Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου 2019

Πάρτε χαρτί και μολύβι: Αυτές είναι οι αργίες και τα τριήμερα του 2020

ίγες μέρες έμειναν ακόμα για να αφήσουμε «πίσω» μας το 2019 και πολλοί από εμάς σκεφτόμαστε ήδη τις αργίες του νέους έτους.
Το 2020, λοιπόν, αρκετές από τις αργίες πέφτουν Δευτέρα ή Παρασκευή, δημιουργώντας τριήμερα και δίνοντας μας την ευκαιρία να κάνουμε σύντομες αποδράσεις.
Στη χώρα μας υπάρχουν αρκετές θρησκευτικές ή εθνικές εορτές, οι οποίες συχνά αποτελούν ημέρες αργίας για τους εργαζόμενους και τους μαθητές. Κάποιες από αυτές είναι σταθερές ενώ κάποιες άλλες είναι κινητές.
Ειδικότερα, οι αργίες του 2020 είναι:
Πρωτοχρονιά: 1 Ιανουαρίου 2020, Τετάρτη
Θεοφάνια: 6 Ιανουαρίου 2020, Δευτέρα
Καθαρά Δευτέρα: 2 Μαρτίου του 2020
Ευαγγελισμός Θεοτόκου: 25 Μαρτίου του 2020, Τετάρτη
Κυριακή του Πάσχα: 19 Απριλίου του 2020
Δευτέρα του Πάσχα: 20 Απριλίου του 2020
Πρωτομαγιά: 1 Μαΐου 2020, Παρασκευή
Αγίου Πνεύματος: 8 Ιουνίου 2020, Δευτέρα
Κοίμηση της Θεοτόκου: 15 Αυγούστου 2020, Σάββατο
28η Οκτωβρίου 2020, Τετάρτη
Χριστούγεννα: 25 Δεκεμβρίου 2020, Παρασκευή
Δεύτερη ημέρα Χριστουγέννων, 26 Δεκεμβρίου του 2020, Σάββατο.

Airbnb: Η απόφαση του ευρωπαϊκού δικαστηρίου που φέρνει τα πάνω - κάτω

Airbnb: Η απόφαση του ευρωπαϊκού δικαστηρίου που φέρνει τα πάνω - κάτω

2:55 μμ, Πέμπτη 19 Δεκ 2019
Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο έκρινε ότι μια υπηρεσία διαμεσολάβησης όπως το Airbnb πρέπει να χαρακτηρισθεί «υπηρεσία της κοινωνίας της πληροφορίας» εμπίπτουσα στην οδηγία 2000/31 για το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Επίσης, το Δικαστήριο έκρινε ότι ένας ιδιώτης μπορεί να αντιταχθεί στην έναντι αυτού εφαρμογή, στο πλαίσιο ποινικής διαδικασίας με άσκηση πολιτικής αγωγής, μέτρων κράτους μέλους τα οποία περιορίζουν την ελεύθερη κυκλοφορία τέτοιας υπηρεσίας την οποία ο εν λόγω ιδιώτης παρέχει από άλλο κράτος μέλος, εφόσον τα εν λόγω μέτρα δεν έχουν κοινοποιηθεί σύμφωνα με το άρθρο 3, παράγραφος 4, στοιχείο β΄, δεύτερη περίπτωση, της οδηγίας 2000/31.
Η διαφορά της κύριας δίκης εντάσσεται στο πλαίσιο ποινικής διαδικασίας κινηθείσας στη Γαλλία, κατόπιν έγκλησης με άσκηση πολιτικής αγωγής που κατέθεσε η Association pour un hébergement et un tourisme professionnel (ένωση για την επαγγελματική παροχή υπηρεσιών προσφοράς καταλυμάτων και τουρισμού, στο εξής: AHTOP) κατά της Airbnb Ireland.
Η Airbnb Ireland είναι ιρλανδική εταιρεία η οποία διαχειρίζεται ηλεκτρονική πλατφόρμα που καθιστά δυνατή την έναντι καταβολής προμήθειας διευκόλυνση της επικοινωνίας, μεταξύ άλλων στη Γαλλία, μεταξύ, αφενός, οικοδεσποτών (επαγγελματιών ή ιδιωτών) που προσφέρουν υπηρεσίες παροχής καταλύματος βραχείας διάρκειας και, αφετέρου, ατόμων που αναζητούν καταλύματα του τύπου αυτού.
Επιπλέον, η Airbnb Ireland προσφέρει στους εν λόγω εκμισθωτές ορισμένες παρεπόμενες παροχές, όπως υπόδειγμα για την οργανωμένη παρουσίαση του περιεχομένου της προσφοράς τους, ασφάλιση αστικής ευθύνης, εργαλείο υπολογισμού του μισθώματος ή ακόμη υπηρεσίες πληρωμών σχετικά με τις εν λόγω υπηρεσίες.
Πηγή: dikastiko.gr

Ρύθμιση 120 δόσεων: Οι προϋποθέσεις για επανένταξη - Ποιους αφορά η παράταση

Ρύθμιση 120 δόσεων: Οι προϋποθέσεις για επανένταξη - Ποιους αφορά η παράταση

6:21 μμ, Πέμπτη 19 Δεκ 2019
Δυνατότητα επανένταξης σε απωλεσθείσα ρύθμιση των 120 δόσεων στα ταμεία έχουν οι ασφαλισμένοι μη μισθωτοί, του πρώην ΟΓΑ, εργοδότες και με οφειλές από αχρεωστήτως καταβληθείσες παροχές, αναφέρει εγκύκλιος του ΕΦΚΑ για την εφαρμογή του πρόσφατου νόμου 4647/2019.
Προϋπόθεση για την επανένταξη, σύμφωνα με την εγκύκλιο, είναι η υποβολή σχετικής αίτησης από τους οφειλέτες στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΕΦΚΑ και η καταβολή του συνόλου των δόσεων της ρύθμισης που έχουν καταστεί απαιτητές καθώς και τυχόν νέων βεβαιωμένων, εκτός ρύθμισης οφειλών.
Η εγκύκλιος αναφέρει, επίσης, ότι η παράταση για την υποβολή αίτησης για τη ρύθμιση των 120 δόσεων αφορά τους οφειλέτες μη μισθωτούς και πρώην ΟΓΑ, οι οποίοι έχουν υποβάλει έως τις 7/10/2019 αίτημα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και μπορούν να υποβάλλουν την αίτηση (σε δεύτερο στάδιο) έως τις 31/5/2019.
Η προαναφερόμενη παράταση δόθηκε προκειμένου να μην χάσουν οι οφειλέτες μη μισθωτοί και πρώην ΟΓΑ το δικαίωμα υπαγωγής στη ρύθμιση για λόγους που δεν οφείλονται σε υπαιτιότητά τους, αλλά σε μη ολοκλήρωση της διαδικασίας βεβαίωσης της οφειλής τους από τον ΕΦΚΑ, αναφέρει η εγκύκλιος.
Η εγκύκλιος του ΕΦΚΑ
Με τις διατάξεις του άρθρου 70 του ν. 4635/2019 προστέθηκε παράγραφος 2 στο άρθρο 13 του ν.4611/2019 και προβλέφθηκε ότι η καταληκτική ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση (7/10/2019, βάσει της υπ’ αριθμ. 43400/3824/19 απόφασης ΥΠΕΚΥΠ), αφορούσε στην υποβολή του αιτήματος για τον προσδιορισμό της οφειλής στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΕΦΚΑ (1ο στάδιο).
Στις περιπτώσεις αυτές η διαδικασία υπαγωγής στη ρύθμιση ολοκληρώνεται μετά το πέρας της ως άνω καταληκτικής ημερομηνίας, όταν διαβιβαστούν οι οφειλές στο ΚΕΑΟ και εφόσον υποβληθεί η αίτηση (2ο στάδιο) για την υπαγωγή στη ρύθμιση μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του ΚΕΑΟ, η οποία σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποβληθεί μετά την 31/12/2019.
Με τις κοινοποιούμενες διατάξεις του άρθρου 39 του ν.4647/2019, στην προαναφερόμενη παράγραφο 2 του άρθρου 13 του ν.4611/2019 η ημερομηνία 31/12/2019 αντικαθίσταται από την ημερομηνία 31/5/2020. Επίσης στο άρθρο 13 του ν.4611/2019 προστίθεται παράγραφος 3, σύμφωνα με την οποία μέχρι την ίδια ημερομηνία οι οφειλέτες που απώλεσαν τη ρύθμιση των άρθρων 2,3,4 και 5του ν.4611/2019, στην οποία είχαν ενταχθεί, δύναται να επανενταχθούν σ’ αυτή, υπό την προϋπόθεση καταβολής του συνόλου των δόσεων της ρύθμισης που έχουν καταστεί απαιτητές, καθώς και νέων βεβαιωμένων, εκτός ρύθμισης οφειλών. Η αίτηση για την επανένταξη στη ρύθμιση θα υποβάλλεται από τον οφειλέτη στις αρμόδιες υπηρεσίες ΚΕΑΟ.
Για την εφαρμογή των νέων διατάξεων σας παρέχουμε τις κάτωθι οδηγίες:
Παράταση υποβολής αίτησης στο ΚΕΑΟ (αίτηση δεύτερου σταδίου) μέχρι 31/5/2020
Η παράταση αυτή αφορά τους οφειλέτες μη μισθωτούς και πρώην ΟΓΑ (άρθ. 2 και 3 του ν.4611/2019) οι οποίοι δύνανται να υποβάλλουν την αίτηση του δεύτερου σταδίου μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του ΚΕΑΟ για την υπαγωγή στη ρύθμιση όταν διαβιβαστούν οι οφειλές στο ΚΕΑΟ, σε καμία περίπτωση μετά το πέρας της 31/5/2020.
Η προαναφερόμενη παράταση δόθηκε προκειμένου να μην χάσουν οι οφειλέτες μη μισθωτοί και πρώην ΟΓΑ το δικαίωμα υπαγωγής στη ρύθμιση για λόγους που δεν οφείλονται σε υπαιτιότητά τους, αλλά σε μη ολοκλήρωση της διαδικασίας βεβαίωσης της οφειλής τους από τον ΕΦΚΑ.
Επανένταξη στη ρύθμιση του ν. 4611/2019
Δυνατότητα επανένταξης σε απωλεσθείσα ρύθμιση του ν.4611/2019 παρέχεται στους οφειλέτες μη μισθωτούς, πρώην ΟΓΑ, εργοδότες καθώς και σε όσους έχουν οφειλές από αχρεωστήτως καταβληθείσες παροχές, υπό την προϋπόθεση υποβολής σχετικής αίτησης από τους οφειλέτες στις αρμόδιες υπηρεσίες μας και καταβολής του συνόλου των δόσεων της ρύθμισης που έχουν καταστεί απαιτητές καθώς και τυχόν νέων βεβαιωμένων, εκτός ρύθμισης οφειλών.
Ενέργειες υπηρεσιών
Μετά την υποβολή της αίτησης για επανένταξη, η απολεσθείσα ρύθμιση θα ενεργοποιείται απευθείας από τις αρμόδιες για την ρύθμιση περιφερειακές υπηρεσίες ΚΕΑΟ ή τοπικές υπηρεσίες ΕΦΚΑ υπό την προϋπόθεση ότι η απόφαση υπαγωγής στη ρύθμιση φέρει ημερομηνία από 10/8/2019 και μετά, αφορά δηλαδή περιπτώσεις που έχει εφαρμοστεί η διάταξη του άρθρου 72 του ν.4623/2019 σχετικά με το επιτόκιο της ρύθμισης.
Για τις αποφάσεις ρύθμισης που είχαν εκδοθεί πριν την 10/8/2019, η ενεργοποίηση της ρύθμισης θα ολοκληρώνεται από τις αρμόδιες περιφερειακές υπηρεσίες ΚΕΑΟ ή τοπικές υπηρεσίες ΕΦΚΑ σε συνεργασία με το Τμήμα Επικοινωνίας (Help desk) της Διεύθυνσης Πληροφορικής Κεντρικής Υπηρεσίας ΚΕΑΟ όπου πρέπει να αποστέλλεται σχετικό υπηρεσιακό σημείωμα.

Airbnb: "Πόλεμος" για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις μετά την απόφαση του Ευρωδικαστηρίου

Airbnb: "Πόλεμος" για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις μετά την απόφαση του Ευρωδικαστηρίου

«Ανοχύρωτοι» απέναντι στον… πόλεμο με την Airbnb βρίσκονται οι ιδιοκτήτες -κυρίως παλαιών- ακινήτων, αφού στον κανονισμό τους δεν υπάρχει πρόβλεψη για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις.
«Οι απαγορεύσεις, που ισχύουν για τις πολυκατοικίες, οι οποίες χτίστηκαν πριν από το 2000, περιορίζονται στη λειτουργία οίκων ανοχής, γραφείων τελετών ή… φαναρτζίδικων», εξηγούν στην εφημερίδα "Ελεύθερο Τύπο" κτηματομεσιτικοί παράγοντες, προσθέτοντας πως το ίδιο ισχύει και για την πλειονότητα των νεόδμητων.
«Τα ακίνητα, που δεν επιτρέπουν την Airbnb, είναι μετρημένα στα δάχτυλα του ενός χεριού, γεγονός, που σημαίνει ότι εάν ο ιδιοκτήτης αποφασίσει να προσφύγει στη Δικαιοσύνη εναντίον άλλου ιδιοκτήτη του οικοδομήματος, έχει αυξημένες πιθανότητες να χάσει», καταλήγουν.
Πράσινο φως
Αυτό ακριβώς συνέβη στην περίπτωση της οδού Χέυδεν επί της πλατείας Βικτωρίας. Ειδικότερα, ο κανονισμός της επίμαχης πολυκατοικίας απαγόρευε τη χρήση… οικοτροφείου, με το Δικαστήριο να μη δέχεται τη… συσχέτιση, δικαιώνοντας τον υπεύθυνο εταιρίας, που μίσθωνε μέσω AirBnb.
Πιο αναλυτικά, η απόφαση αναγνωρίζει τις βραχυχρόνιες μισθώσεις ως τη νέα μορφή αστικών συμβάσεων, χαρακτηρίζοντας ως νόμιμη την οικονομική εκμετάλλευση του διαμερίσματος μέσω του επίμαχου τρόπου. «Για αρκετό διάστημα δεν υπήρχε ξεκάθαρη θέση της νομολογίας, με αποτέλεσμα να επικρατεί σύγχυση και να δημιουργούνται τριβές μεταξύ των ιδιοκτητών, που εκμίσθωναν κατ’ αυτόν τον τρόπο τα ακίνητά τους και των λοιπών συνιδιοκτητών της πολυκατοικίας.
Οι λιγοστές αποφάσεις, που είχαν εκδοθεί, εξαντλούνταν σε ερμηνείες των κανονισμών πολυκατοικίας, που συντάχθηκαν 50, 60 και 70 χρόνια πριν!!! Eτσι, επιχειρούταν άστοχα να ερμηνευθεί ένα νέο εξελιγμένο μοντέλο μίσθωσης με τους όρους και το πνεύμα του νομοθέτη του 1960!», τόνιζε σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) και συνέχιζε: «Διατάξεις κανονισμών, λοιπόν, που απαγόρευαν τη χρήση διαμερισμάτων ως πανσιόν, ξενοδοχείων, οικοτροφείων, λεσχών κ.λπ. κόβονταν και ράβονταν κατάλληλα, ώστε να χωρέσουν τις νέες μισθώσεις μέσω ψηφιακών πλατφορμών. Ολη αυτή η συλλογιστική παρέλειπε να αναλογιστεί και λάβει υπόψη το πνεύμα του σύγχρονου νομοθέτη, ο οποίος με γρήγορα αντανακλαστικά αφουγκράστηκε την ανάγκη μετεξέλιξης του καθεστώτος των μισθώσεων».
Μπλόκο
Στον αντίποδα, το Μονομελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης -ύστερα από ομαδική αγωγή των υπόλοιπων ιδιοκτητών- υποχρέωσε την κάτοχο ακινήτου στη Χαλκιδική να σταματήσει την επαγγελματική του χρήση, επειδή παραβιάζει τον κανονισμό του συγκροτήματος, ενώ της επέβαλε και αποζημίωση ύψους 4.400 ευρώ. Πρόκειται για την απόφαση 16158/2018, στην οποία αναφέρεται χαρακτηριστικά πως η ιδιοκτήτρια πρέπει «να παύσει την προσβολή του κανονισμού της σύστασης και να απέχει από οποιαδήποτε σχετική προσβολή αυτών στο μέλλον και να παύσει και να μην επαναλάβει την επαγγελματική χρήση της διηρημένης ιδιοκτησίας της ως τουριστικού καταλύματος και να περιοριστεί στη χρήση αυτής ως κατοικίας, να ενημερώσει τους ενάγοντες της α’ αγωγής για τυχόν παραχώρηση της ιδιοκτησίας της λόγω εκμίσθωσης, τέτοιας, που δεν τείνει στην επιχειρηματική εκμετάλλευση του ακινήτου της, να ενημερώνει τον εκάστοτε φιλοξενούμενό της για τη χρήση που επιτάσσει ο κανονισμός και η σύσταση».
Αντίστοιχη απαγόρευση -για ξενοδοχειακή χρήση- προβλεπόταν και στην περίπτωση του ακινήτου στο Ναύπλιο, αν και το δικαστήριο εκδίκασε ασφαλιστικά μέτρα και εξέδωσε απόφαση ερήμην. Ειδικότερα, στο άρθρο 4 της πράξης σύστασης οριζόντιας ιδιοκτησίας και κανονισμού σχέσεων συνιδιοκτητών αναφέρονται τα εξής: Για κάθε αμφισβήτηση ή αμφιβολία ως προς τη σωστή και νόμιμη χρήση των οριζόντιων ιδιοκτησιών διευκρινίζεται ότι απαγορεύεται η χρήση των διαμερισμάτων ως χορευτικά κέντρα, σχολεία, ξενοδοχεία, ωδεία, χοροδιδασκαλεία ή σχολές ρυθμικής και γενικά κάθε χρήση επικίνδυνη για την ασφάλεια της οικοδομής και που ενοχλεί τους ενοίκους αυτής, προκαλεί υπερβολικό θόρυβο ή δυσοσμίες ή είναι αντίθετη στους νόμους, τις αστυνομικές διατάξεις και χρηστά ήθη ή διαταράσσει την ησυχία και την ασφάλεια των ενοίκων της οικοδομής ή που προσβάλλει την οικογενειακή, ηθική και την κοινωνική τάξη και ευπρέπεια».
Αλλαγή κανονισμού
«Για να αλλάξει ο κανονισμός μιας πολυκατοικίας πρέπει να υπάρχει παμψηφία», σημειώνει στην εφημερίδα «Ελεύθερο Τύπο» ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ, Στράτος Παραδιάς, χαρακτηρίζοντας το εγχείρημα… αδύνατο. Πέραν αυτού, σύμφωνα με τον ίδιο, απαιτούνται συμβολαιογραφική πράξη, με την προσκόμιση φορολογικής ενημερότητας, και εξόφληση ΕΝΦΙΑ για τον εκάστοτε ιδιοκτήτη ξεχωριστά.

Φοροαπόψεις 19/12/2019

Ανάδειξη και σχολιασμός επίκαιρων φορολογικών, εργατικών, ασφαλιστικών & οικονομικών θεμάτων


* Υπόχρεοι δήλωσης περιουσιακής κατάστασης ("πόθεν έσχες")
Τη δήλωση περιουσιακής κατάστασης, γνωστό και ως "πόθεν έσχες", έχουν την υποχρέωση να την υποβάλλουν ορισμένες κατηγορίες προσώπων, όπως αυτές ορίζονται στον ν. 3213/2013.
Η δήλωση περιουσιακής κατάστασης υποβάλλεται από τους υπόχρεους μέσα σε ενενήντα (90) ημέρες από την απόκτηση της ιδιότητας τους (αρχική δήλωση). Για τα μετέπειτα έτη, η δήλωση υποβάλλεται κάθε χρόνο κατά το διάστημα της θητείας, της άσκησης της δραστηριότητας ή της διατήρησης της ιδιότητας των υπόχρεων και για ένα (1) έτος (ειδικά δε ορισμένες κατηγορίες πολιτικών αξιωμάτων για τρία (3) έτη, μετά από την απώλεια ή τη λήξη της ιδιότητας) και το αργότερο τρεις (3) μήνες μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.
Ανάμεσα στις κατηγορίες για τις οποίες προβλέπεται η υποβολή δήλωσης είναι μεταξύ άλλων πολιτικοί (διαφόρων θέσεων), δικαστικοί λειτουργοί, αστυνομικό προσωπικό, ιδιοκτήτες μέσων ενημέρωσης, δημοσιογράφοι, στελέχη εταιρειών που συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις κ.λπ.
Βαρύτατες είναι οι ποινικές κυρώσεις και τα πρόστιμα που επιβάλλονται σε περίπτωση μη υποβολής ή υποβολής ανακριβούς δήλωσης.
Αμφισβητήσεις αποκλειστικά και μόνο ως προς την ιδιότητα του υπόχρεου επιλύονται με πράξη των κατά περίπτωση αρμοδίων οργάνων ελέγχου, η οποία εκδίδεται μέσα σε ένα (1) μήνα από την υποβολή της αίτησης του ενδιαφερομένου ή των οργάνων, που είναι αρμόδια να υποβάλουν την κατά την προηγούμενη παράγραφο, κατάσταση υπόχρεων.
* Προϋποθέσεις για τη λογιστική διαγραφή απαιτήσεων
Απαίτηση δύναται να διαγραφεί για φορολογικούς σκοπούς μόνον εφόσον πληρούνται σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:
α) έχει προηγουμένως εγγραφεί ποσό που αντιστοιχεί στην οφειλή ως έσοδο,
β) έχει προηγουμένως διαγραφεί από τα βιβλία του φορολογούμενου και
γ) έχουν αναληφθεί όλες οι κατά νόμο ενέργειες για την είσπραξη της απαίτησης.
Απαιτήσεις, το συνολικό ύψος των οποίων, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, δεν υπερβαίνει το ποσό των τριακοσίων (300) ευρώ ανά αντισυμβαλλόμενο, δύνανται να διαγραφούν στο φορολογικό έτος εντός του οποίου συμπληρώνονται δώδεκα (12) μήνες από τον χρόνο κατά τον οποίο κατέστησαν ληξιπρόθεσμες, χωρίς να έχουν αναληφθεί οι κατάλληλες ενέργειες για τη διασφάλιση του δικαιώματος είσπραξης της εν λόγω απαίτησης, έχουν εγγραφεί ως έσοδα, έχουν διαγραφεί από τα βιβλία και οι οφειλέτες έχουν λάβει αποδεδειγμένα γνώση της διαγραφής της οφειλής τους, όπου αυτό είναι δυνατόν. Το συνολικό ύψος των απαιτήσεων που διαγράφονται σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο δεν δύναται να υπερβαίνει, ανά φορολογικό έτος, ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%) επί του συνόλου των απαιτήσεων στο τέλος της χρήσης.
Απαιτήσεις που διαγράφονται στο πλαίσιο αμοιβαίας συμφωνίας ή δικαστικού συμβιβασμού, ανεξαρτήτως του αν έχει σχηματισθεί σχετική πρόβλεψη, δύνανται να διαγραφούν για φορολογικούς σκοπούς και χωρίς τη λήψη μέτρων για την είσπραξή τους. Στην περίπτωση και κατά το μέρος που δεν έχει σχηματισθεί πρόβλεψη, το σχετικό ποσό της διαγραφής της απαίτησης εκπίπτει με βάση τις διατάξεις για τις εκπιπτόμενες δαπάνες.
* Περιεχόμενο τελικού ισολογισμού εκκαθάρισης
Ο τελικός ισολογισμός εκκαθαρίσεως, συντάσσεται όταν έχουν ολοκληρωθεί όλες οι πράξεις ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας και εξόφλησης των υποχρεώσεων προς τρίτους. Μετά την διενέργεια των ως άνω πράξεων ρευστοποιήσεων και εξοφλήσεων, προσδιορίζεται το τελικό αποτέλεσμα της εκκαθαρίσεως (κέρδος ή ζημιά), οπότε προκύπτει ο τελικός ισολογισμός.
Ο ισολογισμός αυτός περιλαμβάνει στο Ενεργητικό του:
1. Το ποσό των χρηματικών διαθεσίμων, όπως αυτό διαμορφώθηκε, μετά τις ρευστοποιήσεις των περιουσιακών στοιχείων, τις εισπράξεις των απαιτήσεων και τις εξοφλήσεις των υποχρεώσεων της οντότητας.
2. Το αποτέλεσμα που προέκυψε κατά το στάδιο της εκκαθαρίσεως, εφόσον αυτό ήταν αρνητικό (ζημιά).
3. Τυχόν δοσοληπτικούς λογαριασμούς εταίρων / μετόχων (33.07) με τις λογιστικές αξίες περιουσιακών στοιχείων, τα οποία θέλησαν να κρατήσουν για προσωπική τους χρήση (αυτοπαράδοση, άρθρο 7 του Κώδικα ΦΠΑ, Ν 2859/2000 ). Στις περιπτώσεις αυτές θα πρέπει να αποδοθεί ο αναλογών ΦΠΑ, το ποσό του οποίου περιλαμβάνεται στην χρέωση του δοσοληπτικού λογαριασμού κάθε εταίρου.
Αντιστοίχως, στο Παθητικό, θα περιλαμβάνονται:
1. Τα ποσά του εταιρικού / μετοχικού κεφαλαίου (το αρχικό κεφάλαιο ή όπως αυτό είχε διαμορφωθεί μετά από τυχόν αυξήσεις ή μειώσεις).
2. Τα ποσά των αποθεματικών, τα οποία είχαν σχηματισθεί κατά την λειτουργία της εταιρείας (υποχρεωτικά ή προαιρετικά).
3. Το ποσό του αποτελέσματος της τελευταίας εταιρικής χρήσεως (λογ. 42)
4. Το αποτέλεσμα που προέκυψε κατά το στάδιο της εκκαθαρίσεως, εφόσον αυτό ήταν θετικό (κέρδος).
5. Τυχόν πιστωτικά υπόλοιπα των προσωπικών λογαριασμών των εταίρων (53.14), τα οποία αντιπροσωπεύουν απαιτήσεις τους από μη αναληφθέντα κέρδη προηγουμένων χρήσεων.
Σε περίπτωση τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος, ο ισολογισμός καταρτίζεται με διενέργεια πραγματικής απογραφής και πληροφορίες που προκύπτουν από εξωλογιστικά στοιχεία.
Ο ισολογισμός υποβάλλεται στην ΔΟΥ (τμήμα Μητρώου), μαζί με την σχετική δήλωση, ως προς την ολοκλήρωση της εκκαθαρίσεως.
Στην περίπτωση του διπλογραφικού λογιστικού συστήματος, ακολουθεί το κλείσιμο όλων των λογαριασμών που εμφανίζονται σε αυτόν, με λογιστικές εγγραφές και διαδοχικές χρεώσεις / πιστώσεις των υπολογαριασμών των εταίρων / μετόχων (υπολογαριασμοί του 53.14), ώστε να προκύψουν τα τελικά οφειλόμενα προς αυτούς ποσά. (βλ. ΣΛΟΤ Αρ.Πρωτ.: 3380 ΕΞ/22.01.2019).

Η επιστημονική ομάδα της ΑΡΤΙΟΝ
Με την καθοδήγηση του κυρίου Γεώργιου Δαλιάνη
Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION Α.Ε. (Πουρνάρα 9 Μαρούσι | +30 210 6009062 |  www.artion.gr).

Ποιοι κερδίζουν από τις φοροελαφρύνσεις του 2020

Ποιοι κερδίζουν από τις φοροελαφρύνσεις του 2020


ης Δήμητρας Καδδά
"Δώρα" για όλα τα εισοδηματικά κλιμάκια και κυρίως για τη μεσαία τάξη κομίζουν οι νέες παροχές που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, χθες, κατά τη ψήφιση του Προϋπολογισμού του 2020. Ο λόγος για τη μείωση του ΕΝΦΙΑ μεσοσταθμικά κατά 8% αλλά και για τη μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης, δύο μέτρα που προστίθενται στο πακέτο παρεμβάσεων του 1,2 δισ. ευρώ το οποίο είχε ήδη δρομολογηθεί, αλλά και των παροχών αξίας 1 δισ. ευρώ που εφαρμόσθηκαν το 2ο εξάμηνο του 2019.
Η πρόσθετη μείωση του ΕΝΦΙΑ μεσοσταθμικά κατά 8% στα εκκαθαριστικά που θα εκδοθούν το 2020 αναμένεται να φέρει μεγαλύτερα ποσοστά μείωσης για τις πιο μικρές περιουσίες. Και τούτο καθώς -όπως ανέφερε σήμερα ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας- θα ακολουθηθεί το μοντέλο που χρησιμοποιήθηκε και φέτος για τη μεσοσταθμική μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 22%. Δηλαδή θα δοθεί βάρος για στη μείωση του φόρου σε μικρές και μεσαίες περιουσίες. 
Βεβαίως, θα υπάρχουν και επιβαρύνσεις για όσους έχουν ακίνητα σε ακριβές περιοχές ή σε αυτές που παραμένουν "εκτός συστήματος" αντικειμενικών, με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να αναφέρει χαρακτηριστικά χθες, κατά την ομιλία του στη Βουλή, το παράδειγμα της Μυκόνου.
Ουσιαστικά, η κίνηση θα έρθει παράλληλα με την προσαρμογή των αντικειμενικών αξιών με τις εμπορικές αλλά και την ένταξη 7.000 περιοχών στο σύστημα προσδιορισμού αντικειμενικών αξιών με αποτέλεσμα να πληρώνουν κανονικό ΕΝΦΙΑ όπως και οι αστικές περιοχές.   

Στο επίκεντρο η μεσαία τάξη
 

Όσον αφορά την Εισφορά Αλληλεγγύης και την πρώτη μείωση η οποία αναμένεται να αποφασιστεί περί το Μάιο του 2020, αυτή ουσιαστικά θα παράσχει ελάφρυνση για όσους έχουν εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ. Σημειώνεται ότι η Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης επιβλήθηκε για πρώτη φορά το 2011 και έχει κλιμακωτό συντελεστή που ξεκινά από το 2,2% για εισοδήματα από 12.000 έως 20.000 ευρώ. Αυξάνεται σε 5% για τη μεγάλη μάζα των φορολογουμένων που δηλώνουν εισόδημα από 20.001 έως 30.000 ευρώ, ενώ ο συντελεστής φτάνει έως το 10% για εισοδήματα άνω των 220.000 ευρώ. 
Δηλαδή, μια μείωσή της ευνοεί κυρίως τη μεσαία τάξη. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει δεσμευτεί για την κατάργηση της έως το τέλος της τετραετίας, όπως και για την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος.
Οι μισθωτοί θα δουν το όφελος της μείωσης άμεσα, μέσω της παρακράτησης φόρου μισθωτών η οποία θα μειωθεί, ενώ οι μη μισθωτοί θα την δουν σωρευτικά κατά την εκκαθάριση του φόρου το 2021. Σημειώνεται ότι στο φορολογικό νομοσχέδιο που ψηφίστηκε από τη Βουλή τις προηγούμενες μέρες προβλέπεται η κατάργηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης για τα ΑμεΑ με ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω.

Τα μέτρα του 2020

Στον Προϋπολογισμό του 2020 προβλέπονται μία σειρά από αναπτυξιακές και κοινωνικές παρεμβάσεις αξίας 1,2 δισ. ευρώ στις οποίες προστίθενται οι χθεσινές επιπλέον δεσμεύσεις για μείωση του ΕΝΦΙΑ και της εισφοράς αλληλεγγύης:
* Μείωση του φόρου εισοδήματος Νομικών Προσώπων από 28% στο 24% από τη χρήση του 2019.
* Μείωση της φορολογίας των κερδών που θα διανεμηθούν το 2020 από 10% σε 5%.
* Μείωση του εισαγωγικού συντελεστή φορολογίας εισοδήματος στο 9% (από το 22% σήμερα) και αύξηση του αφορολόγητου ορίου κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί.
* Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών εργαζομένων πλήρους απασχόλησης κατά 0,9%.
*Καθιέρωση χαμηλού φορολογικού συντελεστή 10% για τα αγροτικά συνεταιριστικά σχήματα.
* Κατάργηση εισφοράς 0,6% στις πιστώσεις factoring και leasing,  κίνητρα για τη δημιουργία εταιρειών συμμετοχών και εξορθολογισμός του τρόπου φορολόγησης των εταιρειών επενδύσεων.
* Εξορθολογισμός του τρόπου φορολόγησης των  stock options και παροχές σε είδος προς τους εργαζομένους.
* Χορήγηση επιδόματος ύψους 2.000 ευρώ για κάθε παιδί που θα γεννηθεί από την 1η Ιανουαρίου του 2020, με εξαιρετικά διευρυμένα εισοδηματικά κριτήρια που καλύπτουν τουλάχιστον το 90% των οικογενειών.
* Μετάπτωση στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ του 13% των ειδών βρεφικής ηλικίας και των κρανών ασφαλείας.
* Αναστολή του ΦΠΑ στις νέες οικοδομές για 3 έτη και του φόρου υπεραξίας ακινήτων.
* Επιστροφή μέρους των δαπανών για ανακαινίσεις, ενεργειακή, αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση κτιρίων που εξοφλούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, η οποία δεν θα επιφέρει επιπλέον δημοσιονομική επιβάρυνση στον Προϋπολογισμό του 2020 (σε ποσοστό 40% για ποσό έως 16.000 ευρώ).
* Αύξηση του  αριθμού δόσεων της πάγιας ρύθμισης οφειλών από 12 σε 24, και σε ειδικές περιπτώσεις έκτακτων οφειλών από 24 σε 48, ανάλογα με την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη.
 

Χριστουγεννιάτικο τραπέζι: Πόσο θα κοστίσει φέτος

Χριστουγεννιάτικο τραπέζι: Πόσο θα κοστίσει φέτος

6:36 μμ, Πέμπτη 19 Δεκ 2019
"Παρά τη μείωση του μοναδιαίου κόστους των προϊόντων του φετινού χριστουγεννιάτικου τραπεζιού, η αύξηση της τιμής των κρεάτων συνετέλεσε στην άνοδο του συνολικού κόστους" επισημαίνει το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ (ΙΝ.ΕΜ.Υ.) σε ανακοίνωσή του ύστερα από σχετική έρευνα που διενήργησε από τις 16 έως τις 17 Δεκεμβρίου.
Σημειώνεται πως οι τιμές των προϊόντων είναι ενδεικτικές και δεν αφορούν στο σύνολο της Επικράτειας, καθώς ελήφθησαν σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα επί συγκεκριμένων προϊόντων, σε σημεία πώλησης των Αθηνών/Λεκανοπέδιο Αττικής.
Το κόστος του τραπεζιού τα φετινά Χριστούγεννα είναι αυξημένο κατά 3,68% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, με ταυτόχρονη ωστόσο υποχώρηση του μοναδιαίου κόστους των προϊόντων κατά 0,96%.
Συγκεκριμένα, το χριστουγεννιάτικο οικογενειακό τραπέζι (6-8 ατόμων) θα κοστίσει φέτος 154,57 ευρώ έναντι 149,09 ευρώ που κόστιζε πέρυσι τα Χριστούγεννα, ενώ αντίθετα το κόστος ανά μονάδα προϊόντων εμφανίζεται μειωμένο από τα 79,05 ευρώ το 2018 στα 78,29 ευρώ φέτος.
Η αύξηση της μέσης τιμής των κρεάτων κατά 11,36% επιδρά καταλυτικά στην αύξηση του συνολικού κόστους, καθώς οι καταναλούμενες ποσότητες υπερβαίνουν κατά πολύ εκείνες των υπόλοιπων κατηγοριών που απαρτίζουν το χριστουγεννιάτικο τραπέζι.
Ενδεικτικά αναφέρεται πως οι δαπάνες για αγορά κρεατικών αντιστοιχούν στο 47,6% του συνολικού κόστους του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού, αναδεικνύοντας τον αντίκτυπο της φετινής, μέχρι στιγμής, αύξησής τους. Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στην ανοδική κατά 17,65% τιμή του χοιρινού, με τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς να καλύπτονται κατά περίπου 70% από εισαγόμενα προϊόντα λοιπών ευρωπαϊκών χωρών, γεγονός που οφείλεται εν πολλοίς στα κρούσματα πανώλης που εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στα τέλη του 2018 στην Αφρική και μετέπειτα στην Ασία.
Συνεπώς, η αυξητική πορεία του φετινού χριστουγεννιάτικου τραπεζιού (συνολικό κόστος) οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε φαινόμενα εισαγόμενου πληθωρισμού και περιορισμένης προσφοράς που συμπαρασύρουν και τα υπόλοιπα προϊόντα της κατηγορίας των κρεάτων. Όσον αφορά στις υπόλοιπες κατηγορίες που συνθέτουν το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, οι τιμές των Γλυκισμάτων εμφανίζουν μείωση της τάξεως του 4,78%, αντισταθμίζοντας έως έναν βαθμό τις αυξήσεις των κρεατικών.
Τα Λαχανικά - Φρούτα (+0,70%) όπως επίσης και τα προϊόντα Supermarket (-1,08%) καταγράφουν μικρές αυξομειώσεις, με συνέπεια να επηρεάζουν ελάχιστα τη διαμόρφωση τόσο του συνολικού κόστους όσου και του αντίστοιχου μοναδιαίου. Συνολικά, από τα 17 προϊόντα του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού που ομαδοποιούνται σε 4 κατηγορίες, τα 8 εμφανίζουν άνοδο και τα υπόλοιπα 9 υποχώρηση.
Οι πίνακες
Παρακάτω παρατίθενται ο αναλυτικός πίνακας των ποσοστιαίων μεταβολών ανά μονάδα προϊόντος όπως και η συνοπτική απεικόνιση της έρευνας του ΙΝΕΜΥ/ΕΣΕΕ ανά κατηγορία προϊόντων μεταξύ των ετών 2019 και 2018. Αναλυτικά: