Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2018

Μοσκοβισί : Δεν θα γίνει μετάσταση του ιταλικού προβλήματος στην ΕΕ

Μοσκοβισί : Δεν θα γίνει μετάσταση του ιταλικού προβλήματος στην ΕΕ

«Δεν βρισκόμαστε στη διαδικασία δημιουργίας της επόμενης κρίσης», δήλωσε
Μοσκοβισί : Δεν θα γίνει μετάσταση του ιταλικού προβλήματος στην ΕΕ | in.gr
Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων Πιέρ Μοσκοβισί, δήλωσε πως δεν «βλέπει» ενδείξεις μετάστασης στην παρούσα φάση των προβλημάτων από την οικονομική και πολιτική κατάσταση στην Ιταλία.
«Δεν βρισκόμαστε στη διαδικασία δημιουργίας της επόμενης κρίσης», δήλωσε στον γαλλικό τηλεοπτικό σταθμό CNews, όπως μεταδίδει το Reuters.
Η Κομισιόν απέρριψε το ιταλικό προσχέδιο προϋπολογισμού για το 2019 αυτήν την εβδομάδα, λέγοντας πως παραβιάζει τους κανόνες της ΕΕγια τις δημόσιες δαπάνες, και ζήτησε από τη Ρώμη να υποβάλει νέο σχέδιο εντός τριών εβδομάδων.
Ο κ. Μοσκοβισί πρόσθεσε πως πραγματοποιεί «εποικοδομητικούς» διαλόγους για την κατάσταση στην Ιταλία και πως η ευρύτερη ευρωπαϊκή οικονομία δεν βρίσκεται σε κρίση.

Ατελείωτοι πλειστηριασμοί : 11.443 ακίνητα στο σφυρί σε έναν χρόνο

Ατελείωτοι πλειστηριασμοί : 11.443 ακίνητα στο σφυρί σε έναν χρόνο

Τον Νοέμβριο, ο εφιάλτης των πλειστηριασμών επιστρέφει και για τους φορολογουμένους που χρωστούν στην Εφορία, καθώς θα αρχίσουν πάλι να εκποιούνται κατοικίες, γραφεία, καταστήματα, οικόπεδα και αγροτεμάχια
Ατελείωτοι πλειστηριασμοί : 11.443 ακίνητα στο σφυρί σε έναν χρόνο | in.gr
Κάποτε ο ΣΥΡΙΖΑ φώναζε «κανένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη». Το περίφημο αυτό σύνθημα έγινε προεκλογική σημαία του και τον βοήθησε να έρθει στην εξουσία. Σήμερα το σύνθημα έχει ξεχαστεί. Κανείς πλέον στην κυβέρνηση δεν μιλάει για τους πλειστηριασμούς, παρά το γεγονός ότι κάθε εβδομάδα δεκάδες ακίνητα βγαίνουν στο ηλεκτρονικό σφυρί. Σε διάστημα σχεδόν ενός έτους εκποιήθηκαν 11.159 ακίνητα οφειλετών, ενώ μέχρι το τέλος του έτους παίρνουν σειρά ακόμα 3.776 ακίνητα. Τον Νοέμβριο, ο εφιάλτης των πλειστηριασμών επιστρέφει και για τους φορολογουμένους που χρωστούν στην Εφορία, καθώς θα αρχίσουν πάλι να εκποιούνται κατοικίες, γραφεία, καταστήματα, οικόπεδα και αγροτεμάχια.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι από την αρχή λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί 11.713 πλειστηριασμοί. Τα ακίνητα βρίσκονται σε πρώτο πλάνο, αν και από το ηλεκτρονικό σφυρί δεν έχουν γλιτώσει ούτε τα κινητά περιουσιακά στοιχεία όσων χρωστούν σε τράπεζες, Δημόσιο ή σε ιδιώτες. Συνολικά, μέχρι σήμερα ολοκληρώθηκαν 511 πλειστηριασμοί κινητών περιουσιακών στοιχείων (αυτοκίνητα, μηχανήματα, έπιπλα και ηλεκτρονικά είδη).
Τον τελευταίο χρόνο, οι οφειλέτες σε τράπεζες, Εφορία και δήμους είδαν να χάνουν με ένα κλικ κατοικίες, επιχειρήσεις, γραφεία, μέχρι ξενοδοχεία και αποθήκες.
Σχεδόν οκτώ στα δέκα ακίνητα που εκποιήθηκαν κατέληξαν στα χέρια των τραπεζών και λίγα είναι αυτά που βρίσκουν αγοραστή. Οι υπόλοιποι πλειστηριασμοί είτε κηρύσσονται άγονοι λόγω έλλειψης αγοραστικού ενδιαφέροντος, είτε αναστέλλονται λόγω ρύθμισης της τράπεζας με τον οφειλέτη πριν το ακίνητο βγει στο σφυρί ή κάποιας νέας δικαστικής απόφασης. Συνολικά έχουν ανασταλεί 3.246 πλειστηριασμοί, ενώ 210 ματαιώθηκαν.
Το σκηνικό στους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς έχει αρχίσει να αλλάζει. Οι τράπεζες στην ίδια ώρα που πατούν το γκάζι στις ρυθμίσεις των κόκκινων δανείων τρέχουν γρηγορότερα και τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς.
Στο σφυρί 3.959 ακίνητα. Σχεδόν 4.000 ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί έχουν αναρτηθεί για να διενεργηθούν μέχρι το τέλος του έτους. Από αυτούς, 3.776 αφορούν ακίνητα μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται 601 κατοικίες, 12 ξενοδοχειακές μονάδες και 145 καταστήματα, ενώ τη λίστα συμπληρώνουν γραφεία, οικόπεδα, βιομηχανικά και βιοτεχνικά κτίρια, αγροτεμάχια κ.ά. Επίσης έχουν ήδη δρομολογηθεί 1.676 εκποιήσεις για τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2019 με τη λίστα να εμπλουτίζεται καθημερινά.
Την ίδια ώρα, ενεργοποιούνται οι διαδικασίες fast track για επανάληψη των άκαρπων πλειστηριασμών. Με τις νέες διαδικασίες, τα ακίνητα θα εκποιούνται γρηγορότερα σε νέες μειωμένες τιμές που θα κινούνται πολύ κάτω από τις εμπορικές. Ο στόχος προφανής. Να βρεθούν ενδιαφερόμενοι αγοραστές για να φύγουν από τα χέρια των τραπεζών και του Δημοσίου τα ακίνητα των κόκκινων δανειοληπτών και οφειλετών. Η νέα διαδικασία προβλέπει ότι εάν ένας πλειστηριασμός κηρυχθεί άγονος, γίνεται νέος πλειστηριασμός μέσα σε 40 ημέρες και αν στον δεύτερο πλειστηριασμό δεν γίνει και πάλι κατακύρωση, τότε το αρμόδιο δικαστήριο, έπειτα από σχετική διαδικασία, μπορεί να διατάξει νέο πλειστηριασμό μέσα σε οκτώ εργάσιμες ημέρες (από 30 ημέρες που προέβλεπε το προηγούμενο καθεστώς) με την ίδια ή κατώτερη τιμή. Δηλαδή, ένα ακίνητο μπορεί πλέον να βγει για τρίτη φορά σε πλειστηριασμό γρηγορότερα εντός 48 ημερών από 70 ημέρες που προέβλεπε το προηγούμενο καθεστώς και σε πολύ χαμηλότερη τιμή.
Ο εφιάλτης επιστρέφει. Το φάντασμα των πλειστηριασμών επιστρέφει πιο έντονα τον Νοέμβριο για τους οφειλέτες της Εφορίας. Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων παράλληλα με το μπαράζ κατασχέσεων που έχει εξαπολύσει, βάζοντας στο χέρι τραπεζικές καταθέσεις όσων έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη, πατάει το γκάζι και των πλειστηριασμών ακινήτων. Τον επόμενο μήνα εκποιούνται 29 ακίνητα φορολογουμένων με οφειλές στην Εφορία. Μεταξύ αυτών και το τριώροφο νεοκλασικό κτίριο στη Βουκουρεστίου, στο Κολωνάκι, που στέγαζε την επιχείρηση του Λάκη Γαβαλά, ο οποίος χρωστά περισσότερα από 18 εκατ. ευρώ μόνο στην Εφορία. Το ακίνητο του Λάκη Γαβαλά βγαίνει στο σφυρί στις 21 Νοεμβρίου με τιμή εκκίνησης 1.800.000 ευρώ, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι για το συγκεκριμένο νεοκλασικό ακίνητο υπάρχει επιχειρηματικό ενδιαφέρον. Τα υπόλοιπα ακίνητα που θα βγουν στο ηλεκτρονικό σφυρί είναι κατοικίες, γραφεία, αγροτεμάχια και βιομηχανικά κτίρια, τα οποία βρίσκονται σε διάφορες περιοχές της χώρας και ανήκουν κυρίως σε μεγαλοοφειλέτες. Ο κατάλογος συνεχώς μεγαλώνει.

Παράταση από το ΥΠΕΝ για την περαίωση υπαγωγής αυθαιρέτων

Photo: Eurokinissi

Παράταση κατά έξι μήνες της προθεσμίας που εκπνέει στις 3 Νοεμβρίου για την ηλεκτρονική υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών και στοιχείων για την περαίωση της υπαγωγής των αυθαιρέτων του Ν. 4178/2013 προανήγγειλε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ).
Η παράταση θα δοθεί με τροπολογία του άρθρου 99 του Ν. 4495/2017, προς διευκόλυνση των επαγγελματικών φορέων του τεχνικού κόσμου.
Μέχρι την ψήφιση της εν λόγω τροπολογίας, η πλατφόρμα θα παραμείνει ανοιχτή για την υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών.

Έκτακτο Eurogroup το Νοέμβριο για την "τύχη" των συντάξεων

photo: Eurokinissi

Σε έκτακτο Eurogroup που θα πραγματοποιηθεί το Νοέμβριο για την εμβάθυνση της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης θα ληφθεί, κατά πάσα πιθανότητα, η απόφαση για τον ελληνικό προϋπολογισμό, δήλωσε αξιωματούχος της Ευρωζώνης σήμερα από τις Βρυξέλλες.
Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ, σύμφωνα με τον αξιωματούχο, αυτό που έχει σημασία σε ό,τι αφορά τον ελληνικό προϋπολογισμό είναι να επιτευχθεί ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα στο 3,5% του ΑΕΠ. Παράλληλα, άφησε να εννοηθεί ότι το ζήτημα της μη περικοπής των συντάξεων βρίσκεται υπό συζήτηση σε συνδυασμό με το πακέτο θετικών μέτρων που έχει παρουσιάσει η ελληνική κυβέρνηση. Πρόσθεσε, δε, ότι σημαντικό είναι τα όποια μέτρα να συμβάλουν στην οικονομική ανάπτυξη.
Ερωτηθείς για το αν η Επιτροπή έχει εντοπίσει απόκλιση από τους δημοσιονομικούς στόχους, στο προσχέδιο του ελληνικού προϋπολογισμού, ο ίδιος παράγοντας ανέφερε ότι η Επιτροπή εξετάζει τις δημοσιονομικές επιπτώσεις διαφόρων σεναρίων εφαρμογής μέτρων.
Σχετικά με το πότε θα ληφθεί η τελική απόφαση για την έγκριση του ελληνικού προϋπολογισμού, ο ίδιος αξιωματούχος είπε ότι, εξ όσων γνωρίζει, η Βουλή των Ελλήνων θα πρέπει να τον εγκρίνει ως τα τέλη Νοεμβρίου. Επομένως, είπε ότι η απόφαση θα ληφθεί εν ευθέτω χρόνω και ενδεχομένως στο έκτακτο Eurogroup που θα γίνει το Νοέμβριο, με βασικό θέμα την εμβάθυνση της ΟΝΕ.

ESM: Η Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ καλύτερη κατάσταση σε σχέση με το 2010

ESM: Η Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ καλύτερη κατάσταση σε σχέση με το 2010

«Η Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ καλύτερη κατάσταση σε σχέση με αυτήν πριν οκτώ χρόνια», εκτίμησε ο γενικός γραμματέας του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας Καλίν Άνεβ Γιάνσε σε συνέντευξη που παραχώρησε στον ειδησεογραφικό ιστότοπο της Βουλγαρίας Investor.
«Όταν η Ελλάδα εισήλθε στην κρίση, υπήρχαν πολλά ζητήματα. Η δημόσια διοίκηση ήταν αδύναμη, η οικονομία σε κακή κατάσταση, υπήρχε μεγάλο δημοσιονομικό και εμπορικό έλλειμμα», εξήγησε ο Γιάνσε.
«Η χώρα χρειάστηκε να προχωρήσει σε πολλές πολιτικά δύσκολες μεταρρυθμίσεις. Και το πιο αξιοσημείωτο είναι το πόσες μεταρρυθμίσεις εφάρμοσε. Τώρα διαθέτει δημοσιονομικό πλεόνασμα και πλεόνασμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, και έχει καταφέρει να βγει στις αγορές. Οι επενδυτές έχουν αρχίσει να την εμπιστεύονται ξανά. Οπότε βλέπουμε πολλές θετικές εξελίξεις», τόνισε ο γενικός γραμματέας του ESM.
«Το γεγονός ότι η Ελλάδα τα πήγε τόσο καλά είναι ισχυρό δείγμα της ανθεκτικότητας των Ελλήνων», υπογράμμισε ο ίδιος, όμως προειδοποίησε ότι οι Έλληνες δεν θα πρέπει τώρα να επαναπαυθούν. «Είναι σημαντικό η Ελλάδα να συνεχίσει τις μεταρρυθμίσεις και τώρα που έχει σταματήσει η βοήθεια από τα προγράμματα στήριξης», εξήγησε ο Γιάνσε.
Σύμφωνα με τον ίδιο, ο μεγαλύτερος κίνδυνος που αντιμετωπίζει τώρα η Ελλάδα είναι να επαναπαυθεί, καθώς «αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε ανατροπή των μεταρρυθμίσεων».
«Αν και είναι αλήθεια ότι η Ελλάδα έχει εφαρμόσει έναν τεράστιο αριθμό μεταρρυθμίσεων, μένουν ακόμη πολλά να κάνει, όπως το να ενισχύσει τη δημόσια διοίκηση, το δικαστικό σύστημα και να προχωρήσει με τις ιδιωτικοποιήσεις», επεσήμανε ο Γιάνσε.
«Μόνο αν η Ελλάδα συνεχίσει να είναι αποφασιστική στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, μπορεί να πείσει τις αγορές ότι κάνει καλή δουλειά. Μέχρι τώρα το έχει κάνει αυτό, οπότε είμαι αισιόδοξος», κατέληξε ο γενικός γραμματέας του ESM.

«Βαρίδι» 1,3 δισ. το χρόνο για το ασφαλιστικό σύστημα

«Βαρίδι» 1,3 δισ. το χρόνο για το ασφαλιστικό σύστημα

Τεράστιες οι επιπτώσεις για το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, εξαιτίας του δημογραφικού. Πόσο κοστίζει η γήρανση του πληθυσμού και η αύξηση του προσδόκιμου ζωής. Τι προβλήματα δημιουργούνται στην παραγωγή ΑΕΠ.
«Βαρίδι» 1,3 δισ. το χρόνο για το ασφαλιστικό σύστημα
Αντιμέτωπη με μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις του 21ου αιώνα, τη γήρανση του πληθυσμού και δη του εργατικού δυναμικού, αναμένεται να βρεθεί τα αμέσως επόμενα χρόνια η Ελλάδα.
Η δημογραφική βόμβα αναμένεται να πυροδοτηθεί προκαλώντας δραματικές αναταράξεις στην ελληνική οικονομία και κατά συνέπεια στο ασφαλιστικό, καθώς εκτιμάται πως μόνο εξαιτίας της αύξησης του προσδόκιμου ζωής, το σύστημα θα επιβαρυνθεί κατά 37,3 δισ. ευρώ σε παρούσες αξίες. Η συνολική αυτή επιβάρυνση μεταφράζεται σε περίπου 1,3 δισ. ευρώ ανά έτος για την περίοδο 2017-2057 ή σε μείωση των παροχών σε ασφαλισμένους και συνταξιούχους, κατά το αντίστοιχο αυτό ποσό.
Τα... καμπανάκια του κινδύνου χτυπούν συνεχώς. Χθες, ήταν σειρά της αρμόδιας επιστημονικής επιτροπής της Βουλής να παρουσιάσει στοιχεία για το πρόβλημα. Σύμφωνα με αυτά, ο πληθυσμός της Ελλάδας θα συνεχίσει να μειώνεται έως το 2035, οι γεννήσεις θα υπολείπονται των θανάτων (αρνητικό φυσικό ισοζύγιο), ο μέσος όρος ηλικίας του πληθυσμού 15-64 ετών θα συνεχίσει να ανεβαίνει και η δημογραφική γήρανση δεν πρόκειται να ανακοπεί, καθώς το ποσοστό των άνω των 65 ετών θα αυξάνει συνεχώς. Συνεπώς, σύμφωνα με το πόρισμα των ειδικών, ο όποιος οικονομικός, αναπτυξιακός και κοινωνικός σχεδιασμός οφείλει να λάβει υπόψη του τις παραμέτρους αυτές.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τη μελέτη, ο πληθυσμός της Ελλάδας θα συρρικνωθεί κατά 1,4 εκατ. ανθρώπους μέσα στα επόμενα 18 χρόνια, δηλαδή έως το 2035, και κατά 2,5 εκατ. ανθρώπους έως το 2050.
Σύμφωνα με τους μελετητές, οι Έλληνες δεν γεννούν, γερνούν και μεταναστεύουν. Ειδικά στον τομέα της μετανάστευσης, η μελέτη δείχνει πως η χώρα μας έχει πλέον μετατραπεί εκ νέου σε χώρα εξόδου και όχι εισόδου.
Το κύμα φυγής από την Ελλάδα αφορά κυρίως δύο μεγάλες ομάδες του πληθυσμού: α) τους εγκατεστημένους τις δύο προηγούμενες δεκαετίες αλλοδαπούς-οικονομικούς μετανάστες που επιστρέφουν στις χώρες τους εξαιτίας της κρίσης και β) τους νέους (25-34 ετών) ή και λιγότερο νέους Έλληνες (35-50 ετών), με έντονη συμμετοχή στις ομάδες αυτές των αποφοίτων ΤΕΙ και ΑΕΙ καθώς και ατόμων με κάποια μεταναστευτική -άμεση η έμμεση- εμπειρία.

Το γηρασμένο εργατικό δυναμικό επιδρά αρνητικά στην ανάπτυξη

Μελέτη του ομότιμου καθηγητή του Παντείου Πανεπιστημίου Σάββα Γ. Ρομπόλη και του υποψήφιου διδάκτορα Βασίλη Γ. Μπέτση, που αναμένεται να συμπεριληφθεί στο υπό έκδοση βιβλίο των δύο επιστημόνων, αποκαλύπτει τη συσχέτιση των ρυθμών μεταβολής του πληθυσμού και κυρίως του εργατικού δυναμικού, με τις μνημονιακές παρεμβάσεις στο ασφαλιστικό, τις μετα-μνημονιακές δεσμεύσεις της κυβέρνησης και το μέλλον του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης. Και καταδεικνύει πόσο δύσκολο, μεταξύ των άλλων, θα είναι στο μέλλον η επίτευξη υψηλών ρυθμών ανάπτυξης στην Ελλάδα, λόγω του γηρασμένου εργατικού δυναμικού. Μάλιστα, η γήρανση αυτή του εργατικού δυναμικού και η επίδραση στον ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ προκαλεί με τη σειρά της αρνητικές επιπτώσεις και στο κοινωνικο-ασφαλιστικό σύστημα.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τους δύο επιστήμονες, τα επόμενα χρόνια, θα έχουμε μείωση του συνολικού πληθυσμού της Ελλάδας, αύξηση του εργατικού δυναμικού και παράλληλα μείωση του ρυθμού αύξησης του πληθυσμού σε ηλικία εργασίας (15-64 ετών).
Όπως επισημαίνουν οι κ. Ρομπόλης και Μπέτσης, το 2010 η μέση πραγματική ηλικία συνταξιοδότησης ήταν 59 έτη, το 2017 αυξήθηκε σε 63 έτη και αναμένεται μέχρι το 2022 να φτάσει τα 65 έτη ηλικίας, λόγω της εφαρμογής του Ν. 4336/2015. Επιπλέον, τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης θα αυξηθούν περαιτέρω αφού σύμφωνα με το άρθρο 14 του Ν. 4387/2016, κάθε 10 έτη θα αναπροσαρμόζονται σύμφωνα με την αύξηση του προσδόκιμου ορίου ζωής. Συγκεκριμένα, το 2020 θα γίνει η νέα εκτίμηση του προσδόκιμου ζωής και εάν αυτό έχει αυξηθεί, τότε θα αναπροσαρμοστούν ανάλογα και τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης. Μάλιστα, στις πρόσφατες εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (AWG 2018) για τη βιωσιμότητα του κοινωνικο-ασφαλιστικού συστήματος στη χώρα μας, εκτιμάται ότι το 2060, το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης θα είναι τα 71 έτη.
Το γεγονός αυτό της αύξησης των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης συνεπάγεται την αύξηση του εργατικού δυναμικού (ιδιαίτερα των γυναικών) καθώς και τη γήρανση του εργατικού δυναμικού, αφού η μείωση των νέων εργαζομένων λόγω της μειωμένης γονιμότητας και η αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης οδηγούν την κατανομή του εργατικού δυναμικού στις μεγαλύτερες ηλικίες. Αυτό, με τη σειρά του, προκαλεί επιπτώσεις στην παραγωγικότητα της εργασίας αφού ένα πιο γηρασμένο εργατικό δυναμικό έχει μικρότερη παραγωγικότητα από ένα νεανικό εργατικό δυναμικό.
Στη μελέτη, οι δύο επιστήμονες επισημαίνουν πως οι δυσμενείς αυτές δημογραφικές προοπτικές στην Ελλάδα, σε συνδυασμό και με τη διεθνή και ευρωπαϊκή επιστημονική έρευνα, συνηγορούν στη μείωση της παραγωγικότητας της ελληνικής οικονομίας καθώς και στους χαμηλούς ρυθμούς μεταβολής του ΑΕΠ, εξαιτίας της εξάλειψης της δημογραφικής ώθησης (demographic tailwind) που δίνει στις οικονομίες ο μεγάλος πληθυσμός ατόμων νεαρής ηλικίας, που προσεγγίζουν το ανώτερο επίπεδο της παραγωγικότητάς τους.
Ειδικότερα, για την Ελλάδα, οι κ. Ρομπόλης και Μπέτσης εκτιμούν πως εάν η επιδίωξη είναι μία ετήσια αύξηση του ΑΕΠ κατά 2%, λόγω της αρνητικής επίδρασης της γήρανσης του πληθυσμού στην αύξηση του ΑΕΠ, στην πραγματικότητα θα απαιτηθεί ετήσιος ρυθμός μεταβολής του ΑΕΠ κατά 4%.
Αντίστοιχα, εκτιμήθηκε ότι και το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης θα επιβαρυνθεί, μόνο εξαιτίας της αύξησης του προσδόκιμου ζωής, κατά 37,3 δισ. ευρώ σε παρούσες αξίες, ήτοι κατά περίπου 1,3 δισ. ευρώ ανά έτος για την περίοδο 2017-2057.

Σχέδιο μείωσης του χρέους από εισφορές για αγρότες και επαγγελματίες

Σχέδιο μείωσης του χρέους από εισφορές για αγρότες και επαγγελματίες

Η πρόταση του υπουργείου Εργασίας στηρίζεται στον επανυπολογισμό των εισφορών με βάση το νέο τρόπο που ορίζεται στο νόμο Κατρούγκαλου, ώστε το ληξιπρόθεσμο χρέος να μειωθεί σημαντικά.
Σχέδιο μείωσης του χρέους από εισφορές για αγρότες και επαγγελματίες
Τον επανυπολογισμό των οφειλών που έχουν δημιουργήσει χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενοι και αγρότες εξαιτίας της κρίσης, με βάση το νέο σύστημα και τις ασφαλιστικές εισφορές που προβλέπονται στο νόμο Κατρούγκαλου, προωθεί το υπουργείο Εργασίας, στο πλαίσιο των αλλαγών που διαπραγματεύεται το οικονομικό επιτελείο με τους εκπροσώπους των δανειστών στη ρύθμιση των 120 δόσεων.
Σύμφωνα με την «Καθημερινή», ο φάκελος με την ελληνική πρόταση βρίσκεται στο τελικό στάδιο και ήδη πραγματοποιείται διαπραγμάτευση σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων με τους εκπροσώπους των δανειστών, οι οποίοι σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της, δεν είναι αρνητικοί σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Στον φάκελο περιλαμβάνεται η πρόταση για διεύρυνση του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών σε μισθωτούς, συνταξιούχους και ελεύθερους επαγγελματίες που δεν μπόρεσαν για τεχνικούς λόγους να υπαχθούν ως τώρα στη ρύθμιση των 120 δόσεων. Ειδικά, λοιπόν, για τις οφειλές των ελεύθερων επαγγελματιών, των αυτοαπασχολούμενων και των αγροτών προς τα ασφαλιστικά ταμεία, που έχουν μεταφερθεί στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) και εκτιμώνται σε 15,8 δισ. ευρώ επί συνόλου 33,8 δισ. ευρώ, στο υπουργείο Εργασίας έχουν επισημάνει εδώ και καιρό ότι το παλαιό σύστημα αποδεδειγμένα εκτίναξε τις οφειλές σε δυσθεώρητα ύψη, αφού τις επέβαλε σε πλασματικά εισοδήματα που αυξάνονταν ανά τριετία βάσει των ετών ασφάλισης.
Το θέμα συζητήθηκε κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής(ΚΥΣΟΙΠ), στο πλαίσιο της κυβερνητικής προσπάθειας να σηματοδοτήσει τη μετάβαση στη μεταμνημονιακή -αλλά και έντονα προεκλογική- περίοδο. Μεταξύ δε, των προτάσεων που τέθηκαν, είναι η ρύθμιση των 120 δόσεων για όλους, η αύξηση του ακατάσχετου ορίου οφειλών για τους αγρότες στις 10.000 ευρώ και η επέκταση της προστασίας της Α’ κατοικίας για όλους.
Για τις οφειλές, οι προτάσεις αφορούν, αφενός, την παράταση του εξωδικαστικού μηχανισμού, αφετέρου, τη θεσμοθέτηση ενός νέου πάγιου συστήματος ρύθμισης οφειλών προς Ταμεία και Εφορία σε έως 120 δόσεις για όσους έχουν μείνει εκτός. Σε αυτό το πλαίσιο, η πρόταση του υπουργείου Εργασίας στηρίζεται στον επανυπολογισμό των εισφορών με βάση το νέο τρόπο που ορίζεται στο νόμο Κατρούγκαλου, ώστε το χρέος να μειωθεί σημαντικά, καθώς οι οφειλόμενες εισφορές θα υπολογιστούν στο 20% του πραγματικού φορολογητέου εισοδήματος. Ένα άλλο σενάριο, που αφορά κυρίως τους ασφαλισμένους που βρίσκονται κοντά στη συνταξιοδότηση, προβλέπει τον υπολογισμό των οφειλών με βάση το κατώτατο ασφαλιστέο εισόδημα, όπως ορίζεται στο νόμο του 2016.

Πόσο κοστίζει στους επαγγελματίες η αναγνώριση πλασματικών ετών

Πόσο κοστίζει στους επαγγελματίες η αναγνώριση πλασματικών ετών

Πιο συμφέρουσα από την αρχή του 2019 η δυνατότητα εξαγοράς πλασματικών ετών για χιλιάδες μη μισθωτούς ασφαλισμένους. Πως διαμορφώνεται το κόστος της αναγνώρισης σε επαγγελματίες, επιστήμονες και αγρότες. Παραδείγματα.
Πόσο κοστίζει στους επαγγελματίες η αναγνώριση πλασματικών ετών
Μειώνεται το κόστος εξαγοράς πλασματικών χρόνων ασφάλισης που αφορούν το στρατιωτικό, τις σπουδές ή την ανατροφή παιδιών και μπορούν να αναγνωρισθούν από μη μισθωτούς, από την 1η Ιανουαρίου 2019.
Η εξαγγελία για μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κύριας ασφάλισης από το 20% στο 13,33% που αφορά 1,5 μη μισθωτούς, ελεύθερους επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενους και αγρότες καθιστά πλέον λιγότερο ασύμφορη την αναγνώριση πλασματικών ετών ασφάλισης με στόχο την βελτίωση του τελικού ποσού της σύνταξης.
Να σημειωθεί εδώ, ότι πλασματικοί χρόνοι που αναγνωρίζονται με εξαγορά συνυπολογίζονται για την αύξηση τόσο της ανταποδοτικής σύνταξης, καθώς επηρεάζουν τα ποσοστά αναπλήρωσης, αλλά και το ύψος των συντάξιμων αποδοχών, όσο και τη διαμόρφωση της εθνικής (σε περίπτωση που αφορούν έτη ασφάλισης μεταξύ 15 και 20 ετών.
Στον αντίποδα, πλασματικοί χρόνοι που αναγνωρίζονται χωρίς εξαγορά χρησιμοποιούνται μόνο για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος και λαμβάνονται υπόψη μόνο για τη διαμόρφωση της εθνικής σύνταξης (μεταξύ 15ετίας και 20ετίας).
Όπως ξεκαθάρισε η Γενική Γραμματέας Κοινωνικής Ασφάλισης Στέλλα Βρακά, από την 1η Ιανουαρίου 2019, το κόστος της εξαγοράς πλασματικών ετών για τους μη μισθωτούς θα μειωθεί, ακολουθώντας τη μείωση του ασφαλίστρου για κύρια σύνταξη υπέρ ΕΦΚΑ από το 20% στο 13,33%.
Οι ειδικοί επισημαίνουν πως τα επόμενα 5 χρόνια ήτοι έως το 2023 τουλάχιστον 100.000 μη μισθωτοί μπορούν να συνταξιοδοτηθούν έως και επτά χρόνια νωρίτερα από το γενικό όριο ηλικίας, εξαγοράζοντας αντίστοιχα πλασματικά έτη, και μάλιστα με μειωμένο κόστος σε σχέση με αυτό που ισχύει σήμερα. Το οποίο, εξαιτίας του νόμου Κατρούγκαλου, ήταν σχεδόν απαγορευτικό για τους συγκεκριμένους ελεύθερους επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενους ή αγρότες.
Είναι ενδεικτικό ότι, δικηγόρος με μηνιαίο εισόδημα 1.200 ευρώ, εάν προχωρήσει σήμερα στην εξαγορά θα πρέπει να καταβάλει 240 ευρώ για κάθε μήνα επιπλέον ασφάλισης, ενώ από την 1η Ιανουαρίου 2019 το κόστος θα πέσει σε 159,96 ευρώ το μήνα. Εξαγοράζοντας δηλαδή δύο χρόνια ασφάλισης, θα κληθεί να καταβάλλει 3.839 ευρώ, κερδίζοντας 1.921 ευρώ.
Ελεύθερος επαγγελματίας με μηνιαίο εισόδημα 1.800 ευρώ αντί για 360 ευρώ το μήνα θα κληθεί από την αρχή του επόμενου έτους να καταβάλλει, εφόσον επιθυμεί να εξαγοράσει πλασματικά έτη, 239,94 ευρώ το μήνα, κερδίζοντας έως και 4.322,16 ευρώ για την εξαγορά 3 ετών (θα πληρώσει 8.637,84 ευρώ αντί για 12.960 ευρώ).
Αντίστοιχα, αγρότης με εισόδημα 500 ευρώ το μήνα που από την 1η Ιανουαρίου 2019 θελήσει να εξαγοράσει 4 χρόνια για να λάβει υψηλότερη σύνταξη, θα πρέπει να πληρώσει για πλασματικό χρόνο ασφάλισης 2.880 ευρώ και όχι 4.320 ευρώ, κερδίζοντας 1.440 ευρώ.
Συνεπώς, συμφέρει η εξαγορά να πραγματοποιηθεί από τον Ιανουάριο του 2019 και μετά.
Να σημειωθεί ότι για τους αγρότες, οι οποίοι το 2018 καταβάλλουν το 18% επί του καθαρού φορολογητέου εισοδήματός τους συν τις εισφορές του προηγούμενου έτους, η νέα εισφορά κύριας ασφάλισης και κατά συνέπεια το κόστος της εξαγοράς πλασματικών ετών από την 1η Ιανουαρίου του 2019 θα υπολογίζεται επί 12%.
Όσοι δε, μη μισθωτοί έχουν διακόψει την δραστηριότητά τους και δεν έχουν φορολογητέο εισόδημα ή ήταν μισθωτοί το προηγούμενο έτος, μπορούν να εξαγοράσουν χρόνο με βάση υπολογισμού τον κατώτατο μισθό. Ειδικά για τους αγρότες ο υπολογισμός γίνεται επί του 70% του κατώτατου μισθού, ήτοι επί των 410 ευρώ.
Να σημειωθεί επίσης, ότι όσοι καταβάλλουν το ελάχιστο ασφάλιστρο των 117,2 ευρώ καθώς δηλώνουν εισόδημα έως 586 ευρώ το μήνα δεν επηρεάζονται από τη μείωση στο κόστος εξαγοράς.
Εκτός από τον χρόνο πραγματικής ή προαιρετικής ασφάλισης, πλασματικοί χρόνοι που μπορούν να αναγνωρισθούν από μη μισθωτούς είναι το στρατιωτικό, οι σπουδές, η ανατροφή των παιδιών κ.α.
Προσοχή όμως: Για να μπορέσει κανείς να αναγνωρίσει πλασματικά έτη πρέπει να έχει πραγματοποιήσει τουλάχιστον 3.600 ημέρες ή 12 έτη πραγματικής ή/και προαιρετικής ασφάλισης.
Οι κατηγορίες πλασματικών χρόνων ασφάλισης, τους οποίους μπορούν να αξιοποιήσουν οι ασφαλισμένοι μη μισθωτοί είναι:
α) ο χρόνος στρατιωτικής υπηρεσίας,
β) ο χρόνος γονικής άδειας ανατροφής παιδιών
γ) ο χρόνος επιδότησης λόγω ασθένειας
δ) ο χρόνος σπουδών για την απόκτηση πτυχίου
ε) ο χρόνος για τον οποίο δεν έχει χωρήσει ασφάλιση σε φορείς κύριας ή επικουρικής ασφάλισης, μετά την υπαγωγή, για πρώτη φορά, στην ασφάλιση οποιουδήποτε φορέα κύριας ή επικουρικής ασφάλισης και ο οποίος δεν μπορεί να είναι λιγότερος από έναν πλήρη ημερολογιακό μήνα σε κάθε περίπτωση κενού ασφάλισης μεταξύ περιόδων ασφάλισης,
στ) ο χρόνος που μεσολαβεί από την απόκτηση του πτυχίου μέχρι και την απόκτηση της άδειας ασκήσεως επαγγέλματος.

Συντάξεις: Τι πραγματικά ισχύει για αναδρομικά και δώρα

Συντάξεις: Τι πραγματικά ισχύει για αναδρομικά και δώρα

Το κόστος εφαρμογής μιας απόφασης της δικαιοσύνης και το «τέχνασμα» με τον επανυπολογισμό. Τι συμβουλεύουν τους συνταξιούχους οι ειδικοί, τι απαντά το Υπ. Εργασίας. Το βαρύ κόστος και η αναμονή του ΣτΕ για το ν. Κατρούγκαλου.
Συντάξεις: Τι πραγματικά ισχύει για αναδρομικά και δώρα
Σε μαζικές διεκδικήσεις αναδρομικών ποσών συντάξεων και σε μπαράζ αιτήσεων στα ασφαλιστικά ταμεία προχωρούν τις τελευταίες ημέρες οι συνταξιούχοι καθώς οι δικαστικές αποφάσεις που βγαίνουν από τα δικαστήρια ακολουθούν την απόφαση του Ιουνίου του 2015 και κρίνουν τις περικοπές των συντάξεων, κύριων και επικουρικών, που επιβλήθηκαν το 2012 καθώς και την κατάργηση των δώρων, αντισυνταγματικές.
Οι εξελίξεις αυτές, τόσο αναφορικά με τις δικαστικές αποφάσεις όσο και με τις κινήσεις των συνταξιούχων, ξυπνούν στην κυβέρνηση και στο οικονομικό επιτελείο εφιάλτες. Το ασφαλιστικό κινδυνεύει να μετατραπεί σε ένα απέραντο δικαστήριο, ενώ οποιαδήποτε σκέψη για εφαρμογή των αποφάσεων στο σύνολο των συνταξιούχων, τουλάχιστον έως τον Δεκέμβριο του 2018, ξυπνά εφιάλτες δημοσιονομικού εκτροχιασμού.
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι τα ποσά ενδέχεται να ξεπερνούν τα 8 με 9 δισ. ευρώ μόνο για τα αναδρομικά. Και αυτό γιατί δικαιούχοι επιστροφών είναι θεωρητικά το σύνολο των 2,6 εκατ. των συνταξιούχων. Ακόμη και οι πλέον χαμηλόμισθοι, με συντάξεις 500, 700 και 900 ευρώ, μπορούν να διεκδικήσουν Δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και επίδομα καλοκαιριού, ισόποσο με τη σύνταξή τους και με πλαφόν τα 800 ευρώ ετησίως. Οι υπόλοιποι διεκδικούν και τις μειώσεις των νόμων 4051 και 4093, με πολύ μεγαλύτερα ποσά.
Μάλιστα, για κάθε συνταξιούχο, το ποσό ενδέχεται να ξεπερνά τις 20.000 ευρώ. Σε μια προσπάθεια να ανακόψει το κύμα προσφυγών στη δικαιοσύνη που γιγαντώνεται (έχουν κυκλοφορήσει ακόμη και διαφημίσεις από δικηγορικά γραφεία), το υπουργείο στρέφει τους συνταξιούχους σε μαζικές ηλεκτρονικές αιτήσεις προς τον ΕΦΚΑ, ο οποίος ανακοίνωσε τη λειτουργία ηλεκτρονικής εφαρμογής για αιτήσεις, η οποία όμως δεν βρίσκεται...

Η απόφαση του ΣτΕ και πώς φτάσαμε στο νόμο Κατρούγκαλου

Όλα ξεκίνησαν με τις αποφάσεις 2287, 2288, 2289 και 2290/2015 της Ολομέλειας του ΣτΕ, που έκριναν αντισυνταγματικές τις περικοπές που είχαν γίνει το 2012, με τους νόμους 4051/2012 και 4093/2012, και οι οποίες δημιούργησαν μια νέα κατάσταση στο ασφαλιστικό. Με βάση αυτές, θα έπρεπε να αυξηθούν τόσο οι κύριες όσο και οι επικουρικές συντάξεις των συνταξιούχων που είχαν υποστεί τις συγκεκριμένες μειώσεις. Οι δανειστές, στο τρίτο Μνημόνιο, εκτιμούν το δημοσιονομικό κόστος σε 2% του ΑΕΠ.
Η δέσμευση της κυβέρνησης για υιοθέτηση μιας συνολικής μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού συστήματος, με στόχο εξοικονόμηση περίπου 1% του ΑΕΠ έως το 2018, που περιλαμβάνεται στο 3ο Μνημόνιο, συνδέεται άρρηκτα με την επίσης ξεκάθαρη δέσμευση για «απορρόφηση του αντίκτυπου των αποφάσεων του ΣτΕ σχετικά με τα συνταξιοδοτικά μέτρα του 2012».
Έτσι, προς αντιμετώπιση της νέας αυξημένης συνταξιοδοτικής δαπάνης, όπως αυτή θα διαμορφωνόταν αν εφαρμόζονταν οι αποφάσεις, οι δανειστές απαίτησαν μέσω της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διορθωτικών Μεταρρυθμίσεων (νόμος 4336/2015), την αντιστάθμιση του πρόσθετου κόστους στη συνταξιοδοτική δαπάνη.
Ο νόμος Κατρούγκαλου του 2016 ήρθε να απαντήσει και στις δύο αυτές δεσμεύσεις, με τον επανυπολογισμό των συντάξεων να λειτουργεί κάπως σαν... κολυμβήθρα του Σιλωάμ.
Συγκεκριμένα, η τότε ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, έχοντας στο πλευρό της σημαντικούς νομικούς που ειδικεύονται στο ασφαλιστικό, επινόησε τον επανυπολογισμό όλων των κύριων συντάξεων, με βάση τον νέο τρόπο υπολογισμού που προέβλεψε ο νόμος Κατρούγκαλου. Βασική δικαιολογία του τεχνάσματος του επανυπολογισμού ήταν η ίση μεταχείριση παλαιών και νέων συνταξιούχων. Προέβλεψε δε κατ' αρχήν τη «λείανση» της διαφοράς μεταξύ παλαιάς και νέας σύνταξης, που ονομάστηκε προσωπική διαφορά, μέσω του συμψηφισμού με τις προσδοκώμενες αυξήσεις που θα γίνονταν από 1/1/2019.
Μάλιστα, δικηγόροι που ειδικεύονται στην ασφάλιση εκτιμούν πως η προσωπική αυτή διαφορά έπρεπε να υπολογισθεί όχι με βάση την καταβαλλόμενη σύνταξη, αλλά με βάση αυτή που θα προέκυπτε, αν εφαρμοζόταν η απόφαση του ΣτΕ. Κι αυτό γιατί αυτή ήταν το νόμιμο ποσό σύνταξης που έπρεπε να λαμβάνει ο συνταξιούχος. Ένα χρόνο αργότερα, ήρθε και ο νόμος Αχτσιόγλου 4472/2017 -είναι ο νόμος που επιδιώκει να μην εφαρμόσει η κυβέρνηση-, ο οποίος τροποποίησε τη «λείανση» της προσωπικής διαφοράς με τις προσδοκώμενες αυξήσεις, τις οποίες μετέθεσε για την 1/1/2023 και μετά. Παράλληλα, επέβαλε από 1/1/2019 μείωση συντάξεων έως 18%, ανάλογα με τη διαφορά καταβαλλόμενης και νέας σύνταξης.
Πρόσφατα, ήρθε και η δικαστική απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης, που δικαίωσε συνταξιούχο ο οποίος ζητούσε αναδρομικά ποσά λόγω των περικοπών του 2012 σε δώρα και συντάξεις.
Η απόφαση αυτή και όσες ακόμη αναμένονται από τους δικηγόρους δεν αποτελούν κεραυνό εν αιθρία. Στηρίζονται στην πολυσυζητημένη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) που εκδόθηκε τον Ιούνιο του 2015 κι έκρινε αντισυνταγματικές τις περικοπές των νόμων 4051 και 4093 του 2012. Όπως είναι φυσικό, η απόφαση του Πρωτοδικείου υιοθετεί το σκεπτικό της απόφασης του ΣτΕ, προκειμένου να κατακυρώσει στον συνταξιούχο αναδρομικά ποσά από το 2013 ως το 2015 (τότε υποβλήθηκε η προσφυγή), τα οποία έχασε από τις περικοπές του 2012.
Ασφαλείς πληροφορίες του Euro2day.gr αναφέρουν πως υπάρχει και πρόσφατη απόφαση του Μισθοδικείου, που αφορά προσφυγή δικαστικών υπαλλήλων, που κρίνει μεταξύ άλλων πως το άρθρο 14 του νόμου Κατρούγκαλου, που προβλέπει τον επανυπολογισμό των συντάξεων, κρίνεται αντισυνταγματικό. Όχι για το «τέχνασμα» του επανυπολογισμού αλλά για τον τρόπο που αυτός εφαρμόζεται. Η απόφαση αφορά μόνο τους δικαστικούς αλλά ήδη προκαλεί πονοκέφαλο, εν αναμονή και της απόφασης του ΣτΕ, για το σύνολο του νόμου Κατρούγκαλου.

Τι πρέπει να κάνουν οι συνταξιούχοι

Πλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουμε μαζικές νέες προσφυγές στη δικαιοσύνη, από συνταξιούχους που διεκδικούν την επιστροφή των δώρων καθώς και ποσών που αναδρομικά μπορεί να φθάσουν έως και τις 22.000 με 25.000 ευρώ ανά άτομο. Βέβαια, σωρευτικά, για το σύνολο των συνταξιούχων, το κόστος εκτιμάται σε περισσότερα από 8 με 9 δισ. ευρώ, γεγονός που καθιστά απαγορευτική την όποια πρόθεση για εφαρμογή της απόφασης του ΣτΕ.
Παράλληλα, δημιουργείται ένα νέο, μαζικό κύμα υποβολής αιτήσεων προς τον ΕΦΚΑ και το ΕΤΕΑΕΠ από τους συνταξιούχους, που προκαλεί αφενός σύγχυση, αφετέρου ουρές ταλαιπωρίας τόσο για τους συνταξιούχους όσο και για τους εργαζόμενους στα ταμεία. Και βέβαια, βρισκόμαστε εν αναμονή μιας νέας απόφασης του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου, που αφορά το νόμο Κατρούγκαλου και δη αν είναι ή όχι συνταγματικός ο τρόπος απορρόφησης των μειώσεων του 2012 στις συντάξεις, μέσα από τη διαδικασία του επανυπολογισμού και της καταγραφής της λεγόμενης προσωπικής διαφοράς, που θα ξεκινήσει από τον Ιανουάριο του 2019. Μια πιθανή κρίση αντισυνταγματικότητας ενδέχεται να πυροδοτήσει νέο κύκλο δικαστικών διεκδικήσεων.
Οι δικηγόροι ξεκαθαρίζουν ότι οι συνταξιούχοι μπορούν να διεκδικήσουν δικαστικά τις περικοπές που κρίθηκαν αντισυνταγματικές με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας το 2015. Μάλιστα, καθώς αναγνωρίζουν ότι το κόστος ενδέχεται να είναι σημαντικό, ίσως και ίσο με τα ποσά που κάποια στιγμή θα δικαιωθούν, συμβουλεύουν ότι όποιος τελικά επιλέξει τη δικαστική οδό, θα είναι καλύτερο να επιλέξει τις ομαδικές αγωγές. Οι οποίες, εφόσον γίνουν εντός του 2018, θα καθυστερήσουν σημαντικά, καθώς αναμένεται τόσο ο ΕΦΚΑ όσο και το ΕΤΕΑΕΠ να ασκήσουν εφέσεις. Κάτι που παραδέχθηκες χθες και ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης Τάσος Πετρόπουλος, μιλώντας στο ραδιόφωνο 24/7.
Στο ερώτημα τι ποσά μπορούν να διεκδικήσουν οι συνταξιούχοι, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι η απόφαση του ΣτΕ που εκδόθηκε στις 10 Ιουνίου του 2015 ξεκαθαρίζει ρητά ότι δεν προβλέπει αναδρομική ισχύ. Παράλληλα, επισημαίνουν ότι έως ότου κριθεί η συνταγματικότητα και του νόμου Κατρούγκαλου, οι διεκδικήσεις αφορούν το διάστημα από τον Ιούνιο του 2015 έως και τον Δεκέμβριο του 2018. Μόνον όσοι είχαν προσφύγει στη δικαιοσύνη πριν από την απόφαση του ΣτΕ μπορούν να διεκδικούν ποσά από την 1/1/2012 και έως 5 χρόνια, καθώς στη συνέχεια προβλέπεται παραγραφή των διεκδικήσεων.
Στον αντίποδα, ο υφυπουργός στη χθεσινή του συνέντευξη άφησε να εννοηθεί ότι οι συνταξιούχοι δεν πρέπει να κάνουν προσφυγές για την επιστροφή αναδρομικών, γιατί χαλάνε λεφτά χωρίς λόγο. Ο υφυπουργός παραδέχθηκε ότι το Δημόσιο θα ασκήσει έφεση κατά της απόφασης του Πρωτοδικείου για την επιστροφή αναδρομικών σε συνταξιούχο και δήλωσε πως «αν και δεν είναι απαραίτητο», οι συνταξιούχοι μπορούν «να κάνουν αιτήσεις για το θέμα» στην ιστοσελίδα του ΕΦΚΑ. Μάλιστα, ο κ. Πετρόπουλος υποστήριξε πως οι προσδοκίες που καλλιεργούνται στους συνταξιούχους είναι παραπλανητικές και ότι οι αγωγές δεν είναι λύση. Ξεκαθάρισε μάλιστα πως δεν είναι ίδια η βάση των νέων αγωγών με εκείνη την οποία έκρινε το ΣτΕ και δήλωσε πως «δεν υπάρχει περίπτωση, απόφαση που θα κριθεί από το ΣτΕ για όλους, να μην εφαρμοστεί από την κυβέρνηση».
Οι ειδικοί ξεκαθαρίζουν ότι το Ελληνικό Δημόσιο οφείλει να συμμορφώνεται με τις αποφάσεις της δικαιοσύνης. Επισημαίνουν όμως ότι καθώς το κόστος της συμμόρφωσης ενδέχεται να αγγίζει ή και να ξεπερνάει τα 9 δισ. ευρώ, η λύση που πρέπει να αναζητηθεί οφείλει να είναι πολιτική, ώστε να μπορεί να την αντέξει και η χώρα και το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης... χωρίς να μετατραπούν σε ένα απέραντο δικαστήριο. Πολλώ δε μάλλον, όταν τις τελευταίες ημέρες, αιτήσεις, υποβάλλουν προς τις υπηρεσίες τους και οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο, καθώς πρόσφατες αποφάσεις Ειρηνοδικείων έκριναν παράνομη και τη μη καταβολή του 13ου και 14ου μισθού στο δημόσιο.
Το... πουλόβερ ξηλώνεται και εξαιτίας της κυβερνητικής πρόθεσης να επιστρέψει αναδρομικά ποσά ύψους περίπου 1,2 δισ. ευρώ σε εν ενεργεία ένστολους, δικαστικούς και πανεπιστημιακούς, εφαρμόζοντας παλαιότερες αποφάσεις του ΣτΕ για τους μισθούς.

Η ανακοίνωση του ΕΦΚΑ

Μετά την ανακοίνωση από τον υφυπουργό για τη δυνατότητα υποβολής ηλεκτρονικών αιτήσεων, η διοίκηση του ΕΦΚΑ εξέδωσε ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία, στο πλαίσιο της διευκόλυνσης των καθημερινών συναλλαγών των συνταξιούχων με τον ΕΦΚΑ, θέτει σε λειτουργία on line εφαρμογή για την ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεως που αφορά τη διακοπή μειώσεων που έχουν εφαρμοστεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν. 4051/2012 και του άρθρου 1. του ν. 4093/2012 στην κύρια και την επικουρική σύνταξη.
Η εν λόγω αίτηση, σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση, θα απευθύνεται προς τις περιφερειακές υπηρεσίες του ΕΦΚΑ ή τους τομείς επικουρικής ασφάλισης του ΕΤΕΑΕΠ, από όπου λαμβάνει ο συνταξιούχος την κύρια ή και επικουρική σύνταξη, και αποσκοπεί «στη διευκόλυνση των ενδιαφερομένων και στην αποφυγή σώρευσης αιτήσεων στις αρμόδιες υπηρεσίες πληρωμών συντάξεων». Ακόμη κι αν ο συνταξιούχος μπορέσει μόνος του να φθάσει στη σχετική εφαρμογή του ΕΦΚΑ, μέσω του taxisnet, τελικά ενημερώνεται πως «η σελίδα δεν βρίσκεται». Αρχικά, το κείμενο της αίτησης προέβλεπε τα εξής: «Παρακαλώ να μεριμνήσετε προκειμένου να διακοπούν οι μειώσεις που έχουν εφαρμοστεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν. 4051/2012 και του άρθρου πρώτου παρ. ΙΑ υποπαρ. ΙΑ.5 και υποπαρ. ΙΑ.6 του ν. 4093/2012 στην κύρια και την επικουρική σύνταξη που λαμβάνω...».

Οι μειώσεις συντάξεων που κρίθηκαν αντισυνταγματικές είναι:

Α) αυτές του νόμου 4051/2012, που επέβαλε περικοπές επικουρικών συντάξεων κατά 10% στο σύνολο του ποσού σύναξης από 200 ως 250 ευρώ, κατά 15% από τα 250 ως τα 300 ευρώ και κατά 20% στις επικουρικές πάνω από τα 300 ευρώ. Στις τρεις αυτές περικοπές, οι επικουρικές μετά τις μειώσεις διατηρούσαν κατώτατο όριο τα 200 ευρώ, 225 ευρώ και τα 250 ευρώ αντίστοιχα.
Β) αυτές του νόμου 4093/2012, που επέβαλε μειώσεις στο άθροισμα συντάξεων με την εξής κλίμακα: 5% για άθροισμα συντάξεων από τα 1.000 ως 1.500 ευρώ, 10% μείωση από τα 1.500 ως τις 2.000 ευρώ, 15% μείωση από τις 2.000 ως τις 3.000 ευρώ και 20% μείωση επί αθροίσματος συντάξεων άνω των 3.000 ευρώ.
Γ) αυτές του νόμου 4093/2012 για την κατάργηση των Δώρων στις κύριες συντάξεις, που ήταν 800 ευρώ ετησίως με 400 ευρώ δώρο Χριστουγέννων, 200 ευρώ δώρο Πάσχα και 200 ευρώ επίδομα αδείας.

Οι 5 μεγάλες ομάδες συνταξιούχων που υπέστησαν τις περικοπές:

1. Συνταξιούχοι που είχαν σύνταξη το 2012 μετά και τις παρακρατήσεις πάνω από 1.300 ευρώ και υπέστησαν μείωση 12% στο υπερβάλλον τμήμα της σύνταξής τους.
2. Συνταξιούχοι που είχαν το 2012 άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης, μετά και τις προηγούμενες περικοπές, πάνω από 1.000 ευρώ και υπέστησαν το «ψαλίδι» από 5% έως 20%.
3. Συνταξιούχοι που λαμβάνουν επικουρική και υπέστησαν μείωση με τον νόμο 4051 του 2012 από 10% (για συντάξεις έως 250 ευρώ) έως και 20% (για συντάξεις από 300 ευρώ και άνω).
4. Συνταξιούχοι άνω των 60 ετών που δικαιούνταν από την κύρια σύνταξή τους επιδόματα (άδειας, Χριστουγέννων και Πάσχα) της τάξης των 800 ευρώ.
5. Συνταξιούχοι που ελάμβαναν πλήρες δώρο Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας στην επικουρική τους.

Πού δημιουργούνται τώρα οι περισσότερες θέσεις εργασίας

Πού δημιουργούνται τώρα οι περισσότερες θέσεις εργασίας

Τον... υδροκεφαλισμό που χαρακτηρίζει την εγχώρια αγορά εργασίας καταγράφει έκθεση του Μηχανισμού Διάγνωσης Αναγκών. Τα τρία επαγγέλματα που καλύπτουν το 25% της αγοράς εργασίας και πού υπάρχει ο μεγαλύτερος δυναμισμός.
Πού δημιουργούνται τώρα οι περισσότερες θέσεις εργασίας
Επάγγελμα πωλητήςαγρότης ή υπάλληλος γενικών καθηκόντων, δηλώνει το 1/4 του συνόλου των εργαζόμενων στην Ελλάδα.
Την υπερσυγκέντρωση της απασχόλησης σε μόλις τρία από τα συνολικά 126 επαγγέλματα που υπάρχουν στη χώρα μας, καταγράφει η ετήσια έκθεση του Μηχανισμού Διάγνωσης Αναγκών για την αγορά εργασίας που παρουσιάστηκε χθες.
Μάλιστα, το άλλο 1/4 των μισθωτών είναι δημόσιοι υπάλληλοι, αγρότες πολυετών και μη καλλιεργειών, εργαζόμενοι στο λιανικό εμπόριο σε ειδικευμένα καταστήματα, καθώς και εργαζόμενοι στην παροχή υπηρεσιών στο κοινωνικό σύνολο.
Οι μελετητές αναγνωρίζουν, αφενός, πως η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας είναι ίσως το πιο θετικό και ελπιδοφόρο αποτέλεσμα της ελληνικής οικονομίας, αφετέρου, πως αγρότες και δημόσιοι υπάλληλοι, οι οποίοι αυξήθηκαν κατά το διάστημα 2015-2016, είναι οι δύο κλάδοι με τους περισσότερους εργαζόμενους.
Ως προς τη δυναμική, τα επαγγέλματα με τον μεγαλύτερο δυναμισμό είναι οι υπάλληλοι γενικών καθηκόντων, οι πωλητές σε καταστήματα, οι σερβιτόροι και οι βοηθοί παρασκευής τροφίμων. 
Ακολουθούν επαγγέλματα όπως οι υπάλληλοι πληροφόρησης πελατών και οι επαγγελματίες του χρηματοοικονομικού και μαθηματικού κλάδου (βοηθοί λογιστών).
Αναλυτικά, οι μελετητές της έκθεσης καταγράφουν τα στοιχεία που δείχνουν πως το 2017 δημιουργήθηκαν 143.545 νέες θέσεις εργασίας μισθωτών ιδιωτικού δικαίου, κατά 7.285 περισσότερες από το 2016.
Οι δραστηριότητες υπηρεσιών εστίασης διαθέτουν τις περισσότερες νέες θέσεις εργασίας από το 2014 έως το 2017 (με διακυμάνσεις μεταξύ των ετών), κάτι που δεν εκπλήσσει, δεδομένης της αυξανόμενης αντιπροσώπευσης στην αγορά εργασίας επαγγελμάτων που συνδέονται με τον τουρισμό, με αυξημένη ωστόσο την επισφάλεια ως προς τις εργασιακές συνθήκες που επικρατούν και την έντονη εποχικότητα που τα χαρακτηρίζει.
Το λιανικό εμπόριο είναι ο αμέσως επόμενος κλάδος βάσει ισοζυγίου από το 2014-2017 (επίσης με διακυμάνσεις, λόγω της μείωσης του ισοζυγίου το 2017), εύρημα που ερμηνεύει και την ευρύτερη δυναμική στο επάγγελμα των πωλητών.
Οι δύο κλάδοι στους οποίους το αρχικό αρνητικό ισοζύγιο του 2014 βελτιώνεται ιδιαίτερα το 2015 και μετά εμφανίζεται θετικό, είναι η Δημόσια διοίκηση και άμυνα, η υποχρεωτική κοινωνική ασφάλιση και οι Τηλεπικοινωνίες κατά κύριο λόγο, εξαιτίας των προσλήψεων στο Δημόσιο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά την απασχόληση στον αγροτικό τομέα, στη δεύτερη θέση για το 2011, 2012, 2013 και 2014 ως προς την απασχόλησης βρίσκεται ο κλάδος «Κρατική Διοίκηση, οικονομική και κοινωνική πολιτική». Το 2011 απασχολούσε 191.884 εργαζόμενους και μέχρι το 2014 ακολούθησε πτωτική πορεία ενώ το 2015 και 2016 παρουσίασε ανάκαμψη (157.532 και 164.887 ) και το 2017 μείωση, ώστε τελικά ο αριθμός των απασχολούμενων διαμορφώθηκε στους 158.579.
Ωστόσο, τα πολυπληθέστερα επαγγέλματα δεν είναι και τα πιο δυναμικά. Πιο δυναμικά επαγγέλματα είναι υπάλληλοι γενικών καθηκόντων και ακολουθούν οι πωλητές, ενώ πιο δυναμικός κλάδος είναι αυτός που αφορά τις δραστηριότητες εστιατορίων.
Εν τω μεταξύ, οι Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες (ΙΚΕ) φαίνεται πως υποκαθιστούν τις ατομικές, ως απόρροια κυρίως του φορολογικού και ασφαλιστικού καθεστώτος.
Παράλληλα, η πλειονότητα του εργατικού δυναμικού κατέχει σχετικά απλές δεξιότητες, απόρροια του παραδοσιακού παραγωγικού προτύπου της ελληνικής οικονομίας. Ακολουθούν βέβαια, ειδικότητες όπως πολιτικοί μηχανικοί, καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αναλυτές υπολογιστικών συστημάτων και άλλοι απασχολούμενοι με υψηλού επιπέδου δεξιότητες καθώς και ασχολούμενοι με υψηλό μορφωτικό επίπεδο και εμπειρία.

Πότε κόβεται η σύνταξη σε όσους επιλέξουν να εργαστούν ξανά

Πότε κόβεται η σύνταξη σε όσους επιλέξουν να εργαστούν ξανά

Μεταξύ σύνταξης και αντιμισθίας πρέπει να επιλέξουν δήμαρχοι και πρόεδροι δημοτικών συμβουλίων. «Ψαλίδι» 60% αλλά και περικοπή του συνόλου της σύνταξης προβλέπει ο νόμος Κατρούγκαλου. Ο 5 κατηγορίες συνταξιούχων και πώς διαμορφώνεται η σύνταξη, σε περίπτωση που συνεχίσουν να εργάζονται.
Πότε κόβεται η σύνταξη σε όσους επιλέξουν να εργαστούν ξανά
Πέντε διαφορετικές κατηγορίες ασφαλισμένων, για τις οποίες ισχύουν διαφορετικές προβλέψεις αναφορικά με την απασχόληση συνταξιούχων, περιλαμβάνονται σε έγγραφο του υπουργείου Εργασίας.
Πρόκειται για διευκρινίσεις που δίνονται για το άρθρο 20 του νόμου Κατρούγκαλου, που αφορά την απασχόληση συνταξιούχων και ως γενικό κανόνα, ορίζει μείωση της σύνταξης κατά 60%, σε όσους ανέλαβαν ή θα αναλάβουν εργασία από τις 13 Μαΐου 2016 και μετά.
Αναλυτικά, στο έγγραφο επισημαίνεται ότι οι συνταξιούχοι που πριν την ψήφιση του νόμου του 2016, ήταν ασφαλισμένοι κατά το μεγαλύτερο διάστημα του ασφαλιστικού τους βίου στο Δημόσιο ή τον ευρύτερο δημόσιο τομέα και συνέχισαν να εργάζονται μετά τη συνταξιοδότησή τους στους ως άνω τομείς καταλαμβάνονταν από τις διατάξεις του νόμου 2592/1998, δηλαδή το ποσό της σύνταξής τους καταβαλλόταν μειωμένο κατά 70%.
Αν τα ίδια πρόσωπα αναλάβουν εργασία στο Δημόσιο ή τον ευρύτερο δημόσιο τομέα μετά την ψήφιση του νόμου 4387 (νόμος Κατρούγκαλου), ήτοι μετά τις 13 Μαΐου 2016, το ακαθάριστο ποσό της κύριας και της επικουρικής σύνταξής τους καταβάλλεται μειωμένο κατά 60%, για όσο διάστημα εργάζονται.
Προσοχή όμως. Εάν αναλάβουν εργασία/απασχόληση/δραστηριότητα σε φορέα της Γενικής Κυβέρνησης, τόσο η κύρια όσο και η επικουρική τους σύνταξη θα ανασταλούν για όσο χρόνο διαρκεί η παροχή της εργασίας τους ή των υπηρεσιών τους ή η δραστηριότητά τους.
Στο έγγραφο του υπουργείου Εργασίας δίνονται διευκρινίσεις για άλλες 4 ομάδες ασφαλισμένων και συγκεκριμένα ορίζονται τα εξής:
1. Δήμαρχοι, αντιδήμαρχοι και πρόεδροι δημοτικών συμβουλίων που ανέλαβαν ή θα αναλάβουν καθήκοντα από 13/5/2016 και μετά, μπορούν να αποφύγουν το “ψαλίδι” 60% στην σύνταξη εφόσον δεν δικαιούνται ή έχουν παραιτηθεί από την αντιμισθία τους. Ειδικότερα, ξεκαθαρίζεται πως οι αιρετοί των Δήμων, εφόσον έχουν την ιδιότητα του συνταξιούχου, έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν είτε την αντιμισθία που προβλέπεται είτε να παραιτηθούν αυτής εντός προθεσμίας 10 ημερών από την ανάληψη των καθηκόντων τους. Εφόσον ο διορισμός τους γίνει από 13.5.2016 και μετά και εφόσον προκύπτει υποχρέωση ασφάλισής τους στον ΕΦΚΑ καταλαμβάνονται από τις διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου.
2. Για τους συνταξιούχους που έχουν συνταξιοδοτηθεί λόγω γήρατος με τις διατάξεις του 1977 και τους συνταξιούχους που λαμβάνουν το εξωιδρυματικό επίδομα, ισχύει η ρύθμιση του 2011, δηλαδή δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του 1999 και του 2010 για την περικοπή σε περίπτωση εργασίας, αλλά ούτε και καταστατικές διατάξεις που προβλέπουν αναστολή καταβολής της σύνταξης γήρατος ή αναπηρίας σε περίπτωση που ο συνταξιούχος αναλαμβάνει εργασία ή αυτοαπασχολείται και υπάγεται στην ασφάλιση του φορέα από τον οποίο συνταξιοδοτείται.
3. Για τους δικαιούχους του εξωιδρυματικού επιδόματος, εφαρμόζονται οι διατάξεις που ορίζουν ότι το ποσό του επιδόματος καταβάλλεται ολόκληρο στην περίπτωση κατά την οποία αυτοί εργαστούν.
4. Ως προς τους εργαζόμενους/απασχολούμενους συνταξιούχους λόγω αναπηρίας, εξακολουθούν να εφαρμόζονται οι προ-ισχύουσες του νόμου Κατρούγκαλου γενικές, ειδικές και καταστατικές διατάξεις όλων των ενταχθέντων στον ΕΦΚΑ φορέων.