Σάββατο 2 Οκτωβρίου 2021

Παράταση και τον Οκτώβριο για την επανένταξη πληγέντων στις ρυθμίσεις των 100 και 120 δόσεων

 

Παράταση και τον Οκτώβριο για την επανένταξη πληγέντων στις ρυθμίσεις των 100 και 120 δόσεων

Οικονομικές Ειδήσεις

2 Οκτώβριος 2021
Επανένταξη οφειλετών στις απολεσθείσες ρυθμίσεις και τον μήνα Οκτώβριο του ν. 4321/2015 ν. 4611/2019 και του ν. 4469/2017 Taxheaven.gr



Στην εκπομπή του Οpen "Τώρα ότι συμβαίνει" μίλησε ο Υπουργός οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας ο οποίο μεταξύ άλλων ανέφερε ότι όσοι απώλεσαν τις ρυθμίσεις των 100 και 120 δόσεις κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος 1η Μαρτίου 2020 έως και 31 Ιουλίου 2021 θα έχουν τη δυνατότητα να επανενταχθούν στις ρυθμίσεις και τον μήνα Οκτώβριο.

Δείτε το σχετικό βίντεο.




Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου 2021

«Διευκρινήσεις» του ΥΠΕΡΓ για τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης – «Μην βιάζεστε…»

 

«Διευκρινήσεις» του ΥΠΕΡΓ για τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης – «Μην βιάζεστε…»

 0

Διευκρινίσεις δίνει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων σε απάντηση ερωτημάτων που διατυπώνονται από ασφαλισμένους για το αν πρέπει να σπεύσουν να προλάβουν τα ευνοϊκά όρια ηλικίας και να συνταξιοδοτηθούν μέχρι 31/12/2021 γιατί διαφορετικά θα μπορούν να βγουν στη σύνταξη μόνο αφού συμπληρώσουν το 67ο έτος της ηλικίας τους.

Ειδικότερα, αποσαφηνίζει τα εξής:

1. Όποιος ασφαλισμένος έχει θεμελιώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης μέχρι 31/12/2021, μπορεί να το ασκήσει οποτεδήποτε χωρίς κανέναν περιορισμό.

2. Είναι αυθαίρετη και εσφαλμένη η άποψη ότι οι ασφαλισμένοι που θέλουν να βγουν στη σύνταξη θα πρέπει να το κάνουν μέχρι τις 31/12/2021, καθώς από 1/1/2022 δήθεν αυξάνονται τα όρια ηλικίας. Το υπουργείο Εργασίας έχει διαβεβαιώσει κατά καιρούς με κάθε τρόπο ότι τα όρια ηλικίας δεν αυξάνονται.

Επομένως, με βάση τα παραπάνω τονίζεται πως:

Όσοι ασφαλισμένοι θεμελίωσαν δικαίωμα συνταξιοδότησης μέχρι τις 18/08/2015 μπορούν να υποβάλλουν οποτεδήποτε το αίτημα συνταξιοδότησής τους ΚΑΙ μετά την 01/01/2022, χωρίς κανέναν περιορισμό ή αύξηση ορίων συνταξιοδότησης.

Παράδειγμα: Ασφαλισμένη μητέρα ανηλίκου που μέχρι 31/12/2012 είχε 5.500 ημέρες ασφάλισης και ήταν 57 ετών, μπορεί να συνταξιοδοτηθεί οποτεδήποτε, αφού θεμελίωσε δικαίωμα πριν την 18/08/2015.

Όσοι ασφαλισμένοι κατοχυρώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης μεταξύ 19/8/2015 έως 31/12/2021 μπορούν να ασκήσουν και αυτοί οποτεδήποτε το δικαίωμά τους, ΚΑΙ μετά την 1/1/2022 και συγκεκριμένα όταν συμπληρώσουν το νέο (μεταβατικό) όριο ηλικίας.

Παράδειγμα (κατοχύρωση μέχρι 31.12.2021, άσκηση μετά την 01.01.2022): Ασφαλισμένη μητέρα στο ΙΚΑ που κατά το έτος 2012 έχει συμπληρώσει 5.500 ημέρες ασφάλισης, έχει συγχρόνως ανήλικο παιδί, και συμπληρώνει το 60ό έτος της ηλικίας το έτος 2019 à δικαιούται πλήρη σύνταξη με τη συμπλήρωση της ηλικίας 64 ετών και 5 μηνών. Το δικαίωμα το κατοχυρώνει το 2019 και το θεμελιώνει το 2023. Το δικαίωμα ΔΕΝ χάνεται και μπορεί να ασκηθεί μετά το 2023.

Όσοι ασφαλισμένοι ΔΕΝ θεμελίωσαν ή κατοχύρωσαν συνταξιοδοτικό δικαίωμα πριν τις 31/12/2021, ΔΕΝ εμπίπτουν στα μεταβατικά όρια ηλικίας και από 01/01/2022 συνταξιοδοτούνται με τους εξής βασικούς κανόνες:

Στο 67ο έτος της ηλικίας με τουλάχιστον δεκαπέντε (15) έτη ασφάλισης ή τέσσερις χιλιάδες πεντακόσιες (4.500) ημέρες ασφάλισης

Στο 62ο έτος της ηλικίας με τουλάχιστον σαράντα (40) έτη ασφάλισης ή δώδεκα χιλιάδες (12.000) ημέρες ασφάλισης,

Στο 62ο έτος της ηλικίας και τις εκάστοτε ημέρες ασφάλισης που απαιτούνται για μειωμένη σύνταξη, όπου αυτή προβλέπεται,

Συνεχίζουν να ισχύουν ειδικότερες προβλέψεις για συγκεκριμένες κατηγορίες ασφαλισμένων (στρατιωτικοί, βαρέα και ανθυγιεινά κ.λπ.).

Παραδείγματα: (α) άνδρας στο ΙΚΑ που δεν συμπληρώνει τις 10.500 ημέρες έως το 2012, (β) γυναίκα μητέρα ανηλίκου που δεν συμπλήρωσε 5.500 ημέρες έως το 2012 ή δεν συμπλήρωσε το 60ο έτος της ηλικίας της μέχρι το 2021 για πλήρη σύνταξη ή το 55ο έτος της ηλικίας της μέχρι το 2021 για μειωμένη σύνταξη και (γ) άνδρας δημόσιος υπάλληλος που έχει 35 έτη ασφάλισης, αλλά δεν συμπληρώνει τα 58 έτη έως το 2021.

Τα παραπάνω παραδείγματα είναι ενδεικτικές περιπτώσεις ασφαλισμένων όπου ΔΕΝ θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα πριν τις 31/12/2021, ΟΥΤΕ εμπίπτουν στα μεταβατικά όρια ηλικίας και τους καλύπτουν οι κανόνες συνταξιοδότησης που προαναφέρθηκαν (67ο έτος με τουλάχιστον με 15 έτη ασφάλισης κ.ο.κ.).


Το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δρομολογεί την παράταση- κατά ένα έτος- στη προθεσμία υποβολής αίτησης αναγνώρισης πλασματικών ετών που έληγε στις 31/12/2021, προκειμένου οι ασφαλισμένοι να κατοχυρώσουν τα μεταβατικά όρια ηλικίας.

Συμπερασματικά, όσοι ασφαλισμένοι έχουν θεμελιώσει ή κατοχυρώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης μέχρι τις 31/12/2021 ΔΕΝ συντρέχει κανένας λόγος να σπεύδουν να συνταξιοδοτηθούν στο τέλος του έτους, καθώς αυτό μπορούν να το πράξουν οποτεδήποτε εκείνοι κρίνουν. Έτσι, δεν θα στερηθούν και την αυξημένη ανταπόδοση που θα λάβουν για κάθε χρόνο που θα μένουν επιπλέον στην εργασία τους.

Περικοπές παροχών στα «ευγενή» Ταμεία – Εξίσωση καλύψεων ΕΦΚΑ

 

Περικοπές παροχών στα «ευγενή» Ταμεία – Εξίσωση καλύψεων ΕΦΚΑ

 0

Την ενοποίηση των παροχών σε είδος και χρήμα του ΕΦΚΑ έχει ξεκινήσει το υπουργείο Εργασίας, γεγονός που σημαίνει ότι θα γίνουν περικοπές στις παροχές των πρώην ευγενών ταμείων που εντάχθηκαν στον ενιαίο φορέα, αν και στα περισσότερα από αυτά ακόμη καταβάλλονται επιπλέον εισφορές, προκειμένου οι παροχές να είναι υψηλότερες. Μέχρι σήμερα ισχύουν ξεχωριστοί όροι και προϋποθέσεις λήψης των παροχών αυτών ανά ταμείο.

Μια νέα και άκρως «επώδυνη» μεταρρύθμιση, που θα οδηγήσει και στην ουσιαστική ενοποίηση του ασφαλιστικού συστήματος εισάγοντας ενιαίους όρους και προϋποθέσεις υπαγωγής κάποιου στην ασφάλιση του ΕΦΚΑ, υπολογισμού του ύψους και καθορισμού του τρόπου χορήγησης των παροχών που δικαιούται, σε είδος και σε χρήμα, βρίσκεται στα σκαριά.


Ο χρόνος πιέζει τη σημερινή ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, καθώς η υπογραφή του Προεδρικού Διατάγματος για τον ενιαίο κανονισμό ασφάλισης και παροχών του ΕΦΚΑ, μετά και τη σχετική αναθεώρηση, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τον Φεβρουάριο του 2022.

Εχει δε καθυστερήσει πολλά χρόνια, από τη δημιουργία του ΕΦΚΑ την 1η Ιανουαρίου 2017, γεγονός που αποδεικνύει τη «δυσκολία» των απαιτούμενων αποφάσεων, που θα επηρεάσουν εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένους και συνταξιούχους.

Και αυτό, γιατί μέχρι σήμερα ισχύουν ξεχωριστοί όροι και προϋποθέσεις λήψης των λεγόμενων παροχών σε είδος και σε χρήμα, ανά ταμείο, με τις διαφορές σε ορισμένες περιπτώσεις να είναι χαοτικές. Το εγχείρημα γίνεται ακόμη δυσκολότερο, με δεδομένο ότι σε εκκρεμότητα βρίσκεται και ο ενιαίος κανονισμός παροχών για την αναπηρία.

Μέχρι να ολοκληρωθεί η κατάρτιση, να υπογραφεί από το υπουργείο Εργασίας και να εφαρμοστεί από τον ΕΦΚΑ ο νέος κανονισμός, επιδιώκεται το «συμμάζεμα» τουλάχιστον των διαδικασιών.

Ετσι, η εφαρμογή ενιαίας διαδικασίας πιστοποίησης της ανικανότητας για εργασία ή πιθανής ημερομηνίας τοκετού για όλους τους φορείς του E-ΕΦΚΑ ψηφίστηκε με διάταξη που εντάχθηκε στον πρόσφατο ασφαλιστικό νόμο και η εγκύκλιος που εκδόθηκε από τον ΕΦΚΑ ορίζει ίδια διαδικασία για τη χορήγηση του επιδόματος μητρότητας και ασθένειας στους ασφαλισμένους, ανεξάρτητα από ποιο πρώην ταμείο ή τομέα κλάδο προέρχονται.

Στο μικροσκόπιο των ειδικών επιτροπών που έχουν συσταθεί, μπαίνουν τα έξοδα κηδείας ή αποτέφρωσης μαζί με το επίδομα ασθενείας, κατασκήνωσης, τοκετού, εργατικού ατυχήματος καθώς και τα αναπηρικά επιδόματα, που αποτελούν παροχές που θα έπρεπε από τη γέννηση του ΕΦΚΑ, δηλαδή εδώ και περίπου 4 χρόνια, να εξισωθούν στο πλαίσιο της έκδοσης του ενιαίου κανονισμού παροχών.

Ενός κανονισμού, που στην πράξη, όσο δεν υπάρχει, καθιστά προβληματική την όποια διαδικασία ενοποίησης του ΕΦΚΑ.

Το πλέον κραυγαλέο, αλλά πιθανότατα και εύκολο στην αντιμετώπισή του επίδομα, είναι αυτό για τα έξοδα κηδείας ή αποτέφρωσης. Και αυτό, γιατί ενώ το πρώην ΙΚΑ χορηγεί ως έξοδα κηδείας 759 ευρώ, ο πρώην ΟΓΑ 800 ευρώ, ο πρώην ΟΑΕΕ 762 ευρώ στους άμεσα ασφαλισμένους και 1.200 στους συνταξιούχους, ο τομέας ασθένειας προσωπικού ΟΤΕ 1.570 ευρώ στους άμεσα ασφαλισμένους και 785 ευρώ στα έμμεσα μέλη, το Δημόσιο 1.000 ευρώ και το πρώην ταμείο δημοτικών υπαλλήλων 1.200 ευρώ.

Δύο μισθούς ή δύο κύριες συντάξεις λαμβάνουν οι συγγενείς ασφαλισμένων και συνταξιούχων της ΔΕΗ.

Εως 2.743 ευρώ χορηγεί για έξοδα κηδείας το πρώην ΤΣΑΥ (ταμείο των γιατρών) και 1.800 ευρώ το ΤΣΜΕΔΕ.

Ακόμη μεγαλύτερες είναι οι διαφορές στα λεγόμενα πρώην ταμεία των τραπεζών με εξαίρεση την Εθνική Τράπεζα και την Τράπεζα της Ελλάδος που διατηρούν δικά τους ταμεία υγείας και πρόνοιας. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα περισσότερα καταβάλλουν για έξοδα κηδείας έως 2.900 ευρώ, για επίδομα συμπαράστασης –δηλαδή για αμοιβή βοηθού σε περίπτωση σοβαρής ασθένειας– έως 550 ευρώ μηνιαίως, ενώ ως παροχή ασθένειας καταβάλλεται το 100% των ημερομισθίων.

Να σημειωθεί βέβαια ότι στα περισσότερα από αυτά τα λεγόμενα ειδικά ταμεία ακόμη καταβάλλονται επιπλέον εισφορές, προκειμένου οι παροχές να είναι υψηλότερες.


Διαφορές στο ύψος αλλά και πρόσθετες παροχές υπάρχουν σε περιπτώσεις όπως στο επίδομα κατασκήνωσης. Στους μισθωτούς του πρώην ΙΚΑ, ο εργοδότης καταβάλλει κάθε Αύγουστο 20 ευρώ για το κατασκηνωτικό πρόγραμμα του ΟΑΕΔ και ο μισθωτός μπορεί να συμμετάσχει σε αυτό με εισοδηματικά κριτήρια. Το πρώην ΤΑΠ-ΟΤΕ όμως καταβάλλει στους ασφαλισμένους 450 ευρώ ως επίδομα κατασκήνωσης, ενώ ακόμα υψηλότερο, 800-900 ευρώ, είναι το επίδομα κατασκήνωσης που χορηγεί το πρώην ΤΣΜΕΔΕ.

Με την έκδοση του ενιαίου κανονισμού οι γενναιόδωρες παροχές θα περιοριστούν, με στόχο να φθάσουν πιο κοντά στις παροχές του ΙΚΑ. Αυτό, θα έχει ως αποτέλεσμα χιλιάδες συνταξιούχοι και ασφαλισμένοι των πρώην ταμείων να χάσουν μεγάλο μέρος των προνομίων που απολαμβάνουν.

Ρούλα Σαλούρου, Καθημερινή

Πότε η πώληση ακινήτου θεωρείται επιχειρηματική συναλλαγή και φορολογείται

 

Πότε η πώληση ακινήτου θεωρείται επιχειρηματική συναλλαγή και φορολογείται

 0

Ως γνωστόν, έως τις 31/12/2023, το κέρδος που προκύπτει από την πώληση ακινήτου από φυσικό πρόσωπο δεν φορολογείται. Η εφαρμογή της σχετικής διάταξης του άρθρου 41 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ), που προβλέπει τη φορολόγηση της εν λόγω υπεραξίας με συντελεστή 15%, έχει ανασταλεί (ήδη από το 2014 που εισήχθη για πρώτη φορά) λόγω των δυσμενών οικονομικών συνθηκών.

Της Τζένης Πάνου*

Ωστόσο, οι φορολογούμενοι – φυσικά πρόσωπα πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι το κέρδος που θα προκύψει από την πώληση ενός ακινήτου (οικόπεδο, διαμέρισμα, αγροτεμάχιο κ.λπ.) ενδέχεται να φορολογηθεί βαρύτατα εφόσον η αγοραπωλησία θεωρηθεί ότι συνιστά επιχειρηματική δραστηριότητα, βάσει του άρθρου 21 του ΚΦΕ.

Η εν λόγω διάταξη προβλέπει ότι κάθε μεμονωμένη πράξη με την οποία πραγματοποιείται συναλλαγή καθώς και η συστηματική διενέργεια πράξεων στην οικονομική αγορά με σκοπό την επίτευξη κέρδους θεωρείται «επιχειρηματική συναλλαγή». Συνεπώς, το κέρδος που προκύπτει από αυτή φορολογείται ως κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα.

Προβλέπεται δε ρητά ότι, σε περίπτωση συναλλαγών που αφορούν ακίνητα, κάθε τρεις ομοειδείς συναλλαγές που λαμβάνουν χώρα εντός διαστήματος δύο ετών τεκμαίρεται ότι συνιστούν συστηματική διενέργεια πράξεων, άρα επιχειρηματική συναλλαγή. Κατ’ εξαίρεση, με βάση πρόσφατη τροποποίηση του νόμου, κατά τον προσδιορισμό του κέρδους από επιχειρηματική δραστηριότητα δεν λαμβάνεται υπόψη η πράξη πώλησης ακινήτου από φυσικό πρόσωπο το οποίο έχει αποκτηθεί αιτία κληρονομιάς ή με χαριστική αιτία από συγγενείς μέχρι δεύτερου βαθμού ή έχει διακρατηθεί για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των πέντε ετών.

Συνεπώς, η πώληση από φυσικό πρόσωπο ενός ακινήτου που έχει αποκτηθεί, π.χ., από γονική παροχή ή κληρονομιά ή το οποίο έχει διακρατηθεί για μια 5ετία δεν συνιστά επιχειρηματική συναλλαγή και δεν φορολογείται ως τέτοια.

Εάν μια αγοραπωλησία ακινήτου θεωρηθεί ως επιχειρηματική συναλλαγή, το κέρδος που θα προκύψει από αυτή φορολογείται με την κλίμακα του άρθρου 15 του ΚΦΕ, συναθροιζόμενο με τυχόν εισοδήματα του φορολογουμένου από μισθούς και συντάξεις, δηλαδή με 44% αν το κέρδος είναι πάνω από 40.000 ευρώ. Επιβαρύνεται δε και με έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης (που επί του παρόντος έχει ανασταλεί) και με τις ανάλογες προσαυξήσεις (πρόστιμο και μηνιαίο επιτόκιο) αν διαπιστωθεί έπειτα από φορολογικό έλεγχο.

Η ανωτέρω διάταξη (παρόμοια υπήρχε και στον προϊσχύοντα ΚΦΕ) είναι αρκετά ασαφής και αφήνει περιθώρια για αυθαίρετες κρίσεις από τις φορολογικές αρχές, αφού δεν θέτει συγκεκριμένα κριτήρια και συνθήκες υπό τις οποίες μια πράξη επί ακινήτου, ειδικά όταν αυτή είναι μεμονωμένη, μπορεί να θεωρηθεί ως επιχειρηματική συναλλαγή. Από την άλλη, το κριτήριο «του σκοπού της επίτευξης κέρδους» κατά τη διενέργεια μιας πράξης, όντας γενικό και αόριστο, θα πρέπει να ερμηνεύεται συσταλτικά από τους φορολογικούς ελεγκτές, όπως και όλες οι φορολογικές διατάξεις που θέτουν υποχρεώσεις και βάρη στους φορολογουμένους. Η φορολογική διοίκηση θα πρέπει να εξειδικεύσει μέσω ερμηνευτικών εγκυκλίων και να δώσει συγκεκριμένα παραδείγματα επί της εφαρμογής της συγκεκριμένης διάταξης προκειμένου να μην παραβιάζεται η συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της ασφάλειας δικαίου και της εύλογης εμπιστοσύνης των φορολογουμένων.

Ενδεικτικά, από τη σχετική νομολογία και από αποφάσεις της ΑΑΔΕ αξίζει να σημειωθούν τα εξής: Μπορεί να θεωρηθούν ως επιχειρηματική δραστηριότητα πάνω από δύο συναλλαγές επί ακινήτων αν γίνουν εντός διετίας, π.χ. αγορά κτήματος από φυσικά πρόσωπα, αναδιανομή μεταξύ τους και πώλησή τους ή ανέγερση διαμερισμάτων από ένα φυσικό πρόσωπο και πώληση τριών εξ αυτών, εντός διετίας.

Οσον αφορά τον χαρακτηρισμό ως επιχειρηματικής συναλλαγής  «μεμονωμένης» ή «συμπτωματικής» πράξης (π.χ. αγορά αγροτεμαχίου και πώληση), το σημαντικότερο κριτήριο είναι αν πρόκειται για αξιοποίηση περιουσίας ή, αντίθετα, εάν η πράξη αυτή αποσκοπούσε στην επίτευξη κέρδους. Γενικά, παράγοντες που λαμβάνονται υπόψη είναι ο χρόνος που μεσολαβεί μεταξύ της απόκτησης και της πώλησης, το τίμημα πώλησης σε σχέση με το κόστος αγοράς, η κερδοσκοπική πρόθεση, η οποία συνάγεται από τα πραγματικά περιστατικά, κ.λπ.

Η πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας ΣτΕ 2261/2020 έκρινε ότι δεν αποτελεί επιχείρηση αγοραπωλησίας ακινήτων κάθε αγορά και (μετα)πώληση ακινήτων από την οποία προκύπτει χρηματική ωφέλεια, αλλά η κατά σύστημα αγορά (ήτοι απόκτηση από επαχθή αιτία, προς την οποία εξομοιώνεται, για σκοπούς φορολογίας, και η κτήση κυριότητας ακινήτου διά χρησικτησίας) και εν συνεχεία πώληση ακινήτων.

* Η κ. Τζένη Πάνου είναι υπεύθυνη του Φορολογικού Τμήματος της ASnetwork (www.asnetwork.gr).

πηγή: kathimerini.gr

Γονική παροχή και το αφορολόγητο πρώτης κατοικίας

 

Γονική παροχή και το αφορολόγητο πρώτης κατοικίας

 0

Η εξαγγελία για τον μηδενισμό του φόρου γονικών παροχών από την 1η Οκτωβρίου, έχει πολλαπλασιάσει το ενδιαφέρον των οικογενειών για μεταβιβάσεις ακινήτων στα παιδιά τους. Ωστόσο, υπάρχουν λεπτομέρειες που η κάθε οικογένεια θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη της πριν κάνει οποιαδήποτε κίνηση. Τι αλλάζει στην πραγματικότητα από την 1/10;

Ο γονιός μπορεί να μεταβιβάσει χωρίς φόρο στο παιδί του είτε ολόκληρο ακίνητο είτε μετρητά. Με τηνδωρεά των μετρητών, το όφελος είναι πολύ μεγαλύτερο μετά την αλλαγή που προωθείται καθώς σήμερα επιβάλλεται φόρος 10%. Άρα, αν κάποιος έχει να διαλέξει ανάμεσα στο χρήμα και στο ακίνητο, είναι προτιμότερο να προηγηθεί η δωρεά του χρήματος.

Όχι μόνο εξαιτίας του φόρου γονικών παροχών αλλά και για έναν πρόσθετο λόγο. Είθισται, οι νέοι να επιδιώκουν να αγοράζουν τη δική τους πρώτη κατοικία. Ένα καινούργιο ακίνητο το οποίο θα στεγάζουν τη δική τους οικογένεια. Η απόκτηση αυτού του ακινήτου δεν φορολογείται (μέχρι ενός ορίου το οποίο εξαρτάται από την οικογενειακή κατάσταση του παιδιού) λόγω του δικαιώματος φορολογικής απαλλαγής για την απόκτηση της πρώτης κατοικίας. Και πότε υπάρχει αυτό το δικαίωμα; Όταν δεν υπάρχει στο όνομα του παιδιού άλλο ακίνητο το οποίο να καλύπτει τις στεγαστικές του ανάγκες (σ.σ 60 τετραγωνικά μέτρα για τον άγαμο και προσαύξηση αυτού του ορίου ανάλογα με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας του παιδιού).

Συμπέρασμα: Αν ο γονιός σπεύσει να δωρίσει ένα ολόκληρο ακίνητο στο παιδί του για να εκμεταλλευτεί τον μηδενισμό του φόρου γονικών παροχών, μπορεί να του στερήσει το δικαίωμα απόκτησης 1ης κατοικίας. Και αυτό σημαίνει ότι το παιδί θα κληθεί να πληρώσει το 3% της αξίας του ακινήτου σε φόρο μεταβίβασης ή ακόμη και ΦΠΑ 24% (αν και λόγω της αναστολής αυτή την περίοδο είναι λιγοστές οι περιπτώσεις που επιβάλλεται ΦΠΑ).

Δύο λοιπόν οι λύσεις για τους γονείς: ή μεταβιβάζουν στο παιδί με την γονική παροχή μόνο την ψιλή κυριότητα για να μην του στερήσουν το δικαίωμα απόκτησης της πρώτης κατοικίας με αγορά (σ.σ η ψιλή κυριότητα δεν καλύπτει στεγαστικές ανάγκες, μόνο η πλήρης κυριότητα), ή προτιμούν να μεταβιβάσουν τα μετρητά κάτι που θα γίνεται εντελώς ανέξοδα από την 01/10.

πηγή: moneyreview