Πέμπτη 26 Μαρτίου 2015

Άδειασε τον Μπάνο ο Βαρουφάκης για τον συμβιβασμό με τη Siemens

Άδειασε τον Μπάνο ο Βαρουφάκης για τον συμβιβασμό με τη Siemens

varoufakis.jpg

ICON/ ΝΤΟΥΝΤΟΥΜΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
Την πολιτική, ηθική και νομική δέσμευση της κυβέρνησης «να διαλευκάνει πλήρως όλες τις πτυχές του σκανδάλου της Siemens» υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης, μετά τις τελευταίες εξελίξεις που αφορούν στο ζήτημα αυτό.
Συγκεκριμένα, στην προχθεσινή συζήτηση στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό με τη Siemens ύψους 90 εκατ. ευρώ, που έγινε έπειτα από προσφυγή πολιτών, ο πάρεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους Αναστάσιος Μπάνος, o οποίος εκπροσώπησε το Ελληνικό Δημόσιο, υποστήριξε ότι η προσφυγή τους θα πρέπει να κριθεί αβάσιμη, καθώς ο συμβιβασμός αποτελεί συμφωνία μεταξύ του δημοσίου και μιας ιδιωτικής επιχείρησης και δεν αφορά τα συμφέροντα των Ελλήνων φορολογουμένων.
Όπως τόνισε ο κ. Βαρουφάκης ο πάρεδρος του ΝΣΚ «δεν ζήτησε την άποψη της πολιτικής ηγεσίας για το εν λόγω θέμα». «Εν πάση περιπτώσει, ο προσανατολισμός του υπουργείου Οικονομικών είναι η πλήρης αποκατάσταση της οικονομικής και ηθικής ζημιάς που υπέστη το Ελληνικό Δημόσιο» συμπλήρωσε. 
Καταλήγοντας ο υπουργός Οικονομικών σημείωσε ότι «σε αυτή την προσπάθεια θα βοηθήσει η δικαστική συνδρομή των γερμανικών αρχών για τα πεπραγμένα της Siemens στη χώρα μας».
Το «ατυχές» στην περίπτωση του Αναστάσιου Μπάνου είναι ότι η παρουσία του στο Συμβούλιο της Επικρατείας συνέβη μόλις λίγες ώρες μετά τη συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με τη Γερμανίδα καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ, όπου αναφέρθηκε το θέμα του σκανδάλου της Siemens. Μάλιστα, ο κ. Τσίπρας τόνισε κατά τη διάρκεια των κοινών δηλώσεων ότι θα ζητούσε τη δικαστική συνδρομή των γερμανικών αρχών στη διαλεύκανση αυτής της υπόθεσης. 
Το όνομα του κ. Μπάνου είχε γίνει γνωστό από τη νομική του γνωμοδότησή υπέρ του κλεισίματος της ΕΡΤ, την οποία είχε αποστείλει στον τότε υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα αλλά και από την εμπλοκή του στη νομική στοιχειοθέτηση μνημονιακών μέτρων όπως το χαράτσι. Παράλληλα, ο πάρεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους είχε γνωμοδοτήσει πως η λίστα Λαγκάρντ είναι «κλοπιμαίο» που δεν μπορεί να οδηγήσει ευθέως σε βεβαίωση φόρων.

Μαξίμου: Οι μη δηλωθείσες ελληνικές καταθέσεις στην Ελβετία στο επίκεντρο σύσκεψης

Μαξίμου: Οι μη δηλωθείσες ελληνικές καταθέσεις
στην Ελβετία στο επίκεντρο σύσκεψης

Πρώτη καταχώρηση: 26/03/2015 - 11:52
Τελευταία δημοσίευση: 12:03Επικαιρότητα
Μαξίμου: Οι μη δηλωθείσες ελληνικές καταθέσειςστην Ελβετία στο επίκεντρο σύσκεψης
Ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς και ο υπουργός Επικρατείας για την καταπολέμηση της διαφθοράς Παναγιώτης Νικολούδης, θα συναντηθούν σήμερα στις 12:00, στο Μέγαρο Μαξίμου, με αντιπροσωπεία του υπουργείου Οικονομικών της Ελβετίας, με επικεφαλής τον υφυπουργό για διεθνή Οικονομικά θέματα, Ζακ ντε Βατβίλ για τις  μη δηλωθείσες καταθέσεις σε ελβετικές τράπεζες.
Συνολικά, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν στις 21/03/2015 από την ελβετική εφημερίδα Tages-Anzeiger, οι ελληνικές καταθέσεις στην Ελβετία ανέρχονται σε 1,5 δισεκατομμύριο ελβετικά φράγκα (1,4 δισεκατομμύριο ευρώ).
Η τελευταία συνάντηση υψηλού επιπέδου για το θέμα ανάμεσα στη Βέρνη και τη Αθήνα χρονολογείται από τις 4 Φεβρουαρίου 2014.
Ο υπουργός Οικονομικών της Ελβετίας είχε συναντηθεί τότε με τον Έλληνα ομόλογό του Γιάννη Στουρνάρα και είχε προτείνει, σύμφωνα με τα ελβετικά μέσα ενημέρωσης, λύση για τη διευθέτηση του θέματος.

Έρευνα ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ Φεβρουαρίου 2015 - Εξαμηνιαία αποτύπωση οικονομικού κλίματος στις μικρές επιχειρήσεις

Έρευνα ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ Φεβρουαρίου 2015 - Εξαμηνιαία αποτύπωση οικονομικού κλίματος στις μικρές επιχειρήσεις


Η εύθραυστη αισιοδοξία των μικρών επιχειρήσεων για ένα καλύτερο μέλλον (προϊόν του εκλογικού αποτελέσματος) συναντά την αγωνία για την επόμενη ημέρα της ελληνικής οικονομίας και την ανάγκη  επίσπευσης εφαρμογής πολιτικών και ρυθμίσεων που θα βγάλουν τις επιχειρήσεις από το επενδυτικό τέλμα και το φαύλο κύκλο υπερχρέωσης. Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από την έρευνα οικονομικού κλίματος του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ για το β’ εξάμηνο του 2014 και προσδοκιών για το α’ εξάμηνο του 2015.

Όμως, ενώ εμφανίζεται να αποκλιμακώνεται η αρνητική δυναμική προσδοκιών που είχε αναπτυχθεί τα προηγούμενα χρόνια, το πόσο θα διαρκέσει αυτή κατάσταση συναρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη βούληση και τη δυνατότητα της νέας κυβέρνησης να εφαρμόσει πολιτικές και να εισάγει μέτρα που θα δώσουν ώθηση στην πραγματική οικονομία, την επιχειρηματικότητα, τις επενδύσεις, τη ρευστότητα, την απασχόληση. Είναι σαφές ότι οι επιχειρήσεις παραμένουν ιδιαίτερα επιφυλακτικές ως προς τις οικονομικές προοπτικές τους, με δεδομένο ότι 2 κυριότερα ζητήματα που τους απασχολούν, η ρευστότητα και το επενδυτικό περιβάλλον όχι μόνο δεν έχουν αντιμετωπιστεί μέχρι σήμερα, αλλά ούτε και υπάρχει στον ορίζοντα κάποια συγκεκριμένη προοπτική σε επίπεδο οικονομικής συγκυρίας και οικονομικής πολιτικής. Αυτή η ανασφάλεια τροφοδοτεί σε μεγάλο βαθμό τις χαμηλές επιδόσεις στους δείκτες απασχόλησης.

Η κυβέρνηση καλείται μέσα σε ένα ενθαρρυντικό αλλά ρευστό περιβάλλον να σχεδιάσει και να εφαρμόσει ταχύτατα ρεαλιστικές λύσεις που απαντούν στις σημερινές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι μικρές επιχειρήσεις. 


ΠΟΛ.1067/20.3.2015 Οδηγίες για την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 9, 67, 69 και 70 του ν. 4172/2013



Αθήνα, 20 Μαρτίου 2015

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗ Α' - ΑΜΕΣΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ Α'

Πληροφορίες: Β.Δασουράς-Ι.Φοβάκης-Θ.Σαφαρής
Ταχ. Δ/νση: Καρ. Σερβίας 10
Ταχ. Κωδ.: 101 84 ΑΘΗΝΑ
Τηλέφωνο: 210 - 3375314 - 5
ΦΑΞ: 210 - 3375001

ΠΟΛ 1067/2015

ΘΕΜΑ: Οδηγίες για την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 9, 67, 69 και 70 του ν. 4172/2013.

Σας κοινοποιούμε τις διατάξεις του άρθρου 67 σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 9, σχετικά με την υποχρέωση υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, την καταβολή του φόρου και την πίστωση φόρου αλλοδαπής, του άρθρου 69 σχετικά με την προκαταβολή του φόρου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτούν φυσικά πρόσωπα και του άρθρου 70 σχετικά με τη μείωση του ως άνω προκαταβλητέου φόρου και σας παρέχουμε τις ακόλουθες οδηγίες για την ορθή και ομοιόμορφη εφαρμογή τους:

Άρθρο 9
Πίστωση φόρου αλλοδαπής

1. Με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 9 του ν.4172/2013 καθορίζεται ο τρόπος αποφυγής της διπλής φορολογίας, στην περίπτωση που φορολογικός κάτοικος Ελλάδας αποκτά εισόδημα στην αλλοδαπή. Ειδικότερα, υιοθετείται η διαδικασία της πίστωσης φόρου και ορίζεται ότι ο καταβλητέος φόρος εισοδήματος του φορολογούμενου, όσον αφορά στο εν λόγω εισόδημα, μειώνεται κατά το ποσό του φόρου που καταβλήθηκε στην αλλοδαπή για αυτό το εισόδημα. Η καταβολή του ποσού του φόρου στην αλλοδαπή αποδεικνύεται με τα σχετικά δικαιολογητικά έγγραφα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (άρθρο 16 του ν.4174/2013) και όπως αυτά καθορίζονται στην ΠΟΛ.1026/22.1.2014 Απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων (ΦΕΚ 170 Β'). Στην περίπτωση που ο φόρος αλλοδαπής έχει καταβληθεί σε άλλο νόμισμα πέραν του ευρώ (π.χ. σε δολάρια Η.Π.Α.), για τις ανάγκες της πίστωσης του φόρου αλλοδαπής λαμβάνεται υπόψη η ισοτιμία ευρώ και ξένου νομίσματος, όπως αυτή προκύπτει κατά την ημερομηνία καταβολής του φόρου στην αλλοδαπή που αναγράφεται στη σχετική βεβαίωση της αρμόδιας φορολογικής αρχής ή Ορκωτού Ελεγκτή. Σε περίπτωση όμως, πληρωμών που καταβάλλονται περιοδικά, η μετατροπή θα πρέπει να γίνει με βάση τη μέση ετήσια ισοτιμία, όπως αυτή καθορίζεται από την Τράπεζα της Ελλάδος.

2.Με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 9 του ως άνω νόμου ορίζεται ότι η μείωση του φόρου εισοδήματος, κατά το ποσό του φόρου που καταβλήθηκε στην αλλοδαπή δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό του φόρου που αναλογεί για το εισόδημα αυτό στην Ελλάδα. Επομένως, εάν ο φόρος που καταβλήθηκε στην αλλοδαπή είναι υψηλότερος από το φόρο που αναλογεί για το εν λόγω εισόδημα στην Ελλάδα, δεν διενεργείται επιστροφή του επιπλέον φόρου αλλοδαπής στο φορολογούμενο.

3.Επισημαίνεται ότι δεν πραγματοποιείται πίστωση φόρου όταν υφίσταται Σύμβαση Αποφυγής της Διπλής Φορολογίας του Εισοδήματος (ΣΑΔΦΕ), εφόσον από τις διατάξεις της οικείας ΣΑΔΦΕ προβλέπεται ότι το συγκεκριμένο εισόδημα απαλλάσσεται από το φόρο στην αλλοδαπή και φορολογείται μόνο στην Ελλάδα. Επίσης, στην περίπτωση που στην αλλοδαπή επιβλήθηκε υψηλότερος φορολογικός συντελεστής από αυτόν που ορίζεται από τις διατάξεις της οικείας ΣΑΔΦΕ, θα πιστώνεται μόνο ο φόρος που προκύπτει βάσει του συντελεστή που ορίζεται στη διμερή ΣΑΔΦΕ.

4.Τέλος, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 72 του ίδιου ως άνω νόμου τα παραπάνω εφαρμόζονται για εισοδήματα που αποκτώνται και δαπάνες που πραγματοποιούνται από την 01/01/2014 και μετά.

Άρθρο 67
Υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και καταβολή του φόρου.

1. Με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 67 του ν.4172/2013 καθορίζεται ποιοι είναι υπόχρεοι σε δήλωση φορολογίας εισοδήματος, ο τρόπος υποβολής, καθώς και τα εισοδήματα που θα δηλωθούν. Ειδικότερα, ο φορολογούμενος που έχει συμπληρώσει το 18° έτος της ηλικίας του υποχρεούται να δηλώνει όλα τα εισοδήματά του, πραγματικά ή τεκμαρτά, τα φορολογούμενα με οποιονδήποτε τρόπο (π.χ. βάσει κλιμακίων ή αυτοτελώς) ή απαλλασσόμενα. Εξαιρετικά, δεν υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης οι φορολογούμενοι που έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους και δεν αποκτούν πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα και οι κεκαρμένοι μοναχοί για το καθαρό ποσό της σύνταξης που καταβάλλεται σε αυτούς κατά το χρονικό διάστημα που διατηρούν την ανωτέρω ιδιότητα, εφόσον αυτό δεν υπερβαίνει το ποσό των εννέα χιλιάδων πεντακοσίων (9.500) ευρώ.

Οι φορολογούμενοι οι οποίοι έχουν κάνει έναρξη επιτηδεύματος υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος σε κάθε περίπτωση.

Περαιτέρω, οι κάτοικοι εξωτερικού υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα μόνον όταν αποκτούν πραγματικό εισόδημα, φορολογούμενο με οποιονδήποτε τρόπο (π.χ. βάσει κλίμακας ή αυτοτελώς) ή απαλλασσόμενο, από πηγές Ελλάδας. Αντιθέτως, ένας κάτοικος εξωτερικού που διαθέτει π.χ. δευτερεύουσα κατοικία/επιβατικό αυτοκίνητο στην Ελλάδα ή προβαίνει σε αγορά ακινήτου/αυτοκινήτου στην Ελλάδα, εφόσον δεν αποκτά πραγματικό εισόδημα στη χώρα μας, δεν υποχρεούται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, όπως αυτό προκύπτει από το συνδυασμό των διατάξεων της εν λόγω παραγράφου με τις διατάξεις της περ. η' του άρθρου 33 του ν.4172/2013.

Διευκρινίζεται ότι, με τις κοινοποιούμενες διατάξεις δεν προβλέπεται, πλέον, εξαίρεση από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης για τα ενήλικα τέκνα (π.χ. φοιτητές κ.λπ.), ακόμα και εάν αυτά αναγνωρίζονται ως εξαρτώμενα μέλη του φορολογούμενου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 του παρόντος Κώδικα, εφόσον αποκτούν εισόδημα.

2.Με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 67 του ν.4172/2013 ορίζεται ότι στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος δηλώνεται ο παρακρατηθείς ή αποδοθείς, κατά περίπτωση, φόρος για όλα τα αυτοτελώς φορολογούμενα εισοδήματα.

3.Με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 67 του ν.4172/2013 ορίζεται ότι ο χρόνος υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος είναι το χρονικό διάστημα μέχρι και την 30ή Απριλίου του αμέσως επόμενου φορολογικού έτους. Ειδικά για το φορολογικό έτος 2014 η δήλωση υποβάλλεται κατά το χρονικό διάστημα από την 01 Φεβρουαρίου μέχρι και την 30ή Ιουνίου 2015, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 22 του άρθρου 72 του παρόντος Κώδικα. Όσον αφορά στις περιπτώσεις θανάτου του φορολογούμενου ή μεταφοράς της κατοικίας του στο εξωτερικό, η δήλωση υποβάλλεται από τους κατά περίπτωση υπόχρεους καθ' όλη τη διάρκεια του φορολογικού έτους. Για παράδειγμα, εάν ένας φορολογούμενος απεβίωσε στις 25/6/2014 η οικεία δήλωση φορολογίας εισοδήματος, η οποία θα περιλαμβάνει τα εισοδήματα που απέκτησε από 01/01/2014 έως 25/06/2014, θα μπορεί να υποβληθεί από τους κληρονόμους του μέχρι και τις 31/12/2015. Τέλος, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζονται τα δικαιολογητικά που θα συνοδεύουν τη δήλωση.

4.Με τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 67 του ν.4172/2013 ορίζεται ότι οι σύζυγοι, κατά τη διάρκεια του γάμου τους, υποβάλλουν κοινή δήλωση για τα εισοδήματά τους, όπου ο φόρος, τα τέλη και οι εισφορές που αναλογούν υπολογίζονται χωριστά στο εισόδημα καθενός συζύγου.

Επιπλέον, οι τυχόν ζημίες του εισοδήματος του ενός συζύγου δεν συμψηφίζονται με τα εισοδήματα του άλλου συζύγου. Σε κάθε περίπτωση, υπόχρεος υποβολής δήλωσης είναι ο σύζυγος και για τα εισοδήματα της συζύγου του.

Επισημαίνεται ότι, οι σύζυγοι υποβάλλουν χωριστή φορολογική δήλωση, ο καθένας για τα εισοδήματά του, εφόσον α) έχει διακοπεί η έγγαμη συμβίωσή τους κατά το χρόνο υποβολής της δήλωσης ή β) ο ένας από τους δύο συζύγους είναι σε κατάσταση πτώχευσης ή έχει υποβληθεί σε δικαστική συμπαράσταση. Επίσης, χωριστή φορολογική δήλωση υποβάλλεται και σε περίπτωση θανάτου του ενός συζύγου για το φορολογικό έτος μέσα στο οποίο επήλθε ο θάνατος.

Τέλος, σύμφωνα με τις διατάξεις του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 4 του άρθρου 11 για τα εισοδήματα των ανήλικων τέκνων, υπόχρεος για την υποβολή της δήλωσης είναι ο γονέας που ασκεί τη γονική μέριμνα ή ο σύζυγος που θεωρείται, κατ' αρχήν, υπόχρεος για την υποβολή της δήλωσης.

Ωστόσο, σύμφωνα με τις διατάξεις του δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 4 του άρθρου 11 για το εισόδημα που αποκτά το ανήλικο τέκνο από εργασιακή σχέση, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 12, καθώς και για συντάξεις που περιήλθαν στο ανήλικο τέκνο, λόγω θανάτου του πατέρα ή της μητέρας του, το ανήλικο τέκνο υπέχει δική του φορολογική υποχρέωση και ως εκ τούτου υποχρεούται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

5.Με τις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 67 του ν.4172/2013 ορίζεται ότι στις περιπτώσεις πτώχευσης ή σχολάζουσας κληρονομίας ή επιδικίας ή μεσεγγύησης, κατά περίπτωση, υπόχρεος σε υποβολή δήλωσης είναι ο σύνδικος πτώχευσης ή ο κηδεμόνας ή ο προσωρινός διαχειριστής ή ο μεσεγγυούχος. Υπόχρεος σε υποβολή δήλωσης για τους ανήλικους ή αυτούς που έχουν υποβληθεί σε δικαστική συμπαράσταση, κατά περίπτωση, είναι ο επίτροπος ή ο κηδεμόνας ή ο δικαστικός συμπαραστάτης, ενώ σε περίπτωση θανάτου του φορολογούμενου, είναι οι κληρονόμοι του για τα εισοδήματά του μέχρι τη χρονολογία του θανάτου του.

6.Με τις διατάξεις της παραγράφου 6 του άρθρου 67 του ν.4172/2013 ορίζεται ότι ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων υπολογίζεται με βάση την ετήσια φορολογική δήλωση του φορολογούμενου και το ποσό της φορολογικής οφειλής καθορίζεται σύμφωνα με τα άρθρα 31 και 32 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (άμεσος και διοικητικός προσδιορισμός φόρου), κατόπιν έκπτωσης του φόρου που παρακρατήθηκε, του φόρου που προκαταβλήθηκε και του φόρου που καταβλήθηκε στην αλλοδαπή σύμφωνα με το άρθρο 9.

Σε περίπτωση που το ποσό του φόρου που προκαταβλήθηκε ή παρακρατήθηκε είναι μεγαλύτερο από τον οφειλόμενο φόρο, η επιπλέον διαφορά επιστρέφεται.

Επίσης, η καταβολή του φόρου γίνεται σε τρεις (3) ίσες διμηνιαίες δόσεις από τις οποίες η πρώτη καταβάλλεται μέχρι την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα από την προβλεπόμενη προθεσμία υποβολής της δήλωσης και η καθεμία από τις επόμενες την τελευταία ημέρα του τρίτου και πέμπτου μήνα αντίστοιχα από την υποβολή της δήλωσης, η οποία δεν μπορεί να εκτείνεται πέραν του ίδιου φορολογικού έτους. Ειδικά, δεδομένου ότι για το φορολογικό έτος 2014 η προθεσμία υποβολής της δήλωσης είναι η 30/06/2015, η πρώτη δόση καταβάλλεται μέχρι τις 31/07/2015, η δεύτερη δόση μέχρι τις 30/09/2015 και η τρίτη δόση μέχρι τις 30/11/2015 ανεξαρτήτως της ημερομηνίας υποβολής της δήλωσης.

7.Με τις διατάξεις της παραγράφου 7 του άρθρου 67 του ν.4172/2013 ορίζεται ότι με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζονται ειδικότερα ο τρόπος και ο χρόνος υποβολής, ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, οι εξαιρετικές περιπτώσεις για τις οποίες επιτρέπεται η μη ηλεκτρονική υποβολή της δήλωσης, καθώς και τα δικαιολογητικά ή άλλα στοιχεία τα οποία συνυποβάλλονται με αυτήν.

8.Τέλος, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 72 του ίδιου ως άνω νόμου, τα παραπάνω εφαρμόζονται για εισοδήματα που αποκτώνται και δαπάνες που πραγματοποιούνται από 01/01/2014 και μετά.

Άρθρο 69
Προκαταβολή του φόρου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτούν φυσικά πρόσωπα

Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού ορίζεται ο τρόπος με τον οποίο βεβαιώνεται η προκαταβολή βάσει της ετήσιας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος και βάσει των λοιπών τίτλων βεβαίωσης του φόρου για το εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα του διανυόμενου φορολογικού έτους.

Ως προκαταβολή βεβαιώνεται ποσό ίσο με το 55% του φόρου που προκύπτει μόνο από επιχειρηματική δραστηριότητα του διανυόμενου φορολογικού έτους, αφαιρουμένων παρακρατηθέντων και προκαταβληθέντων φόρων. Δηλαδή, αν ο φορολογούμενος αποκτά φορολογητέο εισόδημα πέραν της επιχειρηματικής δραστηριότητας (π.χ. από μισθωτή εργασία και συντάξεις, κεφάλαιο κ.λπ.) οι φόροι των εισοδημάτων αυτών δεν λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό της προκαταβολής. Στη βεβαίωση προκαταβολής κατά τις διατάξεις του άρθρου αυτού, λαμβάνεται υπόψη και το ποσό του φόρου που προκύπτει λόγω τεκμαρτού προσδιορισμού του εισοδήματος.

Όταν το φυσικό πρόσωπο που δηλώνει εισόδημα μόνο από μισθωτή εργασία και συντάξεις, αλλά φορολογείται βάσει αντικειμενικών δαπανών και υπηρεσιών ή δαπανών απόκτησης περιουσιακών στοιχείων (τεκμαρτό εισόδημα), φορολογείται με την κλίμακα των μισθωτών (παρ. 1 α άρθρου 34) και δεν υπολογίζεται προκαταβολή.

Στις περιπτώσεις όμως φυσικών προσώπων που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα (θετικό ή αρνητικό) αν φορολογηθούν βάσει τεκμαρτού εισοδήματος με τους φορολογικούς συντελεστές του άρθρου 29 (περ.β' και γ' της παρ.1 του άρθρου 34), επιβάλλεται προκαταβολή για όλο το εισόδημα που φορολογήθηκε με το άρθρο 29. Για την καλύτερη κατανόηση αυτών παραθέτουμε τα παρακάτω παραδείγματα:

i)Έστω, φυσικό πρόσωπο αποκτά εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις 6.000 ευρώ, από κεφάλαιο (ακίνητη περιουσία) 8.000 ευρώ, αλλά τελικώς φορολογείται με τεκμαρτό εισόδημα 16.000 ευρώ. Στην περίπτωση αυτή, το εισόδημα από μισθωτή εργασία θα φορολογηθεί με την κλίμακα του άρθρου 15, το εισόδημα από κεφάλαιο με την κλίμακα του άρθρου 40 και η προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίου 2.000 ευρώ με την κλίμακα του άρθρου 29, επειδή το μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων δεν προκύπτει από μισθωτή εργασία. Στην περίπτωση αυτή βεβαιώνεται προκαταβολή, για το ποσό των 2.000 ευρώ.

ii)Έστω, φυσικό πρόσωπο αποκτά εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις 9.000 ευρώ, από κεφάλαιο (ακίνητη περιουσία) 1.000 ευρώ, από επιχειρηματική δραστηριότητα 2.000 ευρώ και τελικώς φορολογείται για τεκμαρτό εισόδημα 18.000 ευρώ. Στην περίπτωση αυτή το εισόδημα από μισθωτή εργασία φορολογείται με την κλίμακα του άρθρου 15, το εισόδημα από κεφάλαιο με την κλίμακα του άρθρου 40, το εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα με την κλίμακα του άρθρου 29 και η διαφορά του τεκμαρτού εισοδήματος 6.000 ευρώ με την κλίμακα του άρθρου 15, καθόσον το μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων προκύπτει από μισθωτή εργασία ή / και συντάξεις (άρθρο 34 παρ.1 α'). Εν προκειμένω, βεβαιώνεται προκαταβολή μόνο για το ποσό του φόρου που προκύπτει από το πραγματικό εισόδημα της επιχειρηματικής δραστηριότητας, δηλαδή τις 2.000 ευρώ.

iii)Έστω φυσικό πρόσωπο αποκτά εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα 7.000 ευρώ και φορολογείται για τεκμαρτό εισόδημα 11.000 ευρώ. Στην περίπτωση αυτή το σύνολο του εισοδήματος (πραγματικό και προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίου), φορολογείται με τις διατάξεις του άρθρου 29 και βεβαιώνεται προκαταβολή με βάση όλο το ποσό του προκύπτοντος φόρου επί του εισοδήματος των 11.000 ευρώ.

Όταν υποβάλλεται δήλωση για πρώτη φορά, το προς βεβαίωση ποσό της προκαταβολής περιορίζεται στο μισό και όταν η προκαταβολή φόρου είναι μέχρι 30 ευρώ δεν βεβαιώνεται. Επίσης, δεν βεβαιώνεται προκαταβολή όταν η δήλωση υποβάλλεται από τους κληρονόμους του θανόντος φορολογούμενου.

Η προκαταβολή που βεβαιώνεται, συμψηφίζεται με φόρο που προκύπτει στο επόμενο φορολογικό έτος, ανεξάρτητα από την κατηγορία του εισοδήματος που προκύπτει ο φόρος αυτός.

Αν ο φορολογούμενος δεν υποβάλλει φορολογική δήλωση, η Φορολογική Διοίκηση προβαίνει στη βεβαίωση του προκαταβλητέου ποσού φόρου, με βάση την υπάρχουσα εγγραφή για το εγγύτερο, πριν από την παράλειψη υποβολής της δήλωσης φορολογικό έτος, εφόσον διαπιστώνεται ότι ο υπόχρεος εξακολουθεί να αποκτά το εισόδημα.

Επισημαίνεται ότι δεν υπολογίζεται προκαταβολή στην περίπτωση που υποβάλλεται εκπρόθεσμη δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικού προσώπου μετά την παρέλευση του φορολογικού έτους για το οποίο αυτή βεβαιώνεται. Για παράδειγμα, αν υποβληθεί δήλωση φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2014 (1.1.2014 - 31.12.2014) εκπρόθεσμα μέσα στο φορολογικό έτος 2016 δεν θα υπολογισθεί προκαταβολή φόρου εισοδήματος, γιατί το φορολογικό έτος 2015 έναντι του οποίου θα γινόταν η βεβαίωση της προκαταβολής έχει παρέλθει.

Περαιτέρω, με την παρ.4 του άρθρου αυτού, σε προκαταβολή φόρου 4% ή 10% κατά περίπτωση υπόκεινται μόνο οι αμοιβές των αρχιτεκτόνων και μηχανικών επί μελετών για τις οποίες προβλέπεται θεώρηση των σχεδίων ή μελετών ή χορήγηση σχετικής άδειας από την αρμόδια Υπηρεσία.

Ο προκαταβλητέος φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 4% στο ποσό της συμβατικής αμοιβής των αρχιτεκτόνων και μηχανικών για εκπόνηση μελετών και σχεδίων που αφορούν έργα χωροταξικά (χωροταξικές και ρυθμιστικές μελέτες), πολεοδομικά (πολεοδομικές και ρυμοτομικές μελέτες), συγκοινωνιακά (μελέτες συγκοινωνιακών έργων, οδών, σιδηροδρομικών γραμμών, μικρών τεχνικών έργων, έργων υποδομής αερολιμένων και κυκλοφοριακές), υδραυλικά (μελέτες εγγειοβελτιωτικών έργων, φραγμάτων, υδρεύσεων και αποχετεύσεων, μελέτες οργάνωσης και επιχειρησιακής έρευνας, λιμενικών έργων, γεωργοοικονομικές- γεωργοτεχνικές εγγείων βελτιώσεων, γεωργοκτηνοτροφικού προγραμματισμού, γεωργοκτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων και αλιευτικές) και τοπογραφικά (γεωδαιτικές, φωτογραμετρικές, χαρτογραφικές, κτηματογραφικές και τοπογραφικές μελέτες).

Ο προκαταβλητέος φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 10% επί της συμβατικής αμοιβής για εκπόνηση μελετών και σχεδίων που αφορούν οποιασδήποτε άλλης φύσης έργα (κτιριακά, ηλεκτρομηχανολογικά κ.λπ.) και για την επίβλεψη της εκτέλεσης αυτών, καθώς και των έργων για τα οποία ο προκαταβλητέος φόρος ορίζεται σε 4% και της ενέργειας πραγματογνωμοσύνης κ.λπ. για τα έργα αυτά.

Για τις λοιπές περιπτώσεις που δεν προβλέπεται θεώρηση ή χορήγηση σχετικής άδειας, δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου αυτού αλλά μόνο οι διατάξεις του άρθρου 64, δηλαδή παρακρατείται φόρος με συντελεστή 20% (σχετ. ΠΟΛ.1120/25.4.2014).

Με τις περιπτώσεις α', γ' και δ' της παραγράφου 5 του άρθρου αυτού, ορίζεται ο προκαταβλητέος φόρος επί των δικηγορικών αμοιβών (15%), οι περιπτώσεις για τις οποίες δεν υπολογίζεται και δεν αποδίδεται προκαταβλητέος φόρος επί των αμοιβών αυτών, η υποχρέωση παρακράτησης και ο υπολογισμός του φόρου κατά την καταβολή μερισμάτων από δικηγορικούς συλλόγους, ταμείο συνεργασίας ή διανεμητικό λογαριασμό σε δικηγόρους, καθώς και η υποβολή των στοιχείων που αποδεικνύουν το ύψος της δικηγορικής αμοιβής.

Ειδικότερα, υπολογίζεται προκαταβολή φόρου με συντελεστή 15% επί των ακαθαρίστων αμοιβών των δικηγόρων, που αναγράφονται επί των γραμματίων προκαταβολής ως ποσά αναφοράς επί των οποίων υπολογίζονται από τους οικείους δικηγορικούς συλλόγους προκαταβολές υπέρ όσων ορίζονται στο άρθρο 61 του ν. 4194/2013 (Κώδικας Δικηγόρων) για τις παραστάσεις που πραγματοποιούν ενώπιον των δικαστηρίων και όπως οι αμοιβές αυτές κάθε φορά ισχύουν με βάση τις διατάξεις του παραρτήματος III του άρθρου 166 του ίδιου Κώδικα. Η προκαταβολή αυτή του φόρου υποχρεωτικά υπολογίζεται και αποδίδεται από τους οικείους δικηγορικούς συλλόγους με ευθύνη των προέδρων τους.

Ο προκαταβλητέος φόρος 15% επί των δικηγορικών αμοιβών δεν οφείλεται στις περιπτώσεις που παρακρατείται φόρος 20% σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. δ' της παρ. 1 του άρθρου 64 για κάθε άλλου είδους δικηγορικές αμοιβές (σχετ. ΠΟΛ.1120/25.4.2014).

Επισημαίνεται ότι, όταν καταβάλλονται αμοιβές σε δικηγόρους, παρακρατείται φόρος με συντελεστή 20% στο ακαθάριστο ποσό της αμοιβής μετά την αφαίρεση της αμοιβής που αναγράφεται επί του γραμματίου προκαταβολής ως ποσό αναφοράς και εφόσον η καταβαλλόμενη επιπλέον του γραμματίου αμοιβή ξεπερνά το ποσό των 300 ευρώ. Για παράδειγμα, το ποσό αναφοράς που αναγράφεται επί του γραμματίου προκαταβολής του οικείου Δικηγορικού Συλλόγου του δικηγόρου «Χ» για παράστασή του στο Τριμελές Διοικητικό Πρωτοδικείο, για υπόθεση της Ο.Ε. «Α», ανέρχεται στο ποσό των 250 ευρώ. Η εταιρεία «Α» για τις υπηρεσίες αυτές καταβάλλει στο δικηγόρο αμοιβή ύψους 700 ευρώ. Στην περίπτωση αυτή, η πιο πάνω εταιρεία κατά το χρόνο καταβολής της αμοιβής θα προβεί σε παρακράτηση φόρου με συντελεστή 20% επί του ποσού των 450 ευρώ (700 ευρώ μείον 250 ευρώ).

Δεν υπολογίζεται προκαταβλητέος φόρος επί των ακαθαρίστων αμοιβών των δικηγόρων που αναγράφονται επί των γραμματίων προκαταβολής ως ποσά αναφοράς για παραστάσεις που πραγματοποιούν ενώπιον των δικαστηρίων, καθώς και για κάθε άλλη νομική υπηρεσία που παρέχουν οι δικηγόροι οι οποίοι συνδέονται με τον εντολέα τους με σύμβαση έμμισθης εντολής και αμείβονται με πάγια αντιμισθία. Σε αυτή την περίπτωση, στο οικείο γραμμάτιο προκαταβολής, εκτός από την ένδειξη «πάγια αντιμισθία», θα αναγράφεται και ο εντολέας του δικηγόρου. Και τούτο καθόσον ως «εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις» με βάση τις διατάξεις της παρ. ε' της παρ.2 του άρθρου 12 του ν.4172/2013, θεωρείται και το εισόδημα που αποκτούν οι δικηγόροι ως πάγια αντιμισθία για την παροχή νομικών υπηρεσιών, επί του οποίου ενεργείται παρακράτηση φόρου με βάση τις διατάξεις των άρθρων 15 και 16 του νόμου αυτού.

Επίσης, δεν υπολογίζεται και δεν αποδίδεται προκαταβλητέος φόρος επί των ακαθαρίστων αμοιβών των δικηγόρων, που αναγράφονται επί των γραμματίων προκαταβολής ως ποσά αναφοράς για την παράσταση του δικηγόρου σε κάθε είδους συμβολαιογραφικές πράξεις, διότι στην περίπτωση αυτή η αμοιβή του δικηγόρου καθορίζεται ελεύθερα με έγγραφη συμφωνία μεταξύ δικηγόρου και εντολέα, καθώς και επί των ακαθαρίστων αμοιβών των δικηγόρων από την αναγκαστική απαλλοτρίωση ακινήτου που περαιώνεται με απόφαση Δικαστηρίου καθόσον στην περίπτωση αυτή η αμοιβή του δικηγόρου επιδικάζεται από το δικαστήριο με την ίδια απόφαση, με την οποία επιδικάζεται και η αποζημίωση του δικαιούχου. Το ίδιο ισχύει και για τις αμοιβές του δικηγόρου ως συνδίκου στις διαδικασίες πτώχευσης.

Περαιτέρω, υπολογίζεται προκαταβλητέος φόρος στις περιπτώσεις που οι δικηγορικές αμοιβές ή το ύψος αυτών συναρτάται άμεσα από το αποτέλεσμα των δικηγορικών υπηρεσιών ή της δίκης, κατόπιν έγγραφης συμφωνίας, όπως π.χ. των εργατικών, αυτοκινητικών, κ.λπ. υποθέσεων όπου ο δικηγόρος αμείβεται με εργολαβικό συμβόλαιο, με την απαραίτητη προϋπόθεση ότι έχουν υποβληθεί τα στοιχεία της έγγραφης συμφωνίας που αποδεικνύουν το ύψος της αμοιβής κ.λπ. όπως τα στοιχεία αυτά θα καθοριστούν με την έκδοση σχετικής Υπουργικής Απόφασης στη Δ.Ο.Υ. που είναι αρμόδια για τη φορολογία του εισοδήματος του δικηγόρου.

Με την περ. ε' και την παρ. 6 του άρθρου αυτού ορίζεται ότι με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών καθορίζονται ο τύπος, το περιεχόμενο ο τρόπος υποβολής της δήλωσης και καταβολής του φόρου και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου αυτού. (Σχετική η ΠΟΛ.1031/24.1.2014 Απόφαση Γ.Γ.Δ.Ε.)

Άρθρο 70
Μείωση προκαταβλητέου φόρου από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτούν τα φυσικά πρόσωπα

Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού ορίζεται ότι ο φορολογούμενος μπορεί να ζητήσει με αίτησή του τη μείωση του προκαταβλητέου φόρου που βεβαιώθηκε με την υποβολή της δήλωσης φόρου εισοδήματος του άρθρου 67 για τις περιπτώσεις που προκύψει μείωση του εισοδήματος άνω του 25%. Η αίτηση υποβάλλεται μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου του φορολογικού έτους στο οποίο έγινε η βεβαίωση και αφορά μόνο τα ποσά του φόρου που αντιστοιχούν σε μη ληξιπρόθεσμες δόσεις. Ορίζονται επίσης ενδεικτικά τα στοιχεία που λαμβάνονται υπόψη προκειμένου να εκτιμηθεί η μείωση του εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα. Για τα στοιχεία που προσκομίζονται, το βάρος της απόδειξης φέρει ο φορολογούμενος και υπόκεινται στον έλεγχο της αρμόδιας ελεγκτικής αρχής. Αίτηση για μείωση της προκαταβολής φόρου υποβάλλεται και όταν ο φορολογούμενος απεβίωσε τη σχετική δε αίτηση πρέπει να υποβάλλουν οι κληρονόμοι του θανόντος στη Δ.Ο.Υ. μέσα στην ίδια προθεσμία του φορολογικού έτους στο οποίο έγινε η βεβαίωση. Η φορολογική διοίκηση υποχρεούται να απαντήσει εντός τριών (3) μηνών στην αίτηση μείωσης προκαταβολής φόρου.

Σε περίπτωση θετικής απάντησης προβαίνει στην έκπτωση ανάλογου με την μείωση των εισοδημάτων φόρου από τις επόμενες δόσεις ενώ προβαίνει σε οριστική εκκαθάριση της δήλωσης.

Αν η παραπάνω προθεσμία περάσει άπρακτη, ο φορολογούμενος μπορεί να καταβάλει τις από τη λήξη της προθεσμίας και μετά, απαιτητές δόσεις του φόρου μειωμένες κατά το ποσοστό της μείωσης των εισοδημάτων του. Ωστόσο, ο φορολογούμενος υποχρεούται να καταβάλει τυχόν επιπλέον οφειλόμενο φόρο που θα προκύψει κατά τον έλεγχο της δήλωσης και την οριστική εκκαθάρισή της.

Όταν υποβάλλεται τροποποιητική δήλωση και μειώνεται ο φόρος, μειώνεται και η προκαταβολή φόρου. Ωστόσο, όταν γίνεται νέα εκκαθάριση του φόρου μετά το τέλος του φορολογικού έτους για το οποίο αυτή βεβαιώνεται, μειώνεται ο φόρος σε σχέση με την αρχική εκκαθάριση και η προκαταβολή φόρου παραμένει η ίδια που είχε βεβαιωθεί με την εκκαθάριση της αρχικής δήλωσης.



Ακριβές Αντίγραφο
Η προϊστ. Της Γραμματείας

Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΣΑΒΒΑΪΔΟΥ

Ποιοι θα υποβάλλουν δήλωση - ο υπολογισμός της προκαταβολής φόρου

Ποιοι θα υποβάλλουν δήλωση - ο υπολογισμός της προκαταβολής φόρου

Πέμπτη, 26 Μαρτίου 2015 15:42
 
UPD:15:43
FOSPHOTOS /Panayiotis Tzamaros
Περισσότεροι θα είναι φέτος οι φορολογούμενοι που θα κληθούν να υποβάλουν φορολογική δήλωση, όπως προκύπτει από τη σχετική εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών.
Είναι μια από τις βασικές εγκυκλίους για τη διαδικασία υποβολής των φετινών φορολογικών δηλώσεων η οποία αναρτήθηκε στη Διαύγεια και αφορά στις οδηγίες βάσει των οποίων θα κριθεί ποιοι πρέπει φέτος να κάνουν φορολογική δήλωση και ποιοι όχι. Ουσιαστικά, αναλύεται το άρθρο 67 του νέου φορολογικού νόμου, στο οποίο αναφέρεται ότι «ο φορολογούμενος που έχει συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του, υποχρεούται να δηλώνει όλα τα εισοδήματά του, πραγματικά ή τεκμαρτά, τα φορολογούμενα με οποιοδήποτε τρόπο ή απαλλασσόμενα. «Εξαιρετικά δεν υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης, οι φορολογούμενοι που έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους και δεν αποκτούν πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα». 
Η εγκύκλιος περιγράφει και άλλες περιπτώσεις όπως τα άτομα που έχουν κάνει έναρξη επαγγέλματος ή ακόμη και οι κάτοικοι εξωτερικού. Ξεκαθαρίζεται ότι φέτος δεν προβλέπεται πλέον εξαίρεση από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης για τα ενήλικα τέκνα ακόμη και αν αυτά αναγνωρίζονται ως εξαρτώμενα μέλη του φορολογούμενου.
Με την ίδια εγκύκλιο, ξεκαθαρίζεται και το ζήτημα της προκαταβολής φόρου. Συγκεκριμένα, ξεκαθαρίζεται ότι βεβαιώνεται ως προκαταβολή ποσό ίσο με το 55% του φόρου που προκύπτει μόνο από επιχειρηματική δραστηριότητα του διανυόμενου φορολογικού έτους.
Η εγκύκλιος περιλαμβάνει αναλυτικά παραδείγματα σχετικά με τον τρόπο υπολογισμού της προκαταβολής σε περιπτώσεις που ο φορολογούμενος έχει εισοδήματα από πολλές πηγές.

Σχέδιο για τη νομιμοποίηση των αδήλωτων εισοδημάτων

Σχέδιο για τη νομιμοποίηση των αδήλωτων εισοδημάτων

Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης επεξεργάζεται σχέδιο για τη νομιμοποίηση αδήλωτων εισοδημάτων. Σύμφωνα με την αναπληρώτρια υπουργό Οικονομικών, Νάντια Βαλαβάνη, εξετάζεται η τροποποίηση της υφιστάμενης νομοθεσίας και εθελοντικά όσοι θέλουν θα μπορούν να δηλώσουν στην εφορία ποσά που δεν έχουν φορολογηθεί. Οπως είπε, θα θεσπιστεί ένα ενιαίος συντελεστής (χωρίς να αναφέρει το ποσοστό) για τη φορολόγηση των εισοδημάτων αυτών, αλλά το σημαντικότερο είναι ότι θα αρθούν οι ποινικές διώξεις για όσους προχωρήσουν στη νομιμοποίησή τους. Η δυνατότητα αυτή θα δοθεί τόσο για όσους έχουν αποκρύψει εισοδήματα τα οποία διατηρούν στην Ελλάδα, αλλά και γι’ αυτούς που έχουν βγάλει αδήλωτα χρήματα στο εξωτερικό. Μάλιστα, οι ανωτέρω δεν είναι απαραίτητο να τα επαναπατρίσουν, απλώς να τα δηλώσουν στην εφορία. Σε κάθε περίπτωση, όσοι έχουν «μαύρο χρήμα» στο εξωτερικό θα πρέπει να εμφανίζουν κατά τη δήλωση των εισοδημάτων αυτών και τα σχετικά τραπεζικά έγγραφα που θα αποδεικνύουν την ύπαρξη των χρημάτων.

Υπενθυμίζεται ότι η αμνήστευση κεφαλαίων δεν θα είναι η πρώτη φορά που θα εφαρμοσθεί στην Ελλάδα. Το 2004, ο τότε υπουργός Οικονομικών Γ. Αλογοσκούφης έφερε στη Βουλή σχέδιο, το οποίο έγινε νόμος του κράτους και προέβλεπε τον επαναπατρισμό κεφαλαίων (Ν. 3259/2004, άρθρο 38). Ο συντελεστής φορολόγησης των επαναπατρισθέντων κεφαλαίων είχε ορισθεί σε 3% υπό την προϋπόθεση ότι τα κεφάλαια αυτά θα επιστρέψουν έως τον Φεβρουάριο του 2005. Λόγω του μικρού ενδιαφέροντος η διαδικασία παρατάθηκε μέχρι τις 4 Ιουνίου 2005. Τα έσοδα για το ελληνικό Δημόσιο ανήλθαν σε 18,7 εκατ. ευρώ, ενώ στην Ελλάδα επέστρεψαν συνολικά 625 εκατ. ευρώ.

Η κ. Βαλαβάνη προέτρεψε τους φορολογούμενους να διακρατούν τις αποδείξεις μέχρι την κατάθεση του νέου νόμου για τη φορολογία, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο επιβράβευσής τους.

Πηγή: Καθημερινή

Ο Βαρουφάκης για τη Siemens: Πλήρης αποκατάσταση της οικονομικής και ηθικής ζημιάς

Ο Βαρουφάκης για τη Siemens: Πλήρης αποκατάσταση της οικονομικής και ηθικής ζημιάς

Πρώτη καταχώρηση: 26/03/2015 - 13:51
Τελευταία δημοσίευση: 13:51Οικονομία
Ο Βαρουφάκης για τη Siemens: Πλήρης αποκατάσταση της οικονομικής και ηθικής ζημιάς
Ο υπουργός Οικονομικών, Γιάνης Βαρουφάκης, με αφορμή τις τελευταίες εξελίξεις που αφορούν το σκάνδαλο της Siemens, δήλωσε ότι «η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί πολιτικά, ηθικά και νομικά να διαλευκάνει πλήρως όλες τις πτυχές του σκανδάλου της Siemens».
«Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί πολιτικά, ηθικά και νομικά να διαλευκάνει πλήρως όλες τις πτυχές του σκανδάλου της Siemens», δήλωσε αρχικά ο κ. Βαρουφάκης και συνέχισε:
«Στην προχθεσινή συζήτηση στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό με τη Siemens ο Πάρεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, o οποίος εκπροσώπησε το Ελληνικό Δημόσιο, δεν ζήτησε την άποψη της πολιτικής ηγεσίας για το εν λόγω θέμα».
«Εν πάση περιπτώσει, ο προσανατολισμός του υπουργείου Οικονομικών είναι η πλήρης αποκατάσταση της οικονομικής και ηθικής ζημιάς που υπέστη το Ελληνικό Δημόσιο. Σε αυτή την προσπάθεια θα βοηθήσει η δικαστική συνδρομή των γερμανικών αρχών για τα πεπραγμένα της Siemens στη χώρα μας. Εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση», είπε ακόμα ο υπουργός Οικονομικών.
Διαβάστε επίσης:

Ολόκληρο το κείμενο της παράτασης της δανειακής σύμβασης - Διαβάστε αναλυτικά

Ολόκληρο το κείμενο της παράτασης της δανειακής σύμβασης - Διαβάστε αναλυτικά

Πρώτη καταχώρηση: 26/03/2015 - 14:37
Τελευταία δημοσίευση: 14:37Πολιτική
Ολόκληρο το κείμενο της παράτασης της δανειακής σύμβασης - Διαβάστε αναλυτικά
Το κείμενο της συμφωνίας για την παράταση της δανειακής σύμβασης, υπογεγραμμένη από τον υπουργό Οικονομικών, Γιάνη Βαρουφάκη, στις 27 Φεβρουαρίου, δημοσιοποιεί η Νέα Δημοκρατία.
Με ανακοίνωσή της κάνει λόγο για παράταση του μνημονίου, η οποία επιβεβαιώνεται και από τις δηλώσεις του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, σύμφωνα με τις οποίες η συμφωνία που επετεύχθη στο Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου επικύρωσε τη «συνέχιση των μνημονίων».
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Νέας Δημοκρατίας:
«Η Κυβέρνηση, επί ένα και πλέον μήνα, κρύβει την αλήθεια από τον Ελληνικό λαό.
Αρνείται να καταθέσει τη σύμβαση επέκτασης του Μνημονίου στη Βουλή και ισχυρίζεται ότι, δήθεν, έχει επιτύχει το διαχωρισμό της δανειακής σύμβασης από το Μνημόνιο.
Τα ψέματα, όμως, έχουν «κοντά ποδάρια»...
Η αλήθεια πλέον δεν κρύβεται!
1ον. Η Σύμβαση που υπέγραψε η παρούσα Κυβέρνηση, δια του Υπουργού Οικονομικών, και την οποία καταθέτουμε σήμερα - με όλες τις υπογραφές των εμπλεκόμενων μερών - προς ενημέρωση στον Ελληνικό λαό, είναι η 3η Τροποποίηση της Κύριας Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης (Master Financial Assistance Facility Agreement) [συνημμένο 1].
Η 1η ήταν στις 12 Δεκεμβρίου 2012, προκειμένου να περιληφθεί και η θετική Ευρωπαϊκή απόφαση για την ενίσχυση της βιωσιμότητας του Ελληνικού δημοσίου χρέους.
Η 2η ήταν στις 19 Δεκεμβρίου 2014, όταν και η προηγούμενη Κυβέρνηση ζήτησε την επέκταση της Σύμβασης για τους δύο πρώτους μήνες του 2015.
Σύμβαση την οποία η προηγούμενη Κυβέρνηση έφερε, όχι μόνο για ενημέρωση και συζήτηση, αλλά και για ψήφιση και κύρωση στη Βουλή (Ν.4316/2014, Αρ. Φ. 270, 24 Δεκεμβρίου 2014).
Κάτι που η σημερινή Κυβέρνηση δεν έχει ακόμη πράξει. Και δεν θα πράξει.
Γιατί θέλει να κρύψει την αλήθεια!
Και αυτή είναι ότι ζήτησε την επέκταση του Μνημονίου για άλλους τέσσερις μήνες...
Άλλωστε, κι εμείς θα μπορούσαμε να μη φέρναμε την προηγούμενη επικαιροποίηση στη Βουλή,  αλλά τη φέραμε. (Ν.4316/2014, Αρ. Φ. 270, 24 Δεκεμβρίου 2014, σελίδα 8266).
2ον. Το περιεχόμενο των επικαιροποιήσεων των Συμβάσεων είναι το ίδιο.
Και οι δύο επικαιροποιήσεις διέπονται από το αγγλικό δίκαιο (σελ. 7).
Και οι δύο επικαιροποιήσεις εναποθέτουν, σε περίπτωση διαφοράς, την αποκλειστική δικαιοδοσία των δικαστηρίων στο Μεγάλο Δουκάτο του Λουξεμβούργου (σελ. 7).
Και οι δύο επικαιροποιήσεις αναφέρουν ότι η Ελλάδα παραιτείται, αμετάκλητα και άνευ όρων, από οποιαδήποτε ασυλία της οποίας είναι ή ενδέχεται να καταστεί δικαιούχος, όσον αφορά στην ίδια ή τα περιουσιακά της στοιχεία (σελ. 7). 
Και οι δύο επικαιροποιήσεις συνδέονται με το «Μνημόνιο» - Κύρια Σύμβαση Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης, της 15ης Μαρτίου 2012 (σελ. 1).
Συνεπώς, η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, όχι μόνο δεν «έσκισε» το Μνημόνιο, αλλά το συνυπέγραψε!
Αυτό επιβεβαιώνεται και από την πρόσφατη δήλωση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) [συνημμένο 2].
Σύμφωνα με την οποία το Μνημόνιο δεν λήγει!
3ον. Το ότι το υπάρχον Μνημόνιο συνεχίζεται, επιβεβαιώνεται και από τις ανακοινώσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) [συνημμένο 3] και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) [συνημμένο 4], μετά μάλιστα και την οριστικοποίηση της συμφωνίας της 20ης Φεβρουαρίου, που δήθεν, κατά την Κυβέρνηση, «τελείωσε» τα Μνημόνια.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την επιστολή του ΔΝΤ, και αφού είχε υπογραφεί η Συμφωνία με τους εταίρους (23.02.2015), η αξιολόγηση θα γίνει στο πλαίσιο της 6ης επικαιροποίησης του τρέχοντος Μνημονίου (“concluding the 6th review of the Program”).  
Το ίδιο ισχύει και για την ΕΚΤ (24.02.2015), η οποία επίσης αναφέρει ότι η αξιολόγηση θα γίνει στη βάση του τρέχοντος Μνημονίου (“the basis for concluding the review will be the existing commitments in the current Memorandum of Understanding [MOU] and the Memorandum of Economic and Financial Policies [MEFP]”).
Αλήθεια, ούτε αυτοί οι «θεσμοί» ξέρουν να «διαβάζουν» τις συμφωνίες;
4ον. Όμως, η παρούσα επικαιροποίηση της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ περιλαμβάνει, σύμφωνα με τη συμφωνία της 20ης Φεβρουαρίου, και έναν πρόσθετο όρο: την επιστροφή προς το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) ομολόγων ύψους 10,9 δισ. ευρώ από το Ελληνικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ).
Και αυτό έκανε, λίγες ημέρες αργότερα, ο Υπουργός Οικονομικών (Απόφαση Αριθμ.ΥΠΟΙΚ 00248 ΕΞ 2015 ΕΜΠ, ΦΕΚ 292, 26 Φεβρουαρίου 2015) [συνημμένο 5].
Σήμερα, έρχεται η Ελληνική Κυβέρνηση να ζητήσει πίσω ένα μικρό μέρος για να καλύψει τις πιεστικές ταμειακές ανάγκες που έχει η χώρα.
Και τις οποίες, μέχρι πρόσφατα, αγνοούσε ή δεν αποδέχονταν. Αλλά ξαφνικά προέκυψαν...
Απίστευτα πράγματα!
Αυτή είναι συνεπώς η αλήθεια. Την οποία και οφείλει να γνωρίζει ο Ελληνικός λαός».
Δείτε το συνημμένο 1
Δείτε το συνημμένο 2
Δείτε το συνημμένο 3
Δείτε το συνημμένο 4
Δείτε το συνημμένο 5
Δείτε το συνημμένο 6
Διαβάστε επίσης:


Ο Βαρουφάκης δεύτερος σε λίστα με τους κορυφαίους στοχαστές

Ο Βαρουφάκης δεύτερος σε λίστα με τους κορυφαίους στοχαστές 

Πρώτη καταχώρηση: 25/03/2015 - 17:07
Τελευταία δημοσίευση: 25/03/2015 17:37Οικονομία
Ο Βαρουφάκης δεύτερος σε λίστα με τους κορυφαίους στοχαστές
Τον υπουργό Οικονομικών, Γιάνη Βαρουφάκη, ανέδειξαν φέτος στη δεύτερη θέση οι αναγνώστες του βρετανικού περιοδικού Prospects, στη λίστα με τους μεγαλύτερους στοχαστές στον κόσμο για το 2015.
Το περιοδικό δημοσίευσε σήμερα τα αποτελέσματα της διαδικτυακής του ψηφοφορίας, στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 3.000 αναγνώστες από όλο τον κόσμο, οι οποίοι ψήφιζαν στην ιστοσελίδα του περιοδικού, μέσω Facebook και Twitter.
Την πρώτη θέση κατέκτησε ο Γάλλος οικονομολόγος Τόμας Πικετί, ο οποίος έγραψε το βιβλίο «Το Κεφάλαιο στον 21ο αιώνα» και έχει πουλήσει 1,5 εκατομμύριο αντίτυπα σε όλο τον κόσμο, ενώ έχει μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες.
Οι αναγνώστες του Prospects ανέδειξαν στη δεύτερη θέση τον υπουργό Οικονομικών, Γιάνη Βαρουφάκη.
«Ο κ. Βαρουφάκης, που έχει διδακτορικό στη θεωρία παιγνίων και αποκαλεί τον εαυτό του «οικονομολόγο από ατύχημα» είχε θέσει μια εναλλακτική πρόταση για την λιτότητα που επιβάλλεται από τη Γερμανία το 2010. Η αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους που προσπαθεί να “πουλήσει” ο υπουργός Οικονομικών στους εταίρους της Ελλάδας έχει τις ρίζες του σε αυτές τις εναλλακτικές προτάσεις. Το αν θα πετύχει ο Βαρουφάκης να πείσει την Άνγκελα Μέρκελ μένει να αποδειχθεί. Οι οιωνοί, πάντως, δεν είναι και οι καλύτεροι. Μερικοί από τους Ευρωπαίους δανειστές λένε ότι έχουν αρχίσει να κουράζονται από τη συνήθεια του Βαρουφάκη να λέει άλλα στις διαπραγματεύσεις στις Βρυξέλλες και άλλα στο εσωτερικό του ακροατήριο», σημειώνει το περιοδικό.
Τη λίστα των 10 μεγαλύτερων στοχαστών για το 2015 συμπληρώνουν οι:
Ναόμι Κλάιν ( συγγραφέας, πολιτικός αναλυτής και ακτιβίστρια)
Ράσελ Μπραντ (ηθοποιός και ακτιβιστής)
Πολ Κρούγκμαν (οικονομολόγος)
Αρουντιχάτι Ρόι (Ινδή συγγραφέας και ακτιβίστρια για τα ανθρώπινα δικαιώματα και το περιβάλλον)
Γιούργκεν Χάμπερμας (κοινωνιολόγος και φιλόσοφος)
Ντάνιελ Κάνεμαν (ψυχολόγος)
Τζον Γκρέι (πολιτικός αναλυτής και φιλόσοφος)
Ατούλ Γκαουάντε (χειρουργός και συγγραφέας)

Διαβάστε επίσης:
Πολιτικοί: ΓΙΑΝΗΣ ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ
εκτύπωση