Σάββατο 25 Ιουλίου 2020

Νέα υπέρογκα πρόστιμα για τη μη τήρηση και μη ενημέρωση βιβλίων, μη διαφύλαξη, παραβίαση ή παραποίηση ΦΗΜ

Νέα υπέρογκα πρόστιμα για τη μη τήρηση και μη ενημέρωση βιβλίων, μη διαφύλαξη, παραβίαση ή παραποίηση ΦΗΜ

Οικονομικές Ειδήσεις

25 Ιούλιος 2020

Taxheaven.gr

   

Με την τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή για την παράταση των δηλώσεων, το Υπ. Οικονομικών μεταξύ άλλων διατάξεων προτείνονται και διατάξεις που ουσιαστικά αφορούν σε επιβολή προστίμου για τη μη ενημέρωσης βιβλίων το οποίο είχε καταργηθεί με τις διατάξεις του ν.4174/2013.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, και με την εισαγωγή του νέου άρθρου 54Ε στον ΚΦΔ συμπεριλαμβάνεται στην έννοια της «μη τήρησης λογιστικών αρχείων (βιβλίων)» και η έννοια της «μη ενημέρωσης των λογιστικών βιβλίων», σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 6 του ν. 4308/2014 (Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα), ενώ το πρόστιμο της μη ενημέρωσης, ήτοι της μη τήρησης λογιστικών βιβλίων γίνεται πιο αυστηρό ανάλογα με το λογιστικό σύστημα που χρησιμοποιούν (απλογραφικό, διπλογραφικό).
Επίσης με τις διατάξεις που προτείνονται προβλέπονται αυστηρά πρόστιμα στην περίπτωση της μη διαφύλαξης των ΦΗΜ, των φορολογικών μνημών και των αρχείων που δημιουργούν οι ΦΗΜ, εξαιτίας της παραβατικής συμπεριφοράς που έχει παρατηρηθεί από πλήθος οντοτήτων που επικαλούνται την απώλεια των υπόψη αρχείων που διαφυλάσσονται σε ηλεκτρονική μορφή, με αποτέλεσμα τη μη καταχώριση ή και την ανακριβή καταχώριση των παραστατικών πωλήσεων που εκδίδονται με τη χρήση ΦΗΜ στα λογιστικά βιβλία των υπόχρεων οντοτήτων.  
Με το νέο άρθρο 54ΣΤ προτείνεται επιβολή προστίμων για την παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (ΦΗΜ), καθώς και έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης χωρίς τη χρήση ΦΗΜ ή από ΦΗΜ, ο οποίος δεν λειτουργεί με εγκεκριμένες προδιαγραφές
Αναλυτικότερα με τις νέες προτεινόμενες διατάξεις:

Το πρόστιμο
Σε περίπτωση που διαπιστώνεται, μετά από το πέρας του οριζόμενου από τις σχετικές διατάξεις του ν. 4308/2014 (Α' 251) χρόνου κατάρτισης των χρηματοοικονομικών καταστάσεων ότι η ελεγχόμενη οντότητα δεν τήρησε τα προβλεπόμενα από τις σχετικές διατάξεις λογιστικά αρχεία (βιβλία), επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί των εσόδων της από επιχειρηματική δραστηριότητα για κάθε ελεγχόμενο έτος για το οποίο διαπιστώνονται τα ανωτέρω, όπως αυτά προκύπτουν από τον μέσο όρο των δηλωθέντων εσόδων με τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των τριών (3) τελευταίων φορολογικών ετών, μη συμπεριλαμβανομένου εκείνου για το οποίο δεν έχει παρέλθει η προθεσμία υποβολής της οικείας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.
Το πρόστιμο αυτό δεν μπορεί να είναι κατώτερο των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης απλογραφικών βιβλίων ή των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης διπλογραφικών βιβλίων.


Το ως άνω πρόστιμο αλλάζει εάν δεν έχουν υποβληθεί δηλώσεις.
Σε περίπτωση μη υποβολής έστω και μίας από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των τριών (3) τελευταίων φορολογικών ετών παρά την ύπαρξη σχετικής υποχρέωσης, το πρόστιμο υπολογίζεται με βάση τον μέσο όρο των εσόδων των υποβληθεισών δηλώσεων και δεν μπορεί να είναι κατώτερο των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης απλογραφικών βιβλίων και των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης διπλογραφικών βιβλίων.


Πρόστιμα για παραβάσεις μη τήρησης λογιστικών αρχείων και μη διαφύλαξης φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (ΦΗΜ) και φορολογικών μνημών και αρχείων που δημιουργούν οι ΦΗΜ
 
Πρόστιμο
Δεν μπορεί να είναι μικρότερο
 
(15%) επί των εσόδων της από επιχειρηματική δραστηριότητα για κάθε ελεγχόμενο έτος όπως αυτά προκύπτουν από τον μέσο όρο των δηλωθέντων εσόδων με τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των τριών (3) τελευταίων φορολογικών ετών.
  των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος για απλογραφικά
 των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος για απλογραφικά
 Σε περίπτωση μη υποβολής έστω και μίας από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των τριών (3) τελευταίων φορολογικών ετών παρά την ύπαρξη σχετικής υποχρέωσης
Το πρόστιμο υπολογίζεται με βάση τον μέσο όρο των εσόδων των υποβληθεισών δηλώσεωντων τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος για απλογραφικά
των πενήντα  (50.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος



Εξομοίωση της μη ενημέρωσης με μη τήρηση βιβλίων
Το νέο άρθρο 54Ε προβλέπει επίσης ότι :
«
Για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου ως μη τήρηση των λογιστικών αρχείων (βιβλίων) λογίζεται και η μη ενημέρωση των λογιστικών αρχείων (βιβλίων) μετά από το πέρας του οριζόμενου από τις σχετικές διατάξεις του ν. 4308/2014 χρόνου κατάρτισης των χρηματοοικονομικών καταστάσεων».
 

Η μη επίδειξη βιβλίων εξισώνεται με μη τήρηση

Για την εφαρμογή του παρόντος, η μη επίδειξη για οποιοδήποτε λόγο μετά από πρόσκληση του άρθρου 14 των λογιστικών αρχείων (βιβλίων) στον φορολογικό έλεγχο εξισώνεται με μη τήρηση αυτών.

Για τη μη διαφύλαξη των λογιστικών στοιχείων (όχι βιβλίων) συνεχίζουν να εφαρμόζονται οι διατάξεις της περίπτωσης ε' της παραγράφου 2 του άρθρου 54 του ν. 4174/2013, ήτοι επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 2.500 ευρώ.

 
Μη επιβολή προστίμου

Επισημαίνεται δε, ότι το εν λόγω πρόστιμο δεν επιβάλλεται, εφόσον η μη τήρηση ή μη ενημέρωση των λογιστικών βιβλίων δεν επηρεάζει τη συμμόρφωση με τις φορολογικές υποχρεώσεις και την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων των υπόχρεων οντοτήτων, με σκοπό την αποφυγή επιβολής αυστηρότερου προστίμου στις περιπτώσεις που είναι δυνατός ο προσδιορισμός των φορολογικών υποχρεώσεων ανεξάρτητα αν, λ.χ., εκκρεμεί η καταχώριση παραστατικών μετά από το πέρας της προθεσμίας που ορίζεται για την ενημέρωση των βιβλίων, τα οποία εν τέλει προσκομίζονται στις ελεγκτικές αρχές μετά από πρόσκληση του άρθρου 14 του ν. 4174/2013 ή αν τηρείται διαφορετικό (κατώτερης κατηγορίας) από το οριζόμενο, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις των Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων (ν. 4308/2014), λογιστικό σύστημα.
«Το πρόστιμο της παρούσας περίπτωσης δεν επιβάλλεται, εφόσον η μη τήρηση ή ενημέρωση δεν επηρεάζει τη συμμόρφωση με τις φορολογικές υποχρεώσεις και την υποβολή φορολογικών δηλώσεων».

 
Επιπλέον
Τα ως άνω πρόστιμα επιβάλλονται και στην περίπτωση που η ελεγχόμενη οντότητα δεν διαφύλαξε φορολογικούς μηχανισμούς (ΦΗΜ) και φορολογικές μνήμες και αρχεία που δημιουργούν οι ΦΗΜ.

Έναρξη ισχύος των κυρώσεων του προτεινόμενου άρθρου 54Ε

α) Οι διατάξεις της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 54Ε του ν. 4174/2013 εφαρμόζονται για φορολογικά έτη που λήγουν από τις 31.12.2019 και μετά.

β) Οι διατάξεις της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 54Ε του ν. 4174/2013 εφαρμόζονται για παραβάσεις που διαπιστώνονται μετά από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου.
 
----

Τα πρόστιμα για την παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (ΦΗΜ), καθώς και έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης χωρίς τη χρήση ΦΗΜ ή από ΦΗΜ, ο οποίος δεν λειτουργεί με εγκεκριμένες προδιαγραφές

Με την προσθήκη νέου άρθρου 54ΣΤ στον Κ.Φ.Δ. που προτείνεται με την τροπολογία, ρυθμίζεται η περίπτωση παραβίασης ή παραποίησης ή επέμβασης με οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία των ΦΗΜ, καθώς και η έκδοση στοιχείων πωλήσεων χωρίς τη χρήση ΦΗΜ ή από ΦΗΜ, ο οποίος δεν λειτουργεί με εγκεκριμένες προδιαγραφές και θεσπίζονται αυστηρότερα πρόστιμα στην περίπτωση παραβίασης της λειτουργίας των ΦΗΜ, ανάλογα με τον υπαίτιο της παράβασης.

Λόγω της εισαγωγής του νέου άρθρου καταργούνται η περίπτωση ι' της παραγράφου 1 καθώς και η περίπτωση ζ' της παραγράφου 2 του άρθρου 54 του ν. 4174/2013, με δεδομένο ότι η παράβαση και το πρόστιμο που προβλέπονται στις διατάξεις αυτές ρυθμίζονται πλέον στο νέο άρθρο 54Ε.
Για τον ίδιο λόγο τροποποιείται η περίπτωση ια) της παραγράφου 1 του άρθρου 54 του ν. 4174/2013.

Το πρόστιμο για την παραβίαση των ΦΗΜ

1. α) Για παραβάσεις παραβίασης ή παραποίησης ή επέμβασης στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (ΦΗΜ), κατά οποιονδήποτε τρόπο, επιβάλλονται πρόστιμα ανά ελεγχόμενο έτος ως εξής:

αα) όταν ο υπαίτιος της παράβασης είναι ο κάτοχος-χρήστης του φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού, επιβάλλεται αναλόγως το ποσό του προστίμου που προβλέπεται στα τρία πρώτα εδάφια της περ. α' της παρ. 1 του άρθρου 54Ε.


Πρόστιμα για παραβάσεις μη τήρησης λογιστικών αρχείων και μη διαφύλαξης φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (ΦΗΜ) και φορολογικών μνημών και αρχείων που δημιουργούν οι ΦΗΜ
 
Πρόστιμο
Δεν μπορεί να είναι μικρότερο
 
(15%) επί των εσόδων της από επιχειρηματική δραστηριότητα για κάθε ελεγχόμενο έτος όπως αυτά προκύπτουν από τον μέσο όρο των δηλωθέντων εσόδων με τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των τριών (3) τελευταίων φορολογικών ετών.
  των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος για απλογραφικά
 των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος για απλογραφικά
 Σε περίπτωση μη υποβολής έστω και μίας από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των τριών (3) τελευταίων φορολογικών ετών παρά την ύπαρξη σχετικής υποχρέωσης
Το πρόστιμο υπολογίζεται με βάση τον μέσο όρο των εσόδων των υποβληθεισών δηλώσεωντων τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος για απλογραφικά
των πενήντα  (50.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος


 
αβ) όταν ο υπαίτιος της παράβασης είναι η επιχείρηση που έχει λάβει έγκριση λογισμικού (software) και υλισμικού (hardware) από τα αρμόδια όργανα ή οποιοδήποτε πρόσωπο έχει μεταπωλήσει λογισμικό ή παρέχει τεχνική υποστήριξη για την παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση με οποίονδήποτε τρόπο στη λειτουργία φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών, επιβάλλεται πρόστιμο εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ.
 
β) Για παραβάσεις έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης χωρίς τη χρήση φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού ή από φορολογικό ηλεκτρονικό μηχανισμό, ο οποίος δεν λειτουργεί με εγκεκριμένες προδιαγραφές επιβάλλεται αναλόγως το ποσό του προστίμου που προβλέπεται στα τρία πρώτα εδάφια της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 54Ε ήτοι :

Πρόστιμα για παραβάσεις μη τήρησης λογιστικών αρχείων και μη διαφύλαξης φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (ΦΗΜ) και φορολογικών μνημών και αρχείων που δημιουργούν οι ΦΗΜ
 
Πρόστιμο
Δεν μπορεί να είναι μικρότερο
 
(15%) επί των εσόδων της από επιχειρηματική δραστηριότητα για κάθε ελεγχόμενο έτος όπως αυτά προκύπτουν από τον μέσο όρο των δηλωθέντων εσόδων με τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των τριών (3) τελευταίων φορολογικών ετών.
  των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος για απλογραφικά
 των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος για απλογραφικά
 Σε περίπτωση μη υποβολής έστω και μίας από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των τριών (3) τελευταίων φορολογικών ετών παρά την ύπαρξη σχετικής υποχρέωσης
Το πρόστιμο υπολογίζεται με βάση τον μέσο όρο των εσόδων των υποβληθεισών δηλώσεωντων τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος για απλογραφικά
των πενήντα  (50.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος


 
Το πρόστιμο της παρούσας περίπτωσης δεν επιβάλλεται, εφόσον δεν επηρεάζονται η αυθεντικότητα της προέλευσης και η ακεραιότητα του περιεχομένου των στοιχείων.



Επιπλέον, η περίπτωση στ' της παρ. 2 του άρθρου 54 του ν. 4174/2013 αντικαθίσταται και ορίζεται ότι τα πρόστιμα της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 54Ε επιβάλλονται και στην περίπτωση που διαπιστώνονται παραβάσεις έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης από εγκεκριμένο και μη δηλωμένο ΦΗΜ, καθώς και στην περίπτωση έκδοσης δελτίων και αποδείξεων από το Ολοκληρωμένο Σύστημα Ελέγχου Εισροών-Εκροών, χωρίς τη χρήση εγκεκριμένου μοντέλου μηχανισμού σήμανσης (Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ.).


Τέλος, με τις προτεινόμενες διατάξεις τροποποιείται η παράγραφος 7 του άρθρου 62 του ν. 4174/2013 με την προσθήκη νέου εδαφίου.

Ειδικότερα, η εφαρμογή του νέου άρθρου δεν θίγει την επιβολή του προστίμου που προβλέπεται για τις περιπτώσεις παράβασης της περίπτωσης η) της παραγράφου 1 του άρθρου 54 του ν. 4174/2013, όπως τις ενδεικτικά αναφερόμενες περιπτώσεις της μη τήρησης των βιβλίων, εφόσον προσκομίζονται τα στοιχεία μετά από πρόσκληση του άρθρου 14 ή της τήρησης διαφορετικού (κατώτερης κατηγορίας) λογιστικού συστήματος από το οριζόμενο με τις σχετικές διατάξεις των Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων (ν. 4308/2014) με την προϋπόθεση ότι δεν επηρεάζεται η συμμόρφωση της οντότητας με τις φορολογικές υποχρεώσεις και την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων αυτής, καθώς και της μη διαφύλαξης των στοιχείων.

Έναρξη ισχύος των κυρώσεων του προτεινόμενου άρθρου 54ΣΤ
Οι διατάξεις του άρθρου 54ΣΤ του ν. 4174/2013 θα εφαρμόζονται για παραβάσεις που διαπιστώνονται μετά από την έναρξη ισχύος νόμου.

ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΟΝ ΦΟΡΟ ΕΤΑΙΡΩΝ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΜΕ ΑΠΛΟΓΡΑΦΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ Αποπληρωμή φόρου και ΕΝΦΙΑ σε περισσότερες δόσεις Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης


ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΟΝ ΦΟΡΟ ΕΤΑΙΡΩΝ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΜΕ ΑΠΛΟΓΡΑΦΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ

Αποπληρωμή φόρου και ΕΝΦΙΑ σε περισσότερες δόσεις

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ ΔΕΝ ΗΤΑΝ και οι καλύτερες στο χώρο των λογιστών φοροτεχνικών , αλλά και των «συντρόφων» της αντίπερας όχθης, των υπαλλήλων του υπουργείου οικονομικών.

Πριν δυο εβδομάδες γράψαμε για τους λογιστές – φοροτεχνικούς.

«Απαιτούμε σεβασμό!
Από όλη την Ελλάδα, δυστυχώς  έρχονται τα ίδια μηνύματα. Πίεση αμέτρητες ώρες δουλειάς και δυσλειτουργία των συστημάτων. Τι θα μπορούσε να γράψω  ύστερα από 41 χρόνια στο επάγγελμα, όταν  ακούω νέους συνάδελφους να κλαίνε στο τηλέφωνο από την πίεση και το άγχος για την κατάσταση που ζούμε. Οι λέξεις θα ήταν πολύ φτωχές για να περιγράψω αυτό που νιώθω.  

Είναι πολύ δύσκολο για όλους μας να μαθαίνουμε κάθε μέρα , ότι ένας συνάδελφός μας  έπαθε καρδιακή προσβολή ή ανεύρυσμα. Πολύ περισσότερο ότι δεν είναι πλέον αναμεσά μας!

ΕΛΕΟΣ ΠΛΕΟΝ!! ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ  ΣΕΒΑΣΜΟ  ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΔΟΥΛΕΙΑΣ»

Την προηγούμενη εβδομάδα δυο λογιστές φοροτεχνικοί, έφυγαν από κοντά μας στα 60 και τα 51 χρόνια τους, από καρδιά. Δυο ακόμη συνάδελφοι/φισσες υπέστησαν το ίδιο χρονικό διάστημα ανεύρυσμα από την πίεση της δουλείας.  Την περασμένη Πέμπτη είχαμε και την επίθεση με τσεκούρι στους υπαλλήλους της Δ.Ο.Υ. Κοζάνης. Τι να γράψουμε άλλο!

Μέλη προσωπικών εταιριών.

Αναφορικά με τις εξελίξεις στο φορολογικό μέτωπο, νόμος του κράτους, ν.4706 (ΦΕΚ Α 136/17-7-/2020), είναι πλέον οι αλλαγές στις δόσεις αποπληρωμής του φόρου και του ΕΝΦΙΑ σε περισσότερες δόσεις.

Για τις αλλαγές αυτές έχουμε  γράψει σε παλιότερο άρθρο. Θα θέλαμε να σημειώσουμε όμως την τροποποίηση που επήλθε στην αποπληρωμή του φόρου των εταίρων νομικών προσώπων με απλογραφικά βιβλία.

       i.        Υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων που συμμετέχουν σε νομικά πρόσωπα για το φορολογικό έτος 2019

Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 67 όπως τροποποιήθηκε με τον Ν.4374/2016, τα φυσικά πρόσωπα που συμμετέχουν σε νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που τηρούν απλογραφικά βιβλία, μπορούν να υποβάλλουν δήλωση φορολογίας εισοδήματος μέχρι το πρώτο δεκαπενθήμερο του επόμενου μήνα από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων.

Για το φορολογικό έτος 2019, η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων των νομικών προσώπων είναι η 29.7.2020,όπως ήδη γνωρίζουμε.

Συνεπώς τα φυσικά πρόσωπα που συμμετέχουν σε προσωπικές εταιρείες με απλογραφικά βιβλία μπορούν να καταθέσουν τη φορολογική τους δήλωση μέχρι τη Δευτέρα 17.8.2020.

         ii.            Η εξόφληση του φόρου εισοδήματος στην περίπτωση των εταίρων γίνεται σε δυο διμηνιαίες δόσεις με την πρώτη δόση τον Σεπτεμβρίου κάθε χρόνου.
Με την τροποποίηση που έγινε οι δόσεις για αυτούς είναι έξη μηνιαίες και αρχίζουν από 30 Σεπτεμβρίου 2020.


«Η καταβολή του φόρου εισοδήματος των φυσικών προσώπων του φορολογικού έτους 2019 πραγματοποιείται σε οκτώ (8) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη μέρα του μηνός Ιουλίου 2020 και η καθεμία από τις επόμενες μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των επτά (7) επόμενων μηνών. Όμως έως τώρα που γράφεται αυτό το άρθρο όταν υποβάλλουμε δήλωση για τα νομικά πρόσωπα η ημερομηνία της πρώτης δόσης είναι 31/8. Πότε θα γίνουν πράξη αυτά που εσείς ψηφίζεται;

Έκπτωση φόρου 2% σε εφάπαξ πληρωμή.

Και αυτό έχει ψηφιστεί και δεν έχει υλοποιηθεί ακόμα στην πράξη την στιγμή που γράφονται αυτές οι αράδες.

Αυτός που έχει ήδη πληρώσει εφάπαξ και δεν έχει να συμψηφίσει κάτι θα περιμένει ένα (1) χρόνο με την επόμενη δήλωση, να συμψηφίσει;

Πίνακας εξόφλησης φόρων  για φυσικά πρόσωπα:
Δόσεις φυσικών με δήλωση 29.7.2020
1η Δόση
31η Ιουλίου 2020
2η Δόση
31η Αυγούστου 2020
3η Δόση
30η Σεπτεμβρίου 2020
4η Δόση
30η Οκτωβρίου 2020
5η Δόση
30η Νοεμβρίου 2020
6η Δόση
31η Δεκεμβρίου 2020
7η Δόση
29η Ιανουαρίου 2021
8η Δόση
26η Φεβρουαρίου 2021



Δόσεις φυσικών προσώπων που συμμετέχουν σε νομικά πρόσωπα με απλογραφικά βιβλία
1η Δόση
30η Σεπτεμβρίου 2020
2η Δόση
30η Οκτωβρίου 2020
3η Δόση
30η Νοεμβρίου 2020
4η Δόση
31η Δεκεμβρίου 2020
5η Δόση
29η Ιανουαρίου 2021
6η Δόση
26η Φεβρουαρίου 2021

Εκκαθαριστικά ΕΝΦΙΑ τον Σεπτέμβριο

Αλλαγές είχαμε και στην ημερομηνία έκδοσης του εκκαθαριστικού του ΕΝΦΙΑ πέρα από την αλλαγή στις δόσεις που από πέντε (5) έγιναν έξι (6).

Σύμφωνα με τον  νόμο για τον ΕΝΦΙΑ ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4223 (ΦΕΚ Α' 287/31-12-2013), αναφέρεται ι στο άρθρο 8. «Πληρωμή του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων»

«1. Ο ΕΝ.Φ.Ι.Α. καταβάλλεται εφάπαξ μέχρι την τελευταία εργάσιμη, για τις δημόσιες υπηρεσίες, ημέρα του επόμενου μήνα από την έκδοση της πράξης προσδιορισμού φόρου ή σε ισόποσες μηνιαίες δόσεις, καθεμιά από τις οποίες δεν μπορεί να είναι μικρότερη των δέκα (10) ευρώ, και από τις οποίες η πρώτη δόση καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα από την έκδοση της πράξης προσδιορισμού φόρου, οι επόμενες δόσεις μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα κάθε επόμενου μήνα και η τελευταία δόση καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Ιανουαρίου του επόμενου έτους.»

Με την τροποποίηση η νέα διάταξη διαμορφώθηκε

 «2. Στο τέλος της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 4223/2013 (Α' 287) προστίθεται εδάφιο ως εξής:
«Ειδικά για το έτος 2020, εφόσον η πράξη προσδιορισμού του φόρου εκδοθεί εντός του Σεπτεμβρίου 2020, η πρώτη δόση καταβάλλεται μέχρι και τις 30 Σεπτεμβρίου 2020 και η τελευταία μέχρι και τις 26 Φεβρουαρίου 2021.».»

Απόστολος Αλωνιάτης

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Finance & Markets Voice, την  Πέμπτη 23 Ιουλίου 2020.

Υ.Γ. Την Πέμπτη 23 Ιουλίου 2020 από το βήμα της Βουλής ο υφυπουργός Οικονομικών Απόστολος Βεσυρόπουλος ανακοίνωσε και νέα παράταση των φορολογικών Δηλώσεων για το φορολογικό έτος 2020 .

Την Παρασκευή το βράδυ κατατέθηκε στην Βουλή και η σχετική τροπολογία στο σχέδιο νόμου ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ «Φορολογικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των Οδηγιών (ΕΕ) 2017/1852, (ΕΕ) 2018/822, (ΕΕ) 2020/876, (ΕΕ)2016/1164, (ΕΕ) 2018/1910 και (ΕΕ) 2019/475, συνεισφορά Δημοσίου για την αποπληρωμή δανείων πληγέντων δανειοληπτών λόγω των δυσμενών συνεπειών

Η τροπολογία προβλέπει :

Αιτιολογική έκθεση επί του άρθρου 3

Με τις προτεινόμενες διατάξεις λόγω των ιδιαίτερων κοινωνικών και οικονομικών συνθηκών που προέκυψαν από την πανδημία του κορωνοϊού COVID-19, για τη διευκόλυνση των φορολογουμένων ρυθμίζεται εκ νέου ο χρόνος υποβολής των δηλώσεων εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, καθώς και νομικών οντοτήτων φορολογικού έτους 2019, καθώς και η καταβολή των δόσεων με δυνατότητα έκπτωσης στις περιπτώσεις εφάπαξ καταβολής του φόρου.

Διάταξη

Άρθρο 3

Εμπρόθεσμη υποβολή δηλώσεων φόρου εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2019

Στο τέλος του άρθρου 72 του ν.4172/2013 (Α' 167) προστίθεται νέα παράγραφος ως εξής:

«46. Οι δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2019 των φυσικών προσώπων του άρθρου 3 και των νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων του άρθρου 45 του παρόντος Κώδικα των οποίων το φορολογικό έτος λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2019, υποβάλλονται εμπρόθεσμα μέχρι την 28η Αυγούστου 2020.

Η καταβολή του φόρου για τις δηλώσεις του προηγούμενου εδαφίου πραγματοποιείται σε οκτώ (8) ισόποσες μηνιαίες δόσεις από τις οποίες οι δύο πρώτες δόσεις καταβάλλονται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Αυγούστου 2020 και η καθεμία από τις επόμενες μέχρι την τελευταία εργάσιμη η μέρα των έξι (6) επόμενων μηνών.

Όταν ο φόρος που οφείλεται με βάση την εμπρόθεσμη δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων καταβάλλεται εφάπαξ μέχρι την 31η Αυγούστου 2020, παρέχεται στο συνολικό ποσό του φόρου και των λοιπών συμβεβαιούμενων με αυτόν οφειλών έκπτωση δύο τοις εκατό (2%).»

Προσοχή: Η παράταση δεν θίγει το καθεστώς που υπάρχει για τις δηλώσεις για τους εταίρους των νομικών προσώπων με απλογραφικά βιβλία . Η διαδικασία αποπληρωμής του φόρου παραμένει ίδια με τον τρόπο που  αναλύεται στο άρθρο μας.




Παρασκευή 24 Ιουλίου 2020

Νέο "Εξοικονομώ": Οι πέντε αλλαγές που έρχονται - 850 εκατ. ευρώ για ενεργειακά και "έξυπνα" σπίτια

Νέο "Εξοικονομώ": Οι πέντε αλλαγές που έρχονται - 850 εκατ. ευρώ για ενεργειακά και "έξυπνα" σπίτια

Στα 850 εκατ. ευρώ διαμορφώνεται ο αρχικός προϋπολογισμός του νέου «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» που θα πάρει τη σκυτάλη από το «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον», ανοίγοντας παράλληλα την γκάμα των δικαιούχων αλλά και των επιλέξιμων δαπανών. Το πρόγραμμα που αναμένεται να… σκάσει το φθινόπωρο θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων έξυπνα συστήματα διαχείρισης (π.χ. έξυπνα συστήματα σκίασης, έξυπνοι θερμοστάτες κ.λπ.), υποδομές φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα, συστήματα παραγωγής και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση ΑΠΕ (όπως φωτοβολταϊκά με ενεργειακό συμψηφισμό), ενώ θα είναι διαρκώς ανοιχτό προκειμένου να υπάρχει δυνατότητα για συνεχή υποβολή αιτήσεων, αντίθετα δηλαδή με ό,τι συνέβαινε μέχρι σήμερα. Οι 5 αλλαγές που θα φέρει το «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» σε σχέση με το προηγούμενο πρόγραμμα είναι οι εξής:
  1. Ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών κατά τρεις κατηγορίες κατ’ ελάχιστον. Θα υπάρχει αυστηρός ενεργειακός έλεγχος από μηχανικούς πριν και μετά την επιδότηση που θα τεκμηριώνεται με έκδοση Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ).
  2. Διεύρυνση των εισοδηματικών ορίων.
  3. Προσαύξηση του ποσοστού επιδότησης για τις κατοικίες που κατατάσσονται σε χαμηλές ενεργειακές κατηγορίες (Η και Ζ), με τον όρο να προκύπτει πρόσθετη ενεργειακή αναβάθμιση τουλάχιστον κατά 4 κατηγορίες μετά τις παρεμβάσεις. Το κίνητρο αυτό λαμβάνει υπόψη ότι το 55% περίπου του κτιριακού αποθέματος έχει κατασκευαστεί πριν το 1980 και κατηγοριοποιείται ως Ζ/Η (κατηγορίες με τη μεγαλύτερη ενεργειακή κατανάλωση).
  4. Διεύρυνση των επιλέξιμων παρεμβάσεων.
  5. Επιπλέον ποσοστό επιδότησης στις λιγνιτικές περιοχές Δυτικής Μακεδονίας και Μεγαλόπολης. Πρόκειται για τη δεύτερη αποτύπωση της Ρήτρας Δίκαιης Μετάβασης της κυβέρνησης, μετά τα ειδικά αναπτυξιακά-φορολογικά κίνητρα για ανάπτυξη παραγωγικών δραστηριοτήτων της εφοδιαστικής αλυσίδας της ηλεκτροκίνησης που περιέχονται στον νόμο που ψηφίστηκε το βράδυ της Τρίτης.
Μεγαλόπολη και Κοζάνη
Αναλυτικότερα, όπως εξηγούν πηγές στον "Ελεύθερο Τύπο", θα δοθεί ένα μπόνους έως και 15% στις κατηγορίες με χαμηλές ενεργειακές κατηγορίες Η και Ζ, οι οποίες είναι οι παλαιές κατοικίες και θα γίνει διεύρυνση των επιλέξιμων παρεμβάσεων. Σημαντική παρέμβαση είναι όμως και το επιπλέον ποσοστό επιδότησης που θα λάβουν Μεγαλόπολη και Κοζάνη, δεδομένου ότι βρίσκονται σε μια διαδικασία μετάβασης χωρίς την εξάρτηση από τον λιγνίτη και η κυβέρνηση επιθυμεί να στηρίξει τις περιοχές με κάθε μέσο. Εκτός όμως από τη συμμετοχή των νοικοκυριών της μεσαίας εισοδηματικής τάξης, μεγάλη συμμετοχή θα έχουν και όσοι ζουν σε ιδιοκτησίες που χτίστηκαν προ του 1980. Συγκεκριμένα, το υπουργείο επεξεργάζεται παράλληλα και τους τρόπους με τους οποίους θα επιδοτηθούν ενεργειακά κατοικίες που κατασκευάστηκαν πριν δεκαετίες και υστερούν τόσο σε εξοικονόμηση όσο και σε ενεργειακή απόδοση. Η διαδικασία αυτή αφορά στο 55% του κτιριακού αποθέματος της Ελλάδας που έχει κατασκευαστεί πριν από τέσσερις δεκαετίες και τα οποία είναι πολύ χαμηλά στη λίστα ενεργειακής απόδοσης ενώ δεν έχει πραγματοποιηθεί σε πολλά εξ αυτών σεισμικός έλεγχος.
Νέες παρεμβάσεις
Ποιες είναι οι νέες παρεμβάσεις που θα καταστούν επιλέξιμες για χρηματοδότηση; Μέχρι σήμερα οι επιλέξιμες παρεμβάσεις που χρηματοδοτούνται από το «Εξοικονομώ» αφορούν κυρίως στην αντικατάσταση κουφωμάτων και στην αναβάθμιση των συστημάτων θέρμανσης-ψύξης. Τώρα προστίθενται νέες επιλέξιμες κατηγορίες για στοχευμένες τεχνολογικές αναβαθμίσεις (Smart Home). Ενδεικτικά:
  1. Φωτοβολταϊκά συστήματα
  2. Συστήματα αποθήκευσης (μπαταρίες)
  3. Ηλεκτρικοί φορτιστές για τροφοδοσία ηλεκτρικών αυτοκινήτων
  4. Εξυπνα συστήματα διαχείρισης ενέργειας
Το χρηματοδοτικό πλαίσιο του νέου προγράμματος συμφωνήθηκε κατά τη διάρκεια σύσκεψης με τη συμμετοχή του υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γεράσιμου Θωμά, του υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Γιάννη Τσακίρη, και της προέδρου και διευθύνουσας συμβούλου της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, Αθηνάς Χατζηπέτρου.
Στόχος, σύμφωνα με τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης, είναι η δημιουργία ενός κύματος επενδύσεων στα ελληνικά νοικοκυριά για την ποιοτική αναβάθμιση τουλάχιστον 60.000 κατοικιών ετησίως έως το 2030 το οποίο θα οδηγήσει στη ριζική ανανέωση του γερασμένου και ενεργοβόρου κτιριακού αποθέματος της Ελλάδας, δίνοντας παράλληλα σημαντική ώθηση σε κλάδους εγχώριας προστιθέμενης αξίας (κατασκευαστικός κλάδος, δομικά υλικά, θερμικά ηλιακά) και δημιουργώντας υψηλά οικονομικά και λειτουργικά οφέλη προς τα ελληνικά νοικοκυριά. Επιδιώκεται, επιπροσθέτως, να σηματοδοτηθεί η μετάβαση σε πιο «έξυπνα» σπίτια, δηλαδή σε ενεργειακά αποδοτικά σπίτια με υψηλό βαθμό αυτονομίας, μέσα από τη χρήση καινοτόμων και ψηφιακών τεχνολογιών.
«Η ενεργοποίηση του προγράμματος “ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ – ΑΥΤΟΝΟΜΩ για Eξυπνα Σπίτια” αποτελεί την πρώτη από μια σειρά σχεδιασμένων κυβερνητικών δράσεων στον τομέα ενεργειακής εξοικονόμησης, οι οποίες θα συμβάλουν στην άμεση αξιοποίηση και διοχέτευση στην πραγματική οικονομία του χρηματοδοτικού πακέτου της τάξης των 72 δισ. ευρώ που διασφάλισε πρόσφατα η ελληνική κυβέρνηση», αναφέρει χαρακτηριστικά το ΥΠΕΝ.
Πηγή: εφημερίδα "Ελεύθερος Τύπος"