Σάββατο 12 Οκτωβρίου 2019

Το «μάτι» της ΑΑΔΕ κοιτάει... κτηματολόγιο - Online σύνδεση και τσουχτερά πρόστιμα

Το «μάτι» της ΑΑΔΕ κοιτάει... κτηματολόγιο - Online σύνδεση και τσουχτερά πρόστιμα

Tσουχτερά πρόστιμα θα αναγκαστούν να πληρώσουν χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων που έχουν αποκρύψει το πραγματικό μέγεθος της ακίνητης περιουσίας τους προκειμένου να αποφύγουν την πληρωμή φόρων. Με την ολοκλήρωση του κτηματολογίου, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων θα προχωρήσει στην οn-line σύνδεση των στοιχείων προκειμένου να τους εντοπίσει.

Οι ελεγκτές της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων θα αποκτήσουν άμεση πρόσβαση στα αρχεία του κτηματολογίου.
Με τη διασύνδεση των δύο συστημάτων θα ξεκινήσουν διασταυρώσεις προκειμένου:
• Να εντοπιστούν οι ιδιοκτήτες που δεν έχουν δηλώσει την πραγματική αξία των ακινήτων.
• Να αναζητήσουν φορολογουμένους με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την εφορία τις οποίες αφήνουν απλήρωτες και αρρύθμιστες παρά το γεγονός ότι διαθέτουν μεγάλη ακίνητη περιουσία.
Σήμερα, η φορολογική διοίκηση δεν έχει στη διάθεσή της την πραγματική εικόνα της ακίνητης ιδιοκτησίας. Επομένως η εφορία, στις περιπτώσεις που φορολογούμενοι έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές, δεν έχει τη δυνατότητα να διασφαλίσει τις απαιτήσεις του Δημοσίου (π.χ. εγγραφή υποθηκών, κατασχέσεις ακινήτων, πλειστηριασμοί).
Οι φορολογούμενοι που θα εντοπισθούν μετά τη διασταύρωση να έχουν αποκρύψει ακίνητα ή να τα έχουν δηλώσει λανθασμένα θα βρεθούν αντιμέτωποι με:
• Επιβολή κύριου και συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ.
• Πρόσθετο φόρο, ο οποίος υπολογίζεται ως τόκος εκπρόθεσμης καταβολής.
• Πρόστιμο για την υποβολή ανακριβών δηλώσεων φόρου ακινήτων.

Ρήτρες εξαίρεσης επιχειρήσεων από τις κλαδικές συμβάσεις

Ρήτρες εξαίρεσης επιχειρήσεων από τις κλαδικές συμβάσεις

ΡΟΥΛΑ ΣΑΛΟΥΡΟΥ
Μέτρα στήριξης της πλήρους απασχόλησης και διάσωσης των επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, αλλά και των θέσεων εργασίας σε αυτές, προωθεί το υπουργείο Εργασίας.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Τη χρυσή τομή μεταξύ προστασίας της εργασίας –με μέτρα στήριξης της πλήρους απασχόλησης– και διάσωσης των επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, αλλά και των θέσεων εργασίας σε αυτές, επιδιώκει να πετύχει η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας με το «μίνι εργασιακό νομοσχέδιο» που αποτελεί μέρος του συνολικού, αναπτυξιακού νομοσχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή. Καθοριστικό ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα διαδραματίζουν οι παρεμβάσεις στη διαδικασία της προσφυγής στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας, με τις προωθούμενες διατάξεις να καθιστούν δυσχερέστερη τη μονομερής προσφυγή στη διαιτησία.
Στο πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, διατηρήθηκαν τα τρία επίπεδα εξαιρέσεων από τους όρους κλαδικών συμβάσεων για επιχειρήσεις με οικονομικά προβλήματα, όπως είχαν εισαχθεί και στη δημόσια διαβούλευση. Προστέθηκε όμως η πρόβλεψη, στις υπό έκδοση υπουργικές αποφάσεις που θα εξειδικεύουν τα κριτήρια εξαίρεσης, να ληφθούν υπόψη και μέτρα προστασίας των θέσεων εργασίας. 
• Ρήτρες εξαίρεσης και διαιτησία. Τα τρία επίπεδα εξαιρέσεων που προβλέπονται στο νομοσχέδιο αφορούν: 
α. Εξαίρεση εντός της σύμβασης. Δίνεται η δυνατότητα στους κοινωνικούς εταίρους να συμφωνούν εντός μιας κλαδικής σύμβασης εξαιρέσεις για εταιρείες που κινδυνεύουν με λουκέτο. Τα κριτήρια εξαίρεσης θα προβλέπει υπουργική απόφαση, στην οποία θα περιληφθούν και μέτρα προστασίας των υφιστάμενων θέσεων εργασίας.
β. Εξαίρεση μέσω της διαδικασίας της συρροής. Προβλέπεται δηλαδή ότι στις περιπτώσεις επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα, η επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας υπερισχύει κατ’ εξαίρεση της κλαδικής, εφόσον στην κλαδική δεν προβλέπονται εξαιρέσεις από την εφαρμογή όρων της. Η εξειδίκευση των επιχειρήσεων που θα εξαιρούνται θα προβλέπεται και σε αυτήν την περίπτωση με υπουργική απόφαση, στην οποία, ομοίως, θα πρέπει να ληφθούν μέτρα προστασίας των υφιστάμενων θέσεων εργασίας. Μάλιστα, στη σχετική διάταξη ξεκαθαρίζεται ότι η εθνική κλαδική ή ομοιοεπαγγελματική συλλογική σύμβαση δεν υπερισχύει αντίστοιχης τοπικής. 
γ. Εξαίρεση μέσω της διαδικασίας επέκτασης των συλλογικών συμβάσεων. Επιχειρήσεις  που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα  μπορούν να εξαιρούνται από την υποχρεωτική εφαρμογή μιας κλαδικής σύμβασης που επεκτάθηκε και κηρύχθηκε γενικώς υποχρεωτική, έπειτα από αιτιολογημένη γνώμη του Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας. Η εξαίρεση ισχύει ως προς όρους ή ως προς το σύνολο της συλλογικής σύμβασης εργασίας ή διαιτητικής απόφασης, που κηρύσσεται υποχρεωτική, ανεξαρτήτως εάν στην επεκτεινόμενη συλλογική ρύθμιση προβλέπονται εξαιρέσεις από την εφαρμογή όρων για εργαζομένους σε επιχειρήσεις. Και σε αυτήν την περίπτωση απαιτείται υπουργική απόφαση.
Το νομοσχέδιο θέτει επίσης συγκεκριμένες και πολύ αυστηρές προϋποθέσεις προσφυγής στη διαιτησία μονομερώς, με τους νομικούς να εκτιμούν ότι δυσκολεύει ιδιαίτερα τη δυνατότητα των συνδικάτων να προσφεύγουν στον ΟΜΕΔ ζητώντας την υπογραφή σύμβασης.
Ετσι, από την ψήφισή του και μετά, θα είναι δυνατή η προσφυγή στη διαιτησία μονομερώς από οποιοδήποτε μέρος, ως έσχατο και επικουρικό μέσο επίλυσης συλλογικών διαφορών εργασίας, μόνον α) εάν αφορά  συλλογική διαφορά σε επιχειρήσεις δημόσιου χαρακτήρα ή κοινής ωφέλειας, η λειτουργία των οποίων έχει ζωτική σημασία για την εξυπηρέτηση βασικών αναγκών του κοινωνικού συνόλου, ή β) εάν η επίλυση της συλλογικής διαφοράς (π.χ. μεταξύ ενός σωματείου και μιας επιχείρησης) επιβάλλεται από υπαρκτό λόγο γενικότερου κοινωνικού ή δημοσίου συμφέροντος συνδεόμενο με τη λειτουργία της ελληνικής οικονομίας.
Ηλεκτρονική ψηφοφορία για απεργίες, μαύρη λίστα παραβατών - εργοδοτών
Προσαύξηση 12% για την επιπλέον εργασία στη μερική απασχόληση, νέο πλαίσιο εκπτώσεων στα πρόστιμα και δημιουργία μαύρης λίστας εργοδοτών που παρανομούν είναι, μεταξύ άλλων, τα μέτρα που προωθεί το υπουργείο Εργασίας με στόχο την ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων απέναντι στις σύγχρονες πρακτικές καταστρατήγησης των εργασιακών δικαιωμάτων τους. Την ίδια στιγμή,  με το προωθούμενο νομοσχέδιο, παρατείνεται η ισχύς της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας έως τις 31/12/2019, καθώς η διορισμένη διοίκηση της ΓΣΕΕ δεν έχει τη δυνατότητα υπογραφής νέας σύμβασης. Μέσα στο χρονικό περιθώριο που δίνεται, η ΓΣΕΕ θα πρέπει να  διεξάγει συνέδριο, να εκλέξει νέα διοίκηση και να διαπραγματευθεί με τους εργοδότες για τη νέα σύμβαση. 
Σε άλλη διάταξη προβλέπεται η δημιουργία στο σύστημα  «Εργάνη» μητρώων συνδικαλιστικών οργανώσεων εργαζομένων και εργοδοτών. Στην πράξη, όλες οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων και των εργοδοτών και ειδικά αυτές που συνάπτουν συλλογικές συμβάσεις εργασίας έχουν υποχρέωση να εγγράφονται στο Μητρώο Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων και Οργανώσεων Εργοδοτών που τηρείται στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ του υπουργείου Εργασίας.
Παράλληλα, προβλέπεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας για τη λήψη αποφάσεων στις γενικής συνελεύσεις και στα υπόλοιπα όργανα διοίκησης Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων και Οργανώσεων Εργοδοτών. Στις αποφάσεις αυτές συγκαταλέγεται και η προκήρυξη απεργίας. Οι όροι, οι προϋποθέσεις και κάθε λεπτομέρεια για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση.
Στο θέμα των καθυστερούμενων μισθών, η διάταξη που προωθεί το υπουργείο  θεωρεί  «μονομερή βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας» την καθυστέρηση καταβολής των δεδουλευμένων αποδοχών του εργαζομένου πέραν των 2 μηνών.
Στον τομέα της μερικής απασχόλησης προβλέπεται ότι η πρόσθετη εργασία  θα αμείβεται πλέον με προσαύξηση 12% επί της συμφωνηθείσας αμοιβής. Την ίδια στιγμή, αν ο εργοδότης διαπιστωθεί ότι απασχολούσε ανασφάλιστο εργαζόμενο θα πληρώνει πρόστιμο 2.000 ευρώ εάν εντός 10ημέρου από την ημέρα του ελέγχου προσλάβει τον εργαζόμενο με σύμβαση πλήρους απασχόλησης και διάρκειας τουλάχιστον ενός έτους.
Τέλος, στο ηλεκτρονικό πληροφοριακό σύστημα «Εργάνη»  δημιουργείται μητρώο ώστε επιχειρήσεις και εργοδότες που έχουν παραβατική συμπεριφορά να αποκλείονται από ευμενείς φορολογικές και ασφαλιστικές ρυθμίσεις.  
Έντυπη

«Επαγρύπνηση για πιθανές αποκλίσεις στον προϋπολογισμό»

«Επαγρύπνηση για πιθανές αποκλίσεις στον προϋπολογισμό»

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Σειρά από αβεβαιότητες εντοπίζει το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, υπό τον κ. Φραγκίσκο Κουτεντάκη, και συνιστά «επαγρύπνηση προκειμένου να διορθωθούν πιθανές αποκλίσεις».
Συγκεκριμένα, κατά τη γνώμη του, την οποία εξέδωσε χθες, παρότι επισημαίνει ότι το προσχέδιο είναι συμβατό με την επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου, καθώς οι επεκτατικές παρεμβάσεις είναι 1,2 δισ. ευρώ και οι περιοριστικές είναι 1,9 δισ. ευρώ, προσθέτει: «Ωστόσο, υπάρχουν αβεβαιότητες που σχετίζονται με τα περιθώρια εξοικονομήσεων των λειτουργικών δαπανών, την αποτελεσματικότητα των κινήτρων για ηλεκτρονικές συναλλαγές και το ύψος του ρυθμού μεγέθυνσης. Η ορθή του εκτέλεση εξαρτάται από οικονομικές συμπεριφορές και συνθήκες που βρίσκονται, σε μεγάλο βαθμό, έξω από τον άμεσο έλεγχο των δημοσιονομικών αρχών».
Ειδικότερα, ως προς το ΑΕΠ, επισημαίνει ότι ο προβλεπόμενος ρυθμός 2,8% είναι αρκετά υψηλότερος από τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΔΝΤ (2,2%). Η θετική συνέπεια που προβλέπει η κυβέρνηση, σημειώνει, είναι μεν σωστή, αλλά το εύρος της μπορεί να περιοριστεί, εξαιτίας των αντισταθμιστικών παρεμβάσεων, αλλά και λόγω της επιβράδυνσης της διεθνούς οικονομίας.
Ως προς τις ηλεκτρονικές πληρωμές, σημειώνει ότι η αποτελεσματικότητα του μέτρου θα εξαρτηθεί αφενός από τη συμπεριφορά των φορολογουμένων (ειδικά εκείνων που κάλυπταν μικρότερο ποσοστό του εισοδήματος με ηλεκτρονικές πληρωμές) και αφετέρου από την αυστηρότητα εφαρμογής του (όπως η αυτόματη συμπλήρωση του ποσού των ηλεκτρονικών πληρωμών χωρίς δυνατότητα τροποποίησης από τον χρήστη).
Για τη μείωση των λειτουργικών δαπανών, το Γραφείο σημειώνει: «Η μείωση της οροφής λειτουργικών δαπανών φαίνεται κυρίως στην κατηγορία των αγορών αγαθών και υπηρεσιών του κρατικού προϋπολογισμού που εμφανίζεται μειωμένη κατά 400 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2019. Σύμφωνα με το κείμενο του προσχεδίου (σελ. 36), έχει οριστεί ειδικό αποθεματικό στην κατηγορία των δαπανών υπό κατανομή που θα καλύψει τυχόν αποκλίσεις στις αγορές αγαθών και υπηρεσιών.
Ωστόσο, αφού αποτελεί μέρος του τακτικού αποθεματικού, δεν αντισταθμίζεται ο δημοσιονομικός κίνδυνος. Πλέον του παραπάνω μέτρου –που εμφανώς προϋποθέτει εξοικονομήσεις από την πλευρά των υπουργείων– παρουσιάζονται επιπλέον μειώσεις συνολικού ύψους 337 εκατ. ευρώ από την επισκόπηση δαπανών και εσόδων και τη βελτίωση αποτελεσματικότητας των φορέων γενικής κυβέρνησης».
Έντυπη

Το υψηλότερο κόστος παραγωγής ρεύματος έχει η Ελλάδα στην Ε.Ε.

Το υψηλότερο κόστος παραγωγής ρεύματος έχει η Ελλάδα στην Ε.Ε.

ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ
Το ακριβό ρεύμα επιβαρύνει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Το ακριβότερο ρεύμα στην Ευρώπη, και μάλιστα με απόσταση από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, παράγει το ελληνικό σύστημα ηλεκτρισμού, στοιχείο που θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπ’ όψιν στη διαμόρφωση του μακροχρόνιου ενεργειακού σχεδιασμού που καταρτίζεται αυτό το διάστημα. Σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, η χονδρική τιμή του ρεύματος στην Ελλάδα είναι υψηλότερη κατά 22,2 ευρώ η μεγαβατώρα, ενώ σε σχέση με χώρες όπως η Γερμανία και η Γαλλία, κατά 30 ευρώ η μεγαβατώρα. Ελλειμμα ανταγωνιστικότητας εμφανίζει η εγχώρια χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρισμού και σε σχέση με γειτονικές χώρες, με τις οποίες λειτουργούν ηλεκτρικές διασυνδέσεις, όπως η Βουλγαρία και η Ιταλία.
Στην Ελλάδα η μέση χονδρική τιμή του ρεύματος διαμορφώνεται κατά 24,3 ευρώ η μεγαβατώρα υψηλότερα από της Βουλγαρίας και 14,5 ευρώ η μεγαβατώρα υψηλότερα από της Ιταλίας. Τα στοιχεία προκύπτουν από την τριμηνιαία έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το β΄ τρίμηνο του 2019 και πιστοποιούν αφενός το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας της ελληνικής αγοράς ηλεκτρισμού και αφετέρου το πλήγμα που δέχεται η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, ενώ αναδεικνύουν ταυτόχρονα τη βαρύτητα του παράγοντα ενεργειακό κόστος στη συζήτηση που έχει ανοίξει για τον ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας και το μείγμα καυσίμου για την ηλεκτροπαραγωγή τα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ε.Ε., η μέση τιμή του ρεύματος στη χονδρική αγορά της Ελλάδας στο β΄ τρίμηνο του έτους διαμορφώθηκε στα 65,5 ευρώ η μεγαβατώρα, όταν ο μέσος όρος των ευρωπαϊκών χωρών κυμάνθηκε στα 43,3 ευρώ η μεγαβατώρα. Η πιο κοντινή τιμή με αυτή της Ελλάδας είναι της Μάλτας στα 63,9 ευρώ η μεγαβατώρα και η αμέσως επόμενη της Πολωνίας στα 56,4 ευρώ η μεγαβατώρα. Η σύγκλιση με τις δύο αυτές αγορές δεν είναι τυχαία. Η ηλεκτρική αγορά της Ελλάδας προσομοιάζει σε αυτήν της Μάλτας σε ό,τι αφορά το θέμα των διασυνδέσεων, καθώς μπορεί να μην είναι νησί, διαθέτει όμως περιορισμένες διασυνδέσεις με τις γειτονικές της χώρες που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν εισαγωγές που θα ήταν δυνατό να μειώσουν τις τιμές. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο ρόλος των διασυνδέσεων είναι κομβικός για την εφαρμογή του target model ( ευρωπαϊκό μοντέλο-στόχος) και το ζητούμενο αυτού, που είναι η σύγκλιση τιμών στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά.
Ο λιγνίτης και οι ρύποι
Το κοινό χαρακτηριστικό με την αγορά της Πολωνίας είναι τα υψηλά, για τα δεδομένα σήμερα, ποσοστά συμμετοχής του λιγνίτη στην ηλεκτροπαραγωγή. Ο λιγνίτης εκπέμπει μεγάλες ποσότητες ρύπων και το αυξημένο κόστος των CO2 είναι ο βασικός παράγων που την τελευταία διετία πιέζει ανοδικά τη χονδρική τιμή του ρεύματος στην Ελλάδα και βασική αιτία επίσης της οικονομικής κατάρρευσης της ΔΕΗ. Με την αύξηση της τιμής των CO2 και τη μείωση της παραγωγής των υδροηλεκτρικών συνδέεται και ο ρυθμός αύξησης της χονδρικής τιμής του ρεύματος στην Ελλάδα στο β΄ τρίμηνο του έτους κατά 17% σε σχέση με πέρυσι. Το ίδιο διάστημα η μέση ευρωπαϊκή χονδρεμπορική τιμή του ρεύματος υποχώρησε σε ποσοστό 1%.

Γραφείο Προϋπολογισμού Βουλής: Συμβατό αλλά με αβεβαιότητες το προσχέδιο προϋπολογισμού του 2020

Γραφείο Προϋπολογισμού Βουλής: Συμβατό αλλά με αβεβαιότητες το προσχέδιο προϋπολογισμού του 2020

5:06 μμ, Παρασκευή 11 Οκτ 2019
To προσχέδιο προϋπολογισμού 2020 είναι συμβατό με την επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου για το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος εκτιμά το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή (ΓΠΚΒ) στα συμπεράσματά του για το προσχέδιο, που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα. Ωστόσο, όπως αναφέρει το Γραφείο Προϋπολογισμού, υπάρχουν αβεβαιότητες που σχετίζονται με τα περιθώρια εξοικονομήσεων των λειτουργικών δαπανών, την αποτελεσματικότητα των κινήτρων για ηλεκτρονικές συναλλαγές και το ύψος του ρυθμού μεγέθυνσης ".
Η ορθή του εκτέλεση εξαρτάται από οικονομικές συμπεριφορές και συνθήκες που βρίσκονται σε μεγάλο βαθμό έξω από τον άμεσο έλεγχο των δημοσιονομικών αρχών. Συνεπώς, συνιστούμε επαγρύπνηση προκειμένου να διορθωθούν πιθανές αποκλίσεις" σημειώνει το Γραφείο Προϋπολογισμού.
Αναλυτικότερα το Γραφείο Προϋπολογισμού αναφέρει μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:
"Το προσχέδιο προϋπολογισμού 2020 είναι το πρώτο της νέας κυβέρνησης και αποτυπώνει τις προθέσεις δημοσιονομικής πολιτικής που θα ακολουθήσει για το επόμενο έτος. Μεθοδολογικά, ακολουθεί σε γενικές γραμμές τη δομή παρουσίασης του περσινού προσχεδίου καθώς εμφανίζει τα δημοσιονομικά μεγέθη απευθείας σε δεδουλευμένη βάση και σε δύο σενάρια, το σενάριο βάσης και το σενάριο μετά παρεμβάσεων
Οι παρεμβάσεις του δεύτερου σεναρίου είναι δύο ειδών: Οι επεκτατικές παρεμβάσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ και οι περιοριστικές παρεμβάσεις ύψους 1,9 δισ. ευρώ. Εφόσον πραγματοποιηθούν οι προβλέψεις για το 2019, η καθαρή προβλεπόμενη επίπτωση των δύο παραπάνω παρεμβάσεων είναι θετική και επιτυγχάνει τον στόχο του 2020.
Οι επεκτατικές παρεμβάσεις αφορούν κυρίως στη μείωση της φορολογίας νομικών προσώπων (635 εκατ. ευρώ), φυσικών προσώπων (281 εκατ. ευρώ) και ασφαλιστικών εισφορών (123 εκατ. ευρώ) ενώ οι περιοριστικές παρεμβάσεις προέρχονται από πηγές με διαφορετικούς βαθμούς βεβαιότητας. Ειδικότερα, η φορολογία ακίνητης περιουσίας (202 εκατ. ευρώ) παρουσιάζει υψηλή βεβαιότητα ενώ η μείωση της οροφής δαπανών (500 εκατ. ευρώ), η επισκόπηση δαπανών (80 εκατ. ευρώ), εσόδων (134 εκατ. ευρώ), η βελτίωση αποτελεσματικότητας των φορέων γενικής κυβέρνησης (123 εκατ. ευρώ) και η προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών (642 εκατ. ευρώ) έχουν λιγότερο εξασφαλισμένη απόδοση. Αναλυτικότερα, η μείωση της οροφής λειτουργικών δαπανών φαίνεται κυρίως στην κατηγορία των αγορών αγαθών και υπηρεσιών του κρατικού προϋπολογισμού που εμφανίζεται μειωμένη κατά 400 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2019. Σύμφωνα με το κείμενο του προσχεδίου έχει οριστεί ειδικό αποθεματικό στην κατηγορία των δαπανών υπό κατανομή που θα καλύψει τυχόν αποκλίσεις στις αγορές αγαθών και υπηρεσιών. Ωστόσο, αφού αποτελεί μέρος του τακτικού αποθεματικού, δεν αντισταθμίζεται ο δημοσιονομικός κίνδυνος. Πλέον του παραπάνω μέτρου - που εμφανώς προϋποθέτει εξοικονομήσεις από την πλευρά των υπουργείων - παρουσιάζονται επιπλέον εξοικονομήσεις συνολικού ύψους 337 εκατ. ευρώ από την επισκόπηση δαπανών και εσόδων και τη βελτίωση αποτελεσματικότητας των φορέων γενικής κυβέρνησης.
Η άλλη σημαντική περιοριστική παρέμβαση είναι η επιβολή ενιαίου ποσοστού 30% για το εισόδημα που καταναλώνεται με ηλεκτρονικές πληρωμές. Πρόκειται για μια απλοποίηση και αυστηροποίηση του υπάρχοντος πλαισίου που ενισχύει σημαντικά τα κίνητρα ηλεκτρονικών συναλλαγών και αποσκοπεί στη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης. Η αποτελεσματικότητά του, δηλαδή η αύξηση των εσόδων είτε από τη φορολογία εισοδήματος είτε κατανάλωσης, εξαρτάται αφενός από τη συμπεριφορά των φορολογούμενων (ειδικά εκείνων που κάλυπταν μικρότερο ποσοστό του εισοδήματος με ηλεκτρονικές πληρωμές) και αφετέρου από την αυστηρότητα εφαρμογής του (όπως η αυτόματη συμπλήρωση του ποσού των ηλεκτρονικών πληρωμών χωρίς δυνατότητα τροποποίησης από τον χρήστη).
Σημειώνεται ακόμα ότι στο σενάριο μετά παρεμβάσεων προβλέπεται θετική επίπτωση στο ΑΕΠ (959 εκατ. ευρώ σε ονομαστικούς όρους) που με τη σειρά του οδηγεί σε αύξηση των εσόδων - ιδιαίτερα μέσω της ιδιωτικής κατανάλωσης. Σε πραγματικούς όρους, ο ρυθμός μεγέθυνσης του 2020 προβλέπεται διπλάσιος από εκείνον της Ευρωζώνης (2,8% έναντι 1,4%) και αρκετά υψηλότερος από τις αντίστοιχες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΔΝΤ (2,2%). Η αύξηση αυτή οφείλεται, σύμφωνα με το προσχέδιο, στη θετική επίδραση των επεκτατικών παρεμβάσεων. Η υπόθεση αυτή είναι επί της αρχής ορθή, τουλάχιστον όσον αφορά τη ζήτηση. Ωστόσο, το εύρος της ενδέχεται να περιοριστεί εξαιτίας των αντισταθμιστικών παρεμβάσεων. Πρόσθετες πηγές κινδύνου για το ρυθμό μεγέθυνσης προέρχονται από την επιβράδυνση της διεθνούς οικονομίας και από την κλιμάκωση της γεωπολιτικής έντασης".
Πηγή: ΑΠΕ- ΜΠΕ

Fitch: Το σχέδιο "Ηρακλής" θα επιταχύνει τη μείωση των "κόκκινων" δανείων των τραπεζών

Fitch: Το σχέδιο "Ηρακλής" θα επιταχύνει τη μείωση των "κόκκινων" δανείων των τραπεζών

Το Πλαίσιο Προστασίας Ελληνικών Στοιχείων Ενεργητικού (γνωστό ως σχέδιο «Ηρακλής») είναι θετικό για το αξιόχρεο των τραπεζών, καθώς αναμένεται ότι θα τις βοηθήσει να επιταχύνουν τη μείωση του μεγάλου όγκου των μη εξυπηρετούμενων δανείων τους (NPLs) που επιβαρύνουν τα κεφάλαια, την κερδοφορία και την ικανότητά τους να χορηγούν δάνεια, αναφέρει ο οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης Fitch σε έκθεσή του.
Με το πλαίσιο αυτό, σημειώνει ο Fitch, το οποίο θα επιτρέψει στις τράπεζες να ξεφορτωθούν μη εξυπηρετούμενα δάνεια ύψους έως 30 δισ. ευρώ, η ελληνική κυβέρνηση θα παράσχει εγγύηση για τα υψηλότερης πιστοληπτικής διαβάθμισης δάνεια που θα τιτλοποιηθούν. Σε αντάλλαγμα, θα λάβει προμήθεια με βάση τους όρους της αγοράς για τον κίνδυνο που θα αναλάβει. Το πλαίσιο είναι αντίστοιχο με το ιταλικό μοντέλο GACS. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το ενέκρινε χθες, καθώς αποφάσισε ότι δεν παραβιάζει τους κανόνες για κρατική βοήθεια.
«Αναμένουμε ότι το πλαίσιο θα εφαρμοσθεί πλήρως τους επόμενους μήνες», σημειώνει ο Fitch, προσθέτοντας ότι η νέα ελληνική κυβέρνηση είναι πιο δυναμική όσον αφορά την εφαρμογή πολιτικής για την αντιμετώπιση των προβλημάτων ποιότητας ενεργητικού στον τραπεζικό τομέα.
Οι τέσσερις ελληνικές συστημικές τράπεζες έχουν μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα που κυμαίνονται από 33% έως 51%, από τα υψηλότερα στην Ευρώπη, και έχουν θέσει φιλόδοξους στόχους για τη μείωση τους, κυρίως μέσω τιτλοποιήσεων και πωλήσεων χαρτοφυλακίων. Όπως σημειώνει ο Fitch, δύο από τις συστημικές τράπεζες σχεδιάζουν να μειώσουν τα ποσοστά μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων τους σε περίπου 20% στο τέλος του 2021, ενώ οι άλλες δύο στοχεύουν σε υψηλό μονοψήφιο ποσοστό ή σε ποσοστό κοντά στο 15%. Η χρήση του πλαισίου μπορεί να επιταχύνει τις σχεδιαζόμενες τιτλοποιήσεις, βοηθώντας τις τράπεζες να επιτύχουν νωρίτερα τους στόχους τους, προσθέτει ο οίκος.
Όπως αναφέρει, η επίδραση του πλαισίου στο χρηματοπιστωτικό προφίλ των τραπεζών θα εξαρτηθεί από την έκταση και το κόστος της συμμετοχής καθώς και τη διάθεση των επενδυτών για προβληματικά ελληνικά στοιχεία ενεργητικού. «Φαίνεται να υπάρχει καλή επενδυτική διάθεση, δεδομένων των πωλήσεων μη εξυπηρετούμενων δανείων από τον τομέα φέτος και το βελτιούμενο λειτουργικό περιβάλλον της Ελλάδας αναμένεται να στηρίξει τη ζήτηση. Το κόστος για τις τράπεζες θα εξαρτηθεί από το πώς θα χρησιμοποιήσουν το πλαίσιο. Η προμήθεια που θα πληρώνουν για την κρατική εγγύηση θα βασισθεί σε ένα μέγεθος αναφοράς της αγοράς που θα αντιστοιχεί στο επίπεδο και τη διάρκεια του κινδύνου που αναλαμβάνει το κράτος κατά τη χορήγηση της εγγύησης», σημειώνει ο Fitch «Αν και υπάρχουν κίνδυνοι υλοποίησης σχετικά με την καθιέρωση και χρήση του πλαισίου, το προηγούμενο της Ιταλίας και η εμπειρία της αγοράς από ορισμένες τιτλοποιήσεις μη εξυπηρετούμενων δανείων στην Ελλάδα αναμένεται να κάνουν ομαλή τη διαδικασία και να στηρίξουν την αποδοχή από την αγορά», καταλήγει ο οίκος.

Γεωργιάδης: Το αναπτυξιακό νομοσχέδιο θα αυξάνει κάθε χρόνο 0,5% το ΑΕΠ την επόμενη δεκαετία

Γεωργιάδης: Το αναπτυξιακό νομοσχέδιο θα αυξάνει κάθε χρόνο 0,5% το ΑΕΠ την επόμενη δεκαετία

Είμαστε περήφανοι, διότι αυτό το αναπτυξιακό νομοσχέδιο θα προσθέτει κάθε χρόνο στην οικονομία 0,5% του ΑΕΠ της χώρας μας για την επόμενη δεκαετία είπε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων 'Αδωνις Γεωργιάδης, επικαλούμενος στοιχεία της έκθεσης της Τράπεζας της Ελλάδας.
«Από αυτό το νομοσχέδιο κόσμος θα βρει δουλειά. Επιχειρήσεις θα στηθούν και θα ιδρυθούν. Θα γίνει τζίρος και θα βγουν κέρδη», είπε, σημειώνοντας ότι «προφανώς και μια κυβέρνηση νομοθετεί αυτό που της ζητάει η αγορά. Αυτό συμβαίνει στον καπιταλιστικό κόσμο και η κυβέρνηση νομοθετεί σήμερα στην καπιταλιστική οικονομία».
Στις επιτροπές της Βουλής που συζητούν το αναπτυξιακό νομοσχέδιο, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων έσπευσε να υπογραμμίσει ότι το νομοσχέδιο προσπαθεί να κάνει τη ζωή των επενδυτών και των επιχειρηματιών ευκολότερη. «Στόχος είναι προσελκύσουμε τις επενδύσεις. Φυσικά αυτό δεν μπορούμε να το πετύχουμε αν πούμε σε έναν επενδυτή να έρθει στην Ελλάδα, για να του κάνουμε τη ζωή δυσκολότερη. Θα τον προσελκύσουμε όταν του δείξουμε ότι θα σεβαστούμε και το χρήμα και το χρόνο του», είπε ο κ. Γεωργιάδης που πολλές φορές κατά τη διάρκεια της ομιλίας του σχολίασε για την εισήγηση του Νίκου Παππά (ΣΥΡΙΖΑ) ότι προσήλθε "αδιάβαστος" στη Βουλή και είπε "ανοησίες" διότι δεν γνώριζε ούτε αυτά που υπέγραφε ως υπουργός στην προηγούμενη κυβέρνηση, διατάξεις δηλαδή, που σήμερα κατήγγειλε ως μέρος του νέου νομοσχεδίου.
«Ο κ. Παππάς μας είπε ότι εμείς καταπατάμε εργασιακούς και περιβαλλοντικούς νόμους. Όποιος στοιχειωδώς όμως γνωρίζει πως δουλεύει η ΕΕ, ξέρει πως και να ήθελε μια κυβέρνηση να το κάνει αυτό, δεν μπορεί. Διότι ως μέλος της ΕΕ, έχει να κινηθεί μέσα συγκεκριμένο πλαίσιο και για τα εργασιακά και για τα περιβαλλοντικά», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και τόνισε ότι η κυβέρνηση σεβόμενη απολύτως την περιβαλλοντική νομοθεσία της ΕΕ, που είναι η αυστηρότερη στην πλανήτη, προσπαθεί να συνδυάσει τον στόχο της προσέλκυσης επενδύσεων με αυτό το πλαίσιο.
«Είναι ένα εξαιρετικά πρακτικό νομοσχέδιο. Καταγράψαμε όλα τα εμπόδια που δυσκόλευαν μια επιχείρηση και προχωρήσαμε ώστε να διορθωθούν προβλήματα που λειτουργούσαν ενάντια στην επιχειρηματικότητα», είπε ο υπουργός σημειώνοντας πως η κυβέρνηση θέλει να κάνει την Ελλάδα την πιο φιλική χώρα στην επιχειρηματικότητα.
«Δίνουμε την ευκαιρία στην οικονομία να κινηθεί γρηγορότερα και το λέμε ότι θέλουμε να το κάνουμε. Εμείς ψηφιστήκαμε από την ελληνικό λαό έχοντας πει προ των εκλογών ότι θα μετατρέψουμε την Ελλάδα στην πιο φιλική επιχειρηματικά χώρα. Και ο ελληνικός λαός μας ψήφισε. Τώρα εμείς είμαστε η πρώτη χώρα που αμείφθηκε με αρνητικά επιτόκια όταν εσείς το καλύτερο που πήρατε ήταν 3,5%, αφήστε λοιπόν αν θα ρέει το χρήμα. Εμείς αντιδικούμε. Αλλά αυτοί που βάζουν τα λεφτάκια τους ξέρουν ποιοι κάνουν τη δουλειά και το αξιολογούν. Και φαίνεται», είπε ο κ. Γεωργιάδης και επέμεινε: «εμείς προ των εκλογών είπαμε ότι θα τα κάνουμε αυτά που κάνουμε σήμερα. Δεν λέγαμε ότι θέλουμε να ενισχύσουμε την ιδιωτική οικονομία; δεν λέγαμε για το outsourcing; με αυτή την ατζέντα ο ελληνικός λαός μας ψήφισε. Να μην εφαρμόσουμε αυτά για τα οποία μας ψήφισε; εμείς σε αντίθεση με εσάς θα τιμήσουμε όσα υποσχεθήκαμε προεκλογικά στον ελληνικό λαό», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και θύμισε πως η υπόσχεση ήταν «υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης, αύξηση θέσεων εργασίας στον ιδιωτικό τομέα, φιλική επιχειρηματικά χώρα».

Μοσκοβισί: Η Ελλάδα δεν είναι πλέον ο "άρρωστος της Ευρώπης", είναι μια χώρα που ξαναβρίσκει την αξιοπιστία της

Μοσκοβισί: Η Ελλάδα δεν είναι πλέον ο "άρρωστος της Ευρώπης", είναι μια χώρα που ξαναβρίσκει την αξιοπιστία της

Η Ελλάδα δεν είναι πλέον «ο φτωχός συγγενής» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ή «ο άρρωστος της Ευρώπης», αλλά «είναι μία χώρα που ξαναβρίσκει την πλήρη κυριαρχία της, την αξιοπιστία της», δηλώνει ο Γάλλος επίτροπος Πιερ Μοσκοβισί στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Ο Πιερ Μοσκοβισί στη συνέντευξή του μιλά για «δραματικές στιγμές» όταν η Ελλάδα είχε φτάσει δύο φορές το 2012 και το 2015 στο όριο να βγει από την «ευρωζώνη» ενώ και αναφέρεται στον κρίσιμο ρόλο του Μάριο Ντράγκι .
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη που πραγματοποιήθηκε λίγο πριν από την συνάντηση τού Γάλλου επιτρόπου με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη
Μπορείτε να σχολιάσετε τη σημερινή κατάσταση στην Ελλάδα;
Πιστεύω ότι η Ελλάδα γίνεται μία κανονική χώρα μέσα στη ζώνη του ευρώ. Είναι αδύνατον να λάβω απάντηση εάν αναρωτηθώ ποιος θα ασχοληθεί με την Ελλάδα στην Επιτροπή γιατί δεν θα υπάρχει. Για παράδειγμα εάν δούμε το Eurogroup, το θέμα της Ελλάδας μέχρι το 2018 αποτελούσε το 40% του συνολικού χρόνου. Ήταν το 60% των θεμάτων συζήτησης. Από τώρα, το θέμα της Ελλάδας θα είναι ουδέτερο. Ως μία χώρα-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και αυτό είναι πολύ καλό. Εγώ πάντα έλεγα ότι πρέπει η Ελλάδα να γίνει μια κανονική χώρα, και θα είναι μία κανονική χώρα. Αλλά είναι μία κανονική χώρα, με προβλήματα. Υπάρχει ένα δημόσιο χρέος που παραμένει υψηλό. Πολύ υψηλό. Ο πληθυσμός της υπέφερε πάρα πολύ. Η οικονομική επανεκκίνηση της θα γίνει αργά και οι κοινωνικές πτυχές είναι πολύ έντονες. Αλλά δεν μπορούμε πλέον να πούμε ότι η Ελλάδα είναι «ο φτωχός συγγενής» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ή «ο άρρωστος της Ευρώπης». Αλλά τώρα πρέπει να τα αφήσουμε αυτά, να μπει η Ελλάδα ολοκληρωτικά στις αγορές. Και αυτό αποδεικνύει άλλωστε την αξιοπιστία της χώρας. Γιατί εάν ήταν εύθραυστη θα βλέπαμε υψηλότερα επιτόκια. Έχουμε έτσι την εντύπωση ότι είμαστε στη σωστή τροχιά. Υπάρχουν πράγματα που πρέπει να γίνουν. Αλλά είναι μία χώρα που ξαναβρίσκει την πλήρη κυριαρχία της, την αξιοπιστία της.
Η νέα κυβέρνηση πώς ανταποκρίνεται απέναντι στις υπάρχουσες δεσμεύσεις από την ΕΕ;
Η κυβέρνηση είναι σοβαρή στις δεσμεύσεις της. Σε ένα πλαίσιο της συνέχειας, όπως μπορούμε να φανταστούμε -καθώς η προεκλογική καμπάνια ήταν πολύ έντονη-, οι σχέσεις Τσίπρα-Μητσοτάκη ήταν νορμάλ, που βρέθηκαν σε ένταση μεταξύ δύο ηγετών που καθοδηγούν δύο μεγάλα κόμματα. Αλλά η περασμένη κυβέρνηση έκανε μεταρρυθμίσεις και η σημερινή πραγματοποιεί και άλλες. Είναι συμπληρωματικές θα έλεγα. Οι μεταρρυθμίσεις του Τσίπρα ήταν μεταρρυθμίσεις του κράτους, της Διοίκησης, της αγοράς εργασίας, των συντάξεων, των διαρθρωτικών πόρων. Και οι μεταρρυθμίσεις της νέας κυβέρνησης είναι προσανατολισμένες περισσότερο στην επιχειρηματικότητα και στις επενδύσεις, και αυτό είναι πολύ καλό. Εγώ έλεγα πάντα στον Τσίπρα ότι πρέπει να είναι υπέρμαχος της επιχειρηματικότητας, να κυνηγάει τις επενδύσεις. Τώρα μετά την σταθεροποίηση υπάρχουν ευκαιρίες. Είναι ένας λαός ικανός να το κάνει. Υπάρχουν δυνάμεις δημιουργικότητας, παραγωγικότητας. Είμαι αισιόδοξος για την Ελλάδα.
Υπάρχει μια περίοδος που πιστέψαμε ότι η Ελλάδα θα εγκαταλείψει την ευρωζώνη. Εσείς πόσο το αισθανθήκατε; Υπήρξε κάποια στιγμή που...
Υπήρξαν δύο χρονικές στιγμές. Ήταν δραματικές στιγμές, μεγάλης έντασης. Η πρώτη το 2012. Θυμάμαι την πρώτη επίσκεψη του Αντώνη Σαμαρά στα Ηλύσια, τον Ιούνιο, και ήμασταν πολύ κοντά. Και εκεί ο Μάριο Ντράγκι έπαιξε έναν σημαντικό ρόλο με το «what about grexit», που σήμαινε ότι στην Ευρωζώνη πρέπει να παραμείνουμε μαζί, ό,τι και αν συμβεί. Να σταλεί αυτό το μήνυμα, ότι η ελληνική κρίση δεν θα επηρεάσει πολύ τα πράγματα. Δουλέψαμε πάρα πολύ και το 2012 καταλήξαμε σε μία συμφωνία που στην πραγματικότητα είχε διάρκεια μέχρι το 2015.
Και βέβαια η χρονική στιγμή του 2015. Όπου μετά την εμπειρία του Βαρουφάκη... δεν είδα ακόμη την ταινία του Κώστα Γαβρά.
Θα τη δείτε;
Και βέβαια θα τη δω. Λέγεται ότι υπάρχει ένας Γάλλος ηθοποιός που προσποιείται εμένα και είμαι γοητευμένος γι΄αυτό -οπότε θα δω οπωσδήποτε την ταινία.
Αλλά έχω διαβάσει το βιβλίο του Βαρουφάκη. Άλλωστε δεν έχω κακές σχέσεις μαζί του. Αλλά αυτοί οι έξι μήνες δημιούργησαν μεγάλη ένταση στις σχέσεις και το καλοκαίρι του 2015, τη στιγμή του Eurogroup και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, 12 και 13 Ιουλίου, την ώρα που οι Γερμανοί «φιλτράρουν» ένα σημείωμα όπου μιλούν για έξοδο, είναι μια στιγμή μεγάλης έντασης. Ήταν ένα Eurogroup που διήρκεσε δύο ημέρες, όπου η ατμόσφαιρα ήταν πολύ σκληρή. Ήταν ένα δύσκολο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Εγώ προσωπικά ποτέ δεν πίστεψα ότι θα φθάσουμε στο Grexit. Ποτέ. Για πολλούς καλούς και κακούς λόγους. Οι καλοί είναι η φιλία που έχουμε με την Ελλάδα κλπ. Και οι κακοί λόγοι: Ήταν πολύ δύσκολο ένα Grexit. Οι συνέπειες ενός Grexit θα ήταν σκληρές για πολύ κόσμο. Για την Ελλάδα βεβαίως, αλλά και όλους του άλλους. Ήξερα ότι είναι αδύνατον. Αλλά παίξαμε με την ιδέα. Και όταν παίζουμε με την ιδέα κάποια στιγμή μπορεί να κάνουμε ένα λάθος. Κοιτάξτε με το Brexit. Παίζουμε με την ιδέα, νομίζουμε ότι δεν θα γίνει και μια ημέρα ψηφίζουμε και ξυπνάμε, κοιμόμαστε την προηγούμενη ήσυχα και το πρωί ανακαλύπτουμε ότι τέλειωσε. Συνεπώς ναι, υπήρξαν δύο δραματικές περίοδοι...
Πολλές φορές κάνοντας το ρεπορτάζ, σάς παρακολουθούσα να ανακοινώνετε αριθμούς και στοιχεία. Πάντα αναρωτιόμουν εάν ένα πολιτικός όπως εσείς νιώθατε ότι πίσω από τους αριθμούς υπήρχαν άνθρωποι, ότι υπήρχε μια ανθρωπιστική κρίση. Το αισθανθήκατε όταν ανακοινώνατε μέτρα λιτότητας που θεωρούσατε παρόλα αυτά αναγκαία;
Πάντα έλεγα ότι ο ελληνικός λαός υπέφερε ολόκληρη αυτή την περίοδο. Αλλά θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ένα πράγμα. Δεν είναι η λιτότητα που έφερε την κρίση. Είναι η κρίση που έφερε τη λιτότητα. Δεν λέω ότι όλα έγιναν τέλεια. Λάθη έγιναν πολλά. Όλα αυτά τα χρόνια ο τρόπος λήψης των αποφάσεων δεν ήταν καλός, για την έλλειψη δημοκρατίας ασκήθηκε κριτική. Ωστόσο στο τέλος έπρεπε να γίνουν μεταρρυθμίσεις σε αυτή τη χώρα. Διότι δεν ήταν βιώσιμη η οικονομία της μέσα στην ευρωζώνη. Η χώρα δεν μπορούσε να ζήσει με μια αγορά εργασίας τελείως ανυπόστατη. Δεν μπορούσε να ζήσει με ένα σύστημα συντάξεων που κόστιζε 5% του ΑΕΠ περισσότερο από τους άλλους. Δεν μπορούσε να ζήσει με ένα δημόσιο χρέος που δεν σταματούσε να αυξάνεται. Δεν μπορούσε να ζήσει εάν δεν κατάφερνε να βρει πρωτογενή πλεονάσματα. Είχαμε έντονα στη συνείδηση μας στις Βρυξέλλες ότι οι ευθύνες έπρεπε να αναζητηθούν πολύ πριν, στο μακιγιάζ των δημόσιων λογαριασμών, στην αποδιοργάνωση του κράτους, στο σύστημα των συντάξεων το οποίο δεν ήταν βιώσιμο.
Η Ελλάδα ως σύγχρονη χώρα, όχι μόνο στην ΕΕ αλλά στον κόσμο δεν μπορούσε να ζει έτσι. Συνεπώς ναι, ήταν κοινωνικά βάναυση, και γι΄ αυτό έχουμε πλήρη συνείδηση, αλλά δεν ήταν η λιτότητα και η πολιτική της τρόικα που υπέφερε ο κόσμος, υπήρξε μια κρίση που έπρεπε κάποια στιγμή να εξορθολογιστεί και να σταθεί το σύστημα όρθιο. Αλλά δεν ήταν όλα τέλεια. Και στο θέμα των πλεονασμάτων πήγαμε πολύ μακριά.
Και η λιτότητα και οι συγκρούσεις σε όλα αυτά χρόνια που είπα, 2012- 2015, ήταν μεγάλες. Αλλά κάθε φορά -και εδώ οι οικονομολόγοι πρέπει να το επαληθεύσουν- κάθε φορά σε στιγμή έντασης στο πρόγραμμα είχαμε κατάρρευση στον κύκλο. Όταν η ελληνική ανάκαμψη φαινόταν κάποια στιγμή, στην συνέχεια ξαφνικά έπεφτε. Ξαναέπεφτε γιατί κάθε φορά που υπήρχε πολιτική σύγκρουση η εμπιστοσύνη κατέρρεε.
Και τώρα αν είμαι αισιόδοξος, είναι γιατί πιστεύω ότι η Ελλάδα ξεπέρασε αυτή την κατάσταση. Βγήκε, εννοώ ότι βγήκε από τα προγράμματα, είναι σε σταθερή οικονομική τροχιά. Η πολιτική εμπιστοσύνη θα ενθαρρύνει την οικονομική εμπιστοσύνη. Αυτή η χώρα είναι πολύ πολιτική. Πολύ πολιτική. Συνεπώς πρέπει να συνεχίσει σε αυτή την πορεία. Θα πρέπει κυρίως να αποφευχθεί να επανέλθουμε σε μια περίοδο αμφισβήτησης. Θα δω σε λίγο τον πρωθυπουργό κ. Μητσοτάκη και θα του εξηγήσω γιατί το 2020 θα πρέπει να υπάρξει ένα πλεόνασμα 3,5%. Όχι για την ευχαρίστηση μας, ούτε για πάντα. Ποτέ δεν σκέφθηκα ότι μπορούμε να επιβάλλουμε σε μια χώρα ένα πλεόνασμα της τάξης του 3,5% για πολλά χρόνια. Εγώ το βρίσκω αυτό παράλογο. Αλλά αυτή την στιγμή χρειάζεται να ενισχυθεί η αξιοπιστία. Γνωρίζουμε να το κάνουμε, μπορούμε να το κάνουμε. Προχωράμε στην ανάπτυξη και μετά περιορίζουμε σιγά- σιγά τη δημοσιονομική πειθαρχία. Αλλά θα πρέπει να δοθούν σήματα, που θα είναι σήματα βούλησης και αξιοπιστίας και σταθερότητας. Αυτό που στερήθηκε αυτή η χώρα στο παρελθόν ήταν σοβαρότητα, σταθερότητα. Τώρα χρειάζονται και τα δύο. Και θα πρέπει οι μεγάλες πολιτικές δυνάμεις αυτής της χώρας να έχουν αυτή την κατεύθυνση.