Δευτέρα 9 Οκτωβρίου 2023

Πότε και πως θα δηλωθούν από τις επιχειρήσεις τα «μηχανάκια» στο Μητρώο POS: Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Παράταση στην σύγκληση των Γενικών Συνελεύσεων Τι ισχύει για την εκλογική άδεια στον ιδιωτικό τομέα


 

Πότε και πως θα δηλωθούν από τις επιχειρήσεις τα «μηχανάκια» στο Μητρώο POS:

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Παράταση στην σύγκληση των Γενικών Συνελεύσεων

Τι ισχύει για την εκλογική άδεια στον ιδιωτικό τομέα

 

Τις τελευταίες ημέρες έχουν γίνει ανακοινώσεις ότι αναμένονται αλλαγές στο φορολογικό πεδίο, αλλαγές που θα επηρεάσουν κυρίως τους ατομικώς δρώντες και τους πρώην ελεύθερους επιτηδευματίες.

Με όσα συμβαίνουν όμως, με τις αλλεπάλληλες ανακοινώσεις , αλλά και τις πυροσβεστικές παρεμβάσεις τόσο του υπουργού οικονομικών όσο και του κυβερνητικού εκπρόσωπου, δημιουργείται αναταραχή στην αγορά, με αποτέλεσμα να μην προχωρούν επενδυτικά σχέδια που θέλουν να πραγματοποιήσουν οι επιχειρήσεις, αφού δεν γνωρίζουν το φορολογικό ή το εργασιακό πεδίο, που θα ισχύσει.

Κάποιος πρέπει να εξηγήσει στην διοίκηση ότι η αγορά εκτός από οικονομική ενίσχυση, μέσα από τα αναπτυξιακά προγράμματα  και τραπεζικά δάνεια, χρειάζεται και σταθερότητα αλλά και ήρεμο κλίμα για να μπορεί να κάνει τον προγραμματισμό της για την λειτουργία της την νέα χρονιά.

Οι συγκεκριμένες ομάδες των φορολογουμένων , καλώς ή κακώς, αποτελούν την πλειοψηφία των φορολογουμένων. Πρέπει λοιπόν να γνωρίζουν ποιο θα είναι το φορολογικό τοπίο για το φορολογικό έτος 2024 και να μην αιφνιδιαστούν για το φορολογικό έτος 2023.

Αν και με παρέμβαση του ο υπουργός Οικονομικών, προσπαθώντας να μαζέψει τα σενάρια που κυκλοφορούν, διαβεβαίωσε ότι κανένα από αυτά δεν ισχύει και ότι δεν θα υπάρξει αύξηση της φορολογίας σε κανένα επίπεδο, καλό θα ήταν μαζί με το σχέδιο του προϋπολογισμού του 2024, να κατατεθεί και το φορολογικό νομοσχέδιο που θα θεσμοθετεί όλα αυτά που εξαγγέλθηκαν στην Θεσσαλονίκη και εξειδικεύτηκα από το οικονομικό επιτελείο.

Γιατί δεν είναι μόνο η φορολόγηση των ελευθέρων επιτηδευματιών και των ατομικών επιχειρήσεων. Όλα όσα εξαγγέλθηκαν από την διεθνή έκθεση, δεν αρκεί μόνο να νομοθετηθούν.

Για παράδειγμά όσοι ασχολούνται και έχουν επενδύσει στην βραχυχρόνια μίσθωση (Airbnb) , πρέπει να ιδρύσουν, αν είναι αναγκαίο εταιρίες διαχείρισης ή ακόμη να δουν, κυρίως οι ιδιώτες, αν μπορούν να επιχειρούν  στις νέες συνθήκες με την εκμετάλλευση του ακίνητου που έχουν για βραχυχρόνια ενοικίαση ή θα πρέπει να στραφούν στην αστική μίσθωση.

Μητρώο POS επιχειρήσεων:

Με οδηγίες που δημοσιοποίησε σε μορφή εννέα  ερωταπαντήσεων, η ΑΑΔΕ, προσπαθεί να ενημερώσει τόσο τους Παρόχους των pos, όσο και τις επιχειρήσεις που τα χρησιμοποιούν, για τις υποχρεώσεις που έχουν ώστε τα POS που χρησιμοποιούνται στην χώρα μας, να καταγραφούν, να πάρουν δηλαδή αριθμό μητρώου. Η καταγραφή αυτή είναι αναγκαία ενόψη της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών, που διαθέτουν μητρώο, με τα συστήματα EFT/POS.

Θεωρητικά στο εγχείρημα εμπλέκονται μόνο οι φορείς που διαθέτουν τα POS, όμως υποχρεώσεις γεννιόνται και για τις επιχειρήσεις που είναι χρήστες του συστήματος αυτού πληρωμής, διότι στην χώρα μας κυκλοφορούν νόμιμα και POS, που είναι «ιδιοκτησία» τραπεζών ή πιστωτικών συστημάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αυτά τα τελευταία μηχανήματα, πρέπει αν αναγγελθούν και να πάρουν αριθμό μητρώου με την ευθύνη των επιχειρήσεων που τα χρησιμοποιούν στην χώρα μας.

Ας δούμε τις οδηγίες και διευκρινήσεις που δίνει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων

 1. Ποιοι είναι υπόχρεοι υποβολής στοιχείων των ενεργών POS ανά δεκαήμερο;

Τα ενεργά POS των επιχειρήσεων θα πρέπει να δηλώνονται, μέσω διεπαφής (API), ανά δεκαήμερο:

• από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) που εκκαθαρίζουν συναλλαγές που εξοφλούνται με τη χρήση καρτών πληρωμής και

• από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs) που παρέχουν, εγκαθιστούν και διαχειρίζονται τερματικά μηχανήματα POS.

2. Είναι υποχρεωμένες οι επιχειρήσεις να δηλώνουν τα ενεργά POS που έχουν στη κατοχή τους;

  Οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν POS (Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών), υποχρεούνται να υποβάλλουν Δήλωση Μέσων Πληρωμών για το σύνολο των μέσων που διαθέτουν, αποκλειστικά και μόνο στην περίπτωση που:

• είτε οι Πάροχοι (βλ. ερώτηση 1) δεν δήλωσαν κάποιο εκ των Μέσων Πληρωμών ή δεν επικαιροποίησαν τα στοιχεία κάποιου εκ των Μέσων Πληρωμών.

• είτε οι Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών κρίνουν ως ανακριβή τα στοιχεία που δηλώθηκαν από τους Παρόχους.

Χρόνος δήλωσης από πλευράς Χρηστών Υπηρεσιών Πληρωμών, εφόσον υποχρεούνται σύμφωνα με τα προηγούμενα:

• από την 11η έως και την τελευταία ημέρα κάθε μήνα, για τις μεταβολές του προηγούμενου μήνα.

3. Κάθε πότε λαμβάνει χώρα η διαβίβαση των στοιχείων από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers), Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs) και Επιχειρήσεις (Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών);

Η διαβίβαση των στοιχείων από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs), λαμβάνει χώρα:

1. Έως και την 15η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 1η έως και την 10η ημέρα του ιδίου μήνα.

2. Έως και την 25η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 11η έως και την 20ή ημέρα του ιδίου μήνα.

3. Έως και την 5η ημέρα του επόμενου μήνα, με χρονικό διάστημα αναφοράς την 21η έως την τελευταία ημέρα του προηγούμενου μήνα.

4. Πως αποκτούν πρόσβαση οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs) ημεδαπής στο παραγωγικό περιβάλλον αποστολής δεδομένων (API);

Οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs) ημεδαπής θα πρέπει αρχικά να αποκτήσουν Ειδικούς Κωδικούς πρόσβασης. Κάνοντας χρήση των κωδικών TAXISnet που κάποιος διαθέτει μπορεί να συνδεθεί στην εφαρμογή Διαχείρισης Ειδικών Κωδικών. Εν συνεχεία στην ενότητα «Διαθέσιμες Υπηρεσίες» επιλέγει την εφαρμογή με όνομα «Δηλώσεις Μέσων Πληρωμών».

 

5. Πως αποκτούν πρόσβαση οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs) αλλοδαπής στο παραγωγικό περιβάλλον αποστολής δεδομένων (API);

Οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs) αλλοδαπής, προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση στο παραγωγικό περιβάλλον αποστολής δεδομένων (API), αποστέλλουν αίτημα στο posregistry.support@aade.gr με τίτλο "Αίτημα πρόσβασης στο API Μητρώου Μέσων Πληρωμών" στο οποίο θα πρέπει υποχρεωτικά να συμπεριλάβουν τα παρακάτω στοιχεία: Χώρα, Επωνυμία, ΑΦΜ, Ρόλος (Acquirer, NSP ή και τα δυο), Στοιχεία Επικοινωνίας (email, τηλέφωνο).

Στη συνέχεια η ΑΑΔΕ αποστέλλει στον αιτούντα - στο e-mail που έχει δηλώσει κατά το αίτημά του - tokenUsername και tokenPassword.

6. Υπάρχει η δυνατότητα πρόσβασης σε δοκιμαστικό περιβάλλον (test) του API της ΑΑΔΕ ώστε να γίνονται validate τα αρχεία CSV;

Διατίθεται δοκιμαστικό περιβάλλον swagger στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ.

Δυνατότητα πρόσβασης στο δοκιμαστικό περιβάλλον του API της ΑΑΔΕ, ώστε να κάνουν validate τα προς υποβολή αρχεία CSV, μπορούν να έχουν οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs).

Για πληροφορίες όσον αφορά στη διενέργεια των δοκιμαστικών υποβολών και την παροχή πρόσβασης, μπορείτε να απευθύνεστε στο posregistry.support@aade.gr

7. Ποιοι είναι οι τύποι, το μέγεθος και οι πιθανές τιμές των ζητούμενων πεδίων;

Πληροφορίες αναφορικά με τους τύπους των πεδίων και τις πιθανές τιμές τους, για ACQuirers και NSPs, μπορείτε να βρείτε στην εξής διαδρομή στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ: Αρχική σελίδα // Επιχειρήσεις // Δημιουργία Μητρώου Μέσων Πληρωμών.

Όσον αφορά στο μέγεθος των αλφαριθμητικών πεδίων δεν έχει τεθεί κάποιος περιορισμός σε επίπεδο υποβολής αρχείου οπότε και δεν αποτελεί αιτία απόρριψης του αρχείου. Παρόλα αυτά για αρκετά πεδία ισχύουν κανόνες που εμμέσως προσδιορίζουν το αποδεκτό μέγεθος (π.χ. αλγόριθμος ΑΦΜ) οι οποίοι εφόσον δεν πληρούνται, το αρχείο απορρίπτεται.

8. Υπάρχει διαθέσιμη λίστα με όλους τους πιθανούς κωδικούς λάθους που μπορεί να επιστρέψει το API και την επεξήγηση αυτών;

Η συνολική λίστα των συχνότερων error & warning codes συμπεριλαμβάνεται στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ και συγκεκριμένα στο αρχείο “Οδηγίες χρήσης API Μητρώου Μέσων Πληρωμών” το οποίο συνεχώς θα επικαιροποιείται.

Σε κάθε περίπτωση, δε θα εμφανίζεται μόνον ο κωδικός του αντίστοιχου error/warning. Κατά την ανεπιτυχή υποβολή αρχείου, οι εκάστοτε κωδικοί θα συνοδεύονται από το αντίστοιχο επεξηγηματικό κείμενο.

 9. Σε περίπτωση υποβολής αρχείου που περιέχει και λανθασμένα στοιχεία, η ΑΑΔΕ λαμβάνει μέρος του αρχείου ή γίνεται συνολική απόρριψη του;

Κατά την πρώτη φάση (validation αρχείου υποβολής) , θα απορρίπτεται ολόκληρο το αρχείο, και θα εμφανίζονται άμεσα (σύγχρονα) τα σχετικά μηνύματα λάθους.

Σε επιτυχή ολοκλήρωση της αποστολής αρχείου, ο χρήστης λαμβάνει απάντηση στην οποία αναγράφεται το μέγεθος του αρχείου και ο αριθμός των εγγραφών.

Σε δεύτερη φάση, κατά την ενημέρωση της ΒΔ του Μητρώου Μέσων Πληρωμών, και εφόσον δεν «ανέβει» σωστά ολόκληρο το αρχείο, η λειτουργία προβλέπει να ενημερώνεται σχετικά ο χρήστης για το πόσες εγγραφές έγιναν αποδεκτές και πόσες (και ποιες) απορρίφθηκαν.

Για περισσότερες πληροφορίες, παρακαλούμε επικοινωνήστε στο posregistry.support@aade.gr, σημειώνοντας το ονοματεπώνυμο, το σταθερό ή/και το κινητό τηλέφωνο.

Γενικές συνελεύσεις

Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νόμος 5055/2023 "Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2121 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Νοεμβρίου 2019 για την τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/1132 όσον αφορά τις διασυνοριακές μετατροπές, συγχωνεύσεις και διασπάσεις κεφαλαιουχικών εταιρειών και επείγουσες διατάξεις για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς."

Μεταξύ των άρθρων που ψηφίστηκαν ήταν και το άρθρο 18 που επικυρώνει την παράταση κατά 50 ημέρες την σύγκληση των Γενικών Συνελεύσεων των Α.Ε. , ΕΠΕ και ΙΚΕ.

Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρίες με αυτή την νομική μορφή μπορούν να πραγματοποιήσουν τις Γενικές Συνελεύσεις τους έως την 30η Οκτωβρίου 2023. Τα πρακτικά των συνελεύσεων αυτών πρέπει αν ανέβουν στο ΓΕΜΗ, είκοσι ημερολογιακές ημέρες μετά την σύγκλιση τους. Αν αυτές πραγματοποιηθούν την 30η Οκτωβρίου, οι συνελεύσεις πρέπει να «ανέβουν» στο ΓΕΜΗ έως την 19η Νοεμβρίου 2023.

 Το άρθρο όπως ψηφίστηκε στο νόμο:

 «Άρθρο 18 Παράταση προθεσμιών διεξαγωγής γενικών συνελεύσεων κεφαλαιουχικών εταιρειών για το έτος 2023

Για το έτος 2023 η προθεσμία διεξαγωγής της γενικής συνέλευσης της παρ. 1 του άρθρου 119 του ν. 4548/2018 (Α' 104), της παρ. 2 του άρθρου 69 του ν. 4072/2012 (Α' 86) και της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 3190/1955 (Α' 91) παρατείνεται κατά πενήντα (50) ημερολογιακές ημέρες. Προθεσμίες που συνδέονται με την υποβολή πρακτικών συνελεύσεων των μετόχων ή εταίρων και εγκεκριμένων οικονομικών καταστάσεων στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο παρατείνονται αναλόγως.»

Άδεια εκλογών στον ιδιωτικό τομέα

Μετά την ΔΙΔΑΔ/Φ.18.33/2659/οικ.15565/20-9-2023 για τη χορήγηση αδειών για τις φετινές αυτοδιοικητικές εκλογές στο Δημόσιο, δημοσιεύθηκε και η απόφαση 84834/26-9-2023 για τον ιδιωτικό τομέα.

Σύμφωνα με τη νέα απόφαση ισχύουν τα κάτωθι:

1. Όλες οι βιομηχανικές, βιοτεχνικές και εμπορικές επιχειρήσεις, εκμεταλλεύσεις και εργασίες του ιδιωτικού τομέα, καθώς και όσοι γενικώς απασχολούν προσωπικό και υπάγονται στον ιδιωτικό τομέα, υποχρεούνται να χορηγήσουν στο προσωπικό τους ειδική άδεια απουσίας με αποδοχές για την διευκόλυνση άσκησης του εκλογικού τους δικαιώματος, κατά τις προσεχείς Περιφερειακές και Δημοτικές Εκλογές της 8ης Οκτωβρίου 2023 καθώς και κατά τις τυχόν επαναληπτικές εκλογές της 15ης Οκτωβρίου 2023.

2. Ο αριθμός των ημερών αδείας απουσίας, που χορηγείται για τον ανωτέρω σκοπό και που καλύπτει τον απολύτως αναγκαίο χρόνο για τη μετάβαση του προσωπικού των υπόχρεων της παρ. 1 της παρούσας στον τόπο άσκησης του εκλογικού του δικαιώματος και την επιστροφή του απ’ αυτόν, καθορίζεται ως ακολούθως:

Α. Για τους μισθωτούς για τους οποίους εφαρμόζεται καθεστώς εξαήμερης εβδομαδιαίας εργασίας:

α) Σε όσους μετακινηθούν, για την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος σε απόσταση 100-200 χιλιομέτρων, χορηγείται άδεια μιας (1) εργάσιμης ημέρας.

β) Σε όσους μετακινηθούν σε απόσταση 201-400 χιλιομέτρων, χορηγείται άδεια δύο (2) εργασίμων ημερών.

γ) Σε όσους μετακινηθούν σε απόσταση 401 χιλιομέτρων και άνω χορηγείται άδεια τριών (3) εργασίμων ημερών, εφόσον μετακινηθούν εξ ολοκλήρου οδικώς, με βάση την υπεύθυνη δήλωσή τους.

δ) Σε όσους μετακινηθούν από και προς νησιά, για τα οποία δεν υπάρχει οδική πρόσβαση, ο αριθμός των ημερών αδείας που χορηγείται θα εξετάζεται κατά περίπτωση, ανάλογα με την απόσταση και τις ειδικές συνθήκες μετακίνησης, χωρίς ωστόσο η άδεια στις περιπτώσεις αυτές, να υπερβαίνει τις τρεις (3) εργάσιμες ημέρες.

Β. Για τους μισθωτούς για τους οποίους εφαρμόζεται καθεστώς πενθήμερης εβδομαδιαίας εργασίας:

α) Σε όσους μετακινηθούν, για την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος σε απόσταση 200-400 χιλιομέτρων, χορηγείται άδεια μιας (1) εργάσιμης ημέρας.

β) Σε όσους μετακινηθούν σε απόσταση 401 χιλιομέτρων και άνω, χορηγείται άδεια δύο (2) εργασίμων ημερών, εφόσον μετακινηθούν εξ ολοκλήρου οδικώς, με βάση την υπεύθυνη δήλωσή τους.

γ) Σε όσους μετακινηθούν από και προς νησιά, για τα οποία δεν υπάρχει οδική πρόσβαση, ο αριθμός των ημερών αδείας που χορηγείται θα εξετάζεται κατά περίπτωση, ανάλογα με την απόσταση και τις ειδικές συνθήκες μετακίνησης, χωρίς ωστόσο η άδεια στις περιπτώσεις αυτές, να υπερβαίνει τις τρεις (3) εργάσιμες ημέρες.

3. Για όσους εκ των μισθωτών, που μετακινούνται κατά τα ανωτέρω, η Κυριακή 8 Οκτωβρίου 2023 ή/και η Κυριακή 15 Οκτωβρίου 2023 (ημέρες διεξαγωγής της ψηφοφορίας), είναι εργάσιμη/ες ημέρα/ες, αυτή/ες θεωρείται/ούνται ως ημέρα/ες ειδικής αδείας απουσίας με αποδοχές, πέραν αυτών που ορίζονται στην προηγούμενη παράγραφο της παρούσας.

4. Η κατά τα ανωτέρω χορηγούμενη άδεια δεν συμψηφίζεται με την ετήσια άδεια μετ’ αποδοχών.

Αλωνιάτης Απόστολος

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή 8  Οκτωβρίου  2023