Σάββατο 9 Μαΐου 2020

Από φέτος παρεμβάσεις για ελάφρυνση των ιδιοκτητών ακινήτων

Από φέτος παρεμβάσεις για ελάφρυνση των ιδιοκτητών ακινήτων

Του Σπύρου Δημητρέλη

Το υπουργείο Οικονομικών άλλαξε τελικά ρότα και αποφάσισε να στηρίξει από φέτος τους ιδιοκτήτες ακινήτων που πλήττονται από τη διοικητική απόφαση "κουρέματος" των ενοικίων. Το ζήτημα των προβλημάτων που έχει δημιουργήσει στην αγορά η οριζόντια μείωση των ενοικίων κατά 40% και την απροθυμία του υπουργείου Οικονομικών να παρέμβει ουσιαστικά  από φέτος για να στηρίξει τους ιδιοκτήτες ακινήτων είχε αναδείξει με πρόσφατο δημοσίευμά του το Capital.gr.


Ο υπουργός Οικονομικών μιλώντας χθες στο τηλεοπτικό δίκτυο OPEN επισήμανε ότι εξετάζονται μια σειρά από λύσεις για τη στήριξη των ιδιοκτητών ακινήτων από φέτος αλλά και για το 2021.

Σε ό,τι αφορά το 2021 το βασικό σενάριο που εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών είναι να μην φορολογηθούν τα μειωμένα ενοίκια που θα εισπράξουν φέτος οι φορολογούμενοι. Αυτό μπορεί να γίνει με τη δήλωση των μειωμένων ενοικίων στην φορολογική δήλωση του 2021 και τη μη φορολόγησή τους. Σε αυτήν την περίπτωση οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα έχουν μια μερική αποκατάσταση του εισοδήματος που έχασαν φέτος.

Σε ό,τι αφορά την άμεση ελάφρυνσή τους, δηλαδή από φέτος τα σενάρια που έχουν εξεταστεί, μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν:



-τη μείωση του φόρου εισοδήματος έως και 5% στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης επιλέξει να εξοφλήσει εφάπαξ τον φόρο εντός της προθεσμίας πληρωμής της πρώτης δόσης

-τη μείωση του φετινού ΕΝΦΙΑ για όσους ιδιοκτήτες επλήγησαν από τη μείωση των μισθωμάτων και εξοφλήσουν εφάπαξ τον φόρο

-την έκτακτη δήλωση της απώλειας εισοδήματος των ιδιοκτητών από φέτος και την παροχή μιας πίστωσης φόρου, ως ποσοστό του εισοδήματος που έχασαν (π.χ. 10 έως 30%).

Υπενθυμίζεται ότι στις επιχειρήσεις που έκλεισαν με διοικητική εντολή δόθηκε το δικαίωμα μείωσης του ενοικίου επαγγελματικής εγκατάστασης κατά 40% για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο. Για τους εργαζόμενους που τέθηκαν σε αναστολή σύμβασης εργασίας δόθηκε το ίδιο δικαίωμα για τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο. Για τις επιχειρήσεις σε πληττόμενους ΚΑΔ δόθηκε το δικαίωμα μείωσης του ενοικίου για τον Απρίλιο. Το ίδιο δικαίωμα δόθηκε και στους φοιτητές που σπουδάζουν σε άλλη πόλη από αυτήν της μόνιμης κατοικίας των γονιών τους και τουλάχιστον ο ένας γονέας τους τέθηκε σε αναστολή σύμβασης εργασίας. Για τις επιχειρήσεις που παραμένουν και τον Μάιο κλειστές με κρατική εντολή δόθηκε το δικαίωμα μείωσης του ενοικίου κατά 40% και για τον τρέχοντα μήνα.

Έρχεται νέα έκτακτη ρύθμιση φορο-οφειλών

Έρχεται νέα έκτακτη ρύθμιση φορο-οφειλών

Του Σπύρου Δημητρέλη

Τη θέσπιση νέας έκτακτης ρύθμισης οφειλών με πολλές δόσεις έχει αποφασίσει το υπουργείο Οικονομικών. Η ρύθμιση θα έρθει προκειμένου να διευκολυνθούν οι φορολογούμενοι να αποπληρώσουν τμηματικά τις φορολογικές οφειλές οι οποίες έχουν ανασταλεί στο πλαίσιο των μέτρων προστασίας της οικονομίας από τον κορoνοϊό. Το βασικό σενάριο που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο τραπέζι του υπουργείου Οικονομικών είναι να υπάρξει μια έκτακτη ρύθμιση έως και 10 δόσεων για τις φορολογικές οφειλές που έχουν ανασταλεί, ενώ υπάρχει και σενάριο για περιορισμένο χρονικό διάστημα αναβίωση της έκτακτης ρύθμισης των 120 δόσεων.

Σύμφωνα με όσα έχουν θεσπιστεί μέχρι σήμερα, για τους πληττόμενους από τον κορονοϊό, επιχειρήσεις και νοικοκυριά, έχουν ανασταλεί οι εξής φορολογικές υποχρεώσεις:

- ΦΠΑ πληρωτέος τον Μάρτιο, δόσεις ρυθμισμένων οφειλών και δόσεις βεβαιωμένων οφειλών που επίσης έληγαν τον Μάρτιο

- ΦΠΑ πληρωτέος τον Απρίλιο καθώς και δόσεις ρυθμισμένων και βεβαιωμένων οφειλών που έληγαν τον Απρίλιο.

Οι παραπάνω φορολογικές οφειλές έχουν μεταφερθεί για το τέλος Αυγούστου. Εντός του καλοκαιριού εξετάζεται να γίνει αναβίωση της έκτακτης ρύθμισης των 120 δόσεων η οποία θεσπίστηκε πέρυσι το καλοκαίρι.

Δικαίωμα ένταξης στη ρύθμιση θα έχουν:

- οι επιχειρήσεις που έκλεισαν με διοικητική εντολή

- επιχειρήσεις που περιλαμβάνονται στους πληττόμενους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας



- μισθωτοί οι οποίοι τέθηκαν σε καθεστώς αναστολής σύμβασης εργασίας

- ελεύθεροι επαγγελματίες οι οποίοι περιλαμβάνονται στους πληττόμενους ΚΑΔ

- ιδιοκτήτες ακινήτων οι οποίοι υπέστησαν μείωση εισοδήματος.

Τι προέβλεπαν οι 120 δόσεις
Οφειλέτες νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες κερδοσκοπικού χαρακτήρα με συνολική υποχρεωτικά υπαγόμενη στη ρύθμιση βασική οφειλή έως 1 εκατ. ευρώ, μπορούσαν να τις ρυθμίσουν σε έως και 120 δόσεις υπό τον περιορισμό της ελάχιστης δόσης των 20 ευρώ με απαλλαγή από τόκους και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής που τις επιβαρύνουν κατά την ημερομηνία της αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση ως ακολούθως:

- 100% εφόσον η οφειλή καταβάλλεται εφάπαξ
- 95% εφόσον η οφειλή καταβάλλεται σε 2 έως 4 μηνιαίες δόσεις
- 85% εφόσον η οφειλή καταβάλλεται σε 5 έως 12 μηνιαίες δόσεις
- 80% εφόσον η οφειλή καταβάλλεται σε 13 έως 24 μηνιαίες δόσεις
- 75% εάν η οφειλή εξοφληθεί σε 25 έως 36 μηνιαίες δόσει
- 45% εφόσον η οφειλή καταβάλλεται σε 37 έως 48 μηνιαίες δόσεις
- 30% εφόσον η οφειλή εξοφλείται σε 49 έως 60 δόσεις
- 20% για 61 έως 72 μηνιαίες δόσεις
- 10% εφόσον η οφειλή καταβάλλεται σε 97 έως 120 δόσεις.

Σταϊκούρας: Σήμερα ανοίγει η πλατφόρμα για την επιστρεπτέα προκαταβολή - διαδικασία εξπρές, οι πληρωμές Δευτέρα-Τρίτη

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 11:29

Της Δήμητρας Καδδά


Το άνοιγμα της ειδικής πλατφόρμας της ΑΑΔΕ για να αποδεχθούν με ένα κλικ οι 90.000 επιχειρηματίες το ποσό στήριξης του 1 δισ. ευρώ προανήγγειλε ο ΥΠΟΙΚ. Επίσης προανήγγειλε πακέτο μέτρων για τη στήριξη των ιδιοκτητών που πλήττονται, αλλά και πρόσθετη στήριξη για τους κλάδους του τουρισμού, της εστίασης και των μεταφορών.

Επανέλαβε τη θέση της κυβέρνησης ότι στο βασικό σενάριο που "τρέχει" για την υγειονομική κρίση δεν υπάρχει ζήτημα προσφυγής στη νέα πιστοληπτική γραμμή του ESM που αποφασίστηκε χθες. Προανήγγειλε επίσης "υψηλότερες εκδόσεις εντόκων γραμματίων" και "σταδιακές εξόδους στις αγορές".

Σήμερα η πλατφόρμα της Επιστρεπτέας
Ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στην τηλεόραση του Σκάι, προανήγγειλε για την Επιστρεπτέα Προκαταβολή πως "ελπίζουμε σήμερα να ανοίξει μία πλατφόρμα στην οποία οι επιχειρήσεις, οι οποίες δυνητικά θα ωφεληθούν και εκτιμούμε ότι είναι 90.000, θα κάνουν ένα τικ σε ένα κουτάκι ώστε να πουν ότι αποδέχονται τους όρους του δανείου με πολύ ευνοϊκούς όρους έτσι ώστε από τη Δευτέρα να ξεκινήσει η εκταμίευση πόρων". Εξήγησε πως το ποσό ξεκινά από 2.000 ευρώ για επιχείρηση που δεν έχει εργαζόμενους και κλιμακώνεται στα 4.000 ευρώ, 8.000 και τα λοιπά.

Δεν θα υποβληθεί νέα αίτηση. Αφορά σε εταιρείες που ήδη έχουν κάνει αίτηση και θα πρέπει να δηλώσουν ότι αποδέχονται τους όρους  ώστε αν έχει κριθεί πως είναι επιλέξιμοι (σ.σ.: συνολικά οι αιτήσεις είναι 138.000) να γίνει η εκταμίευση των πόρων.



Στη συνέχεια θα ακολουθήσει ένα δεύτερο κύμα Επιστρεπτέας Προκαταβολής που θα καλύψει τις επιχειρήσεις που ήταν ζημιογόνες τον μήνα Απρίλιο, είπε ο ΥΠΟΙΚ. Διευκρίνισε πως για τον 1ο κύκλο η προθεσμία αυτού του Σαββατοκύριακου δεν είναι αποκλειστική. Όσοι δεν προλάβουν θα μπορούν να υποβάλουν τη δήλωση και τις επόμενες ημέρες (έως τις 15 Μαΐου ορίζεται στην  ΚΥΑ).

Επίσης αναφέρθηκε και στο ΤΕΠΙΧ ΙΙ, για το οποίο έχουν γίνει αιτήσεις πάνω από 5 δισ. ευρώ και έχει ήδη έχει ξεκινήσει η εκταμίευση, αλλά και στο νέο σχέδιο εγγυήσεων που έρχεται και με  τη μόχλευση θα φτάσει στα 7 δισ. ευρώ.  Συνολικά οι χρηματοδοτήσεις, είπε, φτάνουν στα 10 δισ. ευρώ με τη μορφή ενίσχυσης επιχειρήσεων, ενώ επιπλέον τρέχουν οι δράσεις για να διατηρηθούν οι θέσεις απασχόλησης που θα ενισχυθούν και από το SURE.

Κλαδικά μέτρα και ιδιοκτήτες ακινήτων
Αναφορικά με τα μέτρα που θα ληφθούν για τους κλάδους  της εστίασης και του τουρισμού, το επόμενο διάστημα επεσήμανε ότι μέτρα στήριξης ήδη υπάρχουν όπως για παράδειγμα η μείωση του ενοικίου και για κατά τον μήνα Μάιο και η αποζημίωση.  Ωστόσο, είπε πως ειδικά ο εποχιακός τουρισμός ή οι μεταφορές είναι κλάδοι που "υπάρχουν ιδιαιτερότητες, συζητάμε με τους κλάδους, έχουμε πάρει εισηγήσεις, έχουμε επεξεργαστεί σχέδια, την κατάλληλη χρονική στιγμή θα τα ανακοινώσουμε. Ναι, χρειάζονται επιπλέον πρωτοβουλίες και δράσεις σε κλαδικό επίπεδο".

Για τους ιδιοκτήτες ακινήτων ανέφερε ότι "το επόμενο χρονικό διάστημα μέσα στον Μάιο θα υπάρχει πρωτοβουλία της κυβέρνησης, η οποία ουσιαστικά θα επιμερίσει το κόστος της κρίσεως ελαφρύνοντας από το υπάρχον κόστος τους ιδιοκτήτες των ακινήτων. Αρκεί αυτοί οι ιδιοκτήτες να αποδείξουν ότι πράγματι υπήρξε μείωση του ενοικίου κατά 40%".

Η απόφαση του Eurogroup
Eρωτηθείς για την απόφαση του Eurogroup είπε ότι μέχρι χθες δεν υπήρχαν αποφάσεις για διάθεση πόρων από την ΕΕ. Εξήγησε ότι χθες αποφασίστηκε ο ένας εκ των τριών πυλώνων χρηματοδότησης, δηλαδή οι πιστοληπτικές γραμμές του ESM. Eίπε, επίσης, πως υπάρχει "ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για μας, το SURE, και πρέπει την άλλη εβδομάδα στο επόμενο Eurogroup να ολοκληρωθεί η διαδικασία για αυτό το εργαλείο". Επίσης, εκκρεμεί η δανειοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. "Τα δύο από τα τρία εργαλεία δεν έχουν ολοκληρωθεί, θα πρέπει να είναι ολοκληρωθούν και να είναι διαθέσιμα από 1η Ιουνίου", ανέφερε.

Αναφορικά με τη χθεσινή απόφαση, επεσήμανε ότι όποια χώρα θέλει να δανειοδοτηθεί από τον ESM μπορεί να το κάνει για δαπάνες που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με την αντιμετώπιση της πανδημίας. Επεσήμανε ότι αναφορικά με τη διάρκεια του προγράμματος (έως το τέλος του 2022), υπήρχαν χθες έντονες συγκρούσεις.  Γιατί κάποια κράτη διαφωνούσαν και ήθελαν να έχει μικρότερη χρονική ισχύ.



Για το αν θα υπάρχει κάποια μορφή εποπτείας σε αυτή την περίπτωση, είπε ότι "θα υπάρχει και εδώ ενισχυμένη εποπτεία απλά δεν θα έχει δημοσιονομικούς περιορισμούς σαν αυτούς που γνωρίζαμε στο παρελθόν", αλλά η εκταμίευση των πόρων θα είναι συνάρτηση της χρήσης τους για την αντιμετώπιση της πανδημίας και θα πρέπει να αποπληρωθούν έγκαιρα.

Εξήγησε πως "οι προληπτικές γραμμές είναι ένα διαθέσιμο εργαλείο για την Ελλάδα. Δεν σημαίνει ότι η Ελλάδα θα πάει να κάνει αίτηση. Είναι διαθέσιμο μέχρι το τέλος του 2022, θα δούμε πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση στο μέλλον. Αναφέρθηκε σε  συνοδευτικό έγγραφο στο οποίο το ελληνικό χρέος χαρακτηρίζεται βιώσιμο.

Επίσης εξήγησε πως "δεν σημαίνει ότι κατ' ανάγκη μία χώρα θα κάνει χρήση αυτού του εργαλείου". Ανέφερε πως "στο βασικό σενάριο το οποίο έχουμε τρέξει δεν προκύπτει η ανάγκη να προχωρήσει η χώρα σε αυτόν τον μηχανισμό, ούτε να αξιοποιήσει τα 15,7 δισ. ευρώ που είναι κλειδωμένα στον ESM".

Εξήγησε πως το βασικό σενάριο περιλαμβάνει την καλή εκτέλεση του προϋπολογισμού "και έχουμε καλύτερη εκτέλεση του προϋπολογισμού, έχουμε απόκλιση στα έσοδα, έχουν υστέρηση στα έσοδα αλλά μικρότερη από αυτή που περιμέναμε". Το ίδιο σενάριο περιλαμβάνει "υψηλότερες εκδόσεις εντόκων γραμματίων" και "σταδιακές εξόδους στις αγορές".

Επίσης, είπε πως το ίδιο σενάριο περιλαμβάνει "προφανώς τα διαθέσιμα κοινοτικά κονδύλια", υπογράμμισε τη σημασία του προγράμματος SURE για την απασχόληση. O υπουργός Oικονομικών ανέφερε ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό εργαλείο. "Εμείς προσδοκούμε να πάρουμε κατ' ελάχιστον 1,5 δισ. ευρώ", ανέφερε.

Εξήγησε πως στην αρχή θα είναι συμπληρωματικό των αποζημιώσεων και στη συνέχεια θα είναι το μόνο πρόγραμμα για τους εργαζόμενους και τους κλάδους που πλήττονται ιδιαίτερα από την οικονομική κρίση. Ο χρόνος εφαρμογής θα εξαρτηθεί από τις αποφάσεις που θα ληφθούν για την αντιμετώπιση της κρίσης, από το πώς θα πάει ο τουρισμός, από το τι θα γίνει στην Ευρώπη για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος. "Υπάρχουν πολλοί αστάθμητοι παράγοντες, εμείς λειτουργούμε και με βασικό σενάριο και με το δυσμενές σενάριο. Οι πόροι θα αρκούν και για το δυσμενές σενάριο", είπε.

Ανέφερε πώς θα είναι η επιδότηση της εργασίας, "θέλουμε να αρχίσει να υλοποιείται από τον Ιούνιο, την άλλη εβδομάδα με στόχο πρώτα να νομοθετηθεί σε Ευρωπαϊκό επίπεδο προκειμένου στη συνέχεια να γίνει αξιοποίηση. Η χρηματοδότηση θα αρχίσει από τον Ιούλιο. Εμείς είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε από τον μήνα Ιούνιο".

Η πιθανότητα για επιδότηση του 60% εξήγησε πως είναι στο τραπέζι αλλά αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμα γιατί υπάρχει συζήτηση σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.

Φορολογικές δηλώσεις 2020: Πώς θα καλύψετε τα τεκμήρια της εφορίας

Φορολογικές δηλώσεις 2020: Πώς θα καλύψετε τα τεκμήρια της εφορίας

Έως και 64 διαφορετικές κατηγορίες εισοδημάτων και εσόδων που απέκτησαν το 2019 μπορούν να αξιοποιήσουν οι φορολογούμενοι κατά τη συμπλήρωση των φετινών φορολογικών δηλώσεων για να καλύψουν πρόσθετες διαφορές φορολογητέου εισοδήματος που μπορεί να προκύψουν από την εφαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης και απόκτησης περιουσιακών στοιχείων. Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, στις κατηγορίες αυτές περιλαμβάνονται ποσά που θεωρούνται «εισοδήματα», όμως απαλλάσσονται από το φόρο εισοδήματος ή φορολογούνται αυτοτελώς στην πηγή. Κατά την εκκαθάριση των δηλώσεων, τα συγκεκριμένα ποσά θα επιβαρυνθούν με ειδική εισφορά αλληλεγγύης 2,2%-10%, αν το άθροισμα όλων των εισοδημάτων των φορολογουμένων που τα απέκτησαν το 2019 υπερβαίνει τα 12.000 ευρώ. Ορισμένα άλλα ποσά απαλλασσόμενα από το φόρο εισοδήματος θα απαλλαγούν και από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης, δηλαδή δεν θα υποστούν καμία επιβάρυνση κατά την εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, η κάλυψη προστιθέμενης διαφοράς εισοδήματος που προκύπτει λόγω τεκμηρίων είναι απαραίτητη για τους φορολογουμένους για πολλούς λόγου. Ο βασικότερος είναι ότι σε κάθε τέτοια περίπτωση ο φορολογούμενος γλιτώνει από την υποχρέωση να πληρώσει επιπλέον ποσά φόρου εισοδήματος και ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για το πρόσθετο -μη πραγματικά αποκτηθέν- εισόδημα που του προσδιορίζουν τα τεκμήρια. Επίσης, σε περίπτωση κάλυψης προστιθέμενης διαφοράς εισοδήματος προκύπτουσας λόγω τεκμηρίων, το συνολικό εισόδημα του φορολογουμένου και της οικογενείας του που θα ληφθεί υπόψη για να κριθεί εάν δικαιούται διαφόρων επιδομάτων και παροχών (επιδομάτων τέκνων, ενοικίου κ.λπ.), χορηγουμένων βάσει εισοδηματικών κριτηρίων, θα είναι το πραγματικό δηλωθέν, που είναι χαμηλότερο του τεκμαρτού εισοδήματος, δηλαδή του εισοδήματος το οποίο θα έχει προκύψει από την εφαρμογή των τεκμηρίων. Έτσι, αν το τεκμαρτό εισόδημα είναι υψηλότερο του ισχύοντος εισοδηματικού ορίου για τη χορήγηση ενός επιδόματος ή παροχής, αλλά το πραγματικό δηλωθέν εισόδημα του φορολογουμένου είναι μικρότερο του ορίου αυτού, αυτός θα γλιτώσει τον αποκλεισμό από την είσπραξη του επιδόματος ή της παροχής και θα λάβει κανονικά το ποσό που δικαιούται. Κι αυτό διότι θα κριθεί αν πληροί το εισοδηματικό κριτήριο βάσει του δηλωθέντος εισοδήματος κι όχι βάσει του τεκμαρτού.
Τα μυστικά
Όπως σημειώνει ο 'Ελεύθερος Τύπος", σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, οι προστιθέμενες διαφορές φορολογητέου εισοδήματος που προκύπτουν λόγω τεκμηρίων μπορούν να καλυφθούν με:
Α) Εισοδήματα που απαλλάσσονται από το φόρο ή φορολογούνται αυτοτελώς κατά την καταβολή τους, αλλά υπόκεινται σε ειδική εισφορά αλληλεγγύης 2,2%-10%. Τα εισοδήματα αυτά είναι τα εξής:
1) Τα μερίσματα. Στα μερίσματα περιλαμβάνονται τα εισοδήματα που προκύπτουν από μετοχές, ιδρυτικούς τίτλους, ή άλλα δικαιώματα συμμετοχής σε κέρδη, καθώς και τα εισοδήματα από άλλα εταιρικά δικαιώματα, στα οποία περιλαμβάνονται τα μερίδια, οι μερίδες, συμπεριλαμβανομένων των προμερισμάτων και μαθηματικών αποθεματικών, οι συμμετοχές σε κέρδη προσωπικών επιχειρήσεων, οι διανομές των κερδών από κάθε είδους νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, καθώς και κάθε άλλο συναφές διανεμόμενο ποσό.
2) Οι τόκοι των τραπεζικών καταθέσεων.
3) Οι τόκοι των συμφωνιών επαναγοράς (repos/reverse repos).
4) Τα δικαιώματα. Ο όρος «δικαιώματα» σημαίνει το εισόδημα που αποκτάται ως αντάλλαγμα για τη χρήση των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας ή σε αντάλλαγμα πληροφοριών που αφορούν βιομηχανική, εμπορική ή επιστημονική πείρα, οι πληρωμές για τη χρήση βιομηχανικού, εμπορικού ή επιστημονικού εξοπλισμού, για τη χρήση τεχνικών μεθόδων παραγωγής, τεχνικής ή τεχνολογικής βοήθειας, τεχνογνωσίας (know how), αποτελεσμάτων ερευνών, αναδημοσίευσης άρθρων και μελετών, καθώς και οι πληρωμές για συμβουλευτικές υπηρεσίες που παρέχονται ηλεκτρονικά μέσω δικτύων πληροφορικής σε βάση δεδομένων επίλυσης προβλημάτων, την ηλεκτρονική λήψη (downloading) λογισμικού ηλεκτρονικού υπολογιστή.
5) Τα κέρδη από τη μεταβίβαση μεριδίων ή μερίδων σε προσωπικές εταιρίες.
6) Τα κέρδη από τη μεταβίβαση κρατικών ομολόγων και εντόκων γραμματίων ή εταιρικών ομολόγων.
7) Τα κέρδη από τη μεταβίβαση παραγώγων χρηματοοικονομικών προϊόντων.
8) Οι τόκοι ομολόγων ή έντοκων γραμματίων του Ελληνικού Δημοσίου.
9) Τα κέρδη από την πώληση εισηγμένων μετοχών με ποσοστό συμμετοχής μικρότερο του 0,5%.
10) Τα κέρδη από τη μεταβίβαση εισηγμένων κινητών αξιών (απόκτηση πριν από 1.1.2009).
11) Τα αφορολόγητα κέρδη από ημεδαπά Ε.Ε./ΕΟΧ/ΕΖΕΖ αμοιβαία κεφάλαια.
12) Τα κέρδη από την πώληση προϊόντων για την παραγωγή των οποίων χρησιμοποιήθηκε ευρεσιτεχνία διεθνώς αναγνωρισμένη (άρθ. 71Α ν. 4172/2013).
13) Τα κέρδη από τη διάθεση παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας μέχρι 10 KW.
14) Το εισόδημα φορολογικών κατοίκων αλλοδαπής που εργάζονται σε πρεσβείες, προξενεία κ.λπ.
15) Η διατροφή συζύγου και τέκνων.
16) Οι συντάξεις των αναπήρων πολέμου ή των θυμάτων πολέμου ή των αναπήρων που υπέστησαν βλάβη κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας τους.
17) Το εξωιδρυματικό επίδομα και κάθε συναφές ποσό που καταβάλλεται σε αναπήρους και το οποίο συγκεντρώνει τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος, όπως περιοδικότητα και μόνιμη πηγή προέλευσης.
18) Οι μισθοί, οι συντάξεις και η πάγια αντιμισθία που χορηγούνται σε αναπήρους με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 80%.
19) Τα επιδόματα αναγνωρισμένων πολιτικών προσφύγων.
20) Ποσοστό 65% των επιδομάτων επικίνδυνης εργασίας και της από 11.10.2018 καταβαλλόμενης πτητικής αποζημίωσης στους πιλότους πολιτικής αεροπορίας και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
21) Το κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης.
22) Τα κέρδη από τη μεταβίβαση τίτλων φορολογικού κατοίκου χώρας με την οποία υπάρχει ΣΑΔΦ και είναι υπόχρεος για υποβολή δήλωσης από άλλη αιτία.
23) Το ασφάλισμα ομαδικών ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών συμβολαίων ημεδαπής προέλευσης.
24) Οι «πράσινες» και συνδεδεμένες αγροτικές ενισχύσεις μέχρι 12.000 ευρώ αθροιζόμενες.
25) Οι λοιπές εισοδηματικές αγροτικές ενισχύσεις.
26) Η αγροτική επιδότηση πρόωρης συνταξιοδότησης.
27) Τα ποσά που καταβάλλονται με βάση τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθ. 166 του ν. 4001/2011, στο πλαίσιο της εγκατάστασης του αγωγού φυσικού αερίου.
28) Οι αμοιβές που καταβάλλονται από την Παγκόσμια Ενωση Αναπήρων Καλλιτεχνών σε φορολογικούς κάτοικους Ελλάδος.
Β) Εισοδήματα που απαλλάσσονται και από το φόρο εισοδήματος και από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης. Τα εισοδήματα αυτά είναι:
29) Οι μισθοί, οι συντάξεις και η πάγια αντιμισθία των ολικά τυφλών ή κινητικά αναπήρων 80% και άνω.
30) Η αποζημίωση λόγω διακοπής εργασιακής σχέσης.
31) Οι αμοιβές υπαλλήλων της Ε.Ε. (Διατάξεις Προνομίων – Ασυλιών της Ε.Ε.).
32) Οι αμοιβές των εργαζομένων στην Τράπεζα Εμπορίου και Ανάπτυξης του Εύξεινου Πόντου (Διατάξεις του άρθρου 52 της Ιδρυτικής Συμφωνίας της τράπεζας).
33) Οι αποδοχές που καταβάλλει ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) στους υπαλλήλους του (Διατάξεις της Σύμβασης για τα προνόμια και Ασυλίες των Ηνωμένων Εθνών).
34) Το επίδομα παιδιού του άρθρου 214 του ν. 4512/2018, το οποίο έχει καταβάλει ο Οργανισμός Προνοιακών Επιδομάτων Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ).
35) Η εκλογική αποζημίωση (παρ. 1. αρ. 108 Π.Δ. 26/2012).
36) Τα μερίσματα των εταιριών της παρ. 5 του άρθρου 45 του ν. 4141/2013.
37) Το επίδομα εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης ανέργων.
38) Οι μισθοί και οι εν γένει αποδοχές των υπαλλήλων του NATO.
39) Το εισόδημα που με βάση τις Συμβάσεις Αποφυγής Διπλής Φορολογίας απαλλάσσεται και από το φόρο εισοδήματος και από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης.
40) Το Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους (ΑΝΗΚΟ) του ν. 4551/2018.
Από τα παραπάνω, τα ποσά που αφορούν στο επίδομα παιδιού δεν προσμετρώνται στο φορολογητέο εισόδημα κανενός μέλους της οικογένειας για να κριθεί εάν δικαιούται το ίδιο το επίδομα και άλλες παροχές κοινωνικού χαρακτήρα. Το ίδιο ισχύει και για το Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους.
Γ) Λοιπές κατηγορίες εισοδημάτων που φορολογούνται με ειδικό τρόπο, όπως:
41) Το επίδομα ανεργίας του ΟΑΕΔ, του ΓΕΝΕ και του ΕΤΑΠ-ΜΜΕ που εισπράχθηκε μέσα στο φορολογικό έτος 2019. Το επίδομα ανεργίας απαλλάσσεται από το φόρο εφόσον το άθροισμα των λοιπών εισοδημάτων του φορολογουμένου δεν υπερβαίνει ετησίως τις 10.000 ευρώ. Εάν δηλώνεται επίδομα ανεργίας και τα λοιπά εισοδήματα του φορολογουμένου (πραγματικό, τεκμαρτό, απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο) υπερβαίνουν τις 10.000 ευρώ, τότε το ποσό του επιδόματος ανεργίας προστίθεται στο φορολογητέο εισόδημά του.
42) Τα συνολικά καθαρά κέρδη που αναλογούν στα φυσικά πρόσωπα-εταίρους προσωπικών εταιριών που τηρούν απλογραφικά βιβλία (O.E., Ε.Ε., κοινωνίες αστικού δικαίου που ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα, αστικές εταιρίες, κοινοπραξίες κλπ.), μετά την αφαίρεση του φόρου του νομικού προσώπου. Τα εισοδήματα αυτά φορολογούνται μόνο στο όνομα των νομικών προσώπων. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 29 του ν. 4172/2013 εξαντλείται με το φόρο του νομικού προσώπου η φορολογική υποχρέωση των εταίρων και περαιτέρω δεν πραγματοποιείται παρακράτηση φόρου στα κέρδη που διανέμονται.
Για να καλυφθούν πρόσθετες διαφορές φορολογητέου εισοδήματος που προκύπτουν από την εφαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης και απόκτησης περιουσιακών στοιχείων, οι φορολογούμενοι μπορούν να επικαλεστούν και ορισμένα ποσά που δεν αποτελούν εισόδημα, όπως:
43) Εσοδα από πωλήσεις ακινήτων.
44) Η εφάπαξ καταβαλλόμενη παροχή από Ταμεία Πρόνοιας και ασφαλιστικούς οργανισμούς του Δημοσίου και Επαγγελματικά Ταμεία που έχουν συσταθεί με νόμο.
45) Εσοδα από την πώληση λοιπών περιουσιακών στοιχείων (αυτοκινήτων, σκαφών αναψυχής κ.λπ.).
46) Εισαγωγή συναλλάγματος από νυν ή πρώην κατοίκους αλλοδαπής.
47) Δάνεια.
48) Κληρονομιές.
49) Δωρεές ή γονικές παροχές χρηματικών ποσών.
50) Κέρδη από λαχεία, ΠΡΟΠΟ, ΛΟΤΤΟ, Αθλητικό Στοίχημα κ.λπ.
51) Χρηματική αποζημίωση που καταβάλλεται με βάση τις διατάξεις της παρ. 1 άρθρου 168 του ν. 4001/2011 για την αποκατάσταση ζημιάς ή φθοράς που προκλήθηκε από την εγκατάσταση του αγωγού φυσικού αερίου.
52) Αποζημίωση για ηθική βλάβη.
53) Υποτροφίες που δεν φέρουν τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος και της παρ. 6 του άρθρου 24 του ν. 4386/2016.
54) Επιστροφές καταβεβλημένων κεφαλαίων/ δανείων. Επιστροφή καταβεβλημένων κεφαλαίων/ δανείων κ.λπ. μπορεί να συμπληρωθεί μόνο όταν το έτος που καταβλήθηκαν τα ποσά υπάγονταν σε τεκμήριο. Συγκεκριμένα, μπορεί να δηλωθεί επιστροφή εταιρικού ή μετοχικού κεφαλαίου ή χρηματικού ποσού δανείου που επιστρέφεται από το δανειολήπτη μόνο εφόσον τα έτη που καταβλήθηκαν αυτά τα ποσά (ως καταβεβλημένο κεφάλαιο για αγορά επιχείρησης, σύσταση ή συμμετοχή σε αύξηση κεφαλαίου, για αγορά χρεογράφων, για χορήγηση δανείων προς οποιονδήποτε) αποτελούσαν δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων και είχαν δηλωθεί ορθά και συνεπώς είχαν ληφθεί υπόψη κατά τον προσδιορισμό του εισοδήματος του έτους που καταβλήθηκαν. Σε αντίθετη περίπτωση, κάθε ποσό που καταβλήθηκε για την απόκτησή τους μειώνει τα ποσά αυτά και αναγράφεται μόνο η τυχόν διαφορά που προκύπτει.
55) Κοινωνικό μέρισμα.
56) Εισπραττόμενα από συζύγους χρηματικά ποσά, δυνάμει του άρθρου 1400 του Α.Κ., λόγω αξίωσης συμμετοχής στα αποκτήματα του γάμου.
57) Ποσά που προκύπτουν από πλειστηριασμό κατοικιών, προκειμένου να καλυφθεί το τεκμήριο της ολοσχερούς τοκοχρεολυτικής απόσβεσης του στεγαστικού δανείου (κωδικοί 727-728 του Πίνακα 5).
58) Οι προνοιακές παροχές σε χρήμα που διαχειρίζεται και χορηγεί ο ΟΠΕΚΑ σε άτομα με αναπηρία που αποσκοπούν στην κάλυψη των αναγκών της αναπηρίας τους. Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται συγκεκριμένα:
Το επίδομα κίνησης για τους παραπληγικούς, τους τετραπληγικούς και τους ακρωτηριασμένους.
* Το διατροφικό επίδομα για νεφροπαθείς, μεταμοσχευμένους πνευμόνων και μυελού των οστών, καθώς και τους αλλοδαπούς και ομογενείς νεφροπαθείς, μεταμοσχευμένους καρδιάς, ήπατος.
* Η οικονομική ενίσχυση των ατόμων με βαριά αναπηρία ή με βαριά νοητική υστέρηση.
Η οικονομική ενίσχυση παραπληγικών – τετραπληγικών και ακρωτηριασμένων ανασφάλιστων και ασφαλισμένων του Δημοσίου.
Η ενίσχυση ατόμων με συγγενή αιμολυτική αναιμία ή συγγενή αιμορραγική διάθεση, Σύνδρομο Επίκτητης Ανοσοανεπάρκειας (AIDS).
Η οικονομική ενίσχυση κωφών και βαρήκοων ατόμων, ατόμων με αναπηρία όρασης και ατόμων με εγκεφαλική παράλυση.
Η εισοδηματική ενίσχυση ασθενών και αποθεραπευμένων χανσενικών και μελών των οικογενειών τους.
59) Το Επίδομα Στεγαστικής Συνδρομής σε ανασφάλιστους υπερήλικες (υποπερίπτωση αα’ της περίπτωσης στ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 4 του ν. 4520/2018).
60) Η εισοδηματική ενίσχυση Οικογενειών Ορεινών Μειονεκτικών Περιοχών (υποπερίπτωση ββ’ της περίπτωσης στ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 4 του ν. 4520/2018).
61) Το επίδομα στέγασης που χορηγείται με βάση τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του ν. 4472/2017.
62) Οι παροχές και υπηρεσίες του Λογαριασμού Αγροτικής Εστίας σύμφωνα με το ν. 3050/2002 (περίπτωση δ’ του άρθρ. 4 του ν. 4520/2018).
63) Το επίδομα ομογενών προσφύγων που χορηγείται βάσει των διατάξεων του ν.δ. 57/1973 (Α’ 149) στο πλαίσιο παροχής Προγραμμάτων Κοινωνικής Προστασίας.
64) Οι έκτακτες εφάπαξ οικονομικές ενισχύσεις που χορηγήθηκαν σε άτομα ή οικογένειες που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές.
Πηγή: Ελεύθερος Τύπος

Συντάξεις Ιουνίου 2020: Οι νέες ημερομηνίες πληρωμής για όλα τα Ταμεία

Συντάξεις Ιουνίου 2020: Οι νέες ημερομηνίες πληρωμής για όλα τα Ταμεία

Τις ημερομηνίες πληρωμής των συντάξεων Ιουνίου ανακοίνωσε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Γιάννης Βρούτσης, μιλώντας στo OPEN. Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο κ. Βρούτησς, στόχος είναι η καταβολή των συντάξεων να εκτείνεται χρονικά, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός.
Μεταξύ άλλων, ο κ. Βρούτσης σημείωσε ότι, σύμφωνα με την εισήγηση:
Οι συντάξεις του τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, τ. ΕΤΑΤ, του ΟΤΕ και των τραπεζών, θα καταβληθούν:
- Στις 22 Μαΐου, για τους συνταξιούχους που το ΑΜΚΑ τους λήγει σε 1, 3, 5, 7 και 9.
- Στις 25 Μαΐου, για τους συνταξιούχους που το ΑΜΚΑ τους λήγει σε 0, 2, 4, 6 και 8.
Στις 27 Μαΐου, θα καταβληθούν οι συντάξεις των μη μισθωτών, δηλαδή των συνταξιούχων που προέρχονται από τους τέως φορείς ΟΑΕΕ, ΟΓΑ και ΕΤΑΑ.
Στις 29 Μαΐου, θα καταβληθούν οι συντάξεις του Δημοσίου, του τ. ΝΑΤ και του ΕΤΑΠ-ΜΜΕ.

Παρασκευή 8 Μαΐου 2020

Στο μικροσκόπιο της εφορίας οι κάτοικοι εξωτερικού

Στο μικροσκόπιο της εφορίας οι κάτοικοι εξωτερικού

Facebook630TwitterLinkedIn




Στο μικροσκόπιο της εφορίας οι κάτοικοι εξωτερικούΤου Γιώργου Καράμπελα

Υπό στενή παρακολούθηση βάζουν οι ελληνικές φορολογικές αρχές τους κάτοικους εξωτερικού καθώς από φέτος θα πρέπει να δίνουν ετησίως τα στοιχεία της διαμονής τους και του ΑΦΜ τους στο εξωτερικό. Οι πληροφορίες αυτές ζητούνται κατά την επικαιροποίηση των στοιχείων πριν τη συμπλήρωση της φετινής φορολογικής δήλωσης στην Ελλάδα, για τα εισοδήματα του έτους 2019. Στόχος είναι να διευκολυνθεί η αναζήτηση πληροφοριών από τις αντίστοιχες υπηρεσίες στις χώρες του εξωτερικού, σε περιπτώσεις ελέγχου.


Από φέτος, προϋπόθεση για να μπορέσουν οι κάτοικοι εξωτερικού να προχωρήσουν στη συμπλήρωση του εντύπου Ε1 της φορολογικής δήλωσης είναι  να συμπληρώσουν τη χώρα και την πλήρη διεύθυνση κατοικίας τους καθώς και το ΑΦΜ τους (αριθμός φορολογικής ταυτοποίησης) στην αλλοδαπή. Σύμφωνα με το υπουργείο ο λόγος που ζητούνται είναι για σκοπούς ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των κρατών.  Μέχρι και την περυσινή χρονιά το μόνο στοιχείο που έπρεπε κάποιος κάτοικος εξωτερικού να επιβεβαιώσει ήταν η χώρα κατοικίας.

Στην πράξη όταν ένας φορολογούμενος μεταβεί σε χώρα του εξωτερικού και εργαστεί εκεί για περισσότερους από 6 μήνες μέσα σε ένα έτος, τότε την επόμενη χρονιά θα πρέπει να δηλωθεί ως φορολογικός κάτοικος εξωτερικού στην Ελλάδα. Από τη στιγμή που καταφέρει και εγκριθεί αυτό από την ελληνική εφορία, η οποία κατά περίπτωση ζητάει διάφορα δικαιολογητικά, αυτό σημαίνει ότι έχει υποχρέωση υποβολής δήλωσης εισοδήματος στη χώρα μας μόνο εάν έχει ελληνικά εισοδήματα.

Τι συμπληρώνεται ως ΑΦΜ;

Πολλές χώρες δεν δίνουν υποχρεωτικά ΑΦΜ στους φορολογούμενους, όπως κάνει π.χ. η Ελλάδα ή δεν έχουν ΑΦΜ. Αυτό σημαίνει ότι  αρκετοί κάτοικοι εξωτερικού μπορεί όντως στη χώρα κατοικίας τους να μην διαθέτουν αριθμό φορολογικής ταυτοποίησης όπως τον ορίζει το υπουργείο.

Οι παραπάνω φορολογούμενοι σύμφωνα με τις οδηγίες θα πρέπει να βάλουν τον αριθμό ταυτότητας ή τον αριθμό κοινωνικής ασφάλισης  ή όποιον άλλον αριθμό ανάλογα χρησιμοποιούν οι φορολογικές αρχές αναλόγως με τα ισχύοντα σε κάθε χώρα. Σε περίπτωση που στη χώρα φορολογικής κατοικίας δεν υπάρχει υποχρέωση απόκτησης ΑΦΜ. το πεδίο καταχώρησης του θα πρέπει να παραμείνει κενό.




Προβλήματα που μπορεί να προκύψουν και τρόπος χειρισμού

Εύλογα θα αναρωτηθεί κάποιος, για ποιο λόγο κάνει τόσο εντύπωση το να ζητούνται τα παραπάνω στοιχεία  από τη στιγμή που φαίνονται σχετικά απλά. Το πρόβλημα δημιουργείται καθώς πολλοί φορολογούμενοι έχοντας αφήσει πίσω τους την Ελλάδα και όντας κάτοικοι εξωτερικού ξεχνούν ότι έχουν υποχρέωση να ενημερώσουν την ελληνική εφορία για κάθε αλλαγή χώρας κατοικίας που πραγματοποιούν.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εάν κάποιος πήγε π.χ. στην Ιταλία και δηλώθηκε κάτοικος εξωτερικού στην Ελλάδα, πρέπει να ενημερώσει την ελληνική εφορία αν μετακομίσει από την Ιταλία και πάει π.χ. στη Γαλλία να ζήσει.

Στην περίπτωση που ο φορολογούμενος διαπιστώσει ότι η χώρα φορολογικής κατοικίας που αναγράφεται στο taxisnet δεν είναι η σωστή θα πρέπει να τροποποιήσει το σχετικό πεδίο από το μενού που εμφανίζεται και να επιλέξει τη χώρα κατοικίας του.
 Μέχρι εδώ όλα καλά. Το θέμα είναι πως στη συνέχεια  θα του εμφανιστεί το μήνυμα  "Κατόπιν της υποβολής της δήλωσης, υποχρεούστε να προσέλθετε στη Δ.Ο.Υ.
 για επικαιροποίηση των Στοιχείων Μητρώου. Η χώρα της φορολογικής κατοικίας σας θα χρησιμοποιηθεί προκειμένου να καταστεί δυνατή η ανταλλαγή των πληροφοριών μεταξύ της αρμόδιας ελληνικής αρχής και των αρμοδίων αρχών της ΕΕ ή τρίτων χωρών, δυνάμει του εκάστοτε εφαρμοστέου νομικού πλαισίου"


Το παραπάνω μήνυμα εξηγεί πώς ο φορολογούμενος θα πρέπει να προσέλθει στο μητρώο της Δ.Ο.Υ Κατοίκων εξωτερικού ή σε όποια λοιπή Δ.Ο.Υ ανήκει στην περίπτωση που έχει αντίκλητο που κατοικεί εκτός Αθηνών και να προσκομίσει και το πιστοποιητικό φορολογικής κατοικίας (tax residence certificate)  προκειμένου να αποδείξει  τη χώρα της φορολογικής του κατοικίας.




Αυτό μεταφράζεται σε "τρέξιμο" και ενδεχομένως νέα έξοδα για μεταφράσεις και επικυρώσεις ώστε πλέον η ελληνική εφορία να είναι ενημερωμένη με τα τελευταία στοιχεία κατοικίας των φορολογούμενων εξωτερικού αλλά και με το φορολογικό τους μητρώο στη χώρα διαμονής τους.

Η πληροφορία αυτή θα βοηθήσει σε μελλοντικούς ελέγχους τις ελληνικές αρχές ώστε να απευθύνονται στις υπηρεσίες των ξένων χωρών και να έχουν να δώσουν ένα στοιχείο ταυτοποίησης ώστε να ζητήσουν συγκεκριμένα στοιχεία.

Κλείνοντας, καλό είναι να θυμήσουμε πως λόγω των επιπτώσεων του κορονοϊού οι δημόσιες υπηρεσίες πλέον αποδέχονται και τα δικαιολογητικά σε ηλεκτρονική μορφή. Έτσι –ειδικότερα οι κάτοικοι εξωτερικού που δεν έχουν απαραίτητα πάντα κάποιον διαθέσιμο να στείλουν στην εφορία πόσο μάλλον να πάνε οι ίδιοι– έχουν την ευκαιρία ενδεχομένως να κάνουν τις όποιες αλλαγές χωρίς την φυσική τους παρουσία εκεί αλλά αποστέλλοντας τα δικαιολογητικά με ένα email. Μπορείτε να βρείτε τα στοιχεία επικοινωνίας των Δ.Ο.Υ στη σελίδα του υπουργείου www.aade.gr

* Ο κ.  Γιώργος Καράμπελας  είναι διευθύνων σύμβουλος του Γραφείου Καράμπελα (www.taxnet.gr)

Τα επόμενα βήματα της Ελληνικής Οικονομίας

Αλέξανδρος ΚλώσσαςOικονομικός Συντάκτης

Τα επόμενα βήματα της Ελληνικής Οικονομίας


Θα ξεκινήσει σταδιακά η διακοπή των επιδομάτων, τουλάχιστον σε όσους εργαζόμενους επιστρέφουν στην εργασία τους.


(Photo by Nicolas Economou/NurPhoto via Getty


NURPHOTO VIA GETTY IMAGES
(Photo by Nicolas Economou/NurPhoto via Getty Images)
Την επόμενη ημέρα της Ελληνικής Οικονομίας σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Με δεδομένο ότι σταδιακά θα ξεκινήσει η επαναλειτουργία όλων των τομέων της Ελληνικής Οικονομίας, η κυβέρνηση εξετάζει τους τρόπους στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων, μόλις θα σταματήσει η διαδικασία των επιδομάτων για ιδιώτες και επιχειρήσεις.
Το στοίχημα είναι ιδιαίτερα δύσκολο καθώς παρά τις εκτιμήσεις που έχουν γίνει κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος, ούτε για τη συνολικής ζημιά που θα υποστεί η Ελληνική Οικονομία, αλλά ούτε και για τη συμπεριφορά των καταναλωτών κατά τη σταδιακή επαναλειτουργία της αγοράς.
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος για το Οικονομικό επιτελείο αυτή τη στιγμή είναι η κατακόρυφη αύξηση των δαπανών, με την ταυτόχρονη κατακόρυφη μείωση των εσόδων. Το γεγονός αυτός σημαίνει ότι οι δυνατότητες του Δημοσίου για παροχή οικονομικής στήριξης δεν είναι απεριόριστη. Σε αυτό το πλαίσιο θα ξεκινήσει σταδιακά η διακοπή των επιδομάτων, τουλάχιστον σε όσους εργαζόμενους επιστρέφουν στην εργασία τους, όπως και στους επαγγελματίες που ξεκινούν και πάλι την επιχειρηματική δραστηριότητα τους.

Τα επόμενα βήματα

Η καταβολή του επιδόματος θα επαναληφθεί σε όσους εργαζόμενους και επαγγελματίες δεν ξεκινήσει η λειτουργία των επιχειρήσεων. Για αυτούς σχεδιάζεται είτε να δοθεί το επίδομα στο ακέραιο, είτε να δοθεί ποσό που αντιστοιχεί σε 30 και όχι 45 ημέρες. Ακόμα στο τραπέζι υπάρχει η σκέψη ένα μέρος του μισθού να δοθεί από το Δημόσιο ταμείο και ένα μέρος να το επιβαρυνθεί ο εργοδότης.
Αντίθετα, το οικονομικό επιτελείο θα ανεβάσει στροφές σχετικά με τη διαδικασία χρηματοδότησης των επιχειρήσεων, μέσω είτε κρατικών είτε Ευρωπαϊκών κονδυλίων, προκειμένου να επισπευσθεί η επανέναρξη λειτουργίας τους και ταυτόχρονα να διευκολυνθεί η επιστροφή σε κανονικούς ρυθμούς παραγωγής. Η πορεία αυτών των μέτρων στήριξης θα παίξουν σημαντικό ρόλο στον υπόλοιπο σχεδιασμό του οικονομικού επιτελείου.

Νέες ρυθμίσεις

Οι επιτελείς του υπουργείου Οικονομικών εξετάζουν μέρα με τη μέρα την πορεία των εξελίξεων και πλέον περιμένουν να ξεκινήσει η σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων, προκειμένου να έχουν τα πρώτα δείγματα για την πορεία της οικονομίας μετά το lock down. Η εικόνα αυτή θα κρίνει και την πορεία σχετικά με το χρονοδιάγραμμα διακοπής των επιδομάτων.
Ακόμα σημαντικότερο ωστόσο είναι το περιθώριο που θα έχει ο κρατικός προϋπολογισμός προκειμένου να σχεδιαστούν νέες ρυθμίσεις αποπληρωμής των υποχρεώσεων που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της καραντίνας, αλλά και των μελλοντικών υποχρεώσεων.
Στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζουν όλα τα περιθώρια προκειμένου να σχεδιαστούν συνολικές λύσεις με στόχο να μην σταματήσει η εξυπηρέτηση των υποχρεώσεων που έχουν οι φορολογούμενοι, χωρίς ωστόσο να δημιουργηθούν υπέρογκα χρέη αυξάνοντας και πάλι τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των ιδιωτών προς το δημόσιο.