Σάββατο 5 Ιουνίου 2021

Αφορολόγητη και ακατάσχετη η επιχορήγηση αυτοαπασχολούμενων δικηγόρων από το ΕΣΠΑ Σε συνδυασμό με την απαλλαγή των δικαιούχων από την υποχρέωση προσκόμισης φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας διασφαλίζεται η ταχεία ολοκλήρωση των σχετικών πληρωμών

 Ρυθμίσεις αναφορικά με το αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο των ενισχύσεων ειδικών κατηγοριών δραστηριοτήτων πληττόμενων από την πανδημία του κορωνοϊού COVID-19 περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, ο Νόμος 4801/2021 για τη φαρμακευτική κάνναβη.Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 32, οι ενισχύσεις που καταβάλλονται στο πλαίσιο συγχρηματοδοτούμενων από το ΕΣΠΑ δράσεων  «Επιχορήγηση αυτοαπασχολούμενων δικηγόρων», «Επιδότηση κεφαλαίου κίνησης πληττόμενων από την πανδημία τουριστικών επιχειρήσεων φιλοξενίας» και «Επιχορήγηση υφιστάμενων επιχειρήσεων γυμναστηρίων, παιδότοπων», δεν υπόκεινται σε οποιονδήποτε φόρο, τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου, συμπεριλαμβανομένης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43A του ν. 4172/2013 (Α’ 167), μη εφαρμοζομένης της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής της, είναι ανεκχώρητες και ακατάσχετες στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης, δεν δεσμεύονται και δεν συμψηφίζονται με βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο, τα ν.π.δ.δ., τους Ο.Τ.Α. και τα νομικά πρόσωπά τους, τα ασφαλιστικά ταμεία και τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζονται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνομιακού χαρακτήρα.Οι δικαιούχοι των ενισχύσεων του παρόντος απαλλάσσονται από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας για τη συμμετοχή τους στις δράσεις και την είσπραξη της ενίσχυσης.Διαβάστε σχετικά: Έρχεται το ΕΣΠΑ για την επιχορήγηση δικηγόρων - Τι και ποιους αφοράΟμοίως, η αυτή ρύθμιση προβλέπεται και για την ενίσχυση που καταβάλλεται στο πλαίσιο της δράσης «Επιχορήγηση Επιχειρήσεων Εστίασης για την Προμήθεια Θερμαντικών Σωμάτων Εξωτερικού Χώρου» (άρθρο 31).Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση της διάταξης, λόγω των μέτρων για τη μείωση της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, οι επιχειρήσεις συγκεκριμένων κλάδων έχουν υποστεί σημαντική μείωση των εισοδημάτων τους.Ειδικότερα, η επαγγελματική δραστηριότητα των αυτοαπασχολούμενων δικηγόρων περιορίστηκε ιδιαιτέρως λόγω της αναστολής λειτουργίας των δικαστηρίων και άλλων φορέων όπως τα κτηματολογικά γραφεία για μεγάλες περιόδους, αλλά και του περιορισμού των δραστηριοτήτων των δυνητικών πελατών τους λόγω της προκληθείσας γενικότερης καμπής της οικονομικής δραστηριότητας.Για την προσαρμογή τους στις νέες συνθήκες κρίνεται σκόπιμη η στήριξή τους για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό των υποδομών τους.Για τη στήριξη των ως άνω επιχειρήσεων το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων έχει σχεδιάσει τις συγχρηματοδοτούμενες από την Ευρωπαϊκή `Ενωση δράσεις «Επιχορήγηση αυτοαπασχολούμενων δικηγόρων», «Επιδότηση κεφαλαίου κίνησης πληττόμενων από την πανδημία τουριστικών επιχειρήσεων φιλοξενίας» και «Επιχορήγηση υφιστάμενων επιχειρήσεων γυμναστηρίων, παιδότοπων».Με το προβλεπόμενο ακατάσχετο και ασυμψήφιστο των εν λόγω ενισχύσεων, σε συνδυασμό με την απαλλαγή των δικαιούχων από την υποχρέωση προσκόμισης φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας, διασφαλίζεται η ταχεία ολοκλήρωση των σχετικών πληρωμών στο σύνολό τους, χωρίς παρακρατήσεις, με στόχο την επίτευξη του σκοπού των ως άνω δράσεων.

ΕΣΠΑ για δικηγόρους: Δημοσιεύθηκε η προκήρυξη για την επιχορήγηση αυτοαπασχολούμενων δικηγόρων Από 16/6 οι αιτήσεις - Αναλυτικά οι όροι και οι προϋποθέσεις

 Αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του ΕΣΠΑ το πρόγραμμα για την επιχορήγηση αυτοαπασχολούμενων δικηγόρων.Αναλυτικά προβλέπεται:Στόχος της Δράσης είναι η αναβάθμιση των ψηφιακών υποδομών των γραφείων των αυτοαπασχολούμενων δικηγόρων, προκειμένου να έχουν την δυνατότητα να παρέχουν τις υπηρεσίες τους μέσω τηλεδιάσκεψης αλλά και να μπορούν να αξιοποιήσουν τα σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία στην διαδικασία απονομής της Δικαιοσύνης, σε δικαστήρια και σωφρονιστικά́ καταστήματα της χώρας, περιορίζοντας έτσι την απώλεια εισοδημάτων και υποστηρίζοντας την ικανότητα ανταπόκρισής τους σε απαιτήσεις ψηφιακού εκσυγχρονισμού των γραφείων τους.Σε ποιους απευθύνεταιΑυτοαπασχολούμενοι δικηγόροι, ως φυσικά πρόσωπα, εγγεγραμμένοι στον δικηγορικό σύλλογο, που λειτουργούν νομίμως στη χώρα και έχουν κάνει έναρξη στην αρμόδια ΔΟΥ έως και την 31/12/2020. Επισημαίνεται ότι αποκλείονται τα πάσης φύσεως νομικά πρόσωπα.Περίοδος υποβολήςαπό 16/6/2021 έως 30/7/2021 (ώρα 15:00)Η αίτηση χρηματοδότησης υποβάλλεται ηλεκτρονικά στο Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ) που παρέχει το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων στην διεύθυνση www.ependyseis.gr με την ένδειξη: «Επιχορήγηση αυτοαπασχολούμενων δικηγόρων».Ο ωφελούμενος υποβάλλει την αίτηση χρηματοδότησης, κατά την υποβολή της οποίας υποχρεούται σωρευτικά:να συμπληρώσει στο ΠΣΚΕ τα σχετικά πεδία του εντύπου υποβολής όπως αυτό εμφανίζεται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ I: ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΕΝΤΥΠΟ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΑΙΤΗΣΗΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣνα επισυνάψει στο ΠΣΚΕ τα δικαιολογητικά που προβλέπονται ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ V_A Δικαιολογητικά που υποβάλλονται ηλεκτρονικά κατά την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησηςνα οριστικοποιήσει την αίτηση ώστε αυτή να καταστεί διαθέσιμη προς επεξεργασία σε επόμενο στάδιο.Οι αιτήσεις χρηματοδότησης στο ΠΣΚΕ πρέπει να είναι πλήρως συμπληρωμένες καθώς σε διαφορετική περίπτωση δεν είναι δυνατή η οριστική υποβολή της αίτησης και η λήψη ενάριθμου κωδικού.Όροι και προϋποθέσειςΟι δικαιούχοι θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να ικανοποιούν τις ακόλουθες προϋποθέσεις:Να έχουν ως κύριο Κωδικό Δραστηριότητας (ΚΑΔ) έναν εκ των επιλέξιμων ΚΑΔ του κεφ. 6: «ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΙ ΤΟΜΕΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ».Να έχουν συσταθεί έως και 31/12/2020Να διαθέτουν επαγγελματική έδρα και άδεια ασκήσεως επαγγέλματος δικηγόρου, πριν την δημοσίευση της Πρόσκλησης.Να τηρούν απλογραφικά ή διπλογραφικά βιβλία του ν. 4308/2014.Να υποβάλλουν μία αίτηση χρηματοδότησης ανά ΑΦΜ.Σε κάθε ωφελούμενο (διακριτό ΑΦΜ) θα αποδίδεται άπαξ μέγιστη συνολική επιχορήγηση για την ψηφιακή αναβάθμιση των γραφείων τους ως εξής:Επιχορήγηση 2.000 ευρώ με Έσοδα        0 =< 1/1/2019 – 31/12/2019 =< 20.000 ευρώΕπιχορήγηση 1.500 ευρώ με Έσοδα  20.000 < 1/1/2019 – 31/12/2019 =< 40.000 ευρώΕπιχορήγηση 1.000 ευρώ με Έσοδα  40.000 < 1/1/2019 – 31/12/2019 =< 60.000 ευρώΕπιχορήγηση 500 ευρώ με Έσοδα     60.000 < 1/1/2019 – 31/12/2019Οι ωφελούμενοι οι οποίοι έκαναν έναρξη εντός του 2020 δύναται να αιτηθούν και να λάβουν ως ανώτερο όριο επιχορήγησης ποσό 1.500 ευρώ.Τι χρηματοδοτείταιΕπιχορηγούνται αποκλειστικά οι ακόλουθες δαπάνες προμήθειας εξοπλισμού: Η/Υ, laptops, routers, web κάμερες, μικρόφωνα, ακουστικά, ηχεία, συστήματα τηλεδιάσκεψης, scanners/πολυμηχανήματα, οθόνες τηλεδιάσκεψης/προβολής.Επιλέξιμες είναι οι δαπάνες κτήσης πάγιων στοιχείων για τα οποία το κόστος απόκτησης κάθε διακριτού στοιχείου εξοπλισμού δεν είναι μεγαλύτερο από 1.500 ευρώ και έως τα όρια επιχορήγησης.Ενδεικτικά δεν είναι επιλέξιμες οι προμήθειες για: κινητά τηλέφωνα, tablets, συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας, servers, πάσης φύσεως λογισμικά (πέραν των απαραίτητων λογισμικών για τη βασική λειτουργία των Η/Υ και laptops), συνδρομές σε βάσεις δεδομένων.Δείτε αναλυτικά την προκήρυξη.


Δείτε αναλυτικά την προκήρυξη.

ΧρηστικάΗ εξέγερση των λογιστών για το Ε3 φέρνει παράταση

 Θα δοθεί περιθώριο τουλάχιστον έως το 30 Ιουνίου για να υποβληθούν το Ε3 και η αίτηση για την ένταξη στο πρόγραμμα επιδότησης των παγίων δαπανών

17:47, 01 Ιουνίου 2021

facebook

tweet

share

Την παράταση της προθεσμίας για την υποβολή των αιτήσεων λήψης της επιδότησης των παγίων δαπανών και την ταυτόχρονη υποβολή του εντύπου Ε3 ανακοινώνει σύντομα το υπουργείο Οικονομικών μετά το απίστευτο χάος που προκάλεσαν οι ασφυκτικές προθεσμίες και τις ισχυρές αντιδράσεις των λογιστών.


Σύμφωνα με πληροφορίες το ΥΠΟΙΚ και η ΑΑΔΕ εξετάζουν το ενδεχόμενο να δοθεί παράταση τουλάχιστον έως την 30η Ιουνίου και εκτιμάται ότι μια ικανή παράταση θα ήταν μέχρι τα μέσα Ιουλίου, καθώς το πρόβλημα είναι τεράστιο για τους λογιστές-φοροτεχνικούς που αναλαμβάνουν την υποβολή των συγκεκριμένων ηλεκτρονικών εντύπων.



Υπενθυμίζεται ότι η προθεσμία για την υποβολή των αιτήσεων λήψης της επιδότησης των παγίων δαπανών, ορίστηκε με την υπουργική απόφαση μέχρι την 17η Ιουνίου.


Ταυτόχρονα, η απόφαση προέβλεπε και την υποχρεωτική υποβολή της φορολογικής δήλωσης, έως την ίδια ημερομηνία προκειμένου να διασταυρωθούν τα στοιχεία της αίτησης και της φορολογικής δήλωσης.


Ωστόσο η υποχρέωση υποβολής των φορολογικών δηλώσεων από τους ενδιαφερόμενους επιχειρηματίες για να λάβουν την ειδική κρατική ενίσχυση, επιβλήθηκε χωρίς να έχει ανοίξει η πλατφόρμα για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων. Μεταξύ άλλων:


Δεν είχε εκδοθεί το έντυπο Ν που υποβάλουν οι επιχειρήσεις.

Ο ΕΦΚΑ δεν έχει ακόμη τις βεβαιώσεις που αφορούν στις ασφαλιστικές εισφορές τις οποίες οι επιχειρήσεις κατέβαλαν μέσα στο 2020, οι οποίες είναι αναγκαίες για τη συμφωνία με τα δεδομένα του ΕΦΚΑ των ποσών των εισφορών που πρέπει να εκπέσουν φορολογικά από τα ακαθάριστα των επιχειρήσεων.

Δεν έχουν οριστικοποιηθεί ακόμη από τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες οι καταστάσεις τιμολογίων πελατών-προμηθευτών (οι ΜΥΦ) για το 2020, καθώς η προθεσμία για τις διορθώσεις των καταστάσεων αυτών λήγει στις 18 Ιουνίου.

Ημίμετρα από το ΥΠΟΙΚ

Το ΥΠΟΙΚ κατάλαβε το «γκάφα» του, από τις έντονες αντιδράσεις των λογιστών την περασμένη Κυριακή και το βράδυ της Κυριακής ανακοίνωσε ότι δεν απαιτείται η υποβολή της πλήρους φορολογικής δήλωσης (Ε1, Ε2, Ε3 κ.λπ.), αλλά, ειδικά για την περίσταση, μπορεί να υποβληθεί μόνο το Ε3.


Ωστόσο οι λογιστές τονίζουν ότι ούτε αυτό είναι εφικτό, καθώς αδυνατούν σε διάστημα 16 ημερών να προλάβουν να συμπληρώσουν και να υποβάλουν εκατοντάδες χιλιάδες έντυπα Ε3 και τις αιτήσεις για τη λήψη της επιδότησης των παγίων δαπανών.


Επίσης το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας (ΟΕΕ) εκφράζει την έντονη δυσαρέσκειά του και θεωρεί μη εφαρμόσιμη την σχετική απόφαση, σχετικά με τη διαδικασία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το προσωρινό μέτρο ενίσχυσης με τη μορφή επιδότησης πάγιων δαπανών σε επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά λόγω της πανδημίας, για μια σειρά λόγους που καταγράφει.


Μεταξύ άλλων επισημαίνει ότι η επιδότηση των πάγιων δαπανών των επιχειρήσεων είναι αδύνατη χωρίς την υποβολή του Ε3 και πως η προϋπόθεση της υποβολής του Ε3 του φορολογικού έτους 2020 μέχρι 17 Ιουνίου 2021 για την οριστικοποίηση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος είναι ανέφικτο να υλοποιηθεί μέσα στην προθεσμία που έχει τεθεί, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι η φόρμα του εντύπου Ε3 δεν είναι διαμορφωμένη ακόμα με τα φετινά δεδομένα.


Στο πλαίσιο αυτό ζητεί, όπως, ως ημερομηνία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος να ορισθεί η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, η οποία πρέπει να είναι η τελευταία ημέρα του τέταρτου μήνα μετά την έναρξη της πλήρους λειτουργίας της πλατφόρμας, δηλαδή μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου.


Ωστόσο αυτό το αίτημα δεν θα γίνει αποδεκτό, αλλά το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει την περίπτωση να χορηγηθεί παράταση τουλάχιστον έως τις 30 Ιουνίου ή και μέχρι τα μέσα Ιουλίου.

Μια εισαγωγή στο Bitcoin Το Bitcoin και η τεχνολογία η οποία εισήγαγε αποτελεί το big bang του σύμπαντος των κρυπτονομισμάτων

 Μια εισαγωγή στο Bitcoin

Το Bitcoin και η τεχνολογία η οποία εισήγαγε αποτελεί το big bang του σύμπαντος των κρυπτονομισμάτων

SHARE

Μια εισαγωγή στο Bitcoin

Κωνσταντίνος Δράκος - Αντώνης Μπαλλής

04.06.2021 | 06:57

Πίσω στο μακρινό 1976, ο Αυστριακός οικονομολόγος F.A. Hayek στο βιβλίο του με τίτλο: Αποκρατικοποίηση του Χρήματος (Denationalisation of Money), περιέγραφε ένα νομισματικό σύστημα του οποίου ο έλεγχος δεν θα εναπόκειται σε κάποια κυβέρνηση ή κεντρική αρχή.


Σήμερα, ο κόσμος των χρηματοπιστωτικών αγορών περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα περιουσιακών στοιχείων που προσφέρουν στους (δυνητικούς) επενδυτές σχεδόν αμέτρητες επενδυτικές ευκαιρίες. Νέα χρηματοοικονομικά εργαλεία αναπτύσσονται συνεχώς, προσελκύοντας αφενός επενδυτικά κεφάλαια και αφετέρου την προσοχή του επενδυτικού κοινού. Ένα από τα πιο πρόσφατα παραδείγματα αυτής της συμπεριφοράς/φαινομένου είναι η αγορά των κρυπτονομισμάτων, η οποία ξεκίνησε το 2009 με το τότε «εξωτικό» και μυστηριώδες, Bitcoin. Σήμερα βέβαια, ο αριθμός των κρυπτονομισμάτων ανέρχεται σε χιλιάδες.


Η δημοφιλία του Bitcoin και η εκρηκτική αύξηση του ενδιαφέροντος της παγκόσμιας κοινότητας για την αγορά των κρυπτονομισμάτων, τη περασμένη δεκαετία, βασίστηκε κυρίως σε ρομαντικές ιστορίες περί εύκολου πλουτισμού (sic). Το μέλλον όμως του Bitcoin και ευρύτερα της αγοράς των κρυπτονομισμάτων εναπόκειται στη κατανόηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και του τρόπου λειτουργίας των διαφόρων asset τα οποία την απαρτίζουν από τους εν-δυνάμει επενδυτές της.


Πώς λειτουργεί το Bitcoin

Το Bitcoin είναι ένα αποκεντρωμένο κρυπτονόμισμα, αποτελεί δηλαδή ένα σύστημα του οποίου ο έλεγχος των συναλλαγών δεν προκύπτει από κάποιο κεντρικό φορέα εξουσίας, αλλά από τους ίδιους τους κόμβους του συστήματος. Το πρωτόκολλο του Bitcoin λειτουργεί βάσει ενός μηχανισμού πλειοψηφίας για να είναι σε θέση να διασφαλίζει την εγκυρότητα των συναλλαγών του. Αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση κρυπτογραφικών μεθόδων καθώς και του ίδιου του δικτύου μέσω του οποίου παρέχεται σε όλους τους κόμβους του μια πλήρης καταγραφή όλων των συναλλαγών που έχουν πραγματοποιηθεί.


Ας δούμε τώρα πως ακριβώς πραγματοποιούνται οι συναλλαγές στο δίκτυο του Bitcoin. Αρχικά πρέπει να αναφέρουμε πως ένας χρήστης Bitcoin έχει στη διάθεσή του ένα δημόσιο κλειδί που αποτελεί ουσιαστικά την «ταυτότητά» του, καθώς και ένα ιδιωτικό κλειδί μέσω του οποίου έχει πρόσβαση στο ηλεκτρονικό του πορτοφόλι. Έστω τώρα ότι ο Κώστας θέλει να δώσει στον Γιώργο το ποσό των 15.0 BTC. Πρώτα απ´ όλα ο Κώστας καλείται να αποδείξει πως είναι πράγματι ο κάτοχος αυτών των μονάδων Bitcoin. Χρησιμοποιώντας το ιδιωτικό του κλειδί υπογράφει τη συναλλαγή, σφραγίζοντας τη ουσιαστικά με τα ιδιωτικά του στοιχεία.


Συναλλαγές όπως αυτή στη συνέχεια ομαδοποιούνται σε block, τα οποία είναι σφραγισμένα χρονικά και συνδέονται μέσω κρυπτογραφίας με το ακριβώς προηγούμενο block έτσι ώστε να μπορεί ο καθένας να επιβεβαιώσει πως κανένα προγενέστερο block δεν έχει τροποποιηθεί. Στη συνέχεια, αυτά τα block συναλλαγών εκπέμπονται σε όλο το δίκτυο για να ελεγχθεί η εγκυρότητα τους. Επιστρέφοντας λοιπόν στο παράδειγμα μας, μόλις το δίκτυο επικαιροποιήσει τη συναλλαγή ως έγκυρη τότε τα 15 αυτά BTC θα φύγουν από το πορτοφόλι του Κώστα και θα πιστωθούν σε αυτό του Γιώργου, ο οποίος πλέον θα είναι σε θέση να τα ξοδέψει και αυτός με τη σειρά του.


Το Bitcoin και η τεχνολογία η οποία εισήγαγε αποτελεί το big bang του σύμπαντος των κρυπτονομισμάτων. Η «σημασία» του όμως τελειώνει εκεί. Από εδώ και πέρα η προσοχή στρέφεται στη μελέτη του συνόλου της δυναμικής αυτής αγοράς, η οποία ελλείψει θεμελιωδών καλείται να προσδιοριστεί μέσω μοτίβων και συμπεριφοράς.



* Κωνσταντίνος Δράκος, Αντιπρύτανης Οικονομικού Προγραμματισμού και Υποδομών, Καθηγητής Χρηματοοικονομικής, Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών



* Αντώνης Μπαλλής, Διδάκτωρ Χρηματοοικονομικής, Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Ρύθμιση οφειλών: Άνοιξε η πλατφόρμα για τις 240-420 δόσεις, τα επτά βήματα της διαδικασίας

 

Ρύθμιση οφειλών: Άνοιξε η πλατφόρμα για τις 240-420 δόσεις, τα επτά βήματα της διαδικασίας

rythmisi-ofeilon-anoixe-i-platforma-gia-tis-240-420-doseis-ta-epta-vimata-tis-diadikasias-561383842

Άνοιξε η ηλεκτρονική πλατφόρμα για τον νεο εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών με τον οποίο, για πρώτη φορά, οι οφειλέτες θα μπορούν να διευθετήσουν σε έως 240 δόσεις όλες τις οφειλές τους προς το Δημόσιο και τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, ενώ οι οφειλές προς τράπεζες και διαχειριστές δανείων θα ρυθμίζονται σε έως 420 δόσεις.

Αξίζει να αναφερθεί πως σε αντίθεση με τον προηγούμενο εξωδικαστικό μηχανισμό, ο νέος αφορά τόσο στα φυσικά όσο και στα νομικά πρόσωπα. Επίσης, έχουν ενσωματωθεί ειδικές δικλείδες ασφαλείας, ώστε να μην υπάρξει κατάχρηση ευνοϊκών ρυθμίσεων από στρατηγικούς κακοπληρωτές.

Διαβάστε επίσης⇒ «Πρεμιέρα» σήμερα για τον εξωδικαστικό μηχανισμό

Ωστόσο, δεν έχει ληφθεί ειδική πρόνοια, ώστε μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού, να υπάρχει η δυνατότητα ρύθμισης δανείων για τα οποία έχει παρασχεθεί η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου

Σημειώνεται ότι η κυβέρνηση χορηγεί στα ευάλωτα νοικοκυριά επιδότηση της δόσης των δανείων με υποθήκη/προσημείωση στην 1η κατοικία, ύψους έως 210 ευρώ μηνιαίως (ανάλογα με τη σύνθεση του νοικοκυριού) για 5 έτη.

Με τη ρύθμιση όλων των οφειλών, επιτυγχάνονται τα ακόλουθα:

•Αναστολή των διαδικασιών αναγκαστικής εκτέλεσης, όπως διαταγές πληρωμής, κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών, καθώς και δεσμεύσεις και πλειστηριασμοί στην κινητή και ακίνητη περιουσία του οφειλέτη, συμπεριλαμβανομένης της 1ης κατοικίας, καθώς και της επαγγελματικής στέγης.

•Αποπληρωμή των οφειλών προς το Δημόσιο (ΑΑΔΕ, ΟΤΑ κ.λπ.) και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ, ΚΕΑΟ κ.λπ.) σε χρονικό διάστημα έως 20 ετών. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα παρέχεται αποπληρωμή σε έως 240 δόσεις, δηλαδή σε διπλάσιο αριθμό δόσεων από ό,τι προβλεπόταν μέχρι σήμερα. Αριθμός που μπορεί να φθάσει έως τις 420 δόσεις, για οφειλές προς χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

•Διαγραφή μέρους της οφειλής, υπό τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια που καθορίζονται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.

Διαβάστε επίσης⇒ Στο κόκκινο ο δανεισμός επιχειρήσεων και κρατών

Τα βήματα ρύθμισης οφειλών νοικοκυριών και επιχειρήσεων 

•Δημιουργία αίτησης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα (http://www.keyd.gov.gr/ ή http://ofeiles.gov.gr).

•Άρση του απορρήτου του/της συζύγου, εξαρτώμενων μελών, συνοφειλετών και εγγυητών (εάν υπάρχουν) και άντληση προσωπικών και οικονομικών στοιχείων.

•Επιβεβαίωση κριτηρίων επιλεξιμότητας και διενέργεια ελέγχων και διασταυρώσεων, με σκοπό τον αποκλεισμό στρατηγικών κακοπληρωτών.

•Παραγωγή, από την πλατφόρμα, μιας αυτοματοποιημένης πρότασης ρύθμισης οφειλών, βάσει αλγορίθμου με συγκεκριμένους οικονομικούς κανόνες/παραμέτρους (π.χ. αξία ρευστοποίησης, ικανότητα αποπληρωμής).

•Διενέργεια ψηφοφορίας επί της πρότασης ρύθμισης οφειλών από τους πιστωτές. Εάν η πλειοψηφία των πιστωτών συμφωνήσει, τότε η πρόταση αποστέλλεται στον οφειλέτη.

Διαβάστε επίσης⇒ Αυξήθηκαν κατά 3 δισ. οι καταθέσεις τον Απρίλιο

•Αξιολόγηση προτεινόμενης συμφωνίας από τον οφειλέτη.

•Υπογραφή συμφωνίας αναδιάρθρωσης οφειλών μεταξύ οφειλέτη και πιστωτών.

Αναλυτικός οδηγός χρήσης της πλατφόρμας, καθώς και συχνές ερωτήσεις-απαντήσεις για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα της ΕΓΔΙΧ (www.keyd.gov.gr).

Υπενθυμίζεται ότι από την 1η Μαρτίου, οι επιχειρήσεις, καθώς και φυσικά πρόσωπα με επιχειρηματική δραστηριότητα (δηλαδή, ελεύθεροι επαγγελματίες – επιτηδευματίες), μπορούν να ρυθμίσουν όλες τις οφειλές τους, ακολουθώντας τη διαδικασία της εξυγίανσης (http://www.keyd.gov.gr/ryumish_ofeilvn_ejygiansh/), κατόπιν δικαστικής επικύρωσης της συμφωνίας της πλειοψηφίας των πιστωτών.

Νοικοκυριά και επιχειρήσεις που επιθυμούν να λάβουν περαιτέρω ενημέρωση για το θεσμικό πλαίσιο και τις επιλογές διαχείρισης των οφειλών τους, μπορούν να απευθυνθούν σε ένα από τα 50 Κέντρα και Γραφεία Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών της ΕΓΔΙΧ που λειτουργούν πανελλαδικά, κατόπιν ραντεβού στο τηλέφωνο 213.212.57.30.

 

Ουρές για εξωδικαστική ρύθμιση χρεών

 

Ουρές για εξωδικαστική ρύθμιση χρεών

oyres-gia-exodikastiki-rythmisi-chreon-561387634

Πάνω από 6.500 φυσικά ή νομικά πρόσωπα με χρέη προς τις τράπεζες και το Δημόσιο έχουν επισκεφθεί τις δύο πρώτες μέρες την πλατφόρμα της Ειδικής Γραμματείας Ιδιωτικού Χρέους, που άνοιξε για να υποδέχεται αιτήσεις ρύθμισης οφειλών στο πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού. Από αυτούς οι 4.000 έχουν ήδη αποδεχθεί την άρση του φορολογικού και τραπεζικού τους απορρήτου, ενέργεια που δείχνει ότι το ενδιαφέρον είναι ουσιαστικό και ότι η υψηλή επισκεψιμότητα στην πλατφόρμα δεν αποτελεί μόνο διερευνητική κίνηση.

Υπενθυμίζεται ότι η πλατφόρμα άνοιξε την 1η Ιουνίου και ο σημαντικός αριθμός των οφειλετών που σε δύο μόλις μέρες επιχείρησαν να διερευνήσουν τη δυνατότητα ρύθμισης των χρεών τους προς τις τράπεζες και το Δημόσιο, προμηνύει μπαράζ αιτημάτων το προσεχές διάστημα. Εφόσον η τάση αυτή συνεχιστεί θα επαληθευθούν και οι εκτιμήσεις ότι πολλοί οφειλέτες θα σπεύσουν να κάνουν χρήση της δυνατότητας να ρυθμίσουν τα χρέη προς το Δημόσιο έως και σε 240 δόσεις, με παράλληλη επιμήκυνση της περιόδου αποπληρωμής στις τράπεζες σε έως και 420 δόσεις και με την προοπτική «κουρέματος». Σημειώνεται ότι η εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών ανοίγει για πρώτη φορά και για φυσικά πρόσωπα, εκτός δηλαδή από επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, ενώ για πρώτη φορά επίσης δίνεται η δυνατότητα σε κάποιον να υποβάλει αίτηση ρύθμισης οφειλών, ακόμη και αν οι οφειλές που έχει δεν είναι σε καθυστέρηση. Προϋπόθεση είναι να έχει υποστεί μείωση του εισοδήματός του κατά 20%, τα χρέη του να υπερβαίνουν τις 10.000 ευρώ και να μην οφείλονται σε έναν και μόνο πιστωτή κατά 90%. 

Σημειώνεται ότι η διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού ολοκληρώνεται στα εξής στάδια:

• Είσοδος στην πλατφόρμα, καταχώριση των κωδικών Taxisnet και έλεγχος των στοιχείων εισόδου από την πλατφόρμα.

• Δημιουργία της αίτησης.

• Δήλωση άρσης τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου του αιτούντος, των συνοφειλετών και των εγγυητών.

• Αντληση φορολογικών στοιχείων του αιτούντος από την πλατφόρμα.

• Αποστολή των τραπεζικών δεδομένων του οφειλέτη από τους χρηματοδοτικούς φορείς και αποστολή των δεδομένων του Δημοσίου για τον οφειλέτη από την ΑΑΔΕ και το ΚΕΑΟ.

• Υποβολή υπεύθυνων δηλώσεων.

• Παροχή εξουσιοδότησης σε σύμβουλο εφόσον το επιθυμεί ο αιτών.

• Προσθήκη των εξαρτώμενων μελών και οριστικοποίηση των μελών της οικογένειας.

Η πλατφόρμα είναι «προγραμματισμένη» ώστε να διενεργεί πλήθος ελέγχων ηλεκτρονικά, ενώ σε περιπτώσεις λαθών ή παραλείψεων, ο αιτών ειδοποιείται επίσης ηλεκτρονικά και μπορεί να κάνει διορθώσεις ή προσθήκες. Με βάση τα στοιχεία που έχουν αντληθεί και καταχωρισθεί, η πλατφόρμα υπολογίζει με τη χρήση ειδικού υπολογιστικού εργαλείου τα στοιχεία της αρχικής πρότασης. Οι πιστωτές έχουν την ευχέρεια να μη συμφωνήσουν στην πρόταση που προκύπτει βάσει του υπολογιστικού εργαλείου και να αντιπροτείνουν εναλλακτική λύση, η οποία προκύπτει επίσης ηλεκτρονικά και παράγει:

i. Το τελικό ποσό αποπληρωμής ανά πιστωτή (και ανά οφειλή).
ii. Τον αριθμό δόσεων αποπληρωμής ανά πιστωτή (και ανά οφειλή).
iii. Την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη. 
iv. Την αξία ρευστοποίησης περιουσιακών στοιχείων οφειλέτη.
v. Την κατάταξη πιστωτών στο προϊόν της ρευστοποίησης.

Η συνεννόηση όλων των πιστωτών και η ανταλλαγή στοιχείων διενεργείται επίσης ηλεκτρονικά και εμφανίζεται στην πλατφόρμα. Αν η πρόταση εξασφαλίσει τη συναίνεση του οφειλέτη και της απαιτούμενης πλειοψηφίας των χρηματοδοτικών φορέων, διαβιβάζεται στο Δημόσιο και στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, οι οποίοι καλούνται εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος να ελέγξουν την τήρηση των προϋποθέσεων του νόμου και εφόσον πληρούνται τότε αυτομάτως παρέχεται η έγκρισή τους.

Ρύθμιση οφειλών: 18 ερωταπαντήσεις για τη νέα διαδικασία

 

Ρύθμιση οφειλών: 18 ερωταπαντήσεις για τη νέα διαδικασία

rythmisi-ofeilon-18-erotapantiseis-gia-ti-nea-diadikasia-561384877

Ευκαιρία για οφειλέτες που έχουν δάνεια σε πολλαπλούς πιστωτές, δηλαδή τράπεζες, funds αλλά και Δημόσιο, χαρακτηρίζουν οι τράπεζες τον εξωδικαστικό μηχανισμό, που αποτελεί την ύστατη ευκαιρία ρύθμισης των οφειλών από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο πριν καταφύγει στην πτώχευση. Η συνολική ρύθμιση των οφειλών προς όλους τους πιστωτές και το Δημόσιο ανοίγει, σύμφωνα με τις τράπεζες, τον δρόμο για την ένταξη επιχειρήσεων και νοικοκυριών ακόμη και με πρωτοβουλία των πιστωτών, όταν διαπιστώνουν ότι οι μονομερείς ρυθμίσεις δεν οδηγούν σε βιώσιμες λύσεις αναδιάρθρωσης.

Υπέρ της διαδικασίας της εξωδικαστικής ρύθμισης τάσσονται και οι εταιρείες διαχείρισης κόκκινων δανείων, που αναλαμβάνουν κυρίαρχο ρόλο, καθώς αποτελούν τους αποκλειστικούς διαχειριστές τόσο των δανείων που έχουν πωληθεί σε funds όσο και των δανείων που ανήκουν ακόμη σε τράπεζες. Εκπρόσωποι από τις δύο πλευρές αναγνωρίζουν ως βασικά πλεονεκτήματα του νέου μηχανισμού την αυτοματοποιημένη διαδικασία βάσει της οποίας προκύπτει η λύση για τη ρύθμιση των οφειλών, ενώ, όπως σημειώνουν, οι ταχείες προθεσμίες που προβλέπει ο νόμος αποτρέπουν χρονοβόρες και ατέρμονες διαπραγματεύσεις, όπως συνέβη στο παρελθόν με τον εξωδικαστικό μηχανισμό των επιχειρήσεων, και επιπλέον αποτρέπουν τους στρατηγικούς κακοπληρωτές από την κατάχρηση της προστασίας του νόμου. 

Οπως επισημαίνουν στην «Κ» αρμόδια στελέχη, «οι συνθήκες έχουν πλέον ωριμάσει και οι τράπεζες έχουν καταλάβει ότι είναι προς το συμφέρον τους να κάνουν όσο περισσότερες ρυθμίσεις και να “κουρέψουν” οφειλές αντί να υποχρεώνονται να πωλούν στο ένα τρίτο της τιμής τα κόκκινα δάνεια που έχουν ακόμη στους ισολογισμούς τους».

Στη διαδικασία θα μπορούν να ενταχθούν και οφειλές που δεν είναι ακόμη σε καθυστέρηση, εφόσον οι οφειλέτες δυσκολεύονται αποδεδειγμένα να τις εξοφλήσουν και υπό την προϋπόθεση ότι έχουν υποστεί μείωση των εισοδημάτων τους κατά 20% τουλάχιστον. Προϋπόθεση είναι επίσης οι οφειλές αυτές να υπερβαίνουν τις 10.000 ευρώ και να μην οφείλονται σε έναν και μόνο φορέα κατά 90%. 

Ο μέγιστος αριθμός δόσεων ρύθμισης αποπληρωμής οφειλής προς το Δημόσιο και τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης είναι 240. Σε περίπτωση που η προσφερόμενη λύση από τους χρηματοδοτικούς φορείς προκύπτει όχι από την πλατφόρμα της ΕΓΔΙΧ αλλά από την αυτοματοποιημένη διαδικασία των πιστωτών, προβλέπεται μέγιστο όριο 420 δόσεων για τα εξασφαλισμένα δάνεια φυσικών προσώπων και 240 δόσεων για μη εξασφαλισμένα δάνεια.

Οσον αφορά τα νομικά πρόσωπα, προβλέπεται ανώτατο όριο 240 δόσεων για εξασφαλισμένα δάνεια και 180 δόσεων για τα μη εξασφαλισμένα δάνεια. Για τα φυσικά πρόσωπα προβλέπεται μέγιστο όριο ηλικίας τα 85 έτη, βάσει του οποίου μειώνεται ο αριθμός των δόσεων, εκτός αν συμβληθεί εγγυητής μικρότερης ηλικίας. Το ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης για τη ρύθμιση οφειλών με το Δημόσιο και τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης ανέρχεται σε 50 ευρώ. Σε περίπτωση που η προσφερόμενη λύση από τους χρηματοδοτικούς φορείς προκύπτει από την αντιπρόταση των πιστωτών, προβλέπεται ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης προς χρηματοδοτικούς φορείς που ανέρχεται σε 50 ευρώ ανά δάνειο με εξασφάλιση και σε 50 ευρώ ανά πιστωτή για δάνεια χωρίς εξασφάλιση.

Η «Κ» σταχυολογεί τα βασικά ερωτήματα και τις απαντήσεις για τη νέα διαδικασία. 

Aρση τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου

– Ποιος λαμβάνει την πρωτοβουλία προκειμένου ένας οφειλέτης να ενταχθεί στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών;

– Η διαδικασία μπορεί να ξεκινήσει με πρωτοβουλία είτε του οφειλέτη είτε των χρηματοδοτικών φορέων. Οι χρηματοδοτικοί φορείς δεν υποχρεούνται να υποβάλουν πρόταση ρύθμισης οφειλών, ούτε δεσμεύονται ως προς το περιεχόμενο της πρότασής τους.
 
– Με ποιο τρόπο μπορούν να κινήσουν τη διαδικασία οι πιστωτές (Δημόσιο, τράπεζες κ.λπ.) και τι γίνεται εάν ο οφειλέτης δεν ανταποκριθεί στην πρόσκληση των πιστωτών του;

– Το Δημόσιο, οι φορείς κοινωνικής ασφάλισης ή οι χρηματοδοτικοί φορείς μπορούν ως πιστωτές να κινήσουν τη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών κοινοποιώντας στον οφειλέτη, με ηλεκτρονική επιστολή ή με δικαστικό επιμελητή ή με συστημένη επιστολή ή με ισοδύναμου τύπου ταχυδρομική επιστολή ή αυτοπρόσωπη παράδοση, πρόσκληση για την εξωδικαστική αναδιάρθρωση των οφειλών του θέτοντας προθεσμία για την υποβολή αίτησης στην πλατφόρμα της ΕΓΔΙΧ έως 45 ημερολογιακές ημέρες.
 
– Τι προβλέπεται για την τήρηση και επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα του οφειλέτη κατά τη συγκεκριμένη διαδικασία;

– Τα δεδομένα του οφειλέτη τηρούνται στη βάση δεδομένων της ΕΓΔΙΧ για 3 χρόνια από τη λήξη της εκτέλεσης της σύμβασης αναδιάρθρωσης. Αν η αίτηση του οφειλέτη δεν καταλήξει σε σύμβαση αναδιάρθρωσης, τα δεδομένα του διαγράφονται από το ηλεκτρονικό αρχείο της ΕΓΔΙΧ 3 χρόνια μετά την υποβολή τους.

– Η υποβολή της αίτησης συνεπάγεται άρση του τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου;

– Με την αίτηση παρέχεται από τον οφειλέτη άδεια για την άρση του απορρήτου των τραπεζικών καταθέσεων και του φορολογικού απορρήτου. Επίσης, με την αίτηση υπαγωγής παρέχεται από τον οφειλέτη άδεια για κοινοποίηση σε όλους τους συμμετέχοντες πιστωτές του περιεχομένου και των συνοδευτικών και υποστηρικτικών στοιχείων και εγγράφων της αίτησης. Σε περίπτωση αίτησης φυσικού προσώπου παρέχεται, επιπλέον της άδειας, η άδεια ανάκτησης, η οποία περιλαμβάνει και τα στοιχεία και έγγραφα που αφορούν τον ή τη σύζυγο ή τον συμβίο ή τη συμβία του οφειλέτη και τα εξαρτώμενα μέλη.
 
– Τι ακολουθεί την υποβολή της αίτησης;

– Μετά την υποβολή της αίτησης, οι συμμετέχοντες πιστωτές που είναι χρηματοδοτικοί φορείς μπορούν να καταθέσουν πρόταση ρύθμισης προς τον οφειλέτη. Αν πρόταση εξασφαλίσει τη συναίνεση του οφειλέτη, της πλειοψηφίας των συμμετεχόντων πιστωτών που είναι χρηματοδοτικοί φορείς και τουλάχιστον του ποσοστού συμμετεχόντων πιστωτών με ειδικό προνόμιο, υπογράφεται μεταξύ των συναινούντων πιστωτών και του οφειλέτη η σύμβαση αναδιάρθρωσης.
 
– Υπάρχει γραφειοκρατία; Θα πρέπει ο ενδιαφερόμενος να προσκομίζει έγγραφα; 

– Ο εξωδικαστικός μηχανισμός περιέχει κατά βάση ηλεκτρονικές διαδικασίες που δεν απαιτούν την υποβολή εγγράφων, αφού η πλατφόρμα αντλεί αυτόματα όλα τα στοιχεία που υφίστανται ήδη διαθέσιμα σε ηλεκτρονική μορφή, όπως:
• Εγγραφα και πληροφορίες που τηρούνται από τη φορολογική διοίκηση.
• Εγγραφα και πληροφορίες που τηρούνται από τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης.
• Εγγραφα και πληροφορίες που τηρούνται από τους ιδιώτες πιστωτές (τράπεζες – διαχειριστές δανείων).
 

rythmisi-ofeilon-18-erotapantiseis-gia-ti-nea-diadikasia0
Φωτ. Shutterstock.

– Είναι υποχρεωτική η ρύθμιση των οφειλών για τις τράπεζες και τα funds μέσω της διαδικασίας του εξωδικαστικού μηχανισμού; Ποιοι είναι οι κανόνες που πρέπει να τηρούν και πώς διασφαλίζεται ότι δεν κάνουν καταχρήσεις;

– Οχι, στη διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών δεν υπάρχει υποχρέωση των πιστωτικών ιδρυμάτων ή των διαχειριστών δανείων (που εκπροσωπούν τα funds) να προβούν σε ρύθμιση των χρεών των οφειλετών.

Ωστόσο, εάν κάποιος οφειλέτης έχει χρέη προς πολλαπλούς πιστωτές και συμφωνήσει σε μια ρύθμιση με την πλειοψηφία των τραπεζών – διαχειριστών δανείων, τότε η ρύθμιση αυτή επιβάλλεται υποχρεωτικά και στους υπολοίπους.

Επιπλέον, ο νόμος θέτει σε τράπεζες και διαχειριστές δανείων συγκεκριμένους κανόνες ρύθμισης οφειλών, όπως:
• Η ικανότητα αποπληρωμής, δηλαδή ότι ο οφειλέτης πρέπει να πληρώνει βάσει των εισοδημάτων του καθώς και αυτών των εγγυητών του.
• Η αρχή της μη χειροτέρευσης θέσης πιστωτή, δηλαδή ότι κανένας πιστωτής δεν δύναται να λάβει λιγότερα χρήματα από όσα θα λάμβανε σε περίπτωση ρευστοποίησης της περιουσίας του οφειλέτη και των εγγυητών του.
• Η σύμμετρη ικανοποίηση πιστωτών, δηλαδή ότι τα χρήματα του οφειλέτη πρέπει να μοιραστούν αναλογικά, έτσι ώστε να καλύψουν όλους τους πιστωτές (δημόσιου και χρηματοπιστωτικού τομέα).

Η τήρηση των παραπάνω κανόνων διασφαλίζεται μέσω ενός ηλεκτρονικού αλγορίθμου, βάσει του οποίου παράγεται μια πρόταση ρύθμισης, την οποία οι χρηματοπιστωτικοί φορείς και ο οφειλέτης μπορούν να αποδεχθούν, προκειμένου να επιτευχθεί συμφωνία αναδιάρθρωσης, εντός 2 μηνών.
 
– Ποια θεωρείται «πλειοψηφία συμμετεχόντων πιστωτών»;

– Ως «πλειοψηφία συμμετεχόντων πιστωτών» νοείται το 60% επί του συνόλου των απαιτήσεων των χρηματοδοτικών φορέων που συμμετέχουν ως πιστωτές.
 
– Ποιο θεωρείται «ποσοστό συμμετεχόντων πιστωτών με ειδικό προνόμιο»; 

– Ως «ποσοστό συμμετεχόντων πιστωτών με ειδικό προνόμιο» νοείται το 40% επί του συνόλου των απαιτήσεων των χρηματοδοτικών φορέων που εξασφαλίζονται με υποθήκη, προσημείωση υποθήκης, ενέχυρο ή άλλο ειδικό προνόμιο.

Διαγραφή χρεών

– Τι προβλέπεται σχετικά με τη διαγραφή οφειλών;

– Αν στη σύμβαση αναδιάρθρωσης προβλέπεται διαγραφή οφειλών προς το Δημόσιο ή τους ΦΚΑ, αυτή γίνεται κατά σειρά παλαιότητας, από την παλαιότερη οφειλή προς τη νεότερη. Η διαγραφή των οφειλών τελεί υπό την αναβλητική αίρεση της ολοσχερούς αποπληρωμής των ρυθμιζόμενων οφειλών προς το Δημόσιο ή τον αντίστοιχο ΦΚΑ. Η διαγραφή βασικής οφειλής παρακρατούμενων φόρων, επιρριπτόμενων φόρων προς το Δημόσιο και ασφαλιστικών εισφορών απαγορεύεται. 

– Υπάρχει όριο στο «κούρεμα» οφειλών;

– Ο οφειλέτης θα πρέπει να πληρώσει κατ’ ελάχιστον την αξία ρευστοποίησης όλης της περιουσίας του (ανεξαρτήτως αν το ποσό αυτό καλύπτεται από τα δηλωμένα εισοδήματά του). Για τα ακίνητα περιουσιακά στοιχεία, η αξία ρευστοποίησης προσδιορίζεται ως το μέγιστο ανάμεσα στη φορολογητέα αξία και στην εμπορική αξία μειωμένη κατά 3% λόγω των εξόδων της διαδικασίας ρευστοποίησης. Για τα κινητά περιουσιακά στοιχεία, η αξία ρευστοποίησης ταυτίζεται με την εμπορική αξία. 

– Η διαγραφή βασικής οφειλής προς φορείς κοινωνικής ασφάλισης επηρεάζει τα ασφαλιστικά δικαιώματα τρίτων;

– Οχι, η διαγραφή βασικής οφειλής προς φορείς κοινωνικής ασφάλισης δεν επηρεάζει τα ασφαλιστικά δικαιώματα τρίτων.

«Κόκκινη κάρτα» στον οφειλέτη εάν καθυστερήσει η πληρωμή 3 δόσεων

– Υπάρχει προθεσμία για την υπογραφή της σύμβασης αναδιάρθρωσης;

– Αν δεν υπογραφεί η σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών εντός 2 μηνών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, η διαδικασία θεωρείται περατωθείσα ως άκαρπη. Σε κάθε περίπτωση, εντός της πιο πάνω προθεσμίας οι συμμετέχοντες πιστωτές που είναι χρηματοδοτικοί φορείς έχουν τη δυνατότητα να απορρίψουν την αίτηση του οφειλέτη και να μην καταθέσουν πρόταση ρύθμισης.
 
– Ποια είναι τα αποτελέσματα υποβολής της αίτησης στο πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών ως προς τα αναγκαστικά μέτρα εις βάρος του οφειλέτη;

– Από την υποβολή της αίτησης και μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας αναστέλλονται τα αναγκαστικά μέτρα και η συνέχιση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί απαιτήσεων, κινητών και ακινήτων κατά του οφειλέτη. Η αναστολή δεν καταλαμβάνει τη διενέργεια πλειστηριασμού ο οποίος έχει προγραμματιστεί εντός 3 μηνών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης από τον οφειλέτη, καθώς και οποιαδήποτε διαδικαστική ενέργεια προπαρασκευαστική της διενέργειας πλειστηριασμού από ενέγγυο πιστωτή (περιλαμβανομένης και της κατάσχεσης).
 
rythmisi-ofeilon-18-erotapantiseis-gia-ti-nea-diadikasia2

– Ποιες προϋποθέσεις πρέπει να πληρούνται για να γίνει αποδεκτή η σύμβαση από το Δημόσιο ή τον φορέα κοινωνικής ασφάλισης (ΦΚΑ);

– Η σύμβαση γίνεται αποδεκτή από το Δημόσιο ή τον ΦΚΑ εφόσον ικανοποιούνται σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
1. Οι απαιτήσεις του Δημοσίου και των ΦΚΑ δεν υπερβαίνουν το ποσό του 1,5 εκατ. ευρώ.
2. Το Δημόσιο και οι ΦΚΑ εκπροσωπούν συνολικά ποσό απαιτήσεων μικρότερο από το σύνολο των απαιτήσεων των συμμετεχόντων χρηματοδοτικών φορέων κατά του οφειλέτη.
3. Το περιεχόμενο της σύμβασης αναδιάρθρωσης προέκυψε από το προβλεπόμενο υπολογιστικό εργαλείο. Στην περίπτωση αυτή, και με την επιφύλαξη της τέλεσης των αδικημάτων της δωροληψίας και της δωροδοκίας υπαλλήλου, οι υπάλληλοι του δημοσίου τομέα απαλλάσσονται από οποιαδήποτε αστική, ποινική ή πειθαρχική ευθύνη για την υπογραφή ή αποδοχή της παραχθείσας από το υπολογιστικό εργαλείο συμφωνίας.
 
– Επιτρέπεται η συμμετοχή του Δημοσίου και των ΦΚΑ για ποσά άνω του 1,5 εκατ. ευρώ και κάτω από ποιες προϋποθέσεις;

– Η συναίνεση του Δημοσίου ή ΦΚΑ σε πολυμερείς συμβάσεις αναδιάρθρωσης, για ποσά οφειλών προς αυτούς άνω του 1,5 εκατ. ευρώ και για τις περιπτώσεις που εκπροσωπούν συνολικά ποσό απαιτήσεων μεγαλύτερο από το σύνολο των απαιτήσεων των συμμετεχόντων χρηματοδοτικών φορέων κατά του οφειλέτη, είναι σύννομη εφόσον:
1. Η προτεινόμενη σύμβαση έχει εξασφαλίσει τις συναινέσεις του οφειλέτη, της πλειοψηφίας (ως προς την αξία των σχετικών απαιτήσεων) των συμμετεχόντων πιστωτών που είναι χρηματοδοτικοί φορείς και τουλάχιστον του ποσοστού συμμετεχόντων πιστωτών με ειδικό προνόμιο.
2. Λαμβάνεται σύμφωνη αιτιολογημένη γνώμη διαχειριστή αφερεγγυότητας, τον οποίο επιλέγουν οι χρηματοδοτικοί φορείς που καλύπτουν την αμοιβή του.
3. Η σύμβαση δεν επιφυλάσσει στο Δημόσιο ή στους ΦΚΑ χειρότερη μεταχείριση από ό,τι θα ίσχυε σε περίπτωση πτώχευσης του οφειλέτη.
4. Η εφαρμογή της σύμβασης αναδιάρθρωσης επιτρέπει τη βιώσιμη λειτουργία της αν είναι επιχείρηση ή καθιστά τον οφειλέτη αξιόχρεο.
  
– Ποια αποτελέσματα επέρχονται με την ολοκλήρωση της ρύθμισης και την εκπλήρωση των όρων της σύμβασης;

– Με την καταβολή του συνόλου των οφειλόμενων δόσεων σε κάθε πιστωτή ο οποίος έχει συμβληθεί στη σύμβαση αναδιάρθρωσης ολοκληρώνεται επιτυχώς η ρύθμιση και αποσβένεται το τμήμα της απαίτησης που υπερβαίνει το ποσό της ρύθμισης. Αυτό γίνεται με την επιφύλαξη τυχόν δικαιωμάτων του κάθε πιστωτή έναντι συνοφειλετών ή εγγυητών του οφειλέτη ή δικαιωμάτων των πιστωτών με δικαιώματα επιφύλαξης κυριότητας.
 
– Τι θα συμβεί εάν ο οφειλέτης δεν τηρήσει τη συμφωνία αναδιάρθρωσης;

– Εάν ο οφειλέτης καθυστερήσει την καταβολή 3 ή παραπάνω δόσεων προς οποιονδήποτε από τους πιστωτές του, ο πιστωτής δικαιούται να καταγγείλει τη σύμβαση αναδιάρθρωσης. Την ίδια δυνατότητα έχει κάθε πιστωτής εάν ο οφειλέτης καθυστερήσει να του καταβάλει πάνω από το 3% του συνολικού ποσού που οφείλει στον συγκεκριμένο οφειλέτη. Η καταγγελία από κάποιον πιστωτή σημαίνει ότι ο οφειλέτης χάνει τη ρύθμιση της οφειλής του μόνο προς τον συγκεκριμένο πιστωτή, στον οποίο θα οφείλει τα ποσά που όφειλε πριν από τη σύμβαση αναδιάρθρωσης, αφού από αυτά αφαιρεθούν τα ποσά που είχε καταβάλει μέχρι την καταγγελία. Ο πιστωτής που κατήγγειλε μπορεί να κινηθεί άμεσα κατά του οφειλέτη για να εισπράξει τα οφειλόμενα ποσά.

Έντονη δυσαρέσκεια των λογιστών για τον «αλλεπάλληλο βομβαρδισμό πολλαπλών υποχρεώσεων»

 

Έντονη δυσαρέσκεια των λογιστών για τον «αλλεπάλληλο βομβαρδισμό πολλαπλών υποχρεώσεων»

Παρασκευή, 04 Ιουν 2021 19:17UPD: 19:20
shutterstock /

Την έντονη δυσαρέσκεια του Κλάδου των Λογιστών - Φοροτεχνικών μετά τον αλλεπάλληλο βομβαρδισμό τους με  πολλαπλές υποχρεώσεις, εξέφρασε με επιστολή της στους αρμόδιους υπουργους  η Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών.

Στην επιστολή τους αναφέρουν συγκεκριμένα: 

«Την 3η Ιουνίου 2021 συγκλήθηκε εκτάκτως συνεδρίαση της Ολομέλειας των Προέδρων των 49 Ενώσεων Μελών της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. με αφορμή την απόφαση ΓΔΟΥ 504 (ΦΕΚ Β’ 2236 / 29-05-2021) για το μέτρο επιδότησης παγίων δαπανών, όπου για να λάβουν μέρος οι επιχειρήσεις, ήταν απαίτηση να έχουν υποβάλλει τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος μέχρι την 17η Ιουνίου κάτι το οποίο αποδεικνύει την πανταχόθεν απροκάλυπτη και ασταμάτητη πίεση που δέχονται οι επαγγελματίες Λογιστές – Φοροτεχνικοί.

Από το πρώτο έως το τελευταίο λεπτό της συνεδρίασης της Ολομέλειας Προέδρων ήταν διάχυτη η αγανάκτηση των Λογιστών – Φοροτεχνικών της Χώρας για την αντιμετώπιση του Κλάδου, όχι για τον απίστευτο όγκο εργασιών που έχουν εκτελέσει ή θα εκτελέσουν, αλλά για την έλλειψη ικανότητας συντονισμού των απαιτούμενων εργασιών από κάποιους υπεύθυνους της Πολιτείας. Αυτή η προχειρότητα και όχι ο όγκος εργασιών έχει οδηγήσει τους λογιστές σε απόγνωση και διογκώνεται η αντίδρασή τους μέρα με την μέρα.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. επιβεβαιώνεται για τα όσα προσπαθεί με τόσο κόπο να σας εξηγήσει. Αναγνωρίζουμε ότι έχουν υιοθετηθεί πολλά από αυτά που σας προτείνουμε αλλά διακρίνουμε μια διστακτικότητα, η οποία έχει ξεπεράσει τα όρια του ανεκτού, όσον αφορά σημαντικότατα θέματα που σχετίζονται με αποφυγή της ισοπέδωσης και καταστροφής του επαγγέλματος μας, αλλά δυστυχώς και της ίδιας τη υγείας μας.

Η κυβέρνηση από την αρχή της πανδημίας νομοθέτησε χρηματοδοτικά εργαλεία ενίσχυσης, όπως: αναστολές συμβάσεων εργασίας, αποζημιώσεις ειδικού σκοπού, αποζημιώσεις ειδικού σκοπού επιστημόνων, επιστρεπτέες 1-2-3-4-5-6 & 7, προγράμματα περιφερειών, ΤΕΠΙΧ ΙΙ, ταμείο εγγυοδοσίας επιχειρήσεων σε δύο φάσεις, επιδότηση τόκων 1 & 2, πρόγραμμα Γέφυρα 1 & 2, μειώσεις μισθωμάτων από τον Μάρτιο του 2020 και συνεχίζεται, πρόγραμμα Συνεργασία, προγράμματα για θερμάστρες εξωτερικών χώρων και e-shops, ψηφιακή μέριμνα, άδειες ειδικού σκοπού, τηλεργασία, στήριξη εργαζομένων ειδικών κατηγοριών, μέτρα στήριξης εργαζομένων στον τουρισμό, θέατρο, πολιτισμό και πολλά ακόμα χρήσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία.

Όλα τα ανωτέρω υλοποιήθηκαν επιτυχώς από τον Κλάδο των Λογιστών - Φοροτεχνικών.

Αν όμως ο Κλάδος των Λογιστών - Φοροτεχνικών «κατέβαζε ρολά», αν δεν ξεπερνούσαν εαυτούς τα λογιστικά γραφεία και οι εργαζόμενοι σε αυτά, δε θα μπορούσαν να αποδώσουν τα μέτρα στήριξης και ανακούφισης και να φτάσουν έγκαιρα σε εργαζομένους και επιχειρήσεις.

Τα Υπουργεία τις περισσότερες φορές αποφάσιζαν και νομοθετούσαν, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τις πραγματικές συνθήκες, τις προθεσμίες υλοποίησης και τον όγκο της επιπλέον εργασίας που απαιτείται για κάθε ένα από τα νέα αυτά μέτρα.

Είναι πασιφανές ότι το χρονικό περιθώριο για να ολοκληρωθούν αυτές οι νέες εργασίες που ο Κλάδος των Λογιστών – Φοροτεχνικών επωμίστηκε, σεβόμενος τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της κοινωνίας και των καταστάσεων (στην πλειονότητά τους αφιλοκερδώς), ήταν δυσανάλογο και με δυσβάστακτο εργασιακό βάρος.

Πρέπει ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ η πολιτεία να σταθεί στο πλευρό των Λογιστών - Φοροτεχνικών χωρίς την ελάχιστη καθυστέρηση. Τα όρια μας έχουν εξαντληθεί.

α) Να δοθεί το αυτονόητο δικαίωμα στον Λογιστή - Φοροτεχνικό να μπορεί να ασθενήσεινα δοθεί το δικαίωμα στην γυναίκα Λογίστρια - Φοροτεχνικό να εγκυμονήσει και όχι να αποτελούν έρμαια λήξεων υποχρεώσεων. Είναι αδιανόητο να παραμένει ένα τέτοιο θέμα άλυτο. Το αυτονόητο για όλον τον υπόλοιπο πληθυσμό, θα πρέπει να ισχύει και για τον Κλάδο μας.

β) Ως Κλάδος είμαστε μέχρι τον Αύγουστο, 18 ολόκληρους μήνες στις επάλξεις χωρίς μία μέρα ξεκούρασης, με εργασιακό βίο που εκτός των καθημερινών, έχει επί της ουσίας επεκταθεί τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες. Τι μας περάσατε; Αναλώσιμα υλικά; Δεν σκέφτεστε ούτε τους επαγγελματίες λογιστές ούτε τους εργαζόμενους τους και χάριν οικονομικών σχεδιασμών πρέπει να καταρρακωθούν σωματικά και ψυχικά; Ζητούμε από τώρα και στο εξής ο μήνας Αύγουστος να είναι κενός από καταληκτικές ημερομηνίες και υποχρεώσεις για τους Φοροτεχνικούς - Λογιστές, όπως είναι για τους περισσότερους επιστήμονες επαγγελματίες (δικηγόρους, συμβολαιογράφους, μηχανικούς, κλπ.)

γ) Δεδομένου ότι η πλατφόρμα για την υποβολή φορολογικών δηλώσεων φαίνεται να άνοιξε καθαρά για ψυχολογικούς λόγους, καθώς υπάρχουν εκκρεμότητες από την πλευρά του κρατικού μηχανισμού στις αναρτήσεις βεβαιώσεων (βλ. ΟΑΕΔ, ΕΦΚΑ, κτλ) καθώς και σε πολλά ακόμα προσυμπληρωμένα πεδία, θεωρούμε επιβεβλημένο και ηθικά σωστό απέναντι στο Κλάδο μας η καταληκτική ημερομηνία των φετινών δηλώσεων να μεταφερθεί με απόφαση όπου θα δημοσιευτεί άμεσα.

Με αυτά τα δεδομένα, και εκτός απροόπτου και με τον όγκο εργασίας ο οποίος συνεχώς προστίθεται, οδηγεί σε ρεαλιστική καταληκτική ημερομηνία τουλάχιστον την 30/9/2021.

δ) Το εγχείρημα του myDATA είναι ένα στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε από κοινού, γνωρίζοντας πάρα πολύ καλά και την σημασία του αλλά και την προσπάθεια που χρειάζεται για την υλοποίηση του. Σε κάθε περίπτωση όμως, ζητούμε να είστε συνεπείς στις δεσμεύσεις σας ότι το myDATA δε θα εφαρμοστεί όσο υπάρχει η πανδημία.

Στα πλαίσια της αντικατάστασης των ΜΥΦ της χρήσης 2021 θα πρέπει να υπάρξει μόνον η ανάρτηση εσόδων στο myDATA και αυτό όταν και αν οι υγειονομικές συνθήκες το επιτρέψουν, παράλληλα με τις λοιπές δηλωτικές υποχρεώσεις επιδομάτων που θα απαιτούνται.

Κόκκινες γραμμές μας παραμένουν: η υπογραφή από πιστοποιημένο Λογιστή - Φοροτεχνικό και ο μηδενισμός των ορίων του άρθρου 38 του 2873/2000 (σημ. προηγούμενη κυβέρνηση είχε κατεβάσει το όριο από τις 100.000€ στις 50.000€), αν πραγματικά επιθυμείτε τον δραστικό περιορισμό της φοροδιαφυγής.

ε) Η δημοσίευση σε ΦΕΚ του προγράμματος επιδότησης των παγίων δαπανών επιχειρήσεων που υπέστησαν ζημιές από τον COVID-19 ήταν μία απόφαση που ουσιαστικά παράκαμπτε την όποια προθεσμία υποβολής φορολογικών δηλώσεων (που ήδη είναι υπερβολικά πιεστική για τους λογιστές), ενώ υποχρέωνε για την εκδήλωση ενδιαφέροντος την υποβολή φορολογικών δηλώσεων των δυνητικά δικαιούχων μέσα σε 15 ημέρες!

Μετά από τις άμεσες ενέργειες του Δ.Σ. της Π.Ο.Φ.Ε.Ε., σε επικοινωνία που είχε με τους αρμόδιους φορείς, δόθηκε η υπόσχεση ότι θα εξεταστεί το σενάριο για παράταση της προθεσμίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος μέχρι τέλος του Ιουνίου, ενώ παράλληλα με εγκύκλιο της ΑΑΔΕ (Ε2118/2021), δόθηκε η δυνατότητα υποβολής μόνο του εντύπου Ε3 αντί των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος και το κυριότερο απ’ όλα: ανακοινώθηκαν τα κριτήρια επιλεξιμότητας τα οποία μειώνουν δραστικά τον όγκο των δηλώσεων που πρέπει να υποβληθούν για το πρόγραμμα.

Ζώντας δίπλα στην επιχειρηματική κοινότητα και γνωρίζοντας από κοντά τα προβλήματα ρευστότητας της, κύριο μέλημά μας, για μία ακόμη φορά (όπως όλο το διάστημα της πανδημίας), είναι η εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων.

Ως εκ τούτου, θα πρέπει να δημοσιευτεί άμεσα απόφαση η οποία θα πρέπει να περιλαμβάνει τα κριτήρια που ανακοινώθηκαν με το δελτίο τύπου (με στόχο να αποφευχθούν διαδικασίες που εξουθενώνουν τους ήδη ταλαιπωρημένους από την όλη κατάσταση λογιστές) καθώς και παράταση μέχρι (τουλάχιστον) το τέλος Ιουνίου, όπως ήδη έχει διαρρεύσει ως πρόθεση του Υπουργείου στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Ωστόσο, επειδή το μέτρο αναφέρεται σε συμψηφισμούς μελλοντικών ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων, δεν υπάρχει λόγος να μην γίνονται δεκτές αιτήσεις ενδιαφέροντος μέχρι τουλάχιστον το τέλος Ιουλίου, εφ’ όσον μία τέτοια ενέργεια δεν αντιτίθεται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Επιπλέον, η οποιαδήποτε μεταβολή στοιχείων στο Ε3 μετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος και μέχρι την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, εφ’ όσον οι τροποποιήσεις αυτές δεν επηρεάζουν το κριτήριο συμμετοχής, δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να είναι λόγος ακύρωσης συμμετοχής επιχειρήσεων από το μέτρο αυτό.

Ο σωστός προγραμματισμός και η συνεννόηση με την Π.Ο.Φ.Ε.Ε. θα μπορούσε να είχε λύσει όλα αυτά τα προβλήματα πριν εμφανιστούν. Θα πρέπει να συμβουλεύεστε αυτούς που θα κληθούν να εφαρμόσουν τα μέτρα που εξαγγέλλετε για να μην φτάνουμε σε αυτό το σημείο.

Περιμένουμε την ξεκάθαρη θέση σας με την σχετική δέσμευσή σας για όσα σας αναφέραμε. Θέλουμε να γνωρίζετε ότι ήρθε η ώρα να απαιτήσουμε τα αυτονόητα. Ήρθε η ώρα να μας παράσχετε τα εργαλεία και τον απαιτούμενο χρόνο να προσφέρουμε στην κοινωνία. Αν δεν το πράξετε, εμείς δεν μπορούμε να δώσουμε άλλα περιθώρια. Τα εξαντλήσαμε και σας δώσαμε καλοπροαίρετα και την ψυχή μας (ελπίζουμε να μπορείτε να το καταλάβετε). Πρέπει όμως και εμείς να χρησιμοποιήσουμε τις δυνάμεις μας και για το επάγγελμά μας, και για την υγεία μας και των οικογενειών μας.

Το κείμενο της επιστολής έχει αποδέκτη και την διοίκηση του Οικονομικού Επιμελητηρίου η οποία πρέπει να λάβει άμεσα δραστικά μέτρα για την διατήρηση της επιστημονικότητας του επαγγέλματός μας. Αν δεν σταθεί πλάι στο επάγγελμά μας, αν δεν παλέψει μαζί μας για τα αυτονόητα, σύντομα δεν θα έχει το συγκεκριμένο επάγγελμα για να το προστατεύει. Η ευθύνη του Οικονομικού Επιμελητηρίου για την κατάσταση αυτή είναι τεράστια και πρέπει έστω και την ύστατη στιγμή να σταθεί στο ύψος του».