωματικής δήλωσης, κατά τις οποίες δεν επιβάλλεται το πρόστιμο της παρ. 1 του άρθρου 4 του Ν.2523/1997.

Υποβολή συμπληρωματικής δήλωσης:

- Για τέκνο που βαρύνει τον υπόχρεο αλλά αυτός δεν το είχε αναγράψει στην αρχική του δήλωση,

ή με εισόδημα απαλλασσόμενο από το φόρο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο, - ή με χρηματικό ποσό που προέρχεται από διάθεση περιουσιακού στοιχείου για κάλυψη τεκμαρτής δαπάνης,

- ή με έξοδα ιατρικής περίθαλψης,

- ή για διόρθωση της επιφάνειας ακινήτου (αύξηση ή μείωση της επιφάνειας σε τ.μ.) η οποία πρέπει να κυμαίνεται μέσα σε λογικά πλαίσια, κατά την κρίση πάντα του Προϊσταμένου ΔΟΥ, ο οποίος θα λαμβάνει υπόψη του το είδος του ακινήτου (αγροτικό, αστικό), τον τρόπο απόκτησής του (αγορά, κληρονομιά, χρησικτησία), την εκμετάλλευσή του (εκμίσθωση, ιδιόχρηση, απλή κατοχή) κ.λπ.

Επειδή σύμφωνα με την. ΠΟΛ.1252/2015 (Παροχή διευκρινίσεων για την εφαρμογή των διατάξεων του Δέκατου Κεφαλαίου του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας ( Ν. 4174/2013, άρθρα 53-62).

β) Εκπρόθεσμη υποβολή ή μη υποβολή δηλώσεων από τις οποίες προκύπτει φόρος για καταβολή (παρ. 1 πεp. β' και γ'

Για την εκπρόθεσμη υποβολή ή τη μη υποβολή δηλώσεων από τις οποίες προκύπτει φόρος για καταβολή (άρθρο 54 παρ. 1 περ. β'), καθώς και δηλώσεων απόδοσης παρακρατούμενων φόρων (άρθρο 54 παρ. 1 περ. γ' ), επιβάλλεται, κατά περίπτωση, πρόστιμο εκατό (100) ευρώ, όταν ο φορολογούμενος δεν είναι υπόχρεος τήρησης λογιστικών βιβλίων, διακοσίων πενήντα (250) ευρώ όταν ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης βιβλίων και στοιχείων με βάση απλοποιημένα λογιστικά πρότυπα, και πεντακόσιων (500) ευρώ, εάν ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης βιβλίων και στοιχείων με βάση πλήρη λογιστικά πρότυπα (περ. β' και γ' της παρ. 1 σε συνδυασμό με τις περ. β', γ' και δ' της παρ. 2 του άρθρου 54). Εάν ο φορολογούμενος ήταν υπόχρεος απεικόνισης συναλλαγών με βάση τις διατάξεις του ΚΦΑΣ που ίσχυσαν μέχρι 31.12.2014 και για τις δραστηριότητές του που εντασσόταν σε διαφορετικές κατηγορίες βιβλίων (πχ απλογραφικά και διπλογραφικά βιβλία) επιβάλλεται το πρόστιμο που αντιστοιχεί στη μεγαλύτερη κατηγορία βιβλίων.

Τα πρόστιμα του άρθρου 54 δεν επιβάλλονται σε περίπτωση υποβολής εκπρόθεσμης τροποποιητικής δήλωσης ΦΠΑ ή δήλωσης παρακρατούμενου φόρου, εφόσον η σχετική αρχική δήλωση έχει υποβληθεί εμπρόθεσμα (άρθρο 54 παρ. 2).

Δεν επιβάλλεται πρόστιμο σε περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης χωρίς να υπάρχει αντίστοιχη φορολογική υποχρέωση (εκ παραδρομής).

Δεδομένου ότι η μη υποβολή δήλωσης διαπιστώνεται μόνον κατόπιν ελέγχου, το πρόστιμο του άρθρου 54, κατόπιν ελέγχου, επιβάλλεται μόνον εφόσον είναι μεγαλύτερο από το προβλεπόμενο στα άρθρα 58, 58Α (περ. 2) ή 59, κατά περίπτωση, αντί αυτών, κατ' εφαρμογή της παραγράφου 6 του άρθρου 62.

Επειδή, στην υπό κρίση περίπτωση, δεν πρόκειται για εκπρόθεσμη τροποποιητική δήλωση φορολογίας εισοδήματος με την έννοια της επαύξησης ή μείωσης της φορολογικής υποχρέωσης της προσφεύγουσας, αφ' ης στιγμής το μοναδικό στοιχείο στο οποίο επήλθε μεταβολή με την ................. ./2014 τροποποιητική της δήλωση ήταν να συμπεριλάβει το όνομα του γιού της ως φιλοξενούμενο.

Αποφασίζουμε

Την αποδοχή της από 20.01.2018 και με αριθμό πρωτοκόλλου ενδικοφανούς προσφυγής της του ΑΦΜ και την ακύρωση της με αριθμό /2017 πράξης επιβολής προστίμου άρθρου 54 του ν.4174/2013 του Προϊσταμένου της ................. για το οικον. έτος 2014.




 

 Σημείωση επιστημονικής ομάδας: Υπενθυμίζουμε ότι η Δ.Ε.Δ. μέσω των αποφάσεών της, ακύρωσε πρόστιμα εκπρόθεσμων τροποποιητικών δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος δηλώσεων φορολογικών ετών μετά την 1.1.2014 για:

■  Εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης με προσθήκη προστατευόμενου μέλους

■ Εκπρόθεσμες τροποποιητικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος λόγω βεβαιώσεων που εκδόθηκαν καθυστερημένα

■ Εκπρόθεσμη τροποποιητική δήλωση για διόρθωση στοιχείων προστατευόμενου μέλους.

■ Εκπρόθεσμη τροποποιητική δήλωση φορολογίας εισοδήματος για διόρθωση λανθασμένου Α.Μ.Κ.Α.

■ 
Εκπρόθεσμη δήλωση εισοδήματος λόγω καθυστέρησης έκδοσης βεβαίωσης από φορέα

■ Εκπρόθεσμη τροποποιητική δήλωση εισοδήματος για διαγραφή συζύγου

■ Εκπρόθεσμη τροποποιητική δήλωση εισοδήματος για αλλαγή/συμπλήρωση λογαριασμού IBAN

 


Πρακτικός Οδηγός: Μικρές πτωχεύσεις (Ν. 4738/2020)

 

Πρακτικός Οδηγός: Μικρές πτωχεύσεις (Ν. 4738/2020)

 0

της Σουζάνας Κλημεντίδη*

Ορισμός:

Μικρού αντικειμένου πτωχεύσεις ορίζονται αυτές στις οποίες ο οφειλέτης ικανοποιεί ένα από τα κριτήρια προσδιορισμού της πολύ μικρής οντότητας του άρθρου 2 του ν. 4308/2014 (Α΄ 251), δηλαδή σύνολο ενεργητικού (περιουσιακά στοιχεία): 350.000 ευρώ

ή καθαρό ύψος κύκλου εργασιών (τζίρος): 700.000 ευρώ

ή μέσος όρος εργαζομένων: 10 άτομα

+ αξία ακινήτου βάσει ΕΝΦΙΑ.

Αρμόδιο Δικαστήριο:

Το Ειρηνοδικείο, στην περιφέρεια του οποίου ο οφειλέτης έχει την κύρια κατοικία του, εφόσον δεν ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα, ή το κέντρο των κυρίων συμφερόντων του.

Αίτηση πτώχευσης μικρού αντικειμένου:

Υποβάλλεται ηλεκτρονικά, μέσω του Ηλεκτρονικού Μητρώου Φερεγγυότητας, στο οποίο και δημοσιοποιείται για χρονικό διάστημα τριάντα (30) ημερών.

Αν εντός 30 ημερών δεν υποβληθεί παρέμβαση κατά της αίτησης ή υποβληθεί παρέμβαση που αφορά μόνο τον διορισμό συνδίκου, η αίτηση γίνεται δεκτή με μόνη τη διαπίστωση παρέλευσης του χρονικού διαστήματος από το πτωχευτικό δικαστήριο.

Με την ίδια απόφαση ορίζεται από το πτωχευτικό δικαστήριο ο εισηγητής. Ο εισηγητής διορίζει τον σύνδικο, εφόσον δεν προσδιορίζεται στην αίτηση.

Ο αιτών, επισυνάπτει σε πρωτότυπο, με ποινή απαραδέκτου της αίτησης, γραμμάτιο κατάθεσης του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων διακοσίων πενήντα (250) ευρώ για την αντιμετώπιση των πρώτων εξόδων της πτώχευσης.

Περιεχόμενο της αίτησης πτώχευσης:

Απαιτούμενα έγγραφα: κατάσταση οικονομικών στοιχείων από επιχειρηματική δραστηριότητα

ή τελευταία φορολογική δήλωση φυσικού προσώπου

+ δήλωση στοιχείων ακινήτων

+ κατάσταση συνόλου πιστωτών

+ βεβαίωση χρεών προς το Δημόσιο

> Τα έγγραφα υποβάλλονται σε ηλεκτρονικό αντίγραφο.

Σημ.: Ο οφειλέτης έχει ευθύνη εξ αυτών των στοιχείων με βάση το άρθρο 952 ΚΠολΔ (προσωποκράτηση + ψευδορκία).

Προληπτικά μέτρα:

Η αναστολή της παρ. 1 του άρθρου 86 (απαγόρευση διάθεσης περιουσιακού στοιχείου από ή προς τον οφειλέτη, αναστολή των ατομικών διώξεων των πιστωτών ή ορισμός μεσεγγυούχου) δεν καταλαμβάνει ενέργειες εκτέλεσης ενέγγυων πιστωτών του οφειλέτη επί περιουσιακών στοιχείων επί των οποίων έχουν λάβει εμπράγματη εξασφάλιση.

Παύση Πληρωμών:

  • Τεκμαίρεται ότι ο οφειλέτης βρίσκεται σε παύση πληρωμών όταν δεν καταβάλλει τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του προς το Δημόσιο, τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης ή πιστωτικά ή χρηματοδοτικά ιδρύματα, σε ύψος τουλάχιστον 60% των συνολικών ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών του για περίοδο τουλάχιστον έξι (6) μηνών, εφόσον η μη εξυπηρετούμενη υποχρέωσή του υπερβαίνει το ποσό των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ.
  • Η επιλεκτική εκπλήρωση ληξιπρόθεσμων χρηματικών υποχρεώσεων δεν αίρει την παύση πληρωμών, η οποία μπορεί να συνίσταται και στην αδυναμία εκπλήρωσης ακόμα και μίας σημαντικής ληξιπρόθεσμης χρηματικής οφειλής (δηλ. αρκεί και ένα μόνο χρέος).

 

Άσκηση Παρέμβασης:

> Οι παρεμβάσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Φερεγγυότητας.

Εάν είναι κύριες παρεμβάσεις, τα αντίγραφα των διαδικαστικών εγγράφων κατατίθενται σε έντυπη μορφή ή ηλεκτρονικά στο αρμόδιο Ειρηνοδικείο, με μέριμνα του επιμελέστερου των διαδίκων.

> Αντίγραφο της αίτησης πτώχευσης επιδίδεται, εντός δέκα (10) εργασίμων ημερών, με φροντίδα του διαδίκου που επισπεύδει τη διαδικασία, στα λοιπά διάδικα μέρη (αν δεν γίνει παρέμβαση, τότε η αίτηση γίνεται δεκτή, ως άνω).

> Εντός προθεσμίας εξήντα (60) ημερών από την κατάθεση της αίτησης πτώχευσης, τα διάδικα μέρη οφείλουν να καταθέσουν ενώπιον του αρμόδιου δικαστηρίου τις προτάσεις τους και το σύνολο των αποδεικτικών εγγράφων. Μετά την παρέλευση της ως άνω προθεσμίας παρέχεται πρόσθετη προθεσμία πέντε (5) εργάσιμων ημερών σε όλα τα διάδικα μέρη, για την κατάθεση τυχόν προσθήκης αντίκρουσης.

> ακολούθως, εντός προθεσμίας δύο (2) μηνών, το Δικαστήριο εκδίδει απόφαση.

Ανεπάρκεια μη βεβαρυμμένων στοιχείων της περιουσίας του οφειλέτη:

Αν δεν καλύπτονται τα έξοδα της διαδικασίας και τα ετήσια εισοδήματα του οφειλέτη, πέραν των ευλόγων δαπανών διαβίωσης, δεν υπερβαίνουν τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης της παρ. 5 του άρθρου 92, δεν διορίζεται σύνδικος και εισάγεται στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Φερεγγυότητας.

Η καταχώριση στο Μητρώο Φερεγγυότητας δεν επηρεάζει την εξέλιξη της διαδικασίας εκτέλεσης σε βάρος των βεβαρυμμένων στοιχείων από τους ενέγγυους πιστωτές.

Σφράγιση της πτωχευτικής περιουσίας:

Εφόσον γίνει αποδεκτή αίτηση πτώχευσης, ο εισηγητής διατάσσει τη σφράγιση της πτωχευτικής περιουσίας και προσδιορίζει την ημέρα παύσης πληρωμών.

Παραίτηση και διορισμός συνδίκου:

Εάν στη συνέχεια της διαδικασίας παραιτηθεί σύνδικος που έχει υποδειχθεί από πιστωτή, δικαίωμα υπόδειξης συνδίκου έχει ο ίδιος πιστωτής, εφόσον κοινοποιήσει στον εισηγητή τα στοιχεία του υποδεικνυομένου και την έγγραφη αποδοχή από τον τελευταίο του διορισμού του, εντός δεκαπέντε (15) ημερών από τη δημοσιοποίηση της παραίτησης.




Αναγγελίες και επαληθεύσεις των πιστώσεων:

  • Πρόσκληση για αναγγελία = ο σύνδικός παίρνει τα στοιχεία από τον κατάλογο του οφειλέτη και ενημερώνει εγγράφως όλους τους πιστωτές που είναι γνωστής διαμονής. Τους καλεί να αναγγείλουν την απαίτησή τους και να καταχωρήσουν τα έγγραφα στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Φερεγγυότητας.
  • Προθεσμία αναγγελίας και ανακοπή = αναγγελία πιστωτή εντός 3 μηνών από τη δημοσιοποίηση της κήρυξης της πτώχευσης + εξαίρεση Δημοσίου μέχρι τη σύνταξη του τελευταίου πίνακα διανομής.

– Η αναγγελία γίνεται στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Φερεγγυότητας

– Αν πιστωτής παραλείψει την αναγγελία των απαιτήσεών του και έχει εμπράγματη ασφάλεια ή ειδικό προνόμιο, δεν χάνει την εμπράγματη αγωγή (η αναγγελία γίνεται και πλαγιαστικά από άλλον 72 ΚΠολΔ).

– Αν πιστωτής δεν έκανε αναγγελία, με ανακοπή μπορεί να ζητήσει την επαλήθευση της απαίτησής του.

– Η ανακοπή στρέφεται κατά του συνδίκου και ασκείται μέχρι την τελευταία διανομή ΌΧΙ όμως περισσότερο από 6 μήνες από την προθεσμία αναγγελίας.

– Με την ανακοπή δεν αναστέλλονται διανομές που έχουν ήδη διαταχθεί.

  • Επαλήθευση = ο σύνδικος επαληθεύει τις απαιτήσεις που έχουν αναγγελθεί, η οποία γίνεται με αντιπαραβολή των εγγράφων του πιστωτή προς τα έγγραφα του οφειλέτη.
    Κατόπιν, ο σύνδικος συντάσσει πίνακα των επαληθευθεισών απαιτήσεων με στοιχεία απαιτήσεων και πιστωτών. Ο πίνακας συμπληρώνεται μετά από κάθε προσωρινή διανομή.
  • Άρα, η αναγγελία είναι σημαντική για να συμπεριληφθεί η απαίτηση + να επέλθει απαλλαγή.
  • Ο εισηγητής, αφού ακούσει τους ενδιαφερομένους, αποφαίνεται με αιτιολογημένη διάταξή του για τις ανακοπές κατά του πίνακα κατάταξης των πιστωτών του άρθρου 156.

– Κατά της πράξης αυτής του εισηγητή επιτρέπεται, εντός δέκα (10) ημερών, προσφυγή ενώπιον του πτωχευτικού δικαστηρίου, το οποίο αποφαίνεται αμετάκλητα.

Παρακράτηση πιστώματος > Αν ασκηθεί εμπροθέσμως ανακοπή επί της πράξης του εισηγητή με την οποία κάνει δεκτό το πίστωμα, σε κάθε διανομή ενεργητικού παρακρατείται ποσό ανάλογο του πιστώματος, μέχρι να αποφανθεί το πτωχευτικό δικαστήριο.

Εκποίηση πραγμάτων που υπόκεινται σε φθορά

= πραγματοποιείται από τον σύνδικο χωρίς την άδεια του εισηγητή.

Ειδικός λογαριασμός

= τον διαχειρίζεται ο σύνδικος, αποκλειστικά για τις δαπάνες των εργασιών της πτώχευσης και για τη διανομή στους πιστωτές, χωρίς να απαιτείται άδεια του εισηγητή.

Ειδικές Προβλέψεις:

Δεν εφαρμόζονται τα άρθρα 146 (πρόσληψη ειδικών γνώσεων), 148 (υποβολή εγκλήσεων), 150 (σύγκληση συνέλευσης), 151 (απαρτία πλειοψηφία πιστωτών) και η παρ. 1 του άρθρου 133 (εισήγηση εισηγητή περί αποδοχής αίτησης).

Σε περίπτωση που απαιτείται η εκπροσώπηση και παράσταση ενώπιον δικαστηρίου, ο σύνδικος μπορεί να αναθέτει τη σχετική εντολή σε δικηγόρο, μετά από σύμφωνη γνώμη του εισηγητή, ο οποίος καθορίζει και την αμοιβή του, κατ’ εύλογη κρίση, με αιτιολογημένη διάταξή του, κατά της οποίας δεν επιτρέπεται προσφυγή στο πτωχευτικό δικαστήριο.

Έφεση

Οι αποφάσεις του πτωχευτικού δικαστηρίου υπόκεινται μόνο σε έφεση (και όχι σε αναίρεση).

Μη περάτωση της πτώχευσης με την απλοποιημένη διαδικασία

Αν μετά την παρέλευση ενός έτους από την κήρυξη της απλοποιημένης διαδικασίας η πτώχευση δεν έχει περατωθεί, ο σύνδικος υποχρεούται να υποβάλει στον εισηγητή έκθεση, στην οποία εξηγεί τους λόγους καθυστέρησης της διαδικασίας. Σε περίπτωση που η καθυστέρηση κρίνεται από τον εισηγητή αδικαιολόγητη, ο εισηγητής τον αντικαθιστά με πράξη του.

Πηγή: ΕΕΑ