Σάββατο 13 Φεβρουαρίου 2016

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ «Φουντώνει» η μερική απασχόληση

«Φουντώνει» η μερική απασχόληση

ergazomenoi

Αυτό που δημιουργεί κάποια αναστάτωση είναι τα μεγάλα ποσοστά με τα οποία τρέχει η μερική απασχόληση | EUROKINISSI
Σε σταθερή συνιστώσα της ελληνικής αγοράς εργασίας έχει αναχθεί η μείωση του ποσοστού ανεργίας, παρά τα μεγάλα προβλήματα που κληροδότησαν στις επιχειρήσεις τα capital controls που ισχύουν στην πραγματική οικονομία ως συνέπεια του εκβιασμού των δανειστών μας για μνημονιακού τύπου συμφωνία.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το εποχικά διορθωµένο ποσοστό ανεργίας τον Νοέµβριο του 2015 ανήλθε σε 24,6% έναντι 25,9% τον Νοέµβριο του 2014 και έναντι του αναθεωρηµένου προς τα πάνω 24,7% τον Οκτώβριο του 2015.
Θα πρέπει βέβαια να επισημανθεί ότι η εποχικότητα της ελληνικής αγοράς εργασίας είναι τόσο μεγάλη που δεν είναι στατιστικά ορθό να συγκρίνεται ο ένας μήνας με τον επόμενο.
Ετσι το σημαντικό μέγεθος για σύγκριση είναι ο αντίστοιχος μήνας του προηγούμενου έτους, που σημαίνει για τη συγκεκριμένη περίπτωση ότι ο δείκτης ανεργίας παρουσίασε πτώση κατά μία ποσοστιαία μονάδα.
Aριθμός εργαζομένων ανά εβδομαδιαίες ώρες απασχόλησης
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το σύνολο των απασχολουµένων κατά τον Νοέµβριο του 2015 εκτιµάται ότι ανήλθε σε 3.620.750.
Οι άνεργοι ανήλθαν σε 1.180.516 ενώ ο οικονοµικά µη ενεργός πληθυσµός ανήλθε σε 3.269.077. Οι απασχολούµενοι αυξήθηκαν κατά 81.751 σε σχέση µε τον Νοέµβριο του 2014 (αύξηση 2,3%).
Οι άνεργοι µειώθηκαν κατά 55.857 σε σχέση µε τον Νοέµβριο του 2014 (µείωση 4,5%). Οι οικονοµικά µη ενεργοί, δηλαδή τα άτοµα που δεν εργάζονται ούτε αναζητούν εργασία, µειώθηκαν κατά 70.780 σε σχέση µε τον Νοέµβριο του 2014 (µείωση 2,1%).
Πάντως αυτό που δημιουργεί κάποια αναστάτωση είναι τα μεγάλα ποσοστά με τα οποία τρέχει η μερική απασχόληση.
Σύμφωνα με την «Εργάνη» (το σύστημα που μετρά τις ροές απασχόλησης στην ελληνική αγορά εργασίας), το 2015 η μερική απασχόληση για τις εβδομαδιαίες ώρες εργασίας από 1-35 κατέγραψε αύξηση 28,88%, όταν η απασχόληση για πάνω από 35 ώρες εβδομαδιαίως κατέγραψε αύξηση μόλις 5,79%.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ - ΦΩΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟ AP Οι Ευρωπαίοι είναι αποφασισμένοι να μας πετάξουν έξω από τη ζώνη Σένγκεν

ΡΕΠΟΡΤΑΖ - ΦΩΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟ AP

Οι Ευρωπαίοι είναι αποφασισμένοι να μας πετάξουν έξω από τη ζώνη Σένγκεν

Πηγή: ΑΠΕ
Πηγή: ΑΠΕ

Έτοιμοι φαίνεται πως είναι οι εταίροι να πραγματοποιήσουν την απειλή τους για έξοδο της Ελλάδας από τη Σέγκεν καθώς σύμφωνα με δημοσίευμα του Associated Press, έχει αρχίσει ήδη η διαδικασία για κλείσιμο έως και δύο χρόνια των ελληνικών συνόρων
Το πρακτορείο στο δημοσίευμα του υποστηρίζει ότι αυτό δείχνει εσωτερικό έγγραφο, από το οποίο διαφαίνεται η αποφασιστικότητα των κρατών-μελών της Ε.Ε. να παρατείνουν από τους έξι μήνες στα δύο χρόνια τους συνοριακούς ελέγχους, που έχουν ήδη «υιοθετηθεί» από κάποιες χώρες της Γηραιάς Ηπείρου. και πως το σκεπτικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να ελέγξει τα σύνορά της.
Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, οι κάτοικοι των χωρών μελών της Συνθήκης Σένγκεν, μπορούν να περνούν τα σύνορα χωρίς γραφειοκρατικούς ελέγχους στοιχείων. Κάθε χώρα μέλος της Σένγκεν μπορεί να επιβάλλει συνοριακούς ελέγχους για έξι μήνες, ωστόσο σε έκτακτες περιπτώσεις, αυτό μπορεί να παραταθεί ακόμα και για 2 χρόνια «αν διαπιστωθεί ότι η χώρα δεν μπορεί να προστατεύσει τα σύνορά της».
Οι Ευρωπαίοι είναι αποφασισμένοι να μας πετάξουν έξω από τη ζώνη Σένγκεν
Περισσότεροι από 2.000 άνθρωποι φτάνουν σχεδόν καθημερινά στα ελληνικά νησιά από την Τουρκία, με την πλειοψηφία αυτών να σχεδιάζουν να ταξιδέψουν στις οικονομικά εύρωστες χώρες του Βορρά, όπως η Γερμανία και η Σουηδία. «Ευρωπαίος αξιωματούχος έδειξε στο πρακτορείο Associated Press τα έγγραφα αυτά με τον όρο το όνομά του να μην δημοσιοποιηθεί λόγω της εμπιστευτικότητας των εγγράφων. Έλληνες κυβερνητικοί αξιωματούχοι αρνήθηκαν να σχολιάσουν έγγραφα, που δεν έχουν δημοσιοποιηθεί» αναφέρει χαρακτηριστικά το ειδησεογραφικό πρακτορείο.
Τελεσίγραφο τριών μηνών
Νωρίτερα σήμετα το συμβούλιο της ΕΕ υιοθέτησε το πακέτο συστάσεων προς την Ελλάδα σχετικά με την αντιμετώπιση των αδυναμιών στη διαχείριση των εξωτερικών συνόρων. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η προτεινόμενη δράση καλύπτει διάφορους τομείς όπως είναι οι διαδικασίες καταγραφής, η επιτήρηση των θαλάσσιων συνόρων, οι διαδικασίες συνοριακών ελέγχων, η ανάλυση κινδύνου, το ανθρώπινο δυναμικό και η εκπαίδευσή του, οι υποδομές και η διεθνής συνεργασία.
Επιπλέον, ανακοίνωση αναφέρει πως η σύσταση αναγνωρίζει ότι η ΕΕ αντιμετωπίζει σήμερα μια άνευ προηγουμένου μεταναστευτική και προσφυγική κρίση έπειτα από μια απότομη αύξηση των μικτών μεταναστευτικών ροών κατά τη διάρκεια του 2015. Αυτό σημαίνει ότι πολλά κράτη-μέλη αντιμετώπισαν δυσκολίες στην εξασφάλιση επαρκούς ελέγχου των εξωτερικών συνόρων σύμφωνα με το κεκτημένο του Σένγκεν, καθώς και στην υποδοχή και τη διαχείριση των αφίξεων των μεταναστών.
Συνεχίζοντας, η ίδια ανακοίνωση σημειώνει πως λόγω της γεωγραφικής της θέσης, και ως αποτέλεσμα της αλλαγής στις μεταναστευτικές οδούς, καθώς και της συνολικής αύξησης του αριθμού των αφίξεων, η Ελλάδα έχει επηρεαστεί ιδιαίτερα από τις εξελίξεις αυτές. «Ο αριθμός των αφίξεων είναι τόσο μεγάλος ώστε οι έλεγχοι στα εξωτερικά σύνορα του οποιουδήποτε κράτους-μέλους θα είχε τεθεί υπό σοβαρή πίεση», αναφέρει.
Τέλος, σύμφωνα με τη σύσταση που υιοθέτησε το Συμβούλιο, η Ελλάδα έχει λάβει μια σειρά μέτρων για την αντιμετώπιση της κατάστασης, αλλά δεδομένης της κλίμακας του προβλήματος, απαιτούνται περαιτέρω προσπάθειες. «Η συνολική λειτουργία του χώρου Σένγκεν είναι σε σοβαρό κίνδυνο. Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει η Ελλάδα έχουν επιπτώσεις στο σύνολο της ΕΕ και πρέπει να επιλυθούν συλλογικά», καταλήγει η ανακοίνωση.
Κοινοτική πηγή επιβεβαίωσε ότι μετά την έγκριση των συστάσεων από το Συμβούλιο, η Ελλάδα έχει τρεις μήνες διορία να διορθώσει τις αδυναμίες στη φύλαξη των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ. Σε διαφορετική περίπτωση, τον Μάιο αναμένεται να ενεργοποιηθεί το άρθρο 26 του Κώδικα Σένγκεν, το οποίο επιτρέπει την επαναφορά των ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα των κρατών-μελών της Σένγκεν για διάστημα μέχρι και δύο χρόνια.
Η Ελλάδα διατρέχει πλέον ορατό κίνδυνο αποπομπής έως και δύο χρόνια από τη Συνθήκη Σένγκεν, μετά την τρίμηνη διορία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προκειμένου η χώρα μας να δώσει ουσιαστικές λύσεις στις σοβαρές ελλείψεις που διαπιστώνονται στη διενέργεια των συνοριακών ελέγχων.
Στη συνεδρίαση του Κολεγίου των Επιτρόπων που εξέτασε το σχέδιο έκθεσης αξιολόγησης Σένγκεν για την Ελλάδα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε ουσιαστικά τελεσίγραφο στη χώρα μας για να διορθώσει τα σημαντικά προβλήματα και τις παραλείψεις στον έλεγχο των εξωτερικών συνόρων της Ε.Ε., δηλαδή στα ελληνο-τουρκικά σύνορα.
Ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Βάλντις Ντομπρόβσκις υπογράμμισε πως παρά τη βελτίωση που παρατηρείται από τον περασμένο Νοέμβριο, η Ελλάδα έχει πολλές ελλείψεις στην καταγραφή των ανθρώπων που εισέρχονται σε ευρωπαϊκό έδαφος, στη δακτυλοσκόπηση και στον έλεγχο των εγγράφων τους.
Όπως ανέφερε η Κομισιόν, «το σχέδιο έκθεσης -που δεν δημοσιοποιείται- βασίζεται σε αιφνίδιες επιτόπιες επισκέψεις στα ελληνοτουρκικά χερσαία σύνορα, καθώς και στη Χίο και τη Σάμο, το διάστημα 10 - 13 Νοεμβρίου 2015».

ΒΕΡΟΛΙΝΟ

Σαρκαστική η Μέρκελ: «Ναι, υπήρχε ζωή και πριν από την Σένγκεν, όπως υπήρχε και πριν από την επανένωση της Γερμανίας»

Σαρκαστική η Μέρκελ: «Ναι, υπήρχε ζωή και πριν από την Σένγκεν, όπως υπήρχε και πριν από την επανένωση της Γερμανίας»

«Ναι, υπήρχε ζωή και πριν από την Σένγκεν, όπως υπήρχε και πριν από την γερμανική επανένωση - εκεί τα σύνορα φυλάσσονταν ακόμη καλύτερα», δήλωσε σε σαρκαστικό τόνο η Καγκελάριος 'Αγκελα Μέρκελ, αναφερόμενη σε όσους θεωρούν ότι η διατήρηση των ανοιχτών συνόρων εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν είναι και τόσο σημαντική.
«Το τελευταίο διάστημα συμβαίνει συχνά «να μου λένε άνθρωποι ότι ‘υπήρχε ζωή και πριν από την Σένγκεν'. Και τους απαντώ: Ναι, υπήρχε ζωή και πριν από την γερμανική επανένωση - εκεί τα σύνορα φυλάσσονταν ακόμη καλύτερα», δήλωσε η κυρία Μέρκελ χθες το βράδυ, κατά την διάρκεια επίσημου δείπνου που παρέθεσε στον Βρετανό Πρωθυπουργό Ντέιβιντ Κάμερον ενώπιον 400 ατόμων στο Δημαρχείο του Αμβούργου. Η Καγκελάριος απηύθυνε δε για μία ακόμη φορά έκκληση προς όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ να συμβάλουν προκειμένου να εξευρεθεί κοινή ευρωπαϊκή λύση στο ζήτημα της προσφυγικής πολιτικής και στην επιτόπου αντιμετώπιση των αιτίων της προσφυγικής ροής.
Η ίδια αναγνώρισε ότι ο δρόμος που προτείνει είναι «επίπονος», αλλά τόνισε ότι το να τον ακολουθήσει κανείς αποτελεί «ζήτημα ανθρωπιάς και θέμα για το μέλλον της Ευρώπης» και εξέφρασε την αισιοδοξία της για μια συμφωνία στο πλαίσιο της Συνόδου Κορυφής την επόμενη εβδομάδα. «Η ικανότητα της ΕΕ να βρίσκει κοινές απαντήσεις» αποτελούσε πάντα τη δύναμή της, δήλωσε και εμφανίστηκε πεπεισμένη ότι θα συμβεί και τώρα το ίδιο, όπως και στην περίπτωση, επισήμανε, του βρετανικού δημοψηφίσματος για την παραμονή της χώρας στην ΕΕ.
Η 'Αγκελα Μέρκελ ευχαρίστησε τον κ. Κάμερον για την διοργάνωση της Διεθνούς Διάσκεψης Δωρητών για την Συρία την περασμένη εβδομάδα στο Λονδίνο και ανέφερε ότι, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που ανέλαβαν οι συμμετέχοντες, τα τρόφιμα για τους πρόσφυγες που ζουν σε καταυλισμούς στην Εγγύς και την Μέση Ανατολή δεν θα περικοπούν, ενώ πολλά από τα παιδιά θα έχουν την δυνατότητα να πάνε στο σχολείο.
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας της η κυρία Μέρκελ ανακοίνωσε ακόμη ότι η επόμενη Σύνοδος Κορυφής της G-20 θα πραγματοποιηθεί το καλοκαίρι του 2017 στο Αμβούργο, κάνοντας λόγο για μια «ανοιχτή στον κόσμο» πόλη, η οποία είναι για αυτόν τον λόγο ο κατάλληλος τόπος για την συνάντηση των ηγετών.

«ΟΥΤΕ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΗΓΑΙΝΟΥΝ ΚΑΛΑ» DW: Θα επαναληφθεί η οικονομική κρίση του 2008;

«ΟΥΤΕ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΗΓΑΙΝΟΥΝ ΚΑΛΑ»

DW: Θα επαναληφθεί η οικονομική κρίση του 2008;

DW: Θα επαναληφθεί η οικονομική κρίση του 2008;

Με αφορμή την πτώση στο χρηματιστήριο της Αθήνας αλλά και τους εξαιρετικά αρνητικούς δείκτες που κατέγραψαν τα μεγάλα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια σε Παρίσι, Ρώμη, Λονδίνο αλλά και Φραγκφούρτη ο γερμανός οικονομολόγος Μαξ Ότε μίλησε στη γερμανική ραδιοφωνία (Deutschlandfunk), δίνοντας απαντήσεις σε φλέγοντα ζητήματα. Η παγκόσμια οικονομία φαίνεται να αποδυναμώνεται, όπως δείχνει το παράδειγμα της Κίνας, των ΗΠΑ και κυρίως της Ευρώπης. Σχεδόν οκτώ χρόνια μετά την μεγάλη χρηματοοικονομική κρίση του 2008 ο γερμανός οικονομολόγος εκφράζει την έντονη ανησυχία του για επανάληψη των γεγονότων.
«Αυτό που είχαμε τότε ήταν η απειλή ενός χρηματοοικονομικού πανικού, ενός νευρικού κλονισμού ή ενός καρδιακού εμφράγματος του χρηματοοικονομικού συστήματος εξαιτίας των χρηματοοικονομικών φουσκών. Αυτήν την κατάσταση καταφέραμε να καταπολεμήσουμε με πάρα πολύ φθηνό χρήμα και έτσι ηρεμήσαμε το σύστημα για ένα χρονικό διάστημα. Ωστόσο δεν αντιμετωπίσαμε τις αιτίες και τώρα πλέον έρχονται να συμπέσουν πολλοί μεμονωμένοι παράγοντες, δημιουργώντας αυτή την περίπλοκη κατάσταση».
Η διάγνωση του ειδικού για τον «ασθενή» που λέγεται παγκόσμια οικονομία δεν είναι καθόλου αισιόδοξη: «Πρόκειται για ένα άθροισμα πάρα πολλών χρόνιων ασθενειών, στις οποίες καταπολεμήσαμε μόνο τα συμπτώματα και όχι τις αιτίες. Γι' αυτό, η νέα κατάσταση που διαγράφεται, ακόμη κι εάν δεν προκαλεί πανικό με την στενή έννοια, είναι πολύ πιο επικίνδυνη σε σχέση με όλα εκείνα τα θέματα που δεν λύσαμε το 2008 και αναβάλαμε για το μέλλον».
«Ούτε στη Γερμανία τα πράγματα πηγαίνουν καλά»
Πάντως αυτό το οικονομικό χάος δεν φαίνεται εν πρώτοις να αγγίζει τη Γερμανία. Ωστόσο ο Μαξ Ότε φαίνεται να έχει διαφορετική άποψη επ' αυτού: «Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις λειτουργούν. Οι προμηθευτές λειτουργούν. Η Γερμανία έχει γίνει κάτι σαν τον πάγκο εργασίας της Δύσης. Ωστόσο οι μεγάλες επιχειρήσεις μας γίνονται συστηματικά μικρότερες έως πάρα πολύ μικρές. Πού είναι οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι που συμμετείχαν στον διεθνή ανταγωνισμό, όπως η Thyssen-Krupp, η Deutsche Bank και η Siemens; Δεν ακούγονται πλέον».
Ο γερμανός ειδικός κλείνει επισημαίνοντας: «Υπάρχουν δύο επίπεδα. Ναι, η οικονομία λειτουργεί, παράγουμε πολύ, αλλά τι κάνουμε με το πλεόνασμα; Το χαρίζουμε πάλι στην ΕΕ. Η μεσαία τάξη γίνεται φτωχή και οι δυνατότητες της να αποταμιεύει περιορίζονται σημαντικά. Η αθόρυβη απαλλοτρίωση εξαπλώνεται. Αυτό είναι πολύπλοκο. Με αυτή την έννοια, λοιπόν, δεν θέλω να πω ότι στη Γερμανία τα πράγματα πηγαίνουν καλά. Ναι, έχουμε σχετικά λίγους ανέργους, αλλά με ποιο τίμημα;».
Πηγή: DW

"Παράθυρο" για τρία Ταμεία από τον Κατρούγκαλο

"Παράθυρο" για τρία Ταμεία από τον Κατρούγκαλο

Πρώτη καταχώρηση: 12/02/2016 - 18:07
Τελευταία δημοσίευση: 12/02/2016 18:21Οικονομία
Παράθυρο για τρία Ταμεία από τον Κατρούγκαλο
Ανοιχτό το ενδεχόμενο δημιουργίας τριών ασφαλιστικών ταμείων άφησε ο Γιώργος Κατρούγκαλος μιλώντας στη βουλή. "Ενδεχομένως θα μπορούσαμε να συζητήσουμε για τα τρία Ταμεία. Δεν μας ενδιαφέρει τόσο πολύ η οργανωτική διάρθρωση των Ταμείων, όσο μας ενδιαφέρει η εξυπηρέτηση των βασικών αρχών της μεταρρύθμισης που είναι ισονομία, ίδιοι κανόνες για όλους και κοινωνική δικαιοσύνη. Αυτοί οι σκοποί υπηρετούνται με όχημα ένα Ταμείο, παρά με τρία", τόνισε ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση της βουλευτού της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Εύης Χριστοφιλοπούλου.
Η κ. Χριστοφιλοπούλου,ζήτησε από τον υπουργό να δεχθεί την πρόταση της Δημοκρατικής Συμπαράταξης για τρία Ταμεία, λέγοντας: "Τι θα κάνετε με τον ΟΓΑ, θα τον τσουβαλιάστε;"
"Βεβαίως έχει προβλήματα και χρειάζεται εξυγίανση, βεβαίως έχουμε νομοθεσία και για τους αγρεργάτες, μέσω του εργοσήμου, εφαρμόστε τη, επεκτείντε τη" πρόσθεσε.
"Για αυτά τα οποία λέτε, να σας πως ότι για τα τρία Ταμεία, ενδεχομένως θα μπορούσαμε να συζητήσουμε. Δεν μας ενδιαφέρει τόσο πολύ η οργανωτική διάρθρωση των Ταμείων όσο μας ενδιαφέρει η εξυπηρέτηση των βασικών αρχών της μεταρρύθμισης που είναι ισονομία, ίδιοι κανόνες για όλους και κοινωνική δικαιοσύνη. Αυτοί οι σκοποί υπηρετούνται με όχημα ένα Ταμείο, παρά με τρία" απάντησε ο κ. Κατρούγκαλος και υπογράμμισε πως η ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και το Ποτάμι συμφώνησαν για έναν ασφαλιστικό φορέα, όταν υπερψηφίστηκε στη Βουλή το λεγόμενο Τρίτο Μνημόνιο.

Διαβάστε επίσης

Τρύπα 600 εκ. ευρώ στα έσοδα του 2016 από την ύφεση του 2015

Τρύπα 600 εκ. ευρώ στα έσοδα του 2016
από την ύφεση του 2015

Πρώτη καταχώρηση: 13/02/2016 - 09:19
Τελευταία δημοσίευση: 09:19Οικονομία
Τρύπα 600 εκ. ευρώ στα έσοδα του 2016 από την ύφεση του 2015
Του Τάσου Σ Δασόπουλου

Βαθύτερη ύφεση το 2016 και κατ’ ανάγκη για 450 έως και 600 εκατ. ευρώ περισσότερα έσοδα φέρνει η ύφεση κατά 0,7% του ΑΕΠ για το 2015, που κατέγραψε με βάση τις πρώτες εκτιμήσεις της για τον προηγούμενο χρόνο η ΕΛΣΤΑΤ.
Το πόσο περισσότερα θα το απαιτήσει η αναθεώρηση προς τα πάνω της εκτίμησης για ύφεση καιτο 2016. Με βάση τον προϋπολογισμό, το τρέχον έτος αναμένεται να κλείσει με ύφεση 0,7% του ΑΕΠ με δεδομένο όμως ότι το 2015 η οικονομία θα βρίσκονταν σε στασιμότητα (μηδενική ανάπτυξη ).
Τα νέα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν χθες, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η ύφεση θα είναι σχεδόν διπλάσια κοντά στο 1,2 -1,3% του ΑΕΠ αν όλα πάνε καλά για το υπόλοιπο του χρόνου. Τούτο έχει ως αποτέλεσμα να αλλάζει και τα δεδομένα της διαπραγμάτευσης που γίνεται στο πλαίσιο της πρώτης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος, αφού ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ θα απαιτήσει περισσότερα μέτρα.
 Ένα μέτρο για το «πόσο περισσότερα» δίνει η νόρμα που έχει ο ΟΟΣΑ και την οποία ακλουθεί και η Ευρώπη και η οποία θέλει για κάθε 1% ύφεσης να χάνονται έσοδα ίσα με το 0,5% του ΑΕΠ.
Αν το μεταφέρει κανείς στις προβλέψεις για την Ελλάδα, βαθύτερη ύφεση κατά 0,5-0,7% του ΑΕΠ, θα έχει ως άμεση συνέπεια την απώλεια εσόδων ύψους 0,25% έως 0,35% του ΑΕΠ δηλαδή από 435 έως 600 εκατ. ευρώ χωρίς να υπολογιστεί καμία άλλη απόκλιση σε όλες τις υπόλοιπες προβλέψεις για τους επιμέρους κλάδους εσόδων.
Ωστόσο, η διαπραγμάτευση ξεκίνησε με αμφισβήτηση, εκ μέρους των δανειστών, προβλέψεων για έσοδα ύψους 850 εκ. ευρώ, η οποία ακόμη δεν έχει κλείσει.

 Πού ψάχνουν για νέα έσοδα

Το πού θα βρεθούν αυτά τα πρόσθετα έσοδα μπορεί να απαντηθεί από το γεγονός ότι ένα από τα πολλά μεγάλα θέματα που βρίσκονται υπό διαπραγμάτευση είναι και η αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος.
Παρότι βρισκόμαστε ακόμη μπροστά σε μια ημιτελή πρόταση που κατέθεσε την περασμένη ομάδα το ΥΠΟΙΚ στους θεσμούς, η οποία περιελάμβανε και τον υψηλό συντελεστή του 50% για τα εισοδήματα άνω των 60.000 ευρώ , ο στόχος της πρότασης ήταν να έχει περισσότερα έσοδα ύψους 360 εκ. ευρώ.
Ο στόχος μπορεί να αλλάξει, αν προστεθούν κάποιες ενδιάμεσες κλίμακες ανάμεσα στο 22% που προβλέπεται για εισοδήματα μέχρι 22.000 ευρώ το 32% για τα εισοδήματα από 25.001 έως 42.000 ευρώ και 42% για εισοδήματα από τις 42.001 έως τις 60.000 ευρώ. Βεβαίως έτσι θα χαλούσε η ιδέα της αναδιανομής των βαρών στα υψηλά εισοδήματα με την οποία θέλει να συνοδεύσει η Κυβέρνηση τις αλλαγές. Εξετάζονται επίσης εναλλακτικά σενάρια με τα αυτοτελώς φορολογούμενα εισοδήματα (ενοίκια μερίσματα τόκοι καταθέσεων).
 Μέχρι στιγμής πάντως, τεχνικά κλιμάκια και επιτελείς του ΥΠΟΙΚ σβήνουν και γράφουν εξετάζοντας διαφορετικά σενάρια.

Δείτε πώς μπορείτε να γλιτώσετε από τον φορολογικό εφιάλτη των τεκμηρίων

Δείτε πώς μπορείτε να γλιτώσετε από τον
φορολογικό εφιάλτη των τεκμηρίων 

Πρώτη καταχώρηση: 13/02/2016 - 10:18
Τελευταία δημοσίευση: 10:18Οικονομία
Δείτε πώς μπορείτε να γλιτώσετε από τονφορολογικό εφιάλτη των τεκμηρίων
Τα τεκμήρια αποτελούν μεγάλο εφιάλτη για τους φορολογούμενους, καθώς ο προσδιορισμός τους μπορεί να φθάσει το φορολογητέο εισόδημά τους σε απίστευτα υψηλά επίπεδα. Γι’ αυτό οι φορολογούμενοι ψάχνουν να βρουν τρόπους ώστε να καλύψουν την πρόσθετη διαφορά που προκύπτει μεταξύ του πραγματικού εισοδήματός τους και του πιο υψηλού ποσού εισοδήματος που προσδιορίζουν τα τεκμήρια.
Αυτό μπορεί να γίνει με πολλούς εναλλακτικούς τρόπους. Σε κάθε περίπτωση που ο φορολογούμενος καταφέρνει να δικαιολογήσει τη διαφορά αυτή, φορολογείται για το πραγματικό εισόδημα που έχει δηλώσει κι όχι για το - υψηλότερο του πραγματικού - τεκμαρτό του εισόδημα, οπότε γλιτώνει σημαντικού ύψους φορολογικές επιβαρύνσεις.
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, ο φορολογούμενος μπορεί να καλύψει τυχόν προστιθέμενη διαφορά φορολογητέου εισοδήματος λόγω τεκμηρίων, αναγράφοντας στη φορολογική του δήλωση έως και 8 διαφορετικές κατηγορίες ποσών. Συγκεκριμένα, τα ποσά που πρέπει να δηλώσει ο φορολογούμενος για να καλύψει και να δικαιολογήσει την πρόσθετη διαφορά φορολογητέου εισοδήματος που προκύπτει λόγω των τεκμηρίων είναι:
1) Εισοδήματα και έσοδα που αποκτήθηκαν τα έτη προ του 2015, δεν ξοδεύτηκαν μέχρι τις 31-12-2014 και αναλώθηκαν εντός του 2015. Πρόκειται για τη μέθοδο κάλυψης τεκμηρίων μέσω "ανάλωσης κεφαλαίου παρελθόντων ετών"!
Με την "ανάλωση κεφαλαίου", οι φορολογούμενοι μπορούν να καλύψουν την όποια πρόσθετη διαφορά φορολογητέου εισοδήματος έχει προκύψει λόγω της εφαρμογής των τεκμηρίων, επικαλούμενοι εισοδήματα και έσοδα δηλωθέντα ακόμη και πριν από 10, 20 ή 30 χρόνια! Μπορούν ειδικότερα να ανατρέξουν στις φορολογικές δηλώσεις προηγούμενων συνεχόμενων ετών (όσων ετών θέλουν) και να προβούν στις ακόλουθες ενέργειες:
- Να αθροίσουν τα ποσά των πάσης φύσεως εισοδημάτων (από μισθούς, συντάξεις, ενοίκια, επιχειρήσεις, τόκους καταθέσεων, μερίσματα, υπεραξίες από πώληση μετοχών κ.λπ.) και τα ποσά των εσόδων από πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων, τα οποία έχουν αναγράψει στις δηλώσεις των παρελθόντων ετών.
- Από το άθροισμα εισοδημάτων και εσόδων προηγούμενων ετών, που θα προκύψει, να αφαιρέσουν τα ποσά που ελήφθησαν υπόψη στις ίδιες φορολογικές δηλώσεις ως τεκμήρια διαβίωσης (για κατοικίες, ΙΧ αυτοκίνητα, πισίνες, σκάφη, υπηρετικό προσωπικό κ.λπ.) καθώς και τα ποσά που δήλωσαν στις ίδιες δηλώσεις ότι δαπάνησαν για να αποκτήσουν περιουσιακά στοιχεία (ακίνητα, ΙΧ αυτοκίνητα, σκάφη, κινητά αντικείμενα μεγάλης αξίας κ.λπ.).
Το καθαρό ποσό που θα προκύψει από τις παραπάνω μαθηματικές πράξεις είναι το "κεφάλαιο" των προηγούμενων ετών που μπορούν όλοι οι φορολογούμενοι να "σχηματίσουν" και να εμφανίσουν στην Εφορία ως προϊόν αποταμίευσης! Από κει και πέρα, σε κάθε περίπτωση, από το "κεφάλαιο" που θα σχηματιστεί με τον τρόπο αυτό, ο φορολογούμενος μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα μέρος για να καλύψει την πρόσθετη διαφορά εισοδήματος που του προσδιορίζουν τα τεκμήρια στη φετινή του δήλωση. Μπορεί δηλαδή να ισχυριστεί ότι η πρόσθετη διαφορά τεκμαρτού εισοδήματος της φορολογικής του δήλωσης καλύφθηκε με "ανάλωση" ενός μέρους του "κεφαλαίου" το οποίο τού περίσσεψε από τα προηγούμενα έτη.
Η καταγραφή όλων των παραπάνω ποσών (εισοδημάτων, δαπανών, καθαρού κεφαλαίου) μπορεί να γίνει χειρόγραφα σε ένα απλό φύλλο χαρτιού ή ηλεκτρονικά σε πρόγραμμα EXCELL, με την μορφή ενός πίνακα εσόδων, δαπανών και καθαρού "κεφαλαίου". Τα ποσά που θα αναγραφούν στον πίνακα αυτό θα πρέπει να αποδεικνύονται από τα δεδομένα των φορολογικών δηλώσεων των παρελθόντων ετών που θα επικαλεστεί ο φορολογούμενος. Δηλώσεις παρελθόντων ετών ο φορολογούμενος μπορεί να βρει στον λογαριασμό του στο σύστημα ΤΑΧΙSNET όπου είναι καταχωρημένα σε ηλεκτρονική μορφή τα έντυπα Ε1 που έχουν υποβληθεί για τα εισοδήματα των ετών 2002-2014 (οικονομικά έτη 2003-2015).
2) Πραγματικά εισοδήματα τα οποία αποκτήθηκαν το 2015 από τον ίδιο το φορολογούμενο, τη σύζυγό του και τα εξαρτώμενα μέλη του και τα οποία απαλλάσσονται από το φόρο ή φορολογούνται με ειδικό τρόπο. Ως τέτοια εισοδήματα θεωρούνται η αποζημίωση λόγω απόλυσης από την εργασία, τα επιδόματα ανεργίας, το Ε.Κ.Α.Σ., τα κέρδη από μετοχές και αμοιβαία κεφάλαια, οι τόκοι από REPOS, έντοκα γραμμάτια και ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου, οι τόκοι από καταθέσεις στις τράπεζες, τα επιδόματα επικινδυνότητας κ.λπ..
3) Χρηματικά ποσά που δεν θεωρούνται εισόδημα κατά τις ισχύουσες διατάξεις και αποκτήθηκαν από το φορολογούμενο. Τέτοια ποσά είναι για παράδειγμα το εφάπαξ που έλαβε ο φορολογούμενος ως συνταξιούχος, μια αποζημίωση που εισέπραξε από την ασφαλιστική του εταιρεία κ.λπ.
4) Κάθε έσοδο ή τίμημα που εισέπραξε ο φορολογούμενος εντός του 2015 από την πώληση περιουσιακών στοιχείων του. Ως έσοδα από την πώληση περιουσιακών στοιχείων λαμβάνονται υπόψη τα ποσά που εισέπραξε ο φορολογούμενος από την πώληση ακινήτων, αυτοκινήτων, κινητών πραγμάτων συνολικής αξίας άνω των 10.000 ευρώ, μετοχών, ομολόγων, εντόκων γραμματίων μεριδίων αμοιβαίων κεφαλαίων και άλλων κινητών αξιών. Από το τίμημα πώλησης που εισπράχθηκε εντός του 2015 αφαιρείται το κόστος απόκτησης, δηλαδή το τίμημα που καταβλήθηκε σε κάποιο προηγούμενο έτος για την αγορά του περιουσιακού στοιχείου. Εάν το κόστος απόκτησης του πωληθέντος εντός του 2015 περιουσιακού στοιχείου θεωρείτο "τεκμήριο" την χρονιά κατά την οποία αποκτήθηκε και ο φορολογούμενος επικαλείται ανάλωση κεφαλαίου του έτους εκείνου, τότε το τίμημα το οποίο καταβλήθηκε τη χρονιά εκείνη για την απόκτησή του δεν θα πρέπει να αφαιρείται από το τίμημα στο οποίο πωλήθηκε εντός του 2015 και θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ολόκληρο το ποσό του τιμήματος για την κάλυψη της πρόσθετης διαφοράς εισοδήματος.
Για να αποδείξει ο φορολογούμενος την είσπραξη ποσού από την πώληση περιουσιακού του στοιχείου πρέπει να έχει στη διάθεσή του και να προσκομίσει, εφόσον του ζητηθεί, κυρωμένο αντίγραφο συμβολαίου ή προσυμφώνου ή βεβαίωση του συμβολαιογράφου από τα οποία προκύπτουν τα χρηματικά ποσά που εισέπραξε. Για αγοραπωλησία αυτοκινήτων μεταξύ ιδιωτών αρκεί μία υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 από τους δύο συναλλασσόμενους.
5) Χρηματικά ποσά σε συνάλλαγμα που εισήγαγε στην Ελλάδα ο φορολογούμενος το 2015, εφόσον η απόκτησή τους στο εξωτερικό δικαιολογείται. Για την απόδειξη των ποσών αυτών απαιτείται το πρωτότυπο παραστατικό που εκδίδει κάθε τράπεζα όταν εισάγονται χρηματικά κεφάλαια από το εξωτερικό. Μεταξύ των παραστατικών περιλαμβάνεται και η μοναδική βεβαίωση αγοράς συναλλάγματος.
6) Δάνεια που έλαβε ο φορολογούμενος εντός του 2015 από τράπεζες, συγγενείς ή τρίτους. Η σύναψη δανείου αποδεικνύεται από συμβολαιογραφικό ή ιδιωτικό έγγραφο που έχει χαρτοσημανθεί και έχει βέβαιη ημερομηνία για τη συνομολόγηση του δανείου. Από την ημερομηνία πρέπει να προκύπτει ότι το δάνειο ελήφθη εντός του 2015 και πριν από την πραγματοποίηση της δαπάνης αγοράς περιουσιακού στοιχείου που πρόκειται να δικαιολογηθεί.
7) Ποσά που εισέπραξε το 2015 ο φορολογούμενος είτε από δωρεές είτε από γονικές παροχές. Για να αποδείξει ο φορολογούμενος ότι εισέπραξε εντός του 2015 τέτοια ποσά, θα πρέπει να έχει στη διάθεσή του (ώστε εάν χρειαστεί να μπορεί να προσκομίσει στις φορολογικές αρχές) σχετικό πιστοποιητικό του αρμοδίου προϊσταμένου ΔOY από το οποίο προκύπτει ότι η δωρεά ή η γονική παροχή έγινε πριν από την 31η-12-2015.
8) Κέρδη από λαχεία, ΠPOΠO, ΛOTTO, TZΟKEP, Προκαθορισμένο Στοίχημα κ.λπ. τυχερά παιχνίδια του Ο.Π.Α.Π. Τα ποσά των κερδών από τυχερά παιχνίδια του ΟΠΑΠ λαμβάνονται υπόψη εφόσον αφαιρεθεί η δαπάνη του φορολογούμενου για την αγορά του κουπονιού ή του δελτίου ή του λαχείου που κέρδισε. Για να αποδειχθεί η είσπραξη κέρδους από τυχερό παιχνίδι του ΟΠΑΠ ή λαχείο θα πρέπει ο φορολογούμενος να έχει στη διάθεσή του τη σχετική βεβαίωση από τον O.Π.A.Π. ή από την εταιρία που διενεργεί τις κληρώσεις των Λαχείων.

Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2016

09Φεβ2016 – Studio 3

09Φεβ2016 – Studio 3: Ενημερωτική εκπομπή με τη Μαριλένα Κατσίμη και το Σίλα Σεραφείμ. Σκηνοθεσία: Γιώργος Σταμούλης Αρχισυντάκτης:Θοδωρής Καρυώτης Διεύθυνση παραγωγής: Βάσω Φούρλα- Τσούπρα Υπεύθυνη καλεσμένων: Λία Ταρούση



Με Θάνο Τσίρο και Απόστολος Αλωνιάτη

Συζητάμε για φορολογία αγροτών και όχι μόνο



09Φεβ2016 – Studio 3

Ενημερωτική εκπομπή με τη Μαριλένα Κατσίμη και το Σίλα Σεραφείμ.

(απο 34:55 έως 1:09:00)

7 ερωτήματα χωρίς απαντήσεις για το σχέδιο Κατρούγκαλου

7 ερωτήματα χωρίς απαντήσεις για το σχέδιο Κατρούγκαλου

Κρίσιμα ερωτήματα επί της σχεδιαζόμενης πολιτικής υπολογισμού των εισφορών παραμένουν αναπάντητα.
7-erwtimata-xwris-apantiseis-gia-to-sxedio-katrougkalou
 
Ενώ ο υπουργός Εργασίας μπαίνει σε περίοδο… εκπτώσεων για να πείσει τους επαγγελματίες για την ορθότητα των προτάσεων του, κρίσιμα ερωτήματα επί της σχεδιαζόμενης πολιτικής υπολογισμού των εισφορών παραμένουν αναπάντητα. Τι θα γίνει με τα έσοδα των ταμείων; Πώς θα υπολογίζονται οι εισφορές στις εταιρείες και ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στο επιχειρείν; Τι θα γίνει τα τεκμήρια της εφορίας και πώς θα συμπεριφέρονται οι ελεγκτές της εφορίας; Επτά κρίσιμα ερωτήματα για τα έσοδα των ταμείων και το μέλλον των ασφαλισμένων είναι τα εξής:
1. Ποιες είναι οι οικονομικές επιπτώσεις στα έσοδα των ταμείων από την αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών; Έχει ερωτηθεί πολλές φορές όλο αυτό το διάστημα ο υπουργός Εργασίας και η απάντησή του είναι σταθερά η ίδια: οι αριθμοί βγαίνουν. Τα ίδια έλεγε όταν πρωτοανακοινώθηκε η σύνδεση των εισφορών με το εισόδημα, τα ίδια έλεγε όταν ανακοίνωνε τη μείωση των εισφορών για τους νέους επαγγελματίες τα ίδια λέει και τώρα που προωθεί την έκπτωση του 1%-50%. Όταν κερδίζουν –σύμφωνα με το υπουργείο- οι πολλοί και πληρώνουν περισσότεροι οι πολύ λίγοι, πώς θα αυξηθούν τα έσοδα, είναι το ερώτημα που προκύπτει. Η κυβέρνηση απαντά ότι προσδοκά σε αύξηση της εισπραξιμότητας η οποία σήμερα βρίσκεται στο ναδίρ (50% για ΟΑΕΕ και ΕΤΑΑ και 40% για ΟΓΑ).
2. Δέχονται οι δανειστές την προωθούμενη πολιτική υπολογισμού των εισφορών; Χθες, ερωτηθείς σχετικά ο κ. Κατρούγκαλος απάντησε πως ναι δεδομένου ότι η σύνδεση των εισφορών με το εισόδημα αποτελεί μνημονική απαίτηση. Έχει απόλυτο δίκιο σε αυτό. Δεν απάντησε όμως αν οι δανειστές εκτιμούν ότι από τη σύνδεση των εισφορών με το εισόδημα θα προκύψει μείωση εσόδων με αποτέλεσμα να ζητηθούν αντίστοιχες περικοπές δαπανών δηλαδή μειώσεις συντάξεων
3. Τι θα γίνει με τις ασφαλιστικές εισφορές των εταιρειών;Εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένοι, πληρώνουν σήμερα εισφορές στον ΟΑΕΕ είτε επειδή είναι εταίροι σε ΟΕ ή ΕΕ, είτε επειδή είναι διαχειριστές σε Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες, είτε επειδή είναι μέτοχοι με ποσοστό άνω του 3% σε ΑΕ και ταυτόχρονα μέλη ΔΣ. Με ποια βάση υπολογισμού θα υπολογίζονται οι εισφορές αυτών των ανθρώπων; Τα κέρδη προ φόρων των επιχειρήσεων; Τα διανεμόμενα κέρδη; Σιγή ιχθύος από το υπουργείο Εργασίας για ένα θέμα που μπορεί να προκαλέσει πολύ μεγάλη ζημιά στην επιχειρηματικότητα.
4. Έχει ληφθεί υπόψη το ενδεχόμενο η εκτίναξη των κρατήσεων στα εισοδήματα των επαγγελματιών που δηλώνουν τα εισοδήματά τους να οδηγήσει σε αύξηση της φοροδιαφυγής; Ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα προκαλέσει διπλή ζημιά στα ταμεία του κράτους καθώς από ασφαλιστικές εισφορές θα χάνονται και έσοδα από φόρους.
5. Το υπουργείο Εργασίας ανακοινώνει ότι μέσα από τη σύνδεση εισοδήματος-εισφορών, προκαλείται ελάφρυνση για τους 2 στους τρεις επαγγελματίες. Το υπουργείο κάνει τους υπολογισμούς του λαμβάνοντας υπόψη τα δηλωθέντα εισοδήματα. Έχουν ληφθεί υπόψη τα τεκμήρια και το πώς αυτά προσαυξάνουν το φορολογητέο εισόδημα; Θα υπολογίζονται οι ασφαλιστικές εισφορές επί του τεκμαρτού εισοδήματος ή όχι;
6. Όταν ο ελεγκτής της εφορίας απορρίπτει μια επαγγελματική δαπάνη, ο επαγγελματίας καλείται να πληρώσει τη διαφορά φόρου λόγω των «λογιστικών διαφορών». Θα ισχύσει το ίδιο και για τις ασφαλιστικές εισφορές; Δηλαδή αν ένας ελεγκτής απορρίπτει ένα τιμολόγιο ο επαγγελματίας θα είναι εκτεθειμένος σε διαφορές φόρων που θα φτάνουν ακόμη και στο 50% επί της αξίας του τιμολογίου;Πόση δύναμη προσδίδει ένα τέτοιο φαινόμενο στον ελεγκτή;
7. Πώς θα αντιδράσει ένας επαγγελματίας που έχει συμπληρώσει 15-20 χρόνια ασφάλισης στον ΟΑΕΕ όταν γνωρίζει ότι πληρώσει – δεν πληρώσει τις εισφορές από εδώ και στο εξής θα πάρει περίπου την ίδια σύνταξη; Είναι πιθανό να διακόψει την επαγγελματική του δραστηριότητα ή την άσκηση του αγροτικού επαγγέλματος περιμένοντας απλώς να συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας του για να πάρει κάτι παραπάνω από την Εθνική Σύνταξη ναι ή όχι;

Bloomberg: Οκτώ άθλοι που καλείται να πετύχει η Ελλάδα

Bloomberg: Οκτώ άθλοι που καλείται να πετύχει η Ελλάδα

Πρώτη καταχώρηση: 11/02/2016 - 14:17
Τελευταία δημοσίευση: 11/02/2016 14:17Επικαιρότητα
Bloomberg: Οκτώ άθλοι που καλείται να πετύχει η Ελλάδα
Οι υπουργοί Οικονομικών των 19 χωρών της ευρωζώνης στις Βρυξέλλες θα  συζητήσουν σήμερα ένα ακόμη αδιέξοδο στην αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος, αναφέρει το Bloomberg.
Όπως επισημαίνει, η συνεδρίαση του Eurogroup έρχεται καθώς το ελληνικό χρηματιστήριο υποχωρεί για επτά συνεχόμενες ημέρες, με τις μετοχές να διαμορφώνονται σε χαμηλά 26 ετών, και καθώς η διογκούμενη ευρωπαϊκή κριτική για την αντιμετώπιση των προσφύγων από την Ελλάδα, απειλεί να εκτροχιάσει την ελεύθερη ταξιδιωτική ζώνη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το Bloomberg, επιχειρεί να δώσει απαντήσεις σε ορισμένα από τα ερωτήματα που θέτονται συνήθως για την Ελλάδα.
Γιατί έχει έλθει ξανά, σε αδιέξοδο η αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος;
Με βάση την τελευταία συμφωνία διάσωσης, η κυβέρνηση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα πρέπει να αναδιαρθρώσει το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας και τον κώδικα του φόρου εισοδήματος, να προτείνει νέα μέτρα λιτότητας έτσι ώστε να εμφανίσει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα, και να δημιουργήσει ένα νέο ταμείο ιδιωτικοποιήσεων.
Η λίστα που απαιτείται για να ολοκληρωθεί αυτή η αξιολόγηση του προγράμματος διάσωσης, θα ήταν δύσκολη για την οποιαδήποτε κυβέρνηση, πόσο μάλλον για έναν συνασπισμό που υποσχέθηκε να βάλει τέλος στη λιτότητα και στηρίζεται σε μια ισχνή κοινοβουλευτική πλειοψηφία τριών μόλις θέσεων.
Τι εξετάζουν τώρα οι αρχές στο ελληνικό πρόγραμμα;
Η Ελλάδα είναι στο μέσον της πρώτης αξιολόγησης του προγράμματος διάσωσης.
Η Κομισιόν, το ΔΝΤ και η ΕΚΤ εργάζονται με τους αξιωματούχους στην Αθήνα για να διαπιστωθεί εάν η Ελλάδα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της και να θέσουν τους επόμενους στόχους για την εκταμίευση βοήθειας. Ο ESM, συμμετέχει επίσης.
Ο Jeroen Dijsselbloem έχει δηλώσει ότι μπορεί να διαρκέσει εβδομάδες.
Ποια είναι η πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα;
Μετά από δύο αποχωρήσεις το Νοέμβριο, οι οποίες άφησαν τον κυβερνητικό συνασπισμό με μια ισχνή πλειοψηφία τριών εδρών, ο Τσίπρας προσπαθεί να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις των πιστωτών για επιπλέον εξοικονόμηση από το ασφαλιστικό σύστημα, να διατηρήσει την υπόσχεσή του να μην περικόψει τις κύριες συντάξεις περισσότερο και να αντιμετωπίσει μια λαϊκή αντίδραση έναντι των προτάσεών του για αύξηση των εισφορών για τους αγρότες, τους εργοδότες και τους επιστήμονες
Την ίδια στιγμή, η αντιπολίτευση έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο να προσφέρει κάποια στήριξη, ενώ οι τελευταίες δημοσκοπήσεις εμφανίζουν ότι η Νέα Δημοκρατία έχει ανακτήσει το προβάδισμα από τον ΣΥΡΙΖΑ, για πρώτη φορά μετά από σχεδόν δύο χρόνια.
Το μέγεθος των διαδηλώσεων κατά της κυβέρνησης έχει προκαλέσει νέες αμφιβολίες για την ικανότητα της Ελλάδας και την προθυμία της να ανταποκριθεί στις δεσμεύσεις διάσωσης της Ελλάδας.
Σε τι κατάσταση είναι η πραγματική οικονομία;
Η κεντρική τράπεζα της Ελλάδας προβλέπει ότι η οικονομία συρρικνώθηκε 0,2% πέρυσι.
Οι εκτιμήσεις της Κομισιόν κάνουν λόγο για μηδενική ανάπτυξη του ΑΕΠ το 2015, και αναμένει συρρίκνωση 0,7% για το 2016.
Η επίδραση της αναταραχής του προηγουμένου έτους και των capital controls ήταν πολύ πιο σοβαρή από ό,τι αναμενόταν, αν και ο διοικητής της κεντρικής τράπεζας, Γ. Στουρνάρας ανακοίνωσε χθες ότι η οικονομική παραγωγή του 2015 θα ήταν κατά 15 δισ. ευρώ μεγαλύτερη εάν δεν υπήρχε αυτή η παρατεταμένη διαμάχη μεταξύ του Τσίπρα και των κρατών-μελών της ευρωζώνης για τους όρους της διάσωσης.
Ο Στουρνάρας δήλωσε πως η καθυστέρηση της ολοκλήρωσης της αξιολόγησης θα επιβαρύνει τις προοπτικές ανάπτυξης της οικονομίας της χώρας φέτος. Οι τίτλοι της ελληνικής κυβέρνησης εμφανίζουν τις χειρότερες επιδόσεις από όλους τους κρατικούς τίτλους που παρακολουθεί το Bloomberg, και στο Χρηματιστήριο της Αθήνας οι τράπεζες έχουν πληγεί αρκετά, χάνοντας περισσότερο από το ήμισυ της αξίας τους.
Γιατί οι πιστωτές ζητούν από την Ελλάδα να προχωρήσει σε περικοπές συντάξεων;
Η Ελλάδα έχει σχεδόν 2,7 εκατ. συνταξιούχους και η μέση σύνταξη διαμορφώνεται στα 960 ευρώ το μήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Εργασίας.
Το ποσό συνολικά για τους συνταξιούχους και τους ανέργους είναι υψηλότερη από τους 3,7 εκατ. που αυτή τη στιγμή εργάζονται στην Ελλάδα.
Πέρυσι, το δημόσιο ξόδεψε το 22,7% του τακτικού προϋπολογισμού του για να καλύψει την τρύπα στα ασφαλιστικά ταμεία, σύμφωνα με το γραφείο προϋπολογισμού της Βουλής. Το εν λόγω γραφείο σε έκθεσή του τον προηγούμενο μήνα ανέφερε ότι οι δαπάνες για τις συντάξεις ανέρχονται στο 14,9% του ελληνικού ΑΕΠ, έναντι του 7,9% που είναι ο μέσος όρος των κρατών-μελών του ΟΟΣΑ.
Ποια είναι τα μεγαλύτερα ζητήματα των πιστωτών;
Συντάξεις, δημοσιονομικές προβλέψεις, δημόσια διοίκηση και το ταμείο αποκρατικοποιήσεων.
Τα δύο είναι πολύ στενά συνδεδεμένα, με την Ελλάδα να πρέπει να δείξει ότι θα είναι σε θέση να πετύχει τους στόχους με βάση τα εκτιμώμενα έσοδα, τις ανάγκες δαπανών και την οικονομική ανάπτυξη.
Η Ελλάδα έχει προτείνει την αύξηση των φόρων για να ισορροπήσει τους αριθμούς στο ασφαλιστικό, ενώ η ΕΕ δηλώνει πως η επιβολή εισφορών στους εργοδότες θα μπορούσε να πλήξει την οικονομική ανάπτυξη.
Ο Τσίπρας επίσης πρέπει να αποκρούσει τις κατηγορίες για διεφθαρμένες πρακτικές διορισμών. Ένας αξιωματούχος της ΕΕ δήλωσε αυτή την εβδομάδα στους δημοσιογράφους ότι ορισμένα ελληνικά υπουργεία έχουν προχωρήσει σε απογοητευτικές προσλήψεις που δεν βρίσκονται στο πλαίσιο της δεσμεύσεων του προγράμματος διάσωσης.
Για πόσα λεφτά πρόκειται;
Το ακριβές μέγεθος της επόμενης δόσης βοήθειας της Ελλάδας θα εξαρτηθεί από το πότε θα εκταμιευθεί και ποιες θα είναι οι μελλοντικές υποχρεώσεις.
Οι πιστωτές θέλουν η Ελλάδα να έχει αρκετό ρευστό για να πληρώσει τις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις στο ΔΝΤ και στην ΕΚΤ. Αλλά δεν θέλουν να της δώσουν πολύ "αέρα" ώστ5ε να σταματήσει να παίρνει στα σοβαρά τις απαιτήσεις των δανειστών.
Οι τωρινές προσδοκίες είναι για 4-6 δισ. ευρώ, ποσό αρκετό για να περάσει το πρώτο μισ

Αλεξιάδης: Μιλούν αυτοί που έκαναν 3 χρόνια να ταυτοποιήσουν το πρώτο όνομα της λίστας Λαγκάρντ

Αλεξιάδης: Μιλούν αυτοί που έκαναν 3 χρόνια να ταυτοποιήσουν το πρώτο όνομα της λίστας Λαγκάρντ

Πρώτη καταχώρηση: 11/02/2016 - 18:02
Τελευταία δημοσίευση: 11/02/2016 18:02Επικαιρότητα
Αλεξιάδης: Μιλούν αυτοί που έκαναν 3 χρόνια να ταυτοποιήσουν το πρώτο όνομα της λίστας Λαγκάρντ
«Ακούμε πολλή κριτική για το ασφαλιστικό, το φορολογικό, το προσφυγικό, αλλά πρόταση από την αντιπολίτευση δεν ακούμε καμία» τόνισε ο Τρύφων Αλεξιάδης από το βήμα της Βουλής.
Αναφερόμενος στο θέμα της φορολογικής πολιτικής ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών απηύθυνε και πάλι το ερώτημα προς την αντιπολίτευση «τι έχει γίνει τα προηγούμενα χρόνια με τη λίστα Λαγκάρντ» και υποστήριξε πως «καλούμαστε εμείς να απολογηθούμε επειδή «καθυστερήσαμε» τρεις εβδομάδες για την ταυτοποίηση των ονομάτων της λίστας Μπόργιανς, όταν οι προηγούμενοι έκαναν τρία χρόνια για να ταυτοποιήσουν το πρώτο όνομα της λίστας Λαγκάρντ».
Ο κ. Αλεξιάδης κατέθεσε και στοιχεία σχετικά με τα πρόστιμα του ΕΣΡ και τους φόρους τηλεοπτικών διαφημίσεων μετά το «θόρυβο» που δημιουργήθηκε και την αντίδραση που υπήρξε από την Ένωση των τηλεοπτικών σταθμών της Αθήνας.
Όπως είπε ο ίδιος από τα πρόστιμα του ΕΣΡ των 7 εκατ. ευρώ, τα 4,8 εκατ. ευρώ αφορούν τους σταθμούς της Αττικής, ενώ όσον αφορά στους οφειλόμενους φόρους τηλεοπτικών διαφημίσεων στο σύνολο της Αττικής φτάνουν τα 18 εκατ. ευρώ όταν σε όλη την υπόλοιπη χώρα το ποσό ανέρχεται σε 181.000 ευρώ.
Πολιτικοί: Τρύφων Αλεξιάδης