Σάββατο 27 Ιουνίου 2020

Δ1α/ΓΠ.οικ. 40380/2020 Οι επιχειρήσεις που θα παραμείνουν κλειστές έως και 12.7.2020

Δ1α/ΓΠ.οικ. 40380/2020Οι επιχειρήσεις που θα παραμείνουν κλειστές έως και 12.7.2020

Αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ. 40380
ΦΕΚ B’ 2598/26.06.2020
Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 29.6.2020 έως και 12.7.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19.
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ -
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ -
ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ -
ΥΓΕΙΑΣ - ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α. του άρθρου πρώτου της από 25.2.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Κατεπείγοντα μέτρα αποφυγής και περιορισμού της διάδοσης κορωνοϊού» (Α ́ 42) και ιδίως της περ. ζ’ της παρ. 2 και της περ. ε ́ της παρ. 4 αυτού, όπως κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4682/2020 (Α’ 76),
β. της παρ. 3 του άρθρου ένατου της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Κατεπείγοντα μέτρα αντιμετώπισης της ανάγκης περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Α’ 64), όπως κυρώθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4682/2020 (Α’ 76),
γ. του π.δ. 147/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης» (Α ́ 192),
δ. του π.δ. 86/2018 «Ανασύσταση του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη και μετονομασία του σε Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη» (Α ́ 159),
ε. του π.δ. 134/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Α ́ 168),
στ. του π.δ. 121/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υγείας» (Α ́ 148),
ζ. του π.δ. 141/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Εσωτερικών» (Α ́ 180),
η. του π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α ́ 121),
θ. της υπ’ αρ. 46/18.7.2019 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νικόλαο Παπαθανάση» (Β’ 3100),
ι. της υπ’ αρ. 33168/Δ1.11369/25.7.2019 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Δόμνα - Μαρία Μιχαηλίδου» (Β’ 3053).
2. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.27813/3.5.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 4.5.2020 έως και 10.5.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Β’ 1644).
3. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.29110/9.5.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 11.5.2020 έως και 17.5.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Β’ 1776).
4. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.30608/16.5.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 18.5.2020 έως και 24.5.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Β’ 1868).
5. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.32008/23.5.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 25.5.2020 έως και 31.5.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Β’ 1987).
6. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.33464/30.5.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 1.6.2020 έως και 7.6.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Β’ 2086).
7. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.34439/3.6.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 5.6.2020 έως και 14.6.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Β’ 2146).
8. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.36810/13.6.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 15.6.2020 έως και 28.6.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Β’ 2271).
9. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.37670/16.6.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 17.6.2020 έως και 28.6.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Β’ 2380).
10. Την υπ’ αρ. 1016/14/62/9-4-2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Προστασίας του Πολίτη, Υγείας και Εσωτερικών «Καθορισμός των οργάνων, της διαδικασίας ελέγχου διαπίστωσης των παραβάσεων των κατεπειγόντων μέτρων αντιμετώπισης της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, βεβαίωσης και είσπραξης των σχετικών προστίμων της διάθεσης των εσόδων από τα επιβληθέντα πρόστιμα, καθώς και κάθε άλλης αναγκαίας λεπτομέρειας για την εφαρμογή των εν λόγω μέτρων» (Β’ 1275).
11. Την εξακολούθηση της συνδρομής επιτακτικών λόγων δημοσίου συμφέροντος που καθιστά αναγκαία τη συνέχιση της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, προς περιορισμό της διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19, σε συνδυασμό προς τη σταδιακή επάνοδο στην κοινωνική και οικονομική κανονικότητα.
12. Τις από 11.6.2020, 12.6.2020, 15.6.2020 και 26.6.2020 εισηγήσεις της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19.
13. Την υπ’ αρ. Β1α/οικ.40251/26.6.2020 βεβαίωση της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Αναφορών του Υπουργείου Υγείας, σύμφωνα με την οποία η έκδοση της παρούσας απόφασης δεν προκαλεί δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων
Την προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας στο σύνολο της Επικράτειας, για προληπτικούς λόγους δημόσιας υγείας, για το χρονικό διάστημα από 29.6.2020 έως και 12.7.2020, κατά τα αναφερόμενα στις από 11.6.2020, 12.6.2020, 15.6.2020 και 26.6.2020 εισηγήσεις της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19 και προς περιορισμό του κινδύνου της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, των ιδιωτικών επιχειρήσεων σε ό,τι αφορά τις ακόλουθες δραστηριότητες:
1. Υπηρεσίες παροχής γευμάτων και ποτών από κυλικείο σε ΑΕΙ (ΚΑΔ 56.10.19.07).
2. Υπηρεσίες που παρέχονται από σχολικές καντίνες (κυλικεία) (ΚΑΔ 56.29.20.04).
3. Υπηρεσίες που παρέχονται από φοιτητικά εστιατόρια, με εξαίρεση τις δραστηριότητες που αφορούν διανομή προϊόντων (delivery) και παροχή προϊόντων σε πακέτο από το κατάστημα (take away) (ΚΑΔ 56.29.20.05).
4. Υπηρεσίες που παρέχονται από Κέντρα Ανοιχτής Προστασίας Ηλικιωμένων (ΚΑΠΗ), με εξαίρεση:
α) τις υπηρεσίες κοινωνικής μέριμνας χωρίς παροχή καταλύματος για ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία (ΚΑΔ 88.10.10) και
β) τις υπηρεσίες επίσκεψης και παροχής υποστήριξης σε ηλικιωμένους (ΚΑΔ 88.10.11),
γ) τις υπηρεσίες επαγγελματικής αποκατάστασης για άτομα με αναπηρίες (ΚΑΔ 88.10.13),
δ) τις υπηρεσίες επίσκεψης και παροχής υποστήριξης για άτομα με αναπηρίες (ΚΑΔ 88.10.14) και
ε) τις υπηρεσίες που παρέχονται σε εγκαταστάσεις ορφανοτροφείων [ΚΑΔ 8810].
5. Υπηρεσίες τυχερών παιχνιδιών τραπεζιού (ΚΑΔ 92.00.11.00).
6. Υπηρεσίες χαρτοπαικτικής λέσχης (ΚΑΔ 92.00.11.02).
7. Υπηρεσίες ντισκοτέκ (χωρίς προσφορά ποτού η φαγητού) (ΚΑΔ 93.29.19.04).
Άρθρο 2
Ειδικότεροι κανόνες εφαρμογής για τις ιδιωτικές επιχειρήσεις
Δεν απαγορεύεται, κατά το χρονικό διάστημα από 29.6.2020 έως και 12.7.2020, η διενέργεια εργασιών χωρίς την παρουσία κοινού στις ιδιωτικές επιχειρήσεις του άρθρου 1.
Άρθρο 3
Αρμόδιες αρχές ελέγχου και επιβολής κυρώσεων
Ως προς τις αρμόδιες αρχές, τα όργανα, τις διαδικασίες ελέγχου, την πιστοποίηση παραβάσεων, την επιβολή, τη βεβαίωση και την είσπραξη προστίμων, για τις ιδιωτικές επιχειρήσεις της παρούσας, εφαρμόζεται η υπ’ αρ. 1016/14/62/9.4.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Προστασίας του Πολίτη, Υγείας και Εσωτερικών «Καθορισμός των οργάνων, της διαδικασίας ελέγχου διαπίστωσης των παραβάσεων των κατεπειγόντων μέτρων αντιμετώπισης της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, βεβαίωσης και είσπραξης των σχετικών προστίμων της διάθεσης των εσόδων από τα επιβληθέντα πρόστιμα, καθώς και κάθε άλλης αναγκαίας λεπτομέρειας για την εφαρμογή των εν λόγω μέτρων» (Β’ 1275).
Άρθρο 4
Αρχή ενημέρωσης του κοινού
Ως αρμόδια υπηρεσία για την ενημέρωση του κοινού ως προς την εφαρμογή της παρούσας ορίζεται η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, μέσω του τετραψήφιου τηλεφωνικού αριθμού 1520 και άλλων ηλεκτρονικών μέσων.
Άρθρο 5
Ισχύς
Η παρούσα απόφαση ισχύει από τις 29 Ιουνίου 2020 έως και τις 12 Ιουλίου 2020.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 26 Ιουνίου 2020
Οι Υπουργοί
Ανάπτυξης Υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Επενδύσεων
ΣΠΥΡΙΔΩΝ -ΑΔΩΝΙΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ
Εργασίας και
Προστασίας του Πολίτη Κοινωνικών Υποθέσεων
ΜΙΧΑΗΛ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΡΟΥΤΣΗΣ
Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Υγείας
ΔΟΜΝΑ-ΜΑΡΙΑ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ ΚΙΚΙΛΙΑΣ
Εσωτερικών

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟΣ

Δ1α/ΓΠ.οικ. 40380/2020 Οι επιχειρήσεις που θα παραμείνουν κλειστές έως και 12.7.2020

Δ1α/ΓΠ.οικ. 40380/2020: Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 29.6.2020 έως και 12.7.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19.



Αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ. 40380
ΦΕΚ B’ 2598/26.06.2020
Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 29.6.2020 έως και 12.7.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19.
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ -
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ -
ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ -
ΥΓΕΙΑΣ - ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α. του άρθρου πρώτου της από 25.2.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Κατεπείγοντα μέτρα αποφυγής και περιορισμού της διάδοσης κορωνοϊού» (Α ́ 42) και ιδίως της περ. ζ’ της παρ. 2 και της περ. ε ́ της παρ. 4 αυτού, όπως κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4682/2020 (Α’ 76),
β. της παρ. 3 του άρθρου ένατου της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Κατεπείγοντα μέτρα αντιμετώπισης της ανάγκης περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Α’ 64), όπως κυρώθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4682/2020 (Α’ 76),
γ. του π.δ. 147/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης» (Α ́ 192),
δ. του π.δ. 86/2018 «Ανασύσταση του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη και μετονομασία του σε Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη» (Α ́ 159),
ε. του π.δ. 134/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Α ́ 168),
στ. του π.δ. 121/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υγείας» (Α ́ 148),
ζ. του π.δ. 141/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Εσωτερικών» (Α ́ 180),
η. του π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α ́ 121),
θ. της υπ’ αρ. 46/18.7.2019 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νικόλαο Παπαθανάση» (Β’ 3100),
ι. της υπ’ αρ. 33168/Δ1.11369/25.7.2019 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Δόμνα - Μαρία Μιχαηλίδου» (Β’ 3053).
2. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.27813/3.5.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 4.5.2020 έως και 10.5.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Β’ 1644).
3. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.29110/9.5.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 11.5.2020 έως και 17.5.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Β’ 1776).
4. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.30608/16.5.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 18.5.2020 έως και 24.5.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Β’ 1868).
5. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.32008/23.5.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 25.5.2020 έως και 31.5.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Β’ 1987).
6. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.33464/30.5.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 1.6.2020 έως και 7.6.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Β’ 2086).
7. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.34439/3.6.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 5.6.2020 έως και 14.6.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Β’ 2146).
8. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.36810/13.6.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 15.6.2020 έως και 28.6.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Β’ 2271).
9. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.37670/16.6.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 17.6.2020 έως και 28.6.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Β’ 2380).
10. Την υπ’ αρ. 1016/14/62/9-4-2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Προστασίας του Πολίτη, Υγείας και Εσωτερικών «Καθορισμός των οργάνων, της διαδικασίας ελέγχου διαπίστωσης των παραβάσεων των κατεπειγόντων μέτρων αντιμετώπισης της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, βεβαίωσης και είσπραξης των σχετικών προστίμων της διάθεσης των εσόδων από τα επιβληθέντα πρόστιμα, καθώς και κάθε άλλης αναγκαίας λεπτομέρειας για την εφαρμογή των εν λόγω μέτρων» (Β’ 1275).
11. Την εξακολούθηση της συνδρομής επιτακτικών λόγων δημοσίου συμφέροντος που καθιστά αναγκαία τη συνέχιση της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, προς περιορισμό της διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19, σε συνδυασμό προς τη σταδιακή επάνοδο στην κοινωνική και οικονομική κανονικότητα.
12. Τις από 11.6.2020, 12.6.2020, 15.6.2020 και 26.6.2020 εισηγήσεις της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19.
13. Την υπ’ αρ. Β1α/οικ.40251/26.6.2020 βεβαίωση της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Αναφορών του Υπουργείου Υγείας, σύμφωνα με την οποία η έκδοση της παρούσας απόφασης δεν προκαλεί δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων
Την προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας στο σύνολο της Επικράτειας, για προληπτικούς λόγους δημόσιας υγείας, για το χρονικό διάστημα από 29.6.2020 έως και 12.7.2020, κατά τα αναφερόμενα στις από 11.6.2020, 12.6.2020, 15.6.2020 και 26.6.2020 εισηγήσεις της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19 και προς περιορισμό του κινδύνου της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, των ιδιωτικών επιχειρήσεων σε ό,τι αφορά τις ακόλουθες δραστηριότητες:
1. Υπηρεσίες παροχής γευμάτων και ποτών από κυλικείο σε ΑΕΙ (ΚΑΔ 56.10.19.07).
2. Υπηρεσίες που παρέχονται από σχολικές καντίνες (κυλικεία) (ΚΑΔ 56.29.20.04).
3. Υπηρεσίες που παρέχονται από φοιτητικά εστιατόρια, με εξαίρεση τις δραστηριότητες που αφορούν διανομή προϊόντων (delivery) και παροχή προϊόντων σε πακέτο από το κατάστημα (take away) (ΚΑΔ 56.29.20.05).
4. Υπηρεσίες που παρέχονται από Κέντρα Ανοιχτής Προστασίας Ηλικιωμένων (ΚΑΠΗ), με εξαίρεση:
α) τις υπηρεσίες κοινωνικής μέριμνας χωρίς παροχή καταλύματος για ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία (ΚΑΔ 88.10.10) και
β) τις υπηρεσίες επίσκεψης και παροχής υποστήριξης σε ηλικιωμένους (ΚΑΔ 88.10.11),
γ) τις υπηρεσίες επαγγελματικής αποκατάστασης για άτομα με αναπηρίες (ΚΑΔ 88.10.13),
δ) τις υπηρεσίες επίσκεψης και παροχής υποστήριξης για άτομα με αναπηρίες (ΚΑΔ 88.10.14) και
ε) τις υπηρεσίες που παρέχονται σε εγκαταστάσεις ορφανοτροφείων [ΚΑΔ 8810].
5. Υπηρεσίες τυχερών παιχνιδιών τραπεζιού (ΚΑΔ 92.00.11.00).
6. Υπηρεσίες χαρτοπαικτικής λέσχης (ΚΑΔ 92.00.11.02).
7. Υπηρεσίες ντισκοτέκ (χωρίς προσφορά ποτού η φαγητού) (ΚΑΔ 93.29.19.04).
Άρθρο 2
Ειδικότεροι κανόνες εφαρμογής για τις ιδιωτικές επιχειρήσεις
Δεν απαγορεύεται, κατά το χρονικό διάστημα από 29.6.2020 έως και 12.7.2020, η διενέργεια εργασιών χωρίς την παρουσία κοινού στις ιδιωτικές επιχειρήσεις του άρθρου 1.
Άρθρο 3
Αρμόδιες αρχές ελέγχου και επιβολής κυρώσεων
Ως προς τις αρμόδιες αρχές, τα όργανα, τις διαδικασίες ελέγχου, την πιστοποίηση παραβάσεων, την επιβολή, τη βεβαίωση και την είσπραξη προστίμων, για τις ιδιωτικές επιχειρήσεις της παρούσας, εφαρμόζεται η υπ’ αρ. 1016/14/62/9.4.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Προστασίας του Πολίτη, Υγείας και Εσωτερικών «Καθορισμός των οργάνων, της διαδικασίας ελέγχου διαπίστωσης των παραβάσεων των κατεπειγόντων μέτρων αντιμετώπισης της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, βεβαίωσης και είσπραξης των σχετικών προστίμων της διάθεσης των εσόδων από τα επιβληθέντα πρόστιμα, καθώς και κάθε άλλης αναγκαίας λεπτομέρειας για την εφαρμογή των εν λόγω μέτρων» (Β’ 1275).
Άρθρο 4
Αρχή ενημέρωσης του κοινού
Ως αρμόδια υπηρεσία για την ενημέρωση του κοινού ως προς την εφαρμογή της παρούσας ορίζεται η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, μέσω του τετραψήφιου τηλεφωνικού αριθμού 1520 και άλλων ηλεκτρονικών μέσων.
Άρθρο 5
Ισχύς
Η παρούσα απόφαση ισχύει από τις 29 Ιουνίου 2020 έως και τις 12 Ιουλίου 2020.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 26 Ιουνίου 2020
Οι Υπουργοί
Ανάπτυξης Υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Επενδύσεων
ΣΠΥΡΙΔΩΝ -ΑΔΩΝΙΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ
Εργασίας και
Προστασίας του Πολίτη Κοινωνικών Υποθέσεων
ΜΙΧΑΗΛ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΡΟΥΤΣΗΣ
Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Υγείας
ΔΟΜΝΑ-ΜΑΡΙΑ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ ΚΙΚΙΛΙΑΣ
Εσωτερικών
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟΣ

Προστασία πρώτης κατοικίας και "κούρεμα" 11,9 εκατ. ευρώ σε δάνεια 67,6 εκατ. ευρώ

Της Νένας Μαλλιάρα

Δάνεια ύψους 67,6 εκατ. ευρώ, τα οποία είχαν υποθήκη ή προσημείωση στην κύρια κατοικία, έχουν ρυθμιστεί μέσω της πλατφόρμας του νόμου 4605/2019 για την προστασία της πρώτης κατοικίας.

Ο νόμος θα παύσει να ισχύει στις 31 Ιουλίου 2020 και το περιθώριο των 35 ημερών που απομένει για τους υπερχρεωμένους δανειολήπτες που πληρούν τα κριτήρια ένταξης, αποτελεί την τελευταία ευκαιρία για να σώσουν την πρώτη κατοικία τους από πλειστηριασμό, με ευνοϊκή ρύθμιση του δανείου, κούρεμα της οφειλής και κρατική επιδότηση.

Σημειώνεται ότι στα δάνεια των 67,6 εκατ. ευρώ που έχουν ρυθμιστεί μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, έχει πραγματοποιηθεί διαγραφή οφειλών, ύψους 11,9 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, έχει εγκριθεί κρατική επιδότηση, μέχρι τη συνολική εξόφληση των δόσεων αποπληρωμής  των δανείων που ρυθμίστηκαν, ύψους 25,6 εκατ. ευρώ.

Το μέσο ποσοστό διαγραφής οφειλών ανέρχεται στο 15% των δανειακών απαιτήσεων που ρυθμίστηκαν, ενώ το μέσο ποσοστό κρατικής επιδότησης στο 37,9% της μηνιαίας δόσης.

Όσο για τη μέση αξία της κύριας κατοικίας που προστατεύεται ανέρχεται στις 79,6 χιλ. ευρώ. Σε 50,4 χιλ. ευρώ ανέρχεται δε το μέσο ποσό ρύθμισης.



Τα παραπάνω στοιχεία δημοσιοποίησε χθες το Υπουργείο Οικονομικών, στο πλαίσιο της τρίτης έκθεσης προόδου για την πορεία του ιδιωτικού χρέους.

Σημειώνεται ότι ύστερα από την τρίμηνη παράταση του νόμου 4605/2019 για την προστασία της πρώτης κατοικίας, η οποία θα εκπνεύσει στις 31 Ιουλίου, το Υπουργείο Οικονομικών δρομολογεί την υλοποίηση του προγράμματος "γέφυρα", στο οποίο το κράτος θα επιδοτεί, για ορισμένο χρονικό διάστημα, σημαντικό μέρος των μηνιαίων δόσεων όσων πλήττονται από τις συνέπειες του κορονοϊού και έχουν δάνεια με υποθήκη στην κύρια κατοικία. Με το πρόγραμμα αυτό θα επιβραβευτούν για πρώτη φορά οι συνεπείς δανειολήπτες.

Επιπλέον, το Υπουργείο Οικονομικών ολοκληρώνει την επεξεργασία υλοποίησης ενός νέου πτωχευτικού πλαισίου, το οποίο θα αντικαταστήσει όλα τα επιμέρους εργαλεία ρύθμισης οφειλών που υπάρχουν σήμερα. Με το νέο πλαίσιο θα παρέχεται μία δεύτερη ευκαιρία σε όσους πτωχεύουν επειδή αδυνατούν να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους.

Τι έχει ρυθμιστεί μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα του νόμου 4605/2019 για την προστασία της πρώτης κατοικίας που "τρέχει" η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους συνέχισε να βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία, καθ’ όλη τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης. Μάλιστα, οι αιτήσεις δανειοληπτών παρουσίαζαν συνεχή αύξηση κάθε μήνα, ακόμη και τους μήνες του lockdown.

Από τον Ιούλιο του 2019 που η πλατφόρμα ξεκίνησε να λειτουργεί, μέχρι τα μέσα Ιουνίου 2020, έχουν υποβληθεί πάνω από 4.500 αιτήσεις δανειοληπτών. Πρόκειται για μικρό αριθμό, ο οποίος θα ήταν ακόμη μικρότερος, αν η κυβέρνηση δεν είχε προχωρήσει σε πολλές και σημαντικές, νομοθετικές και λειτουργικές, βελτιώσεις, καθώς και στην άμεση ενεργοποίηση της κρατικής επιδότησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι, από το τέλος του 2019, έχουν υποβληθεί 3.228 νέες αιτήσεις.

Από αυτές τις αιτήσεις, σε πάνω από τις μισές έχουν ήδη υποβληθεί, από τις τράπεζες και τους διαχειριστές δανείων, προτάσεις ρύθμισης. Συγκεκριμένα, από τον Ιούλιο του 2019 έχουν υποβληθεί 2.317 προτάσεις, εκ των οποίων οι 375 τον τελευταίο ένα μήνα.

Από αυτές τις προτάσεις, οι 1.415 έχουν γίνει ήδη δεκτές από τους δανειολήπτες, ενώ εκκρεμούν οι υπόλοιπες 902, για τις οποίες οι δανειολήπτες έχουν προθεσμία ενός μηνός, για να τις αποδεχθούν. Μόνο το τελευταίο τρίμηνο, εν μέσω κορονοϊού, έχουν ανταποκριθεί θετικά στις προτάσεις που τους έχουν γίνει, και έχουν διασώσει την κύρια κατοικία τους, πάνω από 500 δανειολήπτες.

Σε όλες αυτές τις προτάσεις περιλαμβάνεται κρατική επιδότηση, η οποία φτάνει έως το 50% της δόσης του δανείου, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα διαγραφής οφειλών.

Μικρότερος χρόνος παραγραφής μέσω e-τιμολόγησης

Μικρότερος χρόνος παραγραφής μέσω e-τιμολόγησης


Του Σπύρου Δημητρέλη
Στην παροχή σημαντικών κινήτρων για την προώθηση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης προχωρά το υπουργείο Οικονομικών. Σε διατάξεις που κατατέθηκαν στη Βουλή προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η σύντμηση του χρόνου παραγραφής φορολογικών υποθέσεων επιχειρήσεων οι οποίες υιοθετούν πλήρως την ηλεκτρονική τιμολόγηση.
Η ηλεκτρονική τιμολόγηση ουσιαστικά επιτρέπει την πλήρη ψηφιοποίηση των εκδιδόμενων και λαμβανόμενων φορολογικών στοιχείων και την καταχώρησή τους στο taxis. Μέσω αυτής της διαδικασίας υπάρχει η φιλοδοξία στο υπουργείο Οικονομικών να εξαλειφθεί η έκδοση πλαστών φορολογικών στοιχείων και να περιοριστεί σημαντικά η έκδοση και λήψη εικονικών. Σε κάθε περίπτωση η ηλεκτρονική τιμολόγηση διευκολύνει σημαντικά και όλη τη διαδικασία τήρησης βιβλίων που πλέον αυτοματοποιείται.
Ειδικότερα, με τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή παρέχονται κίνητρα στις επιχειρήσεις που επιλέγουν, κατόπιν υποβολής σχετικής δήλωσης προς την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, αποκλειστικά την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω παρόχου για την έκδοση και λήψη, ή μόνο τη λήψη, παραστατικών πωλήσεων για τα φορολογικά έτη, που αρχίζουν από την 1η.1.2020 μέχρι και το φορολογικό έτος 2022, ως εξής:
- περιορίζεται έως και κατά δύο (2) έτη η προβλεπόμενη πενταετία, εντός της οποίας η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να προβεί σε έκδοση πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου.
- αποσβένεται πλήρως στο έτος πραγματοποίησής της προσαυξημένη κατά ποσοστό 100% η δαπάνη για την αρχική προμήθεια τεχνικού εξοπλισμού και λογισμικού που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
- προσαυξάνεται κατά ποσοστό 100% η δαπάνη για την παραγωγή, διαβίβαση και ηλεκτρονική αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών τιμολογίων για το πρώτο έτος έκδοσης των παραστατικών πώλησης μέσω ηλεκτρονικής τιμολόγησης, που αναγνωρίζεται προς έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα.
- ορίζεται σε σαράντα πέντε (45) ημέρες η προθεσμία σχετικά με τα αιτήματα επιστροφής φόρου, τα οποία αφορούν το φορολογικό έτος ή τα φορολογικά έτη, για τα οποία οι εκδότες επιλέγουν και εφαρμόζουν αποκλειστικά την ηλεκτρονική τιμολόγηση.

Μειώσεις φόρων στον προϋπολογισμό 2021

Του Σπύρου Δημητρέλη
Στον προϋπολογισμό του 2021 θα περιληφθούν, υπό προϋποθέσεις, οι μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών που προγραμματίζει η κυβέρνηση. Το εύρος αλλά και το είδος των φορολογικών ελαφρύνσεων θα εξαρτηθεί στο μέγιστο βαθμό από την πορεία της οικονομίας τους επόμενους μήνες, δηλαδή από το μέγεθος της ύφεσης. Το βασικό σενάριο πάνω στο οποίο οικοδομεί τον σχεδιασμό του το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης είναι η ύφεση στην οικονομία να μην ξεπεράσει το 5% και να μην επαναληφθεί το φθινόπωρο και τον χειμώνα το lockdown. Αυτό θα επιτρέψει στην οικονομία την ταχύτατη  ανάκαμψή της το 2021 με ρυθμό πάνω από 5%.
Οι μειώσεις φόρων που περιλαμβάνει το πακέτο ελαφρύνσεων της κυβέρνησης για το 2021 και σχεδιάζεται να περιληφθούν στον προϋπολογισμό του επόμενου έτους ο οποίος αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή τον ερχόμενο Οκτώβριο είναι:
-Η μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης. Η εισφορά επιβάλλεται σε εισοδήματα φυσικών προσώπων αθροίσματος άνω των 12.000 ευρώ με συντελεστές που φθάνουν ακόμη και το 10%. Στόχος είναι η εισφορά σταδιακά να καταργηθεί πλήρως.
-Η μείωση του τέλους επιτηδεύματος. Και σε αυτόν τον φόρο ο σχεδιασμός προβλέπει την πλήρη κατάργησή του.
-Τη μείωση του ΕΝΦΙΑ. Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι με την επικαιροποίηση των αντικειμενικών αξιών στα ακίνητα πρόκειται να δημιουργηθεί δημοσιονομικός  χώρος ο οποίος θα διατεθεί για τη μείωση του ΕΝΦΙΑ. Θα πρόκειται για τη δεύτερη μείωση του ΕΝΦΙΑ που μεσοσταθμικά θα φτάσει στο 8% προκειμένου σε συνδυασμό με τη μείωση 22% που ήδη έχει πραγματοποιηθεί να εκπληρωθεί η προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης για μείωση 30%.
-Τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. Ο σχεδιασμός προβλέπει συνολική μείωση 4 εκατοστιαίων μονάδων προκειμένου η ασφαλιστική εισφορά των μισθωτών πλήρους απασχόλησης να περιοριστεί το 15%. Η παρέμβαση στις ασφαλιστικές εισφορές περιλαμβάνει και τη μείωση του ανώτατου ορίου αποδοχών για τον υπολογισμό τους. Το μέτρο στοχεύει στο να κάνει πιο ελκυστικές για τις επιχειρήσεις τις προσλήψεις εργαζομένων με υψηλή προστιθέμενη αξία.

Τα "δώρα" της ηλεκτρονικής τιμολόγησης

Του Σπύρου Δημητρέλη

Ως μια βαθιά διαρθρωτική τομή στο ελληνικό φορολογικό σύστημα θεωρούν την καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στο υπουργείο Οικονομικών και την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Μετά από πολλά χρόνια που το συγκεκριμένο σχέδιο συζητούνταν και προγραμματιζόταν, γίνεται πλέον το αποφασιστικό βήμα για να υλοποιηθεί.


Με διαδοχικές υπουργικές αποφάσεις που υπέγραψε η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ διευκρινίζονται και οι τελευταίες λεπτομέρειες για την εφαρμογή του μέτρου ενώ με τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή δίνονται και μια σειρά φορολογικών κινήτρων προκειμένου οι επιχειρήσεις να κινηθούν γρηγορότερα στην υιοθέτηση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.

Η φιλοσοφία του όλου εγχειρήματος είναι απλή. Τα φορολογικά στοιχεία, όπως είναι τα τιμολόγια των επιχειρήσεων θα εκδίδονται και θα λαμβάνονται σε ψηφιακή μορφή ενώ θα καταγράφονται σε πραγματικό χρόνο και στο taxis. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνονται τα εξής:

-καταπολεμείται και εξαλείφεται σε πλήρη ανάπτυξη του συστήματος η έκδοση πλαστών φορολογικών στοιχείων, δηλαδή τιμολογίων που εκδίδονται από ανύπαρκτες επιχειρήσεις



-καταπολεμείται η έκδοση εικονικών φορολογικών στοιχείων διότι πλέον θα μπορεί να γίνει πολύ ευκολότερα ο έλεγχος για τον εντοπισμό τους

-διευκολύνονται σημαντικά οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες για την τήρηση των βιβλίων εσόδων και εξόδων καθώς όλη η διαδικασία θα γίνεται αυτόματα και ηλεκτρονικά. Με την έκδοση ενός τιμολογίου η αξία και τα στοιχεία του θα καταχωρούνται αυτόματα στα ηλεκτρονικά βιβλία εσόδων του εκδότη και στα βιβλία εξόδων του λήπτη. Με τον τρόπο αυτό μειώνεται δραστικά το διοικητικό και λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων για την τήρηση της φορολογικής νομοθεσίας

Σημαντική είναι στο ίδιο πεδίο και η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με το taxis. Σύμφωνα με όσα προβλέπουν οι υπουργικές αποφάσεις που έχουν υπογραφεί, οι επιχειρήσεις λιανικών πωλήσεων θα συνδέσουν τους φορολογικούς τους μηχανισμούς με το taxis προκειμένου να μεταδίδουν σε πραγματικό χρόνο τα στοιχεία των λιανικών τους πωλήσεων στο taxis. Τα δεδομένα λιανικών πωλήσεων που θα μεταδίδονται και θα καταγράφονται στο taxis θα αποτελούν βάση δεδομένων για την απλοποίηση της φορολόγησης των επιχειρήσεων αλλά και για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Συγκεκριμένα, από τις λιανικές πωλήσεις θα μπορούν να προσυμπληρώνονται τα δεδομένα στις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ και έτσι να εξαλειφθούν κρούσματα παραποιήσεων στοιχείων με στόχο τη μείωση του οφειλόμενου φόρου. Παράλληλα, από την παρακολούθηση της έκδοσης αποδείξεων σε πραγματικό χρόνο θα μπορούν να εντοπίζονται πιο αποτελεσματικά στόχοι φορολογικών ελέγχων.

Η ηλεκτρονική τιμολόγηση αρχίζει να εφαρμόζεται  από τις 20 Ιουλίου 2020, καθώς ξεκινά υποχρεωτικά στην ψηφιακή πλατφόρμα myData η διαβίβαση δεδομένων των λογιστικών στοιχείων που εκδίδονται από την ημερομηνία αυτή και μετά, μέσω Παρόχων Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων. Από την 1η Οκτωβρίου 2020 διαβιβάζονται υποχρεωτικά τα δεδομένα των λογιστικών στοιχείων που εκδίδονται από την ημερομηνία αυτή και μετά, που δεν θα επιλέξουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω Παρόχου και εκδίδουν τα παραστατικά τους είτε χειρόγραφα είτε ηλεκτρονικά, με χρήση προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων.

Ειδική επιτροπή του ΣΔΟΕ για αξιολόγηση υποθέσεων φοροδιαφυγής

Του Σπύρου Δημητρέλη
Στη σύσταση ειδικής επιτροπής στο Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος η οποία θα αξιολογεί τη βαρύτητα κάθε υπόθεσης φοροδιαφυγής προχώρησε το υπουργείο Οικονομικών.
Στόχος της επιτροπής είναι να αξιολογούνται ταχύτερα οι καταγγελλόμενες υποθέσεις και οι υποθέσεις βάση πληροφοριών και να κινητοποιείται ανάλογα ο ελεγκτικός μηχανισμός για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην απόφαση του υπουργείου Οικονομικών στο ΣΔΟΕ θα συσταθεί ειδική επιτροπή που θα συνεδριάζει μια φορά την εβδομάδα.
Έργο της Επιτροπής θα είναι:
α. Η εξέταση του περιεχομένου κάθε πληροφορίας που εισάγεται σ΄ αυτήν, Πληροφορίες που αναφέρονται σε αρμοδιότητες άλλων Υπηρεσιών θα διαβιβάζονται σ΄ αυτές, χωρίς περαιτέρω αξιολόγηση.
β. Η αξιολόγηση των πληροφοριών που αναφέρονται σε διάπραξη παραβάσεων, η διερεύνηση των οποίων εμπίπτει στις αρμοδιότητες του Σ.Δ.Ο.Ε.

Η αξιολόγηση συνίσταται στο χαρακτηρισμό της πληροφορίας από πλευράς ενδιαφέροντος και αμεσότητας δράσης που απαιτεί, ειδικότερα:
i. Ως προς το ενδιαφέρον:
- Χωρίς ενδιαφέρον (βαθμός ενδιαφέροντος 0)
Οι υποθέσεις αυτές θα τίθενται με απόφαση της Επιτροπής στο αρχείο, από το οποίο μπορεί να ανασυρθεί εφόσον προκύψουν νεότερα στοιχεία,
- Απλή μικρού ενδιαφέροντος (βαθμός ενδιαφέροντος 1)
Θα τίθεται σε προσωρινό αρχείο μέχρι να διερευνηθούν οι σημαντικότερες πληροφορίες,
- Ενδιαφέρουσα σημαντική (βαθμός ενδιαφέροντος 2)
Θα εντάσσεται για περαιτέρω διερεύνηση στον προγραμματισμό δράσης της αρμόδιας Επιχειρησιακής Διεύθυνσης
- Πολύ ενδιαφέρουσα εξόχως σημαντική (βαθμός ενδιαφέροντος 3)
θα διαβιβάζεται για άμεση διερεύνηση με έκδοση εντολής ελέγχου,
- Ειδικού χειρισμού (βαθμός ενδιαφέροντος 4)
Θα διαβιβάζεται άμεσα για την κατά προτεραιότητα διερεύνηση με έκδοση εντολής ελέγχου, με παράλληλη ενημέρωση του Γενικού Διευθυντή και του Γενικού Γραμματέα Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας
Αναφορικά με το επείγον των ενεργειών:
- Κοινή υπόθεση: Ένταξη στον προγραμματισμό δράσης της αρμόδιας Επιχειρησιακής Διεύθυνσης (κατόπιν γνωμοδότησης της Επιτροπής).
- Επείγουσα: Άμεση ενέργεια (έκδοση εντολής ελέγχου), με τη λήψη πληροφοριακού δελτίου.
- Εξαιρετικώς επείγουσα: Η πληροφορία, με τη λήψη και κατόπιν έγκρισης του Προέδρου της Επιτροπής, διαβιβάζεται άμεσα για ενέργεια. 

Φοροαπόψεις 25/6/2020

* Ηλεκτρονική διαβίβαση δεδομένων στην ΑΑΔΕ: Εκδόθηκε η υπ’ αριθ. Α.1138/2020 εγκύκλιος με βάση την οποία καθορίζεται η έκταση εφαρμογής, ο χρόνος και η διαδικασία ηλεκτρονικής διαβίβασης δεδομένων στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Η απόφαση θέτει το νέο πλαίσιο, με βάση το οποίο οι επιχειρήσεις διαβιβάζουν στην ΑΑΔΕ με ηλεκτρονικό τρόπο δεδομένα από τα λογιστικά στοιχεία και βιβλία τους, ανεξαρτήτως του μεγέθους αυτών και του τρόπου έκδοσης και τήρησης των λογιστικών τους αρχείων (απλογραφικά-διπλογραφικά). Η ανάπτυξη του έργου της διαβίβασης δεδομένων στην πλατφόρμα των Ηλεκτρονικών Βιβλίων – myDATA θα γίνει σε στάδια, ώστε να δοθεί αναγκαίος χρόνος προσαρμογής στην ηλεκτρονική επικοινωνία των επιχειρήσεων με τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ.
* Σημεία που χρήζουν προσοχής στις χωριστές δηλώσεις συζύγων: 
- Η κύρια κατοικία δηλώνεται στον πίνακα 5 του εντύπου Ε1 στους αντίστοιχους κωδικούς κύριας κατοικίας. Ο κάθε σύζυγος συμπληρώνει το ποσοστό ιδιοκτησίας του σε περίπτωση ιδιόκτητης κατοικίας, το ποσοστό του ως μισθωτής σε περίπτωση μισθωμένης κατοικίας και το ποσοστό της δωρεάν παραχώρησης, αντίστοιχα. Ο σύζυγος που δεν διαθέτει καθόλου ποσοστό συνιδιοκτησίας ή χρήσης, συμπληρώνει στον πίνακα 6 την ένδειξη "συνοίκηση με σύζυγο". Ο άλλος σύζυγος δεν συμπληρώνει καμία ένδειξη.
- Τα τέκνα που προέρχονται από κοινό γάμο καθώς και τα αναγνωρισμένα τέκνα δηλώνονται ως εξαρτώμενα μέλη και από τους δύο συζύγους. Το εισόδημα του ανηλίκου τέκνου που δεν φορολογείται στο όνομα του τέκνου προστίθεται στα εισοδήματα του γονέα που έχει το μεγαλύτερο εισόδημα και δηλώνεται μόνο από αυτόν τον γονέα. Σε περίπτωση που ένας εκ των γονέων έχει τη γονική μέριμνα, το εισόδημα του ανήλικου τέκνου προστίθεται στα εισοδήματα του γονέα αυτού. Η ρύθμιση αυτή ισχύει και για τα μέρη του συμφώνου συμβίωσης (βλ. ΠΟΛ.1241/2018).
- Στις χωριστές δηλώσεις Φ.Ε συζύγων δεν υφίσταται η έννοια του οικογενειακού εισοδήματος για την κάλυψη των επιμέρους τεκμηρίων καθενός εκ των συζύγων, καθώς τα τεκμήρια διαβίωσης και απόκτησης βαρύνουν τον κάθε σύζυγο ατομικά. Όσον αφορά τη δυνατότητα κάλυψης τεκμηρίων με ανάλωση κεφαλαίου, δεν μπορεί να γίνει επίκληση εισοδημάτων από τη χωριστή δήλωση του άλλου συζύγου. Σε περίπτωση χωριστών δηλώσεων συζύγων το ποσό της ελάχιστης αντικειμενικής δαπάνης διαβίωσης δεν μπορεί να είναι κατώτερο των τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ για κάθε σύζυγο.
- Διενεργείται ξεχωριστή βεβαίωση του φόρου και εκδίδονται δύο πράξεις προσδιορισμού φόρου, μία για κάθε σύζυγο. Πιστωτικά ποσά του ενός συζύγου δεν συμψηφίζονται με τυχόν χρεωστικά του άλλου και στην περίπτωση που έχουν και οι δύο πιστωτικά ποσά επιστρέφονται στον κάθε δικαιούχο χωριστά.
- Στις χωριστές δηλώσεις Φ.Ε δεν υπάρχει δυνατότητα μεταφοράς υπολειπόμενου ποσού αποδείξεων από τον ένα σύζυγο στον άλλο.
- Πρέπει και οι δύο σύζυγοι να διαθέτουν δικό τους κλειδάριθμο προκειμένου να υποβάλλουν χωριστές δηλώσεις Φ.Ε. 
* Συνιδιοκτησία και μίσθωση (ιδιόχρηση): Στις περιπτώσεις συνιδιοκτησίας, όπου μισθωτής του ακίνητου είναι ένας εκ των συνιδιοκτητών, η φόρμα ηλεκτρονικής υποβολής των πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας συμπληρώνεται ως εξής : Στο πεδίο "Στοιχεία Εκμισθωτών" θα συμπληρωθούν μόνο τα στοιχεία των συνιδιοκτητών που εκμισθώνουν το ποσοστό τους. Στην ένδειξη "Ποσοστό", θα δηλωθεί το ποσοστό 100%, ποσοτικοποιώντας την αναλογία των ποσοστών ιδιοκτησίας στο ακίνητο εκάστου εκμισθωτή επί του συμφωνηθέντος μισθώματος. Ο συνιδιοκτήτης που είναι συγχρόνως και μισθωτής θα δηλωθεί μόνο στο πεδίο "Στοιχεία Μισθωτή" και όχι στο πεδίο "Στοιχεία των Εκμισθωτών". Στην ένδειξη "Σημειώσεις" θα αναφερθούν τα στοιχεία όλων των συνιδιοκτητών (ονοματεπώνυμο, ΑΦΜ) και τα ποσοστά συνιδιοκτησίας τους στο εκμισθούμενο ακίνητο.
Παράδειγμα: Οι Α, Β, Γ και Δ είναι συνιδιοκτήτες ενός ακινήτου με ποσοστό συνιδιοκτησίας 25% έκαστος. Οι Α, Β και Γ (συνιδιοκτήτες) εκμισθώνουν το ποσοστό τους επί του ακίνητου στον Δ (μισθωτή) αντί ποσού 500€. Κατά την ηλεκτρονική υποβολή Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης ακίνητης περιουσίας έκαστος εκ των ιδιοκτητών που εκμισθώνουν το ακίνητό τους θα δηλώσουν στο πεδίο "εκμισθωτές" τα στοιχεία των εκμισθωτών (Α, Β και Γ) με ποσοστό συνολικό 100% (33,33% έκαστος) το οποίο αντιστοιχεί στο ποσό των 500€. Στο πεδίο "μισθωτές" θα δηλωθούν τα στοιχεία του συνιδιοκτήτη-μισθωτή (Δ). Στις σημειώσεις σαν ποσοστό εκάστου εκμισθωτή θα αναφερθεί το 25%.
Συνήθη ερωτήματα
Μέχρι πότε υποχρεούται ο εργοδότης να χορηγήσει την κανονική άδεια;
Ο χρόνος χορηγήσεως της κανονικής του εργαζομένου, καθορίζεται κατόπιν συμφωνίας, όμως, ο εργοδότης υποχρεούται να χορηγήσει την κανονική άδεια στον εργαζόμενο εντός δύο μηνών από το χρονική στιγμή που ο εργαζόμενος αιτήθηκε τη λήψη της.
Τουλάχιστον το 50% των εργαζομένων της επιχείρησης, πρέπει να λάβουν άδεια αναψυχής κατά το χρονικό διάστημα από 1 Μαΐου μέχρι 30 Σεπτεμβρίου. Σε κάθε περίπτωση, ο εργοδότης υποχρεούται να χορηγεί στους εργαζόμενους έως και την 31/12 του τρέχοντος ημερολογιακού έτους το υπόλοιπο κανονικής αδείας που αναλογεί στον κάθε εργαζόμενο, ακόμη κι αν δεν έχει ζητηθεί από αυτούς.
Η επιστημονική ομάδα της ΑΡΤΙΟΝ
Με την καθοδήγηση του κ. Γεώργιου Δαλιάνη
Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION Α.Ε. (Πουρνάρα 9 Μαρούσι | +30 210 6009062 |  www.artion.gr).

Ο αναλυτικός λογαριασμός του κορονοϊού στα φορο-έσοδα

Ο αναλυτικός λογαριασμός του κορονοϊού στα φορο-έσοδα

Του Σπύρου Δημητρέλη

Τις πληγές που αφήνει η κρίση του κορονοϊού στο δημοσιονομικό κομμάτι της οικονομίας αποτυπώνουν τα στοιχεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού. Σχεδόν το σύνολο των κατηγοριών φορολογικών εσόδων εμφανίζουν υστέρηση κατά το πρώτο 5μηνο του έτους με τη μεγάλη ζημιά να έχει γίνει κατά τον Απρίλιο και τον Μάιο, δηλαδή την βασική χρονική περίοδο της καραντίνας στην αγορά και την οικονομία γενικότερα.


Η κρίση αποτυπώνεται τόσο στα φορολογικά έσοδα που συνδέονται με την κατανάλωση, η οποία κατά το lockdown μπήκε στον πάγο όσο και στα έσοδα που συνδέονται με την απασχόληση, όπως είναι ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων.

Η γενική εικόνα είναι ότι τα συνολικά φορολογικά έσοδα κατά το 5μηνο Ιανουαρίου- Μαίου διαμορφώθηκαν στα 15,471 δις ευρώ παρουσιάζοντας υστέρηση κατά 2,712 δις ευρώ σε σχέση με την πρόβλεψη του προϋπολογισμού.

Από τα επιμέρους στοιχεία προκύπτει ότι μειωμένα έναντι του στόχου την ίδια περίοδο ήταν τα έσοδα στις κάτωθι βασικές κατηγορίες:

α) ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή και στα παράγωγα αυτών κατά 208 εκατ. ευρώ ή 25,2%,

β) ΦΠΑ καπνικών προϊόντων κατά 14 εκατ. ευρώ ή 5,7%,

γ) ΦΠΑ λοιπών προϊόντων και υπηρεσιών κατά 882 εκατ. ευρώ ή 14,2 %,



δ) ΕΦΚ ενεργειακών προϊόντων κατά 190 εκατ. ευρώ ή 10,8%,

ε) ΕΦΚ καπνικών προϊόντων κατά 39 εκατ. ευρώ ή 4,7%,

στ) ΕΦΚ λοιπών προϊόντων κατά 67 εκατ. ευρώ ή 29,6%,

ζ) Φόροι με μορφή χαρτοσήμου κατά 26 εκατ. ευρώ ή 29,7%,

η) Φόροι επί χρηματοοικονομικών και κεφαλαιακών συναλλαγών κατά 48 εκατ. ευρώ ή 25,9%,

θ)  Φόροι ταξινόμησης οχημάτων κατά 46 εκατ. ευρώ ή 37,4%,

ι) Λοιποί φόροι επί συγκεκριμένων υπηρεσιών κατά 72 εκατ. ευρώ ή 10,4%,

ια) Λοιποί φόροι επί αγαθών κατά 11 εκατ. ευρώ ή  34,7%,

ιβ) Φόροι και δασμοί επί εισαγωγών κατά 19 εκατ. ευρώ ή 15,2%,

ιγ) Τακτικοί φόροι ακίνητης περιουσίας κατά 69 εκατ. ευρώ ή 13,8%, εκ των οποίων: ΕΝΦΙΑ κατά 63 εκατ. ευρώ ή 13,4%,

ιδ) Φόρος εισοδήματος πληρωτέος από Φυσικά Πρόσωπα (ΦΠ) κατά 386 εκατ. ευρώ ή 10,2%,

ιε) Φόρος εισοδήματος πληρωτέος από εταιρίες (ΝΠ) κατά 37 εκατ. ευρώ ή 10,2%,

ιστ) Λοιποί φόροι εισοδήματος κατά 18 εκατ. ευρώ ή 4,1%,

ιζ) Φόροι κεφαλαίου κατά 35 ή εκατ. ευρώ 36,2%,

ιη) Λοιποί τρέχοντες φόροι κατά 53 εκατ. ευρώ ή 9,8%,

ιθ) Πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών κατά 114 εκατ. ευρώ ή 40,5%,

κ) Λοιπά τρέχοντα έσοδα κατά 67 εκατ. ευρώ ή 10,8%, εκ των οποίων: Επιστροφές δαπανών κατά 31 εκατ. ευρώ ή 21,1%

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η υστέρηση των φορολογικών εσόδων οφείλεται σε σημαντικό βαθμό και στο μέτρο αναστολής της πληρωμής φορολογικών υποχρεώσεις για επιχειρήσεις και φορολογούμενους που πλήττονται από την κρίση του κορονοϊού (πληττόμενοι ΚΑΔ, ιδιοκτήτες με μειωμένο ενοίκιο κλπ)

Eως τις 31 Αυγούστου παρατείνεται η προθεσμία για τα αδήλωτα τετραγωνικά

Eως τις 31 Αυγούστου παρατείνεται η προθεσμία για τα αδήλωτα τετραγωνικά

Παρατείνεται έως τις 31 Αυγούστου 2020 η δυνατότητα δήλωσης των «ξεχασμένων» τετραγωνικών, με τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος.
Για όσους υπάγονται στη ρύθμιση της παρ. 1 του άρθρου 102 του ν. 4495/2017 (Α' 167), η δήλωσή τους στους Δήμους, για αδήλωτα τετραγωνικά, ακολουθεί την καταληκτική ημερομηνία της τακτοποίησης αυθαιρέτων και η απαλλαγή του προστίμου θα αφορά την τελευταία πενταετία από τον χρόνο της δήλωσης. Με άλλη τροπολογία, από 1η Οκτωβρίου 2020, συστήνεται και λειτουργεί σε κάθε δήμο Υπηρεσία Δόμησης (ΥΔΟΜ) - ανεξάρτητα αν έχει προβλεφθεί στον οικείο Οργανισμό.
Με άλλες διατάξεις της τροπολογίας:
- Δίνεται παράταση του κύκλου κινητικότητας του 2019 έως 15 Ιουλίου 2020 προκειμένου να διεκπεραιωθούν εκκρεμότητες που προέκυψαν λόγω του Covid-19.
- Αναπροσαρμόζεται η προθεσμία για αξιολόγηση. Νέα ημερομηνία έναρξης των διαδικασιών για αξιολόγηση της περιόδου 2019 ορίζεται η 15η Ιουλίου 2020.
- Ρυθμίζονται - για λόγους ταχύτητας - τεχνικά θέματα που αφορούν τη συγκρότηση των συμβουλίων για επιλογή προϊσταμένων στο Δημόσιο.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ