Πέμπτη 15 Μαΐου 2014

Καίνε τα εκκαθαριστικά: Σε ποιους έρχεται έξτρα φόρος 890 ευρώ

ΤΙ ΔΕΙΧΝΟΥΝ

Καίνε τα εκκαθαριστικά: Σε ποιους έρχεται έξτρα φόρος 890 ευρώ

Καίνε τα εκκαθαριστικά: Σε ποιους έρχεται έξτρα φόρος 890 ευρώ
Με αργούς ρυθμούς υποβάλλονται οι φορολογικές δηλώσεις. Παρά το γεγονός ότι το ηλεκτρονικό σύστημα για την υποβολή τους έχει ανοίξει από τις 20 Μαρτίου, μέχρι και χθες είχαν υποβληθεί μόλις 604.191 δηλώσεις σε σύνολο 5,5 εκατ. που εκτιμάται ότι θα υποβληθούν φέτος. Δηλαδή μόνο 10 στους 100 φορολογούμενους έχουν υποβάλει τη φορολογική τους δήλωση.
Η καθυστέρηση αποδίδεται όχι μόνο στην απροθυμία των φορολογούμενων, οι οποίοι θεωρούν ότι έχουν ακόμη καιρό μέχρι το τέλος Ιουνίου να υποβάλουν τη δήλωσή τους αλλά και στα προβλήματα που παρατηρήθηκαν κατά την υποβολή των δηλώσεων και έπρεπε να διορθωθούν με νομοθετική παρέμβαση, όπως η φορολόγηση των ανέργων, φοιτητών, μικροκαταθετών.
Ωστόσο, οι αργοί ρυθμοί στη διαδικασία υποβολής των δηλώσεων ανησυχεί τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, η οποία παρά τις συστάσεις προς τους φορολογούμενους για έγκαιρη υποβολή των δηλώσεων διαπιστώνει ότι η ανταπόκριση είναι περιορισμένη. Στο υπουργείο Οικονομικών φοβούνται ότι ο μεγάλος όγκος των φορολογικών δηλώσεων θα υποβληθεί τις τελευταίες ημέρες του Ιουνίου (η προθεσμία λήγει στις 30 Ιουνίου) και τότε δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να υπάρξουν προβλήματα υπερφόρτισης του συστήματος και να μπλοκάρει η διαδικασία υποβολής των δηλώσεων. Πάντως, η ΓΓΔΕ επιμένει ότι φέτος δεν πρόκειται να δοθεί καμία παράταση, συμπληρώνοντας ότι μόνο στην περίπτωση σοβαρής δυσλειτουργίας θα εξεταστεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Τι δείχνουν τα εκκαθαριστικά
Από τους φορολογούμενους που έχουν υποβάλει τις φορολογικές τους δηλώσεις προκύπτει ότι τρεις στους δέκα καλούνται να πληρώσουν έξτρα φόρο για τα εισοδήματα που απέκτησαν το 2013, ενώ οι επτά στους δέκα είτε έχουν μηδενικό εκκαθαριστικό είτε δικαιούνται επιστροφή φόρου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων:
- 197.344 δηλώσεις ή το 33,02% του συνόλου είναι χρεωστικές, με συνολικό ποσό φόρου 175,59 εκατ. ευρώ. Ο πρόσθετος φόρος που καλούνται να πληρώσουν οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι ανέρχεται κατά μέσο όρο σε 890 ευρώ. Ο φόρος μπορεί να εξοφληθεί είτε εφάπαξ μέχρι το τέλος Ιουλίου με έκπτωση 1,5% είτε σε τρεις διμηνιαίες δόσεις, εκ των οποίων η πρώτη μέχρι το τέλος Ιουλίου, η δεύτερη μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου και η τρίτη μέχρι το τέλος Νοεμβρίου. Σημειώνεται ότι φέτος δεν θα ταχυδρομηθούν εκκαθαριστικά, αλλά οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα να τα εκτυπώσουν από τον λογαριασμό τους στο Taxisnet. Η πληρωμή του φόρου γίνεται αποκλειστικά στις τράπεζες ή τα ΕΛΤΑ με την «ταυτότητα οφειλής». Το ηλεκτρονικό εκκαθαριστικό περιέχει μέχρι και τέσσερις διαφορετικούς φόρους:
α) Τον φόρο εισοδήματος.
β) Την ειδική εισφορά αλληλεγγύης, που επιβάλλεται σε εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ.
γ) Το τέλος επιτηδεύματος.
δ) Τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης για όσους έχουν στην κατοχή τους Ι.Χ. αυτοκίνητα 1.929 κυβικών εκατοστών και άνω, πισίνες και αεροσκάφη.
- 120.197 δηλώσεις ή το 20,11% του συνόλου είναι πιστωτικές, με συνολικό ποσό επιστροφής φόρου 8,8 εκατ. ευρώ ή 200 ευρώ κατά μέσο όρο.
  • 280.096 δηλώσεις ή το 46,87% είναι μηδενικές.
Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν, ότι τα εκκαθαριστικά «καίνε» κυρίως ελεύθερους επαγγελματίες με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα αλλά και μικρομεσαίους επιχειρηματίες οι οποίοι το 2013 εμφάνισαν ζημία ή αναγκάστηκαν λόγω της κρίσης να βάλουν «λουκέτο» στην επιχείρησή τους και διαμένουν σε ιδιοκτήτη ή μισθωμένη ή δωρεάν παραχωρημένη κατοικία και έχουν στην κατοχή τους ένα αυτοκίνητο.
Η μεγαλύτερη φορολογική «παγίδα» κρύβεται στη φορολόγηση βάσει τεκμηρίων τα οποία ανεβάζουν κατακόρυφα τη φορο-επιβάρυνση και ειδικά των επαγγελματιών οι οποίοι φορολογούνται από το πρώτο ευρώ με συντελεστή 26%..
Ωστόσο η φορολογική νομοθεσία δίνει το δικαίωμα στους φορολογούμενους να αμφισβητήσουν τα τεκμήρια διαβίωσης και να περιορίσουν το ποσό του φορολογικού «λογαριασμού».
Η αμφισβήτηση των τεκμηρίων διαβίωσης για κατοικίες, αυτοκίνητο κτλ μπορεί να γίνει από όλους όσοι υπάγονται στα τεκμήρια. Αρκεί ο φορολογούμενος να αποδείξει με πραγματικά περιστατικά ότι οι πραγματικές δαπάνες που έγιναν από την οικογένειά του είναι μικρότερες από αυτές που προσδιορίζονται με βάση τα τεκμήρια.
Η μείωση της τεκμαρτής δαπάνης μπορεί να γίνει και μετά την ηλεκτρονική υποβολή της δήλωσης και την ηλεκτρονική έκδοση του εκκαθαριστικού σημειώματος. Στην περίπτωση αυτή ο φορολογούμενος θα πρέπει να επισκεφθεί την εφορία του μαζί με το εκκαθαριστικό του και τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Αρμόδιος για να αξιολογήσει τα στοιχεία είναι ο έφορος οποίος θα ελέγξει τα όσα ισχυρίζεται ο φορολογούμενος και θα μειώσει ανάλογα την ετήσια αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης. Στην περίπτωση που ο έφορος εγκρίνει τη μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης τότε θα γίνει νέα εκκαθάριση της δήλωσης και θα εκδοθεί νέο εκκαθαριστικό σημείωμα.
Η αμφισβήτηση των τεκμηρίων διαβίωσης μπορεί να γίνει κυρίως από όσους: - Υπηρετούν τη στρατιωτική θητεία τους. - Είναι φυλακισμένοι - Νοσηλεύονται σε νοσοκομείο ή κλινική - Είναι άνεργοι και δικαιούνται βοήθημα ανεργίας - Συγκατοικούν με συγγενείς πρώτου βαθμού και έχουν μειωμένες δαπάνες διαβίωσης, λόγω αποδεδειγμένης συμβολής στις δαπάνες αυτές των συγγενών τους με την προϋπόθεση ότι αυτοί (οι συγγενείς τους) έχουν εισόδημα από εμφανείς πηγές. - Είναι ορφανοί ανήλικοι οι οποίοι έχουν στην κυριότητά τους επιβατικά αυτοκίνητα Ι.Χ. από κληρονομιά του πατέρα ή της μητέρας τους. - Προσκομίζουν στοιχεία από τα οποία αποδεικνύεται ότι για λόγους ανώτερη βίας πραγματοποίησαν δαπάνη μικρότερη από την αντικειμενική.
Μ. Βουργάνα

Παράταση της εμπρόθεσμης καταβολής της ειδικής ασφαλιστικής εισφοράς του ΕΛΓΑ έτους 2013

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ  ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ
ΘΕΟΦΙΛΟΥ ΛΕΟΝΤΑΡΙΔΗ

Αθήνα, 14 Μαΐου 2014 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Παράταση της εμπρόθεσμης καταβολής της ειδικής ασφαλιστικής εισφοράς του ΕΛΓΑ έτους 2013

Μετά από επικοινωνία του Αναπληρωτή Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Θεόφιλου Λεονταρίδη, με τον Πρόεδρο του ΕΛΓΑ κ. Βασίλη Έξαρχο και τον Αντιπρόεδρο κ. Αργύρη Μποτό, ανακοινώνεται ότι δρομολογούνται οι διαδικασίες παράτασης της εμπρόθεσμης καταβολής της ειδικής ασφαλιστικής εισφοράς έτους 2013, των αγροτών, στον ΕΛΓΑ.

Ειδικότερα μετά την υποβολή σχετικών αιτημάτων από παραγωγούς πολλών περιοχών της χώρας και λαμβάνοντας υπόψη:

α) τη γενικότερη οικονομική κρίση,

β) το γεγονός ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η πληρωμή των αποζημιώσεων για ζημιές έτους 2013, από τον ΕΛΓΑ στους ασφαλισμένους,

γ) το γεγονός ότι μερικές χιλιάδες παραγωγών, οι οποίοι ενώ είναι δικαιούχοι αποζημιώσεων, εξακολουθούν να μην έχουν εξοφλήσει την ασφαλιστική τους εισφορά, στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΛΓΑ, το οποίο θα συνεδριάσει την Παρασκευή 16 Μαΐου 2014, θα ληφθεί σχετική απόφαση παράτασης μέχρι την 30η Ιουνίου 2014, ενώ παράλληλα θα προωθηθεί τροποποίηση και της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης.

Ανελέητοι με τη μεγάλη φοροδιαφυγή, δηλαδή… όσους δεν πέρασαν ΚΤΕΟ 297.400 φορολογικούς και τελωνειακούς ελέγχους προβλέπει το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τη διετία 2014-2015. Ομως και αυτή τη φορά στην πρώτη γραμμή των ελέγχων θα βρεθεί η «μαρίδα» των φορολογουμένων.

13/05/14ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ανελέητοι με τη μεγάλη φοροδιαφυγή, δηλαδή… όσους δεν πέρασαν ΚΤΕΟ

297.400 φορολογικούς και τελωνειακούς ελέγχους προβλέπει το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τη διετία 2014-2015. Ομως και αυτή τη φορά στην πρώτη γραμμή των ελέγχων θα βρεθεί η «μαρίδα» των φορολογουμένων.
        
 
297.400 φορολογικούς και τελωνειακούς ελέγχους προβλέπει το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τη διετία 2014-2015. Ομως και αυτή τη φορά στην πρώτη γραμμή των ελέγχων θα βρεθεί η «μαρίδα» των φορολογουμένων

Των Μάριου Χριστοδούλου, Κώστα Τσάβαλου

Εικόνα φοροελεγκτικού πυρετού και ανελέητου κυνηγητού της μεγάλης φοροδιαφυγής και του μεγάλου πλούτου επιχειρεί να δώσει η κυβέρνηση λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές και λίγο πριν αρχίσουν να πληρώνουν στην εφορία τους φετινούς λογαριασμούς τα συνήθη φορολογικά υποζύγια, δηλαδή οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι. Σε μια προσπάθεια να δοθεί η εντύπωση ότι οι έλεγχοι στις μεγάλες υποθέσεις φοροδιαφυγής δεν έχουν μείνει πίσω και μετά τα δημοσιεύματα για ανύπαρκτα αποτελέσματα -εισπρακτικά και μη- στο ελεγκτικό πεδίο, η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων δημοσιοποίησε το διετές (2014-2015) επιχειρησιακό σχέδιο.

Το σχέδιο προβλέπει πάνω από 50 «δράσεις» και συνολικά 297.400 φορολογικούς και τελωνειακούς ελέγχους, προκειμένου να αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα. Ομως και αυτή τη φορά στην πρώτη γραμμή των ελέγχων θα βρεθεί η «μαρίδα» των φορολογουμένων καθώς θα ελεγχθούν ακόμα και για το αν πέρασαν τα οχήματά τους από ΚΤΕΟ ή αν τα έχουν ανασφάλιστα.

Για να διασφαλίσει το Δημόσιο τις εισπράξεις από τους φοροελέγχους θα μετέλθει κάθε μέσο που έχει στη διάθεσή του, όπως τις αυτόματες ηλεκτρονικές κατασχέσεις καταθέσεων και εισοδημάτων μέσω του τραπεζικού συστήματος για μικρά χρέη προς το Δημόσιο μέχρι 10.000 ευρώ και αυτόματες χρεώσεις των φορολογουμένων για ακόμη πιο μικρές οφειλές προς το Δημόσιο, οι οποίες δεν υπερβαίνουν τα 1.000 ευρώ (τέλη κυκλοφορίας κ.λπ.). Ιδιαίτερο όμως ενδιαφέρον παρουσιάζει και το κεφάλαιο του Ε.Σ. για τους κινδύνους που απειλούν το πρόγραμμα των ελέγχων και την είσπραξη των βεβαιωθέντων φόρων, λόγω: απολύσεων-διαθεσιμοτήτων, νέων περικοπών σε μισθούς και συντάξεις, επιβολή νέων φόρων κ.λπ.

Η Υπηρεσία Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (ΥΕΔΔΕ), στην οποία μεταφέρθηκαν οι περισσότερες ελεγκτικές αρμοδιότητες από το ΣΔΟΕ, προγραμματίζει τουλάχιστον 297.400 φορολογικούς και τελωνειακούς ελέγχους, μέχρι το τέλος του 2015.

Το σχέδιο προβλέπει επίσης τη διενέργεια ηλεκτρονικών διασταυρώσεων στοιχείων για τον εντοπισμό οχημάτων που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ καθώς και οχημάτων που παραμένουν ανασφάλιστα, την ολοκλήρωση του «ηλεκτρονικού» περιουσιολογίου μέχρι τις 30 Απριλίου του 2015, την ηλεκτρονική διασύνδεση των πληροφοριακών βάσεων δεδομένων του υπουργείου Οικονομικών με τις βάσεις δεδομένων του ΙΚΑ, του Κτηματολογίου και του ΕΟΠΥΥ, την εφαρμογή αυτοματοποιημένων ηλεκτρονικών διαδικασιών κατασχέσεων καταθέσεων για μικρά χρέη κάτω των 10.000 ευρώ και την εφαρμογή ενός νέου μισθολογικού καθεστώτος από την 1η-1-2016, το οποίο θα συνδέει τις αμοιβές με την αποδοτικότητα των υπαλλήλων.

Οι στόχοι

Με βάση το επιχειρησιακό και στρατηγικό σχέδιο της ΓΓΔΕ, το τρέχον έτος (2014) θα γίνουν:

● 500 πλήρεις έλεγχοι μεγάλων επιχειρήσεων με στόχο να εισπραχθεί το 65% των εσόδων που θα βεβαιωθούν.

● 680 μερικοί έλεγχοι μεγάλων επιχειρήσεων με ποσοστό είσπραξης επίσης 65%.

● 720 έλεγχοι σε φυσικά πρόσωπα μεγάλου πλούτου με στόχο να εισπραχθεί τουλάχιστο το 50% των φόρων που θα βεβαιωθούν.

● 63.000 προληπτικοί έλεγχοι από την Υπηρεσία Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων.

● 17.000 προληπτικοί έλεγχοι από τις ΔΟΥ, 4.000 πλήρεις έλεγχοι, 10.000 μερικοί έλεγχοι, 1.500 έλεγχοι στη φορολογία κεφαλαίου. Ο στόχος είναι να εισπραχθεί το 30% των φόρων και των προστίμων που θα βεβαιωθούν.

● 200.000 τελωνιακοί έλεγχοι με στόχο την είσπραξη ποσοστού 10% των φόρων και των προστίμων.

Αλλες δράσεις

Πέρα από τους στοχευμένους ελέγχους, προβλέπονται και άλλες δράσεις όπως:

● Διασταυρώσεις στοιχείων για τον εντοπισμό ανασφάλιστων οχημάτων και οχημάτων που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ.

● Πλήρες ηλεκτρονικό «περιουσιολόγιο» έως τις 30 Απριλίου. Πρόκειται για μια ενιαία διευρυμένη ηλεκτρονική βάση δεδομένων για τα ακίνητα, τα οχήματα, τα σκάφη, τα εναέρια μέσα μεταφοράς, τις μετοχές, τα αμοιβαία κεφάλαια, τα εταιρικά μερίδια, τις καταθέσεις, τις συλλογές αντικειμένων μεγάλης αξίας και πλήθος άλλων περιουσιακών στοιχείων που κατέχουν 5,6 εκατομμύρια φορολογούμενοι.

Η βάση αυτή θα ενημερώνεται αυτόματα κάθε φορά που επέρχεται κάποια μεταβολή στην περιουσιακή κατάσταση του κάθε φορολογούμενου μέσω της άμεσης ηλεκτρονικής υποβολής δηλώσεων για τα δεδομένα που αλλάζουν, είτε από τους ίδιους τους φορολογούμενους είτε από τους συμβολαιογράφους, η οποία θα γίνεται ταυτόχρονα με την ηλεκτρονική υποβολή των αντίστοιχων δηλώσεων φορολογίας κεφαλαίου.

● Αυτόματες ηλεκτρονικές κατασχέσεις καταθέσεων και εισοδημάτων μέσω του τραπεζικού συστήματος για μικρά χρέη προς το Δημόσιο μέχρι 10.000 ευρώ και αυτόματες χρεώσεις των φορολογουμένων για ακόμη πιο μικρές οφειλές προς το Δημόσιο, οι οποίες δεν υπερβαίνουν τα 1.000 ευρώ (τέλη κυκλοφορίας κ.λπ.).

● Ριζικές αλλαγές στις συναλλαγές των υπηρεσιών της ΓΓΔΕ με τους πολίτες, με την εφαρμογή δράσεων που θα προβλέπουν την ηλεκτρονική διασύνδεση των βάσεων δεδομένων του υπουργείου Οικονομικών με τις αντίστοιχες του ΙΚΑ, του Κτηματολογίου και του ΕΟΠΥΥ, την επιτάχυνση των επιστροφών ΦΠΑ, ώστε να ολοκληρώνονται το αργότερο εντός 90 ημερών από την υποβολή των αιτήσεων και την εφαρμογή μεθόδων ανάλυσης κινδύνου για τον έλεγχο υποθέσεων επιστροφής ΦΠΑ που συγκεντρώνουν μεγάλες πιθανότητες φοροδιαφυγής.

● Εφαρμογή από την 1η-1-2016 ενός νέου μισθολογικού συστήματος που θα συνδέει τις αμοιβές των υπαλλήλων της ΓΓΔΕ με την αποδοτικότητά τους.

● Περαιτέρω μείωση του αριθμού των ΔΟΥ κάτω από τις 119.

Τα ληξιπρόθεσμα

Σύμφωνα με το πρόγραμμα θα εισπραχθούν 2 δισ. ευρώ από «παλαιά» ληξιπρόθεσμα χρέη (από τα περίπου 62 δισ. ευρώ που δημιουργήθηκαν μέχρι το τέλος του 2013) καθώς επίσης και το 25% των νέων ληξιπρόθεσμων που θα δημιουργηθούν κατά τη διάρκεια του έτους (κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους ξεπέρασαν τα 3,5 δισ. ευρώ).

Για να αποφευχθούν φαινόμενα διαφθοράς προβλέπεται να ελεγχθεί το «πόθεν έσχες» 150 υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών, καθώς και η περιουσιακή κατάσταση 125 προϊσταμένων διευθύνσεων και τμημάτων του υπουργείου Οικονομικών.


Οι «χρυσοκάνθαροι» των hedge funds

funds


14/05/14ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι «χρυσοκάνθαροι» των hedge funds

Ο λόγος για τους 25 πιο καλοπληρωμένους διαχειριστές hedge funds του κόσμου, που πέρυσι όλοι μαζί έβαλαν πέρυσι στις τσέπες τους περισσότερα από 21 δισ. δολάρια. Ποσό που αναλογεί σε μέσο ετήσιο εισόδημα 841 εκατ. δολαρίων για καθένα εξ αυτών.
        
 
Του Μπάμπη Μιχάλη
Πέντε και πλέον χρόνια από το ξέσπασμα της κρίσης, 49 εκατομμύρια Αμερικανοί (όσοι και το 2008) συνεχίζουν να ταλανίζονται από την πείνα -αδυνατώντας να διασφαλίσουν συνεχή πρόσβαση στην αναγκαία για την καθημερινή επιβίωσή τους τροφή. Μεταξύ αυτών και περισσότερα από 1,6 εκατομμύρια παιδιά. Την ίδια στιγμή, όμως, κάποιοι άλλοι Αμερικανοί συνεχίζουν να διάγουν υπερπολυτελή βίο και να αυγατίζουν τα εισοδήματά τους, παράγοντας επί της ουσίας… τίποτα.
Ο λόγος για τους 25 πιο καλοπληρωμένους διαχειριστές hedge funds του κόσμου, που πέρυσι όλοι μαζί έβαλαν πέρυσι στις τσέπες τους περισσότερα από 21 δισ. δολάρια. Ποσό που αναλογεί σε μέσο ετήσιο εισόδημα 841 εκατ. δολαρίων για καθένα εξ αυτών. Οι 4 πρώτοι της σχετικής λίστας, που συνέταξε το περιοδικό «Institutional Investor Alpha», «καθάρισαν» μάλιστα πάνω από 2 δισ. δολάρια ο καθένας.
Κερδοσκοπία χωρίς έλεος
Αποκλειστικός σκοπός των hedge funds είναι η άγρια, χωρίς έλεος, κερδοσκοπία. Οι διαχειριστές τους υπόσχονται τεράστιες αποδόσεις σε όσους τα εμπιστεύονται και παίρνουν γι' αυτό υψηλά ρίσκα. Βέβαια, ουκ ολίγες φορές έχει αποδειχτεί ότι ποντάρουν εκ του ασφαλούς, «αξιοποιώντας» -κάτω από το τραπέζι- εσωτερική πληροφόρηση.
Πάντως, σε καμία περίπτωση οι παραπάνω σκανδαλώδεις αμοιβές δεν αντανακλούν τις επιδόσεις του κλάδου. Η μέση απόδοσή τους πέρυσι ήταν μόλις 7,4%, δηλαδή 4 φορές χαμηλότερη από την αντίστοιχη της Wall Street, όπου ο δείκτης S&P500 σημείωσε άνοδο 30%. Γι' αυτές τις μέτριες επιδόσεις όμως οι 25 πληρώθηκαν αδρά, κάτι που οφείλεται στον τρόπο που αμείβονται. Η συνηθισμένη προμήθεια που τα hedge funds χρεώνουν αντιστοιχεί στο 2-3% των κεφαλαίων που αναλαμβάνουν να διαχειριστούν συν το 20-50% των κερδών που θα προκύψουν από τις επενδύσεις τους. Επιπλέον οι μάνατζέρ τους κερδίζουν και από τις τοποθετήσεις των δικών τους κεφαλαίων στις επενδύσεις των funds. Mε αυτόν τον τρόπο ο Στίβεν Κοέν κέρδισε πέρυσι 2,4 δισ. δολάρια και ήταν δεύτερος στη λίστα του «Alpha», παρ' ότι η απόδοση του βασικού του fund ήταν μικρότερη (20,5%) από την αντίστοιχη μέση της αγοράς.
Εσωτερική πληροφόρηση
Ο Κοέν πλούτισε αν και η εταιρεία του SAC Capital κατηγορήθηκε από τις αμερικανικές αρχές για πολυετή απάτη συναλλαγών με τη χρήση εσωτερικής πληροφόρησης (insider trading). Το ζήτημα διευθετήθηκε τελικά με συμβιβασμό-ρεκόρ 1,2 δισ. δολαρίων το περασμένο φθινόπωρο και αυτό ίσως να μην ήταν άσχετο της πολυετούς στενής συνεργασίας που η SAC είχε με την Goldman Sachs, την J.P. Morgan, τη Citigroup, την Bank of America και τους υπόλοιπους μεγάλους οίκους της Wall Street. Για χρόνια ο Κοέν «τάιζε» τους εν λόγω κολοσσούς με τις υπεραποδόσεις των τολμηρών του στοιχημάτων, στα οποία συμμετείχαν και αυτοί, αλλά και τις προμήθειες που εισέπρατταν από την εκτέλεση των εντολών του στην αγορά.
Καλύτερες πάντως αποδόσεις (42%) από τον Κοέν, που τελικά έκλεισε τη SAC και σταμάτησε να διαχειρίζεται κεφάλαια τρίτων, είχε το νούμερο 1 της λίστας του «Alpha», Ντέιβιντ Τέπερ, της Appaloosa Management. Πληρώθηκε αδρά γι' αυτές αφού για το χαρτοφυλάκιο των 20 δισ. δολαρίων που είχε υπό τη διαχείρισή του εισέπραξε συνολικά πέρυσι 3,5 δισ. δολάρια!
Ο πιο… ωραίος όλων όμως ήταν ο ιδρυτής της Renaissance Technologies, Τζέιμς Σάιμονς, ο οποίος από το 2010 δεν έχει διαχειριστεί σεντς από το ύψους 25 δισ. δολαρίων χαρτοφυλάκιο της εταιρείας του. Πέρυσι ήταν τέταρτος στη λίστα με ετήσιες αποδοχές 2,2 δισ. δολάρια.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Τζον Πόλσον, Ντάνιελ Λεμπ: τα… δικά μας παιδιά
Στους δέκα πρώτους της «χρυσής λίστας» περιλαμβάνονται και δύο «δικά μας παιδιά», δύο γνωστοί Αμερικανοί μάνατζερ hedge fund που μυρίστηκαν κέρδη από την ελληνική κρίση και έσπευσαν. Πρόκειται για τον Τζον Πόλσον (αριστερά) της Paulson & Co και τον Ντάνιελ Λεμπ (δεξιά) της Third Point. Με εισόδημα 2,3 δισ. δολάρια πέρυσι, ο Πόλσον ήταν τρίτος στη λίστα του «Αlpha». Ηταν από τους ελάχιστους που κέρδισαν από την κατάρρευση της αμερικανικής αγοράς στεγαστικών δανείων το 2007. Ξεκινώντας με ελάχιστα κεφάλαια, αγόρασε ασφάλιστρα κινδύνου στεγαστικών δανείων (CDS), ποντάροντας στην καθίζηση των τιμών των ακινήτων. Επιβεβαιώθηκε, και η μικρή του εταιρεία έβγαλε μόνο το 2007 15 δισ. δολάρια. Στην τσέπη του έβαλε περίπου 4 δισ. δολάρια ή περισσότερα από… 10 εκατ. δολάρια ημερησίως. Ανάλογο παιχνίδι έπαιξε και με τα ελληνικά CDS -ποντάροντας σε χρεοκοπία και έξοδο από την ευρωζώνη. Σήμερα ποντάρει στην άλλη όχθη, αυτήν της ανάκαμψης. Το ιδιοκτησίας του «Recovery Fund» σημειώνει εξαίρετες αποδόσεις χάρη στην άνοδο των τίτλων των ελληνικών τραπεζών. Αγοράζοντας πάμφθηνα ο Πόλσον κατέχει ήδη το 5,4% της Alpha Bank, το 6,6% της Πειραιώς αλλά και το 9,99% της ΕΥΔΑΠ.
Ο δεύτερος, ο Ντάνιελ Λεμπ, έχτισε σημαντική θέση στα ελληνικά ομόλογα από τον Μάρτιο έως και τον Σεπτέμβριο του 2012, αγοράζοντας μόλις στα 17 σεντς το κομμάτι. Πούλησε στα 33 σεντς τον Δεκέμβριο του 2012 στο πρόγραμμα επαναγοράς ομολόγων. Σε λιγότερο από 10 μήνες κέρδισε περισσότερα από 500 εκατ. δολάρια, αν και υπάρχουν αιτιάσεις για εσωτερική πληροφόρηση. Πέρυσι o Λεμπ έβαλε στην τσέπη του 700 εκατ. δολάρια και ήταν ένατος στη λίστα του «Alpha».

Πόσο ακόμη θα κρατήσει η κοροϊδία με το «πρωτογενές πλεόνασμα»;

14/05/14ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΜΕΡΟΣ 1Ο

Πόσο ακόμη θα κρατήσει η κοροϊδία με το «πρωτογενές πλεόνασμα»;

«Πετύχαμε τη μεγαλύτερη δημοσιονομική εξυγίανση που έγινε ποτέ!» (από την ομιλία του κ. Σαμαρά στο Μέγαρο Μουσικής στις 7/5/2014). Μια ματιά στις επίσημες δημοσιεύσεις της Eurostat στο πλαίσιο της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος (EDP Notification tables, στη βάση του ESA 95 Συνθήκη Μάαστριχτ) σχετικά με τα πρωτογενή αποτελέσματα των ετών 2011 μέχρι και 2013.
        
 
«Πετύχαμε τη μεγαλύτερη δημοσιονομική εξυγίανση που έγινε ποτέ!» (από την ομιλία του κ. Σαμαρά στο Μέγαρο Μουσικής στις 7/5/2014).
Μια ματιά στις επίσημες δημοσιεύσεις της Eurostat στο πλαίσιο της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος (EDP Notification tables, στη βάση του ESA 95 Συνθήκη Μάαστριχτ) σχετικά με τα πρωτογενή αποτελέσματα των ετών 2011 μέχρι και 2013 –βλ. παρακάτω πίνακα– θα μας αποκαλύψει το είδος της «εξυγίανσης» που η κυβέρνηση Σαμαρά πέτυχε μέχρι τώρα από τότε που ανέλαβε την εξουσία:

Η «εξυγίανση» δηλαδή που επέτυχε ο κ. Σαμαράς στη διετία που κυβέρνησε ήταν στην πραγματικότητα μια επιδείνωση στο ετήσιο πρωτογενές έλλειμμα της χώρας κατά 10,812 δισ.!

«Παρατηρούμε ένα ακόμη οικονομικό έγκλημα στην πλάτη του ελληνικού λαού, καθόσον επιλέχθηκε να δοθεί στην τρόικα ένα σεβαστό ποσό που αντιστοιχεί στο 30% του όποιου «πλεονάσματος», χωρίς να ήταν προαπαιτούμενο αυτή την εποχή, και τη στιγμή που η κυβέρνηση όφειλε στους πολίτες, από επιστροφές φόρων, πάνω από 4 δισ.!

ΑΡΘΡΟ των Ζωής Γεωργαντά* και Νίκου Λογοθέτη**

54Ετος 2011: Το συνολικό έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης για το 2011 ήταν (-)19,934 δισεκατομμύρια ευρώ. Αν αφαιρέσουμε 14,889 δισ. που πληρώθηκαν ως τόκοι του δημόσιου χρέους, προκύπτει ότι για το 2011 είχαμε πρωτογενές έλλειμμα: (-)5,075 δισ. ευρώ.

Ετος 2013: Το συνολικό έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης για το 2013 ήταν (-)23,109 δισεκατομμύρια ευρώ. Αν αφαιρέσουμε 7,222 δισ. που πληρώθηκαν ως τόκοι του δημόσιου χρέους, προκύπτει ότι για το 2013 είχαμε πρωτογενές έλλειμμα: (-)15,887 δισ. ευρώ.

Η «εξυγίανση» δηλαδή που επέτυχε ο κ. Σαμαράς στη διετία που κυβέρνησε ήταν στην πραγματικότητα μια επιδείνωση στο ετήσιο πρωτογενές έλλειμμα της χώρας κατά 10,812 δισ.! Με άλλα λόγια, κατά τη διάρκεια της συγκυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου, τα πρωτογενή δημοσιονομικά της χώρας επιδεινώθηκαν σε ετήσια βάση κατά 213%!

Καιρός είναι λοιπόν να σταματήσει όλη αυτή η παραπληροφόρηση περί δημοσιονομικής εξυγίανσης και περί πρωτογενούς πλεονάσματος, η σημαντικότερη καραμέλα που πιπιλίζουν εδώ και μήνες οι κυβερνώντες, σε μια απελπισμένη προσπάθεια να κερδίσουν κάποιες ψήφους στις επερχόμενες εκλογές από παραπλανημένους ψηφοφόρους που δεν ενημερώθηκαν (ακόμη) σχετικά με τη νέα δημιουργική λογιστική που έχουν εφεύρει τον τελευταίο χρόνο. Δεν καταλαβαίνουν όμως οι αυτόκλητοι «σωτήρες» μας ότι οι στατιστικές αλχημείες που συνεχίζουν να εφαρμόζουν έσωθεν, συνεχίζουν να εκθέτουν την Ελλάδα έξωθεν. Αυτό που τώρα η κυβέρνηση έχει ως «κρυφό καμάρι», έχει γίνει για μία ακόμη φορά «βούκινο» στα ξένα ΜΜΕ. Πράγματι, ο βρετανικός Guardian κάνει λόγο για «ύποπτη λογιστική» και «ταχυδακτυλουργικά κόλπα τα οποία φαίνεται να έχουν την ανοχή και τη στήριξη της Ε.Ε…». Ο ίδιος ο επικεφαλής του Ινστιτούτου IFO του Μονάχου Χανς–Βέρνερ Ζιν, σε δηλώσεις του προς την Deutsche Welle, κάνει λόγο για μια «αυταπάτη» της Αθήνας που έχει τις ευλογίες της Ε.Ε. και του ΔΝΤ, τονίζοντας ότι «η Ελλάδα δεν έχει πετύχει κανένα πρωτογενές πλεόνασμα, πρόκειται για μια πληροφορία που διαδίδεται από τα μέσα ενημέρωσης και η οποία είναι λανθασμένη – αντιθέτως η Ελλάδα έχει ένα τεράστιο πρωτογενές έλλειμμα».

Μέχρι την άλλη άκρη του πλανήτη έχει φτάσει η αμφισβήτηση για το «πλεόνασμα» του Σαμαρά. «Και άλλα greek statistics;», αναρωτιέται η έγκυρη εφημερίδα Wall Street Journal, η οποία μάλιστα ειρωνεύεται την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέροντας κατά λέξη: «…Αλλά κάντε ένα βήμα πίσω και κοιτάξτε πιο προσεκτικά: Κάτι δεν πάει σωστά…». Βέβαια η WSJ δεν έκανε ένα βήμα πίσω αλλά μάλλον ένα βήμα μπροστά και ρώτησε τον εκπρόσωπο της Επιτροπής, Simon O’Connor, σχετικά με αυτή τη τεράστια διαφορά – και αυτός εξήγησε ότι «ο ορισμός της Κομισιόν για το πρωτογενές πλεόνασμα περιλαμβάνει ορισμένες προσαρμογές…». Και όταν ερωτήθηκε εάν η μεθοδολογία αυτή (των «προσαρμογών») έχει εφαρμοστεί και σε κάποια άλλη χώρα-μέλος της Ε.Ε., ο εκπρόσωπος της Κομισιόν απάντησε στη WSJ: «Οχι, ο ορισμός αφορά κάθε χώρα ξεχωριστά»! (Προφανώς εξαρτάται από το αν η χώρα βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο!)

Αυτά λοιπόν για τα περισσότερα ξένα ΜΜΕ – τα οποία έχουν καταλάβει επιτέλους το επικοινωνιακό παιχνίδι που παίζεται εδώ. Οσο για τα περισσότερα ελληνικά ΜΜΕ… άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε! Λόγω της καμουφλαρισμένης άγνοιάς τους, φαίνονται να είναι χαμένα μέσα στην καθοδηγούμενη ευδαιμονία της τιτανοτεράστιας «επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος που πιστοποίησε και η ίδια η Eurostat».

Ας μας επιτραπεί λοιπόν να (ξανα)εξηγήσουμε στον καλόπιστο αναγνώστη (ακόμη κι αν έχει ήδη παραπλανηθεί) την απορία της WSJ για το τι «δεν πάει σωστά» και πού οφείλεται αυτή η διαφοροποίηση στην «εμφάνιση» του πρωτογενούς αποτελέσματος μεταξύ Ευρωπαϊκής Επιτροπής (βλέπε τρόικα) και Eurostat.

Η διαφοροποίηση έχει να κάνει με το πώς «βλέπει» το πρωτογενές αποτέλεσμα η τρόικα και πώς το «βλέπει» η Eurostat. Προφανώς η κυβέρνηση επιλέγει να το «βλέπει» όπως η τρόικα καθόσον αυτό συμφέρει αμφότερους: την κυβέρνηση για ψηφοθηρικούς λόγους (ήδη έχει δεσμεύσει 500 εκατομμύρια από αυτό για να μοιράσει προεκλογικά «καθρεφτάκια στους ιθαγενείς») και την τρόικα για το γεγονός ότι (λόγω μνημονιακής συμφωνίας) 30% του όποιου πρωτογενούς πλεονάσματος καταλήγει στους δανειστές – παρατηρούμε δηλαδή εδώ ένα ακόμη οικονομικό έγκλημα στην πλάτη του ελληνικού λαού, καθόσον επιλέχθηκε να δοθεί στην τρόικα ένα σεβαστό ποσό που αντιστοιχεί στο 30% του όποιου «πλεονάσματος», χωρίς να ήταν προαπαιτούμενο αυτή την εποχή, και τη στιγμή που η κυβέρνηση όφειλε στους πολίτες, από επιστροφές φόρων, πάνω από 4 δισ.! Παρακράτησε δηλαδή οφειλόμενα στους χειμαζόμενους Ελληνες, για να τα δώσει πριν την ώρα τους στους δανειστές!

Με ποιον τρόπο όμως η τρόικα τηρεί τα προσχήματα για να κάνει αποδεκτό αυτό το «δωράκι»; Με τη «νομιμοποίηση» που της προσφέρει ένα Τεχνικό Μνημόνιο Συνεννόησης που «συμφώνησε» με την κυβέρνηση πέρσι τον Ιούλιο.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

* Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Μακεδονίας, τ. μέλος του Δ.Σ. της ΕΛΣΤΑΤ, υποψήφια ευρωβουλευτής με τους Ανεξάρτητους Ελληνες

** Διδάκτωρ μαθηματικός – στατιστικός, τ. αντιπρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ


Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ «Τρύπα» 1 δισ. στα έσοδα, σενάριο για νέα μέτρα

14/05/14ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

«Τρύπα» 1 δισ. στα έσοδα, σενάριο για νέα μέτρα

Για το νέο «πακέτο» λιτότητας μας έχει ήδη προετοιμάσει η Κομισιόν, με τη «ρουκέτα» για παρεμβάσεις 7,7 δισ. ευρώ.
        
 
Για το νέο «πακέτο» λιτότητας μας έχει ήδη προετοιμάσει η Κομισιόν, με τη «ρουκέτα» για παρεμβάσεις 7,7 δισ. ευρώ

Των Κώστα Τσάβαλου, Μάριου Χριστοδούλου

Γιγαντώνεται η «τρύπα» στα κρατικά έσοδα, η οποία φέτος τον Απρίλιο ξεπέρασε το 1 δισ. ευρώ, φέρνοντας ακόμη πιο κοντά το σενάριο της λήψης νέων μέτρων αμέσως μετά τις εκλογές, παρά τους περί του αντιθέτου ισχυρισμούς της κυβέρνησης.

Αλλωστε, για το νέο «πακέτο» λιτότητας μας έχει ήδη προετοιμάσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με τη «ρουκέτα» για παρεμβάσεις 7,7 δισ. ευρώ στην οικονομία τα επόμενα τρία χρόνια που εξαπέλυσε στην τελευταία έκθεσή της για την αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος.

Την καταβαράθρωση των δημοσίων εσόδων δείχνουν τα στοιχεία του προϋπολογισμού για το πρώτο τετράμηνο του 2014, με τους επιτελείς του υπουργείου Οικονομικών να… σφυρίζουν αδιάφορα γι’ αυτή την εξέλιξη. Ετσι, τέσσερις μέρες πριν από τις εκλογές, το Μαξίμου συνεχίζει να παίζει με το «χαρτί» του πλεονάσματος που αποτελεί και το διαφημιστικό σλόγκαν της Νέας Δημοκρατίας. Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, μετά τις αστοχίες στα έσοδα, το ύψος του πλεονάσματος περιορίστηκε στο 1 δισ. ευρώ από 1,5 δισ. ευρώ που ήταν στο πρώτο τρίμηνο του 2014.

Η απότομη συρρίκνωση του πλεονάσματος έχει «θορυβήσει» την κυβέρνηση, καθώς συμβαίνει σε μια στιγμή που η ίδια αναθεώρησε προς το καλύτερο τον στόχο για το 2014 με το νέο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (2015-2018), ανεβάζοντας τον «πήχη» στο 2,3% του ΑΕΠ ή στα 4,190 δισ. ευρώ από 2,733 δισ. ευρώ ή 1,5% του ΑΕΠ του αρχικού στόχου. Σε κάθε περίπτωση, το μέγεθος του πλεονάσματος παραμένει πλασματικό, όπως καταδεικνύουν τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.

Το «τρικ»

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο φετινό τετράμηνο οι υποχρεώσεις παρελθόντων ετών που έχει καλύψει το υπουργείο σε φορείς εντός και εκτός γενικής κυβέρνησης φθάνουν τα 120 εκατ. ευρώ, όταν στο αντίστοιχο περσινό διάστημα είχαν πληρωθεί 2,1 δισ. ευρώ. Με αυτό το «τρικ» οι δαπάνες του προϋπολογισμού εμφανίζονται να είναι απόλυτα πειθαρχημένες με τους στόχους του Μνημονίου. Συγκεκριμένα, αυτές διαμορφώθηκαν στα 15,9 δισ. ευρώ έναντι στόχου για 16,8 δισ. ευρώ. Η μεγαλύτερη εξοικονόμηση κατά 976 εκατ. ευρώ προήλθε από τις πρωτογενείς πηγές. Αναλυτικότερα, η εικόνα που παρουσιάζει ο προϋπολογισμός στο τέλος Απριλίου είναι η εξής:

• Τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 16,138 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 263 εκατ. ευρώ ή 1,6% έναντι του στόχου.

• Τα τακτικά έσοδα είναι ακόμη χειρότερα. Ανήλθαν σε 13,844 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 1,051 δισ. ευρώ ή 7,1% χαμηλότερα έναντι του στόχου, εκ των οποίων 500 εκατ. αφορούν καθυστέρηση επιστροφής εσόδων από μεταφορά αποδόσεων από τη διακράτηση ομολόγων του ελληνικού Δημοσίου στα χαρτοφυλάκια των Κεντρικών Τραπεζών του Ευρωσυστήματος (ANFA’s και SMP’s).

• Το σύνολο των φορολογικών εσόδων διαμορφώθηκε σε 12,784 δισ. ευρώ, 204 εκατ. ευρώ ή 1,6% χαμηλότερα έναντι του στόχου.

• Οι επιστροφές φόρων ανήλθαν σε 906 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 431 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (475 εκατ. ευρώ).

• Τα έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων διαμορφώθηκαν σε 2,295 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 788 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου, ενώ οι πληρωμές στα 1,4 δισ. ευρώ. Τα 900 εκατ. ευρώ από αυτά διατέθηκαν για την κατασκευή των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων.

• Στα 2,192 δισ. ευρώ ανήλθαν οι δαπάνες για την αποπληρωμή των τόκων έναντι στόχου 2,2 δισ. ευρώ.

• Στα 612 εκατ. ευρώ ανήλθε το ποσό για την κάλυψη διαφόρων χρηματοοικονομικών συναλλαγών από 2,6 δισ. ευρώ που εκταμιεύθηκε το αντίστοιχο περσινό διάστημα.


ΟΙ ΥΠΟΣΧΕΣΕΙΣ Φοροελαφρύνσεις και… δημοσιονομική χαλάρωση

14/05/14ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΟΙ ΥΠΟΣΧΕΣΕΙΣ

Φοροελαφρύνσεις και… δημοσιονομική χαλάρωση

        
 
«Ζήσε, μαύρε μου, να φας τον Μάη τριφύλλι και τον Αύγουστο σταφύλι» λέει η κυβέρνηση στους εξαθλιωμένους από τα μνημόνια πολίτες, υποσχόμενη φοροελαφρύνσεις από το φθινόπωρο εφόσον… δεήσει η τρόικα. Ακολουθώντας την παραδοσιακή προεκλογική πεπατημένη, η κυβέρνηση υπόσχεται μειώσεις φόρων από το φθινόπωρο στο όνομα του «φτιασιδωμένου» πρωτογενούς πλεονάσματος, αν και γνωρίζει πολύ καλά ότι όσο η οικονομική πολιτική εκπορεύεται από το «κονκλάβιο» των δανειστών οι φορολογούμενοι δεν θα δουν άσπρη μέρα. Αποσιωπώντας τα δυσάρεστα για τους φορολογούμενους, τα οποία θα αρχίσουν να ξεδιπλώνονται μετά τις εκλογές (φόρος εισοδήματος, ειδική εισφορά αλληλεγγύης, τέλος επιτηδεύματος, φόρος πολυτελείας, Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων κ.ά.), δημιουργεί φρούδες ελπίδες για φοροελαφρύνσεις, όταν τούτο δεν το επιτρέπει η πορεία υλοποίησης του κρατικού προϋπολογισμού. Στο τετράμηνο του έτους η «τρύπα» στα κρατικά έσοδα ξεπέρασε το 1 δισ. ευρώ, φέρνοντας πιο κοντά το σενάριο της λήψης νέων μέτρων, παρά τις φοροελαφρύνσεις που υπόσχεται η κυβέρνηση.

Των Κώστα Τσάβαλου, Μάριου Χριστοδούλου

ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΣΤο μαύρο άσπρο προσπαθεί να εμφανίσει η κυβέρνηση στην οικονομία, την ώρα που είναι ευρύτερα γνωστό ότι μετά τις διπλές εκλογές θα επανακάμψει η τρόικα, ενώ θα αρχίσουν να καταφτάνουν στους φορολογούμενους οι λογαριασμοί της εφορίας. Οι συνεχείς αναφορές κυβερνητικών στελεχών για δημοσιονομική χαλάρωση από το φθινόπωρο, η οποία θα σημάνει φορολογικές ελαφρύνσεις για τους πληττόμενους των μνημονίων, μόνο τυχαίες δεν είναι, καθώς εξυπηρετούν απόλυτα την προεκλογική ατζέντα της κυβέρνησης, κόντρα στη σκληρή οικονομική πραγματικότητα που βιώνουν οι Ελληνες πολίτες.

Απο φθινόπωρο

Μετά την «προστατευμένη» έξοδο στις αγορές και τα «ψίχουλα» του κοινωνικού μερίσματος σε περίπου 280.000 δικαιούχους (οι 75.000 είναι ένστολοι), συστηματικά η κυβέρνηση αφήνει τις τελευταίες ημέρες να διαρρέει ότι έρχονται φοροελαφρύνσεις. «Η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων δίνει τη δυνατότητα συζητήσεων για μείωση των φόρων», ανέφερε χαρακτηριστικά χθες υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών.

Το ίδιο στέλεχος πρόσθεσε ότι το ζήτημα της δημοσιονομικής χαλάρωσης ενδεχομένως θα τεθεί το φθινόπωρο στις νέες συζητήσεις με την τρόικα, στο πλαίσιο της συνολικής διαπραγμάτευσης που θα γίνει για τους στόχους των πρωτογενών πλεονασμάτων τα επόμενα χρόνια. Ολα θα συνεκτιμηθούν όταν μπουν στο τραπέζι τα νέα δεδομένα: έξοδος στις αγορές, υπέρβαση των δημοσιονομικών στόχων τη διετία 2013-2014, αλλά και οι αποφάσεις που έχουν ήδη λάβει οι εταίροι για την περαιτέρω μείωση του χρέους της χώρας, επισημαίνουν από το υπουργείο Οικονομικών. Τα σχέδια μείωσης φόρων για νοικοκυριά και επιχειρήσεις που αφήνει να διαρρεύσουν προεκλογικά η κυβέρνηση αφορούν:

• Τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο θέρμανσης.

• Την παραμονή σε μόνιμη βάση του ΦΠΑ στην εστίαση στο 13% (το μέτρο της μείωσης του ΦΠΑ από το 23% στο 13% εφαρμόζεται πιλοτικά μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους).

• Την αύξηση του εισοδηματικού ορίου (από 12.000 ευρώ που είναι σήμερα) επί του οποίου θα επιβάλλεται η εισφορά αλληλεγγύης 1% έως 4% τη διετία 2015–2016.

• Τη σταδιακή μείωση των φορολογικών συντελεστών για επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα. Για τα κέρδη των επιχειρήσεων ο στόχος είναι ο συντελεστής, από το 26% που βρίσκεται σήμερα, να υποχωρήσει αρχικά στο 20% και στη συνέχεια στο 15%.

• Τη σταδιακή κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης.

Ομως, τον τελευταίο λόγο σ’ όλα αυτά έχει η τρόικα η οποία ζητάει την εξασφάλιση υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων και δραστικό περιορισμό της φοροδιαφυγής, προκειμένου να υπάρξουν περιθώρια για αλλαγές στη φορολογία και απ’ την άλλη να διαμορφωθούν οι προϋποθέσεις για τη βιωσιμότητα του χρέους. «Κλειδί» θα αποτελέσει πάντως το δημοσιονομικό κενό της επόμενης διετίας. Η τρόικα το υπολογίζει σε 2 δισ. ευρώ το 2015 και το ανεβάζει στα 3,8 δισ. ευρώ το 2016. Το υπουργείο Οικονομικών έχει συμπεριλάβει στο Μεσοπρόθεσμο πρόβλεψη για 911 εκατ. ευρώ του χρόνου και 1,9 δισ. ευρώ το 2016 και υποστηρίζει ότι για την κάλυψή του δεν θα χρειαστούν πρόσθετα μέτρα.