Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2019

Πετρέλαιο θέρμανσης: Τι να προσέξετε κατά την παραλαβή του - Ποιοι χάνουν το επίδομα θέρμανσης

ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ

Ξεκίνησε από σήμερα Τρίτη 15/10 η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης με την τιμή στα 1,02 ευρώ το λίτρο, περίπου 11% φθηνότερη από τον Οκτώβριο του 2018 και 10% χαμηλότερη από τον περασμένο Απρίλιο. Οι κάτοικοι των νησιών και των ορεινών περιοχών πάντως, αναμένεται να το προμηθευτούν ακριβότερα καθώς η τιμή μπορεί να ξεπεράσει τα 1,10 ευρώ το λίτρο.

Τα νοικοκυριά που δικαιούνται επίδομα θέρμανσης θα δουν περισσότερα χρήματα στον λογαριασμό τους και νωρίτερα από κάθε άλλη φορά.

Το επίδομα θα είναι αυξημένο και θα καταβληθεί στους δικαιούχους ολόκληρο μέχρι το τέλος του έτους.

Εντός της εβδομάδας αναμένεται να εκδοθεί η υπουργική απόφαση για τον καθορισμό των κριτηρίων χορήγησης του επιδόματος θέρμανσης ενώ αμέσως μετά, πιθανόν την ερχόμενη εβδομάδα, θα ανοίξει η ηλεκτρονική πλατφόρμα για τις αιτήσεις.

Οι αλλαγές που δρομολογεί το υπουργείο προβλέπουν:

Διαβάστε όλες τις Ειδήσεις απο το Dikaiologitika News



1. Αύξηση του ύψους της επιδότησης. Από 16 λεπτά το λίτρο που είχε οριστεί τη σεζόν 2018- 2019 σχεδιάζεται να αυξηθεί στα 18-20 λεπτά το λίτρο.

2. Ενίσχυση των νοικοκυριών που κατοικούν στις περιοχές της πρώτης και δεύτερης κλιματικής ζώνης τα οποία αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες δαπάνες για θέρμανση.

Σύμφωνα με τα όσα ισχύουν αυτή τη στιγμή, δικαιούχοι του επιδόματος θέρμανσης είναι:

1. Άγαμοι φορολογούμενοι οι οποίοι κατά το προηγούμενο έτος είχαν ετήσιο συνολικό εισόδημα μέχρι 12.000 ευρώ και κατείχαν την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους αστική ακίνητη περιουσία (κτίσματα και εντός σχεδίου πόλεως οικόπεδα) συνολικής αντικειμενικής αξίας μέχρι 130.000 ευρώ.

2. Έγγαμοι και συνάψαντες σύμφωνα συμβίωσης φορολογούμενοι οι οποίοι το προηγούμενο έτος είχαν ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημα μέχρι 20.000 ευρώ και την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους κατείχαν αστική ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας μέχρι 250.000 ευρώ. Το εισοδηματικό όριο των 20.000 ευρώ προσαυξάνεται κατά 2.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο.

3. Μονογονεϊκές οικογένειες που κατά το προηγούμενο έτος είχαν ετήσιο συνολικό εισόδημα μέχρι 22.000 ευρώ και την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους κατείχαν αστική ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας μέχρι 250.000 ευρώ. Το εισοδηματικό όριο των 22.000 ευρώ προσαυξάνεται κατά 2.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο μετά το πρώτο.

Ποιοι αποκλείονται

Δεν δικαιούνται το επίδομα όσοι κατέχουν αυτοκίνητα άνω των 1.928 κυβικών εκατοστών, σκάφη άνω των 5 μέτρων και αεροσκάφη. Επίσης αποκλείονται από το επίδομα όσοι δηλώνουν «φιλοξενούμενοι» και όσοι διαθέτουν Ι.Χ αυτοκίνητα περισσότερα των δύο (2) η ποσοστά συνιδιοκτησίας επί Ι.Χ. αυτοκινήτων, τα οποία (ποσοστά) αθροιζόμενα αντιστοιχούν σε περισσότερα των δυο (2) αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένων των ευρισκομένων σε εθελούσια ακινησία.

Το ποσό του επιδόματος ανέρχεται, σύμφωνα με τα όσα ισχύουν σήμερα, σε 0,16 ευρώ για κάθε λίτρο πετρελαίου θέρμανσης, που αγοράζεται την περίοδο χορήγησης του καυσίμου, η οποία αρχίζει από τις 15/10 και λήγει στις 30/4 του εκάστοτε επόμενου έτους.

Το ύφος του συνολικού ποσού του επιδόματος διαμορφώνεται για κάθε δικαιούχο ανάλογα με την Κλιματική Γεωγραφική Ζώνη στην οποία βρίσκεται η κύρια Κατοικία του. Σε καθεμία από τις ζώνες αυτές ισχύει διαφορετικό ανώτατο όριο επιδοτούμενων λίτρων ανά τετραγωνικό μέτρο κύριας κατοικίας. Ανεξαρτήτως ζώνης, χορηγείται επίδομα για τα πρώτα 80 τετραγωνικά μέτρα κύριας κατοικίας σε κάθε άγαμο δικαιούχο και για τα πρώτα 100 τ.μ. σε κάθε έγγαμο ή συνάψαντα σύμφωνο συμβίωσης ή μονογονεική οικογένεια.

Χρήσιμες οδηγίες κατά την παραλαβή

Το ΚΕΠΚΑ δίνει τις βασικές και πάγιες συμβουλές, για τη διαδικασία παραλαβής πετρελαίου θέρμανσης:

1. Δεν επιτρέπουμε να παραλαμβάνουν πετρέλαιο άτομα, τα οποία δε γνωρίζουν τη διαδικασία, με την οποία πρέπει να γίνεται η παραλαβή. Καλό θα είναι, κατά τη διάρκεια της παραλαβής, να παραβρίσκονται περισσότερα του ενός άτομα.

2. Δεν εμπιστευόμαστε το μετρητή του βυτιοφόρου ή τον εξωτερικό σωλήνα ένδειξης της στάθμης της δεξαμενής μας, αλλά χρησιμοποιούμε το δικό μας μέτρο.

3. Δεν παραλαμβάνουμε, το πετρέλαιο βιαστικά και χωρίς να τηρούνται όλες οι διαδικασίες και τα μέτρα ασφάλειας, προς αποφυγή ατυχημάτων και άλλων επιπτώσεων (π.χ. ελλειμματική παράδοση – διαρροή πετρελαίου).

4. Δε δεχόμαστε να πληρώσουμε, αν η απόδειξη ή το τιμολόγιο παραλαβής – πληρωμής δεν έχει συμπληρωμένα όλα τα απαιτούμενα, από το νόμο, στοιχεία (όπως: ονοματεπώνυμο και διεύθυνση του πελάτη, ποσότητα, προμέτρηση και επιμέτρηση, ώρα παράδοσης κ.λπ.). Σε κάθε περίπτωση, σημειώνουμε τις λέξεις «με κάθε επιφύλαξη».

5. Συγκρίνουμε, μετά από έρευνα ή ενημέρωση, τις αναγραφόμενες, στα πρατήρια της περιοχής μας, τιμές (τα πρατήρια καυσίμων υποχρεούνται να αναγράφουν τις τιμές των καυσίμων, σε φωτεινές πινακίδες, εμφανείς, στους καταναλωτές).

6. Πρέπει να ξέρουμε να υπολογίζουμε, με ακρίβεια, πόσα λίτρα πετρελαίου αντιστοιχούν, σε κάθε εκατοστό ύψους της δεξαμενής. Για να μάθουμε πόσα λίτρα αντιστοιχούν, σε κάθε εκατοστό ύψους της δεξαμενής μας, πολλαπλασιάζουμε το μήκος της (π.χ. 2,00 μέτρα) επί το πλάτος της (π.χ. 1,25 μέτρα) επί το ύψος της (π.χ. 1 μέτρο), δηλαδή: 2 x 1,25 x 1 = 2,5 m3 ή 2.500 λίτρα. Επομένως, σε κάθε εκατοστό ύψους της δεξαμενής αντιστοιχούν 25 λίτρα (2.500 : 100 = 25). Όλες οι προαναφερόμενες διαστάσεις αφορούν τις εσωτερικές διαστάσεις της δεξαμενής.

7. Πρέπει να μετράμε, παρουσία του βυτιοφορέα, το ύψος του πετρελαίου, που έχει η δεξαμενή μας και πριν αρχίσει η παράδοση και μόλις αυτή τελειώσει. Η μέτρηση γίνεται, εύκολα, με μια ευθύγραμμη, μεταλλική βέργα και ένα μέτρο: βάζουμε κάθετα, στη δεξαμενή, τη βέργα. Βγάζουμε τη βέργα και μετράμε το ύψος, μέχρι το σημείο, που είναι βρεγμένη. Αυτό είναι το ύψος του πετρελαίου, μέσα στη δεξαμενή.

8. Απαιτούμε, από το μεταφορέα, να γράψει το ύψος, που μετρήσαμε, πριν και μετά την παράδοση, στην απόδειξη παραλαβής. Το πετρέλαιο, που παραλάβαμε, μπορούμε να το υπολογίσουμε, αν πολλαπλασιάσουμε το ύψος του πετρελαίου, που προστέθηκε, στη δεξαμενή μας, με τα λίτρα ανά εκατοστό, που αυτή χωράει. Αν π.χ. η δεξαμενή μας είχε 18 εκατοστά πετρέλαιο, πριν την παραλαβή και 78 εκατοστά μετά την παραλαβή, προστέθηκαν 78-18=60 εκατοστά. Σύμφωνα, με το προηγούμενο παράδειγμα, με τα 25 λίτρα, ανά εκατοστό ύψους, παραλάβαμε 60x25=1500 λίτρα πετρέλαιο.

9. Ο καταναλωτής πρέπει να δίνει τα ίδια στοιχεία να αναγράφονται για το τιμολόγιο, με αυτά που έχει κάνει αίτηση για την επιδότησή του πετρελαίου θέρμανσης, ώστε να μην χάσει την επιδότηση.

10. Είναι αναγκαίο να πραγματοποιείται, τουλάχιστον μία φορά το χρόνο, συντήρηση – ρύθμιση του συστήματος της κεντρικής θέρμανσης. Η συντήρηση αποτελεί προϋπόθεση, για λιγότερη κατανάλωση πετρελαίου και, επομένως, εξοικονόμηση χρημάτων. Καταλληλότερος χρόνος για τη συντήρηση, είναι, αμέσως, μετά τη λήξη της περιόδου θέρμανσης δηλαδή Απρίλιο και Μάιο, ώστε να μη μείνουν κατάλοιπα καύσης, κατά την καλοκαιρινή περίοδο, οπότε γίνεται πιο δύσκολος ο καθαρισμός του συστήματος.

11. Καλή θέρμανση σημαίνει να αισθανόμαστε άνετα. Η υπερβολική ζέστη είναι πολυδάπανη και ανθυγιεινή. Η ρύθμιση της θερμοκρασίας των χώρων μιας κατοικίας πρέπει να έχει ως εξής: Μπάνιο: 22°C, Καθιστικό: 19-20°C, Υπνοδωμάτια: 18°C. Σε μια πόλη, όπως η Θεσσαλονίκη, ένας βαθμός θερμοκρασίας λιγότερος σημαίνει οικονομία 6% περίπου, σε πετρέλαιο.

Βγάλε το αυτοκίνητο από το... βενζινάδικο

Βγάλε το αυτοκίνητο από το... βενζινάδικο

Κινητικότητα στην αυτοκινητοβιομηχανία για τα ηλεκτρικά οχήματα


Βγάλε το αυτοκίνητο από το... βενζινάδικο

Τις δυνάμεις τους ενώνουν δύο μεγάλες δυνάμεις της αυτοκινητοβιομηχανίας και ένα από τα πιο γνωστά ονόματα της διαδικτυακής οικονομίας, με αντικείμενο τη δημιουργία ενός δικτύου φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Η συμμαχία των Volkswagen, Amazon και Ford φιλοδοξεί να δημιουργήσει ένα δίκτυο με 35.000 μονάδες φόρτισης σε 12.000 σημεία σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες. Όπως αναφέρει το Reuters σε σχετικό του δημοσίευμα ο δεύτερος μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, δηλαδή η Ford, σχεδιάζει να επενδύσει περισσότερα από 11 δισ. δολάρια στα ηλεκτρικά οχήματα και στοχεύει αυτά να αποτελούν άνω του 50% των πωλήσεών της το 2022.
Την εγκατάσταση των σταθμών φόρτισης θα αναλάβει η Volkswagen Electrify America, εταιρεία του γερμανικού κολοσσού. Ταυτόχρονα η Ford θα συνεργαστεί με την Amazon για την κατασκευή οικιακών μονάδων φόρτισης.

Σημειώνεται ότι η Volkswagen ξεκίνησε τον περασμένο Ιούλιο μια στενή συνεργασία με την Ford στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ αποσύρθηκε από τη συνεργασία της με την Aurora, στην οποία κύριος χρηματοδότης ήταν η Amazon. Αυτό πάντως δεν φαίνεται να εμποδίζει τη γερμανική εταιρεία να ξαναδιασταυρωθεί με την εταιρεία του Jeff Bezos, καθώς φουντώνει ο ανταγωνισμός για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα.
H BMW ετοιμάζεται να παρουσιάσει την ηλεκτρική έκδοση του εμβληματικού Mini (της βρετανικής φίρμας που εδώ και πολλά χρόνια είναι μέρος της βαυαρικής εταιρείας), ενώ παράλληλα εργάζεται για την παρουσίαση των ηλεκτροκίνητων μοντέλων της Series 1 το 2021. H Volvo κινείται πιο επιθετικά καθώς μόλις την περασμένη Τετάρτη παρουσίασε το πρώτο πλήρως ηλεκτροκινούμενο όχημά της, το SUV XC40 Recharge, ενώ σχεδιάζει να παρουσιάσει επιπλέον μοντέλα τα επόμενα έξι χρόνια. Η εταιρεία που είναι γνωστή για τις σουηδικές της ρίζες και που σήμερα ανήκει στον κινεζικό όμιλο της Geely, δηλώνει επίσης πως σταματά την κατασκευή νέων μοντέλων που βασίζονται αποκλειστικά σε ορυκτά καύσιμα. Από την πλευρά της η γαλλική Renault δεν μένει με σταυρωμένα χέρια, αφού το 2020 θα παρουσιάσει το πλήρως ηλεκτροκινούμενο Twingo ZE, ενώ η Mercedes απέσπασε τη δημόσια εκδήλωση θαυμασμού του Elon Musk όταν ανακοίνωσε πριν από έναν μήνα πως δεν έχει πλέον σχέδια για την κατασκευή κινητήρων εσωτερικής καύσης. “Πολύ σημαντική κίνηση από την εταιρεία που εφηύρε τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Οι άνθρωποι θα θυμούνται αυτή τη μέρα” ήταν το σχόλιο του ιδρυτή της Tesla.

Ξεκινάει σήμερα η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, πώς θα δοθεί το επίδομα

Ξεκινάει σήμερα η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, πώς θα δοθεί το επίδομα

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ
Η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης θα κυμανθεί μεταξύ 1,02-1,05 ευρώ το λίτρο, μειωμένη κατά περίπου 11% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Με χαμηλότερη τιμή σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα θα διατίθεται από σήμερα στους καταναλωτές το πετρέλαιο θέρμανσης. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης θα κυμανθεί μεταξύ 1,02-1,05 ευρώ το λίτρο, μειωμένη κατά περίπου 11% συγκριτικά με την τιμή διάθεσης τον Οκτώβριο του 2018. Παράλληλα με τη διάθεση του πετρελαίου, η κυβέρνηση σχεδιάζει νέο καθεστώς για το επίδομα θέρμανσης αλλά και την καταβολή του ποσού πριν από το τέλος του έτους, έτσι ώστε να στηριχθούν οι οικογένειες που το έχουν ανάγκη και για να μην επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του 2020.
Εντός της εβδομάδας αναμένεται να εκδοθεί και η σχετική απόφαση για τη χορήγηση του επιδόματος, με την κυβέρνηση να προσανατολίζεται στην αύξηση του κονδυλίου κατά 10 εκατ. ευρώ, φθάνοντας συνολικά περίπου στα 68 εκατ. ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται η αύξηση του βασικού ποσού του επιδόματος, καθώς και η θέσπιση πρόσθετων κριτηρίων προκειμένου το επίδομα να λάβουν τα νοικοκυριά με πραγματική οικονομική αδυναμία κάλυψης της δαπάνης και με αυξημένες ανάγκες για θέρμανση. Σημειώνεται ότι το επίδομα θέρμανσης χορηγείται κάθε χρόνο σε χιλιάδες νοικοκυριά με τη μορφή επιδότησης της αγοράς συγκεκριμένης ποσότητας, βάσει γεωγραφικών, εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας, μιλώντας στο Open, εξήγησε ότι δεν πρόκειται να δοθεί κάποια προκαταβολή του επιδόματος, αλλά όλοι όσοι βάλουν πετρέλαιο Οκτώβριο, Νοέμβριο ή Δεκέμβριο θα λάβουν εντός του έτους το σύνολο του επιδόματος. Επίσης, η κυβέρνηση εξετάζει τη χαλάρωση των εισοδηματικών κριτηρίων ώστε να λάβουν το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης περισσότερα νοικοκυριά. Σύμφωνα με τα όσα ισχύουν αυτή τη στιγμή, δικαιούχοι του επιδόματος θέρμανσης είναι:
1. Αγαμοι φορολογούμενοι οι οποίοι κατά το προηγούμενο έτος είχαν ετήσιο συνολικό εισόδημα μέχρι 12.000 ευρώ και κατείχαν την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους αστική ακίνητη περιουσία (κτίσματα και εντός σχεδίου πόλεως οικόπεδα) συνολικής αντικειμενικής αξίας μέχρι 130.000 ευρώ.
2. Εγγαμοι και όσοι έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης οι οποίοι το προηγούμενο έτος είχαν ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημα μέχρι 20.000 ευρώ και την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους κατείχαν αστική ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας μέχρι 250.000 ευρώ. Το εισοδηματικό όριο των 20.000 ευρώ προσαυξάνεται κατά 2.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο.
3. Μονογονεϊκές οικογένειες που κατά το προηγούμενο έτος είχαν ετήσιο συνολικό εισόδημα μέχρι 22.000 ευρώ και την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους κατείχαν αστική ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας μέχρι 250.000 ευρώ. Το εισοδηματικό όριο των 22.000 ευρώ προσαυξάνεται κατά 2.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο μετά το πρώτο.

Οι αντιδράσεις των κοινωνικών εταίρων για το φορολογικό νομοσχέδιο

Οι αντιδράσεις των κοινωνικών εταίρων για το φορολογικό νομοσχέδιο

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Η αύξηση των επενδύσεων είναι απαραίτητη για να επιτευχθεί ο στόχος της ανάπτυξης της τάξης του 2,8% το 2020, στον οποίο βασίζονται οι προβλέψεις του προσχεδίου.
Αυτό σημείωσε ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθήνας Κωνσταντίνος Μίχαλος, με αφορμή την κατάθεση του προσχεδίου του Προϋπολογισμού του 2020 στη Βουλή.
Όπως δήλωσε ο κ. Μίχαλος «οι προβλέψεις και τα μέτρα που ενσωματώνονται στο προσχέδιο Προϋπολογισμού για το 2020, μεταφέρουν ένα αισιόδοξο μήνυμα για την πορεία της ελληνικής οικονομίας στο επόμενο διάστημα, αφού περιλαμβάνουν την υλοποίηση των μέτρων φορολογικής ελάφρυνσης, που είχε εξαγγείλει ο πρωθυπουργός από το βήμα της ΔΕΘ τον περασμένο Σεπτέμβριο, με παράλληλες προβλέψεις για την κάλυψη των δημοσιονομικών στόχων της χώρας.
Η μείωση του συντελεστή φορολογίας κερδών για τις επιχειρήσεις από το 28% στο 24%, η μείωση του συντελεστή στα μερίσματα από το 10% στο 5%, τα μέτρα στήριξης της οικοδομικής δραστηριότητας, αλλά και οι ελαφρύνσεις για τα φυσικά πρόσωπα, είναι κινήσεις που θα βελτιώσουν σημαντικά το κλίμα στην αγορά και θα συμβάλουν στην αναθέρμανση της πραγματικής οικονομίας, μετά από μια μακρά περίοδο δυσπραγίας.
Σημαντικό θετικό βήμα αποτελεί, στον αντίποδα, η ενσωμάτωση συγκεκριμένων μέτρων διεύρυνσης της φορολογικής βάσης και εξορθολογισμού των δαπανών, ώστε να εξασφαλιστεί ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος για την υλοποίηση των αναπτυξιακών και κοινωνικών παρεμβάσεων του προϋπολογισμού.
Πρέπει, ωστόσο, να επισημανθεί ότι ο στόχος για ανάπτυξη της τάξης του 2,8% το 2020, στον οποίο βασίζονται οι προβλέψεις του προσχεδίου, παραμένει ιδιαίτερα φιλόδοξος και απαιτητικός με βάση τα σημερινά δεδομένα. Το κλειδί για την επίτευξή του είναι η άνοδος των επενδύσεων. Αυτό προϋποθέτει, πέρα από τη μείωση των φορολογικών συντελεστών, την ενίσχυση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο παραμένει σε χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τις αναπτυξιακές ανάγκες της ελληνικής οικονομίας. Απαιτεί, επίσης, την επιτάχυνση των αποκρατικοποιήσεων και του προγράμματος αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, σε συνδυασμό με την απρόσκοπτη συνέχιση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και παρεμβάσεων, για τη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας. Συμπερασματικά, το προσχέδιο του προϋπολογισμού δημιουργεί σαφώς καλύτερες προϋποθέσεις για την επιτάχυνση της ανάπτυξης και τη βελτίωση των προοπτικών της ελληνικής οικονομίας. Χρειάζεται, όμως, πολλή προσπάθεια ακόμη, προκειμένου να κερδίσουμε το στοίχημα της επόμενης ημέρας».
Β. Κορκίδης: Εμπρακτη απόδειξη της δέσμευσης της κυβέρνησης να ακολουθήσει αναπτυξιακή πολιτική
Από την πλευρά του με αφορμή την κατάθεση του προσχεδίου του κρατικού προϋπολογισμού ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά Β. Κορκίδης, δήλωσε πως «η κατάθεση του προσχεδίου του προϋπολογισμού για το 2020 αποτελεί έμπρακτη απόδειξη της δέσμευσης της κυβέρνησης να ακολουθήσει αναπτυξιακή πολιτική και συνακόλουθα στήριξης των επιχειρήσεων. Η ελληνική επιχειρηματικότητα έχει δοκιμαστεί σκληρά την τελευταία δεκαετία στηρίζοντας, σε αντίξοο περιβάλλον, την ελληνική οικονομία και συμβάλλοντας καθοριστικά στην απασχόληση. Η απαιτητική πρόβλεψη επιτάχυνσης της ανάπτυξης στο 2,8% το 2020, από το 2% του ΑΕΠ το 2019, αποτελεί κοινό στόχο όλων. Ρεαλιστική κρίνεται η εκτίμηση αύξησης της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,8%, των επενδύσεων του ιδιωτικού τομέα και η βελτίωση των δεικτών απασχόλησης-ανεργίας. Στην κατεύθυνση αυτή θα πρέπει να επιταχυνθούν οι διαρθρωτικές αλλαγές, να υποβοηθηθούν οι φοροελαφρύνσεις ύψους 1,2 δις ευρώ, αλλά και να δοθεί ένα σαφές μήνυμα στους επενδυτές ότι η Ελλάδα καθίσταται πλέον φιλική προς τις επενδύσεις. Σύμφωνα με το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο το προσχέδιο εμπίπτει εντός του εύρους των μακροοικονομικών προβλέψεων και ο προϋπολογισμός του 2020 θεωρείται αισιόδοξος, αλλά εφικτός».
Γ. Καρανίκας: Μόνο κέρδη μπορούμε να περιμένουμε από ένα σύγχρονο και πιο δίκαιο φορολογικό σύστημα
Ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Γιώργος Καρανίκας δήλωσε ότι «με την επιστολή μας στον Υπουργό Οικονομικών προτείνουμε μία σειρά από βελτιωτικές ρυθμίσεις του φορολογικού συστήματος για τις οποίες «διψά» η αγορά και η υγιής επιχειρηματικότητα. Πρόκειται για μέτρα φορο - λογικής μεταρρύθμισης με άμεσο και μεσοπρόθεσμο χαρακτήρα που όχι μόνο δεν θα κοστίσουν δημοσιονομικά, αλλά θα ενισχύσουν τα δημόσια έσοδα, σηματοδοτώντας τη νέα εποχή στις σχέσεις κράτους -επιχειρήσεων. Είναι προτάσεις που στόχο έχουν να απαλλάξουν την επιχειρηματικότητα από αναχρονιστικά φορολογικά δεσμά, να ενισχύσουν την ρευστότητα και τη βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και ταυτόχρονα να οπλίσουν τους ελεγκτικούς μηχανισμούς με τα πιο σύγχρονα εργαλεία ελέγχου των εισοδημάτων. Με την κατάλληλη προετοιμασία και συνεργασία του οικονομικού επιτελείου με τους φορείς της αγοράς και του εμπορίου, κυβέρνηση και επιχειρήσεις μόνο κέρδη μπορούν να περιμένουν από ένα σύγχρονο και πιο δίκαιο φορολογικό σύστημα».
Επιστολή ΕΣΕΕ
Εν τω μεταξύ η ΕΣΕΕ, απέστειλε επιστολή στον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταικούρα, με συγκεκριμένες, εφαρμόσιμες προτάσεις, το πλέγμα των οποίων συνιστά μία απαραίτητη «φορο - λογική μεταρρύθμιση» για την ανάπτυξη της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας.
Στην επιστολή υπογραμμίζεται η αναγκαιότητα υιοθέτησης από το οικονομικό επιτελείο μίας σειράς μέτρων εξορθολογισμού και εκσυγχρονισμού του φορολογικού συστήματος. Πρόκειται για μέτρα τα οποία, με ενδελεχή προετοιμασία της φορολογικής διοίκησης, είναι δυνατόν να μην επιφέρουν κανένα δημοσιονομικό κόστος.
H ΕΣΕΕ εκτιμά πως η συνδυαστική εφαρμογή των ρυθμίσεων αυτών ακόμη και από το επόμενο έτος μπορεί να οδηγήσει σε επιταχυνόμενη φορολογική συμμόρφωση των πολιτών, να πολλαπλασιάσει τα έσοδα για τα Δημόσια Ταμεία και να δημιουργήσει περισσότερο δημοσιονομικό χώρο για τις επόμενες φοροελαφρύνσεις.
Τα κυριότερα φορολογικά μέτρα μη δημοσιονομικού κόστους που προτείνει η ΕΣΕΕ είναι:
• Επαναφορά του αφορολόγητου αποθεματικού για επανεπενδυόμενα κεφάλαια.
• Μεταβίβαση οικογενειακής επιχείρησης για λόγους υγείας ή συνταξιοδότησης σε συγγενή Α' βαθμού χωρίς φορολογική επιβάρυνση.
• Εφαρμογή του ήδη προβλεπόμενου «ειδικού επιχειρηματικού λογαριασμού» με προστασία και έναντι των κατασχέσεων.
• Αναθεώρηση του καθολικού χαρακτήρα στην εφαρμογή της αναστολής του ΑΦΜ.
• Πλήρης κατάργηση του αναχρονιστικού θεσμού  των τεκμηρίων διαβίωσης και αντικατάστασή του από σύγχρονες μεθόδους ηλεκτρονικής διασταύρωσης των  περιουσιακών στοιχείων των φορολογουμένων.
• 'Αμεση διασύνδεση των ταμειακών μηχανών των επιχειρήσεων με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και σταδιακή καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης (e - invoicing) ανάμεσα στις επιχειρήσεις και μεταξύ επιχειρήσεων - Δημοσίου, μετά την εφαρμογή των ηλεκτρονικών βιβλίων.
• Επαναφορά της ισχύος του διοικητικού συμβιβασμού και της διοικητικής επίλυσης των διαφορών.

Στο 30% του εισοδήματος οι ηλεκτρονικές αποδείξεις για το αφορολόγητο

Στο 30% του εισοδήματος οι ηλεκτρονικές αποδείξεις για το αφορολόγητο

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Δυσκολεύει από το 2020 το «χτίσιμο» του αφορολόγητου ορίου καθώς οι μισθωτοί, οι συνταξιούχοι και οι αγρότες θα πρέπει να συγκεντρώνουν ηλεκτρονικές αποδείξεις ίσες με το 30% του εισοδήματός τους. Η αύξηση των ζητούμενων αποδείξεων από το υπουργείο Οικονομικών γίνεται ως αντίμετρο για την κάλυψη των φοροελαφρύνσεων ύψους 1,2 δισ. ευρώ που προβλέπει το προσχέδιο του προϋπολογισμού. Συγκεκριμένα, το οικονομικό επιτελείο υπολογίζει έσοδα 640 εκατ. ευρώ από την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Μάλιστα, το μέτρο έχει γίνει αποδεκτό από τους εταίρους με τη μόνη διαφορά ότι οι Ευρωπαίοι υποστηρίζουν ότι το ποσό που μπορεί να εισέλθει στον κρατικό κορβανά προσεγγίζει τα 400 εκατ. ευρώ.
Από το νέο έτος, για να έχει κάποιος στο ακέραιο το αφορολόγητο όριο των 8.636 ευρώ θα πρέπει να πληρώνει ηλεκτρονικά συναλλαγές ίσες τουλάχιστον με το 30% του εισοδήματός του.
Το νέο καθεστώς
Σήμερα, για εισοδήματα έως 10.000 ευρώ απαιτείται ο φορολογούμενος να έχει κάνει ηλεκτρονικές συναλλαγές στο 10% του εισοδήματος, δηλαδή ως 1.000 ευρώ, για εισοδήματα 10.000-30.000 ευρώ το ποσοστό των ηλεκτρονικών πληρωμών φτάνει στο 15% και στα εισοδήματα που υπερβαίνουν τις 30.000 ευρώ, ο συντελεστής ανεβαίνει στο 20%. Πλέον, από την 1η Ιανουαρίου θα ισχύσει συντελεστής 30% ανεξαρτήτως εισοδήματος. Για παράδειγμα:
• Για εισόδημα 10.000 ευρώ: σήμερα απαιτούνται 1.000 ευρώ ηλεκτρονικών αποδείξεων, ενώ από τη νέα χρονιά θα απαιτούνται 3.000 ευρώ. Στην περίπτωση που κάποιος δεν συγκεντρώσει τον απαιτούμενο αριθμό αποδείξεων θα έχει πέναλτι (περίπου 20%-22%) επί της διαφοράς. Στην περίπτωση δηλαδή που ο ανωτέρω φορολογούμενος συγκεντρώσει το 2020 αποδείξεις με τη χρήση καρτών ή e-banking ύψους 1.500 ευρώ θα πληρώσει πέναλτι επί της διαφοράς. Δηλαδή θα καταβάλει φόρο (1.500 Χ 20%) 300 ευρώ.
• Για εισόδημα 20.000 ευρώ: σήμερα απαιτούνται 2.500 ευρώ ηλεκτρονικών πληρωμών, ενώ το 2020 θα απαιτηθούν 6.000 ευρώ.
• Για εισόδημα 30.000 ευρώ: σήμερα απαιτούνται 4.000 ευρώ ηλεκτρονικών δαπανών, ενώ την επόμενη χρονιά θα χρειαστούν 9.000 ευρώ.
• Για εισόδημα 40.000 ευρώ: σήμερα απαιτούνται 6.000 ευρώ ηλεκτρονικών αποδείξεων, ενώ το 2020 θα απαιτηθούν 12.000 ευρώ.
Σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς, για να εισπραχθούν 642 εκατ. ευρώ επιπλέον μέσω της αύξησης των ηλεκτρονικών συναλλαγών θα πρέπει οι συναλλαγές να αυξηθούν κατά 3,5-4 δισ. ευρώ. Και αυτό καθώς το 2020 το όφελος της κυβέρνησης θα προέλθει κυρίως από την αύξηση των εισπράξεων του ΦΠΑ. Ωστόσο, κυβερνητικός αξιωματούχος σημειώνει ότι ο στόχος είναι ρεαλιστικός καθώς θα αναγκαστεί για παράδειγμα και ο ιδιοκτήτης της ταβέρνας να αυξήσει τις πραγματικές του δαπάνες. Δηλαδή, θα αυξηθεί το ποσοστό των καταναλωτών που θα ζητούν αποδείξεις. Από την άλλη πλευρά, ο ιδιοκτήτης της ταβέρνας για να περιορίσει τη φορολογική επιβάρυνση, θα πρέπει να ζητάει περισσότερες αποδείξεις από τους προμηθευτές του. Η αλυσίδα αυτή θα οδηγήσει στην αύξηση των εσόδων μέσω των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Αυτό που επισημαίνουν άνθρωποι της αγοράς είναι ότι κάποια επαγγέλματα θα πρέπει να «ασπρίσουν» τμήμα των «μαύρων» που εισπράττουν σήμερα, διαφορετικά θα κληθούν να πληρώσουν υψηλότερους φόρους.
Από την ανάλυση των φορολογικών δεδομένων προκύπτει ότι η συντριπτική πλειονότητα των φορολογουμένων υπερκαλύπτει τα σημερινά όρια, καθώς μόνο οι αγορές από σούπερ μάρκετ και οι λογαριασμοί ΔΕΚΟ απορροφούν μεγάλο τμήμα των ετήσιων δαπανών από τα νοικοκυριά. Επιπλέον, τα στοιχεία από τις τράπεζες δείχνουν ότι είναι μεγάλα τα περιθώρια χρήσης του «πλαστικού χρήματος», ειδικά σε συναλλαγές μικρής αξίας ή σε συναλλαγές με ελεύθερους επαγγελματίες, όπου τα μετρητά κυριαρχούν.
Μεγάλα περιθώρια
Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ το επίπεδο χρήσης καρτών στην Ελλάδα παραμένει χαμηλό, ενώ υπάρχει περιθώριο για μεγαλύτερο δημοσιονομικό όφελος από την επέκταση της χρήσης. Με βάση διεθνείς πρακτικές, τα ετήσια έσοδα ΦΠΑ θα ήταν υψηλότερα κατά 21% (3,3 δισ. ευρώ) αν η Ελλάδα έφθανε το μέσο επίπεδο χρήσης καρτών της Ευρωπαϊκής Ενωσης και κατά 54% (8,5 δισ. ευρώ) αν η Ελλάδα έφθανε το επίπεδο χρήσης καρτών της Πορτογαλίας.
Σημειώνεται ότι το 2018 η μέση ηλεκτρονική δαπάνη ανά φορολογούμενο, μέσω της οποίας «χτίστηκε» το αφορολόγητο, διαμορφώθηκε σε περίπου 3.600 ευρώ, ενώ από την εκκαθάριση διαπιστώθηκε ότι αυτοί που δεν κατάφεραν να συλλέξουν τον απαιτούμενο αριθμό αποδείξεων πλήρωσαν πέναλτι 35,5 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τους φορολογούμενους που δεν μπόρεσαν ή αμέλησαν να καλύψουν το όριο ηλεκτρονικών αποδείξεων, για να κατοχυρώσουν το αφορολόγητό τους.
Έντυπη

Η παγίδα για τους ελεύθερους επαγγελματίες

Η παγίδα για τους ελεύθερους επαγγελματίες

ΘΑΝΟΣ ΤΣΙΡΟΣ
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Σχέδιο επέκτασης της υποχρεωτικής διενέργειας ηλεκτρονικών πληρωμών μέχρι του ύψους του 30% του εισοδήματος όχι μόνο από τους μισθωτούς, τους συνταξιούχους και τους αγρότες αλλά και από το σύνολο του ενός εκατομμυρίου αυτοαπασχολουμένων επεξεργάζονται στο υπουργείο Οικονομικών. Βασικός στόχος είναι οι ηλεκτρονικές πληρωμές σε ετήσια βάση να ανέλθουν κοντά στα 40 δισ. ευρώ περιορίζοντας αντίστοιχα τη χρήση μετρητών. Μέχρι σήμερα, οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι έμποροι αλλά και οι εισοδηματίες δεν έχουν υποχρέωση χρήσης του «πλαστικού χρήματος» (πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες), καθώς η σχετική διάταξη έχει ενσωματωθεί στο άρθρο 16 του βασικού φορολογικού νόμου που αφορά το αφορολόγητο. «Αποδέσμευση» της διάταξης από το συγκεκριμένο άρθρο θα αυξήσει κατακόρυφα τον αριθμό των συναλλασσομένων που θα υποχρεούνται να κάνουν χρήση κάρτας, κάτι που εκτιμάται ότι μπορεί να αποτυπωθεί τόσο στα έσοδα του ΦΠΑ του 2020 όσο και στα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων μέσα στο 2021. Ενεργοποίηση του συγκεκριμένου μέτρου σημαίνει ότι και οι ελεύθεροι επαγγελματίες –όπως άλλωστε και οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι που δεν έχουν συμπληρώσει το 70ό έτος της ηλικίας τους– θα επιβαρύνονται με πρόστιμο σε περίπτωση που δεν πραγματοποιήσουν μέσα στο 2020 τις απαιτούμενες ηλεκτρονικές πληρωμές. Αρμόδια κυβερνητική πηγή υποστήριξε, μιλώντας στην «Κ», ότι ο μέχρι τώρα προγραμματισμός προβλέπει τη διατήρηση του συντελεστή υπολογισμού του προστίμου στο 22%, όσο δηλαδή είναι και σήμερα.
Στον προϋπολογισμό έχει εγγραφεί πολύ φιλόδοξος δημοσιονομικός στόχος: να εισπραχθούν 640 εκατ. ευρώ από τα μέτρα πάταξης της φοροδιαφυγής με κυριότερο την αύξηση της υποχρέωσης των ηλεκτρονικών πληρωμών. Το «καλάθι» θα περιλαμβάνει και άλλες παρεμβάσεις (όπως η μείωση του επιτρεπόμενου ορίου για τις συναλλαγές των επιχειρήσεων σε μετρητά από το επίπεδο των 500 ευρώ που είναι σήμερα) αλλά η βασική παρέμβαση είναι η αύξηση της χρήσης του ηλεκτρονικού χρήματος. Το 2019 αναμένεται να κλείσει με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές να ξεπερνούν και το όριο των 30 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση. Αυτό το ποσό αντιστοιχεί ήδη περίπου στο 40% των δηλωθέντων εισοδημάτων. Αν μάλιστα ληφθούν υπόψη οι εξαιρέσεις της σημερινής νομοθεσίας (δεν ζητούνται ηλεκτρονικές συναλλαγές από εισοδηματίες, μερισματούχους, αυτοαπασχολούμενους και φορολογούμενους άνω των 70 ετών), η αναλογία ξεπερνά κατά πολύ το 40% και κατά συνέπεια και τον νέο συντελεστή υπολογισμού των υποχρεωτικών ηλεκτρονικών συναλλαγών που θέλει να θεσπίσει η κυβέρνηση (30%). Για να εισπραχθεί το ποσό των 640 εκατ. ευρώ από την αύξηση των ηλεκτρονικών πληρωμών θα πρέπει να πραγματοποιηθούν τουλάχιστον 4-5 δισ. ευρώ επιπλέον συναλλαγές μέσα στο 2020 και μάλιστα με επιτηδευματίες που σήμερα δεν εκδίδουν αποδείξεις (και ως εκ τούτου δεν πληρώνουν ΦΠΑ).
Το σχέδιο επέκτασης των υποχρεωτικών ηλεκτρονικών πληρωμών και στους αυτοαπασχολούμενους στηρίζεται σε συγκεκριμένα τεχνοκρατικά αλλά και πολιτικά επιχειρήματα:
1. Οι αυτοαπασχολούμενοι θα είναι οι περισσότερο κερδισμένοι από τη χρήση της νέας φορολογικής κλίμακας, καθώς θα ωφεληθούν και από τη θέσπιση του κατώτατου συντελεστή του 9% για το εισόδημα μέχρι τα 10.000 ευρώ (σ.σ. από μόνη της αυτή η αλλαγή σημαίνει φορολογική ελάφρυνση 1.300 ευρώ) αλλά και από την επικείμενη μείωση των υπόλοιπων συντελεστών της κλίμακας (σ.σ. από 29% σε 28% για τα εισοδήματα από 20 έως 30 χιλιάδες ευρώ, 36% από 37% για εισοδήματα από 30 έως 40 χιλιάδες ευρώ και 44% από 45% για εισοδήματα από 40.000 ευρώ και άνω).
2. Δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί ο στόχος για αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών στα επιθυμητά επίπεδα αν διατηρηθεί το «προνόμιο» μιας συγκεκριμένης ομάδας πολιτών (και μάλιστα πολυπληθέστατης καθώς οι επαγγελματίες ξεπερνούν το 1 εκατομμύριο) να απαλλάσσονται από την υποχρέωση χρήσης πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας. Ακόμη και με την αύξηση του υποχρεωτικού συντελεστή στο 30%, η μεγάλη πλειοψηφία των μισθωτών «πιάνουν» ήδη τον στόχο από φέτος και δεν χρειάζεται να προχωρήσουν σε πρόσθετη χρήση της κάρτας τους.
Με τα μέχρι τώρα δεδομένα, το υπουργείο Οικονομικών προτίθεται να προχωρήσει στις ακόλουθες αλλαγές όσον αφορά τις ηλεκτρονικές πληρωμές:
1. Να «αποσυνδέσει» το άρθρο των ηλεκτρονικών πληρωμών από το άρθρο 16 της φορολογικής νομοθεσίας, το οποίο αφορά την έκπτωση φόρου των μισθωτών και των συνταξιούχων.
2. Να αλλάξει τον συντελεστή υπολογισμού των υποχρεωτικών συναλλαγών αυξάνοντας το ποσοστό στο 30%. Ο ενιαίος αυτός συντελεστής θα αντικαταστήσει την κλίμακα που υπάρχει σήμερα (10% για εισόδημα έως 10.000 ευρώ, 15% για εισόδημα από 10.000 έως 30.000 ευρώ και 20% για εισοδήματα από 30.000 ευρώ και πάνω). Μένει να ξεκαθαρίσει αν θα διατηρηθεί το ανώτατο πλαφόν ηλεκτρονικών πληρωμών που προβλέπεται σήμερα ή αν θα υπάρξει πλήρης αποδέσμευση ώστε πάντοτε οι συναλλαγές να αντιστοιχούν στο 30% του εισοδήματος.
Τέλος δεν αναμένεται να καταργηθεί η διάταξη που εξακολουθεί να εξαιρεί τους φορολογούμενους ηλικίας άνω των 70 ετών από την υποχρέωση πραγματοποίησης ηλεκτρονικών πληρωμών (και τις υπόλοιπες ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες όπως τα άτομα με ποσοστό αναπηρίας άνω του 80% κ.λπ.). Οι συγκεκριμένες ομάδες θα εξακολουθήσουν να έχουν την υποχρέωση συγκέντρωσης αποδείξεων στη χάρτινη μορφή τους.

Εφάπαξ μείωση 5% προκαταβολής φόρου εισοδήματος

Εφάπαξ μείωση 5% προκαταβολής φόρου εισοδήματος

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ
Η τελευταία δόση εισοδήματος που θα πληρώσουν οι επιχειρήσεις τον Δεκέμβριο θα είναι μικρότερη, ενώ σε όσους έχουν εξοφλήσει εφάπαξ τον φόρο θα γίνει πίστωση του ποσού που τους αναλογεί στους λογαριασμούς τους.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Μικρότερη θα είναι η τελευταία δόση του φόρου εισοδήματος των επιχειρήσεων μετά την απόφαση της κυβέρνησης να διανείμει και σε αυτές μέρισμα από το υπερπλεόνασμα του 2019. Αν και το προσχέδιο του προϋπολογισμού αλλά και το σχέδιο που απεστάλη στις Βρυξέλλες έχουν αναφορά για ποσό ύψους 138 εκατ. ευρώ, δεν αποκλείεται το τελικό ποσό να είναι μεγαλύτερο και να προσεγγίσει τα 200 εκατ. ευρώ, κάτι το οποίο θα αποφασιστεί την τελευταία στιγμή και θα κριθεί από το ύψος του υπερπλεονάσματος.
Η ελάφρυνση, τουλάχιστον των 138 εκατ. ευρώ, θα προέλθει από τη μείωση της προκαταβολής φόρου στο 95% από 100% που είναι σήμερα. Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις θα πληρώσουν λιγότερα τον Δεκέμβριο (τελευταία δόση), ενώ για όσους έχουν πληρώσει εφάπαξ τον φόρο θα γίνει πίστωση του ποσού που τους αναλογεί στους λογαριασμούς τους.
Διευκολύνει και το Δημόσιο
Η κίνηση αυτή ευνοεί σημαντικά τις επιχειρήσεις, δεδομένου ότι για πρώτη φορά στα χρόνια της κρίσης λαμβάνεται ένα μέτρο που οδηγεί στη μείωση των επιβαρύνσεων, ταυτόχρονα όμως διευκολύνει και το ελληνικό Δημόσιο. Οπως αναφέρει πηγή του υπουργείου Οικονομικών με τη διάθεση του ποσού των 138 εκατ. ευρώ στις επιχειρήσεις επί της ουσίας γίνεται μεταφορά δημοσιονομικού χώρου. Ουσιαστικά, εξαιτίας της μείωσης των συντελεστών φορολόγησης των επιχειρήσεων (στα κέρδη του 2019) από το 28% στο 24% θα προέκυπταν και μειωμένες προκαταβολές φόρου. Η εξέλιξη αυτή θα ανάγκαζε την κυβέρνηση να επιστρέψει το 2020 μεγάλα ποσά  στις επιχειρήσεις, δημιουργώντας ενδεχομένως μεγαλύτερη πίεση στον προϋπολογισμό του επόμενου έτους. Το υπερπλεόνασμα, όμως, στον τρέχοντα προϋπολογισμό τη διευκολύνει στο να επιστρέψει φέτος στις επιχειρήσεις τα σχετικά ποσά ή τμήμα αυτών.
Υπενθυμίζεται ότι η προκαταβολή φόρου για τις επιχειρήσεις υπολογίζεται στο 100% μετά την υπογραφή του 3ου μνημονίου, προκαλώντας ασφυξία στην αγορά. Αυξήθηκε σταδιακά από το 2015 στο 75% για τους ελεύθερους επαγγελματίες και έφθασε στο 100% το 2016, ενώ για τις επιχειρήσεις αυξήθηκε αμέσως από το 80% στο 100%. Σημειώνεται ότι την ίδια χρονιά (δηλαδή το 2015) αυξήθηκε και ο συντελεστής φορολόγησης των επιχειρήσεων από το 26% στο 29%, δημιουργώντας ανυπέρβλητα προβλήματα σε χιλιάδες επιχειρήσεις που αναγκάστηκαν να βάλουν λουκέτο.
Πάντως, ο υπουργός Οικονομικών, σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ είχε αναφέρει ότι αν στη διάρκεια του 2020 διαπιστωθεί ότι δημιουργείται δημοσιονομικός χώρος μεγαλύτερος των εκτιμήσεων, τότε αυτός θα αξιοποιηθεί είτε για μείωση του τέλους επιτηδεύματος, είτε για μείωση της προκαταβολής φόρου, είτε για την περαιτέρω αύξηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος.
Έντυπη

Αφορολόγητο: Πρέπει να μαζεύουμε τρεις φορές περισσότερες ηλεκτρονικές αποδείξεις – Παραδείγματα

Αφορολόγητο: Πρέπει να μαζεύουμε τρεις φορές περισσότερες ηλεκτρονικές αποδείξεις – Παραδείγματα

 0
Δυσκολεύει από το 2020 το «χτίσιμο» του αφορολόγητου ορίου καθώς οι μισθωτοί, οι συνταξιούχοι και οι αγρότες θα πρέπει να συγκεντρώνουν ηλεκτρονικές αποδείξεις ίσες με το 30% του εισοδήματός τους.
του Προκόπη Χατζηνικολάου
Η αύξηση των ζητούμενων αποδείξεων από το υπουργείο Οικονομικών γίνεται ως αντίμετρο για την κάλυψη των φοροελαφρύνσεων ύψους 1,2 δισ. ευρώ που προβλέπει το προσχέδιο του προϋπολογισμού. Συγκεκριμένα, το οικονομικό επιτελείο υπολογίζει έσοδα 640 εκατ. ευρώ από την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Μάλιστα, το μέτρο έχει γίνει αποδεκτό από τους εταίρους με τη μόνη διαφορά ότι οι Ευρωπαίοι υποστηρίζουν ότι το ποσό που μπορεί να εισέλθει στον κρατικό κορβανά προσεγγίζει τα 400 εκατ. ευρώ.
Από το νέο έτος, για να έχει κάποιος στο ακέραιο το αφορολόγητο όριο των 8.636 ευρώ θα πρέπει να πληρώνει ηλεκτρονικά συναλλαγές ίσες τουλάχιστον με το 30% του εισοδήματός του.

Το νέο καθεστώς

Σήμερα, για εισοδήματα έως 10.000 ευρώ απαιτείται ο φορολογούμενος να έχει κάνει ηλεκτρονικές συναλλαγές στο 10% του εισοδήματος, δηλαδή ως 1.000 ευρώ, για εισοδήματα 10.000-30.000 ευρώ το ποσοστό των ηλεκτρονικών πληρωμών φτάνει στο 15% και στα εισοδήματα που υπερβαίνουν τις 30.000 ευρώ, ο συντελεστής ανεβαίνει στο 20%.
Πλέον, από την 1η Ιανουαρίου θα ισχύσει συντελεστής 30% ανεξαρτήτως εισοδήματος.

Για παράδειγμα:

• Για εισόδημα 10.000 ευρώ: σήμερα απαιτούνται 1.000 ευρώ ηλεκτρονικών αποδείξεων, ενώ από τη νέα χρονιά θα απαιτούνται 3.000 ευρώ. Στην περίπτωση που κάποιος δεν συγκεντρώσει τον απαιτούμενο αριθμό αποδείξεων θα έχει πέναλτι (περίπου 20%-22%) επί της διαφοράς. Στην περίπτωση δηλαδή που ο ανωτέρω φορολογούμενος συγκεντρώσει το 2020 αποδείξεις με τη χρήση καρτών ή e-banking ύψους 1.500 ευρώ θα πληρώσει πέναλτι επί της διαφοράς. Δηλαδή θα καταβάλει φόρο (1.500 Χ 20%) 300 ευρώ.
• Για εισόδημα 20.000 ευρώ: σήμερα απαιτούνται 2.500 ευρώ ηλεκτρονικών πληρωμών, ενώ το 2020 θα απαιτηθούν 6.000 ευρώ.
• Για εισόδημα 30.000 ευρώ: σήμερα απαιτούνται 4.000 ευρώ ηλεκτρονικών δαπανών, ενώ την επόμενη χρονιά θα χρειαστούν 9.000 ευρώ.
• Για εισόδημα 40.000 ευρώ: σήμερα απαιτούνται 6.000 ευρώ ηλεκτρονικών αποδείξεων, ενώ το 2020 θα απαιτηθούν 12.000 ευρώ.
Σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς, για να εισπραχθούν 642 εκατ. ευρώ επιπλέον μέσω της αύξησης των ηλεκτρονικών συναλλαγών θα πρέπει οι συναλλαγές να αυξηθούν κατά 3,5-4 δισ. ευρώ. Και αυτό καθώς το 2020 το όφελος της κυβέρνησης θα προέλθει κυρίως από την αύξηση των εισπράξεων του ΦΠΑ.
Ωστόσο, κυβερνητικός αξιωματούχος σημειώνει ότι ο στόχος είναι ρεαλιστικός καθώς θα αναγκαστεί για παράδειγμα και ο ιδιοκτήτης της ταβέρνας να αυξήσει τις πραγματικές του δαπάνες. Δηλαδή, θα αυξηθεί το ποσοστό των καταναλωτών που θα ζητούν αποδείξεις. Από την άλλη πλευρά, ο ιδιοκτήτης της ταβέρνας για να περιορίσει τη φορολογική επιβάρυνση, θα πρέπει να ζητάει περισσότερες αποδείξεις από τους προμηθευτές του. Η αλυσίδα αυτή θα οδηγήσει στην αύξηση των εσόδων μέσω των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Αυτό που επισημαίνουν άνθρωποι της αγοράς είναι ότι κάποια επαγγέλματα θα πρέπει να «ασπρίσουν» τμήμα των «μαύρων» που εισπράττουν σήμερα, διαφορετικά θα κληθούν να πληρώσουν υψηλότερους φόρους.
Από την ανάλυση των φορολογικών δεδομένων προκύπτει ότι η συντριπτική πλειονότητα των φορολογουμένων υπερκαλύπτει τα σημερινά όρια, καθώς μόνο οι αγορές από σούπερ μάρκετ και οι λογαριασμοί ΔΕΚΟ απορροφούν μεγάλο τμήμα των ετήσιων δαπανών από τα νοικοκυριά. Επιπλέον, τα στοιχεία από τις τράπεζες δείχνουν ότι είναι μεγάλα τα περιθώρια χρήσης του «πλαστικού χρήματος», ειδικά σε συναλλαγές μικρής αξίας ή σε συναλλαγές με ελεύθερους επαγγελματίες, όπου τα μετρητά κυριαρχούν.

«Μεγάλα περιθώρια»

Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ το επίπεδο χρήσης καρτών στην Ελλάδα παραμένει χαμηλό, ενώ υπάρχει περιθώριο για μεγαλύτερο δημοσιονομικό όφελος από την επέκταση της χρήσης. Με βάση διεθνείς πρακτικές, τα ετήσια έσοδα ΦΠΑ θα ήταν υψηλότερα κατά 21% (3,3 δισ. ευρώ) αν η Ελλάδα έφθανε το μέσο επίπεδο χρήσης καρτών της Ευρωπαϊκής Ενωσης και κατά 54% (8,5 δισ. ευρώ) αν η Ελλάδα έφθανε το επίπεδο χρήσης καρτών της Πορτογαλίας.
Σημειώνεται ότι το 2018 η μέση ηλεκτρονική δαπάνη ανά φορολογούμενο, μέσω της οποίας «χτίστηκε» το αφορολόγητο, διαμορφώθηκε σε περίπου 3.600 ευρώ, ενώ από την εκκαθάριση διαπιστώθηκε ότι αυτοί που δεν κατάφεραν να συλλέξουν τον απαιτούμενο αριθμό αποδείξεων πλήρωσαν πέναλτι 35,5 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τους φορολογούμενους που δεν μπόρεσαν ή αμέλησαν να καλύψουν το όριο ηλεκτρονικών αποδείξεων, για να κατοχυρώσουν το αφορολόγητό τους.
πηγή: Έντυπη Καθημερινή

Επίδομα ενοικίου: Χέρι βοηθείας στα χαμηλά εισοδήματα - Επιδοτείται η αλλαγή ονόματος στον λογαριασμό της ΔΕΗ


Κτηματολόγιο : Οδηγίες στους ιδιοκτήτες για να μην χαθούν περιουσίες

Κτηματολόγιο : Οδηγίες στους ιδιοκτήτες για να μην χαθούν περιουσίες

Κτηματολόγιο : Στους δυόμισι μήνες που απομένουν έως το τέλος του χρόνου, υπάρχουν περιοχές όπου έχουν λήξει οι προθεσμίες υποβολής δηλώσεων ή πρόκειται να λήξουν μέσα στις επόμενες μέρες.
Κτηματολόγιο : Οδηγίες στους ιδιοκτήτες για να μην χαθούν περιουσίες | in.gr
Παρατάσεις τέλος στο Κτηματολόγιο. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες έχουν μια τελευταία «σιωπηρή» ευκαιρία έως το τέλος του χρόνου να δηλώσουν την ακίνητη περιουσία τους προκειμένου να γλιτώσουν από μελλοντικά μπλεξίματα (δηλαδή να χάσουν χρόνο και να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη).
Στο μεταξύ, στους δυόμισι μήνες που απομένουν έως το τέλος του χρόνου, υπάρχουν περιοχές όπου έχουν λήξει οι προθεσμίες υποβολής δηλώσεων ή πρόκειται να λήξουν μέσα στις επόμενες μέρες. Την ίδια ώρα, υπάρχουν και ιδιοκτήτες που είτε αμέλησαν είτε δεν προλαβαίνουν να συγκεντρώσουν όλα τα απαραίτητα έγγραφα που απαιτούνται για τη σωστή δήλωση της περιουσίας τους.
Και αυτό διότι το τελευταίο πρόγραμμα κτηματογράφησης είναι ένα «δύσκολο» πρόγραμμα, μιας και πολλά ακίνητα είναι μοιρασμένα «διά λόγου», με συνέπεια να μην υπάρχουν τίτλοι ιδιοκτησίας – ιδιαίτερα στα μη ηλεκτροδοτούμενα αγροτεμάχια. Και η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για ένα μεγάλο πρόγραμμα κτηματογράφησης αφού αφορά 13.838.802 δικαιώματα.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο που διαμορφώνεται, «ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν συμβουλές της τελευταίας στιγμής – αλλά και τις διευκολύνσεις που προσφέρονται από το Κτηματολόγιο – προκειμένου οι ιδιοκτήτες να κατοχυρώσουν την ακίνητη περιουσία τους και να διαχειριστούν καλύτερα την πίεση στα στενά χρονικά περιθώρια.
Σημειώνεται πως σε ό,τι αφορά την προαναφερόμενη «σιωπηρή» ευκαιρία, από το υπουργείο Περιβάλλοντος είναι διατεθειμένοι να μην ενεργοποιήσουν τα πρόστιμα που προβλέπονται για τις εκπρόθεσμες δηλώσεις. Ωστόσο, από τις αρχές του επόμενου έτους το σκηνικό αλλάζει με την επιβολή κλιμακωτών προστίμων σε όσους ιδιοκτήτες δεν δηλώσουν εγκαίρως τα ιδιοκτησιακά τους στοιχεία – ανάλογα με τον χρόνο καθυστέρησης στην υποβολή της δήλωσης.

Τι πρέπει να γνωρίζουν οι ιδιοκτήτες

Προσωποποιημένες παρατάσεις: Πρόκειται για τη διαδικασία που καθιερώνεται με τον όρο «εμπρόθεσμη προσέλευση». Ποιους αφορά; Αρχικά αφορούσε τους ιδιοκτήτες που είχαν ετοιμάσει τη δήλωσή τους αλλά επειδή τα γραφεία κτηματογράφησης, λόγω φόρτου εργασίας, δεν προλάβαιναν, τους έδιναν ραντεβού με την τελική προθεσμία και μια βεβαίωση ότι είχαν προσέλθει εμπρόθεσμα.
Στα τελευταία προγράμματα, βεβαιώσεις εμπρόθεσμης προσέλευσης δίνονται σε όλους όσοι θα έχουν έτοιμη τη δήλωσή τους στη συγκεκριμένη ημερομηνία που θα τους οριστεί και η οποία μπορεί να απέχει από λίγες μέρες έως και λίγους μήνες από την επίσημη τελική ημερομηνία εμπρόθεσμης κατάθεσης της δήλωσης. Η διαδικασία αυτή εφαρμόζεται ήδη για τις περιοχές που οι προθεσμίες λήγουν μέσα στον Οκτώβριο.
Σημειώνεται πως αυτή η διαδικασία δεν αφορά έναν μικρό αριθμό δηλώσεων. Σύμφωνα με μελετητές, ξεπερνά το 10% των προεκτιμώμενων δικαιωμάτων και, όπως λένε, κρίνει την καλή ή όχι πορεία της σύνταξης των μελετών Κτηματολογίου στη συνέχεια. Με τον τρόπο αυτόν δίνεται μια τελευταία ευκαιρία σε όσους ιδιοκτήτες δεν έχουν υποβάλει ακόμη δήλωση να θεωρούνται εμπρόθεσμοι, και άρα να μην υπόκεινται στις όποιες συνέπειες συνεπάγεται το εκπρόθεσμο της δήλωσης.

Δήλωση δικαιωμάτων με αιτία κτήσης κληρονομιά:

Οι δικαιούχοι που έχουν αποκτήσει με κληρονομιά ακίνητα για τα οποία δεν έχουν συντάξει και μεταγράψει πράξη αποδοχής κληρονομιάς οι ίδιοι ή οι γονείς τους, μπορούν να υποβάλουν τη δήλωση στο Κτηματολόγιο συνυποβάλλοντας τα έγγραφα με τα οποία στοιχειοθετείται το κληρονομικό τους δικαίωμα, ακόμη και πριν από τη σύνταξη της πράξης αποδοχής κληρονομιάς.
Ειδικότερα, απαιτούνται: ληξιαρχική πράξη θανάτου, πιστοποιητικό εγγυτέρων συγγενών, πιστοποιητικό περί μη αποποίησης, ο τίτλος κτήσης του αποβιώσαντος, εφόσον υφίσταται. Και α) στην περίπτωση που υπάρχει διαθήκη, αντίγραφο της δημοσιευμένης διαθήκης και πιστοποιητικό περί μη δημοσίευσης άλλης διαθήκης ή β) στην περίπτωση που δεν υπάρχει διαθήκη, πιστοποιητικό περί μη δημοσίευσης διαθήκης.

Προσοχή:

Επειδή η έκδοση κάποιων από τα έγγραφα αυτά ενδεχομένως να καθυστερεί λόγω φόρτου εργασίας των αρμοδίων υπηρεσιών, οι δικαιούχοι μπορούν να καταθέσουν τη δήλωσή τους, συνυποβάλλοντας οποιασδήποτε μορφής αποδεικτικό υποβολής της σχετικής αίτησης, όπως για παράδειγμα, μια απλή φωτοτυπία της πρωτοκολλημένης αίτησης. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να δεσμευτούν ότι θα προσκομίσουν το απαραίτητο έγγραφο αμέσως μόλις αυτό εκδοθεί.

Δήλωση δικαιωμάτων με αιτία κτήσης χρησικτησία:

Στην περίπτωση αυτή από το Κτηματολόγιο ζητούν από τους δικαιούχους να συνυποβάλουν με τη δήλωσή τους τουλάχιστον ένα αποδεικτικό στοιχείο ή έγγραφο από το οποίο να προκύπτει συνεχόμενη και αδιάλειπτη νομή για 20 χρόνια.
Για παράδειγμα α) συμβολαιογραφικά έγγραφα π.χ. προσύμφωνο μεταβίβασης ακινήτου, πράξη αναγνώρισης ορίων από τους όμορους ιδιοκτήτες που αναφέρουν τον δηλούντα ως κύριο του δηλούμενου ακινήτου, β) αποδείξεις καταβολής τελών ή λογαριασμοί κοινής ωφελείας στο όνομα του ιδιοκτήτη, γ) μισθωτήρια που εμφανίζουν ως εκμισθωτή τον δικαιούχο, δ) ένορκες βεβαιώσεις επί των οποίων μάρτυρες βεβαιώνουν την 20χρονη νομή και κατοχή επί του ακινήτου που δηλώνεται από τον δικαιούχο, ε) έγγραφα χορήγησης επιδότησης στον δικαιούχο, από τα οποία προκύπτει ότι αυτός αντιμετωπίστηκε ως κύριος του ακινήτου στο οποίο αφορά η δήλωση.

Διευκόλυνση:

Επισημαίνεται ότι αντί της υποβολής εγγράφων χορήγησης επιδότησης, ο δικαιούχος μπορεί να υποβάλει σχετική υπεύθυνη δήλωση, με εξουσιοδότηση προς το Κτηματολόγιο για τη διασταύρωση του περιεχομένου της υπεύθυνης δήλωσης, με τα στοιχεία που τηρούνται από τον ΟΠΕΚ ΕΠΕ.
Επίσης σε ό,τι αφορά τις ένορκες βεβαιώσεις, η όποια καθυστέρηση της σύνταξής τους, λόγω φόρτου εργασίας των αρμόδιων υπηρεσιών, ενώπιον των οποίων συντάσσονται, δεν αποτελεί λόγο μη έγκαιρης υποβολής δήλωσης ιδιοκτησίας. Οι δικαιούχοι μπορούν, αφού δεσμευτούν με υπεύθυνη δήλωση κατά την υποβολή της δήλωσής τους, να προσκομίσουν τις βεβαιώσεις αυτές αμέσως μόλις συνταχθούν. Σε κάθε περίπτωση, είναι απαραίτητη η προσκόμιση του εντύπου Ε9 στο οποίο να αναφέρεται το δηλούμενο ακίνητο.

Εντοπισμός ακινήτου:

Οι ιδιοκτήτες που δεν διαθέτουν τοπογραφικό και δυσκολεύονται να εντοπίσουν τα ακίνητά τους με την ηλεκτρονική υπηρεσία θέασης των υποβάθρων του Κτηματολογίου, μπορούν, εφόσον γνωρίζουν οι ίδιοι τη θέση και τα όρια του ακινήτου τους στην ύπαιθρο ή με τη βοήθεια κάποιου που τα γνωρίζει, με τη χρήση της ηλεκτρονικής εφαρμογής εντοπισμού ακινήτου μέσω των «έξυπνων κινητών» να αποκτήσουν αρχείο εντοπισμού το οποίο θα συνυποβάλουν με τη δήλωσή τους.
Σε περίπτωση που οι πολίτες προτίθεται να υποβάλουν τοπογραφικό διάγραμμα αλλά καθυστερεί η σύνταξή του, μπορούν να υποβάλουν εγκαίρως τη δήλωσή τους, δεσμευόμενοι όμως με υπεύθυνη δήλωση για την υποβολή του τοπογραφικού αμέσως μόλις αυτό συνταχθεί, ώστε η δήλωσή τους να τύχει επεξεργασίας.